2025 Renault Scenic E-Tech Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNENS
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 170 pk E-TECH | 220 pk E-TECH |
---|---|---|
Motor type | Elektrisch (synchroonmotor) | Elektrisch (synchroonmotor) |
Batterij | 60 kWh Lithium-ion | 87 kWh Lithium-ion |
Versnellingsbak | Reductietransmissie | Reductietransmissie |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Maximale kracht | 125 kW (170 pk) | 160 kW (220 pk) |
Maximale koppel | 280 Nm | 300 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 170 pk E-TECH | 220 pk E-TECH |
---|---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch | Elektrisch |
Voldoen aan emissienorm: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 150 km/h | 170 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 170 pk E-TECH (Comfort Range) | 220 pk E-TECH (Long Range) |
---|---|---|
Accu type | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 60 kWh | 87 kWh |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 15.8 kWh/100km | 15.5 kWh/100km |
Elektrische actieradius (WLTP) | 430 km | 625 km |
Maximale DC-laadvermogen | 130 kW | 150 kW |
Maximale AC-laadvermogen | 22 kW | 22 kW |
Onboard lader | 3-fase AC lader | 3-fase AC lader |
Opladen [0% tot 100%] 7.4 kW (1 fase 32A) | 9u15 | 13u |
Opladen [0% tot 100%] 11 kW (3 fase 16A) | 6u30 | 9u |
Opladen [0% tot 100%] 22 kW (3 fase 32A) | 3u15 | 5u |
DC snelladen (15% tot 80%) | 32 minuten (130 kW) | 37 minuten (150 kW) |
Locatie laadpoort | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accu garantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Evolution | Techno | Esprit Alpine | Iconic |
---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 545-1670 liter | 545-1670 liter | 545-1670 liter | 545-1670 liter |
Verhouding achterbank | 40/20/40 | 40/20/40 | 40/20/40 | 40/20/40 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Handmatig | 6-voudig handmatig | 6-voudig elektrisch (bestuurder) |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurdersstoel | Bestuurdersstoel | Bestuurdersstoel | Bestuurdersstoel |
Voorstoelenverwarming | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Ontspanningsfunctie voor voorstoelen | – | – | – | Massagefunctie (bestuurder) |
Ondersteuning lendensteun bestuurdersstoel | Optioneel | Optioneel | Elektrisch | Elektrisch |
Bekleding | Gerecycled materiaal in zwart/grijs | Gerecycled materiaal/TEP in grijs met gele stiksels | Gerecycled materiaal/TEP ‘Chamonix’ in grijs met blauwe stiksels | Gerecycled materiaal/TEP ‘iconic’ in grijs met reliรซf |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Ambiantverlichting | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Glazen schuif-/kanteldak | Niet beschikbaar | Optioneel Solarbay elektrochromatisch panoramadak | Optioneel Solarbay elektrochromatisch panoramadak | Optioneel Solarbay elektrochromatisch panoramadak |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 170 hp E-TECH (Comfort Range) | 220 hp E-TECH (Long Range) |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1822 (Evolution/Techno) | 1917 (Techno/Esprit Alpine/Iconic) |
Gewicht voertuig (kg) | 2340 | 2441 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1100 | 1100 |
Max. trekhaaklast (kg) | 75 | 75 |
Kenmerk | EV60 170 pk Comfort Range | EV87 220 pk Long Range |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ42.470 | โฌ47.970 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Evolution, Techno | Techno, Esprit Alpine, Iconic |
Aandrijftype | FWD | FWD |
Transmissie | Reductietransmissie (automatisch) | Reductietransmissie (automatisch) |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 15,8 kWh/100 km | 15,5 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd WLTP) | 430 km | 625 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 60 kWh | 87 kWh |
Maximale kracht | 125 kW (170 pk) | 160 kW (220 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 seconden | 7,9 seconden |
Maximale koppel | 280 Nm | 300 Nm |
Top snelheid | 150 km/h | 170 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1571 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1864 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2085 mm |
Lengte | 4470 mm |
Wielbasis | 2785 mm |
Vrije hoogte | 145 mm |
Aspect | Evolution | Techno | Esprit Alpine | Iconic |
---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ42.470 | โฌ44.970 (170 pk) / โฌ47.970 (220 pk) | โฌ49.770 | โฌ51.670 |
Aandrijflijn | ||||
Motor | 170 pk E-Tech | 170 pk of 220 pk E-Tech | 220 pk E-Tech | 220 pk E-Tech |
