2024 Kia Stonic Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype: | Benzine-Mild Hybride |
Versnellingsbak: | 6-versnellingsbak handgeschakeld / 7-traps DCT (Dual Clutch Transmission) automatisch |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie: | Handmatig / Automatisch |
Maximaal vermogen: | 100 pk (74 kW) |
Maximaal koppel: | 172 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Tankinhoud in l: | 45 liter |
Top snelheid: | Voor 1.0 T-GDi MHEV – 179 km/u Voor 1.0 T-GDi MHEV DCT7 – 176 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitplaatsen: | 5 |
Bagageruimte inhoud (achter): | 352 liter |
Bagageruimte inhoud (met achterstoelen neergeklapt): | 1155 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Leeggewicht: | Voor 1.0 T-GDi MHEV handgeschakeld: 1.125 kg Voor 1.0 T-GDi MHEV DCT7 automaat: 1.160 kg |
Max. aanhangergewicht (geremd): | 710 kg (voor zowel handgeschakeld als automatisch) |
Max. aanhangergewicht (ongeremd): | 450 kg (voor zowel handgeschakeld als automatisch) |
Totaalgewicht (maximaal toelaatbaar): | Voor 1.0 T-GDi MHEV handgeschakeld: 1.680 kg Voor 1.0 T-GDi MHEV DCT7 automaat: 1.710 kg |
Specificatie | 1.0 T-GDi MHEV | 1.0 T-GDi MHEV DCT7 |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ25.995 (ComfortLine) | โฌ29.795 (DynamicLine) |
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Cilinders: | 3 | 3 |
Cilinderinhoud (cm3): | 998 | 998 |
Aandrijving: | FWD | FWD |
Transmissie: | 6-versnellingsbak handgeschakeld | 7-traps DCT (Dual Clutch Transmission) |
Brandstofverbruik: | 5,3 – 5,7 l/100 km (gecombineerd) | 5,3 – 5,7 l/100 km (gecombineerd) |
CO2-uitstoot: | 120-129 g/km | 121-129 g/km |
Maximaal vermogen: | 100 pk (74 kW) | 100 pk (74 kW) |
Acceleratie 0-100 km/u: | 11,3 seconden | 12,4 seconden |
Maximaal koppel: | 172 Nm van 1.500-3.500 tpm | 172 Nm van 2.000-2.500 tpm |
Topsnelheid: | 179 km/u | 176 km/u |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1485 mm (1500 mm inclusief dakrails) voor standaardmodellen 1505 mm (1520 mm inclusief dakrails) voor modellen met 17″ wielen |
Breedte: | 1760 mm |
Lengte: | 4140 mm |
Wielbasis: | 2580 mm |
Bodemvrijheid: | 165 mm |
Kenmerk | ComfortLine (โฌ25.995) | DynamicLine (โฌ27.295) | DynamicPlusLine (โฌ28.295) | GT-Line (โฌ29.795) | GT-PlusLine (โฌ30.795) |
---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen en Interieur | |||||
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
In hoogte verstelbare passagiersstoel | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verstelbare middenarmsteun voor | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stuurwielverwarming | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Stoelverwarming voor | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Lederen stuurwiel en versnellingspook | Nee | Ja | Ja | Nee | Nee |
GT-Line stuurwiel in D-vorm met geperforeerd leer | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
GT-Line bekleding in stof/kunstleer combinatie | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Exterieur | |||||
LED-achterlichten | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED-dagrijverlichting | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED-koplampen | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
LED-mistlampen voor | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Lichtsensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Regensensor | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Privacy glas | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels in carrosseriekleur | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee |
Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels in zwart | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Elektrisch inklapbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzers | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Veiligheid en Assistentie | |||||
Parkeersensoren achter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Parkeersensoren voor | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Kruisend verkeer detectie achter (RCCW) | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Achteruitrijcamera | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Autonome noodremassistentie incl. voetgangersdetectie (FCA) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Autonome rijstrookvolg-assistentie (LFA) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Actieve rijstrookassistentie (LKAS) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekassistentie (BCA) | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (alleen met DCT7) |
Dodehoekdetectie (BCW) | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Vermoeidheidsherkenning (DAW) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verkeersbordenherkenning (SLIF) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Technologie en Connectiviteit | |||||
Voorbereid voor Apple CarPlay en Android Auto | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bluetooth-connectiviteit met stuurwielbediening | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Digitale radio (DAB+) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
USB-aansluiting achter | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
4,2″ supervision cluster | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
8″ navigatiesysteem met Kia Connect en Live Services | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Gemak en Comfort | |||||
Airconditioning | Ja | Ja | Nee | Nee | Nee |
Klimaatregeling | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Drive Mode Select | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Cruise control en snelheidsbegrenzer | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Adaptieve cruise control | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (alleen met DCT7) |
