2025 BYD ATTO3 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motortype | Permanente magneet synchrone motor |
Enkele Motor/Dubbele Motor | Enkele Motor |
Versnellingsbak | Eรฉn-snelheid reductieversnelling |
Aandrijvingstype | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch, traploze 1-snelheid |
Maximaal Vermogen | 150 kW (204 pk) |
Maximaal Koppel | 310 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype | Elektrisch |
Emissienorm Naleving | Nul emissies (0 g/km CO2) |
Topsnelheid | 160 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Accutype | BYD Blade Accu – Lithium IJzerfosfaat (LFP) |
Nettocapaciteit van de Accu | 60,48 kWh |
Gewicht van de Accu | 420 kg |
Nominale Spanning | 403 V |
Temperatuurbeheer | Warmtepomp |
Type Laadpoort | CCS2 |
AC Laadcapaciteit | 11 kW – 3 fasen |
DC Snellaadcapaciteit | 88 kW (0%-50% SoC) |
AC Laadtijd (0% – 100%) | 6,5 uur (11 kW 3-fasen lader) |
DC Snellaadtijd (30% – 80%) | 26 minuten (150 kW snellader) |
DC Snellaadtijd (10% – 80%) | 36 minuten (150 kW snellader) |
Bereik (WLTP Gecombineerd) | 420 km |
Bereik (WLTP Stad) | 565 km |
Energieverbruik (WLTP Gecombineerd) | 16,0 kWh/100km |
Energieverbruik (WLTP Stad) | 12,0 kWh/100km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitcapaciteit | 5 |
Bagageruimte Volume | 440 / 1.338 liter |
Achterbank verdeling | 40 : 60 |
Voorstoelverstelling | 6-weg elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, 4-weg elektrisch verstelbare passagiersstoel |
Stoelen in hoogte verstelbaar | Ja (verondersteld door elektrisch verstelbare stoelen) |
Voorstoelen Verwarming | Ja |
Bekleding | Vegan (kunst)leer in Eclipse Blue/Hazy Grey |
Ambianceverlichting | Ja, meerkleurig (instelbaar) ritmegevoelige ambianceverlichting in de deurpanelen en dashboard; Eenkleurig (blauw) ambianceverlichting op deurgrepen |
Glazen Schuif/Kanteldak | Ja, panoramisch glazen schuif/kanteldak met elektrische zonwering en anti-knelfunctie |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Leeggewicht (gewicht op registratie) (kg) | 1825 |
Toegestane maximum massa (kg) | 2160 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | – |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | – |
Max. kogeldruk (kg) | – |
Max. dakbelasting (kg) | 50 |
Specificatie | |
---|---|
Vanafprijs | โฌ38.990,00 (inclusief BTW/BPM) |
Brandstoftype | Elektrisch |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Comfort |
Aandrijvingstype | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch, traploze 1-snelheid |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 16,0 kWh/100km (WLTP) |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | 420 km (WLTP) |
Accucapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd (60,48 kWh netto capaciteit) |
Laadtijd AC laadproces | 6,5 uur (0% – 100%, 11 kW 3-fasen lader) |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Versnelling 0-100 km/u | 7,3 seconden |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Topsnelheid | 160 km/u |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1615 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1875 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2050 mm |
Lengte | 4455 mm |
Wielbasis | 2720 mm |
Draaicirkel | 10,7 m (diameter) |
Aspect | BYD ATTO3 Comfort |
---|---|
Startprijs | โข Consumentenprijs (inclusief BTW/BPM): โฌ38.990,00 โข Fiscale waarde (inclusief BTW/BPM): โฌ37.990,00 โข Private Lease vanaf โฌ459 per maand โข Zakelijke lease vanaf โฌ202 per maand (gebaseerd op 36,97% inkomstenbelasting) |
Exterieur | โข 18″ Lichtmetalen velgen met aerodynamische wieldoppen โข 235/50 R18 101V Continental EcoContact banden โข Aluminium dakrails โข Elektrisch verstelbare, inklapbare en verwarmde buitenspiegels met geรฏntegreerde LED-richtingaanwijzers โข LED-koplampen, -achterlichten en -dagrijverlichting โข Panoramisch glazen schuif-/kanteldak met elektrische zonnewering en inklembeveiliging โข Follow-me-home verlichting โข Haaienvin antenne โข LED-instapverlichting in buitenspiegels โข Metallic lak inbegrepen โข Beschikbare kleuren: Climbing Grey, Parcour Red, Skiing White, Surfing Blue, Exploring Green |
Interieur | โข Veganistisch lederen stoelen in Eclipse Blue/Hazy Grey โข 40/60 neerklapbare achterbank โข Soft-touch veganistisch lederen dashboard en deurpanelen โข Donkergrijze hemelbekleding โข 5-inch volledig LCD-instrumentenpaneel โข LED-leeslampen (voor en achter) โข LED-bagageruimteverlichting โข Meerkleurige verstelbare ritme-gevoelige sfeerverlichting in deurpanelen en dashboard โข Blauwe sfeerverlichting op deurgrepen โข Met veganistisch leder omwikkeld stuurwiel โข Verlichte make-up spiegels in zonnekleppen โข 12V-aansluiting in middenconsole (120W) โข Bekerhouders in middenconsole voor |
Comfort & Gemak | โข 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met verwarming โข 4-voudig elektrisch verstelbare passagiersstoel met verwarming โข Climate Control airconditioning met PM 2.5 interieur fijnstoffilter โข Activering klimaatregeling op afstand via sleutelhanger en BYD-app โข Keyless Entry (bestuurdersdeur) & Start โข NFC-sleutelkaart โข Rijmoduskeuze (eco, normaal, sport, sneeuw) โข Elektrische ramen met one-touch bediening en inklembeveiliging โข Middenarmsteun met opbergvak โข Warmtepomp โข Ventilatieopeningen achter โข Automatische koplampen โข Regensensor (afgeleid van automatische voertuigfuncties) โข Automatisch dimmende binnenspiegel |
Infotainment | โข 12,8-inch draaibaar touchscreen โข Apple CarPlayยฎ (bedraad) en Android Autoยฎ (draadloos) โข 8 luidsprekers met Diracยฎ HD geluidsoptimalisatie โข DAB+ digitale radio โข FM-radio โข Bluetoothยฎ telefoonverbinding en audiostreaming โข Navigatie met HERE-kaarten (Europa, live verkeersgegevens, live beschikbaarheid nabijgelegen laadpunten) โข Draadloze telefoonlader (QI-protocol) โข Spraakbediening voor navigatie, klimaatregeling, telefoon, audio en diverse functies โข 4G-internetverbinding – 2 jaar gratis 1 GB data per maand (na activering BYD-app gebruikersaccount) โข OTA software-updates โข Spotify-integratie โข WiFi-hotspot functionaliteit โข Dubbele USB-poorten (1x type A, 1x type C) in voor- en achter middenconsole โข SD-kaartpoort in middenconsole voor |
