De ล koda Enyaq, je weet wel, is altijd een sleutelonderdeel geweest van ล kodaโs plannen voor elektrische voertuigen en een van de bestsellers op de Europese EV-markt. Nu heeft deze auto een flinke update gekregen! We hebben het over een compleet nieuwe designtaal, betere prestaties en wat echt coole technische verbeteringen. Het is spannend om te zien hoe ze dit model verder ontwikkelen. Deze vernieuwing versterkt niet alleen de positie van de Enyaq in het competitieve elektrische SUV-segment, maar benadrukt ook ล kodaโs toewijding aan een elektrische toekomst.
Sinds de marktintroductie in 2021 heeft de Enyaq consequent bovenaan de verkooplijsten van ล koda gestaan, vooral in Nederland, waar hij van 2021 tot 2023 de koppositie innam. Met bijna 21.000 geregistreerde exemplaren is de Enyaq een van de best verkochte modellen van ล koda, alleen overtroffen door de Octavia, Fabia en Superb. Deze update bouwt voort op dat succes en biedt een aantrekkelijke mix van stijl, functionaliteit en duurzaamheid.
Een Opvallende Nieuwe Look: Modern Solid Omarmd
De meest opvallende verandering aan de Enyaq is de adoptie van ล kodaโs nieuwe โModern Solidโ designtaal. Deze ontwerpfilosofie benadrukt robuustheid, functionaliteit en authenticiteit, terwijl het klassieke ล koda-design opnieuw interpreteert. De voorkant van de Enyaq beschikt nu over een glanzend zwarte โTech-Deck Faceโ, waarin essentiรซle sensoren zoals het radarsysteem en de frontcamera zijn verwerkt. Het traditionele ล koda-logo is vervangen door prominente ล koda-letters in Unique Dark Chrome, een afwerking die ook wordt gebruikt voor inzetstukken op de voor- en achterbumpers.
De verlichte Tech-Deck, met zijn fijne verticale LED-โwimpersโ, zorgt voor een opvallende visuele handtekening, vooral โs nachts. Dit element verbindt visueel de bovenste lichtunits van de LED-matrixkoplampen. De onderste modules bevatten twee opvallende LED-eenheden, die een moderne, horizontale interpretatie bieden van ล kodaโs kenmerkende vierogige koplampontwerp. De LED-matrixkoplampen zelf hebben 36 lichtsegmenten in een dubbele matrixmodule, die uitzonderlijke maskeringsmogelijkheden bieden voor tegemoetkomend verkeer.
Zelfs de basiskoplampen maken nu gebruik van LEDโs voor alle verlichtingsfuncties. De geavanceerde LED-matrixkoplampen voegen een dynamische Coming Home/Leaving Home-animatie toe, inclusief de verlichte Tech-Deck. De achterlichten behouden de klassieke C-vorm, beschikbaar in twee uitvoeringen, beide met volledige LED-technologie. De topuitvoering bevat geanimeerde richtingaanwijzers en integreert de achterlichten in de Coming Home/Leaving Home-animatie, met keuze uit twee animaties.
Verbeterde Aerodynamica en Exterieuraanpassingen
Naast de opvallende nieuwe voorkant heeft ล koda verschillende aanpassingen gedaan om de aerodynamica van de Enyaq te verbeteren. Het nieuwe ontwerp van de voorkant, met zijn slankere Tech-Deck Face en geoptimaliseerde overgang naar de motorkap, samen met geoptimaliseerde luchtgordijnen, een kleinere opening tussen de radiator en de voorbumper, en nieuwe aerodynamisch geoptimaliseerde wielen, dragen allemaal bij aan een significante verlaging van de luchtweerstand.
De nieuwe Enyaq behaalt een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van slechts 0,245, vergeleken met 0,264 voor het vorige model. De Enyaq Coupรฉ is zelfs nog aerodynamischer, met een luchtweerstandscoรซfficiรซnt vanaf 0,229, tegenover 0,240, waardoor het het meest aerodynamische model in de huidige ล koda-line-up is. De Enyaq biedt nu ook een exclusieve nieuwe metallic lakafwerking in Olive Green, naast een reeks nieuw ontworpen en exclusieve lichtmetalen velgen van 19 tot 21 inch, waarmee de aanpassingsopties voor kopers worden uitgebreid.
