Škoda Enyaq Coupé Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq Coupé 85 | Enyaq Coupé RS |
---|---|---|
Motortype | Permanente magneet synchrone motor | Permanente magneet synchrone motor |
Accu | [77 kWh] | [77 kWh] |
Versnellingsbak | 1 versnelling | 1 versnelling |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Eén versnelling | Eén versnelling |
Max. vermogen | 210 kW | 250 kW |
Max. koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Elektrisch |
Emissienorm naleving: | Nul-emissievoertuig (ZEV) |
Top snelheid: | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq Coupé 85 | Enyaq Coupé RS |
---|---|---|
Type batterij | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 77,0 kWh | 77,0 kWh |
Gewicht van de batterij | 493 kg | 493 kg |
Batterijpositie | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale spanning AC/DC | 240-408V | 240-408V |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 15,0 kWh/100 km | 15,7 kWh/100 km |
Elektrische actieradius (WLTP) | 568-573 km | 547 km |
Maximale DC-laadvermogen | 135 kW | 175 kW |
Maximale AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Onboard lader | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
AC-laadtijd (11 kW tot 100% SOC) | 8:00 uur | 8:00 uur |
DC-snelladen (tot 80%) | 28 minuten (135 kW) | 28 minuten (175 kW) |
Locatie van de laadpoort | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst komt | 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst komt |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Zitcapaciteit | 5 |
Kofferruimte inhoud | 570 liter (tot aan de achterstoelen) 1.700 liter (tot aan de voorstoelen) |
Achterstoelen splitsing | Ja, neerklapbaar met middenarmsteun |
Verstelling voorstoelen | Varieert per uitvoering: – Selection: Handmatig – Business Edition & hoger: Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel |
Hoogteverstelling stoelen | Ja (ten minste voor de bestuurder) |
Verwarming voorstoelen | Standaard op Business Edition en hogere uitvoeringen |
Verwarming achterbank | Beschikbaar in sommige upgrade-pakketten |
Rugleuningverstelling bestuurdersstoel | Standaard (elektrisch op hogere uitvoeringen) |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Beschikbaar in sommige upgrade-pakketten |
Bekleding | Varieert per uitvoering en designkeuze: – Loft: Stof/kunstleer – Suite: Zwart leer – Sportline: Leer/microvezel – RS Lounge: Stof/Alcantara |
Verwarmd stuurwiel | Standaard op Business Edition en hogere uitvoeringen |
Sfeerverlichting | LED-interieurverlichting genoemd voor verschillende uitvoeringen |
Glazen schuif/kantel dak | Panoramisch glazen dak standaard op alle uitvoeringen |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Enyaq Coupé 85 | Enyaq Coupé RS |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 2.140 | 2.240 |
Max. toegestane massa (kg) | 2.650 | 2.750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.200 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 |
Specificatie | Enyaq Coupé 85 | Enyaq Coupé RS |
---|---|---|
Vanafprijs (Nederland) | €52.490 (Selection-uitvoering) | €62.690 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Aandrijving | 4×2 (Achterwielaandrijving) | 4×4 (Vierwielaandrijving) |
Transmissie | Enkelvoudige versnelling | Enkelvoudige versnelling |
Elektriciteitsverbruik (gecombineerd) | 15,0 kWh/100km | 15,7 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | 573 km (Selection-uitvoering) | 547 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 77 kWh | 77 kWh |
Maximaal vermogen | 210 kW | 250 kW |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 seconden | 5,5 seconden |
Maximaal koppel | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 180 km/h | 180 km/h |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.617 mm |
Breedte | 1.879 mm |
Lengte | 4.653 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Aspect | Selection | Business Edition | Sportline | RS |
---|---|---|---|---|
Startprijs | €52.490 | €55.490 | €57.690 | €62.690 |
Aandrijflijn | ||||
Motor | 210 kW elektrisch | 210 kW elektrisch | 210 kW elektrisch | 250 kW elektrisch |
Accu | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Bereik (WLTP) | 573 km | 568 km | 561 km | 547 km |
Acceleratie (0-100 km/u) | 6,7 seconden | 6,7 seconden | 6,7 seconden | 5,5 seconden |
Topsnelheid | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u | 180 km/u |
Exterieur | ||||
Wielen | 19″ Proteus (zilver) | 19″ Proteus (zilver) | 20″ Taurus (antraciet gepolijst) | 20″ Taurus (zwart) |
Koplampen | LED | LED Matrix | LED Matrix | LED Matrix |
Achterlichten | Standaard LED | Dynamisch LED | Dynamisch LED | Dynamisch LED |
Panoramisch glazen dak | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Crystal Face | – | Optioneel | Optioneel | Standaard |
Exterieur afwerking | Chroom | Chroom | Zwart | Zwart |
Dorpels | Standaard | Standaard | Sportdesign | Sportdesign met RS-logo |
Interieur | ||||
Design Selection | Loft | Loft | Sportline | RS Lounge |
Bekleding | Stof/kunstleer | Stof/kunstleer | Alcantara/leer | Alcantara/leer |
Stuurwiel | 2-spaaks multifunctioneel | Verwarmd met flippers | Verwarmd sport met flippers | Verwarmd sport met flippers |
Ambianceverlichting | Standaard | Standaard | Uitgebreid | Uitgebreid |
Dashboard afwerking | Alu Brushed | Alu Brushed | Carbon-look | Carbon |
Pedalen | Standaard | Standaard | Aluminium | Aluminium |
Comfort & Gemak | ||||
Klimaatregeling | 2-zone | 3-zone | 3-zone | 3-zone |
Infotainmentscherm | 13″ | 13″ | 13″ | 13″ |
Digitale cockpit | 5,3″ | 5,3″ | 5,3″ | 5,3″ |
Sleutelloos systeem | – | KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) | KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) | KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) |
Voorstoel verstelling | Handmatig | Elektrisch (bestuurder) | Elektrisch (bestuurder) | Elektrisch (bestuurder) |
Verwarmde stoelen | – | Voor | Voor | Voor |
