2025 VOLVO EX30 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Single Motor | Single Motor Extended Range | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Motortype | Elektrische motor | Elektrische motor | Dubbele elektrische motoren |
Versnellingsbak | Enkelvoudige overbrenging | Enkelvoudige overbrenging | Enkelvoudige overbrenging |
Aandrijving | RWD (achterwielaandrijving) | RWD (achterwielaandrijving) | AWD (vierwielaandrijving) |
Transmissie | Directe aandrijving | Directe aandrijving | Directe aandrijving |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk | 200 kW / 272 pk | 315 kW / 428 pk (115 kW voor + 200 kW achter) |
Maximaal koppel | 343 Nm | 343 Nm | 543 Nm (200 Nm voor + 343 Nm achter) |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Single Motor | Single Motor Extended Range | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch (accu) | Elektrisch (accu) | Elektrisch (accu) |
Accucapaciteit | 51 kWh (nominaal) / 49 kWh (bruikbaar) | 69 kWh (nominaal) / 64 kWh (bruikbaar) | 69 kWh (nominaal) / 64 kWh (bruikbaar) |
Topsnelheid | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u |
Actieradius (WLTP) | 334-337 km | 471-476 km | 448-450 km |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Single Motor | Single Motor Extended Range | Twin Motor Performance |
---|---|---|---|
Type accu | Lithium-ion | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accucapaciteit (nominaal/bruikbaar) | 51 kWh / 49 kWh | 69 kWh / 64 kWh | 69 kWh / 64 kWh |
Nominale spanning | 400V | 400V | 400V |
Energieverbruik (WLTP) | 17,1-17,2 kWh/100 km | 17,0-17,2 kWh/100 km | 17,5-17,7 kWh/100 km |
Elektrische actieradius (WLTP) | 334-337 km | 471-476 km | 448-450 km |
Maximale DC-laadvermogen | 134 kW | 153 kW | 153 kW |
Maximale AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW |
Onboard lader | 11 kW | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW |
AC-laadtijd (tot 100%) | 6 uur | 8 uur (11 kW) 4 uur (22 kW) | 8 uur (11 kW) 4 uur (22 kW) |
DC-snelladen (10-80%) | 26 minuten | 28 minuten | 28 minuten |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst wordt bereikt) | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst wordt bereikt) | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst wordt bereikt) |
Extra functies | – Geen warmtepomp – Standaard laadkabel Type 2 (Mode 3) inbegrepen | – Warmtepomp inbegrepen – Standaard laadkabel Type 2 (Mode 3) inbegrepen | – Warmtepomp inbegrepen – Standaard laadkabel Type 2 (Mode 3) inbegrepen |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume | • 318L (stoelen achterin omhoog) • 622L (standaardmeting) • 904L (stoelen achterin omlaag) • 61L (opbergruimte onder de vloer) • 19L (frunk) | Zelfde als Core | Zelfde als Core |
Achterbankindeling | 60/40 | 60/40 | 60/40 |
Voorstoelen aanpassing | Handmatig | Handmatig | Elektrisch |
Hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurdersstoel | Alleen bestuurdersstoel | Beide voorstoelen |
Stoelverwarming voor | Optioneel (Climate Pack) | Optioneel (Climate Pack) | Optioneel (Climate Pack) |
Stoelventilatie voor | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Stoelverwarming 2e rij | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Relaxfunctie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Ondersteuning lendenwervel bestuurdersstoel | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 4-weg verstelbaar |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Ja |
Bekledingsopties | • Indigo (standaard) – textiel/Nordico | • Indigo (standaard) • Pine (optioneel) • Mist (optioneel) • Breeze (optioneel) | • Indigo (standaard) • Pine (optioneel) • Mist (optioneel) • Breeze (optioneel) |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel (Climate Pack) | Optioneel (Climate Pack) | Optioneel (Climate Pack) |
Omgevingsverlichting | Basis interieurverlichting | Uitgebreid verlichtingspakket met thema-verlichtingsmodi | Uitgebreid verlichtingspakket met thema-verlichtingsmodi |
Glazen dak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Vast panoramadak met IR-coating en UV-bescherming |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functiecategorie | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||
Dashboard Opbergruimte | Centraal geplaatste opbergruimte | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Deurvakken | Extra groot | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Opbergruimte Voor | • Centrale opbergruimte voor 2 smartphones • Middenarmsteun met verschuifbare bekerhouders | • Extra opbergvak tussen voorstoelen • Alle Core functies | Gelijk aan Plus |
Opbergruimte Achter | • Consoleopbergruimte met uitneembaar vak • Smartphone opbergruimte | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Klimaatbeheersing | |||
Klimaatsysteem | Enkelzone elektronisch | Dubbelzone elektronisch | Dubbelzone elektronisch |
Luchtkwaliteit Functies | • PM2.5 stoffilter • Vochtigheidssensor | • PM2.5 stoffilter • Luchtkwaliteitssysteem met automatische recirculatie • PM2.5 deeltjesweergave | Gelijk aan Plus |
Voorconditionering | Met timer voor verwarming/koeling | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Ventilatieopeningen | Standaard ventilatieopeningen | Blauwe of transparante afwerking (afhankelijk van interieur) | Blauwe of transparante afwerking (afhankelijk van interieur) |
Interieurmaterialen | |||
Basismateriaal | Ledervrij design | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Hemelbekleding | Antraciet | Antraciet | Antraciet |
Vloermaterialen | • Tapijt van gerecyclede PET-flessen • Matten van gerecycled polyester | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Decoratieve Inzetstukken | |||
Standaard Inleg | Denim inleg (bij Indigo interieur) | Gelijke opties als Core | Gelijke opties als Core |
Optionele Inleg | • Flax (30% gerecycled) • Particle (30% gerecycled) | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Gerecycled Materiaal | • 17% gerecycled staal/kunststof • 25% gerecycled aluminium • 30% gerecyclede ondervloer | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Sfeerverlichting | |||
Basisverlichting | Interieurverlichting, leeslampen, deurpaneelverlichting | Gelijk aan Core plus: | Gelijk aan Plus |
Uitgebreide Verlichting | Nee | • Indirecte inlegverlichting • 5 thema-opties: – Noorderlicht – Archipel – Bosbad – Midzomer – Noordse Schemering | Gelijk aan Plus |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Gewichtspecificaties | Enkele Motor | Enkele Motor Verlengd Bereik | Dubbele Motor Performance |
---|---|---|---|
Rijklaar Gewicht (kg) | 1.740 | 1.750 | 1.860 |
Maximum Toelaatbaar Gewicht (kg) | 2.210 | 2.240 | 2.335 |
Max. Aanhangergewicht – Ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. Aanhangergewicht – Geremd (kg) | 1.000 | 1.600 | 1.600 |
Max. Kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 |
Max. Dakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 |
Prijsstructuur van 2025 VOLVO EX30
Variant & Aandrijflijn | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Single Motor (51 kWh) | |||
Netto catalogusprijs | €30.353,72 | €32.833,06 | €34.485,95 |
BPM | €667 | €667 | €667 |
BTW (21%) | €6.374,28 | €6.894,94 | €7.242,05 |
