2025 Volkswagen T-Cross Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Motortype | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI |
---|---|---|---|---|
Versnellingsbak | 5-versnellings | 6-versnellings | 7-versnellings | 7-versnellings |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Handmatig | Handmatig | DSG Automaat | DSG Automaat |
Max Vermogen | 70 kW (95 pk) | 85 kW (115 pk) | 85 kW (115 pk) | 110 kW (150 pk) |
Max Koppel | 175 Nm bij 1.600 – 3.500 tpm | 200 Nm bij 2.000 – 3.500 tpm | 200 Nm bij 2.000 – 3.500 tpm | 250 Nm bij 1.500 – 3.500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI (70 kW) | 1.0 TSI (85 kW) | 1.5 TSI (110 kW) |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 |
Brandstoftank | 40 liter | 40 liter | 40 liter |
Emissienorm naleving | EURO 6 EA | EURO 6 EA | EURO 6 EA |
Vmax | 180 km/h | 193 km/h (handgeschakeld) 191 km/h (automaat) | 200 km/h (automaat) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | T-Cross | Life Edition | R-Line | R-Line Edition |
---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Kofferbakvolume | 455 L / 1.281 L | 455 L / 1.281 L | 455 L / 1.281 L | 455 L / 1.281 L |
Achterstoelen splitsbaar | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verstelling voorstoelen | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar | Hoogte verstelbaar |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) | Ja (voor) |
Voorstoelenverwarming | – | – | – | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | ‘T-Cross’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-line’ stof | ‘R-line’ stof |
Omgevingsverlichting | – | – | Ja | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.0 TSI 70 kW/95 pk | 1.0 TSI 85 kW/115 pk | 1.5 TSI 110 kW/150 pk |
---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.254 | 1.270 (handmatig) 1.255 (automaat) | 1.326 (automaat) |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 1.730 | 1.750 (handmatig) 1.700 (automaat) | 1.800 (automaat) |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 620 | 630 (handmatig) 620 (automaat) | 660 (automaat) |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.100 | 1.200 |
Max. download trekhaak (kg) | 75 | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | 1.0 TSI 70 kW/95 pk | 1.0 TSI 85 kW/115 pk | 1.5 TSI 110 kW/150 pk |
---|---|---|---|
Beschikbare Uitvoeringen | T-Cross Life Edition | Life Edition R-Line R-Line Edition | R-Line R-Line Edition |
Vanafprijs | โฌ29.990 (T-Cross) โฌ31.990 (Life Edition) | โฌ33.990 (Life Edition, handmatig) โฌ35.990 (Life Edition, automaat) โฌ38.390 (R-Line, handmatig) โฌ40.390 (R-Line, automaat) โฌ39.990 (R-Line Edition, handmatig) โฌ41.990 (R-Line Edition, automaat) | โฌ43.390 (R-Line) โฌ44.990 (R-Line Edition) |
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 |
Cilinders | 3 | 3 | 4 |
Cilinderinhoud (cmยณ) | 999 | 999 | 1.498 |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 5-versnellings handmatig | 6-versnellings handmatig 7-versnellings DSG automaat | 7-versnellings DSG automaat |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 5.6 – 5.7 l/100km | 5.6 – 5.8 l/100km (handmatig) 5.8 – 5.9 l/100km (automaat) | 6.1 l/100km |
CO2-uitstoot | 127 – 129 g/km | 128 – 131 g/km (handmatig) 133 – 135 g/km (automaat) | 138 g/km |
Maximale vermogen | 70 kW (95 pk) | 85 kW (115 pk) | 110 kW (150 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 11.2 sec | 10.0 sec (handmatig) 10.9 sec (automaat) | 8.4 sec |
Maximale koppel | 175 Nm bij 1.600 – 3.500 rpm | 200 Nm bij 2.000 – 3.500 rpm | 250 Nm bij 1.500 – 3.500 rpm |
Top snelheid | 180 km/h | 193 km/h (handmatig) 191 km/h (automaat) | 200 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.573 mm |
Breedte | 1.784 mm (inclusief buitenspiegels) |
Lengte | 4.127 – 4.135 mm |
Wielbasis | 2.551 mm |
Draai cirkel | 10,7 m |
Kenmerk/Uitvoering | T-Cross | Life Edition | R-Line | R-Line Edition |
---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ29.990 | โฌ31.990 | โฌ38.390 | โฌ39.990 |
Beschikbare Aandrijflijnen | ||||
1.0 TSI 70 kW/95 pk, 5-versnellingsbak handgeschakeld | Beschikbaar | Beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
1.0 TSI 85 kW/116 pk, 6-versnellingsbak handgeschakeld | Niet beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
1.0 TSI 85 kW/116 pk, 7-traps DSG | Niet beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
1.5 TSI 110 kW/150 pk, 7-traps DSG | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Exterieur | ||||
Wielen | 16-inch stalen wielen met wieldoppen | 17-inch ‘Bangalore’ lichtmetalen velgen | 18-inch ‘Misano’ lichtmetalen velgen | 18-inch ‘Misano’ lichtmetalen velgen |
Banden | 205/60 R16 | 205/55 R17 | 215/45 R18 | 215/45 R18 |
Koplampen | LED | LED | LED | LED Matrix (IQ.Light) |
Achterlichten | LED | LED | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers |
Dakrails | Niet gespecificeerd | Zwart | Chroom | Chroom |
Getinte achterruiten | Niet gespecificeerd | 65% lichtabsorberend | 65% lichtabsorberend | 65% lichtabsorberend |
Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar en verwarmbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar | Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar |
Bumpers | In carrosseriekleur | In carrosseriekleur | R-Line design | R-Line design |
Achterspoiler | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | R-Line design | R-Line design |
Interieur | ||||
Bekleding | ‘T-Cross’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-line’ stof | ‘R-line’ stof |
