2024 Peugeot E-208 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Motor Type | 50 kWh Versie | 51 kWh Versie |
---|---|---|
Batterij | 50 kWh | 51 kWh |
Versnellingsbak | 1-versnellings | 1-versnellings |
Aandrijftype | FWD | FWD |
Transmissie | Automatische รฉรฉnversnellingsbak | Automatische รฉรฉnversnellingsbak |
Max Vermogen | 100 kW (136 pk) | 115 kW (156 pk) |
Max Koppel | 260 Nm | 260 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm naleving: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 150 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 50 kWh versie | 51 kWh versie |
---|---|---|
Accu type | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accu capaciteit (nominaal) | 50 kWh | 51 kWh |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 15,4 kWh/100km | 14,0 kWh/100km |
Elektrische actieradius (WLTP) | Tot 363 km | 400-410 km |
Maximale DC-laadcapaciteit | 100 kW | 100 kW |
Maximale AC-laadcapaciteit | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW, 3-fase | 11 kW, 3-fase |
Normaal opladen thuis (1,8 kW) | 18 uur 45 minuten | 19 uur 30 minuten |
Smart Wallbox of publiek laadstation (11kW/22kW) | 3 uur 05 minuten | 2 uur 55 minuten |
DC snelladen (20% tot 80%) | 25 minuten | 30 minuten |
Locatie laadpoort | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Active | Allure | GT | E-Style |
---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte (volume) | 309L / 779L met neergeklapte stoelen | 309L / 779L met neergeklapte stoelen | 309L / 779L met neergeklapte stoelen | 309L / 779L met neergeklapte stoelen |
Verdeling achterstoelen | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurdersstoel handmatig verstelbaar | Bestuurdersstoel handmatig verstelbaar | Bestuurdersstoel handmatig verstelbaar | Bestuurdersstoel handmatig verstelbaar |
Voorstoelen verwarming | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Bekleding | “PNEUMA” stof met 3D-relief en groene stiksels | “LOMSA” stof/lederenlook met Quartz-stiksels | “BELOMKA” stof/lederenlook met Adamite-stiksels | – |
Omgevingsverlichting | – | – | 8 kleuren, gekoppeld aan rijmodi | – |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel panoramisch glazen dak | Optioneel panoramisch glazen dak | Optioneel panoramisch glazen dak | Optioneel panoramisch glazen dak |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Leeggewicht (kg) | 1430 |
Totale voertuiggewicht (kg) | 1910 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 0 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 0 |
Max. trekhaak belasting (kg) | 0 |
Max. daklast (kg) | – |
Specificatie | 50 kWh Versie | 51 kWh Versie |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ35.870 (Active uitvoering) | โฌ41.170 (GT uitvoering) |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Active, Allure, GT, E-Style | GT |
Aandrijftype | FWD (Voorwielaandrijving) | FWD (Voorwielaandrijving) |
Transmissie | Enkelvoudige versnelling | Enkelvoudige versnelling |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 15,4 kWh/100km | 14,0 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd) | Tot 363 km | 400-410 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 50 kWh | 51 kWh |
Maximale kracht | 100 kW (136 pk) | 115 kW (156 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 seconden | 8,2 seconden |
Maximale koppel | 260 Nm | 260 Nm |
Eindsnelheid | 150 km/h | 150 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1745 mm |
Breedte | 1430 mm |
Lengte | 4055 mm |
Wielbasis | 2540 mm |
Aspect | Active | Allure | GT | E-Style |
---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ35.870 | โฌ37.170 | โฌ39.170 (50 kWh) / โฌ41.170 (51 kWh) | โฌ36.470 |
Aandrijflijn | ||||
Batterijcapaciteit | 50 kWh | 50 kWh | 50 kWh of 51 kWh | 50 kWh |
Max. vermogen | 100 kW (136 pk) | 100 kW (136 pk) | 100 kW (136 pk) of 115 kW (156 pk) | 100 kW (136 pk) |
Max. koppel | 260 Nm | 260 Nm | 260 Nm | 260 Nm |
Elektrisch bereik (WLTP) | Tot 363 km | Tot 363 km | Tot 363 km (50 kWh) / 400-410 km (51 kWh) | Tot 363 km |
Energieverbruik (gecombineerd) | 15,4 kWh/100km | 15,4 kWh/100km | 15,4 kWh/100km (50 kWh) / 14,0 kWh/100km (51 kWh) | 15,4 kWh/100km |
Acceleratie (0-100 km/u) | 9,0 s | 9,0 s | 9,0 s (50 kWh) / 8,2 s (51 kWh) | 9,0 s |
Topsnelheid | 150 km/u | 150 km/u | 150 km/u | 150 km/u |
Exterieur | ||||
Koplampen | Peugeot LED-technologie | Peugeot LED-technologie | Peugeot Full LED-technologie | Peugeot LED-technologie |
Wielen | 16″ staal ‘MONTI’ | 16″ lichtmetaal ‘NOMA’ | 17″ lichtmetaal ‘YANAKA’ | 16″ lichtmetaal ‘NOMA’ |
Buitenspiegels | Elektrisch, verwarmd | Elektrisch, verwarmd, inklapbaar | Elektrisch, verwarmd, inklapbaar | Niet gespecificeerd |
Interieur | ||||
Bekleding | ‘PNEUMA’ stof | ‘LOMSA’ stof/kunstleder | ‘BELOMKA’ stof/kunstleder | ‘LOMSA’ stof/kunstleder |
Stuurwiel | Met leder bekleed | Met leder bekleed | Met geperforeerd leder bekleed | Met leder bekleed |
Instrumentenpaneel | 3,5″ kleurenscherm | 10″ 2D digitaal | 10″ 3D digitaal | Niet gespecificeerd |
Touchscreen | 10″ | 10″ HD | 10″ HD | 7″ capacitief SD |
Klimaatregeling | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Sfeerverlichting | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 8 kleuren | Niet beschikbaar |
Comfort & Gemak | ||||
Keyless Entry & Start | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Niet beschikbaar |
Draadloze smartphone-lader | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (15W) | Niet beschikbaar |
Hoge middenconsole met armsteun | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische parkeerrem | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Opladen | ||||
Boordlader | 11 kW, 3-fase | 11 kW, 3-fase | 11 kW, 3-fase | 11 kW, 3-fase |