Fiscale waarde | €37.395 | €40.395 | €42.395 |
Kosten rijklaar maken | €1.100 | €1.100 | €1.100 |
Consumentenadviesprijs | €38.495 | €41.495 | €43.495 |
Single Motor Extended Range (69 kWh) | |||
Netto catalogusprijs | €36.552,07 | €39.031,40 | €40.684,30 |
BPM | €667 | €667 | €667 |
BTW (21%) | €7.675,93 | €8.196,60 | €8.543,70 |
Fiscale waarde | €44.895 | €47.895 | €49.895 |
Kosten rijklaar maken | €1.100 | €1.100 | €1.100 |
Consumentenadviesprijs | €45.995 | €48.995 | €50.995 |
Twin Motor Performance (69 kWh) | |||
Netto catalogusprijs | €43.163,64 | €45.643,64 | €47.296,54 |
BPM | €667 | €667 | €667 |
BTW (21%) | €9.064,36 | €9.585,16 | €9.931,46 |
Fiscale waarde | €52.895 | €55.895 | €57.895 |
Kosten rijklaar maken | €1.100 | €1.100 | €1.100 |
Consumentenadviesprijs | €53.995 | €56.995 | €58.995 |
Specificaties | Enkele Motor | Enkele Motor Verlengd Bereik | Dubbele Motor Performance |
---|---|---|---|
Prijzen & Basisinformatie | |||
Vanafprijs (€) | 37.395 | 42.395 | 49.895 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Bereik & Verbruik | |||
Elektrisch Bereik (Gecombineerd WLTP) | 334-337 km | 471-476 km | 448-450 km |
Energieverbruik (WLTP) | 17,1-17,2 kWh/100km | 17,0-17,2 kWh/100km | 17,5-17,7 kWh/100km |
Accucapaciteit (Nominaal/Bruikbaar) | 51 kWh / 49 kWh | 69 kWh / 64 kWh | 69 kWh / 64 kWh |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Aandrijving | |||
Aandrijving | RWD | RWD | AWD |
Transmissie | Enkelvoudige directe aandrijving | Enkelvoudige directe aandrijving | Enkelvoudige directe aandrijving |
Prestaties | |||
Maximaal Vermogen | 200 kW / 272 pk | 200 kW / 272 pk | 315 kW / 428 pk (115 kW voor + 200 kW achter) |
Maximaal Koppel | 343 Nm | 343 Nm | 543 Nm (200 Nm voor + 343 Nm achter) |
Acceleratie 0-100 km/u | 5,7 seconden | 5,3 seconden | 3,6 seconden |
Topsnelheid | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u |
Exterieur Afmetingen | Specificaties | Aanvullende Informatie |
---|---|---|
Lengte | 4.233 mm | |
Breedte | 1.836 mm | 2.032 mm (inclusief spiegels) |
Hoogte | 1.555 mm | 1.549 mm (met één persoon) |
Wielbasis | 2.650 mm | |
Bodemvrijheid | 177 mm | (Onbeladen) |
Draaicirkel | 10,6 m | (Tussen stoepranden) |
Categorie/Functie | Core | Plus | Ultra |
---|---|---|---|
Prijzen & Basisinformatie | |||
Basisprijs (€) | 37.395 | 40.395 | 42.395 |
Beschikbare Aandrijflijnen | • Enkele Motor • Enkele Motor Verlengd Bereik • Dubbele Motor Performance | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Uitvoeringsniveau | Instapniveau | Middensegment | Premium |
Exterieur Kenmerken | |||
Standaard Velgen | 18″ 5-spaaks Aero 225/55 R18 banden | 19″ 5-spaaks Aero 245/45 R19 banden | 19″ 5-spaaks Aero 245/45 R19 banden |
Optionele Velgen | Niet beschikbaar | 20″ 5-spaaks Aero 245/40 R20 banden | 20″ 5-spaaks Aero 245/40 R20 banden |
Exterieurkleuren | • Cloud Blue (standaard) • Moss Yellow • Vapour Grey • Crystal White • Onyx Black | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Contrast Elementen | Carrosseriekleurig dak en elementen | Onyx Black dak, spoiler, spiegels | Onyx Black dak, spoiler, spiegels |
Verlichting | • LED koplampen • Thor’s Hammer dagrijverlichting • Automatisch groot licht • Standaard LED achterlichten | Gelijk aan Core plus: • Verbeterde grondverlichting | Gelijk aan Plus plus: • Verbeterde sfeerverlichting exterieur |
Ramen | Standaard glas | Optioneel getinte achterramen | Optioneel getinte achterramen |
Dak | Standaard dak | Standaard dak | Vast panoramadak met: • IR-coating • UV-bescherming • Gelaagd veiligheidsglas |
Interieur Kenmerken | |||
Bekledingsopties | Indigo textiel/Nordico (standaard) | • Indigo (standaard) • Pine (+€600) • Mist (+€1.250) • Breeze (+€1.000) | Gelijk aan Plus |
Interieur Inleg | • Denim (standaard) • Flax (optioneel) • Particle (optioneel) | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Stoelen | • 5 zitplaatsen • Handmatige verstelling • Hoogteverstelling (bestuurder) | Gelijk aan Core | • 5 zitplaatsen • Elektrische verstelling • Geheugenfunctie (bestuurder) • 4-voudig verstelbare lendensteun |
Klimaatsysteem | • Enkelzone klimaatregeling • PM2.5 filter • Voorconditionering timer | • Dubbelzone klimaatregeling • PM2.5 filter met display • Luchtkwaliteitssysteem • Voorconditionering timer | Gelijk aan Plus |
Interieurverlichting | • Basis interieurverlichting • Leeslampen • Bagageruimteverlichting | Uitgebreid verlichtingspakket: • Thematische verlichtingsmodi • Verlichte inleg • Extra sfeerverlichting | Gelijk aan Plus |
Opbergoplossingen | • Centrale dashboardopbergruimte • Grote deurvakken • Smartphone opbergruimte voor • Middenarmsteun/bekerhouders • Uitneembare opbergruimte achter | Gelijk aan Core plus: • Extra opbergvak voor | Gelijk aan Plus |
Technologie & Infotainment | |||
Hoofddisplay | 12,3″ touchscreen met: • Hoge resolutie • Split-screen mogelijkheid • OTA updates | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Audiosysteem | High Performance: • 100W • 5 speakers • Soundbar design | Harman Kardon Premium: • 1040W • 9 speakers • Quantum Logic Surround | Gelijk aan Plus |
Connectiviteit | • Google Ingebouwd • Draadloze Apple CarPlay • 4G/5G verbinding • 48 maanden data inbegrepen | Gelijk aan Core plus: • Extra USB-poorten achter | Gelijk aan Plus |
Digitale Sleutel | Basis NFC sleutelkaarten | Digital Key Plus: • Afstandsbediening functies • UWB technologie • Welkomstverlichting | Gelijk aan Plus |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||
Basisveiligheid | • Safe Space Technologie • Alle airbags • SIPS systeem • Whiplash bescherming | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Rijhulpsystemen | • Adaptieve Cruise Control • Rijstrookassistent • BLIS • Cross Traffic Alert | Gelijk aan Core plus: • Verbeterde Pilot Assist • Rijstrookwisselassistent | Gelijk aan Plus plus: • Verbeterd automatisch parkeren • Volledige 360° bescherming |
Parkeerfuncties | • Parkeersensoren achter • Camera achter | • Parkeersensoren voor & achter • Camera achter • Verbeterde begeleiding | • 360° camera’s • Park Assist Pilot • Side Park Assist |
Laden & Vermogen | |||
AC-laden | 11 kW standaard | 11 kW standaard | 11/22 kW standaard |
DC-laden | • 134 kW (Standaard Bereik) • 153 kW (Verlengd Bereik) | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Laaduitrusting | • Type 2 kabel (5m) • Basis laadopstelling | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core plus: • Uitgebreide laadopties |
Warmtepomp | Niet beschikbaar op Standaard Bereik Standaard op Verlengd Bereik | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Optionele Pakketten & Accessoires | |||
Klimaatpakket | €360: • Verwarmde voorstoelen • Verwarmd stuurwiel | Beschikbaar | Beschikbaar |
Elektrische Stoelpakket | Niet beschikbaar | €795: • Elektrische voorstoelen • Geheugenfunctie • Lendensteun | Standaard |
Beschermingspakket | Beschikbaar: • Vloermatten • Bagageruimtebescherming • Bumperbescherming | Beschikbaar | Beschikbaar |
Comfortpakket | Beschikbaar: • Zonnescherm • Nekkussen • Kabelopberging | Beschikbaar | Beschikbaar |
Garantie & Onderhoud | |||
