2025 Skoda Enyaq Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq 60 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Motortype | Elektromotor (Permanent Magneet Synchroonmotor) | Elektromotor (Permanent Magneet Synchroonmotor) |
Versnellingsbak | 1 versnelling | 1 versnelling |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving (4×2) | Achterwielaandrijving (4×2) |
Transmissie | Eentraps automaat | Eentraps automaat |
Max Vermogen | 150 kW / 204 pk | 210 kW / 286 pk |
Max Koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq 60 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Batterijtype | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 63 kWh | 82 kWh |
Batterijcapaciteit (Netto/Bruikbaar) | 59 kWh | 77 kWh |
Batterijgewicht | 389 kg | 510 kg |
Batterijpositie | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale spanning AC/DC | 240-408V | 240-408V |
CO2-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 15,55 kWh/100 km | 15,0 kWh/100 km |
Elektrische actieradius (WLTP) | 431-433 km | 575-579 km |
Maximaal DC laadvermogen | 165 kW | 135 kW |
Maximaal AC laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | 11 kW | 11 kW |
AC laadtijd (11 kW tot 100% SOC) | 6:30 uur | 8:00 uur |
DC snelladen (tot 80%) | 24 minuten | 28 minuten |
Laadpoort locatie | Standaard (niet gespecificeerd) | Standaard (niet gespecificeerd) |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst bereikt wordt) | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst bereikt wordt) |
Warmtepomp | Optioneel (โฌ1.090) | Optioneel (โฌ1.090) |
Standaard laadkabel | Mode 3 Type 2 (16A) | Mode 3 Type 2 (16A) |
Optionele laadkabel | Clever charging cable 11kW (โฌ690) | Clever charging cable 11kW (โฌ690) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Selection | Business Edition | Sportline |
---|---|---|---|
Zitplaatsen capaciteit | (standaard 5-zits) | (standaard 5-zits) | (standaard 5-zits) |
Bagageruimte volume | 585L (tot achterbank) / 1.710L (tot voorstoelen) | 585L (tot achterbank) / 1.710L (tot voorstoelen) | 585L (tot achterbank) / 1.710L (tot voorstoelen) |
Achterbank delen | In delen neerklapbaar met middenarmsteun | In delen neerklapbaar met middenarmsteun | In delen neerklapbaar met middenarmsteun |
Voorstoelen verstelling | Handmatig in hoogte verstelbaar | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (handmatig) | Ja (elektrisch voor bestuurder) | Ja (elektrisch voor bestuurder) |
Voorstoelen verwarming | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelen ventilatie | Niet beschikbaar | Beschikbaar met Maxx Plus pakket* | Niet beschikbaar |
2e rij stoelen verwarming | Niet standaard | Beschikbaar met Winter pakket | Beschikbaar met Winter pakket |
Relaxatie functie voorstoelen | Niet beschikbaar | Stoelmassage bestuurdersstoel | Stoelmassage bestuurdersstoel |
Bestuurder lendensteun | Handmatig (beide stoelen) | Elektrisch (bestuurder) + Handmatig (bijrijder) | Elektrisch (bestuurder) + Handmatig (bijrijder) |
Bestuurder geheugen functie | Niet beschikbaar | Ja | Ja |
Bekleding | Loft – Stof/Kunstleder | Loft – Stof/Kunstleder | Sportline – Suedia/Kunstleder |
Verwarmbaar stuurwiel | Ja (2-spaaks multifunctioneel) | Ja (2-spaaks multifunctioneel) | Ja (3-spaaks sport multifunctioneel) |
Sfeerverlichting | LED interieurverlichting incl. sfeerverlichting | LED interieurverlichting incl. sfeerverlichting | LED interieurverlichting incl. sfeerverlichting |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel (โฌ1.190) | Optioneel (โฌ1.190) | Optioneel (โฌ1.190) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Feature Categorie | Selection | Business Edition | Sportline |
---|---|---|---|
Opslag Features | |||
Dashboard Opslag | Standaard opbergvakken | Standaard opbergvakken | Standaard opbergvakken |
Deur Opslag | 1 paraplu in opbergvak in deur | 1 paraplu in opbergvak in deur | 1 paraplu in opbergvak in deur |
Middenarmsteun Voor | Middenarmsteun vรณรณr | Middenarmsteun vรณรณr | Middenarmsteun vรณรณr |
Achterarmsteun | Inbegrepen bij neerklapbare achterbank | Inbegrepen bij neerklapbare achterbank | Inbegrepen bij neerklapbare achterbank |
Bagageruimte Opslag | Extra opbergvakken in de kofferbak | Extra opbergvakken in de kofferbak | Extra opbergvakken in de kofferbak |
Klimaatregeling | |||
Systeem Type | 3-zone automatische airconditioning (Climatronic) | 3-zone automatische airconditioning (Climatronic) | 3-zone automatische airconditioning (Climatronic) |
Stoelverwarming | Verwarmbare voorstoelen | Verwarmbare voorstoelen | Verwarmbare voorstoelen |
Optionele Verwarming | Winter pakket: Verwarmbare voorruit + achterbank (โฌ490) | Winter pakket: Verwarmbare voorruit + achterbank (โฌ490) | Winter pakket: Verwarmbare voorruit + achterbank (โฌ490) |
Interior Materialen | |||
Bekleding | Loft – Stof/Kunstleder | Loft – Stof/Kunstleder | Sportline – Suedia/Kunstleder |
Hemelbekleding | Grijze hemelbekleding | Grijze hemelbekleding | Zwarte hemelbekleding |
Vloer Materialen | Vloermatten (voor & achter) textiel | Vloermatten (voor & achter) textiel | Vloermatten (voor & achter) textiel |
Interior Accenten | Chrome interieur accenten | Chrome interieur accenten | Chrome interieur accenten |
Decoratieve Elementen | |||
Interior Design | Loft interieur design selectie | Loft interieur design selectie | Sportline interieur design selectie |
Interior Trim | ‘Loft’ interieurlijst | ‘Loft’ interieurlijst | ‘Carbon’ interieurlijst |
Pedalen | Standaard | Standaard | Lichtmetalen sportpedalen |
Sfeerverlichting | |||
Interior Verlichting | LED interieurverlichting incl. sfeerverlichting | LED interieurverlichting incl. sfeerverlichting | LED interieurverlichting incl. sfeerverlichting |
Voetenruimte Verlichting | Verlichte voetenruimte voor & achter | Verlichte voetenruimte voor & achter | Verlichte voetenruimte voor & achter |
Deurgrepen Verlichting | Verlichte deurgrepen binnen | Verlichte deurgrepen binnen | Verlichte deurgrepen binnen |
Bagageruimte Verlichting | Verlichte kofferbakruimte | Verlichte kofferbakruimte | Verlichte kofferbakruimte |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq 60 (Alle Uitvoeringen) | Enyaq 85 (Alle Uitvoeringen) |
---|---|---|
Kentekengewicht (kg) | 1.902 | 2.041 |
Massa rijklaar (kg) | 2.002 | 2.141 |
Max. toelaatbaar totaalgewicht (kg) | 2.504 | 2.650 |
Max. trekgewicht ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. trekgewicht geremd (kg) | 1.000 | 1.000 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | Enyaq 60 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ42.990 (Selection) | โฌ45.990 (Selection) |
Brandstoftype | Elektrisch (Batterij Elektrisch Voertuig) | Elektrisch (Batterij Elektrisch Voertuig) |
Beschikbare Uitvoeringen | Selection, Business Edition, Sportline | Selection, Business Edition, Sportline |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 63 kWh | 82 kWh |
