Toyota Land Cruiser 2025 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype | 2.8L D-4D Diesel (2.755 cc) met Turbo & Intercooler |
Versnellingsbak | 8 versnellingen |
Aandrijving | 4WD (Vierwielaandrijving) |
Transmissie | Automatisch met droge plaatkoppeling |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) @ 3.400 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm @ 1.600-2.800 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Professional (5-zitter) | Professional (7-zitter) | First Edition |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Diesel (minimaal 48 cetaan vereist) | Diesel (minimaal 48 cetaan vereist) | Diesel (minimaal 48 cetaan vereist) |
Brandstoftank inhoud | 80L | 80L | 80L |
Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u | 165 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Professional | First Edition |
---|---|---|
Zitplaatsen | 5 of 7 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte volume | 566 liter {derde rij neergeklapt} | Vermeld als “n.n.b.” (nog niet bekend) |
Afmetingen bagageruimte | Lengte: 1.393 mm | Lengte: 1.393 mm |
Breedte: 1.286 mm | Breedte: 1.286 mm | |
Hoogte: 1.090 mm | Hoogte: 1.090 mm | |
Breedte tussen wielkasten: 1.122 mm | Breedte tussen wielkasten: 1.122 mm | |
Deelbare achterbank | 2e rij: 60:40 gedeeld | 2e rij: 60:40 gedeeld |
3e rij (7-zitter): 50:50 gedeeld | Niet van toepassing | |
Verstelling voorstoelen | Elektrisch verstelbaar | Elektrisch verstelbaar |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja, elektrisch voor bestuurder | Ja, elektrisch voor bestuurder |
Verwarmde voorstoelen | Ja | Ja |
Geventileerde voorstoelen | Ja | Ja |
Verwarmde 2e rij stoelen | Ja | Ja |
Geventileerde 2e rij stoelen | Ja | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja, elektrisch verstelbaar | Ja, elektrisch verstelbaar |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Ja | Ja |
Bekleding | Leder | Speciaal ‘First Edition’ leder |
Verwarmd stuurwiel | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | Inclusief voetenruimteverlichting | Inclusief voetenruimteverlichting |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel (Panoramadak) | Optioneel (Panoramadak) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerkcategorie | Professional | First Edition |
---|---|---|
Opbergmogelijkheden | ||
Bekerhouders | Voor (4x), Achter (4x) | Voor (4x), Achter (4x) |
Middenconsole | Met koelfunctie | Met koelfunctie |
Opbergruimte rugleuning | Opbergvakken in beide voorstoelen | Opbergvakken in beide voorstoelen |
Handschoenenkastje | Verlicht | Verlicht |
Klimaatbeheersing | ||
Systeemtype | Automatische dual-zone klimaatregeling | Automatische dual-zone klimaatregeling |
Achter airconditioning | Ja, met eigen ventilatieroosters | Ja, met eigen ventilatieroosters |
Afstandsbediening | Ja, airco kan op afstand bediend worden | Ja, airco kan op afstand bediend worden |
Achterventilatie | Aparte ventilatieroosters voor achterpassagiers | Aparte ventilatieroosters voor achterpassagiers |
Interieurmaterialen | ||
Bekleding | Leder | Speciaal ‘First Edition’ leder |
Deurpanelen | Zachte materialen | Zachte materialen met First Edition logo in reliรซf |
Dashboard inleg | Standaard | First Edition specifieke inleg |
Interieurverlichting | ||
Sfeerverlichting | Ja, inclusief voetenruimteverlichting | Ja, inclusief voetenruimteverlichting |
Leeslampjes | LED voor 1e en 2e rij | LED voor 1e en 2e rij |
Bagageruimte | 2 lampen | 2 lampen |
Welkomstverlichting deuren | Ja | Ja |
Extra voorzieningen | ||
Stroomaansluitingen | – 12V aansluiting achter | – 12V aansluiting achter |
– 230V aansluiting in bagageruimte | – 230V aansluiting in bagageruimte | |
USB-poorten | – 2x USB-C poorten voor | – 2x USB-C poorten voor |
– 4x USB-C poorten achter | – 4x USB-C poorten achter | |
Draadloos opladen | Ja | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Gewichtsspecificaties | Professional 5-zitter | Professional 7-zitter | First Edition |
---|---|---|---|
Massa rijklaar (kg) | 2.415 | 2.445 | 2.415 |
Massa ledig voertuig (kg) | 2.315 | 2.345 | 2.315 |
Laadvermogen (kg) | 835 | 805 | 835 |
Maximaal toelaatbare massa (kg) | 3.150 | 3.150 | 3.150 |
Max. aanhangwagengewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. aanhangwagengewicht, geremd (kg) | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Kogeldruk (kg) | 140 | 140 | 140 |
Maximale daklast (kg) | 100 | 100 | 100 |
Specificatie | Professional 5-zitter | Professional 7-zitter | First Edition |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ186.850 | โฌ191.495 | โฌ190.795 |
Brandstoftype | Diesel (min. 48 cetaan) | Diesel (min. 48 cetaan) | Diesel (min. 48 cetaan) |