Stuurwiel | Multifunctioneel | Multifunctioneel, met leder bekleed | Multifunctioneel, met leder bekleed | Multifunctioneel, met leder bekleed |
Voorstoelen | Standaard, in hoogte verstelbaar | Standaard, in hoogte verstelbaar | Sport-comfort | Sport-comfort, verwarmd |
Lendensteun | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Ja | Ja |
Airconditioning | Handbediend (Climatic) | Handbediend (Climatic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) | Automatisch 2-zone (Climatronic) |
Interieurafwerking | ‘Basis’ decoratieve inzetstukken | ‘Life’ decoratieve inzetstukken | ‘R-Line’ decoratieve inzetstukken | ‘R-Line’ decoratieve inzetstukken |
Hemelstof | Grijs | Grijs | Zwart | Zwart |
Pedalen | Standaard | Standaard | Geborsteld roestvrij staal | Geborsteld roestvrij staal |
Middenarmsteun voor | Niet gespecificeerd | Ja | Ja | Ja |
Vloermatten | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Voor en achter | Voor en achter |
Infotainment | ||||
Infotainmentsysteem | ‘Radio Composition’ (16,5 cm), 2 luidsprekers | ‘Ready to Discover’ (20,3 cm), 6 luidsprekers | ‘Ready to Discover’ (20,3 cm), 6 luidsprekers | ‘Discover Media’ Navigatie (20,3 cm), 6 luidsprekers |
Smartphone-integratie | App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect |
Digitaal instrumentenpaneel | Digital Cockpit (20,3 cm) | Digital Cockpit (20,3 cm) | Digital Cockpit (20,3 cm) | Digital Cockpit Pro (26 cm) |
USB-poorten | 2x USB-C (voor) | 2x USB-C (voor), 2x USB-C (achter) | 2x USB-C (voor), 2x USB-C (achter) | 2x USB-C (voor), 2x USB-C (achter) |
Draadloos telefoon opladen | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Ja |
Veiligheid en Rijassistentie | ||||
Cruise control | Standaard cruise control | Travel Assist (incl. Adaptieve Cruise Control) | Travel Assist (incl. Adaptieve Cruise Control) | Travel Assist (incl. Adaptieve Cruise Control) |
Parkeersensoren | Achter | Achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Niet gespecificeerd | Ja | Niet gespecificeerd | Ja |
Rijstrookassistent | Ja | Ja | Ja | Ja |
Front assist | Ja | Ja | Ja | Ja |
Grootlichtassistent | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Dynamic Light Assist |
Comfort | ||||
Keyless access | Niet gespecificeerd | Ja | Niet gespecificeerd | Ja |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Ja | Ja | Ja | Ja |
Regensensor | Ja | Ja | Ja | Ja |
Diefstalalarmsysteem | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Ja |
Bagage | ||||
Bagageruimte volume | 455 L / 1.281 L (achterbank omhoog/neergeklapt) | 455 L / 1.281 L (achterbank omhoog/neergeklapt) | 455 L / 1.281 L (achterbank omhoog/neergeklapt) | 455 L / 1.281 L (achterbank omhoog/neergeklapt) |
Variabele laadvloer | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bagageruimtemat & net | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Ja |
Garantie en Services | ||||
Garantie | 4 jaar (2 jaar fabrieksgarantie + 2 jaar verlengde garantie) | 4 jaar (2 jaar fabrieksgarantie + 2 jaar verlengde garantie) | 4 jaar (2 jaar fabrieksgarantie + 2 jaar verlengde garantie) | 4 jaar (2 jaar fabrieksgarantie + 2 jaar verlengde garantie) |
Pechhulp | Gratis in Europa, dag en nacht | Gratis in Europa, dag en nacht | Gratis in Europa, dag en nacht | Gratis in Europa, dag en nacht |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Wielen en Banden | |||
16-inch ‘Merano’ lichtmetalen velgen, zilver | Zomerset: 205/60 VR16 – Continental | โฌ 1.534 | |
16-inch ‘Merano’ lichtmetalen velgen, zilver | Winterset: 205/60 HR16 – Continental | โฌ 1.489 | |
16-inch ‘Merano’ lichtmetalen velgen, zilver | All-season set: 205/60 VR16 – Continental | โฌ 1.639 | |
16-inch ‘Merano’ lichtmetalen velgen, donker | Zomerset: 205/60 VR16 – Continental | โฌ 1.490 | |
16-inch ‘Merano’ lichtmetalen velgen, donker | Winterset: 205/60 HR16 – Continental | โฌ 1.490 | |
16-inch ‘Merano’ lichtmetalen velgen, donker | All-season set: 205/60 VR16 – Continental | โฌ 1.590 | |
17-inch ‘Sebring’ lichtmetalen velgen, Grijs Metallic | Zomerset: 205/55 VR17 – Continental | โฌ 1.834 | |
17-inch ‘Sebring’ lichtmetalen velgen, Grijs Metallic | Winterset: 205/55 VR17 – Continental | โฌ 2.089 | |
17-inch ‘Sebring’ lichtmetalen velgen, Grijs Metallic | All-season set: 205/60 VR17 – Continental | โฌ 1.990 | |
18-inch ‘Nevada’ lichtmetalen velgen, Zwart/zilver | Zomerset: 205/55 VR17 – Continental | โฌ 1.979 | |
18-inch ‘Nevada’ lichtmetalen velgen, Zwart/zilver | Winterset: 205/55 VR17 – Continental | โฌ 2.179 | |
18-inch ‘Nevada’ lichtmetalen velgen, Zwart/zilver | All-season set: 205/60 VR17 – Continental | โฌ 2.119 | |
Styling | |||
Volkswagen deurdrempelbeschermfolie | Set van 4 stuks | โฌ 204 | |
Volkswagen aluminium instaplijsten | Set van 2 stuks (voordeuren) | โฌ 179 | |
Decoratieve inzetstukken ‘Basis’ | Voor T-Cross | Inbegrepen in uitvoering | |
Decoratieve inzetstukken ‘Life’ | Voor Life Edition | Inbegrepen in uitvoering | |
Decoratieve inzetstukken ‘R-Line’ | Voor R-Line en R-Line Edition | Inbegrepen in uitvoering | |
Pedalen in geborsteld roestvrij staal | Voor R-Line en R-Line Edition | Inbegrepen in uitvoering | |
Sfeerverlichting | Voor R-Line en R-Line Edition | Inbegrepen in uitvoering | |
Zwarte hemelstof | Voor R-Line en R-Line Edition | Inbegrepen in uitvoering | |
Comfort en Bescherming | |||
Volkswagen all-weather rubberen vloermatten | Set van 4 stuks | โฌ 104 | |
Volkswagen kofferbakmat (voor vaste laadvloer) | โฌ 85 | ||
Volkswagen kofferbakmat (voor variabele laadvloer) | โฌ 75 | ||
