2025 Polestar 3 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long range Single motor | Long range Dual motor | Long range Dual motor met Performance pack |
---|---|---|---|
Motortype | Eรฉn 220 kW permanente magneetmotor met vloeistofkoeling | Twee 180 kW permanente magneetmotoren met vloeistofkoeling | Twee 180 kW permanente magneetmotoren met vloeistofkoeling |
Versnellingsbak | Enkele versnelling | Enkele versnelling | Enkele versnelling |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Max Vermogen | 220 kW / 299 pk | 360 kW / 489 pk | 380 kW / 517 pk |
Max Koppel | 490 Nm | 840 Nm | 910 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long range Single motor | Long range Dual motor | Long range Dual motor met Performance pack |
---|---|---|---|
Batterijtype | 400V lithium-ion batterij | 400V lithium-ion batterij | 400V lithium-ion batterij |
Batterijcapaciteit (nominaal) | 111 kWh, 17 modules | 111 kWh, 17 modules | 111 kWh, 17 modules |
Nominale spanning AC/DC | 400V | 400V | 400V |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 17,6 – 20,3 kWh/100 km | 19,6 – 21,8 kWh/100 km | 21,9 – 23,0 kWh/100 km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 706 km | 636 km | 567 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 250 kW | 250 kW | 250 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
AC-laadtijd (11 kW tot 100%) | 11 uur | 11 uur | 11 uur |
DC-snelladen (10-80%) | 30 minuten | 30 minuten | 30 minuten |
Locatie laadpoort | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst komt). Batterijcapaciteit gegarandeerd boven 70% binnen garantieperiode | Hetzelfde als Single motor | Hetzelfde als Single motor |
Extra Functies | – Warmtepomp inbegrepen – AC-laadkabel is optioneel (โฌ165 excl. BTW) – Plug & Charge compatibel | Hetzelfde als Single motor | Hetzelfde als Single motor |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Standaard Specificatie | Met Plus Pack | Met Nappa Upgrade |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte Volume | – Voor: 32L – Achter: 484L tot rugleuning – Achter: 597L tot daklijn – Max: 1.411L (met neergeklapte stoelen) – Opbergruimte onder vloer: 90L | Hetzelfde als standaard + Opvouwbare laadvloer (niet met LiDAR) | Hetzelfde als Plus Pack |
Achterbank verdeling | 60/40 neerklapbaar | Hetzelfde | Hetzelfde |
Verstelling Voorstoelen | Acht-voudig elektrisch verstelbare sport comfort voorstoelen | Hetzelfde | Hetzelfde + Elektrische zijsteun |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja, onderdeel van 8-voudig verstelbaar | Hetzelfde | Hetzelfde |
Stoelverwarming Voor | Standaard | Standaard | Standaard |
Stoelventilatie Voor | Nee | Nee | Ja, 3 standen |
Stoelverwarming 2e Rij | Nee | Ja | Ja |
Relaxatiefunctie | Nee | Nee | Ja (5-standen massagefunctie) |
Lendensteun Bestuurdersstoel | Meervoudig elektrisch verstelbare lendensteun | Hetzelfde | Hetzelfde |
Bekledingsopties | – Bio-toegeschreven WeaveTech – Charcoal (standaard) | Hetzelfde + optioneel: – Bio-toegeschreven MicroTech – Dierenwelzijnswol | Extra Nappa leder opties: – Zinc – Charcoal – Jupiter |
Verwarmd Stuurwiel | Nee | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | – 4 leeslampen – Laser geรซtste lichtlijn – Vloerverlichting | Hetzelfde + uitgebreide functies | Hetzelfde als Plus Pack |
Glazen Dak | Panoramadak met UV- en geluidswerend gelamineerd glas (95,5% UV-reductie) | Hetzelfde | Hetzelfde |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerken | Standaard | Met Plus Pack | Met Performance Pack |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||
Opbergruimte Voor | 32L met afdekklepje | Hetzelfde | Hetzelfde |
Opbergruimte Achter | – 484L tot rugleuning – 597L tot daklijn – 1.411L met neergeklapte stoelen – 90L opbergruimte onder vloer | + Opvouwbare laadvloer (niet beschikbaar met LiDAR) | Hetzelfde als Plus |
Bekerhouders | 4 (2 voor, 2 achter) | Hetzelfde | Hetzelfde |
Extra Opbergruimte | – Opbergvakken in rugleuning voorstoelen – Draadloos laden (15W) in voorste armsteun – USB-C poorten (2 voor, 2 achter) | Hetzelfde | Hetzelfde |
Klimaatbeheersing | |||
Systeemtype | 3-zone elektronische klimaatbeheersing met bedieningspaneel achter | Hetzelfde | Hetzelfde |
Luchtkwaliteit | CleanZoneยฎ | CleanZoneยฎ + Geavanceerde luchtreiniger (AAC) met PM 2.5 sensor | Hetzelfde als Plus |
Klimaatfuncties | – Klimaattimers – Parkeerklimaat – Warmtepomp | + Verwarmd stuurwiel + Verwarmde achterstoelen + Verwarmde ruitenwissers voor | Hetzelfde als Plus |
Interieurmaterialen & Design | |||
Standaard Bekleding | Bio-toegeschreven WeaveTech in Charcoal met Tectonic deco | Hetzelfde + Extra opties | Hetzelfde als Plus |
Optionele Bekleding | – Bio-toegeschreven MicroTech – Dierenwelzijnswol | Hetzelfde + Nappa leder opties | Hetzelfde als Plus |
Interieurthema’s | Charcoal met verschillende deco-opties | Extra premium opties | Swedish Gold accenten |
Sfeerverlichting | |||
Basisverlichting | – 4 leeslampen – Laser geรซtste lichtlijn in wit – Vloerverlichting | Hetzelfde maar met uitgebreide functies | Laser geรซtste lichtlijn in Swedish Gold |
Extra Kenmerken | |||
Dak | Panoramisch UV- en geluidswerend gelamineerd glas | Hetzelfde + infrarood coating | Hetzelfde als Plus |
Stoelgeheugen | Tot 6 bestuurdersprofielen | Hetzelfde | Hetzelfde |
Speciale Functies | – 12V aansluiting – Skiluik | – Soft-close deuren – Elektrisch verstelbare stuurkolom – Premium audiosysteem (Bowers & Wilkins) | – Performance-specifieke styling – Swedish Gold accenten – Performance remmen |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Long range Single motor | Long range Dual motor | Long range Dual motor met Performance pack |
---|---|---|---|
Rijklaar gewicht (kg) | — | 2.584 kg | Hetzelfde als Dual motor |
Maximaal voertuiggewicht (kg) | — | 3.080 kg | Hetzelfde als Dual motor |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | — | — | — |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | Tot 1.500 kg | Tot 2.200 kg | Tot 2.200 kg |