Beschikbare uitvoeringen | Professional | Professional | First Edition (Beperkt leverbaar) |
Aandrijving | 4WD | 4WD | 4WD |
Transmissie | 8-traps automatisch | 8-traps automatisch | 8-traps automatisch |
Brandstofverbruik | |||
– Stad (Laag) | 15,3 L/100km | 15,3 L/100km | 15,2 L/100km |
– Buitenweg (Gemiddeld) | 10,0 L/100km | 10,1 L/100km | 9,9 L/100km |
– Buitenweg (Hoog) | 8,7 L/100km | 8,8 L/100km | 8,6 L/100km |
– Buitenweg (Zeer hoog) | 10,9 L/100km | 11,0 L/100km | 10,8 L/100km |
– Gecombineerd | 10,6 L/100km | 10,7 L/100km | 10,6 L/100km |
CO2-uitstoot (Gecombineerd) | 278 g/km | 281 g/km | 277 g/km |
Maximaal vermogen | 150 kW (204 pk) @ 3.400 tpm | 150 kW (204 pk) @ 3.400 tpm | 150 kW (204 pk) @ 3.400 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm @ 1.600-2.800 tpm | 500 Nm @ 1.600-2.800 tpm | 500 Nm @ 1.600-2.800 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u | Niet gespecificeerd (n.n.b.) | Niet gespecificeerd (n.n.b.) | Niet gespecificeerd (n.n.b.) |
Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u | 165 km/u |
Afmeting | |
---|---|
Hoogte (mm) | 1.935 |
Breedte (mm) | 1.980 |
Lengte (mm) | 4.925 |
Wielbasis (mm) | 2.850 |
Bodemvrijheid (mm) | 205,3-215,3 |
Draaicirkel (m) | 6,4 |
Categorie & Kenmerken | Professional (5-zitter) | Professional (7-zitter) | First Edition |
---|---|---|---|
Vanaf prijs & Basisinformatie | |||
Basisprijs | โฌ186.850 | โฌ191.495 | โฌ190.795 |
Brandstoftype | Diesel | Diesel | Diesel |
Beschikbaarheid | Standaard | Standaard | Beperkt leverbaar |
Offroad-voorzieningen | |||
Aandrijfsysteem | 4WD met achter-differentieel vergrendeling | 4WD met achter-differentieel vergrendeling | 4WD met achter-differentieel vergrendeling |
Speciale voorzieningen | – Crawl Control | – Crawl Control | – Crawl Control |
– Multi-Terrain Monitor | – Multi-Terrain Monitor | – Multi-Terrain Monitor | |
– Multi-Terrain Select | – Multi-Terrain Select | – Multi-Terrain Select | |
– Stabilisator ontkoppeling | – Stabilisator ontkoppeling | – Stabilisator ontkoppeling | |
– Hill-start assist | – Hill-start assist | – Hill-start assist | |
– Downhill assist | – Downhill assist | – Downhill assist | |
Exterieurkenmerken | |||
Koplampen | LED-projectie | LED-projectie | Ronde LED met First Edition inzet |
Velgen | 20″ mat grijze lichtmetalen velgen | 20″ mat grijze lichtmetalen velgen | 18″ mat grijze lichtmetalen velgen |
Kleuropties | – Uni-kleuren (geen meerprijs) | – Uni-kleuren (geen meerprijs) | – Bi-tone ‘heritage’ kleuren |
– Metallic (โฌ1.095) | – Metallic (โฌ1.095) | (Sand Metallic of Smokey Blue | |
– Parelmoer (โฌ1.650) | – Parelmoer (โฌ1.650) | met lichtgrijze dak) | |
Interieur & Comfort | |||
Aantal zitplaatsen | 5 | 7 | 5 |
Bekleding | Leder | Leder | Speciaal ‘First Edition’ leder |
Klimaatregeling | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone |
Stoelen | – Elektrisch verstelbaar | – Elektrisch verstelbaar | – Elektrisch verstelbaar |
– Verwarmde & geventileerde voorstoelen | – Verwarmde & geventileerde voorstoelen | – Verwarmde & geventileerde voorstoelen | |
– Verwarmde & geventileerde achterstoelen | – Verwarmde & geventileerde achterstoelen | – Verwarmde & geventileerde achterstoelen | |
Technologie & Connectiviteit | |||
Infotainment | 12,3″ touchscreen | 12,3″ touchscreen | 12,3″ touchscreen |
Audiosysteem | JBL Premium (14 luidsprekers) | JBL Premium (14 luidsprekers) | JBL Premium (14 luidsprekers) |
Display | 10″ kleur HUD | 10″ kleur HUD | 10″ kleur HUD |
Connectiviteit | – Draadloze Apple CarPlay | – Draadloze Apple CarPlay | – Draadloze Apple CarPlay |
– Draadloze Android Auto | – Draadloze Android Auto | – Draadloze Android Auto | |
– Draadloze oplader | – Draadloze oplader | – Draadloze oplader | |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||
Veiligheidssystemen | – Pre-Collision System | – Pre-Collision System | – Pre-Collision System |
– Lane Departure Alert | – Lane Departure Alert | – Lane Departure Alert | |
– Lane Change Assist | – Lane Change Assist | – Lane Change Assist | |
– Blind Spot Monitor | – Blind Spot Monitor | – Blind Spot Monitor | |
– Road Sign Assist | – Road Sign Assist | – Road Sign Assist | |
– Adaptief grootlicht | – Adaptief grootlicht | – Automatisch grootlicht | |
Garantie & Service | |||
Standaard garantie | 5 jaar/200.000 km | 5 jaar/200.000 km | 5 jaar/200.000 km |
Verlengde garantie | Tot 10 jaar met dealeronderhoud | Tot 10 jaar met dealeronderhoud | Tot 10 jaar met dealeronderhoud |
Lakgarantie | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar |
Anti-roest | 12 jaar | 12 jaar | 12 jaar |
Accessoirecategorie & Item | Professional | First Edition | Prijs (Incl. BTW) |
---|---|---|---|
EXTERIEUR STYLING | |||
Sierlijst voor achterklep | โ | โ | โฌ404 |