Achterbank verwarming | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Elektrische achterklep | – | Met virtueel pedaal | Met virtueel pedaal | Met virtueel pedaal |
Draadloos telefoon opladen | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijden & Chassis | ||||
Ophanging | Standaard | Standaard | Sport | Sport |
Besturing | Standaard | Standaard | Progressief | Progressief |
Rijmodus selectie | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Dynamic Chassis Control | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Recuperatie flippers | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Veiligheid & Assistentie | ||||
Cruisecontrol | Standaard | Adaptief | Adaptief | Adaptief |
Parkeersensoren | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Lane Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Side Assist | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Travel Assist | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Noodoproep | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Opladen | ||||
AC-laden | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC-snelladen | Tot 135 kW | Tot 135 kW | Tot 135 kW | Tot 175 kW |
Laadkabel | Mode 3, Type 2, 16A | Mode 3, Type 2, 16A | Mode 3, Type 2, 16A | Mode 3, Type 2, 16A |
Aanvullende kenmerken | ||||
Trekvermogen (geremd) | 1.000 kg | 1.000 kg | 1.000 kg | 1.200 kg |
Bagageruimte | 570L / 1.610L | 570L / 1.610L | 570L / 1.610L | 570L / 1.610L |
Garantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Accugarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Onderhoudspakket | 7 jaar / 84 maanden | 7 jaar / 84 maanden | 7 jaar / 84 maanden | 7 jaar / 84 maanden |
Categorie | Accessoire | Prijs (incl. BTW) | Beschrijving |
---|---|---|---|
Exterieur Styling | |||
Wielsets | 19″ Regulus zilver/zwart zomerset | €2.443,00 | Inclusief Continental banden |
19″ Regulus zwart zomerset | €2.443,00 | Inclusief Continental banden | |
20″ Astrion zilver/zwart zomerset | €3.043,00 | Inclusief Continental banden | |
20″ Astrion zilver zomerset | €3.043,00 | Inclusief Continental banden | |
21″ Vision zilver/zwart zomerset | €3.640,00 | Inclusief Continental banden | |
21″ Aquarius antraciet zomerset | €3.643,00 | Inclusief Continental banden | |
21″ Aquarius koper zomerset | €3.643,00 | Inclusief Continental banden | |
21″ Aquarius zwart zomerset | €3.643,00 | Inclusief Continental banden | |
21″ Aquarius zilver zomerset | €3.636,00 | Inclusief Continental banden | |
21″ Supernova zomerset | €3.793,00 | Inclusief Continental banden | |
Winterwielsets | 19″ Crystal zwart winterset | €2.540,00 | Inclusief winterbanden |
19″ Proteus zwart winterset | €2.543,00 | Inclusief winterbanden | |
19″ Regulus zilver winterset | €2.543,00 | Inclusief winterbanden | |
19″ Regulus zwart winterset | €2.543,00 | Inclusief winterbanden | |
Wielaccessoires | Wielboutafdekkingen | €25,00 | Set ventieldopjes |
Afsluitbare wielbouten | €40,00 | M14 x 1,5 x 35,5 | |
Bandentassen | €44,00 | Voor het opbergen van wielen | |
Exterieur Styling | Dorpelbeschermers | €124,00 | Zilver met aluminium Enyaq inleg |
Dorpelfolie | €128,00 | Voor voordeuren | |
Dorpelfolie | €118,00 | Voor achterdeuren | |
Interieur Styling | |||
Pedaalbekleding | Sportpedaalbekleding | €125,00 | Voor automatische transmissie |
Comfort en Technologie | |||
Laadaccessoires | Laadkabel 230V | €229,00 | Type 2, Mode 2 (beveiligde thuislader) met kabelreiniger |
Laadkabeltas | €89,00 | Voor het opbergen van laadkabels | |
Laadkabelreiniger | €12,00 | Voor het reinigen van laadkabels | |
Laadpoortafdekking | €20,00 | Beschermende afdekking voor de laadpoort | |
Multimedia | Tablethouder | €26,00 | Te gebruiken met basisadapter |
Smartphonehouder | €20,00 | Voor het monteren van smartphones | |
Mini-USB adapterkabel | €23,00 | Voor het aansluiten van apparaten | |
Micro-USB adapterkabel | €20,00 | Voor het aansluiten van apparaten | |
USB-C naar USB-A 3.0 adapter | €10,00 | Voor het aansluiten van apparaten | |
Comfortartikelen | Kledinghanger | €25,00 | Te gebruiken met basisadapter |
Tashaak | €8,00 | Te gebruiken met basisadapter | |
Paraplu | €12,00 | Zwarte Škoda paraplu | |
Afvalbak | €19,00 | Voor deurvak, zwart | |
Afvalbak | €19,00 | Voor deurvak, beige | |
Bescherming | |||
Vloermatten | Standaard vloermatten | €85,00 | Set vloermatten |
Prestige vloermatten | €89,00 | Hoogwaardige set vloermatten | |
All-weather vloermatten, Grijs | €69,00 | Rubberen matten voor alle weersomstandigheden | |
All-weather vloermatten, Rood | €65,00 | Rubberen matten voor alle weersomstandigheden | |
Bagageruimte | Kunststof kofferbakbescherming | €215,00 | Beschermt kofferbakruimte |
Omkeerbare kofferbakmat | €109,00 | Textiel/rubber | |
Dubbelzijdige opvouwbare kofferbakmat | €149,00 | Textiel/rubber | |
Kofferbak inleg | €69,00 | Kunststof inleg voor kofferbak | |
Bagagenetten, zwart | €80,00 | Voor het vastzetten van items in de kofferbak | |
Bagagenetten, grijs | €90,00 | Voor het vastzetten van items in de kofferbak | |
Bagagenetten, zwart (variabele vloer) | €80,00 | Voor het vastzetten van items in de kofferbak | |
Bagagenet onder hoedenplank | €45,00 | Voor het opbergen van items onder de hoedenplank | |
Bagagebevestiger | €20,00 | 2 plastic hoeken met klittenbandsluiting | |
Spatlappen | Voorspatborden | €71,00 | Beschermt voorste wielkasten |
Achterspatborden | €71,00 | Beschermt achterste wielkasten | |
Transport | |||
Dakaccessoires | Dakdragers | €299,00 | Voor het monteren van dakaccessoires |
Ski/snowboardbox (zilver) | €545,00 | 380L capaciteit, voor 5 paar ski’s of 4 snowboards | |
Ski/snowboardbox (zwart) | €599,00 | 380L capaciteit, voor 5 paar ski’s of 4 snowboards | |
Fietsendrager (aluminium) | €209,00 | Voor dakdragers, afsluitbaar, max. belasting 20kg | |
Fietsendrager (staal) | €129,00 | Voor dakdragers, afsluitbaar, max. belasting 20kg | |
Trekhaak | Inklapbare trekhaak (met voorbereiding) | €1.794,00 | Inclusief 13-polige bekabelingsset |
