2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 53 kWh RWD | 77,4 kWh RWD | 77,4 kWh AWD |
---|---|---|---|
Motortype (Batterij) | Lithium-ion polymeer | Lithium-ion polymeer | Lithium-ion polymeer |
Versnellingsbak | Enkele versnelling reductieoverbrenging | Enkele versnelling reductieoverbrenging | Enkele versnelling reductieoverbrenging |
Aandrijvingstype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Enkele versnelling, traploos | Enkele versnelling, traploos | Enkele versnelling, traploos |
Maximaal vermogen | 151 pk (111 kW) | 229 pk (168 kW) | 325 pk (239 kW) |
Maximaal koppel | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Voldoen aan emissienormen: | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid: | 185 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 53 kWh RWD | 77.4 kWh RWD | 77.4 kWh AWD |
---|---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeer batterij | 53 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Elektrisch bereik (WLTP) | 429 km (18″ wielen) | 614 km (18″ wielen), 545 km (20″ wielen) | 583 km (18″ wielen), 519 km (20″ wielen) |
Snellaadtijd EV (10 – 80%) bij 350 kW | 18 minuten | 18 minuten | 18 minuten |
AC-laadtijd (10 – 100%) bij 11 kW | 5 uur 25 minuten | 7 uur 20 minuten | 7 uur 20 minuten |
Gemiddeld energieverbruik (WLTP) | 13,9 kWh/100 km (18″ wielen) | 14,3 kWh/100 km (18″ wielen), 16,0 kWh/100 km (20″ wielen) | 15,1 kWh/100 km (18″ wielen), 16,9 kWh/100 km (20″ wielen) |
Maximale DC-laadvermogen | 350 kW | 350 kW | 350 kW |
Maximale AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Oplader aan boord | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase | 11 kW 3-fase |
Batterijverwarming | Beschikbaar (optioneel bij Style) | Beschikbaar (optioneel bij Style) | Beschikbaar (optioneel bij Style) |
Vehicle-to-Load (V2L)-functie | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Style | Connect | Lounge |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume | 401 liter | 401 liter | 401 liter |
Frunk Volume (RWD/AWD) | 45 liter / 12 liter | 45 liter / 12 liter | 45 liter / 12 liter |
Achterstoelen splitsing | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Verstelling voorstoelen | Handmatig | Elektrisch (Bestuurder) | Elektrisch (Bestuurder & Passagier) |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (Bestuurder & Passagier) | Ja (Bestuurder & Passagier) | Ja (Bestuurder & Passagier) |
Functies achterstoelen | Inklapbaar | Inklapbaar, Passagiersdetectie | Inklapbaar, Passagiersdetectie |
Verwarming voorstoelen | Optioneel | Standaard | Standaard |
Ventilatie voorstoelen | N.v.t. | N.v.t. | Standaard |
Verwarming tweede zitrij | N.v.t. | Standaard | Standaard |
Relaxfunctie voorstoelen | N.v.t. | N.v.t. | Standaard |
Lendensteun bestuurdersstoel | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Lendensteun passagiersstoel | N.v.t. | N.v.t. | Elektrisch |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | N.v.t. | N.v.t. | Standaard |
Bekleding | Stof | Stof | Leder |
Verwarmd stuurwiel | N.v.t. | Standaard | Standaard |
Sfeerverlichting | N.v.t. | Standaard | Standaard (Multi-kleur) |
Schuif-/kanteldak van glas | N.v.t. | N.v.t. | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 53 kWh RWD | 77.4 kWh RWD | 77.4 kWh AWD |
---|---|---|---|
Ledig gewicht (gewicht op registratie) (kg) | 1,775 | 1,910 | 2,020 |
Maximaal toegestaan voertuiggewicht (kg) | 2,280 | 2,410 | 2,520 |
Max. aanhanggewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. aanhanggewicht, geremd (kg) | 750 | 1,500 | 1,500 |
Max. kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 |
Max. daklast (kg) | 80 | 80 | 80 |
Specificatie | 53 kWh RWD | 77,4 kWh RWD | 77,4 kWh AWD |
---|---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ44.800 | โฌ49.800 | โฌ58.300 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijvingstype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Enkele versnelling, traploos | Enkele versnelling, traploos | Enkele versnelling, traploos |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 13,9 kWh/100 km (18″ wielen) | 14,3 kWh/100 km (18″ wielen), 16,0 kWh/100 km (20″ wielen) | 15,1 kWh/100 km (18″ wielen), 16,9 kWh/100 km (20″ wielen) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | 429 km (18″ wielen) | 614 km (18″ wielen), 545 km (20″ wielen) | 583 km (18″ wielen), 519 km (20″ wielen) |
Batterijcapaciteit (bruto) | 53 kWh | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
EV snelladen tijd 350 kW [10 – 80%] | 18 minuten | 18 minuten | 18 minuten |
EV standaard laad tijd 11 kW [10 – 100%] | 5 uur 25 minuten | 7 uur 20 minuten | 7 uur 20 minuten |
Maximale vermogen | 151 pk (111 kW) | 229 pk (168 kW) | 325 pk (239 kW) |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 seconden | 7,4 seconden | 5,1 seconden |
Maximaal koppel | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Top snelheid | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.495 mm (inclusief antenne) |
Breedte | 1.880 mm (zonder spiegels) |
2.073 mm (met digitale zijspiegels) | |
2.144 mm (met reguliere zijspiegels) | |
Lengte | 4.855 mm |
Wielbasis | 2.950 mm |
Vloerhoogte | 141 mm (met 18″ wielen) |
150 mm (met 20″ wielen) |
Functie | Style | Connect | Lounge |
---|---|---|---|
Exterieur | |||
Wielen | 18″ lichtmetaal | 18″ lichtmetaal (20″ optioneel) | 20″ lichtmetaal |
Banden | Hankook 225/55 R18 | Hankook 225/55 R18 (245/40 R20 optioneel) | Pirelli 245/40 R20 |
