Toyota RAV4 Plug-in Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 300 AWD-i |
---|---|
Motortype | 2.5L Hybride |
Versnellingsbak | CVT |
Aandrijving | AWD |
Transmissie | Automatisch |
Maximaal vermogen | 225 kW (306 pk) |
Maximaal koppel | 270 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 300 AWD-i |
---|---|
Brandstoftype | Benzine |
Brandstoftank | 55 liter |
Emissienorm | Euro 6e |
Topsnelheid | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Type batterij | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit | 18,1 kWh |
Elektrische actieradius | Tot 75 km (afhankelijk van rijomstandigheden) |
Maximale snelheid op EV | 135 km/u |
Laadkabel | Mode 3-laadkabel – 7,5m inbegrepen |
Opbergruimte laadkabel | Opbergtas voor laadkabel inbegrepen |
Capaciteit boordlader | 6,6 kW |
Laadtijden: | |
– AC-laden (10A) | 2,3 kW / 7:30 uur |
– AC-laden (16A 1-fase) | 3,7 kW / 4:40 uur |
– AC-laden (20A 1-fase) | 4,6 kW / 3:40 uur |
– AC-laden (25A 1-fase) | 5,8 kW / 2:55 uur |
– AC-laden (28,7A 1-fase) | 6,6 kW / 2:30 uur |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitcapaciteit | 5 |
Bagageruimte volume | 490 liter (met de achterstoelen omhoog) 1.604 liter (met de achterstoelen neergeklapt) |
Achterstoelen splitsing | 60:40 |
Voorstoelverstelling | Bestuurderstoel: 8-voudig elektrisch verstelbaar Passagiersstoel: 8-voudig elektrisch verstelbaar (bij hogere uitvoeringen) |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (voor de bestuurder, inbegrepen in de 8-voudige verstelling) |
Verwarming voorstoelen | Ja |
Ventilatie voorstoelen | Ja (bij Bi-Tone Plus uitvoering) |
Verwarming 2e rij stoelen | Ja |
Lendensteun bestuurderstoel | Ja, elektrisch verstelbaar |
Geheugenfunctie bestuurderstoel | Ja (bij hogere uitvoeringen) |
Bekleding | Afhankelijk van uitvoering: – Stof – Leder – Synthetisch suรจde (GR SPORT) |
Verwarmd stuurwiel | Niet vermeld |
Omgevingsverlichting | Niet vermeld |
Schuif-/kanteldak | Panoramisch zonnedak optioneel beschikbaar bij sommige uitvoeringen |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Dynamic, Business, Business Plus | Style, GR SPORT, Bi-Tone Plus |
---|---|---|
Kentekengewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.985 | 2.005 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2.510 | 2.510 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.500 | 1.500 (1.400 voor GR SPORT) |
Max. trekhaaklast (kg) | 70 | 70 |
Max. daklast (kg) | 80 | 80 |
Specificatie | Plug-in Hybrid 300 AWD-i |
---|---|
Vanaf prijs | โฌ55.995 (Business uitvoering) |
Brandstoftype | Benzine |
Cilinders | 4 (afgeleid van het motortype) |
Cilinderinhoud (cm3) | 2.487 |
Aandrijving | Intelligente vierwielaandrijving (AWD-i) |
Transmissie | Automatisch (niet expliciet vermeld, maar typisch voor PHEV’s) |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | Niet gespecificeerd |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 1,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 22 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | Tot 75 km |
Accucapaciteit (bruto) | 18,1 kWh |
Laadtijd AC-laadproces | 2:30 uur (met 6,6 kW oplader) |
Maximaal vermogen | 225 kW (306 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,0 seconden |
Maximaal koppel | 270 Nm |
Top snelheid | 180 km/u |
Afmeting | Dynamic, Business, Business Plus | Style, GR SPORT, Bi-Tone Plus |
---|---|---|
Hoogte | 1.685 mm | 1.690 mm |
Breedte | 1.855 mm | 1.855 mm |
Lengte | 4.600 mm | 4.600 mm (4.620 mm voor GR SPORT) |
Wielbasis | 2.690 mm | 2.690 mm |
Bodemvrijheid | 180 mm | 190 mm |
Kenmerk | Business | Dynamic | Business Plus | Style | GR SPORT | Bi-Tone Plus |
---|---|---|---|---|---|---|
Vanafprijs | โฌ55.995 | โฌ57.795 | โฌ63.495 | โฌ61.195 | โฌ64.395 | โฌ66.595 |
Exterieur | ||||||
Velgen | 18″ grijs gepolijste lichtmetalen | 18″ grijs gepolijste lichtmetalen | 19″ zwart gepolijste lichtmetalen | 19″ zwart gepolijste lichtmetalen | 19″ GR SPORT zwarte lichtmetalen met witte streep | 19″ zwart gepolijste lichtmetalen |
LED koplampen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Privacyglas | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Elektrische achterklep | – | – | โ | โ | โ | โ |
Metallic lak | – | Optioneel | โ | โ | โ | โ |
Twee-kleurige lak | – | – | – | Optioneel | Optioneel | โ |
GR SPORT-styling | – | – | – | – | โ | – |
Panoramisch dak | – | – | Optioneel | Optioneel* | Optioneel** | Optioneel |
Interieur | ||||||
Bekleding | Zwart stof | Zwart stof | Zwart leer met rode accenten | Zwart met rode accenten, synthetisch lederen zijkanten | GR SPORT zwart synthetisch suรจde | Zwart geperforeerd leer met rode accenten |