Veiligheid & Rijhulp | โข 5-sterren EuroNCAP-beoordeling โข Airbags: voor, zij, gordijn (voor en achter), centraal voor โข 360ยฐ panoramacamera โข Adaptieve Intelligente Cruise Control (Stop & Go) โข Automatisch Noodremsysteem (AEB) โข Rijstrookwaarschuwing (LDW) en Rijstrookassistent (LKA) โข Dodehoekdetectie (BSD) โข Kruisend Verkeer Waarschuwing Achter (RCTA) en Rem (RCTB) โข Verkeersbordenherkenning โข Snelheidslimietinformatie (ISLI) / Snelheidslimietassistent (ISLA) โข Parkeersensoren (2 voor, 4 achter) โข Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP) โข Tractiecontrolesysteem (TCS) โข Hill Descent Control โข Hill Hold Control โข Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) โข ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes (buitenste achterstoelen) โข E-Call (Noodoproep) โข Akoestisch Voertuig Waarschuwingssysteem (AVAS) โข EHBO-kit en gevarendriehoek inbegrepen |
Aandrijving en Chassis | โข Voorwielaandrijving โข Permanente magneet synchroonmotor โข Maximaal vermogen: 150 kW / 204 pk โข Maximaal koppel: 310 Nm โข Automatische, traploze 1-versnellingsbak โข McPherson-voorwielophanging โข Multi-link achterwielophanging โข Geventileerde schijfremmen (voor en achter) โข Elektrische stuurbekrachtiging met snelheidsafhankelijke assistentie โข Draaicirkel diameter: 10,7 m |
Accu en Opladen | โข BYD Blade Accu – Lithium IJzer Fosfaat (LFP) โข Netto accucapaciteit: 60,48 kWh โข Accugewicht: 420 kg โข Nominale spanning: 403 V โข Boordlader: 11 kW – 3 fase โข CCS2-laadaansluiting โข AC-laadtijd (0-100%): 6,5 uur (11 kW 3-fase) โข DC-snelladen (30-80%): 26 minuten (150 kW) โข DC-snelladen (10-80%): 36 minuten (150 kW) โข WLTP-bereik: 420 km (gecombineerd), 565 km (stad) โข Inbegrepen: Type 2 mode 3 laadkabel (max 32A, 5m) |
Prestaties | โข Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 seconden โข Topsnelheid: 160 km/u โข Energieverbruik: 16,0 kWh/100km (WLTP gecombineerd), 12,0 kWh/100km (WLTP stad) โข Luchtweerstandscoรซfficiรซnt: 0,29 |
Garantie | โข Algemene garantie: 6 jaar / 150.000 km โข Aandrijflijngarantie: 8 jaar / 150.000 km โข Accugarantie: 8 jaar / 200.000 km (70% State of Health) โข Garantie op laadkabel en VTOL-connector: 12 maanden โข Anti-corrosiegarantie: 12 jaar |
Onderhoud | โข Onderhoudsinterval: 20.000 km / 12 maanden |
Categorie | Accessoires | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|
Wielen en Banden | โข Winterwielenset 18 inch: – Zwart of antraciet gepolijste lichtmetalen velgen – Bridgestone Blizzak winterbanden 235/45R18 XL 98V – Installatiekosten – Seizoensopslag (6 tot 9 maanden) โข Alleen winterbanden: – Yokohama 235/50R18 101V BluEarth Winter V905, set van 4 – Installatiekosten – Seizoensopslag (6 tot 9 maanden) โข Vierseizoensbanden: – Yokohama 235/50R18 XL 101V BluEarth 4S, set van 4 | โข โฌ1.999 (โฌ1.652,07) โข โฌ65 (โฌ53,72) โข โฌ60 (โฌ49,59) โข โฌ1.019 (โฌ842,15) โข โฌ130 (โฌ107,44) โข โฌ60 (โฌ49,59) โข โฌ739 (โฌ610,74) |
Exterieur Styling | โข Ruitentinting: – Vanaf B-stijl (achterzijruiten en achterruit) | โข โฌ459 (โฌ379,34) |
Comfort en Interieur | โข Rubberen bagagemat โข Rubberen vloermattenset, inclusief bagagemat | โข โฌ49 (โฌ40,50) โข โฌ99 (โฌ81,82) |
Transport en Draagoplossingen | โข Thule Wingbar Edge dakdragerset โข Thule Outway 2 (994001) fietsendrager: – Geschikt voor twee fietsen (max 30 kg totaal) โข Thule Outway 3 (995001) fietsendrager: – Geschikt voor drie fietsen (max 45 kg totaal) | โข โฌ399 (โฌ329,75) โข โฌ449 (โฌ371,07) โข โฌ499 (โฌ412,40) |
Laadaccessoires | โข Type 2 mode 3 laadkabel (max 32 A / 1 fase) – 7,5 m | โข โฌ349 (โฌ288,43) |
Lakbescherming | โข Sonax Profiline Hybrid Coating CC One โข Sonax Profiline Ceramic Coating CC Evo (glascoating) | โข โฌ399 (โฌ329,75) โข โฌ699 (โฌ577,69) |
Laadoplossingen | โข BYD Thuislaadoplossingen: – Basic (muur- of staand gemonteerd, tot 1 meter graafwerk) – Compleet (muur- of staand gemonteerd, tot 10 meter graafwerk) – Maximum (muur- of staand gemonteerd, tot 15 meter graafwerk) โข Extra laaddiensten: – Voorbereiding voor aanpassen van de meterkast van 1 naar 3 fasen – Hosting & beheerabonnement per maand – Hosting & beheerabonnement voor 60 maanden (vooruit betaald) – BYD laadpas | โข โฌ2.395 (โฌ1.979,34) โข โฌ2.995 (โฌ2.475,21) โข โฌ3.495 (โฌ2.888,43) โข โฌ499 (โฌ412,39) โข โฌ7 (โฌ5,79) โข โฌ420 (โฌ347,11) โข Gratis |
Geen beschikbare pakketten
Prijsstructuur van 2025 BYD ATTO3
Model | ATTO 3 Comfort |
---|---|
Consumentenprijs (incl. BTW/BPM) | โฌ38.990,00 |
Fiscale waarde (incl. BTW/BPM) | โฌ37.990,00 |
Netto Catalogusprijs (excl. BTW/BPM) | โฌ31.396,69 |
BTW bedrag | โฌ6.593,31 |
BPM bedrag | โฌ0,00 |
Private Lease (p/m vanaf) | โฌ459 |
Bijtelling (p/m vanaf)* | โฌ202 |
COโ uitstoot (g/km) | 0 |
Energielabel | A |
Is Het De Moeite Waard Om De BYD ATTO3 Te Kopen?
De 2025 BYD ATTO 3 is een compacte elektrische SUV die krachtige prestaties levert met complete voorzieningen. Hij kost โฌ38.990 en is een zeer verleidelijk pakket in de elektrische automarkt. Hij gebruikt een permanente magneet synchrone motor die 150 kW (204 pk) en 310 Nm koppel levert, wat voldoende is om van 0-100 km/u te accelereren in 7,3 seconden en een topsnelheid van 160 km/u te bereiken.
Het middelpunt van de ATTO 3 is BYD’s Blade Battery, een geavanceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP) eenheid met een netto capaciteit van 60,48 kWh. Deze accu biedt een WLTP-bereik van 420 km bij gemengd gebruik en tot 565 km in de stad. De auto komt met AC- en DC-laadmogelijkheid, met een ingebouwde lader van 11 kW voor AC-laden en 30% tot 80% lading in 26 minuten op een 150 kW DC-snellader.
