2024 Škoda Enyaq Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq 50 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Motortype | Permanente magneet-synchrone motor | Permanente magneet-synchrone motor |
Accu | 52 kWh | 77 kWh |
Versnellingsbak | 1-versnelling | 1-versnelling |
Aandrijving | 4×2 (Achterwielaandrijving) | 4×2 (Achterwielaandrijving) |
Transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie | Enkelvoudige automatische transmissie |
Maximaal vermogen | 125 kW | 210 kW |
Maximaal koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm naleving: | Nul-emissievoertuig (ZEV) |
Topsnelheid: | 160 km/u [Enyaq 50] 180 km/u [Enyaq 85] |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq 50 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Accutype | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 52,0 kWh | 77,0 kWh |
Accugewicht | 376 kg | 493 kg |
Accu positie | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale spanning AC/DC | 240-408V | 240-408V |
CO2-uitstoot (gecombineerde WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerde WLTP) | 15,7 kWh/100 km | 15,3 kWh/100 km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 377 km | 580 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 145 kW | 175 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | 11 kW | 11 kW |
AC-laadtijd (11 kW tot 100% SOC) | 5:30 uur | 8:00 uur |
DC-snelladen (tot 80%) | 25 min (145 kW) | 28 min (175 kW) |
Locatie laadpoort | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Accu garantie | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst komt) | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst komt) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitcapaciteit | 5 |
Bagageruimte | 585 l (tot aan de achterbank), 1.710 l (tot aan de voorstoelen) |
Achterbankdeling | Ja, opklapbaar in delen met middenarmsteun (exacte deling niet gespecificeerd) |
Verstelling voorstoelen | Elektrische verstelling voor bestuurdersstoel (Business Edition en hoger) |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja, voor de voorstoelen (handmatig in Selection, elektrisch in hogere uitvoeringen) |
Stoelverwarming voorstoelen | Ja (Business Edition en hoger) |
Stoelverwarming 2e rij | Optioneel beschikbaar in sommige pakketten |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja (handmatig verstelbaar in Selection, elektrisch in hogere uitvoeringen) |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Beschikbaar in sommige pakketten |
Bekleding | Verschilt per uitvoering: Stof/lederlook (Selection), Alcantara/leder (Sportline), Volledig leder (optioneel) |
Verwarmd stuurwiel | Ja (Business Edition en hoger) |
Ambiente verlichting | Ja |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel beschikbaar (Panoramisch glazen dak) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq 50 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 2.122 | 2.137 |
Maximaal toelaatbaar gewicht (kg) | 2.456 | 2.650 |
Max. aanhangergewicht, ongeremd (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. aanhangergewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.000 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | Enyaq 50 | Enyaq 85 |
---|---|---|
Vanafprijs (Nederland) | €42.990 (Selection-uitvoering) | €50.990 (Selection-uitvoering) |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving | 4×2 (Achterwielaandrijving) | 4×2 (Achterwielaandrijving) |
Transmissie | 1-versnelling automatisch | 1-versnelling automatisch |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 15,7 kWh/100 km | 15,3 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd) | 377 km | 580 km |
Accucapaciteit (bruto) | 52,0 kWh | 77,0 kWh |
Maximaal vermogen | 125 kW | 210 kW |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,1 seconden | 6,7 seconden |
Maximaal koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 160 km/u | 180 km/u |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.616 mm |
Breedte | 1.879 mm |
Lengte | 4.649 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Aspect | Selection | Business Edition | Sportline |
---|---|---|---|
Startprijs | |||
Enyaq 50 | €42.990 | €45.990 | Niet beschikbaar |
Enyaq 85 | €50.990 | €53.990 | €56.190 |
Exterieur | |||
Wielen | 19″ Proteus lichtmetalen wielen, zilver | 19″ Proteus lichtmetalen wielen, zilver | 20″ Taurus lichtmetalen wielen, antraciet gepolijst |
Banden | 235/55 R19 (50 variant), 235/55 R19 voor & 255/50 R19 achter (85 variant) | Hetzelfde als Selection | 235/50 R20 voor & 255/45 R20 achter |
Koplampen | LED-koplampen met halogeen richtingaanwijzers | LED Matrix-koplampen | LED Matrix-koplampen |
Achterlichten | Standaard LED | Premium LED met dynamische richtingaanwijzers | Premium LED met dynamische richtingaanwijzers |
Dakrails | Zwart (50 variant), Chroom (85 variant) | Zwart (50 variant), Chroom (85 variant) | Glanzend zwart |
Exterieur styling | Standaard | Standaard | Sportline bumpers, zijskirts in carrosseriekleur met zwarte inzetstukken |
Grille | Verchroomde lamellen | Verchroomde lamellen | Glanzend zwarte lamellen |
Raamlijsten | Standaard | Standaard | Hoogglans zwart |
Interieur | |||
Interieurontwerp | Loft interieur design selectie | Loft interieur design selectie | Sportline interieur design selectie |
