2025 Hyundai Tucson Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid (HEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 4WD) |
---|---|---|---|
Motortype | 1.6 T-GDI (1.598 cc) | 1.6 T-GDI (1.598 cc) | 1.6 T-GDI (1.598 cc) |
Versnellingsbak | 6-traps | 6-traps | 6-traps |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Automaat | Automaat | Automaat |
Max Vermogen (Gecombineerd) | 215 pk / 5.500 tpm | 252 pk / 5.500 tpm | 252 pk / 5.500 tpm |
Max Koppel (Totaal) | 350 Nm / 1.500-4.500 tpm | 350 Nm / 1.500-4.500 tpm | 350 Nm / 1.500-4.500 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid (HEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 4WD) |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Benzine (E10) | Benzine (E10) | Benzine (E10) |
Brandstoftankinhoud | 52L | 42L | 42L |
Accutype | Lithium-ion-polymeer | Lithium-ion-polymeer | Lithium-ion-polymeer |
Accucapaciteit | 1,49 kWh | 13,8 kWh | 13,8 kWh |
Accuspanning | 270V | 360V | 360V |
Topsnelheid | 186 km/u | 186 km/u | 186 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid (HEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 4WD) |
---|---|---|---|
Accutype | Lithium-ion-polymeer | Lithium-ion-polymeer | Lithium-ion-polymeer |
Accucapaciteit | 1,49 kWh | 13,8 kWh | 13,8 kWh |
Accuspanning | 270V | 360V | 360V |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128-134 g/km | 24-25 g/km | 29 g/km |
Elektrische Actieradius (WLTP) | โ | 62 km | 62 km |
Maximaal AC-laadvermogen | โ | 7,2 kW | 7,2 kW |
AC-laadtijd (230V) | โ | 1,7u (32A)/6,5u (10A)/8,5u (8A) | 1,7u (32A)/6,5u (10A)/8,5u (8A) |
Accugarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Standaarduitrusting | โ | โ 11 kW 3-fase laadkabel | โ 11 kW 3-fase laadkabel |
โ ICCB-kabel (In-Cable Control Box) | โ ICCB-kabel (In-Cable Control Box) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerken | i-Motion | Comfort | Comfort Smart | N Line Edition | 20th Anniversary | Premium/Premium Sky | N Line/N Line Sky |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bekleding | Obsidian Zwart stof | Stof/Leder combinatie | Stof/Leder combinatie | Suรจde/Lederlook met rode stiksels | Suรจde/Lederlook met groene stiksels | Leder | Suรจde/Lederlook met rode stiksels |
Bestuurdersstoel Hoogteverstelling | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Elektrisch | Elektrisch |
Passagiersstoel Hoogteverstelling | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Bestuurdersstoel Lendensteun | โ | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Passagiersstoel Lendensteun | โ | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Geheugenfunctie Bestuurdersstoel | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Verwarmde Voorstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Geventileerde Voorstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Verwarmde Achterstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Verwarmd Stuurwiel | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Achterbank Verdeling | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 |
Op Afstand Neerklapbare 2e Rij | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Sfeerverlichting | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Panoramadak | โ | โ | โ | โ | โ | Alleen Premium Sky | Alleen N Line Sky |
Bagageruimte (HEV) | 616L/1.795L | 616L/1.795L | 616L/1.795L | 616L/1.795L | 616L/1.795L | 616L/1.795L | 616L/1.795L |
Bagageruimte (PHEV) | 558L/1.721L | 558L/1.721L | 558L/1.721L | 558L/1.721L | 558L/1.721L | 558L/1.721L | 558L/1.721L |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie Categorie | i-Motion | Comfort | Comfort Smart | Premium/Sky | N Line/Sky | 20th Anniversary |
---|---|---|---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden & Bagage | ||||||
Bekerhouders in Middenconsole | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Opbergvak Voorportieren | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Middenopbergvak | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Middenarmsteun Voor | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Bagagenet | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Opbergvak Achter Voorstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Opbergvak Achterportieren | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Bagageafdekking | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Op Afstand Neerklapbare 2e Rij | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Klimaat & Comfort | ||||||
Airconditioning | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone | Automatische dual-zone |
Automatische Voorruitontwaseming | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Ventilatieopeningen Achter | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Warmtewerende Voorruit | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Regensensor | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Stroom & Connectiviteit | ||||||
12V Aansluiting Voor | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
12V Aansluiting Bagageruimte | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
USB-C Poort Voor | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
USB-C Poorten Achter (2x) | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Draadloos Telefoon Opladen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Interieurverlichting | ||||||
LED Interieurverlichting Voor | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
LED Interieurverlichting Achter | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
LED Bagageruimteverlichting | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Gekleurde Sfeerverlichting | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Interieurmaterialen & Afwerking | ||||||
Soft-touch Deurpanelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Metaallook Binnengrepen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Premium Instaplijsten | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Aluminium Sportpedalen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Panoramadak & Ramen | ||||||