Voertuiggarantie | • 3 jaar/100.000 km • Verlengbare opties | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Accugarantie | 8 jaar/160.000 km | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Onderhoudsinterval | 30.000 km | 30.000 km | 30.000 km |
Pechhulp | 3 jaar standaard | 3 jaar standaard | 3 jaar standaard |
Care Pakket Opties | • Standaard onderhoud • Care by Volvo abonnement • Verlengde garantie opties | Gelijk aan Core | Gelijk aan Core |
Categorie/Accessoire | Beschrijving | Prijs (€) excl. BTW | Prijs (€) incl. BTW |
---|---|---|---|
Bagage & Opbergen | |||
Veiligheidsnet Achter Voorstoelen | Beschermnet voor bagagescheiding | 198,35 | 240 |
Bagagemat (Textiel/Rubber) | Omkeerbaar/opvouwbaar design | 152,89 | 185 |
Bagagemat (Vormvast Kunststof) | Gevormde kunststof bescherming | 136,36 | 165 |
Laadapparatuur | |||
Complete Laadinstallatie | Inclusief basis installatiepakket (via partner) | 1.648,76 | 1.995 |
Wallbox (zonder kabel) | Met MID energiemeter, exclusief installatie | 950,41 | 1.150 |
Wallbox (met kabel) | Met vaste kabel, exclusief installatie | 785,12 | 950 |
Extra Energiemeter | Voor loadbalancing, exclusief installatie | 123,97 | 150 |
Laadkabel (6m) | 3-fase (CEE rood 16A) | 351,24 | 425 |
Kabelopbergtas | Speciale opbergoplossing | 57,85 | 70 |
Interieur Comfort | |||
Vloermatten (Kunststof) | All-weather bescherming | 107,44 | 130 |
Comfort Nek/Hoofdkussen | Antraciet wollen afwerking | 49,59 | 60 |
Panoramadak Zonnescherm | UV- en warmtewering | 111,57 | 135 |
Spatlappen | Voor- en achterset | 198,35 | 240 |
Exterieur Bescherming | |||
Achterbumper Beschermer | Kunststof constructie | 103,30 | 125 |
Transportoplossingen | |||
Dakbox “Premier 430” | Glanzend Zwart, 430L (226x94x30 cm) | 1.033,06 | 1.250 |
Dakbox “Active 500” | Glanzend Zwart, 500L (215x92x44 cm) | 743,80 | 900 |
Dakbox “Travel 400” | Glanzend Zwart, 400L (175x87x46 cm) | 578,51 | 700 |
Lastdragers | Wing profiel design | 206,61 | 250 |
Skihouder | Voor 4 paar ski’s of 2 snowboards | 206,61 | 250 |
Fietsdrager (Dak) | Aluminium constructie | 123,97 | 150 |
Fietsdrager (Trekhaak) | • Opvouwbaar voor 2 (elektrische) fietsen • Oplaadplank beschikbaar (+€50) | 578,51 | 700 |
3-Fietsdrager (Trekhaak) | Uitbreidbaar naar 4 fietsen (+€100) | 578,51 | 700 |
Trekhaak | Semi-elektrisch inklapbaar, 13-polig | 987,60 | 1.195 |
Kinderveiligheid | |||
Easy Access Kinderzitje | 90° draaibaar (0-3 jaar) | 533,06 | 645 |
Achterwaarts Gericht Kinderzitje | Verbeterd beschermingsontwerp | 537,19 | 650 |
Kinderzitje (Groep II-III) | Voor 3-10 jaar | 285,12 | 345 |
Zitverhoger | Met rugleuning | 206,61 | 250 |
Trapbescherming | Met opbergvakken | 70,25 | 85 |
Wielen & Banden | |||
Winterwielenset 20″ | 5-Aero spaaks Zwart/Diamond Cut 245/40 R20 banden | 2.561,98 | 3.100 |
Winterwielenset 19″ | 5-Aero spaaks Zwart/Diamond Cut 245/45 R19 banden | 2.148,76 | 2.500 |
Winterwielenset 18″ | 5-Aero spaaks Zilver 225/55 R18 banden | 1.818,18 | 2.200 |
Afsluitbare Wielbouten | Beveiligingsfunctie | 57,85 | 70 |
20″ Aero Wieldoppen | Mat Grafiet/Embassy Black | 123,97 | 150 |
Veiligheid & Ondersteuning | |||
Hondentuig | Bevestigbaar aan autogordel | 99,17 | 120 |
Centrax Sneeuwkettingen | Alleen voor 18″ wielen | 351,24 | 425 |
Sneeuwsokken | Alleen voor 18″ en 19″ wielen | 86,78 | 105 |
Pakket & Inhoud | Details | Beschikbaarheid | Prijs (excl. BTW) | Prijs (incl. BTW) | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|---|
Beschermingspakket | €323,96 | €392 | |||
Kunststof Interieurmatten | • All-weather bescherming • Op maat gemaakt • Makkelijk te reinigen • Verhoogde randen voor morsbescherming | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Hoogwaardig duurzaam materiaal • Snel uitneembaar voor reiniging |
Bagageruimtemat | • Omkeerbaar design • Waterdichte achterzijde • Anti-slip oppervlak • Perfecte pasvorm | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Één zijde rubber, één zijde textiel • Beschermt origineel tapijt |
Bumperbeschermstrip | • Past bij voertuigdesign • Krasbestendig • UV-bestendig • Eenvoudige montage | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Voorkomt laadschade • Behoudt inruilwaarde |
Afsluitbare Wielbouten | • Beveiligingsfunctie • Complete set • Uniek sleutelpatroon • Anti-diefstal bescherming | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Professionele montage aanbevolen |
Sportpakket | €319,84 | €387 | |||
Travel 400 Dakbox | • 400L inhoud • Glanzend Zwart afwerking • Aerodynamisch design • Dubbelzijdig te openen • 175x87x46 cm | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Lastdragers benodigd • Impact op actieradius bij montage |
Lastdragers | • Wing profiel design • Eenvoudige montage • Maximum belasting 75kg • Afsluitbaar systeem | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Geschikt voor alle dakaccessoires |
Comfortpakket | €241,32 | €292 | |||
Panoramadak Zonnescherm | • UV-bescherming • Warmtewering • Eenvoudige montage • Op maat gemaakt | Ultra uitvoering | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Alleen voor auto’s met panoramadak |
Nekkussen | • Antraciet wollen materiaal • Ergonomisch design • Afneembare hoes • Memory foam | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Past bij interieurdesign |
Bagagenet | • Flexibele bevestiging • Veiligheid getest • Eenvoudige installatie • Voorkomt verschuiven lading | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Meerdere bevestigingsposities |
Laadkabel Opbergtas | • Specifiek ontwerp • Waterafstotend • Makkelijk te dragen • Beschermende vulling | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Houdt kabel schoon en geordend |
Kinderpakket | €706,61 | €855 | |||
Kinderzitje (Groep II-III) | • Voor 3-10 jaar • ISOFIX compatibel • Zijdelingse impactbescherming • Verstelbare hoofdsteun | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Voldoet aan nieuwste veiligheidsnormen |
Trapbescherming | • Met opbergvakken • Makkelijk te reinigen • Duurzaam materiaal • Perfecte pasvorm | Alle Uitvoeringen | Inbegrepen in pakket | Inbegrepen in pakket | • Beschermt rugleuningen |
Klimaatpakket | €297,52 | €360 | |||
Verwarmde Voorstoelen | • Meerdere warmteniveaus • Snelle opwarming • Individuele bediening • Energiezuinig | Alle Uitvoeringen | Standaard | Standaard | • Geoptimaliseerd voor EV-efficiëntie |
Verwarmd Stuurwiel | • Meerdere warmteniveaus • Snelle opwarming • Knopbediening • Energiezuinig | Alle Uitvoeringen | Standaard | Standaard | • Geoptimaliseerd voor EV-efficiëntie |
Elektrische Stoelpakket | €657,02 | €795 | |||
Elektrische Voorstoelen | • Multi-verstelling • Soepele werking • Makkelijk in- en uitstappen • Premium motoren | Plus uitvoering | Standaard in Ultra | Standaard in Ultra | • Niet beschikbaar voor Core uitvoering |
Geheugenfunctie (Bestuurder) | • 3 geheugenposities • Eenvoudig oproepbaar • Sleutel-gekoppeld geheugen • Automatische verstelling | Plus uitvoering | Standaard in Ultra | Standaard in Ultra | • Inclusief spiegelposities |
4-voudig Verstelbare Lendensteun | • Meerdere verstellingen • Ergonomisch design • Individuele bediening • Comfort optimalisatie | Plus uitvoering | Standaard in Ultra | Standaard in Ultra | • Alleen bestuurderszijde |





Is Het De Moeite Waard Om De Volvo EX30 Te Kopen?