Inklapbare trekhaak (zonder voorbereiding) | €2.159,00 | Inclusief 13-polige bekabelingsset | |
Fietsendrager voor trekhaak | €685,00 | Geschikt voor 2 fietsen | |
Veiligheid | |||
Kinderveiligheid | Kinderzitonderlegger | €30,00 | Beschermende onderlegger voor kinderzitjes |
Noodgevallen | Sleepkabel | €13,00 | Voor noodslepen |
Beveiliging | |||
Antidiefstal | Voertuigvolgsysteem Plus | €1.099,00 | MI50 systeem met Active Tag, SCM goedgekeurd |
Tracker | €408,00 | Extra tracker |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Selection | Business Edition | Sportline | RS |
---|---|---|---|---|---|---|
Business Upgrade – Clever | • KESSY (Keyless Entry, Start & Stop) | €2.190 | ✓ | – | – | – |
• Phonebox met draadloos opladen | ||||||
• Sunset (getinte achterruiten) | ||||||
• Geluidsisolerende voorruiten | ||||||
• Vermoeidheidsherkenning bestuurder | ||||||
• Predictive Adaptive Cruise Control | ||||||
• Pre-crash bescherming | ||||||
• Side Assist | ||||||
• Verwarmbare voorstoelen | ||||||
• Verwarmd stuurwiel met hendels voor recuperatie | ||||||
• Verwarmde ruitensproeiers | ||||||
• 3-zone klimaatregeling | ||||||
• Driving Mode Selection | ||||||
• Zonnescherm achter | ||||||
• Elektrisch kinderslot | ||||||
• 230V stopcontact | ||||||
• 2x USB-C poorten achter | ||||||
• Voorbereiding voor trekhaak | ||||||
• Diefstalalarm | ||||||
Business Upgrade – Advanced | • Head-up Display | €2.490 | – | ✓ | ✓ | ✓ |
• Crystal Face (verlichte grille) | ||||||
• Verwarmbare achterstoelen | ||||||
• Canton Sound System | ||||||
Business Upgrade – Maxx | • Head-up Display | €4.690 | – | ✓ | – | – |
• Area View (360° camera’s) | ||||||
• Crystal Face (verlichte grille) | ||||||
• Verwarmbare achterstoelen | ||||||
• Canton Sound System | ||||||
• Dynamic Chassis Control | ||||||
• Trained Parking | ||||||
• Elektrisch verstelbare voorstoelen met Easy Entry/Access | ||||||
• Elektrisch verstelbare lendensteun met massagefunctie | ||||||
Business Upgrade – Maxx (RS versie) | • Head-up Display | €3.490 | – | – | – | ✓ |
• Area View (360° camera’s) | ||||||
• Verwarmbare achterstoelen | ||||||
• Canton Sound System | ||||||
• Dynamic Chassis Control | ||||||
• Trained Parking | ||||||
• Elektrisch verstelbare voorstoelen met Easy Entry/Access | ||||||
• Elektrisch verstelbare lendensteun met massagefunctie | ||||||
Transportpakket | • Bagagenetset | €390 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
• Variabele bagagevloer | ||||||
• Handmatige ontgrendeling van de achterbank in de kofferbak |
Prijsstructuur van 2024 Škoda Enyaq Coupé
Model & Uitvoering | Motorvermogen | Batterij | Aandrijving | Bereik (WLTP) | Consumentenprijs* | Fiscale Waarde** | Netto Catalogusprijs*** |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Enyaq Coupé 85 | |||||||
Selection | 210 kW | 77 kWh | Achterwielaandrijving | 573 km | €52.490 | €51.385 | €42.467 |
Business Edition | 210 kW | 77 kWh | Achterwielaandrijving | 568 km | €55.490 | €54.385 | €44.946 |
Sportline | 210 kW | 77 kWh | Achterwielaandrijving | 561 km | €57.690 | €56.585 | €46.764 |
Enyaq Coupé RS | |||||||
RS | 250 kW | 77 kWh | Vierwielaandrijving | 547 km | €62.690 | €61.585 | €50.897 |
Is Het De Moeite Waard Om Škoda Enyaq Coupé Te Kopen?
De Skoda Enyaq Coupe is een grote sprong voorwaarts voor Skoda’s EV-assortiment. Het is de coupe-versie van de reguliere Enyaq SUV, dus het ziet er veel slanker en cooler uit met minimaal verlies van bruikbaarheid. Deze rijdt veel beter, heeft een betere elektrische actieradius en beschikt over meer geavanceerde technologie in vergelijking met de andere Enyaqs.
De Enyaq Coupe is in essentie een poging om het nut van een SUV te combineren met de veel sexiere vorm van een coupe carrosserie. Het is gebaseerd op de MEB elektrische voertuigarchitectuur van de Volkswagen Groep, die ook de basis vormt voor de VW ID.4 en Audi Q4 e-tron. Dit geeft het een solide fundament wat betreft bereik en opslagcapaciteit.
Ze hebben zowel RWD- als AWD-opties, en het basismodel heeft ongeveer 282 pk, terwijl de RS-versie bijna 335 pk heeft. Het biedt een 77 kWh-pakket dat indrukwekkende actieradiuscijfers levert, met 340 mijl onder ideale omstandigheden.
Skoda heeft de Enyaq Coupe hoger in hun assortiment gepositioneerd. Dit is te zien aan de rijke stoffen die binnen worden gebruikt, de technologische functies en het op comfort gerichte ontwerp. Het model richt zich duidelijk op die consumenten die een “praktische elektrische SUV” wensen, maar niet willen settelen voor iets dat er niet echt cool uitziet.
Echter, het ene ding dat de Enyaq Coupe echt laat opvallen is zijn ENORME panoramisch glazen dak dat standaard wordt geleverd. Hoewel het een zeer open cabine creëert, geven sommige gebruikers aan dat het tijdens warm weer te heet kan worden. De Enyaq Coupe lijkt een over het algemeen zeer aantrekkelijk aanbod voor iedereen die op zoek is naar een scherp ogende elektrische auto met sterke Skoda-merkwaarden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Enyaq Coupé SUV biedt twee verschillende aandrijflijnen, afhankelijk van wat je zoekt qua prestaties. Het begint met de Enyaq Coupé 85 met achterwielaandrijving en een enkele elektromotor die 210 kW (282 pk) produceert. Deze balans van prestaties en efficiëntie is een goede. Je kunt van 0 naar 100 km/u in slechts 6,7 seconden en een topsnelheid van 180 km/u halen. Bovendien verbetert de achterwielaandrijving het dynamische gevoel van de auto terwijl je het maximale uit het rijbereik haalt.
Als je meer vermogen verlangt, is de Enyaq Coupé RS misschien meer iets voor jou. Het beschikt over een setup met twee motoren die samen 250 kW (335 pk) produceren. Deze heeft AWD, wat betekent dat je betere grip en stabiliteit hebt, vooral wanneer de rijomstandigheden verraderlijker zijn. Het RS-model kan van 0 naar 100 km/u in slechts 5,5 seconden, maar deelt dezelfde topsnelheid van 180 km/u met het minder krachtige model.