Accu | 60 kWh | 60 kWh of 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
Bereik (WLTP) | 430 km | 430 km of 625 km | 625 km | 625 km |
Exterieur | ||||
Wielen | 19″ ‘Streamline’ lichtmetaal | 19″ ‘Streamline’ lichtmetaal | 20″ ‘Speedway’ lichtmetaal | 20″ ‘Oracle’ lichtmetaal |
Koplampen | Volledig LED | Adaptieve Vision LED | Adaptieve Vision LED | Adaptieve Vision LED |
Dakrails | Satijn aluminium | Satijn aluminium | Zwart | Satijn aluminium |
Glazen dak | Niet beschikbaar | Optioneel Solarbay elektrochroom | Optioneel Solarbay elektrochroom | Optioneel Solarbay elektrochroom |
Zijstrip | Chrome satijn | Chrome satijn | Donker satijn grijs | Hyper satijn metaal |
Voor-/achterbumperstrip | Zwart | Chrome satijn | Donker satijn grijs | Hyper satijn grijs |
Interieur | ||||
Bekleding | Gerecycled textiel (zwart/grijs) | Gerecycled textiel/TEP (grijs, gele stiksels) | Gerecycled textiel/TEP ‘Chamonix’ (grijs, blauwe stiksels) | Gerecycled textiel/TEP ‘iconic’ (grijs met reliรซf) |
Dashboard | Gerecycled textiel, matte chrome afwerking | Gerecycled textiel, matte chrome afwerking met sfeerverlichting | TEP leder, blauwe stiksels, blauwe afwerking | TEP leder, gouden stiksels |
Stuurwiel | Synthetisch duurzaam leder | Synthetisch duurzaam leder, ‘chrome satijn’ afwerking | Synthetisch duurzaam leder, ‘chrome satijn’ afwerking, blauwe stiksels | Synthetisch duurzaam leder, ‘chrome satijn’ afwerking |
Middenconsole | Laag, open opbergruimte | Hoog, met armsteun, gesloten opbergruimte | Hoog, met armsteun, gesloten opbergruimte | Hoog, met armsteun, gesloten opbergruimte |
Achterbank | 40/20/40 gedeeld | 40/20/40 gedeeld | 40/20/40 gedeeld | 40/20/40 gedeeld |
Comfort & Gemak | ||||
Klimaatregeling | Elektronisch, dual-zone | Elektronisch, dual-zone | Elektronisch, dual-zone | Elektronisch, dual-zone |
Stoelverstelling | Handmatig | Handmatig | 6-voudig handmatig, elektrische lendensteun | 6-voudig elektrisch (bestuurder), massagefunctie |
Verwarmde stoelen/stuur | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Sfeerverlichting | Niet vermeld | Standaard | Standaard | Standaard |
Handenvrije kaart | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | Niet vermeld | Standaard | Standaard | Standaard |
Infotainment | ||||
Hoofddisplay | 9″ OpenR Link | 12″ OpenR Link | 12″ OpenR Link | 12″ OpenR Link |
Instrumentencluster | 12,3″ TFT kleurenscherm | 12,3″ TFT kleurenscherm | 12,3″ TFT kleurenscherm | 12,3″ TFT kleurenscherm |
Navigatie | Optioneel | Standaard met Google-integratie | Standaard met Google-integratie | Standaard met Google-integratie |
Audiosysteem | Auditorium (6 luidsprekers) | Auditorium (6 luidsprekers) | Optioneel Harman Kardon premium | Standaard Harman Kardon premium |
Smartphone-integratie | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto |
Draadloze oplader | Niet vermeld | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijden & Onderstel | ||||
Regeneratief remmen | 2 niveaus | 2 niveaus (170 pk) of 4 niveaus (220 pk) | 4 niveaus | 4 niveaus |
Rijmodi | Renault Multi-Sense niet vermeld | Renault Multi-Sense standaard | Renault Multi-Sense standaard | Renault Multi-Sense standaard |
Ophanging | Pseudo McPherson voor, multi-link achter | Pseudo McPherson voor, multi-link achter | Pseudo McPherson voor, multi-link achter | Pseudo McPherson voor, multi-link achter |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | ||||
Adaptieve Cruise Control | Standaard | Standaard | Contextuele Adaptieve Cruise Control | Contextuele Adaptieve Cruise Control |
Parkeerhulp | Achtersensoren, achteruitrijcamera | Voor- & achtersensoren, flankbescherming | Voor- & achtersensoren, flankbescherming | Voor- & achtersensoren, flankbescherming, optionele 360ยฐ-camera |
Geavanceerde veiligheidsfuncties | Basis ADAS-pakket | Basis ADAS-pakket | Uitgebreid ADAS-pakket (optioneel) | Uitgebreid ADAS-pakket |
Rijstrookassistent | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Compatibiliteit |
---|---|---|---|
Exterieur Styling | |||
Spiegelkappen | Verkrijgbaar in carbon-effect, goud, lichtgrijs en satijn-metallic grijs | Alle uitvoeringen | |
Lichtmetalen velgen | 19″ Streamline (standaard op Esprit Alpine, optioneel op Iconic) 20″ Oracle (optioneel op Techno, standaard op Iconic) 20″ Speedway | Varieert per uitvoering | |
Interieur Styling | |||
Dorpellijsten | Roestvrijstalen Renault dorpellijsten Verlichte Renault dorpellijsten | Evolution, Techno | |
Vloermatten | Rubberen vloermatten Textiel vloermatten Esprit Alpine Textiel vloermatten Comfort Textiel vloermatten Premium | Alle uitvoeringen | |
Comfort en Interieur Organisatie | |||