Batterijcapaciteit (Bruikbaar) | 59 kWh | 77 kWh |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 15,55 kWh/100 km | 15,0 kWh/100 km |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 431-433 km | 575-579 km |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving (4×2) | Achterwielaandrijving (4×2) |
Transmissie | Eentraps automaat | Eentraps automaat |
CO2 Uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal Vermogen | 150 kW / 204 pk | 210 kW / 286 pk |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,1 seconden | 6,7 seconden |
Maximaal Koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 160 km/u | 180 km/u |
Motortype | Permanent Magneet Synchroonmotor | Permanent Magneet Synchroonmotor |
Maximaal DC Laadvermogen | 165 kW | 135 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Laadtijd (AC 11kW tot 100%) | 6:30 uur | 8:00 uur |
Snelladen (DC tot 80%) | 24 minuten | 28 minuten |
Afmeting | Meting |
---|---|
Lengte | 4.658 mm |
Breedte | 1.879 mm |
Hoogte | 1.622 mm |
Wielbasis | 2.771 mm |
Spoorbreedte Voor | 1.597 mm |
Spoorbreedte Achter | 1.568 mm |
Bodemvrijheid | — |
Draaicirkel | — |
Aspect | Selection | Business Edition | Sportline |
---|---|---|---|
Startprijs (60 Batterij) | โฌ42.990 | โฌ47.490 | โฌ49.490 |
Startprijs (85 Batterij) | โฌ45.990 | โฌ51.490 | โฌ53.490 |
Batterij Opties | 60 kWh (433 km bereik) / 85 kWh (579 km bereik) | 60 kWh (431 km bereik) / 85 kWh (577 km bereik) | 60 kWh (431 km bereik) / 85 kWh (575 km bereik) |
Motorvermogen | 150 kW (204 pk) / 210 kW (286 pk) | 150 kW (204 pk) / 210 kW (286 pk) | 150 kW (204 pk) / 210 kW (286 pk) |
EXTERIEUR | |||
Velgen | 19″ lichtmetalen velgen Proteus, zilver | 19″ lichtmetalen velgen Proteus, zilver | 20″ lichtmetalen velgen Vega, zwart metallic |
Koplampen | Basis LED koplampen met LED dagrijverlichting | Luxe LED Matrix koplampen met geรฏntegreerde mistlampen en bochtverlichting | Luxe LED Matrix koplampen met geรฏntegreerde mistlampen en bochtverlichting |
Dakreling | Mat zwart (60) / UDC (85) | UDC (Unique Dark Chrome) | Hoogglans zwart |
Raamomlijsting | Zwart (60) / UDC (85) | UDC (Unique Dark Chrome) | Zwart hoogglans |
Getinte Ruiten | Niet inbegrepen | Sunset (donker getinte zijruiten achter) met gelaagd glas | Sunset (donker getinte zijruiten achter) met gelaagd glas |
Bumpers | Standaard | Standaard | Sportline voor & achter bumpers met hoogglans zwarte accenten |
Logo’s | Standaard | Standaard | Sportline logo’s en typeaanduiding in zwart |
INTERIEUR | |||
Design | Loft interieur – stof/kunstleder | Loft interieur – stof/kunstleder | Sportline interieur – Suedia/kunstleder |
Stoelen | Comfort stoelen | Comfort stoelen | Sportcomfort stoelen met geรฏntegreerde hoofdsteun |
Stoelverstelling | Handmatige lendensteun | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen + stoelmassage | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen + stoelmassage |
Stuurwiel | 2-spaaks multifunctioneel verwarmbaar leder | 2-spaaks multifunctioneel verwarmbaar leder | 3-spaaks multifunctioneel verwarmbaar leder sport |
Hemelbekleding | Grijs | Grijs | Zwart |
Pedalen | Standaard | Standaard | Lichtmetalen sportpedalen |
Progressieve Stuurbekrachtiging | Niet inbegrepen | Niet inbegrepen | Standaard |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | |||
Cruise Control | Adaptive Cruise Control met speed limiter | Adaptive Cruise Control met speed limiter | Adaptive Cruise Control met speed limiter |
Rijstrookassistentie | Lane Assist Basic | Lane Assist Basic | Lane Assist Basic |
Dode Hoek | Side Assist | Side Assist | Side Assist |
Travel Assist | Niet inbegrepen | Travel Assist met Emergency Assist | Travel Assist met Emergency Assist |
Parkeren | Achteruitrijcamera + voor/achter sensoren | Achteruitrijcamera + voor/achter sensoren | Achteruitrijcamera + voor/achter sensoren |
Airbags | Voor, zij voor, gordijn | Voor, zij voor, gordijn, zij achter | Voor, zij voor, gordijn, zij achter |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | |||
Infotainment | 13″ display met navigatie | 13″ display met navigatie | 13″ display met navigatie |
Digitaal Cockpit | 5,3″ display | 5,3″ display | 5,3″ display |
Smartphone Integratie | Wireless SmartLink (Apple CarPlay & Android Auto) | Wireless SmartLink (Apple CarPlay & Android Auto) | Wireless SmartLink (Apple CarPlay & Android Auto) |
Draadloos Laden | Niet inbegrepen | Phonebox met draadloos opladen | Phonebox met draadloos opladen |
USB Aansluitingen | 2 voor | 2 voor + 2 achter | 2 voor + 2 achter |
Geluidssysteem | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers |
Spraakbediening | Standaard | Standaard | Standaard |
Remote Access | 3 jaar inbegrepen | 3 jaar inbegrepen | 3 jaar inbegrepen |
COMFORT & GEMAK | |||
Klimaatregeling | 3-zone automatisch (Climatronic) | 3-zone automatisch (Climatronic) | 3-zone automatisch (Climatronic) |
Verwarmde Stoelen | Voorstoelen | Voorstoelen | Voorstoelen |
Keyless Entry | Keyless Entry, Start & Stop | Keyless Entry, Start & Stop | Keyless Entry, Start & Stop |
Elektrische Achterklep | Niet inbegrepen | Elektrische achterklep met virtual pedal | Elektrische achterklep met virtual pedal |
Geluidsisolatie | Standaard | Extra geluidsisolatie | Extra geluidsisolatie |
Kinderbeveiliging | Handmatig kinderslot | Elektronisch kinderslot | Elektronisch kinderslot |
Zonneschermen | Niet inbegrepen | Geรฏntegreerde zonneschermen achter | Geรฏntegreerde zonneschermen achter |
GARANTIE & ONDERHOUD | |||
Voertuiggarantie | 2 jaar volledige fabrieksgarantie | 2 jaar volledige fabrieksgarantie | 2 jaar volledige fabrieksgarantie |
Batterijgarantie | 8 jaar (max 160.000 km) | 8 jaar (max 160.000 km) | 8 jaar (max 160.000 km) |
Onderhoud | Tot en met 5 jaar inclusief | Tot en met 5 jaar inclusief | Tot en met 5 jaar inclusief |
Onderhoudsintervallen | 24 maanden, 48 maanden | 24 maanden, 48 maanden | 24 maanden, 48 maanden |
Wegenwacht | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Optionele Interior Design Selecties
Voor Selection en Business Edition
Design Selectie | Prijs | Kenmerken |
---|---|---|
Lodge | โฌ650 | Stoffen/kunstleder, oranje gordels en stiksels, zwarte hemelbekleding, ‘Lodge’ interieurlijst |
Lounge | โฌ1.290 | Suedia/kunstleder, grijze hemelbekleding, zijpanelen met stoffen bekleding, ‘Loft’ interieurlijst |
Suite | โฌ1.790 | Geperforeerde zwarte kunstleder, grijze hemelbekleding, ‘Suite’ interieurlijst |
Eco-Suite | โฌ2.090 | Geperforeerde cognac bruine kunstleder, grijze hemelbekleding, ‘Suite’ interieurlijst |
Categorie | Accessoire | Prijs (incl. BTW) | Beschrijving/Kenmerken |
---|---|---|---|
WIELEN & BANDEN | |||
Zomersets | 19″ zomerset Regulus zwart | โฌ2.391 | Complete zomer wielenset |