Elektrisch bedienbare ramen voor en achter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Smart key met start/stop-knop | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Schuif-/kanteldak | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Dakrails | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Wielen en Design | |||||
15″ stalen velgen met sierdeksels | Ja | Nee | Nee | Nee | Nee |
15″ lichtmetalen velgen | Nee | Ja | Nee | Nee | Nee |
16″ lichtmetalen velgen | Nee | Nee | Ja | Nee | Nee |
17″ GT-Line lichtmetalen velgen | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Bumpers en deurgrepen in carrosseriekleur | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sportieve GT-Line bumpers | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Metalen afwerking deurpanelen en middenconsole | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Satijnchroom deurgrepen binnen | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja |
Chroom raamomlijsting | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Aluminium pedalen | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Bescherming | |
Stootlijstenset zwart vierdelig | โฌ 215.00 |
Mattenset rubber vierdelig met grijs logo | โฌ 79.00 |
Mattenset rubber vierdelig met rood logo | โฌ 79.00 |
Stootlijstenset met chromen inleg vierdelig | โฌ 205.00 |
Anti-slipbak (MHEV) | โฌ 69.00 |
Styling | |
Achterkleplijst RVS geborsteld | โฌ 120.00 |
Achterkleplijst RVS hoogglans gepolijst | โฌ 120.00 |
Sierlijstenset zijkant RVS hoogglans gepolijst vierdelig | โฌ 179.00 |
Sierlijstenset zijkant RVS geborsteld vierdelig | โฌ 179.00 |
Transport | |
Fietsendrager, Thule EuroRide 3, voor 3 fietsen | โฌ 559.95 |
Fietsendrager, Thule EuroRide 940, voor 2 fietsen | โฌ 499.00 |
Dakkoffer, Thule Touring 200 Titan aeroskin (400 liter) | โฌ 449.00 |
Fietsendrager, Thule FreeRide 532, voor 1 fiets | โฌ 129.00 |
Dakkoffer Kia Black Glossy (330 liter) | โฌ 475.00 |
Fietsendrager voor twee (elektrische) fietsen | โฌ 560.00 |
Fietsendrager Westfalia Bikelander (opvouwbaar) | โฌ 719.00 |
Fietsdrager Active t.b.v รฉรฉn fiets | โฌ 165.00 |
Westfalia Bagagebox / transportbox 200L | โฌ 499.00 |
Fietsendrager Thule EasyFold XT 933 2 fietsen 13 polig | โฌ 1015.00 |
Fietsendrager Thule 924 VeloCompact 2 fietsen 13-polig | โฌ 639.95 |
Trekhaak kabelset 7-polig | โฌ 439.00 |
Trekhaak kabelset 13-polig | โฌ 495.00 |
Trekhaak met vaste kogel excl. kabelset | โฌ 659.00 |
Trekhaak met afneembare kogel excl. kabelset | โฌ 799.00 |
Velgen | |
Wielslotenset | โฌ 70.00 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Andong met Goodyear zomerbanden | โฌ 1959 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Matisse zwart gepolijst met Goodyear zomerbanden | โฌ 1229 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Matisse hoogglans zwart met Goodyear zomerbanden | โฌ 1149 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Andong met Goodyear All Season banden | โฌ 1959 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Matisse zwart gepolijst met Goodyear All-season banden | โฌ 1310 |
Lichtmetalen velgenset 17 inch Matisse hoogglans zwart met Goodyear All-season banden | โฌ 1229 |
Lichtmetalen velgenset 16 inch | โฌ 850 |
Lichtmetalen velg 15 inch Matisse zwart gepolijst, zonder banden | โฌ 829 |
Winterwielen | |
Set winterwielen 15 inch staal met Yokohama winterbanden (zonder wieldoppen) | โฌ 765.00 |
Set winterwielen 17 inch lichtmetaal en Hankook winterbanden | โฌ 1835.00 |
Set winterwielen 16 inch lichtmetaal met Maxxis winterbanden | โฌ 1069.00 |
Set winterwielen 17 inch Design stalenvelg met Maxxis winterbanden | โฌ 1405.00 |
Pakketnaam | Prijs (โฌ) |
---|---|
Protection Pack | โฌ 254.00 |
All Seasons Pack (met rood logo) | โฌ 174.00 |
All Seasons Pack (with gray logo) | โฌ 174.00 |
Prijsstructuur van 2024 Kia Stonic
Uitvoering | Motorisering | Transmissie | Netto catalogusprijs | BTW | BPM | Fiscale waarde* | Consumentenadviesprijs** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ComfortLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | Handgeschakeld | โฌ16.598,35 | โฌ3.485,65 | โฌ5.096,00 | โฌ25.180,00 | โฌ25.995,00 |
DynamicLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | Handgeschakeld | โฌ17.534,71 | โฌ3.682,29 | โฌ5.263,00 | โฌ26.480,00 | โฌ27.295,00 |
DynamicPlusLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | Handgeschakeld | โฌ18.223,14 | โฌ3.826,86 | โฌ5.430,00 | โฌ27.480,00 | โฌ28.295,00 |
GT-Line | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | Handgeschakeld | โฌ18.634,71 | โฌ3.913,29 | โฌ6.432,00 | โฌ28.980,00 | โฌ29.795,00 |
GT-PlusLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | Handgeschakeld | โฌ19.323,14 | โฌ4.057,86 | โฌ6.599,00 | โฌ29.980,00 | โฌ30.795,00 |
DynamicLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | DCT7 Automaat | โฌ19.600,83 | โฌ4.116,17 | โฌ5.263,00 | โฌ28.980,00 | โฌ29.795,00 |
DynamicPlusLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | DCT7 Automaat | โฌ20.427,27 | โฌ4.289,73 | โฌ5.263,00 | โฌ29.980,00 | โฌ30.795,00 |
GT-Line | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | DCT7 Automaat | โฌ20.562,81 | โฌ4.318,19 | โฌ6.599,00 | โฌ31.480,00 | โฌ32.295,00 |
GT-PlusLine | 1.0 T-GDi MHEV (100pk) | DCT7 Automaat | โฌ21.802,48 | โฌ4.578,52 | โฌ6.599,00 | โฌ32.980,00 | โฌ33.795,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Kia Stonic Te Kopen?
De 2024 Kia Stonic is een compacte crossover SUV die gebruiksgemak, goed brandstofverbruik en betaalbaarheid combineert in een stijlvol voertuig. Het is Kia’s kleinste crossover en is daarom geplaatst in het B-SUV segment, dat steeds populairder wordt in de auto-industrie met concurrenten zoals de Ford Puma, Renault Captur en Volkswagen T-Cross.