Elektrische Ramen Voor/Achter | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Achterraam Zonneschermen | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Panoramadak | โ | โ | โ | Alleen Sky versie | Alleen Sky versie | โ |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Gewichtsspecificaties | Hybrid (HEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 4WD) |
---|---|---|---|
Rijklaar Gewicht (kg) | 1.575 | 1.750 | 1.814 |
Maximum Toegestaan Gewicht (kg) | 2.190 | 2.350 | 2.420 |
Max. Aanhangwagengewicht, Ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. Aanhangwagengewicht, Geremd (kg) | 1.360 | 1.210 | 1.210 |
Max. Kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 |
Max. Dakbelasting (kg) | 100 | 100 | 100 |
Kentekengewicht (kg)* | 1.675 | 1.850 | 1.914 |
Specificaties | Hybrid (HEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 4WD) |
---|---|---|---|
Vanafprijs | Vanaf โฌ 43.300 | Vanaf โฌ 42.950 | Vanaf โฌ 47.750 |
Brandstoftype | Benzine (E10) | Benzine (E10) | Benzine (E10) |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | 6-traps Automaat | 6-traps Automaat | 6-traps Automaat |
Prestaties | |||
Maximaal Vermogen (Gecombineerd) | 215 pk / 5.500 tpm | 252 pk / 5.500 tpm | 252 pk / 5.500 tpm |
Maximaal Koppel (Gecombineerd) | 350 Nm / 1.500-4.500 tpm | 350 Nm / 1.500-4.500 tpm | 350 Nm / 1.500-4.500 tpm |
Acceleratie (0-100 km/u) | 8,2 sec | 7,9 sec | 8,1 sec |
Topsnelheid | 186 km/u | 186 km/u | 186 km/u |
Verbruik & Emissies | |||
Brandstofverbruik (Gecombineerd WLTP) | 5,6 โ 5,7 L/100km | 1,38 L/100km | 1,38 L/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 128 โ 134 g/km | 24 โ 25 g/km | 29 g/km |
Accu & Elektrisch | |||
Accutype | Lithium-ion-polymeer | Lithium-ion-polymeer | Lithium-ion-polymeer |
Accucapaciteit | 1,49 kWh | 13,8 kWh | 13,8 kWh |
Accuspanning | 270V | 360V | 360V |
Elektrische Actieradius | โ | 62 km | 62 km |
Beschikbare Uitvoeringen | |||
Basisuitvoering | i-Motion | i-Motion | Comfort |
Middenuitvoeringen | Comfort, Comfort Smart | Comfort, Comfort Smart | Comfort Smart |
Speciale Editie | โ | 20th Anniversary | โ |
Premium Uitvoeringen | Premium, Premium Sky | Premium, Premium Sky | Premium, Premium Sky |
Sport Uitvoeringen | N Line, N Line Sky | N Line, N Line Sky | N Line, N Line Sky |
Afmeting | Standaard Model | N Line Model |
---|---|---|
Lengte | 4.510 mm | 4.520 mm |
Breedte | 1.865 mm | 1.865 mm |
Hoogte | 1.650 mm | 1.650 mm |
Wielbasis | 2.680 mm | 2.680 mm |
Bodemvrijheid | 170 mm | 170 mm |
Overhang Voor | 905 mm | 905 mm |
Overhang Achter | 925 mm | 935 mm |
Categorie/Functie | i-Motion | Comfort | Comfort Smart | Premium | Premium Sky | N Line | N Line Sky | 20th Anniversary |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prijzen & Specificaties | ||||||||
HEV Prijs | โฌ 43.300 | โฌ 46.500 | โฌ 47.700 | โฌ 51.100 | โฌ 52.400 | โฌ 51.100 | โฌ 52.400 | โ |
PHEV 2WD Prijs | โฌ 42.950 | โฌ 46.250 | โฌ 47.450 | โฌ 50.850 | โฌ 52.150 | โฌ 50.850 | โฌ 52.150 | โฌ 48.950 |
PHEV 4WD Prijs | โ | โฌ 47.750 | โฌ 48.950 | โฌ 52.350 | โฌ 53.650 | โฌ 52.350 | โฌ 53.650 | โ |
CO2 (HEV/PHEV) | 128/24 g/km | 129/24 g/km | 130/24 g/km | 131/24 g/km | 133/25 g/km | 132/24 g/km | 134/25 g/km | -/24 g/km |
Energielabel | A | A | A | B | B | B | B | A |
Exterieur | ||||||||
Velgen | 17โณ lichtmetaal | 17โณ lichtmetaal | 17โณ lichtmetaal | 19โณ lichtmetaal | 19โณ lichtmetaal | 19โณ N Line | 19โณ N Line | 19โณ Anniversary |
Bandenmaat | 215/65 R17 | 215/65 R17 | 215/65 R17 | 235/50 R19 | 235/50 R19 | 235/50 R19 | 235/50 R19 | 235/50 R19 |
LED Koplampen | Basis | Basis | Basis | IFS systeem | IFS systeem | IFS systeem | IFS systeem | Basis |
LED Dagrijverlichting/Achterlichten | โ/- | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ |
LED Mistlampen | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Dakrails | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Privacy Glas | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Elektrisch/Verwarmde Spiegels | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ |
Panoramadak | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Interieur & Comfort | ||||||||
Bekleding | Stof | Stof/Leder | Stof/Leder | Leder | Leder | Suรจde/Leder Rood | Suรจde/Leder Rood | Suรจde/Leder Groen |
Bestuurdersstoel | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Elektrisch+Geheugen | Elektrisch+Geheugen | Elektrisch+Geheugen | Elektrisch+Geheugen | Elektrisch+Geheugen |
Lendensteun | โ | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Verwarmde Stoelen V/A | -/- | โ/- | โ/- | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ | โ/โ |
Geventileerde Voorstoelen | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Verwarmd Stuurwiel | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Klimaatregeling | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone |
Achter Airconditioning | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Sfeerverlichting | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Neerklapbare Achterbank | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 |
Op Afstand Neerklapbaar | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Technologie | ||||||||
Digitaal Instrumentenpaneel | 4โณ+12,3โณ | Volledig 12,3โณ | Volledig 12,3โณ | Volledig 12,3โณ | Volledig 12,3โณ | Volledig 12,3โณ | Volledig 12,3โณ | Volledig 12,3โณ |
Navigatiescherm | 12,3โณ | 12,3โณ | 12,3โณ | 12,3โณ | 12,3โณ | 12,3โณ | 12,3โณ | 12,3โณ |
Head-up Display | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Draadloos Laden | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
KRELL Audiosysteem | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Digitale Sleutel 2.0 | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Slimme Achterklep | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Veiligheid & ADAS | ||||||||
Parkeersensoren | Voor/Achter | Voor/Achter | Voor/Achter | V/A + Zijkant | V/A + Zijkant | V/A + Zijkant | V/A + Zijkant | V/A + Zijkant |
Rondomzicht Camera | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Dodehoek Detectie | โ | Basis | Basis | Met camera | Met camera | Met camera | Met camera | Met camera |
Highway Driving Assist | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Adaptieve Cruise Control | Basis | Met Stop&Go | Met Stop&Go | Met Stop&Go | Met Stop&Go | Met Stop&Go | Met Stop&Go | Met Stop&Go |
