2024 Renault Austral Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-Tech full hybrid 200 | mild hybrid advanced 130 | mild hybrid 160 |
---|---|---|---|
Motor Type | 1199 cc, 3-cilinder | 1199 cc, 3-cilinder | 1333 cc, 4-cilinder |
Versnellingsbak | E-TECH (8 versnellingen) | 6-versnellingshandmatig | X-Tronic (CVT) |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Handmatig | Automatisch |
Maximaal Vermogen | 147 kW (200 pk) gecombineerd | 96 kW (130 pk) | 116 kW (158 pk) |
Maximaal Koppel | 205 Nm (benzine) + 205 Nm (elektrisch) | 230 Nm | 270 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-Tech full hybrid 200 | mild hybrid advanced 130 | mild hybrid 160 |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine |
Brandstoftankcapaciteit | 55 L | 55 L | 55 L |
Voldoen aan emissienorm | Euro6 | Euro6 | Euro6 |
Topsnelheid | 175 km/u (electronisch begrensd) | 175 km/u (electronisch begrensd) | 175 km/u (electronisch begrensd) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Evolution | Techno | Techno esprit Alpine | Iconic | Iconic esprit Alpine |
---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 487 L | 487 L | 487 L | 487 L | 487 L |
Achterstoelen splitsen | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Voorstoelverstelling | Handmatig | Elektrisch (optioneel) | Elektrisch (optioneel) | Elektrisch | Elektrisch |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurder | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier | Bestuurder & Passagier |
Voorstoelen verwarming | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Beschikbaar | Beschikbaar |
Ontspanningfunctie voor voorstoelen | – | Optioneel | Optioneel | Beschikbaar | Beschikbaar |
Lendensteun voor bestuurdersstoel | – | Optioneel | Optioneel | Beschikbaar | Beschikbaar |
Geheugenfunctie voor bestuurdersstoel | – | Optioneel | Optioneel | Beschikbaar | Beschikbaar |
Bekleding | Stof ‘Sonic’ | TEP/Stof ‘Aneto’ | Alcantara/Stof | TEP/Stof ‘Port de Cannes’ | Alcantara/Stof |
Verwarmd stuurwiel | – | Optioneel | Optioneel | Beschikbaar | Beschikbaar |
Glazen schuif-/kanteldak | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-Tech full hybrid 200 | mild hybrid advanced 130 | mild hybrid 160 |
---|---|---|---|
Kentekengewicht (kg) | 1492 | 1396 | 1508 |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 2101 | 1994 | 2003 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 745 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1500 | 1500 | 1800 |
Max. trekhaakafgift (kg) | 85 | 85 | 85 |
Specificatie | E-Tech full hybrid 200 | mild hybrid advanced 130 | mild hybrid 160 |
---|---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ41.920 | โฌ38.120 | โฌ41.920 |
Brandstoftype | Benzine | Benzine | Benzine |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Evolution, Techno, Techno esprit Alpine, Iconic, Iconic esprit Alpine | Evolution, Techno | Techno, Techno esprit Alpine |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | E-TECH (8 versnellingen) | 6-versnellingshandmatig | X-Tronic (CVT) |
CO2-uitstoot | 102 g/km | 118 g/km | 140 g/km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 2 kWh | N.v.t. | N.v.t. |
Maximale vermogen | 147 kW (200 pk) | 96 kW (130 pk) | 116 kW (158 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s | 10,8 s | 9,7 s |
Maximale koppel | 205 Nm (benzine) + 205 Nm (elektrisch) | 230 Nm | 270 Nm |
Top snelheid | 175 km/h | 175 km/h | 175 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte (zonder dakrails) | 1621 mm |
Hoogte (met dakrails) | 1644 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1843 mm |
Breedte (met spiegels) | 2083 mm |
Lengte | 4510 mm |
Wielbasis | 2667 mm |
Aspect | Evolution | Techno | Techno esprit Alpine | Iconic | Iconic esprit Alpine |
---|---|---|---|---|---|
Startprijs | |||||
E-Tech full hybrid 200 | โฌ41.920 | โฌ43.420 | โฌ45.020 | โฌ46.920 | โฌ47.920 |
mild hybrid advanced 130 | โฌ38.120 | โฌ39.620 | – | – | – |
mild hybrid 160 | – | โฌ41.920 | โฌ43.520 | – | – |
Exterieur | |||||
Wielen | 17″ lichtmetaal ‘Maha’ | 19″ lichtmetaal ‘Komah’ | 20″ lichtmetaal ‘Daytona’ | 20″ lichtmetaal ‘Effie’ | 20″ lichtmetaal ‘Daytona’ |
Koplampen | LED pure vision | Adaptieve LED met geรฏntegreerde mistlampen | Adaptieve LED met geรฏntegreerde mistlampen | Adaptieve LED met geรฏntegreerde mistlampen | Adaptieve LED met geรฏntegreerde mistlampen |
Achterlichten | LED | LED met moirรฉ-effect en dynamische richtingaanwijzers | LED met moirรฉ-effect en dynamische richtingaanwijzers | LED met moirรฉ-effect en dynamische richtingaanwijzers | LED met moirรฉ-effect en dynamische richtingaanwijzers |
Dakrails | – | Zwart | Zwart | Satijn aluminium | Zwart |
Privacyglas | – | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Voorbumper | Deels in carrosseriekleur | Deels in carrosseriekleur | Esprit Alpine met F1-blade in grijs | Iconic met F1-blade in carrosseriekleur | Esprit Alpine met F1-blade in grijs |
Raamlijsten | Chroom | Chroom | Hoogglans zwart | Chroom | Hoogglans zwart |
Interieur | |||||
Bekleding | Stof ‘Sonic’ | TEP/Stof ‘Aneto’ | Alcantara/Stof ‘Saint-Martin-de-Belleville’ | TEP/Stof ‘Port de Cannes’ | Alcantara/Stof ‘Saint-Martin-de-Belleville’ |