De Stonic onderging een facelift in 2022, waarbij de styling en technologische functies werden bijgewerkt om concurrerend te blijven. De Kia Stonic wordt aangeboden in vijf verschillende uitvoeringen, die elk voortbouwen op de functies van de vorige. Het begint met het basis ComfortLine model, dat een sterke basis aan veiligheidsuitrusting biedt met zes airbags, autonoom noodremsysteem en rijstrookassistentie. Het heeft ook een 8-inch navigatiesysteem, parkeersensoren achter en airconditioning.
Een stap hoger biedt de DynamicLine LED-koplampen en -achterlichten, een met leer bekleed stuurwiel en versnellingspook, en 15-inch lichtmetalen velgen. De DynamicPlusLine voegt nog meer toe met klimaatcontrole, een smart key met start/stop-knop, verwarmde voorstoelen en 16-inch lichtmetalen velgen.
De topuitvoeringen zijn de GT-Line en GT-PlusLine versies die de Stonic een sportieve uitstraling geven. De GT-Line heeft 17-inch lichtmetalen velgen, LED-mistlampen, aluminium pedalen en sportbumpers. Dit omvat ook GT-Line interieuraccenten zoals een D-vormig stuurwiel en een combinatie van stof/kunstleer bekleding. De topuitvoering GT-PlusLine voegt een zonnedak, parkeersensoren voor, dodehoekdetectie en kruisend verkeer waarschuwing achter toe. De GT-PlusLine met DCT-transmissie voegt adaptieve cruisecontrol en geavanceerdere versies van de dodehoek- en kruisend verkeer systemen toe. Deze hogere uitvoeringen bieden een meer hoogwaardige, sportieve rit voor Stonic-klanten die wat meer willen qua functies en uiterlijk. Dit helpt de Stonic te positioneren als een meer premium aanbod in zijn klasse.
De Stonic is afgestemd op de stedelijke consument die het gevoel en uiterlijk van een SUV wenst, maar beperkt wordt door budget en ruimte. De Stonic heeft een verhoogde rijhoogte, een zeer functioneel interieur en veel efficiรซnte aandrijflijnopties. Hij is net onder de grotere Seltos gepositioneerd in Kia’s SUV-lineup.
De Stonic biedt kopers een meer brandstofefficiรซnte mild hybrid motor. Zijn compacte formaat is perfect voor stadsritten, maar hij is nog steeds ruim en praktisch genoeg voor kleine gezinnen of stellen.
Zoals alle Kia’s komt de Stonic met die toonaangevende garantie van 7 jaar/100.000 mijl, wat potentiรซle kopers zeker gerust zou moeten stellen. Deze uitgebreide garantiedekking helpt de Stonic zich te onderscheiden van enkele belangrijke rivalen.
Al met al is de Kia Stonic een knappe, goed uitgeruste compacte crossover die goede waar voor zijn geld wil bieden in een groeiend segment. Het is een aantrekkelijk ontwerp met zuinige motoren en goede standaarduitrusting en zou op het boodschappenlijstje moeten staan van iedereen die in deze klasse zoekt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Stonic wordt aangeboden met รฉรฉn aandrijflijnoptie, gecentreerd rond een 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor. De Kia Stonic wordt aangeboden met รฉรฉn aandrijflijnoptie voor alle uitvoeringen: een 1,0-liter T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct Injection) motor met MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) technologie. Deze driecilinder motor produceert 74 kW (100 pk) maximaal vermogen bij 6.000 tpm. Qua koppel genereert hij 172 Nm, beschikbaar van 1.500 tot 3.500 tpm in de handgeschakelde versie, en van 2.000 tot 2.500 tpm in de automatische DCT-versie.
Het mild hybrid systeem maakt verlengde start-stop functionaliteit mogelijk en levert een kleine power boost om efficiรซntie en prestaties te verbeteren.
Qua transmissieopties kunnen kopers kiezen tussen een 6-versnellingsbak handgeschakeld of een 7-traps dubbelkoppelings automaat. De handgeschakelde biedt een meer betrokken rijervaring, met een lichte koppeling en positieve schakelactie. Sommige recensenten merkten echter op dat de turbolag van de motor en de piekvermogensafgifte soepel wegrijden met de handgeschakelde lastig kunnen maken.
De dubbelkoppelings automaat schakelt over het algemeen soepel en snel, hoewel hij bij zeer lage snelheden soms kan aarzelen of schokkerig aanvoelen – een veelvoorkomende eigenschap van dubbelkoppelings transmissies. Voor de meeste bestuurders, vooral degenen die veel tijd in stadsverkeer doorbrengen, is de automaat waarschijnlijk de betere keuze.
De prestaties zijn adequaat in plaats van opwindend. De 74 kW (100 pk) cijfers plaatsen de Stonic aan de langzamere kant van zijn klasse, maar hij voelt levendig genoeg aan in de stad dankzij het koppelrijke karakter van de turbomotor.
Het mild hybrid systeem doet goed werk bij het verbeteren van de respons bij lage toerentallen, waardoor de Stonic alerter aanvoelt in stop-start verkeer. Sommige recensenten merkten echter op dat het nog steeds aan punch ontbreekt voor zelfverzekerd inhalen bij snelwegsnelheden.
Brandstofverbruik is een sterk punt, waarbij de mild hybrid versie meer dan 4,7 l/100 km kan halen in gemengd rijden. Dit maakt hem een van de efficiรซntere opties in zijn klasse, vooral omdat hij niet hoeft te worden opgeladen zoals sommige hybrid concurrenten.
De verfijning van de motor is over het algemeen goed voor een driecilinder, hoewel hij ruw kan klinken wanneer hij hard wordt belast. Bij kruissnelheden wordt hij mooi rustig. Het start-stop systeem werkt soepel en snel in de mild hybrid versie.