First Edition D-style badge Bondi Blue | – | โ | โฌ138 |
First Edition D-style badge Sunrise | – | โ | โฌ134 |
Striping Bondi Blue (lichtblauw-donkerblauw palet) | โ | โ | โฌ1.244 |
Striping Sunrise (geel-oranje-rood palet) | โ | โ | โฌ1.244 |
VELGEN & BANDEN | |||
18″ mat zwarte 6-spaaks lichtmetalen velgen (4 velgen, excl. banden) | โ | โ | โฌ2.399 |
20″ zwart gepolijste lichtmetalen velgen (4 velgen, excl. banden) | โ | โ | โฌ2.801 |
Winterwielenset 20″ | โ | โ | โฌ3.650 |
– 6-spaaks zwart gepolijste lichtmetalen velgen | |||
– YOKOHAMA V906 winterbanden 265/60R20 | |||
– Bandenspanningssensoren | |||
Wielslotset – chroom | โ | โ | โฌ254 |
Wielslotset – zwart | โ | โ | โฌ250 |
BESCHERMING & VEILIGHEID | |||
Portierrandfolie (4 stuks) | โ | โ | โฌ210 |
Portiergreepfolie (2 stuks) | โ | โ | โฌ57 |
Motorkapbeschermfolie | โ | โ | โฌ313 |
Voorbumperbeschermfolie | โ | โ | โฌ242 |
Spiegelkapbeschermfolie | โ | โ | โฌ146 |
Dakbeschermfolie | โ | โ | โฌ143 |
Steenslagbeschermer | โ | โ | โฌ230 |
Zijbeschermstrips | โ | โ | โฌ139 |
Spatlappen (voor en achter) | โ | โ | โฌ823 |
TRANSPORT & BAGAGE | |||
Dwarsdragers voor dakrails | โ | โ | โฌ487 |
Ski/snowboardhouder (4 paar/2 boards) | โ | โ | โฌ175 |
Ski/snowboardhouder (6 paar/4 boards) | โ | โ | โฌ197 |
Dakkoffer M (415L) | โ | โ | โฌ762 |
Dakkoffer L (479L) | โ | โ | โฌ812 |
Dakkoffer XL (510L) | โ | โ | โฌ912 |
Dakkoffer Alpine (512L) | โ | โ | โฌ1.062 |
Fietsdrager (dakbevestiging) | โ | โ | โฌ176 |
Opbergtas dwarsdragers | โ | โ | โฌ70 |
Fietsdrager (trekhaakbevestiging, 2 fietsen) | โ | โ | โฌ450 |
Opvouwbare fietsdrager (2 fietsen) | โ | โ | โฌ570 |
Laadoprijplaat voor fietsdrager | โ | โ | โฌ58 |
Opbergtas fietsdrager | โ | โ | โฌ61 |
INTERIEUR COMFORT | |||
Verlichte instaplijsten (roestvrij staal) | โ | โ | โฌ917 |
Bagagerek (voor 5-zitter) | โ | โ | โฌ570 |
Kofferbakmat | โ | โ | โฌ138 |
Koelbox 7,5L | โ | โ | โฌ293 |
Rubberen vloermatten (set van 4) | โ | โ | โฌ138 |
Horizontaal bagagenet | โ | โ | โฌ107 |
Verticaal bagagenet | โ | โ | โฌ107 |
Bagageorganizer | โ | โ | โฌ14 |
Opvouwbare boodschappenkrat | โ | โ | โฌ59 |
Windgeleiders (4 stuks) | โ | โ | โฌ343 |
TECHNOLOGIE & BEVEILIGING | |||
GPS volgsysteem (vaste installatie) | โ | โ | โฌ511 |
RF tracker MN500S klasse TV (draadloos) | โ | โ | โฌ378 |
Alarmsysteem modificatie (SCM klasse 3) | โ | โ | โฌ233 |
BESCHERMINGSBEHANDELINGEN | |||
Toyota ProTect exterieur bescherming | โ | โ | โฌ464 |
Toyota ProTect interieur bescherming | โ | โ | โฌ121 |
Toyota ProTect velgenbescherming | โ | โ | โฌ78 |
VEILIGHEIDSUITRUSTING | |||
H11-3 reservelampenset | โ | โ | โฌ69 |
LED reservelampenset | โ | โ | โฌ66 |
Brandblusser 1kg | โ | โ | โฌ30 |
EHBO-set | โ | โ | โฌ21 |
Gevarendriehoek | โ | โ | โฌ10 |
Noodverlichting | โ | โ | โฌ30 |
Veiligheidshamer Plus | โ | โ | โฌ28 |
Veiligheidshamer Evolution | โ | โ | โฌ36 |
Veiligheidstas | โ | โ | โฌ39 |
Veiligheidsvest | โ | โ | โฌ6 |
CONNECTIVITEIT | |||
Apple Lightning naar USB 2.0 oplaadkabel | โ | โ | โฌ18 |
Pakketdetails | Professional Pakket | First Edition Pakket | Calamiteiten Pakket |
---|---|---|---|
Pakketprijs | |||
Normale prijs (Incl. BTW) | โฌ1.929 | โฌ3.272 | โฌ113 |
Speciale pakketprijs (Incl. BTW) | โฌ1.450 | โฌ2.450 | โฌ79 |
Klantvoordeel | โฌ479 | โฌ822 | โฌ34 |
Pakketinhoud | |||
Exterieur Elementen | |||
– Sierlijst achterklep | โ | – | – |
– Zijbeschermstrips | โ | – | – |
– Dwarsdragers | โ | – | – |
– First Edition striping | – | โ (Keuze uit:) | – |
โข Sunrise Orange | – | Optioneel | – |
โข Light dark bondi blue | – | Optioneel | – |
– First Edition spatlappen (voor/achter) | – | โ | – |
Interieur Elementen | |||
– Verlichte instaplijsten (roestvrij staal) | โ | โ | – |
– Rubberen vloermattenset* | – | โ | – |
Veiligheidsuitrusting | |||
– Veiligheidshamer (oranje) | – | – | 2x |
– Veiligheidsvesten | – | – | 5x |
– EHBO-set | – | – | 1x |
– Gevarendriehoek | – | – | 1x |
Speciale opmerkingen | |||
Compatibiliteit | Alle Professional varianten | Alleen First Edition | Alle varianten |
Installatietijdstip | Na registratie | Na registratie | Op elk moment |
Speciale kenmerken | – | Inclusief unieke First Edition stylingelementen | Essentiรซle veiligheidsitems |
Is Het De Moeite Waard Om De Toyota Land Cruiser Te Kopen?
De Toyota Land Cruiser 2025 betreedt een zeer competitieve luxe SUV-markt met een onderscheidend voorstel dat hem apart zet van zijn concurrenten. Terwijl concurrenten zoals de Land Rover Defender, BMW X5 en Mercedes-Benz GLE zich voornamelijk richten op luxe en rijdynamiek op de weg, blijft de Land Cruiser onverminderd toegewijd aan echte off-road capaciteiten terwijl hij belangrijke vooruitgang boekt op het gebied van comfort en technologie.