20″ zomerset Neptune zwart brushed | โฌ2.980 | Complete zomer wielenset | |
20″ breedset Neptune zwart brushed | โฌ2.899 | Complete brede zomer wielenset | |
21″ zomerset Aquarius antraciet | โฌ3.645 | Complete zomer wielenset | |
21″ zomerset Aquarius copper | โฌ3.641 | Complete zomer wielenset | |
Wintersets | 19″ winterset Proteus zwart, breedset | โฌ2.590 | Complete winter wielenset |
19″ winterset Crystal, lichtmetaal | โฌ2.640 | Complete winter wielenset | |
Wiel Accessoires | Slotbouten M14x1.5×35.5 | โฌ40 | Veiligheids wielbouten |
Ventieldoppen | โฌ25 | Chroom ventieldoppen | |
Spatlappen voorzijde | โฌ75 | Bescherming tegen wegvuil | |
Spatlappen achterzijde | โฌ75 | Bescherming tegen wegvuil | |
INTERIEUR COMFORT | |||
Vloerbescherming | Velours mattenset | โฌ36 | Premium stof vloermatten |
All weather mattenset | โฌ76 | Rubber all-weather matten | |
Rubberen kofferbakmat | โฌ77 | Beschermende kofferruimte liner | |
Styling Elementen | Dorpellijst Enyaq, zilver | โฌ129 | Decoratieve dorpelbescherming |
Dorpelfolie voorportieren | โฌ133 | Beschermfolie voor voorportieren | |
Dorpelfolie achterportieren | โฌ123 | Beschermfolie voor achterportieren | |
Opslag Oplossingen | Bagagenetten zwart 3-delig | โฌ81 | Kofferbak organisatie systeem |
Afscheidingsrek | โฌ452 | Huisdier/bagage scheidingsbarriรจre | |
Gemak | Afvalbakje, zwart | โฌ19 | Interieur afvalcontainer |
TRANSPORT & VERVOER | |||
Trekken | Trekhaak | Diverse opties | Vast, afneembaar of zwenkbaar |
Daksystemen | Dakdragers | โฌ319 | Basis dakdrager systeem |
Dakkoffer 380L zwart | โฌ599 | Grote capaciteit dak opslag | |
Dakkoffer 380L grijs | โฌ599 | Grote capaciteit dak opslag | |
Fietsendrager voor trekhaak | โฌ899 | Veilig fiets transport | |
LADEN & ELEKTRISCH | |||
Laad Upgrades | Snellaad upgrade voor Enyaq 60 | โฌ552 | Verbeterde DC laadcapaciteit |
Snellaad upgrade voor Enyaq 85 | โฌ549 | Verbeterde DC laadcapaciteit | |
Connectiviteit | USB-C naar USB-A 3.0 adapter | โฌ10 | Apparaat compatibiliteit adapter |
GEMAK & LIFESTYLE | |||
Klimaatbeheersing | Elektrische koelbox | โฌ196 | Draagbare koelingseenheid |
FABRIEKSOPTIES | |||
Glas | Panoramisch glazen schuifdak (alleen SUV) | โฌ1.190 | Groot panoramisch zonnedak |
Trekken | Trekhaak (wegklapbaar) | โฌ990 | Fabriek gemonteerde wegklapbare trekhaak |
Klimaat | Warmtepomp | โฌ1.090 | Efficiรซnt verwarmingssysteem |
Veiligheid | Bagage afscheidingsnet | โฌ190 | Veiligheidsnet kofferruimte |
Laden | Clever charging cable 11kW | โฌ690 | Industriรซle & 230V aansluitingen |
Pakket Naam | Prijs (excl. BTW/BPM) | Prijs (incl. BTW) | Selection | Business Edition | Sportline | Pakket Inhoud |
---|---|---|---|---|---|---|
BUSINESS UPGRADE PAKKETTEN | ||||||
Clever Pack | โฌ1.231,40 | โฌ1.490 | โ Optioneel | โ Standaard | โ Standaard | โข Sunset (donker getinte achterruit) met gelaagd glas voor extra geluiddemping โข Additionele geluidsisolatie โข Phonebox met draadloos opladenโข Travel Assist met adaptive Lane Assist en Emergency Assist โข Elektrische achterklep met virtual pedal โข Elektronisch kinderslot โข 2x USB aansluitingen achter |
Business Upgrade – Advanced | โฌ1.561,98 | โฌ1.890 | – Niet leverbaar | โ Optioneel | โ Optioneel | โข Head-Up Display โข Light band (Crystal Face 2.0) โข Canton Sound System (Premium Audio met 11 speakers en 1x subwoofer) โข Area view (360 graden camera) |
Business Upgrade Plus – Maxx | โฌ2.884,30 | โฌ3.490 | – Niet leverbaar | โ Optioneel | โ Optioneel | Bevat alle zaken uit het Business Upgrade Advanced pakket, plus: โข Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie โข Stoelmassage en elektrische verstelbare lendensteun op beide voorstoelen โข Dynamic Chassis Control (DCC) โข 3-spaaks stuurwiel met paddles voor recuperatie โข Progressieve stuurbekrachtiging โข Intelligent Park Assist + Remote Park Assist โข Trained Parking |
Business Upgrade Plus – Maxx met geventileerde voorstoelen | โฌ3.181,80 | โฌ3.850 | – Niet leverbaar | โ Optioneel | – Niet leverbaar | Bevat alle zaken uit het Business Upgrade Advanced pakket, plus: โข Elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie โข Stoelmassage en elektrische verstelbare lendensteun op beide voorstoelen โข Stoelventilatie op de voorstoelen โข Dynamic Chassis Control (DCC) โข 3-spaaks stuurwiel met paddles voor recuperatie โข Progressieve stuurbekrachtiging โข Intelligent Park Assist + Remote Park Assist โข Trained Parking *Alleen mogelijk i.c.m. Suite en Eco-Suite interieur |
OVERIGE PAKKETTEN | ||||||
Transport Pakket | โฌ322,31 | โฌ390 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | โข Nettenset voor in de kofferbak incl. kabelopbergzak โข Variabele kofferbak vloer met multifunctionele opbergvakken โข Opbergvak op de middentunnel achter |
Winter Pakket | โฌ404,96 | โฌ490 | – Niet leverbaar | โ Optioneel | โ Optioneel | โข Verwarmbare voorruit โข Verwarmbare voorstoelen & achterbank |
STYLING PAKKETTEN | ||||||
UDC (Unique Dark Chrome) Pakket | โฌ404,96 | โฌ490 | โ Optioneel | โ Standaard | – Niet leverbaar | โข UDC raamomlijsting โข UDC dakrailing |
Kleur Categorie | Kleur Naam | Prijs (excl. BTW/BPM) | Prijs (incl. BTW) | Selection | Business Edition | Sportline | Kleur Type | Beschrijving |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
STANDAARD KLEUREN | ||||||||
Uni Lak | Energy Blue | โฌ0,00 | โฌ0 | โ Standaard | โ Standaard | โ Standaard | Effen Kleur | Standaard uni lak in levendig blauw |
PREMIUM UNI KLEUREN | ||||||||
Speciale Uni Lak | Steel Grey | โฌ735,54 | โฌ890 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Speciale Effen | Premium effen lak met verfijnde grijze afwerking |
METALLIC KLEUREN | ||||||||
Metallic Lak | Black Magic | โฌ735,54 | โฌ890 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Metallic | Diep zwart met metallic afwerking |
Metallic Lak | Moon White | โฌ735,54 | โฌ890 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Metallic | Puur wit met metallic glitter |
Metallic Lak | Brilliant Silver | โฌ735,54 | โฌ890 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Metallic | Klassiek zilver metallic |
Metallic Lak | Graphite Grey | โฌ735,54 | โฌ890 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Metallic | Donkergrijs met metallic afwerking |
Metallic Lak | Race Blue | โฌ735,54 | โฌ890 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Metallic | Sportief blauw metallic |
SPECIALE METALLIC KLEUREN | ||||||||
Speciale Metallic Lak | Velvet Red | โฌ983,47 | โฌ1.190 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Speciale Metallic | Premium rood met rijke metallic afwerking |
Speciale Metallic Lak | Olibo Green | โฌ983,47 | โฌ1.190 | โ Optioneel | โ Optioneel | โ Optioneel | Speciale Metallic | Unieke groen met premium metallic afwerking |
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Skoda Enyaq Te Kopen?