De buitenkant van de ATTO 3 heeft een futuristisch uiterlijk met 18-inch lichtmetalen velgen, LED-verlichting rondom en een panoramisch glazen schuif-/kanteldak. Het interieur is ook mooi met veganistisch lederen stoelen, een 12,8″ draaibaar touchscreen infotainmentsysteem en een 5″ digitaal instrumentenpaneel. Comfortvoorzieningen omvatten dual-zone klimaatregeling, verwarmde voorstoelen en een warmtepomp voor efficiรซnt cabinetemperatuurbeheer.
Veiligheid is een prioriteit in de ATTO 3, wat blijkt uit zijn 5-sterren EuroNCAP-beoordeling. Het voertuig is uitgerust met een uitgebreid pakket geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, dodehoekdetectie en een 360-graden camerasysteem. Dit samen met de vele airbags en sterke carrosseriestructuur zorgen voor zijn hoge veiligheidsbeoordelingen.
Hij heeft een ruim interieur en heeft een bagageruimte van 440 liter die kan worden uitgebreid tot 1.338 liter wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. Zijn afmetingen (4455 mm lang, 1875 mm breed en 1615 mm hoog) maken het een uitstekende stadsauto en een comfortabele auto voor lange afstanden. Hij is klein aan de buitenkant, maar de wielbasis van 2720 mm zorgt voor een ruim interieur.
De ATTO 3 komt ook met een fantastisch garantieplan, met een algemene garantie van 6 jaar/150.000 km, een aandrijflijngarantie van 8 jaar/150.000 km en een accugarantie van 8 jaar/200.000 km (met 70% State of Health) van BYD. Dat, samen met een service-interval van 20.000 km/12 maanden, laat zien hoeveel vertrouwen BYD heeft in hun voertuig, zijn betrouwbaarheid en levensduur, en maakt de ATTO 3 een zeer aantrekkelijk voertuig om de overstap naar elektrische mobiliteit te maken.
Motor, Prestaties En Transmissie
De ATTO 3 is voorwielaangedreven omdat hij wordt aangedreven door een enkele elektromotor die op de vooras is gemonteerd. Hij levert een gezonde 204 pk (150 kW) en 310 Nm koppel, dus hij heeft voldoende vermogen voor dagelijks gebruik.
Qua acceleratie claimt BYD dat de ATTO 3 van 0 naar 100 km/u kan sprinten in 7,3 seconden. Dit blijkt waar te zijn in tests in de praktijk, aangezien de auto inderdaad 0-60 mph haalt in 7 seconden. Het is misschien niet de snelste elektrische SUV, maar hij heeft voldoende vermogen om de snelweg op te komen en in te halen.
Een ding dat opvalt aan de aandrijflijn van de ATTO 3 is hoe efficiรซnt deze is. Hij gebruikt BYD’s Blade Battery, een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu, die zeer veilig is, lang meegaat en een hoge energiedichtheid heeft. Het model is uitgerust met een 60,48 kWh accupakket, dat een WLTP-bereik biedt van 420 km.
Het is echter vermeldenswaard dat het werkelijke bereik kan variรซren. Tijdens uitgebreide tests ontdekten we dat de ATTO 3 consistent ongeveer 190 mijl haalde op รฉรฉn lading, wat ongeveer 73% van het geclaimde bereik is. Dat is een beetje teleurstellend maar niet slecht voor een auto in deze prijsklasse en het zou voldoende moeten zijn voor dagelijks rijden.
De ATTO 3 biedt drie rijmodi: Eco, Normaal en Sport. Hoewel deze modi de gaspedaalrespons en vermogenscurve veranderen, is het zeer mild. De Sport-modus geeft een iets snellere respons bij acceleratie, maar denk niet dat dit de prestaties van de auto volledig zal veranderen.
Flexibiliteit in laden is een belangrijke eigenschap, met een 11 kW ingebouwde lader voor AC-laden, waardoor een volledige lading mogelijk is in 6,5 uur. De ATTO 3 ondersteunt ook DC-snelladen, waarbij van 30% tot 80% kan worden geladen in 26 minuten met een 150 kW lader. Hij heeft een CCS2-laadaansluiting en wordt standaard geleverd met een Type 2 mode 3 laadkabel (max 32A, 5m). BYD ondersteunt de accu met een garantie van 8 jaar/200.000 km, waarbij een State of Health van 70% wordt gegarandeerd, wat zorgt voor gemoedsrust op het gebied van betrouwbaarheid en prestaties op lange termijn.
Een leuke eigenschap van de ATTO 3 is zijn vehicle-to-load (V2L) mogelijkheid. Hiermee kun je de accu van de auto gebruiken om externe apparaten van stroom te voorzien, wat ongelooflijk handig kan zijn tijdens kampeertrips of stroomstoringen. Dat is een mooie toevoeging die de auto veelzijdiger maakt.
Al met al levert de ATTO 3 niets buitengewoons maar heeft hij een vrij goede balans die de gemiddelde bestuurder tevreden zou moeten stellen. Goede acceleratie, goed bereik en realistische laadmogelijkheden combineren om hem een aantrekkelijke optie te maken in de elektrische SUV-markt.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen op de ATTO 3 zijn prettig en hebben enkele coole functies, maar er zijn ook een paar dingen die wat aanpassing nodig hebben. Hij heeft schijfremmen op alle vier de wielen, dus hij stopt prima onder alle omstandigheden.
Standaard en Hoog. Dit systeem helpt energie terug te winnen tijdens het remmen, die terug wordt gevoerd naar de accu om het bereik te vergroten. Hoog zorgt voor veel meer regeneratief remmen, wat prettig is in stop-and-go verkeer, of als je een lange helling afgaat.
Dat gezegd hebbende, het regeneratieve remsysteem is niet helemaal perfect. Anders dan sommige andere elektrische voertuigen, biedt de ATTO 3 geen echte one-pedal rijervaring. Zelfs met de Hoge instelling zul je nog steeds het rempedaal moeten gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen. Als je gewend bent aan het gemak van one-pedal rijden, kan dit een beetje teleurstellend zijn.
Het mengt wel mooi van het regeneratieve naar het wrijvingsremmen, wat goed is. Dit is een probleem bij veel EV’s, maar de ATTO 3 lijkt hier geen last van te hebben, met een prettig en consistent pedaalgevoel in de meeste situaties.
Maar er zijn een paar eigenaardigheden om op te letten. Bij lage snelheden, vooral in stadsverkeer, kan het rempedaal overgevoelig zijn. Het heeft de neiging om hard te grijpen, zelfs bij lichte druk, wat kan leiden tot schokkerig stoppen als je niet voorzichtig bent. Een beetje moeilijk om aan te wennen en niet zo goed voor stadsverkeer.
Echter, aan de andere kant lijken de remmen soms die eerste bijt te missen bij hogere snelheden. Het remvermogen is over het algemeen voldoende, maar soms moet je het pedaal iets harder intrappen dan je zou denken om snel af te remmen vanaf snelwegsnelheden.
De ATTO 3 heeft een elektronische parkeerrem met een auto-hold functie, wat handig is voor stoppen op hellingen. Hij schakelt echter uitstekend, houdt de auto mooi stabiel en laat gemakkelijk los wanneer je het gaspedaal indrukt.