Bekleding | Stof/kunstleer | Stof/kunstleer | Alcantara/leer |
Stuurwiel | 2-spaaks multifunctioneel | Verwarmd, met flippers voor recuperatie & HoD | Verwarmd sportstuurwiel met flippers |
Klimaatregeling | 2-zone automatisch | 3-zone automatisch | 3-zone automatisch |
Stoelen | Handmatig verstelbaar | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | Sportstoelen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel |
Stoelverwarming | – | Voorstoelen verwarmd | Voorstoelen verwarmd |
Lendensteun | Handmatig | Elektrisch | Elektrisch |
Sfeerverlichting | Basis | Basis | Uitgebreid |
Pedalen | Standaard | Standaard | Aluminium sportpedalen |
Hemelbekleding | Grijs | Grijs | Zwart |
Infotainment & Connectiviteit | |||
Infotainmentdisplay | 13″ met touch slider | 13″ met touch slider | 13″ met touch slider |
Digitale cockpit | 5,3″ display | 5,3″ display | 5,3″ display |
Smartphone-integratie | Draadloze SmartLink | Draadloze SmartLink | Draadloze SmartLink |
Navigatie | Standaard | Standaard | Standaard |
Geluidssysteem | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers | 8 luidsprekers |
Telefoonbox | – | Met draadloos opladen en koelfunctie | Met draadloos opladen en koelfunctie |
Aandrijving & Chassis | |||
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Ophanging | Standaard | Standaard | Sportophanging |
Besturing | Standaard | Standaard | Progressieve besturing |
Rijmodus selectie | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Transmissie | 1-traps automaat | 1-traps automaat | 1-traps automaat |
Veiligheid & Assistentiesystemen | |||
Parkeersensoren | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | Standaard |
Lane Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise control | Standaard | Adaptief met snelheidsbegrenzer | Adaptief met snelheidsbegrenzer |
Aanvullende assistentie | – | Travel Assist, Side Assist, Crew Protect Assist | Travel Assist, Side Assist, Crew Protect Assist |
Front Assist | Met voetgangersbescherming | Met voetgangersbescherming | Met voetgangersbescherming |
Airbags | Voor- en zijairbags | Voor-, zij- en gordijnairbags | Voor-, zij- en gordijnairbags |
Bandenspanningscontrole | Standaard | Standaard | Standaard |
Comfort & Gemak | |||
Sleutelloos systeem | Startknop | KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) | KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) |
Achterklep | Standaard | Elektrisch met virtueel pedaal | Elektrisch met virtueel pedaal |
Antidiefstal alarm | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Achterruit | – | Zonnescherm | Zonnescherm |
Zijruiten | Standaard | Geluiddempende voorste zijruiten | Geluiddempende voorste zijruiten |
Ruitenwissers | Met regensensor | Met regensensor | Met regensensor |
Achterruitenwisser | – | Inbegrepen | Inbegrepen |
Laden & Accu | |||
AC-laden | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC-snelladen | Tot 145 kW (50 variant), 175 kW (85 variant) | Tot 145 kW (50 variant), 175 kW (85 variant) | Tot 175 kW |
Laadkabel | Mode 3, Type 2 voor 16A | Mode 3, Type 2 voor 16A | Mode 3, Type 2 voor 16A |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling en Exterieur | |||
Wielen | 19″ Regulus lichtmetalen velgen, zilver/zwart | Voor Enyaq 50 | €2.340,00 |
19″ Regulus lichtmetalen velgen, zilver/zwart | Voor Enyaq 85 | €2.443,00 | |
19″ Regulus lichtmetalen velgen, zwart | Voor Enyaq 50 | €2.340,00 | |
19″ Regulus lichtmetalen velgen, zwart | Voor Enyaq 85 | €2.443,00 | |
20″ Astrion lichtmetalen velgen, zilver/zwart | Voor Enyaq 85 | €3.043,00 | |
20″ Astrion lichtmetalen velgen, zilver | Voor Enyaq 50 | €3.040,00 | |
20″ Astrion lichtmetalen velgen, zilver | Voor Enyaq 85 | €3.043,00 | |
21″ Vision lichtmetalen velgen, zilver/zwart | Voor Enyaq 50 & 85 | €3.640,00 | |
21″ Aquarius lichtmetalen velgen, antraciet | Voor Enyaq 50 & 85 | €3.640,00 | |
21″ Aquarius lichtmetalen velgen, koper | Voor Enyaq 50 & 85 | €3.640,00 | |
21″ Aquarius lichtmetalen velgen, zwart | Voor Enyaq 50 & 85 | €3.640,00 | |
21″ Aquarius lichtmetalen velgen, zilver | Voor Enyaq 85 | €3.640,00 | |
21″ Betria lichtmetalen velgen | Voor Enyaq 85 | €3.790,00 | |
21″ Supernova lichtmetalen velgen | Voor Enyaq 85 | €3.793,00 | |
Wielaccessoires | Afsluitbare wielbouten | M14 x 1,5 x 35,5 | €40,00 |
Ventieldopjes | – | €25,00 | |
Bandentassen | – | €44,00 | |
Exterieur Styling | Sportpedalen | Voor automatische transmissie | €125,00 |
Instaplijsten | Zilver met aluminium Enyaq inleg | €124,00 | |
Instaplijstfolie | Voor voordeuren | €128,00 | |
Instaplijstfolie | Voor achterdeuren | €118,00 | |
Comfort en Interieur | |||
Matten | Standaard mattenset | – | €85,00 |
Prestige mattenset | – | €89,00 | |
All-weather matten, Grijs | – | €69,00 | |
All-weather matten, Rood | – | €65,00 | |
Bagageruimte | Kunststof kofferbakschaal | – | €215,00 |
Dubbelzijdige kofferbakmat | Textiel/rubber | €109,00 | |
Dubbelzijdige opvouwbare kofferbakmat | Textiel/rubber | €149,00 | |
Kunststof kofferbakinleg | – | €69,00 | |
Bagagenetten | Zwart bagagenet | – | €80,00 |
Grijs bagagenet | – | €90,00 | |
Zwart bagagenet voor variabele laadvloer | – | €80,00 | |
Zwart bagagenet voor variabele laadvloer (kleiner) | – | €45,00 | |
Overig Interieur | Paraplu | Zwart | €12,00 |
Kledinghanger | Voor gebruik met basisadapter | €25,00 | |