Middenconsole organizer | Modulaire organizer voor middenconsole | Alle uitvoeringen | |
Voorstoel organizer | Organizer voor achterkant voorstoel | Alle uitvoeringen | |
Multifunctionele armsteun | Voor achterbank | Alle uitvoeringen | |
Comfortkussen | Voor achterste hoofdsteun (grijs of zwart) | Optioneel/Standaard afhankelijk van uitvoering | |
Kleerhanger | Inclusief hoofdsteunsteun | Alle uitvoeringen | |
Haak | Voor multifunctioneel systeem | Alle uitvoeringen | |
Opklapbare tafel | Voor multifunctioneel systeem (exclusief steun) | Alle uitvoeringen | |
Rokersset | Alle uitvoeringen | ||
Koelbox | 12V-220V, 24 liter | Alle uitvoeringen | |
Handpresso | Mobiele koffiemachine | Alle uitvoeringen | |
Bagageruimte | |||
Dubbele vloer | Met kabelopslag | Alle uitvoeringen | |
Easyflex modulaire kofferbakbescherming | Alle uitvoeringen | ||
Kofferbakmat | Alle uitvoeringen | ||
Nomadische kofferbakorganizer | Alle uitvoeringen | ||
Compartimentendoos | Voor kofferbak | Alle uitvoeringen | |
Bescherming | |||
Spatlappen | Set van 2 | Alle uitvoeringen | |
Transport | |||
Afneembare trekhaak | 13-polig | Alle uitvoeringen | |
Zwanenhals trekhaak | 13-polig | Alle uitvoeringen | |
Dakdragers | Alle uitvoeringen | ||
Dakkoffer | Renault 380 liter Renault 480 liter Renault 630 liter | Alle uitvoeringen | |
Skidragers | Voor 4 paar Voor 6 paar Polar magnetische skidrager voor maximaal 2 paar | Alle uitvoeringen (Polar drager niet voor Evolution) | |
Fietsdragers | Voor dakdragers Pure Instinct – 2 fietsen op 13-polige trekhaak Pure Instinct – 3 fietsen op 13-polige trekhaak | Alle uitvoeringen | |
Multimedia | |||
Dashcam | Nextbase 322GW – 32GB SD-kaart Nextbase 222GW – 32GB SD-kaart | Alle uitvoeringen | |
Smartphonehouder | Magnetisch, voor ventilatierooster | Alle uitvoeringen | |
Stroomomvormer | 12V-220V | Alle uitvoeringen | |
Veiligheid | |||
Brandblusserhouder | Alle uitvoeringen | ||
Brandblusser | 1 kg – Europa | Alle uitvoeringen | |
Veiligheidskit | 1 veiligheidsvest, 1 gevarendriehoek, 1 EHBO-kit | Alle uitvoeringen | |
Anti-diefstalapparaten | Mechanisch anti-diefstalapparaat voor OBD-poort Mechanisch anti-diefstalapparaat voor stuurwiel | Alle uitvoeringen | |
Wielsloten | Voor zwarte M12 lichtmetalen velgen Voor zwarte M12 lichtmetalen velgen (Thatcham-normen) Voor lichtmetalen velgen – set van 4 grijze schroeven Voor grijze lichtmetalen velgen (Thatcham-normen) | Alle uitvoeringen | |
Kinderveiligheid | |||
Kinderzitjes | Trifix 2 i-Size groep 1 Dualfix 2 i-Size groep 1 | Alle uitvoeringen | |
Stoelbeschermers | Alle uitvoeringen | ||
Winteruitrusting | |||
Sneeuwkettingen | Premium grip – maat 120 Polar steel grip – maat 120 Standaard 9 mm – maat 105 Polar steel sock – maat 122 | Alle uitvoeringen (controleer compatibiliteit) | |
Sneeuwsokken | Griptex | Alle uitvoeringen (controleer compatibiliteit) | |
Opladen | |||
Oplaadkabels | Verschillende types voor verschillende stopcontacten en vermogens | Alle uitvoeringen | |
Kabelhouder | Standaard en met handvat | Alle uitvoeringen | |
Oplaadhandschoenen | Maten S/M en L/XL | Alle uitvoeringen |
Pakketnaam | Beschikbaar voor uitvoering(en) | Inhoud | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Pakket Winter Comfort | Evolution | โข Elektrisch verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun | โฌ800 |
Pakket Navigatie | Evolution | โข OpenR Link multimedia- en navigatiesysteem met 9″ scherm met Google-integratie en spraakbesturing โข Auditorium geluidsysteem met 6 luidsprekers โข Google Maps, Google Assistant, Google Play โข Draadloze smartphone oplader โข Mogelijkheid voor voorconditioneren voor snelladen | โฌ800 |
Pakket Comfort Premium | Techno | โข 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie en lendensteun โข Elektrisch verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie | โฌ900 |
Pakket Premium Sound Harman Kardon | Techno, Esprit Alpine | โข Harman Kardon premium audiosysteem โข 5 geluidsinstellingen โข 2 tweeters in het dashboard โข 2 woofers in de voorportieren โข 2 tweeters en 2 woofers in de achterportieren โข Subwoofer in de kofferbak | โฌ850 |
Pakket Advanced Driving Assist & Augmented Vision | Esprit Alpine | โข Slimme achteruitkijkspiegel โข Volledige parkeerhulp โข Rondomzicht monitor โข Veiligheidsuitgang voor inzittenden โข Actieve rijhulpfunctie โข Dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie (bij inhalen) โข Achterwaarts kruisend verkeer waarschuwing met actieve noodrem โข Intelligente adaptieve cruisecontrol โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie | โฌ1000 |
