Citroen e-C3 2025 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | |
---|---|
Motortype (Accu): | Elektrisch |
Versnellingsbak: | Enkeltraps reductiebak |
Aandrijving: | Voorwielaandrijving |
Transmissie: | Automatische transmissie |
Maximaal vermogen: | 83 kW (113 pk) |
Maximaal koppel: | 120 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | |
---|---|
Batterijtype | LFP (Lithium Ferro Fosfaat) |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 44 kWh |
Batterijgewicht | — |
Nominale spanning AC/DC | — |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 17,1 – 17,7 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP) | Tot 322 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 100 kW (CCS) |
Maximaal AC-laadvermogen | Standaard: 7,4 kW (1-fase) Optioneel: 11 kW (3-fase) |
Boordlader | Standaard: 7,4 kW – 1 fase Optioneel: 11 kW – 3 fase |
AC-laadtijd (11 kW tot 100% SOC) | Ongeveer 4 uur 45 minuten |
DC-snelladen (20% tot 80%) | Ongeveer 26 minuten |
Batterijgarantie | — |
Extra functies | – Standaard laadkabel type 2 (CCS) mode 3 – e-Remote Control voor laadinformatie – e-Routes App met ritplanner – Programmeerbare voorconditionering tijdens laden via MyCitroรซn app |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Specificatie |
---|---|
Zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte volume | 310 liter |
Achterbank verdeling | 60/40 gedeeld (bij PLUS en MAX uitvoering) Volledig neerklapbaar (bij YOU uitvoering) |
Verstelling voorstoelen | In hoogte verstelbare bestuurdersstoel (bij PLUS en MAX uitvoering) |
In hoogte verstelbare stoelen | Alleen bestuurdersstoel (bij PLUS en MAX uitvoering) |
Bekleding | – YOU uitvoering: Stoffen bekleding – PLUS uitvoering: ‘Urban Grey’ stof – MAX uitvoering: ‘Metropolitan Grey’ stof/TEP |
Speciale stoelfuncties | Citroรซn Advanced Comfortยฎ Stoelen met 10mm extra vulling |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functiecategorie | YOU | PLUS Pack (Optioneel op YOU) | MAX |
---|---|---|---|
Klimaatbeheersing | – Handmatige airconditioning | – Handmatige airconditioning | – Automatische airconditioning – Automatische ruitenwissers |
Interieurmaterialen | – Basis stoffen bekleding – C-ZEN Lounge interieur | – ‘Urban Grey’ stoffen bekleding – Met leder bekleed stuurwiel – C-ZEN Lounge interieur | – ‘Metropolitan Grey’ stof/TEP bekleding – Met leder bekleed stuurwiel – C-ZEN Lounge interieur |
Comfortfuncties | – Advanced Comfortยฎ vering – Vaste bestuurdersstoel | – Advanced Comfortยฎ stoelen – In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | – Advanced Comfortยฎ stoelen – In hoogte verstelbare bestuurdersstoel – Auto-dimmende binnenspiegel |
Infotainment Systeem | – Smartphone Station – 2 USB-C poorten | – 10,25-inch infotainmentsysteem – Draadloze Apple CarPlay/Android Auto – 2 USB-C poorten voor & achter | – 10,25-inch infotainment met 3D Navigatie – Draadloze Apple CarPlay/Android Auto – Draadloze telefoonlader – 2 USB-C poorten voor & achter |
Extra Interieurfuncties | – Head-Up Display – Handmatige ramen achter | – Head-Up Display – Handmatige ramen achter | – Head-Up Display – Elektrische ramen achter |
Voorconditionering | – Beschikbaar via MyCitroรซn app | – Beschikbaar via MyCitroรซn app | – Beschikbaar via MyCitroรซn app |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | |
---|---|
Rijklaar gewicht (kg) | 1.391 |
Maximum toegelaten massa (kg) | 1.910 |
Max. aanhangergewicht, ongeremd (kg) | 550 |
Max. aanhangergewicht, geremd (kg) | 550 |
Max. kogeldruk (kg) | 61 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 |
Specificatie | รซ-C3 Electric |
---|---|
Vanaf prijs | โฌ24.290 (vรณรณr EV-subsidies) |
Brandstoftype | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | – YOU – YOU + Pack PLUS – MAX |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | Tot 320 km (WLTP) |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 17,1 – 17,7 kWh/100km (WLTP) Geschat 16,4 kWh/100km |
Batterijcapaciteit | 44 kWh LFP (Lithium Ferro Fosfaat) |
Aandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatische enkeltraps reductiebak |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 83 kW (113 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 seconden |
Maximaal koppel | 120 Nm |
Topsnelheid | 132 km/h (elektronisch begrensd) |
Afmeting | |
---|---|
Hoogte | 1.577 mm (met dakrails) 1.567 mm (zonder dakrails) |
Breedte | 1.755 mm 1.813 mm (met spiegels) |
Lengte | 4.015 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Bodemvrijheid | 163 mm |
Draaicirkel | 10,3 m |
Overhang voor | 790 mm |
Overhang achter | 685 mm |
Categorie | YOU | YOU + Pack PLUS | MAX |
---|---|---|---|
Startprijs & Basisinformatie | |||
