2025 BYD Dolphin Surf Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
Motortype | Permanent Magneet Synchrone Motor | Permanent Magneet Synchrone Motor | Permanent Magneet Synchrone Motor |
Versnellingsbak | Automaat | Automaat | Automaat |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Traploos | Traploos | Traploos |
Max Vermogen | 65 kW / 88 pk | 65 kW / 88 pk | 115 kW / 156 pk |
Max Koppel | 175 Nm | 175 Nm | 220 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
Batterijtype | BYD Blade Battery – Lithium IJzerfosfaat (LFP) – Cell to Body | BYD Blade Battery – Lithium IJzerfosfaat (LFP) – Cell to Body | BYD Blade Battery – Lithium IJzerfosfaat (LFP) – Cell to Body |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 30 kWh | 43,2 kWh | 43,2 kWh |
Batterijgewicht | 238 kg | 310 kg | 310 kg |
Batterijpositie | Geรฏntegreerd in chassis (Cell to Body) | Geรฏntegreerd in chassis (Cell to Body) | Geรฏntegreerd in chassis (Cell to Body) |
Nominale Spanning | 300,8 V | 288 V | 288 V |
Nominale Capaciteit | 100 Ah | 150 Ah | 150 Ah |
CO2 Uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 15,6 kWh/100km | 16 kWh/100km | 15,5 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP) | 220 km | 310 km | 322 km |
Maximaal DC Laadvermogen | 65 kW | 85 kW | 85 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW (3-fasen) | 11 kW (3-fasen) | 11 kW (3-fasen) |
Boordlader | 11 kW AC (3-fasen) | 11 kW AC (3-fasen) | 11 kW AC (3-fasen) |
AC Laadtijd (11 kW naar 100% SOC) | 3 uur 30 minuten | 5 uur | 5 uur |
DC Snelladen (10-80%) | 30 minuten | 30 minuten | 30 minuten |
DC Snelladen (30-80%) | 25 minuten | 22 minuten | 22 minuten |
Laadaansluiting Locatie | CCS2 connector | CCS2 connector | CCS2 connector |
Batterijgarantie | 8 jaar / 200.000 km (SOH 70%) | 8 jaar / 200.000 km (SOH 70%) | 8 jaar / 200.000 km (SOH 70%) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 4 personen | 4 personen | 4 personen |
Kofferruimte Volume | 308L (stoelen omhoog) / 1.037L (stoelen omlaag) | 308L (stoelen omhoog) / 1.037L (stoelen omlaag) | 308L (stoelen omhoog) / 1.037L (stoelen omlaag) |
Achterbank Deling | 50/50 neerklapbaar | 50/50 neerklapbaar | 50/50 neerklapbaar |
Voorstoelen Verstelling | 4-voudig handmatig (bestuurder & passagier) | 6-voudig elektrisch (bestuurder) / 4-voudig elektrisch (passagier) | 6-voudig elektrisch (bestuurder) / 4-voudig elektrisch (passagier) |
Hoogteverstelling Stoelen | Handmatige verstelling | Elektrische verstelling | Elektrische verstelling |
Bekleding | Vegan leder | Vegan leder | Vegan leder |
Sfeerverlichting | LED-leeslampjes (2x voor) | LED-leeslampjes (2x voor) | LED-leeslampjes (2x voor) + voetverlichting in spiegels |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functiecategorie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
Opbergfuncties | |||
Dashboard Opslag | 12V aansluiting in middenconsole | 12V aansluiting in middenconsole | 12V aansluiting in middenconsole |
Middenconsole Opslag | Middenarmsteun met opbergvak | Middenarmsteun met opbergvak | Middenarmsteun met opbergvak |
Bekerhouders | Bekerhouders in middenarmsteun | Bekerhouders in middenarmsteun | Bekerhouders in middenarmsteun |
Smartphone Opslag | USB poorten (1x 18W Type A, 1x 60W Type C) | USB poorten (1x 18W Type A, 1x 60W Type C) | USB poorten (1x 18W Type A, 1x 60W Type C) + Draadloos opladen (1x 15W) |
Extra Opslag | SD kaart sleuf in middenconsole | SD kaart sleuf in middenconsole | SD kaart sleuf in middenconsole |
Klimaatregeling | |||
Systeemtype | Handmatige airconditioning | Handmatige airconditioning | Handmatige airconditioning |
Pre-conditioning op Afstand | Via BYD app en afstandsbediening | Via BYD app en afstandsbediening | Via BYD app en afstandsbediening |
Luchtkwaliteit Functies | Standaard airconditioning | Standaard airconditioning | Standaard airconditioning |
Klimaat App Bediening | Op afstand activeren via BYD app | Op afstand activeren via BYD app | Op afstand activeren via BYD app + stoelverwarming |
Interieur Materialen | |||
Stoelbekleding | Vegan (kunst)leder | Vegan (kunst)leder | Vegan (kunst)leder |
Stuurwiel | Vegan leder multifunctioneel stuurwiel | Vegan leder multifunctioneel stuurwiel | Vegan leder multifunctioneel stuurwiel |
Vloerbescherming | Vloermatten voor en achter inbegrepen | Vloermatten voor en achter inbegrepen | Vloermatten voor en achter inbegrepen |
Kofferbakbescherming | Kofferbakmat inbegrepen | Kofferbakmat inbegrepen | Kofferbakmat inbegrepen |
Milieuvriendelijk Ontwerp | Leervrij ontwerp geheel | Leervrij ontwerp geheel | Leervrij ontwerp geheel |
Interieurverlichting | |||
Basisverlichting | LED-leeslampjes (2x voor) | LED-leeslampjes (2x voor) | LED-leeslampjes (2x voor) |
Spiegelverlichting | Verlichte spiegeltjes in zonnekleppen | Verlichte spiegeltjes in zonnekleppen | Verlichte spiegeltjes in zonnekleppen |
Buitenspiegelverlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Voetverlichting in buitenspiegels |
Sfeerverlichting Thema’s | Standaard interieurverlichting | Standaard interieurverlichting | Verbeterd met voetverlichting |
Extra Interieur Functies | |||
Infotainment Display | 10,1″ draaibaar touchscreen | 10,1″ draaibaar touchscreen | 10,1″ draaibaar touchscreen |
Instrumentenpaneel | 7″ TFT LCD display | 7″ TFT LCD display | 7″ TFT LCD display |
Audiosysteem | 4 luidsprekers met DAB+ radio | 4 luidsprekers met DAB+ radio | 4 luidsprekers met DAB+ radio |
Connectiviteit | Android Autoโข & Apple CarPlay | Android Autoโข & Apple CarPlay | Android Autoโข & Apple CarPlay |
Spraakbesturing | “Hi, BYD” intelligente spraakbesturing | “Hi, BYD” intelligente spraakbesturing | “Hi, BYD” intelligente spraakbesturing |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
Massa Rijklaar (kg) | 1.345 | 1.369 | 1.465 |
Maximum Toelaatbaar Gewicht (kg) | 1.714 | 1.638 | 1.734 |
Max. Aanhanggewicht, Ongeremd (kg) | 0 | 0 | 0 |
Max. Aanhanggewicht, Geremd (kg) | 0 | 0 | 0 |
Max. Druk op Trekhaak (kg) | 75 | 75 | 75 |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Specificatie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
Vanafprijs (incl. BTW) | โฌ22.990 | โฌ24.990 | โฌ26.690 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Batterijcapaciteit (Netto) | 30 kWh | 43,2 kWh | 43,2 kWh |
Batterijtype | BYD Blade Battery (LFP) | BYD Blade Battery (LFP) | BYD Blade Battery (LFP) |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP Gecombineerd) | 15,6 kWh/100km | 15,5 kWh/100km | 16,0 kWh/100km |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP Stad) | 9,8 kWh/100km | 9,9 kWh/100km | 10,8 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 220 km | 322 km | 310 km |
Elektrische Actieradius (WLTP Stad) | 356 km | 507 km | 460 km |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Automaat, traploos | Automaat, traploos | Automaat, traploos |
COโ-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energielabel | A | A | A |
Maximaal Vermogen | 65 kW (88 pk) | 65 kW (88 pk) | 115 kW (156 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 12,1 seconden | 11,1 seconden | 9,1 seconden |
Maximaal Koppel | 175 Nm | 175 Nm | 220 Nm |
Topsnelheid | 150 km/u | 150 km/u | 150 km/u |
Afmetingscategorie | Meting |
---|---|
Lengte | 3.990 mm |
Breedte (spiegels ingeklapt) | 1.720 mm |
Breedte (spiegels uitgeklapt) | 1.970 mm |
Hoogte | 1.590 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Bodemvrijheid (onbeladen) | 151 mm |
Bodemvrijheid (beladen) | 131 mm |
Wielspoor Voor | 1.500 mm |
Wielspoor Achter | 1.483 mm |
Draaicirkel | 9,9 m |
Functiecategorie | Active | Boost | Comfort |
---|---|---|---|
STARTPRIJS | |||
Consumentenprijs (incl. BTW) | โฌ22.990 | โฌ24.990 | โฌ26.690 |
Fiscale Waarde | โฌ21.990 | โฌ23.990 | โฌ25.690 |
Netto Catalogusprijs | โฌ17.622,31 | โฌ19.275,21 | โฌ20.680,17 |
BPM-bedrag | โฌ667 | โฌ667 | โฌ667 |
Maandelijkse Bijtelling (vanaf) | โฌ112 | โฌ122 | โฌ130 |
EXTERIEUR ONTWERP | |||
Wielen | 15″ stalen velgen | 16″ lichtmetalen velgen | 16″ lichtmetalen velgen |
Koplampen | Halogeen koplampen | LED-koplampen, automatisch aan/uit | LED-koplampen, automatisch aan/uit |
Achterlichten | LED-achterlichten | LED-achterlichten | LED-achterlichten |
Dagrijverlichting | LED DRL | LED DRL | LED DRL |
Spiegelfuncties | Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar, inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar, inklapbaar |
Spiegelverlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Voetverlichting in spiegels |
Privacy Glass | Alleen achterruit | Alleen achterruit | Achterste zijruiten + achterruit |