Tashaak | Voor gebruik met basisadapter | €8,00 | |
Technologie en Connectiviteit | |||
Opladen | Oplaadkabel 230V | Type 2, modus 2 (veilige thuislader) + kabelreiniger | €229,00 |
Oplaadkabeltas | – | €89,00 | |
Oplaadkabelreiniger | – | €12,00 | |
Oplaadpoortafdekking | – | €20,00 | |
Connectiviteit | Tablethouder | Voor gebruik met basisadapter | €26,00 |
Smartphonehouder | – | €20,00 | |
USB-adapterkabels | Mini-USB | €23,00 | |
Micro-USB | €20,00 | ||
USB-C naar USB-A 3.0 | €10,00 | ||
Veiligheid en Beveiliging | |||
Beveiliging | Voertuigvolgsysteem Plus | Met Active Tag, voldoet aan SCM-norm | €1.099,00 |
Baken | – | €408,00 | |
Kinderveiligheid | Beschermhoes onder kinderzitje | – | €30,00 |
Overige Veiligheid | Sleepkabel | – | €13,00 |
Transport en Functionaliteit | |||
Daktransport | Dakdragers | – | €299,00 |
Ski- of snowboardbox | Zilver, 380L capaciteit | €545,00 | |
Zwart, 380L capaciteit | €599,00 | ||
Fietsdrager met aluminium profiel | Voor dakdragers, afsluitbaar, max. belasting 20kg | €209,00 | |
Fietsdrager met standaard profiel | Voor dakdragers, afsluitbaar, max. belasting 20kg | €129,00 | |
Trekhaak | Zwenkbare trekhaak | Met trekhaakvoorbereiding, inclusief 13-polige bedrading | €1.794,00 |
Zonder trekhaakvoorbereiding, inclusief 13-polige bedrading | €2.159,00 | ||
Fietstransport | Fietsdrager voor trekhaak | Geschikt voor 2 fietsen | €685,00 |
Bagage-indeling | Bagagefixatiesysteem | Kunststof hoeken, klittenbandsluiting, 2 stuks | €20,00 |
Bescherming | |||
Spatlappen | Voor | – | €71,00 |
Achter | – | €71,00 | |
Beschermnet | Bagageruimte-afscheidingsnet | Alleen voor Enyaq SUV | €200,00 |
Pakketnaam | Beschikbaarheid | Inhoud | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Business Upgrade Pakket Clever | Selectie-uitvoering | • KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) | €2.190 |
• Telefoonbox met draadloos opladen | |||
• Sunset (getinte achterramen) | |||
• Geluidsisolerende voorste zijruiten | |||
• Vermoeidheidsdetectie van de bestuurder | |||
• Voorspellende Adaptieve Cruise Control | |||
• Pre-crash bescherming | |||
• Side Assist | |||
• Verwarmde voorstoelen | |||
• Verwarmd stuurwiel met schakelpaddles voor recuperatie & HoD | |||
• Verwarmde ruitensproei nozzles | |||
• 3-zone automatische airconditioning (Climatronic) | |||
• Rijmodi-selectie | |||
• Achterzonnescherm | |||
• Elektronisch kinderslot | |||
• 230V stopcontact | |||
• 2x USB-C poorten achterin | |||
• Voorbereiding voor trekhaak | |||
• Diefstalalarm | |||
Business Upgrade Pakket – Advanced | Business Edition & Sportline uitvoeringen | • Head-up display | €2.490 |
• Crystal Face (verlichte grille) | |||
• Verwarmde achterstoelen | |||
• Canton Soundsysteem | |||
Business Upgrade Plus Pakket – Maxx | Business Edition uitvoering | • Head-up display | €4.690 |
• Area View (360° camerasysteem) | |||
• Crystal Face (verlichte grille) | |||
• Verwarmde achterstoelen | |||
• Canton Soundsysteem | |||
• Dynamische Chassisbesturing | |||
• Getrainde Parkeerfunctie | |||
• Elektrisch verstelbare voorstoelen met Easy Entry/Exit | |||
• Elektrische lendensteun met massiefunctie | |||
Business Upgrade Plus Pakket – Maxx | Sportline uitvoering | • Head-up display | €3.490 |
• Area View (360° camerasysteem) | |||
• Crystal Face (verlichte grille) | |||
• Verwarmde achterstoelen | |||
• Canton Soundsysteem | |||
• Dynamische Chassisbesturing | |||
• Getrainde Parkeerfunctie | |||
• Elektrisch verstelbare voorstoelen met Easy Entry/Exit | |||
• Elektrische lendensteun met massiefunctie | |||
Chroom Pakket | Selectie & Business Edition (enkel Enyaq 50) | • Chroom dakrails | €450 |
• Chroom raamomlijstingen | |||
Transport Pakket | Alle uitvoeringen | • Netset voor de kofferbak | €390 |
• Variabele kofferbakvloer | |||
• Handmatige achterbankontgrendeling in de kofferbak |
Prijsstructuur van 2024 Škoda Enyaq
Model & Aandrijving | Uitvoering | Consumenten adviesprijs¹ | Fiscale waarde² | Netto catalogusprijs³ | Rijklaarmaakkosten/Leges⁴ |
---|---|---|---|---|---|
Enyaq 50 (125kW/52 kWh) | Selection | €42.990 | €41.885 | €34.616 | €1.105 |
Business Edition | €45.990 | €44.885 | €37.095 | €1.105 | |
Enyaq 85 (210kW/77 kWh) | Selection | €50.990 | €49.885 | €41.227 | €1.105 |
Business Edition | €53.990 | €52.885 | €43.707 | €1.105 | |
Sportline | €56.190 | €55.085 | €45.525 | €1.105 |
Is Het De Moeite Waard Om De Škoda Enyaq Te Kopen?
De Enyaq SUV vertegenwoordigt een belangrijke vooruitgang voor de elektrische voertuigvloot van het Tsjechische bedrijf. Deze Enyaq is vrijwel hetzelfde, maar pakt veel van de zwakke punten van de oude aan en bouwt nog steeds voort op de goede eigenschappen die hij had.
Het is nog steeds een zeer praktische en comfortabele auto, nu met wat meer “pit”. Het is zowel een SUV als een coupé, dus er zit voor iedereen wel wat in. Tot het modeljaar 2024 krijgt hij geen grote updates van de aandrijflijn, het laden of het infotainmentsysteem, waardoor hij eindelijk een meer levensvatbaar alternatief wordt in het drukke segment van elektrische SUV’s.
Een groot verschil is de elektrische motor achter, die veel meer koppel en pk’s levert. Deze upgrade, samen met betere software en snellere oplaadtijden, pakt de meeste problemen van het oude model aan.