Basisprijs | โฌ24.300 | โฌ26.500 | โฌ28.800 |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energielabel | A | A | A |
Exterieur | |||
Wielen | 16″ stalen wielen met ‘PYRITE’ wieldoppen | 17″ stalen wielen met ‘AZURITE’ wieldoppen | 17″ ‘ATACAMITE’ lichtmetalen velgen |
Verlichting | – LED-koplampen – LED-dagrijverlichting | – LED-koplampen – LED-dagrijverlichting – Automatische verlichting | – LED-koplampen – LED-dagrijverlichting – 3D LED-achterlichten – Automatische verlichting |
Design elementen | – Wielkastranden – Mat zwarte B/C-stijl | – Voor- en achterskids – Dakrails – Tweekleurig dak – Kleur Clips – Glanzend zwarte B/C-stijl | – Voor- en achterskids – Zwarte dakrails – Tweekleurig dak – Kleur Clips – Privacy glas achterruiten – Glanzend zwarte B/C-stijl |
Interieur | |||
Stoelen | – Basis stoffen bekleding – Volledig neerklapbare achterbank | – Urban Grey stoffen bekleding – Advanced Comfortยฎ stoelen – 60/40 gedeelde achterbank – In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | – Metropolitan Grey stof/TEP – Advanced Comfortยฎ stoelen – 60/40 gedeelde achterbank – In hoogte verstelbare bestuurdersstoel |
Klimaatbeheersing | Handmatige airconditioning | Handmatige airconditioning | Automatische airconditioning |
Interieur Design | – C-ZEN Lounge interieur – Ultra Blue dashboard afwerking | – C-ZEN Lounge interieur – Met leder bekleed stuurwiel | – C-ZEN Lounge interieur – Met leder bekleed stuurwiel – Auto-dimmende binnenspiegel |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||
Veiligheidsvoorzieningen | – 6 airbags – Active Safety Brake – Rijstrookassistent – Vermoeidheidsherkenning – Verkeersbordherkenning – Parkeersensoren achter – Hill Start Assist | Gelijk aan YOU + – Automatisch grootlicht | Gelijk aan PLUS + – Achteruitrijcamera |
Connectiviteit & Technologie | |||
Infotainment | – Smartphone Station – Bluetooth – 1x USB-C voor | – 10,25″ touchscreen – Draadloze Apple CarPlay/Android Auto – 2x USB-C voor & achter – 6 luidsprekers | – 10,25″ touchscreen met 3D Navigatie – Draadloze Apple CarPlay/Android Auto – Draadloze telefoonlader – 2x USB-C voor & achter – 6 luidsprekers |
Display | Citroรซn Head-Up Display | Citroรซn Head-Up Display | Citroรซn Head-Up Display |
Connected Services | – e-Remote Control – Citroรซn Connect ONE | – Connect PLUS – e-Routes app | – Connect PLUS – e-Routes app – 3D Connected Navigatie |
Aandrijving en Onderstel | |||
Aandrijflijn | – 83 kW (113 pk) elektromotor – 44 kWh LFP-batterij – Enkeltraps transmissie | Gelijk aan YOU | Gelijk aan YOU |
Laden | – 7,4 kW AC-boordlader – 100 kW DC snelladen | Gelijk aan YOU + Optioneel 11 kW 3-fase laden | Gelijk aan PLUS |
Prestaties | – Bereik: tot 320 km – 0-100 km/u: 11,5s – Topsnelheid: 132 km/u | Gelijk aan YOU | Gelijk aan YOU |
Vering | Citroรซn Advanced Comfortยฎ vering | Citroรซn Advanced Comfortยฎ vering | Citroรซn Advanced Comfortยฎ vering |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Diversen | |
Boordlader 11kW – 3 fasen | โฌ 400 |
Bandenreparatiekit | โฌ 20 |
ELEKTRISCHE ACCESSOIRES | |
Laadkabel Voor Aansluiting Op Stopcontact – Aansluiting Ef | โฌ 442,65 |
Opbergmogelijkheid Voor Laadkabel – Citroรซn | โฌ 36,83 |
Wallbox – 7,4 Kw | โฌ 498,52 |
COMFORT | |
Koffieautomaat | โฌ 340,09 |
Set Van 2 Zonneschermen – Achterportierruiten | โฌ 76,44 |
Zonwering – Voor De Achterruit | โฌ 81,14 |
BESCHERMING | |
Mat Bagageruimte – Naaldvilt | โฌ 50,99 |
Mattenset Rubber, Voorgevormd – Voor En Achter | โฌ 88,09 |
MULTIMEDIA | |
Compacte Smartphone-Steun Op Luchtrooster – Op Luchtrooster | โฌ 20,84 |
Magnetische Smartphonehouder – Op Luchtrooster | โฌ 32,1 |
Minihouder Voor Smartphone | โฌ 29,21 |
Universele Houder Voor Smartphone | โฌ 59,98 |
WIELEN | |
Set Van 2 Sneeuwsokken – Sokken | โฌ 88,51 |
Metalen Sneeuwsokken | โฌ 200,55 |
Set Sneeuwkettingen | โฌ 143,39 |
Bandenreparatiekit | โฌ 60,5 |
Set Sneeuwkettingen | โฌ 97,41 |
Set Van 2 Sneeuwsokken – Sokken | โฌ 88,51 |
Noodreservewiel 15 Inch | โฌ 121 |
Pack PLUS (Optioneel on YOU trim)
Categorie | Inbegrepen functies | Prijs |
---|---|---|
Exterieur Styling | – 17″ stalen wielen met ‘AZURITE’ wieldoppen (205/50 R17) – Voor- en achterskids – Dakrails in Glanzend Zwart – Tweekleurige dakopties: โข Opal Wit met Perla Nera Zwart & Monte Carlo Blauw โข Perla Nera Zwart met Mercury Grijs, Elixer Rood, Bright Blauw & Polar Wit – Kleur Clips afgestemd op exterieur: โข Wit voor Perla Nera Zwart & Mercury Grijs โข Citroengeel voor Elixer Rood & Bright Blauw โข Andre Rood voor Monte Carlo Blauw & Polar Wit – Glanzend zwarte spiegels & B/C-stijl | Elektrische versie: โฌ2.200 |
