MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • Škoda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroën
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
© 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: Nieuwe DACIA DUSTER Specificaties Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • Škoda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroën
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
© 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > SUV > Compacte Crossover SUV > Nieuwe DACIA DUSTER Specificaties Prijzen en Review
HybrideCompacte Crossover SUVMild HybrideSUV

Nieuwe DACIA DUSTER Specificaties Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:20 am
Motor&Auto Team
Share
Een vooraanzicht van een zilverkleurige Dacia Duster, geparkeerd in een geplaveide straat in Amsterdam, waarbij het gedurfde ontwerp van de voorkant goed te zien is.
De nieuwe Dacia Duster, klaar om de straten van de stad te veroveren met zijn gedurfde en robuuste design.
DACIA DUSTER portierpaneel aan de bestuurderszijde
DACIA DUSTER interieur
DACIA DUSTER interieur
DACIA DUSTER dashboardindeling
DACIA DUSTER dashboardindeling
DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
DACIA DUSTER automatisch interieur
DACIA DUSTER automatisch interieur
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
DACIA DUSTER bagageruimte
DACIA DUSTER bagageruimte
List of Images 1/13
Een vooraanzicht van een zilverkleurige Dacia Duster, geparkeerd in een geplaveide straat in Amsterdam, waarbij het gedurfde ontwerp van de voorkant goed te zien is.
DACIA DUSTER interieur
DACIA DUSTER dashboardindeling
DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
DACIA DUSTER automatisch interieur
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
DACIA DUSTER bagageruimte
Nieuw DACIA DUSTER
Een vooraanzicht van een zilverkleurige Dacia Duster, geparkeerd in een geplaveide straat in Amsterdam, waarbij het gedurfde ontwerp van de voorkant goed te zien is.
De nieuwe Dacia Duster, klaar om de straten van de stad te veroveren met zijn gedurfde en robuuste design.
Nieuwe DACIA DUSTER portierpaneel aan de bestuurderszijde
DACIA DUSTER portierpaneel aan de bestuurderszijde
Nieuw DACIA DUSTER interieur
DACIA DUSTER interieur
DACIA DUSTER interieur
Nieuw DACIA DUSTER dashboardindeling
DACIA DUSTER dashboardindeling
DACIA DUSTER dashboardindeling
Nieuw DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER rijmodeselector
Nieuw DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
Nieuw DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER klimaatbediening
Nieuw DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
Nieuw DACIA DUSTER automatisch interieur
DACIA DUSTER automatisch interieur
DACIA DUSTER automatisch interieur
Nieuw DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
Nieuw DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER achterstoelen
Nieuw DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
Nieuw DACIA DUSTER bagageruimte
DACIA DUSTER bagageruimte
DACIA DUSTER bagageruimte
SHARE
3.9 Goed
Nieuwe DACIA DUSTER
Contents
Nieuwe DACIA DUSTER SpecificatiesDACIA DUSTER-PrijsoverzichtIs Het De Moeite Waard Om De DACIA DUSTER Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

Nieuwe DACIA DUSTER Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieTCe 100 ECO-GTCe 130 Mild HybridTCe 130 Mild Hybrid 4×4HYBRID 140
Motortype3-cilinder/12 kleppen 999cc Benzine/LPG3-cilinder/12 kleppen 1199cc Benzine3-cilinder/12 kleppen 1199cc Benzine4-cilinder/16 kleppen 1598cc Hybride Benzine
Versnellingsbak6 versnellingen6 versnellingen6 versnellingen2 EV / 4 benzinemotor
Aandrijving4×24×24×44×2
TransmissieHandgeschakeldHandgeschakeldHandgeschakeldAutomaat
Max Vermogen74 kW (100 pk) bij 4.600-5.000 tpm96 kW (130 pk) bij 4.500-5.500 tpm96 kW (130 pk) bij 4.500-5.500 tpm104 kW (141 pk) bij 5.600 tpm
Max Koppel170 Nm bij 2.000-3.500 tpm230 Nm bij 2.100-3.500 tpm230 Nm bij 2.100-3.500 tpm148 Nm bij 3.600 tpm
Motor- en transmissiespecificaties voor de DACIA DUSTER

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieTCe 100 ECO-GTCe 130 Mild HybridTCe 130 Mild Hybrid 4×4HYBRID 140
BrandstoftypeBi-fuel (Benzine/LPG)BenzineBenzineHybride Benzine
TankinhoudBenzine: 50L / LPG: 51L50L55L50L
TopsnelheidBenzine: 163 km/u / LPG: 168 km/u174 km/u174 km/u154 km/u
Brandstof- en prestatie-informatie voor de DACIA DUSTER

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

KenmerkEssentialExpressionExtremeJourney
Aantal Zitplaatsen5555
Bagageruimte Volume (min)453L517L456L430L
Bagageruimte Volume (max)1545L1609L1548L1545L
Achterbank Delen1/3-2/31/3-2/31/3-2/31/3-2/3
Bestuurdersstoel in Hoogte VerstelbaarJaJaJaJa
Passagiersstoel in Hoogte VerstelbaarNeeNeeJaNee
Verwarmbare VoorstoelenOptioneel*Optioneel*Optioneel*Optioneel*
Lendesteun BestuurdersstoelNeeNeeJaNee
Bekleding‘ESSENTIAL’‘EXPRESSION’‘EXTREME’‘JOURNEY’
Verwarmd StuurwielOptioneel*Optioneel*Optioneel*Optioneel*
Specificaties voor zitplaatsen en bagageruimte van de DACIA DUSTER

Opmerkingen:

  • *Voorstoelverwarming en stuurverwarming zijn verkrijgbaar als onderdeel van de optie “Pack Verwarming” voor € 500,- (incl. BTW excl. BPM)

INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES

KenmerkEssentialExpressionExtremeJourney
KlimaatregelingHandmatige airconditioningHandmatige airconditioningElektronische klimaatregelingElektronische klimaatregeling
OpbergruimteMiddelhoge middenconsole met opbergruimteMiddelhoge middenconsole met opbergruimteMiddelhoge middenconsole met opbergruimteMiddelhoge middenconsole met opbergruimte
VloerbekledingStandaard tapijtStandaard tapijtRubber matten met topografisch patroonStandaard tapijt
Interieur AccentenDonker antraciet dashboardDecoratieve accenten in Gris Acier (Staalgrijs)Koperkleurige ventilatieroosters en andere decoratieve accentenNiet gespecificeerd
Interieurkenmerken van de DACIA DUSTER per uitvoering

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

GewichtsspecificatiesTCe 100 ECO-GTCe 130 Mild HybridTCe 130 Mild Hybrid 4×4HYBRID 140
Rijklaar Gewicht (kg)1351-13831379-14211465-15111455-1497
Maximum Toelaatbaar Gewicht (kg)1765180018951870
Max. Aanhangergewicht, Ongeremd (kg)675685730725
Max. Aanhangergewicht, Geremd (kg)120015001500750
Max. Kogeldruk (kg)75757575
Trekvermogen en gewichtsspecificaties voor de DACIA DUSTER
SpecificatiesTCe 100 ECO-GTCe 130 Mild HybridTCe 130 Mild Hybrid 4×4HYBRID 140
Vanafprijs per UitvoeringEssential: €25.590 Expression: €27.390 Extreme: €28.890 Journey: €29.390Expression*: €28.890 Extreme: €30.390 Journey: €30.890Expression*: €33.890 Extreme: €35.390Expression*: €31.340 Extreme: €32.840 Journey: €33.340
BrandstoftypeBenzine/LPGBenzineBenzineHybride Benzine
Beschikbare UitvoeringenEssential Expression Extreme JourneyExpression* Extreme JourneyExpression* ExtremeExpression* Extreme Journey
Gecombineerd BrandstofverbruikBenzine: 6,5 L/100km LPG: 8,0-8,1 L/100km5,5 L/100km6,0 L/100km5,0-5,1 L/100km
Aandrijving4×24×24×44×2
Transmissie6-versnellingen handgeschakeld6-versnellingen handgeschakeld6-versnellingen handgeschakeldAutomaat (2 EV/4 benzine)
Gedetailleerd Brandstofverbruik:
– Lage SnelheidBenzine: 7,9-8,0 LPG: 9,1-9,26,16,94,5-4,6
– Gemiddelde SnelheidBenzine: 5,8 LPG: 7,2-7,34,85,2-5,34,2-4,3
– Hoge SnelheidBenzine: 5,5 LPG: 6,94,85,24,4
– Extra Hoge SnelheidBenzine: 7,2-7,3 LPG: 9,1-9,26,2-6,36,7-6,86,2
CO2-uitstoot (g/km)Benzine: 147 LPG: 126-127123-124135113-114
Maximaal Vermogen74 kW (100 pk) @ 4.600-5.000 tpm96 kW (130 pk) @ 4.500-5.500 tpm96 kW (130 pk) @ 4.500-5.500 tpm104 kW (141 pk) @ 5.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/uBenzine: 14,0s LPG: 13,2s9,9s11,0s10,1s
Maximaal Koppel170 Nm @ 2.000-3.500 tpm230 Nm @ 2.100-3.500 tpm230 Nm @ 2.100-3.500 tpm148 Nm @ 3.600 tpm
TopsnelheidBenzine: 163 km/u LPG: 168 km/u174 km/u174 km/u154 km/u
Vergelijking van belangrijke specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de DACIA DUSTER