Als we kijken naar de Europese markt, vooral in Nederland, staat de Land Cruiser er goed voor met een vanafprijs van โฌ186.850, en als je alle extra’s wilt, kan dit oplopen tot โฌ190.795. Deze prijsstelling plaatst hem direct tegenover de Defender, die iets meer luxe biedt, en ligt ook veel hoger dan de Jeep Wrangler, die vergelijkbare off-road capaciteiten heeft maar voor een veel lagere prijs komt, hoewel deze minder verfijnd is.
De erfenis van de Land Cruiser bestrijkt meer dan 70 jaar, en dit vijfde-generatie model vertegenwoordigt de belangrijkste evolutie in de geschiedenis van het model. Toyota heeft zorgvuldig de balans bewaard tussen het behouden van de legendarische betrouwbaarheid en off-road capaciteiten van het voertuig, terwijl ze eerdere kritieken over rijcomfort op de weg en moderne voorzieningen hebben aangepakt. Het 2025-model toont een ontwerpfilosofie die eer bewijst aan zijn legendarische voorgangers, met name de 40-serie Land Cruiser, terwijl het moderne ontwerpelementen incorporeert.
In vergelijking met zijn premium Europese rivalen kan de Land Cruiser wellicht niet tippen aan hun luxueuze interieurmaterialen of verfijnde weggedrag, maar hij compenseert dit met bewezen duurzaamheid en echte off-road kwaliteiten die weinig concurrenten kunnen evenaren. De Defender komt het dichtst in de buurt qua algehele capaciteiten, maar deelt niet de reputatie van de Land Cruiser voor onverwoestbare betrouwbaarheid.
De sterke reputatie van de Japanse fabrikant voor kwaliteit is bijzonder relevant in dit segment, waar voertuigen vaak worden gebruikt in uitdagende omstandigheden of afgelegen gebieden. Toyota’s uitgebreide wereldwijde servicenetwerk voegt nog een laag van praktisch nut toe die concurrenten moeilijk kunnen evenaren.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Land Cruiser wordt aangedreven door een zorgvuldig ontworpen 2,8-liter viercilinder turbodieselmotor. Dit beest levert 204 pk en een stevige 500 Newton-meter koppel. Dus ja, hij heeft de spierkracht die je nodig hebt voor zware off-road avonturen รฉn voor soepele snelwegritten – hij doet eigenlijk alles.
Als het gaat om de prestaties – van 0 naar 100 km/u in ongeveer 10,1 seconden klinkt misschien niet super indrukwekkend vergeleken met andere moderne SUV’s, maar eerlijk gezegd doet hij precies wat nodig is voor waar dit voertuig voor bedoeld is. De motor blinkt uit in koppel bij lage toerentallen, wat cruciaal is als je ruw terrein wilt aanpakken of iets zwaars moet trekken.
De nieuwe 8-versnellings automatische transmissie vertegenwoordigt een significante verbetering ten opzichte van zijn voorganger, met soepelere schakelingen en betere verhoudingen tussen de versnellingen. Deze versnellingsbak toont indrukwekkende intelligentie bij het selecteren van de juiste versnelling voor verschillende rijomstandigheden, of je nu over rotsen kruipt of op de snelweg rijdt.
De dieselmotor heeft inderdaad dat wat ruwe, ongepolijste gevoel, vooral als je het gaspedaal intrapt. Maar zodra je die snelwegsnelheden bereikt, wordt hij rustiger en loopt hij behoorlijk soepel. Het vermogen komt mooi geleidelijk op gang, met nauwelijks turbolag, wat het makkelijker maakt om te controleren wanneer de weg lastig wordt.
Toyota heeft in deze nieuwste versie ook een kleinere turbolader toegevoegd. Dit zou hem responsiever en efficiรซnter moeten maken, maar hier is de clou: hij is ongeveer een halve seconde langzamer naar 100 km/u vergeleken met het vorige model – voornamelijk omdat hij nu wat zwaarder is.
Daarbovenop beschikt de aandrijflijn over een behoorlijk geavanceerd vierwielaandrijvingssysteem, compleet met een tweetraps tussenbak, die je zowel hoge als lage gearing geeft. Dit is super handig als je in het wild bent, en geeft je dat extra voordeel voor die lastige off-road situaties.
Vooruitkijkend is Toyota van plan om eind 2025 een 48-volt mild hybrid versie van deze aandrijflijn uit te brengen. Dit zou die zorgen over brandstofefficiรซntie moeten aanpakken terwijl de robuuste capaciteiten behouden blijven waar iedereen zo van houdt bij de Land Cruiser. Klinkt veelbelovend, toch?
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Land Cruiser is echt bijzonder. Het is doordacht ontworpen om zowel aan de veiligheidseisen van het rijden op de weg als aan de controle-eisen bij off-road rijden te voldoen. We bedoelen, hij kan van 100 naar 0 km/u remmen in slechts 36 meter, wat behoorlijk indrukwekkend is, vooral als je bedenkt hoe zwaar het voertuig is en rekening houdt met die off-road banden.
Bij elk wiel vind je geventileerde schijfremmen, en de voorste zijn wat groter omdat zij het meeste remwerk voor hun rekening nemen. Het gevoel van het rempedaal? Nou, ze hebben het zo afgesteld dat het een soepele, progressieve respons geeft, wat geweldig is of je nu gewoon rondrijdt of lastig terrein navigeert.
Toyota is daar niet bij gestopt. Ze hebben een behoorlijk cool remcontrolesysteem toegevoegd dat samenwerkt met verschillende off-road functies, zoals hill descent control. Dit handige systeem kan het voertuig op wandelsnelheid houden wanneer je steile hellingen afgaat. Dat is serieuze controle als het moeilijk wordt.
