2025 BYD SEAL Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Motortype | Permanente magnetische synchroonmotor | Voor: Asynchrone motor Achter: Permanente magnetische synchroonmotor |
Enkele motor/Duale motor | Enkele motor | Duale motor |
Versnellingsbak | Enkele versnelling reductie versnellingsbak | Enkele versnelling reductie versnellingsbak NVT (Elektrisch) |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Automatisch, continu variabel | Automatisch, continu variabel |
Maximale kracht | 230 kW (313 pk) | 390 kW (530 pk) |
Maximaal koppel | 360 Nm | 670 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Voldoen aan emissienormen | Geen emissies | Geen emissies |
Top snelheid | 180 km/h | 180 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Accu Type | BYD Blade Battery – Lithium-ijzerfosfaat (LFP) – Cel naar Carrosserie | BYD Blade Battery – Lithium-ijzerfosfaat (LFP) – Cel naar Carrosserie |
Nettocapaciteit Accu | 82,5 kWh | 82,5 kWh |
Accu Gewicht | 580 kg | 580 kg |
Nominale Spanning | 550 V | 550 V |
Temperatuurbeheer | Warmtepomp | Warmtepomp |
Type Oplaadpoort | CCS2 | CCS2 |
AC Oplaadvermogen | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
DC Snelladen Vermogen | 150 kW | 150 kW |
AC Oplaadtijd (0-100%) | 8,3 uur | 8,3 uur |
DC Snelladen Tijd (30-80%) | 26 minuten | 26 minuten |
DC Snelladen Tijd (10-80%) | 37 minuten | 37 minuten |
Vehicle-to-Load (V2L) Vermogen | Niet beschikbaar | 3,3 kW |
WLTP Gecombineerd Bereik | 570 km | 520 km |
WLTP Stadsbereik | 690 km | 600 km |
Gemiddeld Energieverbruik | 16,6 kWh/100km | 18,2 kWh/100km |
Accugarantie | 8 jaar / 200.000 km (70% Gezondheidsstatus) | 8 jaar / 200.000 km (70% Gezondheidsstatus) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 |
Inhoud bagageruimte | 400 liter | 400 liter |
Inhoud voorste koffer (Frunk) | 53 liter | 53 liter |
Achterbanken split | 40 / 60 | 40 / 60 |
Voorstoelverstelling | 8-voudig elektrisch (bestuurder), 6-voudig elektrisch (passagier) | 8-voudig elektrisch (bestuurder), 6-voudig elektrisch (passagier) |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) |
Voorstoelverwarming | Ja | Ja |
Voorstoelventilatie | Ja | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Ja | Ja |
Bekleding | Leder met ruitpatroon stiksel | Leder met ruitpatroon stiksel |
Verwarmd stuur | Ja | Ja |
Ambientelicht | Ja (multicolor, configureerbaar) | Ja (multicolor, configureerbaar) |
Glazen schuif-/kanteldak | Panoramisch glazen dak (inclusief opvouwbare zonnescherm) | Panoramisch glazen dak (inclusief opvouwbare zonnescherm) |
Aanvullende functies | – Donkergrijze stoffen hemelbekleding – Middenarmsteun met opbergvak (voor en achter) – LED leeslampjes (voor en achter) | – Donkergrijze stoffen hemelbekleding – Middenarmsteun met opbergvak (voor en achter) – LED leeslampjes (voor en achter) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Gewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 2,130 | 2,260 |
Maximaal gewicht voertuig (kg) | 2,510 | 2,631 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 0 | 0 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 0 | 0 |
Max. trekhaaklast (kg) | 75* | 75* |
Max. dakbelasting (kg) | 0 | 0 |
Opmerkingen:
- De trekhaaklast van 75 kg wordt specifiek genoemd voor gebruik met een fietsendrager of bagagebox, niet voor het trekken van een aanhangwagen.
Specificatie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ45.990 | โฌ50.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Design | Excellence |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving (RWD) | Vierwielaandrijving (AWD) |
Transmissie | Automatisch, continu variabel | Automatisch, continu variabel |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 16,6 kWh/100km (WLTP) | 18,2 kWh/100km (WLTP) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd) | 570 km (WLTP) | 520 km (WLTP) |
Elektrische actieradius (Stad) | 690 km (WLTP) | 600 km (WLTP) |
Accucapaciteit (bruto) | 82,5 kWh | 82,5 kWh |
Accutype | BYD Blade Battery (LFP) | BYD Blade Battery (LFP) |
Laadtijd AC (0-100%, 11 kW) | 8,3 uur | 8,3 uur |
Laadtijd DC (30-80%, 150 kW) | 26 minuten | 26 minuten |
Maximale kracht | 230 kW (313 pk) | 390 kW (530 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 seconden | 3,8 seconden |
Maximale koppel | 360 Nm | 670 Nm |
Top snelheid | 180 km/h | 180 km/h |
Vehicle-to-Load (V2L) | Niet beschikbaar | 3,3 kW |
Energie-efficiรซntielabel | A | A |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.460 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1.875 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2.150 mm |
Lengte | 4.800 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Draai cirkel diameter | 11,4 m |
Functiecategorie | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Startprijs | โฌ45.990 | โฌ50.990 |
Aandrijflijn | ||
– Motortype | Permanente magneet synchrone motor | Voor: Asynchrone motor Achter: Permanente magneet synchrone motor |
– Aandrijftype | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
– Max. vermogen | 230 kW (313 pk) | 390 kW (530 pk) |
– Max. koppel | 360 Nm | 670 Nm |
– Rijmodusselector | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw | Eco, Normaal, Sport, Sneeuw |
Accu en opladen | ||
– Accutype | BYD Blade Accu (LFP) – Cell to Body | BYD Blade Accu (LFP) – Cell to Body |
– Accucapaciteit (netto) | 82,5 kWh | 82,5 kWh |
– Accugewicht | 580 kg | 580 kg |
– Nominale spanning | 550 V | 550 V |
– WLTP-bereik (gecombineerd) | 570 km | 520 km |
– WLTP-bereik (stad) | 690 km | 600 km |
Exterieur | ||
– Afmetingen (L/B/H) | 4.800 / 1.875 / 1.460 mm | 4.800 / 1.875 / 1.460 mm |
– Breedte (met spiegels) | 2.150 mm | 2.150 mm |