Aanvullende opmerkingen:

  • Expression-trim voor TCe 130 Mild Hybrid, TCe 130 Mild Hybrid 4×4 en HYBRID 140 zullen later dit jaar beschikbaar zijn
Afmeting
Hoogte1656-1661 mm
Breedte2069 mm (inclusief spiegels)
Breedte zonder spiegels1813 mm
Lengte4343 mm
Wielbasis2657 mm
Grondspeling4×2 versies: 209 mm 4×4 versie: 217 mm
Overhang voor857 mm
Overhang achter828 mm
Draaicirkel (tussen stoepranden/muren)10,86 m
Spoorbreedte voor1574-1573 mm
Spoorbreedte achter1547-1562 mm
Exterieure afmetingen van de DACIA DUSTER
CategorieEssentialExpressionExtremeJourney
Basisprijs (€)€25.590€27.390€28.890€29.390
EXTERIEUR
Verlichting• LED dagrijverlichting en dimlicht • Standaard richtingaanwijzers • LED-signatuurEssential kenmerken + • LED-richtingaanwijzers • Verbeterde LED-signatuurExpression kenmerken + • Mistlampen vóór • Automatisch grootlichtExtreme kenmerken + • Automatisch grootlicht
Wielen• 16″ stalen “BANGKA” wielen • 215/70 R16 100H banden• 17″ lichtmetalen “TERGAN” diamantée • 215/65 R17 99H banden• 17″ lichtmetalen “TERGAN” semi diamantée • Optioneel 18″ “TAGASAN” • 215/65 R17 99H of 215/60 R18 98H banden• 18″ lichtmetalen “TAGASAN” diamantée • 215/60 R18 98H banden
Exterieur Styling• Zwarte deurgrepen • Zwarte spiegelkappen • Zwarte dakrails • Zwarte skidplates • Wielkastranden (Starkle®)• Carrosseriekleurige deurgrepen • Gris Megalith spiegelkappen • Zwarte dakrails • Gris Megalith skidplates • Wielkastranden (Starkle®)• Carrosseriekleurige deurgrepen • Koperkleurige spiegelkappen • Modulaire dakrails • Gris Megalith skidplates • Privacy glass • Wielkastranden (Starkle®)• Carrosseriekleurige deurgrepen • Gris Megalith spiegelkappen • Vaste dakrails • Gris Megalith skidplates • Privacy glass • Wielkastranden (Starkle®)
INTERIEUR & COMFORT
Klimaatregeling• Handmatige airconditioning • Standaard luchtfilter• Handmatige airconditioning • Standaard luchtfilter• Elektronische klimaatregeling • Verbeterde luchtfiltering• Elektronische klimaatregeling • Verbeterde luchtfiltering
Stoelen• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel • Vaste passagiersstoel • 1/3-2/3 neerklapbare achterbank • ‘ESSENTIAL’ bekleding• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel • Vaste passagiersstoel • 1/3-2/3 neerklapbare achterbank • ‘EXPRESSION’ bekleding• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendesteun • In hoogte verstelbare passagiersstoel • 1/3-2/3 neerklapbare achterbank • ‘EXTREME’ bekleding• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel • In hoogte verstelbare passagiersstoel • 1/3-2/3 neerklapbare achterbank • ‘JOURNEY’ bekleding
Interieur Kenmerken• Met leder bekleed stuurwiel • Basis middenconsole • Standaard vloermatten • Donker antraciet dashboard• Met leder bekleed stuurwiel • Middelhoge middenconsole met opbergruimte • Standaard vloermatten • Staalgrijs accenten• Met leder bekleed stuurwiel • Middelhoge middenconsole met opbergruimte • Rubber vloermatten met topografisch design • Koperkleurige accenten• Met leder bekleed stuurwiel • Middelhoge middenconsole met opbergruimte • Standaard vloermatten • Premium interieur accenten
Opbergruimte• 453L kofferruimte • 1545L met neergeklapte stoelen• 517L kofferruimte • 1609L met neergeklapte stoelen• 456L kofferruimte • 1548L met neergeklapte stoelen• 430L kofferruimte • 1545L met neergeklapte stoelen
VEILIGHEID & RIJHULPSYSTEMEN
Actieve Veiligheid• ABS met EBD • Noodremassistentie • Rijstrookassistent • Verkeersbordherkenning • Hill Start Assist • Vermoeidheidsdetectie • Bandenspanningscontrole • Frontairbags • Zijgordijnairbags • ISOFIX-bevestigingenEssential kenmerken + • Achteruitrijcamera • Verbeterde veiligheidsmonitoringEssential kenmerken + • Hill Descent Control • Dodehoekbewaking (optioneel) • Verbeterd terreinmanagementEssential kenmerken + • Automatische parkeerrem • Verbeterde veiligheidssystemen
Parkeerhulp• Parkeersensoren achter • Visuele begeleiding• Parkeersensoren achter • Achteruitrijcamera • Verbeterde visuele begeleiding• Parkeersensoren achter • Optionele sensoren voor/zij • Optionele Multi-view camera • Verbeterde visuele begeleiding• Parkeersensoren achter • Optionele sensoren voor/zij • Optionele Multi-view camera • Verbeterde visuele begeleiding
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE
Infotainment• Dacia Media Control • DAB+ Radio • Bluetooth • 4 luidsprekers • Smartphonehouder • 1x USB + 1x 12V aansluitingen• 10,1″ Media Display • Draadloze smartphone-integratie • DAB+ Radio • Bluetooth • 4 luidsprekers • 2x USB + 1x 12V aansluitingen• 10,1″ Media Display • Optionele Media Nav Live • Draadloze smartphone-integratie • DAB+ Radio • Bluetooth • 4 luidsprekers • 2x USB + 2x 12V aansluitingen• 10,1″ Media Nav Live • Connected navigatie • 6 luidsprekers met Arkamis 3D Sound • Draadloos laden • 2x USB + 2x 12V aansluitingen
Instrumenten• 3,5″ TFT instrumentenpaneel • Basis boordcomputer• 7″ Digitaal instrumentenpaneel • Uitgebreide boordcomputer• 7″ Digitaal instrumentenpaneel • Uitgebreide boordcomputer • Extra voertuigmonitoring• 7″ Digitaal instrumentenpaneel • Uitgebreide boordcomputer • Extra voertuigmonitoring
AANDRIJFLIJNEN
TCe 100 ECO-G• 74 kW/100 pk • 170 Nm koppel • 6-versnellingen handgeschakeld • 4×2 • Gecombineerd verbruik: 6,5L/100km (benzine), 8,0L/100km (LPG)BeschikbaarBeschikbaarBeschikbaar
TCe 130 Mild HybridNiet beschikbaarBeschikbaar*• 96 kW/130 pk • 230 Nm koppel • 6-versnellingen handgeschakeld • 4×2 • Gecombineerd verbruik: 5,5L/100kmBeschikbaar
TCe 130 4×4Niet beschikbaarBeschikbaar*• 96 kW/130 pk • 230 Nm koppel • 6-versnellingen handgeschakeld • 4×4 • Gecombineerd verbruik: 6,0L/100kmNiet beschikbaar
HYBRID 140Niet beschikbaarBeschikbaar*• 104 kW/141 pk • 148 Nm koppel • Automaat • 4×2 • Gecombineerd verbruik: 5,0-5,1L/100kmBeschikbaar
OPTIONELE PAKKETTEN
Pack ParkingNiet beschikbaarNiet beschikbaar• €500 • Dodehoekwaarschuwing • Multi-view camera • Parkeersensoren voor/zijGelijk aan Extreme
Pack VerwarmingNiet beschikbaar• €500 • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmd stuurwiel • Lendesteun bestuurderGelijk aan ExpressionGelijk aan Expression
GARANTIE & SERVICE
Dekking• 3 jaar/100.000 km fabrieksgarantie • 6 jaar corrosiegarantie • 2 jaar lakgarantie • Dacia Route Service pechhulpGelijk aan EssentialGelijk aan EssentialGelijk aan Essential
Uitgebreide vergelijkingstabel van uitvoeringen voor de DACIA DUSTER

*Opmerking: Expression-trim voor TCe 130 Mild Hybrid, TCe 130 4×4 en HYBRID 140 zal later dit jaar beschikbaar zijn.