Stuurwiel | Zacht TEP-leder | Zacht TEP-leder | Esprit Alpine met speciale stiksels | Verwarmd | Esprit Alpine met speciale stiksels |
Dashboard afwerking | – | – | Passend bij bekleding | Echt hout | Passend bij bekleding |
Verschuifbare achterbank | – | Standaard | Optioneel | Standaard | Standaard |
Aluminium pedalen | – | – | Standaard | – | Standaard |
Middenconsole | Standaard | Standaard | Hoog met opbergvak (hybrid 200) | Hoog met opbergvak | Hoog met opbergvak |
Aandrijving en Chassis | |||||
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie (E-Tech hybrid) | E-TECH (8 versnellingen) | E-TECH (8 versnellingen) | E-TECH (8 versnellingen) | E-TECH (8 versnellingen) | E-TECH (8 versnellingen) |
Transmissie (mild hybrid) | 6-versnellingen handgeschakeld (130) | 6-versnellingen handgeschakeld (130) of X-Tronic (160) | X-Tronic (160) | – | – |
Multi-Sense rijmodi | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
4CONTROL advanced | – | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Comfort en Gemak | |||||
Klimaatregeling | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch |
Parkeersensoren | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | Standaard | 3D rondom zicht | 3D rondom zicht |
Handenvrije kaart | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Automatisch dimmende binnenspiegel | – | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Verwarmd stuurwiel | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Bestuurdersstoel verstelling | Handmatige hoogteverstelling | 6-voudig elektrisch (optioneel) | 6-voudig elektrisch (optioneel) | 6-voudig elektrisch met geheugen en massage | 6-voudig elektrisch met geheugen en massage |
Passagiersstoel verstelling | Handmatig | In hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar | Elektrisch | Elektrisch |
Infotainment | |||||
Infotainmentsysteem | 9″ openR link | 12″ openR link | 12″ openR link | 12″ openR link | 12″ openR link |
Instrumentenpaneel | 12,3″ digitaal | 12,3″ digitaal | 12,3″ digitaal | 12,3″ digitaal | 12,3″ digitaal |
Smartphone-integratie | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto |
Draadloze telefoonlader | – | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
Geluidssysteem | Arkamys Classic | Arkamys Classic | Arkamys Classic | Arkamys Classic (Harman Kardon optioneel) | Arkamys Classic (Harman Kardon optioneel) |
Veiligheid | |||||
Adaptieve Cruise Control | Standaard | Standaard | Standaard | Contextueel adaptief | Contextueel adaptief |
Rijstrookassistent | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Dodehoekwaarschuwing | – | Optioneel | Optioneel | Standaard met rijstrookafwijkingspreventie | Standaard met rijstrookafwijkingspreventie |
Actieve noodremassistentie | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard met achter | Standaard met achter |
Veilige uitstap voor inzittenden | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Waarschuwing kruisend verkeer achter | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Aanvullende Kenmerken | |||||
Panoramisch zonnedak | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Easy Park Assist | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Head-up display | – | – | – | Optioneel | Optioneel |
Actieve grondverlichting | – | Optioneel | Optioneel | Standaard | Standaard |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Compatibiliteit |
---|---|---|---|
Exterieur Styling | |||
Exterieur Personalisatie Pakket – Carbon Effect | Voegt carbon-effect stylingelementen toe | Alle uitvoeringen | |
Exterieur Personalisatie Pakket – Lichtgrijs | Voegt lichtgrijze stylingelementen toe | Alle uitvoeringen | |
Exterieur Personalisatie Pakket – Satijngrijs | Voegt satijngrijze stylingelementen toe | Alle uitvoeringen | |
Exterieur Personalisatie Pakket – Gouden Accenten | Voegt gouden accent stylingelementen toe | Alle uitvoeringen behalve Iconic esprit Alpine | |
Spiegelkappen – Carbon Effect | Vervangt standaard spiegelkappen met carbon-effect afwerking | Alle uitvoeringen | |
Spiegelkappen – Lichtgrijs | Vervangt standaard spiegelkappen met lichtgrijze afwerking | Alle uitvoeringen | |
Spiegelkappen – Satijngrijs | Vervangt standaard spiegelkappen met satijngrijze afwerking | Alle uitvoeringen | |
Spiegelkappen – Gouden Accenten | Vervangt standaard spiegelkappen met gouden accent afwerking | Alle uitvoeringen behalve Iconic esprit Alpine | |
Sidesteps | Geborsteld aluminium sidesteps | Alle uitvoeringen | |
Wielen | |||
20″ ‘Daytona’ Lichtmetalen Velg | Zwarte diamant-geslepen afwerking | Optioneel voor Techno en Iconic, standaard op esprit Alpine | |
20″ ‘Effie’ Lichtmetalen Velg | Zwarte diamant-geslepen afwerking | Iconic en Iconic esprit Alpine | |
19″ ‘Komah’ Lichtmetalen Velg | Zwarte diamant-geslepen afwerking | Techno | |
18″ ‘Altao’ Lichtmetalen Velg | Zwarte diamant-geslepen afwerking | Techno | |
17″ ‘Maha’ Lichtmetalen Velg | Standaard wiel | Equilibre | |
Wieldoppen | Zwart en geborsteld aluminium met nieuw Renault logo | Alle uitvoeringen | |
Wieldoppen | IJszwart en geborsteld aluminium met nieuw Renault logo | Alle uitvoeringen | |
Slotbouten | Set van 4 zwarte slotbouten | Alle uitvoeringen | |
Alpine Ventieldopjes | Decoratieve ventieldopjes met Alpine branding | Alle uitvoeringen | |
Interieur Styling | |||