Interieur Upgrades | – Advanced Comfortยฎ stoelen met 10mm extra vulling – In hoogte verstelbare bestuurdersstoel – In hoogte verstelbare hoofdsteunen voor – 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank – Met leder bekleed stuurwiel – LED-plafondverlichting voor met leeslampjes – Hoge middenconsole met armsteun en opbergruimte (niet met handgeschakelde versnellingsbak) – Ultra Blue afwerking op dashboard, voorportieren en achterportieren | |
Comfort & Gemak | – Automatische regensensor – Elektrisch inklapbare & verwarmde spiegels – Automatisch grootlicht | |
Technologie & Audio | – 10,25″ kleuren touchscreen inclusief: โข Draadloze Apple CarPlay & Android Auto โข FM/AM/Digitale Radio DAB+ โข 1x USB-C voor & 2x USB-C achter โข 6 luidsprekers – Connect PLUS (12 maanden gratis): โข Spraakbediening โข Ritregistratie in MyCitroรซn app โข Digitale handleiding โข Afstandsbediening | |
Extra EV-functies | – Elektrische parkeerrem – Connect PLUS EV-functies: โข Voorconditionering programmeren tijdens laden via MyCitroรซn app โข e-Routes App: ritplanner met live verbinding met รซ-C3 |
Prijsstructuur 2025 Citroen e-C3
Uitvoering | Motor/Vermogen | CO2 uitstoot gecombineerd g/km | Energielabel | Consumentenadviesprijs (โฌ) | Kosten rijklaarmaken (โฌ) | Fiscale waarde incl. btw/bpm (โฌ) | BPM (โฌ) | Netto catalogusprijs excl. btw/bpm (โฌ) | Netto bijtelling vanaf (โฌ) | Bestelcode |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YOU | EV 44 kWh – 83kW (113pk) | 0 | A | 24.300 | 1.000 | 23.300 | 0 | 19.256 | 115 | 1CSCA5EZFFL0A020 |
YOU + Pack PLUS | EV 44 kWh – 83kW (113pk) | 0 | A | 26.500 | 1.000 | 25.500 | 0 | 21.074 | 126 | 1CSCA5HZFFL0A020 |
MAX | EV 44 kWh – 83kW (113pk) | 0 | A | 28.800 | 1.000 | 27.800 | 0 | 22.975 | 137 | 1CSCA5NZFFL0A020 |
Is Het De Moeite Waard Om De Citroen e-C3 Te Kopen?
Het ontwerp van de รซ-C3 weerspiegelt echt Citroรซns nieuwe merkidentiteit, met invloeden van de innovatieve Oli-conceptauto die in 2022 voor opschudding zorgde. Het is een combinatie van praktische functionaliteit en unieke styling die hem echt laat opvallen in de bruisende elektrische automarkt. En je kunt duidelijk de nadruk zien op toegankelijkheid; kijk maar naar de prijsstelling, vanaf โฌ24.300, en hoe eenvoudig het is als het gaat om elektrische mobiliteit.
Citroรซn positioneert de รซ-C3 als een echte gamechanger in het betaalbare segment, en eerlijk gezegd, de concurrentie staat te trillen op hun benen. Met een prijs van slechts โฌ24.290 is hij โฌ7.000 goedkoper dan de Jeep Avenger, waardoor het de op รฉรฉn na meest betaalbare EV op de markt is, direct na de Dacia Spring. Wat echt cool is, is dat het de gebruikelijke denkwijze uitdaagt โ het biedt alle voordelen van elektrisch rijden voor dezelfde prijs als een middenklasse Skoda Fabia met een basis 1-liter motor.
Nu heb je natuurlijk concurrenten zoals de BYD Dolphin die functies biedt zoals een warmtepomp voor beter rijden in de winter, en de MG4 kan aantrekkelijk zijn voor degenen die een sportievere rit willen. Maar de รซ-C3 vindt zijn eigen weg. Het is niet bedoeld om iedereen tevreden te stellen; het draait allemaal om het bieden van een comfortabele, verfijnde stedelijke rijervaring die voorheen beperkt was tot luxe auto’s, en dat doet het zonder de bank te breken.
Gebouwd op Citroรซns nieuwe Smart Car-platform, is de รซ-C3 op maat gemaakt voor betaalbare modellen, vooral in markten zoals Latijns-Amerika en India, hoewel deze specifieke versie in Europa wordt gemaakt. Deze platformkeuze is essentieel omdat het afstapt van de duurdere Stellantis EV-architectuur die te vinden is in modellen zoals de Peugeot e-208 en Citroรซn รซ-C4.
Wat betreft ontwikkeling lag de focus op het eenvoudig en kosteneffectief houden van zaken. Het nieuwe platform heeft ongeveer 25% minder onderdelen dan de oudere versies, wat het niet alleen goedkoper maakt om te bouwen maar ook de productie versnelt โ het is eigenlijk de snelst te produceren Citroรซn ooit.
In essentie blijft de รซ-C3 trouw aan Citroรซns langdurige waarden van comfort en praktisch gebruik, maar omarmt ook de nieuwste elektrische technologie. Hij meet ongeveer 4 meter lang en 1,57 meter hoog, wat hem stevig in de compacte crossover-categorie plaatst terwijl hij nog steeds een verrassend ruim interieur biedt voor zijn formaat.
Wat vermogen betreft, is de รซ-C3 bij lancering uitgerust met een 44 kWh LFP (Lithium IJzer Fosfaat) batterij, met plannen voor een goedkopere 29 kWh versie in de toekomst. Deze batterijkeuze helpt niet alleen de prijs concurrerend te houden, maar zorgt ook voor duurzaamheid en veiligheid.
Citroรซn heeft de รซ-C3 ontworpen als een comfortabele stadsauto die kan dienen als gezinsauto voor de meeste mensen. Met een WLTP-bereik van 320 kilometer heeft hij genoeg capaciteit voor dagelijkse ritten en af en toe een langere trip, hoewel hij echt uitblinkt in stedelijke en voorstedelijke omgevingen.