Verstelbare bestuurdersstoel | 8-weg elektrisch | 8-weg elektrisch | 8-weg elektrisch met geheugen | 8-weg elektrisch | 8-weg elektrisch met geheugen | 8-weg elektrisch met geheugen |
Verstelbare passagiersstoel | Handmatig | Handmatig | 8-weg elektrisch | Handmatig (8-weg elektrisch optioneel) | 8-weg elektrisch | 8-weg elektrisch |
Verwarmde voorstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Verwarmde achterstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Geventileerde voorstoelen | – | – | โ | – | – | โ |
Twee-zone klimaatregeling | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Infotainment | ||||||
Schermgrootte | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ |
Digitaal instrumentenpaneel | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Smartphone-integratie | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
JBL Premium Audio | – | – | โ | Optioneel | Optioneel | โ |
Draadloze telefoonoplader | – | – | โ | Optioneel | Optioneel | โ |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | ||||||
Toyota Safety Sense 2.0 | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Dodehoekmonitor | – | – | โ | Optioneel | โ | โ |
Rear Cross Traffic Alert | – | – | โ | Optioneel | โ | โ |
Panoramisch camerasysteem | – | – | โ | Optioneel | โ | โ |
Head-Up Display | – | – | โ | Optioneel | Optioneel | โ |
Aandrijving & Chassis | ||||||
Aandrijflijn | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | Plug-in Hybrid 300 AWD-i |
Vermogen | 225 kW (306 pk) | 225 kW (306 pk) | 225 kW (306 pk) | 225 kW (306 pk) | 225 kW (306 pk) | 225 kW (306 pk) |
Elektrische actieradius | Tot 75 km | Tot 75 km | Tot 75 km | Tot 75 km | Tot 75 km | Tot 75 km |
Bodemvrijheid | 180 mm | 180 mm | 190 mm | 190 mm | 190 mm | 190 mm |
Categorie | Accessoire | Beschrijving/Details | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Chrome Pakket | – Chroom sierlijst voor achterklep – Chroom sierlijst set voor zijkanten | 575 (Actieprijs, normale prijs 785) | |
Set zijstrips | Verkrijgbaar in 7 kleuren | 407 | |
C-stijl sticker set | – Gestreept ontwerp – Hoogglans zwart ontwerp | 266 (per stuk) | |
Zijtrappen | Versterkt robuust uiterlijk | 1.369 | |
Bodem bescherming | Zwart, specifiek voor RAV4 PHEV | 980 | |
Velgen | |||
18″ lichtmetalen velgen | – Hoogglans zilver – Hoogglans zwart gepolijst – Hoogglans zwart – Mat zwart | 2.084 2.405 2.148 2.312 | |
19″ lichtmetalen velgen | OE ontwerp RAV4 PHEV | 3.351 | |
Set wielsloten | Voor lichtmetalen velgen | 67 | |
Transport | |||
Dakdrager | Afsluitbaar | 377 | |
Dak accessoires | – Ski/snowboard houders (4 paar/2 boards) – Ski/snowboard houders (6 paar/4 boards) | 173 195 | |
Dakkoffers | – Toyota dakkoffer M, zwart, 415 liter – Toyota dakkoffer L, zwart, 479 liter – Toyota dakkoffer XL, zwart, 510 liter – Toyota dakkoffer Alpine, zwart, 512 liter | 762 812 912 1.062 | |
Fietsendragers | – Dakgemonteerd – Trekhaakgemonteerd (2 fietsen) – Trekhaakgemonteerd (3 fietsen) – Inklapbare trekhaakgemonteerd (2 fietsen) | 174 444 536 570 | |
Trekhaken | – Vaste kogel – Afneembare kogel (horizontaal) – Afneembare kogel (verticaal) | 1.510 1.889 1.889 | |
Comfort en Technologie | |||
Universele tablethouder | 200 | ||
Apple Lightning naar USB-oplaadkabel | 18 | ||
Koelbox | Inhoud van 7,5 liter | 281 | |
Schuifbare middenarmsteun | 325 | ||
Windgeleiders | 453 | ||
Bescherming | |||
Beschermingspakket PHEV | – Roestvrijstalen achterbumperbeschermingsplaat – Spatlappen voor en achter | 335 (Actieprijs, normale prijs 405) | |
Rubberen vloermatten | 246 | ||
Velours vloermatten | 830 gr | 127 | |
Kofferbakmat | Prijs niet gespecificeerd | ||
Opvouwbare boodschappenkist | 59 | ||
Bagagenetten | Horizontaal en verticaal | 107 (per stuk) | |
Actieve koolstoffilter | 45 | ||
Achterbumper bescherming | – Film (zwart) – Roestvrijstalen plaat – Transparante film | 125 195 125 | |
Beschermfolie deurklink | Transparant (2 stuks) | 83 | |
Beschermstrip voor deurrand | 320 | ||
Veiligheid | |||
Calamiteitenpakket | – 2x Veiligheidshamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x EHBO-kit – 1x Gevarendriehoek | 79 (Actieprijs, normale prijs 106) | |
LED reservelampenset | 66 | ||
Brandblusser | 1 kg | 30 | |
EHBO-kit | 20 | ||
Gevarendriehoek | 9 | ||
Nood- en waarschuwingslicht | 30 | ||
Safety Hammer Evolution | 35 | ||
Safety Hammer Plus | 27 | ||
Veiligheidsset | 38 | ||
Veiligheidsvest | 5 | ||
Beveiligingssystemen | |||
Alarmsysteem | Upgrade naar SCM klasse 3 | 166 | |