Buitengrepen | Handmatig verzonken | Handmatig verzonken | Automatisch verzonken |
Verlichting | Volledig LED | Volledig LED met automatisch grootlicht | Volledig LED met automatisch grootlicht |
Glas | Getint | Privacy glas, hittebestendig | Privacy glas, hittebestendig |
Buitenspiegels | Elektrisch inklapbaar, verwarmd, zwart | Elektrisch inklapbaar, verwarmd, hoogglans zwarte basis | Elektrisch inklapbaar, verwarmd, hoogglans zwarte basis |
Raamlijsten | Zwart gelakt | Hoogglans zwart | Hoogglans zwart |
Interieur | |||
Bekleding | Stof | Stof | Leer |
Bestuurdersstoel | Handmatig met elektrische lendensteun | Elektrisch verstelbaar | Elektrisch met geheugen en relaxfunctie |
Passagiersstoel | Handmatig | Handmatig | Elektrisch met relaxfunctie |
Stoelverwarming | Niet beschikbaar | Voor & achter | Voor & achter |
Stoelventilatie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Voor |
Stuurwiel | Met leer bekleed | Met leer bekleed, verwarmd | Met leer bekleed, verwarmd, interactieve LED |
Sfeerverlichting | Niet beschikbaar | Meerkleurig | Meerkleurig |
Pedalen | Rubber ontwerp | Aluminium ontwerp | Aluminium ontwerp |
Comfort & Gemak | |||
Klimaatregeling | Automatisch met twee zones | Automatisch met twee zones | Automatisch met twee zones |
Vehicle-to-Load (V2L) | Alleen interieur | Interieur & exterieur | Interieur & exterieur |
Draadloos telefoon opladen | Niet beschikbaar | Inbegrepen | Inbegrepen |
Head-Up Display | Niet beschikbaar | Inbegrepen | Inbegrepen |
Achterklep | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Warmtepomp & Voorconditionering | Optioneel | Standaard | Standaard |
Infotainment | |||
Instrumentenpaneel | 12,3″ digitaal | 12,3″ digitaal | 12,3″ digitaal |
Multimediascherm | 12,3″ met navigatie | 12,3″ met navigatie | 12,3″ met navigatie |
Audiosysteem | Standaard | Standaard | Bose premium (7 speakers + subwoofer) |
Veiligheid & Rijhulp | |||
Highway Driving Assist | HDA | HDA II | HDA II |
Rijstrookassistentie | Actieve rijstrookassistentie (LKA) | Actieve rijstrookassistentie (LKA) | Actieve rijstrookassistentie (LKA) |
Autonoom noodremsysteem | Met voetganger- en fietsersherkenning | Met kruisend verkeer detectie (FCA-JX) | Met kruisend verkeer detectie (FCA-JX) |
Dodehoeksystemen | Niet beschikbaar | BCA met parallel parkeerassistent | BCA met parallel parkeerassistent + Dodehoek-zichtmonitor |
Parkeerassistentie | Achteruitrijcamera, voor- & achtersensoren | Achteruitrijcamera, voor- & achtersensoren | 360ยฐ camera, Remote Smart Parking Assist (RSPA) |
Achterpassagier-waarschuwing | Niet beschikbaar | Inbegrepen | Inbegrepen |
Aandrijving en Chassis | |||
Batterij-opties | 53 kWh (77,4 kWh optioneel) | 77,4 kWh | 77,4 kWh |
Rijmodi | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar met E-Active Sound Design |
Regeneratief remmen | Schakelpeddels | Schakelpeddels | Schakelpeddels |
Ophanging | Smart Frequency Dampers (SFD) voor & achter | Smart Frequency Dampers (SFD) voor & achter | Smart Frequency Dampers (SFD) voor & achter |
Garantie & Services | |||
Voertuiggarantie | 5 jaar onbeperkte kilometers | 5 jaar onbeperkte kilometers | 5 jaar onbeperkte kilometers |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Styling | |
Stootlijstenset IONIQ 6 | โฌ 169,00 |
Aluminium pedalen kit | โฌ 179,00 |
Instaplijsten met verlichting | โฌ 319,00 |
Deursierlijsten in het Piano zwart | โฌ 349,00 |
Interieur & Veiligheid | |
Stoel beschermer Basis | โฌ 10,95 |
Spiegel voor achterbank | โฌ 12,95 |
Nappa Leather Key Cover | โฌ 25,00 |
Waarschuwingslamp | โฌ 25,00 |
Stoel beschermer Premium | โฌ 35,00 |
Hyundai calamiteitenpakket | โฌ 65,00 |
Instapbeschermfolie transparant | โฌ 75,00 |
Instapbeschermfolie zwart | โฌ 75,00 |
Matset luxe velours Econyl | โฌ 89,00 |
Kofferbakmat omkeerbaar | โฌ 95,00 |
Mattenset Rubber | โฌ 115,00 |
Mattenset velours | โฌ 125,00 |
Kinderstoel FLUX PREMIUM ISOFIX | โฌ 259,00 |
Kinderstoel Isofix ReBoarder 360ยฐ | โฌ 329,00 |
N-Style Lederen interieur | โฌ 1.999,00 |
Comfort & technologie | |
Stoel organizer | โฌ 18,95 |
Take away haak | โฌ 39,00 |
Kofferbak organizer | โฌ 49,00 |
Kledinghanger ‘Hyundai’ | โฌ 75,00 |
JBL Speakerupgrade standaard | โฌ 259,00 |
Rittenregistratiesysteem (incl. RRS keurmerk) | โฌ 349,00 |
Gecertificeerde peilzender | โฌ 399,00 |
Dashcam voorzijde met parkeer modus | โฌ 449,00 |
Dashcams voor/achter met parkeer modus | โฌ 549,00 |
Transport & vervoer | |
Verloopstekker van 13P naar 7P | โฌ 18,95 |
Bagagenet | โฌ 45,00 |
Opbergtas fietsdr. Uebler i21 | โฌ 75,00 |
Bagagebak | โฌ 95,00 |
Bumperbeschermingsfolie Zwart | โฌ 99,00 |
Bumperbeschermingsfolie Transparant | โฌ 105,00 |
IJs- en Zonnescherm | โฌ 105,00 |
Oprijgoot Uebler X en P serie | โฌ 115,00 |
Oprijgootset tbv Uebler i/f-serie | โฌ 129,00 |
Bumperbescherming RVS | โฌ 159,00 |
Bumperbescherming RVS antraciet | โฌ 159,00 |
Bumperbescherming Carbon | โฌ 309,00 |
Trekhaakkabelset met 13 polige stekker | โฌ 399,00 |
Fietsendrager Uebler F24 | โฌ 599,00 |
GDW model Y fietsendrager | โฌ 599,00 |
Fietsendrager Uebler X21 S | โฌ 679,00 |
Fietsendrager kantelbaar voor 2 fietsen | โฌ 699,00 |
Fietsendrager Uebler i21 | โฌ 799,00 |
Afneembare trekhaak | โฌ 989,00 |
Onderhoud & do it yourself | |
HYUNDAI GLASSCOAT SHAMPOO | โฌ 29,00 |
Hyundai Glasscoat | โฌ 449,00 |
Hyundai Glasscoat Premium | โฌ 499,00 |
Geen beschikbare pakketten
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Hyundai IONIQ 6 Sedan Te Kopen?