En laten we niet vergeten โ Citroรซns focus op toegankelijkheid gaat verder dan alleen de aanschafprijs. De รซ-C3 is gebouwd om kostenefficiรซnt te rijden en te onderhouden. Met zijn vereenvoudigde mechanica en betrouwbare elektrische componenten zou het de langetermijnkosten van eigenaarschap onder controle moeten houden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Citroรซn รซ-C3 is uitgerust met een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Hij levert ongeveer 113 pk (of 83 kW), wat, nou ja, voldoende is voor waar hij voor bedoeld is. De hele setup is meer ontworpen voor efficiรซntie en een soepele rit dan voor snelheid, wat logisch is gezien het feit dat hij gericht is op stadsrijden.
Je weet wel dat directe koppel waar elektrische auto’s bekend om staan? Ja, deze heeft dat ook. Het maakt de รซ-C3 behoorlijk vlot in de stad, ook al zijn de vermogenscijfers niet super hoog. Die snelle respons is vooral handig wanneer je vastzit in het verkeer of probeert in te voegen op een drukke snelweg.
Als we kijken naar de prestatiescijfers, kan de รซ-C3 van 0 naar 100 km/u in ongeveer 11 seconden. Niet bepaald een sportwagen, toch? Maar hey, het is meer een comfortabele cruiser dan een snelheidsduivel. En zijn topsnelheid is begrensd op iets meer dan 132 km/u, wat prima is voor snelwegrijden terwijl het nog steeds efficiรซnt blijft.
De enkeltraps transmissie? Het draait allemaal om eenvoud. Je krijgt een soepele vermogensafgifte zonder het gedoe van traditionele versnellingsbakken. Dit maakt de rijervaring prettig en verfijnd, waarbij die schokkerige overgangen die kunnen gebeuren met reguliere automaten worden vermeden.
Als het gaat om hoe het vermogen wordt geleverd, is het fijnafgestemd om soepel en progressief te zijn. De gaspedaalmapping prioriteert voorspelbaarheid, wat geweldig is voor, je weet wel, rijden in de stad. Het maakt het makkelijk te hanteren, vooral waar een zachte aanraking belangrijker is dan alleen maar wegsprinten.
Qua efficiรซntie imponeert deze auto. We hebben het over een verbruik tussen de 17,1 en 17,7 kWh per 100 kilometer in gemengde rijscenario’s. Dat is behoorlijk goed, en het houdt het praktische bereik op peil, plus het helpt de gebruikskosten laag te houden.
Het regeneratieve remsysteem is geรฏntegreerd in de aandrijflijn op een manier die natuurlijk en intuรฏtief aanvoelt, hoewel het niet de agressieve รฉรฉn-pedaal rijmogelijkheid biedt die in sommige andere elektrische voertuigen te vinden is. In plaats daarvan biedt het een meer conventionele rijervaring die aantrekkelijk kan zijn voor eerste EV-kopers.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de รซ-C3 combineert regeneratief remmen met traditionele frictieremmen, wat zorgt voor een naadloze en intuรฏtieve remervaring. Citroรซn is erin geslaagd een natuurlijk remgevoel te bereiken, wat vaak een uitdaging is in elektrische voertuigen waar het mengen van regeneratief en frictieremmen moeilijk te kalibreren kan zijn.
Nu, in tegenstelling tot een hoop andere elektrische auto’s, houdt de รซ-C3 de zaken eenvoudig als het gaat om regeneratief remmen. In plaats van bestuurders verschillende niveaus te geven om mee te spelen, houdt het vast aan รฉรฉn mooi gekalibreerde instelling die gewoon op de achtergrond werkt. Op deze manier hoef je je geen zorgen te maken over het aanpassen ervanโstap gewoon in en rij.
Ze hebben ook het rempedaal echt goed afgesteld. Het biedt een prettige, progressieve weerstand, wat geweldig is, vooral wanneer je door stadsverkeer navigeert. Dit maakt het veel makkelijker om soepel te remmen, wat super belangrijk is aangezien Citroรซn alles om comfort draait en het toegankelijk wil maken voor iedereen.
Interessant genoeg heeft Citroรซn een ‘C’-modusโkort voor Comfortโdie eigenlijk de intensiteit van het regeneratief remmen vermindert. Dat is een beetje anders dan de gebruikelijke ‘B’-modus die het juist verhoogt in andere auto’s. Het laat echt zien hoeveel ze focussen op het comfortabel en eenvoudig houden van zaken.
Het remsysteem is ontworpen om betrouwbaar te zijn in allerlei omstandigheden. Wanneer je wat meer remkracht nodig hebt, schakelt het regeneratieve remmen gewoon naadloos over naar frictieremmen. Dus je kunt erop rekenen in noodgevallen terwijl je nog steeds goede energieterugwinning krijgt wanneer je gewoon rondrijdt.
Als we het hebben over frictieremmen, ze zijn perfect gedimensioneerd voor het gewicht en de prestaties van de รซ-C3, wat je dat zelfverzekerde remvermogen geeft wanneer je het nodig hebt. Plus, het heeft alle moderne veiligheidsfuncties zoals ABS, Elektronische Remkrachtverdeling en Noodremassistentie. Je weet wel, de dingen die je tegenwoordig verwacht.
Hoewel je niet echt dat รฉรฉn-pedaal rijden kunt doen, doet het regeneratieve remmen behoorlijk goed werk bij het vertragen van de auto wanneer je het gaspedaal loslaat. Dit betekent dat je niet constant op het rempedaal hoeft te trappen in de stad, wat prettig is voor de efficiรซntie en de rijervaring vertrouwd houdt.
Over het algemeen draagt de manier waarop het remsysteem is gekalibreerd echt bij aan de ontspannen rijervaring van de auto. Het bevordert soepel, gemakkelijk rijden in plaats van dat vervelende stop-and-go. Dit maakt het perfect voor iedereen die op zoek is naar comfort en helpt het praktische bereik van het voertuig te maximaliseren.