Follow Me Home Verlichting | Standaard | Standaard | Standaard |
Beschikbare Kleuren | Lime Green (gratis), overige +โฌ650 | Lime Green (gratis), overige +โฌ650 | Lime Green (gratis), overige +โฌ650 |
INTERIEUR COMFORT | |||
Stoelbekleding | Vegan leder | Vegan leder | Vegan leder |
Voorstoelen Verstelling | 4-voudig handmatig (beide stoelen) | 6-voudig elektrisch (bestuurder), 4-voudig elektrisch (passagier) | 6-voudig elektrisch (bestuurder), 4-voudig elektrisch (passagier) |
Stoelverwarming | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Voorstoelen verwarmbaar |
Stuurwiel | Vegan leder, multifunctioneel | Vegan leder, multifunctioneel | Vegan leder, multifunctioneel |
Stuurverstelling | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte | Handmatig hoogte/diepte |
Middenarmsteun | Met opbergvak | Met opbergvak | Met opbergvak |
Bekerhouders | In middenarmsteun | In middenarmsteun | In middenarmsteun |
Leeslampjes | 2x LED voor | 2x LED voor | 2x LED voor |
Spiegelverlichting | Verlichte make-up spiegeltjes | Verlichte make-up spiegeltjes | Verlichte make-up spiegeltjes |
Draadloos Opladen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 15W draadloos opladen |
VEILIGHEID & RIJHULPSYSTEMEN | |||
Airbags | Front-, zij-, gordijnairbags | Front-, zij-, gordijnairbags | Front-, zij-, gordijnairbags |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | Standaard |
360ยฐ Camera | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Parkeersensoren | Alleen achter | Alleen achter | Alleen achter |
Adaptieve Cruise Control | Stop & Go | Stop & Go | Stop & Go |
Automatische Noodrem | Standaard (AEB) | Standaard (AEB) | Standaard (AEB) |
Rijstrookwaarschuwing | Standaard (LDW) | Standaard (LDW) | Standaard (LDW) |
Rijstrookassistentie | Standaard (LDA) | Standaard (LDA) | Standaard (LDA) |
Nood Rijstrookbehoud | Standaard (ELKA) | Standaard (ELKA) | Standaard (ELKA) |
Grootlichtassistent | Intelligent (IHBC) | Standaard (HBA) | Standaard (HBA) |
Verkeersbordherkenning | Standaard (TSR) | Standaard (TSR) | Standaard (TSR) |
Regensensor | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Automatische Verlichting | Standaard | Standaard | Standaard |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | |||
Instrumentenpaneel | 7″ TFT LCD | 7″ TFT LCD | 7″ TFT LCD |
Infotainment Scherm | 10,1″ draaibaar touchscreen | 10,1″ draaibaar touchscreen | 10,1″ draaibaar touchscreen |
Smartphone Integratie | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto | Apple CarPlay & Android Auto |
Audiosysteem | 4 luidsprekers, DAB+ radio | 4 luidsprekers, DAB+ radio | 4 luidsprekers, DAB+ radio |
Spraakbesturing | “Hi, BYD” intelligente besturing | “Hi, BYD” intelligente besturing | “Hi, BYD” intelligente besturing |
Navigatie | HERE kaarten met live verkeer | HERE kaarten met live verkeer | HERE kaarten met live verkeer |
Connectiviteit | 4G internet, WiFi hotspot | 4G internet, WiFi hotspot | 4G internet, WiFi hotspot |
Gratis Data | 2 jaar, 1GB/maand | 2 jaar, 1GB/maand | 2 jaar, 1GB/maand |
BYD App | Klimaat, laden, voertuigstatus | Klimaat, laden, voertuigstatus | Klimaat, laden, voertuigstatus |
OTA Updates | Standaard | Standaard | Standaard |
KLIMAATREGELING | |||
Airconditioning | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Pre-conditioning op Afstand | Via app & afstandsbediening | Via app & afstandsbediening | Via app & afstandsbediening |
Stoelverwarming op Afstand | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Via app |
LADEN & ENERGIE | |||
AC Laden | 11 kW (3-fasen) | 11 kW (3-fasen) | 11 kW (3-fasen) |
DC Snelladen | 65 kW | 85 kW | 85 kW |
Laadpoort | CCS2 | CCS2 | CCS2 |
Laadtijd 0-100% (AC) | 3u 30min | 5u | 5u |
Laadtijd 10-80% (DC) | 30min | 30min | 30min |
Vehicle to Load | 3,3 kW max | 3,3 kW max | 3,3 kW max |
Meegeleverde Kabel | Type 2 Mode 3 | Type 2 Mode 3 | Type 2 Mode 3 |
SLEUTELS & TOEGANG | |||
Smart Keys | 1x Smart Key + 1x NFC | 2x Smart Key + 1x NFC | 2x Smart Key + 1x NFC |
Keyless Entry | Voorportieren | Voorportieren | Voorportieren |
Keyless Start | Standaard | Standaard | Standaard |
GARANTIE & SERVICE | |||
Algemene Garantie | 6 jaar / 150.000 km | 6 jaar / 150.000 km | 6 jaar / 150.000 km |
Aandrijflijn Garantie | 8 jaar / 150.000 km | 8 jaar / 150.000 km | 8 jaar / 150.000 km |
Batterijgarantie | 8 jaar / 200.000 km (SOH 70%) | 8 jaar / 200.000 km (SOH 70%) | 8 jaar / 200.000 km (SOH 70%) |
Laadkabel Garantie | 12 maanden | 12 maanden | 12 maanden |
Carrosserie Garantie | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar |
Service Interval | 30.000 km / 24 maanden | 30.000 km / 24 maanden | 30.000 km / 24 maanden |
Accessoire Categorie | Item | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) | Prijs (excl. BTW) | BTW Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
EXTERIEUR LAKOPTIES | |||||
Polar Night Black | Metallic buitenlak optie | โฌ650,00 | โฌ537,19 | โฌ112,81 | Alle uitvoeringen |
Apricity White | Metallic buitenlak optie | โฌ650,00 | โฌ537,19 | โฌ112,81 | Alle uitvoeringen |
Ice Blue | Metallic buitenlak optie | โฌ650,00 | โฌ537,19 | โฌ112,81 | Alle uitvoeringen |
Lime Green | Standaard exterieurkleur | โฌ0,00 | โฌ0,00 | โฌ0,00 | Alle uitvoeringen |
INTERIEUR KLEUROPTIES | |||||
Black & Grey | Standaard interieur kleurschema | โฌ0,00 | โฌ0,00 | โฌ0,00 | Alle uitvoeringen |
THUISLAADOPLOSSINGEN | |||||
BYD Thuislaadservice – Basis | Autel Maxicharger 22kW installatie, wandmontage tot 1m graafwerkzaamheden | โฌ1.895,00 | โฌ1.566,12 | โฌ328,88 | Alle uitvoeringen |
BYD Thuislaadservice – Maximum | Autel Maxicharger 22kW installatie, wandmontage tot 15m graafwerkzaamheden | โฌ2.395,00 | โฌ1.979,34 | โฌ415,66 | Alle uitvoeringen |
LAADINSTALLATIE OPTIES | |||||
Paalmontage Installatie | Paalmontage installatie i.p.v. wandmontage | โฌ330,00 | โฌ272,73 | โฌ57,27 | Aanvullende optie |
Meterkast Upgrade | Voorbereiding aanpassen meterkast van 1 naar 3 fasen | โฌ599,00 | โฌ495,04 | โฌ103,96 | Aanvullende optie |
LAAD ABONNEMENTSSERVICES | |||||
Maandelijks Hosting & Beheer | Maandelijks abonnement voor hosting & beheer (jaarlijks geรฏncasseerd) | โฌ5,50 | โฌ4,55 | โฌ0,95 | Maandelijkse service |
60-Maanden Hosting & Beheer | Vooruitbetaald hosting & beheer voor 60 maanden (betaald bij aankoop) | โฌ330,00 | โฌ272,73 | โฌ57,27 | Eenmalige betaling |
BYD Laadpas | Toegangskaart voor BYD laadnetwerk | โฌ0,00 | โฌ0,00 | โฌ0,00 | Alle uitvoeringen |
Geen Pakketten Beschikbaar
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 BYD Dolphin Surf Te Kopen?
De 2025 BYD Dolphin Surf zorgt voor behoorlijk wat opschudding op de betaalbare elektrische voertuigenmarkt hier in Nederland. Serieus, het ontwikkelt zich tot een sterke concurrent tegen bekende modellen zoals de Dacia Spring, Leapmotor T03, en zelfs de duurdere Renault 5. Met een startprijs van โฌ22.990 voor de Active uitvoering, brengt deze compacte EV wat indrukwekkende Chinese productie-efficiรซntie rechtstreeks naar Europese wegen, allemaal verpakt in een verrassend verfijnd pakket dat echt opvalt.
Dus, wat is het verhaal achter de Dolphin Surf? Nou, het combineert geavanceerde technologie, praktisch ontwerp en een prijs die je portemonnee niet kapot maakt. Terwijl de Dacia Spring helemaal draait om budgetvriendelijkheid en de Renault 5 neigt naar luxe met een hogere prijs, vindt de Dolphin Surf die perfecte middenweg โ echte waar voor je geld biedend. Met net onder de 4 meter lang, is het de perfecte maat voor stadsrijden, maar het verrast je met hoe ruimtelijk het aanvoelt van binnen, dankzij een royale wielbasis van 2,5 meter.
Hier is iets interessants: de naam! In China heet het de BYD Seagull, en elders gaat het door als Dolphin Mini. Maar voor Europa kozen ze voor “Surf.” Misschien wilden ze die relaxte, kustsfeer vangen die kopers hier aanspreekt. Het heeft zich al bewezen als een hit wereldwijd, met bijna een miljoen verkochte eenheden sinds de lancering, en bijna 200.000 daarvan vlogen van de planken in alleen al het eerste kwartaal van 2025.
Nu, als je het vergelijkt met andere auto’s in dezelfde prijsklasse, valt de Dolphin Surf echt op met zijn standaarduitrusting. Je weet hoe de meeste verbrandingsmotor auto’s rond de โฌ23.000 alleen met de basisuitrusting komen, maar de Dolphin Surf daarentegen zit vol met geavanceerde veiligheidssystemen, een 10,1-inch touchscreen, draadloos smartphone opladen (als je kiest voor de hogere uitvoeringen), en zelfs een 360-graden camerasysteem dat je normaal alleen ziet in veel duurdere modellen. Als je het afzet tegen de Dacia Spring, die veel van deze moderne extra’s mist, is het verschil behoorlijk duidelijk.