– Wielbasis | 2.920 mm | 2.920 mm |
– Voor-/achterwielspoorbreedte | 1.620 mm / 1.625 mm | 1.620 mm / 1.625 mm |
– Luchtweerstandscoรซfficiรซnt | 0,219 | 0,219 |
– Wielen | 19″ Lichtmetaal (8J ET:45) | 19″ Lichtmetaal (8J ET:45) |
– Banden | 235/45 R19 99V XL Continental EcoContact | 235/45 R19 99V XL Continental EcoContact |
– Panoramisch glazen dak | Standaard (met opvouwbaar zonnescherm) | Standaard (met opvouwbaar zonnescherm) |
– LED-verlichting | Volledig LED (koplampen, achterlichten, dagrijverlichting) | Volledig LED (koplampen, achterlichten, dagrijverlichting) |
– Exterieurkleuren | Polar White, Space Black, Atlantis Grey, Ice Blue, Indigo Grey, Shadow Green, Tahitian Blue | Polar White, Space Black, Atlantis Grey, Ice Blue, Indigo Grey, Shadow Green, Tahitian Blue |
Interieur | ||
– Zitplaatsen | 5 | 5 |
– Bekleding | Leder met diamantpatroon stiksel | Leder met diamantpatroon stiksel |
– Interieurkleuren | Zwart, Tahitian Blue | Zwart, Tahitian Blue |
– Voorstoelen | 8-voudig elektrisch (bestuurder), 6-voudig elektrisch (passagier) | 8-voudig elektrisch (bestuurder), 6-voudig elektrisch (passagier) |
– Bestuurdersstoel | Geheugenfunctie, Elektrische lendensteun | Geheugenfunctie, Elektrische lendensteun |
– Stoelverwarming/-ventilatie | Voorstoelen verwarmd en geventileerd | Voorstoelen verwarmd en geventileerd |
– Achterbank | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar |
– Stuurwiel | Lederen bekleding, verwarmd, multifunctioneel | Lederen bekleding, verwarmd, multifunctioneel |
– Sfeerverlichting | Meerkleurig, configureerbaar (deuren en dashboard) | Meerkleurig, configureerbaar (deuren en dashboard) |
– Bagageruimte | 400 L (achter) + 53 L (frunk) | 400 L (achter) + 53 L (frunk) |
Infotainment | ||
– Hoofddisplay | 15,6″ draaibaar touchscreen | 15,6″ draaibaar touchscreen |
– Instrumentencluster | 10,25″ digitaal (configureerbaar) | 10,25″ digitaal (configureerbaar) |
– Geluidssysteem | 12 luidsprekers met Dynaudioยฎ, HD-geluidsoptimalisatie | 12 luidsprekers met Dynaudioยฎ, HD-geluidsoptimalisatie |
– Smartphone-integratie | Apple CarPlay, Android Auto | Apple CarPlay, Android Auto |
– Draadloos opladen | 2x 15W Qi-laders | 2x 15W Qi-laders |
– Navigatie | HERE-kaarten met live verkeersgegevens | HERE-kaarten met live verkeersgegevens |
– Connectiviteit | 4G, WiFi-hotspot, BYD-app | 4G, WiFi-hotspot, BYD-app |
– USB-poorten | 2x Type A (18W), 2x Type C (60W) | 2x Type A (18W), 2x Type C (60W) |
Rijden en Onderstel | ||
– Ophanging (voor/achter) | Dubbele wishbone / Multi-link | Dubbele wishbone / Multi-link |
– Schokdempers | Standaard | Frequentie Variabele Demping |
– Remschijven | Geventileerd en geperforeerd (voor en achter) | Geventileerd en geperforeerd (voor en achter) |
– Draaicirkel | 11,4 m | 11,4 m |
– Stuurbekrachtiging | Elektrisch | Elektrisch |
Veiligheid en Rijassistentie | ||
– Airbags | Voor, zij, gordijn, knie, centraal | Voor, zij, gordijn, knie, centraal |
– 360ยฐ Camera | Standaard | Standaard |
– Parkeersensoren | Voor (2) en achter (4) | Voor (2) en achter (4) |
– Geavanceerde rijassistentie | Adaptieve cruise control, Rijstrookassistent, AEB, BSD, FCW, LDW, TJA, etc. | Adaptieve cruise control, Rijstrookassistent, AEB, BSD, FCW, LDW, TJA, etc. |
– ISOFIX | Buitenste zitplaatsen achter en voorpassagiersstoel | Buitenste zitplaatsen achter en voorpassagiersstoel |
Comfort en Gemak | ||
– Klimaatregeling | Automatisch met twee zones | Automatisch met twee zones |
– Warmtepomp | Standaard | Standaard |
– Luchtzuivering | PM 2.5 filter, Actief luchtzuiveringssysteem | PM 2.5 filter, Actief luchtzuiveringssysteem |
– Keyless Entry & Start | Standaard | Standaard |
– Elektrische achterklep | Standaard | Standaard |
– Head-Up Display | Niet beschikbaar | Standaard |
– Automatisch dimmende spiegels | Interieur | Interieur |
– Regensensor | Standaard | Standaard |
– Automatische koplampen | Standaard | Standaard |
Aanvullende Functies | ||
– NFC-sleutelkaart | Standaard | Standaard |
– OTA-updates | Standaard | Standaard |
– Kinderachterlating-detectie | Standaard | Standaard |
Garantie | ||
– Voertuig | 6 jaar / 150.000 km | 6 jaar / 150.000 km |
– Accu | 8 jaar / 200.000 km (70% SoH) | 8 jaar / 200.000 km (70% SoH) |
– Aandrijflijn | 8 jaar / 150.000 km | 8 jaar / 150.000 km |
Geen beschikbare accessoires
Geen beschikbare pakketten
Prijsstructuur van 2025 BYD SEAL
Model & Aandrijving | Design-RWD | Excellence-AWD |
---|---|---|
Basisprijs | โฌ45.990 | โฌ50.990 |
Bijkomende Kosten | ||
– Afleveringskosten | โฌ869,85 | โฌ869,85 |
– Inschrijving Kentekenregister | โฌ47,65 | โฌ47,65 |
– Tenaamstelling | โฌ7,50 | โฌ7,50 |
– Recyclingbijdrage | โฌ75,00 | โฌ75,00 |
Totaal Bijkomende Kosten | โฌ1.000,00 | โฌ1.000,00 |
Prijsopbouw | ||
– Netto Catalogusprijs | โฌ37.181,82 | โฌ41.314,05 |
– BTW (21%) | โฌ7.808,18 | โฌ8.675,95 |
– BPM | โฌ0 | โฌ0 |
Totale Consumentenprijs | โฌ45.990 | โฌ50.990 |
Lease Mogelijkheden | ||
– Private Lease vanaf | โฌ619 | โฌ679 |
– Netto Bijtelling vanaf* | โฌ249 | โฌ283 |
*Gebaseerd op 36,97% inkomstenbelasting voor 2024: 16% tot โฌ30.000 en 22% boven โฌ30.000 van de fiscale waarde
Is Het De Moeite Waard Om De BYD SEAL Te Kopen?
De nieuwe BYD Seal markeert een belangrijke mijlpaal voor de Chinese autofabrikant bij zijn intrede in de zeer competitieve markt voor elektrische sedans. De Seal zal direct concurreren met de Tesla Model 3, Polestar 2 en BMW i4, met als doel premium functies, indrukwekkende prestaties en een competitieve prijs te bieden. Dit is BYD’s derde grote aanbod in veel markten na de ATTO 3 SUV en Dolphin hatchback, wat de snelle ontwikkeling en uitbreiding van het merk in de mondiale EV-markt laat zien.
Verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus – basis Dynamic, middenniveau Premium en topmodel Performance – biedt de Seal een reeks opties om aan verschillende budgetten en voorkeuren te voldoen. Opmerkelijk is dat zelfs het middenniveau Premium-model in de meeste markten ver onder de prijs van de basis Tesla Model 3 ligt, terwijl het qua bereik en vermogenscijfers gelijk of beter presteert. Nu, met dit agressieve prijsbeleid en BYD’s reputatie voor batterijtechnologie, is de Seal een zeer aantrekkelijke deal geworden voor degenen die elektrisch willen gaan rijden.
De Seal is ontworpen in BYD’s “oceaan-geรฏnspireerde” ontwerptaal, en hoewel hij zeer aerodynamisch is, slaagt hij er toch in om er futuristisch en uniek uit te zien. Hij heeft een laag gelegen carrosserie met slanke lijnen, wat hem een sportieve uitstraling geeft, en enkele slimme designelementen zoals de “zeehonden-flipper” deurgrepen die hem persoonlijkheid geven zonder als een gimmick over te komen. Het eindresultaat is een auto die duurder lijkt dan hij daadwerkelijk is, wat op zijn beurt bijdraagt aan het verbeteren van BYD’s imago als bedrijf.
Een van de meest onderscheidende kenmerken van de Seal is het feit dat hij gebruik maakt van BYD’s Blade-batterijtechnologie. Het ontwerp van deze batterij is LFP (Lithium IJzer Fosfaat) en heeft vele voordelen zoals verhoogde veiligheid, langere levensduur en efficiรซntere verpakking. De indrukwekkende bereikgetallen van de Seal (tot 570 km WLTP voor het Premium-model) zijn een bewijs dat deze technologie in de praktijk werkt.
Nu we de vele aspecten van de Seal hebben verkend, is รฉรฉn ding zeker: dit is een auto die serieus moet worden genomen door iedereen die op zoek is naar een elektrische sedan. Hoewel de Seal zijn oudere en meer ervaren concurrenten misschien niet in elke categorie verslaat, maakt de combinatie van prijs, functies en algemene prestaties de Seal tot een geduchte concurrent in een zeer competitief veld.
Motor, Prestaties En Transmissie
De SEAL zal twee verschillende aandrijflijnen hebben die verschillende bestuurders en rijervaringen zullen aantrekken. De Design-RWD en de Excellence-AWD zijn elektrische voertuigen, die beide gebruik maken van BYD’s geavanceerde elektrische aandrijflijn technologie, wat BYD’s toewijding aan het leveren van een innovatieve en efficiรซnte elektrische mobiliteitsoplossing demonstreert.
Zelfs het basis Design-RWD model heeft slechts รฉรฉn elektromotor, een permanente magneet synchrone motor, die op de achteras zit. Deze levert een mooi gelijkmatig vermogen van 230 kW (313 pk) en 360 Nm koppel. De achterwielaandrijving maakt de auto sportiever om te rijden maar draagt ook bij aan de ongelooflijke efficiรซntie van de auto, waardoor hij een WLTP-bereik van tot wel 570 km op รฉรฉn lading kan halen.
Bij het hoogwaardige Excellence-AWD model gebruikt BYD een dubbele motorsysteem. Deze opstelling heeft een vooras met een asynchrone motor en een permanente magneet synchrone motor achter, het is een echte vierwielaandrijving. Samen creรซren deze motoren een indrukwekkende 390 kW (530 pk) en 670 Nm koppel waardoor de SEAL kan accelereren van 0-100 km/u in 3,8 seconden, wat hem in de categorie van veel sportwagens plaatst.
Zowel de Design-RWD als Excellence-AWD SEAL varianten zijn uitgerust met een automatische continu variabele transmissie. Dit type transmissie is kenmerkend voor elektrische voertuigen omdat het vermogen levert zonder dat er geschakeld hoeft te worden. Dit helpt bij het leveren van het soepele, directe koppel dat kenmerkend is voor elektrische voertuigen, terwijl de efficiรซntie wordt geoptimaliseerd onder verschillende rijomstandigheden.
Voor een verbeterde rijervaring of om zich aan te passen aan verschillende rijomstandigheden, komen beide SEAL-uitvoeringen ook met een Drive Mode Selector. Deze functie stelt bestuurders in staat om te kiezen tussen Eco, Normal, Sport en Snow modes. Elke modus past verschillende aspecten van de auto aan, waaronder paardenkracht, gaspedaalrespons en bij de AWD-versie de koppelverdeling naar de voor- en achteras. Deze veelzijdigheid stelt de SEAL in staat om te optimaliseren voor wat op dat moment het belangrijkst is, of het nu gaat om efficiรซntie, prestaties of tractie in uitdagende weersomstandigheden.
Ondanks hun sterke prestatiemogelijkheden zijn beide SEAL-aandrijflijnen energie-efficiรซnt. Het Design-RWD model kan bogen op een indrukwekkend energieverbruik van 16,6 kWh/100 km (WLTP), terwijl de krachtigere Excellence-AWD variant 18,2 kWh/100 km (WLTP) haalt. Deze cijfers onderstrepen BYD’s expertise in het combineren van prestaties met efficiรซntieโeen essentiรซle balans in de elektrische auto-industrie.
Alle versies van de Seal gebruiken BYD’s baanbrekende e-Platform 3.0 architectuur die het batterijpakket integreert in de monocoque structuur van het chassis. Dit ontwerp voegt ook stijfheid toe maar zorgt tegelijkertijd voor een lager zwaartepunt voor betere handling en stabiliteit. Hoewel het platform 800-volt architectuur ondersteunt voor supersnel laden, is de maximale DC-snellaadsnelheid van 150 kW van de Seal enigszins teleurstellend vergeleken met sommige concurrenten.
De Seal presteert indrukwekkend op de weg, met constante acceleratie en direct koppel dat alleen een elektrische auto kan leveren. Het Design-RWD model, hoewel niet zo snel vanaf de start als de versie met twee motoren, heeft voldoende vermogen voor dagelijks woon-werkverkeer en zelfverzekerd inhalen op de snelweg. Zelfs de opstelling met รฉรฉn elektromotor zorgt voor sterke efficiรซntie en bereik.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Een ander goed aspect van de SEAL zijn de remmen, met geventileerde en geperforeerde schijven op alle vier de hoeken. Deze opstelling zorgt voor uitstekende warmteafvoer, wat de kans op remvervaging tijdens langdurig of zwaar remmen aanzienlijk vermindert. De ventilatieopeningen en sleuven in de schijven helpen ook bij het bieden van de consistentie die nodig is om betrouwbaar te zijn tijdens hard rijden of zelfs bij slecht weer.