Ze delen beide een 77 kWh accupakket, dat de basis vormt van de elektrische aandrijflijn van de Enyaq Coupé. De Enyaq Coupé 85 kan tot 573 km rijden op een enkele lading (WLTP), terwijl het RS-model, met zijn extra vermogen, nog steeds een indrukwekkende 547 km haalt. Zelfs de kleine verandering in bereik kan worden toegeschreven aan het feit dat het RS-model meer pk en AWD heeft, wat natuurlijk meer energie verbruikt.
Wat opladen betreft, bieden ze beide AC-laden tot 11 kW, wat handig is voor nachtelijk laden thuis of langere stops. DC snelladen wordt door de Enyaq Coupé 85 onderweg aangepakt, die 135 kW aankan, maar de RS gaat nog hoger, 175 kW. Dat betekent dat je van 10% naar 80% kunt laden in ongeveer 28 minuten, dus lange afstanden rijden is geen probleem.
Over het algemeen is de rijervaring zeer soepel en verfijnd met die directe lineaire acceleratie die je krijgt van elektrische auto’s. Zelfs de basismodellen zijn ruim sterk genoeg voor de gemiddelde bestuurder, en als je dan een beetje extra pit wilt voor een sportiever rijgedrag, is de RS er voor jou. De RS is echter misschien niet zo’n groot verschil met de basismodellen vanwege het directe koppel van elektrische motoren. Toch levert het snellere acceleratie en een dynamischer gevoel als dat is wat je zoekt.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen in de Enyaq Coupe passen zeer goed bij het gewicht en de prestatiemogelijkheden van de auto. Het heeft een combinatie van traditionele wrijvingsremmen en regeneratief remmen, dus het stopt zeer goed onder alle rijomstandigheden.
De standaard wrijvingsremmen hebben geventileerde schijven voor en massieve schijven achter. Ze geven een mooie stevige initiële grip en een progressief pedaalgevoel tijdens dagelijks rijden. Tijdens een noodstop reageert het systeem snel en brengt het voertuig zonder veel omhaal tot stilstand.
Veel van het remmen van de Enyaq Coupe gebeurt door regeneratie. Er zijn meerdere niveaus van regeneratief remmen, die in de meeste modellen worden aangepast met behulp van schakelflippers aan het stuur. Dit systeem stelt bestuurders in staat om de mate van vertraging die ze ervaren bij het loslaten van het gaspedaal fijn af te stellen.
Een van de veel voorkomende functies is de “B”-knop op de versnellingspook. Wanneer geselecteerd, maximaliseert dit het regeneratief remmen en maakt het in feite bijna one-pedal rijden mogelijk voor het grootste deel van de tijd. De overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen is zeer soepel, bijna onmerkbaar, en draagt bij aan de totale rijervaring.
Hoewel het remvermogen alom wordt geprezen, kan het pedaal soms wat zacht aanvoelen, vooral bij het maken van een volledige stop. Dit is niet ongewoon bij elektrische voertuigen en is waarschijnlijk te wijten aan de combinatie van regeneratieve en wrijvingsremsystemen. Over het geheel genomen overtreffen de remcapaciteiten van de Enyaq Coupe echter zijn vereisten en geven ze de bestuurder daardoor een gevoel van veiligheid en beheersing.
Besturing En Ophanging
De Enyaq Coupe SUV heeft de stuurbekrachtiging precies goed, niet te los en niet te overdreven betrokken voor de bestuurder. Het heeft een elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing, waarbij de mate van bekrachtiging wordt bepaald door de snelheid van het voertuig en de rijmodus.
Bij lage snelheden, zoals bij het manoeuvreren op parkeerterreinen, is de besturing licht en gemakkelijk te bedienen. Dit maakt dat de Enyaq Coupe wendbaarder aanvoelt dan zijn formaat doet vermoeden. Het heeft een verzwaarde besturing, wat betekent dat hoe hoger de snelheid, hoe zwaarder de besturing wordt, wat zeer stabiel en precies is op de snelweg.
We merken ook op dat hoewel de besturing zeer precies en direct is, deze niet veel communiceert over wat er op de weg gebeurt. Dit is vrij typerend voor moderne elektrische stuurbekrachtigingssystemen, dus dat zou voor de gemiddelde gebruiker niet te veel een probleem moeten zijn. Het RS-model, dat sportiever is, heeft wat meer “gevoel” in de besturing, maar dat is waarschijnlijk iets wat enthousiaste rijders toch al zouden willen.
Zelfs tussen de Enyaq Coupes zijn er verschillen in de ophangingssetup. De meeste versies gebruiken een MacPherson-veerpoot voorophanging en een multi-link achterophanging. Dit zorgt voor een mooie balans tussen comfort en stabiliteit tijdens het rijden.
Het is een zeer soepele rit, zeer comfortabel en zeer verfijnd. De Enyaq Coupe absorbeert de oneffenheden van de weg netjes en biedt een comfortabele, stabiele rit op de snelwegen. Maar we merken wel dat de 20″ en 21″ wielopties meer weggeluid doorlaten en wat harder zijn bij scherpe impacts.
De RS-versie heeft een sportievere ophangingsafstemming en ligt wat lager. Ja, het biedt veel betere handling en elimineert het meeste overhellen in bochten, maar rijdt veel harder. Het lijkt ons niet dat de verandering zo dramatisch zou zijn als bij een op prestaties gericht model.
De ophanging doet echter goed werk bij het controleren van de grote omvang van de Enyaq Coupe. Het is een zeer zwaar voertuig, met al het accupakket, maar de carrosseriecontrole is nog steeds goed, zelfs bij hard rijden. Dit draagt bij aan een gevoel van stabiliteit en vertrouwen achter het stuur.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Škoda Enyaq Coupé heeft bijvoorbeeld verschillende banden die correleren met zijn uitrustingsniveaus en prestatiemogelijkheden. Als je voor de basis Selection of Business Edition uitvoering gaat, krijg je standaard 19-inch wielen. Deze hebben 235/55 R19 banden voor en iets bredere 255/50 R19 banden achter. Deze geschrankte setup zorgt voor een mooie balans tussen comfort, efficiëntie en handling, waarbij die bredere achterbanden helpen de tractie en stabiliteit te verbeteren – vooral belangrijk als je in een model met achterwielaandrijving rijdt.
De Enyaq Coupé in Sportline-uitvoering gaat naar 20-inch wielen. Deze zijn uitgerust met 235/50 R20 banden voor en 255/45 R20 banden achter. Grotere wielen en lagere profielbanden maken hem niet alleen sportiever, maar verbeteren ook de handling, wat past bij het veel levendigere gevoel van de uitvoering. Het RS-model komt ook met 20-inch wielen en dezelfde bandenmaten, echter kan het een andere rubbersamenstelling of profielontwerp hebben vanwege het extra vermogen en vierwielaandrijfsysteem.