De timing van de komst van de Dolphin Surf naar Nederland had niet beter kunnen zijn. Nederlandse bestuurders zijn echt op zoek naar betaalbare elektrische opties die nog steeds functionaliteit bieden. Plus, met de overheid die elektrische voertuigen stimuleert en laadstations die overal opduiken, is het een uitstekend moment voor dit soort voertuig. Het prijskaartje van โฌ22.990 voor de Active uitvoering maakt het veel portemonnee-vriendelijker dan luxe alternatieven, terwijl het een niveau van verfijning biedt dat budgetmodellen gewoon niet kunnen evenaren.
BYD’s strategie met de Dolphin Surf toont aan dat ze echt begrijpen wat Europese klanten willen. Ze hebben het onderstel aangepast voor Europese wegen, wat betere rijkwaliteit en wegligging betekent voor lokale rijomstandigheden. Deze doordachte aanpak, samen met BYD’s expertise in batterijtechnologie dankzij hun Blade Battery-systeem, maakt deze auto een geweldige optie voor Nederlandse kopers die op zoek zijn naar hun eerste elektrische voertuig of gewoon een solide, praktische auto voor het stadsleven.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 BYD Dolphin Surf komt met drie verschillende aandrijflijnopties verdeeld over zijn uitvoeringsniveaus, elk afgestemd op verschillende prestatie- en reikwijdtebehoeften. Beginnend met de instap Active uitvoering, heeft deze een 65 kW (88 pk) permanente magneet synchrone motor die 175 Nm koppel levert. Het is gekoppeld aan een 30 kWh batterijpakket, wat hem een WLTP-bereik van ongeveer 220 kilometer geeft. Deze setup is prima voor stadsrijden, maar als je de snelweg op gaat, verwacht niet hetzelfde bereik โ dat daalt echt. Dus, ja, het is hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer en korte ritten.
Nu, als je opschaalt naar de Boost uitvoering, krijg je nog steeds dezelfde 65 kW motor, maar met een grotere 43,2 kWh batterij. Dit verhoogt het WLTP-bereik naar solide 322 kilometer. Veel mensen vinden deze balans precies goed โ het biedt een praktisch dagelijks bereik zonder de bank te breken zoals de topuitvoering doet. Houd er alleen rekening mee dat de grotere batterij een beetje gewicht toevoegt, wat betekent dat het iets langer duurt om van 0-100 km/u te gaan โ 12,1 seconden vergeleken met de 11,1 seconden van de Active. Maar eerlijk gezegd, in het dagelijkse rijden zul je dat kleine verschil waarschijnlijk niet eens merken.
Dan is er de Comfort uitvoering, die het echt een stapje hoger brengt. Het combineert die grotere 43,2 kWh batterij met een krachtiger 115 kW (156 pk) motor die je 220 Nm koppel geeft. Deze kan van 0-100 km/u schieten in slechts 9,1 seconden, wat behoorlijk snel is voor een stadsauto, terwijl het een respectabel WLTP-bereik van 310 kilometer houdt. Die extra kracht is vooral handig wanneer je invoegt op snelwegen of inhaalt โ het geeft je die boost van vertrouwen en een beetje extra veiligheid.
Alle drie versies hebben BYD’s geavanceerde permanente magneet synchrone motortechnologie, wat betekent dat je direct koppel krijgt โ een kenmerk van elektrisch rijden. De motoren bevinden zich aan de voorkant en drijven de voorwielen aan via een enkelsnelheids automatische transmissie. Deze opzet is eenvoudig en onderhoudsarm, waarbij de rompslomp van traditionele meervoudige versnellingssystemen wordt weggelaten. Je krijgt die soepele, ononderbroken acceleratie, wat prettig is.
Over de transmissie gesproken, het is de moeite waard om op te merken hoe geavanceerd het is voor het prijspunt. In tegenstelling tot sommige budget elektrische auto’s die beknibbelen op de engineering, heeft de Dolphin Surf een goed ontworpen enkelsnelheids reductietandwielsysteem. Dit systeem optimaliseert de efficiรซntie, ongeacht hoe je rijdt. Plus, het omvat regeneratief remmen, wat helpt je bereik te verlengen terwijl het de rijervaring iets dynamischer maakt door energie terug te winnen wanneer je vertraagt.
Wat betreft werkelijke prestaties, levert de Comfort uitvoering’s 156 pk motor verrassend sterke acceleratie voor zijn klasse. Sommige onafhankelijke tests hebben zelfs 0-60 mph tijden geregistreerd die iets sneller zijn dan BYD’s officiรซle claims โ รฉรฉn test bereikte 8,28 seconden vergeleken met het officiรซle 9,1-seconden cijfer voor 0-100 km/u. Dit soort prestaties plaatst de Dolphin Surf voor rivalen zoals de Renault 5, Citroรซn รซ-C3, en Hyundai Inster in rechte lijn snelheid.
De krachtafgifte van de motor is afgestemd voor Europese wegen, dus het werkt soepel bij lage snelheden voor stadsrijden en heeft genoeg kracht voor cruisen op de snelweg. Dat permanente magneetontwerp houdt de zaken efficiรซnt over de hele linie, wat bijdraagt aan goede energieverbruikscijfers. Zelfs wanneer je hem hard pusht, is de motor behoorlijk stil โ je hoort hem nauwelijks in de cabine, wat je wilt in een elektrische auto.
Wat betreft opladen, dit varieert per uitvoering. Het Active model ondersteunt DC snelladen tot 65 kW, terwijl de Boost en Comfort uitvoeringen tot 85 kW aankunnen. Alle versies komen met een 11 kW driefasen AC boordlader, wat thuisladen of het gebruik van openbare AC stations behoorlijk rechttoe rechtaan maakt. De laadtijd is ook competitief โ je kijkt naar ongeveer 30 minuten om van 10-80% te gaan voor de Active en ongeveer 22-30 minuten voor de hogere uitvoeringen, afhankelijk van de laadinfrastructuur. Dus, over het algemeen is het een solide keuze!
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 BYD Dolphin Surf?
Het remsysteem in de 2025 BYD Dolphin Surf vindt een mooie balans tussen traditioneel wrijvingsremmen en regeneratieve energieterugwinning. Toch, als je komt van een gewone auto, moet je er misschien een beetje aan wennen. Het heeft geventileerde schijfremmen aan de voorkant en massieve schijfremmen aan de achterkant, ongeacht welke uitvoering je kiest. Deze setup geeft je solide stopkracht en helpt met warmteafvoer tijdens die momenten dat je echt op de rem moet slaan. Eerlijk gezegd overtreft het veel concurrenten die nog steeds vasthouden aan trommelremmen achter om een paar euro’s te besparen.
Nu, laten we het hebben over het regeneratieve remsysteem. Het is niet zo intens als wat sommige andere elektrische voertuigen bieden, maar het helpt zeker je rijbereik te verlengen en de energie-efficiรซntie te verbeteren. Je hebt twee niveaus van regeneratie om uit te kiezen โ standaard en hoog โ maar het verschil tussen hen is subtiel vergeleken met andere auto’s daarbuiten. Deze zachte aanpak zou eigenlijk een plus kunnen zijn voor mensen die nieuw zijn met elektrische voertuigen, die super agressief remmen misschien een beetje schokkend vinden. Aan de andere kant zouden degenen die gewend zijn aan EV’s misschien wat meer pit willen voor one-pedal rijden.
Iets dat opvalt aan dit remsysteem is hoe soepel het schakelt tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Het is ontworpen om natuurlijk aan te voelen, niet schokkend. Dat gezegd hebbende, sommige testrijders hebben vermeld dat het rempedaal een beetje grijperig kan aanvoelen wanneer je van licht naar matig remmen gaat. Dus, het zou een beetje oefening kunnen kosten om de slag te pakken en soepel te stoppen. Je zult dit meer merken wanneer je rijdt op bochtige wegen, waar je precies moet zijn met je remmen om zelfverzekerd te bochten.
De elektronische parkeerrem, gekoppeld aan de Intelligent Parking Brake (IPB) functie, maakt de zaken makkelijker en werkt goed samen met de andere elektronische systemen van de auto. De Auto Hold functie is een uitkomst in stop-and-go verkeer; het houdt het voertuig vast wanneer je tot stilstand komt en laat los wanneer je gas geeft. Dit is bijzonder handig in drukke Nederlandse steden, waar je constant stopt voor verkeerslichten en te maken hebt met verkeer.
Het Anti-lock Braking System (ABS) werkt samen met Electronic Brake Distribution (EBD) en het Electronic Stability Program (ESP) om je solide remcontrole te geven, ongeacht de omstandigheden. Het gaat goed om met noodremmen, en levert competitieve stopafstanden in rechte lijn situaties. Over het algemeen komen deze systemen mooi samen, waardoor zelfs nieuwe elektrische voertuig bestuurders zich zelfverzekerd voelen achter het stuur.
Wat betreft het rempedaalgevoel, het is prima voor de klasse, maar het zou wat meer feedback en progressie kunnen gebruiken. De pedaalslag is okรฉ, maar het zou geweldig zijn als het initiรซle aangrijppunt duidelijker was. Op die manier zouden bestuurders hun remkracht beter kunnen aanpassen. Je vindt dit soort dingen vaak in elektrische voertuigen, waar het mengen van regeneratief en wrijvingsremmen soms kan rommelen met het pedaalgevoel vergeleken met traditionele auto’s.
Het remkoelsysteem lijkt toereikend voor dagelijks rijden, hoewel als je volgas gaat op een snelweg of afdaalt van een berg, het misschien een beetje zou kunnen worstelen met warmte. Gelukkig zouden de geventileerde voorschijven de zaken koel moeten houden voor de meeste rijsituaties in Nederland, waar je zelden extreme remtemperaturen tegenkomt. Plus, remstof lijkt minimaal, waarschijnlijk dankzij het regeneratieve remmen dat veel van het zware werk doet.
Voor degenen die gewend zijn aan echt sterke regeneratieve remmen die je laten rijden met slechts รฉรฉn pedaal, zou de Dolphin Surf’s meer zachte aanpak aanvankelijk een beetje teleurstellend kunnen zijn. Maar, weet je wat? Deze zachtere aanpak kan eigenlijk zorgen voor een comfortabelere rit, vooral voor passagiers op de achterbank die misselijk zouden kunnen worden van plotselinge stops wanneer regeneratieve remmen intrappen.