De markt voor elektrische voertuigen ontwikkelt zich snel, waarbij talrijke autofabrikanten hun nieuwste aanbod introduceren om aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijk en efficiënt vervoer te voldoen. Tussen deze nieuwkomers onderscheidt de 2025 Volvo EX30 zich als een baanbrekend model in het segment van compacte elektrische SUV’s, aangezien dit product het meest betaalbare voertuig is dat beschikbaar is op de markt als elektrische mobiliteit binnen het premium segment. Met gebruik van het nieuwste SEA (Sustainable Experience Architecture) platform, gezamenlijk ontwikkeld met andere Geely Group auto’s, vertegenwoordigt deze compacte SUV Volvo’s toewijding aan groene productie met een geschiedenis van veiligheid en kwaliteit.
In tegenstelling tot het conventionele ontwerp van Volvo’s interieurindeling en bedieningsinterface, is de EX30 behoorlijk anders. Dit weerspiegelt zich in de bewuste poging om meer een jonger, technologisch comfortabeler publiek aan te spreken, terwijl de kern en ziel van de Volvo-merkwaarden op het gebied van veiligheid en milieu behouden blijven. De ontwikkeling van het voertuig richtte zich sterk op stedelijke mobiliteitsbehoeften, wat resulteerde in een compacte voetafdruk die zijn premium positionering verloochent.
In de bredere context van de Europese elektrische voertuigmarkt neemt de EX30 een interessante middenpositie in tussen reguliere elektrische crossovers en premium compacte SUV’s. Deze positionering stelt het in staat om te concurreren met zowel high-end versies van voertuigen zoals de Kia Niro EV als instapvarianten van premium aanbiedingen zoals de BMW iX1 en Mercedes EQA.
De productie vindt plaats in Geely’s Zhangjiakou-faciliteit in China, een CO2-neutrale fabriek die aansluit bij Volvo’s milieuverplichtingen. Het productieproces omvat talrijke duurzame praktijken, waaronder het gebruik van gerecyclede materialen en hernieuwbare energiebronnen. Deze aanpak heeft geresulteerd in een 25% lagere CO2-voetafdruk gedurende de levensduur in vergelijking met Volvo’s XC40- en C40-modellen.
De keuze van het modelaanbod toont elegante variabiliteit in het interessegebied van de segmentatie met drie verschillende uitrustingsniveaus (Core, Plus en Ultra) en twee batterij-opties voor het aanpakken van verschillende gebruikersbehoeften en prijzen. De prijsstrategie positioneert de EX30 als een gewenste eerste stap naar premium elektrische mobiliteit tegen een startprijs die aanzienlijk lager ligt dan concurrenten in het segment van premium elektrisch aangedreven SUV’s.
Het voertuigontwerp richtte zich voornamelijk op stedelijke bruikbaarheid, met name gemak van manoeuvreerbaarheid en parkeergemak. Dit blijkt uit de draaicirkel van 10,6 m en de uitgebreide suite van parkeerassistentiefuncties, waardoor het bijzonder geschikt is voor Europese stedelijke omgevingen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De aandrijflijnopties van de EX30 tonen Volvo’s toewijding aan prestaties zonder concessies te doen aan efficiëntie. De basis Single Motor Extended Range variant levert 272 pk exclusief aan de achterwielen, wat een afwijking markeert van Volvo’s traditionele voorwielaandrijving architectuur in hun verbrandingsvoertuigen.
De topvariant Twin Motor Performance combineert de achtermotor met een extra voorunit, wat resulteert in een vierwielaandrijfsysteem dat een gecombineerd vermogen van 428 pk produceert. Deze configuratie maakt indrukwekkende prestaties mogelijk, waaronder een sprint van 0-100 km/u in 3,6 seconden, wat het de snelst accelererende productie-Volvo ooit maakt.
De vermogensafgifte in beide varianten is opmerkelijk soepel en lineair, kenmerkend voor elektrische aandrijflijnen maar verfijnd om een uitgesproken premium gevoel te leveren. De directe beschikbaarheid van koppel zorgt voor zelfverzekerd inhaalvermogen, waarbij de Single-Motor versie 343 Nm koppel levert en de Twin Motor een indrukwekkende 543 Nm biedt.
Het transmissiesysteem, technisch gezien een enkeltraps reducer, bevat geavanceerde vermogenselektronica die zorgt voor naadloze acceleratie over het gehele snelheidsbereik. Het systeem bevat meerdere rijmodi die de vermogensafgifte en regeneratief remkarakteristieken aanpassen, hoewel deze minder nadrukkelijk sportief zijn dan bij sommige concurrerende voertuigen.
Het thermische beheersysteem, met name in Extended Range en Performance varianten, bevat een warmtepomp die helpt bij het handhaven van optimale batterijtemperatuur voor zowel prestaties als laadefficiëntie. Dit systeem is vooral waardevol in koude weersomstandigheden, waarbij het helpt om bereik en laadmogelijkheden te behouden.
Het regeneratieve remsysteem biedt meerdere niveaus van energieterugwinning, inclusief een één-pedaal rijmodus die de energieterugwinning tijdens vertraging maximaliseert. Dit systeem is zorgvuldig gekalibreerd om een natuurlijk aanvoelende vertraging te bieden terwijl de efficiëntie wordt gemaximaliseerd.
Elke aandrijflijnvariant is ontwikkeld met specifieke vering- en chassisafstelling om bij zijn prestatiekenmerken te passen. De Performance variant heeft bijvoorbeeld een unieke kalibratie om zijn extra vermogen te hanteren terwijl het rijcomfort behouden blijft.