Volgsystemen | – RF baken MN500S klasse TV (draadloos) – TV terugvindsysteem (bedraad) – EXCLUSIEF voertuigvolgsysteem N.C. – EXCLUSIEVE transponder | 378 511 946 73 | |
Autoverzorging | |||
Toyota ProTect | – Behandeling van het exterieur – Interieur bescherming – Bescherming van lichtmetalen velgen | 395 121 78 |
Pakketnaam | Beschikbaar Voor | Inhoud | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Chrome Pakket | Alle uitvoeringen | – Chroom sierlijst voor achterklep – Chroom sierlijst set voor zijkanten | 575 (Actieprijs, normale prijs 785) |
Beschermingspakket PHEV | Alle uitvoeringen | – Roestvrijstalen achterbumperbeschermingsplaat – Spatlappen voor en achter | 335 (Actieprijs, normale prijs 405) |
Reispakket | Alle uitvoeringen | – Dakkoffer set – Dakkoffer M, 415 L (LxHxB: 1704x417x861 mm) | 995 (Actieprijs, normale prijs 1.139) |
Calamiteitenpakket | Alle uitvoeringen | – 2x Veiligheidshamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x EHBO-kit – 1x Gevarendriehoek | 79 (Actieprijs, normale prijs 106) |
Innovatiepakket | Style uitvoering | – Instapverlichting aan bestuurders- en passagierszijde – Camerafunctie in binnenspiegel (Slimme Achteruitkijkspiegel) – Rear Cross Traffic Alert met remfunctie – Parkeersensoren voor en achter met remfunctie – Panoramisch camerasysteem – Dodehoekmonitor – Head-Up Display – Draadloze telefoonoplader – JBL Premium Audio met 9 JBL-luidsprekers – Geรฏntegreerd navigatiesysteem | 3.995 |
GR SPORT Plus Pakket | GR SPORT uitvoering | – Instapverlichting aan bestuurders- en passagierszijde – Camerafunctie in binnenspiegel (Slimme Achteruitkijkspiegel) – Head-Up Display – JBL Premium Audio met 9 JBL-luidsprekers – Geรฏntegreerd navigatiesysteem – Draadloze telefoonoplader | 3.195 |
Essentiรซle Pakket | Alle uitvoeringen | – Veiligheidsset (EHBO-kit, gevarendriehoek, veiligheidsvest) – Bagagenet – Veiligheidshamer Evolution (2x) | 198 |
Prijsstructuur van Toyota RAV4 Plug-in Hybride
Uitvoering | Aandrijflijn | Netto Catalogusprijs (โฌ) | BTW (โฌ) | BPM (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | Consumenten-adviesprijs (โฌ)* | CO2 (g/km) | kW/pk | Energielabel |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Business | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | 44.858,68 | 9.420,32 | 616,00 | 54.895,00 | 55.995,00 | 22 | 225/306 | A |
Dynamic | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | 46.346,28 | 9.732,72 | 616,00 | 56.695,00 | 57.795,00 | 22 | 225/306 | A |
Style | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | 49.156,20 | 10.322,80 | 616,00 | 60.095,00 | 61.195,00 | 22 | 225/306 | A |
Business Plus | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | 51.057,02 | 10.721,98 | 616,00 | 62.395,00 | 63.495,00 | 22 | 225/306 | A |
GR SPORT | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | 51.800,83 | 10.878,17 | 616,00 | 63.295,00 | 64.395,00 | 22 | 225/306 | A |
Bi-Tone Plus | Plug-in Hybrid 300 AWD-i | 53.619,01 | 11.259,99 | 616,00 | 65.495,00 | 66.595,00 | 22 | 225/306 | A |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Toyota RAV4 Plug-in Hybride SUV Te Kopen?
Opnieuw voert de 2024 Toyota RAV4 de klasse van compacte sport utility vehicles aan, voortbouwend op een geschiedenis van betrouwbaarheid, functionaliteit en brandstofzuinigheid die hem een plaats heeft opgeleverd als een van de best verkopende voertuigen ter wereld. 400.000 eenheden per jaar in alleen al de VS, 1.000.000 wereldwijd, en dat is al jaren zo, wat aantoont dat Toyota consequent weet te leveren in een zeer competitief segment.
Toyota deed het weer met de nieuwe RAV4, ze veranderden niet veel, maar verfijnden een winnende formule. Toyota heeft onlangs hun 2024 modellen uitgebracht en een van hun nieuwe uitvoeringsniveaus is de GR Sport, die probeert een sportieve uitstraling toe te voegen aan de RAV4, een verder vooral praktisch voertuig. Met deze variatie in het aanbod kan Toyota een veel breder publiek aanspreken, van degenen die simpelweg een “gewone” SUV wensen, tot de meer vermogende (of sportieve) kopers.
Een belangrijk aspect van de RAV4 is de beschikbaarheid van motoren. Ze hebben de normale benzineversies, de hybriden en de plug-in hybriden (PHEV’s) en die worden steeds populairder omdat ze het beste van twee werelden combineren: prestaties en efficiรซntie. De PHEV-versie, of RAV4 Prime zoals die in sommige markten wordt genoemd, is bijzonder indrukwekkend omdat deze het vermogen (302 pk) combineert met een volledig elektrisch bereik tot 75 km WLTP (60-70 km in de praktijk), wat hem tot een van de meest capabele voertuigen in zijn klasse maakt.