Volkswagen kofferbakinleg (voor vaste laadvloer) | โฌ 74 | ||
Volkswagen kofferbakinleg (voor variabele laadvloer) | โฌ 74 | ||
Volkswagen omkeerbare kofferbakmat met bumperbescherming | Velours/kunststof (beschikbaar vanaf 06/2024) | โฌ 119 | |
Volkswagen kofferbakmat & bagagenet | Inbegrepen in R-Line Edition | ||
Transport | |||
Volkswagen aluminium dakdragers | Geschikt voor dakkoffer en fietsdrager | โฌ 304 | |
Volkswagen dakkoffer, mat zwart, 340L | Afmetingen: 190 x 75 x 33 cm (L x B x H) | โฌ 369 | |
Volkswagen dakkoffer, glanzend zwart, 460L | Afmetingen: 230 x 75 x 34 cm (L x B x H) | โฌ 644 | |
Volkswagen opvouwbare fietsdrager, mat zwart | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60kg) | โฌ 579 | |
Interieur | |||
Nappa eco-lederen interieur | Verschillende kleuren beschikbaar | Vanaf โฌ 1.895 | |
Stoelverwarming (2 voorstoelen) | Aanvulling op Nappa eco-lederen interieur | โฌ 399 | |
Technologie | |||
Trekhaak | Afneembaar (check bij dealer voor opties) | Niet gespecificeerd | |
VW Connect Plus | Online diensten | Inbegrepen in alle uitvoeringen | |
Draadloze App-Connect | Voor smartphone integratie | Inbegrepen vanaf Life Edition | |
Digital Cockpit (20,3 cm) | Inbegrepen in T-Cross, Life Edition, R-Line | ||
Digital Cockpit Pro (26 cm) | Inbegrepen in R-Line Edition | ||
Draadloos telefoon opladen | Inbegrepen in R-Line Edition | ||
Veiligheid | |||
Diefstal alarmsysteem | Inbegrepen in R-Line Edition |
Pakketnaam | Beschikbaar voor Uitvoering(en) | Inhoud | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Multimedia Pakket | Life Edition, R-Line | – Navigatie ‘Discover Media’ (20,3 cm), 6 luidsprekers – Enkele Kaart (Navigatiekaart ofwel in het Digitale Cockpit of op het Multimedia-scherm) – ‘App-Connect’ draadloze smartphone-integratie – Draadloos opladen van telefoon – VW Connect Plus | โฌ 690 |
R-Line Edition | – Navigatie ‘Discover Pro’ (23,4 cm), 6 luidsprekers – Gebarenbediening voor verschillende functies – Dubbele Kaart (Navigatiekaart in het Digitale Cockpit en gelijktijdig op het Multimedia-scherm) – ‘App-Connect’ draadloze smartphone-integratie – Draadloos opladen van telefoon – VW Connect Plus | โฌ 1.200 | |
Multimedia Pakket Plus | Life Edition, R-Line | – Navigatie ‘Discover Pro’ (23,4 cm), 6 luidsprekers – Gebarenbediening voor verschillende functies – Dubbele Kaart (Navigatiekaart in het Digitale Cockpit en gelijktijdig op het Multimedia-scherm) – ‘App-Connect’ draadloze smartphone-integratie – Draadloos opladen van telefoon – VW Connect Plus – High-end audiosysteem beats – 8-kanaals versterker met zes luidsprekers en subwoofer (300 Watt) – Ruimtebesparend reservewiel – Inclusief gereedschap en krik – Stemcontrole | โฌ 1.890 |
Assistentiepakket | R-Line, R-Line Edition | – Dodehoeksensor (Side Assist) – Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) – Parkeerassistent (Park Assist) | โฌ 490 |
Comfortpakket | R-Line | – Voor- en achterparkeersensoren (Park Distance Control) – Achteruitrijcamera – Keyless toegang en startsysteem (Keyless Access) – Verwarmde voorstoelen | โฌ 690 |
Life Edition | – Voor- en achterparkeersensoren (Park Distance Control) | โฌ 290 | |
Design Pakket | Life Edition, R-Line | – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Verbinding LED-strip tussen koplampen – Dynamische richtingaanwijzers – Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) – Voor mistlampen incl. bochtverlichting – Getinte achterruiten, 65% lichtabsorberend – Digital Cockpit Pro (26 cm) | โฌ 1.290 |
Prijsstructuur van 2025 Volkswagen T-Cross
Uitvoering | Motor | Transmissie | Netto prijs (excl. BTW/BPM) | BPM | Bruto prijs (incl. BTW/BPM) | Consumentenยญadviesprijs* |
---|---|---|---|---|---|---|
T-Cross | 1.0 TSI 70 kW/95 pk | Hand-5 | โฌ 18.777 | โฌ 6.265 | โฌ 28.985 | โฌ 29.990 |
Life Edition | 1.0 TSI 70 kW/95 pk | Hand-5 | โฌ 20.154 | โฌ 6.599 | โฌ 30.985 | โฌ 31.990 |
Life Edition | 1.0 TSI 85 kW/116 pk | Hand-6 | โฌ 21.945 | โฌ 6.432 | โฌ 32.985 | โฌ 33.990 |
Life Edition | 1.0 TSI 85 kW/116 pk | DSG-7 | โฌ 22.907 | โฌ 7.267 | โฌ 34.985 | โฌ 35.990 |
R-Line | 1.0 TSI 85 kW/116 pk | Hand-6 | โฌ 25.167 | โฌ 6.933 | โฌ 37.385 | โฌ 38.390 |
R-Line | 1.0 TSI 85 kW/116 pk | DSG-7 | โฌ 26.406 | โฌ 7.434 | โฌ 39.385 | โฌ 40.390 |
R-Line | 1.5 TSI 110 kW/150 pk | DSG-7 | โฌ 28.333 | โฌ 8.102 | โฌ 42.385 | โฌ 43.390 |
R-Line Edition | 1.0 TSI 85 kW/116 pk | Hand-6 | โฌ 26.489 | โฌ 6.933 | โฌ 38.985 | โฌ 39.990 |
R-Line Edition | 1.0 TSI 85 kW/116 pk | DSG-7 | โฌ 27.590 | โฌ 7.601 | โฌ 40.985 | โฌ 41.990 |
R-Line Edition | 1.5 TSI 110 kW/150 pk | DSG-7 | โฌ 29.655 | โฌ 8.102 | โฌ 43.985 | โฌ 44.990 |
Is Het De Moeite Waard Om De T-Cross Te Kopen?
De 2025 Volkswagen T-Cross is een vernieuwde versie van Volkswagens bestverkopende compacte crossover SUV. Het is geen volledige herbouw, maar deze facelift geeft de T-Cross enkele verfijnde kenmerken om bij te blijven in de zeer drukke kleine SUV-categorie. De T-Cross is Volkswagens kleinste SUV-model โ het probeert stadsformaat te combineren met het gebruik en uiterlijk van een SUV.
Deze versie verfijnt de T-Cross formule en voegt simpelweg een vleugje klasse toe aan de buitenkant, hoogwaardigere materialen aan de binnenkant, en meer technologisch geavanceerde functies. Het enige is dat het nog steeds de hoekige, rechtopstaande vorm van de oude versie behoudt (maar meer gestroomlijnd) zowel van binnen als van buiten. Maar het staat nog steeds op Volkswagens MQB A0-platform, hetzelfde als de Polo hatchback en vele anderen.