Besturing En Ophanging
Het stuursysteem gebruikt elektrische krachtondersteuning die is afgestemd voor Europese rijstijlen. Wat betekent dat voor jou? Nou, het voelt precies goed voor stadsrijden โ gemakkelijk te manoeuvreren โ terwijl het nog steeds fatsoenlijke feedback geeft wanneer je op de snelweg bent. Plus, het stuurwiel is verstelbaar voor hoogte en bereik, wat een mooie touch is die niet elke auto in deze prijsklasse biedt. Toch zeggen sommige mensen dat de besturing precies maar een beetje kunstmatig aanvoelt. Dat is typisch voor veel elektrische voertuigen, want zonder motorvibraties kan de besturing een beetje losgezongen aanvoelen.
Over de ophanging โ Het heeft een MacPherson-stutsysteem aan de voorkant en een torsie-as aan de achterkant. Deze combo is kosteneffectief maar slaagt er toch in om een soepele rit te bieden. BYD heeft de tijd genomen om de ophanging specifiek af te stemmen voor Europese wegen, realiserend dat wat werkt in China hier misschien niet volstaat. Het is leuk om een merk aandacht te zien besteden aan lokale behoeften in plaats van gewoon dezelfde setup wereldwijd te verschepen.
In werkelijke rijsituaties zul je merken dat de ophanging behoorlijk comfortabel is, vooral voor stadsrijden. Het doet een solide werk om die kleine hobbels in de weg op te vangen. Maar, en er is meestal een “maar,” het kan een beetje schudderig worden wanneer je grotere hobbels of gaten raakt. Sommige testers wezen erop dat de auto zich een beetje uit het veld geslagen voelt over expansievoegen of wanneer je door ruwe stukken racet. Dit is niet erg verrassend, echter, aangezien torsie-as ontwerpen kunnen worstelen met rijkwaliteit op hobbelige oppervlakken.
Wat betreft sturen, het is over het algemeen goed opgezet voor zijn stedelijke doel. De stuurverhouding is snel, wat betekent dat parkeren en bochten bij lage snelheid een fluitje van een cent zijn. Met een draaicirkel van 9,9 meter is het behoorlijk competitief, vooral voor het navigeren van die smalle Europese straten en lastige parkeerplekken. Het wordt wel een beetje zwaarder bij snelwegsnelheden, wat sommige bestuurders misschien leuk vinden voor dat stabiele gevoel. Maar, eerlijk gezegd, zouden een paar misschien wat meer feedback willen over de weg onder hen.
Nu, als je de Dolphin Surf een beetje harder wilt pushen, zou je misschien wat carrosseriecontroleproblemen merken. Onder normaal rijden voelt het stabiel en voorspelbaar, maar wanneer je het echt pusht, kan er een beetje stampen en rollen zijn โ dingen die een duurdere ophanging beter zou kunnen afhandelen. De gewichtsverdeling neigt naar voren, wat gebruikelijk is in voorwielaangedreven elektrische voertuigen, en dit kan leiden tot onderstuur bij agressief bochten nemen, hoewel dat niet iets is wat je typisch zou doen bij dagelijks rijden.
De demping is meer ingesteld op comfort dan sportieve wegligging, wat past bij zijn imago als stadsauto. Het doet een goed werk om die vervelende hoogfrequente trillingen weg te filteren terwijl het controle houdt over grotere hobbels. Echter, sommige testers hebben gerapporteerd dat ze ophangingsgeluid horen op ruwe oppervlakken, wat erop wijst dat de dempers misschien wat meer werk zouden kunnen gebruiken, of dat bepaalde wegomstandigheden gewoon de limieten van de ophanging aan het licht brengen.
Aan de technische kant is de manier waarop de ophanging integreert met de elektronische stabiliteitssystemen solide. Het ESP-systeem springt bij wanneer het nodig is, maar overdrijft het niet. Het laat de wielen een beetje slippen voordat het intrapt, wat helpt dat natuurlijke rijgevoel te behouden terwijl het je nog steeds veilig houdt wanneer tractielimieten worden gepusht. Dit soort doordachte kalibratie toont aan dat BYD echt wat inspanning heeft gestoken in zijn elektronische controlesystemen.
Dus, als je de Dolphin Surf overweegt, is zijn ophanging een fatsoenlijke balans van betaalbaarheid, comfort en bekwaamheid. Zeker, het zou misschien niet kunnen concurreren met de fantastische systemen die je zou vinden in duurdere auto’s, maar het doet het werk voor wat je zou verwachten op dit prijspunt. En die Europese afstemming lijkt echt de plank te raken voor lokale wegen en rijstijlen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Beginnend met de basis Active uitvoering, heb je 15-inch stalen velgen gekoppeld aan 175/65R15 88V XL banden. Deze setup richt zich op efficiรซnt en budgetvriendelijk zijn. Dan, als je opschaalt naar de Boost of Comfort uitvoeringen, vind je 16-inch lichtmetalen velgen die komen met 185/55R16 87V XL banden. Deze zien er niet alleen chiquer uit maar verbeteren ook de wegligging zonder in te boeten op de efficiรซntie waar elektrische voertuigen om bekend staan.
BYD heeft samengewerkt met Hankook, een gerenommeerd Koreaans merk dat erkend wordt voor het maken van duurzame en goed presterende banden. Het is een slimme keuze omdat Hankook-banden een mooie balans vinden tussen prestaties en kosten, en ze zijn gemakkelijk te vinden in Europa. Dit is een groot pluspunt vergeleken met sommige concurrenten die misschien meer obscure merken gebruiken, wat het vinden van vervangingen een beetje lastig en mogelijk duurder kan maken.
Op de Active uitvoering zijn die 175/65R15 banden helemaal gericht op lage rolweerstand. Ze helpen het meeste te halen uit het kleinere 30 kWh batterijpakket van de auto. Ze grijpen goed genoeg voor dagelijks rijden en helpen het energieverbruik in toom te houden. Plus, hun smallere profiel vermindert weggeluid, wat zorgt voor een stillere rit, wat eigenaren van elektrische voertuigen zeker waarderen. Dat gezegd hebbende, bieden ze niet zoveel bochtgrip vergeleken met de grotere banden op de hogere uitvoeringen.
Wanneer je opwaardeert naar de 185/55R16 banden op de Boost en Comfort uitvoeringen, krijg je enkele solide voordelen die verder gaan dan alleen maar goed uitzien. Het grotere contactoppervlak geeft je betere bochtstabiliteit en remprestaties, en de lagere zijwand betekent scherpere stuurrespons. Je merkt het verschil echt wanneer je cruist op de snelweg of bochtige wegen aanpakt โ het voelt gewoon stabieler en zelfverzekerder aan.
Beide bandenmaten komen met een XL (Extra Load) classificatie, wat betekent dat ze het extra gewicht van de batterij en elektrische componenten zonder problemen aankunnen. Dit is belangrijk omdat elektrische voertuigen de neiging hebben zwaarder te zijn dan traditionele auto’s vanwege hun batterijen. En om je wat gemoedsrust te geven, de snelheidsclassificaties van 88V en 87V geven aan dat ze snelheden tot 240 km/u aankunnen, wat ver boven de topsnelheid van de Dolphin Surf van 150 km/u ligt.
Alle uitvoeringen komen ook met bandenspanningscontrolesystemen die individuele bandenspanningen direct op het dashboard tonen. Deze functie is super handig voor elektrische voertuigen omdat het goed opgepompt houden van banden cruciaal is voor het maximaliseren van bereik en efficiรซntie. Het systeem waarschuwt je als er een drukprobleem is, zodat je alles in de gaten kunt houden voor de beste prestaties en bandenlevensduur.
Ten slotte doet de all-season samenstelling op die Hankook-banden een fatsoenlijk werk onder verschillende weersomstandigheden die gebruikelijk zijn in Nederland. Ze gaan goed om met lichte sneeuw en regen, maar als je in een gebied bent waar winters echt zwaar zijn, zou het de moeite waard kunnen zijn om seizoensgebonden bandenwissels te overwegen voor betere veiligheid en prestaties. Het loopvlakpatroon is ontworpen om tractie in natte omstandigheden te balanceren terwijl de rolweerstand laag wordt gehouden, wat een gemeenschappelijk doel is voor banden gemaakt voor elektrische voertuigen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de 2025 BYD Dolphin Surf is eerlijk gezegd behoorlijk indrukwekkend voor een auto in deze prijsklasse. Het combineert moderne looks met praktische functies op een manier die veel chiquer aanvoelt dan je zou verwachten voor de kosten. Neem het dashboard bijvoorbeeld. Het heeft dit mooie horizontale ontwerp dat de ruimte breder en opener laat voelen, ook al is het een compacte auto aan de buitenkant. De mix van materialen en kleuren houdt de zaken interessant zonder het druk of overweldigend te laten voelen.
Wanneer je kijkt naar de materialen die door de hele cabine worden gebruikt, kun je zien dat BYD echt om kwaliteit geeft. Ze hebben doordacht zachte-aanraakmaterialen geplaatst op plekken waar je het meest mee interacteert, terwijl ze hardere kunststoffen gebruiken in gebieden die minder opvallend zijn. Er is deze coole wetsuit-achtige textuur op het dashboard die niet alleen lekker aanvoelt maar ook schittering vermindert en vingerafdrukken verbergt โ behoorlijk slim, toch? Het past bij de hele “Surf” vibe maar voelt eigenlijk premiumer aan dan de typische harde kunststoffen die je vindt in auto’s van deze prijs.
Nu, laten we het hebben over de stoelen. Ze zijn bekleed met wat BYD “vegan leder” noemt, wat een chique manier is om te zeggen dat het hoogwaardig synthetisch leder is. Het heeft een geperforeerd ontwerp dat niet alleen om het uiterlijk gaat; het maakt de stoelen ook ademender, wat een bonus is wanneer het buiten heet wordt. Het stikwerk ziet er solide en professioneel uit, en dat grijze contraststikwerk is een mooie touch die je typisch ziet in veel duurdere voertuigen.
Wat betreft kleuropties, hebben ze het simpel gehouden โ je kunt kiezen tussen de standaard Zwart & Grijs of een meer onderscheidende Blauw & Zwart combo. We gissen dat het beperken van keuzes helpt met productie-efficiรซntie, maar het betekent ook dat alles gecoรถrdineerd en goed samengesteld uitziet. De Zwart & Grijs optie geeft een klassieke vibe af die mooi zou moeten verouderen, terwijl de Blauw & Zwart voor degenen is die iets unieker willen.