Accessoire Categorie | Omschrijving | Prijs (โฌ) |
---|---|---|
Comfort & Technologie | ||
LED Verlichting | Bagageruimte en achterklep verlichting | 249 |
Voetenruimte verlichting voor (wit of blauw) | 269 | |
Voetenruimte verlichting achter (wit of blauw) (vereist voorverlichting) | 209 | |
Display Bescherming | Schermbeschermfolie voor facelift model | 79 |
Veiligheidstechnologie | Dashcam voorzijde met parkeermodus | 449 |
Dashcam voor & achter met parkeermodus | 549 | |
Ritregistratiesysteem (incl. RRS certificering) | 359 | |
Oplaadoplossingen | Thuislader (voor Plug-in Hybrid) | 299 |
Comfort Verlichting | Uitstapverlichting met Hyundai logo | 219 |
Styling & Exterieur | ||
Carrosserie Bescherming | Achterbumper bescherming in geborsteld staal | 145 |
Achterbumper bescherming in piano zwart | 135 | |
Achterbumper bescherming met reliรซfpatroon | 125 | |
Deurgreep beschermfolie | 75 | |
Transparante bumperbeschermfolie | 65 | |
Zwarte bumperbeschermfolie | 59 | |
Decoratieve Elementen | Achterklep sierlijst in geborsteld staal | 169 |
Achterklep sierlijst in piano zwart | 169 | |
Deur sierlijsten in geborsteld staal | 299 | |
Deur sierlijsten in piano zwart | 269 | |
Spiegelkappen in geborsteld staal | 259 | |
Spiegelkappen in piano zwart | 259 | |
Styling Pakketten | Carrosserie styling kit in geborsteld staal (achterklep sierlijst, deur sierlijsten, spiegelkappen) | 659 |
Carrosserie styling kit in piano zwart | 639 | |
Sidesteps | โSportyโ stijl in zilver | 939 |
โSportyโ stijl in zwart | 939 | |
Met grijze accenten (niet voor PHEV) | 759 | |
Met zwarte accenten (niet voor PHEV) | 759 | |
Graphics | โSport stripesโ in mat zwart | 239 |
โRacing stripesโ in mat zwart | 259 | |
Interieur & Bescherming | ||
Vloerbescherming | Luxe velours mattenset | 75 |
Basis tapijt mattenset | 55 | |
Rubber mattenset | 95 | |
N Line rubber mattenset | 109 | |
N Line velours mattenset | 105 | |
Middenconsole rubber mat | 35 | |
Premium Interieur | N-Style lederen interieur | 1.999 |
Instapbescherming | Instaplijsten (4-delige set) | 159 |
Kofferbakbescherming | Basis kofferbakmat | 85 |
Heavy Duty kofferbakmat | 189 | |
Omkeerbare kofferbakmat | 89 | |
Laaddrempel bescherming | 39 | |
Veiligheidsuitrusting | DUO Noodpakket | 79 |
Transport & Bagage | ||
Daktransport | Aluminium dakdrager set | 299 |
Dakkoffer โHyundaiโ 330L | 489 | |
Dakkoffer โHyundaiโ 390L | 549 | |
Fietsdrager Active (voor dakdragers) | 169 | |
Fietsdrager Pro (voor dakdragers) | 299 | |
Ski/snowboard drager (voor dakdragers) | 159 | |
Trekhaakaccessoires | Vaste trekhaak | 669 |
Afneembare trekhaak | 859 | |
Semi-elektrisch inklapbare trekhaak | 1.939 | |
7-polige bekabelingsset | 349 | |
13-polige bekabelingsset | 399 | |
Fietstransport | Basis fietsdrager (voor trekhaak) | 249 |
Uebler f24 inklapbare drager | 599 | |
Uebler i21 inklapbare & kantelbare drager | 809 | |
Bescherming & Onderhoud | ||
Oppervlaktebescherming | Hyundai Glasscoat (exterieur & interieur bescherming met 5 jaar garantie) | 449 |
Pakket Naam | Inbegrepen Onderdelen | Afwerking Opties | Prijs (โฌ) | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|
Carrosserie Styling Pakket | ||||
Geborsteld Staal Pakket | โ Achterklep sierlijst | Geborsteld Staal | 659 | โ Creรซert een samenhangend exterieur uiterlijk |
โ Deur sierlijsten | โ Alle onderdelen hebben dezelfde afwerking | |||
โ Spiegelkappen | โ Professionele montage inbegrepen | |||
Piano Zwart Pakket | โ Achterklep sierlijst | Piano Zwart | 639 | โ Sportief donker accent uiterlijk |
โ Deur sierlijsten | โ Past bij bestaande zwarte sierelementen | |||
โ Spiegelkappen | โ Professionele montage inbegrepen | |||
N Line Design Elementen | ||||
N Line Styling Set | โ N Line rubber vloermatten | Zwart/Rode accenten | Variabel | โ Speciaal ontworpen voor N Line modellen |
โ N Line instaplijsten | โ Rode contrasterende stiksels | |||
โ N Line exterieur elementen | โ Sport design elementen | |||
โ N Line interieur sierdelen | ||||
20e Jubileum Pakket | ||||
Jubileum Editie Styling | โ Speciale 19โณ lichtmetalen velgen | Model specifiek | Inbegrepen in | โ Limited edition styling |
โ Unieke stoelbekleding met groene stiksels | uitvoering prijs | โ Speciale exterieur en interieur elementen | ||
โ Jubileum badges | โ Exclusieve design elementen | |||
โ Unieke kleuropties |
2025 Hyundai Tucson Prijzen
Trim Level | Hybrid (HEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 2WD) | Plug-in Hybrid (PHEV 4WD) |
---|---|---|---|
Base Pricing | |||
i-Motion | โฌ 43,300 | โฌ 42,950 | Not Available |
Comfort | โฌ 46,500 | โฌ 46,250 | โฌ 47,750 |
Comfort Smart | โฌ 47,700 | โฌ 47,450 | โฌ 48,950 |
Premium | โฌ 51,100 | โฌ 50,850 | โฌ 52,350 |
Premium Sky | โฌ 52,400 | โฌ 52,150 | โฌ 53,650 |
N Line | โฌ 51,100 | โฌ 50,850 | โฌ 52,350 |
N Line Sky | โฌ 52,400 | โฌ 52,150 | โฌ 53,650 |
20th Anniversary | Not Available | โฌ 48,950 | Not Available |
Monthly Lease from | |||
i-Motion | โฌ 293 | โฌ 291 | Not Available |
Comfort | โฌ 315 | โฌ 313 | โฌ 324 |
Comfort Smart | โฌ 323 | โฌ 322 | โฌ 332 |
Premium | โฌ 346 | โฌ 345 | โฌ 355 |
Premium Sky | โฌ 355 | โฌ 353 | โฌ 364 |
N Line | โฌ 346 | โฌ 345 | โฌ 355 |
N Line Sky | โฌ 355 | โฌ 353 | โฌ 364 |
20th Anniversary | Not Available | โฌ 332 | Not Available |
Is Het De Moeite Waard Om De Hyundai Tucson Te Kopen?
De Hyundai Tucson 2025 is iets bijzonders in de reis van het model. Het is moeilijk te geloven dat het al bijna twintig jaar geleden is sinds het in 2004 voor het eerst op de weg verscheen. Deze vierde generatie Tucson heeft een verse update gekregen voor 2025, wat laat zien hoe toegewijd Hyundai is aan vooruitgangโook al bestaat deze generatie pas ongeveer drie jaar. Ze hebben grote aanpassingen gedaan, vooral als het gaat om de interieur technologie en de hybride aandrijflijn.
De Tucson is altijd een belangrijke speler geweest voor Hyundai, die het opneemt tegen zwaargewichten als de Toyota RAV4, Nissan Qashqai, Skoda Karoq en Volkswagen Tiguan, plus concurrenten als de Peugeot 3008 en Volvo XC40 in de drukke compacte SUV-markt. In 2023 werden er alleen al in de VS meer dan 210.000 exemplaren verkocht, waarmee het Hyundaiโs bestverkopende model werd. Het heeft duidelijk een brede aantrekkingskracht!