Tja, het is niet meer de oude T-Cross, en Volkswagen heeft veel van de klachten over die auto verholpen, met name de interieurkwaliteit. Maar het zal nog steeds moeten concurreren met sterke tegenstanders, zoals de Ford Puma, Renault Captur, en zelfs zijn eigen neef, de Skoda Kamiq. Het probeert zich te onderscheiden met zijn combinatie van utiliteit, technologie en typisch solide Volkswagen rijkarakteristieken.
Een van de verkooppunten van de T-Cross is zijn veelzijdige interieur. Het is compact aan de buitenkant, maar met behulp van slim engineering is het echt ruim vanbinnen en in de bagageruimte. De verschuifbare achterbank is een goed idee โ het geeft de eigenaar de keuze om meer ruimte te hebben voor bagage of voor achterpassagiers.
Nee, het is niet revolutionair, maar de 2025-vernieuwingen stellen de T-Cross in staat om mee te blijven doen in het drukke segment. Het is nog steeds een vrij goede deal voor kopers die een kleine SUV willen die aanvoelt als een luxeauto. Maar nu de prijzen stijgen, lijkt het niet meer zo’n goede deal โ tenminste niet in de hogere uitrustingsniveaus.
Motor, Prestaties En Transmissie
De nieuw VW T-Cross wordt aangeboden met een reeks turbobenzine-motoren, die een goede balans bieden tussen prestaties en efficiรซntie. Het motorengamma begint met een 1.0-liter TSI driecilinder unit, beschikbaar in twee vermogensvarianten: 95 pk en 115 pk. Voor wie meer vermogen zoekt, is er ook een 1.5-liter TSI viercilinder motor met 150 pk (148 pk).
De basis 1.0 TSI met 95 pk komt gekoppeld met een 5-versnellingsbak. Hoewel adequaat voor stadsritten, vonden we hem wat ondervermogend voor snelweggebruik of bij volle belading. De 115 pk versie van de 1.0 TSI biedt een merkbare verbetering in prestaties en is beschikbaar met ofwel een 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling.
De 1.5 TSI motor, exclusief voor hogere uitrustingsniveaus, komt standaard met de 7-traps DSG. Het is verreweg de krachtigste T-Cross-aandrijflijn, met veel betere acceleratie en gemakkelijker cruisen. Het vraagt echter wel een aanzienlijke meerprijs.
Wat betreft prestaties in de praktijk lijkt de 115 pk 1.0 TSI motor precies goed voor de meesten. Het biedt een mooie mix van pittige acceleratie en verbruik, met net genoeg vermogen om zelfverzekerd andere voertuigen in te halen en de snelweg op te rijden. De 0-100 km/u tijd voor deze motor is ongeveer 10,2 seconden, wat concurrerend is voor deze klasse.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De T-Cross SUV heeft een remafstand die niet alleen opmerkelijk wordt genoemd maar ook behoorlijk indrukwekkend is. Het rempedaal voelt naar verluidt solide en progressief aan, en is gemakkelijk te controleren tijdens normaal rijden. Dit verhoogt de algehele veiligheid en controle, een zeer belangrijk aspect van een gezinsauto.
Alle T-Crosses komen met schijfremmen op alle vier de wielen, wat niet altijd het geval is in deze klasse (sommige concurrenten hebben nog steeds trommelremmen op de achteras van basismodellen). Deze opstelling zorgt ervoor dat de remkracht minstens even goed of zelfs beter is bij zware belasting of wanneer het voertuig maximaal beladen is.
Het remsysteem omvat ook een regulier antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistentie. Ze werken allemaal samen om de best mogelijke stop- en stabiliteitscontrole te bieden tijdens een noodstop.
We merkten ook dat de initiรซle respons van de remmen wat abrupt is, en dat kan voor sommige bestuurders even wennen zijn. Maar die eigenschap vergemakkelijkt ook snel remmen, wat geruststellend is tijdens het stadsverkeer, waar abrupt stoppen altijd mogelijk is.
Het is ook vermeldenswaardig dat de positie en het gevoel van het rempedaal zeer natuurlijk en ergonomisch correct zijn, waardoor heel-teen schakelen gemakkelijk gaat voor degenen die wat “meer betrokken” willen zijn bij hun rijden. Dit soort aandacht voor pedaalplaatsing is het soort ding waar de autoliefhebber in ons allemaal van houdt bij een auto die eigenlijk niet ontworpen was voor sportief rijden.
Een ding dat goed is om te vermelden, is dat de topuitvoeringen van de T-Cross een elektronische parkeerrem hebben (veel handiger dan de oude handrem die de basismodellen hebben), maar dat is niet het punt. Ze noemen het Auto Hold, en het is echt handig in start-stop verkeer.
Besturing En Ophanging
De T-Cross, de besturing en ophanging zijn helemaal niet slechtโhet slaat een goede balans tussen comfort en handling voor een kleine SUV. Het heeft ook elektrische stuurbekrachtiging, die zeer licht en responsief is in stadsverkeer, waardoor de T-Cross gemakkelijk te manoeuvreren is in krappe ruimtes en parkeerplaatsen.
Bij hogere snelheden wordt de besturing passend zwaarder, wat voor een gevoel van stabiliteit zorgt op de snelweg. Het is niet scherp als een sportwagen, maar de besturing is nauwkeurig genoeg om vertrouwen te geven in bochten en bij het wisselen van rijstrook. We merkten op dat er niet veel feedback door het stuur komt; dit is echter vrij normaal in deze voertuigklasse, en de T-Cross pretendeert ook niet meer te zijn dan een alledaags voertuig, en geen sportieve auto.
De auto heeft een ophanging die is afgesteld op comfort maar zonder compromissen in carrosseriecontrole. De T-Cross heeft de typische MacPherson-veerpoten vooraan en torsieas achteraan, gebruikelijk voor dit type voertuig. Dit lijkt een goede balans tussen rijcomfort, handling en prijs.
Wat betreft rijkwaliteit vonden we de T-Cross comfortabel en goed gedempt op alle soorten wegen. Kleine oneffenheden en imperfecties worden goed geabsorbeerd; grote gaten en harde klappen zijn echter nog steeds voelbaar in de auto. Maar dat is allemaal gewoon de aard van het beestje in het compacte SUV-segment; korte wielbases en hoge bodemvrijheid lijken bijna samen te spannen tegen een echt comfortabele rit.
Er is merkbare carrosseriehelling in bochten (zoals verwacht bij een hoger voertuig), maar het is zeker niet oncontroleerbaar of buitensporig. Hij neemt bochten goed, en dat geeft de bestuurder een goed gevoel. Onthoud echter dit: de versies met de grote wielen (tot 18 inch) hebben een wat stijvere rit, maar ze zien er indrukwekkend uit.