De elektrische architectuur van het voertuig werkt op een 400V-systeem, wat snellaadmogelijkheden tot 153kW (134kW voor Standard Range) mogelijk maakt. Dit zorgt voor snel laden van 10% tot 80% in slechts 26-28 minuten, afhankelijk van de variant.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de EX30 toont Volvo’s typische grondigheid in veiligheidstechniek en is een combinatie van conventioneel wrijvingsremmen met regeneratief remvermogen. De voorzijde bestaat uit geventileerde schijfremmen, en aan de achterzijde massieve schijfremmen, beide geoptimaliseerd voor het gewicht en de rijprestaties van het voertuig.
Het brake-by-wire (BW) systeem combineert naadloos regeneratief en wrijvingsremmen, wat zorgt voor een consistent pedaalgevoel ongeacht het regeneratieniveau. Deze integratie is vooral zichtbaar in noodremsituaties, waar het systeem automatisch zowel regeneratief als wrijvingsremmen maximaliseert om optimale vertraging te bereiken.
De rempedalenkalibratie vertoont een progressief gevoel, waarbij de eerste beweging voornamelijk regeneratief remmen activeert voordat er soepel wordt overgegaan op wrijvingsremmen. Deze kalibratie maakt precieze modulatie mogelijk in stadsverkeer terwijl er voldoende remkracht beschikbaar is wanneer nodig.
Het stabiliteitscontrolesysteem van het voertuig werkt samen met het remsysteem om stabiliteit te behouden tijdens noodmanoeuvres. De ingreep van het systeem is subtiel maar effectief, vooral merkbaar in natte omstandigheden waar het helpt om richtingsstabiliteit te behouden.
Hoewel minder agressief dan sommige concurrenten, biedt de één-pedaal modus voldoende vertraging voor de meeste stedelijke rijomstandigheden. Het systeem kan het voertuig volledig tot stilstand brengen, maar sommige bestuurders geven er mogelijk de voorkeur aan om het rempedaal te gebruiken voor de uiteindelijke positionering vanwege het geleidelijke karakter van het regeneratief remmen.
Het regeneratieve remsysteem gebruikt de driefasenbenadering, met een maximale vertragingskracht van 0,3g. Het werkt puur op regeneratief remmen tijdens lichte vertraging, schakelt dan over naar een gemengde werking, en vertrouwt voornamelijk op wrijvingsremmen voor sterkere vertraging. Onder optimale omstandigheden kan het systeem tot 150kW aan vermogen terugwinnen.
Het brake-by-wire systeem maakt gebruik van zeer geavanceerde elektronische regeleenheden en algoritmen die de interactie tussen regeneratief en wrijvingsremmen beheren. Prestatietests tonen indrukwekkende resultaten, aangezien de EX30 kan stoppen van 100-0 km/u in 36,2 m in droge omstandigheden en slechts een 12% toename in natte omstandigheden.
Thermisch beheer wordt geregeld via speciaal ontworpen koelvinnen op de voorste schijven en het elektronische regelsysteem bewaakt continu temperaturen en past de rembalans aan om oververhitting te voorkomen. Het systeem kan ook het vermogen moduleren in extreme omstandigheden om continue prestaties te waarborgen.
Voor dagelijks gebruik bevat de EX30 praktische functies zoals automatische hill hold, dynamische remkrachtverdeling, voorspellende slijtagebewaking en automatische schijfreiniging in natte omstandigheden. Onderhoudsbehoeften worden tot een minimum beperkt door regeneratief remmen en zelfstellende mechanismen, en geïntegreerde sensoren bewaken de remblokslijtage. Deze functies combineren om een systeem te creëren dat zowel geavanceerd als gebruiksvriendelijk is.
Besturing En Ophanging

Het stuursysteem van de EX30 biedt drie verschillende gewichtsinstellingen – Licht, Medium en Stevig – waardoor bestuurders het stuurgevoel naar hun voorkeuren kunnen aanpassen. Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem biedt goede feedback terwijl onnodige trillingen en weggeluid worden gefilterd.
De ophangingsconfiguratie maakt gebruik van MacPherson-veerpoten aan de voorzijde en een geavanceerde multilink-opstelling aan de achterzijde, waarmee een balans wordt gevonden tussen rijprecisie en rijcomfort. Deze configuratie helpt bij het beheren van het aanzienlijke gewicht van het voertuig terwijl de carrosseriecontrole tijdens dynamisch rijden behouden blijft.
De demperafstelling toont zorgvuldige aandacht voor zowel primaire als secundaire rijkwaliteiten. De initiële impactabsorptie is stevig maar goed gecontroleerd, terwijl de daaropvolgende demping onnodige carrosseriebewegingen voorkomt. Dit kenmerk is vooral merkbaar over verkeersdrempels en wegoneffenheden.
De ophangingsgeometrie is geoptimaliseerd om consistente rijkarakteristieken te behouden ongeacht de beladingstoestand. Het systeem beheert de gewichtsoverdracht van het voertuig tijdens het bochtenwerk effectief, wat bijdraagt aan stabiliteit en voorspelbaarheid tijdens dynamisch rijden.
Het chassis toont indrukwekkende structurele stijfheid, wat bijdraagt aan nauwkeurige besturing en goede geluidsisolatie. De ophangingsbevestigingspunten vertonen geen tekenen van flexibiliteit, zelfs niet onder agressief bochtenwerk, waardoor geometrische nauwkeurigheid en consistente rijkarakteristieken behouden blijven.
De onderdrukking van weggeluid is bijzonder indrukwekkend, waarbij het ophangingssysteem in samenwerking met zorgvuldige geluidsislatie de binnendringing in de cabine minimaliseert. Dit aspect van verfijning draagt aanzienlijk bij aan het premium gevoel van het voertuig.
Welke Banden Gebruikt Het?
De EX30 bevat drie verschillende wiel- en bandensets, elk uniek ontworpen voor de elektrische aandrijflijnkarakteristieken van het voertuig. De basis Core-uitvoering bevat 18-inch wielen met 225/55 R18 banden, wat een goed compromis biedt tussen efficiëntie, comfort en handling.
De upgrade naar Plus- en Ultra-niveaus geeft het voertuig 19-inch-diameter wielen met 245/45 R19-maat banden, die zowel de grip als de visuele aantrekkingskracht vergroten zonder efficiëntie op te offeren. Deze banden hebben een geoptimaliseerd rubber compound dat lage rolweerstand balanceert met passende gripniveaus.
Een optioneel 20-inch wielpakket is beschikbaar voor Plus- en Ultra-uitvoeringen, uitgerust met 245/40 R20 banden. Hoewel dit de meest opvallende visuele uitstraling en de beste grip biedt, beïnvloeden ze het bereik en rijcomfort enigszins in vergelijking met de kleinere opties.
Het bandencompound is aangepast om de directe koppeltoepassing van elektrische aandrijflijnen te accommoderen, met speciale aandacht voor rolweerstandvermindering en gripvermindering. Deze vooruitgang heeft geleid tot een geclaimde 3-5% verbetering ten opzichte van standaard bandentypes.
Winterprestaties zijn specifiek onderzocht, waarbij banden zowel de flexibiliteit als de gripeigenschappen bij lage temperaturen behouden. Dit is vooral cruciaal voor de Nederlandse markt, waar winteromstandigheden het batterijbereik en de voertuigbesturing kunnen compromitteren.
De akoestische eigenschappen van de banden zijn ontwikkeld om weggeluidsoverdracht te minimaliseren, een cruciale factor in elektrische voertuigen waar de afwezigheid van motorgeluid bandengeluid merkbaarder kan maken. Banden bevatten geluiddempende eigenschappen zoals geoptimaliseerde profielpatronen en interne schuimgebaseerde isolatie.