Max. kogeldruk (kg) | — | — | — |
Max. dakbelasting (kg) | 100 kg (gespecificeerd met dakdrager accessoire) | 100 kg (gespecificeerd met dakdrager accessoire) | 100 kg (gespecificeerd met dakdrager accessoire) |
Specificatie | Long range Single motor | Long range Dual motor | Long range Dual motor met Performance pack |
---|---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ79.800 | โฌ86.800 | โฌ93.400 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare Uitvoeringen | Basismodel | Basismodel + Optionele pakketten | Performance versie + Optionele pakketten |
Elektrisch bereik (Gecombineerd WLTP) | 706 km | 636 km | 567 km |
Elektrisch energieverbruik (WLTP) | 17,6 – 20,3 kWh/100 km | 19,6 – 21,8 kWh/100 km | 21,9 – 23,0 kWh/100 km |
Batterijcapaciteit | 111 kWh (17 modules) | 111 kWh (17 modules) | 111 kWh (17 modules) |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 220 kW / 299 pk | 360 kW / 489 pk | 380 kW / 517 pk |
Acceleratie 0-100 km/u | 7,8 seconden | 5,0 seconden | 4,7 seconden |
Maximaal koppel | 490 Nm | 840 Nm | 910 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u | 210 km/u | 210 km/u |
Afmeting | Long range Single motor | Long range Dual motor/Performance pack |
---|---|---|
Hoogte | 1.618 mm | 1.614 mm |
Breedte | 1.968 mm (carrosserie) | 1.968 mm (carrosserie) |
Breedte met spiegels | 2.120 mm | 2.120 mm |
Lengte | 4.900 mm | 4.900 mm |
Wielbasis | 2.985 mm | 2.985 mm |
Bodemvrijheid | Voor: 208 mm Achter: 205 mm | Voor: 202 mm Achter: 202 mm |
Draaicirkel | 11,8 m (stoeprand tot stoeprand) | 11,8 m (stoeprand tot stoeprand) |
Functie/Pakket | Standaard | Plus Pack | Performance Pack | Pilot Pack | Pro Pack | Nappa Upgrade |
---|---|---|---|---|---|---|
Basisinformatie | ||||||
Vanafprijs | โฌ79.800 (Single Motor) โฌ86.800 (Dual Motor) | +โฌ4.959 | +โฌ6.600 | +โฌ2.314 | +โฌ1.818 | +โฌ4.959 |
Vereisten | – | – | Vereist Dual Motor | Vereist voor Plus Pack | Niet beschikbaar met Performance Pack | Vereist Plus Pack |
Beschikbare Aandrijflijnen | ||||||
Single Motor | 220 kW (299 pk) 490 Nm 706 km bereik | โ | – | โ | โ | โ |
Dual Motor | 360 kW (489 pk) 840 Nm 636 km bereik | โ | 380 kW (517 pk) 910 Nm 567 km bereik | โ | โ | โ |
Exterieurkenmerken | ||||||
Standaard Wielen | 20″ Aero | 20″ Aero | 22″ Performance | – | 21″ Pro | – |
Koplampen | LED met actief grootlicht | HD LED 1.3MP (optioneel) | – | – | – | – |
Spiegels | Frameloze, verwarmde, elektrisch inklapbaar | + Soft close | – | – | – | – |
Achterklep | Elektrisch bedienbaar met voetsensor | + Soft close | – | – | – | – |
Interieur & Comfort | ||||||
Klimaatbeheersing | 3-zone | + PM2.5 sensor & filter | – | – | – | – |
Voorstoelen | 8-voudig elektrisch verstelbaar | + Verwarmd stuurwiel + Verwarmde achterstoelen | – | – | – | + Ventilatie + 5-standen massage + Elektrische zijsteun |
Bekleding | Bio-toegeschreven WeaveTech | Hetzelfde + extra opties | – | – | – | Geperforeerd Nappa leder |
Stuurkolom | Handmatig | Elektrisch bedienbaar | – | – | – | – |
Audio & Technologie | ||||||
Audiosysteem | 300W, 10 speakers | Bowers & Wilkins 1.610W, 25 speakers | – | – | – | + Hoofdsteun speakers |
Displays | 14,5″ centraal 9″ bestuurder | + HUD + Achter bedieningsscherm | – | – | – | – |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||||
Standaard Functies | – Adaptieve Cruise Control – Parkeerhulp – Cross Traffic Alert | – | – | + Pilot Assist + Rijstrookwisselassistent + 360ยฐ camera’s | – | – |
Laadmogelijkheden | ||||||
AC Laden | 11 kW | 11 kW | 11 kW | – | – | – |
DC Laden | Tot 250 kW | Tot 250 kW | Tot 250 kW | – | – | – |
Speciale Kenmerken | ||||||
Unieke Elementen | – | Meerdere premium functies | – Swedish Gold remklauwen – Performance onderstel – Swedish Gold veiligheidsgordels | – | Swedish Gold ventieldopjes Zwarte veiligheidsgordels met gouden streep | Zwart essenhout decoratie |
Garantie & Service | ||||||
Voertuiggarantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Batterijgarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Service | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km | 3 jaar/50.000 km |
Pechhulp | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar | 3 jaar |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (excl. BTW) |
---|---|---|---|
Winteruitrusting | |||
Winterwielen | 20″ Aero winterbanden | – Pirelli Scorpion 2 – Voor: 255/50 R20 109V XL – Achter: 285/45 R20 112V XL | โฌ2.810 |
21″ Plus winterbanden | – Nokian Snowproof 2 SUV – Voor: 265/45 R21 108V XL – Achter: 295/40 R21 111V XL | โฌ3.141 | |
21″ Pro winterbanden | – Continental Winter Contact TS860 S – Voor: 265/45 R21 108V XL – Achter: 295/40 R21 111V XL | โฌ3.141 | |
22″ Sport winterbanden | – Michelin Pilot Alpin 5 SUV – Voor: 265/40 R22 106V XL – Achter: 295/35 R22 108W XL | โฌ3.471 | |
Sneeuwbescherming | Sneeuwkettingen 20″-22″ | – Voor optimale winterprestaties – Ruimtebesparend ontwerp – Alleen voor gebruik in sneeuw/ijs | โฌ380 |
Sneeuwsok 20″ | – Wasbaar en herbruikbaar – Max snelheid 50 km/u – Alleen voor sneeuw/ijs | โฌ99 | |
Sneeuwsok 21″-22″ | – Wasbaar en herbruikbaar – Max snelheid 50 km/u – Alleen voor sneeuw/ijs | โฌ99 | |
Achterklep bescherming | – Voorkomt sneeuw/ijsophoping rond laadpoort – Winterspecifiek ontwerp | โฌ33 | |
Exterieur Bescherming | |||
Modderbescherming | Spatlappen | – Voor- en achterpaar – Zacht slagvast kunststof – Geรฏntegreerd ontwerp – Bescherming tegen stenen, zout, sneeuw, zand | โฌ190 |
Transportoplossingen | |||
Dakuitrusting | Dakdragers | – Aerodynamisch geoptimaliseerd – Gewicht: 5 kg – Laadbreedte: 1110 mm – Laadvermogen: 100 kg | โฌ331 |
Trekhaak | Elektrisch inklapbare trekhaak | – Volledig automatisch – Trekvermogen: 2.200 kg | โฌ1.157 |
Interieur Bescherming & Comfort | |||
Vloerbescherming | Rubberen vloermatten | – Complete set voor/achter – Waterdicht – Uitneembaar voor reiniging – Antraciet gekleurd – Waterdichte clips | โฌ124 |