Snellaadcapaciteit | Tot 100 kW DC | Tot 100 kW DC | Tot 100 kW DC | Tot 100 kW DC |
Laadkabel | 11 kW 3-fase geschikt | 11 kW 3-fase geschikt | 11 kW 3-fase geschikt | 11 kW 3-fase geschikt |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||
Veiligheidspakket | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | Achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (Visiopark 1) | Niet beschikbaar |
Aanvullende Kenmerken | ||||
Warmtepomp | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
USB-poorten | 1 Type A, 1 Type C (voor) | 2 Type C (voor), 1 Type A, 1 Type C (achter) | 2 Type C (voor), 1 Type A, 1 Type C (achter) | Niet gespecificeerd |
Vloermatten | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard (voor en achter) | Niet beschikbaar |
Aluminium pedalen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Niet beschikbaar |
Categorie | Item | Active | Allure | GT | E-Style |
---|---|---|---|---|---|
Styling | |||||
17″ ‘YANAKA’ lichtmetalen velgen | – | – | Standaard | – | |
Panoramisch glazen dak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Niet gespecificeerd | |
Black Diamond dak | – | – | Optioneel | – | |
Comfort & Technologie | |||||
Keyless entry | – | Optioneel | Standaard | Optioneel | |
Draadloze smartphone oplader (15W) | – | Optioneel | Standaard | – | |
10″ HD touchscreen | – | Standaard | Standaard | – | |
10″ 3D digitaal instrumentenpaneel | – | – | Standaard | – | |
Ambiente verlichting (8 kleuren) | – | – | Standaard | – | |
Visiopark 1 (HD achteruitcamera) | – | – | Standaard | – | |
Voorparkingsensoren | – | Standaard | Standaard | Standaard | |
Alcantaraยฎ Executive Interieur pakket* | – | – | Optioneel | – | |
Opladen & Aandrijflijn | |||||
Warmtepomp | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | |
51 kWh batterijupgrade | – | – | Beschikbaar | – | |
Veiligheid & Rijassistentie | |||||
Drive Assist Pack** | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Niet gespecificeerd | |
Drive Assist Plus Pack*** | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Niet gespecificeerd |
*Het Alcantaraยฎ Executive Interieur pakket omvat verwarmde voorstoelen en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie.
**Drive Assist Pack (voor handmatige transmissie): Adaptive cruise control
***Drive Assist Plus Pack (voor e-DCS6 en elektrische versies): Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie, Lane keeping en positioneringsassistent.
Pakketnaam | Beschrijving | Beschikbaar op uitvoeringen | Prijs (indien beschikbaar) |
---|---|---|---|
Veiligheidspakket | โข Cruise control / snelheidslimiet โข Automatisch noodrem systeem met botswaarschuwing โข Actief rijstrook waarschuwing systeem โข Uitgebreide verkeersbordenherkenning en snelheidsaanbevelingen โข Waarschuwing voor aandacht van de bestuurder | Standaard op alle uitvoeringen | Inbegrepen |
Drive Assist Pack | โข Adaptieve cruise control โข Opmerking: Alleen voor handgeschakelde versies | Optioneel op Active, Allure, GT Niet gespecificeerd voor E-Style | โฌ450 / โฌ372 (excl. BTW) |
Drive Assist Plus Pack | โข Adaptieve cruise control met Stop & Go-functie โข Rijstrook- en positioneringsassistent โข Opmerking: Voor hybride e-DSC6 en elektrische versies | Optioneel op Active, Allure, GT Niet gespecificeerd voor E-Style | โฌ450 / โฌ372 (excl. BTW) |
Vision Pack | โข HD voor- en achtercamera’s (achtercamera al standaard op GT) โข Dodehoekmonitoring โข Welkom verlichting | Optioneel op Allure Optioneel op GT | Allure: โฌ450 / โฌ372 (excl. BTW) GT: โฌ200 / โฌ165 (excl. BTW) |
Alcantaraยฎ Executive Interieur | โข Alcantaraยฎ kunstleder bekleding met Adamite groene stiksels โข Verwarmde voorstoelen โข Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie | Optioneel op GT | โฌ1200 / โฌ992 (excl. BTW) |
Prijsstructuur van 2024 Peugeot E-208
Model | Batterij/Vermogen | Energielabel | CO2 (g/km) | Consumentenprijs (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | BPM (โฌ) | BTW (โฌ) | Basisprijs (โฌ) | Maandelijks Leasetarief* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Active EV 50kWh | 136pk | A | 0 | 35.870 | 34.700 | 0 | 6.022 | 28.678 | 180 |
Allure EV 50kWh | 136pk | A | 0 | 37.170 | 36.000 | 0 | 6.248 | 29.752 | 188 |
GT EV 50kWh | 136pk | A | 0 | 39.170 | 38.000 | 0 | 6.595 | 31.405 | 202 |
GT EV 51kWh | 156pk | A | 0 | 41.170 | 40.000 | 0 | 6.942 | 33.058 | 216 |
E-Style EV 50kWh** | 136pk | A | 0 | 36.470 | 35.300 | 0 | 6.126 | 29.174 | 184 |
Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot E-208 hatchback Te Kopen?
Dit is de gefacelifte 2024 Peugeot e-208, de tussentijdse update van Peugeots best verkochte elektrische compacte auto. Het is Europa’s best verkochte elektrische auto in het B-segment en heeft enkele grote veranderingen ondergaan om te kunnen concurreren in een segment dat steeds drukker wordt. Het draait allemaal om efficiรซntie, iets meer vermogen, een beter uitziende carrosserie en een verbeterd interieur.
De e-208 is een coole kleine elektrische auto en hij is leuk om te rijden, en hij is gewoon zo bekwaam in de stad. Het 2024 model zou vrijwel alle onvolkomenheden van de oude moeten wegwerken, vooral als het gaat om rijbereik. Met een WLTP-bereik tot 400 km belooft Peugeot een groter accupakket, een efficiรซntere elektromotor en enkele aerodynamische verbeteringen.
De e-208 is echter nog steeds gebaseerd op de multi-energy CMP architectuur, dus hij kan nog steeds zowel elektrische als verbrandingsmotoren huisvesten. Natuurlijk compromitteert dat de indeling in vergelijking met specifieke EV-platforms. Maar het stelt Peugeot in staat om de e-208 concurrerender te prijzen dan sommige van zijn volledig elektrische rivalen.