Een cool ding dat veel recensenten hebben opgemerkt is de Drive Mode Selection, waarmee bestuurders de stuurweerstand en gaspedaalrespons kunnen aanpassen. Dit verandert de rijervaring niet dramatisch, maar het biedt wel wat aanpassingsmogelijkheden voor persoonlijke voorkeuren.
De auto is laag en heeft een mooi afgesteld chassis, waardoor hij zeer wendbaar aanvoelt en gemakkelijk te plaatsen is op de weg. Die wendbaarheid is erg prettig, vooral in de stad, waar een T-Cross door smalle straten kan en in parkeerplaatsen past.
Welke Banden Gebruikt Het?
De nieuw Volkswagen T-Cross heeft veel verschillende bandopties beschikbaar voor de verschillende modellen, allemaal afgestemd op de prestaties en uitstraling van het voertuig. Het basis T-Cross model komt met 205/60 R16 banden, die een goed compromis bieden tussen comfort en prestaties, ideaal voor normaal dagelijks gebruik. Deze banden bieden een goede balans tussen rijcomfort en brandstofverbruik en zijn perfect voor stad en voorstedelijk rijden.
De Life Edition uitvoering van de T-Cross stapt over naar 205/55 R17 banden. Deze lichte verlaging van de zijwandhoogte, gecombineerd met het grotere wiel, geeft betere handling en een responsiever rijgevoel. Hoewel de grotere wielen bijdragen aan de meer hoogwaardige uitstraling van de auto, wordt het rijcomfort niet veel aangetast.
Voor wie kiest voor de sportievere R-Line en R-Line Edition uitvoeringen, gaat de T-Cross naar 215/45 R18 banden. Deze lage-profiel banden met 18-inch lichtmetalen velgen zorgen voor betere bochtstabiliteit en stuurprecisie. Ook zorgt het bredere loopvlak voor een groter contactvlak tussen de band en de weg, wat op zijn beurt voor betere tractie zou moeten zorgen, zowel onder droge als natte omstandigheden.
16-inch en 17-inch modellen neigen naar een zachtere rit omdat de grotere zijwand meer van de oneffenheden in de weg absorbeert. Terwijl 18-inch wielen er goed uitzien, kunnen ze zorgen voor een iets hardere rit.
Volkswagen biedt veel wiel- en bandenpakketten aan voor de T-Cross die als accessoires kunnen worden aangeschaft om de auto er anders uit te laten zien en anders te laten presteren. Deze zijn verkrijgbaar in zomer-, winter- en all-season uitvoeringen, en in 16, 17 en 18 inch. Met deze seizoensbanden beschikbaar kunnen T-Cross bestuurders er zeker van zijn dat ze altijd de maximale prestaties en veiligheid uit hun voertuig halen, ongeacht het seizoen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de nieuw Volkswagen T-Cross SUV heeft grote sprongen gemaakt in kwaliteit, een van de grootste klachten over het vorige model. Volkswagen houdt vast aan zijn kenmerkende schone en functionele ontwerp, met focus op gebruiksgemak en een algemeen kwaliteitsgevoel.
De dashboardindeling is eenvoudig, niet te druk, ergonomisch verantwoord, en vrijwel alles is binnen handbereik. Het infotainmentscherm is de ster van de show, en de grootte kan variรซren afhankelijk van welke uitvoering je kiest. De basismodellen komen met een 8-inch touchscreen, terwijl hogere uitvoeringen upgraden naar een 9,2-inch display. Het enige is dat het scherm enigszins weg van de bestuurder gekanteld is, waardoor het soms moeilijk te zien is door reflectie.
Een van de belangrijkste upgrades zijn de materialen die overal binnen gebruikt worden. In de nieuwere hogere modellen hebben ze dit soft-touch materiaal op het bovenste dashboard en deurpanelen, en dat maakt het veel hoogwaardiger aanvoelen. De lagere uitvoeringen hebben wat harder plastic, maar het is stevig en goed gebouwd. In de R-Line uitvoering zijn er wat “sportievere” kenmerken zoals een afgeplat stuurwiel en unieke stoffen stoelen.
De bekleding verschilt per uitrustingsniveau, met stof op het basismodel, dan een combinatie van stof en microvezel, en kunstleer in hogere uitvoeringen. De stoelen zijn prettig en ondersteunend, met veel verstelmogelijkheden voorin. Sommige modellen hebben ook contrasterende stiksels en biezen, voor wat extra flair.
Het instrumentencluster is ook volledig digitaal, met 8 inch in de basismodellen en een veel geavanceerder 10,25-inch “Digital Cockpit Pro” in de hogere uitvoeringen. Dit is een programmeerbaar LCD-scherm dat, indien uitgerust, navigatie-informatie kan weergeven.
Hogere uitvoeringen bieden ook sfeerverlichting, wat wat verfijning toevoegt aan je nachtelijke ritten. Je kunt zelfs kleuren veranderen om bij je stemming te passen, zodat je de cabine echt je eigen kunt maken.
De opbergvakken zijn zeer mooi ontworpen, met een groot handschoenenvak, grote deurvakken, en een middenconsole compleet met bekerhouders en extra opbergruimte. Sommige modellen hebben zelfs een verschuifbare middenarmsteun met opbergruimte eronderโeen praktische functie die altijd wordt gewaardeerd.
Het interieur is niet baanbrekend, maar het is een significante verbetering in kwaliteit ten opzichte van het vorige model. Het heeft een goede mix van analoge knoppen en touchscreenbediening. Veel moderner wordt het niet, maar het is nog steeds zeer gebruiksvriendelijk. Een aantal recensenten zei wel dat de touch-gevoelige klimaatregelingen wat moeilijk te bedienen zijn tijdens het rijden.
Exterieur Uiterlijk
De Volkswagen T-Cross is nog steeds hoekig als een SUV, maar met een modernere twist. Over het algemeen is het een cool uitziende auto. Het heeft nog steeds een strakke, utilitaire uitstraling, maar is robuust genoeg om te laten zien dat het een crossover is.
Een van de eerste merkbare veranderingen zijn de nieuwe LED-koplampen die standaard zijn op alle uitvoeringen. Als je echter kiest voor de hogere uitvoeringen, krijg je de nieuwe IQ Light LED matrix koplampen. Deze voegen een premium touch toe en verbeteren het zicht. De grille is licht herontworpen met een groter VW-logo, en in de duurdere modellen is er een lichtbalk die over de volledige breedte van de auto loopt voor een modernere uitstraling. Zelfs het ontwerp van de voorbumper verschilt per uitrustingsniveau; de R-Line en R-Line Edition hebben een veel agressievere, prestatiegericht front, wat de sportiviteit van het voertuig benadrukt.
