2024 Kia Picanto Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Motor Type: | Benzine |
Versnellingsbak: | 5-versnellings handmatig / Automatisch |
Aandrijftype: | FWD |
Max. Vermogen: | 63 pk (46 kW) |
Max. Koppel: | 93 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Brandstoftype: | Benzine |
Tankinhoud in l: | 35 liter |
Top snelheid: | 145 km/h |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Aantal Zitplaatsen: | 4 or 5 |
Bagageruimte Volume (Achter): | 255 liter |
Bagageruimte Volume (met achterstoelen omlaag): | 1010 liter |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Gewicht (Leeg): | 881 kg voor 4-zits handgeschakeld 885 kg voor 5-zits handgeschakeld 884 kg voor automaat (AMT) |
Totaal Gewicht (maximaal toegestaan): | 1.320 kg |
Specificatie | 1.0 DPi | 1.0 DPi AMT |
---|---|---|
Vanaf prijs: | โฌ 18.995 | โฌ 20.995 |
Brandstoftype: | Benzine | Benzine |
Cilinders: | 3 | 3 |
Cilinderinhoud (cmยณ): | 998 | 998 |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie: | Handgeschakeld | Automatisch |
Brandstofverbruik: | 4.9 – 5.4 L/100 km | 5.2 – 5.4 L/100 km |
CO2-uitstoot: | 110 – 122 g/km | 118 – 123 g/km |
Maximaal vermogen: | 46 kW (63 pk) bij 5.000 rpm | 46 kW (63 pk) bij 5.000 rpm |
Acceleratie 0-100 km/h: | 15.4 seconden | 18.2 seconden |
Maximaal koppel: | 93 Nm bij 3.750 rpm | 93 Nm bij 3.750 rpm |
Top snelheid: | 145 km/h | 145 km/h |
Buitendimensies | |
---|---|
Hoogte: | 1485 mm |
Breedte: | 1595 mm |
Lengte: | 3605 mm |
Wielbasis: | 2400 mm |
Kenmerk | DynamicLine 4-zitter (โฌ18,995) | DynamicLine 5-zitter (โฌ19,795) | DynamicPlusLine 4-zitter (โฌ20,195) | DynamicPlusLine 5-zitter (โฌ20,995) | ExecutiveLine 4-zitter (โฌ21,195) | ExecutiveLine 5-zitter (โฌ21,995) | GT-Line 4-zitter (โฌ22,895) | GT-Line 5-zitter (โฌ23,695) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen en Interieur | ||||||||
Achterbank, 60:40 splitsbaar (tweede rij) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bluetooth-connectiviteit met spraakherkenning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Zitplaatsen, hoogte verstelbare bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Pedalen, standaard | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee | Nee |
Pedalen, afgewerkt in aluminium | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Luidsprekers, twee achter | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Luidsprekers, twee voor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stuurwiel, verwarmd (2 niveaus) | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Buitenkant | ||||||||
Buitenspiegels, elektrisch verstelbaar, verwarmd en inklapbaar | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Knipperlichten, LED geรฏntegreerd in buitenspiegels | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Ramen, donker getint (privacyglas) | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Mistlampen, achter LED | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Veiligheid en Assistentie | ||||||||
Intelligente snelheidsborden assistentie (ISLA) | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lichtsensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Immobelizer | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Achteruitrijhulp bij het oversteken (RCCA) | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Blind Spot Assistance (BCA) | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Aanvullende Uitrusting | ||||||||
Bagageruimte, luxueuze multifunctionele laadvloer | Nee | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Prijsstructuur van 2024 Kia Picanto
Uitvoering | Motor/Transmissie | Zitplaatsen | Vermogen | Netto prijs | BTW | BPM | Fiscale waarde | Consumentenprijs |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DynamicLine | 1.0 DPi Handgeschakeld | 4 | 46 kW (63 pk) | 12.222,31 | 2.566,69 | 3.426,00 | 18.215,00 | 18.995,00 |