En als we het toch over positionering hebben, de e-208 zit in dat ongemakkelijke middensegment waar hij duurder is dan een Renault Zoe maar goedkoper dan premium mini EV’s zoals de BMW i3 en Mini Electric. Het is tenslotte een auto die ontworpen is om een “luxe” gevoel te bieden terwijl hij compact en gebruiksvriendelijk is voor stadsbewoners en kleinere gezinnen.
De 2024 vernieuwing verandert de persoonlijkheid van de e-208 niet volledig, maar pakt wel enkele belangrijke problemen aan om hem relevant te houden. Dat grote bereik zou in het bijzonder de bereikangst voor veel potentiรซle klanten moeten wegnemen. Maar hij zal moeten concurreren met nieuwe rivalen zoals de Renault 5 en Volkswagen ID.2, dus Peugeot kan maar beter niet zelfgenoegzaam worden, anders blijft de e-208 misschien niet zo populair.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Peugeot E-208 biedt twee elektrische aandrijflijnopties, beide ontworpen om efficiรซnte en dynamische prestaties te leveren in een stedelijke omgeving. De standaardversie is uitgerust met een 50 kWh accupakket, dat een elektromotor aandrijft die 100 kW (136 pk) aan maximaal vermogen en 260 Nm aan directe koppel levert.
Voor degenen die meer vermogen en bereik zoeken, heeft Peugeot een nieuwe, krachtigere versie geรฏntroduceerd die gebruik maakt van een 51 kWh accupakket. De elektromotor levert nu 156 pk (115 kW), een stijging ten opzichte van 136 pk in het vorige model. Dit vertegenwoordigt een significante toename van 15% in vermogen. Het koppel is echter nog steeds dezelfde 260 Nm, wat meer dan genoeg is voor een kleine auto van deze grootte.
Meer vermogen betekent betere acceleratie, en Peugeot claimt een 0-100 km/u tijd van 8,2 seconden. Dit is een merkbare verbetering ten opzichte van de 9 seconden van het vorige model. Het is misschien niet duizelingwekkend snel in de EV-wereld, maar het heeft meer dan genoeg pit om zich in de stad en de voorsteden te verplaatsen. Terwijl elektromotoren direct koppel leveren, voelt de E-208 vlot en snel aan in het dagelijks gebruik.
Een cool ding aan de aandrijflijn van de e-208 is dat de totale 156 pk alleen beschikbaar is in de Sport-modus. De Normal-modus beperkt het tot slechts 109 pk, en de Eco-modus verlaagt dat tot 82 pk. Dit gelaagde systeem stelt de bestuurder in staat om te kiezen tussen prestaties of efficiรซntie.
De E-208 gebruikt een continu variabele transmissie, wat gebruikelijk is bij elektrische auto’s. Dit zorgt voor soepele, naadloze acceleratie zonder dat er geschakeld hoeft te worden. Natuurlijk zullen sommige bestuurders klagen dat ze het gevoel van een handmatige versnellingsbak missen, maar de eenvoud en directheid van de transmissie met รฉรฉn versnelling past prima bij het karakter van de e-208.
Het regeneratieve remsysteem is echter een aspect waarin de e-208 achterblijft bij sommige concurrenten. De regeneratieve remming van de e-208 is niet zo sterk, zelfs niet op de maximale instelling (in tegenstelling tot sommige EV’s die one-pedal driving hebben). Dat zou betekenen dat bestuurders meer afhankelijk zijn van de frictiefremmen, wat op zijn beurt de algehele efficiรซntie zou kunnen verlagen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Ja, de auto remt over het algemeen best goed, maar het gevoel en de modulatie van de remmen hebben wat kritiek van ons gekregen. Dit is een veel voorkomende zwakte bij elektrische voertuigen, aangezien ze regeneratief en frictieremmen moeten combineren in een soepele overgang.
Een van de veel voorkomende klachten over de e-208 is het gevoel van het initiรซle pedaal bij de remmen. We merkten dat er een “dood” punt in de pedaalweg zit, vlak bij de top, waar er weinig tot geen remkracht wordt toegepast. Dit kan het lastig maken om de remmen soepel te moduleren, vooral in situaties met lage snelheid zoals parkeren of kruipen in het verkeer.
Maar voorbij het eerste dode punt grijpen de remmen wel progressiever aan. We vonden de overgang tussen regeneratief en frictieremmen echter enigszins abrupt. Dit maakt het stoppen wat schokkerig, wat afbreuk doet aan het rijcomfort.
Aan de positieve kant zijn de remprestaties van de e-208 over het algemeen goed. Hij duikt niet veel tijdens hard remmen, en het lage zwaartepunt (door de locatie van de accu’s) maakt het nog beter. De remmen lijken ook niet veel te vervagen na continu gebruik, althans niet bij pittig rijden.
Zoals eerder vermeld, is het regeneratieve remsysteem op de e-208 relatief mild vergeleken met sommige concurrenten. Dat zal waarschijnlijk een tegenvaller zijn voor bestuurders die van one-pedal driving hielden, maar het zal prettig zijn voor mensen die overstappen van een conventionele auto naar een EV. De e-208 heeft twee niveaus van regeneratief remmen, en dit wordt geselecteerd door de versnellingspook in “B” te zetten. Zelfs in de sterkste stand is het regen-effect echter niet sterk genoeg om de auto volledig tot stilstand te brengen.
Besturing En Ophanging
Tot nu toe hebben de besturing en ophanging van de Peugeot e-208 positieve feedback van ons gekregen. Peugeot heeft de ophanging goed afgesteld op deze auto; hij rijdt comfortabel en handelt prettig. De e-208 is een auto waarmee je gemakkelijk dagelijks kunt leven en tegelijkertijd is het een genot om mee te rijden op bochtige wegen.
Het eerste dat direct opvalt in de e-208 is het kleine stuurwiel, een kenmerk van Peugeot’s i-Cockpit ontwerpfilosofie. Het kleine stuur draait sneller en is responsiever. Deze configuratie voelde voor ons natuurlijk en leuk aan, en we merkten op dat het de e-208 sportief en wendbaar laat aanvoelen, vooral in de stad. De besturing is licht bij lage snelheden, dus het is gemakkelijk om te parkeren en te manoeuvreren in kleine ruimtes.