Het remgevoel is over het algemeen goed, met een natuurlijke en progressieve respons die soepel stoppen mogelijk maakt tijdens dagelijks rijden. Sommige bestuurders kunnen echter klagen over de kleine vertraging tussen het moment dat het pedaal voor het eerst wordt ingedrukt en wanneer de daadwerkelijke klemkracht van de remmen begint, een veel voorkomend probleem bij de meeste elektrische auto’s tijdens de overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen.
De Seal heeft grotere remschijven en remklauwen op de Design- en Excellence-versies om het extra prestatiepotentieel aan te kunnen. De Excellence heeft vooral prestatieremmen, die zeer sterk en consistent kunnen stoppen, zelfs bij agressiever rijden.
Maar het regeneratief remmen op de Seal is zijn achilleshiel. Zo is de maximale regeneratieve remming van de Seal zwak vergeleken met sommige concurrenten met รฉรฉn-pedaal rijden. Dit betekent dat bestuurders het rempedaal veel vaker moeten gebruiken tijdens stop-and-go verkeer, waardoor ze energieterugwinning mislopen.
De Seal biedt wel instelbare regeneratieve remniveaus, waardoor bestuurders de mate van vertraging kunnen aanpassen bij het loslaten van het gaspedaal. Deze functie is toegankelijk via het centrale touchscreen, hoewel het handiger zou zijn om een speciale fysieke bediening te hebben voor snelle aanpassingen tijdens het rijden.
De Seal presteert goed, zelfs bij hard remmen, waarbij elektronische stabiliteitscontrole en antiblokkeersystemen de bestuurder in staat stellen de controle over het voertuig te behouden. De auto heeft ook een zeer laag zwaartepunt vanwege de plaatsing van de batterij, wat ook helpt bij hard remmen.
Besturing En Ophanging
De besturing- en veringconfiguratie van de Seal is essentieel voor het rijkarakter van de auto, aangezien deze comfortabel genoeg moet zijn voor dagelijks gebruik maar ook sportief genoeg voor een wat pittigere rijstijl. De Seal maakt gebruik van een elektrisch stuurbekrachtigingssysteem dat variabele ondersteuning biedt afhankelijk van de voertuigsnelheid en rijmodus.
Over het algemeen is de besturing precies en goed gewogen, met goede feedback naar de bestuurder. Bij lage snelheden, zoals tijdens het manoeuvreren op parkeerplaatsen, is de besturing licht en gemakkelijk te bedienen. Naarmate de snelheid toeneemt, wordt de besturing steviger, wat een gevoel van veiligheid en controle geeft op de snelweg.
Sommige bestuurders kunnen echter klagen dat de besturing wat kunstmatig aanvoelt in zijn feedback, een kenmerk dat veel van de huidige elektrische stuurbekrachtigingssystemen delen. De Seal heeft wel een meer betrokken besturing dan sommige van zijn concurrenten, het voelt veel strakker en responsiever aan, wat bijdraagt aan de sportiviteit van de auto.
Het veersysteem in de Seal is goed afgesteld en biedt een verrassend comfortabele rijkwaliteit terwijl een goede carrosseriecontrole behouden blijft. BYD koos voor een zachtere demperafstelling dan sommige van zijn concurrenten, en het resultaat is dat hij wegoneffenheden prachtig opvangt en meestal een soepele, verfijnde rit biedt.
Dit betekent niet dat de auto handling opoffert voor deze comfort-georiรซnteerde aanpak. De vering van de Seal is nog steeds in staat om overhellen te minimaliseren dankzij het lage zwaartepunt dat door de batterijplaatsing wordt geboden. Hij is zeer stabiel wanneer hij door bochten wordt geduwd en verliest zijn kalmte niet, wat de bestuurder een zeker gevoel geeft.
Een ding dat opvalt aan de vering van de Seal is dat deze de grotere hobbels en wegoneffenheden lijkt op te vangen zonder te veel hardheid door te geven aan het interieur. Het is nog indrukwekkender als je bedenkt dat de auto op de meeste uitvoeringen 19-inch wielen heeft.
Het Excellence-model heeft een wat strakkere vering vanwege de grotere prestatiemogelijkheden. Dit zorgt voor een iets stevigere rit, maar het is niet oncomfortabel en blijft comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik.
Sommige bestuurders zullen een lichte secundaire beweging of “wiebel” voelen bij het nemen van grotere hobbels, vooral in de achterkant van de auto. Dat komt waarschijnlijk door de zachtere demperafstelling, maar het is een kleine prijs om te betalen voor de op comfort gerichte setup als geheel.
De Seal heeft een lange wielbasis, die bijdraagt aan zijn stabiele snelwegkarakteristieken en comfortabele rit. In combinatie met de goed afgestelde vering resulteert dit in een auto die stevig en veilig aanvoelt bij hoge snelheden, waardoor het een uitstekende keuze is voor lange afstandsritten.
Welke Banden Gebruikt Het?
De SEAL is voorzien van hoogwaardige wielen om zijn elektrische aandrijflijn en prestatiegericht ontwerp te complementeren. Zowel de Design-RWD als Excellence-AWD uitvoeringen zijn uitgerust met 235/45 R19 99V XL Continental EcoContact banden. Deze specificatie betekent dat de band 235mm breed is, een aspectverhouding van 45% heeft, bedoeld is voor 19-inch wielen, een snelheidsclassificatie V (240 km/u) heeft, en XL (extra load) capaciteit heeft.
De keuze voor Continental EcoContact banden is bijzonder opmerkelijk. Deze banden zijn ontworpen voor elektrische en hybride auto’s, met focus op lage rolweerstand om energie te besparen en het bereik van het voertuig te vergroten. De EcoContact serie staat zeer bekend om zijn combinatie van prestaties en comfort, evenals efficiรซntie, wat zeer goed past bij het imago van de SEAL als luxe elektrische sedan.
De 235/45 R19 is een goede compromis tussen prestaties en comfort. Het loopvlak is 235 mm breed, wat behoorlijk breed is, hoe meer van de band contact maakt met de weg, hoe beter de handling en stabiliteit, en met elektrische aandrijflijnen die zoveel koppel hebben, hebben ze dat nodig. De 45% aspectverhouding (zijwandhoogte tot breedte) is een lager profiel band, wat betekent betere scherpte en stabielere bochten, wat een sportief karakter toevoegt aan de SEAL.
De “XL” classificatie op de band is een must (vooral bij elektrische voertuigen zoals de SEAL). Dit betekent dat deze banden een “extra load” capaciteit hebben, wat noodzakelijk is om het extra gewicht van het batterijpakket te dragen. Dit maakt het mogelijk voor de banden om het gewicht van de auto onder verschillende situaties op een veilige en economische manier te dragen.
Hoewel beide SEAL-uitvoeringen dezelfde bandspecificaties delen, is het vermeldenswaard dat deze banden iets andere eisen zullen ervaren in de RWD versus AWD setups. Het AWD-model, met zijn hogere vermogen en levendigere rijkarakteristieken, kan andere belastingen op de banden plaatsen. De geselecteerde Continental EcoContact banden lijken echter goed geschikt om aan de prestatie-eisen van beide versies te voldoen, met focus op efficiรซntie en bereikmaximalisatie.