De belastingswaarden van de banden zijn gekozen om het aanzienlijke gewicht van de EX30 te ondersteunen, aangezien de elektrische aandrijflijn de elektromotoren van extreem hoog direct koppel voorziet. De zijwandconstructie biedt adequate bescherming tegen stedelijke gevaren terwijl passende comfortniveaus worden gehandhaafd.
Bandenspanningscontrole van het voertuig is geïntegreerd met kalibraties specifiek voor EV-gebruik. Het systeem geeft vroege waarschuwingen voor drukveranderingen die het bereik of de rijkarakteristieken kunnen beïnvloeden.
Interieur Uiterlijk



Het interieur van de EX30 vertegenwoordigt een radicale afwijking van traditioneel Volvo-ontwerp, waarbij minimalisme wordt omarmd terwijl premium materiaalkwaliteit behouden blijft. Het dashboard wordt gekenmerkt door een onderscheidend tweelaags ontwerp, met een soundbar over de volledige breedte die het bovenste niveau vormt en omgevingsverlichtingselementen.
De materiaalopties in de cabine zijn representatief voor Volvo’s groene filosofie, waarbij zoveel mogelijk gerecyclede materialen worden gebruikt. De standaard bekleding is een mengsel van gerecycled polyester en een nieuw materiaal gemaakt van gerecycled denim, wat het interieur een interessante textuur geeft die tegelijkertijd bijdraagt aan de sterkte van de bekledingen.
Interieurtrim-materialen zijn gemaakt van inventieve materialen (bijvoorbeeld Denim inleg (gerecyclede materialen die 50% gerecyclede denimvezels bevatten), Flax inleg (geweven materialen van lijnzaad), en Particle inleg (vermalen gerecycled plastic)). Deze materialen geven speciale oppervlaktetextuureigenschappen en visuele aantrekkingskracht, terwijl ze tegelijkertijd het duurzaamheidsverhaal van het voertuig versterken. De decoratieve elementen worden versterkt door aanpasbare sfeerverlichting die kan worden geconfigureerd via vijf verschillende thema’s geïnspireerd door de Scandinavische natuur.
Het dashboardontwerp is opmerkelijk clean, met het centrale scherm aangevuld door slanke ventilatieopeningen met blauwe of transparante decoratieve elementen, afhankelijk van het gekozen interieurthema. Het centrale 12,3-inch portretformaat touchscreen bestuurt de cabine en wordt gebruikt als hoofdinvoer voor bijna alle voertuigfuncties. De positionering van het scherm is zorgvuldig overwogen om schittering te minimaliseren terwijl toegankelijkheid behouden blijft, hoewel sommige gebruikers het mogelijk iets te ver vinden om comfortabel te bereiken.
Interieurkleurenschema’s zijn zorgvuldig samengesteld, met opties waaronder het onderscheidende Breeze-thema dat lichte blauwtinten en grijstinten combineert om een luchtige atmosfeer te creëren, en het meer traditionele Indigo-schema dat een conventionelere premium uitstraling biedt. Elk kleurenschema is gekoppeld aan bijpassende omgevingsverlichtingspatronen.
Opbergopties in de cabine illustreren creatief denken, zoals een slimme nesteling van bekerhouders in de middenconsole, evenals een praktische oplossing van ruimte onder de “zwevende” middenconsole. Deurpanelen, hoewel zeer sober in uiterlijk, bevatten functionele opbergvakken voor items van grotere afmetingen.
De afwezigheid van traditionele dashboard-ventilatieopeningen is opmerkelijk, met in plaats daarvan een discreet ventilatiesysteem ingebed in het bovenste dashboard. Dit ontwerp bereikt een clean esthetiek zonder compromissen te sluiten op het vermogen om cabinetemperaturen te regelen, een van de belangrijkste sterke punten.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de EX30 belichaamt effectief de Volvo-designtaal in een compact pakket, zonder de merkidentiteit te verliezen. De voorkant gebruikt een gesloten grille-esthetiek die gebruikelijk is bij elektrische voertuigen, waarin het Volvo-logo opvalt boven een glad paneel.
De kenmerkende Thor’s Hammer LED-verlichting is op de EX30 herontworpen voor een compacter en agressiever design, terwijl de merkherkenning behouden blijft. De lichtsignatuur bevat hoogwaardige, ultramoderne dagrijverlichting en sequentiële richtingaanwijzers, wat het technologiegerichte ontwerp een premium uitstraling geeft.
Het profiel van het voertuig benadrukt aerodynamische optimalisatie gecombineerd met de karakteristieke Scandinavische eenvoud. Plus- en Ultra-uitvoeringen hebben een unieke tweekleurige styling met Onyx Black voor het dak, zijspiegels en spoiler, wat zorgt voor esthetische aantrekkingskracht en de waargenomen hoogte vermindert. De raampartij is uitgerust met frameloze ramen, wat de premium uitstraling verhoogt.
De proporties zijn zorgvuldig geanalyseerd om het bewoonbare interieur te optimaliseren terwijl visueel aantrekkelijke exterieurafmetingen behouden blijven. Korte overhangen en een lange wielbasis geven het voertuig een stabiele uitstraling, en de oplopende taillelijn geeft het zijprofiel een gevoel van dynamische beweging.
Paneelkieren en naden tonen uitzonderlijke aandacht voor detail, met consistente afstanden en uitlijning die de premium positionering van het voertuig weerspiegelen. Verzonken deurgrepen en frameloze spiegels verbeteren zowel de aerodynamische prestaties als de esthetische aantrekkingskracht.
De styling van de achterkant bevat Volvo’s iconische verticale lichtsignatuur op een eigentijdse manier, waarbij LED-lichtclusters worden gebruikt om een herkenbare nachtelijke verschijning te produceren. De achterklep geometrie bevat een discreet geïntegreerde spoiler, die bijdraagt aan de aerodynamica terwijl schone, ononderbroken lijnen behouden blijven.
De lakwaliteit is uitzonderlijk diep en rijk met een volledig scala aan kleuren die zowel klassieke premium tinten als meer ongebruikelijke tinten zoals Moss Yellow en Cloud Blue bieden. De contrasterende zwarte dakoptie, standaard in hogere uitvoeringen, verhoogt de aantrekkingskracht van het voertuig terwijl het ook de waargenomen grootte van het voertuig vermindert.
Aerodynamische elementen zijn op zeer doordachte manieren aangebracht, niet alleen door actieve grillekleppen maar ook door luchtgordijnen die de luchtstroom rond de wielen leiden. Dergelijke eigenschappen stellen het voertuig in staat om een zeer goede luchtweerstandscoëfficiënt te hebben terwijl een coherente esthetiek behouden blijft.
Comfort En Gemak



Het zitcomfort krijgt bijzondere aandacht, met ergonomisch ontworpen voorstoelen die uitstekende ondersteuning bieden voor lange reizen. Dit wordt verder uitgebreid in de Ultra-uitvoering met elektrische verstelling, geheugenfunctie en viervoudige lendensteun voor de bestuurder. Het optionele Climate Package voegt verwarmde stoelen en een verwarmd stuurwiel toe, wat vooral waardevol is voor koude-weereffiëntie in een elektrisch voertuig.
De comfortfuncties van de EX30 beginnen met het klimaatcontrolesysteem, inclusief geavanceerde luchtfiltratie met een PM2.5-sensor. Plus- en Ultra-uitvoeringen upgraden naar een dual-zone systeem met een Air Quality System, met automatische recirculatie. De werking van het systeem is geoptimaliseerd voor elektrische voertuigefficiëntie, waarbij de warmtepomp in Extended Range- en Performance-varianten zowel comfort als bereik in koude omstandigheden verbetert.