Als we naar het grotere plaatje kijken, heeft de Tucson echt zijn stempel gedrukt in vergelijking met modellen als de Volkswagen Tiguan, Nissan Rogue en Subaru Foresterโhoewel Subaru momenteel geen hybride optie heeft, wat een leuk weetje is. De Tucson komt naar voren als een betere deal in vergelijking met een vergelijkbaar uitgeruste Tiguan, plus het heeft een geavanceerder hybride systeem dan wat je krijgt met de Rogue. Een bijzonder interessante vergelijking ontstaat met zijn platformgenoot, de Kia Sportage Hybrid, die veel van dezelfde technologie deelt maar een lagere prijsklasse heeft, hoewel de Tucson marginaal betere interieurkwaliteit en meer verfijnde styling biedt.
Wanneer we hem vergelijken met de Toyota RAV4 Hybrid, haalt de Tucson misschien niet helemaal het brandstofverbruik van de RAV4โhij ligt ongeveer 3-4 MPG achterโmaar hij biedt wel een veel stillere rit, vooral tijdens het cruisen op snelwegen. Dit pakt direct een veelgehoorde kritiek aan op het motorgeluid van de RAV4 tijdens acceleratie.
Het modeljaar 2025 brengt een zorgvuldig overwogen vernieuwing die zich richt op het verbeteren van de gebruikerservaring en verfijning in plaats van drastische herontwerpen. Deze aanpak weerspiegelt Hyundaiโs begrip van hun klantenbasis, die praktische verbeteringen verkiezen boven radicale veranderingen. De vernieuwing introduceert nieuwe technologische functies terwijl de onderscheidende ontwerpelementen behouden blijven die de huidige generatie succesvol hebben gemaakt.
En natuurlijk is de vernieuwde Hyundai Tucson een grote stap voorwaarts in hun SUV-lineup, met zowel Hybrid (HEV) als Plug-in Hybrid (PHEV) opties. Het ontwerp is geรฏnspireerd op Hyundaiโs Vision T concept, wat resulteert in een elegantere, meer verfijnde uitstraling. Je hebt verschillende uitrustingsniveaus om uit te kiezen, beginnend met de basis i-Motion en oplopend tot de luxe N Line en zelfs een speciale 20th Anniversary editie. Elk niveau komt met meer features en een vleugje luxe.
Wat de prijzen betreft, begint de HEV vanaf ongeveer โฌ43.300, terwijl de PHEV vanaf ongeveer โฌ42.950 start. Eerlijk gezegd is dat niet slecht als je kijkt naar alle technologie en features die je krijgt. Bovendien hebben beide versies solide milieuvriendelijke credentials, scoren ze goed op energielabels en houden ze de CO2-uitstoot onder controle.
Motor, Prestaties En Transmissie
Zowel de HEV als PHEV varianten hebben een geavanceerde 1.6-liter T-GDI turbobenzinemotor, die de basis vormt van hun hybride aandrijflijnen. De verbrandingsmotor alleen produceert 158 pk (117,6 kW) bij 5.500 tpm, wat Hyundaiโs expertise in turbo-motoren met kleine cilinderinhoud demonstreert.
De Hybrid versie combineert deze motor met een 44,2 kW elektromotor en een 1,49 kWh lithium-ion-polymeer accu, wat resulteert in een gecombineerd systeemvermogen van 215 pk. Deze aandrijflijn levert een gebalanceerde mix van prestaties en efficiรซntie, waarbij de elektromotor zorgt voor direct beschikbaar koppel voor verbeterde respons.
De Plug-in Hybrid verhoogt de elektrificatie met een krachtigere 66,9 kW elektromotor en een aanzienlijk grotere 13,8 kWh accu. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 252 pk, wat het de krachtigere optie maakt. Dit extra vermogen gaat niet ten koste van de efficiรซntie, waarbij de PHEV tot 62 km op pure elektrische kracht kan rijden.
Beide varianten maken gebruik van een geavanceerde 6-traps automatische transmissie, specifiek ontworpen om de unieke eigenschappen van hybride aandrijflijnen aan te kunnen. De transmissie biedt soepele, verfijnde schakelovergangen en helpt de interactie tussen de elektrische en verbrandingskrachtbronnen te optimaliseren.
Het PHEV-model voegt handige oplaadmogelijkheden toe. Je kunt hem opladen met een maximaal vermogen van 7,2 kW, wat betekent dat je een volledige lading kunt krijgen in ongeveer 1,7 uur als je een 32A lader hebt. Als je een standaard 10A huishoudelijk stopcontact gebruikt, duurt het ongeveer 6,5 uur. Dit zorgt voor praktisch gebruik bij zowel thuis als openbaar opladen.
Als het gaat om koppel, leveren zowel de HEV als PHEV een indrukwekkende 350 Nm tussen 1.500 en 4.500 tpm. Dit brede koppelbereik betekent dat je solide prestaties krijgt in het middenbereik en een soepele rijervaring ongeacht de omstandigheden.
In tests uit de praktijk valt het hybride systeem op door zijn soepele integratie van de elektrische en benzine krachtbronnen. De overgang tussen beiden is meestal naadloos, vooral in stadsverkeer waar de elektromotor dat directe koppel biedt voor snelle acceleratie. Er is echter een lichte vertraging merkbaar wanneer maximaal vermogen wordt gevraagd bij snelwegsnelheden, voornamelijk door turbovertraging van de benzinemotor.
Als je voor de plug-in hybrid gaat, heb je ook de optie van vierwielaandrijving. Dit systeem werkt mechanisch in plaats van de elektrische achteras-setups die je in sommige andere modellen vindt. Je kunt het zelfs vergrendelen voor zwaardere omstandigheden, waardoor je indien nodig een gebalanceerde 50/50 koppelverdeling krijgt. Bovendien helpt dit mechanische AWD-systeem het voertuig om tot 2.000 pond te trekken, wat hetzelfde is als de niet-hybride versie.
Wat prestaties betreft, tonen tests een gestage acceleratie, met 0-60 mph tijden tussen 7,6 en 8,2 seconden, afhankelijk van de omstandigheden en hoe de aandrijflijn is ingesteld. Deze cijfers plaatsen de Tucson Hybrid onder de snellere opties in zijn klasse, waardoor hij de meeste concurrenten qua acceleratie net voorbij kan streven.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De vooras heeft geventileerde schijfremmen, die geweldig zijn voor het koel houden tijdens die zware remmomenten. Ondertussen heeft de achterkant standaard schijfremmen. Qua formaat zijn de voorste rotors ongeveer 12,6 inch, en de achterste zijn iets kleiner met 11,9 inch. Samen zorgen deze voor substantiรซle remkracht, gezien het gewicht van de Tucson.
Als je kijkt naar tests uit de praktijk, is het behoorlijk indrukwekkend. De Tucson kan van 100 naar 0 km/u in slechts 2,76 seconden over een afstand van ongeveer 38,12 meter. Dat is niet slecht en plaatst hem in de beter presterende categorie voor zijn klasseโzeker geruststellend wanneer je snel moet stoppen.