Interieur Uiterlijk
Het hoogtepunt van het interieur is zonder twijfel het enorme 15,6-inch draaibare touchscreen. Deze functie kan voor sommigen wat gimmicky aanvoelen, maar het voegt een unieke touch toe aan het interieur. Je kunt wisselen tussen landscape- en portretoriรซntaties, wat een coole, flexibele optie is. Het scherm is scherp en responsief, wat het interieur een premium gevoel geeft, hoewel sommigen de interface in eerste instantie wat druk kunnen vinden.
Het interieur van de SEAL biedt twee kleuropties: of het standaard Zwart of een levendiger Tahitiaans Blauw, wat enige personalisatie mogelijk maakt. De materialen in het interieur zijn over het algemeen van goede kwaliteit, met een mix van soft-touch en leerachtige bekleding. Het dashboard heeft een mooie vloeiende lijn, met een suรจde-achtig materiaal dat de hele auto een hoogwaardige uitstraling geeft. Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds enkele harde kunststoffen in minder zichtbare gebieden, wat eraan herinnert dat de Seal nog steeds relatief betaalbaar is voor zijn klasse.
Comfort is hier duidelijk een prioriteit. De voorstoelen zijn beide elektrisch verstelbaar, waarbij de bestuurdersstoel 8-voudig elektrisch verstelbaar is en de passagiersstoel 6-voudig elektrisch verstelbaar. De bestuurdersstoel heeft zelfs geheugenfuncties en elektrische lendensteun, wat zeer prettig is voor lange ritten. Zowel de bestuurder als de passagier hebben ook verwarmde en geventileerde stoelen, en het stuurwiel is verwarmd voor koude dagen.
BYD heeft ook enkele oceaan-geรฏnspireerde designelementen toegevoegd, zoals zeehonden-flipper-vormige deurgrepen en speakergrilles. Hoewel deze details voor sommigen wat overdreven kunnen aanvoelen, voegen ze karakter toe en laten ze zien dat het merk aandacht besteedt aan detail.
Naast het hoofdtouchscreen is er een 10,25-inch digitaal instrumentencluster achter het stuurwiel. Het is aanpasbaar en biedt essentiรซle rijinformatie. Sommigen kunnen de lay-out echter wat te druk vinden, vooral gezien de schermruimte die wordt besteed aan real-time stroomverbruik. De lettertypen en graphics kunnen ook wat basaal lijken vergeleken met wat meer gevestigde merken bieden.
De SEAL heeft ook een meerkleurig ambientlight-systeem dat de deuren en het dashboard verlicht, waarmee je de sfeer naar wens kunt instellen. Opbergvakken zijn goed ontworpen, met een grote middenconsole, ruime deurvakken en een handige doorgeefruimte onder de middenconsole. De dubbele draadloze oplaadpads voor mobiele telefoons zijn ook een doordachte toevoeging, wat BYD’s aandacht voor moderne connectiviteit laat zien.
Het design en de kwaliteit zijn behoorlijk indrukwekkend voor de prijs, maar sommige elementen laten nog steeds zien dat BYD nog niet op het niveau van merken als BMW zit. Het systeem werkt, maar mist de verfijning van de interface van een meer gevestigd merk, zoals BMW’s iDrive, en sommige designelementen lijken inspiratie te halen uit andere auto’s.
Over het algemeen heeft de SEAL een comfortabel, technologisch vooruitstrevend en goed in elkaar gezet interieur dat hoogwaardiger aanvoelt dan zijn prijs doet vermoeden. Het biedt een sterk pakket dat waarschijnlijk de meeste consumenten in dit segment zal bevallen.
Exterieur Uiterlijk
Op het eerste gezicht geven het slanke, laag liggende profiel en de zwierige daklijn van de Seal hem het sportieve uiterlijk van een coupรฉ, hoewel het eigenlijk een praktische vierdeurs sedan is. Dit ziet er niet alleen cool uit, maar draagt ook bij aan de aerodynamische efficiรซntie, wat een belangrijke factor is bij het behalen van het maximale bereik in een elektrisch voertuig.
Aan de voorkant heeft de Seal een expressief gezicht met dunne, hoekige LED-koplampen en een gebeeldhouwde bumper. Er is geen typische grille, maar de onderste luchtinlaat en de lichte inkepingen in de motorkap maken hem eenvoudig maar levendig. Het BYD-logo is zeer onderscheidend, en in markten waar ze nog geen gevestigd bedrijf zijn, is dat een groot deel van de merkherkenning.
Langs de zijkanten valt op dat de karakterlijnen van de Seal goed gedefinieerd zijn maar niet overdreven agressief. De vlakke deurgrepen trekken zich in de carrosserie terug wanneer ze niet in gebruik zijn, wat er cool uitziet en ook de aerodynamica verbetert. Hij heeft een oplopende raamlijn aan de achterkant die de auto sportief laat lijken en alsof hij vooruit beweegt.
Maar de achterkant van de Seal, daar gaat het om. Hij heeft een volledige LED-lichtbalk die zich over de hele achterkant uitstrekt met unieke, door waterdruppels geรฏnspireerde elementen in de achterlichten. Het is een schone, eigentijdse stijl, die speelt met de “oceaan” in de naam van de Seal. Hoewel het voornamelijk decoratief is, ziet de achter-diffuser er sportief uit en breekt hij de achterbumper goed.
Maar het geweldige aan de buitenkant van de Seal is het detail. Neem de subtiele spoiler die in de kofferdeksel is geรฏntegreerd of de gebeeldhouwde sideskirts – ze tonen een niveau van design verfijning dat mensen die niet bekend zijn met BYD’s recente werk zou kunnen verrassen.
De 19-inch lichtmetalen velgen komen op de Design-RWD en Excellence-AWD. De bi-color afwerking is zeer sportief maar tegelijkertijd elegant en past perfect bij het uiterlijk van de auto. Deze wielen zijn voorzien van 235/45 R19 Continental EcoContact banden, die een mooie mix van prestaties, comfort en efficiรซntie bieden.
Hoewel er niet veel kleuropties beschikbaar zijn, bieden ze een goede balans tussen gedempte kleuren en felle kleuren. De metallic afwerking laat in het bijzonder de lijnen en contouren van de auto goed uitkomen.
Sommigen zullen in enkele designelementen hints van andere makers zien, maar BYD is erin geslaagd om alles samen te voegen in een samenhangend en herkenbaar pakket dat echt opvalt in het groeiende veld van elektrische sedans.
Comfort En Gemak
De Seal is een ergonomische, handige en comfortabele auto die een luxe ervaring wil bieden tegen een extreem lage prijs. Hij heeft een lange wielbasis en doordacht ontworpen interieur, waardoor er ruim voldoende beenruimte is voor zowel voor- als achterpassagiers, een zeer belangrijk kenmerk in deze klasse.