Pakket Augmented Vision | Iconic | โข Slimme achteruitkijkspiegel โข Volledige parkeerhulp โข Rondomzicht monitor | โฌ800 |
Pakket Advanced Driving Assist | Techno | โข Veiligheidsuitgang voor inzittenden โข Actieve rijhulpfunctie โข Dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie (bij inhalen) โข Achterwaarts kruisend verkeer waarschuwing met actieve noodrem โข Intelligente adaptieve cruisecontrol โข Elektrisch verwarmd stuurwiel โข Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie | โฌ250 |
Prijsstructuur van 2025 Renault Scenic
Versie | Aandrijflijn | Batterij | Vermogen (kW/pk) | Energie Label | COโ | Netto Prijs โฌ | BTW โฌ | BPM โฌ | Fiscale Waarde โฌ | Consumenten Prijs โฌ | Bijtelling Vanaf โฌ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Evolution | EV60 170 pk comfort range | 60 kWh | 125/170 | A | 0 | 34.214,88 | 7.185,12 | 0,00 | 41.400,00 | 42.470,00 | 225,15 |
Techno | EV60 170 pk comfort range | 60 kWh | 125/170 | A | 0 | 36.280,99 | 7.619,01 | 0,00 | 43.900,00 | 44.970,00 | 242,09 |
Techno | EV87 220 pk long range | 87 kWh | 160/220 | A | 0 | 38.760,33 | 8.139,67 | 0,00 | 46.900,00 | 47.970,00 | 262,43 |
Esprit Alpine | EV87 220 pk long range | 87 kWh | 160/220 | A | 0 | 40.247,93 | 8.452,07 | 0,00 | 48.700,00 | 49.770,00 | 274,63 |
Iconic | EV87 220 pk long range | 87 kWh | 160/220 | A | 0 | 41.818,18 | 8.781,82 | 0,00 | 50.600,00 | 51.670,00 | 287,50 |
Is Het De Moeite Waard Om De Renault Scenic E-Tech Te Kopen?
De Renault Scenic E-Tech 2025 is een grote stap voor de Scenic-naam, waarbij wordt afgestapt van zijn MPV-erfgoed en het model wordt omgevormd tot een volledig elektrische crossover SUV. Deze nieuwste versie van de Scenic, die de World Car of the Year 2024-prijs heeft gewonnen, is ontworpen om praktisch gebruik, efficiรซntie en eigentijds design te combineren in een pakket dat zowel gezinnen als technologieliefhebbers zal aanspreken.
Renault heeft duidelijk veel moeite gedaan om de overstap naar elektrisch rijden zo soepel mogelijk te maken voor klanten. De Scenic E-Tech kan bogen op indrukwekkende actieradiuscijfers, vooral in de uitvoering met grote actieradius, waardoor het een praktische optie is voor iedereen die zich zorgen maakt over de praktische kant van elektrisch rijden. De Scenic E-Tech is Renaults visie op de gezinsauto van de toekomst, met zijn ruime interieur, hoogwaardige technische functies en milieuvriendelijke benadering.
De Scenic E-Tech is gebaseerd op Renaults speciale CMF-EV-platform, dat een geoptimaliseerde plaatsing van de elektrische aandrijflijn mogelijk maakt. Het resultaat is een vlakke vloer en een gemaximaliseerd interieur, een van de grote voordelen die elektrische auto’s kunnen bieden ten opzichte van de oude auto’s met verbrandingsmotor.
De Scenic E-Tech wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus – Evolution, Techno, Esprit Alpine en Iconic – en past bij verschillende smaken en prijsklassen. Vooral de Esprit Alpine-uitvoering benadrukt sportieve designelementen, met speciale details die zijn ontleend aan Renaults sportafdeling. De Scenic E-Tech is misschien niet de sportiefste elektrische auto op de weg, maar hij is efficiรซnt, praktisch en prettig om in te rijden, wat veel mensen zal aanspreken die op zoek zijn naar een capabele elektrische gezinsauto.
Motor, Prestaties En Transmissie
Voor 2025 wordt de Renault Scenic E-Tech aangeboden met twee aandrijflijnen, beide met een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Zelfs het ‘economy’ model heeft een 60 kWh accupakket en een 170 pk (127 kW) sterke motor, terwijl de versie met grote actieradius een 87 kWh accu en een krachtigere 220 pk (160 kW) motor heeft.
De prestaties van het basismodel zijn respectabel snel, met een 0-100 km/u tijd van 8,6 seconden. De versie met grote actieradius is nog beter, met een sprinttijd van 7,9 seconden. Dit zijn geen Tesla-verpletterende acceleratiecijfers, maar meer dan voldoende voor dagelijks gebruik en zou de meeste kopers van gezinsauto’s tevreden moeten stellen.
De Scenic E-Tech biedt soepele, lineaire acceleratie dankzij de transmissie met รฉรฉn versnelling, zoals typisch is voor elektrische auto’s. Dit resulteert in een verfijndere rijervaring, vooral in stedelijke omgevingen waar het directe koppel van de elektromotor kan worden gewaardeerd.
De Scenic E-Tech heeft een goede actieradius, een van zijn belangrijkste sterke punten. Het model met grote actieradius heeft een WLTP-bereik van maximaal 625 km (388 mijl) en behoort daarmee tot de klasseleiders in de EV SUV-markt in deze categorie. Zelfs met het kleinere accupakket is er nog steeds een gezonde 430 km (267 mijl) actieradius.