Als je je rit wilt aanpassen, heeft Škoda veel velg- en bandenkeuzes. Ze hebben nog steeds 19-inch en 20-inch wielen, maar als je echt wilt doorpakken, hebben ze 21-inch wielen met 235/45 R21 banden voor en 255/40 R21 banden achter. Deze grotere wielen maken de auto sportiever en geven een betere handling, maar ze zorgen ook voor een wat hardere rit en verminderen licht je bereik door de verhoogde rolweerstand.
Zelfs voor winterrijden biedt Škoda unieke 19-inch winterwielsets om ervoor te zorgen dat je Enyaq Coupé veilig is in sneeuw- of ijscondities.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Enyaq Coupé SUV tilt Skoda naar een heel nieuw niveau, met een zeer strak, premium-ogend interieur, een grote sprong voorwaarts voor Skoda. De cabine is clean, eenvoudig en bijna spartaans, met gebruik van hoogwaardige materialen.
Het eerste dat opvalt als je instapt is het dashboard met het grote 13-inch touchscreen in het midden van het infotainmentsysteem. Het is een vrijstaand scherm dat wordt vergezeld door een tweede 5,3-inch digitaal instrumentencluster direct achter het stuurwiel. Sommigen zullen zeggen dat een groter bestuurdersdisplay fijn zou zijn, maar deze is zo eenvoudig, en dat is waar de Enyaq Coupé om draait.
Je zult merken dat de materiaalkwaliteit topklasse is, vooral als je in een van de hogere uitrustingsniveaus zit. Soft-touch oppervlakken zijn aanwezig op alle juiste plekken, en als een bedrijf dat om zijn impact op het milieu geeft, gebruikt Skoda gerecycled plastic en biedt het veganistische leeropties aan. De pasvorm en afwerking zijn zeer goed, en het interieur heeft een robuust, goed gebouwd gevoel.
Een van de nette designkenmerken is de aangepaste stoffering op het dashboard en de deurpanelen in sommige uitvoeringen. Het is een frisse aanpak die wat visuele en tactiele interesse toevoegt, waardoor het zich onderscheidt van de gebruikelijke leer- of houtafwerking die je elders ziet. Het ambianceverlichtingssysteem is een ander hoogtepunt, met aanpasbare kleuren om precies de juiste sfeer te creëren.
Skoda heeft duidelijk aandacht besteed aan detail. Het stuurwiel bijvoorbeeld is verwarmd in hogere uitvoeringen en komt met intuïtieve bedieningselementen voor verschillende functies. Het gebruik van gerecyclede materialen, zoals stoelhoezen gemaakt van gerecyclede plastic flessen, laat zien dat Skoda een milieuvriendelijk bedrijf is dat geen compromissen sluit op het gebied van stijl of comfort.
De middenconsole is zeer eenvoudig, met alleen een lage versnellingskeuzeknop, enkele rijmodusknoppen en een draadloos oplaadpad. Mensen zullen ofwel de eenvoud ervan waarderen, of het zal even duren voordat ze eraan gewend zijn. Er is wel veel opbergruimte, met een groot open gebied onder de console, en de deurvakken zijn enorm.
Wat de stoelen betreft zijn de voorstoelen zeer comfortabel en ondersteunend, goed voor lange ritten. In de hogere uitvoeringen zijn ze zeer verstelbaar en hebben ze functies zoals verwarming, koeling en zelfs een massagefunctie. De achterbank is behoorlijk ruim, maar de aflopende daklijn van de Coupé gaat wel ten koste van de hoofdruimte vergeleken met de reguliere Enyaq SUV.
Een opvallend kenmerk is het standaard panoramische glazen dak. Het maakt de cabine zo veel opener en laat veel licht binnen. Houd er wel rekening mee dat er geen intrekbaar zonnescherm is, wat voor sommigen een nadeel zou kunnen zijn.
Over het algemeen heeft het interieur van de Enyaq Coupé een goede mix van functionaliteit en luxe. Hoewel het misschien niet de glitter en glamour heeft van andere concurrenten, is het een warme en uitnodigende ruimte van hoge kwaliteit die waarschijnlijk veel verschillende soorten kopers zal aantrekken.
Exterieur Uiterlijk
De Enyaq Coupé combineert de praktische kant van een SUV met de slanke, moderne styling van een coupé. Het toont Skoda’s designvaardigheid, met een frisse kijk op SUV-esthetiek.
Hij heeft een grote, intimiderende grille aan de voorkant, maar heeft niet eens een conventionele radiatorgrille nodig voor koeling, aangezien het de Enyaq Coupé is. De verlichte “Crystal Face” grille met 131 LED-lampen is exclusief voor de duurdere modellen. Dit is een echt cool verlichtingselement (als het donker is). Sommigen zullen zeggen dat het een beetje te opzichtig is, maar het maakt de Enyaq Coupé wel uniek.
De koplampen zijn slank en hoekig, en ze zijn allemaal LED. Ze vloeien zeer mooi over in de gebeeldhouwde motorkap en spatborden; de voorkant is aerodynamisch en gestroomlijnd. De onderbumper is uitgerust met enkele zeer grote (voornamelijk decoratieve) luchtinlaten om hem sportief te laten lijken, en het past zeer mooi bij de rest van het ontwerp.
Als je hem van de zijkant bekijkt, is de aflopende daklijn van de Enyaq Coupé veel unieker dan een gewone SUV. Deze dalende lijn geeft de auto ook een atletischer uiterlijk, vooral met het panoramische glazen dak dat naadloos overloopt in het profiel, wat de auto een algemeen sportieve uitstraling geeft.
De wielkasten zijn geprononceerd, en afhankelijk van het model krijg je wielen variërend van 19 tot 21 inch, wat de Enyaq Coupé een gespierde, stevige houding geeft. Er loopt een gedurfde karakterlijn langs de zijkant die omhoog buigt naar de achterkant, zodat hij zelfs als hij stilstaat lijkt te bewegen.
Aan de achterkant komt de coupéstyling tot zijn recht. De achterruit loopt onder een steile hoek af en vloeit over in een korte, geïntegreerde spoiler, die bijdraagt aan de esthetiek en waarschijnlijk de aerodynamica verbetert. De slanke, brede achterlichten zijn verbonden door een lichtbalk die de hele breedte van het voertuig bestrijkt – een moderne designtrend die steeds gangbaarder wordt.
Verschillende uitvoeringen bieden unieke exterieurdetails. Dan is er die lagere achterbumper die een diffuser-achtig element heeft (voornamelijk cosmetisch op een EV), maar het maakt hem er wel sportiever uit zien. De Sportline-uitvoering heeft hoogglans zwarte accenten op de grille-omlijsting en dakrails, wat hem een iets agressievere look geeft. De RS-versie gaat nog een stapje verder met unieke voor- en achterbumpers, een achterdiffuser, RS-badges en in carrosseriekleur uitgevoerde sideskirts met zwarte inzetstukken voor wat extra sportiviteit.