Echter, naarmate de snelheid toeneemt, wordt de besturing wat zwaarder, wat meer feedback en zekerheid biedt. Maar we merkten wel op dat hoewel de besturing precies is, deze meer weggevoel zou kunnen bieden. Dit is een kenmerk van de elektrische stuurbekrachtiging van veel van de huidige auto’s en zou de gemiddelde bestuurder waarschijnlijk niet storen.
De ophanging van de e-208 heeft een mooi compromis tussen rijcomfort en handling. Hij heeft een MacPherson veerpoot voorwielophanging en een torsie-as achter, typisch voor auto’s in zijn klasse. Peugeot’s ophangingsafstelling compenseert mooi voor het extra gewicht van het accupakket; hij rijdt goed maar laat de carrosseriebewegingen nooit te veel uit de hand lopen.
De e-208 doet een acceptabel werk in het opvangen van de meeste hobbels en oneffenheden die je tegenkomt in een stad met slecht wegdek, zonder dat die hardheid te veel in de cabine doordringt. Het is een beetje hobbelig, vooral met de grote wielen, maar blijft altijd net onder de grens van oncomfortabel. Het is misschien wat hard, maar dat betaalt zich terug in de bochten. De e-208 heeft een zeer goede carrosseriecontrole en minimale rol in de bochten.
Waar de ophanging van de e-208 in uitblinkt, is zijn vermogen om met hobbels en ribbels midden in bochten om te gaan. Hij raakt nooit van streek; hij blijft zeer beheerst en stabiel, wat de bestuurder vertrouwen geeft. Dat en zijn responsieve besturing maken de e-208 een plezier om door bochten te sturen.
Houd er rekening mee dat de gewichtsverdeling van de e-208 grote invloed heeft op zijn handling. Als elektrische auto met het accupakket laag in het chassis heeft hij een laag zwaartepunt, wat de auto verankerd aan de grond en zeer stabiel laat aanvoelen, zelfs wanneer er hard door bochten wordt gereden.
Welke Banden Gebruikt Het?
Peugeot biedt verschillende wiel- en bandencombinaties aan afhankelijk van het uitrustingsniveau, de maten variรซren van 16 tot 17 inch. Een opmerkelijk aspect van de banden van de e-208 is hun lage rolweerstand. Deze speciale soort banden zijn gemaakt om energieverlies tijdens het rijden te verminderen, een factor van het grootste belang bij elektrische auto’s waar het maximaliseren van het bereik de sleutel is. Peugeot heeft nauw samengewerkt met bandenfabrikanten om compounds en profielpatronen te ontwikkelen die een balans vinden tussen efficiรซntie, grip en levensduur.
De basismodellen van de e-208 komen typisch met 16-inch wielen, terwijl hogere uitvoeringen zoals de GT-lijn 17-inch lichtmetalen velgen hebben. De grotere wielen dragen zeker bij aan het sportieve uiterlijk van de auto, maar ze kunnen een licht negatieve invloed hebben op het rijcomfort en het potentiรซle bereik. Dat is gewoon iets dat kopers moeten accepteren wanneer ze hun specificatie kiezen.
We merkten ook op dat hoewel er veel ophef wordt gemaakt over hoe efficiรซnt ze zijn, de banden ongelooflijke grip bieden, in droge en natte omstandigheden. Dit is vooral indrukwekkend gezien het directe koppel van de elektromotor, dat gemakkelijk de voorwielen kan overweldigen in minder goed ontworpen systemen.
De prestaties van de banden in bochten werd ook geprezen, waarbij werd opgemerkt dat de e-208 stabiel en zelfverzekerd aanvoelt wanneer hij door bochten wordt geduwd. Dit draagt aanzienlijk bij aan het algehele rijplezier van de auto, waardoor de bestuurder het responsieve chassis en de besturing optimaal kan benutten.
Het enige nadeel van de banden met lage rolweerstand is dat ze op de weg iets meer geluid kunnen maken dan de standaard prestatiebanden. We hoorden meer bandengeluid dan gebruikelijk op de snelweg, maar dit wordt enigszins gecompenseerd door het gebrek aan geluid van de elektrische aandrijflijn als geheel.
We zullen moeten zien hoe de banden zich op de lange termijn houden. Banden met lage rolweerstand slijten meestal sneller dan gewone banden, maar recente vooruitgang in rubbercompounds heeft dit enigszins verminderd. Peugeot raadt aan om de banden periodiek te roteren voor gelijkmatige slijtage en optimale prestaties.
Het is vermeldenswaard dat het bandenspanningscontrolesysteem van de e-208 een waardevolle functie is, die bestuurders helpt de optimale spanning te behouden voor zowel efficiรซntie als veiligheid. Correcte spanning is vooral belangrijk voor elektrische auto’s om het bereik te maximaliseren.
Over het algemeen hebben ze niet die perfecte harde grip die hardcore zomerbanden je zouden geven, maar ze passen goed bij het karakter en doel van de e208.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Peugeot e-208 is nog een van zijn sterke punten; het blinkt echt uit in de subcompacte klasse. Peugeot is erin geslaagd om een cabine te creรซren die meer premium aanvoelt dan de meeste concurrentie, met een zeer modern, technologisch imago dat jongere bestuurders zou aanspreken.
Dat is het centrale thema van de cabine van de e-208: Peugeot’s i-Cockpit. Het heeft een zeer laag stuurwiel en een hoog digitaal instrumentenpaneel. Dit ontwerp kreeg slechte recensies in grotere Peugeots, maar lijkt goed te werken in de e-208. Het stuurwiel is laag en enigszins raceauto-achtig, en de gemiddelde bestuurder zou een comfortabele rijpositie moeten kunnen vinden waar ze de meters gemakkelijk kunnen zien.
Het infotainmentsysteem is vernieuwd voor 2024, en Peugeot heeft ervoor gezorgd dat er in elk uitrustingsniveau een 10-inch touchscreen zit. Dit scherm is handig hoog op het dashboard geplaatst, waardoor het gemakkelijk te controleren is tijdens het rijden. Het heeft schone, scherpe graphics en heeft nu ook Wi-Fi, Apple CarPlay en Android Auto. Dat gezegd hebbende, dit systeem kan soms wat traag zijn, waarbij flitsende animaties soms menuovergangen vertragen.