Zelfs het uiterlijk van de Enyaq is vrijwel identiek, wat geen slechte zaak is omdat het op zich al een aantrekkelijk, goed geproportioneerd voertuig is. Skoda heeft enkele zeer nette, subtiele maar belangrijke veranderingen aangebracht aan het interieur, de kwaliteit en de technologie.
Per slot van rekening is het de Enyaq. Hoe goed hij ook is geworden, hij is nog steeds niet zonder zijn eigenaardigheden en beperkingen. Maar voor een veel completere elektrische SUV die niet alleen praktisch nut en comfort biedt maar ook prestaties, valt er met de Skoda Enyaq niet te spotten.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Škoda Enyaq biedt twee verschillende aandrijflijnen, die inspelen op verschillende rijbehoeften en voorkeuren. De Enyaq 50 en Enyaq 85 varianten maken beide gebruik van een permanente magneet synchrone motor, die bekend staat om zijn efficiëntie en vermogensafgifte. Dit motortype is zeer geschikt voor elektrische voertuigen en biedt een goede balans tussen prestaties en energiebesparing.
De Enyaq 50 is uitgerust met een 52 kWh accupakket en een motor die 125 kW vermogen levert. Deze configuratie zorgt voor een respectabele actieradius van 377 km (WLTP gecombineerde cyclus) en kan in 9,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Hij heeft een topsnelheid van 160 km/u, dus is geschikt voor stadsritten en snelwegritten. Hij ondersteunt DC snelladen tot 145 kW, zodat langere ritten kunnen worden onderbroken voor korte laadbeurten.
Voor wie meer vermogen en bereik wenst, levert de Enyaq 85 met een groter 77 kWh accupakket en een sterkere 210 kW motor. Het is een veel krachtiger motor en verbetert de prestaties van de auto aanzienlijk, met een acceleratie van 0-100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. De grotere accu vergroot ook het bereik aanzienlijk tot een indrukwekkende 580 km (WLTP gecombineerde cyclus), waardoor lange afstanden kunnen worden gereden zonder zorgen over een lege accu. De Enyaq 85 kan ook nog sneller DC laden, tot 175 kW, wat hem nog geschikter maakt voor lange afstanden.
Zowel de Enyaq 50 als 85 versies komen met een automatische transmissie met één versnelling en achterwielaandrijving, wat de vermogensafgifte verbetert en bijdraagt aan de eenvoud van de aandrijflijnmechanica. Deze configuratie helpt niet alleen het bereik te optimaliseren, maar geeft ook een rijgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een traditionele auto met achterwielaandrijving, wat puristen zou kunnen aanspreken.
Misschien wel het meest indrukwekkende aan de aandrijflijnen is hun verfijning. Ondanks de toename in vermogen en koppel behoudt de Enyaq zijn soepele, comfortabele rijstijl. Nu is het directe koppel van elektromotoren nog prominenter aanwezig, waardoor invoegen op de snelweg en het inhalen van andere voertuigen een fluitje van een cent is.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het regeneratief remmen voelt veel verfijnder aan en is beter instelbaar dan ooit. Tegenwoordig hebben bestuurders flippers achter het stuurwiel en kunnen ze bepalen hoeveel regeneratie ze willen. Dit zorgt voor een meer gepersonaliseerde rit, en indien correct gebruikt, kan het de actieradius maximaliseren.
Maar aan het begin van de pedaalweg hebben we een soort spongieusheid gevoeld. Geen slechte eigenschap, alleen iets dat veel gewenning vraagt, vooral voor iemand die gewend is aan gewone verbrandingsmotoren. De eerste bijt van de remmen is niet zo snel als sommige bestuurders zouden willen.
De werkelijke remkracht is echter heel goed en zeer voorspelbaar. De Enyaq duikt niet veel bij hard remmen en de overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen verloopt meestal soepel. Hij heeft ook zeer goede systemen voor verschillende rijomstandigheden en kan onder verschillende omstandigheden met geruststellend gezag tot stilstand komen.
De rempedaalgevoel is niet in alle Enyaqs hetzelfde, waarbij de Sportline het stevigst aanvoelt. Het is ook een behoorlijk zware auto, zoals veel elektrische auto’s, maar de remmen compenseren meer dan voldoende voor het gewicht, zelfs tijdens een noodstop.
Voor degenen die de voorkeur geven aan rijden met één pedaal: ja, de Enyaq heeft zeer goed regeneratief remmen, maar hij zal niet helemaal tot stilstand komen op regeneratie. Dit kan iets zijn om rekening mee te houden voor bestuurders die andere EV’s hebben gereden met één-pedaal rijden.
Besturing En Ophanging
De besturing en vering van de Enyaq SUV is een beetje wisselvallig; het vindt een goede balans tussen comfort en controle, maar heeft wel zijn eigenaardigheden.
Allereerst de besturing—de Enyaq heeft een zeer verfijnd en nauwkeurig gevoel; het is zo gemakkelijk te manoeuvreren door de betonnen jungle die het is. Zelfs het stuurwiel zelf heeft wat controversiële opmerkingen gekregen; we houden allemaal van de maat en vorm ervan, maar het is net iets te dik. Vooral bij langzaam rijden en wanneer je meer hand-over-hand moet sturen.
De stuurrespons is adequaat voor een elektrische SUV. Niet zo scherp als een sportwagen, maar vrijwel perfect voor het doel. De besturing voelt in elke rijmodus een beetje anders aan, maar de Sport-modus maakt hem alleen iets zwaarder; die veranderingen zijn zeer, zeer subtiel.
Terug naar de vering, Skoda heeft goed werk geleverd met het afstemmen van de Enyaq op comfort, zonder teveel in te leveren op het gebied van handling. Hij glijdt over de weg; de hele ervaring is soepel en zeker, waarbij bijna alle oneffenheden in de weg worden geabsorbeerd. Dit is vooral opmerkelijk omdat veel testvoertuigen waren uitgerust met grote 20- of 21-inch wielen, die in andere voertuigen vaak ten koste gaan van het rijcomfort.