Kofferbakbescherming | Kofferbakmat | – Waterdichte beschermmat – Omkeerbaar (stof/rubber) – Inclusief bumperbescherming | โฌ165 |
Zonnescherm | Panoramadak zonnescherm | – Lichtgewicht, opvouwbaar gaasweefsel – Eenvoudige montage/verwijdering – Inclusief beschermhoes | โฌ132 |
Kinderveiligheid | |||
Kinderzitjes | ISOFIX beugel | – Montage voorpassagiersstoel – Voorwaarts gericht kinderzitje compatibel | โฌ165 |
Laadapparatuur | |||
Thuisladen | Thuislaadkabel (enkelfase) | – Lengte: 7m – Mode: 2 – Type 2 connector – IEC 60309 stekker (blauw) – 230V/16A/3,5kW | โฌ298 |
Thuislaadkabel (driefase) | – Lengte: 6m – Mode: 2 – Type 2 connector – IEC 60309 stekker (rood) – 400V/16A/11kW | โฌ355 | |
Standaard stopcontact laadkabel | – Lengte: 7m – Mode: 2 – Type 2 connector – Standaard wandstopcontact – 230V/10A/2,3kW | โฌ273 | |
Beveiliging & Sleutels | |||
Sleutels | Geavanceerde Draadloze Sleutel | – Reserve sleutel – Qi draadloos laden mogelijk – 1-3 maanden batterijduur – Inclusief software | โฌ223 |
Pakket | Prijs (excl. BTW) | Vereisten | Functies & Inhoud |
---|---|---|---|
Plus Pack | โฌ4.959 | Vereist Pilot pack | Audio & Displays – Bowers & Wilkins audiosysteem (1.610W) – 25 speakers inclusief hoofdsteun speakers – Dolby Atmos – 3D Surround Sound – Actieve geluidsonderdrukking – Head-up display (9ร3-inch) – Geavanceerde verlichtingstechnologie Klimaat & Comfort – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde achterstoelen – Verwarmde ruitenwissers voor – Luchtkwaliteit โ PM2.5 sensor en filter – CleanZoneยฎ met Geavanceerde Luchtreiniger Exterieur & Glas – Soft-close deuren – Infrarood coating voorruit – Gelamineerde akoestische onderste achterruit Interieur Kenmerken – Elektrisch verstelbare stuurkolom – Opvouwbare laadvloer achterberging (niet met LiDAR) |
Pilot Pack | โฌ2.314 | Standaard vereiste voor Plus pack | Rijassistentie – Pilot Assist – Rijstrookwisselassistent Parkeerassistentie – Park Assist Pilot – 360ยฐ camera’s met 3D-weergave – Cross Traffic Alert met remondersteuning |
Pilot Pack met LiDAR | Niet gespecificeerd | Vereist Pilot pack Beschikbaar medio 2025 | Geavanceerde Technologie – Luminar LiDAR systeem – NVIDIA DRIVE Orinโข kerncomputer – 254 miljard bewerkingen per seconde Extra Camera’s – 3 extra camera’s – 8MP langeafstandscamera voor – Twee 8MP zijcamera’s – Automatische camerareiniging Extra Functies – Verwarmde ruitenwissers voor – Camera- en sensorreiniging |
Pro Pack | โฌ1.818 | Niet compatibel met Performance pack | Exterieur Kenmerken – 21″ Pro wielen – Ventieldopjes in Swedish Gold Interieur Styling – Zwarte veiligheidsgordels met Swedish Gold streep – Laser-geรซtste interieurlichtlijn in Swedish Gold |
Performance Pack | Niet gespecificeerd | Vereist Long range Dual motor | Performance Upgrades – Vermogensverhoging naar 380 kW / 517 pk – Koppelverhoging naar 910 Nm – Polestar Engineered chassis-afstemming – Performance software-upgrade Exterieur Kenmerken – 22″ Performance wielen – Pirelli P Zero banden (speciaal ontwikkeld) – Brembo voorremklauwen in Swedish Gold – Ventieldopjes in Swedish Gold Interieur Kenmerken – Swedish Gold veiligheidsgordels – Laser-geรซtste lichtlijn in Swedish Gold |
Nappa Upgrade | โฌ4.959 | Vereist Plus pack | Stoelfuncties – Geperforeerde Nappa lederen stoelen (Zinc/Charcoal/Jupiter) – 5-standen massagefunctie – Geventileerde voorstoelen – Elektrische zijsteun in voorstoelen – 4 Bowers & Wilkins speakers in hoofdsteunen Interieur Afwerking – Zwart essenhout decoratiepanelen |
Is Het De Moeite Waard Om De Polestar 3 Te Kopen?
De Polestar 3 van 2025 markeert een spannend debuut voor het Zweeds-Chinese bedrijf in de wereld van premium elektrische SUV’s. Met een startprijs van โฌ80.000 neemt het direct de strijd aan met grote namen in het elektrische SUV-segment, zoals de BMW iX, Audi Q8 e-tron, Mercedes-Benz EQE SUV en Tesla Model X.
Wat onderscheidt de Polestar 3 echt in dit competitieve veld? Het draait allemaal om dat minimalistische Scandinavische design en een oprechte toewijding aan duurzaamheid. Natuurlijk heeft de BMW iX een meer opvallende stijl en heeft de Tesla Model X misschien een grotere actieradius, maar de Polestar 3 vindt een zoete middenweg – met een combinatie van luxe, prestaties en focus op het milieu die kopers zou moeten aantrekken die op zoek zijn naar iets unieks.
Dit model deelt zijn platform met de Volvo EX90 en wordt er direct naast gebouwd in Ridgeville, South Carolina, gericht op zowel de Noord-Amerikaanse als Europese markten. Deze strategische productielocatie zou Polestar een voorsprong kunnen geven in de VS, dankzij mogelijke belastingvoordelen en lagere transportkosten. Voor de Chinese markt zullen ze lokaal voertuigen produceren, wat logisch is.
Wanneer je de Polestar 3 vergelijkt met zijn Duitse concurrenten, houdt hij vaak gelijke tred of presteert hij zelfs beter, vooral in zijn tweemotorige opstelling. Het komt echter niet helemaal overeen met sommige luxefuncties die je standaard zou vinden bij meer traditionele premium merken – veel van deze extra’s zijn verborgen in optionele pakketten.
Vergeet de Tesla Model Y Performance niet – het is een geduchte concurrent voor een lagere prijs. Maar de Polestar 3 blinkt uit met betere bouwkwaliteit en een meer klassiek luxe gevoel. Dan is er nog de Genesis GV70 Electrified, die ook vergelijkbare premium functies biedt tegen een concurrerende prijs. En laten we de Rivian R1S niet over het hoofd zien, die met zijn zevenzits indeling iets meer utiliteit biedt.
Op technologisch gebied onderscheidt de Polestar 3 zich dankzij de integratie van Google’s Android Automotive OS. Dit geeft het een mooi voordeel ten opzichte van veel andere voertuigen als het gaat om gebruiksvriendelijk infotainment en connectiviteit. Maar laten we eerlijk zijn – Tesla heeft nog steeds de kroon voor het beste laadnetwerk en autonome rijtechnologie.