De RAV4 is nog steeds een robuust, avontuurlijk ogend voertuig (zoals de vorige generatie introduceerde), maar met enkele kleine wijzigingen om hem er nieuw uit te laten zien. De buitenkant is zeer indrukwekkend met een mengeling tussen een grote, gedurfde SUV en moderniteit, waarbij het zwarte dak op de GR Sport-uitvoering een mooie touch is. Niet alleen ondergaat het exterieur van de RAV4 een transformatie, maar ook het interieur krijgt een complete make-over in zijn technologiepakket met een nieuw digitaal instrumentenpaneel en infotainmentsysteem-upgrade om relevant te blijven in deze nieuwe technologisch georiรซnteerde samenleving.
Hoewel er andere concurrenten zijn die luxueuzere interieurs of spannendere rijervaringen kunnen bieden, spreken de sterke punten van de RAV4 qua betrouwbaarheid, functionaliteit en brandstofzuinigheid nog steeds een groot aantal consumenten aan. Hij heeft veel ruimte, rijdt goed en staat bekend om zijn lange levensduur, dus hij spreekt zowel gezinnen als alleenstaanden aan. Dan maakt Toyota’s totaalbenadering van veiligheid, waarbij actieve veiligheid standaard is op alle modellen, de RAV4 een nog rationelere, veiligere keuze in de compacte SUV-categorie.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Toyota RAV4 Plug-In Hybride zal krachtig zijn en een zeer goed brandstofverbruik hebben. Uitgerust met een 2,5-liter benzinemotor en geavanceerde hybridetechnologie, die gebruik maakt van een nieuwe plug-in oplossing, genereert deze PHEV 300 AWD een indrukwekkende 225 kW (306 pk) – de krachtigste RAV4 tot nu toe. Je voelt het vermogen elke keer als je het gaspedaal indrukt om te accelereren, en het duurt slechts 6,0 seconden om een snelheid van 0-100 km/u te bereiken – geen slechte prestatie voor een gezins-SUV.
De kern van dit beest is een 18,1 kWh lithium-ion accu, die tot 75 kilometer puur elektrisch rijden mogelijk maakt, afhankelijk van je rijomstandigheden. In EV-modus kun je rijden met snelheden tot 135 km/u, of je nu door de stad navigeert of de snelweg opgaat. Deze elektrische capaciteit houdt de CO2-uitstoot super laag op slechts 22 g/km en het brandstofverbruik op een opmerkelijke 1,0 l/100km in gecombineerd rijden.
Ook heeft de RAV4 PHEV het slimme All-Wheel Drive (AWD-i) systeem dat zorgt voor betere tractie en stabiliteit onder alle rijomstandigheden. Het systeem detecteert wanneer het vermogen van de voorwielen naar de achterwielen moet worden overgeschakeld of vice versa, zodat je nooit de controle verliest, zelfs niet in de regen of sneeuw. Deze opstelling werkt uitstekend samen met de hybride aandrijflijn en zorgt voor maximale prestaties en efficiรซntie.
Het opladen van de RAV4 PHEV is eenvoudig en flexibel. Met een 6,6 kW on-board lader kun je in ongeveer 2,5 uur volledig opladen bij een 6,6 kW AC-laadstation. Hij wordt ook geleverd met een Mode 3 laadkabel (7,5 meter lang), perfect voor openbare stations of thuiswandboxen. En vanaf een gewoon stopcontact als het moet, maar dat duurt gewoon langer.
Wat rijmodi betreft, de RAV4 PHEV heeft er genoeg om aan je wensen te voldoen. Of je nu elektrische energie wilt besparen voor EV Priority-modus of het elektrische en benzine vermogen wilt verdelen in HV/EV-modus, deze SUV past zich aan aan jouw rijgewoonten. Met al deze veelzijdigheid en zuinigheid is de RAV4 PHEV een ideaal voertuig voor elke reis.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Toyota RAV4 is goed ontwikkeld en biedt vertrouwenwekkende remkracht. Het voertuig is uitgerust met geventileerde schijfremmen op zowel de voor- als achteras, zodat ze niet zullen falen bij overmatig gebruik.
Een aspect dat opvalt aan het remsysteem, vooral in de hybride en PHEV-modellen, is het regeneratieve remmen, dat zeer soepel is geรฏntegreerd. Dit systeem verzamelt kinetische energie tijdens het vertragen en zet die energie om in elektrische energie om de accu op te laden. De overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen verloopt zeer soepel en is nauwelijks merkbaar, wat zorgt voor een zeer natuurlijk en voorspelbaar rempedaalgevoel.
Dit pedaal heeft een prettig, passend responsief gevoel onder normale rijomstandigheden en is redelijk eenvoudig te moduleren. Onder de meeste omstandigheden heeft het een goed pedaalgevoel – nauwkeurige en genuanceerde controle in alles, van kruipend tot stilstand komen in druk stadsverkeer tot urgent remmen op snelwegen.
De actieve veiligheidstechnologie van de RAV4 zorgt er ook voor dat hij sneller stopt. De veiligheid wordt verder verbeterd door een Pre-Collision System met voetgangersdetectie dat automatisch vol in de remmen gaat wanneer het een dreigende botsing detecteert.
Ze vertonen ook weinig fading na herhaaldelijk hard remmen, een bewijs dat ze de hitte aankunnen en duurzaam zouden moeten zijn, vooral omdat dit een SUV is die ze mogelijk zou kunnen gebruiken om te trekken of te vervoeren.
Houd er wel rekening mee dat het PHEV-model, met het grotere accupakket, zwaarder is, dus het kan iets meer afstand nodig hebben om tot stilstand te komen dan een standaard of hybride model. Dit verschil is echter verwaarloosbaar en maakt weinig verschil in het dagelijks rijden.