AccessoirePrijs
3-in-1 (bekerhouder + lamp + haak) – YouClip46,50 €
Tas – YouClip46,50 €
Verduisteringsmatten305,00 €
Hoofdsteunbevestiging – YouClip36,50 €
Houder voor multimedia tablets – YouClip36,50 €
Haak – YouClip15,50 €
Lamp – YouClip26,00 €
Multifunctionele bekerhouder – YouClip17,50 €
Polaire XK9 sneeuwkettingen83,34 €
QuickFix dakrails194,82 €
Achtertent537,50 €
Skidrager – 4 paar ski’s / 2 snowboards182,93 €
Skidrager – 6 paar ski’s / 4 snowboards223,98 €
Slaappakket2.125,00 €
Smartphonehouder – YouClip21,00 €
Smartphone inductielader – YouClip55,50 €
Sneeuwkettingen Polaire Grip416,64 €
12V naar 220V omvormer250,50 €
Adapter28,00 €
Adapter van 13-polig naar 7-polig43,50 €
Antidiefstalbeveiliging – OBD Protector122,50 €
Antidiefstalsloten voor lichtmetalen velgen64,00 €
Fietsdrager160,50 €
Fietsdrager (2 fietsen)541,50 €
Fietsdrager (3 fietsen)573,00 €
Kofferbakbescherming EasyFlex208,00 €
Complete stalen winterband 215/70 R16 100T, Hankook, Winter i*cept RS31.195,00 €
Koelbox158,00 €
Hoes223,50 €
Dash Cam 322GW SD Card 32 GB (Bluetooth)271,00 €
Portierranden- en spiegelbescherming97,00 €
Dualfix I-Size – Groep 1836,50 €
Express Hang-On fietsendrager (2 fietsen)141,50 €
Express Hang-On fietsendrager (3 fietsen)147,50 €
Express Hang-On fietsendrager (4 fietsen)157,00 €
Parkeerhulp voor686,00 €
Houder voor brandblusser102,00 €
Wieldop65,50 €-128,50 €
Verlichte instaplijsten153,50 €
Kofferbakbak77,50 €-85,00 €
Sidesteps667,00 €
LM complete winterband 215/60 R18 98H XL, Michelin, ALPIN 71.845,50 €
Mobiele koffiemachine Handpresso266,50 €
Multifunctionele bescherming voor kofferbak en stoelen72,00 €
Dakkoffer Dacia386,50 €
Dakkoffer Dacia 480 L450,50 €
Dakdrager adapter voor fietsdrager32,00 €
Dakdrager pakket1.047,00 €
Rubber matten105,50 €
Veiligheidspakket22,00 €
Stoelbekleding voor284,00 €
Stoelbekleding achter233,00 €
Stoelbekleding, voor en achter499,50 €
Haaienvin antenne170,50 €
Zijdrempelbescherming69,00 €
Reservewieltas & gereedschapspakket69,00 €
Bagagenet137,00 €
Textiel vloermatten “Premium”77,00 €
Vaste trekhaak, met 13-polige elektrische kit979,00 €
Afneembare trekhaak, met 13-polige elektrische kit1.044,00 €
Towbox1.275,00 €
TRIFIX2 I-Size – Groep 1466,00 €
Verticaal bagagenet65,00 €
Optionele accessoires en hun prijzen voor de DACIA DUSTER
PakketnaamBeschikbaarheid per UitvoeringPakketonderdelenPrijs (incl. BTW excl. BPM)Details
Pack Parking
EssentialNiet beschikbaar––
ExpressionNiet beschikbaar––
ExtremeBeschikbaar€500Inclusief: • Dodehoekwaarschuwing • Parkeersensoren voor, achter en aan de zijkanten • Multiview-camera
JourneyBeschikbaar€500Dezelfde onderdelen als Extreme uitvoering
Pack Verwarming
EssentialNiet beschikbaar––
ExpressionBeschikbaar€500Inclusief: • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel • Bestuurdersstoel met lendesteun • Passagiersstoel in hoogte verstelbaar
ExtremeBeschikbaar€500Dezelfde onderdelen als Expression uitvoering
JourneyBeschikbaar€500Dezelfde onderdelen als Expression uitvoering
Techno Pack + NAV Live “Extreme”
EssentialNiet beschikbaar––
ExpressionNiet beschikbaar––
ExtremeBeschikbaar€600Inclusief: • Automatische parkeerrem • Draadloze smartphonelader • Media NAV Live • Extra bescherming remschijven
JourneyStandaarduitrustingInbegrepen in basisprijsFuncties komen standaard
Media NAV Live (als losse optie)
EssentialNiet beschikbaar––
ExpressionBeschikbaar€400Media NAV Live systeem
ExtremeNiet beschikbaar (onderdeel van Techno Pack)––
JourneyStandaarduitrustingInbegrepen in basisprijsFuncties komen standaard
Gedetailleerde tabel met alle beschikbare pakketten voor de Dacia Duster
Pakketdetails

Pack Parking:

De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.

  • Blind spot warning system
  • Uitgebreid parkeersensorensysteem:
    • Parkeersensoren voor
    • Parkeersensoren achter
    • Parkeersensoren aan de zijdes

Pack Verwarming:

De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.

  • Verwarmbare voorstoelen
  • Verwarmbaar stuurwiel
  • Bestuurdersstoel met lendesteun
  • Passagiersstoel in hoogte verstelbaar
  • Beschikbaarheid: Expression, Extreme en Journey uitvoeringen

Techno Pack + NAV Live “Extreme”:

De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.

  • Automatische parkeerrem
  • Draadloze smartphonelader
  • Media NAV Live
  • Extra bescherming remschijven
  • Beschikbaarheid: Alleen voor Extreme uitvoering (Standaard op Journey)

Techno Pack + NAV Live “Extreme”:

De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.

  • 10,1″ Touchscreen
  • Radio DAB+
  • Bluetooth
  • 6 speakers met Arkamis 3D Sound System
  • Connected Navigatie (kaart West-Europa)
  • Smartphone replicatie:
    • Draadloos of via USB
    • Ondersteund door Android Auto
    • Ondersteund door Apple CarPlay
    • Beschikbaarheid: Optioneel op Expression, onderdeel van Techno Pack op Extreme, Standaard op Journey
DACIA DUSTER sandstone kleur
sandstone kleur
DACIA DUSTER red terracotta kleur
red terracotta kleur
DACIA DUSTER lichen persimmon kleur
lichen persimmon kleur
DACIA DUSTER grey schist kleur
grey schist kleur
DACIA DUSTER green cedar kleur
green cedar kleur
DACIA DUSTER blanc glacier kleur
blanc glacier kleur
DACIA DUSTER black pearl kleur
black pearl kleur

DACIA DUSTER-Prijsoverzicht

UitvoeringTCe 100 ECO-GTCe 130 Mild HybridTCe 130 Mild Hybrid 4×4HYBRID 140
Essential€25.590Niet beschikbaarNiet beschikbaarNiet beschikbaar
Expression€27.390€28.890*€33.890*€31.340*
Extreme€28.890€30.390€35.390€32.840
Journey€29.390€30.890Niet beschikbaar€33.340

*Opmerking: Expression uitvoering als TCe 130 Mild Hybrid, TCe 130 Mild Hybrid 4×4 en HYBRID 140 zal later dit jaar bestelbaar zijn.