Besturing En Ophanging
Een van de opvallende kenmerken van het รซ-C3-chassis is zeker Citroรซns Advanced Comfort-veringssysteem. Het is uitgerust met slimme hydraulische aanslagen op elke hoek, wat het rijcomfort echt naar een hoger niveau tilt. En eerlijk gezegd is dat behoorlijk indrukwekkend, gezien de prijsklasse van deze auto in de markt.
De hydraulische aanslagen werken door de veringcompressie progressief te vertragen bij grotere hobbels, waardoor de harde impacts die typerend zijn voor conventionele rubberen aanslagen worden geรซlimineerd. Dit systeem controleert vervolgens de terugveerbeweging, waardoor het stuiterende effect dat vaak ervaren wordt na het raken van een grotere oneffenheid in de weg wordt voorkomen.
Het stuursysteem heeft een ongewoon klein stuurwiel met een ovale vorm, wat prettig blijkt te werken in de gebruikelijke kwart-voor-drie-handpositie. Hoewel deze ontwerpkeuze misschien ongewoon aanvoelt tijdens bepaalde manoeuvres, draagt het bij aan het gebruiksgemak van de auto bij normaal gebruik.
Het stuurgewicht is ook precies goed. Je krijgt genoeg feedback om controle te voelen, maar het is licht genoeg voor snelle bewegingen in de stad – zoals het ontwijken van voetgangers of het inparkeren in die kleine parkeervakken. Als we het daar toch over hebben, de draaicirkel is 10,6 meter, dus ja, het is geweldig voor die smalle straten.
Wat betreft de veringgeometrie, deze is ontworpen om de wegligging stabiel te houden, ook al is comfort de hoofdprioriteit. Je merkt niet te veel overhellen van de carrosserie, wat te danken is aan het lage zwaartepunt door de plaatsing van het accupakket in de vloer.
Wanneer je de zachte vering combineert met die precieze besturing, blinkt de รซ-C3 echt uit op ruwe wegen. Het slaagt erin om zowel comfort als controle in balans te houden, wat zo’n voordeel is in steden waar de wegen wisselvallig kunnen zijn.
En ondanks de hogere rijhoogte en die crossover-uitstraling, blijft de รซ-C3 stabiel wanneer je de snelweg opgaat. De vering doet uitstekend werk in het comfortabel houden van de rit terwijl je nog steeds voldoende gevoel met de weg hebt. Je wordt niet heen en weer geschud, maar je weet nog steeds wat er onder je gebeurt.
De algehele chassis-setup geeft prioriteit aan comfort en verfijning boven sportief rijgedrag, wat perfect aansluit bij het beoogde gebruik van de auto en de doelmarkt. Deze focus op comfort draagt aanzienlijk bij aan het ontspannen, gemakkelijke karakter van het voertuig.
Welke Banden Gebruikt Het?
De รซ-C3 biedt een progressieve wielmaatvoering over zijn uitrustingsniveaus, beginnend met 16-inch stalen wielen met ‘PYRITE’ wieldoppen op de basis YOU-uitvoering. Deze wielen zijn voorzien van 205/55 R16 banden, die een goede balans bieden tussen comfort en rijeigenschappen.
De YOU met Pack PLUS introduceert 17-inch stalen wielen met ‘AZURITE’ wieldoppen, gecombineerd met 205/50 R17 banden. Deze combinatie biedt een dynamischere uitstraling terwijl redelijke comfortniveaus behouden blijven dankzij de gekozen bandenmaat. De top MAX-uitvoering heeft 17-inch ‘ATACAMITE’ lichtmetalen velgen, ook met 205/50 R17 banden.
Ook al ligt er veel nadruk op efficiรซntie, deze banden hebben nog steeds goede grip, bij regen of zonneschijn. De veiligheid is in orde, en ze doen geen afbreuk aan het bereik van de auto. Het draait allemaal om het vinden van die perfecte balans tussen grip en rolweerstand, wat precies goed lijkt te zijn afgestemd op het gewicht en vermogensniveau van de auto.
De hogere zijwanden van de banden werken hand in hand met het Advanced Comfort-veringssysteem. Deze combinatie geeft je een prettig zacht gevoel en vangt die vervelende kleine hobbels in de weg op. Dit verhoogt niet alleen het comfort maar helpt ook de wielen te beschermen tegen nare kuilen en vuil die schade kunnen veroorzaken.
Het bandengeluid is goed onder controle gehouden, wat bijdraagt aan de indrukwekkende verfijning bij snelwegsnelheden. Dit is vooral belangrijk in een elektrisch voertuig waar de afwezigheid van motorgeluid bandengeruis meer opvallend kan maken.
Interieur Uiterlijk
Het interieurontwerp richt zich echt op het eenvoudig en gebruiksvriendelijk houden van zaken, maar voegt ook genoeg interessante details toe zodat het niet te kaal aanvoelt of als gewoon nog een saaie ruimte.
Neem bijvoorbeeld het dashboard. Het heeft een gelaagde uitstraling, met verschillende texturen en materialen die het oog vangen – plus, het is niet overdreven duur. Er is een met stof bekleed gedeelte dat over de hele breedte van het dashboard loopt. Het voegt een mooie visuele en tactiele touch toe, die de grotere plastic oppervlakken mooi onderbreekt.
En dan is er het instrumentendisplay, dat best cool is. Het is hoog op het dashboard geplaatst in wat Citroรซn een “head-up display”-stijl noemt, hoewel het eerlijk gezegd gewoon een normaal scherm is. Maar hey, die positionering maakt het super makkelijk af te lezen tijdens het rijden, en het draagt echt bij aan die moderne uitstraling van het interieur.
Voor de hogere uitrustingsniveaus krijg je een 10-inch infotainmentscherm midden in het dashboard. Okรฉ, de graphics zijn niet bepaald baanbrekend, maar het systeem werkt prima met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat een mooie toevoeging is. Als je voor de lagere uitvoeringen gaat, vind je in plaats daarvan een smartphonehouder, wat betekent dat je telefoon de hoofdinterface wordt.