De elektronische parkeerrem heeft een auto-hold functie, die vooral handig blijkt in stedelijke rijsituaties. Het systeem schakelt soepel in en biedt betrouwbare hellingvastheid op zowel verharde als onverharde ondergrond.
Bij off-roaden werkt het remsysteem samen met crawl control, waardoor je de snelheid kunt beheren zonder zelfs de pedalen aan te raken. Het is duidelijk dat Toyota weet waar ze mee bezig zijn als het gaat om off-road rijden.
Daarnaast zijn er ook elektronische hulpmiddelen aanwezig, zoals Electronic Brakeforce Distribution (EBD) en Emergency Brake Assist (EBA). Deze functies helpen om alles stabiel en onder controle te houden, zelfs als het lastig wordt. Dus ja, het remsysteem van de Land Cruiser is behoorlijk goed doordacht!
Besturing En Ophanging
De Land Cruiser 2025 markeert een belangrijke evolutie in de geschiedenis van het model met de introductie van elektrische stuurbekrachtiging, die het traditionele hydraulische systeem vervangt. Deze verandering brengt zowel voordelen als potentiรซle zorgen met zich mee voor traditionele Land Cruiser-liefhebbers.
Wat is er zo bijzonder aan dit nieuwe elektrische systeem? Nou, het biedt variabele bekrachtiging, wat betekent dat het sturen lichter is tijdens het parkeren, maar steviger wordt wanneer je op de snelweg rijdt. En dit is interessant: het handelt ruw terrein behoorlijk goed af, en weerstaat die vervelende terugslag die vaak voorkomt bij hydraulische systemen tijdens het off-roaden.
Je zult merken dat de stuurprecisie is verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. Er is een beter gevoel bij rechtuit rijden, en de gewichtsverdeling in bochten voelt consistenter. De draaicirkel is 12,8 meter – ja, dat is iets groter dan het vorige model, maar eerlijk gezegd is het voor een voertuig van dit formaat nog steeds vrij handelbaar.
Wat betreft de ophanging houdt deze vast aan de beproefde combinatie van onafhankelijke voorwielophanging en een starre achteras. Deze opstelling richt zich op duurzaamheid en wielarticulatie, wat essentieel is voor off-road rijden, in plaats van je alleen maar te verwennen met een comfortabele rit op de snelweg. De voorkant gebruikt dubbele wishbones, en de achterkant heeft een vier-links systeem met schroefveren.
Een van de coolste features? Hij heeft een ontkoppelbare voorste stabilisatorstang! Als je deze activeert, kun je tot 20% meer voorasarticulatie krijgen, wat een game changer is voor off-roading. Maar het goede nieuws stopt daar niet; hij blijft stevig op de weg liggen wanneer je hem weer vastkoppelt.
Toyota lijkt goed te hebben nagedacht over de afstelling van de ophanging, in een poging die perfecte balans te vinden tussen off-road capaciteiten en comfort op de weg. Natuurlijk is de rit misschien wat steviger dan die van luxe SUV’s, maar hij weet zowel kleine hobbels als grotere obstakels aan te pakken met een soort vertrouwen dat gewoon goed voelt.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Land Cruiser 2025 komt standaard met 20-inch lichtmetalen velgen in de Europese markt, voorzien van Dunlop of Yokohama all-terrain banden. Deze specifieke bandenkeuze vertegenwoordigt een zorgvuldig compromis tussen comfort op de weg en off-road capaciteiten.
Deze all-terrain banden? Ze doen behoorlijk goed werk wat betreft grip op de weg onder verschillende omstandigheden, terwijl ze nog steeds geschikt zijn voor normaal rijden. De manier waarop ze zijn gemaakt, met hun samenstelling en profielpatroon, is ontworpen om je een goede rit op het asfalt te geven maar ook voldoende tractie wanneer je besluit om van de gebaande paden af te wijken – niets te extreem, maar nog steeds nuttig.
Interessant genoeg heeft Toyota niet gekozen voor meer robuuste off-road banden als fabrieksoptie. Waarom? Nou, het lijkt erop dat ze begrijpen dat de meeste mensen in Europa voornamelijk op de weg zullen rijden. Dat gezegd hebbende, als je iemand bent die wil switchen, maakt de standaard wielmaat het vrij gemakkelijk om over te stappen naar iets wat meer gespecialiseerd is.
Ook het noemen waard is het bandenspanningscontrolesysteem. Het is opgezet om goed te werken met verschillende bandenspanningen – of je nu gewoon door de stad rijdt of de banden wat zachter wilt maken voor wat off-road plezier.
Ook is zijwandbescherming hier een aandachtspunt. De banden hebben een stevige versterking om schade van rotsen en andere off-road elementen te weerstaan. Dit is niet alleen nuttig in het wild, maar ook bij het navigeren van stedelijke obstakels zoals stoepranden.
Het wielontwerp biedt voldoende remruimte terwijl de sterkte voor off-road gebruik behouden blijft. De wielen hebben een robuuste constructie die de impact en spanningen aankan die gepaard gaan met serieus off-road gebruik.
Interieur Uiterlijk
Het interieur vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van design en functionaliteit, terwijl het de robuuste praktische eigenschappen behoudt die het model altijd hebben gekenmerkt. Het dashboard neemt een horizontaal thema aan dat de breedte van het voertuig benadrukt terwijl moderne technologie naadloos wordt geรฏntegreerd.
Centraal in het interieurontwerp staan twee 12,3-inch displays – รฉรฉn als instrumentencluster en een andere als infotainmentscherm. Deze schermen zijn zo gepositioneerd dat schittering wordt geminimaliseerd en zichtbaarheid wordt gemaximaliseerd, waarbij het bestuurdersscherm soms gedeeltelijk wordt belemmerd, afhankelijk van de stuurwielpositie en lengte van de bestuurder.
Toyota heeft een slimme zet gedaan door vast te houden aan fysieke knoppen voor essentiรซle functies. Dit is super handig, vooral wanneer je off-road rijdt of, je weet wel, als je handschoenen draagt. De knoppen hebben precies de juiste grootte en geven je stevige feedback wanneer je ze indrukt – het laat zeker zien dat Toyota begrijpt hoe deze dingen in het echte leven worden gebruikt.