Laten we beginnen met de stoelen. De Seal heeft goed ontworpen stoelen. De voorstoelen zijn zeer comfortabel en ondersteunend, en ze komen standaard met zowel verwarmde als geventileerde stoelen in de Design- en Excellence-edities. Dat is een goede feature omdat sommige concurrenten eigenlijk extra rekenen voor geventileerde stoelen. De bestuurdersstoel biedt 8-voudig elektrische verstelling, dus het is gemakkelijk om comfortabel achter het stuur te zitten.
Zelfs de mensen op de achterbank zullen niet het gevoel hebben dat ze iets missen, er is veel beenruimte, meer dan in sommige van die grote luxe sedans. Om nog maar te zwijgen van de vlakke vloer achterin (omdat het een EV-platform is) die de middelste zitplaats veel bruikbaarder maakt dan in normale sedans. Lange passagiers kunnen echter klagen dat de aflopende daklijn wat ten koste gaat van de hoofdruimte achterin.
Dual-zone klimaatregeling is standaard, waardoor bestuurder en voorpassagier verschillende temperaturen kunnen instellen. Het werkt goed maar kan moeilijk te bedienen zijn via het touchscreen. Het heeft een standaard warmtepomp in de hele lijn, waardoor het interieur warm blijft in koud weer zonder overmatig batterijvermogen te gebruiken.
De meeste modellen hebben een groot panoramisch glazen dak dat het interieur open en ruimtelijk laat aanvoelen. Het is sterk getint om warmte en schittering te verminderen, maar BYD levert een handmatig zonnescherm voor wie volledige bedekking wil. Het werkt okรฉ, maar een elektrisch zonnescherm zou een mooie touch zijn geweest, iets meer premium zoals sommige concurrenten hebben.
Wat opbergruimte betreft, biedt de Seal alles wat je nodig hebt voor dagelijks gebruik. Er is een diepe bak in de middenconsole, er is een neat doorgeefruimte onder de zwevende middenconsole, en er is veel ruimte voor waterflessen in de grote deurvakken. Dubbele draadloze oplaadpads voor telefoons zijn een echt nette technische touch.
Het infotainmentsysteem draait om een 15,6-inch draaibaar touchscreen dat ingebouwde navigatie, Apple CarPlay, Android Auto en een spraakassistent biedt. Het is zeer interactief en heeft veel functies, hoewel sommige gebruikers hebben geklaagd dat de interface wat rommelig en omslachtig is om doorheen te werken.
Aan de andere kant zouden de bedieningselementen, hoewel fysiek, wat werk kunnen gebruiken aan de plaatsing. De stuurwielknoppen zijn niet de meest intuรฏtieve, en zonder fysieke klimaatregelingen moet je vertrouwen op het touchscreen voor eenvoudige aanpassingen, wat afleidend kan zijn tijdens het rijden.
Een van de weinige dingen die echt opvallen is het spraakbesturingssysteem. Het is lang niet zo geavanceerd als sommige van die andere systemen daar buiten, maar het werkt vrij goed voor eenvoudige dingen zoals navigatie, klimaatregeling en mediaselectie. Dat is een mooi detail, en natuurlijk realiseert BYD zich dat er handsfree bediening moet zijn.
Een ander cool ding aan de Seal is dat hij Vehicle-to-Load (V2L) mogelijkheden heeft, wat betekent dat je de auto kunt gebruiken als stroombron voor andere apparaten. Dit kan een game-changer zijn als je van kamperen houdt of onderweg stroom nodig hebt.
Ook de connectiviteit is solide. Naast smartphone-integratie krijg je ingebouwde 4G voor live verkeersupdates en online diensten. En die dubbele draadloze oplaadpads zijn een mooie touch, in dit tijdperk van verbonden zijn.
De Seal gebruikt BYD’s batterij-ervaring met zijn batterijmanagementsysteem dat thermisch beheer gebruikt om maximale prestaties en batterijlevensduur onder alle omstandigheden te garanderen.
Wat betreft geluid, trillingen en hardheid (NVH), doet de Seal het bewonderenswaardig goed om dit te beperken. De wind- en weggeluiden worden tot een minimum beperkt (zelfs bij snelwegsnelheden) dankzij het aerodynamische ontwerp en akoestisch glas.
Hij komt met allerlei rijhulpsystemen, adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een 360-graden camerasysteem. Hoewel deze systemen goed werken, kunnen ze minder verfijnd lijken dan sommige andere merken hebben.
De praktische bruikbaarheid is over het algemeen goed, met de Seal die een kofferbak van 400 liter en een extra frunk (voorklep) van 50 liter biedt voor opslag. Hoewel de kofferbakinhoud adequaat is, kan de smalle opening die typisch is voor sedans het laden van grotere items uitdagend maken. De inclusie van de frunk biedt echter een handige ruimte voor laadkabels of kleinere items.
Veiligheid En Beveiliging
De Seal neemt veiligheid serieus, precies wat je tegenwoordig zou verwachten in een premium elektrisch voertuig. Hij is ontwikkeld met actieve en passieve veiligheidssystemen om de veiligheid van jou en je passagiers te waarborgen.
Een van de opvallende veiligheidskenmerken is de 5-sterren Euro NCAP-beoordeling, die hij in 2023 behaalde. Deze hoogste beoordeling weerspiegelt de sterke prestaties van de Seal in crashtests, waarbij zowel inzittenden als voetgangers worden beschermd. De auto heeft een zeer stevige carrosseriestructuur, gemaakt van hoogwaardig staal en strategisch geplaatste kreukelzones, die de basis vormen van zijn passieve veiligheid.
De Seal bezuinigt niet op airbags. Hij heeft front-, zij- en gordijnairbags voor de voor- en achterpassagiers. Dan is er deze front-center airbag die passagiers moet beschermen tegen het tegen elkaar botsen bij zij-impacts. Deze hoeveelheid airbagdekking rivaliseert met die van veel luxevoertuigen en overtreft zelfs sommige concurrenten.
Ook de actieve veiligheidsfuncties van de Seal zijn indrukwekkend. Je hebt basis Autonomous Emergency Braking (AEB) met voetganger- en fietsherkenning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist en Blind Spot Monitoring. Gebruikers geven aan dat ze deze systemen behulpzaam vinden maar niet te opdringerig, wat eigenlijk alles is wat je kunt vragen van veiligheidstechnologie.
De adaptieve cruise control is behoorlijk goed, maar niet zo verfijnd als sommige van de beste daar buiten. Sommige bestuurders hebben geklaagd dat het wat abrupt is, vooral in stop-and-go verkeer, maar het is een echt fijne functie wanneer je voor langere tijd op de snelweg rijdt.
Een van de meest geprezen functies is het 360-graden camerasysteem. Het geeft een helder, high-definition beeld, waardoor parallel parkeren in krappe ruimtes geen probleem wordt. Veel gebruikers waarderen hoe interactief en gebruiksvriendelijk dit type systeem is.