Is Het De Moeite Waard Om De DACIA DUSTER Te Kopen?

De nieuwe Dacia Duster is hier, en het is de derde generatie van deze budgetvriendelijke SUV. Het is behoorlijk anders dan wat we eerder hebben gezien, maar houdt nog steeds vast aan de belofte om betaalbaar te zijn. Je kunt er een krijgen vanaf €26.000, wat echt Dacia’s doel laat zien om mobiliteit toegankelijk te maken zonder in te leveren op de must-have functies. Bovendien heeft het een grote make-over gehad, nu gebouwd op het CMF-B platform dat het deelt met de Renault Captur, wat leidt tot enkele mooie upgrades in hoe het rijdt en aanvoelt.

Deze vernieuwde Duster is nog steeds compact met een lengte van 4,34 meter, wat het perfect maakt voor stadsritten maar zonder de echte SUV-uitstraling op te offeren. Je kunt hier zeker een verandering in designfilosofie zien. Dacia heeft veel aandacht besteed aan zowel uiterlijk als functionaliteit. Het onderscheidt zich echt in de markt door SUV-praktisch nut te bieden zonder het hoge prijskaartje.

Als het om prijzen gaat, is dat een groot deel van wat de Duster aantrekkelijk maakt. Het begint bij €25.590 voor de basis Essential-uitvoering en loopt op tot ongeveer €35.390 voor de volledig uitgeruste Extreme-versie met een hybride motor. Deze prijsstelling plaatst de Duster in een unieke positie, waarbij het concurreert met kleinere B-segment crossovers en zelfs enkele gebruikte premium auto’s, terwijl het nieuwe auto-garanties en moderne functies biedt tegen prijzen die aanvoelen als een koopje voor een gebruikte auto.

De manier waarop deze auto in de markt is gepositioneerd, laat een slimme mix zien van verbeteringen en kosteneffectieve techniek. Zeker, het nieuwe platform biedt betere verfijning en veiligheid, maar Dacia heeft niet uit het oog verloren om dingen praktisch te houden met functies en materialen. Ze hebben het perfect gedaan wat betreft het redelijk houden van de prijs en nog steeds voldoen aan de hedendaagse verwachtingen voor comfort en technologie.

Deze generatie brengt enkele coole nieuwe functies die we nog niet eerder hebben gezien in het Duster-assortiment. We hebben het over hybride aandrijflijnen, verbeterde infotainmentsystemen en handige praktische oplossingen zoals het YouClip-accessoiresysteem. Het laat echt zien dat Dacia aandacht besteedt aan wat consumenten willen terwijl ze vasthouden aan die waardegerichte focus.

De Duster biedt nog steeds zowel twee- als vierwielaandrijving opties, wat geweldig is voor degenen die echt off-road willen gaan. Deze veelzijdigheid is cruciaal geweest voor zijn succes; het kan stedelijk rijden net zo goed aan als zwaardere off-road uitdagingen.

Wat de Duster echt laat opvallen in een overvolle markt is zijn echte off-road capaciteit, vooral in de 4×4 versies. Zijn bodemvrijheid en aanloophoeken kunnen zich meten met of overtreffen zelfs de Toyota Land Cruiser – ja, degene die veel meer kost en bekend staat om zijn off-road capaciteiten. Met al deze mogelijkheden, plus fatsoenlijke rijeigenschappen op de weg en een fris design, creëert de Duster echt zijn eigen ruimte – met echte SUV-prestaties tegen compact crossover-prijzen. In tegenstelling tot directe concurrenten zoals de MG ZS, kan het niet worden geëvenaard qua off-road talent en waarde, terwijl duurdere rivalen zoals de Peugeot 2008 en Ford Puma meer neigen naar weggedrag en fancy functies dan echte off-road capaciteiten.

Motor, Prestaties En Transmissie

Het heeft een volledig vernieuwd motorengamma, wat een grote verandering is ten opzichte van wat we zagen in de laatste generatie. Ze hebben de diesel-optie geschrapt en vervangen door een slimme hybride aandrijflijn die veel moderner en efficiënter is. Nu zijn er drie belangrijke motorkeuzes, allemaal afgestemd op verschillende behoeften en voorkeuren van bestuurders.

De nieuwe hybride aandrijflijn, aangeduid als Hybrid 140, combineert een 1,6-liter benzinemotor met een elektromotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 140 pk. Dit systeem maakt gebruik van een geavanceerde transmissie zonder koppeling die over het algemeen soepel werkt, vooral in stedelijke omgevingen. Het hybride systeem toont zijn grootste efficiëntie in stadsritten, waar het vaak in pure elektrische modus kan rijden.

Qua prestaties kan deze hybride van 0 naar 100 km/u in ongeveer 10,2 seconden – ja, dat is vergelijkbaar met wat de oude dieselmotor kon. Dankzij het directe koppel van de elektromotor reageert hij snel bij lagere snelheden. Maar, ik heb gemerkt dat sommige recensenten vermelden dat de benzinemotor behoorlijk luid kan worden als je hem echt pusht, vooral tijdens inhaalmanoeuvres op de snelweg.

Als je kijkt naar de mainstream optie, dan is de 1,2-liter TCe 130 benzinemotor waar het om draait. Het levert 130 pk en kan worden gecombineerd met vierwielaandrijving, wat de enige optie is voor degenen die vierwielaandrijving willen. En hier komt het: als je kiest voor de vierwielaandrijving setup, komt het alleen met een handmatige transmissie, wat eerlijk gezegd meer betrokken en voorspelbaar aanvoelt vergeleken met de hybride.

Dan is er nog de instap bi-fuel TCe 100, wat best interessant is omdat het zowel op benzine als LPG kan rijden. Als je beide tanks vult, kijk je naar een gecombineerd bereik van ongeveer 1.300 kilometer. Deze optie is vooral aantrekkelijk in gebieden waar LPG gemakkelijk te vinden is, plus het kan helpen besparen op brandstofkosten.

Wat betreft praktisch brandstofverbruik, haalt de hybride variant ongeveer 5,7-5,9 l/100km in gemengde rijsituaties, wat behoorlijk goed is vergeleken met de vorige dieselmotor. De 1,2-liter benzinemotor houdt ook goed stand, dus de keuze tussen deze aandrijflijnen komt echt neer op hoe je rijdt en wat je nodig hebt, in plaats van alleen brandstofverbruik.

Nu, hoewel de hybride transmissie meestal goed werkt, kan het wat aarzelen als je snel moet accelereren. Je zult dit echt merken tijdens invoegen op de snelweg of bij inhalen, maar het is geen groot probleem tijdens normaal rijden.

Als je de snelweg op gaat, kan de Duster comfortabel cruisen op 120 km/u, hoewel je bij die hogere snelheden wat windgeruis kunt horen. Over het algemeen toont het degelijke stabiliteit bij deze snelheden, wat zeker een verbetering is ten opzichte van de vorige generatie.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

Het remsysteem in de nieuwe Duster heeft echt een stap vooruit gezet vergeleken met het oudere model. Hoewel het vermeldenswaard is dat er enkele verschillen zijn afhankelijk van de uitrustingsniveaus en welke aandrijflijn je kiest. In principe heeft de voorkant schijfremmen, maar er is wat verwarring in de informatie daar buiten – sommige documenten zeggen dat er trommelremmen aan de achterkant zitten, maar de auto’s die werden gerecenseerd hadden eigenlijk schijfremmen aan de achterkant.

Het remgevoel is verbeterd vergeleken met de vorige generatie, met een progressievere pedaalrespons en betere modulatie tijdens normale rijomstandigheden. De hybride versie profiteert van regeneratief remmen, wat helpt om energie vast te leggen tijdens het vertragen terwijl het extra remkracht levert bij lagere snelheden.

Als het gaat om noodstops, houdt het remsysteem zich goed. Er is niet veel duiking van de neus, en het blijft rechtuit gaan, wat een opluchting is. Dit is waarschijnlijk te danken aan het nieuwe platform dat een geavanceerder ophangingssysteem en betere gewichtsverdeling heeft.

Rijden in de stad? Je zult merken dat de remmen geweldig zijn voor stop-en-go situaties. Ze werken soepel bij lagere snelheden. Wat betreft de hybride, zijn regeneratieve remmen zijn goed afgesteld, dus je zult geen schokkerige overgangen voelen die kunnen gebeuren bij sommige hybriden.