Wat betreft materialen is het duidelijk dat ze een praktische route naar luxe hebben genomen. Je vindt soft-touch materialen op de plekken waar je het meest mee in aanraking komt, zoals het bovenste dashboard en deurpanelen. Maar er zijn stevigere materialen op plekken die een pak slaag kunnen krijgen, vooral tijdens off-road avonturen.
Ergonomie? Ze hebben het perfect gedaan. Er zijn gepolsterde secties op de middenconsole en deurpanelen bedoeld om je knieรซn te beschermen wanneer je ruwe stukken tegenkomt. Dit soort doordacht design laat Toyota’s langdurige expertise zien in het maken van echte off-road voertuigen.
Over de algehele afwerking – er is zeker oog voor detail, hoewel sommige materialen lager in het interieur niet helemaal die premium uitstraling hebben die je in sommige Europese luxe SUV’s zou vinden. Maar hey, het lijkt erop dat ze bewust hebben gekozen voor duurzaamheid in plaats van pure luxe na te jagen.
Wat betreft verlichting hebben ze deze mooie sfeerverlichting die helpt bij zichtbaarheid in het donker zonder afleidend te zijn. De overhead console heeft bedieningselementen voor off-road features en het schuifdak, hoewel we hebben gehoord dat sommige mensen in het begin wat in de war raken bij het proberen te begrijpen van de schuifdakbediening.
De stoelen hebben een praktisch ontwerp dat comfort met ondersteuning in balans brengt, met zowel verwarmings- als ventilatiefuncties. De geperforeerde lederen bekleding voelt duurzaam aan terwijl het goede ademende eigenschappen biedt.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurdesign van deze SUV doet uitstekend werk in het moderniseren van de klassieke look terwijl het vasthoudt aan wat hem uniek maakt. Het is behoorlijk cool hoe het die traditionele Land Cruiser elementen mengt met wat frisse, hedendaagse styling. Het resultaat? Een voertuig dat tegelijkertijd krachtig en stijlvol aanvoelt.
Begin je bij de voorkant, dan zie je deze opvallende grille met grote Toyota letters – het brengt je een beetje terug naar de klassieke modellen maar voelt super modern aan. En als je in het VK bent, zul je merken dat de rechthoekige LED-koplampen standaard zijn. Best cool, toch?
Als je naar het zijprofiel kijkt, vind je enkele doordachte verhoudingen. De wielbasis is iets langer dan de vorige generatie, maar ze hebben de totale lengte eigenlijk ingekort. Daarnaast hebben ze de taillelijn ongeveer 30mm verlaagd vergeleken met het oudere model, wat niet alleen helpt met zichtbaarheid maar ook die sterke uitstraling behoudt waar hij om bekend staat.
Wat slim is, is hoe ze praktische designelementen hebben geรฏntegreerd in het uiterlijk. Neem bijvoorbeeld de voorbumper – die is opgedeeld in secties, wat betekent dat je alleen bepaalde delen kunt vervangen indien nodig, waaruit blijkt dat ze hebben nagedacht over functionaliteit zonder in te leveren op stijl.
De carrosseriepanelen zijn strak en eenvoudig, met subtiele karakterlijnen die wat flair toevoegen – niets te overdreven, wat vaak wel het geval is bij moderne SUV’s. En de hoekige wielkasten? Die zien er niet alleen doelmatig uit, maar maken ook serieuze veerwegen mogelijk.
Aan de achterkant blijft het design praktisch, met een apart openende glazen klep terwijl het modern aanvoelt. De LED-achterlichten hebben een unieke signatuur die opvalt in het donker, waardoor hij makkelijk te herkennen is.
Toyota heeft ook enkele scherpe kleuropties! Zoals deze opvallende zandkleur gecombineerd met een wit dak dat past bij de persoonlijkheid van het voertuig. En vergeet niet die zwarte sierelementen – deurgrepen en spiegelkappen – die een mooie hedendaagse touch geven aan het klassieke design.
Als laatste zijn de dakrails slim geรฏntegreerd, waardoor de lijnen strak blijven terwijl ze ook super bruikbaar zijn. Ze zijn stevig genoeg voor zware ladingen, wat echt laat zien hoe praktisch dit voertuig is. Het draait allemaal om het vinden van die balans tussen stijl en utiliteit!
Comfort En Gemak
De Land Cruiser 2025 benadrukt Toyota’s focus op het gemakkelijker maken van dagelijks gebruik terwijl alle essentiรซle kenmerken behouden blijven die dit voertuig bijzonder maken. Je zit hoog in deze auto, wat je een geweldig zicht op de weg vooruit geeft, mede dankzij de behoorlijk rechte voorruit en lagere zijramen.
Als het gaat om de voorstoelen, zijn ze goed ontworpen voor zowel ritten op de weg als avonturen buiten de gebaande paden. Er zijn veel aanpassingen mogelijk, waaronder elektrische bediening voor de stoelen en het stuurwiel. De verwarming en koeling voor de stoelen doen hun werk, maar sommigen vinden dat de verwarming wat sterker zou mogen zijn.
De klimaatregeling is ook gebruiksvriendelijk, met fysieke knoppen die het makkelijk maken om dingen aan te passen zonder gedoe. Het doet goed werk in het comfortabel houden van het interieur, en achterpassagiers krijgen zelfs hun eigen bedieningspaneel en ventilatieroosters, wat prettig is.
Qua opbergruimte is er genoeg te vinden in het interieur. Je hebt een gekoeld middenconsole vak, ook al is het niet het grootste. De deurvakken zijn fatsoenlijk, en er zijn verschillende kleine plekjes voor het opbergen van je dagelijkse spullen. Dat gekoelde console vak? Niet enorm, maar het houdt drankjes en snacks lekker koel – super handig voor die lange ritten of warme dagen.