Het interieurgebruik van ruimte wordt slim beheerd ondanks de kleine voetafdruk van de exterieurruimte. De elektrische architectuur maakt de adoptie van de vlakke vloerindeling mogelijk, wat op zijn beurt de passagiersruimte maximaliseert, en het panoramadak in de Ultra-uitvoering verhoogt het gevoel van ruimtelijkheid. Het akoestische ontwerp van de cabine bevat veel geluidsdemping en gelaagd glas om een stille, premium ervaring te bieden.
Het op Google gebaseerde infotainmentsysteem biedt een belangrijke vooruitgang in de evolutie van gebruikersinterfaceontwerp en integreert naadloos navigatie, entertainment en voertuigfuncties. De verwerkingscapaciteit van het systeem zorgt voor snelle reacties, en regelmatige over-the-air updates houden de functies en beveiliging actueel.
Het augmented reality navigatiesysteem, beschikbaar op Ultra-modellen, projecteert richtingspijlen en straatnamen op het camerabeeld van het centrale display, waardoor complexe navigatiescenario’s intuïtiever worden. Het systeem presteert vooral goed in stedelijke omgevingen, waar conventionele GPS-navigatie vaak verwarrend kan zijn.
Energiebeheerfunctionaliteiten omvatten een zeer geoptimaliseerd routeplanningssysteem waarin topografie, weersomstandigheden en de beschikbaarheid van laadstations worden meegenomen. Autonome batterijvoorconditionering kan door het systeem worden uitgevoerd voor optimaal laden als de gebruiker een verwachte laadpauze nadert.
De smartphone-integratiefunctionaliteit is niet beperkt tot de standaard Apple CarPlay en Android Auto, maar wordt verbeterd door een Volvo Cars-app die onder andere functies bevat voor monitoring en bediening op afstand. Gebruikers kunnen de cabine voorconditioneren, de laadstatus controleren en zelfs digitale sleutels delen met andere gebruikers.
Het parkeerassistentiesysteem beschikt over een 360-graden camera met dynamische begeleiding en automatisch parkeren. De Ultra-uitvoering voegt een 3D-weergavefunctie toe waarmee gebruikers het voertuig vanuit elke hoek kunnen bekijken, wat vooral handig is in krappe parkeersituaties.
Spraakbesturingsfunctionaliteit, ondersteund door Google Assistant, biedt natuurlijk taalbegrip en kan vrijwel elke voertuigbediening uitvoeren. Het systeem leert gebruikersvoorkeuren in de loop van de tijd, waardoor interacties steeds intuïtiever worden.
Opslagoplossingen zijn slim overwogen in het hele voertuig, zoals de unieke centrale dashboardopslag, extra grote deurvakken en een functionele middenconsole-indeling. De achterste opbergruimte bevat een uitneembaar opbergvak met een smartphone-opbergruimte, en de voorste middenconsole is uitgerust met verschuifbare bekerhouders en draadloos laden in hogere uitvoeringsniveaus.
Het Digital Key-systeem vertegenwoordigt een innovatieve oplossing voor toegang tot de auto, en de Plus- en Ultra-uitvoeringen gebruiken Digital Key Plus, dat in staat is uw nadering te identificeren vanaf een afstand van maximaal 10 meter. Dit systeem is gekoppeld aan de welkomstverlichtingssequentie van het voertuig en kan automatisch gerelateerde parameters instellen zoals stoelpositie en klimaatvoorkeuren, afhankelijk van de geïdentificeerde gebruiker.
Misschien wel het meest indrukwekkend is de geluidsisolatie, waarbij op grote schaal gebruik wordt gemaakt van geluiddempende materialen en akoestische beglazing. Windgeruis wordt zelfs bij snelwegsnelheden goed onderdrukt, terwijl weggeluidsintrusie minimaal is dankzij zorgvuldige chassisisolatie en speciaal ontworpen banden.
De audio-ervaring varieert per uitvoering, van een High-Performance systeem dat een unieke soundbar-implementatie met vijf speakers bevat. De Plus- en Ultra-pakketten zijn uitgerust met een premium Harman Kardon-systeem met 1040W output, via een negenspeakersysteem met een toegewijd middenkanaal en een externe subwoofer. Het systeem wordt gekenmerkt door geavanceerde digitale signaalverwerking en geluidscompensatie.
In- en uitstappen wordt mogelijk gemaakt door strategisch geplaatste handgrepen en geoptimaliseerde deuropeningen, ondanks de relatief kleine exterieurafmetingen. Het sleutelvrije toegangssysteem werkt soepel, en de sensoren detecteren betrouwbaar de nadering van de bestuurder en ontgrendelen automatisch de auto.
Het panoramische glazen dak, standaard op Ultra-modellen, verbetert het gevoel van interieurruimte terwijl UV-bescherming is ingebouwd om overmatige warmteopbouw te voorkomen. Het glas levert goede thermische prestaties en kan dus helpen om de belasting op de klimaatcontrolesystemen te verminderen.
Veiligheid En Beveiliging
Volvo’s toewijding aan veiligheid is duidelijk zichtbaar in de Safe Space Technology-suite van het Volvo EX30-pakket. Dit omvat geavanceerde rijhulpsystemen die continu de omgeving van het voertuig monitoren met behulp van een geavanceerde sensorset, waaronder radar, camera’s en ultrasone sensoren. Het systeem biedt drie niveaus van bestuurdersopmerkzaamheidscontrole, variërend van basis waakzaamheidswaarschuwingen tot volledig geautomatiseerde rustplaatssuggesties.
Structurele integriteit benadrukt Volvo’s nieuwste innovaties, met toepassing van hoogsterktestaal en strategisch ontwikkelde kreukelzones geoptimaliseerd voor elektrische voertuiggeometrie. Het batterijpakket is ondergebracht in een aparte veiligheidskooi, en het passagierscompartiment is versterkt om robuustheid te garanderen bij een breed scala aan impactgebeurtenissen.
De auto is uitgerust met geavanceerde ongevalsvermijdingsfunctionaliteiten zoals Forward Collision Warning met volledige auto-remcapaciteit voor voertuigen, fietsers en voetgangers. Het systeem kan ook voertuigen identificeren en erop reageren die vanaf de verkeerde rijstrook naderen, terwijl het stuurondersteuning biedt om dergelijke obstakels te vermijden.
Rijstrookassistentie wordt verder verbeterd door Pilot Assist’s stuurondersteuning, die in de nieuwe versie navigatiegegevens gebruikt om de snelheid aan te passen voor bochten. Het systeem beheert stop-and-go verkeer en handhaaft de rijstrookpositie soepeler dan de vorige versies. Lane Change Assist is beschikbaar op de Plus- en Ultra-uitvoeringen, wat veiliger snelwegrijden mogelijk maakt.
Parkeerveiligheid wordt zeer goed aangepakt met functies die zijn afgestemd op de verschillende uitvoeringsniveaus. Het Core-basispakket bevat achtersensoren en een camera, terwijl de Ultra een 360-graden cameraoplossing bevat met een park assist pilot voor autonoom parkeren. Het systeem bevat Side Park Assist en kan ook automatisch remmen voor obstakels.
Het Blind Spot Information System (BLIS) geeft stuurbegeleiding en kan auto’s detecteren die met hoge snelheden tot 70 m achter rijden. De Opening Alert-functie helpt verwondingen te voorkomen door inzittenden te waarschuwen voor naderend verkeer voordat deuren worden geopend, wat vooral waardevol is voor het vermijden van fietsongevallen.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring van de EX30 combineert de directe responsiviteit die kenmerkend is voor elektrische voertuigen met Volvo’s traditionele nadruk op verfijning en stabiliteit. De enkele-motor versie biedt een natuurlijke rijbalans door zijn achterwielaandrijving configuratie, terwijl de dubbele-motor versie extra zekerheid biedt in uitdagende situaties.