Nu, over het regeneratieve remsysteem: het heeft drie niveaus van energieterugwinning die je kunt bedienen met schakelpeddels direct achter het stuurwiel. Dit zie je meestal in volledig elektrische voertuigen, en het stelt bestuurders in staat om aan te passen hoeveel regeneratief remmen ze willen op basis van hun eigen stijl en de rijomstandigheden. Er is zelfs een handige โAutoโ modus die de regeneratieniveaus automatisch aanpast, afhankelijk van wat er op de weg gebeurt.
Een aspect waar Hyundai zich echt op heeft gericht is hoe het rempedaal aanvoelt. Ze hebben het zorgvuldig gekalibreerd zodat er een soepele overgang is tussen regeneratief en frictieremmen. Sommige hybriden kunnen wat vreemd aanvoelen wanneer je remt, maar de Tucson geeft je een mooie progressieve weerstand die het remmen soepel en gecontroleerd laat aanvoelen.
Voor 2025 heeft Hyundai de integratie van het regeneratieve remsysteem met de geavanceerde rijhulpsystemen van het voertuig verbeterd. Het systeem kan nu automatisch de regeneratieve remkracht aanpassen op basis van verkeersomstandigheden en volgafstand bij gebruik van adaptieve cruise control.
Het vermogen van het hybride systeem om energie terug te winnen via regeneratief remmen draagt aanzienlijk bij aan de brandstofefficiรซntie in de stad, waarbij tests laten zien dat uitgebreid gebruik van regeneratief remmen het brandstofverbruik in de stad tot 10% kan verbeteren in vergelijking met lichter gebruik van deze functie.
Besturing En Ophanging
De voorwielophanging maakt gebruik van onafhankelijke MacPherson-veerpoten met schroefveren en een stabilisatorstang, die zorgen voor goede initiรซle schokabsorptie terwijl de stuurprecisie behouden blijft. De achter multi-link opstelling met stabilisatorstang zorgt voor betere wielcontrole tijdens het bochtenwerk terwijl nog steeds een goed rijcomfort wordt behouden.
De stuurrespons is verschillend gekalibreerd voor de verschillende rijmodi. In de Normal modus biedt de besturing een lichter gevoel dat goed geschikt is voor stadsritten en parkeermanoeuvres. De Sport modus verhoogt het stuurgewicht en zorgt voor een directere respons, hoewel we opmerken dat zelfs in deze instelling de besturing wat feedback van de weg mist.
Als we kijken naar de afstelling van de ophanging, laat deze echt zijn kunnen zien op de snelweg. We hebben het getest bij snelheden tot 130 km/u, en raad eens? Er was nauwelijks overhelling en de stabiliteit was indrukwekkend. Bovendien handelt het systeem het extra gewicht van de hybride onderdelen uitstekend af, zonder de rijkwaliteit of handling aan te tasten.
Als je kiest voor de N-Line uitvoering, zul je merken dat de ophanging wat stugger is. Ondanks de strakkere setup behoudt het nog steeds een gebalanceerde mix van sportiviteit en comfort. En voor degenen die wat meer aanpassing willen, komen sommige uitvoeringen met een adaptieve ophanging. Dit stelt bestuurders in staat om de rijeigenschappen aan te passen op basis van hun voorkeuren of de rijomstandigheden die ze tegenkomen.
Wat betreft de impact van oneffenheden, deze wordt goed beheerst. De ophanging doet een behoorlijk solide werk in het filteren van die vervelende wegonvolkomenheden zonder controle over de carrosserie te verliezen. Je merkt dit echt op die hobbelige stadswegen, waar de Tucson zich beheerst gedraagt en niet te veel hardheid in de cabine laat doordringen. Het is eigenlijk best indrukwekkend.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Tucson Hybrid komt op de hogere uitrustingsniveaus met 19-inch lichtmetalen velgen, voorzien van Michelin Primacy all-season banden in de maat 235/50 R19. Deze bandenkeuze vertegenwoordigt een zorgvuldige balans tussen comfort, handling en efficiรซntie-overwegingen die vooral belangrijk zijn voor een hybride voertuig.
De Michelin Primacy banden tonen goede allround prestatie-eigenschappen, met voldoende grip in zowel droge als natte omstandigheden terwijl een redelijke rolweerstand wordt behouden om brandstofefficiรซntie te ondersteunen. Het 50-serie zijwandprofiel biedt een goed compromis tussen handling-respons en rijcomfort.
Bandengeluid is goed onder controle, vooral bij stedelijke en voorstedelijke snelheden, hoewel er een merkbare toename is in bandengeluid bij snelwegen boven 130 km/u. Het akoestische glas dat in de Tucson wordt gebruikt, helpt dit effect in de cabine te minimaliseren.
Lagere uitrustingsniveaus komen standaard met 17-inch wielen, die potentieel beter rijcomfort en iets verbeterde brandstofefficiรซntie kunnen bieden door verminderde rolweerstand. De kleinere wielomvang zorgt ook voor meer zijwand-demping bij ruwe wegomstandigheden.
De levensduur van de banden lijkt redelijk op basis van vroege tests, hoewel langetermijn-duurzaamheidsgegevens nog niet beschikbaar zijn voor het 2025 model. Het bandenspanningscontrolesysteem geeft nauwkeurige metingen en duidelijke waarschuwingen wanneer drukaanpassingen nodig zijn.
Het is vermeldenswaard dat het extra gewicht van het hybride model is meegenomen in de bandenspecificatie, met draagvermogenswaarden die geschikt zijn voor de toegenomen massa van de hybride aandrijflijncomponenten.
Interieur Uiterlijk
De 2025 vernieuwing brengt significante verbeteringen aan het interieur van de Tucson, gecentreerd rond de nieuwe gebogen dubbele 12,3-inch display opstelling die het dashboard domineert. Deze nieuwe interface creรซert een meer premium, technologisch geavanceerde atmosfeer die de algehele interieurambiance verheft.
De materiaalkwaliteit is zorgvuldig overwogen door de hele cabine, met zachte materialen op veelgebruikte plekken. Het bovenste dashboard is gemaakt van zacht aanvoelend spuitgegoten plastic met overtuigende nepstiksel-details. Als je kiest voor de N-Line uitvoering, krijg je microvezel bekleding met sportieve rode stiksels die de look echt versterken. En voor degenen die gaan voor de 20th Anniversary editie? Je krijgt deze exclusieve suรจde/leer combinatie met opvallende groene stikselsโeen detail dat echt opvalt.
De middenconsole kreeg ook een make-over. Ze hebben een nieuwe elektronische versnellingskeuze toegevoegd die nu op de stuurkolom is gemonteerd. Dit herontwerp creรซert ruimte voor opslag, wat de cabine een meer open en functioneel gevoel geeft. Plus, de klimaatregeling heeft nog steeds die fysieke knoppenโgelukkig maar! Het is zoโn praktische keuze, vooral tijdens het rijden.