Op de tweede rij heb je goede ruimte en comfort. Je kunt de hoek van de rugleuning aanpassen en de stoelen naar voren en achteren schuiven als je de zevenzits opstelling hebt. Plus, de middenarmsteun heeft bekerhouders, wat geweldig is voor langere ritten.
Toyota heeft ook nagedacht over geluid, trillingen en hardheid (NVH). Je hoort misschien nog wat dieselmotor geluiden als je gas geeft, vooral tijdens het accelereren. Er is wat windgeruis van de grote deurspiegels als je op de snelweg rijdt, maar het is niet te storend.
Als je van plan bent om wat ruw terrein te trotseren, heeft het off-road pakket enkele handige features, zoals crawl control. Dit werkt als een lage-snelheid cruise control voor lastige ondergronden, waardoor je een constante snelheid kunt aanhouden of je nu heuvels op of af gaat, en zelfs in zijn achteruit.
Dan is er de Multi-terrain Select functie, waarmee je de voertuiginstellingen kunt aanpassen op basis van het type ondergrond waarop je rijdt. De nieuwe elektrische stuurbekrachtiging is ook speciaal gekalibreerd voor off-roading, en het doet goed werk in het minimaliseren van die schokkerige feedback die je kunt krijgen op hobbelige paden.
Voor degenen die van avontuur houden, is het off-road navigatiesysteem een game-changer. Het stelt je in staat om off-road routes in kaart te brengen en te volgen, wat perfect is voor het verkennen van afgelegen gebieden.
En laten we het 360-graden camerasysteem niet vergeten. Het bevat specifieke weergaven voor off-roading, waardoor je je wielen precies goed kunt plaatsen en obstakels kunt ontwijken. De interface is behoorlijk rechtdoorzee en geeft je heldere beelden, zelfs wanneer de verlichting niet ideaal is.
Het instrumentencluster zit vol met nuttige displays voor off-road rijden, zoals pitch- en rolhoeken, wielpositie en vermogensverdeling informatie. Je kunt deze displays zelfs aanpassen op basis van je voorkeuren of de rijomstandigheden.
Veiligheid En Beveiliging
De Land Cruiser 2025 zit vol met Toyota’s nieuwste veiligheidsvoorzieningen. Het is behoorlijk duidelijk dat het merk serieus is over ieders veiligheid, of je nu over de snelweg cruist of ruw terrein trotseert. Neem bijvoorbeeld het Toyota Safety Sense pakket – het zit vol met geavanceerde rijhulpsystemen die echt een verschil maken.
De structurele integriteit van het voertuig is verbeterd met het 50% stijvere chassis en het uitgebreide gebruik van structurele lijmen, wat een sterke basis biedt voor crashbescherming. De body-on-frame constructie is ontwikkeld om impactkrachten effectief te beheersen.
Het 360-graden camerasysteem is een game changer! Het geeft je meerdere weergaven, wat geweldig is voor off-roading en zelfs gewoon voor het navigeren door stadsstraten. Je krijgt kristalheldere beelden, en de hulplijnen bewegen mee als je stuurt, wat parkeren of krappe bochten veel makkelijker maakt.
Als het om remmen gaat, staat het systeem aan je zijde met elektronische hulpmiddelen zoals Electronic Brakeforce Distribution en Brake Assist. En er is een geavanceerd stabiliteitscontrolesysteem dat goed werkt op allerlei soorten terrein. Als je jezelf in een lastige off-road situatie bevindt, kun je het zelfs gedeeltelijk uitschakelen terwijl essentiรซle veiligheidsfuncties actief blijven – best slim, toch?
Veiligheid gaat niet alleen over de structuur van de auto. Er zijn meerdere airbags door het hele interieur, inclusief zijgordijnairbags die zich uitstrekken om ook de passagiers op de derde rij te beschermen in de zevenzits modellen. De stoelen zijn ontworpen om whiplash te verminderen, en er zijn verschillende ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, wat super handig is voor families.
Op het gebied van beveiliging komt de Land Cruiser met een high-tech startonderbreker en alarmsysteem. De sleutelhanger is stevig, gemaakt voor degenen die een actieve levensstijl hebben. En vergeet niet dat die body-on-frame constructie je ook een extra laag bescherming geeft tegen inbraken. Al met al lijkt het erop dat Toyota hier goed over heeft nagedacht!
Hoe Rijdt Het?
De Land Cruiser biedt een rijervaring die een mooie mix is van zijn klassieke off-road capaciteiten en enkele solide verbeteringen voor het rijden op de weg. Je zit hoog, wat je een geweldig zicht op de weg geeft, en eerlijk gezegd geeft het je gewoon vertrouwen, ongeacht het weer. En hey, de nieuwe elektrische stuurbekrachtiging? Het geeft je behoorlijke feedback en controle, wat best knap is.
Als het gaat om weggedrag, kun je de upgrades ten opzichte van het oudere model zeker merken. Er is minder carrosseriehelling, en het voelt veel stabieler aan wanneer je bochten neemt. De ophanging is precies goed afgesteld; het handelt kleine hobbels en grotere obstakels met gemak af, dus je stuitert niet overal rond.
Laten we het nu hebben over off-roading – dit beest blinkt nog steeds uit. Het laat geweldige articulatie en tractie zien, zelfs wanneer het lastig wordt. Daarnaast werken de elektronische hulpmiddelen echt goed samen met de mechanica, wat een enorme hulp is als je niet de meest ervaren off-road bestuurder bent.
Wat betreft de motor, levert deze het koppel mooi af, waardoor hij geschikt is voor zowel off-road avonturen als cruisen op de snelweg. Dat gezegd hebbende, zouden sommigen kunnen vinden dat de dieselmotor de soepelheid mist van enkele zescilinder rivalen. Maar de achttraps automatische transmissie? Die schakelt soepel en reageert goed wanneer je hem een beetje pusht.
Tijdens het rijden in de stad zul je merken dat hij verrassend wendbaar is voor een voertuig van dit formaat, dankzij een goed ontworpen camerasysteem en parkeersensoren. Ja, de draaicirkel is ongeveer 12,8 meter, wat iets groter is dan de vorige versie, maar het is nog steeds handelbaar in de meeste stedelijke rijsituaties.