Het heeft een cool, futuristisch uiterlijk met soft-touch materialen, glanzend zwarte oppervlakken en gestructureerde panelen. Het heeft ook “pianotoets” snelkliktoetsen onder het touchscreen, wat een mooi detail is en het toegang krijgen tot hoofdfuncties gemakkelijk maakt. Maar al dat zwart trekt vingerafdrukken en stof aan, dus dat zou een beetje vervelend kunnen zijn.
Als het gaat om stoelen, stelt de e-208 niet teleur. Ze zijn comfortabel en ondersteunend, zelfs op lange ritten. Hogere uitrustingsniveaus hebben lederen bekleding met nette stiksels, wat een hoogwaardig gevoel toevoegt. Het biedt ook een optionele masserende bestuurdersstoel, wat een mooi detail is voor dit soort auto.
De indeling van het dashboard varieert per uitrustingsniveau. De instap Active-uitvoering heeft een 3,5-inch kleurenscherm voor het instrumentencluster, terwijl de Allure-uitvoering upgradet naar een 10-inch 2D digitaal display. De GT, aan de top van de lijn, houdt niets achter met een 10-inch 3D digitaal instrumentencluster, dat een veel meeslepender en aanpasbaar zicht biedt. Het 3D-display is zowel cool als functioneel, waardoor je precies kunt zien wat je nodig hebt.
Interieurverlichting is een ander hoogtepunt. De sfeerverlichting komt in verschillende kleuren, en de cabine ziet er ’s nachts veel futuristischer uit. Het panoramadak, beschikbaar op hogere uitvoeringen, opent het interieur van de auto echt, waardoor het veel lichter en ruimer aanvoelt.
Er zijn voldoende USB-poorten; de Allure en GT-uitvoeringen hebben twee Type-C-poorten voorin en een Type-A en een Type-C voor achterpassagiers. Dit zorgt ervoor dat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden.
Zo klein als deze auto is, heeft hij behoorlijk goede opbergruimte, inclusief grote deurvakken, een middenarmsteun met opbergruimte, en een draadloos oplaadpad voor compatibele telefoons.
Over het algemeen is het van zeer goede kwaliteit, maar sommige van de hardere kunststoffen worden gebruikt in de lagere delen van de cabine. Hoewel niet ongebruikelijk voor dit segment, is het vermeldenswaard aangezien de e-208 wordt gepositioneerd als een “luxe” auto.
Dus al met al is de Peugeot e-208 nog steeds een mooie en extravagante plek om te zijn met zijn gedurfde design, rijke stoffen en high-tech scherm. Hij onderscheidt zich van meer mainstream concurrenten terwijl hij een sterke positie in de hoogwaardige compacte elektrische auto categorie behoudt.
Exterieur Uiterlijk
De Peugeot e-208 ziet er nog steeds agressief uit zoals zijn voorganger, maar met enkele subtiele veranderingen die hem een nog modernere en atletischere uitstraling geven. Peugeot heeft echt uitstekend werk geleverd met het stileren van deze kleine auto in een zeer drukke markt zonder te ver te gaan met een ruimtevaartuig- of funky design.
De meest opvallende veranderingen voor 2024 aan de voorkant zijn de nieuwe “drie-klauw” LED dagrijverlichting. Deze lichten lopen van de koplampen in de voorbumper, wat de e-208 gemener en moderner laat lijken. Het Peugeot-embleem is prominent in het midden van de grille geplaatst, die in de hogere uitvoeringen nu carrosseriekleurige elementen heeft, wat een rijkere en meer samenhangende uitstraling geeft vergeleken met de vorige modellen.
De algehele vorm van de e-208 blijft vrijwel hetzelfde, wat een goede zaak is gezien hoe aantrekkelijk hij al was. Hij heeft een schuin aflopende daklijn aan de achterkant, wat hem dynamisch laat lijken maar niet ten koste gaat van de hoofdruimte achterin. Dit is nog opvallender in de hogere uitvoeringen, waar het zwarte contrastdak en de zwarte pilaren deze vloeiende carrosserievorm echt versterken.
Peugeot heeft ook nieuwe velgen geรฏntroduceerd voor 2024, met maten variรซrend van 16 tot 17 inch, afhankelijk van het model. Ze zien er ook cool uit en zijn aerodynamischer, wat helpt met het verlengde bereik van de auto. De oude hoektandvorm is gestileerd, en de nieuwe velgen hebben gedetailleerde multi-spaak designs die niet te overdreven zijn.
Aan de achterkant zijn de updates subtiel maar effectief. De LED-achterlichten hebben nog steeds het “drie-klauw” motief, maar ze strekken zich nu breder uit over de achterklep. Er is een stijlvolle glanzend zwarte strip die tussen de lichten loopt met de Peugeot-tekst erop, wat de auto breder laat lijken. Hij heeft ook een subtiele diffuser op de bumper die hint naar de elektrische aandrijflijn van de e-208.
De kleurenselectie is een kenmerk dat opvalt bij de e-208. Peugeot heeft een nieuwe tint geรฏntroduceerd genaamd “Agueda Yellow”, een levendige, limoengroene kleur die echt de aandacht trekt. Het voegt zich bij de meer gedurfde keuzes van Faro Yellow en Vertigo Blue, dus of je nu conservatief wilt zijn of een statement wilt maken, je hebt een ruime keuze.
De laadpoort bevindt zich in het achterspatbord, waar de tankdop zou zitten bij een normale benzineauto. Deze plaatsing stelt de auto in staat om strakke lijnen te behouden terwijl hij functioneel blijft.
Over het algemeen heeft Peugeot veel aandacht besteed aan detail aan de buitenkant van de e-208. De gesculpteerde motorkap, scherpe vouwen en subtiele dakspoiler geven de auto een hoogwaardige sportieve uitstraling. Zelfs tot aan de spiegelkappen en deurgrepen hebben ze geen enkel ontwerpelement over het hoofd gezien om bij het thema te passen.
Aan de binnenkant heeft Peugeot goed werk geleverd door de e-208 clean en modern te houden zonder zijn benzine-aangedreven broertje te ver achter zich te laten. Afgezien van de badges en wat blauwe accenten is de elektrische versie qua uiterlijk vrijwel identiek aan de standaard 208. Op deze manier kunnen ze de productie constant houden en de kosten laag houden, maar toch een hippe, coole elektrische optie aanbieden.