Verlichte Instaplijsten | Met Renault logo | Alle uitvoeringen behalve Iconic en Iconic esprit Alpine | |
Roestvrijstalen Instaplijsten | Met Renault logo | Alle uitvoeringen behalve Iconic en Iconic esprit Alpine | |
Sportpedalen | Voor handgeschakelde versnellingsbak | Alle uitvoeringen behalve Iconic esprit Alpine | |
Sportpedalen | Voor automatische transmissie | Alle uitvoeringen behalve Iconic esprit Alpine | |
Comfort en Bescherming | |||
Comfort Vloermatten | Voor 48V & E-Tech versies | Alle uitvoeringen | |
Premium Vloermatten | Voor 48V & E-Tech versies | Alle uitvoeringen | |
Premium Alpine Esprit Vloermatten | Voor 48V & E-Tech versies | Alle uitvoeringen | |
Rubberen Vloermatten | Voor 48V & E-Tech versies | Alle uitvoeringen | |
EasyFlex Kofferbescherming | Flexibele, waterdichte kofferbekleding | Alle uitvoeringen | |
Rubberen Kofferbescherming | Basis kofferbescherming | Alle uitvoeringen behalve Equilibre | |
Horizontaal Koffernet | Houdt items veilig in de kofferbak | Alle uitvoeringen | |
Verticaal Koffernet | Houdt items veilig in de kofferbak | Alle uitvoeringen | |
Roestvrijstalen Laaddrempelbeschermer | Beschermt de achterbumper bij het laden | Alle uitvoeringen | |
Scheidingsrek | Scheidt kofferbak van passagiersruimte | Alle uitvoeringen | |
Multimedia en Technologie | |||
Smartphone Houder | Magnetisch, bevestigt aan ventilatierooster | Alle uitvoeringen | |
Smartphone Inductielader | Magnetisch, bevestigt aan ventilatierooster | Alle uitvoeringen | |
Smartphone Inductielader | Voor middenconsole, handgeschakelde versies | Alle uitvoeringen met handgeschakelde versnellingsbak | |
Transport en Trekken | |||
Elektrisch Inklapbare Trekhaak | Vouwt weg wanneer niet in gebruik | Alle uitvoeringen | |
Afneembare Trekhaak | Kan worden verwijderd indien niet nodig | Alle uitvoeringen | |
Vaste Zwanenhals Trekhaak | Permanente trekhaak oplossing | Alle uitvoeringen | |
QuickFix Aluminium Dakdragers | Voor voertuigen zonder dakrails | Alle uitvoeringen behalve Iconic en Iconic esprit Alpine | |
QuickFix Aluminium Dakdragers | Voor voertuigen met dakrails | Alle uitvoeringen met dakrails | |
Thule Skidrager | Voor 4 paar ski’s of 2 snowboards | Alle uitvoeringen | |
Thule Skidrager | Voor 6 paar ski’s of 4 snowboards | Alle uitvoeringen | |
Fietsdrager | Expert voor 1 fiets, dakgemonteerd | Alle uitvoeringen | |
Fietsdrager | Easyfold voor 3 fietsen, trekhaak gemonteerd | Alle uitvoeringen | |
Dakkoffer | Zwart 380L met Renault logo | Alle uitvoeringen | |
Dakkoffer | Zwart 480L met Renault logo | Alle uitvoeringen | |
Dakkoffer | Zwart 630L met Renault logo | Alle uitvoeringen | |
Veiligheid en Beveiliging | |||
Dashcam | Nextbase 332GW + 32GB SD-kaart | Alle uitvoeringen | |
Perimeter Alarm | Aanvullend beveiligingssysteem | Alle uitvoeringen | |
OBD-poort Anti-diefstal Apparaat | Voorkomt ongeautoriseerde toegang tot OBD-poort | Alle uitvoeringen | |
Kinderzitjes | Verschillende opties voor verschillende leeftijdsgroepen | Alle uitvoeringen | |
Sneeuwkettingen | Standaard automatisch 9mm – maat 105 | Alle uitvoeringen behalve Iconic | |
Premium Grip Sneeuwkettingen | Maat 130 | Alle uitvoeringen behalve Techno esprit Alpine | |
Sneeuwsokken | Maat 126 | Alle uitvoeringen behalve Techno esprit Alpine en Iconic |
Pakketnaam | Inhoud | Beschikbaar voor uitvoeringen | Prijs (incl. BTW) | Opmerkingen |
---|---|---|---|---|
pack harman kardon premium geluid | โข 12″ openR link met navigatie, Google-integratie โข Harman Kardon premium geluidssysteem met 12 luidsprekers | โข Iconic โข Iconic esprit Alpine | โฌ950 | Verbetert de audio-ervaring met een premium geluidssysteem |
pack geavanceerde rijassistentie | โข Actieve rijassistent โข Contextuele adaptieve cruisecontrol โข Verwarmd stuurwiel | โข Techno esprit Alpine | โฌ700 | Voegt geavanceerde rijhulpfuncties toe |
โข Actieve rijassistent โข Contextuele adaptieve cruisecontrol โข Head-up display | โข Iconic | โฌ1,200 | Moet gecombineerd worden met pack veiligheid | |
pack rondomzichtcamera | โข 3D rondomzichtcamera โข Elektrisch verstelbare buitenspiegels met geheugenfunctie โข Easy park assist โข Actieve grondverlichting | โข Techno โข Techno esprit Alpine | โฌ800 | Standaard op Iconic en Iconic esprit Alpine. Moet gecombineerd worden met pack veiligheid |
pack reservewiel | โข Reservewiel โข Dubbele bodem in de kofferbak | โข Evolution | โฌ200 | Biedt een reservewiel en extra opbergruimte in de kofferbak |
pack solid | โข Verwarmde voorstoelen โข Verwarmde akoestische voorruit โข 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen- en massagefunctie โข Verwarmd stuurwiel | โข Techno (hybride 200 alleen) | โฌ900 | Verbetert het comfort voor de Techno-uitvoering |
pack comfort | โข Verwarmde voorstoelen โข 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen- en massagefunctie | โข Techno (milde hybride 130 alleen) | โฌ600 | Voegt comfortfuncties toe voor de Techno-uitvoering met mild hybride aandrijflijn |
pack look | โข Panoramisch vast glazen dak โข Dakrails in satijn aluminium | โข Techno | โฌ1,100 | Verbetert de esthetiek van het exterieur en voegt een panoramisch dak toe |