Ook is er verkeersbordherkenning die snelheidsborden leest en ze op je dashboard toont en Safe Exit Assist die je vertelt of er verkeer nadert wanneer je je deuren opent. Deze komen ook vaker voor in dit segment, maar het is fijn om te zien.
Een andere reden voor de veiligheid van de Seal is BYD’s beheersing van batterijtechnologie. Dit model gebruikt de Blade Battery, die rigoureus is getest op veiligheid, inclusief spijkerpenetratietests, en heeft bewezen extreem bestendig te zijn tegen thermal runaway, wat een groot veiligheidsprobleem is bij elektrische voertuigen.
De Seal bezuinigt ook niet op beveiliging. Hij komt met een geavanceerd alarmsysteem, een startonderbreker, en de mogelijkheid om geofencing in te stellen via de BYD smartphone-app. Je kunt de app ook gebruiken om op afstand bepaalde voertuigfuncties te monitoren en te bedienen, wat je extra gemoedsrust geeft.
Een ding waar de Seal aan zou kunnen werken is het toestaan dat bestuurders sommige van de veiligheidsfuncties kunnen personaliseren. Een voorbeeld is de Lane Keeping Assist, waarvan sommige mensen klagen dat het te gevoelig is, en het zou cool zijn als men deze dingen zou kunnen aanpassen.
Sommige gebruikers hebben ook geklaagd dat de veiligheidsinformatie die het bestuurdersdisplay biedt enigszins overweldigend of afleidend kan zijn. Een schonere, meer intuรฏtieve layout zou de ervaring waarschijnlijk verbeteren.
Dat gezegd hebbende, is het algemene veiligheidspakket van de BYD Seal indrukwekkend, vooral gezien zijn prijs. Hij heeft een unibody constructie, biedt een reeks actieve veiligheidsfuncties, en heeft de meest geavanceerde batterijveiligheid, en daarmee is de Seal voor degenen die zich zorgen maken over veiligheid in hun elektrische sedan, de juiste keuze.
Het is ook vermeldenswaard dat BYD nog relatief nieuw is in sommige markten, dus langetermijn veiligheids- en betrouwbaarheidsgegevens komen nog binnen. Echter, naarmate zijn reputatie groeit, en zijn veiligheidsfuncties sterk zijn, biedt de Seal veel troost voor consumenten.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring van de Seal is een belangrijke factor in zijn aantrekkingskracht, waarbij de directe responsiviteit van elektrische aandrijving wordt gecombineerd met een goed afgestemd chassis en comfortabele rijkwaliteit. Deze combinatie maakt de auto leuk om te rijden en comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik.
Beginnend met acceleratie, maakt de Seal indruk in alle varianten. Het basis enkele-motor Design model levert vlotte acceleratie met een 0-100 km/u tijd van 5,9 seconden, wat meer dan voldoende stuwkracht biedt voor zelfverzekerd inhalen en invoegen. Het topmodel Excellence, dat twee motoren heeft, tilt dit naar een ander niveau, met acceleratie vergelijkbaar met supercars, wat opwindend en zelfs enigszins verslavend kan zijn.
Een ding dat echt opvalt aan de rijervaring van de Seal is zijn rijgedrag. Op het gebied van comfort versus handling heeft BYD uitstekend werk geleverd. De vering, die zachter is dan sommige concurrenten, absorbeert wegoneffenheden prachtig en biedt een soepele, verfijnde rit. Dit komt vooral tot uiting op langere ritten, waar het vermogen van de Seal om de impact van hobbels te absorberen en kalm te blijven de vermoeidheid van de bestuurder vermindert.
Ondanks de op comfort gerichte vering, handelt de Seal verrassend goed. Hij heeft een laag zwaartepunt door de batterijplaatsing, wat helpt om het overhellen in bochten te beperken. De besturing, hoewel niet toonaangevend qua feedback, is precies en goed gewogen, waardoor de auto zelfverzekerd kan worden geplaatst op bochtige wegen. Sommige bestuurders vinden de besturing misschien wat kunstmatig aanvoelen, maar het is zeer responsief en past goed bij het karakter van de auto.
De Seal heeft een zeer goed regeneratief remsysteem, maar lijkt niet zoveel aanpassingsmogelijkheden of รฉรฉn-pedaal rijden te bieden als sommige concurrenten. De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen is ook zeer natuurlijk, wat bijdraagt aan de gehele rijervaring.
De Seal is zeer indrukwekkend, met lage niveaus van geluid, trillingen en hardheid (NVH). Het wind- en weggeluid is zeer minimaal, zelfs bij snelwegsnelheden, dankzij de goede aerodynamica en geluidsisolatie. Er is geen verbrandingsmotor, dus het interieur is meestal zeer stil, maar sommige bestuurders horen mogelijk een licht gezoem van de elektromotoren wanneer ze echt gas geven.
Hij heeft drie rijmodi (Eco, Normal, Sport) zodat de bestuurder kan aanpassen hoe de auto reageert op hem/haar of op de huidige rijomstandigheden. Vooral de Sport-modus maakt de gaspedaalrespons veel directer, en in de versie met twee motoren verandert het de manier waarop het vermogen wordt verdeeld om een levendiger gevoel te geven.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is over het algemeen goed, met dunne A-stijlen die helpen om dode hoeken te minimaliseren. Het zicht naar achteren wordt wat belemmerd door de hoge kofferbak en aflopende daklijn, echter, de standaard achteruitrijcamera en beschikbare 360-graden camerasysteem helpen dit te compenseren tijdens het parkeren en uitvoeren van manoeuvres bij lage snelheid.
Maar een zwak punt in de rijervaring van de Seal ligt in zijn adas, geavanceerde rijhulpsystemen. Hoewel functioneel, kunnen deze systemen (inclusief adaptieve cruise control en rijstrookassistentie) minder verfijnd of naadloos aanvoelen in hun werking dan die van sommige meer gevestigde concurrenten.
Met de indrukwekkende bereikscijfers van de Seal is bereikangst niet zo’n probleem als bij sommige EV’s. Echter, de relatief bescheiden 150 kW piek DC snellaadsnelheid betekent dat laadstops tijdens lange ritten langer kunnen duren vergeleken met sommige concurrenten.
De Seal heeft veel goede kwaliteiten, maar de rijervaring is een van zijn beste. Hij slaagt erin een comfortabele, verfijnde rit te leveren terwijl hij nog steeds boeiende prestaties biedt wanneer gewenst. Hoewel de Seal niet het meest bestuurdergerichte voertuig in zijn segment is, lijkt het een goed compromis dat veel kopers zal aantrekken die op zoek zijn naar een luxueuze elektrische sedan.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de Seal biedt een behoorlijke hoeveelheid laadruimte, hoewel het misschien niet toonaangevend is qua totale capaciteit in zijn klasse. De Seal biedt 400 liter (14,1 kubieke voet) kofferbakruimte, wat voldoende is voor dagelijks gebruik maar minder is dan sommige concurrenten in het elektrische sedan segment.