Wat de stoelen betreft, komt Citroรซns Advanced Comfort-ontwerp tot zijn recht met extra vulling. Ze zijn verrassend comfortabel, ook al zijn het niet de meest opvallende stoelen. De materialen die gebruikt zijn voor de bekleding lijken degelijk en passen perfect bij de prijsklasse van de auto, plus er zit genoeg detail in het ontwerp om er niet te basic uit te zien.
Opslagoplossingen zijn goed doordacht, met talrijke praktische touches door de hele cabine. Deze omvatten meerdere USB-poorten, een draadloze oplaadpad in hogere uitrustingsniveaus, en verschillende opbergvakken voor dagelijkse items.
Het kleurenschema en de materialen die voor het interieur zijn gekozen, zijn bedoeld om lang mee te gaan, met sterkere materialen op die plekken die veel worden aangeraakt. Natuurlijk voelt sommig plastic wat hard aan, vooral vergeleken met duurdere auto’s, maar ze zien er goed in elkaar gezet en duurzaam uit.
Nog รฉรฉn ding – fysieke bedieningselementen voor essentiรซle functies zoals klimaatregeling zijn nog steeds aanwezig, wat een prettige afwisseling is van de trend om alles met touchscreen te doen. Dit houdt de zaken gebruiksvriendelijk en helpt wat kosten te besparen vergeleken met die meer ingewikkelde geรฏntegreerde systemen.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de รซ-C3 combineert perfect Citroรซns moderne ontwerpstijl met de praktische aspecten waar crossover-liefhebbers naar op zoek zijn. Het is best indrukwekkend hoe de auto er veel duurder uitziet dan je zou verwachten voor zijn prijs, dankzij enkele opvallende designelementen die echt in het oog springen.
Beginnend aan de voorkant is er de nieuwe bedrijfsidentiteit die Citroรซn heeft uitgerold, compleet met een vernieuwd logo en opvallende LED-verlichting. Die vierkante LED-dagrijverlichting? Die geeft de auto een eigentijdse uitstraling die moeilijk te missen is, en de LED-hoofdlampen? Ze verlichten niet alleen de weg goed, maar voegen ook een vleugje luxe toe aan het totaalplaatje.
Aanpassingsmogelijkheden omvatten gekleurde inzetstukken in de voorbumper, die in verschillende kleuren kunnen worden gespecificeerd, inclusief het Franse vlag-ontwerp. Deze mogelijkheid om het uiterlijk te personaliseren voegt karakter toe zonder de productiecomplexiteit of kosten significant te beรฏnvloeden.
Als je er vanaf de zijkant naar kijkt, heeft de auto die klassieke crossover-houding, staat hij wat hoger van de grond, en heeft hij praktische kunststof bekleding rond de wielkasten en dorpels. Het ziet er niet alleen goed uit, maar het helpt ook beschermen tegen die onvermijdelijke deukjes en krassen die je in de stad kunt oplopen.
De tweekleurige dakbehandeling, beschikbaar op hogere uitrustingsniveaus, helpt de visuele hoogte van het voertuig te doorbreken terwijl het een premium touch toevoegt. Het contrast tussen carrosseriekleur en dak creรซert een zwevend dakeffect dat bijzonder effectief is gezien de hoge proporties van de auto.
Aan de achterkant houdt het ontwerp het clean en functioneel – die LED-achterlichten zorgen ervoor dat je gezien wordt, en de achterruitwisser? Een mooie toevoeging die velen tegenwoordig vergeten op te nemen.
De algemene proporties zijn goed beoordeeld, waarbij de auto er substantieel uitziet ondanks zijn compacte afmetingen. De verhoogde rijhoogte en robuuste stylingelementen geven hem een stevige uitstraling die kopers zou moeten aanspreken die op zoek zijn naar een meer SUV-achtig karakter.
Carrosseriepaneel-naden en algehele bouwkwaliteit lijken consistent en goed gecontroleerd, wat de auto helpt een kwaliteitsuitstraling te bereiken ondanks zijn betaalbare prijspunt. De lakafwerking en materiaalkwaliteit van exterieurcomponenten suggereren goede aandacht voor detail in het productieproces.
Comfort En Gemak
De รซ-C3 slaagt echt als het gaat om comfort- en gemaksfuncties. In plaats van je te overspoelen met een hoop ingewikkelde opties, richt hij zich op het goed krijgen van de basis. Deze aanpak past mooi bij het prijssegment van de auto en Citroรซns langdurige toewijding aan praktisch comfort.
De Advanced Comfort-stoelen verdienen speciale vermelding, ze bieden uitstekende ondersteuning en comfort ondanks hun relatief eenvoudige constructie. De extra vulling en zorgvuldig ontworpen ondersteuningsstructuren maken ze bijzonder effectief op langere ritten, wat aantoont dat comfort niet altijd complexe aanpassingen of dure materialen vereist.
De rijpositie is zorgvuldig overwogen, met een hogere zitpositie die het zicht en in- en uitstappen verbetert. De MAX-uitvoering verbetert dit verder met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en automatisch dimmende binnenspiegel, wat een optimale rijomgeving creรซert. Grote ramen en een relatief rechtopstaande greenhouse dragen bij aan goed rondomzicht, hoewel het ontwerp van de achterste stijl een merkbare blinde hoek creรซert tijdens over-schouder controles.
Het Advanced Comfort-veringssysteem met hydraulische aanslagen levert uitzonderlijke rijkwaliteit, wat bijzonder indrukwekkend is gezien de betaalbare positionering van de auto. Dit systeem isoleert inzittenden effectief van oneffenheden in de weg terwijl goede carrosseriecontrole behouden blijft, wat een ontspannen rijomgeving creรซert.