De 2024 Hyundai IONIQ 6 is een radicale nieuwkomer in de klasse van elektrische sedans van het middensegment. Na het succes van de IONIQ 5 crossover heeft Hyundai een zeer lage, aerodynamische sedan uitgebracht om te concurreren met de Tesla Model 3 en Polestar 2. Met zijn unieke aerodynamische carrosserie valt de IONIQ 6 al op, maar zijn indrukwekkende bereik en oplaadmogelijkheden maken hem een geduchte concurrent in het elektrische voertuigsegment.
Het is duidelijk dat Hyundai veel tijd heeft besteed aan het ontwerp en de techniek van de IONIQ 6. Het is niet alleen voor de show; de gestroomlijnde vorm zorgt voor een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,21, een van de laagste van alle productieauto’s. Dit betaalt zich uit in efficiรซntie en bereik. De IONIQ 6 staat op Hyundai’s speciale E-GMP elektrische voertuigarchitectuur, wat betekent dat hij een lange wielbasis en een ruim interieur heeft, ook al ziet hij er zo gestroomlijnd en laag uit.
De IONIQ 6 wordt aangeboden in drie uitvoeringen: Style, Connect en Lounge, elk afgestemd op verschillende smaken en portemonnees. De basis Style-uitvoering fungeert als toegangspoort tot het IONIQ 6-gamma, maar komt met veel standaarduitrusting die een goede basis vormt voor de rest van het gamma. Hij is uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen, volledige LED-verlichting, een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een bijpassend 12,3-inch infotainmentscherm. Veiligheid heeft zelfs op dit niveau prioriteit, met functies zoals Highway Driving Assist (HDA) en Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) als standaard. De Style-uitvoering wordt aangeboden met zowel de 53 kWh als 77,4 kWh batterijopties, zodat de consument kan kiezen hoeveel bereik hij wil betalen. Qua aandrijflijnen biedt de Style-uitvoering een achterwielaandrijving configuratie met ofwel 151 pk (53 kWh batterij) of 229 pk (77,4 kWh batterij).
De volgende stap in de lijn is de Connect-uitvoering die enkele zeer mooie features toevoegt aan de Style die hem comfortabeler, handiger en technologisch geavanceerder maken. Het introduceert verwarmde voor- en achterstoelen, een draadloze telefoonlader, en upgradet de Highway Driving Assist naar het meer geavanceerde HDA II-systeem. De Connect-uitvoering voegt ook een head-up display toe en breidt de Vehicle-to-Load (V2L) functie uit met een extern stopcontact. Aandrijflijnopties voor de Connect-uitvoering omvatten de 77,4 kWh batterij met ofwel achterwielaandrijving (229 pk) of vierwielaandrijving (325 pk). Zelfs de connect-uitvoering heeft RWD met 151 pk (53 kWh batterij).
De top-of-the-line Lounge-uitvoering is echt zo goed als het maar kan wat betreft luxe en technologie in een IONIQ 6. Het upgradet ook het interieur met lederen stoelen, geventileerde voorstoelen en een relaxatiefunctie in de voorstoelen. Ook komt de Lounge-uitvoering met een Bose premium audiosysteem, een surround-view monitor en Remote Smart Parking Assist. Terwijl de Connect-uitvoering keuze biedt tussen 18-inch en 20-inch wielen, komt de Lounge-uitvoering standaard met 20-inch wielen, wat zijn positie als sportiefste en meest luxueuze variant in het IONIQ 6-gamma benadrukt. De Lounge-uitvoering wordt alleen aangeboden met de 77,4 kWh batterij en komt in zowel RWD (229 pk) als AWD (325 pk) om aan beide prestatievoorkeuren te voldoen.
Al met al geeft de IONIQ 6 een goede indruk van een coole, technologisch geavanceerde elektrische sedan. Hij is efficiรซnt, heeft een groot bereik en laadt snel op, allemaal veel voorkomende klachten over elektrische voertuigen. Hoewel zijn kenmerkende vorm sommige mensen zou kunnen afschrikken, maakt het de IONIQ 6 zeker opvallender tussen het groeiende aantal elektrische auto’s. Laten we deze interessante nieuwe model verder verkennen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De IONIQ 6 is beschikbaar met verschillende aandrijflijn configuraties, allemaal gebouwd rond Hyundai’s geavanceerde elektrische voertuigarchitectuur. De basismodellen, Style en Connect, hebben een elektromotor op de achteras die 151 pk en 258 lb-ft koppel levert met een 53 kWh accupakket. Deze instapsetup biedt adequate prestaties voor dagelijks rijden, met een 0-60 mph tijd van ongeveer 8,8 seconden.
De overstap naar het model met groot bereik en achterwielaandrijving brengt een krachtigere 229 pk motor en een grotere 77,4 kWh accu. Dit zal waarschijnlijk voor veel kopers de sweet spot zijn, een goed compromis tussen prestaties, efficiรซntie en waarde. De acceleratie verbetert naar ongeveer 7,4 seconden naar 60 mph.
De IONIQ 6 komt ook in achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD) versies. De RWD-versies zijn beschikbaar met beide accuformaten, terwijl AWD alleen wordt aangeboden met de grotere 77,4 kWh accu.
Voor maximale prestaties levert de door ons geteste dubbele motor vierwielaandrijving configuratie 325 pk en 605 Nm koppel. Deze krachtige setup schiet de IONIQ 6 van 0-100 km/u in slechts 5,1 seconden, wat voor echt snelle acceleratie zorgt. Het directe koppel van de elektromotoren maakt inhalen en invoegen moeiteloos.
Alle IONIQ 6 modellen komen met een enkeltraps directe aandrijving transmissie, voor soepele vermogensafgifte. Er zijn geen schakelmoment die de acceleratie onderbreken. De aandrijflijn is verrassend goed geรฏsoleerd, zeer weinig geluid of trillingen dringen door tot in het passagierscompartiment.