De vering helpt de carrosserie-rol in de bochten zoveel mogelijk te beperken, voor zover mogelijk in iets zo groot en zwaar als een Enyaq. Verre van een sportieve wegligging, maar de auto is gewoon zo rotsvast en stabiel in de bochten; het zorgt voor een zeer zelfverzekerde rit.
Maar we hebben ook gemerkt dat de rit wat stoterig is, vooral wanneer de wegen echt slecht zijn. Tegelijkertijd heeft de vering de subtiele neiging om iets meer weggeluid en trillingen door te geven aan het interieur dan veel van de concurrenten, vooral bij hoge snelheden of op ruw terrein.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Enyaq SUV heeft verschillende bandopties voor elke uitvoering en versie van het voertuig, zowel qua prestaties als uiterlijk. 19-inch Proteus lichtmetalen velgen zijn standaard op de basis Enyaq 50 en 85 Selection en Business Edition. Deze zijn voorzien van 235/55 R19 banden voor de Enyaq 50, terwijl de Enyaq 85 een geschakelde setup gebruikt met 235/55 R19 banden voor en iets bredere 255/50 R19 banden achter. Deze opstelling verbetert de balans van de auto en compenseert het extra vermogen van de 85.
Het volgende niveau is de Sportline, die is voorzien van 20-inch Taurus lichtmetalen velgen. Deze zijn 235/50 R20 voor en 255/45 R20 achter, opnieuw een geschakelde setup. De Sportline-uitvoering heeft grotere wielen en lagere profielbanden, die het sportieve uiterlijk van de auto versterken en ook zorgen voor een iets directere handling (zoals het hoort bij een sportief georiënteerde uitvoering).
Voor wie zijn Enyaq wat meer wil aanpassen, is er een breed scala aan wiel/band-combinaties beschikbaar als accessoire. Andere 19-inch designs, en zelfs 21-inch velgen, zijn beschikbaar. De 21-inch versies gebruiken nog lagere profielbanden, zoals de Vision, Aquarius, Betria en Supernova designs. Deze wielen maken de auto nog dynamischer en zouden de bochtenprestatiesvmoeten verbeteren, maar je moet wel wat rijcomfort inleveren.
Verrassend genoeg rijdt de Enyaq nog steeds behoorlijk goed met deze grote wielen. Er is echter merkbaar meer weggeluid en een iets hardere rit dan bij de kleinere wielopties.
Het is belangrijk op te merken dat de keuze van wielen en banden een significante impact kan hebben op het bereik en de efficiëntie van het voertuig. In het algemeen zullen kleinere wielen met hogere profielbanden de beste efficiëntie/bereik bieden, en grote wielen met lage profielbanden zullen resulteren in het slechtste bereik, maar betere handling en looks. Škoda heeft deze variabelen waarschijnlijk uitgewerkt in hun standaardaanbod; klanten die kiezen voor grotere wielmaten moeten zich echter realiseren dat het bereik van hun auto waarschijnlijk zal lijden als gevolg daarvan.
Interieur Uiterlijk
In de Škoda Enyaq, die trouwens een heel mooie mix is van kwaliteitsmaterialen, slim design en ruimtelijkheid, heeft Škoda ook de tijd genomen om enkele doordachte wijzigingen aan te brengen om het interieur nog uitnodigender en ergonomisch vriendelijker te maken.
Je stapt in en het eerste wat je voelt is hoe open en ruim het is. Het heeft een zeer hoekig, modern ogend dashboard met als middelpunt een enorm 13-inch infotainmentscherm in het midden. Škoda heeft gekozen voor een meer minimalistische benadering met minder fysieke knoppen, en het interieur voelt daardoor moderner aan, maar ik weet zeker dat sommigen zullen klagen dat ze hun tastbare bedieningselementen missen. Recht achter het stuurwiel bevindt zich een 5,3-inch digitaal cockpitdisplay dat essentiële rijinformatie direct voor je plaatst. Dit strakke en minimalistische design speelt echt in op het technische karakter van de auto en houdt het toch stijlvol.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau biedt de Enyaq verschillende interieurmogelijkheden. Hij heeft het ‘Loft’ interieur in de Selection en Business Edition, wat een combinatie is van stof en kunstleder, en er zeer chic en modern uitziet. Meer chromen accenten en een grijze hemelbekleding dragen bij aan de lichte en ruimtelijke sfeer. Als je meer van een sportieve look houdt, gaat de Sportline-uitvoering een stapje verder met Alcantara en lederen stoelen, zilveren stiksels, een zwarte hemelbekleding en carbon-look sierelementen die prestaties uitstralen.
De materiaalkwaliteit is over de hele linie indrukwekkend, met soft-touch oppervlakken en premium bekledingsopties. Het lederen ‘ecosuite’ interieur, in cognacbruin, is een zeer mooie, warme, verfijnde kleur die het laat klinken als een luxe-item maar tegelijkertijd zeer duurzaam lijkt te zijn.
Een cool kenmerk is het panoramische schuifdak, indien uitgerust, dat veel natuurlijk licht binnenlaat en de cabine nog ruimer laat aanvoelen. Houd er echter rekening mee dat het niet op alle uitvoeringen beschikbaar is en dat het de hoofdruimte iets vermindert.
Comfort heeft prioriteit in de Enyaq. De basis Selection heeft handmatig verstelbare voorstoelen, maar de Business Edition en Sportline hebben elektrisch verstelbare bestuurdersstoelen met lendensteun. De Sportline heeft ook zeer ondersteunende sportstoelen. Alle modellen komen met een gedeeld neerklapbare achterbank met een middenarmsteun, wat een mooi compromis is tussen passagiers en laadruimte.
Het stuurwiel verandert ook volgens het uitrustingsniveau, waarbij de Selection een standaard 2-spaaks multifunctioneel stuur heeft, de Business Edition een verwarmd stuur met energieterugwinningspeddels, en de Sportline een verwarmd sportstuurwiel.