Stedelijke manoeuvreerbaarheid is uitstekend, en dankzij een draaicirkel van 10,6 m vormen kleine stedelijke straten en overdekte parkeergarages geen probleem. Het progressieve stuursysteem biedt een uitstekend niveau van feedback maar filtert tegelijkertijd ongewenste trillingen uit, waardoor een hoog niveau van premium gevoel behouden blijft.
De stabiliteit op de snelweg is verbazingwekkend goed met weinig trillingen, zelfs bij zijwind. Het aerodynamische ontwerp ondersteunt efficiëntie bij hoge snelheden, en de passend afgestelde ophanging beheerst ook de primaire en secundaire rolbewegingen realistisch.
De stuurrespons is nauwkeurig aangepast voor de respectievelijke aandrijflijn configuratie, waarbij elektrische stuurbekrachtiging het juiste niveau van “gewicht” en “feedback” biedt. De variabele-ratio besturing wordt directer naarmate de snelheid toeneemt, wat de stabiliteit verbetert terwijl het gemak van manoeuvreren in stedelijke omgevingen behouden blijft.
De Twin Motor Performance-versie introduceert een nieuwe rijfunctie gebaseerd op vierwielaandrijving. Het systeem kan direct de koppelverdeling tussen de assen aanpassen, wat uitzonderlijke tractie biedt in alle omstandigheden terwijl het efficiënte karakter van het voertuig behouden blijft. Deze configuratie levert opmerkelijke acceleratie zonder de verfijnde rijervaring in gevaar te brengen.
Weggeluidisolatie krijgt bijzondere aandacht, met specifiek akoestisch glas en geluiddempende materialen die een serene cabine-omgeving creëren. De ophanging biedt een goede balans (d.w.z. comfort en controle), en de multilink achterwielophanging is zorgvuldig afgesteld om precieze wielcontrole te bieden terwijl wegoneffenheden effectief worden opgevangen.
Centrale controle van het energieregeneratieproces wordt geregeld via het centrale display, hoewel de één-pedaal rijmodus een goed uitgebalanceerde oplossing biedt voor de meeste situaties. Dit effect is naadloos tussen regeneratief en wrijvingsremmen, wat zorgt voor een soepele en continue vertraging.
De verschillende rijmodi kunnen de persoonlijkheid van het voertuig licht wijzigen zonder de fundamenten significant te veranderen. Het doel blijft onopvallende, comfortabele progressie die efficiënte prestaties prioriteert boven sportief gedrag, hoewel het prestatieniveau altijd binnen handbereik is.
Rijhulpsystemen zijn naadloos geïntegreerd in de rijervaring, waarbij de nodige assistentie wordt geboden zonder opdringerig te zijn. Met name de rijstrookassistentie wordt geleverd door een lichte aanraking die de veiligheid verbetert terwijl een natuurlijk stuurgevoel behouden blijft.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid


De kofferruimte, hoewel niet toonaangevend in zijn klasse met 318 liter, is doordacht ontworpen voor maximale bruikbaarheid. De laadvloer kan op twee hoogtes worden ingesteld, waardoor ofwel een vlakke laadruimte ontstaat of de totale capaciteit wordt gemaximaliseerd, afhankelijk van de behoeften.
Toegang tot de kofferruimte wordt vergemakkelijkt door een elektrische achterklep op Plus- en Ultra-modellen, met handsfree bediening beschikbaar. De opening is relatief breed en vierkant, waardoor het gemakkelijk is om grotere items te laden ondanks de relatief compacte externe afmetingen.
Opbergflexibiliteit wordt verbeterd door 60:40 neerklapbare achterstoelen die een bijna vlakke laadvloer creëren wanneer neergeklapt. De totale capaciteit wordt uitgebreid tot 904 liter met neergeklapte achterstoelen, wat nuttige ruimte biedt voor incidentele grotere ladingen.
Opbergflexibiliteit wordt verbeterd door een 61-liter opbergruimte onder de vloer, perfect voor laadkabels en nooduitrusting. De extra 19-liter frunk onder de motorkap biedt een handige ruimte voor kleinere items of regenkleding, met een afvoerplug voor eenvoudige reiniging.
Praktische details zijn onder andere tashaken, bevestigingspunten en een 12V-stopcontact in de kofferruimte. De Ultra-uitvoering voegt een opbergnet en extra verlichting toe die de ruimte beter bruikbaar maakt in omstandigheden met weinig licht.
De kofferbakbodem bevat een verborgen opbergvak dat ideaal is voor laadkabels en nooduitrusting. Deze ruimte is bijzonder nuttig gezien de beperkte grootte van de voorste kofferruimte (frunk), die slechts 7 liter opbergruimte biedt.
De laadhoogte is relatief laag voor een SUV, waardoor het gemakkelijker is om zware items te laden. De achterbumper bevat een beschermende strip om lakschade tijdens het laden te voorkomen, terwijl het tapijt materiaal is gekozen voor duurzaamheid en gemakkelijke reiniging.
Comfort Achterbank


Achter het passagiersgedeelte is de slim benutte ruimte ondanks de compacte exterieurafmetingen van de EX30 duidelijk zichtbaar. De hoofdruimte is verrassend adequaat, dankzij de slim ontworpen daklijn, hoewel langere passagiers mogelijk iets krap in de knieën zitten omdat de beenruimte beperkt kan zijn achter langere voorpassagiers.
Het zitcomfort voldoet aan Volvo’s hoge standaarden, met goede ondersteuning en zorgvuldig gekozen materialen. Langeafstandscomfort wordt bereikt door de optimalisatie van de zittinghoek en rugleuninghoek, ondanks de vaste rugleuninghoek.
De centrale vloertunnel wordt zo klein mogelijk gehouden dankzij het EV-platform, wat resulteert in een vlakkere vloer die meer voetruimte biedt voor alle achterpassagiers. Dit geeft de middelste zitplaats ook meer praktisch nut in vergelijking met de meeste concurrenten, hoewel deze nog steeds het meest geschikt is voor kortere ritten.
Achterste opbergruimte is beschikbaar in deurvakken en een middenconsole apparatenbakje met USB-C-uitgangen voor stroom. In de Ultra-uitvoering zijn extra voorzieningen zoals leeslampjes en verbeterde materiaalkwaliteit voor de deurpanelen inbegrepen.
Toegang tot de achterstoelen wordt vergemakkelijkt door wijd openende deuren en een relatief hoge daklijn. De goed ontworpen deuropeningen maken het gemakkelijk om kinderzitjes te installeren of jonge kinderen te vervoeren zonder problemen.
Klimaatbeheersing voor achterpassagiers wordt geregeld via het centrale touchscreen, met ventilatieopeningen die zijn gepositioneerd om effectieve temperatuurregeling in de hele cabine te bieden. De 2025 Volvo EX30 gebruikt een innovatief onder-stoel luchtverdelingssysteem waarbij de luchtstroom naar achterpassagiers wordt geleid vanaf onder de voorstoelen. Dit systeem is standaard op alle uitvoeringsniveaus, waarbij Core-modellen enkelzone klimaatbeheersing hebben en Plus/Ultra-uitvoeringen upgraden naar dubbelzone klimaatbeheersing. Een optioneel panoramadak verbetert het ruimtegevoel voor de achterpassagiers.