Een van die kenmerken is de 800-volt elektrische architectuur die hij deelt met de IONIQ 5. Dit maakt extreem snelle DC-laadsnelheden mogelijk tot 350 kW. Onder ideale omstandigheden kan de accu in slechts 18 minuten van 10-80% worden opgeladen. Dit is een significant pluspunt op lange ritten, waarbij de oplaadtijd wordt geminimaliseerd.
De IONIQ 6 heeft verschillende niveaus van regeneratief remmen, die worden bediend via de stuurwielpeddels. Op de sterkste instelling is rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk, waardoor je de auto volledig tot stilstand kunt brengen door alleen het gaspedaal los te laten. Het vergt wat gewenning, maar is echt prettig tijdens stop-and-go verkeer.
Al met al zijn de aandrijflijnen van de IONIQ 6 zeer indrukwekkend in hun verfijning, efficiรซntie en laadsnelheid. Niet de snelste EV in zijn klasse, maar meer dan adequaat voor de gemiddelde bestuurder. Die snellaadcapaciteit is een groot verkoopargument om range anxiety te elimineren.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De IONIQ 6 maakt gebruik van een combinatie van frictieremmen en regeneratief remmen van de elektromotoren. Dit zorgt voor efficiรซnte energieterugwinning tijdens het vertragen maar biedt nog steeds veel remkracht.
Tijdens normaal rijden is de overgang tussen regeneratief remmen en frictieremmen onmerkbaar. Het rempedaal heeft een natuurlijk en progressief gevoel, in tegenstelling tot sommige hybrides en elektrische voertuigen. De overgang van regeneratief naar frictieremmen is onmerkbaar.
Een echt coole feature is het instelbare regeneratieve remmen, met vier intensiteitsniveaus en een automatische instelling. Op de hoogste instelling kan de IONIQ 6 volledig vertragen door alleen het gaspedaal los te laten; hij kan letterlijk de hele auto tot stilstand brengen zonder het rempedaal aan te raken. Dit rijden met รฉรฉn pedaal vergt wat oefening maar kan zeer efficiรซnt en handig zijn eenmaal onder de knie.
De frictieremmen presteren echter met vertrouwenwekkend gezag tijdens meer agressieve stops. Tijdens geรฏnstrumenteerde tests stopte de IONIQ 6 vanaf 100 km/u op ongeveer 118 voet, wat competitief is in zijn klasse. Er was slechts lichte fade zelfs na herhaalde harde stops.
Het brake-by-wire systeem maakt ook enkele slimme trucs mogelijk, zoals wanneer je in de parkeerstand schakelt, wordt automatisch de parkeerrem ingeschakeld. Het maakt ook een fijnere controle over regeneratieve remniveaus mogelijk.
Besturing En Ophanging
De afstelling van de besturing en ophanging van de IONIQ 6 zorgt voor een goede balans tussen comfort en handling. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een goed gevoel en is natuurlijk progressief. Het is niet zo scherp als een sportwagen, maar wel snel genoeg om de auto wendbaar te laten aanvoelen in de stad.
Het stuurgewicht is ook aanpasbaar via de rijmodusselector, en de Sport-modus voegt wat meer gewicht toe. De subtiele verschillen tussen de modi zijn een mooie touch, en het is cool om het stuurgevoel naar wens te kunnen afstemmen.
De ophanging is meer gericht op comfort dan een sportievere afstelling zou zijn, maar dat past bij het doel van de IONIQ 6 als een meer verfijnde elektrische sedan. Hij heeft een lange wielbasis die hem zeer stabiel en planted laat aanvoelen op de snelweg. Er is zeer weinig carrosserierol tijdens het bochtenwerk maar hij is ook niet te stijf.
De rijkwaliteit is over het algemeen zeer goed, de ophanging doet uitstekend werk in het absorberen van oneffenheden in de weg. Hij rijdt zachter dan sommige concurrenten zoals de Tesla Model 3 die wat stugger is. De grootste 20-inch wielen geven echter wel wat meer schokken door over scherpe oneffenheden. De 18-inch wielen bieden de beste rijkwaliteit.
Stabiliteit bij hoge snelheden is een ander sterk punt van de IONIQ 6, vooral bij hoge snelheden. Zijn aerodynamische vorm en lange wielbasis zorgen voor uitstekende rechtuit stabiliteit en weerstand tegen zijwind. Dit zorgt voor ontspannen, vertrouwenwekkend cruisen op de snelweg.
De IONIQ 6 is niet per se een sportsedan, maar hij neemt de bochten met vertrouwen. Het accupakket geeft de auto een laag zwaartepunt, dus er is niet veel carrosserierol, en de banden hebben behoorlijk veel grip. Hij is niet zo messcherp als sommige anderen, maar zeker capabel en erg leuk om stevig mee te rijden.
In het algemeen is de afstelling van besturing en ophanging van de IONIQ 6 meer gericht op comfort en verfijning dan pure sportiviteit. Dat zou voor de gemiddelde consument een perfecte mix moeten zijn voor woon-werkverkeer en lange ritten. Wie een sportiever gevoel wenst, kan beter naar iets anders kijken, maar de IONIQ 6 zal meer dan genoeg zijn voor de meerderheid van de bestuurders.
Welke Banden Gebruikt Het?
De IONIQ 6 komt met twee verschillende wiel- en bandencombinaties, afhankelijk van het uitrustingsniveau. 18-inch lichtmetalen velgen met 225/55 R18 Hankook banden zijn standaard op de basis Style en middenniveau Connect modellen. Deze banden bieden waarschijnlijk een goede balans tussen comfort, kilometerstand en prestaties.
En voor degenen die een agressievere look willen, en misschien zelfs betere handling, heeft de top-of-the-line Lounge uitvoering 20-inch lichtmetalen velgen met 245/40 R20 Pirelli banden. Deze lagere-profiel banden op grotere wielen kunnen verbeterde prestaties in bochten en een sportievere uitstraling bieden, mogelijk wel ten koste van wat rijcomfort en actieradius-efficiรซntie.