’s Nachts zorgt het ambianceverlichtingssysteem voor een mooie sfeer, met aanpasbare kleuropties die een premium touch aan het interieur geven. Dit, samen met de subtiele interieurverlichting, laat het interieur van de Enyaq in een andere klasse lijken dan zijn prijs.
Škoda’s oog voor detail komt naar voren met zijn “Simply Clever” features, zoals paraplu’s geïntegreerd in de voordeuren, een verwijderbare middenconsole, en goed doordachte opbergruimtes die het maximale uit de beschikbare ruimte halen.
Exterieur Uiterlijk
De Enyaq SUV neemt de aantrekkelijke en goed geproportioneerde carrosserielijnen van de conceptauto over en brengt ze in productievorm met slechts kleine aanpassingen om het modern te houden.
Aan de voorkant valt Škoda’s kenmerkende grille op, maar met een twist voor het elektrische tijdperk—het grootste deel is afgesloten omdat een elektrische aandrijflijn niet zoveel koeling nodig heeft. De Selection-uitvoering heeft een verchroomde grille met spijlen die een mooie klassieke touch toevoegt en de Sportline-uitvoering gaat voor een glanzend zwarte grille voor een sportiever gevoel. De koplampen spelen een grote rol in het gezicht van de Enyaq. De basis Selection-uitvoering heeft LED-koplampen en halogeen richtingaanwijzers, terwijl de Business Edition en Sportline-uitvoeringen de luxere LED Matrix-koplampen hebben. Ze zien er cool uit en bieden beter zicht, adaptieve verlichting en al dat goede spul, gewoon een kleine touch van die hightech in de voorkant.
Een van die kenmerken is de “Crystal Face” grille met meer dan 130 LED-lampjes. Het is behoorlijk opvallend, zelfs ’s nachts, wat niet ieders kopje thee is, maar het maakt de Enyaq wel uniek.
Als je naar het zijprofiel kijkt, heeft de Enyaq een mooi gebalanceerd silhouet. De SUV-versie is nog steeds vrij hoekig van uiterlijk, maar de coupé heeft die aflopende/sportieve look. Beide zien er goed uit, in tegenstelling tot sommige elektrische auto’s die geometrisch zo verkeerd zijn. Ook heeft hij Sportline-exclusieve sideskirts, gespoten in carrosseriekleur met zwarte inzetstukken om net wat meer sportiviteit toe te voegen. De dakrails zijn ook verschillend, de Enyaq 50 heeft zwarte, de Enyaq 85 heeft chrome, en de Sportline volgt het thema met glanzend zwart.
De achterkant van de Enyaq is strak en scherp met unieke C-vormige LED-achterlichten. Hij heeft een grote achterklep die super handig is, en hij heeft een kleine ingebouwde spoiler, dus hij ziet er enigszins sportief uit maar niet te veel. Hoewel de Sportline-editie een sportiever ogende achterbumper heeft. Alle Enyaqs zijn natuurlijk zeer modern en clean met minimale overhangen. Škoda biedt ook talrijke accessoires om je Enyaq aan te passen, zoals verschillende wieldesigns tot 21 inch, zodat je het exterieur nog kunt veranderen zonder de vorm te wijzigen.
Een klein, maar significant verschil voor 2024 is dat het “iV”-badge niet langer op de achterkant staat, en er simpelweg “Enyaq” staat. Deze kleine wijziging maakt de achterkant wel veel strakker en gestroomlijnder.
Comfort En Gemak
De Škoda Enyaq blinkt echt uit als het gaat om comfort en gemak, waardoor zowel dagelijkse ritten als lange trips een fluitje van een cent zijn.
Een kenmerk is het 13-inch touchscreen infotainmentsysteem. Nu het op nieuwere software draait (versie 4.0), is het veel gebruiksvriendelijker en veel responsiever. Het display is helder en scherp, en je kunt je beginscherm ook personaliseren met widgets naar keuze. Om nog maar te zwijgen van de draadloze Apple CarPlay en Android Auto, dus je smartphone aansluiten is een peulenschil.
Een andere handige feature is het selecteerbare augmented reality head-up display. Het projecteert belangrijke informatie zoals navigatie-aanwijzingen en snelheidslimieten op de voorruit, zodat je nooit je ogen van de weg hoeft te halen. Het navigatiesysteem zelf is sterk verbeterd, met gedetailleerdere kaarten, slimmere routeplanning en betere integratie met het laadsysteem van de auto. Het plant zelfs laadstops in voor lange ritten en houdt je in realtime op de hoogte van de beschikbaarheid van laadstations.
De spraakbediening is ook verbeterd. Je hoeft alleen maar “Hey Laura” te zeggen, en je kunt de klimaatregeling bedienen, een navigatiepunt instellen, etc. Het digitale instrumentencluster is klein maar leesbaar en programmeerbaar. Het heeft nu een handige functie die het gebruik van veiligheidsgordels voor alle passagiers toont, wat een extra veiligheidslaag toevoegt.
De stoelen zijn comfortabel en er zijn veel verstelmogelijkheden. De voorstoelen hebben veel instellingen, inclusief elektrische verstelling met geheugenfunctie. Het heeft zelfs een massagefunctie (voor de rug van de bestuurder) wat geweldig is voor lange ritten. Zelfs in de coupé hebben achterpassagiers een comfortabele hoeveelheid been- en hoofdruimte, en de vloer is ook vlak, wat meer ruimte biedt voor de voeten. Er is een optioneel panoramisch schuifdak dat de cabine met licht vult maar wel iets ten koste gaat van de hoofdruimte.
Klimaatbeheersing is efficiënt en stil, met de optie voor tri-zone regeling, zodat iedereen zijn gewenste temperatuur kan instellen. De stoelen warmen snel op, en het stuurwiel ook, wat geweldig is op een koude ochtend.
