2025 Kia Sorento Plug-in Hybride (PHEV) Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype: | 1.6 GDi Plug-in Hybride |
Versnellingsbak: | 6-traps automaat |
Aandrijving: | AWD |
Transmissie: | Automaat |
Maximaal vermogen: | 253 pk (186 kW) |
Maximaal koppel: | 367 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstofsoort: | Benzine |
Emissienorm: | Euro 6e |
Top Snelheid: | 183 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Lithium-ion polymeerbatterij: | 13,8 kWh |
Elektrisch bereik: | 55 km |
Maximale laadcapaciteit 1-fase AC: | 3,3 kW |
Laadtijd 1-fase 16 Ampรจre Laadpaal Niveau 2 (20% – 100%): | Ongeveer 3 uur en 56 minuten |
Type 2 laadkabel voor openbaar laden (5 meter) inbegrepen |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitplaatsen: | 6 / 7 |
Bagageruimte (met alle stoelen omhoog): | 370 liter |
Bagageruimte (met de stoelen van de tweede rij omhoog): | 809 liter |
Bagageruimte (met de achterstoelen neergeklapt): | 1999 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 7-zitter | 6-zitter |
---|---|---|
Leeggewicht: | 2005 kg | 1995 kg |
Max. aanhangergewicht (geremd): | 1010 kg | 1010 kg |
Max. aanhangergewicht (ongeremd): | 750 kg | 750 kg |
Totaalgewicht (maximaal toegestaan): | 2705 kg | 2640 kg |
Specificatie | 1.6 GDi Plug-in Hybride |
---|---|
Vanaf prijs | โฌ56.195 (DynamicLine 7-zitter) |
Brandstoftype | Benzine |
Cilinders | 4 |
Cilinderinhoud (cmยณ) | 1.598 |
Aandrijving | 4WD |
Transmissie | 6-traps automaat |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | Niet gespecificeerd |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 1,6 L/100 km |
CO2-uitstoot | 37 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | 55 km |
Accucapaciteit (bruto) | 13,8 kWh |
Laadtijd AC-laadproces | Ongeveer 3 uur en 56 minuten (20% – 100%, 1-fase 16 Ampรจre) |
Maximaal vermogen | 186 kW (253 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,8 seconden |
Maximaal koppel | 367 Nm / 1.500-3.500 tpm (gecombineerd) |
Topsnelheid | 183 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1695 mm |
Breedte: | 1900 mm |
Lengte: | 4815 mm |
Wielbasis: | 2815 mm |
Bodemvrijheid: | — |
Functiecategorie | DynamicLine (7 zitplaatsen) | DynamicPlusLine (7 zitplaatsen) | ExecutiveLine (7 zitplaatsen) |
---|---|---|---|
Startprijs | โฌ56.195 | โฌ60.295 | โฌ64.895 |
Exterieur | – 19″ lichtmetalen velgen – LED-koplampen met dynamische LED-richtingaanwijzers – LED-dagrijverlichting – LED-achterlichten – LED-mistlampen (voor en achter) – Dakrails – Elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels | Alle DynamicLine-functies plus: – Panoramisch zonnedak met elektrische kantelfunctie – Privacy glas – Hittebestendige voorruit en voorste zijruiten – Gelamineerd voorruit glas | Alle DynamicPlusLine-functies plus: – Zelfnivellerende achterwielophanging – 360ยฐ camera (AVM) – Dodehoek Camera (BVM) |
Interieur | – Stof/kunstlederen bekleding in Saliegroen/Grijs – Handmatige stoelverstelling – Verwarmde voorstoelen – Met leer bekleed stuurwiel – 4″ digitaal instrumentenpaneel – LED-interieurverlichting (voor, achter en bagageruimte) – Automatische dual-zone airconditioning – Airconditioning derde zitrij | Alle DynamicLine-functies plus: – Lederen bekleding (‘Style’) – Elektrische stoelverstelling – Verwarmde voor- en tweede rij stoelen – Sfeerverlichting – 12,3″ gebogen digitaal instrumentenpaneel – Boseยฎ Premium Sound systeem (12 luidsprekers) – Draadloze telefoonlader | Alle DynamicPlusLine-functies plus: – Nappa lederen bekleding – Geheugenfunctie voor bestuurdersstoel – Geventileerde voorstoelen – Relaxfunctie voor bestuurders- en passagiersstoel – Aluminium pedalen – Head-up display – Biometrische identificatie (vingerafdrukscanner) |
Aandrijving en Chassis | – 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid aandrijflijn (186 kW / 253 pk) – 4WD – 6-traps automatische transmissie – Drive Mode Select – E-Shift (roterende versnellingskeuzeknop) – Elektrische parkeerrem met auto-hold functie | Hetzelfde als DynamicLine | Hetzelfde als DynamicLine |
Rijhulpsystemen | – Adaptieve cruise control met navigatie-gebaseerde bochtcontrole – Lane Keeping Assist (LKAS) – Lane Following Assist (LFA) – Blind Spot Collision Avoidance Assist (BCA) – Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met voetganger- en fietsersdetectie – Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) – Driver Attention Warning (DAW) – Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) – Safe Exit Assist (SEA) – Highway Driving Assist (HDA) – Voor- en achterparkeersensoren | Alle DynamicLine-functies plus: – Highway Driving Assist 2.0 (met rijstrookwisselhulp) – Verbeterde Forward Collision-Avoidance Assist (FCA 2.0) met kruispunt- en oversteekdetectie – Parkeersensoren (voor, achter, zijkant) | Alle DynamicPlusLine-functies plus: – Remote Smart Parking Assist (RSPA) – Blind Spot View Monitor (BVM) – Surround View Monitor (SVM) – Intelligent Park Assist |