Voor degenen die van plan zijn om off-road te gaan, is de hill descent control op de vierwielaandrijving modellen behoorlijk handig. Het geeft je gecontroleerd remmen op steile hellingen en voelt echt beheersbaar aan, wat je vertrouwen vergroot tijdens het off-roaden. Het werkt mooi samen met de verschillende rijmodi die je krijgt in die vierwielaandrijving versies.

En hier is een pluspunt: het rempedaalgevoel blijft stabiel, zelfs na veel gebruik. Het gaat goed om met warmte, wat super belangrijk is als je de auto gebruikt voor familie roadtrips of wat licht off-roaden.

De elektronische remkrachtverdeling en remassistentiesystemen zijn mooi in balans, bieden extra hulp tijdens noodstops maar komen niet in de weg tijdens normaal rijden. Samen met de stabiliteitscontrole helpen ze alles stabiel te houden wanneer het moeilijk wordt.

De duurzaamheid op lange termijn van het remsysteem lijkt een focus te zijn geweest tijdens de ontwikkeling, met robuuste componenten gekozen om de betrouwbaarheid te behouden terwijl de servicekosten redelijk blijven, in lijn met Dacia’s waardegerichte positionering.

Besturing En Ophanging

DACIA DUSTER interieur bestuurdersaanzicht
DACIA DUSTER interieur bestuurdersaanzicht

De nieuwe Duster heeft echt een sprong voorwaarts gemaakt als het gaat om besturing. Het is veel beter dan het vorige model, met meer precieze controle terwijl het nog steeds gemakkelijk te hanteren is in de stad. De elektrische stuurbekrachtiging is licht tijdens het parkeren maar wordt wat zwaarder naarmate je snelheid toeneemt. Toch vinden sommige mensen dat het wat meer feedback zou kunnen geven wanneer je wat enthousiaster rijdt.

Het ophangingsontwerp verschilt tussen twee- en vierwielaandrijving varianten, waarbij de laatste een geavanceerdere achterwielophanging heeft die zorgt voor betere articulatie bij off-road gebruik. De tweewielaandrijving versie maakt gebruik van een eenvoudigere torsiebalk achterconstructie, die adequaat blijkt voor gebruik op de weg terwijl het helpt de kosteneffectiviteit te behouden.

Ze hebben ook enkele merkbare verbeteringen aangebracht in hoe de carrosserie aanvoelt tijdens het rijden. Je zult minder overhellen merken in bochten en een stabielere rit wanneer je van richting verandert. De afstelling van de ophanging zorgt voor een goede balans tussen comfort en controle, maar je kunt nog steeds wat hobbels voelen in de cabine, vooral bij lagere snelheden.

Als je de snelweg op gaat, is de stabiliteit zeker beter. De Duster blijft stabiel, zelfs wanneer de wind opsteekt. De besturing bij hoge snelheden voelt behoorlijk goed aan, en je hoeft niet veel te corrigeren om hem rechtuit te laten gaan.

In de stad is het nog steeds makkelijk te manoeuvreren. De draaicirkel is net iets groter dan de vorige versie, maar je kunt nog steeds door smalle straten rijden en gemakkelijk in parkeervakken passen. Bovendien zorgt de lichte besturing ervoor dat rijden in de stad minder als een workout voelt.

Off-road houdt het goed stand, of wordt het zelfs beter, met goede wielbeweging in de vierwielaandrijving modellen. Het houdt carrosseriebewegingen onder controle tijdens die off-road avonturen, terwijl het een fatsoenlijk niveau van comfort behoudt voor dagelijks rijden.

De ophanging verwerkt grotere hobbels en oneffen wegen behoorlijk goed, maar je kunt wat secundaire beweging merken op bepaalde oppervlakken. Dit geldt vooral voor de tweewielaandrijving met zijn eenvoudigere achterwielophanging.

Over het algemeen is de verfijning merkbaar beter, met een goede isolatie van weg- en ophangingsgeluiden vergeleken met de vorige versie. Maar je kunt nog steeds wat weggeluid horen binnenkomen, vooral op ruwere oppervlakken.

Welke Banden Gebruikt Het?

De Duster is behoorlijk veelzijdig als het gaat om wiel- en bandopties. Je kunt beginnen met de basis 16-inch stalen wielen op de instapmodellen, en dan zijn er de chiquere 18-inch aluminium wielen voor de hogere uitvoeringen. Voor de test was het voertuig uitgerust met die 18-inch wielen met winterbanden, wat echt zijn all-season mogelijkheden laat zien.

Een ding om op te merken is dat het bandengeluid is verbeterd vergeleken met de vorige generatie. Natuurlijk hoor je misschien nog wat weggeluid als je over de snelweg cruist, maar het is niet te afleidend. En die grotere wielen? Hoewel ze zeker wat flair toevoegen, verstoren ze het rijcomfort nauwelijks, dankzij de goed afgestelde ophanging.

Als het gaat om de bandenprofielen, zijn ze zorgvuldig gekozen om een balans te vinden tussen comfort op de weg en capaciteiten off-road, vooral voor de vierwielaandrijving versies. De standaard bandenmaat doet een behoorlijke job in het beschermen van de zijwanden voor licht off-roaden terwijl het nog steeds stabiel blijft op asfalt.

Wat grip betreft, wel, die is behoorlijk goed in de meeste omstandigheden. Houd er alleen rekening mee dat je wat wielspin kunt zien in de voorwielaandrijving modellen als je echt gas geeft in nat weer. Maar maak je geen zorgen, het vierwielaandrijvingssysteem springt bij door vermogen naar alle vier de wielen te sturen wanneer je het echt nodig hebt.

Als het gaat om winterprestaties, met de juiste banden, handelt dit voertuig die zware omstandigheden behoorlijk goed. De verschillende rijmodi, vooral in de vierwielaandrijving versies, werken perfect met winterbanden, en helpen je grip te houden wanneer de wegen glad zijn.

De band- en wielopstelling helpt ook de aanloop- en vertrekhoeken van het voertuig te verbeteren, wat super belangrijk is als je van plan bent om off-road te gaan. De gekozen bandspecificaties zorgen voor fatsoenlijke bodemvrijheid terwijl ze ook de rolweerstand in toom houden, wat geweldig is voor brandstofefficiëntie.

Wat bandenslijtage betreft, lijkt het te voldoen aan de verwachtingen voor zijn klasse. We hebben echter nog geen duurzaamheidsgegevens op lange termijn voor deze nieuwe generatie. Over het algemeen zijn de bandenkeuzes een solide mix van kosten en prestaties, passend bij Dacia’s focus op het bieden van waarde.

Interieur Uiterlijk

DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER dashboardindeling en middenconsole
DACIA DUSTER automatisch interieur
DACIA DUSTER automatisch interieur

Het interieur van de nieuwe Duster is zeker een grote sprong voorwaarts qua design en functionaliteit, maar de materiaalkwaliteit blijft trouw aan dat budgetvriendelijke gevoel. Het dashboard bevat een fris Y-vormig design dat mooi doorloopt in verschillende elementen binnen, waardoor alles er behoorlijk modern en samenhangend uitziet.

Als je kijkt naar het centrale touchscreen – het is een solide 10,1 inch op de hogere uitvoeringen – zul je merken dat het netjes in het dashboard past, precies goed gekanteld voor de bestuurder. Het overweldigt de ruimte niet, noch lijkt het alsof het er op het laatste moment in is gegooid.

Als het gaat om materialen, wel, je kunt zien dat ze keuzes hebben gemaakt gebaseerd op kosten. Hard plastic is vrij algemeen op de meeste oppervlakken. Maar de texturen en designs zijn een stap vooruit vergeleken met wat we eerder hebben gezien, wat een meer verfijnde uitstraling geeft ook al zijn ze nog steeds aan de economische kant.

Er is ook een nieuw digitaal instrumentencluster, ongeveer 7 inch op de hogere uitvoeringen, en het doet een geweldige job in het duidelijk presenteren van informatie. Het voegt deze moderne flair toe aan wat de bestuurder ziet, hoewel het niet zoveel aanpassingsmogelijkheden biedt als sommige duurdere concurrenten.