De Enyaq rijdt heel soepel, vangt de hobbels in de weg op, en zelfs met de grote 20- of 21-inch wielen worden weggeluid en windgeruis tot een minimum beperkt. Opbergruimte is ruim voorhanden en praktisch, met features zoals een flexibele middenconsole en grote deurvakken bekleed met tapijt om rammelen te voorkomen. Škoda’s “Simply Clever” details, zoals de paraplu in de voordeur en de ijskrabber in de achterklep, dragen bij aan de dagelijkse bruikbaarheid van de auto, ook al is de ijskrabber niet ieders favoriete feature.
Veiligheid En Beveiliging
De Enyaq zit vol met veiligheids- en beveiligingsfuncties; het is duidelijk dat Škoda wil dat jij en je passagiers zo veilig mogelijk zijn.
Te beginnen met de stijve veiligheidskooi van de Enyaq die is ontworpen om de impact van een botsing op te vangen en die krachten gelijkmatig over het voertuig te verdelen. Alle modellen hebben een compleet airbagsysteem, waarbij de bestuurder en voorpassagier dubbele airbags en zij-airbags hebben. En als je voor de Business Edition of Sportline modellen gaat, heb je achterpassagier-zijairbags en gordijnairbags over beide rijen, die dubbele dekking bieden.
Wat betreft techniek heeft de Enyaq alle actieve veiligheidssnufjes. In 2024 komt hij met adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en automatisch noodremsysteem, wat lang niet zo’n pijn in de nek is, en veel nauwkeuriger. De rijstrookassistentie is vooral prettig; sommigen zouden zeggen dat het een beetje te agressief is op bochtige wegen. De adaptieve cruise control is zo goed in het houden van een veilige afstand en afremmen wanneer het moet.
Maar dan wordt het nog beter met de Business Edition Sportline, met de Predictive Adaptive Cruise Control. Dat reageert niet alleen op de auto voor je, maar gebruikt GPS-gegevens om snelheidslimietsveranderingen en bochten in de weg te anticiperen, waarbij je snelheid proactief wordt aangepast, wat zorgt voor een veel aangenamere en veiligere rit.
Het heeft ook Front Assist, inclusief Voetgangersherkenning en Autonoom Noodremsysteem, dat frontale botsingen kan voorkomen. Des te meer voor de hogere uitvoeringen, die Side Assist (dodehoekdetectie) en Travel Assist bevatten, wat adaptieve cruise control gekoppeld aan rijstrookassistentie is voor semi-autonoom rijden op de snelweg.
Ze komen allemaal met parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera, dus parkeren is overal een fluitje van een cent. Het Maxx-pakket op de Business Edition of Sportline bevat het Area View-systeem, dat een 360-graden beeld rondom de auto biedt om aanrijdingen bij lage snelheid te voorkomen.
Het is een stuk veiliger rijden in het donker met de standaard LED-koplampen, en de hogere uitvoeringen hebben deze matrix LED-technologie die de weg echt beter verlicht zonder andere bestuurders te verblinden.
Qua beveiliging heeft de Enyaq je gedekt. Alle modellen komen met een standaard startonderbreker, en de topmodellen zijn uitgerust met een hoogwaardig anti-diefstalalarm. Voor nog meer beveiliging biedt Škoda het Vehicle Tracking System Plus aan, dat niet alleen diefstal bijhoudt maar ook ritten registreert. Met deze features kun je er zeker van zijn dat je voertuig goed beschermd is.
Hoe Rijdt Het?
De Enyaq SUV biedt een zeer aangename rijervaring, hij is extreem soepel en stil en heeft veel betere rijdynamiek. Het extra koppel van de nieuwe elektromotor is zeer merkbaar, de auto voelt veel responsiever en leuker om te rijden.
De acceleratie is vlot, vooral in de krachtigere varianten. De Enyaq 85 uitvoering kan bijvoorbeeld in slechts 6,7 seconden van 0-100 km/u sprinten, waarmee hij in het territorium van sommige sportседans komt. De standaard 50 aandrijflijn heeft meer dan genoeg pit voor dagelijks gebruik.
Het is een grote zware auto maar hij neemt bochten mooi. Er is zeer weinig carrosseriehelling bij het nemen van bochten, en bij snelwegsnelheden voelt de auto zeer stabiel en gegrond. Deze stabiliteit komt door het lage zwaartepunt dat alle EV’s hebben doordat hun accupakketten onder de vloer liggen.
Een gebied waar de Enyaq bijzonder in uitblinkt is zijn rijkwaliteit. De vering doet uitstekend werk bij het absorberen van oneffenheden in de weg, en zelfs met de grotere wielen rijdt hij zeer soepel. Deze comfort-georiënteerde afstemming gaat niet ten koste van de precisie in de handling, wat een goede balans oplevert voor een gezinsgerichte SUV.
De besturing, hoewel licht, biedt behoorlijke feedback en precisie. Sommige bestuurders kunnen echter klagen dat het een beetje te “zweverig” is bij gebrek aan een betere term, vooral in de “drive” standaardmodus. De Sport-modus maakt de besturing wat zwaarder, en sommige mensen vinden dat misschien fijner omdat het meer “betrokken” aanvoelt.
Bovendien maakt de toevoeging van flippers voor energieterugwinning aan het stuurwiel directe aanpassing van de regeneratieve remkracht mogelijk, wat een engaging element toevoegt aan de rijervaring terwijl de energie-efficiëntie wordt gemaximaliseerd. Het regeneratief remmen is verbeterd in het 2024 model, met meer instelbare niveaus toegankelijk via schakelflippers achter het stuurwiel.