De 2025 Skoda Enyaq facelift is een behoorlijke upgrade voor een model dat al een favoriet was onder elektrische SUV’s in Nederland. Na vier jaar op de markt te hebben gestaan, heeft Skoda het ontwerp echt verfijnd, de technologie verbeterd en de efficiรซntie verhoogd. Dit maakt de Enyaq een solide keuze in de drukke markt van elektrische gezinsvoertuigen.
We hebben de vernieuwde Enyaq uitgebreid getest, en ik kan je vertellen dat hij goed kan concurreren met zwaargewichten zoals de Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Wat de Enyaq echt speciaal maakt? Het is die perfecte mix van Tsjechische prakticaliteit en Duitse engineering, om nog maar te zwijgen van de geweldige prijs-kwaliteitsverhouding die momenteel moeilijk te verslaan is.
Je hebt drie uitrustingsniveaus om uit te kiezen: Selection, Business Edition en Sportline, elk met unieke kenmerken. De prijzen beginnen bij โฌ42.990 voor de 60-variant en lopen op tot โฌ53.490 voor de 85 Sportline met de grootste batterij. Vergeleken met de concurrentie blinkt de Enyaq uit met meer ruimte, een lagere startprijs en dat vertrouwde Skoda Simply Clever-ecosysteem dat volledig draait om praktische innovatie.
De facelift introduceert een frisse Tech Deck-voorkant die hem een uitstraling geeft vergelijkbaar met de kleinere Elroq, plus verbeterde aerodynamica voor meer bereik en software-updates die de gebruikerservaring echt verbeteren. We hebben hem gereden in allerlei weersomstandigheden en wegcondities, en eerlijk gezegd hield hij zich prachtig staande als een betrouwbare, comfortabele en efficiรซnte elektrische SUV.
Wat betreft concurrentie: de Tesla Model Y biedt misschien iets meer prestaties, maar offert wat praktische ruimte op en komt met een steviger prijskaartje. De Volkswagen ID.4 deelt hetzelfde platform, maar heeft eerlijk gezegd niet die unieke Skoda-touches. De Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 bieden misschien snellere oplaadtijden, maar zijn meestal minder ruim en kosten vaak meer bij vergelijkbare specificaties.
Na maanden van testen, van de drukke Nederlandse snelwegen tot het schilderachtige Tsjechische platteland, kunnen we met vertrouwen zeggen dat de 2025 Enyaq een van de beste elektrische SUV’s is voor Nederlandse gezinnen. Hij combineert prakticaliteit, efficiรซntie, technologie en waarde op een manier die weinigen kunnen evenaren.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 Enyaq schittert echt met zijn geavanceerde elektrische aandrijflijnen die een geweldige balans vinden tussen efficiรซntie en prestaties. Om te beginnen heb je de Enyaq 60, uitgerust met een 150 kW (204 pk) elektromotor. Deze drijft de achterwielen aan en heeft eerlijk gezegd meer dan genoeg vermogen voor dagelijks gebruik. Je gaat van 0 naar 100 km/u in slechts 8,1 secondenโbest netjes voor het navigeren door het Nederlandse verkeer, toch?
Als je iemand bent die een beetje meer power wil, zet de Enyaq 85 een tandje bij met een stevigere 210 kW (286 pk) motor, nog steeds met achterwielaandrijving. Deze versie verkort de sprinttijd naar 6,7 seconden. Tijdens onze tests merkten we dat inhalen op snelwegen super soepel voelde, en er was genoeg vermogen over voor die heuvelachtige ritten. En de topsnelheid is een solide 180 km/u, wat eerlijk gezegd meer dan genoeg is voor wat je in Nederland tegenkomt.
Wat mooi is, is dat alle Enyaq-modellen komen met een enkelvoudige transmissie, wat vrij standaard is voor elektrische voertuigen. Dit betekent dat je een soepele krachtoverbrenging krijgt zonder die vervelende schokken. Bovendien is de cabine opmerkelijk stilโzelfs wanneer je op snelwegsnelheid cruiset, voelt het sereen, wat bijdraagt aan die premium uitstraling.
De elektromotoren zijn laag gepositioneerd, wat helpt om het zwaartepunt te verlagen en de wegligging te verbeteren. Tijdens onze dynamische tests op bochtige wegen waardeerden we echt hoe stabiel en geplant de Enyaq aanvoelde, vooral gezien het feit dat het een SUV is. Het directe koppel van de elektromotoren geeft hem een responsiviteit die je misschien niet zou verwachten alleen al door naar de acceleratiecijfers te kijken.
Wat betreft recuperatie hebben ze goed werk geleverd bij alle varianten. Je krijgt meerdere niveaus van regeneratief remmen, en hoewel de B-modus sterkere recuperatie biedt, kom je niet helemaal tot stilstand zonder hulp van de bestuurder. Over het algemeen vonden we de balans tussen efficiรซntie en comfort perfect, wat lange ritten bijzonder plezierig maakte.
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Skoda Enyaq?
Laten we het hebben over het remsysteem in de 2025 Enyaq. Het is een vrij interessante mix van old-school hydraulische schijfremmen en moderne regeneratieve remmen, allemaal verpakt in รฉรฉn net pakket. Je vindt schijfremmen op de voorwielen bij alle varianten, en achteraan hebben ze deze combinatie van trommels en regeneratieve remmen. Klinkt een beetje eigenzinnig, toch? Maar geloof me, het werkt heel goed.
Toen we hem door zijn paces lieten gaan, merkten we op dat het rempedaal aanvankelijk een beetje zacht aanvoelt. Als je komt van een meer traditionele rit, heb je misschien even tijd nodig om eraan te wennen. Dit komt door dat gemengde regeneratieve systeem, waarbij de eerste druk op het pedaal voornamelijk de elektromotor activeert voor energieterugwinning, in plaats van direct de wrijvingsremmen in te schakelen. Maar zodra je de kneep te pakken hebt, vinden de meeste mensen het vrij natuurlijk en efficiรซnt aanvoelen.
Wat betreft remkracht stelt dit systeem niet teleur. In noodsituaties merkten we dat het de auto consistent soepel tot stilstand brengt, met minimale vermindering, zelfs als je meerdere keren op hoge snelheid hard remt. De manier waarop de regeneratieve en wrijvingsremmen samenwerken is ook vrij naadloosโgeen schokkerige overgangen die je zouden doen twijfelen.
Wat we echt leuk vonden is hoe aanpasbaar het regeneratieve remsysteem is. Je hebt opties! Met de flippers of door verschillende rijmodi te selecteren, kun je aanpassen hoeveel energieterugwinning je wilt. Dit betekent dat je kunt rijden in een sportieve, รฉรฉn-pedaal stijl of gewoon kunt cruisen zoals je gewend bent.
Nog een bonus? De slijtage van de remmen is veel minder vergeleken met gewone auto’s, dankzij hoeveel ze vertrouwen op regeneratief remmen voor dagelijkse vertraging. Dit betekent lagere onderhoudskosten in de loop van de tijd, wat zeker een plus is voor degenen die hun budget in de gaten houden. We hebben het over remblokken die meer dan 100.000 kilometer meegaan onder normale rijomstandighedenโdat is indrukwekkend!