Ten slotte slaagt de Polestar 3 erin zich te profileren als een premium, duurzame optie, dankzij het gebruik van gerecyclede materialen en diervrije interieurs. Dit zou zeker de aandacht moeten trekken van milieubewuste luxekopers die mogelijk andere opties overwegen zoals de Porsche Taycan Cross Turismo of Audi e-tron GT.
Motor, Prestaties En Transmissie
Laten we eens kijken naar het aandrijflijnassortiment voor de Polestar 3 van 2025. Het heeft drie verschillende configuraties, elk met zijn eigen soort prestaties en efficiรซntie. Te beginnen met de Single Motor variant, deze gebruikt een achterwielaandrijving die 295 pk en 490 Newton-meter koppel levert. Niet slecht, toch? Hij kan in ongeveer 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, wat behoorlijk is voor dagelijks gebruik.
Als je op zoek bent naar iets wat spannender is, dan zet de Dual Motor configuratie de zaken een stapje hoger. Het voegt een voormotor toe, waardoor het totale vermogen stijgt naar 483 pk en 840 Newton-meter koppel. Dit betekent dat je de 0-100 km/u in slechts 4,8 seconden kunt halen – dat noemen we pas een lekkere kick!
Maar wacht, er is meer! Het topmodel Dual Motor Performance levert nog meer vermogen met 510 pk en een indrukwekkende 910 Newton-meter koppel. Het kan in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u sprinten. We bedoelen, dat plaatst het zeker in de prestatie-SUV klasse!
De vermogensafgifte voelt bij alle varianten super soepel en lineair aan, wat een kenmerk is van elektrische aandrijflijnen. En bij de Dual Motor versies is er dit coole koppelverdelingssysteem dat actief het vermogen beheert tussen de voor- en achteras, en zelfs tussen de achterwielen. Dit helpt echt met zowel prestaties als stabiliteit, vooral wanneer je het uiterste vraagt.
Een handige truc bij de Dual Motor varianten is dat ze de voormotor kunnen ontkoppelen wanneer deze niet nodig is. Deze functie helpt met de efficiรซntie wanneer je gewoon cruist. Wanneer je wat meer power nodig hebt of wat vierwielaandrijving grip, schakelt het systeem weer in. Het gaat allemaal om het vinden van die perfecte balans tussen prestaties en efficiรซntie, toch?
Wat betreft de transmissie, het is niet je traditionele setup met meerdere versnellingen. In plaats daarvan gebruikt het een enkele versnellingsreductie die is ontworpen voor snelle reacties bij lage snelheden en soepel varen op de snelweg. Dit helpt bij acceleratie terwijl de efficiรซntie hoog blijft tijdens het cruisen.
Elke aandrijflijnvariant komt ook met verschillende rijmodi, die veranderen hoe het vermogen wordt geleverd. In Performance-modus blijven beide motoren ingeschakeld voor die directe respons die je wilt, terwijl de Efficiency-modus netjes omgaat met het ontkoppelen van de voormotor om dat bereik te vergroten.
Als het gaat om prestaties in de praktijk, heeft de Dual Motor Performance variant enkele indrukwekkende statistieken laten zien. Tests hebben aangetoond dat hij in slechts 1,52 seconden van 0 naar 32 km/u kan gaan en van 80 naar 112 km/u in 2,47 seconden. Dus ja, het is zeker meer dan capabel voor die inhaalmanoeuvres op de snelweg.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Polestar 3 is behoorlijk interessant. Het brengt klassieke wrijvingsremmen en moderne regeneratieve remtechnologie samen, waardoor het een slim tweeledig systeem wordt voor het stoppen. Je krijgt standaard Brembo-remmen, en als je kiest voor het Performance Pack, krijg je die opvallende gouden remklauwen, die niet alleen cool ogen maar ook helpen bij de warmteafvoer.
Over regeneratief remmen – er zijn verschillende intensiteitsniveaus die je direct vanuit het infotainmentsysteem kunt regelen. Wanneer je het op maximaal zet, kun je eigenlijk met รฉรฉn pedaal rijden, wat betekent dat je volledig tot stilstand kunt komen zonder zelfs het rempedaal aan te raken. Dit is super handig, vooral in druk stadsverkeer of wanneer je vastzit in stop-and-go verkeer.
Sommige mensen zullen echter merken dat het rempedaal in het begin wat gevoelig kan aanvoelen, vooral bij lagere snelheden bij de overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen. Het vergt wat gewenning, maar eerlijk gezegd voelt het natuurlijker aan zodra je wat gereden hebt. Bij hogere snelheden wordt het remgevoel soepeler en makkelijker te beheersen.
Het remsysteem bevat geavanceerde functies zoals automatisch noodremmen, dat integreert met het voorwaartse botsingsvermijdingssysteem van het voertuig. Dit systeem heeft betrouwbare prestaties laten zien in verschillende weersomstandigheden en biedt vertrouwenwekkende remkracht wanneer nodig.
Als je van prestatiegericht rijden houdt, zul je blij zijn te weten dat dit remsysteem zeer weinig fadingverschijnselen vertoont en een consistent pedaalgevoel behoudt, zelfs als je het tot het uiterste drijft. De Performance Pack-versie gaat nog een stapje verder met beter warmtebeheer en nauwkeurigere pedaalcontrole, wat geweldig is voor die pittige ritten.
Nu voelt de mix van regeneratief en wrijvingsremmen meestal naadloos aan. Maar, even een heads-up – sommige bestuurders kunnen de overgang opmerken tijdens heel licht remmen. Het is een veel voorkomend verschijnsel bij elektrische voertuigen, en eerlijk gezegd is het een redelijke afweging tussen energieterugwinning en soepele werking.
En als we het over energieterugwinning hebben, dit systeem doet wonderen voor de algemene efficiรซntie van het voertuig, vooral in stedelijke omgevingen waar je vaak moet stoppen. Je kunt zelfs in de gaten houden hoeveel energie je terugwint via de displays van de auto, wat je kan helpen je rijstijl aan te passen voor betere efficiรซntie.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem laat je kiezen uit drie modi: Light, Standard en Firm. Elk van deze instellingen geeft je een ander gevoel wanneer je achter het stuur zit. De elektrische stuurbekrachtiging is fijnafgesteld om een balans te vinden tussen comfort en dat sportieve gevoel. Maar sommigen vinden misschien dat het wat anders aanvoelt in vergelijking met de traditionele hydraulische systemen.
Over de ophanging – het is interessant! Het heeft een dubbele wishbone setup aan de voorkant en een integrale link opstelling aan de achterkant, beide ondersteund door ZF actieve dempers. Als je kiest voor de Dual Motor versie, krijg je ook een adaptieve luchtvering, die super flexibel is voor het hanteren van verschillende wegomstandigheden en rijstijlen.
Over de luchtvering gesproken, het stelt je in staat de rijhoogte op verschillende manieren aan te passen. Er is een instelling die de auto 40mm verlaagt, waardoor het makkelijker wordt om in te stappen en spullen te laden. Bovendien kan het zichzelf automatisch aanpassen op basis van hoe je rijdt. Dit is geweldig omdat het de rijhoogte stabiel houdt, ongeacht of je passagiers of lading hebt, wat helpt met comfort en stabiliteit.