De Enyaq Coupé is een zeer aantrekkelijke auto, en kleur speelt daarin een grote rol. Je kunt kiezen uit verfijnde metallic kleuren zoals Arctic Silver en Moon White of gedurfder gaan met kleuren zoals Race Blue en Phoenix Orange. Het contrast tussen de carrosseriekleur en de zwarte elementen, zoals het dak en de spiegelkappen in sommige uitvoeringen, brengt de strakke lijnen van de coupé echt naar voren.
De Enyaq Coupé heeft over het algemeen een geweldig uiterlijk dat de aspecten van een praktische SUV en een coole coupé combineert, met een look die zowel stijlvol als atletisch is maar niet te overdreven.
Comfort En Gemak
De Enyaq Coupé legt grote nadruk op comfort en gemak, waardoor je dagelijkse rit zo soepel en gemakkelijk mogelijk verloopt. De elektrische aandrijflijn zelf draagt bij aan een zeer stille, rustige rit, en dit wordt ondersteund door een aantal goed ontworpen comfortfuncties.
Laten we eerst over de stoelen praten. De voorstoelen zijn zeer comfortabel en bieden geweldige ondersteuning, waardoor lange ritten des te gemakkelijker worden. Als je kiest voor de hogere uitvoeringen, krijg je uitgebreide elektrische verstelmogelijkheden, inclusief lendensteun, waardoor je precies de juiste positie kunt vinden. Om nog maar te zwijgen van verwarmde en geventileerde stoelen en zelfs massagestoelen in de topmodellen.
De achterbank is ruim, en de beenruimte is geweldig dankzij de vlakke vloer, een voordeel van het EV-platform. Hoewel de aflopende daklijn wat hoofdruimte wegneemt in vergelijking met de reguliere Enyaq SUV, is er nog steeds voldoende ruimte voor de gemiddelde volwassene. En het panoramische glazen dak zorgt ervoor dat het open aanvoelt zodat de achterbank niet claustrofobisch aanvoelt.
Standaard klimaatregeling is tweezone, en driezone is beschikbaar op de hogere uitvoeringen. Het werkt effectief en draait stil. Een coole functie is de mogelijkheid om de cabinetemperatuur voor te conditioneren terwijl de auto nog is aangesloten, waardoor batterijbereik wordt bespaard voor de rit.
Het infotainmentsysteem is gebaseerd op een 13-inch touchscreen dat vrijwel alles in het voertuig bedient. Hoewel sommigen zullen klagen dat de touchbediening wat lastig is, vooral bij het aanpassen van temperatuurinstellingen, is het systeem zeer reactief en goed georganiseerd. Standaard zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto en een draadloos oplaadpad.
Een handige functie is het head-up display met augmented reality, beschikbaar op hogere uitvoeringen. Het projecteert belangrijke gegevens zoals navigatie-instructies op de voorruit zodat het lijkt alsof de aanwijzingen op de weg voor je zweven. Het is vooral nuttig voor navigatie, met pijlen die je perfect door bochten leiden.
Spraakbediening is een ander hoogtepunt. “Oké, Laura,” en je kunt klimaatinstellingen regelen, navigatie instellen en meer met spraakcommando’s. Het is nog niet het beste, maar in ieder geval beter dan de meeste andere systemen.
Dan voegen Skoda’s “Connect”-diensten nog meer toe, waarmee je de auto kunt controleren, het interieur kunt verwarmen of koelen, en routes kunt plannen met oplaadstops, allemaal vanaf je telefoon. Plus, over-the-air updates houden de software van je auto up-to-date.
Als je van goed geluid houdt, is het optionele Canton premium geluidssysteem een traktatie. Het heeft 12 luidsprekers die heldere hoge tonen en diepe bas produceren en past het geluid automatisch aan aan het materiaal dat wordt afgespeeld en de zitpositie van de luisteraar.
Over technologie gesproken, de Enyaq Coupé heeft voorspellende cruise control, dus het gebruikt GPS-gegevens om geleidelijk te versnellen of te vertragen voor snelheidslimietsveranderingen en voor bochten, waardoor rijden op de snelweg efficiënter wordt.
Het warmtepompsysteem is de aangewezen keuze, vooral in koudere klimaten. Het verwarmt het interieur en de accu zodat deze ook bij koude temperaturen nog steeds een goed bereik heeft.
Er is een overvloed aan opbergruimte, waaronder een groot open vak onder de middenconsole, diepe deurvakken, en zelfs kleine attente details zoals de ouderwetse Skoda-paraplu verstopt in het bestuurdersportier.
De handsfree elektrische achterklep is een andere handige functie – je kunt hem openen door met je voet onder de achterbumper te zwaaien, perfect voor als je handen vol zijn.
Rijhulpsystemen maken lange reizen ook comfortabeler. Adaptieve Cruise Control met Lane Keeping Assist zorgt voor semi-autonoom rijden en minder vermoeidheid bij de bestuurder. Het head-up display presenteert vitale informatie in je gezichtsveld zonder opdringerig te zijn.
Opladen is ook eenvoudig. De Enyaq Coupé kan snelladen met 135 kW in de basismodellen en 175 kW in het RS-model, wat lange ritten veel haalbaarder maakt. Je kunt natuurlijk nog steeds ’s nachts thuis opladen; de ingebouwde lader is 11 kilowatt, dus je kunt volledig opladen vanaf een compatibele wallbox.
Over het algemeen heeft de Enyaq Coupé een ton aan comfort- en gemaksfuncties die dagelijks rijden een plezier maken. Zeker, het staat misschien niet in elke categorie bovenaan, maar het is een zeer compleet pakket dat het leven met een elektrische auto gemakkelijk en leuk maakt.
Veiligheid En Beveiliging
De Škoda Enyaq Coupé is ontworpen met een versterkte carrosserie en beschikt over geavanceerde veiligheidssystemen, die zowel uw veiligheid als die van andere weggebruikers waarborgen. De reguliere Enyaq SUV ontving in 2021 een 5-sterren beoordeling van Euro NCAP, en dit geldt ook voor de Enyaq Coupé.
De Enyaq Coupé is uitgerust met actieve veiligheidssystemen, waaronder standaard AEB (automatisch noodremsysteem) dat voertuigen, voetgangers en fietsers kan detecteren. Of je nu in stedelijke gebieden of op de snelweg rijdt, dit systeem kan ingrijpen om een botsing te voorkomen of de impact ervan te verminderen.