De NVH (geluid, trillingen, hardheid) niveaus zijn zeer minimaal, zoals bij de meeste elektrische voertuigen. Elektrische auto’s zijn van nature stil omdat ze geen verbrandingsmotor hebben, en de Enyaq gaat nog een stapje verder door meer geluidsisolatie toe te voegen in de hogere uitvoeringen, zoals akoestische zijruiten voor. Het zorgt voor een zeer rustige rijervaring, vooral bij lange afstanden. Wind- en weggeluid zijn merkbaar afwezig, zelfs bij snelwegsnelheden, wat bijdraagt aan de algehele kalmte van het rijden. Het is hier zeer stil, behalve voor het lichte gezoem van de elektrische aandrijflijn, wat bijdraagt aan het algehele niveau van rust.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Zelfs de Škoda Enyaq heeft een enorme bagageruimte, wat een van zijn USP’s is. Zijn kofferbak is zo groot dat hij kan wedijveren met sommige grotere SUV’s. In het standaard SUV-model krijg je een comfortabele 585 liter bagageruimte met de achterbank omhoog, en als je deze neerklapt, heb je een enorme 1.710 liter. Dat is een hoop ruimte om spullen op te bergen—geweldig voor lange trips of het vervoeren van grote objecten.
Zelfs het coupé-model, met die sportieve “aflopende” daklijn, verliest niet veel laadruimte. Je hebt nog steeds een zeer respectabele 570 liter met de stoelen omhoog en 1.610 liter met ze neergeklapt. Het is het kleine offer in ruimte waard, dus voor degenen die van het sportieve type houden maar iets praktischers nodig hebben, is de coupé de weg te gaan.
De kofferbak van de Enyaq is mooi en goed gevormd. De opening is echt breed, en hij heeft een lage tildrempel, dus het is zeer eenvoudig om te laden en te lossen, zelfs met grotere items. En wanneer je de stoelen plat vouwt, krijg je een vlakke vloer die perfect is voor het naar binnen schuiven van grotere objecten zonder gedoe.
De kofferbak ziet er veel mooier uit in het 2024 model, dat Škoda heeft verbeterd. Het heeft nu verwijderbare kunststof zijpanelen die je eruit kunt halen om de laadruimte breder te maken. Dus als je iets breder hebt dat niet zou passen, kun je gewoon de zijkant eruit halen en dan past het wel. Bij hogere uitvoeringen zoals de Business Edition en Sportline is er zelfs een handmatige ontgrendeling voor de achterstoelen vanuit de kofferbak, waardoor het gemakkelijker wordt om grotere items in te laden zonder om de auto heen te moeten lopen naar de zijdeuren.
Als je van accessoires houdt, heeft Škoda je gedekt. Je kunt een kunststof kofferbakmat krijgen voor eenvoudig schoonmaken, dubbelzijdige matten die textiel aan de ene kant en rubber aan de andere kant bieden, en verschillende bagagenetten om dingen veilig vast te houden tijdens het rijden. Er is ook een variabele kofferbakvloer accessoire, wat geweldig is voor verborgen opslag of het aanpassen van de vloerhoogte aan je behoeften. Daarnaast bevat het Transport Package (dat op alle uitvoeringsniveaus komt) een nettenset en die variabele vloer, waardoor de kofferbak nog functioneler wordt.
Het heeft ook enkele heel mooie afwerkingsdetails, zoals kleine haken om boodschappentassen aan op te hangen, een 12V-aansluiting, en een speciaal compartiment voor de laadkabel. Het is duidelijk dat terwijl de Enyaq een grote kofferbak heeft, Škoda niet alleen de accuruimte effectief heeft benut (door deze op de juiste positie te plaatsen), maar ook heeft gezorgd dat de bagageruimte nog steeds groot en volledig bruikbaar is.
Comfort Achterbank
Hij heeft een wielbasis van 2.765 mm, dus er zou voldoende beenruimte moeten zijn voor achterpassagiers. De lange wielbasis en het ontbreken van een transmissiebult (wat gebruikelijk is bij elektrische auto’s omdat ze geen transmissie hebben) zorgen voor een mooie, ruime achterbank. Ook de hoogte van de auto is 1.616 mm, wat zorgt voor goede hoofdruimte voor de achterpassagiers, wat bijdraagt aan de algehele ruimtelijkheid van de achterkant.
Zelfs in de SUV en de coupé is de hoofdruimte prima. Ja, het is een coupé, dus de daklijn is iets lager, maar niet veel, en alleen de langste passagiers zouden dat echt merken. Het panoramische schuifdak, indien uitgerust, vermindert de hoofdruimte enigszins maar laat nog steeds genoeg ruimte voor de meeste volwassenen.
De achterstoelen zijn comfortabel, maar dat hangt af van het uitrustingsniveau. De driezone automatische klimaatregeling is ook beschikbaar voor achterpassagiers in de Business Edition en Sportline, zodat ze hun eigen temperatuurinstellingen kunnen hebben, los van de voorste inzittenden. Dat maakt het een stuk comfortabeler, vooral op lange ritten of wanneer het echt heet of koud is buiten. Daarnaast bieden het Business Upgrade Package – Advanced en het Business Upgrade Plus Package – Maxx verwarmde achterstoelen als optie, wat het comfort voor achterpassagiers tijdens koudere maanden verder verhoogt.
De stoelen zijn voldoende gecapitonneerd en ondersteunend om comfortabel te zijn voor lange afstanden. De rugleuninghoek is goed gekozen, biedt goede ondersteuning zonder te rechtop te voelen. Veel ervan hebben verwarmde buitenste achterstoelen—een mooie touch, vooral in koud weer.
Škoda heeft ook gezorgd voor veel mooie details in de achterstoelen. Er zijn ISOFIX-punten in de buitenste stoelen voor kinderzitjes, en sommige modellen hebben zelfs een middelste ISOFIX-punt. De achterdeuren openen zeer wijd, wat het een fluitje van een cent maakt om kinderzitjes te plaatsen of in en uit de auto te stappen.
Opbergmogelijkheden achterin zijn er volop. Het heeft grote deurvakken, vakken in de rugleuning van de voorstoelen, en in sommige modellen een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders.
Een andere manier waarop Škoda aan de achterpassagiers heeft gedacht is hun gemak en comfort. De toevoeging van achter zonneschermen in hogere uitvoeringen helpt bij het beheersen van verblinding en het handhaven van een comfortabele temperatuur. De beschikbaarheid van twee USB-C-poorten achterin als onderdeel van het Business Upgrade Package Clever stelt passagiers in staat hun apparaten op te laden tijdens de reis.