DynamicPlusLine | 1.0 DPi Handgeschakeld | 4 | 46 kW (63 pk) | 13.076,03 | 2.745,97 | 3.593,00 | 19.415,00 | 20.195,00 |
ExecutiveLine | 1.0 DPi Handgeschakeld | 4 | 46 kW (63 pk) | 13.626,45 | 2.861,55 | 3.927,00 | 20.415,00 | 21.195,00 |
GT-Line | 1.0 DPi Handgeschakeld | 4 | 46 kW (63 pk) | 14.617,36 | 3.069,64 | 4.428,00 | 22.115,00 | 22.895,00 |
DynamicLine | 1.0 DPi AMT | 4 | 46 kW (63 pk) | 12.771,07 | 2.681,93 | 4.762,00 | 20.215,00 | 20.995,00 |
DynamicPlusLine | 1.0 DPi AMT | 4 | 46 kW (63 pk) | 13.624,79 | 2.861,21 | 4.929,00 | 21.415,00 | 22.195,00 |
ExecutiveLine | 1.0 DPi AMT | 4 | 46 kW (63 pk) | 14.313,22 | 3.005,78 | 5.096,00 | 22.415,00 | 23.195,00 |
GT-Line | 1.0 DPi AMT | 4 | 46 kW (63 pk) | 15.304,13 | 3.213,87 | 5.597,00 | 24.115,00 | 24.895,00 |
DynamicLine | 1.0 DPi Handgeschakeld | 5 | 46 kW (63 pk) | 12.055,37 | 2.531,63 | 4.428,00 | 19.015,00 | 19.795,00 |
DynamicPlusLine | 1.0 DPi Handgeschakeld | 5 | 46 kW (63 pk) | 12.909,09 | 2.710,91 | 4.595,00 | 20.215,00 | 20.995,00 |
ExecutiveLine | 1.0 DPi Handgeschakeld | 5 | 46 kW (63 pk) | 13.459,50 | 2.826,50 | 4.929,00 | 21.215,00 | 21.995,00 |
GT-Line | 1.0 DPi Handgeschakeld | 5 | 46 kW (63 pk) | 14.450,41 | 3.034,59 | 5.430,00 | 22.915,00 | 23.695,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De Kia Picanto Te Kopen?
Ok, dit is de 2024 Kia Picanto, de volledig herziene versie van Kia’s stadsauto, en wat heeft Kia er zijn eigen stempel op gedrukt met het nieuwe ontwerp, technologie en veiligheidsaspecten. De Picanto is een van de weinige overgebleven leden van de bijna uitstervende microauto-klasse, die probeert een betaalbare en goed uitgeruste oplossing te bieden voor stadsbewoners en eerste-autokopers.
Zelfs deze nieuwe versie houdt de Picanto klein met een lengte van iets meer dan 3,6 meter, perfect voor het navigeren door smalle stadsstraten en parkeren in kleinere ruimtes. Voor 2024 is het aantal uitvoeringen beperkt tot acht, van de basis DynamicLine 4-deurs tot aan de topuitvoering GT Line 5-deurs. Alle modellen worden aangedreven door dezelfde 1.0-liter atmosferische motor, gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak of automatische transmissie.
De Picanto is door de jaren heen duurder geworden, maar het is nog steeds een van de goedkoopste nieuwe auto’s in Europa. De prijzen beginnen bij โฌ18.995 rijklaar voor een basis DynamicLine handgeschakeld en net onder de โฌ24.000 voor een volledig uitgeruste GT Line automaat. Daarmee is het een behoorlijk goede concurrent voor zijn rivalen, de MG3 en Suzuki Ignis.
Het 2024 model is veel beter, met alle reguliere veiligheidsfuncties. Zelfs de nieuwe Picanto, momenteel het beste aanbod van Kia, komt standaard met autonome noodremming, dodehoekbewaking en kruisend verkeer detectie – functies die voorheen niet beschikbaar of optioneel waren. Dit pakt een van de belangrijkste kritieken op het uitgaande model aan en brengt de Picanto dichter bij het veiligheidsniveau dat van moderne auto’s wordt verwacht. Ze maken de GT niet meer, wat de turbocharged versie was. Dit heeft sommige puristen teleurgesteld die van de verhoogde prestaties hielden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Kia Picanto behoudt zijn bestaande 1.0-liter driecilinder benzinemotor in het hele gamma. Deze atmosferische motor levert slechts 46kW en 93 Nm koppel. Hoewel deze cijfers op papier misschien niet indrukwekkend lijken, is het belangrijk om ze te zien in de context van de lichte constructie van de Picanto, die minder dan een ton weegt.
In stadsverkeer, waar de Picanto zich het meest thuis voelt, blijkt de motor voldoende pittig en responsief. Hij heeft net genoeg pit om zich comfortabel te voelen in stadsverkeer en in te voegen op snellere wegen. De vermogensafgifte is lineair en voorspelbaar, waardoor bestuurders van alle ervaringsniveaus er goed mee overweg kunnen.