Comfort en Gemak | – 12,3″ navigatiesysteem met Kia Connect en Live Services – Apple CarPlay en Android Auto – Bluetooth met spraakherkenning – Smart key met start/stop-knop – Verwarmd stuurwiel – Regensensor – Automatisch dimmende binnenspiegel – Elektrische ramen met one-touch bediening – USB-C-poorten (voor, achter en derde rij) | Alle DynamicLine-functies plus: – Elektrische achterklep met auto-close functie – Draadloze telefoonlader – Zonwering achterportieren | Alle DynamicPlusLine-functies plus: – Digital Key 2.0 (gebruik smartphone als sleutel) – Elektrisch verstelbare stuurkolom met geheugenfunctie – USB-C-oplaadpoorten derde rij |
Veiligheid | – 7 airbags – ABS, ESC, DBC, HAC, TSA, MCB – Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) – ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes – Noodoproepsysteem (eCall) | Hetzelfde als DynamicLine | Hetzelfde als DynamicLine |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Comfort | |
EV-laadkabel 1-fase / type 2 – 32 Amp 5 mtr | โฌ 389,00 |
EV-laadkabel haspel voor 1-fase en 3-fase / type 2 laadkabels | โฌ 105,00 |
EV-laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 7,5 mtr | โฌ 299,00 |
EV-laadkabel haak (zwart met Kia-logo) | โฌ 35,00 |
EV-laadkabel 3-fase / type 2 – 32 Amp 5 meter inclusief opbergtas | โฌ 399,00 |
Bescherming | |
Mattenset rubber, 4-delig | โฌ 89,00 |
Anti-slip bak (7-zits) | โฌ 105,00 |
Mattenset rubber | โฌ 32,00 |
Styling | |
Sierlijstenset, 4-delig, piano zwart | โฌ 299,00 |
Sierlijstenset, 4-delig, satijnchroom | โฌ 299,00 |
Achterkleplijst, satijnchroom | โฌ 205,00 |
Achterkleplijst, piano zwart | โฌ 205,00 |
Side steps, mat aluminium | โฌ 995,00 |
Thuisladen | |
Kia Charge thuislaadpakket Smart | โฌ 1.899,00 |
Kia Charge (meerwerk) – Graaf- en/of straatpakket tot 4 meter vanaf de meterkast | โฌ 199,00 |
Kia Charge (meerwerk) – Graaf- en/of straatpakket tot 10 meter vanaf de meterkast | โฌ 399,00 |
Kia Charge (meerwerk) – Voorbereiding 3-fase | โฌ 299,00 |
Kia Charge (meerwerk) – Graaf- en/of straatwerk per meter (tot 25 meter) | โฌ 44,95 |
Alfen standvoet (vaste kabel) inclusief installatie | โฌ 560,00 |
Kia Charge (accessoires) – Standvoet inclusief installatie | โฌ 525,00 |
Kia Charge thuislaadpakket – Smart Business (Zaptec Pro 22 kW) | โฌ 2.549,00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart (vaste kabel, 5m) | โฌ 2.099,00 |
Kia Charge thuislaadpakket Smart Business (vaste kabel, 5m) | โฌ 2.749,00 |
Transport | |
Trekhaak met vaste kogel excl. kabelset | โฌ 700,00 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 979,00 |
Trekhaak met volledig elektrisch wegklapbare kogel excl. kabelset | โฌ 2.500,00 |
Trekhaak kabelset 13-polig (niet geschikt voor elektrische in- en uitklapbare kogel) | โฌ 389,00 |
Trekhaak kabelset 13-polig t.b.v. trekhaak met elektrische in- en uitklapbare kogel | โฌ 235,00 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559,95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499,00 |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan Aeroskin (400 liter) | โฌ 449,00 |
Fietsendrager, Thule FreeRide 532, voor 1 fiets | โฌ 129,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (390 liter) | โฌ 515,00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475,00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560,00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719,00 |
Fietsendrager Active t.b.v. รฉรฉn fiets | โฌ 165,00 |
Dwarsdragers aluminium voor op dakrailing | โฌ 375,00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499,00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933, voor 2 fietsen, 13-polig | โฌ 1.015,00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact, voor 2 fietsen, 13-polig | โฌ 639,95 |
Dakkoffer, Thule Motion 3 XL (500L), zwart glans | โฌ 899,95 |
Dakkoffer, Thule Motion 3 L (450L), zwart glans | โฌ 799,95 |
Pakket | Prijs |
---|---|
Design Pack satijn chroom | โฌ 642.00 |
Design Pack piano zwart | โฌ 642.00 |
Protection Pack (7-zitter) | โฌ 220.00 |
Protection Pack (5-zitter) | โฌ 220.00 |
All Seasons Pack (5-zitter) | โฌ 250.00 |
All Seasons Pack (7-zitter) | โฌ 250.00 |
Prijsstructuur van 2025 Kia Sorento
Variant & Aandrijflijn | Netto catalogusprijs | BTW | BPM | Fiscale waarde* | Consumenten- adviesprijs** |
---|---|---|---|---|---|
1.6 T-GDi AT6 Plug-in Hybrid 4WD | |||||
DynamicLine 7-zits | โฌ44.564,46 | โฌ9.358,54 | โฌ1.252,00 | โฌ55.175,00 | โฌ56.195,00 |
DynamicPlusLine 7-zits | โฌ47.952,89 | โฌ10.070,11 | โฌ1.252,00 | โฌ59.275,00 | โฌ60.295,00 |
ExecutiveLine 7-zits | โฌ51.754,55 | โฌ10.868,45 | โฌ1.252,00 | โฌ63.875,00 | โฌ64.895,00 |
ExecutiveLine 6-zits | โฌ52.580,99 | โฌ11.042,01 | โฌ1.252,00 | โฌ64.875,00 | โฌ65.895,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De Kia Sorento Te Kopen?