Eigenschap | Nieuwe Enyaq | Nieuwe Enyaq Coupรฉ | Vorige Enyaq | Vorige Enyaq Coupรฉ |
---|---|---|---|---|
Lengte (mm) | 4.658 (+9) | 4.658 (+5) | 4.649 | 4.653 |
Breedte (mm) | 1.879 | 1.879 | 1.879 | 1.879 |
Hoogte (mm) | 1.622 (+1) | 1.623 (+2) | 1.621 | 1.621 |
Wielbasis (mm) | 2.766 (+1) | 2.766 (+1) | 2.765 | 2.765 |
Luchtweerstandscoรซfficiรซnt (cd) | โฅ 0,245 | โฅ 0,229 | 0,264 | 0,240 |
Prestaties en Aandrijflijn-Upgrades
De geรผpdatete Enyaq is beschikbaar met twee batterijformaten en drie aandrijflijnopties, met vermogens die variรซren van 204 pk tot 286 pk (150 kW tot 210 kW). De Enyaq 60 heeft een 63 kWh (bruto) batterij en een 204 pk (150 kW) achtergemonteerde elektromotor. De Enyaq 85 heeft ook achterwielaandrijving, maar maakt gebruik van een grotere 82 kWh (bruto) batterij en een krachtigere 286 pk (210 kW) motor. De topuitvoering Enyaq 85x voegt een tweede elektromotor toe aan de vooras, wat zorgt voor vierwielaandrijving met dezelfde 286 pk (210 kW). Deze aandrijflijnverbeteringen zorgen voor betere prestaties en een groter bereik, met de Enyaq 85 die een WLTP-bereik tot 587 kilometer biedt. Laadtijden zijn ook verbeterd, met ondersteuning voor snelladen tot 175 kW, waardoor een lading van 10% tot 80% in slechts 28 minuten mogelijk is.
Versie | Bereik (km) | Batterijcapaciteit (kWh) (bruto/netto) | Laadtijd (min) (10%-80%) | Max. laadvermogen (kW) | Vermogen (pk/kW) | Max. koppel (Nm) | Topsnelheid (km/u) | Acceleratie (sec) (0-100 km/u) | Aandrijving |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 | 432 | 63/59 | 24 | 165 | 204/150 | 310 | 160 | 8,1 | Achterwiel |
85 (Coupรฉ) | 579 (587) | 82/77 | 28 | 135 | 286/210 | 545 | 180 | 6,7 | Achterwiel |
85x (Coupรฉ) | 534 (538) | 82/77 | 28 | 175 | 286/210 | 545 | 180 | 6,7 | Vierwiel |
Een Verfijnd en Duurzaam Interieur
Het interieur van de Enyaq is ook geรผpdatet met een focus op duurzaamheid, comfort en intuรฏtieve bediening. Het opnieuw ontworpen stuurwiel heeft nu ล koda-letters, en een 5-inch Digital Cockpit is standaard, met een optioneel head-up display met augmented reality. ล koda biedt zes verschillende โDesign Selectionsโ voor het interieur, elk met unieke materialen en kleuren. De โLodgeโ Design Selection valt op door het gebruik van duurzame materialen, waaronder stoelbekleding gemaakt van TechnoFil, dat 75% ECONYL-garens bevat, afkomstig van gerecyclede bronnen zoals visnetten en stofresten. De standaarduitrusting is uitgebreid met verwarmde voorstoelen en stuurwiel, drie-zone klimaatregeling en keyless entry.
Verbeterde Technologie en Connectiviteit
De geรผpdatete Enyaq beschikt over verbeterde connectiviteit en geavanceerde rijhulpsystemen. De Myล koda-app is opnieuw ontworpen met nieuwe functies zoals Predictive Maintenance en naadloze Powerpass-integratie, waarmee toegang wordt geboden tot een groot netwerk van laadpunten. Nieuwe digitale functies zoals Remote Park Assist en Trained Parking verbeteren het gebruiksgemak verder. Standaard hulpsystemen omvatten nu Blind Spot Detection en Crew Protect Assist, als aanvulling op de al uitgebreide reeks veiligheidsvoorzieningen.
Een Krachtige Stap naar de Elektrische Toekomst
Met zijn opvallende nieuwe ontwerp, verbeterde prestaties, geavanceerde technologie en focus op duurzaamheid vertegenwoordigt de vernieuwde ล koda Enyaq een belangrijke stap voorwaarts in de elektrificatiestrategie van ล koda. Dit vernieuwde model staat klaar om het succesverhaal van de Enyaq voort te zetten en ล kodaโs positie in de snel evoluerende markt voor elektrische voertuigen te versterken.