De beperkingen van deze aandrijflijn worden echter duidelijker wanneer de Picanto buiten zijn comfortzone wordt geduwd. Snelwegrijden, vooral bij volle belading of heuvelopwaarts, kan echt een gebrek aan kracht laten zien. Inhaalmanoeuvres vereisen zorgvuldige planning en een zware rechtervoet. Dat is waar het gemis van het oude turbocharged GT-model het meest wordt gevoeld.
De transmissiekeuzes omvatten een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een geautomatiseerde handbak (AMT). De handgeschakelde versnellingsbak wordt meestal geprezen om zijn lichte, moeiteloze bediening en gelijkmatig verdeelde versnellingen. Het stelt actievere bestuurders in staat het maximale uit de motor te halen en kan de Picanto levendiger laten aanvoelen dan de vermogenscijfers aangeven. Het koppelingspedaal heeft echter een wat vaag aangrijpingspunt, waaraan nieuwe bestuurders mogelijk moeten wennen.
De AMT, hoewel op papier gedateerd, doet zijn werk in de stad. Hij schakelt zeer soepel en helpt de motor in zijn krachtigste toerentalbereik te houden. Maar het gebrek aan versnellingen wordt duidelijk op de snelweg, waar de motor lijkt te worstelen bij hogere snelheden. Die transmissie is voor mensen die het niet erg vinden om niet betrokken te zijn of voor degenen die het grootste deel van hun tijd op de weg doorbrengen in stop-and-go verkeer.
Brandstofefficiรซntie is een sterk punt voor de Picanto, met officiรซle gecombineerde verbruikscijfers variรซrend van 5,0 tot 5,8 liter per 100km, afhankelijk van de transmissie. In tests uit de praktijk lijken deze cijfers haalbaar, en sommige gebruikers claimen zelfs een beter verbruik bij voornamelijk stadsritten. Dit maakt de Picanto een zeer kosteneffectieve auto voor de zuinige koper, maar houd er rekening mee dat sommige hybride concurrenten mogelijk nog lagere onderhoudskosten hebben.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De remmen zijn goed afgestemd op de compacte afmetingen en stedelijke oriรซntatie van de Kia Picanto. Ze hebben allemaal schijfremmen voor en trommelremmen achter, een gebruikelijke configuratie voor dit type auto. Hoewel sommigen zullen beweren dat hij rondom schijfremmen zou moeten hebben, weegt de Picanto praktisch niets, dus deze opstelling is meer dan voldoende voor waar hij voor gebruikt wordt.
In stadsverkeer hebben de remmen een zelfverzekerde stopkracht met een goede progressie en een zeer beheersbaar pedaalgevoel. Dit wordt vooral gewaardeerd in stadsverkeer waar iedereen start en stopt. De initiรซle bijt van het rempedaal is echter fatsoenlijk, niet overgevoelig, en kan meestal een soepele vertraging faciliteren.
Ook de toevoeging van ABS (Anti-blokkeer Systeem) en EBD (Elektronische Remkrachtverdeling) als standaard over het hele gamma verbetert het noodremvermogen. Deze systemen helpen bij het behouden van controle en optimaliseren de remefficiรซntie, of het nu gaat om een glad oppervlak of een panieknoodstop. De veiligheid wordt ook verbeterd door de toevoeging van autonome noodremming (AEB), die fungeert als extra backup in geval van botsingen.
En voor de zuinige koper bieden trommelremmen achter voordelen op het gebied van levensduur en lagere onderhoudskosten. Hoewel trommelremmen achter niet zo goed zijn als schijven in extreme remsituaties, gaan ze wel veel langer mee en hebben ze veel minder onderhoud nodig. Dit draagt bij aan lagere totale eigendomskosten op lange termijn.
Het is echter vermeldenswaard dat het rempedaal enigszins stijf aanvoelt, vooral wanneer de auto koud is. Deze stijfheid verdwijnt nadat de remmen zijn opgewarmd door normaal rijden. Hoewel dit niet echt een groot probleem is, is het iets dat potentiรซle kopers misschien willen “voelen” tijdens een proefrit om te zien of het bij hen past.
Besturing En Ophanging
In de stad, waar de Picanto het grootste deel van zijn tijd zal doorbrengen, valt de besturing echt op. Deze is licht en direct en kan vlot door krappe ruimtes en verkeer manoeuvreren. Vooral bij parkeermanoeuvres is de geringe benodigde inspanning prettig; parallel parkeren en driepontsdraaien zijn veel eenvoudiger.