Stoelmaterialen variëren ook – zoals de Extreme uitvoering heeft dit unieke Microcloud spul dat super gemakkelijk schoon te maken is, maar het is misschien niet het meest comfortabel als het warm is buiten. Aan de andere kant hebben de Journey uitvoeringen stoffen stoelen die beter zijn voor ademend vermogen en dagelijks comfort.

Interieur kleurenschema’s en accentstukken helpen de algehele uitstraling te verhogen, met bronzen accenten in bepaalde uitvoeringsniveaus die visuele interesse toevoegen. De Y-vormige luchtuitlaten weerspiegelen de exterieur design elementen, wat bijdraagt aan een meer samenhangende algemene designtaal.

Opbergruimte is slim ontworpen, met dit coole YouClip systeem waarmee je accessoires kunt monteren zonder de stijl van de cabine te verstoren. Het is duidelijk dat ze hebben nagedacht over zowel praktisch nut als hoe dingen eruitzien.

De deurpanelen, hoewel voorzien van basismaterialen, bevatten praktische opbergoplossingen en behouden het algemene designthema. Het gebrek aan zachte materialen op de armsteunen blijft een opmerkelijk compromis in termen van comfort en waargenomen kwaliteit.

Exterieur Uiterlijk

De derde generatie Duster toont een complete herontwerp dat zijn visuele aantrekkingskracht aanzienlijk verhoogt terwijl herkenbare Duster-designelementen behouden blijven. De voorkant heeft een gedurfde nieuwe interpretatie van Dacia’s identiteit, met onderscheidende Y-vormige LED-dagrijverlichting en een meer verfijnd grille-ontwerp.

Verbeteringen aan het zijprofiel omvatten verborgen achterportiergrepen en meer uitgesproken wielkasten, die bijdragen aan een meer premium uitstraling. De proporties van het voertuig blijven goed in balans, met de verhoogde rijhoogte en robuuste bekleding die zijn SUV-capaciteiten communiceren zonder overdreven agressief te lijken.

Het gebruik van gerecyclede materialen in de exterieur bekleding introduceert een interessante visuele textuur, waarbij het in de massa gekleurde plastic subtiele variaties in kleur en afwerking laat zien. Hoewel dit misschien niet alle kopers aanspreekt, communiceert het effectief de milieuoverwegingen en praktische aard van het voertuig.

Externe verlichtingselementen spelen een belangrijke rol in het nieuwe design, waarbij LED-technologie uitgebreider wordt gebruikt dan in vorige generaties. De Y-vormige signatuurverlichting creëert een onderscheidend uiterlijk, vooral ’s nachts opvallend, en helpt het voertuig te positioneren als meer upmarket dan zijn prijspunt zou suggereren.

Als je naar de achterkant kijkt, kun je zien dat ze net zoveel aandacht hebben besteed aan het design. De nieuwe LED-achterlichten dragen ook dat Y-vormige thema. Over het algemeen ziet de achterkant er veel gepolijster uit vergeleken met de laatste versie, met praktische zaken zoals de achterruitwisser en kentekenplaat die naadloos passen.

Comfort En Gemak

DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER klimaatbediening
DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER rijmodeselector
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten
DACIA DUSTER draadloos oplaadstation en twee USB-C-poorten

De Duster heeft zeker vooruitgang geboekt op het gebied van comfort, maar er zijn nog steeds een paar gebieden waar het wat tekortschiet. De rijpositie biedt goede verstelbaarheid met zowel bereik- als hoogteverstelling voor het stuurwiel, waardoor bestuurders van verschillende lengtes een comfortabele positie kunnen vinden.

Als het gaat om zitcomfort, hangt het echt af van het uitrustingsniveau dat je kiest. Neem bijvoorbeeld de Extreme versie. Die heeft deze Microcloud bekleding die gemakkelijk schoon te houden is, maar eerlijk gezegd kan het wat oncomfortabel worden als het weer warm wordt. Aan de andere kant heeft de Journey uitvoering stoffen stoelen die beter ademen, waardoor ze een solide keuze zijn voor dagelijks rijden.

Over klimaatbeheersing – het is behoorlijk goed ontworpen. Je krijgt nog steeds fysieke knoppen in plaats van dat alles verstopt zit in een touchscreen. Dit is super handig tijdens het rijden; je kunt aanpassingen maken zonder je ogen van de weg te halen. Het systeem doet een behoorlijke job in het beheren van de temperatuur, hoewel sommige uitvoeringen wat basaler kunnen zijn op dit gebied.

Wat weggeluid betreft, het is verbeterd vergeleken met de vorige generatie, vooral als je door de stad rijdt. Maar bij snelwegsnelheden komt er windgeruis binnen, vooral rond de A-stijlen en spiegels. Dit is waarschijnlijk een weerspiegeling van waar het voertuig prijstechnisch staat en de aerodynamische keuzes die zijn gemaakt voor die SUV-look.

Interieurruimte? Behoorlijk indrukwekkend! Er is goede hoofdruimte rondom en fatsoenlijke beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De zitpositie is hoger, wat je een mooi uitzicht geeft, hoewel het sportievere design iets grotere dode hoeken creëert dan voorheen.

Als het gaat om opbergruimte, hebben ze er duidelijk over nagedacht. Het YouClip-systeem valt op, met flexibele plekken voor verschillende accessoires. Deurvakken kunnen flessen en kleine items bevatten, maar het handschoenenkastje is wat krap dankzij de zekeringkast die ruimte inneemt.

Over het YouClip-systeem gesproken, het is een nette manier om je auto te personaliseren. Je kunt gemakkelijk verschillende accessoires bevestigen waar je ze nodig hebt, wat super handig is voor het monteren van je telefoon of het vinden van extra opbergruimte.

Achterpassagierscomfort is behoorlijk, met stoelen die goede ondersteuning bieden onder de dijen. Er is genoeg ruimte voor drie volwassenen achterin, maar laten we eerlijk zijn, de middelste stoel is niet de beste voor lange ritten. Hogere uitvoeringen komen met USB-C-poorten, wat een mooie toevoeging is voor het opladen van apparaten onderweg.

Een gebied waar comfort een knauw krijgt zijn de armsteunen – vooral die op de deuren. Ze zijn gemaakt van hard plastic, wat oncomfortabel kan worden op langere ritten. Het is zeker een van die plekken waar je kunt zien dat er wat kostenbesparende maatregelen zijn toegepast.

Veiligheid En Beveiliging

Het veiligheidspakket van de Duster weerspiegelt zijn budgetpositionering terwijl het voldoet aan de huidige Europese veiligheidsnormen. Het voertuig behaalde een drie-sterren Euro NCAP-beoordeling, voornamelijk vanwege het ontbreken van enkele geavanceerde rijhulpsystemen in plaats van fundamentele structurele zwakheden.

Basis veiligheidskenmerken omvatten meerdere airbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling, en elektronische stabiliteitscontrole. Het nieuwe platform van het voertuig biedt verbeterde crashbescherming vergeleken met zijn voorganger, met betere energieabsorptie en integriteit van de passagierscel.

Rijhulpsystemen omvatten een snelheidsbegrenzer en basis rijstrookwaarschuwing, hoewel meer geavanceerde functies zoals adaptieve cruise control niet beschikbaar zijn. Het dodehoekwaarschuwingssysteem, hoewel aanwezig op sommige modellen, is opgemerkt wat laat te reageren op naderende voertuigen.

Voorzieningen voor kinderveiligheid omvatten ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen, gemakkelijk toegankelijk via ritsgesloten afdekkingen. De achterdeuren hebben kindersloten, en de elektrische raambediening bevat anti-klembeveiliging op de meeste uitrustingsniveaus.

Zichthulpmiddelen omvatten standaard LED-dagrijverlichting en een achteruitrijcamera op hogere uitrustingsniveaus, hoewel de cameraresolutie verbeterd zou kunnen worden. Parkeersensoren achter zijn standaard over het hele gamma, wat helpt om het iets verminderde zicht naar achteren te compenseren.

De vierwielaandrijving versies bevatten aanvullende veiligheidsfuncties voor off-road gebruik, zoals hill descent control en verschillende terreinbeheermodi. Deze systemen blijken effectief in het behouden van voertuigcontrole in uitdagende omstandigheden.

Beveiligingsfuncties omvatten centrale vergrendeling op afstand en een startonderbreker, hoewel het keycard-systeem dat op sommige modellen wordt gebruikt minder praktisch kan blijken dan conventionele sleutels. De verborgen achterportiergrepen bieden een extra laag beveiliging terwijl ze bijdragen aan het moderne uiterlijk van het voertuig.