Over het geheel genomen biedt de aandrijflijn van de Stonic, hoewel niet toonaangevend qua pure prestaties, een goede balans tussen efficiรซntie en adequaat vermogen voor het beoogde gebruik. Het mild hybrid systeem in het bijzonder helpt de Stonic moderner en efficiรซnter te voelen dan sommige rivalen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Kia Stonic is competent en goed afgestemd op de grootte en prestatiemogelijkheden van het voertuig. De voorremmen hebben 280mm geventileerde schijven die goed initieel bijten en effectief warmte afvoeren, wat zorgt voor consistente prestaties.
Aan de achterkant gebruikt de Stonic 262mm massieve schijfremmen. Deze opstelling is typisch voor de klasse en biedt voldoende remkracht. Sommige concurrenten in dit segment gebruiken nog steeds trommelremmen op de achteras, dus de volledig schijfremmen opstelling van de Stonic is een pluspunt.
We vinden het rempedaal meestal prettig stevig. De initiรซle bite is goed, waardoor precieze modulatie mogelijk is in alledaagse rijsituaties. Er is minimale dode slag aan het begin van de pedaalslag, wat vertrouwen wekt.
Bij hard remmen blijft de Stonic stabiel en beheerst. Het elektronische stabiliteitssysteem werkt goed om de auto rechtuit te laten rijden tijdens noodstops. Enkele van onze testers merkten een lichte neiging op dat de achterkant licht aanvoelt bij zeer hard remmen, maar dit werd niet als alarmerend beschouwd.
De remmen vertoonden minimale fading na verschillende stops bij hoge snelheid omdat het pedaalgevoel en de remafstanden relatief constant bleven. Dat impliceert dat het systeem goed past bij de prestatiemogelijkheden van de auto en goed bestand zou moeten zijn tegen pittig rijden.
Het Anti-lock Braking System (ABS) is standaard en voorkomt blokkerende wielen tijdens hard remmen. Dit wordt aangevuld door Electronic Stability Control (ESC), dat helpt de controle over het voertuig te behouden in uitdagende situaties.
Voor verbeterde remcapaciteiten in verschillende situaties heeft de Stonic Hill-start Assist Control (HAC). Deze functie voorkomt dat het voertuig achteruit rolt bij het wegrijden op een helling. Kia heeft de Stonic uitgerust met een autonoom noodremsysteem, dat potentiรซle botsingen met voertuigen, voetgangers en fietsers kan detecteren. Dit systeem kan automatisch de remmen inschakelen als de bestuurder niet reageert op waarschuwingen, waardoor ongevallen mogelijk kunnen worden voorkomen of beperkt.
Ook heeft de Stonic in de hogere uitvoeringen een elektrische parkeerrem, wat sommige bestuurders mogelijk prefereren boven de conventionele handremhendel. Dit creรซert meer ruimte in de middenconsole en heeft zelfs een auto-hold functie om het makkelijker te maken bij stilstaan in het verkeer.
Hoewel de remprestaties over het algemeen goed zijn, is het vermeldenswaard dat sommige rivalen in deze klasse meer geavanceerde brake-by-wire systemen of regeneratieve remcapaciteiten bieden. Voor de meeste kopers zal de conventionele remopstelling van de Stonic echter meer dan adequaat blijken voor dagelijks gebruik en af en toe pittig rijden.
Besturing En Ophanging
De Kia Stonic streeft ernaar een mooie balans te bieden tussen een comfortabele en sportieve rit, met zijn stuur- en ophangingsontwerp. De Stonic heeft een elektrisch bekrachtigde tandheugel-stuurinrichting, wat typisch is voor zijn klasse.
Het heeft een zeer lichte besturing die zeer responsief is bij lage snelheden, waardoor het erg gemakkelijk is om te manoeuvreren in krappe ruimtes en parkeerplaatsen. Het wordt prettig stug wanneer je snelheid maakt, en geeft je alles wat je moet voelen, wat zorgt voor een zeer goede verbinding met de weg. De besturing is zeer direct en heeft een snelle ratio, dus het is zeer wendbaar in de bochten, wat bijdraagt aan de leuke rijkarakteristieken van de Stonic. Enkele recensenten vonden dat de stuurrespons wat kunstmatig aanvoelde, maar dit is ook een veelvoorkomende eigenschap bij volledig elektrische systemen.
De Stonic heeft een sportmodus die meer gewicht aan de besturing toevoegt voor een sportievere feel, maar de meeste mensen vonden de normale modus ideaal voor dagelijks rijden.
Voor de ophanging heeft de Stonic een MacPherson veerpoot opstelling aan de voorzijde en een torsieas aan de achterzijde. Dit is een kosteneffectieve, lage en eenvoudige architectuur die Kia’s ingenieurs hebben geperfectioneerd. Hij rijdt behoorlijk goed; de Stonic absorbeert kleine hobbels en oneffenheden in de weg heel netjes. Hij heeft een goede balans tussen comfort en carrosseriebeheersing, waarbij het overdreven zachte gevoel dat veel crossovers vertonen wordt vermeden.
De achterkant is wat stug en hard over grote hobbels of ruwe wegen, maar dit kan worden verwacht bij een torsieas ophanging in vergelijking met meer geavanceerde opstellingen. Er is echter nauwelijks rolneiging, dus de Stonic voelt nog steeds zeer licht en wendbaar aan in de bochten.