De 2025 Kia Sorento PHEV is een belangrijke update van Kia’s middelgrote SUV-lijn. Het is de plug-in hybride versie en is ontworpen om een uitstekend brandstofverbruik te leveren, maar heeft alle veelzijdigheid en capaciteiten die je van een SUV met drie zitrijen zou verwachten.
De Sorento PHEV heeft een grote herontwerp ondergaan, zowel van binnen als van buiten. Het zijn niet alleen cosmetische veranderingen; er zijn verbeteringen aan de ophanging en het algehele rijgevoel. Dat maakt de Sorento PHEV een zeer aantrekkelijk aanbod voor mensen die op zoek zijn naar een zuinige gezinstransporter met alle hedendaagse comfort.
Hij komt behoorlijk uitgerust, zelfs nog meer in het ExecutiveLine model. Standaard zijn vierwielaandrijving, drie zitrijen en een breed scala aan veiligheids- en comforttechnologie. Met een startprijs van โฌ56.195 voor de DynamicLine, het basismodel, plaatst dit hem in de topklasse van middelgrote SUV’s.
De Sorento PHEV, met zijn plug-in hybride aandrijflijn, maakt elektrisch rijden mogelijk voor kortere ritten maar heeft een benzinemotor voor langere reizen. Die aanpasbaarheid, gekoppeld aan zijn herontwerp in 2025, maakt de Sorento PHEV een zeer intrigerende optie voor gezinnen die “groen” willen zijn maar nog steeds alle ruimte en utiliteit van een grote SUV nodig hebben.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Sorento gebruikt een aandrijflijn die een 1,6-liter turbocharged viercilinder motor combineert met een elektromotor en accupakket. Dit zorgt voor een totaal gecombineerd systeemvermogen van 253 pk, wat een goede balans is tussen brandstofverbruik en prestaties in een auto van dit formaat.
Dat is een van de voordelen van het plug-in hybride systeem, aangezien het op pure elektrische kracht kan rijden voor korte ritten. De Sorento PHEV heeft een elektrisch bereik van ongeveer 50 km, wat voor veel mensen voldoende zou zijn voor woon-werkverkeer of boodschappen doen. Eigenaren zouden dus theoretisch honderden, zelfs duizenden kilometers kunnen rijden zonder een druppel benzine te verbruiken, wat op den duur een heleboel brandstof zou besparen.
Deze aandrijflijn is gekoppeld aan een 6-traps automatische transmissie, wat een enigszins vreemde keuze is voor een hybride SUV omdat de meeste concurrenten hebben gekozen voor continu variabele transmissies (CVT’s). Deze traditionele automaat zorgt voor een natuurlijkere rijervaring dan die van een CVT met echte schakelpunten (wat veel bestuurders waarderen).
En hij heeft 4WD en een 6-traps automatische transmissie die het vermogen naar alle vier de wielen brengt. Dat zorgt voor een soepele vermogensafgifte en uitstekende tractie onder alle rijomstandigheden. Hij heeft een E-Shift systeem dat gebruik maakt van een draaibare versnellingskeuzeknop – wat bijdraagt aan de hightech rijervaring.
Wat betreft prestaties heeft de Sorento PHEV een behoorlijke acceleratie voor een middelgrote SUV. De Sorento Plug-in Hybrid kan in 8,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, wat respectabel is voor een grote SUV.
