2024 Toyota RAV4 Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybride 220 | Hybride 220 AWD-i |
---|---|---|
Motor Type | 2.5L Hybride | 2.5L Hybride |
Versnellingsbak | CVT | CVT |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 160 kW (218 pk) | 163 kW (222 pk) |
Max Koppel | 221 Nm | 221 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybride 220 | Hybride 220 AWD-i |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Brandstoftank | 55 liter | 55 liter |
Emissienorm | Euro 6e | Euro 6e |
Topsnelheid | 180 km/u | 180 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Hybride 220 | Hybride 220 AWD-i |
---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeerbatterij | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 126-130 g/km (varieert per uitvoering) | 131-132 g/km (varieert per uitvoering) |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 5,2-5,7 L/100km (varieert per uitvoering) | 5,8-5,9 L/100km (varieert per uitvoering) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Business | Business Plus | Active | Dynamic | Style | Executive | Adventure | GR Sport |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Inhoud bagageruimte | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* | 580L / 733L / 1690L* |
Achterstoelen splitsing | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 |
Voorstoelverstelling | Handmatig | Elektrisch 8-standen (bestuurder) | Handmatig | Handmatig | Elektrisch 8-standen (bestuurder) | Elektrisch 8-standen (beide) | Elektrisch 8-standen (bestuurder) | Elektrisch 8-standen (beide) |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurder | Bestuurder | Bestuurder | Bestuurder | Bestuurder | Beide | Bestuurder | Beide |
Stoelverwarming voor | – | Ja | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Stoelventilatie voor | – | – | – | – | – | Optioneel** | – | – |
Stoelverwarming 2e rij | – | – | – | – | – | Optioneel** | – | – |
Relaxfunctie voorstoelen | – | – | – | – | – | – | – | – |
Bestuurdersstoel lendensteun | – | Ja | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | – | – | – | – | – | Ja | – | Ja |
Bekleding | Stof (Zwart) | Stof/Leer (Zwart met blauwe accenten) | Stof | Stof | Stof/Leer (Zwart met blauwe accenten) | Leer | Stof/Leer (Zwart met oranje accenten) | Synthetisch suรจde (Zwart met zilverkleurige stiksels) |
Verwarmd stuurwiel | – | – | – | – | – | Optioneel** | – | Ja |
Ambiente verlichting | – | Ja | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja |
Glazen schuif-/kanteldak | – | – | – | – | Optioneel*** | Optioneel** | Optioneel*** | Optioneel |
- Bagageruimte inhoud: 580L (tot stoelhoogte) / 733L (tot dak met achterstoelen omhoog) / 1690L (tot dak met achterstoelen omlaag)
- ** Onderdeel van het optionele Premium Pack voor Executive uitvoering
- *** Alleen beschikbaar met Innovation pack
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybride 220 (FWD) | Hybride 220 AWD-i |
---|---|---|
Leeggewicht (gewicht op registratie) (kg) | 1.665 – 1.685* | 1.720 – 1.735* |
Maximaal toelaatbaar gewicht (kg) | 2.135 | 2.225 |
Max. aanhangwagengewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. aanhangwagengewicht, geremd (kg) | 800 | 1.650** |