De besturing wordt merkbaar zwaarder bij hogere snelheden en dat geeft de auto een veel steviger gevoel op de open snelweg. Hij heeft weliswaar niet het messcherpe gevoel van sommige sportiefere modellen, maar beschikt over meer dan voldoende stuurprecisie en feedback om over de snelweg te cruisen en met enige flair door de B-wegen te rijden.
Hij heeft een MacPherson-veerpoot voorwielophanging en een torsieas achter, net als alle andere auto’s in zijn klasse. Kia’s ingenieurs verdienen een compliment; ze hebben de ophanging echt afgestemd op Europese wegen. Hij is comfortabel maar tegelijkertijd niet te zacht.
De Picanto biedt een comfortabele rit door de stad en absorbeert de meeste oneffenheden in de weg probleemloos. Hij is wat stug over kleinere oneffenheden in de weg, maar heeft een korte wielbasis en een vrij stevige ophanging, wat te verwachten is van een auto van dit formaat en prijsklasse.
De ophanging houdt de carrosserie behoorlijk goed onder controle bij hoge snelheden, helt niet overmatig over in bochten en is redelijk stabiel op de snelweg. We merkten wel dat de GT Line met zijn 16-inch wielen wat stugger reed dan de basis Dynamic met 14-inch wielen. Dit is iets om rekening mee te houden voor toekomstige kopers, afhankelijk van hun lokale wegomstandigheden (en hun eigen voorkeuren).
Welke Banden Gebruikt Het?
De Kia Picanto biedt verschillende bandenmaten afhankelijk van het uitrustingsniveau. De basis DynamicLine komt met 14-inch stalen wielen voorzien van 175/65 R14 banden. Bij de DynamicPlusLine krijg je 14-inch lichtmetalen wielen met dezelfde bandenmaat. De ExecutiveLine voegt wat meer uitstraling toe met 15-inch lichtmetalen wielen en 185/55 R15 banden. De sportievere GT-Line heeft 16-inch lichtmetalen wielen met 195/45 R16 banden, wat bijdraagt aan de dynamische look en feel.
De 14-inch wielen op de DynamicLine bieden een mooie balans tussen comfort, efficiรซntie en kosteneffectiviteit. Ze hebben hogere zijwanden, waardoor ze comfortabeler rijden omdat ze de impact van de weg beter absorberen. Ze zijn ook meestal goedkoper om te vervangen, wat een pluspunt is als je probeert te besparen. Ze bieden echter mogelijk niet zoveel grip en handelingsprecisie als de grotere wielen op de GT-Line.
De overstap naar de 16-inch wielen en lagere-profiel banden van de GT-Line heeft zijn voordelen. De bredere banden bieden veel betere tractie in droge omstandigheden, wat het bochtenwerk en remvermogen verbetert. Ze geven de Picanto ook een sportievere uitstraling. Het nadeel van lagere-profiel banden is dat ze meer weggeruis en trillingen in het interieur kunnen doorlaten, en ze zijn gevoeliger voor schade door slechte wegen.
Kia heeft alle modellen uitgerust met all-season banden, die een goede balans bieden tussen grip op nat en droog wegdek, levensduur en brandstofefficiรซntie. Deze keuze past bij de rol van de Picanto als stadsauto, met goede tractie en niet te veel verlies aan brandstofeconomie.
Of je nu een enthousiaste rijder bent of gewoon je brandstofverbruik wilt verbeteren, je kunt enkele aftermarket opties overwegen. Prestatiebanden kunnen de handling verbeteren, terwijl banden met lage rolweerstand mogelijk een marginaal beter brandstofverbruik bieden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Kia Picanto is vrij eenvoudig maar toch modern. Het dashboard is vrijwel identiek aan het vorige model; Kia heeft echter enkele subtiele wijzigingen aangebracht om het interieur fris en competitief te houden met andere voertuigen in zijn klasse.
De bedieningselementen zijn logisch gerangschikt op het dashboard. Hard plastic is alom aanwezig, zoals te verwachten in deze prijsklasse; de kwaliteit en pasvorm van deze materialen zijn echter over het algemeen goed, zonder rammels of piepjes tijdens het testen. Getextureerde oppervlakken en contrasterende accentstukken breken al het plastic op, waardoor het visueel aantrekkelijk wordt.