pack veiligheid | โข Achterste kruisverkeeralarm met actieve noodremfunctie achter โข Dodehoekwaarschuwing met rijbaanpreventie โข Veiligheid voor inzittenden bij het verlaten van het voertuig | โข Evolution โข Techno โข Techno esprit Alpine | โฌ400 | Standaard op Iconic en Iconic esprit Alpine. Verbetert de veiligheidsfuncties |
pack lounge | โข Verwarmde voorstoelen โข 6-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen- en massagefunctie voor de bestuurder โข Verwarmde akoestische voorruit โข Schuifbare achterbank | โข Techno esprit Alpine | โฌ1,200 | Standaard op Iconic. Voegt premium comfortfuncties toe |
pack extended grip | โข 18″ lichtmetalen velgen โข All-season banden | โข Evolution โข Techno | โฌ700 | Verbetert de weerbestendigheid |
Prijsstructuur van 2024 Renault Austral
Uitvoering | Motorisering | Netto Prijs (โฌ) | BTW (โฌ) | BPM (โฌ) | Consumenten Adviesprijs (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|
Evolution | mild hybrid advanced 130 | 27.568,60 | 5.789,40 | 4.762,00 | 39.190,00 | 38.120,00 |
hybrid 200 | 32.766,94 | 6.881,06 | 2.272,00 | 42.990,00 | 41.920,00 | |
Techno | mild hybrid advanced 130 | 28.532,23 | 5.991,77 | 5.096,00 | 40.690,00 | 39.620,00 |
mild hybrid 160 | 27.672,73 | 5.811,27 | 8.436,00 | 42.990,00 | 41.920,00 | |
hybrid 200 | 33.880,99 | 7.115,01 | 2.424,00 | 44.490,00 | 43.420,00 | |
Techno esprit Alpine | mild hybrid 160 | 28.995,04 | 6.088,96 | 8.436,00 | 44.590,00 | 43.520,00 |
hybrid 200 | 35.203,31 | 7.392,69 | 2.424,00 | 46.090,00 | 45.020,00 | |
Iconic | hybrid 200 | 36.635,54 | 7.693,46 | 2.591,00 | 47.990,00 | 46.920,00 |
Iconic esprit Alpine | hybrid 200 | 37.461,98 | 7.867,02 | 2.591,00 | 48.990,00 | 47.920,00 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Renault Austral Te Kopen?
De nieuwe 2024 Renault Austral is een gewaagde zet van de Franse fabrikant in de zeer competitieve compacte SUV-markt. De Renault Austral, die de Kadjar vervangt, probeert functionaliteit en zuinigheid te combineren met technologie, allemaal verpakt in een stijlvol pakket. Nu we deze Franse nieuwkomer grondig hebben getest, moeten we zeggen dat Renault echt een zeer overtuigend totaalpakket heeft dat door elke potentiรซle klant in dit segment zeer serieus moet worden genomen.
Het is gebaseerd op de CMF-CD architectuur die het deelt met alliance partner Nissan, specifiek de nieuwe Qashqai. Maar Renault voegde hun eigen stijl toe aan het ontwerp en gevoel van de Austral, die natuurlijk alleen komt met hybride aandrijflijnen, zowel mild als volledig, dus ja, dit voertuig wordt in de markt gezet als een hightech, zuinige SUV van de toekomst.
Het enige wat ze echt promoten aan de Austral is het op Google gebaseerde infotainmentsysteem dat vrijwel naadloos werkt en net zo goed is als vele premium systemen. De Austral biedt ook een verleidelijk technisch pakket voor je geld met allerlei rijhulpsystemen en ergonomische hoogstandjes.
Wat styling betreft, heeft de Austral Renault’s nieuwe designtaal met een agressief ogende voorkant, gebeeldhouwd plaatwerk en unieke LED-lichtsignaturen. Het heeft een moderne atletische uitstraling maar is niet te opdringerig. Het is een mooie auto, met fijne materialen en een sexy digitale cockpit.
Maar dat betekent niet dat de praktische kant is vergeten; de Austral heeft binnenruimte en laadcapaciteit die zich kan meten met alles in zijn klasse. Een andere leuke functie is de verschuifbare achterbank, die vele gezinnen zeker zullen waarderen.
Het is geen sportauto of zoiets, maar het rijdt gewoon erg prettig, is comfortabel en heeft voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Hij heeft een zeer goed brandstofverbruik en is behoorlijk vlot. Ze hebben allemaal hybride aandrijflijnen, maar sommigen klagen dat het gevoel in het rempedaal even wennen is.
Motor, Prestaties En Transmissie
Het aanbod bestaat uit een volledige hybride en twee mild hybrids, allemaal ontworpen om een beter brandstofverbruik te krijgen en minder uitstoot dan normale benzinemotoren.
De belangrijkste aandrijflijn is de E-Tech full hybrid 200, een 1,2-liter 3-cilinder benzinemotor met een elektromotor. Dit systeem levert een gecombineerd nettovermogen van 147 kW (200 pk) en biedt een compromis tussen prestaties en efficiรซntie. De E-Tech hybride gebruikt een speciale 8-traps multimode transmissie die de interactie tussen de benzinemotor en de elektromotor optimaliseert.
Deze hele hybride systeemcombinatie zorgt echter voor een zeer soepele en responsieve rit. De elektromotor levert direct koppel, zodat de auto een geweldige initiรซle pick-up heeft en dan neemt de benzinemotor het over bij hogere snelheden. De sprint van 0-100 km/u wordt afgelegd in ongeveer 8,4 seconden, wat competitief is voor deze klasse en vlot aanvoelt in de dagelijkse praktijk.
Een van de dingen die echt opvalt aan de aandrijflijn van de Austral is de soepelheid. De overgang van elektrische naar benzinekracht is meestal nauwelijks merkbaar. Zelfs wanneer de motor aanslaat, is deze erg stil en goed geรฏsoleerd van het interieur.
Dit is de unieke transmissie-opstelling die de Austral zo efficiรซnt maakt en hem zijn vermogen zo soepel laat afgeven. Hij heeft een hondenkopping en synchronisatiering zodat het schakelen soepel verloopt zonder koppelomvormer zoals een normale automaat, wat betekent dat er minder vermogensverlies is en een beter brandstofverbruik.