Een minpunt dat we hebben gevonden is dat de transmissie soms aarzelt, vooral bij lage snelheden. Maar dat kan te wijten zijn aan het hybride systeem in combinatie met de 6-traps automaat. Over het algemeen vonden we de rijervaring echter soepel en verfijnd, vooral eenmaal op snelheid.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Kia Sorento heeft geweldige remmen, met een goede, stevige grip en een prettig, stevig pedaal. Hij kan van 100 km/u naar 0 remmen in 35,99 meter, wat behoorlijk indrukwekkend is gezien de grootte en het gewicht van het voertuig, dat ongeveer 2005 kg bedraagt voor de 7-zitter. Je kunt merken dat Kia de remmen zeker heeft afgesteld om dat vertrouwen te leveren, ongeacht de rijsituatie.
Zoals bij de meeste hybriden maakt de Sorento PHEV gebruik van een regeneratief remsysteem. Deze energie wordt teruggewonnen wanneer je afremt of de remmen gebruikt en wordt teruggeleid naar de accu om de algehele efficiรซntie te verbeteren. Kia heeft dit goed geรฏntegreerd met de conventionele wrijvingsremmen, zodat je geen vreemde pedaalfeedback of -grijpen ervaart dat soms voorkomt bij hybriden.
Natuurlijk is goed remvermogen niet alleen te danken aan de remmen. Banden en de hele voertuigdynamiek spelen ook een grote rol. Kia moet het hele systeem met veiligheid in gedachten hebben ontworpen, want het bereikte de kortste remweg.
Bij normaal rijden doen de remmen het prima en nog veel meer. Je kunt ook regeneratief remmen gebruiken om af te remmen in het verkeer of bij het afdalen van heuvels, wat je normale remmen zou sparen en ze waarschijnlijk zelfs langer mee zou laten gaan. Je kunt zelfs bepalen hoe sterk het regeneratief remmen is, zodat je onder sommige omstandigheden met รฉรฉn pedaal zou kunnen rijden.
Besturing En Ophanging
De Kia Sorento heeft belangrijke updates gekregen aan zijn ophangingssysteem, wat duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen op het gebied van rijkwaliteit en wegligging. We merkten verbeteringen op dit gebied op in vergelijking met het vorige model.
Kia heeft een “frequentie-selectief demper” systeem geรฏntroduceerd, zoals ze het noemen, hetzelfde systeem dat ze gebruiken in hun EV6 en EV9 elektrische auto’s. Dit wordt mogelijk gemaakt door het vermogen van de ophanging om zich aan te passen aan de wegomstandigheden zonder dat er dure elektronische adaptieve dempers nodig zijn. Dit betekent dat het de kleine hoogfrequente hobbels absorbeert maar dan verstevigt voor een bocht of andere laagfrequente gebeurtenis.
Het resultaat? Een veel soepelere rit, en comfortabeler, wanneer je gewoon door de stad rijdt. De Sorento PHEV vangt hobbels en ruwe plekken zeer goed op, zodat jij en je passagiers weinig schokken ervaren. En dat is niet slecht, gezien het feit dat hij ook op 19-inch wielen staat, wat soms voor een wat hardere rit kan zorgen.
Maar maak je geen zorgen, Kia heeft handling niet opgeofferd voor comfort. De afstelling van de ophanging zorgt ervoor dat je nog steeds een degelijke carrosseriecontrole hebt in bochten, zodat de Sorento PHEV niet aanvoelt alsof hij op het punt staat om om te rollen, wat een goede zaak is omdat je je zekerder voelt om de Sorento wat meer te pushen in de bochten.
Niet dat hij messcherp is als een sportwagen, maar het gevoel van het sturen is goed en heeft een prettig gewicht voor een familie-SUV. Het is niet te zwaar; sterker nog, het is licht genoeg om comfortabel te hanteren, maar niet zo licht dat het vermoeiend is om te rijden.
Welke Banden Gebruikt Het?
19-inch wielen zijn standaard op de Sorento Plug-in Hybride, en ze staan deze SUV geweldig. Deze velgen bieden het beste compromis tussen stijl, prestaties en brandstofverbruik, waardoor de Sorento er als een “chique” auto uitziet, maar nog steeds rijdt als een comfortabele bank.
Hij is uitgerust met Continental CrossContact LX Sport all-season banden, wat zeer goede banden zijn, ontworpen voor SUV’s en crossovers. Ze zijn erg comfortabel, presteren goed en hebben een uitstekend brandstofverbruik – precies wat een Sorento PHEV zou moeten hebben. We hebben allemaal opgemerkt hoe stil het interieur is, hoe soepel de rit is en hoe stabiel de auto is in de bochten, aspecten die sterk afhankelijk zijn van de bandenkeuze. All-season banden zouden voor iedereen voldoende moeten zijn voor gebruik het hele jaar door, tenzij je natuurlijk in een echt koud deel van het land woont in de winter, dan zou je willen overschakelen op winterbanden.
Dan zijn er de banden zelf, en dat is een belangrijke factor, vooral bij een PHEV (plug-in hybride elektrisch voertuig) zoals de Sorento. De standaardbanden zijn eigenlijk een heel goed compromis tussen lage rolweerstand (wat goed is voor brandstofverbruik/elektrisch bereik) en toch voldoende grip om veilig en stabiel te kunnen bochten en handling.