Veiligheidsfuncties op de ATTO 3 zijn onder andere antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistentie om er maar een paar te noemen. De waarschuwingslichten gaan ook automatisch aan tijdens hard remmen om andere bestuurders te waarschuwen, hoewel sommige gebruikers vinden dat dit te gemakkelijk wordt geactiveerd, wat afleidend kan zijn.
Besturing En Ophanging
De stuurinrichting en ophanging van de ATTO 3 hebben veel te maken met hoe hij rijdt. Het hele systeem is over het algemeen zeer gebruiksvriendelijk en comfortabel, wat waar deze auto om draait. Het is tenslotte gewoon een praktische elektrische SUV voor dagelijks gebruik.
Laten we beginnen met de besturing; de ATTO 3 heeft elektrische stuurbekrachtiging. De besturing is zeer licht en gemakkelijk te hanteren, vooral bij lage snelheden, zoals op parkeerplaatsen of tijdens het rijden door smalle stadsstraten. Het maakt de auto zeer wendbaar en gemakkelijk te besturen in de stad, wat geweldig is voor een auto van dit formaat.
De besturing wordt iets zwaarder naarmate de snelheid toeneemt, maar blijft vrij licht. Deze eigenschap zou niet erg aantrekkelijk zijn voor degenen die graag iets rijden met wat meer “feedback”, maar het past bij het algemene thema van comfort van de auto. De besturing is direct genoeg voor zelfverzekerd rijden op de snelweg en van rijbaan wisselen, ook al geeft het niet de meeste feedback van de weg.
Waar de besturing verbeterd zou kunnen worden, is op het gebied van gevoel en feedback. Een beetje vaag en los, vooral tijdens het nemen van bochten bij hogere snelheden, voor sommige bestuurders. Niet dat dat ongebruikelijk is voor elektrische auto’s, maar het is iets dat mensen die veel waarde hechten aan het stuurgevoel zouden opmerken.
Nu over naar de ophanging, de ATTO 3 gebruikt een MacPherson veerpoot voor en een multi-link achter. Dit is een behoorlijk geavanceerde setup voor een auto in deze prijsklasse en draagt echt bij aan het comfort en de stabiliteit van het voertuig.
De ophanging werkt echter uitstekend bij lagere snelheden en bij kleine oneffenheden in de weg. Het absorbeert hobbels en gaten als niets anders, en de rit is zeer soepel en comfortabel. Dit geldt vooral in steden, waar de staat van de wegen drastisch kan veranderen. De zachte ophangingssetup betekent dat passagiers goed geรฏsoleerd zijn van weggeluid en trillingen, wat bijdraagt aan een ontspannende rijervaring.
De op comfort gerichte ophanging heeft echter zijn nadelen als het gaat om dynamischer rijden. Er is veel carrosserierol bij het nemen van bochten of snel van rijstrook wisselen. Dat is niet ongebruikelijk in een hoge SUV, maar de ATTO 3 heeft een zachtere setup dus het is veel merkbaarder.
De ophanging voelt enigszins oncomfortabel aan bij hogere snelheden, vooral op een golvend oppervlak. Hij glijdt een beetje over grotere hobbels en wanneer hij over golven van hobbels gaat, neemt hij rustig de tijd om weer naar beneden te komen. Die eigenschap bevordert mogelijk niet het vertrouwen tijdens het rijden op binnenwegen.
Ook van invloed op de rit van de ATTO 3 zijn de 18-inch wielen, die standaard zijn op alle modellen. Ze zien er goed uit en zijn ook comfortabel, maar tegelijkertijd laten ze bij hoge snelheden wat weggeluid in de cabine toe.
Het is vermeldenswaard dat de ophangingssetup, hoewel over het algemeen comfortabel, geen verstelbaarheid biedt. Veel concurrenten in deze klasse bieden adaptieve dempers of verschillende rijmodi die de ophangingsinstellingen veranderen, iets wat de ATTO 3 niet heeft.
Dit zijn echter allemaal kleine klachten gezien wat de ATTO 3 moet zijn en hoeveel hij zal kosten. De stuurinrichting en ophangingssetup zijn goed genoeg voor dagelijks rijden en gezinsgebruik. Het maakt de dingen gewoon comfortabel en gemakkelijk te gebruiken, wat de meeste potentiรซle kopers in deze categorie waarschijnlijk zullen waarderen.
Samenvattend zijn de stuurinrichting en ophanging van de ATTO 3 een beetje een teleurstelling voor de rijenthousiast, maar voor wat de auto isโeen comfortabele, praktische elektrische SUVโzijn ze perfect acceptabel. Hij heeft lichte besturing die hem gemakkelijk te besturen maakt in de stad, en een zachte ophanging wat betekent dat hij comfortabel is om in te rijden in bijna elke situatie. Maar voor degenen die meer willen in de rijervaring, moeten ze waarschijnlijk elders kijken, of zelfs een proefrit maken in de ATTO 3 en kijken of zijn rijkarakteristieken bij hen passen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De 2025 ATTO 3 komt standaard met 18-inch lichtmetalen velgen voor alle uitvoeringen. Deze velgen zijn voorzien van 215/55 R18 banden, die een goede balans bieden tussen comfort, prestaties en efficiรซntie.
Een van de grote klachten over de oudere ATTO 3 zijn de banden. Het voertuig was aanvankelijk uitgerust met Atlas Batman A51 banden, die algemeen werden beschouwd als ondermaats qua grip en algemene prestaties. BYD heeft echter geluisterd naar de stem van de consument en grote sprongen voorwaarts gemaakt in deze categorie.
De nieuwe modellen van de ATTO 3, inclusief het 2025 model, hebben nu Continental banden. Deze band-upgrade heeft de rijervaring en prestaties van de auto echt veranderd. De Continental banden hebben betere tractie bij droog of nat weer, wat betekent betere stabiliteit in bochten en kortere remafstand.
Zelfs de nieuwe Continental banden op mijn auto lijken te hebben bijgedragen aan de soepelheid van mijn autorit. Deze banden bieden betere geluidsonderdrukking, waardoor het bandengeluid in de cabine wordt verminderd, vooral bij hogere snelheden. Dat past goed bij de ATTO 3 omdat het allemaal draait om de rijervaring.
Echter, dat gezegd hebbende, de Continental banden, hoewel een enorme stap in de goede richting, zijn nog steeds ver van perfect. Maar goed, de auto weegt bijna 1800 kg en elektromotoren produceren direct koppel, dus je kunt nog steeds wat wielspin krijgen als je echt gas geeft, vooral als het nat is.
215/55 R18 zou een uitstekende allround band zijn voor de ATTO 3. Hij heeft veel zijwand om alle kleine oneffenheden van de weg te absorberen, wat bijdraagt aan het comfort van de auto, maar heeft toch een relatief snelle respons tijdens het draaien. Deze bandenmaat ziet er ook goed uit, zowel qua prestaties als hoe hij de wielkasten vult, niet te groot dat het de efficiรซntie of het rijcomfort zou beรฏnvloeden.
Vanuit efficiรซntie-oogpunt zijn deze banden gekozen om het bereik van de ATTO 3 te optimaliseren. Ze hebben een lage rolweerstand waardoor ze niet te veel van het elektrische bereik van de auto verbruiken. Maar dat geldt voor alle banden met lage rolweerstand – ze lijken allemaal wat in te leveren op het gebied van maximale grip.