Besturing En Ophanging
De Toyota RAV4 draait helemaal om het compromis tussen comfort en handling, en daarom presteert hij goed in vrijwel elke rijsituatie. De besturing is strak en nauwkeurig, en maakt het gemakkelijk om door de stad en parkeerplaatsen te navigeren. Je zult merken dat bij lagere snelheden de besturing licht aanvoelt – perfect voor stadsrijden. Echter, naarmate je versnelt, neemt het stuurgewicht natuurlijk toe, wat dat solide, zelfverzekerde gevoel van het stuurwiel geeft wanneer je op de snelweg rijdt.
De elektrische stuurbekrachtiging in de RAV4 is eigenlijk afgesteld om behoorlijk goede feedback te geven. Ja, het heeft misschien niet het sportieve “weggevoel” dat sommige concurrenten hebben, maar het geeft je wel voldoende feedback van de weg en de banden om je op je gemak te voelen in de meeste situaties. De stuurverhouding is precies goed, hij is zeer responsief voor snelle bochten maar voelt nog steeds zeer stabiel aan bij hogere snelheden.
De veringsetup is licht aangepast afhankelijk van de uitvoering. Bijna alle RAV4’s hebben een MacPherson voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging, wat zorgt voor een goed compromis tussen een comfortabele rit en responsieve handling. Als je iets dynamischer zoekt, zou de nieuwe GR Sport uitvoering voor 2024 je aandacht kunnen trekken. Deze heeft een iets stijvere vering zodat je meer contact met de weg hebt.
De vering is ook zeer goed in het absorberen van oneffenheden in de weg tijdens het rijden, wat de rit comfortabel maakt voor alle passagiers in de cabine. De RAV4 is zo soepel dat zelfs op lange snelwegritten, hobbels en kuilen nauwelijks opvallen. Als je hem wat meer door bochten duwt, doet de RAV4 een goede job in het controleren van zijn carrosserierol, hij is zeer zelfverzekerd en beheerst.
Maar als je het GR Sport model neemt, zal het responsiever zijn wat betreft handling vanwege de sportvering. De stijvere vering elimineert veel van de carrosserierol in de bochten, waardoor de RAV4 wendbaarder aanvoelt. Maar dat betekent ook een hardere rit, niet zo comfortabel wanneer de weg ruwer wordt.
Over het algemeen geven de besturing en vering van de RAV4 niet de meest “opwindende” rit, maar het is zeer praktisch voor dagelijks gebruik. Dit ding draait helemaal om comfort, gemak en bruikbaarheid, en het zou een ideale metgezel zijn om elke dag mee naar het werk te gaan of een lange roadtrip te maken.
Welke Banden Gebruikt Het?
Er zijn gewoon te veel soorten banden die goed zouden zijn voor een Toyota RAV4 Plug-In Hybride en voor elk uitrustingsniveau en rijstijl. Hij heeft standaard 225/60R18 banden op 18″ grijs gepolijste lichtmetalen velgen op de basis Dynamic uitvoering. Ze hebben een goede mix van rijcomfort en handling en brandstofverbruik, en ze zien er niet te opzichtig uit op de RAV4.
De 235/55R19 wielen op de hogere uitvoeringen zoals Style, GR SPORT, en Bi-Tone Plus, zijn helemaal niet slecht. Deze grotere setup doet twee dingen: ten eerste maakt het de RAV4 lager en “stoerder” ogend, maar ten tweede zorgt het met meer contactvlakken voor veel betere tractie en handling.
Toyota laat je ook niet in de steek met verschillende weersomstandigheden, aangezien ze winterbanden en all-seasons aanbieden voor de 18’s en 19’s. Opties zijn onder andere YOKOHAMA BluEarth Winter V905s voor de winter of BluEarth-4S AW21s voor alle seizoenen. Zelfs de winterwielsets zijn cool: 18″ 5-dubbelspaaks zwart gepolijste lichtmetalen velgen met Continental WinterContact TS 870P banden, of 19″ multispaaks zwart gepolijste lichtmetalen velgen met Bridgestone LM005 winterbanden.
Het andere echt coole aan Toyota is dat ze zelfs rekening houden met de ecologische impact van deze banden. Bijna allemaal dragen ze EU-markeringen, en hun natte grip (A of B), rolweerstand (B of C), en geluidswaarden (71-72dB) zijn goed beoordeeld. Dit is het soort aandacht voor detail dat de RAV4 Plug-In Hybride niet alleen efficiรซnt en groen maakt, maar ook veilig en comfortabel op de snelweg.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van een Toyota RAV4 is functioneel, comfortabel en stijlvol. Alle bedieningselementen lijken op een intuรฏtieve plek te zitten – geen reiken of zoeken – alles is direct binnen handbereik tijdens het rijden. De materialen die door de hele cabine worden gebruikt zijn zeer stevig en van goede kwaliteit, hoewel ze misschien niet het meest luxueus ogen vergeleken met sommige van de meer hoogwaardige concurrenten in deze categorie.
Het 2024 model heeft een van die nieuwe digitale instrumentenclusters. Dit aanpasbare display biedt scherpe graphics en laat je kiezen welke informatie je prominent in beeld wilt hebben. Het verandert zelfs van uiterlijk op basis van je rijmodus, wat een beetje dynamiek toevoegt aan je rit. Daarnaast is het centrale infotainmentscherm vergroot naar een 10,5-inch display. Het zit hoog op het dashboard, waardoor het gemakkelijk te zien is, en het reageert ook vlot. Apple CarPlay is draadloos, maar Android Auto niet, dus daarvoor moet je nog steeds inpluggen, wat voor sommigen een klein ongemak kan zijn.