Wat efficiรซntie betreft stelt de Austral E-Tech hybrid niet teleur, met praktijkverbruikscijfers die gemiddeld rond de 5,2-5,9 l/100km liggen in gemengd gebruik. Dit maakt het een van de meest brandstofefficiรซnte auto’s in zijn klasse, vooral voor degenen die niet kunnen of willen omgaan met plug-in laden.
Voor de meer traditionele bestuurder die simpelweg wat elektrische ondersteuning zou willen, biedt Renault twee mild hybrids aan. De mild hybrid advanced 130 heeft een 1,2-liter, 3-cilinder motor die 96 kW (130 pk) produceert. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan een 6-versnellingsbak voor een meer “hands-on” rijervaring maar heeft nog steeds de mild hybrid assistentie.
De krachtigere mild hybrid 160 is uitgerust met een grotere 1,3-liter, 4-cilinder motor die 116 kW (158 pk) produceert. Deze heeft Renault’s X-Tronic continu variabele transmissie (CVT), dus hij heeft een zeer soepele en efficiรซnte vermogensafgifte. Beide modellen komen met een mild hybrid systeem dat helpt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen, vooral in stop-and-go verkeer.
Ze zijn allemaal voorwielaangedreven omdat het de Austral-lijn is, zodat ze maximale binnenruimte kunnen hebben maar toch een redelijk brandstofverbruik. De E-Tech full hybrid 200 is zeer merkbaar het meest brandstofefficiรซnt met een gecombineerd WLTP-verbruik van slechts 4,5 l/100km. Zelfs hun mild hybrid versies hebben een beter brandstofverbruik dan een gewone benzinemotor, hun mild hybrid advanced 130 verbruikt 5,2 l/100km en de mild hybrid 160 verbruikt 6,2 l/100km gecombineerd.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De Renault Austral Hybrid heeft een regeneratief remsysteem waar bestuurders die niet gewend zijn aan hybride voertuigen aan zullen moeten wennen. Het eerste deel van de pedaalweg voelt wat zacht aan, omdat het systeem eerst probeert wat regeneratief te remmen voordat het de wrijvingsremmen gebruikt. Dat is een eigenschap die veel hybriden en elektrische auto’s delen, maar het is de moeite waard om dit te melden aan potentiรซle consumenten.
Nadat je gewend bent aan het pedaalgevoel, is het remvermogen van de Austral ruim voldoende voor zowel normaal rijden als noodstops. De overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen verloopt relatief naadloos, maar kan soms wat abrupt zijn als je snel meer druk op de remmen moet uitoefenen.
Het regeneratieve remsysteem is een zeer goede energieterugwinner en stuurt deze direct terug naar de hybride accu. Dit draagt veel bij aan het uitstekende brandstofverbruik van de Austral, zoals in stadsverkeer met veel stoppen en optrekken.
Renault heeft ook een variabel regeneratief remsysteem ontwikkeld dat kan worden bediend met schakelflippers achter het stuurwiel. Hiermee kunnen bestuurders bepalen hoeveel regeneratie ze willen, wat betekent dat ze het bijna kunnen gebruiken als een vorm van motorremmen zonder daadwerkelijk het rempedaal te hoeven aanraken.
Als we het hebben over pure remkracht, heeft de Austral rondom geventileerde schijfremmen. Deze opstelling is prettig en geruststellend, vooral in een gezinsgerichte SUV, omdat het consistente prestaties levert, zelfs bij herhaaldelijk hard remmen.
De Austral heeft ook een elektronische parkeerrem met auto-hold functie, wat een handige toevoeging is voor stop-and-go verkeerssituaties.
Besturing En Ophanging
De besturing, tenminste op de Renault Austral, is zeer goed; hij is licht en zo gemakkelijk te gebruiken, maar houdt de bestuurder toch enigszins betrokken. Het is zeer gemakkelijk te manoeuvreren op krappe plekken, maar voelt zwaarder en stabieler aan bij hogere snelheden.
Een opvallende functie is de vierwielbesturing die ze alleen op de hogere modellen zetten. Deze technologie zorgt ervoor dat de achterwielen licht kunnen draaien, waardoor de draaicirkel wordt verkleind tot een compacte 10,1 meter. Dit maakt het een behoorlijk wendbaar voertuig in stadsverkeer en bij het parkeren, gezien zijn formaat.
De besturing is precies en responsief, waardoor de auto nauwkeurig op de weg kan worden geplaatst. Het biedt misschien niet zoveel feedback als sommige sportievere concurrenten, maar dat past bij de rol van de Austral als comfortabele gezinsgerichte SUV.
Wat de vering betreft heeft de Austral een MacPherson-veerpoot vooraan en een multi-link opstelling achteraan. Dit is een goed compromis tussen comfort en wegligging. Het biedt een zeer soepele rit – misschien niet het beste woord ervoor – maar het vangt alle oneffenheden in de weg op, zonder te zacht of zweverig te zijn.
De carrosseriehelling is goed onder controle voor een SUV, wat zorgt voor zelfverzekerd bochtenwerk zonder overmatig overhellen. Maar nogmaals, comfort is belangrijker dan pure sportiviteit, en dat is waarschijnlijk wat de koper van de auto ook zou willen.
De Austral heeft veel rijinstellingen die invloed hebben op de zwaarte van de besturing, de respons van het gaspedaal en de stevigheid van de vering (maar alleen in de modellen met adaptieve dempers). Hierdoor kunnen bestuurders het karakter van de auto afstemmen op hun rijstijl of wat ze op dat moment willen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Renault Austral komt met verschillende soorten banden die passen bij de diverse velgmaten van de verschillende modellen. De banden variรซren van 17 inch op de basismodellen tot 20 inch op de hogere uitvoeringen, een goede middenweg tussen comfort, prestaties en stijl voor alle soorten kopers.
Zelfs het basismodel Equilibre Austral heeft 17-inch “Maha” lichtmetalen velgen. 17-inch wielen zorgen meestal voor een comfortabele rit en een redelijk brandstofverbruik omdat ze een kleinere diameter hebben en waarschijnlijk een hogere zijwand.