Als het gaat om klimaatbeheersing, vind je hier geen ingewikkeld touchscreen. In plaats daarvan wordt alles geregeld via eenvoudige fysieke bedieningselementen, waardoor het heel gemakkelijk is om aan te passen tijdens het rijden. Het is misschien niet het meest flitsende systeem, maar het doet zijn werk – houdt de temperatuur precies goed en zorgt voor goede luchtstroom door de cabine.
Standaard elektrische ramen voor zijn een mooie touch, en als je kiest voor de MAX-uitvoering, krijg je ze ook achterin. Plus, de elektrische spiegels gaan van basale verstelling op de YOU-uitvoering naar verwarmde en inklapbare opties in de hogere uitvoeringen.
Opbergruimte? Ja, daar hebben ze ook over nagedacht. Er zijn veel plekken voor je dagelijkse spullen, en je vindt USB-oplaadpoorten voor zowel voor- als achterpassagiers. Het is alsof ze moderne connectiviteit hebben geperfectioneerd zonder dingen te ingewikkeld te maken.
De bedieningselementen en interfaces zijn ontworpen om eenvoudig te zijn, waardoor het gebruiksvriendelijk is voor iedereen, ongeacht hun ervaring. Ze hebben de fysieke bediening behouden voor de belangrijke zaken maar moderne technologie toegevoegd waar het echt belangrijk is, wat behoorlijk slim is.
En de binnenruimte? Eerlijk gezegd, het is indrukwekkend! Er is volop hoofdruimte en beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers, zelfs met de compacte afmetingen van de auto. Plus, die verhoogde zitpositie maakt in- en uitstappen een stuk makkelijker – een grote winst voor ouderen of iedereen die moeite zou kunnen hebben met mobiliteit.
Connected services omvatten het Connect ONE-systeem dat je basale connectiviteit geeft op de instapmodellen, terwijl Connect PLUS op hogere uitvoeringen enkele coole functies toevoegt zoals spraakbediening en gedetailleerde ritplanning.
De e-Routes app-integratie biedt gespecialiseerde navigatiefuncties voor elektrisch rijden, rekening houdend met factoren zoals batterijlaadniveau en beschikbaarheid van laadstations bij het plannen van routes. Dit systeem helpt ritplanning te optimaliseren en bereikangst te verminderen.
Laadbeheer wordt verbeterd door de eSolutions Charging-app, die toegang biedt tot meer dan 600.000 laadpunten in heel Europa. Het systeem vereenvoudigt het laadproces via RFID-kaarttoegang en geรฏntegreerde betaaloplossingen.
De My Citroรซn-app dient als een uitgebreid voertuigbeheersysteem, met mogelijkheden voor monitoring en controle op afstand van verschillende voertuigfuncties, inclusief laadstatus, klimaat-voorconditionering en onderhoudsplanning.
Veiligheid En Beveiliging
De veiligheidsarchitectuur van de รซ-C3 begint met zes airbags als standaard over alle uitrustingsniveaus, wat uitgebreide inzittendenbescherming biedt. De Citroรซn eC3 heeft in 2023 een teleurstellende veiligheidsbeoordeling ontvangen van Global NCAP. Hij scoorde nul sterren voor volwassen inzittendenbescherming en รฉรฉn ster voor kinderinzittendenbescherming, wat significante veiligheidszorgen oproept.
Het Active Safety Brake-systeem, standaard over de hele lijn, biedt autonome noodremcapaciteit. Dit wordt aangevuld door het Lane Departure Warning-systeem en Driver Attention Alert, wat een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen creรซert.
Snelheidsbeheer en -bewustzijn worden verbeterd door meerdere systemen, waaronder Snelheidslimietherkenning en Cruise Control met snelheidsbegrenzer. Deze functies werken samen om veilige en legale rijsnelheden te handhaven onder alle omstandigheden.
De veiligheidsgeloofsbrieven van het voertuig worden verder versterkt door parkeerhulpsystemen, oplopend van parkeersensoren achter op basismodellen tot de toevoeging van een achteruitrijcamera op de MAX-uitvoering. Deze systemen helpen bij veilig manoeuvreren in krappe ruimtes.
Noodresponsmogelijkheden zijn geรฏntegreerd via het e-Call-systeem voor automatisch contact met hulpdiensten in geval van een ongeval, terwijl de pechhulpservice extra gemoedsrust biedt voor algemene pechhulpbehoeften.
De toepassing van LED-verlichtingstechnologie over de hele lijn verbetert zowel veiligheid als zichtbaarheid, met automatische grootlichtfunctionaliteit beschikbaar op hogere uitrustingsniveaus om nachtzicht te optimaliseren zonder andere weggebruikers te beรฏnvloeden.
Hoe Rijdt Het?
Rijden in de รซ-C3 draait helemaal om comfort en eenvoud, waarbij het beste van Citroรซn wordt getoond terwijl ook volledig gebruik wordt gemaakt van elektrische aandrijving. Je weet wel, het is alsof ze die balans echt perfect hebben getroffen.
Met zijn Advanced Comfort-vering gecombineerd met een goed afgestelde elektrische aandrijflijn, is de rijkwaliteit gewoon, nou ja, indrukwekkendโzeker meer dan wat je zou verwachten voor een auto in deze prijsklasse. Sommige mensen zeggen zelfs dat het net zo comfortabel voelt als auto’s die veel meer kosten!
In de stad rijden is echt een genot. De besturing is licht, het zicht is uitstekend, en de vermogensafgifte is soepel, waardoor het super makkelijk is om door het verkeer te manoeuvreren. En die directe boost van de elektromotor? Die geeft je echt dat beetje extra vertrouwen wanneer je moet accelereren.
Op de snelweg is hij verrassend verfijnd. Je hebt stevige stabiliteit en er dringt weinig geluid door. De vering doet uitstekend werk in het weren van hobbels voor de passagiers terwijl je nog steeds genoeg controle hebt om je veilig te voelen wanneer je met hogere snelheden rijdt.