Een van de grote interieurveranderingen voor 2024 is de toevoeging van een digitaal instrumentencluster. Dit 4,2-inch display wordt geflankeerd door traditionele analoge meters, wat een mix van oud en nieuw biedt. Het heeft een helder en leesbaar display en het toont zelfs gepersonaliseerde informatie zoals ritgegevens, brandstofverbruik en status van veiligheidssystemen. Deze kleine toevoeging maakt het interieur hoogwaardiger aanvoelen en de hele ervaring veel plezieriger.
Een 8-inch touchscreen infotainmentsysteem domineert het dashboard, en dit is nu uitgebreid naar de rest van de lijn. Dit scherm is goed gepositioneerd voor eenvoudig zicht en bereik, en de interface is niet te moeilijk te doorgronden. Het is prettig dat ze fysieke knoppen en draaiknoppen hebben toegevoegd voor de hoofdfuncties, waardoor het gemakkelijk is om aanpassingen te maken tijdens het rijden.
Zelfs de stoelen verschillen per uitrustingsniveau. De DynamicLine (basis) heeft stof, terwijl de GT Line kunstleer heeft met contrasterende inzetstukken. De stoelen zelf zijn comfortabel genoeg voor korte tot middellange afstanden, maar veel recensenten hebben opgemerkt dat bij langere ritten de stoel te weinig steun biedt, vooral in het lendengebied.
Ze hebben allemaal dit lederen (nou ja, kunstlederen) stuurwiel; het is een mooi klein tintje klasse. De GT Line-versie heeft ook een sportief stuurwiel met een afgeplatte onderkant.
Exterieur Uiterlijk
De 2024 update brengt een significante styling-vernieuwing naar de Kia Picanto, waarbij de designtaal meer in lijn wordt gebracht met Kia’s grotere en meer premium modellen. Het resultaat is een veel ‘volwassener’ en agressievere look, waardoor de Picanto opvalt in de microauto-klasse.
Aan de voorkant is de meest opvallende verandering de veel grotere, meer vierkante grille. Deze wordt vergezeld door smallere, agressievere koplampen die de auto een doelbewustere, eigentijdse uitstraling geven. Deze sportieve look is nog uitgesprokener in het GT Line model, dat beschikt over volledige LED-verlichting, inclusief onderscheidende dagrijverlichting die een unieke lichtsignatuur geeft.
Het zijprofiel blijft grotendeels ongewijzigd en behoudt de kleine, nette afmetingen van de Picanto. Maar nieuwe wielontwerpen – 14-inch op de DynamicLine, 16-inch op de GT Line – helpen het uiterlijk op te fleuren. De GT Line profiteert ook van sideskirts en andere subtiele carrosserietoevoegingen die hem een agressievere uitstraling geven.
Aan de achterkant heeft de Picanto een meer hoekig ogende achterklep met nieuwe, grotere achterlichten. Deze zijn in de GT Line-versie verbonden door een doorlopende lichtbalk die over de hele breedte van de auto loopt, een styling-kenmerk overgenomen van Kia’s grotere SUV’s dat een premium touch toevoegt. De achterbumper is ook opnieuw ontworpen, en de GT Line heeft een diffuser-achtig onderste gedeelte voor een sportievere look.
Kleuropties zijn een belangrijke factor in hoe goed de Picanto eruitziet. De basis Clear White komt zonder meerprijs, maar Kia biedt een verscheidenheid aan metallic en parelmoer kleuren om aan de personalisatiebehoefte van de consument te voldoen. Vooral de nieuwe Adventurous Green is geprezen voor hoe deze de Picanto echt laat opvallen op de weg.
Over het geheel genomen moderniseert de uiterlijke restyling met succes het uiterlijk van de Picanto zonder zijn schattigheid of vriendelijkheid te verliezen. De gedurfde stylingselementen (vooral op de GT Line) zullen hopelijk meer aandacht trekken dan alleen van eerste-autokopers of mensen die op zoek zijn naar de goedkoopste nieuwe auto op de lot.
Comfort En Gemak
Hoewel de Kia Picanto klein van formaat is, benut hij de binnenruimte zeer goed om een verrassend comfortabel en handig pakket te bieden voor stadsritten. De voorstoelen bieden goede ondersteuning en een behoorlijke verstelbaarheid, hoewel het vermeldenswaard is dat de basismodellen geen hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel hebben – een functie die wel aanwezig is op de GT Line.