De Stonic heeft een goede ophanging en responsieve besturing, wat zorgt voor een meer betrokken rijervaring dan de meesten zouden verwachten van een kleine crossover. Hij heeft niet helemaal de schwung van de top-echelon Ford Puma, maar biedt een goede mix van rijcomfort en handling. Houd er echter rekening mee dat de GT Line modellen met grotere 17-inch wielen komen, wat voor een wat stevigere rit zou kunnen zorgen dan de 16-inch wielen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Kia Stonic komt met mooi ogende banden voor een compacte crossover, die een uitstekende balans bieden tussen tractie, rijkwaliteit en brandstofefficiรซntie. De daadwerkelijke bandenmaat varieert afhankelijk van het uitrustingsniveau en de wielmaat die je kiest.
Zelfs de basismodellen komen met 15-inch wielen en 185/65 R15 banden. Deze banden bieden comfort en goed brandstofverbruik. Ze hebben hoge zijwanden, dus ze worden niet geschokt door gaten in de weg, maar rollen er in plaats daarvan soepel overheen. De kleinere wielen dragen ook bij aan een lagere rolweerstand, wat op zijn beurt het brandstofverbruik verbetert. Als je kiest voor de DynamicPlusLine, krijg je 16-inch wielen met 195/55 R16 banden, die er stijlvoller uitzien en de rijervaring zelfs een beetje verbeteren.
Ga je voor de GT-Line, dan vind je 17-inch lichtmetalen velgen met 205/55 R17 banden. Deze bieden een meer atletisch uiterlijk en zorgen voor wat meer grip en controle. Houd er echter rekening mee dat het lagere profiel resulteert in een stevigere rit.
Over het algemeen presteren de standaardbanden goed in de meeste omstandigheden, met goede grip in zowel droog als nat weer. Ze sluiten goed aan bij het stedelijke crossover-thema van de Stonic, met een mooie combinatie van comfort, handling en efficiรซntie.
Ze rijden soepel op de snelweg, maar bij hogere snelheden kan wat bandengeruis worden gehoord, vooral als het wegdek ruw is. Dit is vrij gebruikelijk bij dit type voertuig, maar als een stille rit belangrijk voor je is, is het iets om rekening mee te houden.
Voor winterrijden zou je all-season banden moeten overwegen, aangezien die beter presteren in lichte sneeuw en koude omstandigheden. Voor zwaarder winterweer worden echter nog steeds speciale winterbanden aanbevolen.
Hoewel de standaardbanden perfect acceptabel zijn voor dagelijks rijden en af en toe pittig gebruik, zullen degenen die op zoek zijn naar het hoogste niveau van grip en feedback wellicht elders moeten kijken. De Stonic komt ook standaard met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), wat een nuttige functie is om je banden op de juiste spanning te houden en brandstofefficiรซntie te behouden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia Stonic combineert functionaliteit met esthetiek, en biedt je een cabine die modern aanvoelt en goed ontworpen is voor zijn klasse.
Wanneer je instapt, is het dashboard overzichtelijk en gemakkelijk te navigeren, met alle bedieningselementen precies waar je ze nodig hebt. Het dashboard heeft horizontale lijnen die er doorheen lopen, wat de cabine wat ruimer laat aanvoelen dan je zou verwachten van een compacte crossover.
Over het algemeen is de materiaalkwaliteit behoorlijk. Er zijn wat harde kunststoffen op bepaalde plekken, maar Kia heeft zachte materialen geplaatst op belangrijke contactpunten. De GT-Line modellen hebben een sportievere uitstraling met kunstmatige koolstofvezel en chromen accenten, die een mooie touch toevoegen.
Het stuurwiel is een ander hoogtepunt. Het is bekleed met leer (op hogere uitvoeringen), voelt geweldig aan in je handen, en heeft een platte onderkant op de GT-Line modellen, wat het een sportieve uitstraling geeft. De knoppen op het stuurwiel zijn in een goede positie en zijn gemakkelijk te bedienen tijdens het rijden.
De stoelen variรซren afhankelijk van het uitrustingsniveau. Alle basismodellen hebben stoffen bekleding, maar hogere uitvoeringen hebben een combinatie van stof en kunstleer. De stoelen zijn over het algemeen comfortabel, maar sommige testers merkten op dat wat meer lendensteun welkom zou zijn voor langere ritten.
Het heeft een analoog instrumentencluster met een klein digitaal scherm in het midden van de drie wijzerplaten. Het is geen volledig digitaal scherm zoals sommige concurrenten, maar het is duidelijk en gemakkelijk af te lezen. Hogere uitvoeringen hebben een groter, gedetailleerder display.
Het infotainmentsysteem is een opvallende functie. Het 8-inch touchscreen is centraal hoog op het dashboard gemonteerd, zodat het gemakkelijk zichtbaar is tijdens het rijden. Het is zeer interactief en gemakkelijk te gebruiken, en het heeft fysieke knoppen voor snelle instellingen en functies.
Opbergmogelijkheden zijn behoorlijk, met mooie deurvakken, bekerhouders en een klein compartiment voor je telefoon. Het handschoenenkastje is ook van een goede maat.
Een klein minpunt is dat sommige concurrenten meer bieden op het gebied van premium materialen en sfeerverlichting. Het interieur van de Stonic combineert echter als geheel stijl en functionaliteit op een manier die de meeste klanten waarschijnlijk zal bevallen.
Exterieur Uiterlijk
De Kia Stonic valt op door zijn combinatie van praktisch crossover-gevoel en sportieve looks. Het is zeker een blikvanger in de drukke B-SUV markt.
Aan de voorkant vind je Kia’s iconische ’tiger nose’ grille, die een strakke make-over heeft gekregen. Deze is lager en breder, wat de Stonic een laag, breed voorkomen geeft. De hogere uitvoeringen hebben LED-koplampen met onderscheidende dagrijverlichting, die de unieke uitstraling van de auto versterken.