Het is vermeldenswaardig dat de Connect uitvoering de 20-inch wielen als optie aanbiedt, waardoor kopers kunnen kiezen tussen prioriteit geven aan bereik en efficiรซntie met de 18-inch wielen of kiezen voor de sportievere look en feel van de 20-inch wielen. 20-inch wielen zien er beter uit en ze hebben een iets scherpere handling, maar ze voegen wel wat meer bandengeluid en impact hardheid toe. Ze verminderen ook het effectieve bereik een beetje vanwege de toegenomen rolweerstand.
De keuze van bandenmaat beรฏnvloedt echt de algehele bodemvrijheid van het voertuig. De IONIQ 6 staat op 18-inch wielen 141mm van de grond, maar op 20-inch wielen 150mm. Dit kan iets zijn dat potentiรซle kopers moeten overwegen als ze veel gaan rijden op minder verharde wegen.
De banden die op de IONIQ 6 zijn gemonteerd zijn specifiek ontworpen voor elektrische voertuigen, met nadruk op lage rolweerstand om het bereik te maximaliseren. In het geval van de 20-inch wielen heeft Hyundai gekozen voor Pirelli P Zero all-season banden, een goed compromis tussen prestaties, comfort en zuinigheid.
Gripniveaus zijn over het algemeen goed in droge omstandigheden, wat zorgt voor vertrouwenwekkend bochtenwerk en remmen. Ook de prestaties in nat weer zijn respectabel, hoewel zoals bij de meeste EV’s, voorzichtige gaspedaaltoepassing nodig is om wielspin te voorkomen vanwege het directe koppel.
Een klein minpunt is dat de lage rolweerstand compounds soms wat houterig aanvoelen qua stuurgevoel en feedback. Maar dat is een kenmerk van alle op efficiรซntie gerichte EV-banden.
Bandengeluid is goed onderdrukt, vooral met de 18-inch wielen. De 20-inch setup introduceert wat meer weggeluid, maar niet te veel.
Interieur Uiterlijk
Stappend in de IONIQ 6 word je begroet door een door en door modern en minimalistisch interieurontwerp. Het dashboard wordt gedomineerd door twee 12,3-inch schermen – รฉรฉn voor het instrumentencluster en รฉรฉn voor het infotainmentsysteem. Deze high-resolution displays zijn scherp en goed leesbaar onder de meeste lichtomstandigheden.
Het hele designthema is zeer eenvoudig en elegant, bestaand uit horizontale lijnen die de breedte van de cabine benadrukken. Het EV-platform zorgt voor een vlakke vloer, wat bijdraagt aan de ruimtelijkheid, vooral in de voorste rij.
De materialen zijn goed, maar niet helemaal op het niveau van een luxeauto. Er is een combinatie van soft-touch oppervlakken en hardere kunststoffen, die voornamelijk te vinden zijn op de lagere delen.
De materiaalkwaliteit neemt toe naarmate je hoger in de uitrustingsniveaus komt. De basis Style-uitvoering heeft stoffen stoelbekleding en een kunststof deurframe afwerking. De Connect-uitvoering behoudt de stoffen stoelen maar upgradet naar een luxe afwerking op de deurframes. De door ons geteste Lounge-uitvoering had overtuigende kunstlederen bekleding met een uniek pixel-geรฏnspireerd patroon dat mooi aansluit bij het exterieur designthema.
Een van de meer unieke features binnenin is de brugachtige middenconsole die de versnellingspook, rijmodusregelingen en andere knoppen bevat. Dit zwevende ontwerp draagt bij aan de openheid van de cabine en zorgt voor meer opbergruimte eronder. De eigenlijke versnellingspook wordt aangeduid als “shift-by-wire”, wat betekent dat het een kleine elektronische pook is in plaats van de oude mechanische pookโdit draagt bij aan het strakke, moderne design van het interieur.
De sfeerverlichting is een hoogtepunt, met keuze uit 64 kleuren. Dit kan de sfeer in de ruimte ’s nachts drastisch veranderen. De pixel-thema verlichtingselementen zijn ook behoorlijk net.
Het ontwerp als geheel is zeer aantrekkelijk, maar het kan wat koud of klinisch lijken vergeleken met meer conventionele interieurs. Zelfs de focus op de touchscreen interface voor veel functies is polariserendโer zijn relatief weinig fysieke knoppen.
Een gebied waar de IONIQ 6 bijzonder indruk maakt is het gebruik van duurzame materialen. Veel interieurcomponenten zijn gemaakt van gerecycled plastic, stoffen, en ja, visnetten. Deze milieuvriendelijke aanpak draagt bij aan de groene geloofsbrieven van de auto.
De cabine van de IONIQ 6 is een moderne en ruime plek, en voor het grootste deel is het goed gedaan. Niet ieders kopje thee, dat is zeker, maar het maakt een statement en breekt zeker met de mal van meer traditionele sedan interieurs.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk van de IONIQ 6 is verreweg het meest opvallendeโen mogelijk het meest controversiรซle. Hyundai heeft geen enkele concessie gedaan als het gaat om aerodynamica, en dat geeft de auto een vorm als geen andere. Het is een onderscheidende auto die je niet zult missen op de weg.
Het algemene profiel doet denken aan de oude streamliners met een lage, vlakke voorkant, een sterk hellende voorruit en een verlengd, taps toelopend achtereinde. Het gaat echter niet alleen om esthetiek; de vorm van de auto zorgt voor een indrukwekkende luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,21, waardoor het een van de meest aerodynamische productieauto’s ooit is.
Aan de voorkant heb je slanke LED-koplampen die een gladde, grilleloze voorkant omlijsten, en actieve luchtflappen die openen wanneer de auto wat koeling nodig heeft. De motorkap loopt heel laag af (wat een opvallende look is), maar het zorgt ook voor uitstekend zicht naar voren wanneer je in de bestuurdersstoel zit.
De IONIQ 6 ziet er ook erg cool uit vanaf de zijkant; hij heeft deze dramatische gebogen daklijn die helemaal doorloopt naar achteren, wat het een zeer lange, gestroomlijnde auto maakt. Zelfs de verzonken deurgrepen zijn verborgen tot je ze nodig hebt, wat de luchtweerstand verder minimaliseert.
De achterkant is waar meningen kunnen verschillen. Hij heeft deze enorme afgeronde spoiler die rond de kofferdeksel loopt, en daaronder heeft hij een kleinere spoiler. De achterlichten volgen Hyundai’s pixelachtige LED-design, wat de IONIQ 6 in lijn houdt met zijn andere elektrische voertuigmodellen.