Als het gaat om bandenslijtage, suggereren vroege rapporten dat de Continental banden goed standhouden onder normale rijomstandigheden. Echter, zoals bij elk elektrisch voertuig, kan de directe koppelafgifte leiden tot verhoogde slijtage van de voorbanden bij agressief rijden. Regelmatige rotatie van de banden wordt aanbevolen om gelijkmatige slijtage te verzekeren en hun levensduur te maximaliseren.
Het is ook vermeldenswaard dat de ATTO 3 niet komt met een reserveband. In plaats daarvan is hij uitgerust met een bandenreparatieset. Dat wordt steeds gebruikelijker in auto’s van vandaag en het bespaart gewicht en ruimte, maar het is iets om te overwegen, vooral als je regelmatig rijdt op locaties waar pechhulp niet gemakkelijk beschikbaar is.
Interieur Uiterlijk
Je stapt in en het eerste wat je opmerkt is dat het een beetje anders is. BYD is een gewaagde route ingeslagen, en probeert een sfeer te creรซren die doet denken aan een sportschool in plaats van een auto-interieur. De ventilatieopeningen zijn gevormd als halters en de deurgrepen zijn gevormd als verschillende delen van fitnessapparatuur. Wow, dat is creatief, maar het zal misschien niet iedereen aanspreken.
De ster van het interieur is het indrukwekkende 12,8-inch touchscreen infotainmentsysteem. Dit scherm draait van landscape naar portrait, met een druk op de knop. Nou, daar heb je het, knock-out, maar is dat “nuttig” of gewoon een coole truc? De vraag blijft.
Het “brekende golven op een strand” design, zoals BYD het noemt, is een nieuwe moderne look voor het dashboard. Zelfs de deurpanelen hebben een geschubd ontwerp. Dit oceaanding is een beetje uit de hand gelopen. Dat is uniek en opvallend, maar als je meer conservatief bent, zou dit niet het patroon voor jou kunnen zijn.
Het materiaal is behoorlijk goed voor een ATTO 3. Het stuurwiel en de versnellingspook zijn mooi en soft-touch, en de stoelen zijn van kunstleer en stof, ze zien er behoorlijk decent uit en zouden redelijk lang mee moeten gaan. Maar sommige kunststoffen (vooral de onderste) voelen goedkoop en ruw aan. Het heeft een behoorlijk goede constructie, maar niet zo goed als, zeg, oudere, meer gevestigde bedrijven.
Een grappig detail zijn de “gitaarsnaren” op de deurpanelen. Dit zijn elastiekjes die bedoeld zijn om spullen bij elkaar te houden maar kunnen worden gebruikt als een pseudo-gitaar. Dat is een leuke kleine toevoeging voor sommigen, maar anderen zouden het wat gimmicky kunnen vinden.
De kleuren zijn zo helderโblauw, rood en wit met contrasterende biezen op de stoelen. Het is echt kleurrijk, maar misschien wil niet iedereen zo’n kleurrijk iets. Ze willen misschien iets subtielers.
Ergonomisch gezien is de ATTO 3 behoorlijk gebruiksvriendelijk. Alle bedieningselementen zijn binnen handbereik, en het kleine digitale instrumentenpaneel is gemakkelijk af te lezen, maar staat een beetje schuin. Het stuurwiel is goed ontworpen maar mist fysieke knoppen voor sommige functies, wat zou kunnen betekenen dat je je ogen van de weg moet halen om instellingen aan te passen op het touchscreen.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is over het algemeen goed, met dunne A-stijlen die het zicht niet te veel belemmeren. Echter, het zicht naar achteren wordt enigszins beperkt door de dikke C-stijlen en relatief kleine achterruiten. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door de standaard achteruitrijcamera en het beschikbare 360-graden camerasysteem.
Opbergruimte in de cabine is ruim voldoende, met een grote middenconsole, redelijk grote deurvakken en een draadloze oplaadpad voor smartphones. Het dashboardkastje is ook van een fatsoenlijk formaat, hoewel het openingsmechanisme wat wankel aanvoelt.
Het heeft deze coole feature van een sfeerverlichting met kleurkeuze en zelfs een “ritme-reactieve” modus die knippert in sync met je muziek. Hoewel dit leuk kan zijn, kan dit afleidend zijn.
Maar het panoramadak maakt de binnenkant veel opener en lichter, en mijn inschatting is dat wanneer het echt zonnig is buiten, het niet alle zon tegenhoudt. Over het algemeen is de ATTO 3 een behoorlijk stevige auto, maar er zijn een paar vreemde dingen aan en een paar dingen die verbeterd zouden kunnen worden in vergelijking met de besten in zijn klasse.
Exterieur Uiterlijk
De voorkant van de ATTO 3 verwelkomt je met een modern uitziend gezicht. Het heeft de gebruikelijke EV-look met de grille bijna volledig gesloten en een kleine ventilatieopening aan de onderkant voor koeling. In het midden staat het BYD-logo en aan weerszijden scherp ogende LED-koplampen. Het is zeer chic. Als kers op de taart geven de LED-dagrijverlichting die over de voorkant loopt de auto een moderner gevoel en betere zichtbaarheid.
Aan de zijkant zie je een klassieke crossover SUV-vorm. Het dak loopt naar achteren af zodat de auto nog steeds een slanke, aerodynamische uitstraling heeft zonder te veel hoofdruimte op te offeren. De wielkasten zijn licht uitgezet, wat de ATTO 3 een zeer stevig, zelfverzekerd uiterlijk geeft. Een net ontwerpelement hier is de karakterlijn die van de voorschermen naar de achterlichten loopt, wat de achterdeuren een unieke “visschub” of “Arowana” look geeft. Het is een mooi klein detail dat de ATTO 3 onderscheidt, maar dat misschien niet iedereen aanspreekt.
De standaard 18-inch lichtmetalen velgen passen perfect in de wielkasten en dragen ook bij aan de algemene balans van het uiterlijk van de auto. De wielen hebben een two-tone design met machinaal afgewerkte oppervlakken en glanzend zwarte inzetstukken, wat een vleugje klasse toevoegt.
Aan de achterkant gaat de ATTO 3 door met de futuristische look. De achterlichtunit is breed en past bij de voorlichten, en heeft ook sequentiรซle richtingaanwijzers, een zeer mooi premium detail op een auto in deze prijsklasse. De achterbumper heeft dezelfde kleur als de carrosserie met zwarte plastic bekleding en heeft een nep diffuser voor een “sportieve” touch. “Build Your Dreams” is een beetje over de top op de achterklep, maar het zegt echt wel wat.
Een praktisch kenmerk is de laadpoort op het voorscherm. Op die manier zou het echt gemakkelijk zijn om op te laden, zoals in krappe ruimtes waar de laadpoort aan de achterkant zit, dat zou lastig zijn.
Kleuropties zijn wat beperkt, met slechts vier of vijf keuzes afhankelijk van waar je bent, maar de beschikbare kleuren complementeren het ontwerp van de auto goed. Met 4.455mm lengte, 1.875mm breedte, 1.615mm hoogte en een wielbasis van 2.720mm, is de ATTO 3 netjes geplaatst in het compacte SUV-segment. Hij heeft een bodemvrijheid van 175mm, wat voldoende is om met de meeste stedelijke obstakels om te gaan zonder de handling te veel te verstoren.