In profiel onthult de Stonic zijn crossover-intentie met een licht verhoogde rijhoogte en stevige zwarte kunststof elementen rond de wielkasten en dorpels. Dit verbetert niet alleen zijn SUV-achtige uiterlijk, maar biedt ook bescherming tegen kleine deuken en steenslag.
Een cool kenmerk is het zwevende dak-effect, gecreรซerd door de zwartgekleurde A- en C-stijlen. De silhouet van de Stonic ziet er nog levendiger uit in combinatie met carrosseriekleurige panelen. Als je van aanpassen houdt, bieden sommige modellen een two-tone lak aan, wat dit zwevende dak-effect echt benadrukt.
Aan de achterkant is er een sportieve dakspoiler en LED-achterlichten (op hogere uitvoeringen) die doorlopen in de zijkanten. De achterbumper heeft een kunstmatige diffusor, en sommige versies hebben een zichtbare uitlaatpijp om de sportieve uitstraling te accentueren.
De basismodellen komen met 15-inch wielen, terwijl de hogere uitvoeringen 17-inch wielen hebben. Deze grotere wielen passen perfect in de wielkasten, waardoor de Stonic er lager bij de grond uit ziet.
Kia biedt een reeks levendige kleuren aan, waaronder gedurfde opties zoals “Zest Yellow”, zodat je iets kunt kiezen dat bij jouw stijl past. De compacte afmetingen van de Stonic maken hem perfect voor stadsritten, maar slimme designdetails zoals de verhoogde motorkaplijn en gebeeldhouwde zijkanten zorgen ervoor dat hij er nog steeds scherp uitziet op de weg.
Het enige kleine nadeel is de kleine achterruit, wat de zichtbaarheid naar achteren kan beรฏnvloeden. De meeste modellen komen echter met een achteruitrijcamera, dus het is geen groot probleem. De GT-Line uitvoering voegt prestatiegerichte kenmerken toe zoals agressieve bumpers en speciale lichtmetalen velgen, wat de Stonic extra flair geeft.
Comfort En Gemak
Wat comfort betreft is de Kia Stonic behoorlijk comfortabel, tenminste voor stadsritten. De voorstoelen bieden redelijke ondersteuning en zijn verstelbaar zodat je ontspannen kunt rijden. Als je lang bent, vind je de zitkussens mogelijk wat kort, en meer lendensteun zou worden gewaardeerd op lange ritten.
De achterstoelen in deze auto zijn ook niet slecht. Lange volwassenen vinden de hoofdruimte en beenruimte misschien wat krap, maar de vlakke vloer maakt de middelste zitplaats beter bruikbaar dan in veel andere auto’s. Bovendien openen de achterdeuren zeer wijd, wat het in- en uitstappen gemakkelijk maakt en perfect is voor het plaatsen van een kinderzitje.
De klimaatbeheersing is behoorlijk eenvoudig. Zelfs op de hogere modellen is het systeem gebruiksvriendelijk en gemakkelijk aan te passen. De bediening is logisch geplaatst, zodat je niet teveel hoeft te rommelen om aanpassingen te maken.
Het infotainmentsysteem van de Stonic is een opvallende functie. Het 8-inch touchscreen is responsief, de graphics zijn erg goed, en het menu is gemakkelijk te navigeren. Het komt standaard met Apple CarPlay en Android Auto, wat prettig is, en de navigatie op hogere uitvoeringen staat bekend om zijn snelheid en nauwkeurigheid, iets wat recensenten erg waarderen.
De opbergruimte is behoorlijk voor een auto van dit formaat. Je hebt ruime deurvakken, een paar bekerhouders in de middenconsole, en een handige lade voor je telefoon voor de versnellingspook. Zelfs het handschoenenkastje is ruim, en sommige modellen hebben een klein compartiment in de armsteun tussen de twee voorstoelen.
De zichtbaarheid is ook behoorlijk goed. De A-stijlen zijn relatief dun, dus ze belemmeren het zicht naar voren niet veel. Het zicht naar achteren wordt enigszins beperkt door de kleine achterruit en hoge taillelijn, maar de achteruitrijcamera (standaard op de meeste modellen) helpt daarbij. Hogere uitvoeringen voegen dodehoekbewaking toe voor extra geruststelling.
Nog beter op hogere uitvoeringen is de keyless entry en start, wat een zeer prettige functie is in de Stonic. Hij heeft een elektrische parkeerrem met auto-hold, wat handig is in stop-and-go verkeer.
Geluid wordt goed gedempt, maar motorgeluid wordt merkbaar bij hard accelereren, en bandengeluid kan meer aanwezig zijn met grotere wielen op ruwe wegen.
De rit is goed – stadsdrempels worden netjes geabsorbeerd, maar kuilen en verkeersdrempels zijn meer merkbaar vergeleken met zachtere concurrenten.
Hogere uitvoeringen bieden verwarmde stoelen en een stuurwiel, wat geweldig is als het koud is. De kofferbak is niet de grootste, maar is functioneel, met een split-level vloer die kan worden verlaagd om een vlakke laadruimte te creรซren, plus enkele handige opbergvakken eronder.
Veiligheid En Beveiliging
รรฉn ding waarin de 2024 Kia Stonic niet teleurstelt is de veiligheidscategorie; Kia heeft niet bezuinigd op functies, en het is duidelijk dat ze de tijd hebben genomen om ervoor te zorgen dat jij en je passagiers goed beschermd zijn.
Hij ontving 5 sterren van Euro NCAP in 2017, grotendeels dankzij de nauw verwante Rio hatchback. De veiligheidstests zijn echter sindsdien strenger geworden.
De Stonic komt standaard met zes airbags: dual front airbags, front side airbags, en side curtain airbags die de voor- en achterstoelen bedekken. Dit is een typische klassestructuur die zeer goede “crash” bescherming biedt.