In profiel heeft de T-Cross een stoere houding met onderscheidende karakterlijnen en prominente wielkasten die 16-inch of 18-inch wielen huisvesten, afhankelijk van je uitvoering. Deze zijn zowel functioneel als decoratiefโzwart op de Life Edition, chroom op de R-Lineโen benadrukken het robuuste karakter van de SUV. Zelfs de R-Line modellen hebben hoekige sideskirts om het een dynamische uitstraling te geven.
De achterlichten, de nieuwe LED-exemplaren, zijn de meest opvallende verandering aan de achterkant. Deze zijn verfijnder en hebben een lichtbalk die over de achterklep loopt, passend bij de lichtbalk aan de voorkant zodat alles op elkaar aansluit. De achterbumper ziet er zelfs anders uit met verschillende onderste afwerkingen afhankelijk van het model. De duurdere versies hebben bovendien een dakspoiler en een R-Line bumperontwerp, dus het ziet er niet alleen goed uit, maar presteert ook aerodynamisch beter.
Volkswagen heeft ook nieuwe kleuren uitgebracht, waarvan รฉรฉn een zeer levendige “Grape Yellow” is die geweldig staat op de T-Cross. Daarnaast zijn er altijd subtielere kleuren en metallics beschikbaar, zodat je kunt kiezen tussen een gedurfde of ingetogen look. Veel modellen komen met dakrails die de functionaliteit van de SUV vergroten, en sommige versies bieden zelfs een zwart contrastdak voor extra personalisatie.
De T-Cross is 4,14m lang, wat het een geweldige stadsauto maakt, maar heeft een hoge bodemvrijheid, waardoor het veel prรฉsence heeft voor een hatchback. Deze hoekige vorm ziet er niet alleen meer SUV-achtig uit, maar benut ook de ruimte optimaal, en het zicht is veel beter.
Comfort En Gemak
De T-Cross krijgt goede beoordelingen voor zitcomfort. De voorstoelen zijn zeer ondersteunend en uitgebreid verstelbaar, zodat zowel lange als korte bestuurders een comfortabele rijpositie kunnen vinden. Bovendien krijg je bij de hogere uitvoeringen extra lendensteunverstelling. Ook heeft de auto hoge stoelen waardoor je uitstekend zicht hebt, wat een sterk punt is bij een SUV.
Een van de slimme kenmerken van de T-Cross is de verschuifbare achterbank. Dit praktische ontwerp stelt je in staat om de verhouding tussen beenruimte achterin en bagageruimte aan te passen, en die flexibiliteit is ongeรซvenaard. Het biedt fatsoenlijke beenruimte achterin, zeker als je de bank helemaal naar achteren schuift. Een ander pluspunt is de hoofdruimte dankzij het hoge en hoekige ontwerp.
De klimaatbeheersing omvat standaard handmatige airconditioning op basismodellen, met automatische klimaatregeling beschikbaar op hogere uitvoeringen. Over het algemeen zijn de bedieningselementen behoorlijk intuรฏtief, behalve de aanraakgevoelige klimaatbediening op de hogere uitvoeringen; die zijn wat lastig te bedienen tijdens het rijden. De meeste modellen komen met verwarmde stoelen, wat prettig is tijdens koude ochtenden.
Nog een pluspunt is het infotainmentsysteemโzelfs basismodellen komen met een 8-inch touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto als standaard. Het is een intelligent systeem dat snel reageert en duidelijk leesbare graphics heeft. Bij de hogere uitvoeringen krijg je het grotere 9,2-inch “Discover Pro” systeem met geรฏntegreerde navigatie.
Het parkeren wordt vergemakkelijkt door het beschikbare Park Assist systeem, dat automatisch de auto in parallelle of haakse parkeervakken kan sturen terwijl jij de pedalen bedient. Dit wordt aangevuld met een achteruitrijcamera en parkeersensoren voor een compleet parkeerpakket.
Techniekliefhebbers zullen de beschikbare draadloze oplaadpad voor smartphones en het optionele Beats audiosysteem voor verbeterde geluidskwaliteit waarderen. Sommige modellen bieden ook Drive Mode Selection, waarmee je kunt kiezen uit modi zoals Eco, Normal, Sport en Individual om het rijgedrag aan te passen aan je rijstijl.
De T-Cross heeft ook intelligente rijhulpsystemen. De Travel Assist is alleen te vinden op de hogere uitvoeringen, maar combineert adaptieve cruise control en rijstrookcentrering voor een semi-autonome cruise op de snelweg. Het capacitieve stuurwiel detecteert of je handen erop liggen, wat natuurlijker aanvoelt dan systemen die stuurinput vereisen.
De opbergruimte door de hele cabine is praktisch, met grote deurvakken, diverse opbergvakken en een middenconsole met bekerhouders en, bij sommige modellen, een verschuifbare armsteun met extra opbergruimte eronder. Er zijn ook andere prettige functies zoals keyless entry en start, een achteruitrijcamera en parkeersensoren, maar deze zitten meestal in optiepakketten of zijn alleen beschikbaar in hogere uitvoeringen. Alle modellen komen standaard met een digitaal instrumentencluster dat een moderne touch toevoegt en je kunt aanpassen wat wordt weergegeven.
Het is zeer eenvoudig om te rijden en te parkeren in de stad omdat het zo compact is, en de besturing is zeer licht bij lage snelheden. NVH (geluid, trillingen en hardheid) is zeer goed onder controle, vooral met de grotere motoren, waarbij wind- en weggeluid tot een minimum worden beperkt bij snelwegsnelheden. Echter, de versies met de grote 18-inch wielen kunnen wat meer weggeluid in de cabine hebben.
De rit is over het algemeen comfortabel; het absorbeert schokken goed maar helt niet over in bochten. De modellen met de grootste wielen neigen echter naar een wat hardere rit op ruwere wegen. Het start-stopsysteem, dat helpt bij brandstofbesparing, krijgt gemengde beoordelingenโsommigen vinden het storend in stop-and-go verkeer, maar je kunt het gemakkelijk uitschakelen als het niets voor jou is.
Veiligheid En Beveiliging
Laten we beginnen met de basis: De auto is gebouwd op Volkswagens MQB A0-platform en is ontworpen om veilig te zijn. Het heeft een ultrasterk stalen “veiligheidskooi” geรฏntegreerd in de carrosseriestructuur op de vitale impactgebieden om de inzittenden te beschermen. Hoewel de specifieke crashtest resultaten voor het 2025 model nog niet bekend zijn, behaalde de pre-facelift T-Cross een vijfsterren beoordeling van Euro NCAP, en er is geen reden om te denken dat de bijgewerkte versie anders zou presteren.
Alle T-Cross modellen komen standaard met een volledig pakket airbags, inclusief front-, zij- en gordijnairbags voor volledige dekking bij een botsing. Het exacte aantal airbags is niet gespecificeerd, maar het zijn er waarschijnlijk minstens zes, wat gebruikelijk is in deze klasse.