Maar al met al heeft de BYD ATTO 3 een goed exterieur ontwerp, een mix van hedendaags en functioneel. Hij is uniek genoeg om een tweede blik te krijgen maar niet te radicaal om de typische SUV-bestuurder af te schrikken. Hoewel sommigen het misschien wat conventioneel vinden in vergelijking met meer gedurfde EV-ontwerpen, slaat het een goede balans tussen stijl en functie.
Comfort En Gemak
De ATTO 3 richt zich echt op het maken van een comfortabele en gemakkelijke rit, met als doel zowel bestuurders als passagiers tevreden te houden. Het is in veel opzichten echt goed, maar er zijn enkele punten die verbeterd kunnen worden.
Laten we beginnen met de stoelen. Ze hebben goede ondersteuning voorin en hebben een prettige zit, wat goed is voor lange afstanden. Ze hebben deze combinatie van kunstleer en stof, dus ze zien er echt scherp uit en zouden behoorlijk lang mee moeten gaan. Zelfs de bestuurdersstoel heeft elektrische verstelling, inclusief hoogte, tenminste in de hogere modellen, dus het is niet moeilijk om een comfortabele rijpositie te vinden. Het enige nadeel is echter dat er geen lendensteunverstelling is, en hoewel mensen daarover zouden klagen tijdens lange ritten, is vrijwel iedereen het erover eens dat de stoelen ook zonder comfortabel genoeg zijn.
Het heeft een gepolsterde achterbank, wat prettig is, en er is veel been- en hoofdruimte voor mensen van gemiddelde grootte. De lage vloer van het EV-platform is een geweldige functie, en de middenstoel is acceptabel voor je passagiers.
Een coole functie is het panoramadak; het maakt het interieur zo veel opener. Maar sommige gebruikers zeggen dat het zonnescherm niet zo donker is, dus als het buiten extreem zonnig is, kun je nog steeds wat warmte en schittering voelen.
Het klimaatcontrolesysteem is een enkelzone automatisch systeem. Het houdt het gewoon op een comfortabele temperatuur, hoewel ik heb gehoord dat het wat tijd nodig heeft om op te warmen als het ECHT koud is. Het systeem wordt voornamelijk bediend via het touchscreen, wat tijdens het rijden wat lastig kan zijn.
Een leuk detail is de afstandsstart van de auto, allemaal vanaf de sleutelhanger of smartphone-app. Hiermee kun je het interieur verwarmen of koelen voordat je instaptโsuper handig bij extreem weer.
Het infotainmentcenter is echt mooi, met een groot touchscreen, zeer responsief. Het heeft navigatie, Bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto (hoewel Android Auto in sommige landen een upgrade nodig heeft). Hehe, ja, dat draaiende scherm is cool maar een beetje een gimmick omdat het alleen het scherm van landscape naar portrait draait.
Wat opbergruimte betreft, heeft de ATTO 3 behoorlijke opbergruimte. Veel kleine vakjes en compartimenten voor je spullen, en de middenconsole is ENORM. De “gitaarsnaar” deurvakken zijn uniek maar zijn mogelijk niet zo praktisch als traditionele.
Het heeft een afstandsstart, keyless entry, draadloos oplaadpad en Type-A en Type-C USB-poorten. Een handige functie is de vehicle-to-load (V2L) mogelijkheid, wat betekent dat je de accu van de auto kunt gebruiken om andere apparaten van stroom te voorzienโperfect voor kamperen of bij stroomuitval.
Het andere leuke ding eraan is de elektronische sleutel; je hebt niet eens een sleutel nodig, je gebruikt je telefoon, en als iemand je telefoon steelt of je verliest hem, kunnen ze er niet in omdat je ook een code kunt invoeren. De “ritme-reactieve sfeerverlichting,” die van kleur verandert met de muziek, is een leuke toevoeging, hoewel sommigen zouden kunnen zeggen dat het een beetje gimmicky is.
Het heeft een geavanceerd luchtzuiveringssysteem dat vervuilende stoffen verwijdert en de luchtkwaliteit op het infotainmentscherm toont. Het energiebeheer omvat het laden tijdens daluren en pre-conditioning om te besparen op de elektriciteitsrekening en om het batterijbereik te sparen. En het heeft een warmtepompsysteem, dat veel efficiรซnter is dan normale verwarming, dus dat zou geweldig zijn voor het verbruik in koud weer.
Wat betreft bruikbaarheid heeft de kofferbak van de ATTO 3 440 liter ruimte met de stoelen omhoog, en 1.340 met de stoelen naar beneden. Het heeft een vlakke vloer, en hij is hoog genoeg om goed te laden, maar hij heeft geen elektrische achterklep op sommige modellen, dus dat zou een beetje een teleurstelling kunnen zijn.
Het zicht is behoorlijk goed vanaf de bestuurdersstoel met kleine A-stijlen. De grote C-stijlen en kleine achterruiten verminderen het zicht naar achteren enigszins, maar een achteruitrijcamera is standaard, en een 360-graden camerasysteem is beschikbaar als optie, dus parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes is een fluitje van een cent.
Een punt voor verbetering is het weggeluid. Het is relatief stil bij lage snelheden, maar op de snelweg is er veel windgeruis, wat vervelend kan worden op langere ritten.
Over het algemeen, goed comfort en gemak voor de ATTO 3. Het is niet allemaal geweldig, though. De klimaatregeling en geluidisolatie zijn niet optimaal, maar het is een behoorlijk compleet pakketโcomfortabele stoelen, gebruiksvriendelijke technologie, voldoende opbergvakken, etc.
Veiligheid En Beveiliging
De ATTO 3 zit vol met veiligheids- en beveiligingsfuncties, wat laat zien hoeveel dat soort dingen vandaag de dag voor consumenten betekent. Het is vermeldenswaard dat de ATTO 3 een 5-sterren veiligheidsbeoordeling heeft gekregen van Euro NCAP, wat boekdelen spreekt over zijn algemene veiligheid.
Laten we eerst praten over veiligheid, passieve veiligheid welteverstaan, de ATTO 3 is gebouwd op BYD’s e-Platform 3.0. Het heeft een carrosserie die is gemaakt van ultrahoogsterkte staal in de belangrijke delen, dus het plaatst in feite een veiligheidskooi om jou en je passagiers. Bij een botsing zorgt dit ontwerp ervoor dat de auto botskrachten goed kan absorberen en verdelen. Standaard op de ATTO 3 zijn zeven airbags, waaronder dubbele front, front-side, full-length gordijnairbags, en een centrale airbag tussen de voorstoelen. Deze opstelling biedt uitgebreide bescherming in verschillende aanrijdingsscenario’s.
In het belang van kinderveiligheid zijn ISOFIX-bevestigingspunten te vinden op de twee buitenste achterstoelen, en in sommige markten op de voorpassagiersstoel. Dit is goed voor het in de gaten houden van de kleine kinderen. Maar sommige eigenaren zeggen dat de ISOFIX-afdekkingen een beetje los zitten en ze vallen er veel te snel af.