Alle uitvoeringen van de IONIQ 6 hebben volledige LED-verlichting, inclusief dagrijverlichting, koplampen en achterlichten. Automatische grootlicht is inbegrepen in de Connect- en Lounge-uitvoeringen, en een achterspoiler met geรฏntegreerd LED-derde remlicht combineert stijl met veiligheid.
Een opvallende feature zijn de verzonken deurgrepen. In de Style- en Connect-uitvoeringen zijn ze handmatig, maar in de Lounge-uitvoeringen komen ze automatisch naar buiten voor een strakker en handiger ervaring.
In de basis Style-uitvoering zijn de buitenspiegels elektrisch verstelbaar, inklapbaar en verwarmd, wat zorgt voor helder zicht onder alle weersomstandigheden. Deze spiegels, afgewerkt in zwart, hebben geรฏntegreerde LED-richtingaanwijzers voor extra veiligheid. Het volgende niveau, de Connect-uitvoering, verbetert de spiegels met hoogglans zwart, wat ze een meer verfijnde uitstraling geeft.
In het hoogwaardige Lounge-uitrustingsniveau kun je een van die nieuwe features krijgen: digitale zijspiegels (DSM). Deze op camera’s gebaseerde spiegels vervangen traditionele glazen spiegels door camera’s gemonteerd op aerodynamische steunen. De camerabeelden worden weergegeven op schermen boven de voordeuren, zodat je ze perfect kunt zien, zelfs als het regent of sneeuwt.
Het is aerodynamisch geรฏnspireerd, maar er zijn enkele onderscheidende stijlelementen. Bijvoorbeeld, het pixelthema komt terug in de details van de laadpoortklep en zijspiegel richtingaanwijzers. Het is maar een klein detail, maar het maakt alle verschil in de IONIQ 6.
De vorm van de auto wordt sterk beรฏnvloed door kleur. Donkere kleuren hebben de neiging om de dramatische curves te verbergen, maar lichtere kleuren brengen ze naar voren. De matte lak ziet er erg goed uit, maar heeft wat meer zorg nodig.
Je hebt ook keuze als het gaat om wielen, variรซrend van aerodynamische 18-inch ontwerpen tot meer conventionele 20-inch lichtmetalen velgen. De grotere wielen zien er echt mooi uit; ze vullen de wielkasten mooi op, maar verminderen de efficiรซntie enigszins.
Over het algemeen heeft de IONIQ 6 een zeer aantrekkelijk exterieurontwerp. Het is futuristisch en gestroomlijnd, en sommige mensen zullen ervan houden, terwijl anderen het misschien wat te veel vinden. Maar waar je het ook plaatst, Hyundai heeft een van de meest onderscheidende auto’s ontworpen die vandaag de dag op de weg te zien zijn.
Comfort En Gemak
De rijkwaliteit is zeer goed, met comfortabele en ondersteunende voorstoelen die in alle richtingen verstelbaar zijn. Vooral voor de bestuurdersstoel biedt het geweldige ondersteuning voor lange ritten. Hogere uitvoeringen voegen verwarming en ventilatie toe, die goed werken. De achterbank is ook comfortabel, met veel beenruimte dankzij de lange wielbasis. Er is voldoende hoofdruimte achterin voor een gemiddeld volwassen persoon, maar de daklijn loopt wat af, en lange mensen kunnen het wat krap vinden.
Het comfort van de stoelen neemt dramatisch toe naarmate je hoger in de uitrustingsniveaus komt. Terwijl de Style-uitvoering handmatig verstelbare stoelen biedt met elektrische lendensteun voor de bestuurder, upgradet de Connect-uitvoering naar een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Het Lounge-uitrustingsniveau gaat nog verder met elektrisch verstelbare stoelen voor zowel bestuurder als voorpassagier, een geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel. Ook heeft de Lounge-uitvoering geventileerde voorstoelen, en de relaxatiefunctie voor de bestuurders- en voorpassagiersstoel, zodat het makkelijker is om in een comfortabelere positie te zitten tijdens het laden.
Alle uitvoeringen komen standaard met een automatische achterklep, wat het een stuk makkelijker maakt om dingen in en uit de auto te laden. De Connect- en Lounge-uitvoeringen hebben ook een draadloze telefoonoplader, waardoor kabels om je apparaat op te laden overbodig zijn.
Een van de coole gemaksfuncties van de IONIQ 6 is zijn Vehicle-to-Load (V2L) mogelijkheid. De Style-uitvoering doet dit alleen binnen in de auto, maar de Connect- en Lounge-uitvoeringen gaan een stap verder en maken het mogelijk om dit ook buiten de auto te gebruiken, zodat de auto externe apparaten kan voeden of zelfs een andere elektrische auto kan opladen in geval van nood.
Het stuurwiel is een ander comfortkenmerk dat meegroeit met de uitrustingsniveaus. Hoewel in alle versies met leer bekleed, krijgt het verwarmingsfunctionaliteit in de Connect-uitvoering, en de Lounge-uitvoering voegt interactieve LED-verlichting toe, wat zowel warmte als een high-tech touch aan de rijervaring toevoegt.
De klimaatregeling is een automatische dual-zone en werkt goed en is ook behoorlijk stil. Er is geen conventionele motor dus de cabine kan zeer snel worden verwarmd of gekoeld. Het heeft ook een warmtepompsysteem dus het is efficiรซnter wanneer het koud is buiten.
Het infotainmentsysteem is over het algemeen zeer gebruiksvriendelijk met scherpe graphics en snelle reacties. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, maar vreemd genoeg is het niet draadloos. Het Bose surround sound systeem in de hogere modellen levert indrukwekkende audiokwaliteit.
Er is veel opbergruimte met een grote middenconsole en deurvakken, en al deze kleine opbergvakken door de hele cabine. De kofferbak biedt 401 liter, wat goed is maar niet de beste in zijn klasse. De achterstoelen kunnen worden neergeklapt om de laadruimte te vergroten.
Het algehele zicht is zeer goed, dankzij de lage motorkap en grote ramen. De achterruit is naar beneden gekanteld wat het zicht naar achteren enigszins beperkt, echter wordt dit gecompenseerd door het standaard dodehoekwaarschuwingssysteem.