En dan zijn er de rijstrookassistent en rijstrookwaarschuwingen, allemaal standaard. Rijstrookwaarschuwingssystemen zorgen voor subtiele stuurcorrecties om je in je rijstrook te houden, wat eigenlijk een zeer soepele en onmerkbare functie is die veel bestuurders waarderen, in tegenstelling tot vergelijkbare systemen in andere auto’s.
De adaptieve cruise control is ook een mooie functie, vooral bij het rijden van honderden kilometers op de snelweg. Met rijstrookassistent heb je in feite semi-autonoom rijden, zodat je veel minder moe wordt van het rijden, maar nog steeds volledige controle hebt.
Een andere functie is het dodehoekdetectiesysteem. De indicatielampjes in de zijspiegels zijn helder en duidelijk zichtbaar in je perifere zicht, en het systeem bevat ook een waarschuwing voor kruisend verkeer achter die het achteruit uitparkeren veel veiliger maakt.
Als we het over parkeren hebben, komen de hogere modellen van de Enyaq Coupé met een 360-graden camerasysteem zodat je een vogelperspectief hebt en het inpassen in kleine ruimtes een fluitje van een cent wordt. Voor- en achterparkeersensoren zijn ook standaard.
Qua passieve veiligheid is de Enyaq Coupé gebouwd om botskrachten effectief te absorberen en te verdelen. Standaard airbags omvatten front-, zij- en gordijnairbags, en dan een centrale airbag tussen de voorstoelen om te voorkomen dat de inzittenden elkaar raken bij een zijdelingse botsing.
Dit is echter een elektrisch voertuig, dus er zijn enkele aanvullende veiligheidskenmerken. Het accupakket is goed beschermd en ontworpen om los te koppelen bij een ernstige botsing, en de auto produceert een geluid bij lage snelheid om ervoor te zorgen dat voetgangers weten dat je eraan komt – wat het stilte-probleem aanpakt dat EVs typisch hebben.
Voor beveiliging is er een geavanceerd alarmsysteem en startonderbreker. Škoda Connect-diensten bieden ook functies zoals voertuigtracking als je auto wordt gestolen en controles van de voertuigstatus op afstand via een smartphone-app.
Wat zo cool is aan de Enyaq Coupé is dat hij de accu kan preconditioneren voor de best mogelijke snellading. Hij verwarmt of koelt de accu terwijl hij onderweg is naar een laadstation zodat je niet zo lang hoeft te wachten bij openbare laders (die zijn nogal schimmig).
Ja, hij heeft veel goede veiligheidsfuncties, maar enkele bestuurders zeggen dat sommige systemen, zoals de rijstrookassistent, te gevoelig zijn. Het mooie is dat bijna al deze naar wens kunnen worden aangepast of uitgeschakeld om aan je eigen rijvoorkeuren te voldoen.
Al met al geeft de Škoda Enyaq Coupé je een compleet veiligheidspakket dat passieve bescherming combineert met vele actieve veiligheids- en rijhulpfuncties, zodat je weet dat je veilig en beschermd bent wanneer je achter het stuur zit.
Hoe Rijdt Het?
De Enyaq Coupé is net zo soepel, net zo stil, net zo moeiteloos krachtig als elke andere premium elektrische auto zou moeten zijn. Elektromotoren hebben direct koppel, dus je hebt die onmiddellijke responsieve acceleratie die de Enyaq Coupé net iets sneller laat aanvoelen op de weg dan de 0-100 km/u tijd doet vermoeden.
Dit is een grote auto (Enyaq Coupé), maar hij is zo gemakkelijk te besturen in de stad. De lichte besturing bij lage snelheden, samen met het uitstekende zicht (camera- en sensorhulp op de hogere modellen), maken parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes een fluitje van een cent. Plus, de bijna geruisloze werking bij lage snelheden voegt een vleugje verfijning toe aan je stadsritten.
Op de open snelweg is echter waar de Enyaq Coupé echt uitblinkt. Hij is echt heel stil op de snelweg; er dringt niet veel wind- of weggeluid door in de cabine. Het accupakket ligt heel laag in de auto, en bij hoge snelheden zorgt dat ervoor dat de auto zeer op de grond en stabiel aanvoelt. Dus hij is er als je zin hebt om te bewegen, en het is bijna te gemakkelijk.
De ophanging heeft ook een goed compromis tussen comfort en handling. Bijna elke Enyaq Coupé absorbeert oneffenheden in de weg voor het comfort. Maar als je de grotere wielen krijgt (20″ of 21″), dan hoor je meer weggeluid en voel je zeker meer een “klap” wanneer je over scherpe kuilen rijdt. De vRS-versie bijvoorbeeld, die de sportievere versie is, heeft een lagere ophanging, dus heeft niet zoveel comfort maar handelt beter.
Regeneratief remmen is een gebied dat gemengde recensies krijgt. Ze geven je deze kleine schakelflippers achter het stuurwiel waarmee je de regeneratieniveaus kunt veranderen, wat een coole functie is, maar zelfs als je het op het hoogste niveau zet, laat het je niet echt met één pedaal rijden – je moet nog steeds het rempedaal indrukken om volledig tot stilstand te komen. De “B” op de versnellingspook heeft echter goede regeneratie, en dat is meestal prima.
Je hebt verschillende rijmodi om mee te spelen. “Eco” is het beste voor het besparen van de meeste kilometers per lading omdat het het gebruik van vermogen en klimaatregeling beperkt, maar “Sport” maakt het gaspedaal zoveel responsiever en de besturing zoveel preciezer dat rijden veel leuker wordt. “Normaal” is goed genoeg voor dagelijks rijden voor de gemiddelde bestuurder.
Zelfs de basis RWD-versies hebben vaak veel vermogen. Met de AWD-versies, met name de RS, heb je echter veel meer “pick-up” en veel betere tractie wanneer de wegen glad zijn. Maar denk niet dat de RS zoveel sneller zal zijn dan de andere AWD’s.
Het bereik van de Enyaq Coupé is een ander groot pluspunt. Als je zuinig rijdt en de omstandigheden goed zijn, kun je gemakkelijk 400-480 kilometer op één lading halen met de grotere 77 kWh accu. Hij heeft ook superieur thermisch beheer, dus hij heeft geweldig bereik en prestaties in extreme kou en hitte.
Mijn enige kleine klacht is dat het rempedaal een beetje zacht is, vooral bij het afremmen. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat de meeste EVs een combinatie van regeneratieve en frictieremssystemen gebruiken.
Maar de rijhulpmiddelen zijn goed. Adaptieve cruise control en rijstrookassistent helpen echt om de vermoeidheid van lange ritten te verminderen. De “Travel Assist”, die deze twee functies combineert voor semi-geautomatiseerd snelwegrijden, wordt vrijwel universeel geprezen als zijnde extreem soepel.