Wanneer je door de stad rijdt, doet de ophanging fantastisch werk bij het absorberen van die vervelende weghobbels, vooral in de standaardmodus. Maar, even een waarschuwing, sommige bestuurders merken misschien wat laagfrequent geluid op in de cabine bij bepaalde wegoppervlakken. Dit lijkt meer merkbaar te zijn als je de 22-inch wielen hebt.
Wat handling betreft, schittert de Polestar 3 met zijn gebalanceerde 50:50 gewichtsverdeling in de Dual Motor varianten, hoewel de Single Motor versie iets gekanteld is met 48:52. Deze setup, gecombineerd met het lage zwaartepunt door de batterijplaatsing, geeft je behoorlijk zelfverzekerd bochtenwerk.
De manier waarop de ophanging is afgesteld is een doordachte mix van comfort en controle. Maar het neigt wat meer naar stevigheid, vooral als je kiest voor de grotere wielen. De Firm-instelling is geweldig voor sportieve ritten, maar ja, het kan wat hard aanvoelen op hobbelige wegen als je gewoon aan het forensen bent.
Geavanceerde functies van het ophangingssysteem zijn onder meer actieve ruisonderdrukking en automatische nivellering, die beide bijdragen aan het premium gevoel van het voertuig. Het systeem bevat ook voorspellende demping die zich kan voorbereiden op wegomstandigheden op basis van navigatiegegevens en vooruitkijkende sensoren.
Over het algemeen werken de besturing en ophanging hand in hand wanneer je dynamisch rijdt. Je vindt snelle stuurrespons en een stabiel gevoel door bochten. Bovendien helpt het koppelverdelingssysteem door de vermogensverdeling te beheren voor maximale tractie en handling.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Polestar 3 opent een wereld aan bandenkeuzes, beginnend met de standaard 20-inch wielen, maar je kunt altijd upgraden naar 21-inch of zelfs 22-inch opties als je wilt. Elk van deze maten is specifiek gekozen en fijnafgesteld om een balans te vinden tussen prestaties, comfort en efficiรซntie. Maar houd er rekening mee dat deze eigenschappen behoorlijk kunnen verschillen van de ene optie naar de andere.
Die standaard 20-inch wielen komen met all-season banden, die vrijwel perfect zijn voor comfort, bereik en dagelijks gebruik gedurende het hele jaar. Ze handelen natte omstandigheden goed af en hebben een redelijke rolweerstand, wat helpt om je actieradius te maximaliseren.
Als je besluit te gaan voor de 21-inch wielen, of je ze nu apart krijgt of als onderdeel van het Pro Pack, kijk je naar een sportievere bandensetup. Zeker, ze zorgen voor beter bochtenwerk en zien er echt scherp uit, maar even een heads-upโze creรซren wel een stevigere rit en laten dat bereik wat dalen vanwege meer rolweerstand.
Dan zijn er de top-of-the-line 22-inch wielen, die je apart kunt krijgen of met het Performance Pack. Deze jongens geven de auto een agressieve look en verbeteren de handling, maar eerlijk gezegd, ze doen wel afbreuk aan rijcomfort en efficiรซntie. Dus als je meer van comfort houdt dan van stijl, wil je hier misschien twee keer over nadenken.
Elke bandenoptie is ontworpen met specifieke compounds en constructie om het directe koppel van elektrische aandrijflijnen aan te kunnen, terwijl ze ook het gewicht van het voertuig beheren. Plus, ze bevatten geluidsreductietechnologie om die cabine mooi stil te houden, wat je verwacht van een premium elektrische rit.
Voor degenen in koudere klimaten zijn er winterbandenopties voor alle maten. Maar, even een gedachteโvasthouden aan de 20-inch wielen zou de beste keuze kunnen zijn voor betere winterprestaties en om schade door wegdek te voorkomen. Het bandenspanningscontrolesysteem is ook handig; het geeft je nauwkeurige metingen voor alle wielen en je kunt het bekijken op het centrale display.
Dus, de maat van je banden kan het hele karakter van het voertuig veranderen. De 20-inch banden geven je de soepelste rit en beste actieradius, terwijl de 22-inch banden helemaal gaan voor die opwindende handlingโhoewel je daarbij wat comfort en efficiรซntie opoffert. Uiteindelijk is het kiezen van de juiste banden cruciaal, afhankelijk van wat je het belangrijkst vindt en de wegen waarop je zult rijden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur laat zien waar Scandinavisch design om draait. Je weet wel, met die strakke lijnen, niet te veel drukte, en hoogwaardige materialen overal waar je kijkt. Het dashboard? Het heeft deze coole horizontale layout, en het middelpunt is een groot 14,5-inch touchscreen dat verticaal is georiรซnteerd. Dit scherm is grotendeels waar je de meeste functies van de auto bedient.
Qua materialen, wow, ze hebben geweldig werk geleverd! Er ligt een grote nadruk op duurzame spullen. De standaard bekleding is gemaakt van dit bio-attributed MicroTech materiaal, en als je iets wat chiquer wilt, kun je upgraden naar recyclebare wol. Deze materialen geven niet alleen een knikje naar het milieu, maar voelen ook prettig aanโzeker een stap weg van je gebruikelijke lederen interieurs.
De middenconsole heeft een zwevend design met een onderscheidende volumeregelknop die dient als de enige fysieke bediening in het centrale gebied. Deze minimalistische benadering zet zich voort in het ontwerp van de ventilatieroosters, die zich over de breedte van het dashboard uitstrekken in รฉรฉn doorlopende lijn, wat een gevoel van breedte en ruimtelijkheid in de cabine creรซert.
De sfeerverlichting is nog zo’n doordachte touch. Het is niet alleen voor de show; het helpt de ruimte te verlichten zonder te opzichtig te zijn. Je kunt de kleuren en helderheid naar wens aanpassen, maar zelfs de standaardinstellingen geven een verfijnde uitstraling die past bij een premium voertuig.
Dan is er het dashboard zelf, dat een 9-inch digitaal instrumentencluster heeft dat lijkt te zweven achter het stuurwiel. Plus, er is een optioneel head-up display dat belangrijke info direct in je gezichtsveld houdt. Het past allemaal mooi samen terwijl het die strakke look behoudt.
Het stuurwielontwerp verdient speciale vermelding, met een uniek driespaaks design met geรฏntegreerde touch-gevoelige bediening. Het wiel is omwikkeld met duurzame materialen die goede grip en tactiele feedback geven, hoewel sommige gebruikers tijd nodig hebben om te wennen aan de capacitieve knoppen.
Wat betreft de interieurafwerking heb je opties zoals gerecycled aluminium en duurzaam gewonnen hout. Elke keuze is gemaakt om dat premium gevoel te versterken terwijl er nog steeds voor de planeet wordt gezorgd. De pasvorm en afwerking? Behoorlijk indrukwekkendโalles lijnt mooi uit, en je kunt zien dat ze aandacht hebben besteed aan de details.
Opbergruimte is ook slim doordacht. De middenconsole en deurvakken zijn zowel handig als mooi. De draadloze oplaadpad heeft zelfs koelingsopeningen om je apparaten van oververhitting te behoeden, allemaal terwijl dat strakke design behouden blijft.