De werkelijke actieradius zal variรซren afhankelijk van rijomstandigheden, snelheid en gebruik van klimaatbeheersing. Gebruikersrapporten geven echter aan dat 500 km (310 mijl) bij gemengd gebruik mogelijk is voor de versie met grote actieradius, wat voor de meeste gebruikers de actieradiusangst zou moeten wegnemen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Scenic E-Tech is een combinatie van conventionele frictieremmen en regeneratief remmen, wat standaardtechnologie is op elektrische auto’s. Het regeneratieve remsysteem helpt bij het terugwinnen van energie tijdens het vertragen, voert deze terug naar de accu en verhoogt de totale actieradius.
Het gevoel in het rempedaal is meestal goed, met een progressieve en voorspelbare respons. We merkten echter een eigenaardigheid op in de manier waarop het rempedaal zich gedroeg, een drempelmoment waarop de remmen plotseling agressiever werden. Deze eigenschap kan wat gewenning vergen voor bestuurders die nieuw zijn met elektrische auto’s.
De Scenic E-Tech heeft instelbare niveaus van regeneratief remmen, die worden bediend met flippers achter het stuurwiel. Dit betekent dat bestuurders de intensiteit van het regeneratief remmen naar wens kunnen aanpassen, variรซrend van een zachte aanraking die traditionele motorremming nabootst, tot een zwaardere instelling die in de meeste omstandigheden rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt.
Het is belangrijk op te merken dat de Scenic E-Tech zelfs bij de meest agressieve instelling voor regeneratief remmen niet volledig tot stilstand komt, zoals sommige andere EV’s wel doen. Dit is wellicht een bewuste keuze van Renault om meer van de vertrouwde rijervaring te behouden die mensen gewend zijn van traditionele auto’s.
De remsystemen zijn ook uitgerust met zaken als automatisch noodremmen, een van de vele geavanceerde rijhulpsystemen. Dergelijke extra’s kunnen een geruststelling zijn, vooral voor gezinskopers die zich zorgen maken over veiligheid.
Besturing En Ophanging
Het stuursysteem is elektrisch bekrachtigd en varieert afhankelijk van de geselecteerde rijmodus op de Scenic E-Tech. Over het algemeen is de besturing licht en zeer gemakkelijk te hanteren bij lage snelheden, en de auto rijdt als een kleiner voertuig in de stad.
De besturing wordt strakker bij hogere snelheden, wat meer stabiliteit en vertrouwen geeft. We merkten op dat de besturing communicatiever zou kunnen zijn, vooral in de sportmodus, maar we vonden hem precies en goed passend bij het karakter van de auto.
De Scenic E-Tech heeft een MacPherson-voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging. Deze opstelling is gericht op comfort en wegligging – een compromis dat belangrijk is in een gezinsauto. Renault heeft dit doel grotendeels bereikt, en de ophanging biedt een zeer comfortabele rit in de meeste omstandigheden.
We ontdekten wel dat de rit wat hard kan aanvoelen op scherpe hobbels of bijzonder slechte wegen. Dit is waarschijnlijk een compromis voor de vrij sportieve wegligging van de auto, en het zou meer merkbaar kunnen zijn op versies met grotere wielen.
De ophanging van de Scenic E-Tech is zo afgesteld dat er weinig carrosserieneiging is in bochten, wat een gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft. Dit, in combinatie met het lage zwaartepunt dat kenmerkend is voor elektrische voertuigen vanwege de plaatsing van de accu, zorgt voor een wegligging die sportiever is dan je zou verwachten van een gezins-SUV.
Welke Banden Gebruikt Het?
Bij de Scenic E-Tech SUV zijn verschillende soorten banden gemonteerd, afhankelijk van het uitrustingsniveau en de bestelde wielmaat. Basismodellen hebben 19-inch wielen, terwijl Esprit Alpine-pakketten standaard 20-inch wielen hebben.
De banden van de Scenic E-Tech zijn zorgvuldig gekozen om brandstofverbruik, comfort en grip in balans te brengen. Elektrische auto’s worden vaak uitgerust met banden met een lage rolweerstand omwille van actieradiusoptimalisatie, en de Scenic E-Tech vormt daarop geen uitzondering. Toch heeft Renault ervoor gezorgd dat dit niet ten koste gaat van de wegligging of prestaties in natte omstandigheden.
De standaardbanden bieden voldoende grip onder de meeste omstandigheden. Echter, zoals bij de meeste EV’s, kan het directe koppel bij lage snelheden soms wat te veel zijn voor de voorbanden, vooral tijdens hard accelereren onder natte omstandigheden.
Grotere 20-inch wielen op hogere uitrustingsniveaus zien er misschien stijlvoller uit en hebben een iets betere wegligging, maar kunnen ook een negatieve invloed hebben op rijcomfort en actieradius. Kopers moeten deze afweging maken bij het bepalen van hun gewenste specificatie.
Het is vermeldenswaard dat het bandengeluid ook sterk wordt gedempt, net als alles in de soepele, stille ervaring die de Scenic E-Tech biedt. Dit is vooral belangrijk voor een EV, aangezien het ontbreken van motorgeluid bandengeluid meer opvallend maakt.