Als je overweegt om de wielen of banden te verwisselen, houd er dan rekening mee dat eventuele wijzigingen de efficiรซntie, rijkwaliteit en handling van de Sorento kunnen beรฏnvloeden. Negentien inch is het magische getal voor deze SUV, dus het is waarschijnlijk geen goed idee om te radicale veranderingen aan te brengen.
Interieur Uiterlijk
De Kia Sorento heeft aanzienlijke interieur-upgrades ondergaan die hem nog aantrekkelijker maken in de hogere middelgrote SUV-klasse. Het ontwerp is zeer chic en eigentijds, met grote nadruk op technologie en gebruiksgemak.
Een van de opvallende updates is de nieuwe dubbele 12,3-inch display opstelling, die het digitale instrumentenpaneel en infotainment touchscreen samenbrengt in รฉรฉn strak paneel. Deze opstelling geeft het dashboard een gepolijste, hedendaagse uitstraling, die doet denken aan wat je zou vinden in duurdere luxe voertuigen. Het heeft echt scherpe, heldere graphics, en de lay-outs kunnen worden aangepast om de informatie die voor jou het belangrijkst is het beste weer te geven.
Beginnend bij de DynamicLine uitvoering krijg je een mooie mix van stof en kunstleder bekleding in een uniek Sage Green/Grey kleurenschema. Ja, zelfs op dit basisniveau levert Kia een met leder bekleed stuurwiel, een vleugje luxe precies waar je het nodig hebt. Bij de DynamicPlusLine maakt het interieur nog een sprong voorwaarts met volledige lederen bekleding en een sportieve afwerking. Deze uitvoering heeft ook sfeerverlichting, en dat maakt ’s nachts een groot verschil in het interieur.
Materiaalkwaliteit is een sterk punt in de Sorento PHEV, vooral in de hogere uitvoeringen zoals de ExecutiveLine. Hier pakt Kia volledig uit met zachte materialen op het dashboard, deurpanelen en middenconsole. De ExecutiveLine heeft zelfs gestikt Nappa leder bekleding, wat de stoelen een echt luxueus gevoel geeft.
De middenconsole is aangepast aan de unieke aandrijflijn van de plug-in hybrid. Er is een draaibare versnellingsknop in plaats van de typische versnellingspook. Daardoor bespaart het niet alleen ruimte maar maakt het het interieur ook opener en overzichtelijker. De klimaatregeling combineert fysieke knoppen met aanraakgevoelige knoppen, wat misschien even wennen is, maar ze werken behoorlijk goed.
Er is ook sfeerverlichting die je kunt aanpassen naar welke kleur je maar wilt om de stemming te bepalen. En als je voor de hogere uitvoeringen gaat, krijg je een panoramisch schuifdak dat allerlei licht in de cabine laat en het zoveel opener laat lijken.
Hoewel het interieur meestal schittert, zijn er een paar kleine minpuntjes. De pianozwarte afwerking ziet er mooi uit, maar trekt vingerafdrukken en stof aan. Een ander punt is dat sommige plastic onderdelen op minder zichtbare plekken niet van dezelfde hoge kwaliteit lijken als de rest van het interieur. Over het geheel genomen plaatsen de upgrades van het Sorento-interieur hem echter in een goede positie ten opzichte van anderen in zijn klasse.
Exterieur Uiterlijk
De Kia Sorento heeft een vernieuwd uiterlijk. Het behoudt wat we leuk vonden aan de oude versie en voegt enkele mooie details toe die in het oog springen. Het is eigentijds, maar niet overdreven, met een vleugje durf, en het draait allemaal om aerodynamica, wat het elektrische bereik en het algemene brandstofverbruik verhoogt.
Het eerste wat opvalt is het nieuwe koplampontwerp. De Sorento PHEV heeft nu een opvallende quad-LED opstelling, die doet denken aan de grotere Telluride maar met zijn eigen unieke stijl. Deze koplampen worden aangevuld door een agressieve dagrijverlichting die de hele breedte van de voorzijde beslaat, wat het voertuig een brede, zelfverzekerde uitstraling geeft.
De “tiger nose” grille, Kia’s kenmerk, is opnieuw ontworpen met een gedetailleerder patroon en wordt aan weerszijden geflankeerd door functionele luchtgordijnen die de luchtweerstand verminderen. De onderste bumper is een mix van carrosseriekleur en glanzend zwarte elementen, geaccentueerd door subtiele zilveren details die een premium gevoel toevoegen.
De Sorento PHEV ziet er nog steeds atletisch uit vanaf de zijkant, met een licht aflopende daklijn en scherpe karakterlijnen. Het plug-in hybride model heeft onderscheidende 19-inch lichtmetalen wielen die aerodynamisch zijn ontworpen om turbulentie te verminderen en de efficiรซntie te verbeteren. In carrosseriekleur uitgevoerde deurgrepen met een vleugje chroom en zilveren dakrails maken het zijprofiel mooi af.