Dan is er het 10,1-inch touchscreen dat je aandacht trekt op het dashboard. Het kan omklappen tussen landschap en portret, wat een coole BYD-functie is die zowel functionaliteit als stijl toevoegt. De randen rond het scherm zijn verrassend smal voor een auto in deze prijsklasse, en het display zelf is scherp en responsief. De manier waarop ze dit scherm in het dashboard hebben geรฏntegreerd voelt opzettelijk aan, in plaats van gewoon als een nagedachte erop geplakt.
Opslag is een ander gebied waar de Dolphin Surf schittert. Je hebt een ruime opberglade onder de zwevende middenconsole, plus deurvakken die daadwerkelijk flessen en andere dagelijkse items kunnen bevatten. De middenconsole heeft speciale plekken voor je telefoon en biedt zelfs draadloos opladen in de Comfort uitvoering, samen met een paar USB-poorten voor gemakkelijke toegang. Ze hebben de opberggebieden bekleed met materialen die je spullen tegenhouden van rondschuiven, en ze lijken stevig genoeg om in de loop der tijd stand te houden.
Het stuurwiel vindt een mooie balans tussen sportief en comfortabel. Het heeft een drie-spaaks ontwerp dat lekker vasthoudt, en het is omwikkeld in hetzelfde vegan leder als de rest van de cabine, met een licht afgeplatte onderkant die bijdraagt aan de sportieve look. De bedieningsstokken en knoppen voelen solide en precies aan, wat een opluchting is โ niemand wil dat goedkope, plastieke gevoel dat kan komen met budgetauto’s. Plus, de multifunctionele knoppen zijn gemakkelijk te vinden en te lezen, wat gewoon bijdraagt aan de algehele kwaliteitsvibe.
En laten we de kleine details niet over het hoofd zien, zoals de LED-leeslampjes en verlichte ijdelheidssspiegels. Deze kleine touches versterken het premium gevoel van het interieur en helpen de Dolphin Surf te onderscheiden van andere budgetopties. Over het algemeen zien de afwerking en afwerking er consistent en professioneel uit, met strakke paneelspleten en materialen die eruit zien alsof ze goed zullen standhouden in de loop der tijd.
Opmerking: Blauw & Zwart interieurthema is momenteel niet beschikbaar voor Europese markten
Exterieur Uiterlijk
De 2025 BYD Dolphin Surf heeft een behoorlijk opvallend ontwerp dat echt de boel opschudt in de compacte elektrische voertuigenwereld. Je hebt deze scherpe, hoekige lijnen en geometrische vormen die het een sportieve rand geven, wat een soort verrassend is voor een auto die hoofdzakelijk gebouwd is voor stadsrijden. De voorkant valt echt op, dankzij die LED-koplampen met een coole dubbele-streep look die de auto bijna een beetje fel laat lijken. Ze mengen zich direct in het afgesloten rooster, dat slim ontworpen is met net genoeg openingen voor koeling. Het komt allemaal samen om een schone, doelgerichte voorkant te maken die schreeuwt: “Ik ben elektrisch!”
Nu, ook al is de Dolphin Surf slechts 3,99 meter lang, zijn de verhoudingen goed doordacht. De 2,5-meter wielbasis duwt die wielen naar de hoeken, wat het een solide, geaarde vibe geeft. En die stijgende gordelijn gekoppeld aan het zwarte dak creรซert deze coupรฉ-achtige silhouet die een vleugje drama toevoegt. Plus, de uitgesproken wielkasten en zwarte plastic bekleding geven het een crossover-gevoel. Dit ontwerp helpt de Dolphin Surf echt opvallen, vooral in een markt waar veel auto’s een beetje saai kunnen uitzien of, durven we te zeggen, overdreven schattig.
Bekijk het zijprofiel: het draait allemaal om scherpe lijnen en gebeeldhouwde oppervlakken die spelen met licht en schaduw. Die deurklinken zijn vlak gemonteerd, wat een mooie touch is voor aerodynamicaโiets wat je meestal ziet op duurdere modellen. De zwarte plastic bekleding op het onderlichaam is niet alleen voor de looks; het is ook praktisch. Het beschermt tegen die kleine deukjes die je zou kunnen krijgen op een parkeerplaats, terwijl het ook een ruige vibe afgeeft die perfect past bij de “Surf” naam. De wielkastverlengingen zijn ook goed gedaanโgeen onhandige nagedachten hier.
Wat betreft kleuren, heb je enkele leuke opties! Er is de gedurfde Lime Green (die standaard is), plus Polar Night Black, Apricity White, en Ice Blueโallemaal beschikbaar voor een extra โฌ650, behalve de Lime Green. Over Lime Green gesproken, het kan er een beetje geler uitzien in verschillende lichten, maar het laat de Dolphin Surf zeker opvallen op elke parkeerplaats. Het is jeugdig en energiek, plus het helpt echt met zichtbaarheid voor veiligheid.
Bewegend naar de achterkant, is het ontwerp net zo opvallend met een volledige breedte LED-lichtbalk die zich uitstrekt over de achterklep en aansluit bij de zijmarkeringslichten. Hoewel deze look opkomt bij elektrische voertuigen, nailt de Dolphin Surf het, wat een sterke signatuur ’s nachts biedt maar nog steeds strak uitziet overdag. Oh, en die achterspoiler is behoorlijk prominent voor een compacte auto en draagt bij aan het sportieve gevoel terwijl het mogelijk helpt met aerodynamica op snelwegen.
Je kunt zien dat ze aandacht hebben besteed aan aerodynamica over het hele exterieur. Van die vlakke deurklinken tot de zorgvuldig gevormde zijspiegels en gladde onderbody paneling, alles is ontworpen om er goed uit te zien en goed te werken. Deze balans is cruciaal voor het maximaliseren van elektrisch bereik terwijl de auto ook visueel aantrekkelijk wordt gemaakt. De haaienvin antenne en de spoiler hebben beide hun doelen, maar passen ook mooi bij het algehele ontwerp.
De zwarte plastic stukken rond de wielkasten en onderlichaam zijn substantieel en passen goed. Ze bieden echte bescherming tegen chips en krassen zonder eruit te zien als last-minute toevoegingen. Het is duidelijk dat ze deze beschermende elementen doordacht hebben geรฏntegreerd met de gelakte oppervlakken.
Wat betreft de bouwkwaliteit, het is indrukwekkend voor het prijspunt. De paneelspleten zijn consistent, en de verfkwaliteit houdt stand onder nauwkeurige inspectie. Alles van de badges tot de verlichtingseenheden ziet er professioneel gedaan en duurzaam uit. Over het algemeen krijg je het gevoel dat dit voertuig met echte zorg en aandacht voor detail werd gemaakt, in plaats van gewoon een budgetvriendelijke optie te zijn.
Comfort En Gemak
De comfort- en gemaksfuncties van de 2025 BYD Dolphin Surf variรซren echt over de drie uitvoeringsniveaus. Je hebt de instap Active, die de basis dekt, en dan is er de top-tier Comfort, die verrassend veel waarde inpakt voor de prijs. Alle uitvoeringen komen met keyless entry en start, wat een groot pluspunt is vergeleken met veel benzine-auto’s in deze range die nog steeds die oude mechanische sleutels gebruiken. Het smart key systeem is betrouwbaar, en het heeft zelfs een backup NFC smartphone sleutel optie. Dus, als je je fob verliest of als de batterij leeg is, kun je nog steeds je telefoon gebruiken om binnen te komen.
Wat betreft klimaatbeheersing, het is gewoon handmatige airconditioning over de hele linie in plaats van automatische klimaatbeheersing. Maar eerlijk gezegd, voor de prijs is dat een redelijke afweging. Het koelt en verwarmt goed genoeg, en de bedieningsorganen mengen traditionele knoppen met een touchscreen. Er is deze nette functie waarbij je de temperatuur en ventilatorsnelheid kunt aanpassen met driefingergebaren op het touchscreen. Je veegt gewoon omhoog of omlaag voor temperatuur en links of rechts voor ventilatorsnelheid. Zodra je de slag te pakken hebt, is het behoorlijk intuรฏtief, hoewel het misschien een beetje wennen is als je gewend bent aan gewone knoppen.
Wat betreft zitten, het is over het algemeen comfortabel over alle uitvoeringen. De synthetische leren stoelen voelen mooier aan dan de gebruikelijke stof die je vindt in deze prijsklasse. De voorstoelen bieden fatsoenlijke ondersteuning voor dagelijks rijden, maar het is jammer dat er geen verstelbare lendensteun is op enige uitvoering. De bestuurdersstoel in de Boost en Comfort uitvoeringen heeft wel volledige elektrische verstelling, wat zeldzaam is in deze categorie, terwijl de passagiersstoel handmatig verstelbaar is om de kosten laag te houden.
Opslag is behoorlijk slim en royaal voor een compacte auto. De zwevende middenconsole creรซert een grote opbergruimte eronder, wat geweldig is voor grotere items. Plus, de Comfort uitvoering heeft een draadloze oplaadmat die je telefoon opgeladen houdt zonder al die kabelrommel. Je vindt USB-poorten verspreid over de hele auto, met zowel USB-A als USB-C opties om verschillende apparaten te passen. De deurvakken zijn precies de juiste maat voor waterflessen en andere essentials, en het handschoenenvak is perfect voor het wegbergen van belangrijke documenten en waardevolle spullen.
Overgaand naar het infotainmentsysteem, het valt echt op. Dat 10,1-inch touchscreen is modern en geavanceerder dan wat je vindt in auto’s die het dubbele kosten. De mogelijkheid om te schakelen tussen landschap- en portretmodus voegt een mooie touch toe, hoewel het een beetje beperkt is met Apple CarPlay omdat het geen portretoriรซntatie ondersteunt. Het heeft ook ingebouwde navigatie met real-time verkeersupdates en laadstation info, wat super handig is voor EV-rijders.
Voor dagelijks gebruik is het 360-graden camerasysteem een grote bonusโhet is standaard op de Comfort uitvoering en optioneel op de anderen. Het geeft je fantastisch zicht voor parkeren in krappe plekken. De camerakwaliteit is verrassend goed voor dit prijspunt, helder met minimale vervorming. Plus, de achterparkeersensoren werken samen met de camera om je zowel audio als visuele aanwijzingen te geven, en er is zelfs een automatische parkeerassistent functie die parallel en loodrecht parkeren aankan met slechts een beetje hulp van jou.