Interieur Uiterlijk
Vanbinnen vertegenwoordigt de Scenic E-Tech een grote sprong voorwaarts qua design, kwaliteit en technologie ten opzichte van het oude model. Het interieur voelt zeer strak en minimalistisch aan en is ontworpen met digitale displays en aanraakgevoelige bedieningselementen.
Een 12,3-inch digitaal instrumentencluster en een 12-inch staand centraal touchscreen domineren het dashboard. Deze displays zijn geรฏntegreerd in รฉรฉn paneel, waardoor het geheel een strak, samenhangend gevoel heeft. De graphics zijn scherp en duidelijk, met goede responsiviteit en een intuรฏtieve interface.
De materiaalkwaliteit is behoorlijk solide, met zachte oppervlakken waar nodig en verschillende texturen die voorkomen dat het interieur er saai uitziet. Bij de Esprit Alpine-uitvoering voegen blauwe accenten en stiksels een sportieve uitstraling toe, wat wij aantrekkelijk vonden, hoewel ze voor sommigen wat gedurfd kunnen aanvoelen.
Zelfs het dashboard en de deurpanelen zijn zorgvuldig gestileerd in alle uitvoeringen. Bij de duurdere modellen is het dashboard bekleed met TEP-leder en gekleurd stiksel. Zo heeft het dashboard van de Esprit Alpine-uitvoering blauw stiksel en een blauwe sierstrip, wat de sportieve uitstraling benadrukt. De Iconic-uitvoering gaat nog een stap verder met een dashboard van TEP-leder en goudkleurig stiksel. Samen met de luxe ambianceverlichting die beschikbaar is in hogere uitvoeringen, voegt deze opstelling een vleugje verfijning toe.
Het stuurwiel heeft een platte boven- en onderkant, wat het een modern en sportief uiterlijk geeft. Het is bekleed met kunstleder en heeft mooi geรฏntegreerde bedieningselementen voor veel van de functies van het voertuig.
Een mogelijk nadeel is de glanzend zwarte kunststof afwerking op de middenconsole, waarvan we opmerken dat deze gevoelig kan zijn voor krassen en vingerafdrukken. Dit is echter een veel voorkomend probleem in hedendaagse auto-interieurs.
Exterieur Uiterlijk
Op de weg markeert het koetswerk van de Scenic E-Tech een significante afwijking van de MPV-norm, met een houding die meer SUV dan personenvervoer uitstraalt. Aan de voorkant heeft de Scenic E-Tech smalle LED-koplampen en kenmerkende dagrijverlichting, die een familiegelijkenis creรซren met de kleinere Megane E-Tech. Het grote Renault-logo staat centraal, waarbij het slim de radarsensor voor rijhulpsystemen verbergt, en het grillgebied heeft een uniek ruitpatroon.
In profiel is hij gespierder en hoekiger dan de zachte lijnen van eerdere Scenics. De update geeft de auto een modernere crossover-look, hoewel dit misschien niet in de smaak valt bij degenen die van de unieke MPV-styling van zijn voorgangers hielden. De verzonken deurgrepen zijn een mooi detail en helpen de aerodynamica van de auto te verbeteren.
Van opzij gezien heeft hij een relatief hoge taillelijn en een zacht aflopende daklijn die de Scenic E-Tech een sportievere uitstraling geeft dan de typische MPV. De wielen – inclusief de 20-inch opties op hogere uitvoeringen – vullen de wielkasten goed en versterken de geparkeerde uitstraling van de auto.
Aan de achterzijde weerspiegelt het achterlichtontwerp de lichtsignatuur van de voorkant, wat een uniforme stijl creรซert. De achterklep heeft een wat hoge laaddrempel, wat het in- en uitladen van zware spullen lastig kan maken.
Er is ook expliciet aandacht besteed aan de aerodynamica, met verzonken deurgrepen en diep gebeeldhouwde carrosseriepanelen om de efficiรซntie en actieradius te verbeteren. Het resultaat is een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,30, indrukwekkend voor een voertuig van deze omvang en vorm.
Comfort En Gemak
De Scenic E-Tech SUV is rijk aan comfort- en gemaksfuncties, wat zijn gezinsvriendelijke positionering weerspiegelt. Het ruime interieur is een duidelijk pluspunt, en er is volop hoofd- en beenruimte voor iedereen, zowel voor- als achterin.
De stoelen krijgen over het algemeen positieve beoordelingen voor hun ondersteuning en comfort tijdens lange ritten. Echter, langere bestuurders merken mogelijk dat de standaardstoelen op lagere uitvoeringen meer dijondersteuning en een groter verstelbereik kunnen gebruiken.
Een van de meest geprezen kenmerken is het innovatieve ontwerp van de achterarmsteun. Als deze wordt neergeklapt, wordt het een multimediastation compleet met USB-poorten en verstelbare tablet-/telefoonhouders. Deze doordachte functie zal waarschijnlijk populair zijn bij gezinnen die het zullen gebruiken om kinderen te vermaken tijdens lange reizen. In het kader van veelzijdigheid nog een stap verder, kan deze armsteun worden omgevormd tot een rugzak, zodat gezinnen benodigdheden kunnen meenemen als ze het voertuig verlaten. Dit doordachte ontwerp weerspiegelt Renaults benadering van praktische, multifunctionele oplossingen voor het dagelijks leven.