Max. kogeldruk (kg) | 80 | 80 |
Max. daklast (kg) | 70 | 70 |
** Voor de AWD-i versie heeft de GR SPORT uitvoering een iets lager maximaal geremd trekgewicht van 1.500 kg.
* Leeggewicht
Hybrid 220 (FWD):
- 1,665 kg – Business trim
- 1,680 kg – Business Plus trim
- 1,665 kg – Active trim
- 1,680 kg – Dynamic trim
- 1,685 kg – Style and Executive trims
Hybrid 220 AWD-i:
- 1,730 kg – Business Plus trim
- 1,720 kg – Dynamic trim
- 1,730 kg – Style and Executive trims
- 1,735 kg – ADVENTURE and GR SPORT trims
Specificatie | Hybride 220 (FWD) | Hybride 220 AWD-i |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ47.295 (Business) | โฌ56.795 (Business Plus) |
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Cilinders | 4 | 4 |
Cilinderinhoud | 2.487 cc | 2.487 cc |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Elektronisch AWD-systeem |
Transmissie | Automatisch (e-CVT) | Automatisch (e-CVT) |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 5,2-5,7 L/100km | 5,8-5,9 L/100km |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO2-uitstoot | 126-130 g/km | 131-132 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accucapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal vermogen | 160 kW (218 pk) | 163 kW (222 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,4 seconden | 8,1 seconden |
Maximaal koppel | 221 Nm | 221 Nm |
Top snelheid | 180 km/u | 180 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.685 mm (standaard) 1.690 mm (GR SPORT) |
Breedte | 1.855 mm (standaard) 1.865 mm (ADVENTURE) |
Lengte | 4.600 mm (standaard) 4.615 mm (ADVENTURE) 4.620 mm (GR SPORT) |
Wielbasis | 2.690 mm |
Afstand tot de grond | 190 mm (standaard) 185 mm (ADVENTURE en GR SPORT) |
Kenmerk | Business | Active | Dynamic | Business Plus | Style | Executive | ADVENTURE | GR SPORT |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs (Nederland) | ||||||||
FWD | โฌ47.295 | โฌ48.995 | โฌ52.195 | โฌ53.595 | โฌ55.495 | โฌ55.495 | – | – |
AWD | – | – | โฌ55.495 | โฌ56.795 | โฌ58.795 | โฌ58.795 | โฌ59.695 | โฌ61.995 |
Exterieur | ||||||||
Koplampen | LED reflector | LED reflector | LED reflector | LED projector | LED projector | LED projector | LED projector | LED projector |
Mistlampen | – | – | LED | LED | LED | LED | LED | LED |
Velgen | 17″ lichtmetaal | 17″ lichtmetaal | 18″ lichtmetaal | 19″ zwarte lichtmetalen | 19″ zwarte lichtmetalen | 19″ zilveren lichtmetalen | 19″ gefreesde lichtmetalen | 19″ GR SPORT zwarte lichtmetalen |
Privacyglas | – | – | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Elektrische achterklep | – | – | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Dakrails | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Interieur | ||||||||
Bekleding | Stof | Stof | Stof | Stof/synthetisch leer | Stof/synthetisch leer | Leder | Stof/synthetisch leer | GR SPORT suede-achtig |
Klimaatregeling | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone |
Verwarmde voorstoelen | – | – | – | โ | โ | โ | โ | โ |
Elektrische bestuurdersstoel | – | – | – | 8-voudig | 8-voudig | 8-voudig | 8-voudig | 8-voudig |
Digitaal instrumentenpaneel | 7″ | 7″ | 12,3″ | 7″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Infotainment scherm | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ |
Draadloze telefoonoplader | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Rij- en chassis | ||||||||
Aandrijving | FWD | FWD | FWD/AWD | FWD/AWD | FWD/AWD | FWD/AWD | AWD | AWD |
Transmissie | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT | e-CVT |
Schakelflippers | – | – | – | โ | โ | โ | โ | โ |
Trail-modus (AWD) | – | – | โ (AWD) | โ (AWD) | โ (AWD) | โ (AWD) | โ | โ |
Veiligheid en rijhulp | ||||||||
Toyota Safety Sense 2 | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ | โ |
Dodehoekmonitor | – | – | – | – | Optioneel | โ | Optioneel | โ |
Achteruitrijwaarschuwing | – | – | – | – | Optioneel | โ | Optioneel | โ |
Parkeersensoren | Voor & Achter | Voor & Achter | Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter | Voor & Achter |
Extra functies | ||||||||