En het regeneratief remmen? Nou, het is zacht genoeg dat zelfs als je nieuw bent met elektrische auto’s, je er makkelijk aan went. Het rempedaal voelt behoorlijk natuurlijk aan, wat zeker helpt je vertrouwen achter het stuur te vergroten.
Wat handling betreft, richt deze auto zich meer op stabiliteit en voorspelbaarheid dan op sportieve sensaties. Zelfs met de focus op comfort, behoudt hij goede carrosseriecontrole, wat je een veilig gevoel geeft zonder je aan te zetten tot roekeloos rijden.
Wat betreft prestaties in verschillende weersomstandigheden, lijkt hij het goed te doen onder zware omstandigheden, hoewel de meeste reviews zijn gedaan in redelijk mild weer. Maar met zijn gewichtsverdeling en lage zwaartepunt, zou hij het prima moeten doen, regen of zonneschijn.
Voor langere ritten zul je merken dat de stoelen comfortabel zijn en de rijkwaliteit soepel is, maar houd er rekening mee dat het bereik niet enorm is. Dus ja, je moet misschien wat oplaadpauzes inplannen onderweg. Toch helpt de ontspannen rijstijl om dat praktische bereik te vergroten.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De รซ-C3 heeft een kofferbak die ongeveer 310 liter laadruimte biedt. Dat is eigenlijk behoorlijk goed voor een auto als deze, zelfs met zijn elektrische setup. En raad eens? Deze ruimte is hetzelfde als wat je zou vinden in de benzineversie, wat laat zien dat het ontwerp voor het elektrische model niet heeft bezuinigd op laadcapaciteit.
De kofferbakopening is behoorlijk breed, maar er is een merkbare tildrempel die het wat lastig zou kunnen maken om zwaardere items te laden. Die drempelhoogte is een van de weinige praktische compromissen die ze hebben gemaakt in het ontwerp van het voertuig.
Er is geen voorste kofferbak (of “frunk” zoals sommigen het noemen) voor extra opslag, wat een beetje jammer is, vooral voor die laadkabels. Dus je moet de kabels in de hoofdkofferbak opbergen, wat mogelijk ten koste gaat van hoeveel je daadwerkelijk kunt meenemen.
Ook komt de bagageruimte niet met een variabel vloerhoogtesysteem. Dat betekent dat wanneer je de achterbank neerklapt, je geen vlakke laadvloer kunt creรซren. Dit kan het laden van langere items compliceren en, nou ja, er zal een kleine verhoging zijn in de verlengde laadruimte.
Je kunt de achterbank neerklappen voor meer bagageruimte, en gelukkig is het klapmechanisme vrij eenvoudig te gebruiken. Houd er alleen rekening mee dat je mogelijk de hoofdsteunen achter moet verwijderen voor een complete vouwing โ een klein ongemak, maar toch het vermelden waard.
Als het gaat om kleinere items, biedt de kofferbak niet veel in de vorm van speciale opbergvakken. Dus als je losse items hebt, wil je misschien nadenken over het aanschaffen van extra opbergoplossingen om dingen georganiseerd te houden.
Hoewel de bagageruimte zelf goed gevormd en eigenlijk heel bruikbaar is, mist hij enkele functies zoals tashaken, netopberging, of zelfs een 12V-stopcontact. Dit suggereert dat ze waarschijnlijk wat kosten hebben bespaard in dit gebied.
De kofferbakklep is handmatig in plaats van elektrisch, wat verwacht wordt in deze prijsklasse. De openingsactie is licht genoeg om gemakkelijk te bedienen, en de klep opent voldoende hoog voor goede toegang.
Comfort Achterbank
De ruimte op de achterbank is eigenlijk behoorlijk indrukwekkendโvooral als je bedenkt hoe compact de auto aan de buitenkant is. Er is fatsoenlijke hoofdruimte en beenruimte, zelfs voor degenen onder ons die wat langer zijn. Dit komt door de wat hogere bouw van de auto en hoe alles efficiรซnt is ingepakt.
Instappen achterin gaat ook vrij eenvoudig. De deuren zwaaien mooi wijd open, en doordat de stoelen wat hoger zitten, maakt het in- en uitstappen een makkie. En hey, de deuropeningen zijn precies de juiste maat, wat super handig is als je kinderzitjes wilt installeren of iemand wilt helpen die wat extra hulp nodig heeft.
Je kunt drie volwassenen achterin kwijt, maar, zoals bij veel auto’s in deze categorie, is de middelste zitplaats waarschijnlijk beter voor korte ritten. De buitenste zitplaatsen? Die zijn behoorlijk comfortabel en bieden fatsoenlijke schouderruimte.
Als je je zorgen maakt over kleintjes, de achterbank is uitgerust met ISOFIX-punten voor kinderzitjes, en ze zijn ook makkelijk te bereiken. De hoek van de rugleuningen is goed voor langere ritten, en de zitting geeft goede ondersteuning voor je dijen.
Wat tech betreft, worden achterpassagiers niet vergeten. Er zijn USB-C-oplaadpoorten en zakken voor het opbergen van telefoons, wat een mooie toevoeging is voor de hedendaagse verbonden wereld. Eerlijk gezegd, deze functies zien op deze prijspunt is behoorlijk indrukwekkend.
Een ding om op te merkenโde achterramen gaan niet helemaal naar beneden, maar ze laten nog steeds genoeg lucht binnen. Plus, er is veel glasoppervlak, dus achterpassagiers kunnen genieten van goed zicht en dat prettige, open gevoel in de cabine.
De hoofdsteunen achter zijn in hoogte verstelbaar, wat bijdraagt aan zowel comfort als veiligheid. Ze kunnen ook worden verlaagd of volledig worden verwijderd bij het neerklappen van de stoelen voor extra bagageruimte.
De kwaliteit van materialen in het achtercompartiment komt overeen met die voorin, wat zorgt voor een consistent gevoel door de hele cabine. Dit omvat duurzame bekleding en redelijk stevig aanvoelende deurpanelen.