Hoger in de lijn staat de Techno, die 19-inch ‘Komah’ lichtmetalen velgen heeft met een zwarte diamond-cut afwerking. De grotere wielsmaat geeft het waarschijnlijk een levendiger uiterlijk en misschien betere besturing en bochtenwerk, maar waarschijnlijk niet zo’n zachte rit als de 17-inch wielen.
Voor de topuitvoeringen, waaronder de Iconic en Esprit Alpine versies, biedt Renault 20-inch lichtmetalen velgen, de “Daytona” en de “Effie”, beide in een zwarte diamond-cut afwerking. De grotere 20-inch wielen hebben de meest agressieve/sportieve look, waarschijnlijk de snelste stuurrespons, maar waarschijnlijk ook de hardste rit van alle keuzes.
Interessant is dat Renault ook een “Extended Grip Pack” aanbiedt voor de Evolution en Techno uitvoeringen, met 18-inch lichtmetalen velgen met all-weather banden. Het is een compromis qua wielgrootte en het heeft ook het voordeel van betere tractie in diverse weersomstandigheden. Renault heeft verschillende sneeuwkettingen beschikbaar voor mensen in gebieden met strenge winters voor verschillende wielmaten, waaronder premium grip sneeuwkettingen en sneeuwsokken, zodat de Austral indien nodig klaar is voor ruwe wegen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Renault Austral vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van design, materiaalwkwaliteit en technologie vergeleken met zijn voorganger. Alles is zeer modern en luxueus ogend met dit echt mooie horizontale dashboard design dat inspeelt op de breedte van de auto.
Het middelpunt van het interieur is het indrukwekkende OpenR infotainmentsysteem, dat een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel combineert met een groot 12-inch staand centraal touchscreen. Dit systeem, dat draait op Google’s Android Automotive OS, is een van de meest responsieve en gebruiksvriendelijke in zijn klasse, vergelijkbaar met systemen in auto’s die vele malen duurder zijn.
De kwaliteit van de materialen in het hele interieur is zeer goed met zachte oppervlakken vrijwel overal en realistisch kunstleer of echt leer, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Zelfs het gebruik van aanpasbare sfeerverlichting, die in verschillende kleuren kan worden veranderd, maakt het hele interieur een soort cool.
De stoelen van de Austral zijn goed ontworpen; ze bieden ruim voldoende comfort en ondersteuning tijdens lange ritten. Zelfs de hogere modellen bieden een masserende bestuurdersstoel, wat enigszins verrassend is in deze klasse voertuig.
Een echt slim designelement is de verschuifbare middenconsole, die naar beneden kan worden geschoven om meer opbergruimte of meer bekerhouders te onthullen. Het zijn de kleine, doordachte, nuttige dingen die een verschil maken in de gebruikerservaring.
De Esprit Alpine edities hebben bijvoorbeeld een Esprit Alpine stuurwiel met unieke stiksels en Fraganza TEP lederen bekleding. Deze uitvoeringen hebben ook aluminium pedalen en een dashboard afwerking die past bij de bekleding, wat het interieur samenbindt in een sportief thema. De Iconic uitvoering daarentegen pronkt met een dashboard afwerking van echt hout, wat een vleugje luxe en verfijning aan het interieur toevoegt.
Renault biedt ook veel andere accessoires om het interieur nog mooier en meer op maat gemaakt te laten lijken. De meeste uitrustingsniveaus bieden verlichte dorpellijsten met het Renault-logo, een mooi detail bij het instappen. Ook sportpedaalkappen voor zowel handgeschakelde als automatische transmissies dragen bij aan de rijervaring en sportiviteit van het interieur. Voor wie het ultieme in interieur verfijning zoekt, zijn premium vloermatten beschikbaar, inclusief speciale Alpine Esprit versies voor de sportievere uitvoeringen.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk van de Renault Austral is de perfecte combinatie van klasse en sportiviteit, en toont de nieuwe huidige designtaal van Renault. Aan de voorkant is de grote, imposante grille met het nieuwe Renault-logo niet te missen. De slanke LED-koplampen met een scherpe C-vormige signatuur geven de Austral een modern, technisch uiterlijk waardoor hij opvalt.
Het zijprofiel van de Austral toont scherpe karakterlijnen en geprononceerde wielkasten, die hem een zeer actieve, atletische look geven. Het resultaat is een “zwevend dak” effect, bereikt door het zwart maken van de stijlen, waardoor de auto lager en eleganter lijkt.
Aan de achterkant heeft de Austral LED-achterlichten die over de achterklep lopen, waardoor de auto lager en breder lijkt. De kunstmatige diffusorelementen en skidplate-stijl afwerking op de achterbumper versterken het robuuste uiterlijk van de SUV, wat een vleugje avontuur suggereert.
De Esprit Alpine editie heeft sportieve details zoals speciale velgen, zwarte accenten en subtiele Alpine badges. Deze kenmerken voegen een prestatiegericht tintje toe zonder overdreven te zijn.
Renault biedt verschillende zeer mooie lakkleuren aan op de Austral, en in sommige gevallen biedt het two-tone combinaties – een tweede kleur dak met de hoofdkleur op de carrosserie. Dat geeft je veel ruimte voor individualiteit in je SUV.
Voor de mensen die hun Austral echt willen laten opvallen, biedt Renault ook een aantal exterieur personaliseringspakketten. Deze pakketten bevatten opties zoals carbon effect, lichtgrijs, satijngrijs en gouden accenten, waarmee je elementen zoals de voor- en achterbumper afwerking en zijspiegelkappen kunt aanpassen. Nog meer unieke styling is te vinden in de Esprit Alpine uitvoeringen met een F1-blade in de voorbumper in grijs om de sportiviteit te benadrukken.
Dakrails zijn beschikbaar in zwart of satijn aluminium, wat een praktisch tintje toevoegt aan de veelzijdige look van de SUV. Voor wat extra klasse is een vast panoramisch glazen dak beschikbaar op de topuitvoeringen, dit voegt echt iets toe aan zowel het uiterlijk als de sfeer binnen. Privacy glas, dat een optie is op de meeste uitvoeringen, voegt een vleugje klasse en privacy toe.