Comfort En Gemak
Een van de opvallende kenmerken zijn de stoelen. Ze zijn zeer comfortabel – zelfs op langere ritten zijn ze nog steeds ondersteunend en goed gevormd. Hogere uitvoeringen hebben gedeeltelijk leer en mooie contrasterende stiksels, wat het eigenlijk luxueuzer laat lijken. Het heeft ook een bestuurdersstoel met massagefunctie, wat een verrassing is in deze klasse auto.
De rijpositie is niet slecht, het stuurwiel beweegt net als de stoel. Echter, de i-cockpit stijl met het lage stuurwiel en de hoge instrumenten op het dashboard kan wat gewenning vergen. Sommige langere bestuurders vonden het lastig om een duidelijk zicht op het instrumentencluster te krijgen zonder dat het stuurwiel hun zicht belemmerde.
De klimaatregeling is echt goed, en in de hogere modellen heeft het dual-zone functionaliteit. De warmtepomp is een geweldige toevoeging in 2024, waardoor het mogelijk is om bereik te behouden in de kou. Echter, het prutsen met de temperatuurknoppen op het touchscreen kan wat lastig zijn tijdens het rijden.
Geluid, trillingen en hardheid (NVH) niveaus worden goed beheerst. Natuurlijk is de elektrische aandrijflijn stil, en Peugeot is er ook in geslaagd om wind- en weggeluid bij snelwegsnelheden te elimineren. Echter, grotere wielen resulteren wel in meer weggeluid op ruwere oppervlakken.
Qua gemak is de e-208 goed uitgerust. Hij komt standaard op alle uitvoeringen met een 10-inch touchscreen infotainmentsysteem, draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het touchscreen is goed gepositioneerd en onder een hoek geplaatst die het gemakkelijk maakt om te zien tijdens het rijden. Het heeft ook een draadloos oplaadpad voor mobiele telefoons, hoewel enkele recensies vermelden dat het niet altijd een perfecte verbinding behoudt.
Hij heeft een behoorlijke hoeveelheid kofferruimte voor een auto van deze grootte. Je hebt redelijk grote deurvakken, een centrale armsteun met opbergruimte, en enkele kleine vakjes voor dingen zoals sleutels en portemonnees.
Hij heeft vrij goed algemeen zicht, met dunne A-stijlen en een relatief laag dashboard. Achteruit parkeren wordt eenvoudiger gemaakt door de standaard achteruitrijcamera en optioneel 360-graden camerasysteem, wat goed is aangezien de e-208 een stadsauto is. Houd er rekening mee dat het zicht naar achteren een beetje wordt belemmerd door de dikke C-stijlen en kleine achterruiten.
Een functie waar de e-208 achterblijft bij sommige van zijn concurrenten is zijn regeneratief remmen. Het regeneratief remmen van de e-208 is niet zo effectief, zelfs niet op de hoogste stand (in tegenstelling tot sommige EV’s die “one-pedal driving” functies hebben). Dit betekent dat je de frictieremmen veel meer zult moeten gebruiken, wat minder handig is in stop-and-go verkeer.
Hij heeft 309 liter kofferruimte, wat behoorlijk goed is maar niet de grootste in zijn klasse. Er is geen voorste kofferbak (frunk), dus je zult de laadkabels in de hoofdkofferbak moeten bewaren. De 60/40 neerklapbare achterbank maakt het echter mogelijk om grotere objecten te vervoeren.
Voor 2024 heeft Peugeot de connected services van de e-208 verbeterd. Er is ook een app genaamd MyPeugeot waarmee je de status van het voertuig kunt monitoren, zoals hoeveel lading het heeft en hoeveel kilometer het nog kan rijden voor de volgende lading. Het stelt je ook in staat om de cabine voor te conditioneren zonder de auto los te koppelen, zodat je geen batterijbereik gebruikt.
De e-208 biedt drie rijmodi – Eco, Normal en Sport – om aan je rijbehoeften te voldoen. Sport-modus gebruikt alle 156 pk, en Eco-modus stelt ze bij om het bereik te maximaliseren.
Laden is ook behoorlijk flexibel. Het heeft DC snelladen tot 100 kW, dus ideaal gezien kun je van 10-80% laden in ongeveer 30 minuten. Voor thuisladen zal de standaard 7,4 kW onboard lader de batterij ’s nachts volledig opladen. Er is ook de optionele 11 kW driefasen lader voor degenen die dat soort setup hebben.
En nog een cool ding is de “3-klauw” handbeweging die het infotainmentsysteem bedient. Teruggaan naar het hoofdscherm met het touchscreen is echt cool omdat het drie vingers zijn die op een klauwachtige manier worden geveegd, een kleine eerbetoon aan het leeuw- en klauwthema van Peugeot.
Veiligheid En Beveiliging
Ook de Peugeot e-208 komt met een robuust veiligheidspakket, nog een voorbeeld van hoe ADAS zo’n integraal onderdeel is geworden van het subcompacte segment. Het nieuwe model is nog niet getest door Euro NCAP, maar het oudere model kreeg een 4-sterren beoordeling en het zou teleurstellend zijn als het 2024 model niet minstens dat, of beter zou scoren.
Standaard op alle uitvoeringen is Automatische Noodremming (AEB) met voetganger- en fietsersdetectie, Rijstrookassistent (LKA), Verkeersbordherkenning, Bestuurders Aandachtsalert en Snelheidslimietherkenning en -aanbeveling. Adaptieve Cruise Control met Stop en Go, Actieve Dodehoekbewaking, Actieve Rijstrookpositioneringsassistent, Uitgebreide Verkeersbordherkenning en Grootlichtassistent zijn allemaal functies die beschikbaar zijn op de meer geavanceerde uitvoeringen en optiepakketten.
De e-208 heeft een zeer veilig frame gemaakt van een stijve carrosserie en hoogwaardig staal. Het accupakket zit onder de auto, wat het zwaartepunt lager maakt, wat de stabiliteit en handling verbetert, vooral bij het uitvoeren van noodmanoeuvres. In de praktijk werken de rijhulpsystemen goed. De rijstrookassistent is niet te dwingend wanneer hij de auto terug in de rijstrook brengt, en de adaptieve cruise control met de “stop and go” functie werkt goed in het verkeer, maar de bediening op de achterkant van het stuurwiel vergt wat gewenning.