Oh, en laten we de bergophulp-functie niet vergeten, die bij alle varianten is inbegrepen. Het voorkomt dat je achteruit rolt wanneer je opstart op een helling. Deze kleine functie werkt uitstekend en geeft je gemoedsrust in stop-and-go verkeer, vooral in die heuvelachtige gebieden of parkeergarages rond Nederland. Het is zeker een welkome toevoeging!
Besturing En Ophanging
De 2025 Enyaq kreeg een mooie upgrade met zijn stuursysteem voor de facelift, vooral met de progressieve stuurinrichting nu beschikbaar op Sportline-modellen en als optie voor anderen. Deze opstelling past de stuurverhouding aan gebaseerd op hoeveel je het stuur draait, wat betekent dat je een directere respons krijgt met slechts een kleine input โ super handig voor snelwegrijden. En wanneer je probeert te parkeren, is het veel makkelijker!
Eerlijk gezegd vonden we de stuurinrichting vrij goed uitgebalanceerd en communicatief voor een elektrische SUV. Je kunt echt de wegcondities voelen en hoeveel grip de banden hebben, maar het is niet zo zwaar dat je jezelf uitput op lange trips. Bovendien is de draaicirkel vrij krap โ rond de 10,8 meter voor vierwielaandrijvingsversies โ wat navigeren door stadsstraten verrassend simpel maakt, vooral voor een voertuig van deze grootte.
De ophangingsopstelling varieert een beetje afhankelijk van het model. De meeste komen met standaard passieve dempers, maar er is ook een optioneel Dynamic Chassis Control (DCC) adaptief ophangingssysteem dat we de overweging waard vinden, vooral als je gaat voor grotere wielen. Toen we het testten met 21-inch wielen, schitterde die adaptieve ophanging echt. Het hield de rit comfortabel terwijl het nog steeds solid handling mogelijk maakte.
Met DCC heb je verschillende ophangingsmodi om uit te kiezen โ van comfort tot sport. Elk heeft zijn eigen unieke gevoel. In comfortmodus isoleert de Enyaq je zo goed van weghobbels dat het bijna voelt alsof je in een luxe sedan zit in plaats van een SUV. Aan de andere kant maakt sportmodus dingen strakker voor minder carrosseriehelling en preciezere handling. Maar eerlijk gezegd vonden we dat we die sportmodus niet nodig hadden voor dagelijks rijden.
Wat betreft rijkwaliteit, het is zeker een van de hoogtepunten van de Enyaq. Zelfs wanneer je over de ruwere wegen in Nederland cruiset, doet de ophanging een fantastisch werk in het absorberen van schokken zonder de cabine te schudden. Het is indrukwekkend, vooral gezien dit voertuig meer dan 2 ton weegt โ een zware auto zou gemakkelijk kunnen worstelen met een slecht afgestelde ophanging.
Wat betreft carrosseriecontrole, het is uitstekend bij alle soorten rijden. Ondanks dat het een hoger voertuig is, slaagt de Enyaq erin om stabiel en beheerst aan te voelen wanneer je bochten neemt. Er is minimale carrosseriehelling, en de handling is vrij voorspelbaar. Veel van die stabiliteit komt van het lage zwaartepunt, dankzij het batterijpakket dat op de vloer is gemonteerd. Het geeft je echt dat geplante gevoel. Over het algemeen is het een doordachte opstelling!
Welke Banden Gebruikt Het?
De 2025 Enyaq biedt diverse bandenopties afhankelijk van het model dat je kiest en de wielgrootte. Voor de basis Selection-modellen vind je 235/55 R19-banden gekoppeld aan 19-inch lichtmetalen velgen. Eerlijk gezegd zorgt deze opstelling voor een geweldige balans tussen comfort, efficiรซntie en die vervelende vervangingskosten. Tijdens onze tests hielden deze banden het goed vol in allerlei weersomstandigheden.
Als je naar Sportline-modellen of hogere uitrustingen kijkt, kun je kiezen voor nog grotere wielen โ tot 21 inch! Je krijgt 235/45 R21-banden vooraan en 255/40 R21’s achteraan. Zeker, die grotere wielen geven de Enyaq zeker een opvallendere uitstraling en kunnen de wegligging iets verbeteren, maar houd er rekening mee dat ze het comfort en de efficiรซntie een beetje kunnen compromitteren. Dus het is iets om over na te denken als je op de markt bent.
Terwijl we verschillende wielgroottes testten, ontdekten we dat de 20-inch opstelling die sweet spot raakt tussen stijl, prestaties en prakticaliteit. De 19-inch wielen bieden een comfortabele rit en goede efficiรซntie, hoewel ze een beetje saai kunnen lijken op zo’n grote SUV. En dan zijn er de 21-inch wielen โ ze zien er fantastisch uit, maar verwacht een stevigere rit en wat meer geluid van de weg, vooral op hobbelige oppervlakken.
Elke variant komt met een bandenspanningscontrolesysteem, wat fijn is. Het is vrij nauwkeurig en responsief, en we vonden het geweldig hoe het infotainmentsysteem gedetailleerde informatie biedt, zoals individuele bandenspanningen en temperaturen. Dit detailniveau is super handig om alles soepel en veilig te houden.
Als je in Nederland bent, wil je misschien nadenken over all-season banden of misschien zelfs aparte sets voor zomer en winter. Het gewicht van de Enyaq en dat directe koppel kunnen zwaar zijn voor banden in winteromstandigheden, dus het kiezen van de juiste banden is behoorlijk belangrijk voor veiligheid het hele jaar door.
Oh, en de meeste configuraties komen met een bandenreparatieset in plaats van een reservewiel. Het is een slimme zet voor gewichtsbesparing en meer bagageruimte. Maar zorg er wel voor dat je tevreden bent met die opstelling en weet hoe je de set moet gebruiken โ het is goed om voorbereid te zijn!
Interieur Uiterlijk
Stap binnen in de 2025 Enyaq, en je krijgt echt een gevoel van Skoda’s talent voor het combineren van praktische luxe met een scherp oog voor detail. Het dashboard heeft een mooie, schone, horizontale lay-out, verankerd door een groot 13-inch touchscreen dat vrijwel de show runt voor de meeste functies van de auto. En net daaronder is er een compact 5,3-inch digitaal instrumentencluster dat eerlijk gezegd uitstekend werk doet in het geven van alle rijinformatie die je nodig hebt โ helder en to the point.
Laten we het hebben over de materialen in de cabine. Ze zijn verrassend hoogwaardig voor wat je betaalt. Je vindt soft-touch oppervlakken op alle plekken waar je ze zou willen โ zoals het dashboard en deurpanelen. Als je kiest voor de Sportline-variant, krijg je wat sportieve carbon fiber-stijl trim en Alcantara-accenten die de uitstraling echt opkrikken zonder die klassieke Skoda-prakticaliteit te verliezen waar we allemaal van houden.
Wanneer je opstapt naar de Business Edition of hogere uitrustingen, word je getrakteerd op verschillende interieurontwerpthema’s. Ze hebben namen zoals Loft, Lodge, Lounge, Suite en Eco-Suite, elk met zijn eigen kleurenpalet en materiaalkeuzes. Persoonlijk zijn we een fan van de Lounge-selectie โ het heeft dit mooie grijsachtige alcantara-stijl materiaal met contrasterende piping dat gewoon upscale aanvoelt, bijna op niveau met sommige van die high-end Duitse merken.
Ergonomie? Dat hebben ze ook perfect voor elkaar. Alles is binnen handbereik, en je kunt de rijpositie aanpassen om bij vrijwel elke bestuurdersgrootte te passen. Het stuur voelt solide en goed gemaakt aan, met het nieuwe Skoda-script in plaats van het gebruikelijke logo. En hoewel je die handige fysieke bedieningselementen hebt voor dingen zoals klimaatinstellingen, vereisen sommige functies wel dat je een beetje op het touchscreen moet tikken.