Aan de achterkant zijn de achterlichten opnieuw ontworpen met een gesplitste LED-opstelling, wat de Sorento een onderscheidende nachtelijke uitstraling geeft. Op de achterklep staat trots “Sorento” geschreven met een subtiel “PHEV”-embleem, dat wijst op zijn hybride aandrijflijn. De onderbumper is zeer vloeiend, en heeft zelfs verborgen uitlaatopeningen om een milieuvriendelijke indruk te geven.
Kleuropties laten de Sorento PHEV echt opvallen, vooral het nieuwe Cityscape Green, dat we geweldig vonden vanwege het vermogen om op te vallen zonder te opzichtig te zijn.
Over het algemeen slaat het exterieurdesign de spijker op zijn kop, hoewel we wel opmerkten dat de zwarte plastic bekleding rond de wielkasten bij sommige uitvoeringen wat afbreuk doet aan de premium uitstraling. In de wereld van SUV’s is die ruige uitstraling echter “in”, en dat is waarschijnlijk waar sommige kopers naar op zoek zijn.
Comfort En Gemak
De Sorento legt sterk de nadruk op comfort en gebruiksgemak, waardoor het een uitstekende keuze is voor iedereen die een premium ervaring zoekt voor zowel bestuurder als passagiers. Het is een voertuig met drie zitrijen, dus het is flexibel genoeg voor gezinnen of wanneer je extra mensen moet vervoeren.
De bestuurdersstoel biedt uitstekende verstelmogelijkheden, vooral in de hogere uitvoeringen. Neem bijvoorbeeld het ExecutiveLine model – deze komt met een 14-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie. De 4-voudig elektrische lendensteun en uitschuifbare dijsteun zorgen ervoor dat bestuurders van elk postuur hun ideale zitpositie kunnen vinden. De stoelen zijn ook zeer comfortabel en ondersteunend, en in de hogere uitvoeringen voorzien van gestikt Nappa leder, wat zeer luxueus is.
Het klimaatbeheersingssysteem is een ander hoogtepunt. Voorin beschik je over een automatisch dual-zone systeem, en achterpassagiers hebben hun eigen ventilatieopeningen en ventilatorregeling. Het systeem handhaaft uitstekend een aangename temperatuur in het interieur, zowel in volledig elektrische modus als daarbuiten.
Wat zitcomfort betreft heeft Kia niet bezuinigd. De DynamicLine is voorzien van verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel. In de DynamicPlusLine zijn ook de stoelen op de tweede rij verwarmd. En in de ExecutiveLine krijg je geventileerde voorstoelen en een ontspanningsfunctie voor zowel bestuurder als voorpassagier.
Het infotainmentsysteem is indrukwekkend, met een groot 12,3-inch touchscreen dat zeer responsief en gebruiksvriendelijk is. Het beschikt over draadloze Apple CarPlay en Android Auto voor eenvoudige smartphoneverbinding. Het heeft ook ingebouwde navigatie en diverse connected services. De hogere uitvoeringen zijn zelfs uitgerust met een premium Bose-geluidssysteem dat helder, rijk geluid door het hele interieur verspreidt.
Gebruiksgemak vind je overal terug, van de handsfree elektrische achterklep en draadloze telefoonoplader tot de vele USB-poorten verspreid door het interieur. Het grote panoramadak (standaard op de hogere uitvoeringen) zorgt voor een zeer ruimtelijke en lichte sfeer in het interieur. Een handige functie stelt achterpassagiers in staat om de voorpassagiersstoel te verstellen voor meer beenruimte of een gemakkelijke toegang tot de derde zitrij. De ExecutiveLine introduceert ook Kia’s Digital Key 2.0, waarmee je je smartphone als autosleutel kunt gebruiken.
Kia’s nieuwste UVO-connected services voegen nog meer gemak toe met afstandsstart en klimaatvoorconditioning, evenals het controleren van de voertuigstatus (inclusief de resterende batterijlading) via een app op je smartphone. Deze functies komen goed van pas in een plug-in hybride, waarbij je oplaadtijden kunt plannen tijdens daluren en toch het interieur kunt voorverwarmen zonder dat dit ten koste gaat van de batterij.
De derde zitrij biedt een behoorlijke hoeveelheid ruimte, niet zoveel als sommige grotere SUV’s, maar voldoende voor kinderen of kleinere volwassenen voor korte ritten. De captain’s chairs op de tweede rij zijn verschuifbaar en verstelbaar, wat flexibiliteit biedt in de inrichting van de cabineruimte.
Er is veel aandacht besteed aan de opbergruimte met vele vakken en compartimenten door het hele interieur. Met name de middenconsole biedt een diepe opbergbak en praktische bekerhouders. De portiervakken zijn ook ruim genoeg voor waterflessen en andere benodigdheden.
Veiligheid En Beveiliging
De Sorento komt standaard met een scala aan actieve veiligheidsfuncties die zorgen voor een veilig rijgevoel. Van ABS en ESC tot DBC en HAC, deze systemen werken naadloos samen om de auto stabiel te houden onder alle rijomstandigheden. Je beschikt ook over Trailer Stability Assist (TSA) en Multi-Collision Brake (MCB) voor extra gemoedsrust.