De automatische noodremmen zijn effectief; ze schakelen zichzelf in als ze een soort gevaar waarnemen. Maar houd er rekening mee dat geen enkel systeem veilig rijden kan vervangen. De bestuurdersstoel biedt goed zicht, met dunne A-stijlen die dode hoeken minimaliseren. De standaard achteruitrijcamera en het surround vision camerasysteem (dat een optie tegen meerprijs is) maken parkeren en manoeuvreren op lage snelheid een fluitje van een cent. De dikke C-stijlen en korte achterruiten verminderen het zicht naar achteren aanzienlijk, dus het dodehoekwaarschuwingssysteem is een goede zaak.
Sprekend over passieve veiligheid, de e-208 heeft voor-, zij- en gordijnairbags. Het i-Cockpit ontwerp met zijn kleine stuurwiel is bedoeld zodat bij een frontale botsing de airbags beter ontplooien. Ook heeft de e-208 voor gezinnen ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterstoelen en kindersloten op de achterdeuren.
Echter, als elektrische auto zou de e-208 veiliger moeten zijn zonder groot motorblok voorin. Geen motorblok betekent betere crashtest prestaties aan de voorkant. Hij komt ook standaard met een startonderbreker en alarmsysteem, en de topuitvoeringen hebben keyless entry en start. Hoewel handig, kunnen keyless systemen kwetsbaar zijn voor relay-aanvallen, hoewel Peugeot stappen heeft ondernomen om dit risico aan te pakken. Je zou een stuurslot of een van die Faraday-hoesjes voor de sleutelhanger kunnen toevoegen.
Hoe Rijdt Het?
De Peugeot e-208 is de ideale stadsauto; hij is compact en de elektromotor is zeer responsief. Hij is behoorlijk wendbaar in de stad, en hij is niet zo oncomfortabel dat langere ritten ondraaglijk worden.
Maar รฉรฉn ding aan de e-208 dat eruit springt is Peugeot’s i-Cockpit design. Het heeft ook een laag stuurwiel (lager dan in een “normale” auto) en het is klein. Het vergt wat gewenning, maar het werkt hier behoorlijk goed. Zelfs het kleine stuur maakt de auto responsief; je kunt nauwkeurig en precies sturen. Dit ontwerp komt natuurlijk over bij de meeste mensen of houdt op zijn minst hun interesse; vooral in de stedelijke jungle draait het allemaal om de flow.
De e-208 heeft een elektromotor, en hij heeft direct koppel, dus de auto is echt responsief en lijkt bijna altijd te willen bewegen. Hij accelereert sneller dan de officiรซle 0-100 km/u tijd van 8,2 seconden doet vermoeden, vooral wanneer je optrekt vanuit stilstand of inhaalt. Met verschillende rijmodi – Eco, Normal en Sport – kun je de responsiviteit van de auto aanpassen aan je rijstijl of omstandigheden.
Handling is een ander hoogtepunt. Hij heeft een stevige structuur en mooie carrosseriecompositie voor de e-208, die laag zit omdat de accu’s onder de vloer zitten. Het is misschien geen hot hatch, maar het is nog steeds erg leuk op bochtige wegen, met goede grip en voorspelbaar gedrag. De besturing is zeer nauwkeurig en goed gewogen, maar zou wat meer feedback door het stuur kunnen geven, wat een probleem is bij veel moderne elektrische stuursystemen.
Terug naar rijcomfort, de e-208 doet het goed. Hij heeft een mooie ophanging die de hobbels in de weg behoorlijk goed opvangt, maar sommige van de grotere 17-inch wielen maken de rit wat harder. Het wordt echter nooit een harde rit, en de auto absorbeert hobbels in bochten zonder zijn balans te verliezen.
Geluid, trillingen en hardheid (NVH) niveaus worden goed beheerst. De elektrische aandrijflijn is op zich zeer stil, en Peugeot heeft uitstekend werk geleverd bij het isoleren van wind- en weggeluid uit de cabine. Grotere wielen betekenen meer bandengeruis, vooral op ruwere oppervlakken, maar dat geldt voor elke auto in deze klasse.
De e-208 heeft twee soorten regeneratief remmen, die kunnen worden geselecteerd via een “B” op de versnellingspook. Hij regenereert niet zoveel, zelfs niet als het helemaal is opgedraaid, als sommige andere EV’s, dus je krijgt niet echt dat echte one-pedal rijden. Dat zou comfortabeler zijn voor bestuurders die gewend zijn aan gewone auto’s, maar dan zouden sommige EV-enthousiastelingen klagen dat ze het one-pedal gevoel niet meer hebben.
Er is een “dode” zone aan het begin van de rempedalenslag waar de remmen niet veel doen. Dat maakt het lastig om de remmen te doseren, vooral bij langzaam rijden. Na dit punt grijpen de remmen geleidelijker aan, maar de overgang van regeneratief remmen naar frictieremmen is enigszins abrupt.
De e-208 heeft meer kilometers en is veel handiger dan de oude. Peugeot claimt ook een WLTP-bereik van maar liefst 400 km – niet slecht. Het werkelijke bereik zal natuurlijk lager zijn, maar testers hebben 300-320 km gemeld bij gemengd rijden – niet slecht voor een compacte elektrische auto. De efficiรซntie is redelijk, met verbruikscijfers rond de 14,5 kWh/100 km bij gemengd rijden. De toevoeging van een warmtepomp als standaard voor 2024 helpt de efficiรซntie in kouder weer te behouden, wat een veel voorkomend probleem met het winterbereik van het vorige model aanpakt.
In dat opzicht is het DC snelladen van de e-208 tot 100 kW behoorlijk cool voor lange afstandsritten. Hij kan 10-80% vullen in 30 minuten, wat het realistischer maakt tijdens het rijden van lange afstanden.
Het zicht voor de bestuurder is over het algemeen goed; de A-stijlen zijn relatief dun en belemmeren het zicht niet te veel. De standaard achteruitrijcamera, samen met het 360-graden camerasysteem (dat een extra optie is), maakt het echter echt gemakkelijk om te parkeren en manoeuvres op lage snelheid uit te voeren. Het heeft geen erg goed zicht naar achteren met de dikke C-stijlen en kleine achterruiten.