Wat actieve veiligheid betreft is de Stonic goed uitgerust. En natuurlijk komen alle modellen met Electronic Stability Control (ESC) en Vehicle Stability Management (VSM) om de auto stabiel te houden, vooral tijdens moeilijke rijomstandigheden of noodsituaties.
Een unieke functie is het Autonomous Emergency Braking (AEB) systeem, dat beschikbaar is in het hele gamma. Het heeft een sensorsysteem dat mogelijke botsingen met auto’s, voetgangers en zelfs fietsers kan detecteren, en als je niet snel genoeg reageert, remt het automatisch.
Een andere belangrijke veiligheidsfunctie is Lane Keeping Assist (LKA), dat de bestuurder waarschuwt als het voertuig onbedoeld uit zijn rijstrook dreigt te raken. Het werkt behoorlijk goed, maar sommige bestuurders klagen dat het wat opdringerig kan zijn op bochtige wegen. Gelukkig kun je het uitschakelen als je het niet nodig hebt.
Hogere uitvoeringen bieden ook extra veiligheidsfuncties zoals Blind Spot Detection (BSD) en Rear Cross-Traffic Alert (RCTA). Deze zijn zeer nuttig voor het controleren van dode hoeken en achteruitrijden uit parkeerplaatsen.
Voor gezinnen biedt de Stonic ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en kindersloten achter. Qua beveiliging hebben alle modellen een startonderbreker en centrale vergrendeling met afstandsbediening, maar hogere uitvoeringen hebben ook een smart key met start-knop en een alarmsysteem.
De verlichting op de Stonic is ook behoorlijk goed, met standaard LED-dagrijverlichting en volledige LED-koplampen op hogere uitvoeringen voor betere zichtbaarheid ’s nachts.
De Stonic heeft een indrukwekkende lijst met veiligheidsfuncties, maar sommige nieuwere, meer geavanceerde systemen zoals adaptieve cruisecontrol worden helaas niet aangeboden, zelfs niet op de topuitvoeringen. Al met al is het geen slechte beslissing, slechts een opmerking over de beschikbare veiligheids- en technologie-opties.
Hoe Rijdt Het?
Als het gaat om stadsritten, blinkt de Kia Stonic echt uit. Zijn compacte formaat en krappe draaicirkel van slechts 10,4 meter maken hem zeer gemakkelijk te parkeren en te besturen in de kleine straten van de stad. Hij heeft ook lichte besturing bij lage snelheden, wat parkeren en manoeuvreren echt gemakkelijk maakt.
Zichtbaarheid vanuit de bestuurdersstoel is over het algemeen uitstekend. De A-stijlen zijn slank, wat dode hoeken aan de voorkant vermindert, en de iets verhoogde zitpositie verbetert het zicht op de weg. Het zicht naar achteren wordt enigszins opgeofferd door de hoge taillelijn en kleine achterruit, maar de achteruitrijcamera (standaard op de meeste modellen) compenseert dat.
Op de open snelweg is de Stonic verrassend leuk om te rijden. De besturing is wat licht wanneer je zeer langzaam rijdt, maar wordt prettig strak wanneer je snelheid maakt. Je krijgt goede feedback van de weg, en de sportmodus van de GT-Line versie verbetert de stuurrespons verder door deze zwaarder te maken.
Handling is een van de sterke punten van de Stonic. Hij heeft zeer weinig carrosseriehelling, wat hem zeer snel en responsief maakt in de bochten. Zelfs wanneer je hem een beetje pusht, blijft de auto zeer stabiel en beheerst; dat is een geruststellend gevoel.
Hij rijdt behoorlijk goed, met een mooie balans tussen carrosseriecontrole en schokdemping. Hij absorbeert bijna alle oneffenheden in de stadsstraten, maar grotere kuilen en verkeersdrempels zijn wat meer merkbaar, vooral in de versies met 17-inch wielen. Als comfort je prioriteit is, kun je beter bij de 16″ wielen blijven.
Onder de motorkap biedt de 1,0-liter mild hybrid turbomotor solide prestaties voor stad en snelweg. Hij voelt levendig aan in de stad en presteert goed op de snelweg. Het mild hybrid systeem verbetert de respons bij lage toerentallen en verhoogt de brandstofefficiรซntie zonder merkbaar te zijn in dagelijks gebruik.
Wat transmissies betreft hebben zowel de 6-versnellingsbak handgeschakeld als de 7-traps DCT hun verdiensten. De handgeschakelde biedt een veel levendigere rijervaring, maar kan wat lastig zijn met turbolag. De DCT is soepel maar zal soms aarzelen bij zeer lage snelheden.
Geluidsniveaus zijn over het algemeen goed beheerst, maar met grotere wielen kun je wat weggeluid horen, vooral op ruwe oppervlakken. De remmen werken geweldig; ze hebben een goede bite en een prettig solide pedaalgevoel. Zelfs het reguliere autonome noodremsysteem biedt meer veiligheid.
Hoewel de Stonic een iets verhoogde rijhoogte heeft voor licht offroad-rijden, is hij niet ontworpen voor hardcore offroading. Hij is alleen voorwielaangedreven, zonder vierwielaandrijving optie.
De brandstofeconomie is een van de beste aspecten, dankzij het mild hybrid systeem. We haalden meer dan 4,7 l/100 km in gemengd rijden, wat behoorlijk indrukwekkend is voor een benzine crossover. Het start-stop systeem werkt soepel en is zeer efficiรซnt in stadsverkeer.