Het verwarmingssysteem gaat verder dan alleen klimaatbeheersing. De Comfort uitvoering heeft verwarmde voorstoelen, wat fantastisch is tijdens die koude Nederlandse winters. Ze warmen snel op en blijven op een consistente temperatuur, met verschillende warmteniveaus beschikbaar direct op het touchscreen. En, er is een pre-conditioning functie die je de cabine laat opwarmen met netvoeding terwijl het is aangesloten, wat die koude ochtenden veel draaglijker maakt.
Geluid-, trillings- en hardheidsniveaus zijn behoorlijk goed beheerd voor dit segment. De elektrische aandrijflijn zorgt voor een veel stillere cabine vergeleken met benzineauto’s. Je zult niet veel weggeluid merken tijdens het cruisen door de stad, maar op snelwegsnelheden boven 100 km/u zou je wat windgeluid kunnen horen rond de spiegels. Over het algemeen voelt de akoestische omgeving meer upscale aan dan je zou verwachten voor de prijs, wat zorgt voor een ontspannen en comfortabele rit die helpt vermoeidheid op afstand te houden bij langere ritten.
De 2025 BYD Dolphin Surf valt echt op met zijn geavanceerde tech-functies. Eerlijk gezegd biedt het connectiviteit, gemak en bekwaamheid die kan concurreren met voertuigen die veel duurder zijn. Het hart van deze tech is het BYD DiLink multimediasysteem. Het komt met ingebouwde 4G-connectiviteit en, let op, twee jaar gratis data (1GB per maand). Dus, je kunt genieten van real-time verkeersupdates, weerinfo en externe voertuigmonitoring zonder je telefoon te hoeven koppelen.
Over afstandsbediening gesproken, de BYD-app is behoorlijk indrukwekkend. Het gaat verder dan alleen de basis. Je kunt op afstand de klimaatbeheersing en stoelverwarming aanzetten, wat super handig is tijdens die koude Nederlandse winters. Het is een geweldige manier om de auto op te warmen met netvoeding in plaats van de batterij te leegtrekken. Plus, je kunt deuren op afstand vergrendelen en ontgrendelen, de claxon en lichten activeren om je auto te vinden op drukke parkeerplaatsen, en je laadstatus controlerenโzoals hoeveel lading je nog hebt, geschatte laadtijd, en de snelheid waarmee je oplaadt.
Een andere coole functie is de Vehicle-to-Load (V2L) mogelijkheid die standaard komt in alle uitvoeringen. Het biedt 3,3 kW aan AC-vermogen via een gewone huishoudelijke stopcontact adapter. Dit betekent dat je Dolphin Surf kan fungeren als een mobiel krachtstation, perfect voor het draaien van kampeeruitrusting, elektrisch gereedschap, of zelfs het bieden van noodstroom voor essentiรซle huishoudelijke apparaten tijdens stroomuitval. Het V2L-systeem zet slim de DC-batterijstroom van de auto om in AC-stroom, en het heeft veiligheidsmaatregelen die de belasting monitoren en loskoppelen als er iets misgaat.
En let hierop: de Dolphin Surf kan over-the-air (OTA) software-updates ontvangen. Dit betekent dat je de systemen van je voertuig fris en up-to-date kunt houden zonder het naar een dealer te hoeven brengen. Dit is zo belangrijk tegenwoordig omdat auto’s meer afhankelijk worden van software. BYD’s systeem dekt alles van infotainmentfuncties tot aandrijflijn aanpassingen en veiligheidsverbeteringen. Plus, updates gebeuren automatisch wanneer je verbonden bent met WiFi, en je kunt ze zelfs inplannen voor tijden die het beste uitkomen.
Het navigatiesysteem is ook behoorlijk glad. Het gebruikt HERE kaarten met uitgebreide Europese dekking en integreert real-time verkeersdata voor de beste routeplanning. Wat echt netjes is, is dat het de beschikbaarheid van nabijgelegen laadstations toontโzoals hoeveel vermogen ze hebben, de soorten connectoren, en of ze momenteel beschikbaar zijn. Dit helpt echt om zorgen over het opraken van lading tijdens je reis weg te nemen.
Wat betreft spraakbesturing, de Dolphin Surf heeft je gedekt. Het gaat verder dan alleen basiscommando’s, met natuurlijke taalverwerking voor navigatie, klimaatbeheersing, telefoongesprekken en audio. Zeg gewoon “Hi, BYD,” en het begrijpt wat je bedoelt zonder dat je stijve, specifieke zinnen hoeft te gebruiken. De spraakherkenning werkt behoorlijk goed, hoewel het misschien moeite heeft met sterke accenten of achtergrondgeluid. Je kunt het zelfs complexe commando’s geven zoals “Navigeer naar het dichtstbijzijnde snellaadstation,” of “Zet de temperatuur op 21 graden en zet de stoelverwarming aan.”
Dan is er de draadloze smartphone-integratie. Met Apple CarPlay en Android Auto kun je je telefoon verbinden zonder kabels en nog steeds volledige functionaliteit genieten via het display van de auto. Het werkt naadloos, verbindt met je apparaten zodra je instapt, wat echt bijdraagt aan die premium eigenaarservaring.
Muziekliefhebbers zullen de Spotify-integratie waarderen die direct in het infotainmentsysteem is ingebouwd. Je kunt muziek streamen zonder je telefoon te hoeven verbinden. Gebruik gewoon de 4G-verbinding van de auto en log in op je Spotify-account. Je hebt toegang tot je afspeellijsten, podcasts en muziekontdekking direct daar op het grote touchscreen, en het is allemaal super soepel en responsief.
Oh, en laten we het 360-graden camerasysteem niet vergeten. Het is standaard op de Comfort uitvoering en optioneel op anderen. Deze tech komt meestal met luxe voertuigen. Het combineert beelden van vier camera’s om je een vogelperspectief van je omgeving te geven, en de beeldkwaliteit is indrukwekkend, met minimale vervorming. Je krijgt verschillende kijkmodiโvoor, achter, links, rechts, en dat overhead zicht. De camera’s springen automatisch aan wanneer je achteruit rijdt of wanneer je ervoor kiest om ze te gebruiken, en ze werken goed zelfs bij weinig licht.
Ten slotte is de smartphone-app niet alleen voor afstandsbediening; het geeft je ook diepe inzichten in je ritten, energieverbruik en laadgeschiedenis. Het kan zelfs manieren voorstellen om efficiรซnter te rijden, wat je kan helpen besparen op laadkosten. Plus, je kunt terugkijken op je rijgewoontes en de beste tijden uitzoeken om op te laden, vooral als je wilt profiteren van dal-elektriciteitstarieven of zonne-energie.
Veiligheid En Beveiliging
De veiligheidsfuncties en beveiligingstech in de 2025 BYD Dolphin Surf zijn echt indrukwekkend, waardoor het opvalt in zijn prijsklasse. Je hebt dit hele pakket van zowel actieve als passieve veiligheidssystemen die je typisch niet zou zien voor deze kosten. BYD streeft naar een vier-sterren Euro NCAP-beoordeling voor de Dolphin Surf โ wat het direct zou plaatsen naast de Renault 5, en eigenlijk veel budget rivalen zou overtreffen. Het lijkt erop dat ze echt focussen op het voorkomen van ongevallen met geavanceerde rijhulpsystemen, maar ze hebben ook solide passieve veiligheidsmaatregelen voor het geval er iets misgaat.
Over passieve veiligheid gesproken, elke uitvoering komt met zes airbags โ dat omvat front-, zij- en gordijnairbags, die allemaal samenwerken om iedereen binnen veilig te houden. De carrosserie van de auto is gebouwd met hoogsterktestaal in sleutelgebieden, plus de voor- en achterverformingszones zijn ontworpen om impact te absorberen, ervoor zorgend dat het passagiersgebied beschermd blijft. De batterij is slim geรฏntegreerd in de structuur dankzij BYD’s Cell-to-Body tech. Dit bespaart niet alleen ruimte en vermindert gewicht, maar draagt ook bij aan de algehele stevigheid en crashveiligheid.
Nu laten we praten over actieve veiligheidssystemen, die behoorlijk uitgebreid zijn en standaard komen. Om te beginnen is er het Automatic Emergency Braking (AEB) systeem โ het kan voertuigen, voetgangers en fietsers vooruit spotten. Als je niet reageert op de waarschuwingen, trapt het in en past maximale remkracht toe. Het werkt tot de topsnelheid van de auto en heeft een Forward Collision Warning (FCW) functie om je een heads-up te geven over potentiรซle botsingen voordat het op de rem trapt. Met radar en camerasensors biedt het betrouwbare detectie ongeacht het weer of de verlichting.
Dan is er de Adaptive Intelligent Cruise Control met Stop & Go. Dit is super handig, vooral op die drukke Nederlandse snelwegen. Het houdt je snelheid en afstand in de gaten, kan de auto volledig stoppen in het verkeer, en krijgt je weer in beweging wanneer het tijd is. De radarsensor doet een geweldig werk om voertuigen vooruit te spotten, en omdat het samenwerkt met andere veiligheidssystemen, blijft alles gecoรถrdineerd terwijl je rijdt.
Wat betreft rijstrookbehoud, zijn er meerdere systemen op hun plaats, zoals Lane Departure Warning (LDW), Lane Departure Assist (LDA), en Emergency Lane Keeping Assistance (ELKA). Deze werken samen om rijstrookmarkeringen en de positie van je voertuig in de gaten te houden, stuurhulp aanbiedend wanneer nodig om te voorkomen dat je uit je rijstrook drijft. Je kunt de gevoeligheid aanpassen of ze zelfs tijdelijk uitzetten, maar ze zullen automatisch heractiveren wanneer je de auto start, wat een mooie touch is voor doorlopende veiligheid.
Het Traffic Sign Recognition (TSR) systeem is een andere geweldige functie. Het gebruikt een voorwaarts gerichte camera om snelheidslimietborden en andere verkeerssignalen op te pikken, deze info op het dashboard te tonen en je te waarschuwen wanneer limieten veranderen. Het is vooral nuttig in Nederland, waar snelheidslimieten vaak verschuiven en handhaving streng is. Het systeem lijkt behoorlijk accuraat in tests, hoewel het een beetje verward kan raken door tijdelijke bouwborden of ongewone signalering.