De rijpositie is over het algemeen comfortabel, met een kantelbaar (maar niet in lengte verstelbaar) stuurwiel. Dit maakt het mogelijk voor de meeste bestuurders om comfortabel te zitten, maar langere personen zouden wellicht meer verstelmogelijkheden wensen.
Wat opbergruimte betreft is de Picanto ruimer dan verwacht. De deurvakken zijn een goede maat en kunnen waterflessen bevatten, terwijl de middenconsole doordacht is ontworpen met voorzieningen zoals uitklapbare bekerhouders en een behoorlijk grote opbergruimte voor een mobiele telefoon of andere kleine items. Het handschoenenkastje is ook een goede maat voor een auto in deze klasse.
De klimaatbeheersing wordt geregeld via eenvoudige, intuรฏtieve bediening. Hoewel het niet geautomatiseerd is, werkt het goed om de cabine op een aangename temperatuur te houden. De airconditioning presteert goed en koelt de kleine cabine snel af, zelfs bij warm weer.
Waar de Picanto echt in uitblinkt is het infotainmentsysteem. Het heeft het standaard 8-inch touchscreen interface dat zowel bedrade als draadloze Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt – functies die normaal gesproken zijn voorbehouden aan duurdere auto’s. Dit maakt navigatie en andere smartphonefuncties gemakkelijk toegankelijk, aangezien de Picanto deze functies niet in zijn eigen systeem integreert.
Geluid, trillingen en hardheid (NVH-niveaus) zijn over het algemeen goed beheerst voor een auto in deze klasse, hoewel niet klasseleidend. Er is weg- en windgeruis bij snelwegsnelheden, maar het is niet te afleidend. De motor wordt wat luid als hij wordt opgejaagd, maar keert terug naar een relatief subtiel gebrom tijdens het cruisen.
De kleine afmetingen van de Picanto maken hem extreem handig in de stad. Hij heeft een zeer kleine draaicirkel en, met uitstekend zicht rondom, is hij zeer gemakkelijk te parkeren en te manoeuvreren in krappe ruimtes. De toevoeging van een achteruitrijcamera in alle uitvoeringen verhoogt dit gemak verder.
Veiligheid En Beveiliging
Een van de grootste verbeteringen in de Kia Picanto is op het gebied van veiligheid en beveiliging. Kia heeft een doelgerichte inspanning geleverd om de veiligheidskenmerken van de Picanto op gelijk niveau te brengen met grotere, duurdere voertuigen, waarmee een belangrijk kritiekpunt van het vorige model wordt aangepakt.
De Kia Picanto komt standaard op alle uitrustingsniveaus met een reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), wat bewijst dat Kia veiligheid serieus neemt, zelfs in hun kleine stadsauto. Een van de hoofdcomponenten van dit veiligheidspakket is het Autonomous Emergency Braking (AEB) systeem, dat standaard is op alle Picanto uitvoeringen. Dit systeem is ontworpen om zowel voertuigen als voetgangers te detecteren om ongevallen te helpen voorkomen of de impact van een botsing te verminderen. Daarnaast zijn alle uitvoeringen uitgerust met een AEB-systeem met voetgangersdetectie en nu ook fietsersdetectie, waardoor deze auto nog beter reageert op andere weggebruikers.
De basis ADAS-functies zijn hetzelfde in de hele line-up, maar er zijn enkele kleine verschillen tussen de uitrustingsniveaus. Met name de top-of-the-line GT-Line krijgt een verbeterde versie van het AEB-systeem (aangeduid als FCA 1.5) die de mogelijkheid toevoegt om tegemoetkomend verkeer op kruispunten te detecteren.
De toegevoegde dodehoekbewaking en kruisend verkeer detectie op de volledig uitgeruste modellen is, voor een auto in deze klasse, een zeer mooie toevoeging. Deze functies bieden waardevolle assistentie in scenario’s zoals van rijbaan wisselen op meerbaanswegen of achteruit uit parkeerplaatsen rijden – situaties waar de kleine afmetingen van de Picanto het zicht anders uitdagend zouden kunnen maken.
Wat passieve veiligheid betreft behoudt de Picanto zijn configuratie met zes airbags, bestaande uit twee front-, twee zijairbags voor en doorlopende gordijnairbags. De carrosseriestructuur is ontworpen met hoogwaardig staal op belangrijke plaatsen om de crashbescherming te verbeteren.