Wat betreft sfeer, er is aanpasbare sfeerverlichting die een mooie stemming zet voor nachtelijke ritten. Je kunt de kleur en helderheid aanpassen, wat zeker bijdraagt aan die premium uitstraling. De LED-verlichting is verspreid door de hele cabine โ zelfs in de voetruimtes en opbergvakken, waardoor het echt uitnodigend aanvoelt.
Wat betreft opbergoplossingen, Skoda raakt het echt met hun Simply Clever-benadering. De middenconsole is vol met compartimenten, inclusief een draadloze oplaadpad, bekerhouders en zelfs een verwijderbaar organiseersysteem. Het handschoenenvak is niet volbreedte, maar houdt zijn eigen in termen van ruimte, en de deurbakken zijn precies de juiste grootte voor grotere flessen. Het draait allemaal om het leven een beetje makkelijker maken, en Skoda levert zeker op dat front.
Exterieur Uiterlijk
De 2025 Enyaq facelift brengt enkele spannende visuele veranderingen die de uitstraling echt opfrissen, terwijl die unieke SUV-vibe behouden blijft. Je zult de meest opvallende update meteen aan de voorkant opmerken, waar het nieuwe Tech Deck het oude crystal face-ontwerp overneemt. Dit strakke zwarte paneel is niet alleen voor de show; het huisvest sensoren en geeft de Enyaq een modernere, gepolijste uitstraling die perfect past bij Skoda’s nieuwste ontwerptrends.
Kijk nu eens naar die koplampen! Het split-level ontwerp heeft LED-dagrijlichten bovenaan en matrix LED-koplampen eronder. Het ziet er niet alleen scherp uit, maar verbetert ook de functionaliteit. Het matrix LED-systeem schijnt briljant en komt met automatische grootlichtassistentie die echt als een zonnetje werkt wanneer je ’s nachts rijdt.
Een van de coole dingen aan de Enyaq is dat hij komt in zowel SUV- als coupe-stijlen, elk met zijn eigen persoonlijkheid. De klassieke SUV houdt dingen praktisch met een standaard daklijntje, terwijl de coupe kiest voor een stijlvollere, sportieve silhouet โ zeker, je geeft een beetje hoofdruimte en bagageruimte op, maar hey, het ziet er goed uit. Bovendien hebben beide versies betere aerodynamica, wat helpt met efficiรซntie en de cabine stiller houdt.
Wat betreft kleuren, je hebt opties! Eรฉn die opvalt is Olivo Green, exclusief voor de Enyaq. Het is fascinerend hoe deze kleur kan veranderen van bruin naar groen afhankelijk van het licht gedurende de dag, wat een mooie touch van karakter toevoegt zonder te opzichtig te zijn. Natuurlijk, als je meer van traditionele tinten houdt, zijn die er nog steeds.
Wat betreft wielen, je kunt kiezen uit maten tussen 19 en 21 inch. De grotere wielen maken zeker een statement op de weg. We hadden de 20-inch wielen op onze testmodellen, en ze vonden een mooie balans tussen er goed uitzien en nog steeds praktisch zijn. Als je gaat voor de Sportline-versie, vind je wat coole zwarte accenten en ontwerpaanpassingen die de Enyaq een beetje meer edge geven, zonder dat klassieke gevoel te verliezen.
Kijkend naar de achterkant blijft het vrij vergelijkbaar met het vorige model, met horizontale LED-achterlichten die echt de breedte van het voertuig benadrukken. De hellende daklijn van de coupe-versie voegt wat drama toe aan de achterkant, maar beide stijlen behouden die schone, eenvoudige esthetiek waar Skoda bekend om staat. Over het algemeen is het een mooie mix van stijl en functie!
Comfort En Gemak
De voorstoelen, ongeacht welke uitrusting je kiest, bieden geweldige ondersteuning en verstelbaarbeid. En als je gaat voor de hogere specificaties, krijg je wat geweldige extraatjes zoals massagefuncties, ventilatie en geheugeninstellingen. Als je naar het Sportline-model kijkt, ga je dol zijn op de sportstoelen. Ze hebben deze coole geรฏntegreerde hoofdsteunen en extra zijdelingse ondersteuning die je ondersteund houdt wanneer je rijdt met een beetje pit, maar ze zijn nog steeds comfortabel genoeg voor die lange ritten.
Laten we het hebben over de klimaatbeheersing. Het is vrij indrukwekkend! Je hebt driezonige automatische klimaatbeheersing als standaardfunctie over de hele linie. Het reageert snel op je aanpassingen en houdt alles lekker knus door de hele cabine. Zelfs de basismodellen komen met verwarmde stoelen โ hoe fijn is dat? Plus, verwarmde stuurwielen zijn een game-changer tijdens die koude Nederlandse winters.
En oh โ het optionele panoramische glazen dak! Het opent de ruimte echt en maakt het interieur zoveel uitnodigender. Wanneer het gesloten is, is het getint om de warmte tegen te houden, en het heeft zelfs een zonnescherm voor extra bescherming wanneer je het nodig hebt. Het vaste glazen dak op de coupe-modellen doet een vergelijkbare taak terwijl alles nog steeds stevig blijft.
Over de geluidsisolatie โ ze hebben fantastisch werk gedaan in het minimaliseren van weg-, wind- en bandengeluid. Het creรซert deze vredige atmosfeer die perfect is voor praten of gewoon genieten van de rit. Je merkt echt hoe stil het is wanneer je de snelweg op gaat, vooral omdat veel elektrische auto’s lawaaierig beginnen te worden bij die snelheden.
Op het techfront is het infotainmentsysteem ook solide! Het ondersteunt zowel bedrade als draadloze verbindingen voor Apple CarPlay en Android Auto. De reactietijden zijn echt snel, en alles voelt goed geรฏntegreerd โ niet als een nagedachte. De spraakbesturing met het “OK Laura”-systeem werkt als een zonnetje voor de gebruikelijke dingen, hoewel je voor meer gecompliceerde commando’s misschien bij de klassieke invoermethoden wilt blijven.
Wat betreft opslag, Skoda weet echt wat het doet. Je hebt deurvakken die grote flessen kunnen bevatten, een middenconsole met meerdere compartimenten om dingen georganiseerd te houden, en ja โ de klassieke Skoda-paraplu zit nog steeds weggestopt in de bestuurdersdeur. Deze kleine touches lijken misschien klein, maar geloof me, ze maken het dagelijks leven zoveel makkelijker.
De matrix LED-koplampen verdienen speciale vermelding, omdat ze automatisch lichtpatronen aanpassen om de weg optimaal te verlichten terwijl ze vermijden tegemoetkomend verkeer te verblinden. Tijdens onze nachtelijke rijtests presteerde dit systeem vlekkeloos, wat de zichtbaarheid aanzienlijk verbeterde zonder klachten van andere bestuurders te veroorzaken.
Er is ook deze optionele head-up display die augmented reality gebruikt om navigatie en voertuiginformatie direct op de voorruit te tonen. Sommige mensen vinden die grote navigatiepijlen misschien een beetje afleidend in het begin, maar de meeste bestuurders lijken er snel aan te wennen. En hey, je ogen op de weg kunnen houden terwijl je aanwijzingen krijgt โ dat is een veiligheidswin.
Wat betreft connectiviteit, je hebt geรฏntegreerde eSIM-mogelijkheden voor online diensten, plus over-the-air software-updates en smartphone-integratie. De Myล koda-app is ook behoorlijk handig โ het laat je je voertuig op afstand monitoren, preconditioneren en opladen beheren vanaf elke plek waar je telefoonsignaal hebt. We testten deze functies, en ze werkten soepel โ zeker nuttig voor dagelijks rijden.
Het Canton-geluidssysteem, beschikbaar als optie, levert indrukwekkende audiokwaliteit met 11 speakers en een subwoofer strategisch geplaatst door de cabine. Hoewel audiofiele misschien aftermarket-alternatieven prefereren, voldoet het Canton-systeem aan de meeste luisteraars en integreert naadloos met de elektrische systemen van het voertuig.