Toyota is niet alleen voor elektronische klimaatregeling gegaan – +1 voor Toyota. In dit touchscreen-tijdperk maken deze grote knoppen en draaiknoppen het mogelijk om de klimaatregeling aan te passen zonder je blik van de weg af te wenden. Zelfs de stoelbekleding is verschillend afhankelijk van het uitrustingsniveau; de GR Sport heeft microvezel inzetstukken om het “sportiever” te maken. Ook de stoelen zelf zijn comfortabel en zeer ondersteunend met goede zijwangen, vooral in de sportievere uitvoeringen.
Het heeft ook een lederen stuurwiel met contrasterende stiksels in de GR Sport uitvoering, wat een premium touch toevoegt. De stuurwielbediening is goed geplaatst en geeft solide tactiele feedback, waardoor het gemakkelijk is om verschillende voertuigfuncties te beheren zonder gedoe. Door de hele cabine vind je een mix van zachte materialen waar het telt, zoals op het bovenste dashboard en deurpanelen, en harder plastic op plekken die meer slijtage ondervinden, wat duurzaamheid met een vleugje verfijning balanceert.
Opbergruimte is een ander gebied waar de RAV4 uitblinkt. Hij heeft een grote middenconsole en ruime deurvakken, samen met kleinere compartimenten voor je telefoon en portemonnee. De draadloze oplaadpad voorin is ook een nette toevoeging – je kunt hem naar wens aan- en uitzetten. ’s Nachts is de sfeerverlichting laag en subtiel, wat een chique touch toevoegt. Het interieur van de RAV4 is misschien niet het meest luxueuze in zijn klasse, maar het is zeer goed ingedeeld en functioneel, wat zorgt voor een eigentijdse en ergonomisch vriendelijke omgeving die veel bestuurders zou moeten aanspreken.
Exterieur Uiterlijk
Zelfs het exterieur van de Toyota RAV4 heeft nog steeds die robuuste, avontuurlijke uitstraling, maar met enkele moderne touches die het dat “nieuwe” gevoel geven. Zelfs de meest recente facelift brengt subtiele, maar zeer geslaagde veranderingen met zich mee, waardoor de RAV4 er dynamischer en eigentijdser uitziet dan ooit.
De voorkant van de RAV4 heeft een grote grille die verandert afhankelijk van het uitrustingsniveau. Als je naar het GR Sport model kijkt, zul je zijn zwarte mesh grille opmerken, die een meer agressieve en sportieve uitstraling toevoegt. Zelfs de koplampen zijn herontworpen voor 2024; ze hebben slanke, dunne LED’s die mooi in de voorfascia integreren. De dagrijverlichting (DRL’s) heeft een nieuwe signatuur, en het maakt de RAV4 nog meer een beest op de weg.
Het deelt ook zijn zijprofiel met een traditionele RAV4, die nog steeds wat SUV-bloed draagt met die sterke karakterlijnen en uitgeklopte wielkasten. De GR Sport uitvoering ziet er goed uit met contrasterende zwarte delen; een zwart dak zou echt zorgen voor een two-tone look – nou ja, dat wil zeggen, als je een lichtere carrosseriekleur hebt. De raamlijn loopt op naar achteren, wat het zijprofiel een zeer dynamische touch geeft. Wielmaten variรซren van 17 inch tot 19 inch afhankelijk van het uitrustingsniveau, en de GR Sport velgen zien er echt cool uit. De grotere wielen vullen de wielkasten mooi op, wat de RAV4 een stevige, stabiele houding geeft.
De achterkant van de RAV4 heeft achterlichten die passen bij de slanke koplampen. Veel modellen hebben een zilveren “skid plate” op de achterbumper om hem stoerder te maken, maar de GR Sport heeft een zwarte, wat wat sportiever is. Het is een mooie verandering van Toyota, aangezien het nepuitlaten vermijdt en een schonere, meer rechtstreekse look geeft, een beetje eerlijk en eenvoudig.
Qua grootte is de RAV4 de perfecte compacte SUV-maat. Hij is ongeveer 4,5 meter lang, wat groot genoeg is om een echt “commanderende” aanwezigheid te hebben, maar niet te groot om door een stad te manoeuvreren. Hij is echt goed geproportioneerd en heeft een sterke, capabele uitstraling – niet te opzichtig, maar ook niet te simpel.
Kleuropties kunnen het uiterlijk van de RAV4 echt veranderen. Hoewel het testmodel wit zou kunnen zijn geweest, biedt Toyota een scala aan kleuren, van subtiele aardetinten tot gedurfder, levendigere tinten. Een praktisch kenmerk is de plaatsing van de laadpoort op plug-in hybride modellen, handig gelegen op het achterste zijpaneel voor gemakkelijke toegang bij het parkeren.
Over het algemeen heeft het exterieur van de RAV4 een mooie combinatie van robuustheid en moderne flair. In de verzadigde markt van compacte SUV’s valt hij op – niet omdat hij trucjes probeert te gebruiken, maar omdat er een gevoel van eenheid en doel achter zijn ontwerp zit, wat veel verschillende bestuurders zal aanspreken.
Comfort En Gemak
De Toyota RAV4 draait helemaal om comfort en gemak, waardoor hij ideaal is voor dagelijks rijden of familieadventures. De afmetingen bereiken een harmonie die een geweldige balans creรซert tussen interieurruimte en manoeuvreerbaarheid op drukke stadstraten.