Het is belangrijk te vermelden dat de Picanto vanaf modeljaar 2024 geen actuele Euro NCAP veiligheidsbeoordeling heeft. De 2020-2022 Kia Picanto ontving een zeer lage beoordeling van 0 sterren van Euro NCAP. Deze slechte prestatie was te wijten aan het ontbreken van noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen als standaarduitrusting. Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) en airbags, cruciaal voor het behouden van controle en het beperken van impact bij crashes, waren niet op alle modellen aanwezig, maar deze beoordeling is inmiddels verlopen. Gezien de significante veiligheidsverbeteringen in dit laatste model, is het mogelijk dat een nieuwe beoordeling een beter resultaat zou kunnen opleveren, hoewel dit nog moet blijken.
De auto is voorzien van centrale vergrendeling met afstandsbediening, een startonderbreker, en op hogere uitrustingsniveaus een alarm. Hoewel niet bepaald innovatief, is het een goed beveiligingsniveau voor een voertuig in deze prijsklasse.
Hoe Rijdt Het?
Op de weg bewijst de Kia Picanto zich als een capabele en meestal plezierige stadsauto. Hij is klein en de besturing is zeer gevoelig, wat hem perfect maakt voor de stad omdat hij door smalle straten kan manoeuvreren en in zelfs de kleinste parkeerplaatsen past.
De besturing is een bijzonder hoogtepunt in stadsverkeer. Hij is licht genoeg voor eenvoudig manoeuvreren bij lage snelheden maar wordt progressief zwaarder naarmate de snelheid toeneemt, wat zorgt voor goede feedback en precisie. In de stad blijkt de kleine draaicirkel van de Picanto een pluspunt, omdat U-bochten veel gemakkelijker zijn, evenals parkeren in kleine ruimtes.
Het zicht vanuit de bestuurdersstoel is behoorlijk goed met grote ramen en enigszins slanke stijlen die niet te veel hinderen bij het rondom zicht. Ook geeft de hoge zitpositie (voor een auto van dit formaat) een gevoel van dominantie over de weg. Hij heeft nu ook standaard een achteruitrijcamera door het hele gamma heen, wat ook helpt bij het manoeuvreren en parkeren.
Wat rijkwaliteit betreft doet de Picanto het verrassend goed voor een auto in zijn klasse. De vering absorbeert de meeste oneffenheden in de weg, maar met zo’n korte wielbasis zijn de grotere hobbels en gaten nog steeds voelbaar. De GT Line, die echter op grotere 16-inch wielen staat, zou een iets strakkere rit kunnen hebben dan de basis Sport uitvoering, dus dat is iets om rekening mee te houden afhankelijk van hoe je lokale wegen zijn.
Zelfs bij snelwegsnelheden is de Picanto zeer stabiel; echter wordt het bij deze snelheden wel merkbaar dat het wind- en weggeluid enigszins toeneemt. De motor lijkt het wat moeilijk te hebben bij hogere toerentallen, vooral met de automatische transmissie, die wat vaker moet terugschakelen om snelheid te houden tijdens het bergop rijden.
Hij heeft zeer voorspelbaar en stabiel weggedrag, met acceptabele carrosseriehelling in de bochten. Hoewel het zeker geen sportwagen is, kan de Picanto plezierig zijn om op bochtige wegen te rijden, dankzij zijn responsieve besturing en lichte karakter. De remmen hebben goed stopvermogen en zijn gemakkelijk te doseren onder normale rijomstandigheden.
Een ding dat opvalt is het brandstofverbruik; vaak liggen de werkelijke verbruikscijfers dicht bij of zijn zelfs beter dan de officieel opgegeven waarden. Dit maakt de Picanto een zeer zuinig consumentenvoertuig, vooral voor degenen die het merendeel van hun ritten in de stad maken.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de Kia Picanto biedt een behoorlijke bagagecapaciteit van 255 liter, een goed cijfer voor zijn klasse. Hoewel dit misschien niet veel lijkt in vergelijking met grotere voertuigen, is het belangrijk om de totale afmetingen en het beoogde gebruik als stadsauto in overweging te nemen.
De auto heeft een mooi ontworpen kofferbak die behoorlijk breed en diep is en waarschijnlijk normale dagelijkse spullen zonder veel problemen kan herbergen. Er is opgemerkt dat de kofferbak een week aan boodschappen voor een gezin van 3 of 4 personen kan bevatten, of twee handbagage koffers voor een weekendtripje.