Ook actieve veiligheidsfuncties zijn een sterk punt van de T-Cross. Zelfs de basismodellen hebben automatische noodremming en voetganger- en fietsersdetectie. Het systeem bevat botsingssensoren die, als de bestuurder niet snel genoeg reageert, de controle overnemen en automatisch remmen. Ook inbegrepen is rijstrookassistentie, zodat je op het juiste spoor blijft, letterlijk, en die ongemakkelijke ‘oeps-ik-verlaat-mijn-rijstrook’ momenten kunt vermijden.
Bij de hogere uitvoeringen of optiepakketten vind je nog meer geavanceerde rijhulpsystemen. Het heeft ACC (Adaptieve Cruise Control), waardoor het automatisch een bepaalde afstand kan aanhouden tot de voorligger. Nog beter is dat Travel Assist ACC en rijstrookcentrering combineert voor semi-autonoom rijden op de snelweg. Je kunt daar ook Dodehoekbewaking en Kruisend Verkeer Detectie aan toevoegen; zeer handige veiligheidsfuncties voor het wisselen van rijstrook en achteruit uitparkeren.
Het actieve inzittendenbeschermingssysteem is een bijzonder veiligheidskenmerk. Dit systeem detecteert mogelijke ongevalsscenario’s (zoals hard remmen of uitwijken) en reageert met noodzakelijke acties (zoals het aanspannen van veiligheidsgordels en het sluiten van ramen) voor maximale veiligheid van alle inzittenden.
Alle modellen hebben standaard LED-koplampen, die de weg beter verlichten dan de oude halogeenlampen. De hogere uitvoeringen hebben IQ Light LED matrix koplampen die intelligent specifieke delen van het groot licht kunnen uitschakelen om andere bestuurders niet te verblinden terwijl je optimale verlichting behoudt.
Voor gezinsveiligheid zijn de buitenste achterstoelen en voorpassagiersstoel voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De achterdeuren openen extra wijd, wat handig is bij het plaatsen van kinderzitjes.
Alle T-Cross modellen hebben standaard een startonderbreker en centrale vergrendeling als beveiligingsfuncties. De hogere uitvoeringen hebben keyless entry en start, maar hierbij moet worden opgemerkt dat sommige van deze sleutelloze systemen kwetsbaar zijn geweest voor relay-aanvallen. Volkswagen heeft op dit gebied grote verbeteringen doorgevoerd, maar als dit een zorg is, is het verstandig om de meest recente cijfers te bekijken.
De snelheidslimietwaarschuwing wordt verschillend gewaardeerd door gebruikers. Het heeft een verkeersbordherkenningscamera die je waarschuwt wanneer je de aangegeven snelheidslimiet overschrijdt. Hoewel het bedoeld is om de veiligheid te vergroten, vonden velen het wat opdringerig, vooral omdat het systeem zich telkens opnieuw inschakelt bij het starten van de auto.
Hoe Rijdt Het?
De Volkswagen T-Cross biedt een rijervaring die competent en veelzijdig is, en bevindt zich precies in het midden van comfortabel, praktisch en een beetje leuk, wat precies is wat het beoogt te zijn.
Laten we eerst praten over rijkwaliteit. De T-Cross rijdt comfortabel op de meeste wegen; het absorbeert veel kleine hobbels en scheuren. Natuurlijk voel je nog steeds de grotere gaten en scherpere impacts, maar dat is gebruikelijk bij kleine SUV’s. Ze hebben allemaal een korte wielbasis en staan zo hoog dat een echt luxueuze rit onmogelijk is.
Wat handling betreft, blinkt de T-Cross hier uit. Het probeert niet sportief te zijn, maar houdt zich goed in bochten en snelle manoeuvres. Er is wat carrosseriehelling, wat verwacht mag worden bij een hoog voertuig, maar dit is goed onder controle en voelt nooit overdreven. Het is compact en heeft een goed afgesteld chassis, waardoor het zeer wendbaar is en gemakkelijk te plaatsen op de weg, wat vooral prettig is in de stad.
De besturing is een ander sterk punt. Het is zo licht en wendbaar bij lage snelheden dat parkeren en krappe bochten gemakkelijk en plezierig zijn. De besturing wordt steviger naarmate je sneller rijdt, en je voelt je behoorlijk stabiel op de snelweg. Hoewel niet messcherp, is het precies genoeg om met vertrouwen door bochten en rijstroken te navigeren. Je voelt echter niet veel door het stuur, maar dat is normaal in dit type auto.
Je zult de hoge zitpositie waarderen; je kunt alles op de weg zien, en dat is een van de dingen die mensen waarderen aan SUV’s. Dankzij de hoekige vorm en grote ramen is het zicht rondom uitstekend, wat extra vertrouwen geeft, vooral in stedelijke omgevingen.
Het motorengamma biedt voor elk wat wils. De basis 95 pk 1.0 TSI motor is adequaat voor stadsverkeer maar kan wat ondervermogend aanvoelen op de snelweg of bij volle belading. De 115 pk versie van dezelfde motor is een merkbare verbetering, met pittiger acceleratie en voldoende kracht voor comfortabel inhalen. Voor de beste prestaties levert de 150 pk 1.5 TSI motor sterkere acceleratie en meer ontspannen cruisen.
De 7-traps DSG automatische transmissie is over het algemeen zeer soepel en responsief, maar aarzelt soms bij wegrijden vanuit stilstand, vooral in stadsverkeer. De handgeschakelde versnellingsbakken schakelen prettig, hoewel de 5-versnellingsbak in het basismodel wat kort geschakeld lijkt bij hogere snelheden.
Geluid, trillingen en hardheid (NVH) zijn over het algemeen goed onder controle. Er is minder wind- en weggeluid op de snelweg, hoewel grotere wielen altijd wat meer weggeluid in de cabine laten. De motoren, vooral de 1.0 TSI units, zijn stil tijdens normaal rijden maar worden merkbaarder wanneer ze harder worden belast.
De T-Cross heeft enkele modellen die verschillende rijmodi bieden, zodat je de rijstijl van de auto kunt aanpassen aan je voorkeuren of de situatie. Het heeft Eco, Normal, Sport en Individual modi, die de gaspedaalrespons en stuurgewicht kunnen aanpassen.
De adaptieve cruise control en rijstrookassistentie zijn prettig (als de auto deze functies heeft); ze verminderen echt de stress tijdens lange ritten. De Travel Assist functie, die deze systemen combineert tot een semi-autonome snelwegrijmodus, wordt geprezen om zijn soepelheid.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Een van de meer voor de hand liggende verkoopargumenten van de Volkswagen T-Cross, een kleine SUV, is de indrukwekkende kofferruimte en veelzijdigheid die het biedt. Je zult aangenaam verrast zijn door hoeveel ruimte en flexibiliteit het biedt.