Het 800-volt elektrische systeem in de IONIQ 6 is een echte doorbraak in EV-technologie. Deze hoogspanningsarchitectuur, die alleen is gezien in enkele zeer dure elektrische sportwagens, maakt ultra-snel DC-laden mogelijk tot 350 kW. Er zijn ook voordelen aan het 800V-systeem naast snel laden. Het zorgt voor betere vermogensoverdracht naar de motoren, minder verspilde energie, en minder geproduceerde warmte. Dit draagt bij aan de indrukwekkende algemene efficiรซntie van de IONIQ 6.
De hogere uitvoeringen van de IONIQ 6 hebben een augmented reality head-up display dat belangrijke informatie projecteert op de voorruit, voor het gezichtsveld van de bestuurder. Dit systeem gaat verder dan traditionele head-up displays door augmented reality te gebruiken om navigatieaanwijzingen en veiligheidswaarschuwingen over het zicht op de weg voor je heen te leggen.
Maar over het algemeen biedt de IONIQ 6 veel comfort en gemak, genoeg om de meeste potentiรซle kopers van dit type auto tevreden te stellen. Hoewel het niet noodzakelijk alle toeters en bellen heeft die sommige luxe concurrenten hebben, heeft het veel te bieden voor de prijs.
Veiligheid En Beveiliging
Hyundai heeft de IONIQ 6 uitgerust met een uitgebreid pakket geavanceerde veiligheidssystemen, en het mooie daaraan is dat veel ervan standaard zijn, zelfs op de basismodellen.
Dit is wat je standaard krijgt: Voorwaarschuwing voor botsingen met automatisch noodremmen, rijstrookassistentie, rijstrookvolging, dodehoekwaarschuwing met kruisend verkeer achter waarschuwing, bestuurders-aandachtswaarschuwing, veilig uitstappen waarschuwing, en achterpassagier waarschuwing. Dus direct vanaf het begin ben je gedekt met serieuze veiligheidstechniek.
Als je voor een hogere uitvoering gaat, krijg je nog meer features, zoals Highway Driving Assist II, wat een geavanceerde adaptieve cruisecontrol is met rijstrookcentrering, een surround-view camerasysteem, een dodehoek-zichtmonitor die een live camerabeeld toont in je instrumentencluster, en parkeerbots-vermijdingsassistentie.
Highway Driving Assist II springt er echt uit. Het geeft mooie, precieze stuurassistentie op de snelweg, het is een van de betere semi-autonome systemen. Het is zo goed in het geven van vertrouwen op lange ritten maar zorgt er niet voor dat je er te afhankelijk van wordt.
Wat betreft passieve veiligheid profiteert de IONIQ 6 van Hyundai’s nieuwste voertuigarchitectuur. De Hyundai IONIQ 6 behaalde een uitstekende beoordeling in de Euro NCAP veiligheidstests, met de maximale vijf sterren. Deze topscore betekent dat de auto uitzonderlijk presteert in een reeks rigoureuze crash- en veiligheidstests. Bijzonder indrukwekkend was de Adult Occupant Protection score van 97% van de IONIQ 6, wat Euro NCAP als uitzonderlijk hoog beschouwt. Dit geeft aan dat de auto uitstekende bescherming biedt voor volwassen passagiers in geval van een botsing. Ook de Child Occupant Protection scoorde hoog met 87%, wat effectieve bescherming van kinderen aantoont in verschillende crashscenario’s.
Wat betreft beveiliging heeft hij een startonderbreker, een alarmsysteem, en de Hyundai Bluelink app waarmee je je auto kunt lokaliseren. Het heeft ook handige features zoals starten op afstand, klimaatregeling vooraf, en meer.
Over het algemeen geeft de IONIQ 6 je een indrukwekkend veiligheidspakket dat je een veilig gevoel zou moeten geven, of je nu alleen rijdt of met passagiers. Nog beter is het feit dat veel van deze features standaard zijn op de basismodellen.
Hoe Rijdt Het?
Hij is zeer stil en soepel, en hij pikt snelheid zeer snel op. Met de elektromotoren is er direct koppel dus hij accelereert behoorlijk snel, vooral in de dubbele motor AWD-configuratie. Zelfs de basis enkele motor versie is meer dan geschikt voor dagelijks rijden.
Nog iets dat opvalt tijdens het rijden van de IONIQ 6 is het aanpasbare regeneratieve remmen. Met schakelflippers achter het stuurwiel kunnen bestuurders het niveau van regeneratief remmen aanpassen door vier niveaus, van licht tot zeer agressief. Op de sterkste stand kan de auto volledig tot stilstand worden gebracht door alleen het gaspedaal los te laten, wat echt rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt. Een feature die niet alleen de efficiรซntie verhoogt met meer teruggewonnen energie maar ook stop-and-go verkeer minder vermoeiend maakt.
Eco, Normal, Sport, en een aanpasbare My Drive modus. Ze veranderen de gaspedaalrespons, stuurgewicht, en zelfs in AWD-modellen de vermogensverdeling tussen de voor- en achteras. Sport-modus maakt de auto echt responsiever en leuker om te rijden, maar Eco-modus maakt hem zo efficiรซnt mogelijk voor maximaal bereik.
Op de snelweg blinkt de IONIQ 6 echt uit. Hij is ook zeer aerodynamisch, wat bijdraagt aan zijn stabiliteit bij hoge snelheden en verbazingwekkend laag windgeruis. Hij heeft een lange wielbasis, en de ophanging is goed afgesteld zodat hij echt soepel rijdt en comfortabel is. Het beschikbare Highway Driving Assist II systeem is een van de betere adaptieve cruisecontrol systemen die er zijn, het haalt echt de stress uit lange ritten.
Stadsrijden is geen probleem met de IONIQ 6’s krappe draaicirkel en goed zicht. Het helpt echt in kleine parkeerplaatsen met alle rijhulpsystemen, de dodehoek camera’s, en de surround-view monitor.
De besturing is zeer goed gewogen en nauwkeurig, hoewel niet bijzonder communicatief. Het is iets meer gericht op comfort dan sportiviteit, en dat is goed omdat dat is wat de auto is. Er is zeer weinig carrosserierol bij het nemen van bochten, deels vanwege het lage zwaartepunt door het accupakket dat op de vloer is gemonteerd.