Toegang tot de kofferbak is via een conventionele omhoog scharnierende achterklep. De opening is redelijk breed, maar de laaddrempel is wat hoog, dus het laden van zwaardere spullen kan wat uitdagend zijn. Het GT Line model heeft een smart key met een kofferbak-ontgrendelingsknop, wat een handig detail is.
Er zijn zelfs tashaken in de kofferbak, รฉรฉn aan elke kant. Deze zijn handig voor het vasthouden van boodschappentassen en voorkomen dat spullen gaan rollen. Er is ook verlichting in de bagageruimte, wat helpt bij het in- en uitladen in omstandigheden met weinig licht.
Het opmerkelijke aspect van dit alles is echter dat ze een ruimtebesparend reservewiel onder de kofferbakvloer hebben geplaatst. Dit is tegenwoordig een zeldzame vondst bij compacte auto’s, aangezien veel concurrenten zijn overgestapt op bandenreparatiesets. Het is fijn om te weten dat er een echt reservewiel aanwezig is, vooral voor degenen die daadwerkelijk buiten de stadsgrenzen komen.
De achterbank kan ook in een 60/40-verdeling worden neergeklapt voor wie grotere dingen moet vervoeren. Deze configuratie voegt veel laadruimte toe, maar het enige nadeel is dat de stoelen niet volledig vlak liggen, wat het gebruik ervan voor sommige omvangrijkere spullen enigszins beperkt.
Hoewel de kofferbak van de Picanto misschien niet klasseleidend is qua absolute volume, biedt hij een praktische en doordachte ruimte die aan de behoeften van de meeste stadsbewoners en kleine gezinnen zou moeten voldoen. Hij slaat een goede balans tussen kofferruimte en totale voertuiggrootte, en dit is een van de redenen waarom de Picanto zo’n veelvoorkomende stadsauto is.
Comfort Achterbank
De Kia Picanto heeft een zeer ruime achterbank voor zo’n klein ogende auto aan de buitenkant. Hij zal niet concurreren met de grotere auto’s qua comfort voor achterpassagiers, maar biedt een bruikbare ruimte die volwassenen kan huisvesten voor korte tot middellange afstanden.
De beenruimte achterin is adequaat, aangezien bijna alle testers vermeldden dat een gemiddeld grote volwassene achter de bestuurdersstoel (ook gemiddeld ingesteld) kan zitten zonder zich ernstig bekneld te voelen. Maar toch klagen langere passagiers na langdurig rijden dat hun knieรซn tegen de rugleuning van de voorstoelen komen. De hoofdruimte is over het algemeen goed, dankzij de hoge daklijn van de Picanto, wat bijdraagt aan een luchtig gevoel in het interieur.
De achterbank is ontworpen voor drie passagiers, hoewel de Picanto in werkelijkheid het best geschikt is voor het vervoeren van in totaal vier personen. De middelste zitplaats is te klein en niet zo comfortabel als de andere twee zitplaatsen; deze is alleen geschikt voor af en toe of voor een kind.
Wat voorzieningen betreft zijn de achterstoelen vrij karig, maar dat is te verwachten in deze klasse auto. Er zijn geen ventilatieopeningen achterin, wat een comfortprobleem zou kunnen zijn op zeer warme dagen, maar de auto is zo klein dat de airconditioning voorin meestal de hele cabine goed kan koelen.
Het GT Line model heeft wel een USB-C-oplaadpoort voor achterpassagiers, wat zeer attent is gezien het feit dat iedereen verslaafd is aan hun apparaten en deze constant moet opladen. Dit is niet aanwezig op het basis Sport model.
Alle buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, waardoor het een fluitje van een cent is om kinderzitjes te plaatsen. Er zijn ook drie top-tether punten, wat verschillende configuraties voor kinderzitjes mogelijk maakt. De Picanto moet dan ook worden gezien als een auto voor kleine gezinnen.
Opbergmogelijkheden achterin zijn beperkt. Er is er slechts รฉรฉn, op de rugleuning voor de passagiersstoel, en er zijn geen deurvakken of centrale armsteun met opbergruimte. Dat is misschien iets om over na te denken voor degenen die constant achterpassagiers vervoeren en dingen binnen handbereik moeten houden.
Al met al, hoewel de achterbank in de Picanto beperkingen heeft, biedt hij een bruikbare ruimte die bijdraagt aan de flexibiliteit van de auto. De achterbank is behoorlijk ruim voor een auto die in principe is ontworpen voor stadsgebruik, en dit maakt de Picanto een nog aantrekkelijkere keuze voor een kleine, praktische auto.