De sfeerverlichting is verbeterd voor 2025, met 64 verschillende kleuropties beschikbaar. De verlichting is strategisch geplaatst om de architectonische elementen van het interieur te accentueren terwijl afleidende reflecties in de voorruit โs nachts worden vermeden.
Sprekend over praktisch, ze hebben echt nagedacht over opbergruimte in deze cabine. Er is een nieuwe plank boven het handschoenenkastje voor je telefoon of andere kleine items, grote deurvakken en een diepe middenconsole bak. Zelfs de draadloze oplaadpad is herontworpen met een richel om je telefoon vast te houden en de koeling tijdens het opladen te verbeteren. Best slim, toch?
En laten we de N-Line uitvoering niet vergeten. Het brengt enkele unieke interieuraccenten zoals aluminium pedalen, die sportieve rode stiksels en speciale vloermatten. Deze elementen versterken niet alleen de esthetiek maar bieden ook duurzaamheid voor dagelijks gebruik. Over het algemeen is het een mooie balans tussen stijl en functionaliteit.
Exterieur Uiterlijk
Het nieuwe exterieurontwerp van de Tucson behoudt zijn gedurfde karakter terwijl het subtiele verfijningen introduceert die zijn visuele aantrekkingskracht versterken. De voorzijde heeft een vernieuwd grille-ontwerp dat naadloos integreert met de karakteristieke LED-dagrijverlichting, wat een unieke lichtsignatuur creรซert die hem onderscheidt in het segment.
De N-Line uitvoering voegt sportievere elementen toe, waaronder een agressiever voorbumperontwerp, donkere chrome accenten en unieke 19-inch wielen die het voertuig een dynamischere uitstraling geven. Deze visuele verbeteringen compromitteren de fundamentele ontwerptaal van het voertuig niet, maar vullen deze juist effectief aan.
Als je naar de zijkant kijkt, zijn de karakterlijnen nog steeds aanwezig van het vorige model, met diepe vouwen en texturen die een cool lichtspel creรซren over de oppervlakken. En dat 3D-effect op de zijpanelen? Het onderscheidt de Tucson echt van de meer conservatieve ontwerpen die je vaak ziet.
Wanneer je naar de achterkant kijkt, zie je volledige LED-achterlichten met een nette lichtstrip die over de hele achterkant loopt. De richtingaanwijzers zijn gewone lampen, die wat lager in de bumper zijn geplaatstโwe vonden dit een kleine kostenbesparende beslissing die misschien beter doordacht had kunnen worden.
Hyundai heeft zijn logo slim geรฏntegreerd in het achterruitglas in plaats van een traditionele badge te gebruiken, wat een schone, moderne uitstraling creรซert. Deze ontwerpkeuze vertegenwoordigt innovatief denken in merkidentiteitspresentatie terwijl de verfijnde uitstraling van het voertuig behouden blijft.
De daklijn heeft die sportieve helling die we waarderen, maar het beperkt de hoofdruimte binnen niet. Plus, dakrails voegen wat functionaliteit toe zonder het algehele design te verstoren. De verborgen achterruitwisser, weggewerkt onder de spoiler, draagt alleen maar bij aan die schone look.
Lakkleuren omvatten een nieuwe Shadow Gray kleur die een semi-matte uitstraling biedt zonder de onderhoudsuitdagingen van echte matte afwerkingen. Het kleurenpalet is zorgvuldig geselecteerd om de ontwerpelementen van het voertuig te accentueren terwijl een brede marktaantrekkingskracht behouden blijft.
De exterieurafmetingen zijn geoptimaliseerd om de binnenruimte te maximaliseren terwijl beheersbaarheid in de stad behouden blijft. De versie met lange wielbasis biedt extra praktisch nut zonder de gebalanceerde proporties van het voertuig te compromitteren.
En voor de voorverlichting? Het heeft projector-stijl LED-koplampen met zowel groot- als dimlicht die fantastische zichtbaarheid bieden terwijl die unieke stijl behouden blijft. Plus, die functionele zijventilatieroosters zien er niet alleen goed uit maar helpen ook met de aerodynamica.
Comfort En Gemak
De Tucson zet echt een nieuwe standaard voor comfort in zijn klasse, beginnend met opnieuw ontworpen voorstoelen die volledig gericht zijn op betere ondersteuning en verstelbaarheid. Als je voor de Premium of N Line modellen gaat, krijg je elektrische stoelverstelling met een handige geheugenfunctie voor de bestuurder. Aan de andere kant houden de instapversies vast aan handmatige verstelling met hoogteregeling. In de hogere uitvoeringen geeft de bestuurdersstoel je 8-weg elektrische verstelling samen met 2-weg lendensteun, en raad eens? De passagiersstoel in de topmodellen heeft dezelfde functies.
De klimaatregeling is verbeterd met een automatisch dual-zone systeem dat een nieuwe luchtzuiveringsfunctie bevat. Het systeem handhaaft gescheiden temperatuurregeling voor bestuurder en passagier, met ventilatieopeningen achterin die zorgen voor goede luchtverdeling door de hele cabine. Het PHEV-model bevat een pre-conditioning mogelijkheid, waarmee de interieurtemperatuur kan worden ingesteld tijdens het opladen.
Je zult ook van het panoramadak houden dat standaard is op de hogere uitvoeringen; het strekt zich uit tot in het achterste zitgedeelte, wat de cabine echt opent en die luchtige sfeer geeft. En wanneer je de zon moet blokkeren, werkt het elektrische zonnescherm perfect.
Geluid, trillingen en hardheid (NVH) controle? Ja, het is serieus verbeterd dankzij akoestisch glas en betere geluidsisolatie. Weg- en windgeruis worden behoorlijk stil gehouden, zelfs bij snelwegsnelheden, hoewel je wat windgeruis kunt horen als je boven de 130 km/u gaat.
In de topuitvoeringen komen de stoelen met zowel verwarming als ventilatie, en het hybride model behoudt die comfortabele features zonder de batterij-efficiรซntie aan te tasten. Het verwarmde stuurwiel heeft twee standen, maar we merkten wel wat occasionele problemen op die dealer-aandacht nodig hadden.
Opbergruimte? Hyundai heeft er veel over nagedacht. De middenconsole is opnieuw ontworpen en biedt veel meer ruimte, dankzij de nieuwe op de stuurkolom gemonteerde versnellingshendel. En de draadloze oplaadpad? Die is vernieuwd voor betere koeling en heeft een oppervlak dat je apparaten beter vasthoudt.
De nieuwe โBaby Modeโ feature demonstreert Hyundaiโs aandacht voor passagierscomfort, met soepelere acceleratie en zachtere algemene voertuigreacties. Deze innovatieve functie is bijzonder waardevol voor families met jonge kinderen of bij het vervoeren van gevoelige items.
De elektrische achterklep is ook een mooie toevoeging. Je kunt hem handsfree bedienen door simpelweg achter de auto te staan met je sleutelhanger. Het werkte betrouwbaar in onze tests, plus je kunt de openingshoogte aanpassen aan verschillende garage-opstellingen.