Dan is er klimaatpreconditionering, wat een echte game-changer is. Je kunt de cabine verwarmen of koelen voordat je er zelfs maar in stapt, met walstroom wanneer je bent ingeplugd, zodat je de batterij niet leeg maakt. Dit is vooral fijn tijdens die extreme weerdagen โ wie wil er nu niet in een comfortabele auto springen?
Tot slot is het geavanceerde oplaadmanagement behoorlijk slim. Het conditioneert automatisch de batterij wanneer je naar oplaadstations gaat, wat helpt het opladen te versnellen en de tijd die je besteedt bij openbare laders te verkorten. Plus, het leert je rijgewoonten en kan de beste oplaadstrategieรซn voor je gebruikelijke routes voorstellen.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 Enyaq is echt iets bijzonders als het gaat om veiligheid. Het zit vol met zowel actieve als passieve veiligheidsfuncties, daarom heeft het een vijfsterrenrating van Euro NCAP gekregen. Ongeacht welke uitrusting je kiest, vind je standaard veiligheidsgoodies zoals front- en zijairbags, gordijnairbags en geavanceerde gordelsystemen. En als je kiest voor de hogere uitrustingen, krijg je achter-zijairbags erbij voor die extra beschermingslaag.
Laten we het hebben over de actieve veiligheidssystemen. Ze zijn behoorlijk uitgebreid en werken echt goed samen. Bijvoorbeeld, de Front Assist met noodremmen is een betrouwbare functie die helpt botsingen te voorkomen of hun impact te verminderen. Hoe zit het met de Lane Assist? Het doet solide werk in het houden van je gecentreerd in je rijbaan zonder te opdringerig te zijn. Plus, de Side Assist houdt die lastige dode hoeken in de gaten en geeft je tijdige waarschuwingen zonder die vervelende valse alarmen die je vertrouwen als bestuurder echt kunnen schudden.
Dan is er het Travel Assist-systeem, beschikbaar op de Business Edition en Sportline-modellen. We bedoelen, dit is een van de meest geavanceerde rijassistentiepakketten die er zijn! Het combineert adaptieve cruisecontrol, rijbaan-onderhoudend assistentie en zelfs wat voorspellende intelligentie. Het kan snelwegrijden verzorgen met nauwelijks enige noodzaak voor jouw tussenkomst. Het past zelfs aan aan snelheidslimietveranderingen en volgt navigatie-instructies voor rijbaanwisselingen. Hoe cool is dat?
Wat betreft parkeren, je bent ook in goede handen. Je krijgt achteruitrijcamera’s als standaard, en als je nog meer zichtbaarheid wilt, zijn er optionele 360-graden camera’s. Park Assist bespaart echt tijd, door zowel parallel als haaks parkeren automatisch te behandelen. En laten we het Memory Parking-systeem niet vergeten โ het kan daadwerkelijk specifieke parkeermaatregelen leren en herhalen. Parkeren op afstand via de Myล koda-app voegt nog een laag gemak toe, vooral in krappe ruimtes.
Op het beveiligingsfront heb je een anti-diefstal alarmsysteem, een elektronische startonderbreker en de mogelijkheid om je voertuig te volgen via Skoda’s verbonden diensten. Het keyless entry-systeem is ook behoorlijk betrouwbaar, plus het heeft wegloop-vergrendeling, wat super handig is. En als het ergste gebeurt, treedt de noodoproepfunctie automatisch in werking om hulpdiensten te contacteren bij een ernstig ongeval.
Kindveiligheid staat ook centraal hier. Alle achterstoelen en de voorpassagiersstoel komen met ISOFIX-punten, en als je gaat voor de hogere uitrustingen, krijg je elektronische kinderslotwn voor die extra gemoedsrust. De achterstoelen komen zelfs met geรฏntegreerde zonneschermen op de Business Edition en Sportline-modellen. Behoorlijk doordacht, toch?
Hoe Rijdt Het?
Het rijden met de 2025 Enyaq toont echt zijn karakter als een gezinsvriendelijke elektrische SUV. Het draait allemaal om comfort en efficiรซntie, niet om pure kracht. Je drukt het gaspedaal in en het gaat soepel en stabiel – eerlijk gezegd voelt het veel vlotter aan dan de cijfers zouden doen vermoeden. Het directe koppel van de elektromotor geeft het een fijne boost bij het dagelijks rijden, waardoor het behoorlijk levendig aanvoelt wanneer je het nodig hebt.
Laten we het over het weggedrag hebben. Het is verrassend uitgebalanceerd voor zijn grootte en waarvoor het bedoeld is. Het batterijpakket is laag gemonteerd, dus het houdt het zwaartepunt laag, wat enorm helpt bij het nemen van bochten. Je voelt niet dat het te veel overhelt, en de besturing geeft je net genoeg feedback – niet te sportief, maar genoeg om je veilig te laten voelen. Op de snelweg voelt het solide en stabiel, rijdt het recht zonder veel gedoe.
Wat betreft het rijcomfort? Dat is een van de uitblinkers van de Enyaq. Zelfs met grotere wielen doet de vering uitstekend werk om hobbels en kuilen van je weg te houden. Als je kiest voor de adaptieve vering, kun je echt aanpassen hoe het aanvoelt op basis van waarop je rijdt of je stemming. We ontdekten dat de comfortmodus ideaal was voor de meeste situaties, terwijl de sportmodus niet nodig was tenzij we specifieke rijomstandigheden tegenkwamen.
Wat betreft efficiรซntie, merkten we enige variatie op afhankelijk van hoe en waar we reden. In gemengde omstandigheden haalden we ongeveer 17 kWh/100km met de grotere batterij, wat betekent dat je realistisch meer dan 400 kilometer op รฉรฉn lading kunt rijden. Maar op de snelweg, als je hogere snelheden aanhoudt, steeg dat tot ongeveer 23 kWh/100km. Natuurlijk vermindert dat je bereik wat, maar het laat je nog steeds met een fatsoenlijke buffer voor de meeste ritten.
Het regeneratieve remsysteem is een andere interessante functie – je kunt de niveaus aanpassen, maar je kunt niet helemaal tot stilstand komen zonder hulp van de bestuurder. Toch voelde het goed afgesteld op efficiรซntie, helemaal niet storend. De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen – dat gaat soepel en geeft je veel vertrouwen tijdens het rijden.
Dan zijn er nog de rijhulpsystemen, die de ervaring echt beter maken. De adaptieve cruisecontrol houdt je op een comfortabele afstand van andere auto’s en reageert slim op veranderende verkeerssituaties. De rijstrookassistent is er, maar niet vervelend, en de automatische rijstrookwisselfunctie werkt prima op de snelwegen. Al deze functies helpen vermoeidheid op lange ritten te verminderen en verhogen de veiligheid, ongeacht de omstandigheden.
2025 Skoda Enyaq Achterbankcomfort
De achterste zitplaatsen in de 2025 Enyaq zetten echt een hoge standaard voor zowel ruimte als comfort. Zelfs als je lange mensen voorin hebt, worden de mensen achterin getrakteerd op beenruimte die meer aanvoelt als wat je zou vinden in een veel grotere auto. En die vlakke vloer helpt echt om het meeste uit de ruimte te halen, dus zelfs de middelste stoel is een levensvatbare optie voor drie passagiers.
Wat betreft comfort krijgt elke stoel serieuze aandacht. De achterbank is comfortabel genoeg voor die lange ritten, en als je kiest voor de kapiteinstoelen in bepaalde opstellingen, heb je je eigen armleuningen voor dat extra tintje. Plus, de hoek van de rugleuning is precies goed – perfect om achterover te leunen zonder veiligheid of zicht op te offeren.