Renault heeft ook talrijke accessoires om de “Aussie” stoerder te maken, zoals geborsteld aluminium sidesteps (ze zijn erg handig om in en uit de Austral te stappen en voegen ook toe aan de robuustheid van de SUV). Je kunt je Austral ook beschermen met spatlappen en een roestvrijstalen laaddrempelbeschermer voor de achterbumper. Over het algemeen heeft de Austral echter goede proporties, het voelt als een luxe voertuig maar niet te groot om in de compacte SUV-klasse te vallen.
Comfort En Gemak
De Renault Austral is comfortabel en praktisch en biedt veel uitrusting die kan concurreren met sommige luxemerken. De zitpositie is uitstekend, met goed zicht en gemakkelijke toegang tot alle bedieningselementen. De stoelen zelf zijn ondersteunend en comfortabel genoeg voor lange ritten, en ze hebben meervoudige elektrische verstelling in de hogere uitvoeringen.
Een slim aspect is de verschuifbare achterbank zodat de passagiers meer beenruimte of meer bagageruimte kunnen hebben, afhankelijk van hun behoeften op dat moment. Deze aanpasbaarheid komt vooral van pas voor gezinnen met opgroeiende kinderen, of voor degenen die vaak grotere objecten moeten vervoeren.
De automatische dual-zone klimaatregeling werkt goed en is gemakkelijk te gebruiken, met fysieke knoppen voor de belangrijkste functies ter ondersteuning van de touchscreen interface. Deze combinatie van digitale en analoge bediening lijkt een mooi compromis te bieden tussen een moderne uitstraling en daadwerkelijke functionaliteit.
Het panoramadak, dat alleen beschikbaar is in de hogere uitvoeringen, vult het interieur met licht en maakt het zeer open, vooral voor de mensen op de achterbank. Het maakt het interieur ook veel ruimer lijken.
Alle opbergoplossingen door het hele interieur zijn zeer goed ontworpen, van de grote middenconsole tot de redelijk grote deurvakken, tot de kleine subtiele details zoals de verschuifbare middenarmsteun die meer bekerhouders kan onthullen.
Een andere functie die beschikbaar is op de hogere uitvoeringen is de elektrische achterklep; dit maakt het nog gemakkelijker om bagage in en uit te laden. Sprekend over de achterklep, de handsfree functie (je kunt de achterklep openen door simpelweg je voet onder de achterbumper te zwaaien) is erg handig als je handen vol zijn.
Het infotainmentsysteem is zeer responsief, met een uitstekende gebruikersinterface die vele systemen in veel duurdere voertuigen evenaart of zelfs overtreft. Het gebruikt Google-diensten, dus niet alleen zijn kaarten nooit verouderd, maar het heeft ook zeer nauwkeurige en responsieve spraakherkenning.
Het digitale instrumentencluster is zeer aanpasbaar, waardoor bestuurders de voor hen meest relevante informatie kunnen prioriteren. Het kan alles tonen, van ouderwetse snelheidsmeter- en toerentellernaalden tot navigatieaanwijzingen tot de energiestroom in het hybride systeem.
Een andere hightech functie is het beschikbare head-up display dat belangrijke informatie zoals snelheid, navigatieaanwijzingen en veiligheidswaarschuwingen direct op de voorruit projecteert in het gezichtsveld van de bestuurder. Dit helpt om de ogen van de bestuurder op de weg te houden terwijl cruciale informatie toch wordt getoond.
Veiligheid En Beveiliging
De 2024 Renault Austral is volledig uitgerust met veiligheidsuitrusting, zoals gebruikelijk is in de huidige rijhulptechnologie. Alle modellen krijgen Renault’s Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) als standaard, waaronder functies zoals autonoom noodremmen, rijstrookwaarschuwing en verkeersbordherkenning.
De hogere uitvoeringen hebben ook geavanceerdere uitrusting zoals adaptieve cruisecontrol met stop-and-go, rijstrookcentrering en een 360-graden camerasysteem. Deze systemen combineren om semi-autonoom rijden op de snelweg en in stop-and-go verkeer mogelijk te maken.
Het dodehoekwaarschuwingssysteem is erg fijn met duidelijke indicators in de zijspiegels en meer waarschuwingen als je probeert van rijstrook te wisselen met een voertuig in je dode hoek. Dit is ook gekoppeld aan een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, wat extreem handig is bij het achteruit uitparkeren.
Renault heeft ook veel aandacht besteed aan passieve veiligheid, en de Austral heeft een zeer rigide passagierscel en talrijke airbags verspreid door het interieur. Hoewel de officiรซle crashtestresultaten ten tijde van dit schrijven nog niet bekend waren, geeft Renault’s eerdere prestaties aan dat de Austral goed zou moeten scoren op veiligheidsbeoordelingen. De Renault Austral (uitgebracht in 2022) behaalde een 5-sterren veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP.
De Austral heeft ook het gemak van enkele goed doordachte beveiligingsfuncties, zoals een elektronische parkeerrem met auto-hold en een keyless entry systeem dat alle deuren en de kofferbak vergrendelt wanneer de sleutel meer dan een paar meter van de auto verwijderd is (wegloop-vergrendeling). Dit laatste vergrendelt de auto automatisch wanneer je wegloopt met de afstandsbediening, een geruststellende functie in drukke stedelijke omgevingen.
Op de achterbank zijn de ISOFIX-kinderzitjesbevestigingen, die gemakkelijk toegankelijk en duidelijk gemarkeerd zijn voor mensen met jonge kinderen. De achterdeuren hebben ook kindersloten die vanaf de bestuurdersstoel kunnen worden ingeschakeld.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuur levert de Renault Austral een verfijnde en comfortabele rijervaring die een breed scala aan kopers tevreden zou moeten stellen. De verhoogde zitpositie zorgt voor goed zicht, terwijl de lichte besturing het voertuig gemakkelijk manoeuvreerbaar maakt in stedelijke omgevingen.