Een van de hoogtepunten is het zitcomfort. De voorstoelen zijn ondersteunend en bieden een breed scala aan verstelmogelijkheden, zodat je gemakkelijk je perfecte rijpositie kunt vinden. Ga je naar de hogere uitvoeringen zoals de GR Sport, dan krijg je nog meer: extra zijwangen met premium materialen zoals microvezel inzetstukken die grotere aantrekkingskracht toevoegen en de luxeniveaus verhogen met de aanraking en het gevoel van uitnodigend comfort. En natuurlijk is de rijpositie mooi hoog, wat geweldig zicht biedt.
De achterstoelen zijn ook comfortabel en ruim. Drie volwassenen kunnen comfortabel zitten met redelijke been- en hoofdruimte. Een goede touch is dat de achterstoelen kunnen worden versteld, wat betekent dat lange ritten niet noodzakelijkerwijs zo oncomfortabel hoeven te zijn voor achterpassagiers als ze dat in concurrerende SUV’s zouden kunnen zijn. Sommige uitvoeringen hebben verwarmde achterstoelen, wat zeker een luxueuze touch is in deze klasse.
De RAV4 blinkt echt uit als het gaat om rijcomfort. De standaard vering doet het goed in het dempen van hobbels van wegoneffenheden, wat een indrukwekkend soepele rit oplevert. Op het GR Sport model biedt de sportievere vering een iets stevigere rit maar behoudt nog steeds een redelijk niveau van comfort. Geluidsniveaus zijn over het algemeen goed onder controle, hoewel je bij hogere snelheden wat windgeruis kunt opmerken door de hoekige vorm van de SUV.
Qua praktisch gebruik is de RAV4 behoorlijk goed. De middenconsole is diep en heeft veel opbergruimte, en er zijn verschillende compartimenten rond de cabine om al je kleine spullen op te bergen. Een grote 520-liter kofferbak en 60/40 neerklapbare achterstoelen maken het gemakkelijk om de laadruimte uit te breiden voor het vervoeren van alle benodigde items.
De hogere uitvoeringen voegen nu een 12,3-inch digitaal instrumentencluster toe, dat aanpasbaar is en scherpe helderheid projecteert, waarbij het uiterlijk zich aanpast aan verschillende rijmodi. Het wordt aangevuld door enkele snelkoppelingsknoppen voor gemakkelijke navigatie, terwijl het herziene 10,5-inch infotainment touchscreen ongelooflijk gemakkelijk te gebruiken en te navigeren is. Apple CarPlay werkt draadloos, maar Android Auto heeft nog steeds een kabel nodig.
Met andere woorden, de Toyota RAV4 levert een veelzijdig pakket van comfort, praktisch gebruik en doordachte technologie. Of je nu op weg bent naar je werk of op de open weg, de RAV4 ondersteunt je met een scala aan functies die deze compacte SUV veranderen in vrijwel alles wat je nodig hebt.
Veiligheid En Beveiliging
De Toyota RAV4 zet Toyota’s erfgoed van veiligheid voort met een robuuste set functies om ervoor te zorgen dat jij en je passagiers veilig en wel blijven. Toyota Safety Sense komt standaard op alle uitvoeringen, en het is een pakket van geavanceerde rijhulptechnologieรซn die zijn ontworpen om het rijden veiliger en minder stressvol te maken.
Een functie die er echt uitspringt is het Pre-Collision System met Voetgangersdetectie. Het kan andere auto’s en voetgangers waarnemen, en zelfs fietsers soms, en zal je waarschuwen voor hun aanwezigheid met audio- en visuele signalen, en zal zelfs voor je remmen als je niet op tijd reageert. Om nog maar te zwijgen van de Dynamic Radar Cruise Control die een ingestelde afstand houdt tussen de RAV4 en de auto ervoor, kan stoppen in het verkeer en weer optrekken wanneer het verkeer het toelaat.
Lane Departure Alert met Steering Assist helpt je in het midden van je rijstrook te blijven, Lane Tracing Assist neemt een deel van het sturen over om je in lijn te houden, zelfs in lichte bochten. Road Sign Assist vertelt je de snelheidslimiet of andere belangrijke verkeersborden door ze direct in het instrumentencluster weer te geven. Dan is er nog Automatic High Beams die het rijden ’s nachts veel gemakkelijker maakt omdat het automatisch wisselt tussen groot- en dimlicht afhankelijk van eventueel tegemoetkomend verkeer.
De RAV4 komt ook met een volledig airbagsysteem, inclusief front-, zij- en gordijnairbags. Voor extra veiligheid heeft hij dodehoekbewaking en rear cross-traffic alert op de meeste uitvoeringen, zodat je je bewust bent van nabije voertuigen bij het wisselen van rijstrook of achteruitrijden. Voor gezinnen biedt de RAV4 kinderveiligheid met ISOFIX-bevestigingspunten en kindersloten op de achterdeuren.
Het omvat ook essentiรซle beveiligingsfuncties, zoals een startonderbreker en een alarmsysteem. In sommige markten heeft Toyota een extra beveiligingstoken geรฏntroduceerd voor extra bescherming tegen diefstal. De RAV4 heeft ook uitstekende crashtest-beoordelingen, en in de hogere uitvoeringen heeft hij een 360-graden camerasysteem, wat het zicht verbetert en het parkeren in krappe ruimtes veel gemakkelijker maakt. Over het algemeen biedt de RAV4 een grondig veiligheidspakket dat standaard is op alle uitvoeringen, wat zorgt voor gemoedsrust op de weg.
Hoe Rijdt Het?