Nu, over dat hybride energiestroomdisplay โ het geeft je real-time informatie over hoe energie wordt verdeeld, met duidelijke graphics die je helpen efficiรซnter te rijden. Er zijn drie niveaus van regeneratief remmen die je kunt bedienen met peddels aan het stuurwiel, en het PHEV-model voegt zelfs extra displays toe voor oplaadstatus en energiestroom.
Digital Key 2.0 is beschikbaar vanaf de Premium uitvoering, waarmee je compatibele smartphones als je autosleutel kunt gebruiken. Dit systeem stelt je ook in staat om digitale sleutels veilig te delen met familie en bevat afstandsbedieningsfuncties voor het voertuig.
Het KRELL premium audiosysteem, dat standaard is vanaf de Comfort Smart uitvoering, schittert echt met zijn hoogwaardige geluidskwaliteit dankzij een geoptimaliseerde speakeropstelling. Plus, het heeft geavanceerde geluidsverwerking om audiokwaliteit intact te houden ongeacht de rijomstandigheden.
En voor die krappe parkeerplekken laat de remote smart parking assist je het voertuig vooruit of achteruit manoeuvreren van buitenaf met je sleutelhanger. Het heeft veiligheidsfuncties die de auto stoppen als obstakels worden waargenomen, wat een fijn veiligheidsnet is.
Het head-up display is verbeterd met verhoogde helderheid en uitgebreide informatie-weergaveopties, inclusief navigatieaanwijzingen, snelheid en veiligheidssysteemstatus. Het display blijft duidelijk zichtbaar, zelfs in fel zonlicht.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 Tucson komt uitgerust met een uitgebreide suite van geavanceerde veiligheidsfuncties, waaronder verbeterde voorwaartse botsingsvermijding die nu voetgangers en fietsers beter herkent. Het systeem werkt effectief in zowel daglicht als bij weinig licht, wat consistente bescherming biedt.
De dodehoekbewaking is verbeterd met camera-gebaseerde visualisatie in het instrumentencluster, die real-time videobeelden van dode hoeken biedt wanneer richtingaanwijzers worden geactiveerd. Deze functie verbetert het situationele bewustzijn tijdens rijstrookwisselingen en bochten aanzienlijk.
Het Highway Driving Assist systeem is verfijnd voor 2025, met verbeterde rijstrookcentrering en adaptieve cruise control functionaliteit. Het systeem handhaaft goede rijstrookpositionering hoewel tests uitwezen dat het het beste werkt op goed gemarkeerde snelwegen in plaats van landelijke wegen.
Het nieuwe systeem voor bestuurdersaandachtmonitoring gebruikt een infraroodcamera om de alertheid van de bestuurder te volgen, en kan het voertuig tot een veilige stop brengen als ongeschiktheid van de bestuurder wordt gedetecteerd. Dit vertegenwoordigt een significante vooruitgang in actieve veiligheidstechnologie.
De structurele integriteit van het voertuig is behouden met de integratie van de hybride aandrijflijn, waarbij topveiligheidsbeoordelingen worden behaald. De plaatsing van de accu compromitteert de crashstructuur niet terwijl het bijdraagt aan een lager zwaartepunt.
De Premium uitvoering introduceert geavanceerde parkeerfuncties waaronder Surround View Monitor en zijparkeersensoren, die de standaard voor- en achtersensoren complementeren. Het systeem biedt meerdere cameraweergaven voor precies manoeuvreren.
Geavanceerde parkeerhulpfuncties omvatten een 360-graden camerasysteem met meerdere kijkhoeken en dynamische parkeerrichtlijnen. Het systeem biedt duidelijke visualisatie zelfs bij weinig licht, hoewel de beeldkwaliteit wordt beschreven als adequaat in plaats van uitzonderlijk.
Automatisch noodremmen werkt soepel en voorspelbaar, waarbij tests consistente reactietijden en gepaste interventieniveaus laten zien. Het systeem integreert goed met andere veiligheidsfuncties om uitgebreide botsingsvermijdingscapaciteit te bieden.
Het achterpassagiersalarmsysteem gebruikt geavanceerde radar-gebaseerde detectie, capable van het detecteren van zelfs subtiele bewegingen zoals ademhaling, wat uitstekende bescherming biedt tegen het per ongeluk achterlaten van kinderen of huisdieren in het voertuig.
ISOfix kinderzitverankeringen zijn gemakkelijk toegankelijk in de achterstoelen, met duidelijke markering en goede ruimte voor stoelinstallatie. Het systeem accommodeert een breed scala aan kinderzitontwerpen terwijl goede beveiliging behouden blijft.
Hoe Rijdt Het?
De Tucson hybrid blinkt echt uit als het gaat om dagelijks rijden. Je zult merken dat hij soepel vermogen levert, en de manier waarop hij carrosseriebewegingen beheerst is behoorlijk goed gecontroleerd. Een van de opvallende kenmerken? De elektromotor springt bij met direct koppel, wat echt helpt om turbo-vertraging te maskeren wanneer je door de stad zoeft.
Wanneer je de snelweg opgaat, is hij stabiel en verfijnd. Die hybride aandrijflijn houdt de vermogensafgifte constant, zelfs wanneer je snelheid opbouwt. Tot ongeveer 120 km/u doet hij uitstekend werk in het beheersen van wind- en weggeluid, maar ja, je zou wat meer windgeruis kunnen horen zodra je sneller gaat dan dat.
Het regeneratieve remsysteem biedt goede modulatie door zijn drie intensiteitsniveaus, waarbij de Auto-modus bijzonder effectief blijkt in gevarieerde verkeerssituaties. De overgang tussen regeneratief en frictieremmen is naadloos, een opmerkelijke verbetering ten opzichte van sommige concurrenten.
Als je kiest voor de PHEV-versie, krijg je wat extra EV-specifieke rijmodi. Dit betekent dat je kunt beslissen wanneer je elektrisch vermogen wilt gebruiken of het wilt bewaren voor later. Behoorlijk handig om het meeste uit je energie te halen, afhankelijk van het soort rit dat je maakt.
En als we het hebben over de rijervaring, wordt weggeluid tot een minimum beperkt dankzij solide geluidsisolatie en het gebruik van akoestisch glas. Dit helpt echt om een stille en verfijnde omgeving binnen te creรซren. Plus, die hybride aandrijflijnen werken stil, wat alleen maar bijdraagt aan de rustige sfeer.
Wanneer je door de stad navigeert, zul je de goede zichtbaarheid en relatief krappe draaicirkel waarderen. Die volledig elektrische werking bij lage snelheden? Maakt parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes een fluitje van een cent, super soepel en stil.