Hij heeft die typische 4-deurs sedan kofferbak, met een relatief kleine opening die het moeilijk maakt om grote of onhandelbare objecten erin te plaatsen. De ruimte zelf is echter een goede maat en biedt plaats aan een paar koffers of een grote hoeveelheid boodschappentassen. De vlakke laadvloer helpt bij het gemakkelijker in- en uitschuiven van zwaardere objecten.
Een praktische functie is de 60/40 neerklapbare achterbank, die indien nodig meer laadruimte mogelijk maakt. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om langere spullen te vervoeren of gewoon extra ruimte te hebben wanneer nodig. Een ding om op te merken is echter dat de Seal niet zo flexibel is wat betreft interieurruimte omdat hij geen hatchback of liftback ontwerp heeft zoals sommige van zijn concurrenten.
Onder de kofferbakvloer is er een klein compartiment dat handig is voor het opbergen van de laadkabels, waardoor ze uit de weg blijven van de hoofdlaadruimte. Het is een mooie touch omdat het zoveel mogelijk ruimte in de kofferbak mogelijk maakt.
Naast de hoofdkofferbak heeft de Seal ook een voorklep (“frunk”) met ongeveer 50 liter (1,8 kubieke voet) extra opbergruimte. Hoewel niet erg groot, biedt het een mooi klein compartiment voor kleine items of als een extra afsluitbaar compartiment.
De elektrische achterklep, standaard op hogere uitrustingsniveaus, voegt een vleugje gemak toe, vooral wanneer je de auto nadert met volle handen. Het openen en sluiten gaat niet het snelst in zijn klasse maar is wel behoorlijk goed.
Het nadeel is dat er geen reservewiel is. Zoals bij veel EV’s tegenwoordig, heeft de Seal geen reservewiel maar in plaats daarvan een bandenreparatieset. Dit maximaliseert de beschikbare ruimte en minimaliseert het gewicht, hoewel sommige bestuurders zich wellicht veiliger voelen met een reservewiel, vooral op langere ritten.
Hij heeft een afgewerkt interieur, met tapijt, en sjorpunten voor losse items. Sommige gebruikers hebben echter opgemerkt dat de kofferbakscharnieren een beetje in de bagageruimte steken, en als de kofferbak helemaal vol zit, zullen ze kwetsbare objecten kunnen beschadigen.
Over het algemeen is de kofferbakruimte van de Seal, hoewel concurrerend met sommige van zijn belangrijkste rivalen, niet de grootste in zijn klasse; hij is bijvoorbeeld kleiner dan die van de Tesla Model 3, die ongeveer 425 liter kofferbakruimte biedt. De extra frunk helpt dit verschil echter enigszins te compenseren.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Seal is bijzonder indrukwekkend, met beenruimte en comfort die kunnen wedijveren met of zelfs sommige grotere luxe sedans overtreffen. Dit komt voornamelijk door de grote wielbasis van de auto en het efficiรซnte ruimtegebruik dat mogelijk wordt gemaakt door zijn elektrische voertuigarchitectuur.
De Seal heeft veel beenruimte op de achterbank, wat een van de meest opvallende dingen eraan is. En zelfs als de voorstoelen helemaal naar achteren staan zodat lange mensen erin kunnen zitten, is er nog steeds voldoende ruimte over voor achterpassagiers om hun benen te strekken. De ruime beenruimte is een opmerkelijk kenmerk voor degenen die vaak volwassenen vervoeren of aan ride-sharing diensten doen.
De zitkussens zelf zijn comfortabel en bieden goede ondersteuning tijdens lange ritten. De hoek van de rugleuning is goed gekozen, waardoor passagiers kunnen achterover leunen zonder onderuit te zakken. Echter, langere passagiers kunnen de hoofdruimte wat krap vinden door de aflopende daklijn van de auto, nog meer met de panoramische glazen dak optie.
Een van de mooie dingen aan het EV-platform van de Seal is dat de achterkant een vlakke vloer heeft, omdat er geen transmissietunnel nodig is. Dit ontwerp draagt ook bij aan de openheid van de auto en zorgt ervoor dat de middelste zitplaats daadwerkelijk kan worden gebruikt, in tegenstelling tot veel normale sedans. Drie volwassenen kunnen comfortabeler naast elkaar zitten dan in veel van zijn concurrenten; echter, zoals bij de meeste auto’s in deze klasse, is de middelste zitplaats alleen goed voor kortere ritten.
Achterin zijn de materialen van ongeveer dezelfde kwaliteit als voorin, met veel soft-touch oppervlakken en aantrekkelijke afwerking. Interieurs hebben ook leren (of kunstleren) stoelen met ruitvormig stiksel, wat verder bijdraagt aan de luxefactor (in hun respectievelijke uitrustingsniveaus). De deurpanelen hebben zelfs grote vakken waar gemakkelijk waterflessen en vergelijkbare items in passen.
De comfortvoorzieningen voor achterpassagiers zijn prijzenswaardig. Bijna alle modellen komen standaard met achter ventilatieopeningen, zodat er voldoende luchtcirculatie is door het hele interieur. Achterpassagiers hebben ook toegang tot USB-poorten (Type A en Type C) voor opladen, wat zeer attent is in deze tijd. Sommige modellen hebben zelfs een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders, zeer handig voor langere ritten.
Het grote panoramische glazen dak (standaard op de meeste modellen) bedekt het achterbank gebied en maakt de auto zeer open en ruimtelijk aanvoelen. Het heeft een donkere tint om warmte en schittering te blokkeren, maar BYD levert een handmatig zonnescherm voor degenen die de voorkeur geven aan volledige schaduw of extra isolatie in extreem warm of koud weer.
De buitenste twee achterstoelen hebben ISOFIX-punten, waardoor het gemakkelijk is om kinderzitjes te plaatsen. De ruime beenruimte is ook een groot pluspunt, waardoor achterwaarts gerichte kinderzitjes passen zonder alle beenruimte van de voorpassagier in beslag te nemen.
Een klein nadeel is dat de achterbank niet zoveel verstelmogelijkheden biedt als sommige andere luxe concurrenten. Functies zoals verstelbare rugleuningen of verstelbare hoofdsteunen, die soms beschikbaar zijn in deze klasse, ontbreken in de Seal.
De achterbank biedt goed zicht met grote zijramen. Echter, de oplopende taillelijn en aflopende daklijn creรซren een wat ingesloten gevoel voor kortere passagiers of kinderen, wat een overweging kan zijn voor gezinsgebruik.
Over het algemeen is het achtercompartiment van de BYD Seal een van zijn sterkste punten. De combinatie van ruime beenruimte, een vlakke vloer en solide comfort maakt het een geweldige optie voor degenen die prioriteit geven aan passagiersruimte. Hoewel het misschien enkele luxe aanpassingen mist, zouden de achteraccommodaties van de Seal moeten voldoen aan de behoeften van de meeste gebruikers.