Al met al combineert de Stonic het utilitarisme van een crossover met de sportiviteit van een kleinere hatchback. Hij is niet de krachtigste of meest verfijnde in zijn klasse, maar zijn leuke rijdynamiek en brandstofefficiรซnte aandrijflijn maken hem een solide keuze voor wie graag een beetje rijdt maar de praktische kant van een compacte crossover nodig heeft.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Hij heeft een van de kleinste kofferruimtes in zijn klasse, maar de Kia Stonic heeft wel een zeer praktische en bruikbare kofferbak, dus het is nog steeds een geweldige auto voor dagelijks gebruik.
Met 352 liter bagageruimte met de achterstoelen nog rechtop, biedt hij voldoende ruimte voor een paar middelgrote koffers of een week boodschappen voor een gezin van vier. Als je meer ruimte nodig hebt, klappen de achterstoelen neer in een 60/40 split, en de ruimte groeit naar 1.155 liter. Dat geeft je veel ruimte voor grotere of vreemd gevormde bagage.
Het goede aan de kofferbak is dat hij een zeer lage laaddrempel heeft, dus het is niet zo’n gedoe om zware dingen in en uit te laden. Daarnaast heeft hij een brede en bijna vierkante kofferopening, waardoor het gemakkelijker is om grotere of vreemd gevormde items erin te krijgen. Hogere uitvoeringen komen met een verstelbare kofferbakvloer. In zijn hoogste positie creรซert deze een vlakke laadvloer wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt, zodat langere voorwerpen gemakkelijk naar binnen kunnen worden geschoven. Door hem lager te zetten vergroot je de diepte voor zwaardere of omvangrijkere items.
Er is ook extra opbergruimte onder de kofferbakvloer, wat geweldig is voor het opbergen van kleine items en ze verborgen te houden. Dit gebied bevat ook de bandenreparatieset, aangezien de Stonic niet met een reservewiel komt.
In de geest van functionaliteit zijn er ook tashaken om je boodschappen rechtop te houden en kleine vakjes aan weerszijden van de hoofdkofferruimte voor diverse kleine items. Hij heeft een goede solide hoedenplank; deze kan echter worden verwijderd als je de extra hoogte wilt voor hogere voorwerpen, hoewel er geen speciale plek is om hem in de kofferbak op te bergen.
Het enige nadeel is dat hij geen elektrische achterklep heeft, zelfs niet op de hogere uitvoeringen. Dit is geen dealbreaker, gewoon iets dat anderen misschien onhandig vinden.
De kofferbak als geheel is niet zo groot, maar is wel goed gevormd en functioneel genoeg om aan de gemiddelde consument in deze markt tegemoet te komen.
Comfort Achterbank
De achterstoelen van de Kia Stonic zijn comfortabel genoeg voor een compacte crossover, maar er zijn de gebruikelijke nadelen.
Wat betreft ruimte is er voldoende been- en hoofdruimte voor normaal gebouwde volwassenen. Lange passagiers kunnen zich wat krap voelen, vooral op lange ritten. De achterbank van de Stonic is beter geschikt voor kinderen of kortere volwassenen dan voor langere reizen.
De achterbank is ook een driepersoons bank, behalve dat de middelste zitplaats niet zo breed of goed gepolsterd is als de andere twee. Het is prima voor incidenteel gebruik of voor kinderen, maar niet voor volwassenen. Het positieve aspect is dat de vloer redelijk vlak is, en de middelste passagier eigenlijk meer beenruimte heeft dan bij sommige concurrenten met hun meer opdringerige transmissietunnel.
De zitkussens zijn behoorlijk maar zouden meer ondersteuning kunnen gebruiken voor de dijen van volwassenen. De meeste modellen komen met een vaste rugleuninghoek, wat voor sommige passagiers oncomfortabel zou kunnen zijn tijdens langere ritten.
De deuren openen wijd genoeg, en de stoel is verhoogd genoeg dat het niet te veel moeite kost om in de achterbank te komen. Dit vergemakkelijkt in- en uitstappen, evenals de installatie van kinderzitjes. Wat kinderzitjes betreft, de Stonic heeft ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen, waardoor ze gemakkelijk vast te zetten zijn.
De voorzieningen achterin zijn minimaal, maar dat is te verwachten in deze klasse. Er zijn geen ventilatieopeningen achterin, dus als het echt heet is buiten, kan het warm worden achterin. Maar de voorste ventilatieopeningen doen een behoorlijke job om de hele auto te koelen.
Opbergruimte is beperkt maar voldoende; de deurvakken zijn prettig, ze houden kleine dingen vast, en er is een kaartenvak achter de voorpassagiersstoel. Hogere uitvoeringen kunnen een middenarmsteun met bekerhouders hebben, wat wat handiger zou zijn.
De achterstoelen hebben goed zicht door grote ramen, dus het voelt niet zo claustrofobisch aan, en het vermindert wagenziekte. Een opvallende omissie is het gebrek aan USB-poorten of stopcontacten voor achterpassagiers, wat onhandig zou kunnen zijn voor gezinnen met kinderen die met hun elektronica willen spelen.
De meeste modellen komen met stoffen bekleding, maar hogere uitvoeringen bieden een combinatie van stof en kunstleer. Deze materialen zijn niet luxueus, maar ze zullen gezinsgebruik doorstaan. De achterstoelen klappen gemakkelijk neer in een 60/40 split, en met de verstelbare kofferbakvloer in zijn verhoogde positie creรซert het een bijna vlakke laadruimte.
Over het geheel genomen is het achterste gedeelte van de Stonic functioneel en zou het goed moeten werken voor de meeste kopers, vooral als je de achterstoelen voornamelijk gebruikt voor kinderen of korte ritten met volwassenen. Het is misschien niet de meest feature-rijke optie in zijn klasse, maar het is een solide keuze voor zijn formaat.