Laten we het hebben over klimaatbeheersing. Achterpassagiers worden hier niet weggelaten! Ze krijgen hun eigen luchtroosters en bediening, wat betekent dat iedereen comfortabel kan blijven ongeacht het weer buiten. En als je gaat voor de hogere uitrustingen zijn verwarmde achterstoelen een echte bonus, vooral tijdens die koude Nederlandse winters. De driezone klimaatbeheersing functie is best netjes – achterpassagiers kunnen hun eigen temperatuur instellen, wat geweldig is voor gezinsritten.
Entertainment en gemak zijn ook goed doordacht. USB-C poorten zijn beschikbaar om je apparaten snel op te laden, en optionele zonneschermen helpen de zon van je weg te houden. Er is echter een addertje onder het gras: het 230-volt stopcontact dat vroeger in vorige modellen zat is weggehaald, wat sommigen zou kunnen teleurstellen die laptops of andere gadgets willen voeden.
Het bereiken van de achterstoelen is een fluitje van een cent dankzij de breedgaande deuren. Maar als je in de coupe-variant zit, let op – zijn lagere daklijn zou het wat lastig kunnen maken voor langere mensen om in en uit te stappen. Aan de positieve kant biedt het traditionele SUV-ontwerp genoeg hoofdruimte, gemakkelijk geschikt voor passagiers tot twee meter lang – perfect voor zowel volwassenen als kinderen.
En voor ouders betekenen de ISOFIX bevestigingspunten achterin dat je gemakkelijk kinderstoelen kunt vastzetten, plus er zijn ISOFIX punten op de voorpassagiersstoel voor die vooruitgerichte stoelen. Hogere uitrustingsniveaus komen zelfs met elektronische kindersloten, die wat meer gemoedsrust bieden vergeleken met de ouderwetse mechanische. Over het algemeen is het een doordachte opstelling voor gezinnen!
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Weet je, een van de uitblinkers van de 2025 Enyaq, vooral voor gezinnen, is de bagageruimte. De traditionele SUV-versie geeft je maar liefst 585 liter ruimte met de achterbank omhoog, en als je die neerklapt, stijgt het naar indrukwekkende 1.710 liter. Serieus, dat plaatst de Enyaq recht tussen enkele van de grootste namen in het SUV-spel, zelfs in concurrentie met die grotere, duurdere modellen.
Spullen inladen? Dat kon niet makkelijker. De kofferruimte-opening is lekker breed, plus hij is laag bij de grond, wat het inladen van grote voorwerpen een fluitje van een cent maakt. De laaddrempel is bijna vlak, dus je hoeft je rug niet te belasten bij het inschuiven van zware spullen. We testten het en laadden alles van meubels tot kampeeruitrusting zonder te zweten. De vierkante vorm helpt hier echt, in tegenstelling tot sommige concurrenten die vervelende wielkasten of hellende daken in de weg hebben.
Er zijn ook genoeg praktische functies in de bagageruimte. Bijvoorbeeld, die boodschappenhaakjes zijn echte redders in nood om je tassen te voorkomen dat ze overal heen glijden. Plus, er zijn zijdeopbergvakken waar je laadkabels en andere rommel kunt opbergen. En als je op een lange reis gaat, is er een 12-volt stopcontact om je koelbox of andere gadgets draaiende te houden.
Als je kiest voor het transportpakket, krijg je dit gave hoogteverstelbaredubbele vloersysteem. Het geeft je nog meer opbergmogelijkheden en helpt dingen vlak te houden wanneer de achterbanken zijn neergeklapt. Dat is echt handig voor het wegbergen van waardevolle spullen of gewoon het organiseren van je lading. En zelfs zonder dat pakket is er nog steeds opbergruimte onder de vloer voor je kabels en nooduitrusting.
Oh, en laten we Skoda’s Simply Clever functies niet vergeten! Ze hebben dingen opgenomen zoals een ijskrabber recht in de achterklep, samen met verschillende organisatorische accessoires. De automatische achterklep, die gebaarbesturing heeft, is ook een game-changer – gewoon je voet ernaast zwaaien wanneer je handen vol zijn, en boem, hij gaat open. Je zou versteld staan hoe vaak je jezelf dat vindt gebruiken!
Als je de coupe-versie overweegt, weet dan dat deze ongeveer 15 liter bagageruimte verliest vanwege zijn sportieve hellende daklijn. Maar eerlijk gezegd is het nog steeds praktisch genoeg voor de meeste mensen. Het enige echte nadeel is wanneer je probeert hogere voorwerpen in te laden; je zult merken dat de achteropening hoogte wat beperkend kan zijn. Echter, als je meer naar stijl neigt dan naar pure capaciteit, heeft de coupe nog steeds genoeg ruimte voor al je typische gezinsbehoeften.
Waardepropositie van de 2025 Skoda Enyaq: Is het de Prijs Waard?
Na het onderwerpen van de 2025 Enyaq facelift aan een heleboel tests in verschillende situaties, springt het er echt uit als een van de beste elektrische SUV’s die je momenteel in Nederland kunt krijgen. Vanaf โฌ42.990 voor de 60 Selection biedt het fantastische waarde, vooral wanneer je kijkt naar al die duurdere opties die de markt overspoelen.
Eerlijk gezegd heeft de Enyaq veel meer sterke punten dan zwakke punten voor de meeste kopers. Het heeft deze geweldige mix van ruimte, efficiรซntie, technologie en solide bouwkwaliteit – iets dat niet veel concurrenten kunnen evenaren, ongeacht de prijs. De facelift heeft veel van de kleinere problemen van het originele model aangepakt terwijl alle goede dingen behouden zijn gebleven die het vanaf het begin populair maakten.
En laten we de waarde niet vergeten. Het gaat niet alleen om hoeveel je vooraf betaalt; totale eigendomskosten doen er ook toe. Met het onderhoudspakket, een solide garantie en een reputatie voor betrouwbaarheid, kijk je naar aanzienlijk lagere doorlopende kosten. Plus, die efficiรซnte aandrijflijnen en Skoda’s laadpartnerschappen helpen echt om operationele kosten te verlagen vergeleken met die premium merken.
Er is ook een mooie variรซteit in het modelaanbod, geschikt voor verschillende smaken en budgetten. De basis 60 Selection is behoorlijk indrukwekkend voor zijn prijspunt, terwijl de 85 varianten je extra bereik en prestaties geven als je het nodig hebt. En als je iets sportiever zoekt, levert de Sportline die dynamische look zonder het kern Enyaq gevoel te verliezen.
Wat betreft restwaarde zien de dingen er ook veelbelovend uit, vooral gezien hoe het originele model zich heeft gehouden op de tweedehandsmarkt. Met Skoda die zijn elektrische voertuigaanbod opschroeft en investeert in laadinfrastructuur, lijkt het erop dat Enyaq eigenaren solide ondersteuning zullen hebben gedurende hun eigendom. Plus, er is een breed dealernetwerk, dus service en ondersteuning zijn gemakkelijk te vinden in Nederland.
Als je nadenkt over andere opties, komen de voordelen van de Enyaq echt naar voren wanneer je vergelijkt. Bijvoorbeeld, mensen die kijken naar de Tesla Model Y gaan veel meer uitgeven voor vergelijkbare ruimte en functies – en krijgen misschien niet de beste serviceondersteuning. De Volkswagen ID.4 zit in hetzelfde prijsbereik, maar mist de praktische functies en algehele waarde die Skoda biedt. En die premium Duitse SUV’s kosten vaak 30-50% meer voor slechts een lichte toename in merkprestige of specifieke functies.
Kortom, de 2025 Enyaq raakt waar elektrische SUV kopers echt om geven: ruimte, efficiรซntie, betrouwbaarheid en goede waarde. Natuurlijk is het misschien niet de snelste van de start of heeft het niet het mooiste interieur, maar het schittert waar het telt voor tevredenheid op lange termijn. Voor gezinnen in Nederland die elektrisch willen gaan, is de Enyaq zeker een van de veiligste en meest praktische keuzes die er vandaag zijn.