Het panoramische glazen dak, een optionele extra op hogere uitvoeringen, helpt een gevoel van ruimtelijkheid te creรซren. Het beschikt over een uniek ‘Solar Bay’-systeem met elektronisch gestuurde variabele opaciteit, waardoor een conventioneel zonnescherm overbodig wordt en er meer controle is over de lichtsterkte in het interieur.
De toewijding van de Scenic aan passagierscomfort strekt zich uit tot de hoofdsteunen, die voor de achterstoelen kunnen worden voorzien van zachte kussens. Ze worden aangeboden in grijs of zwart om aan te sluiten bij de interieurafwerking en zijn een luxueuze toevoeging die passagiers op lange ritten zal helpen. De bestuurder en voorpassagier hebben de beschikking over verschillende stoeloptjes over de verschillende uitrustingsniveaus van het model, waaronder 6-voudig verstelbare stoelen met elektrische lendensteun en zelfs een massageoptie voor de bestuurdersstoel in de topuitvoeringen.
De functionaliteit wordt aangevuld met een reeks slimme opbergmogelijkheden. De modulaire organizer voor de middenconsole stelt bestuurders in staat hun opbergruimte aan te passen en essentiรซle items binnen handbereik te houden. Voor achterpassagiers kan een multifunctionele organizer worden bevestigd aan de achterkant van de voorstoelen, met zes compartimenten van verschillende groottes om items zoals een digitale tablet in op te bergen. Deze organizers, samen met andere add-ons zoals een kledinghanger, haak en opklapbare tafel die aan het multifunctionele systeem van de auto kunnen worden toegevoegd, bieden voldoende mogelijkheden om het interieur schoon en georganiseerd te houden.
Klimaatbeheersing is een ander hoogtepunt waarin de Scenic zich onderscheidt. Zelfs de meest basale uitvoeringen hebben elektronische dual-zone klimaatregeling, zodat bestuurder en passagiers hun gewenste temperatuur kunnen instellen. Voor extra comfort tijdens koudere maanden zijn verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel beschikbaar, hetzij standaard op hogere uitvoeringen, hetzij als optionele extra’s op lagere uitvoeringen. De vlakke vloer achterin, een voordeel van het EV-platform, draagt bij aan de praktische bruikbaarheid en maakt het gemakkelijker voor passagiers om over de achterbank te schuiven.
Veiligheid En Beveiliging
Veiligheidsuitrusting is standaard, met meerdere airbags, antiblokkeersysteem (ABS) en elektronische stabiliteitscontrole. De auto beschikt ook over een reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), waarvan er veel standaard zijn in het hele gamma. Hieronder valt adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, die in combinatie met het navigatiesysteem automatisch de snelheid aanpast voor bochten en kruispunten.
De andere veiligheidsfuncties van de Scenic E-Tech omvatten een dodehoekwaarschuwingssysteem en waarschuwing voor kruisend verkeer achter, die de veiligheid verhogen bij het wisselen van rijstrook en het achteruit uitparkeren. Hogere uitvoeringen hebben een 360-graden camera, wat het veiliger en gemakkelijker maakt om in krappe bochten te manoeuvreren.
Een innovatieve veiligheidsfunctie is de mogelijkheid om voorkeuren voor veiligheidsinstellingen aan te passen en op te slaan. Dit stelt bestuurders in staat om individuele assistentiefuncties aan of uit te zetten, wat mogelijk het gebruik van veiligheidssystemen stimuleert door bestuurders de ervaring te laten afstemmen.
De Scenic E-Tech biedt ook een optionele op camera gebaseerde achteruitkijkspiegel, het soort functie dat je in luxe auto’s vindt. Dit zorgt voor onbelemmerd zicht naar achteren, zelfs als de auto volledig geladen is, wat de veiligheid in verschillende rijsituaties verhoogt. We merkten echter op dat het zicht in de conventionele achteruitkijkspiegel enigszins wordt belemmerd door het ontwerp van de auto, vooral door de achterste hoofdsteunen en grote C-stijlen.
Renault heeft zich ook gericht op EV-specifieke veiligheidsmaatregelen. Het accupakket heeft een speciaal brandblussingssysteem dat een brand in minder dan 5 minuten kan blussen, wat zorgen over EV-branden wegneemt. Daarnaast maken ingebedde QR-codes rond de auto het voor hulpdiensten mogelijk om snel toegang te krijgen tot relevante details over de systemen van het voertuig als redding nodig is, wat veiligere reddingen mogelijk maakt.
Hoe Rijdt Het?
Rijden in de Scenic E-Tech draait helemaal om moeiteloze, geruisloze prestaties en responsieve vermogensafgifte. De directe koppellevering die typisch is voor elektromotoren zorgt voor vlotte acceleratie, vooral vanuit stilstand, waardoor de Scenic E-Tech levendiger aanvoelt dan zijn formaat doet vermoeden.
De acceleratie is soepel en responsief, en het directe koppel van de elektromotor zorgt voor geruststellende prestaties in alledaagse rijomstandigheden. De 220 pk variant heeft een bijzonder indrukwekkende acceleratie, met 0-100 km/u tijden die typisch onder de 8 seconden liggen. Dit maakt invoegen op de snelweg en inhaalmanoeuvres moeiteloos.