Wat betreft actieve veiligheid, komt de ATTO 3 niets tekort. Hij is uitgerust met een complete suite van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), waaronder Autonomous Emergency Braking (AEB), dat potentiรซle botsingen met voertuigen, voetgangers of fietsers detecteert en automatisch kan remmen indien nodig. Adaptive Cruise Control (ACC) houdt een ingestelde afstand tot de auto ervoor aan, waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast in het verkeer. Lane Departure Warning en Lane Keeping Assist helpen je ook in je rijstrook te blijven door je te waarschuwen of subtiele stuurcorrecties te maken. Blind Spot Detection vertelt je wanneer er auto’s in je dode hoeken zijn. Rear Cross Traffic Alert waarschuwt je voor naderend verkeer tijdens het achteruitrijden uit parkeerplaatsen. Traffic Sign Recognition leest snelheidsborden en toont ze voor je. Ten slotte detecteert het Driver Monitoring System of de bestuurder in slaap valt of niet oplet, en geeft het waarschuwingen. Deze functies zijn voor het grootste deel zeer goed uitgevoerd, maar sommigen klagen dat de rijstrookassistentie soms wat te opdringerig is. Het goede nieuws is dat je deze dingen bijna altijd kunt aanpassen of uitschakelen als je dat wilt.
Een interessante veiligheidsfunctie is de automatische activering van waarschuwingslichten tijdens hard remmen. Dat kan handig zijn in noodsituaties, maar sommige bestuurders klagen dat het te gemakkelijk aangaat en het is afleidend tijdens normaal rijden. Wat parkeren betreft, de ATTO 3 komt standaard met parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera. De hogere uitvoeringen hebben een 360-gradencamerasysteem dat je in feite een vogelperspectief geeft van wat er om je heen is, zodat je echt krappe manoeuvres kunt uitvoeren.
Aan de beveiligingskant komt de ATTO 3 met een standaard startonderbreker en alarmsysteem. Het heeft een keyless entry systeem en wanneer je wegloopt van de auto met de sleutel vergrendelt hij zichzelf voor je. Een unieke beveiligingsfunctie is de optie om een PIN-code in te stellen voor het starten van de auto, wat een extra beveiligingslaag toevoegt naast alleen de sleutelhanger.
De accuveiligheid van de ATTO 3 is ook vermeldenswaard. Het gebruikt BYD’s Blade Battery-technologie die gebruikmaakt van lithium-ijzerfosfaat (LFP) chemie, wat een van de veiligste EV-accu’s op de markt is vanwege zijn thermische stabiliteit en weerstand tegen thermische doorslag. Het hele veiligheidspakket is behoorlijk goed, maar er zijn enkele kleine dingen die werk nodig hebben. Het ontbreken van een reserveband (hij komt in plaats daarvan met een bandenreparatieset) zou voor sommigen een punt van zorg kunnen zijn, vooral als je rijdt in gebieden met beperkte pechhulp. De automatische koplampen zijn ook soms wat traag in weinig licht.
Hoe Rijdt Het?
De ATTO 3 heeft, zoals de meeste elektrische voertuigen, een soepele en stille rit, maar heeft enkele kenmerken die hem onderscheiden.
Laten we beginnen met acceleratie. Met de elektromotor van de ATTO 3 heb je direct koppel, dus je vertrekt zeer soepel maar ook zeer snel. Met 204 pk en 310 Nm koppel kan hij van 0-100 km/u in ongeveer 7,3 seconden. Het is niet bliksemssnel, maar meer dan genoeg voor een gezins-SUV en maakt invoegen op snelwegen of inhalen van andere auto’s een fluitje van een cent.
Hij heeft een zeer soepele en controleerbare vermogensafgifte, en daardoor is de ATTO 3 zeer gemakkelijk te rijden onder alle omstandigheden. Sommige bestuurders hebben echter een gebrek aan gasrespons gemeld, of in ieder geval een vertraging in respons, bij de overgang van regeneratief remmen naar acceleratie. Als je gewend bent aan traditionele benzinemotoren, moet je hier misschien even aan wennen.
Een ding dat echt opvalt is hoe comfortabel de rit is. De ophanging is zeer comfortabel, niet te sportief, en absorbeert gewoon alle kleine hobbels en oneffenheden in de weg. Dit maakt hem ideaal voor stadsritten, waar de wegen dramatisch kunnen veranderen.
Dat gezegd hebbende, deze focus op comfort betekent dat er een merkbare carrosserierol is tijdens het nemen van bochten, en de auto kan zich wat onstabiel voelen op oneffen oppervlakken bij hogere snelheden. Dit is typisch voor de hogere SUV’s, echter, de Atto 3 heeft een zachtere ophanging dus het is een beetje dramatischer.
De besturing is licht en gemakkelijk, wat geweldig is voor parkeren en krappe manoeuvres. Maar dan weer, het kan wat gevoelloos lijken, vooral bij hoge snelheden of hard rijden. Je hebt verschillende stuurmodi, Comfort en Sport, maar ze zijn niet erg onderscheidend.
Het remmen is een mix van regeneratief en wrijvingsremmen. Er zijn twee niveaus van regeneratief remmen (Standaard en Hoog) die energie terugwinnen in de accu wanneer je het gaspedaal loslaat, wat helpt om het bereik te vergroten. De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen is zeer soepel, maar het rempedaal lijkt een beetje gevoelig bij lage snelheden, wat vervelend zou kunnen worden in stop-and-go verkeer.
De ATTO 3 blinkt uit in stilte bij lage snelheden. De elektromotor is vrijwel geluidloos, en dus is het een zeer serene ervaring bij het rijden in de stad. Maar boven de 100 km/u is het windgeruis veel merkbaarder. Dit komt door de hoekigheid van de auto en het doet een beetje afbreuk aan de prettige rijervaring op lange ritten.
Je hebt drie rijmodi: Eco, Normaal en Sport. Die regelen de gasrespons en vermogenscurve, maar het is niet alsof ze veel verschil maken. De meeste bestuurders zullen waarschijnlijk vinden dat de Normale modus het beste werkt voor dagelijks rijden.
Het zicht is behoorlijk goed vanaf de bestuurdersstoel, dankzij dunne A-stijlen. Het zicht naar achteren wordt enigszins beperkt door dikke C-stijlen en een kleinere achterruit. Gelukkig heeft hij een achteruitrijcamera en een optioneel 360-gradencamerasysteem, wat het veel gemakkelijker maakt om te parkeren en te manoeuvreren in krappe ruimtes.
De compacte afmetingen en krappe draaicirkel (10,9 meter) van de ATTO 3 maken hem zeer wendbaar in de stad. Hij is perfect voor stadsritten met zijn comfort en directe koppel. Hij is zeer solide en beheerst op de snelweg en het adaptieve cruise control systeem vermindert echt de vermoeidheid van de bestuurder op lange ritten. Het toegenomen windgeruis bij hogere snelheden kan echter voor sommigen een nadeel zijn.
Wat betreft bereik en efficiรซntie haalt de ATTO 3 ongeveer 306 kilometer op een enkele lading onder praktijkomstandigheden, wat ongeveer 73% is van zijn geclaimde WLTP-bereik. Hoewel dit iets lager is dan gemiddeld, is het een redelijk aantal voor het geld, en het zou moeten volstaan voor vrijwel alle dagelijkse rijbehoeften.