Bestuurdermonitoring is ook een ding โ het controleert op tekenen van vermoeidheid door je gedrag en oogbewegingen te bekijken. Nu, we begrijpen dat sommigen dit een beetje opdringerig zouden kunnen vinden, maar het kan echt helpen tijdens lange ritten of als je moe begint te worden. Het systeem geeft je zowel visuele als hoorbare waarschuwingen wanneer het vermoeidheid detecteert, maar, eerlijke waarschuwing, het is niet super gemakkelijk uit te zetten, wat een beetje een privacyzorg zou kunnen zijn voor sommige mensen.
Aan de beveiligingskant heeft de Dolphin Surf een solide anti-diefstal systeem met een wegrijbeveiliging, centrale vergrendeling die je op afstand kunt bedienen, en automatische deurvergrendeling terwijl je rijdt. Plus, het heeft een noodoproep (eCall) functie โ als je in een ernstig ongeval terechtkomt, kan het automatisch contact opnemen met nooddiensten met je locatie en voertuiginfo. De keyless entry setup gebruikt rolling code technologie om ongeautoriseerde toegang te dwarsbomen, en de smartphone NFC-sleutel voegt een extra beveiligingslaag toe met versleutelde communicatie.
Hoe Rijdt Het?
Het rijden met de 2025 BYD Dolphin Surf is een beetje van alles wat, afhankelijk van welke uitvoering je kiest. Elk heeft zijn eigen vibe die aanspreekt bij verschillende bestuurders en hun behoeften. Laten we beginnen met de instap Active uitvoering. Het heeft een 65 kW motor en een kleinere batterij, wat prima is voor door de stad schieten. Je krijgt dat directe koppel dat elektrische voertuigen zo leuk maakt in de stad. Maar als je snel wilt bewegen op de snelweg, zou je het misschien een tikje tekort vinden.
Nu, opschalend naar de Boost uitvoering, heb je nog steeds dezelfde motor, maar het komt met een grotere batterij. Grappig genoeg betekent dit extra gewicht dat de acceleratie niet helemaal zo pittig is. Toch is het toegevoegde bereik van 322 kilometer een winst voor degenen die van langere ritten houden of gewoon die extra gemoedsrust willen. Het voelt behoorlijk vergelijkbaar met de Active qua rijden; soepel en ontspannen, perfect voor degenen die meer geven om efficiรซntie dan snelheid.
Dan is er de Comfort uitvoering, die echt een stapje hoger zet met een 115 kW motor. Deze? Het is een game changer. Je krijgt serieuze acceleratie die invoegen op de snelweg een fluitje van een cent maakt. En het goede nieuws? Je offert niet veel op in de weg van efficiรซntie. In feite tonen real-world tests dat je van die extra kracht kunt genieten zonder een grote klap op het bereik te nemen. Op vol gas kan het van 0 naar 100 km/u gaan in ongeveer 8,3 seconden โ veel sneller dan BYD’s meer voorzichtige schattingen.
Wat betreft sturen, alle uitvoeringen voelen behoorlijk consistent, wat geweldig is voor stadsrijden. De stuurverhouding is snel, wat parkeren en langzame manoeuvres super gemakkelijk maakt. De elektrische stuurbekrachtiging past mooi aan met snelheid, wordt een beetje zwaarder als je de snelweg raakt, wat helpt met stabiliteit. Dat gezegd hebbende, sommige mensen zouden kunnen denken dat het een beetje kunstmatig aanvoelt vergeleken met traditionele setups. Het stuurwiel is ook comfortabel en goed van maat โ geen onhandige strekken vereist.
Wat betreft de ophanging, het doet een solide werk om de zaken comfortabel te houden, hobbels en gaten opvangend terwijl de auto nog steeds onder controle wordt gehouden. De setup, met MacPherson-stutten voor en een torsie-as achter, is budgetvriendelijk en doet zijn werk goed. Maar, laten we eerlijk zijn: het kan een beetje worstelen met grote hobbels, en je zou de auto een beetje zenuwachtig kunnen voelen over expansievoegen of gaten bij hogere snelheden.
Nu, over regeneratief remmen โ het is een beetje aan de zachte kant vergeleken met andere elektrische auto’s. Je hebt twee niveaus van regen die helpen energie terug te winnen zonder te hard op de rem te slaan, wat een opluchting kan zijn voor passagiers. Het mengt goed met traditioneel remmen, maar als je komt van een meer agressieve EV, zou je misschien wat tijd nodig hebben om eraan te wennen. En, hoewel het gebrek aan one-pedal rijden misschien een teleurstelling is voor ervaren EV-bestuurders, kan de zachtere regen eigenlijk de rit comfortabeler maken voor iedereen, vooral degenen op de achterbank.
Weggeluid is mooi gedempt bij lagere snelheden, dankzij de elektrische aandrijflijn, wat zorgt voor een behoorlijk vreedzame cabine vergeleken met benzineauto’s. Echter, raak snelwegsnelheden boven 100 km/u, en je zou wat windgeluid kunnen merken dat binnensluipt, vooral rond de spiegels. Het wijst erop dat misschien de aerodynamica wat werk zou kunnen gebruiken. Het bandengeluid is ook fatsoenlijk; de kleinere wielen op de Active uitvoering doen een beter werk om de zaken stil te houden vergeleken met de grotere op de hogere uitvoeringen.
Wegligging is voorspelbaar, wat altijd een plus is. Je zou misschien een beetje onderstuur voelen wanneer je het pusht in bochten, maar dat is behoorlijk typisch voor voorwielaangedreven elektrische voertuigen. De gewichtsverdeling draagt hieraan bij, maar het toont zich alleen wanneer je de limieten pusht. De elektronische stabiliteitscontrole springt bij wanneer nodig, maar het overdrijft het niet, je laat genieten van de natuurlijke wegligging van de auto terwijl je nog steeds veilig wordt gehouden wanneer de zaken een beetje riskant worden.
2025 BYD Dolphin Surf Achterbankcomfort
De achterbank van de 2025 BYD Dolphin Surf is serieus indrukwekkend. We bedoelen, het biedt een verrassende hoeveelheid ruimte die je meestal alleen zou verwachten in grotere, duurdere auto’s. Met een wielbasis van 2,5 meterโbehoorlijk dicht bij compacte sedansโvind je veel beenruimte. Volwassenen tot ongeveer 1,80 meter lang kunnen comfortabel achteruit zitten zonder dat hun knieรซn tegen de voorstoelen stoten. En gezien de Dolphin Surf slechts 3,99 meter lang is in totaal, dat is behoorlijk een prestatie! Het toont echt wat slim ontwerp en efficiรซnt gebruik van ruimte.
Nu, laten we praten over hoofdruimte. Het is ook geweldig! Lange mensen hoeven zich geen zorgen te maken over hun hoofden die het dak raken. De stoelkussens zijn op een fatsoenlijke hoogte gezet, dus je zult niet vasthouden met je knieรซn rond je borst. Plus, de stoelleuningen hebben een lichte hoek die je laat ontspannen in plaats van kaarsrecht zitten. Dit kleine detail maakt een groot verschil, vooral op langere ritten.
Wat betreft zitopties, er is een keuze tussen een vier-zits en vijf-zits lay-out. De vier-zits versie, die standaard komt, biedt individuele stoelen met een vlakke vloer ertussen. Dit is een game changer! Geen vervelende middentunnel om in de weg te staan van voetplaatsing, wat een enorme plus is voor iedereen die in het midden zit. Het maakt het ook gemakkelijker voor kinderen om rond te bewegen als ze willen. De middenplek is meer geschikt voor kortere ritten en is echt het beste voor kinderen of kleinere volwassenen. Maar hey, tenminste de vlakke vloer betekent dat de middenpassagier niet hoeft te dealen met een transmissietunnel die rommelt met hun voeten. Houd er alleen rekening mee dat schouderruimte krap kan worden als je drie volwassenen daar achter hebt.
Comfort-wise hebben de achterstoelen dezelfde vegan leren bekleding die je door de hele cabine vindt, wat eerlijk gezegd behoorlijk high-end aanvoelt voor de prijs. De kussens zijn goed gevormd en bieden genoeg ondersteuning voor verschillende lichaamstypes. Plus, het geperforeerde ontwerp helpt met ademhaling op warme dagen. Oh, en de geรฏntegreerde hoofdsteunen bieden precies de juiste hoeveelheid ondersteuning en veiligheid voor degenen die achteruit zitten.
Wat betreft opslag, het is fatsoenlijk maar niet overweldigend. Je hebt deurvakken voor flessen en kleine items, maar je zou het missen van achter-USB-poorten kunnen missenโvooral in een wereld waar apparaten onderweg opladen zo’n beetje een must is tegenwoordig. Zeker, het gebrek aan achterklimaat controle uitgangen is geen groot probleem gezien de grootte van de auto, maar sommige mensen zouden het temperatuurverschil tussen de voor- en achterzitplaatsen kunnen voelen wanneer het weer extreem wordt.
De achterdeuren zwaaien wijd open, waardoor het gemakkelijk is voor passagiers om in en uit te stappen. En kinderzitjes installeren is geen probleem! Er zijn ISOFIX-bevestigingspunten in de twee buitenste achterposities en de voorpassagiersstoel. Dus, je kunt twee kinderen achter passen terwijl je nog steeds ruimte voorin laat voor een volwassene, of een kinderzitje voorin stoppen voor gemakkelijke toegang.
Zichtbaarheid vanaf de achterstoelen is behoorlijk goed, dankzij grote ramen en een lage gordellijn. Dit helpt echt als je gevoelig bent voor reisziekte. Je kunt de achterramen bijna volledig naar beneden doen voor mooie luchtstroom ook. Plus, als je kiest voor de hogere uitvoeringsniveaus, voegt privacy glass wat extra comfort en veiligheid toe terwijl het nog steeds een goed uitzicht naar buiten toestaat van binnenuit.