Het panoramische glazen dak, standaard op alle varianten, vult de cabine met natuurlijk licht en versterkt het gevoel van ruimte. Het glas heeft speciale coatingtechnologie die 99,5% van de UV-stralen blokkeert, waardoor de behoefte aan een traditionele zonnescherm vermindert terwijl comfortabele cabinetemperaturen worden behouden.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurdesign vertegenwoordigt een succesvolle mix van moderne Scandinavische esthetiek met traditionele SUV-proporties. De voorkant heeft een onderscheidende interpretatie van de Polestar designtaal, met een soepel geรฏntegreerde sensor-array gehuisvest in wat het bedrijf de “SmartZone” noemt, die het traditionele grille-gebied vervangt.
Als je naar het zijprofiel kijkt, heeft het deze sportieve flair dankzij een daklijn die zachtjes naar beneden loopt. Maar maak je geen zorgen over hoofdruimte achterinโhet is nog steeds prima voor passagiers. De zijkanten zijn mooi en clean, niet overvol met onnodige details, alleen enkele subtiele lijnen die het licht op interessante manieren vangen.
Aan de achterkant valt die LED-lichtbalk over de volle breedte echt op, vooral als het donker is buiten. De achterklep heeft deze nette kleine geรฏntegreerde spoiler, en de onderste bumper komt met enkele slimme aerodynamische delen die helpen de luchtweerstandscoรซfficiรซnt laag te houden terwijl het er nog steeds stijlvol uitziet.
De standaard 20-inch wielen passen mooi in de wielkasten, maar als je nog meer hoofden wilt laten draaien, kun je kiezen voor de 21- of 22-inch wielen voor een sportievere look. Over wielen gesproken, de 22-inch opties van het Performance Pack hebben dit gedurfde design, vooral met die opvallende gouden remklauwen.
Verlichting is hier ook een grote zaak. De LED-koplampen komen met dagrijverlichting die die coole verlichte Polestar-logo’s aan de zijkanten hebben. Ze verhogen niet alleen de veiligheid maar geven de auto ook dat premium gevoel.
Wat kleuren betreft, is er een doordacht palet om uit te kiezen, waarbij elke kleur verschillende delen van het autodesign benadrukt. De basis Magnesium-afwerking is stijlvol, maar er zijn andere tintenโsommige subtiel, sommige gedurfdโbeschikbaar tegen verschillende prijzen.
Je ziet de focus op aerodynamica overal, van de voorste luchtgordijnen tot de achterste diffuser. Deze kenmerken helpen met efficiรซntie en stabiliteit bij hoge snelheden, en ze verstoren die slanke look niet die we zijn gaan verwachten van de Polestar 3.
De toevoeging van een voorste kofferbak (frunk) is netjes geรฏntegreerd in het design, hoewel de relatief bescheiden capaciteit van 32 liter suggereert dat het een secundaire overweging was vergeleken met andere designprioriteiten. De locatie van de laadpoort op het achterspatbord is doordacht gepositioneerd voor gemakkelijke toegang in de meeste parkeersituaties.
Comfort En Gemak
De Polestar 3 slaagt met vlag en wimpel als het gaat om comfort en gemak, waarbij geavanceerde technologie wordt gecombineerd met een gebruiksvriendelijke ervaring. De stoelen? Ze bieden een ton aan verstelmogelijkheden en komen zelfs met geheugenstanden, wat geweldig is voor zowel lange ritten als die momenten waarop je wat plezier wilt hebben op de weg. En laten we de verwarmde voorstoelen niet vergetenโze warmen supersnel op als het koud is buiten! Maar als je verwarmde achterstoelen wilt, moet je het optionele Plus Pack aanschaffen.
De klimaatregeling zit helemaal in het centrale touchscreen. In het begin voelt het misschien wat onwennig, maar eerlijk gezegd, krijg je het snel onder de knie. Je kunt de temperatuur nauwkeurig regelen, en met Google Assistant kun je het zelfs aanpassen door gewoon te praten, wat een mooie oplossing is voor het gebrek aan fysieke knoppen. Plus, het multi-zone klimaatsysteem betekent dat iedereen zijn voorkeurstemperatuur kan hebben, of ze nu voorin of achterin zitten.
Dat grote 14,5-inch display? Het is super helder en responsief. De interface is ontworpen om je meestgebruikte functies vooraan en in het midden te houden. Het systeem handelt meerdere taken af zonder vertraging, of je nu navigeert of het klimaat aanpast. Zeker, er is een kleine leercurve, maar zodra je gewend bent aan de logische menu-indeling, voelt het natuurlijk aan.
Wat betreft het digitale instrumentencluster, het draait allemaal om aanpassingโje kunt het instellen zoals je wilt, waarbij je prioriteit geeft aan wat belangrijk voor jou is. En het head-up display? Het werkt naadloos, toont cruciale info op een geweldige afstand en helderheid, zodat je het kunt zien ongeacht de verlichting buiten.
Geavanceerde rijhulpsystemen omvatten pilot assist-functies die adaptieve cruise control combineren met verbeterde rijstrookassistentie. Het systeem toont goed bewustzijn van omringend verkeer en kan de meeste snelwegsituaties competent aan, hoewel het nog steeds actief toezicht van de bestuurder vereist.
Een van de opvallende kenmerken? De over-the-air updates! Ze gaan verder dan alleen infotainment-aanpassingen, en kunnen mogelijk prestaties verbeteren en nieuwe functies toevoegen in de loop van de tijd. Dit is een grote zaakโhet is een belangrijk voordeel vergeleken met oudere auto’s met vaste functiesets.
Oh, en dat panoramische glazen dak? Het heeft geavanceerd thermisch beheer dat de cabine koel houdt zonder dat er een fysieke schaduw nodig is. Dit slimme ontwerp helpt hoofdruimte te behouden en houdt de cabine luchtig en open. Het glas blokkeert ook 99,5% van de UV-stralen, hoewel sommigen misschien nog steeds een traditionele zonnescherm zouden wensen voor totale lichtblokkering.
Opbergruimte in de cabine? Doordacht design helemaal. De middenconsole heeft een draadloze oplaadpad die zelfs koelingsopeningen heeft om je apparaten van oververhitting te behoeden. En die deurvakken? Ze hebben anti-slip materialen, zodat je spullen niet rammelen. Het handschoenenvak is wat klein maar heeft een mooie vilten voering en opent elektronisch via het touchscreen.
In- en uitstappen gaat gemakkelijk dankzij de luchtvering, die de auto 40mm kan verlagen. Je kunt dat activeren via het touchscreen of automatisch laten gebeuren. De handsfree achterklep werkt goed, maar even een heads-upโje moet misschien precies zijn met je voetplaatsing. En als je kiest voor het Plus Pack, krijg je die soft-close deuren, die fancy aanvoelen, hoewel ze niet altijd consistent werken.
Het Bowers & Wilkins audiosysteem? Wow, het is een grote upgrade met 25 speakers en Dolby Atmos-technologie. De geluidskwaliteit is top, met een meeslepende ervaring met geweldige geluidspositionering en dreunende bas. Plus, het werkt goed samen met de ruisonderdrukkingsfuncties van de auto voor dat extra premium gevoel.