Over het algemeen is de Enyaq Coupé SUV een zeer comfortabele en geruststellende rijervaring. Niet zo sportief als enkele van zijn concurrenten, maar hij biedt een comfortabele, luxe rit waar de meeste bestuurders tevreden mee zouden moeten zijn.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Er is veel kofferbakruimte (voor een coupé) in de Enyaq Coupé. Met 570 liter laadcapaciteit met de achterbank in gebruik, verliest hij slechts weinig bagageruimte vergeleken met de reguliere Enyaq SUV, die 585 liter heeft. Dit maakt de Enyaq Coupé een van de meest praktische voertuigen in zijn klasse, die zich kan meten met veel conventionele SUV’s.
Hij heeft een zeer mooi kofferbakontwerp, met een brede opening en een lage laaddrempel, zodat het gemakkelijk is om zware of onhandig gevormde items in en uit te laden. De vloer is vlak, dus het is gemakkelijk om grote items naar binnen te schuiven. En zelfs als dat niet genoeg ruimte is, kun je de achterbank neerklappen, en dan opent het zich tot een enorme 1.700 liter, wat ideaal is voor die “extra grote” vervoersklussen.
Zelfs de kofferbak is gevuld met Skoda’s kenmerkende “Simply Clever” functies. Haken voor boodschappentassen, een bagagenet voor de kleine spullen, en sjorpunten voor de grotere lading. De vloer van de kofferbak is ook verstelbaar, dus wanneer deze in een lage positie staat, creëert het een verborgen opbergruimte eronder, maar wanneer het waterpas staat, biedt het een vlakke laadvloer.
Een zeer handige functie is de elektrische achterklep, die handsfree kan worden geopend. Zwaai gewoon met je voet onder de achterbumper, en de kofferbak opent – perfect wanneer je handen vol zijn met boodschappen of bagage.
Er is een sleuf of compartiment onder de kofferbakvloer om de laadkabels in te bewaren zodat ze niet door alles heen verstrikt raken, maar toch direct beschikbaar zijn. Nog meer ruimte en gewicht worden bespaard omdat de Enyaq Coupé niet eens een reservewiel heeft, dat zich ook in hetzelfde compartiment bevindt (de bandenreparatieset zit er ook).
De coupé-daklijn gaat wel ten koste van de verticale ruimte van de bagageruimte, maar dat zou de meesten niet echt moeten deren. Over het algemeen is de kofferbak van de Enyaq Coupé zeer praktisch; hij is groot en gemakkelijk te gebruiken.
Comfort Achterbank
Het achterbank-gedeelte van de Enyaq Coupé SUV biedt een verrassend ruimtelijke en comfortabele omgeving, ondanks de slanke, coupé-achtige daklijn van de auto. Skoda heeft echt geweldig werk geleverd door dat ruime achtercompartiment te behouden terwijl er toch een slank profiel wordt bereikt.
De beenruimte achterin is royaal; de Enyaq Coupé heeft een lange wielbasis en alle voordelen van zijn elektrische platform. Lange volwassenen zouden voldoende ruimte moeten vinden om zich uit te strekken. Ten eerste is er geen verhoging in de vloer voor een transmissietunnel, dus zelfs de middelste zitplaats is beter bruikbaar dan in de meeste andere auto’s.
Een ding dat verrassend is, is de hoofdruimte, die meestal beperkt is in coupé-gestileerde auto’s. Het is niet zo hoog als de normale Enyaq SUV, maar de meeste gemiddeld grote volwassenen zouden voldoende ruimte moeten hebben. Het kenmerkende enorme panoramische glazen dak helpt ook dat de auto niet afgesloten lijkt, ook al loopt de daklijn af.
De stoelen zelf zijn comfortabel en hebben goede vulling voor lange ritten. De buitenste stoelen hebben behoorlijk goede zijdelingse steun; de middelste is wat vlakker, maar die is alleen voor korte ritjes, dus dat is prima. Nog beter, als je voor een hoger uitrustingsniveau gaat, heb je verwarmde buitenste achterstoelen. Mooi.
Een cool ding is dat de achterzitting een kleine lip heeft aan de voorrand voor meer dijsteun. Het is zo’n klein detail maar het maakt echt een verschil in comfort, vooral tijdens lange ritten.
Zelfs de mensen op de achterbank worden niet verwaarloosd. De meeste versies hebben achter ventilatieroosters en dual climate control, zodat iedereen zo warm of koud kan zijn als ze willen. Ze hebben zelfs USB-C-oplaadpoorten, en sommige modellen hebben een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders.
Opbergruimte achterin is goed doordacht. De deurvakken zijn ruim, perfect voor het bewaren van waterflessen, en er zijn kaartenvakken aan de achterkant van de voorstoelen, waarbij sommige modellen zelfs extra opbergvakken of telefoonhouders bieden.
De achterbank is een 40/20/40-split dus je verliest niet al je passagiers wanneer je langere items moet vervoeren. Het middendeel klapt onafhankelijk naar beneden, waardoor het gemakkelijk is om lange, smalle items zoals ski’s te laden.
Het heeft behoorlijk goed zicht naar achteren; echter, de hoge taillelijn en aflopende daklijn gaan wel een beetje ten koste van de achterste ramen, dus ze zijn niet zo groot als de standaard Enyaq SUV. Het zou wat laag en claustrofobisch kunnen aanvoelen, maar het panoramadak compenseert dat door veel licht binnen te laten.
Het heeft ook grote deuren die wijd openen en een lage instaphoogte naar achteren dus het is gemakkelijk om in te stappen. Lange mensen moeten misschien bukken om het voertuig in te gaan vanwege de aflopende daklijn, maar dat is niet zo erg als bij sommige andere “coupé-achtige” SUV’s.
Kinderzitjes zijn een fluitje van een cent om te installeren met de ISOFIX-punten die gemakkelijk toegankelijk zijn op de buitenste achterstoelen. En het heeft voldoende beenruimte, zodat zelfs de grote achterwaarts gerichte stoelen niet te veel inbreuk maken op het voorste stoelgebied.
Het enige nadeel is dat de achterbank niet naar achteren kan leunen of naar voren en achteren kan schuiven, maar dat zijn dan weer functies die sommige concurrenten wel hebben. Echter, met al het comfort en de ruimte, zal dit geen significant probleem zijn voor de gemiddelde consument.
Maar over het geheel genomen is de achterbank van de Enyaq Coupé een mooie. Hij behoudt het grootste deel van de bruikbaarheid van de reguliere Enyaq SUV terwijl er een cool uitziende coupé-daklijn aan wordt toegevoegd. De Enyaq Coupé is een geweldige auto om te hebben, zelfs met achterpassagiers de hele tijd, vanwege zijn ruimte, comfort en doordachte voorzieningen.