Oh, en als je spullen moet vervoeren, klappen de achterstoelleuningen naar beneden wanneer je de passagiersruimte niet nodig hebt. Maar eerlijk gezegd, zelfs voor langere ritten is de zitplek comfortabel genoeg dat je het niet erg zult vinden om een paar uur daar achter door te brengen. De Dolphin Surf houdt echt stand tegen auto’s die veel duurder zijn, waardoor het een solide keuze is voor kleine gezinnen of iedereen die regelmatig passagiers achter heeft.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferruimte in de 2025 BYD Dolphin Surf is behoorlijk indrukwekkend, met een ladingcapaciteit van 308 liter, gebaseerd op het VDA-meetsysteem. Dat is een significante hoeveelheid, vooral wanneer je het vergelijkt met rivalen zoals de Dacia Spring en Renault 5. In feite houdt het zelfs stand tegen sommige grotere voertuigen in een hogere klasse. Het is de moeite waard om te vermelden dat de manier waarop ze deze ruimte meten ertoe doet โ sommige bedrijven zouden verschillende systemen kunnen gebruiken die hun cijfers beter kunnen laten uitzien dan ze zijn. Maar met BYD die vasthouden aan de VDA-standaard, kun je die cijfers echt vertrouwen bij het vergelijken met Europese modellen.
Over de kofferopening โ Het is behoorlijk goed ontworpen, met een laaddrempel die laag genoeg is voor de meeste mensen, hoewel het niet zo laag is als wat je zou kunnen vinden in grotere auto’s. Dat komt deels door zijn compacte grootte en de noodzaak om het batterijpakket onder de vloer te passen. De achterklep is handmatig over alle uitvoeringen, wat logisch is gezien het prijspunt. Plus, het heeft eigenlijk de neiging betrouwbaarder te zijn dan die chique aangedreven versies. Wanneer je het sluit, voelt het solide en goed gemaakt, dus je weet dat het gebouwd is om lang mee te gaan.
De vorm van het ladinggebied is een ander pluspunt. Het is behoorlijk regelmatig, dus je hoeft niet te dealen met vervelende wielkasten die het laden pijnlijk kunnen maken in sommige compacte auto’s. Er is zelfs een functie waarbij je de koffervloer kunt optillen om extra opbergruimte eronder te vinden โ super handig voor het wegbergen van laadkabels en andere accessoires zonder je hoofdladingruimte op te eten. En dat verborgen gebied is verrassend ruim en mooi afgewerkt, met een tapijt bekleding om de zaken op hun plaats te houden tijdens je rit.
Meer ruimte nodig? Je kunt de achterstoelen in een 50/50 splitsing neerklappen, wat een totale ladingruimte van 1.037 liter opent. Het mechanisme is eenvoudig; trek gewoon aan enkele duidelijk gelabelde riemen om de stoelen los te laten. Maar houd in gedachten, de stoelen klappen niet helemaal plat, dus er is een kleine stap van de koffervloer naar de stoelleuningen, wat het laden van sommige items een beetje lastig zou kunnen maken. Toch is die extra ruimte geweldig voor weekenduitjes of grotere boodschappen.
Nu, het is behoorlijk standaard voor elektrische voertuigen in deze prijsklasse om het vooropbergcompartiment, of “frunk,” over te slaan, hoofdzakelijk omdat ruimte wordt ingenomen door de elektrische motor en andere noodzakelijke zaken. Terwijl sommige concurrenten misschien een klein vooropberggebied hebben, maakt de Dolphin Surf hier een praktische keuze.
Je vindt lading vasthoudpunten in de hoeken van de kofferbak, die super handig zijn voor het veilig houden van losse spullen tijdens het rijden. Er is ook een plek voor een volwaardige reserveband, hoewel het momenteel wordt ingenomen door een reparatieset en laadkabels. Als je liever wilt, zou je daar in plaats daarvan een tijdelijke reserve kunnen passen. Kofferverlichting is ook fatsoenlijk, met LED-lichten die genoeg zichtbaarheid bieden voor die late avondlaadsessies.
Met die 308-liter capaciteit kun je gemakkelijk wekelijkse boodschappenruns aan, inpakken voor een weekendje weg, of voldoen aan de dagelijkse eisen van het stadsleven. Real-world tests tonen dat het vijf handbagage koffers onder de pakketplank kan passen, wat competitief is voor de klasse. Als je kinderen hebt, zul je merken dat er veel ruimte is voor wandelwagens, sportuitrusting, en alle andere spullen die komen met familie-uitjes.
Eรฉn ding om in gedachten te houden echter: de lift-over hoogte is een beetje aan de hoge kant voor het laden van zwaardere items, een veelvoorkomend probleem in voertuigen waar batterijplaatsing de vloer verhoogt. Maar hey, de kofferopening is breed genoeg voor grotere items, en de algehele vorm maakt inpakken een fluitje van een cent vergeleken met auto’s met lastige wielkasten of smalle openingen.
Waardepropositie van de 2025 BYD Dolphin Surf: Is het de Prijs Waard?
Weet je, wanneer we een nadere blik werpen op de 2025 BYD Dolphin Surf in Nederland, valt het echt op, vooral wanneer je het vergelijkt met zowel zijn elektrische rivalen als de bredere automarkt. Dus, hier is de deal: het begint bij โฌ22.990 voor de Active uitvoering, gaat omhoog naar โฌ24.990 voor de Boost, en eindigt bij โฌ26.690 voor de volledig uitgeruste Comfort versie. Die prijsstelling plaatst de Dolphin Surf mooi in het midden โ niet zo goedkoop als de Dacia Spring, maar niet helemaal op het premium niveau van zoiets als de Renault 5 of Mini Cooper SE. BYD lijkt echt te begrijpen dat Nederlandse kopers op zoek zijn naar echte waarde, niet alleen de laagste stickerprijs.
Nu, als we het afzetten tegen de Dacia Spring, die een soort van de instap-baseline is voor elektrische auto’s, komt de Dolphin Surf wel met een premium van ongeveer โฌ4.000 tot โฌ6.000, afhankelijk van welke functies je kiest. Maar eerlijk gezegd, die extra kosten brengen veel op tafel: betere verfijning, meer tech, een ruimer interieur, en een algeheel soepelere rijervaring. Het voelt meer als een echte auto dan alleen een basis gadget. De materialen binnen, de tech-functies, en de veiligheidsuitrusting zijn allemaal behoorlijk dicht bij wat je zou vinden in hogere-end modellen.
Wanneer je het vergelijkt met de Renault 5, die begint bij ongeveer โฌ3.000 tot โฌ4.000 meer dan de Dolphin Surf’s equivalente uitvoering, schittert de BYD echt in termen van wat je krijgt voor je geld โ meer standaarduitrusting en meer ruimte. Zeker, de Renault zou misschien wat meer merkherkenning hebben en potentieel betere doorverkoop waarde, maar de Dolphin Surf wint in tech, garantiedekking, en net zoveel, zo niet meer, interieurcomfort. Uiteindelijk komt het vaak neer op of je meer geeft om merktrouw en esthetische aantrekkingskracht of gewoon de meeste waar voor je geld krijgen.
Kijkend naar de totale eigendomskosten, is het behoorlijk duidelijk dat de Dolphin Surf de overhand heeft vergeleken met benzine-auto’s in dezelfde prijsklasse. Als je kijkt naar zoiets als een Hyundai i20, Renault Clio, of Peugeot 208, zul je zien dat de Dolphin Surf’s hogere initiรซle prijs wordt gebalanceerd door veel lagere brandstofkosten, minder onderhoud, en belastingvoordelen. Met zijn elektrische aandrijflijn kun je olie-wisselingen vergeten, transmissie-onderhoud overslaan, en genieten van minder bewegende delen die zouden kunnen slijten. Dit alles vertaalt zich naar lagere kosten in de loop der tijd.
Laten we BYD’s garantie niet vergeten, die echt bijdraagt aan de aantrekkingskracht. Je kijkt naar zes jaar of 150.000 kilometer voor de auto, acht jaar of 150.000 kilometer voor de aandrijflijn, en zelfs acht jaar of 200.000 kilometer voor de batterij โ allemaal met een garantie van tenminste 70% gezondheid. Dat is behoorlijk royaal en stelt echt de gemoederen gerust van kopers die zich zorgen maken over lange-termijn betrouwbaarheid en reparatiekosten. Vooral de batterijgarantie โ dat is een grote deal voor iedereen die een elektrisch voertuig overweegt.
Nu, wat betreft waardevermindering, worden de zaken een beetje lastiger voor de Dolphin Surf. Omdat BYD relatief nieuw is op de Europese markt, is er niet veel doorverkoop data daarbuiten. Maar, met solide wereldwijde verkopen en competitieve positionering, plus die zoete garantie, lijkt het erop dat waardevermindering niet te hard zou moeten zijn. En gezien hoe snel elektrische voertuigtechnologie evolueert, zullen alle auto’s in dit segment wat waardeverminderingsdruk ondervinden. Toch is de Dolphin Surf’s aantrekkelijke initiรซle prijsstelling zeker een plus.
Als je je tenen wilt onderdompelen in de elektrische voertuig pool, is de Dolphin Surf een fantastische keuze. Het is een geweldige manier om gemakkelijk in elektrisch rijden te stappen zonder te veel op te offeren, in tegenstelling tot sommige van de super budgetvriendelijke opties daarbuiten. Het is praktisch voor dagelijks gebruik en komt vol met functies die elektrisch rijden een fluitje van een cent maken. Plus, het heeft een lading veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen die geweldig zijn voor degenen die veiligheid prioriteren.
In Nederland is de laadinfrastructuur behoorlijk solide en nog steeds groeiend, dus het bezitten van een elektrisch voertuig wordt praktischer voor mensen die in steden en buitenwijken wonen. De Dolphin Surf heeft ook fatsoenlijke laadopties. Je kunt AC-laden thuis doen, en het heeft DC-snelladen voor die langere ritten. Plus, het heeft zelfs Vehicle-to-Load mogelijkheden, waardoor het een draagbare krachtbron wordt voor kamperen of noodsituaties.
Laten we de milieu-impact niet over het hoofd zien. Met de Dolphin Surf kunnen kopers hun koolstofvoetafdruk verlagen terwijl ze genieten van goedkopere operationele kosten. De BYD Blade Battery-technologie gebruikt lithium ijzerfosfaat, wat kobalt overslaat โ een mooie touch gezien ethische zorgen over batterijproductie. Plus, het biedt betere veiligheid en levensduur vergeleken met traditionele lithium-ion batterijen.
Uiteindelijk komt of je een Dolphin Surf zou moeten kopen echt neer op je prioriteiten. Als je een geweldige mix van waarde, geavanceerde tech, en praktisch elektrisch rijden wilt, is de Dolphin Surf zeker het overwegen waard. Het maakt elektrisch rijden totaal toegankelijk voelen zonder enige van de compromissen die vaak komen met budgetopties, waardoor het een sterke keuze is voor iedereen die in de elektrische voertuig scene wil stappen.