Bij lage snelheden krijgt de Scenic E-Tech goede beoordelingen voor wendbaarheid. Met zijn lichte besturing en uitstekend zicht is hij gemakkelijk te besturen door drukke steden. Zijn draaicirkel van 10,9 meter is concurrerend in zijn klasse, wat helpt bij parkeren en manoeuvreren bij lage snelheid.
Waar de auto wat kritiek krijgt, is in de manier waarop hij kleinere oneffenheden in de weg verwerkt. Hoewel hij grote hobbels goed opvangt, lijkt hij de neiging te hebben om wat onrustig aan te voelen bij kleine veranderingen in de wegstructuur. Dit kenmerk is niet ongewoon voor zwaardere elektrische voertuigen, maar kan opvallend zijn voor bestuurders.
Er zijn meerdere rijmodi beschikbaar, waaronder Eco, Comfort en Sport, waarmee bestuurders de respons van de auto kunnen afstemmen op hun voorkeuren of rijomstandigheden. De Sport-modus verscherpt de gaspedaalrespons en maakt de besturing strakker, terwijl de Eco-modus voorrang geeft aan efficiรซntie om de actieradius te maximaliseren.
Er zijn verschillende intensiteitsniveaus voor het regeneratief remmen, die worden aangepast met flippers achter het stuurwiel. Dit maakt gedeeltelijk one-pedal rijden mogelijk, hoewel het systeem de auto niet volledig tot stilstand brengt, zoals sommige concurrenten wel doen.
Op de open weg is de Scenic E-Tech stabiel en verfijnd bij snelwegsnelheden. Wind- en weggeluid zijn mooi gedempt, hoewel we bij hogere snelheden meer windgeruis rond de A-stijlen opmerkten.
De wegligging wordt algemeen geprezen als sportiever dan je zou verwachten in een gezins-SUV. Het lage zwaartepunt, een resultaat van de accuplaatsing, helpt carrosseriehelling in bochten te minimaliseren. De strakke afstelling van de vering kan echter leiden tot een wat onrustige rit over slechte wegen, vooral met de grotere wielmaten.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte van de Scenic E-Tech biedt 545 liter met de achterstoelen op hun plaats en 1.670 liter met neergeklapte stoelen. Dat is beter dan de meeste elektrische SUV-concurrentie en waarschijnlijk meer dan voldoende voor de meeste gezinsbehoeften.
De bagageopening is breed, waardoor het gemakkelijk is om grotere items te laden. We merkten echter op dat de hoge laaddrempel lastig kan zijn bij het tillen van zware items in de bagageruimte. Het ontbreken van een verstelbare bagagevloer wordt ook genoemd als een mogelijk minpunt, aangezien dit handig zou zijn geweest voor een vlakke laadvloer met neergeklapte stoelen.
Er is ook opbergruimte onder de bagagevloer, die perfect is voor het opbergen van laadkabels en andere zaken die je niet steeds nodig hebt. Dit houdt het hoofdvrachtgedeelte relatief schoon en georganiseerd.
De achterstoelen kunnen worden neergeklapt in een 40:20:40-verdeling, waardoor er ruimte is om langere items te vervoeren terwijl er nog steeds plaats is voor achterpassagiers. Bovendien kan het middendeel apart worden neergeklapt, wat handig is voor items zoals ski’s.
Hoewel er geen voorklep (frunk) is zoals bij sommige EV’s, maakt de Scenic E-Tech dit goed met zijn ruime hoofdbagageruimte en slimme opbergoplossingen in het interieur.
Comfort Achterbank
De ruimte op de achterbank is een van de meest geprezen aspecten van de Scenic E-Tech 2025. Er is veel ruimte, en het comfort op de achterstoelen is uitstekend, vooral voor de totale omvang van de auto.
De beenruimte is bijzonder royaal, met voldoende ruimte zelfs wanneer de voorstoelen zijn afgesteld voor lange bestuurders. Een deel van deze royale ruimte is te danken aan het elektrische platform van de auto, dat een vlakke vloer achterin mogelijk maakt. Dit creรซert niet alleen extra beenruimte, maar maakt de middelste zitplaats ook beter bruikbaar dan bij veel concurrenten.
De hoofdruimte is ook niet slecht, mede dankzij het nieuwe panoramische dakontwerp. Door de noodzaak van een traditioneel schuifdakmechanisme te elimineren, heeft Renault 3 cm extra hoofdruimte weten vrij te maken, wat welkom is voor langere passagiers.
De stoelen zijn comfortabel, met zeer goede kussens en ondersteuning. De hoek van de rugleuningen voelt geschikt aan voor lange ritten, en de vlakke vloer betekent dat zelfs de middelste persoon kan zitten zonder over een transmissietunnel heen te moeten stappen.
Misschien wel het meest besproken kenmerk van het achterbank-gebied is de nieuwe middenarmsteun. Klap deze naar beneden en je hebt niet alleen bekerhouders, maar ook USB-oplaadpunten en verstelbare houders voor telefoons of tablets. Dit kan een game-changer zijn voor reizende gezinnen met kinderen, waardoor die epische ritten door het land een plezier worden voor de passagiers achterin.