De Toyota RAV4 is een ultieme rijervaring die bestaat uit comfort, efficiรซntie en algemene gebruiksvriendelijkheid. Als je op zoek bent naar een compacte SUV die praktisch gebruik en brandstofzuinigheid boven sportieve dynamiek stelt, is dit hem. Hij is gemakkelijk te hanteren en betaalbaar, wat twee dingen zijn die de meeste kopers in deze categorie willen, en de RAV4 levert.
De RAV4 is gemakkelijk te besturen in de stad. Hij heeft extreem lichte besturing, waardoor parkeren en navigeren door smalle straten een fluitje van een cent is. De hybride en PHEV-modellen zijn geweldig voor mensen die in stop-and-go verkeer zitten. Ze hebben de mogelijkheid om korte afstanden op alleen elektrische kracht te rijden, wat zorgt voor een zeer stille en milieuvriendelijke rit door de stad.
Hij rijdt behoorlijk prettig en comfortabel op de snelweg. De standaardvering doet uitstekend werk bij het opvangen van oneffenheden op de weg, echter is het GR Sport pakket met zijn meer prestatiegerichte vering erg stijf. Alles wat je zou horen (vooral als je hogere snelheden bereikt) is wat windgeruis omdat hij zo hoekig gevormd is, maar niets extrems.
De hybride en PHEV aandrijflijnen zijn ongelooflijk soepel en responsief, vooral bij lage snelheden waar de elektromotoren veel “punch” geven. Echter, tijdens snelle acceleratie kan de motor wat luidruchtiger worden als de CVT opschakelt om vermogen te leveren. Hij neemt bochten goed, heeft een mooie carrosseriecontrole, en omdat hij beschikt over vierwielaandrijving geeft hij betere tractie in veel verschillende situaties.
Brandstofefficiรซntie is uitstekend, vooral in de hybride en PHEV-modellen. De hybride kan gemiddeld ongeveer 5 liter per 100 km halen, en de PHEV kan korte afstanden op pure elektriciteit rijden. Hoewel de RAV4 misschien niet het sportiefste voertuig op de markt is, is hij comfortabel, praktisch en efficiรซnt – wat belangrijke kwaliteiten zijn voor degenen die deze eigenschappen waarderen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Toyota RAV4 heeft een van de mooiste bagageruimtes in zijn klasse, daarom is het een van de beste in de compacte SUV-klasse. Hij heeft 580 L laadvolume met de stoelen omhoog, dus er is voldoende ruimte voor alle dagelijkse boodschappen en gezinsplezier.
Hij is zeer utilitair van vorm en heeft een brede opening met een lage laaddrempel voor gemakkelijk in- en uitladen. De vloer van de kofferbak is bijna vlak dus hij gebruikt de ruimte behoorlijk goed en het is gemakkelijk om grotere dingen naar binnen te schuiven. De 60/40 neerklapbare achterstoelen klappen ook gemakkelijk neer voor een bijna vlakke laadvloer en met de stoelen naar beneden groeit de laadcapaciteit tot een enorme 1.690 liter, wat het gemakkelijk kan opnemen tegen veel grotere SUV’s.
Hij heeft ook doordachte functies zoals sjorghaken om items op hun plaats te houden, en een omkeerbare kofferbakvloer: รฉรฉn kant is bekleed met tapijt, terwijl de andere kant gemakkelijk te reinigen plastic is, geweldig voor modderige uitrusting. Het PHEV-model vermindert de kofferbakruimte enigszins vanwege de grotere accu, maar het verschil is minimaal. Hogere uitvoeringen hebben zelfs een elektrische achterklep, waarbij sommige een handsfree optie bieden waarmee je de kofferbak kunt openen door je voet onder de achterbumper te zwaaien.
Comfort Achterbank
De achterbank van een Toyota RAV4 is zeer comfortabel en utilitair – mogelijk de beste achterbank in een compacte SUV. De achterkant is zeer ruim, met veel been- en hoofdruimte voor volwassenen, zodat iedereen ruimte heeft om zich uit te strekken, zelfs tijdens lange ritten. Er is ook een volledig vlakke vloer in de achterste voetruimte, terwijl in sommige andere SUV’s een grote transmissietunnel de voetruimte voor de middelste passagier vermindert.
Drie volwassenen kunnen op de achterbank zitten met een fatsoenlijke ruimte, maar de middelste zitplaats is eigenlijk alleen ideaal voor korte ritten of kleinere mensen. Hogere uitvoeringen bieden zelfs verwarmde buitenste achterstoelen – een mooie touch. De achterstoelen zijn licht verstelbaar, waardoor passagiers comfortabel kunnen blijven tijdens lange ritten. Uitvoeringen zoals de GR Sport hebben stoelen met microvezel inzetstukken die prettig aanvoelen en er goed uitzien.
Ook aan de praktische kant is goed gedacht. Bijna alle modellen hebben achterste ventilatieopeningen voor een gelijkmatige temperatuurregeling en handige opbergoplossingen, zoals grote deurvakken en stoelzakken (achter de voorstoelen) voor al je benodigdheden. Ouders zullen de ISOFIX-bevestigingspunten waarderen, die het gemakkelijk maken om een kinderzitje te installeren, en de wijd openende achterdeuren die gemakkelijke toegang bieden voor kinderen. Het achterbank gebied heeft echt goed zicht dankzij grote zijramen, wat zorgt voor een comfortabele rit en helpt bij het verminderen van wagenziekte. Hoewel de stoelen niet naar voren en achteren kunnen schuiven, is dat okรฉ omdat er voldoende beenruimte is.