Krijg je dit ding op de snelweg, dan merk je dat het behoorlijk verfijnd is. Het interieur blijft relatief stil zelfs wanneer je voortraast, hoewel je misschien wat windgeruis hoort van die grote deurspiegels. De cruise control werkt als een tierelier en houdt je snelheid stabiel, zelfs op heuvels.
Als het om remmen gaat, voelt het pedaal precies goed aan. Je krijgt goede modulatie of je nu normaal rijdt of ruwer terrein aanpakt. De eerste bijt is soepel, waardoor het behoorlijk makkelijk is om tot stilstand te komen, en je hebt nog steeds genoeg kracht als je snel moet remmen.
Bij lage snelheden maakt de variabele bekrachtiging van de elektrische stuurbekrachtiging het parkeren of navigeren in krappe ruimtes veel minder stressvol. De verschillende camerahoeken zijn hier een uitkomst en helpen je het voertuig precies goed te positioneren.
Natuurlijk voel je het gewicht van de auto wanneer je hem hard pusht, maar de carrosseriecontrole is behoorlijk goed dankzij de fijn afgestelde ophanging. Het neigt meer naar comfort dan sportief rijgedrag, wat logisch is voor een voertuig als dit.
En als de wegen nat zijn? Die all-terrain banden hebben goede grip en zorgen voor voorspelbaar weggedrag. Plus, de verschillende elektronische veiligheidssystemen werken harmonieus samen en geven je ondersteuning zonder opdringerig te zijn tijdens je dagelijkse ritten.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte in de Land Cruiser 2025 laat doordacht ontwerp en indrukwekkende veelzijdigheid zien. Met de derde rij neergeklapt bedraagt de laadcapaciteit 566 liter, wat aanzienlijke ruimte biedt voor bagage of uitrusting.
De apart openende achterruit biedt snelle toegang voor kleinere items, een bijzonder nuttige functie in krappe parkeerruimtes. Het mechanisme is ontworpen voor duurzaamheid, met de openingsknop verstandig gepositioneerd voor gemakkelijke toegang.
Het laden van items wordt vergemakkelijkt door een relatief lage tilhoogte, hoewel de uitstekende achterbumper enige voorzichtigheid vereist om te voorkomen dat kleding blijft haken. De laadvloer is vlak wanneer alle stoelen zijn neergeklapt, wat een praktische laadruimte creรซert voor grotere items.
De elektrische achterklep werkt soepel en redelijk snel, met de mogelijkheid om de openingshoogte in te stellen om contact met het garageplafond te vermijden. Het mechanisme voelt robuust aan en bevat een anti-klembeveiliging voor de veiligheid.
Opbergoplossingen in de bagageruimte omvatten bevestigingspunten, tashaken en kleine zijvakken. De bagageruimteverlichting zorgt voor goede verlichting bij het laden in het donker, terwijl de 12V-aansluiting veelzijdigheid toevoegt voor kamperen of buitenactiviteiten.
De locatie van het reservewiel onder het voertuig maximaliseert de binnenruimte terwijl het gemakkelijk toegankelijk blijft wanneer nodig. Deze positionering helpt ook het reservewiel te beschermen tegen schade en diefstal.
Comfort Achterbank
De tweede rij stoelen in de Land Cruiser 2025 biedt indrukwekkende ruimte en flexibiliteit. De hoofdruimte is royaal dankzij de traditionele SUV-daklijn, terwijl de beenruimte profiteert van de verlengde wielbasis van deze generatie.
Als je daar achterin zit, zul je merken dat het comfortniveau behoorlijk prettig is. De kussens zijn goed gepolsterd en bieden fatsoenlijke dijondersteuning. Plus, je kunt de rugleuning daadwerkelijk verstellen. En als je kiest voor de zevenzits opstelling, kan de hele rij naar voren en achteren schuiven, wat geweldig is voor het balanceren van de ruimte tussen de rijen.
Het instappen in de tweede rij gaat vrij gemakkelijk, hoewel we wensen dat de deuren iets wijder zouden openen om het nog simpeler te maken. De handgrepen zijn stevig en op precies de juiste plekken, wat super behulpzaam is, vooral als je off-road rijdt.
Wat betreft de derde rij, als je die hebt, is er genoeg ruimte voor volwassenen als je gewoon een kort ritje maakt. Ja, de hoofdruimte kan wat krap zijn, maar met meewerkende passagiers op de tweede rij kan de beenruimte eigenlijk prima uitpakken dankzij die schuiffunctie.
Als het gaat om klimaatbeheersing, doet het systeem goed werk voor de mensen achterin. Er zijn speciale ventilatieopeningen en bediening voor de achterste zones. Oh, en laten we de USB-poorten en die handige 12V-aansluiting voor het opladen van apparaten niet vergeten. De grote ramen helpen om het interieur ruim en licht te laten aanvoelen.
Voor opbergruimte hebben achterpassagiers verschillende opties zoals deurvakken en zakken aan de rugleuning. Er is ook een middenarmsteun met bekerhouders. En eerlijk gezegd zien de materialen er stevig uit en klaar voor familie-avonturen.
Toyota Land Cruiser Prijslijst
Model & Uitvoering | Professional | Professional (7-persoons) | First Edition |
---|---|---|---|
2.8 D-4D automaat | |||
Netto cat.prijs excl. BTW | โฌ66.226,45 | โฌ68.384,30 | โฌ70.046,28 |
Bedrag BTW | โฌ13.907,55 | โฌ14.360,70 | โฌ14.709,72 |
Bedrag BPM | โฌ105.607 | โฌ107.641 | โฌ104.930 |
Fiscale waarde | โฌ185.741 | โฌ190.386 | โฌ189.686 |
Consumentenadviesprijs* | โฌ186.850 | โฌ191.495 | โฌ190.795 |
Specificaties | |||
Vermogen (kW/PK) | 150/204 | 150/204 | 150/204 |
COโ (g/km) | 278 | 281 | 277 |
Energielabel | G | G | G |