Dus over het algemeen is de ATTO 3 een behoorlijk comfortabele rijervaring, goed voor gezinsgebruik. Hij is geweldig in de stad met de soepele, stille rit en het gemakkelijke rijgedrag. Hij zal misschien niet degenen tevredenstellen die sportieve prestaties of scherp rijgedrag zoeken, maar zijn comfort en voldoende prestaties zouden moeten volstaan voor de meeste kopers in deze categorie. Wees je alleen bewust van het toegenomen geluid bij hogere snelheden en de enigszins vage besturing als die factoren cruciaal zijn voor je beslissing.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de ATTO 3 is behoorlijk ruim maar nog steeds handelbaar. Hij is behoorlijk praktisch voor dagelijks gebruik. Laten we het hebben over de bagageruimte van de ATTO 3:
Als eerste heeft de ATTO 3 een kofferruimte van 440 liter met de achterstoelen nog omhoog. Dit is behoorlijk decent voor een compacte SUV en zou de meeste dagelijkse behoeften moeten dekken, zoals boodschappen doen of een weekendje weg met een klein gezin. Zeker, het is misschien niet de meest ruime, maar hij kan zeker concurreren met andere elektrische SUV’s in zijn klasse.
Als je grotere lading moet vervoeren, kunnen de achterstoelen worden neergeklapt om de bagageruimte te vergroten tot een ruime 1.340 liter. De stoelen zijn 60/40 gedeeld, dus als je mensen en spullen tegelijk moet vervoeren, is het niet zo’n probleem.
De kofferbak is ontworpen met praktisch gebruik in gedachten. Hij heeft een grote opening en niet te hoge laaddrempel, dus het laden en lossen van grote/zware objecten is een fluitje van een cent. Vooral met de vlakke kofferbakvloer is het gemakkelijk om grotere objecten naar binnen te schuiven zonder veel moeite.
De kofferbak van de ATTO 3 heeft enkele leuke opbergideeรซn. Kleine zijvakken om de kleinere dingen in op te bergen, en sommige hebben zelfs van die kleine haken aan de binnenkant om boodschappentassen aan te hangen, een echt leuk detail op het gebied van gemak. Onder de hoofdkofferbakvloer is extra opbergruimte voor laadkabels of andere items die je uit het zicht wilt houden. Oh, en trouwens, de ATTO 3 heeft geen reserveband. In plaats daarvan heeft hij een bandenreparatieset die in dit compartiment wordt bewaard.
De 60/40 gedeelde neerklapbare achterstoelen bieden veelzijdigheid, ze klappen neer om een vrijwel vlakke laadruimte te vormen. De stoelontgrendelhendels zijn binnen handbereik zodat het gemakkelijk is om de ruimte aan te passen indien nodig. Andere gebruikers waarderen ook het feit dat het uitneembare vloerpaneel op een lagere stand kan worden geplaatst om alle ruimte te benutten of een hogere stand om een vlakke laadruimte te hebben.
Wat betreft praktisch gebruik, de kofferbak van de ATTO 3 voldoet goed genoeg voor normaal dagelijks gebruik. Hij kan een paar grote koffers of veel zachte tassen bevatten. Voor gezinnen zou hij gemakkelijk een inklapbare kinderwagen en wat boodschappentassen moeten kunnen herbergen. Echter, als je regelmatig zeer omvangrijke items of een grote hond vervoert, zou de ruimte wat krap kunnen aanvoelen vergeleken met grotere SUV’s.
Vergeleken met concurrenten, hoewel de 440 liter capaciteit van de ATTO 3 respectabel is, bieden rivalen zoals de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq meer ruimte. Het is echter beter dan sommige andere concurrenten zoals de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. Hij heeft een mooi afgewerkte achterklep met duurzame materialen, en sommige hebben zelfs een omkeerbare achterklepvloer; รฉรฉn kant is tapijt, en de andere is een harder, gemakkelijk te reinigen oppervlak, geweldig voor modderige uitrusting of honden.
Al met al heeft de ATTO 3 niet de grootste kofferbak in zijn klasse, maar hij heeft een behoorlijk goede balans tussen ruimte en benutting. 440 liter is genoeg voor bijna elk dagelijks gebruik, maar de mogelijkheid om uit te breiden naar 1.340 liter met de stoelen naar beneden is zeer handig. Het is een zeer praktische elektrische SUV voor kleine gezinnen of stellen, en het ontwerp is zeer doordacht met enkele leuke details.
Comfort Achterbank
De BYD ATTO 3 achterbank is comfortabel en ruim, en toch is hij utilitair. Nou, laten we kijken naar de achterbank van deze elektrische SUV.
Als je het panoramadak krijgt, verlies je wat hoofdruimte vanwege het dakmechanisme, maar het is maar een paar centimeter, dus het zou voor de meeste mensen geen probleem moeten zijn.
Het heeft een bankzitting die zeer comfortabel is voor lange ritten. De rugsteun is echt goed gekanteld, maar dan weer, hij beweegt niet op veel van hen. Een cool ding aan het elektrische platform van de ATTO 3 is de vlakke achtervloer. Het is eigenlijk een comfortabele vijfzitsauto omdat, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, er geen grote transmissietunnel is die vloerruimte inneemt voor de middelste passagier op de achterbank.
BYD heeft enkele leuke voorzieningen opgenomen voor achterpassagiers. Je hebt je eigen ventilatie, zodat iedereen klimatologisch comfortabel is. Er zijn ook enkele USB-poorten (het gewone type en het nieuwe type) zodat alles opgeladen kan blijven, wat erg prettig is, vooral op lange ritten. Een middenstoel, maar wanneer niet in gebruik, kun je een middenarmsteun met twee bekerhouders naar beneden klappen. Plus, er zijn vakken op de achterkant van de voorstoelen en in de achterdeuren voor het opbergen van kleinere items, hoewel het unieke “gitaarsnaar” ontwerp misschien niet ieders smaak is.
Alle stoelen hebben driepuntsgordels, en de buitenste stoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Maar weet dit, sommige consumenten hebben geklaagd dat de ISOFIX-afdekkingen er veel te snel afvallen. De zijgordijnairbags, ook te vinden in de ATTO 3, beschermen de achterpassagiers in geval van een zijdelingse botsing.
Het zicht is geweldig met de grote ramen, wat helpt met een gevoel van ruimtelijkheid en bewegingsziekte vermindert. Het heeft ook een beschikbaar panoramadak, dus dat maakt het nog opener met al dat natuurlijke licht.
Een leuke feature is dat het achtersfeerverlichting heeft die van kleur verandert of pulseert met de muziek. Dat is een leuk detail, vooral voor kinderen, maar waarschijnlijk wat afleidend voor anderen. De “gitaarsnaar” deurvakken zijn visueel interessant maar zijn misschien niet het beste in het vasthouden van items.
Het is ook zeer praktisch met de 60/40 gedeelde neerklapbare achterstoelen zodat je de kofferruimte kunt vergroten als je dat nodig hebt. Echter, sommige gebruikers hebben gemerkt dat gordelsluitingen in de weg kunnen zitten bij het neerklappen van de stoelen, wat een klein ongemak kan zijn. De stoelen naar beneden maken een bijna vlakke laadruimte, wat goed is voor het vervoeren van lange spullen.
Het is een behoorlijke concurrent voor zijn rivalen in de subcompacte elektrische SUV-klasse. En hij heeft meer beenruimte dan sommige (zoals de Hyundai Kona Electric) en een vlakke vloer wat altijd goed is voor de persoon die in het midden zit. Maar dan weer, andere concurrenten zoals de Skoda Enyaq of Volkswagen ID.4 hebben misschien wat meer ruimte in het algemeen (in ieder geval qua breedte).