De verschillende rijmodi van de Tucson veranderen zijn karakter behoorlijk. Eco-modus draait helemaal om efficiรซntie, terwijl Sport-modus je een responsiever gaspedaal en wat meer punch geeft. Er is zelfs een Baby-modus die zorgt voor een super soepele rit, wat perfect is voor familieuitjes.
Qua handling slaat hij een mooie balans tussen comfort en controle. Je voelt niet te veel overhelling in de bochten, zelfs met het extra gewicht dat komt van het hybride systeem. De besturing? Die geeft fatsoenlijke feedback en is gemakkelijk te hanteren, zelfs bij lage snelheden.
Als je lange ritten plant, is het comfort indrukwekkend. Die ondersteunende stoelen gecombineerd met een consistente rijkwaliteit maken langere reizen echt minder vermoeiend. Plus, de efficiรซntie van het hybride systeem laat je verder rijden zonder te hoeven stoppen voor brandstofโvaak meer dan 800 kilometer in praktijksituaties, wat behoorlijk goed is.
En laten we de tech niet vergetenโhij heeft adaptieve cruise control en rijstrookbehoudssystemen die echt goed samenwerken. Ze bieden semi-autonoom rijden op snelwegen, houden je netjes in je rijstrook en behouden veilige afstanden. Even een heads-up: het presteert het beste op goed gemarkeerde wegen. Dus, over het algemeen is de Tucson hybrid een solide keuze voor wie op zoek is naar een soepele, efficiรซnte rit!
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Als het gaat om laadruimte, is er een klein verschil tussen de HEV- en PHEV-modellen, voornamelijk vanwege waar ze de accuโs hebben geplaatst. De HEV geeft je een solide 616 liter ruimte met de stoelen omhoog, en als je die achterstoelen neerklapt, opent het zich tot een enorme 1.795 liter. Aan de andere kant beginnen de PHEV-modellen bij 558 liter, maar je kunt dat uitbreiden tot 1.721 liter wanneer je alles neerklapt.
Beide modellen hebben een vlakke laadvloer, wat super praktisch is. De hybride systemen zitten niet echt in de weg. Plus, sommige versies hebben een handige tweedelige bagagevloer die perfect is voor het opbergen van die oplaadkabels in de PHEV.
De bagageruimte ingaan is een fluitje van een cent dankzij een elektrisch bedienbare achterklep die je daadwerkelijk handsfree kunt bedienen, wat standaard is op de luxere uitvoeringen. Het werkt perfect wanneer je achter het voertuig staat met de sleutelhanger, en je kunt aanpassen hoe hoog hij opent om in je garage te passen.
Over die laadvloer gesprokenโhij zit op precies de juiste hoogte voor gemakkelijk laden. Er is een gelaagd opbergsysteem, wat geweldig is voor het georganiseerd houden van je kleinere items. En hier is een leuk weetje: het hybride model vervangt de volwaardige reserveband door een reparatieset, wat wat extra ruimte onder de vloer vrijmaakt voor je oplaadkabels of misschien wat nooduitrusting.
De bagageafdekking? Die is behoorlijk doordacht. Het heeft solide bevestigingspunten en werkt soepel. Je kunt het gemakkelijk verwijderen als je het niet nodig hebt, en er is zelfs een plek om het op te bergen wanneer je grotere spullen vervoert. De achterstoelen zijn verdeeld in een 40:20:40 configuratie, wat handig is voor het vervoeren van langere items zonder te veel passagiersruimte op te offeren. Als je gaat voor de Comfort Smart uitvoering of hoger, vind je ook afstandsbediende ontgrendelingen, wat prettig is.
Wat cool is, is dat de plaatsing van de hybride accu niet ten koste gaat van de bagageruimte. Het behoudt die praktische vorm en capaciteit net als de niet-hybride versies. Dat is best een prestatie qua techniek, als je het mij vraagt.
Je zult merken dat er opberghaken en sjorpunten verspreid zijn door de bagageruimte, zodat je bagagenetten en andere uitrusting veilig kunt bevestigen. Plus, er is een 12-volt stopcontact achterin, wat je de flexibiliteit geeft om accessoires van stroom te voorzien.
Met een lage laaddrempel en een brede opening is het laden van grotere items vrij eenvoudig. Het rechthoekige ontwerp van de bagageruimte maakt ook optimaal gebruik van de ruimte. En voor 2025 hebben ze de verlichting in de bagageruimte verbeterd, wat een game changer is voor het laden van spullen โs nachts.
De bagageruimte kan worden uitgebreid met de optionele dakrails en dwarsdragers, die extra bagageboxen ondersteunen met capaciteiten van 330 of 390 liter.
Comfort Achterbank
Het achterpassagiersgedeelte draait echt helemaal om comfort. Je hebt een hoofdruimte van 1.000mm (of 980mm als je kiest voor het panoramadak), en beenruimte is ook behoorlijk royaalโ996mm voor de HEV-modellen en 955mm voor de PHEV-modellen. Dus ja, volwassenen kunnen hier zeker wat strekken. Het is eigenlijk een van de ruimste plekken in zijn klasse, wat een mooie bonus is.
Zitcomfort wordt verbeterd door verstelbare rugleuninghoeken, waardoor passagiers hun optimale zitpositie kunnen vinden. De buitenste zitplaatsen bieden goede dijondersteuning en comfortabele kussens voor lange reizen.
Als het gaat om klimaatbeheersing achterin, wordt dit geregeld via speciale ventilatieopeningen en USB-C-oplaadpoorten, wat handig is. Er is echter geen aparte klimaatzone speciaal voor de achterpassagiers. Toch doet de luchtverdeling behoorlijk goed werk in het comfortabel houden van alles rondom.
Het panoramadak strekt zich ver uit in het achterste zitgedeelte, wat een open en luchtig gevoel creรซert. De elektrische zonnescherm biedt goede zonwering wanneer nodig, met minimale impact op de hoofdruimte.
De middenarmsteun bevat twee bekerhouders en biedt een comfortabele positie voor langere reizen. De stoelbekleding komt overeen met de kwaliteit van de voorstoelen, met bijzonder premium materialen in hogere uitrustingsniveaus.
Verwarmde achterstoelen zijn beschikbaar op hogere uitrustingsniveaus, een ongebruikelijke feature in deze klasse. De verwarmingsfunctie werkt effectief en voegt significant comfort toe tijdens koud weer.
Installatie van kinderzitjes is eenvoudig met gemakkelijk toegankelijke ISOFIX-punten en goede ruimte voor grotere autostoelen. De achterdeuren openen wijd, wat gemakkelijke toegang faciliteert voor autostoelinstallatie en in- en uitstappen van kinderen.
Wat betreft opbergruimte zijn er enkele royale deurvakken, zakken aan de achterkant van de voorstoelen, en nog wat kleine opbergplekken verspreid in het rond. De vlakke vloer maakt het comfortabeler voor iedereen die in het midden zit, hoewel, eerlijk gezegd, die middenstoel waarschijnlijk het beste is voor kortere ritten.