De Peugeot e-208 biedt een zeer complete rijervaring. Hij lijkt gewoon die combinatie van comfort en prestaties te hebben met zeer goede efficiรซntie, genoeg om een groot consumentenpubliek aan te trekken. Ja, het is niet de sportiefste of snelste in zijn klasse, maar het is een goede stadsauto en kan nog steeds langere ritten aan wanneer nodig.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Hij heeft voldoende kofferruimte voor een kleine auto, 309 liter met de stoelen omhoog in de Peugeot e-208. Dit is voldoende voor dagelijks gebruik zoals boodschappen doen of een paar kleine koffers vervoeren. Je verliest ongeveer 10 liter vergeleken met de benzineversie vanwege de packaging van de elektrische aandrijflijn. Dit is een typische afweging voor elektrische voertuigen en zou je dagelijkse routine niet te veel moeten beรฏnvloeden.
Het ontwerp van de kofferruimte is over het algemeen utilitair en heeft een vrij grote opening, wat betekent dat je gemakkelijker grotere objecten erin kunt plaatsen. Er is echter een merkbare laaddrempel, wat het een beetje lastig kan maken om zwaardere items in en uit te schuiven. Een verstelbare koffervloer zou een mooie toevoeging zijn geweest om een vlakke laadruimte te creรซren wanneer de achterbank is neergeklapt.
De e-208 komt met een 60/40 neerklapbare achterbank. Met de stoelen neergeklapt heeft hij 779 liter laadruimte. Het is echt fijn om deze extra ruimte te hebben voor grotere dingen; echter, de stoelen gaan niet helemaal plat liggen, en er is een kleine verhoging in de laadruimte.
En dat is รฉรฉn ding: geen opbergruimte onder de vloer. In plaats van een voorste kofferbak (frunk) zoals sommige elektrische auto’s hebben, nemen de elektrische componenten van de e-208 die ruimte in beslag. Je zult dus de laadkabels in de hoofdkofferbak moeten opbergen. Peugeot levert wel een tas om de kabels in op te bergen, zodat alles netjes is, maar het neemt wel wat kofferruimte in beslag.
De kofferruimte voldoet aan dagelijkse behoeften, maar het kan lastig zijn om grotere objecten zoals kinderwagens of meer dan รฉรฉn koffer voor een gezinsvakantie te vervoeren. Dit is gebruikelijk voor auto’s in deze klasse, dus het is goed om hier rekening mee te houden als je vaak grotere ladingen moet vervoeren.
De kofferruimte is mooi en goed afgewerkt, de materialen zijn van goede kwaliteit, en je hebt een paar tashaken en sjorpunten voor kleinere items. Je kunt de rugleuningen van de achterbank vanuit de kofferruimte neerklappen, wat handig is voor langere items, hoewel sommigen het mechanisme wat prutserig vonden.
Hij heeft ook geen reservewiel in de e-208; hij heeft een bandenreparatieset. Dit gebeurt steeds vaker, vooral bij elektrische voertuigen waar ruimte en gewicht van essentieel belang zijn. Over het algemeen is de kofferruimte van de e-208 niet de grootste of meest praktische, maar hij zou moeten voldoen voor de meeste stads- en voorstedelijke doeleinden. Als je regelmatig grotere items moet vervoeren of met volle lading reist, is het de moeite waard om te overwegen of de beschikbare ruimte aan je eisen voldoet.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Peugeot e-208 is niet bepaald de beste qua ruimte en comfort. Het is prima voor korte afstanden of voor kleinere passagiers, maar voor lange volwassenen zoals ikzelf kan het wat te krap worden op lange ritten.
De achterkant heeft enigszins beperkte been- en hoofdruimte. Er is voldoende beenruimte, maar als de bestuurdersstoel helemaal naar achteren staat (wat een lang persoon van ongeveer 1,83 m nodig zou hebben), voel je je nogal krap achterin. Hoofdruimte is ook wat beperkt, waarbij langere mensen soms hun hoofd moeten bukken.
Het is technisch gezien een 5-zitter, de e-208, maar het is eigenlijk een twee-volwassenen of drie-kinderen op de achterbank soort auto. De middenstoel is lager en smaller, en niet zo goed voor volwassenen. En dan is er nog de transmissietunnelbult (een overblijfsel van de multi-drive layout van de auto) die in de beenruimte snijdt, dus dat is minder comfortabel voor de middelste passagier.
Nou ja, Peugeot heeft in ieder geval geprobeerd het gebrek aan beenruimte op de achterbank te compenseren door de stoelen zo comfortabel mogelijk te maken. De zitkussens zijn goed gepolsterd en ondersteunend, en de buitenste stoelen zijn ontworpen om wat zijdelingse steun te bieden, wat geweldig is voor het nemen van bochten.
De achterbank is niet te moeilijk om in te komen aangezien het een vijfdeurs auto is en de deuren groot en breed zijn. Maar met het schuine plafond moeten lange passagiers bukken bij het in- en uitstappen.
Qua voorzieningen bezuinigt de e-208 niet. Hij heeft ook enkele USB-laadpoorten (zowel de oude Type-A als de nieuwe Type-C), zodat de mensen die erin rijden niet kunnen klagen over stroomverlies. Hij heeft ook redelijk grote deurvakken, maar die kunnen waarschijnlijk geen grote waterflessen bevatten. En ze hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste stoelen, dus dat is goed voor ouders. Zelfs de achterstoelen hebben verstelbare hoofdsteunen, die kunnen worden verlaagd om beter zicht naar achteren te geven.
En zelfs in de lagere modellen is de stof achterin niet slecht. Hogere uitvoeringen bieden gedeeltelijk leer met contrasterende stiksels voor een meer hoogwaardige uitstraling. Maar als je het gigantische panoramadak toevoegt – dat alleen beschikbaar is op de hogere uitvoeringen – lijkt de cabine veel opener maar snijdt het wel wat in de hoofdruimte.
De temperatuurregelingen voor de achterkant zitten voorin de auto, dus wanneer het 38 graden buiten is of -7 graden buiten, is het niet precies gebalanceerd zoals het zou moeten zijn. Het heeft behoorlijke geluidsdemping, een beetje weggeluid en een beetje windgeruis; het is een comfortabele rit.
De achterstoelen van de 2024 Peugeot e-208 zijn behoorlijk goed vergeleken met zijn klasse als geheel. Het is okรฉ voor de incidentele volwassene of constant vervoer van kinderen, maar als je vaak lange mensen vervoert of opgroeiende tieners hebt, wil je misschien de ruimte testen.