Het enige dat wat gewenning vergt is de synthetische geluidsgenerator. Dit ding heeft een futuristisch geluid dat luider wordt met snelheid, zowel binnen als buiten het voertuig. Het is ontworpen om voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid van de auto en om wat auditieve feedback te geven aan de bestuurder. Sommige mensen zullen het interessant vinden, en sommige mensen zullen het willen uitschakelen (wat ze kunnen doen met het interieurgeluid).
Over het algemeen biedt de IONIQ 6 een verfijnde en plezierige rijervaring die een breed scala aan bestuurders tevreden zou moeten stellen. Het slaat een goede balans tussen comfort en prestaties, met het extra voordeel van aanpasbaar regeneratief remmen en rijmodi om aan individuele voorkeuren te voldoen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Waar het compromis voor zijn gestroomlijnde, aerodynamische ontwerp echt zichtbaar wordt is in de kofferbakruimte van de IONIQ 6. Met 401 liter (14,2 kubieke voet) aan laadruimte is het niet de meest ruime in zijn klasse, minder dan sommige concurrenten en traditionele middenklasse sedans. Het is echter nog steeds praktisch genoeg voor de meeste dagelijkse behoeften en korte ritten.
Hij heeft een soort diepe kofferbak maar geen erg hoge, vanwege de helling van de daklijn. Dit kan het laden van grotere, omvangrijke items uitdagend maken. De opening is echter breed, wat helpt met toegankelijkheid. De laaddrempel is relatief laag, wat het makkelijker maakt om zware spullen in en uit te schuiven.
In de kofferbak vind je een vlakke vloer met minimale indringing van de wielkasten, dankzij de verpakkingsvoordelen van het EV-platform. Er zijn bevestigingspunten voor losse items en een 12V-aansluiting voor accessoires.
Er is een klein opbergvak onder de kofferbakvloer waar de lekke band reparatieset (hij heeft geen reserveband) wordt bewaard, en het biedt wat extra opbergruimte voor kleine dingen zoals laadkabels. Dit helpt om het hoofdlaadgedeelte netjes te houden.
Hij heeft 60/40 neerklapbare achterstoelen, wat een zeer mooie feature is, aangezien wanneer neergeklapt, de laadcapaciteit aanzienlijk wordt vergroot. Je kunt het wel, maar het is meer voor langere dingen als je de stoelen neerklapt. Het is niet zoals een hatchback stijl, dus je hebt niet zo’n goede doorgang.
Een van de voordelen van de elektrische aandrijflijn van de IONIQ 6 is het feit dat hij een voorkoffer, of “frunk” heeft. In de achterwielaandrijving versies biedt deze frunk 45 liter extra opbergruimte, geschikt voor laadkabels en andere kleinigheden. Maar hij heeft slechts een 12-liter frunk omdat het de AWD-versie is en een elektromotor voorin heeft.
Zelfs het kofferbakgedeelte is bekleed met stof, wat verrassend consistent is met de rest van het interieur van de auto. LED-verlichting in de bagageruimte, standaard op alle uitvoeringen, zorgt voor goed zicht bij het in- of uitladen in omstandigheden met weinig licht.
Omdat in alle realistische dagelijkse scenario’s, of het nu gaan naar de supermarkt, naar het vliegveld, of zelfs weekend uitstapjes betreft, de kofferbak van de IONIQ 6 adequaat zou moeten zijn. Echter, voor iedereen die constant grote/onhandige spullen moet vervoeren, zou het wat beperkend kunnen zijn vergeleken met sommige andere voertuigen (namelijk SUV’s of zelfs de crossover neef van de IONIQ 6, de IONIQ 5).
Comfort Achterbank
Het achterste zitgedeelte van de IONIQ 6 is waar de voordelen van zijn lange wielbasis en EV-specifieke platform echt beginnen te schitteren. Hoewel de auto een lage, zwevende daklijn heeft, is de beenruimte op de achterbank heel comfortabel.
Stappend in de achterkant word je begroet met een vlakke vloer – een veel voorkomend voordeel van doelgebouwde EV’s. Dit zorgt niet alleen voor extra beenruimte voor de middelste passagier, maar maakt de hele auto ook ruimer lijken. Er is geen middengang, dus het is makkelijker voor de passagiers om over de stoel te schuiven als ze in- of uitstappen aan beide kanten.
Het zijn comfortabele stoelen, met goede vulling en goede ondersteuning voor de dijen. De rugleuninghoek staat vast, maar het is in een comfortabele hoek voor de meeste passagiers. Zelfs de achterstoelen zijn verwarmd, maar dat is alleen in de hogere uitvoeringen, dus het maakt het nog comfortabeler om rond te rijden in koud weer.
Er is veel hoofdruimte voor mensen van gemiddelde lengte, maar echt lange mensen zouden met hun haar tegen de hemelbekleding komen door de hoek van de daklijn. De grote zijramen zorgen voor uitstekend zicht, en ze dragen bij aan de ruimtelijkheid van de cabine.
Wat voorzieningen betreft, worden de mensen achterin niet vergeten. Er zijn wat ventilatieroosters gemonteerd op de B-stijlen voor een fijne ventilatie. Het heeft twee USB-C aansluitingen voor opladen en een neerklapbare middenarmsteun die bekerhouders heeft. Deurvakken bieden extra opbergruimte voor kleine items.
Een cool ding aan de IONIQ 6 is dat hij een regulier huishoudelijk stopcontact heeft in het achterste zitgedeelte. Dit 220V-stopcontact maakt het mogelijk om laptops of andere apparaten aan te sluiten, zodat de achterbank kan worden gebruikt als reizend kantoor of entertainmentcenter.
Het is echt makkelijk om een kinderzitje te plaatsen, omdat de ISOFIX-ankers zo handig zijn. Ze maken het zoveel makkelijker om een kinderzitje in en uit te zetten met die grote deuren, maar in krappe parkeerplaatsen moet het een gedoe zijn.
Achter de voorstoelen zijn er vakken, en in de achterdeuren zijn er deze opbergvakken, dus er is veel ruimte in het achterste zitgedeelte voor iedereen om kleine dingen op te bergen tijdens een reis.
Over het algemeen is het achterste zitgedeelte van de IONIQ 6 een van de betere aspecten van de auto, met ruimte en comfort vergelijkbaar met sommige veel grotere voertuigen. Het is gewoon dat de IONIQ 6 een gezinsauto zou kunnen zijn of een soort mensvervoerder omdat het het type auto is waarin volwassenen langere tijd kunnen zitten.