De structurele verbeteringen door het nieuwe platform dragen bij aan beter rijgedrag en stabiliteit, vooral in noodmanoeuvres. Het voertuig toont goede beheersing tijdens plotselinge richtingsveranderingen, hoewel wat carrosseriehelling nog steeds merkbaar is.

Hoe Rijdt Het?

De rijervaring in de nieuwe Duster laat een duidelijke verbetering zien ten opzichte van zijn voorganger, vooral op het gebied van stabiliteit en verfijning. Het nieuwe platform zorgt voor betere carrosseriecontrole en verminderd overhellen tijdens het bochtenwerk, hoewel enige neiging nog steeds merkbaar is tijdens wat enthousiastere ritten.

Als je in de stad rijdt, zul je waarderen hoe gemakkelijk het is om te manoeuvreren. De besturing is prettig licht bij lage snelheden, wat dingen als parkeren of door het verkeer navigeren een eitje maakt. De draaicirkel is iets groter dan de vorige generatie, maar eerlijk gezegd is dat zelden een probleem als je onderweg bent.

Op de snelweg? Nou, ze hebben hier ook echte verbeteringen aangebracht. De Duster houdt zich behoorlijk goed bij hogere snelheden. Je hoort misschien wat windgeruis als je de 120 km/u of meer haalt, maar hey, dat hoort gewoon bij het SUV-leven, toch? Het is een compromis met het design en de praktische kant.

Als het gaat om off-road rijden, blinkt de Duster echt uit, vooral de vierwielaandrijving versies. Hij heeft goede grip, zelfs in zware omstandigheden, en die verschillende rijmodi doen een geweldige job in het aanpassen van het vermogen voor welk oppervlak je ook op rijdt.

Qua comfort is de vering behoorlijk op de meeste wegen, maar je kunt nog steeds wat hobbels voelen in de cabine. Het vierwielaandrijving model heeft een geavanceerdere achterwielophanging die het rijcomfort echt verbetert – zeker een pluspunt!

Wat betreft zicht, dat is over het algemeen behoorlijk goed. Het sportievere design creëert echter wel wat grotere dode hoeken dan de oudere versie. Maar, de hogere zitpositie geeft je een geweldig zicht op de weg, wat prettig is voor het vertrouwen, vooral in drukke stedelijke omgevingen.

Het rempedaal heeft een prettig gevoel. Het regeneratieve remsysteem van het hybride model integreert goed, waardoor alles behoorlijk soepel aanvoelt. Als het gaat om noodstops, doet het een solide job in het stabiel blijven, zelfs als je vol op de rem trapt.

Het dagelijkse rijcomfort profiteert van verbeterde geluidisolatie en meer verfijnde veringafstemming, hoewel wat weggeluid nog steeds merkbaar is op ruwere oppervlakken. De algemene beheersing van het voertuig maakt het een competente metgezel voor verschillende rijomstandigheden.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

DACIA DUSTER bagageruimte
DACIA DUSTER bagageruimte

De bagageruimte in de Duster hangt echt af van welk type motor je kiest. Als je gaat voor het standaard voorwielaandrijving benzinemodel, krijg je een solide 472 liter aan opbergruimte. Aan de andere kant geeft de vierwielaandrijving versie je iets minder – 456 liter. En dan is er nog de hybride, die zakt naar 430 liter omdat, je weet wel, de accu ruimte inneemt.

De laadruimte toont praktische doordachtheid met een relatief brede opening en redelijk lage laaddrempel in versies uitgerust met de verstelbare koffervloer. De vorm van de kofferruimte blijft nuttig vierkant, wat de bruikbaarheid van de beschikbare ruimte maximaliseert voor grotere items of omvangrijke lading.

Als het gaat om inladen, maken de 60/40 neerklapbare achterstoelen de dingen makkelijker. Even een waarschuwing – de neergeklapte stoelen geven je niet altijd een volledig vlakke vloer over de hele linie. Er zit een kleine opstap in sommige versies, wat het inschuiven van langere items wat lastig kan maken, maar eerlijk gezegd is het meestal geen groot probleem in het dagelijks leven.

Over praktisch gesproken, de kofferruimte komt met enkele handige functies. Bijvoorbeeld, er is het YouClip-montagesysteem waarmee je verschillende accessoires kunt bevestigen, zoals opbergopties of verlichting. Deze bevestigingspunten zijn goed geplaatst, zodat je niet te veel laadruimte opoffert.

Laadbeveiliging wordt verzorgd door een hoedenplank die onder de koffervloer kan worden opgeborgen wanneer deze niet nodig is, een bijzonder praktische oplossing die het gebruikelijke probleem voorkomt van waar de afdekking op te bergen bij het vervoeren van hogere items. De verstelbare koffervloer, waar gemonteerd, biedt extra verborgen opbergruimte eronder.

De constructie van de kofferruimte toont aandacht voor duurzaamheid met slijtvaste materialen die overal zijn gebruikt. Hoewel de gebruikte kunststoffen duidelijk zijn gekozen voor functionaliteit boven esthetiek, zouden ze bestand moeten zijn tegen de slijtage die gepaard gaat met gezinsgebruik en actieve levensstijlen.

Je hebt ook wat opbergvakken aan de zijkant voor kleinere dingen, hoewel ze niet de grootste zijn. En als je in een van de hogere uitvoeringsniveaus zit, is er een 12V-aansluiting in de kofferruimte – super handig voor het opladen van elektrische accessoires of kampeeruitrusting.

Als het gaat om toegang tot het reservewiel of bandenreparatieset, dat kan een beetje variëren afhankelijk van de versie die je hebt. Maar over het algemeen is het gemakkelijk bereikbaar wanneer je het nodig hebt. Voor het TCe 130 mild hybrid 4×4 model kun je kiezen voor een ruimtebesparend reservewiel (denk eraan, maximaal 80 km/u) voor ongeveer €200. Het ontwerp van de kofferruimte zorgt ervoor dat je bij deze nooditems kunt komen zonder alles te hoeven uitladen, wat altijd een pluspunt is.

Comfort Achterbank

DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER achterstoelen
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER beenruimte achterstoelen
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten
DACIA DUSTER centrale opbergruimte achterin en USB-C-poorten

De accommodatie voor achterpassagiers in de nieuwe Duster toont zorgvuldige overweging van ruimtegebruik ondanks de compacte externe afmetingen van het voertuig. De hoofdruimte blijft royaal door de hele achterste cabine, waarbij zelfs langere passagiers voldoende ruimte vinden.

Als het gaat om beenruimte, is het behoorlijk voor volwassenen, maar het kan wat krap worden als de voorstoelen naar achteren zijn geschoven voor langere bestuurders. De stoelen zelf zitten op een prettige hoogte vanaf de vloer, wat echt helpt met ondersteuning onder de dijen, waardoor het comfortabeler is voor die lange ritten.

Je kunt drie volwassenen kwijt op de achterbank, maar even een waarschuwing – de middelste zitplaats is niet het meest comfortabel voor lange ritten. Het heeft een iets verhoogde zitting en stevigere vulling, dus de twee buitenste stoelen zijn zeker beter voor comfort, met voldoende schouderruimte voor iedereen.

Het instappen achterin wordt gemakkelijker gemaakt dankzij de wijd openende deuren, hoewel je misschien even moet wennen aan die verborgen deurgrepen. De deuropeningen zijn hoog en breed genoeg dat je niet veel moeite zult hebben met in- of uitstappen, wat super handig is als je kinderzitjes wilt plaatsen.

Over kinderzitjes gesproken, het installeren hiervan is een fluitje van een cent dankzij de ISOFIX-punten op de buitenste achterstoelen, die verstopt zitten achter ritsgesloten afdekkingen. Ze zijn behoorlijk gemakkelijk toegankelijk en vast te maken, maar je vindt de gordelgespen misschien wat lastig te bereiken zodra de kinderzitjes geplaatst zijn.

Wat betreft functies voor de achterstoelen, het hangt echt af van het uitrustingsniveau. Hogere modellen komen met USB-C-oplaadpoorten en het coole YouClip-accessoire montagesysteem. Er zijn wat opbergmogelijkheden zoals deurvakken en rugleuningzakken, hoewel die laatste niet bepaald ruim zijn.