Een aspect dat de Sorento onderscheidt is het rijassistentiesysteem. Alle uitvoeringen zijn voorzien van Adaptieve Cruise Control met op navigatie gebaseerde bochtencontrole, Lane Keeping Assist (LKAS), Lane Following Assist (LFA), en Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), dat zelfs voetgangers en fietsers detecteert. Bestuurders waarderen dat het systeem het voertuig subtiel terug in de rijstrook brengt zonder opdringerig te zijn. Bij keuze voor de DynamicPlusLine of ExecutiveLine uitvoeringen krijg je het verbeterde FCA 2.0-systeem met kruispuntdetectie en detectie van overstekend verkeer.
Als extra veiligheidsvoorziening beschikt de Sorento over Blind Spot Collision Avoidance Assist (BCA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Deze functies zijn vooral nuttig bij het wisselen van rijstrook of achteruit rijden uit een parkeervak. Daarnaast voorkomt het Safe Exit Assist (SEA) systeem dat deuren worden geopend als er een naderende auto of fiets wordt gedetecteerd.
Highway Driving Assist (HDA) is standaard, waardoor lange ritten veel minder vermoeiend zijn doordat het systeem de snelheid regelt en een veilige afstand bewaart tot andere voertuigen. Hogere uitvoeringen zijn uitgerust met HDA 2.0, dat ook rijstrookwisselassistentie omvat.
De ExecutiveLine voegt verschillende geavanceerde veiligheidsfuncties toe. De Blind Spot View Monitor (BVM) toont een live videobeeld van de dode hoek bij het gebruik van de richtingaanwijzer, en de Surround View Monitor (SVM) biedt een 360-graden beeld rondom het voertuig, wat parkeren en manoeuvres bij lage snelheid vereenvoudigt.
Het veiligheidspakket is zeer compleet, al zijn sommige functies, zoals het waarschuwingssysteem voor bestuurdersmoeheid, wat aan de gevoelige kant. Deze zijn echter meestal aan te passen of uit te schakelen naar persoonlijke voorkeur.
Tot slot brengt de plug-in hybride aandrijflijn enkele specifieke veiligheidsaspecten met zich mee. De hoogspanningsaccu is gehuisvest in een versterkte constructie en beschikt over “ontkoppelings”-systemen voor het geval van een aanrijding. De Sorento PHEV is ook zeer stil bij lage snelheden en is daarom voorzien van een voetgangerswaarschuwingssignaal voor de omgeving.
Hoe Rijdt Het?
Ook in elektrische modus is hij uitstekend; de Sorento PHEV is zeer soepel en stil, een ideaal voertuig voor stadsverkeer en woon-werkverkeer. Met de elektromotor krijg je direct koppel, dus je hebt die fijne, snelle, responsieve acceleratie wanneer je in het verkeer rijdt. Wanneer de benzinemotor aanslaat, verloopt de overgang meestal naadloos, hoewel je dit tijdens sterke acceleratie wat meer kunt merken.
Op de snelweg blijft de Sorento PHEV zeer stabiel. Het is zeer stil in de cabine, zelfs bij hoge snelheden, met weinig wind- of weggeluid. Het vermogen komt natuurlijk van de aandrijflijn, en de zestraps automatische transmissie houdt de motor altijd op het ideale toerental voor optimale prestaties.
De nieuwe ophanging is een opvallend kenmerk. Kia heeft het goed voor elkaar met hun “frequentie-selectieve dempers”; de rit is comfortabel zonder compromissen te doen aan de carrosseriecontrole. De Sorento PHEV absorbeert hobbels en oneffen ondergrond zeer goed en gaat ook uitstekend om met overhellen in bochten. Hij is comfortabel maar toch zelfverzekerd, zelfs bij een meer dynamische rijstijl.
De besturing is een ander pluspunt. Het is niet zo scherp als een sportwagen maar precies zoals een gezins-SUV zou moeten zijn; het heeft een goed gewicht en feedback. Het is zeer eenvoudig om op straat te parkeren, en hoewel de auto zelf vrij groot is, heeft hij een zeer goede draaicirkel waardoor parkeren niet te moeilijk is.
Het regeneratief remmen is zeer soepel, in tegenstelling tot veel hybrides. De Sorento PHEV rijdt zo prettig, vooral op de snelweg; de rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistentie maken lange ritten echt gemakkelijk. Ook het dodehoekbewakingssysteem verdient een compliment; de cameraweergave in het instrumentencluster maakt het zeer gebruiksvriendelijk.
Hij heeft uitstekend zicht met grote zijspiegels en een hoge zitpositie. Het 360-graden camerasysteem maakt het veel eenvoudiger om te parkeren of te manoeuvreren bij lage snelheden.
Mijn enige kritiekpunt is dat hij soms aarzelt bij de overgang van elektrisch naar benzine tijdens het rijden op lage snelheden, maar dat is een kleine prijs om te betalen. Het brandstofverbruik is echter uitstekend, vooral wanneer je weet dat je alleen korte afstanden rijdt en voornamelijk elektrisch zult rijden. Het is een Sorento PHEV, dus zelfs wanneer de benzinemotor aanslaat, is hij relatief zuinig voor zijn formaat.