Als het gaat om interieurverlichting, heb je aanpasbare sfeeropties die je kunt aanpassen via het infotainmentsysteem. De verlichting verandert afhankelijk van de rijmodus en kan worden gepersonaliseerd, maar houdt het stijlvol in plaats van overdreven te worden.
De dual-zone klimaatregeling heeft ook een fancy luchtfiltratiesysteem dat fijne deeltjes en sommige gassen kan elimineren. Het doet goed werk bij het comfortabel houden van de cabine zonder dat je vaak aan de bediening hoeft te komen, hoewel het toegang krijgen tot specifieke instellingen via het touchscreen wat langer kan duren dan gewoon naar een fysieke knop reiken.
Connectiviteit? Het heeft geรฏntegreerd 5G waar beschikbaar, wat betekent dat je snel kunt streamen en real-time verkeersupdates kunt krijgen. Het voertuig kan zelfs fungeren als Wi-Fi hotspot voor ieders apparaten.
Last but not least, met de Polestar smartphone-app kun je de laadstatus in de gaten houden, de cabinetemperatuur vooraf instellen en je auto vinden. Het app-design past bij de slanke look van de auto terwijl het veel functionaliteit bevat. Met Google Assistant is spraakbesturing verrassend effectief, waardoor je navigatie-, klimaat- en entertainmentcommando’s kunt uitvoeren zonder een hoop specifieke zinnen te hoeven onthouden.
Veiligheid En Beveiliging
De Polestar 3 van 2025 bouwt voort op Volvo’s bekende veiligheidsreputatie, en komt volgepakt met een hoop hightech veiligheidsfuncties en slimme structurele innovaties. In de kern begint de veiligheidsarchitectuur met een super stevige passagierscel gemaakt van hoogwaardig staal. Ze hebben ook kreukelzones toegevoegd die strategisch zijn geplaatst om impact-energie te absorberen en te verspreidenโslim, toch?
Standaard rijhulpfuncties omvatten een geavanceerd bestuurdersmonitoringsysteem dat afleiding of slaperigheid kan detecteren, ingrijpend met waarschuwingen en, indien nodig, het voertuig veilig vertragend. Het systeem gebruikt infraroodsensoren om oogbewegingen en hoofdpositie te volgen, en werkt zelfs effectief met een zonnebril op.
Als het gaat om botsingen te vermijden, is dit voertuig uitgerust met een hoop radarsensoren en camera’s, die het een volledig beeld geven van wat er om zich heen gebeurt. Het kan voertuigen, voetgangers, fietsers en zelfs grote dieren spotten, en zal automatisch remmen indien nodig. De reactietijden zijn spot-on, waardoor valse alarmen worden vermeden terwijl je nog steeds veilig blijft.
Dan zijn er de rijstrookassistentie en rijstrookwaarschuwingssystemen. Ze werken op een veel soepelere manier dan wat je in veel andere auto’s vindt. De interventies voelen natuurlijk aan in plaats van abrupt, wat een mooie touch is. Plus, je kunt de gevoeligheidsniveaus aanpassen om die sweet spot te vinden tussen hulp willen en zelf rijden.
Als je kiest voor het Pilot Pack, krijg je enkele verbeterde rijhulpfuncties, waaronder een meer geavanceerd adaptief cruise control-systeem dat geweldig kan omgaan met stop-and-go verkeer. Het is veel natuurlijker dan oudere versies, met acceleratie en remmen dat gewoon goed aanvoelt voor dagelijks rijden.
Het beschikbare LiDAR-systeem, onderdeel van het Pilot Pack met LiDAR, vertegenwoordigt een significante vooruitgang in sensortechnologie. Hoewel sommige functies die deze hardware gebruiken zullen worden geactiveerd via toekomstige software-updates, biedt de huidige implementatie verbeterde objectdetectie en afstandsmeting, vooral nuttig in omstandigheden met slecht zicht.
In de auto zijn veiligheidsfuncties ook geen grap. Je hebt geavanceerde airbagsystemen die de voorkant, zijkanten, knieรซn en zelfs gordijnen dekken. De stoelen zijn ontworpen met whiplashbescherming in gedachten, en de hele structuur is gebouwd om het passagierscompartiment intact te houden tijdens crashes.
Voor families is kinderveiligheid ook een prioriteit. De ISOFIX-punten zijn gemakkelijk toegankelijk, en de achterste veiligheidsgordelsetups zijn goed doordacht. De achterdeuren komen zelfs met ingebouwde zitkussens, plus je kunt de kindersloten direct vanaf het centrale display bedienen.
Op het gebied van beveiliging hebben ze enkele behoorlijk geavanceerde sleutelhangversleuteling opgenomen om relay-aanvallen te stoppen, en er is een hightech alarmsysteem met bewegingssensoren voor het interieur. En als het gaat om softwarebeveiliging? Ze hebben meerdere beschermingslagen ingebouwd om te beschermen tegen potentiรซle cyberdreigingen.
Hoe Rijdt Het?
De Polestar 3 raakt precies de juiste snaar als het gaat om het mengen van luxe comfort met een sportief gevoel. Ken je dat directe koppel van elektrische motoren? Het wordt hier echt goed behandeld, waardoor je soepele acceleratie krijgt die zo subtiel of opwindend kan zijn als je wilt, gewoon afhankelijk van hoe je het gaspedaal indrukt.
Wanneer je op de snelweg cruist, is het indrukwekkend hoe stabiel de rit aanvoelt. De geluidsisolatie is uitstekend bij gematigde snelheden, hoewel je wind- en bandengeluid kunt beginnen te merken zodra je boven ongeveer 130 km/u komt. Plus, de luchtvering houdt alles comfortabel en op een constante hoogte, ongeacht wat je vervoert, terwijl de actieve ruisonderdrukking zijn deel doet om dat premium gevoel te behouden.
Rijden in de stad laat zien hoe wendbaar de Polestar 3 is. Die draaicirkel van 11,8 meter? Super handig voor die krappe plekken! En als je in stop-and-go verkeer zit, laat de one-pedal rijmodus je de regeneratieve remming aanpassen om te vinden wat het beste voor jou aanvoelt.
Als het gaat om dynamisch rijden, zou je verbaasd zijn hoe goed deze auto zich gedraagt, vooral gezien zijn formaat en gewicht. Het koppelverdelingssysteem is behoorlijk slim, beheert de vermogensverdeling effectief om onderstuur te verminderen en maakt bochtenwerk verrassend wendbaar. De besturing kan soms wat kunstmatig aanvoelen, maar is consistent gewogen en reageert goed.
Het schakelen tussen rijmodi verandert de sfeer van de auto. Je zult grote verschillen merken in hoe het gaspedaal reageert, hoe zwaar de besturing aanvoelt, en de stevigheid van de ophanging. In prestatiemodus wordt alles super responsief, maar ja, je zult zeker een impact op bereik en comfort merken.
Voor lange ritten is het comfort indrukwekkend. De stoelen zijn goed ontworpen, en de klimaatregeling houdt iedereen behaaglijk, zelfs op die lange trajecten. Plus, met slimme bereikvoorspellingen en de Google Maps-integratie die je helpt je route te plannen, wordt actieradiusangstโzo gebruikelijk bij elektrische auto’sโminder een probleem.