De achterstoelen hebben een deelbaar neerklapfunctie die soepel werkt. Houd er wel rekening mee dat de ontgrendelingshendels alleen bereikbaar zijn vanaf de achterdeuren, niet vanaf de kofferruimte, maar eerlijk gezegd is het behoorlijk gemakkelijk om ze neer te klappen wanneer je dat nodig hebt.

Qua temperatuur is het meestal comfortabel achterin, maar het ontbreken van achterste ventilatieroosters zou een probleem kunnen zijn bij echt warm of koud weer. Aan de positieve kant zorgen die grote zijramen echt voor goed zicht en geven ze de achterste cabine een open, luchtige sfeer. Over het algemeen is het een solide setup voor passagiers!

Nieuwe DACIA DUSTER
Goed 3.9
Rijdynamiek 4.1 out of 5
Besturing & Wegligging 4.0 out of 5
Features & Styling 3.8 out of 5
Brandstofefficiëntie 4.0 out of 5
Comfort 3.9 out of 5
Veiligheid 3.0 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 4.2 out of 5
Good Stuff Veel premium en moderner exterieurontwerp Kenmerkende Y-vormige LED-dagrijverlichting Robuuste SUV-uitstraling met praktische beschermplaten Modulaire dakrails die losgeschroefd en 90° gedraaid kunnen worden voor dakboxen of fietsendragers Verborgen achterportiergrepen voor een strakker uiterlijk Kleurgeïnjecteerde kunststof bekleding die krassen beter verbergt Goede bodemvrijheid (217mm voor 4x4-versie) Aanzienlijk verbeterd interieurontwerp ten opzichte van voorganger Praktische opbergoplossingen door hele cabine Innovatief YOUCLIP-bevestigingssysteem voor accessoires Goede hoofdruimte voor en achter Breed openende deuren voor gemakkelijke toegang Behoorlijke passagiersruimte achter Meerdere USB-C-oplaadpoorten Fysieke knoppen voor klimaatregeling behouden Achteruitrijcamera met goede resolutie Betere handling en stabiliteit dan voorganger Indrukwekkende offroad-capaciteiten (vooral 4x4-versie) Goede aanrij- en afrijhoeken Degelijk brandstofverbruik over hele linie Meerdere rijmodi in 4x4-versie Hill descent control beschikbaar Lagere gebruikskosten vergeleken met premium concurrenten
Bad Stuff Harde, krasbare kunststoffen door hele cabine Oncomfortabele deurarmsteunen Beperkte stoelverstelling Geen lendensteunverstelling Basis audiosysteem in lagere uitvoeringen Harde middenarmsteun Opvallend windgeruis bij hogere snelheden Relatief trage acceleratie (10,2s 0-60 mph) Hybride aandrijflijn kan belast aanvoelen bij snelwegsnelheden Geen dieseloptie meer beschikbaar CVT-achtig schakelgedrag in hybride Enige aarzeling bij inhalen Basismodel mist infotainmentscherm Occasionele crashes/storingen van infotainmentsysteem Beperkte geavanceerde rijhulpsystemen Basis cruise control zonder adaptieve functie Laat reagerend dodehoekwaarschuwingssysteem Drie-sterren Euro NCAP-beoordeling Beperkte actieve veiligheidsfuncties Basis ADAS-pakket vergeleken met concurrenten Grotere draaicirkel dan voorganger Geen 40/20/40 gedeelde achterbank Vereiste opties kunnen prijs flink opdrijven
Summary
De derde generatie Dacia Duster betekent een grote stap voorwaarts in de wereld van budget-SUV's. Het slaagt erin om verbeterde verfijning te combineren met een betaalbare prijs. Met een vanafprijs van €25.590 biedt het indrukwekkende mogelijkheden en kenmerken die vaak beter zijn dan veel concurrenten in deze prijsklasse.Als je de verschillende aandrijflijnen tegen elkaar afweegt, lijkt de TCe 130 Mild Hybrid, vanaf €28.890, het beste compromis. Deze biedt een goede balans tussen prestaties - 0-100 km/u in slechts 9,9 seconden - en efficiëntie met 5,5 L/100km, en is nog steeds voordeliger dan de Hybrid 140. Maar als je echt van plan bent om off-road te gaan, is de 4x4-versie vanaf €33.890 het overwegen waard. Houd er wel rekening mee dat deze hogere gebruikskosten heeft en iets trager accelereert (11,0 seconden naar 100 km/u).Voor stadsbewoners is de Hybrid 140 (vanaf €31.340) een logische keuze. Deze biedt het beste brandstofverbruik met ongeveer 5,0-5,1 L/100km en het gemak van een automatische transmissie. Toch moet je de hogere prijs en de kleinere bagageruimte (430L vs. 472L) goed overwegen. De instap TCe 100 ECO-G is de meest budgetvriendelijke optie, maar is eigenlijk meer geschikt voor mensen die willen besparen op gebruikskosten met LPG dan voor wie prestaties zoekt.Qua uitrustingsniveaus komt de Expression-uitvoering naar voren als de beste prijs-kwaliteitverhouding. Deze komt met het nodige 10,1-inch infotainmentsysteem en een 7-inch digitaal instrumentenpaneel, zonder de forse prijsstijgingen van de hogere uitvoeringen. De Journey-uitvoering is ook prima, maar brengt de Duster in een prijsklasse waar je meer verfijnde concurrenten vindt.Voor de beste mix van functionaliteit en waarde adviseer ik de TCe 130 Mild Hybrid in Expression-uitvoering, vooral met het Pack Heating-pakket. Deze combinatie biedt alle belangrijke comfort- en technologische functies, behoudt de goede prijs-kwaliteitverhouding van de Duster en levert goede prestaties, zowel in de stad als op de snelweg.Let op: De drie-sterren Euro NCAP-beoordeling van de Duster weerspiegelt zijn prijspositionering - hij is veilig maar mist enkele geavanceerde veiligheidsfuncties die je vindt in duurdere concurrenten. Als geavanceerde rijhulpsystemen voor jou prioriteit hebben, kun je beter verder kijken of hogere uitvoeringen met optionele veiligheidspakketten overwegen.
TAGGED: Dacia, DACIA DUSTER, DUSTER, Hybride SUV, Mild Hybride SUV
SOURCES: DACIA
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Laatste Autoreviews

2025 Cupra Leon

2025 Cupra Leon: Test, Specificaties en Prijzen

4 out of 5Familie vriendelijk zonder fun factor op te offeren
2025 DS N°8

2025 DS N°8: Test, Specificaties en Prijzen

3.9 out of 5Moeiteloze luxe met onderscheidend ontwerp
2025 Leapmotor C10 REEV

2025 Leapmotor C10 REEV Test, Specificaties en Prijzen

3.8 out of 5Aantrekkelijk alternatief voor traditionele PHEV's
2025 Audi A5

2025 Audi A5 Test, Specificaties en Prijzen

4.1 out of 5Competente presteerder, mist passie
Zeekr 001

Zeekr 001 Test, Specificaties en Prijzen

4 out of 5Betaalbare premium met asterisken
Previous Next

Laatste Nieuws

2025 Kia Sportage Hybrid
Nieuws

Vernieuwde 2025 Kia Sportage Hybrid Levert 29% Meer Vermogen bij €42.795 Startprijs in Nederland

30/06/2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Nieuws

Van Circuit naar Straat: GR Yaris Aero Performance Brengt 6 Race-Bewezen Upgrades naar Europa

30/06/2025
Lancia Ypsilon
Nieuws

Krachtige 280pk Lancia Ypsilon HF Verovert Nederlandse Markt voor €41.000

26/06/2025
Mercedes-AMG GT XX Concept
Nieuws

Waanzinnige 1.360 PK Mercedes-AMG GT XX Concept Vernietigt Elk Elektrisch Auto Record

26/06/2025
Golf GTI Edition 50
Nieuws

Explosieve 325PK Golf GTI Edition 50 Breekt Records: De Ultieme Nederlandse Hot Hatch Revelatie voor 2026

20/06/2025
Voyah Courage
Nieuws

5 Redenen Waarom Voyah’s €50.000 Elektrische SUV Nederlandse Wegen Deze Zomer Kan Transformeren

20/06/2025
Previous Next

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
© 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.