De Austral voelt solide en beheerst aan op de open snelweg. Bovendien worden wind- en weggeluiden zeer goed onderdrukt, wat zorgt voor een meer ontspannen lange rit. De vering slaat een goede balans tussen comfort en controle, absorbeert de meeste oneffenheden in de weg zonder te zacht of zweverig aan te voelen.
De hybride aandrijflijn zorgt voor soepele en lineaire acceleratie, waarbij de elektromotoren eventuele vertraging van de turbomotor opvullen. Dit resulteert in een levendige rit, vooral in de stad, waar het directe trekvermogen van de elektromotoren het meest merkbaar is.
Een van de meest indrukwekkende aspecten van het rijden met de Austral is hoe naadloos het hybride systeem werkt. De overgangen tussen elektrische en benzinekracht zijn bijna onmerkbaar, en het start-stopsysteem is een van de beste die ik in deze klasse heb ervaren.
Er zijn zelfs verschillende rijmodi (Eco, Comfort, Sport en Personal) die kunnen worden gekozen om de auto een bepaald gevoel te geven, afhankelijk van wat de bestuurder op dat moment/in die situatie wil. De Sport-modus maakt het gaspedaal natuurlijk veel gevoeliger en voegt extra druk toe aan de besturing, maar de Austral is een comfortauto.
De regeneratieve remmen zijn, zoals bij alle hybriden, zeker iets om aan te wennen. De eerste respons van het pedaal is extreem gedempt omdat het systeem probeert zoveel mogelijk energie op te vangen, maar het wordt na een tijdje een tweede natuur. Een mooi detail is dat je de hoeveelheid regeneratie kunt regelen met de schakelflippers, wat zorgt voor wat extra betrokkenheid van de bestuurder.
De vierwielbestuurde versie laat echter zien dat de Austral een zeer wendbaar voertuig is in krappe ruimtes. Vooral bij het parkeren en het rijden door smalle straten in een stad maakt de kleinere draaicirkel echt een groot verschil.
Over het algemeen is de Austral geen zeer atletische auto, maar hij biedt een competente en plezierige rijervaring die de meeste kopers in dit segment tevreden zou stellen. Hij is comfortabel, verfijnd en zuinig, en deze drie eigenschappen leiden tot veel verschillende rijmogelijkheden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Zelfs de kofferbak van de Renault Austral heeft een grote mate van bruikbaarheid en functionaliteit voor een kleine SUV. Met alle stoelen omhoog heeft de bagageruimte een klassecompetitieve 500 liter, maar met de achterbank neergeklapt heeft hij een indrukwekkende 1.525 liter.
Een cool ding aan de Austral is dat hij een verschuifbare achterbank heeft. Dit stelt eigenaren in staat om ofwel meer bagageruimte ofwel meer beenruimte voor de achterpassagiers te hebben, afhankelijk van hun behoeften op dat moment. Met de bank helemaal naar voren geschoven groeit de bagageruimte tot 575 liter, wat voldoende ruimte is voor grotere objecten zonder de stoelen te hoeven verlagen.
Hij heeft een grote, lage kofferbakopening, wat het zeer gemakkelijk maakt om zware of onhandig gevormde dingen erin en eruit te krijgen. De laaddrempel is ook redelijk laag, wat helpt bij het naar binnen schuiven van grotere objecten.
In de kofferbak heeft Renault verschillende praktische details opgenomen. Er zijn bevestigingshaken voor losse items en zijopbergvakken voor kleinere objecten die anders zouden rondrollem. Er is ook een 12V-aansluiting, wat handig is voor koelboxen of andere zaken tijdens road trips.
Hij komt met een elektrische achterklep (op de hogere uitvoeringsniveaus), die handsfree kan worden geopend. Hij heeft die functie waarbij je je voet onder de achterbumper kunt zwaaien om de kofferbak te openen, wat erg handig is als je veel boodschappentassen hebt en je handen vol zijn.
De vloer van de kofferbak is vlak met de achterbank neergeklapt, perfect voor langere dingen. Het is echter vermeldenswaard dat er een kleine opstap is tussen de kofferbakvloer en de neergeklapte stoelen, wat voor sommige gebruikers een klein ongemak zou kunnen zijn.
Comfort Achterbank
De achterbank in de Renault Austral heeft een goed doordachte indeling met voldoende ruimte en comfort voor de mensen die achterin zitten. Hij heeft een achterbank waar gemakkelijk drie volwassenen op kunnen zitten; echter, zoals bij de meeste voertuigen in deze klasse, is de middelste zitplaats alleen comfortabel voor korte ritten.
Een unieke eigenschap van de Austral is de verschuifbare achterbank. Hierdoor kunnen passagiers zoveel beenruimte hebben als ze willen of hij kan naar voren worden geschoven voor meer bagageruimte. De flexibiliteit is een groot pluspunt voor groeiende gezinnen of voor degenen die constant moeten afwegen tussen de behoefte om mensen te vervoeren versus de behoefte om spullen te vervoeren.
Er is voldoende been- en hoofdruimte voor de gemiddeld lange persoon. Zelfs met de bank helemaal naar achteren is er nog steeds voldoende ruimte voor volwassenen om achter voorpassagiers van normale lengte te zitten.
De stoelen zelf zijn goed gecapitonneerd en ondersteunend, met een goede rugleuninghoek om lange afstanden in te zitten. De buitenste zitplaatsen zijn meer gecontoureerd voor betere heupsteun, maar de middelste is vlakker voor het geval er een kinderzitje moet worden geplaatst.
Renault heeft verschillende comfortfuncties voor achterpassagiers opgenomen. De middenconsole heeft ventilatieroosters aan de achterkant, zodat de achterpassagiers daadwerkelijk wat klimaatcontrole krijgen. Er zijn ook USB-C oplaadpoorten, die een must-have zijn op langere ritten om alles opgeladen te houden.
De grote ramen zorgen voor goed zicht naar buiten, wat helpt om eventuele gevoelens van claustrofobie te voorkomen. Vooral met het panoramadak voelt het achtercompartiment bijzonder open en licht.