Als het gaat om handling in slecht weer, doet het tractiecontrolesysteem uitstekend werk, en als je kiest voor de tweemotorversie, is het vierwielaandrijfsysteem een echte troef. Het houdt de auto stabiel zelfs in lastige omstandigheden, hoewel als je in de winter rijdt, je misschien zou willen overwegen om over te schakelen naar 20-inch wielen met winterbanden voor extra veiligheid.
Ten slotte zijn de rijhulpsystemen behoorlijk naadloos. Ze bieden een prettig niveau van ondersteuning zonder dat het voelt alsof ze de controle overnemen. Functies zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistentie zijn super handig op de snelweg, maar hรฉ, vergeet nietโje moet nog steeds opletten en betrokken blijven!
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Polestar 3 heeft een ruime bagageruimte, die ongeveer 484 liter biedt wanneer alle stoelen in gebruik zijn. Als je besluit de achterstoelen neer te klappen, springt die ruimte naar een indrukwekkende 1.411 liter. En laten we eerlijk zijn, de laadvloer zit op een hoogte die het laden van spullen super gemakkelijk maakt, vooral als je de verlagingsfunctie van de luchtvering gebruikt. Dat is een mooie touch!
Nu, wat betreft de kofferbak, komt deze met enkele handige functies. Er is een elektrisch bedienbare achterklep die je handsfree kunt openen, maar, nou ja, soms moet je wat precies zijn met je voetplaatsing om het te laten werken. De laadvloer kan daadwerkelijk worden aangepast naar verschillende hoogtes, wat een aparte opbergruimte onder de vloer creรซert. Dat is geweldig voor het opbergen van laadkabels of andere spullen.
Als je kiest voor het load management systeem, komt het met een verdeler die je kunt verplaatsen om kleinere items onder controle te houden en je lading te voorkomen van schuiven. Het voelt solide en doordacht aan, maar even een heads-upโhet vereist het Plus Pack dat een hoop andere premium functies bevat.
In de kofferbak houden de afwerkingsdetails die hoogwaardige uitstraling die je door het hele voertuig vindt. Je hebt overal kwaliteitsmaterialen, plus kleine gemakken zoals haken voor boodschappentassen en bevestigingspunten. En als we het over gemak hebben, de plaatsing van de kofferbakverlichting is slimโhet helpt echt wanneer je ’s nachts spullen laadt.
De kofferbakopening is mooi breed en relatief vierkant, wat het laden van grotere items gemakkelijk maakt, zelfs met die aflopende daklijn. Plus, er is geen laaddrempel, dus je hoeft je geen zorgen te maken over krassen op de auto wanneer je zware spullen in- en uitschuift.
Hoewel de totale laadcapaciteit misschien niet de absolute grootste is vergeleken met sommige concurrenten, is het ontwerp behoorlijk praktisch en gebruiksvriendelijk. Met de achterstoelen neergeklapt maakt de vlakke laadvloer veel veelzijdigheid mogelijk, vooral voor langere items.
De toevoeging van een voorste kofferbak (frunk) voegt 32 liter extra opslagruimte toe, hoewel de relatief bescheiden omvang het nut voornamelijk beperkt tot opslag van laadkabels of kleine items.
Comfort Achterbank
Het achterste zitgedeelte toont zorgvuldige aandacht voor passagierscomfort terwijl de premium uitstraling van het voertuig wordt behouden. Het bankontwerp biedt plaats aan drie volwassenen met redelijk comfort, hoewel de middenpositie het beste geschikt is voor kortere ritten.
Als het gaat om ruimte, heb je fatsoenlijke hoofdruimte, zelfs met dat panoramadak erboven. En beenruimte? Nou, het is goed voor mensen tot ongeveer 1,80 meter lang. Eรฉn ding om op te merken: vanwege waar de batterij onder is geplaatst, kunnen langere passagiers hun knieรซn wat verhoogd vinden, wat een beetje ongemakkelijk kan zijn.
Wat klimaatbeheersing betreft, hebben achterpassagiers eigen ventilatieopeningen, plus als je voor het Plus Pack gaat, kunnen die buitenste stoelen ook verwarmd worden. De bediening is gebruiksvriendelijk, waardoor iedereen de temperatuur naar wens kan aanpassen.
De achterstoelen komen ook met een 60/40 split-folding setup, en er is een skiluik in het middenโsuper handig! De vouwactie is soepel, maar even een heads up: de ontgrendelingshendels zijn alleen bereikbaar vanuit de bagageruimte, wat een beetje onhandig is.
Voor comfort zijn de armsteunen precies goed geplaatst, zowel in de deuren als in de centrale neerklapbare unit, die ingebouwde bekerhouders heeft. De deurvakken zijn handig voor het opbergen van kleine spullen, hoewel ze iets kleiner zijn vergeleken met die voorin.
En hรฉ, als je je apparaten moet opladen, zijn er USB-C-poorten precies waar je ze nodig hebt. Plus, als je extra uitgeeft aan het optionele Bowers & Wilkins audiosysteem, krijg je speakers in de achterste hoofdsteunen, wat zorgt voor een meeslepende geluidservaring. Best een mooie touch, toch?
Nieuwe Polestar 3 2025 Prijzen
Item | Omschrijving | Prijs (excl. BTW) | Vereisten/Opmerkingen |
---|---|---|---|
Basismodellen | |||
Long range Enkele motor | 220 kW / 299 pk, 706 km bereik | โฌ79.800 | – |
Long range Dubbele motor | 360 kW / 489 pk, 636 km bereik | โฌ86.800 | – |
Long range Dubbele motor Performance | 380 kW / 517 pk, 567 km bereik | โฌ93.400 | – |
Pakketten | |||
Plus Pakket | Premium audio, HUD, klimaatfuncties | โฌ4.959 | Vereist Pilot pakket |
Pilot Pakket | Geavanceerde rijassistentie | โฌ2.314 | Vereist voor Plus pakket |
Pro Pakket | 21″ velgen, design elementen | โฌ1.818 | Niet met Performance pakket |
Nappa Upgrade | Premium leder, massagestoelen | โฌ4.959 | Vereist Plus pakket |
Individuele Opties | |||
HD LED Koplampen | 1,3 Megapixel adaptieve verlichting | โฌ1.570 | Vereist Plus pakket |
Elektrische Trekhaak | 2.200 kg trekvermogen | โฌ1.157 | – |
Privacy Glas | Getinte achterruiten | โฌ413 | – |
AC Laadkabel | Type 2 stekker | โฌ165 | – |
Winteruitrusting | |||
20″ Winterwielen | Pirelli Scorpion 2 | โฌ2.810 | – |
21″ Winterwielen | Nokian Snowproof 2 SUV | โฌ3.141 | – |
22″ Winterwielen | Michelin Pilot Alpin 5 SUV | โฌ3.471 | – |
Accessoires | |||
Rubberen Vloermatten | Complete set | โฌ124 | – |
Kofferbakmat | Met bumperbescherming | โฌ165 | – |
Panoramadak Zonnescherm | Met opbergtas | โฌ132 | – |
Geavanceerde Draadloze Sleutel | Reserve sleutel met software | โฌ223 | – |