Laten we beginnen met de basis: Het heeft 385 liter bagageruimte wanneer alle stoelen op hun plaats zijn. En dat is niet slecht voor zijn klasseโeigenlijk heel aardig voor eenvoudig dagelijks gebruik, zoals boodschappen doen of een weekendje weg. Maar dat is niet wat de T-Cross zo geweldig maakt; de verschuifbare achterbank is een echte innovatie.
Schuif je die achterbank helemaal naar voren, dan heb je een bagageruimte van 455 liter. Het is een mooie hoeveelheid extra ruimte wanneer je wat meer ruimte nodig hebt, zoals bij het winkelen of het vervoeren van omvangrijkere items. Houd er wel rekening mee dat het naar voren schuiven van de stoelen ten koste gaat van de beenruimte achterin, dus je zult moeten balanceren tussen bagageruimte en passagierscomfort, afhankelijk van je behoeften.
Als je de bagageruimte maximaal wilt benutten, is er 1.281 liter ruimte beschikbaar als je de achterstoelen neerklapt. Dit is behoorlijk goed voor een auto van deze afmetingen en biedt ruimte aan grotere items zoals meubels of sportuitrusting. Het is een 60/40 split, dus je kunt nog steeds een of twee passagiers meenemen terwijl je langere items vervoert.
De bagageruimte zelf is slim ontworpen met een praktische, rechthoekige vorm, wat het in- en uitladen gemakkelijk maakt. De laaddrempel is laag genoeg voor een SUV, waardoor het gemakkelijker is om zware items te laden. Hogere uitrustingsniveaus komen met een variabele laadvloer die op verschillende hoogtes kan worden ingesteld. In de hoogste stand creรซert het een vlakke laadvloer wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt, waardoor het gemakkelijker is om langere items naar binnen te schuiven.
De brede en hoge kofferopening maakt het gemakkelijker om omvangrijkere items te laden. Het heeft een handmatige achterklep, wat een beetje teleurstellend is aangezien sommige concurrenten een elektrische achterklep aanbieden op hogere uitvoeringen. Voor een compacte SUV zoals de T-Cross is dit echter mogelijk geen significant probleem.
Qua praktisch gebruik heeft de kofferruimte bevestigingspunten om items op hun plaats te houden, en er zijn kleine compartimenten aan de zijkanten om kleinere items bij elkaar te houden. Sommige modellen hebben zelfs haken om boodschappentassen aan op te hangen, wat een prettige alledaagse toevoeging is.
In plaats van een reservewiel vind je onder de koffervloer een bandenreparatieset, wat tegenwoordig vrij gebruikelijk is omdat het gewicht bespaart en de bruikbare bagageruimte vergroot. Als je echter de voorkeur geeft aan een echt reservewiel, biedt Volkswagen een ruimtebesparend reservewiel aan.
Het heeft ook behoorlijk goede bagageruimte vergeleken met zijn rivalen. Het biedt meer ruimte dan veel gewone hatchbacks en kan zich goed meten met veel kleine SUV’s. De verschuifbare achterbank is een enorm pluspunt, met een flexibiliteit die bij veel concurrenten moeilijk te vinden is.
Een klein minpunt dat enkele recensenten hebben opgemerkt is het ontbreken van een handsfree achterklep, wat erg handig is als je je handen vol hebt. Dit is echter geen groot nadeel, vooral niet in dit type voertuig.
Comfort Achterbank
De achterbank van de nieuw Volkswagen T-Cross biedt een goede balans tussen ruimte en flexibiliteit voor de afmetingen van de auto. Een cool ding aan deze auto is dat hij een verschuifbare achterbank heeft, dus als je meer bagageruimte wilt, kun je de bank naar voren schuiven, of als je wilt dat iemand achterin meer beenruimte heeft, kun je de bank naar achteren schuiven. Wanneer de bank helemaal naar achteren staat, biedt de T-Cross verrassend royale beenruimte, meer dan je zou verwachten van een kleine SUV. Zelfs lange mensen hebben voldoende knie- en beenruimte.
Het hoge en hoekige ontwerp zorgt ook voor relatief goede hoofdruimte achterin. Zelfs als je langer bent dan 1,80 meter, zul je merken dat er voldoende ruimte boven je hoofd isโiets wat niet altijd beschikbaar is in compacte SUV’s. De achterbank heeft een 60/40 split, zodat je niet te veel zitruimte voor passagiers verliest maar toch langere items kunt vervoeren. Ook krijg je een bijna vlakke laadvloer wanneer je de stoelen neerklapt, mits je de verstelbare koffervloer in de verhoogde stand hebt.
Wat het zitcomfort betreft, zijn de achterstoelen behoorlijk comfortabel en goed gecapitonneerd voor de meeste ritten. Sommige mensen hebben echter genoemd dat de zitting wat vlak is, wat merkbaar kan worden tijdens een langere rit. Er is geen verstelmogelijkheid voor de rugleuning aangezien de hoek vast staat, maar dat is te verwachten in dit type voertuig.
Het is smal genoeg om drie personen achterin te laten zitten, maar zoals bij de meeste compacte SUV’s, zouden drie volwassenen vrij krap zitten. Het is comfortabeler voor twee volwassenen of drie kinderen. De middelste zitplaats is iets hoger en harder dan die aan de buitenkant, maar dat is gebruikelijk voor dit type auto.
Wat betreft gemak krijgen achterpassagiers deurvakken die waterflessen kunnen bevatten, en als je voor een hogere uitvoering gaat, zijn er ook USB-C oplaadpoorten om te voorkomen dat apparaten leeg raken. Sommige modellen hebben ook een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders, wat extra comfort biedt voor langere ritten.
Het heeft ook ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen achterin, waardoor het echt gemakkelijk is om kinderzitjes te installeren. De achterdeuren openen extra wijd, dus het is gemakkelijk om kinderen in en uit te laten stappen. Een klein minpuntje zijn de gordelsluiting achter, die wat lastig te gebruiken kunnen zijn, vooral voor kinderen of wanneer je handschoenen draagt, maar daar wen je waarschijnlijk aan na verloop van tijd.
De achterstoelen bieden geweldig zicht met grote zijramen, waardoor de cabine opener en ruimer aanvoelt. Het helpt ook bij het verminderen van wagenziekte voor mensen die daar gevoelig voor zijn. Houd er wel rekening mee dat hoewel de verschuifbare achterbank veel flexibiliteit toevoegt, het naar voren schuiven om de bagageruimte te maximaliseren wel ten koste gaat van de beenruimte voor achterpassagiers.