Al met al biedt de Kia Sorento Plug-in Hybride een zeer uitgebalanceerde en aangename rijervaring, die de rust en soepelheid van een elektrisch voertuig combineert met het gebruiksgemak van een middelgrote SUV. Hij rijdt beter, stuurt beter en is een zeer sterke concurrent in zijn klasse.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Achter de derde zitrij biedt de Sorento PHEV ongeveer 370 liter bagageruimte met alle drie de zitrijen in gebruik. Er passen een paar boodschappentassen of kleine koffers in, maar het is wat klein voor een auto van dit formaat. Dit is een gebruikelijk compromis bij middelgrote SUV’s met drie zitrijen, vooral bij een plug-in hybride zoals deze, omdat het accupakket wat ruimte inneemt.
Klap je de derde zitrij neer, dan zie je een grote sprong in bagagecapaciteit – tot ongeveer 809 liter. Dat is voldoende voor grote boodschappen of gezinsvakanties, of gewoon om omvangrijke spullen zoals kinderwagens en sportuitrusting te vervoeren. Nog meer ruimte nodig? Je kunt ook de tweede rij stoelen helemaal naar voren schuiven om maximale ruimte te creรซren.
De Sorento PHEV heeft 1999 liter bagageruimte met de tweede en derde rij neergeklapt. Dit creรซert een grote, vlakke laadvloer, ideaal voor het vervoeren van grotere objecten zoals meubels of bouwmaterialen.
De bagageruimte is doordacht ontworpen met praktische voorzieningen. Hij heeft een lage laadvloer waardoor het gemakkelijk is om spullen in en uit te laden, en er zijn bevestigingshaken voor losse items. En ja, je krijgt een 12V-aansluiting voor accessoires die stroom nodig hebben.
Een handige functie is de mogelijkheid om de tweede rij stoelen vanuit de bagageruimte neer te klappen met knoppen bij de achterklep – geen noodzaak om naar de zijdeuren te lopen. De Sorento PHEV heeft een behoorlijke bagageruimte, maar niet zoveel als sommige niet-hybride middelgrote SUV’s – een kleine concessie voor het verbeterde brandstofverbruik en elektrische rijbereik.
Comfort Achterbank
De Kia Sorento is zeer flexibel wat betreft zitplaatsindeling. Je kunt kiezen voor de reguliere 7-zits configuratie, of de 6-zits versie die alleen wordt aangeboden in het topmodel ExecutiveLine. Deze flexibiliteit in zitplaatsen is een echt pluspunt.
De 6-zits configuratie met captain’s chairs in de tweede rij vermindert weliswaar het aantal zitplaatsen met รฉรฉn, maar biedt ook voordelen. Deze captain’s chairs geven een luxueuzere uitstraling en maken het ook gemakkelijker om bij de derde rij te komen. Ze zijn ook comfortabel, met goede kussens en ondersteuning voor langere ritten.
Je kunt de stoelen op de tweede rij verschuiven en verstellen om de beenruimte aan te passen of ruimte te maken voor passagiers op de derde rij of bagage. Zelfs met de stoelen van de tweede rij zo ver mogelijk naar voren geschoven, is er voldoende beenruimte voor volwassenen van gemiddelde lengte. En in de hogere uitvoeringen heb je verwarmde stoelen en hoogwaardige materialen, zoals gestikt Nappa leder, waardoor je je behoorlijk verwend voelt.
De tweede rij heeft ook fijne voorzieningen zoals eigen ventilatieopeningen, USB-poorten en goede bekerhouders. De armleuningen van de captain’s chairs zijn echter wat smal, wat minder comfortabel kan zijn voor grotere volwassenen.
De derde rij is acceptabel, maar is meer geschikt voor kinderen of kleinere volwassenen, vooral voor langere ritten. Er is voldoende been- en hoofdruimte voor korte ritten, maar niet zoveel als op de tweede rij. De stoelen van de tweede rij kunnen echter naar voren worden geschoven voor meer ruimte indien nodig. Het instappen gaat eigenlijk vrij gemakkelijk dankzij de captain’s chairs die met รฉรฉn hendel opzij kunnen worden geschoven.
De derde rij heeft enkele prettige extra’s zoals USB-poorten en bekerhouders, maar heeft geen eigen ventilatieopeningen wat oncomfortabel kan zijn op een warme dag. Een handige functie is dat de passagiers op de tweede rij de voorpassagiersstoel naar voren kunnen verschuiven om meer beenruimte te creรซren voor de derde rij.
Met de derde rij omhoog is de bagageruimte achterin wat beperkt, maar dat is te verwachten bij SUV’s met drie zitrijen. Over het algemeen balanceert de Sorento PHEV comfort, flexibiliteit en praktisch gebruik zeer goed, waarbij de tweede rij bijna luxueus aanvoelt en de derde rij nuttige extra zitplaatsen biedt.