JBL Premium Audio | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Panoramische monitor | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | โ |
Panoramisch zonnedak | – | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Chroom achtertrim | Verbetert de achterste styling | 253 | |
Chroom zijornamentenset | Voegt elegantie toe aan het zijprofiel | 531 | |
Zijstappen | Verbeteren de toegang en geven een robuuste uitstraling | 1.369 | |
Zijbeschermingslijsten | Beschikbaar in 7 kleuren | 407 | |
C-stijl gestreepte sticker set | Voegt een sportieve touch toe | 266 | |
C-stijl hoogglans zwarte sticker set | Versterkt de slanke uitstraling | 266 | |
Wielen en Banden | |||
17″ zilveren lichtmetalen wielen (5-spaaks) | Winterwielenset met sensoren en banden | 2.250-2.475 | |
18″ zilveren of zwarte lichtmetalen wielen | Winterwielenset met sensoren en banden | 2.495-2.975 | |
19″ zilveren lichtmetalen wielen (15-spaaks) | Winterwielenset met sensoren en banden | 2.995 | |
Wielsluitsysteem | Extra beveiliging voor lichtmetalen wielen | 65 | |
Comfort en Technologie | |||
Draadloze telefoonlader | Voor compatibele apparaten | Prijs varieert | |
Universele tablet houder | Voor entertainment op de achterbank | 200 | |
Apple Lightning naar USB-kabel | Voor apparaatverbinding | 18 | |
Koelbox (7,5 liter) | Voor het koel houden van drankjes en snacks | 281 | |
Inklapbare middenarmsteun | Voor extra comfort | 325 | |
Bescherming | |||
Rubberen vloermatten | Beschermt de binnenvloer | 179 | |
Kofferbakmat | Beschermt het kofferbakgebied | Inbegrepen | |
Achterbumper beschermplaat (roestvrij staal) | Beschermt tegen krassen tijdens het laden | 195 | |
Achterbumper beschermfolie | Alternatief voor roestvrijstalen plaat | 125 | |
Modderflappen (voor en achter) | Beschermt de carrosserie tegen wegafval | 293 | |
Deurgreep beschermfolie | Voorkomt krassen (set van 2) | 83 | |
Transport en Lading | |||
Dakdrager | Basis voor dakaccessoires | 377 | |
Dakbox (verschillende maten) | Voor extra laadruimte | 762-1.062 | |
Fietsdrager (op het dak) | Voor het vervoeren van fietsen | 174 | |
Ski/snowboard dragers | Voor 4 of 6 paar ski’s | 173-195 | |
Trekkhaak (vast) | Voor het slepen, inclusief bekabeling | 1.064 | |
Trekkhaak (afneembaar – horizontaal of verticaal) | Voor af en toe slepen | 1.443 | |
Fietsdrager (op de trekkhaak) | Voor 2 of 3 fietsen | 444-570 | |
Veiligheid en Beveiliging | |||
Toyota ProTect Exterieur | Verfbeveiliging | 395 | |
Toyota ProTect Interieur | Bekleding bescherming | 121 | |
Toyota ProTect Lichtmetalen | Wielbescherming | 78 | |
Veiligheid kit | Inclusief EHBO-kit, waarschuwingsdriehoek, etc. | 79 | |
Veiligheidshamer | Voor het breken van glas in noodgevallen | 27-35 |
Pakket Naam | Beschikbaarheid | Inhoud | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|
Fabriek Optie Pakketten | |||
Innovatie Pakket | Business Plus, Style, ADVENTURE | – JBL Premium Audio met 9 luidsprekers – Geรฏntegreerd navigatiesysteem – Dodehoekdetectie – Slimme achteruitkijkspiegel – Draadloze telefoonlader – Panoramisch zichtsysteem – Intelligente parkeersensoren met remfunctie – Achteruitrijverkeer waarschuwing met remfunctie | 3.995 (Business Plus, Style) 4.162 (ADVENTURE) |
Premium Pakket | Executive | – JBL Premium Audio met 9 luidsprekers – Geรฏntegreerd navigatiesysteem – Slimme achteruitkijkspiegel – Draadloze telefoonlader – Panoramisch zichtsysteem – Intelligente parkeersensoren met remfunctie – Achteruitrijverkeer waarschuwing met remfunctie – Koplampsproeiers – Verwarmde voorruit en ruitensproeier – Achterstoelverwarming – Geventileerde voorstoelen – Verwarmd stuurwiel | 4.995 |
GR SPORT Plus Pakket | GR SPORT | – Instapverlichting aan bestuurders- en passagierszijde – Slimme achteruitkijkspiegel – JBL Premium Audio met 9 luidsprekers – Geรฏntegreerd navigatiesysteem – Draadloze telefoonlader | 3.295 |
Accessoire Pakketten | |||
Fiets Pakket | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus | – Inklapbare fietsendrager voor 2 fietsen (13-polig) – Verticaal afneembare trekhaak – 13-polige bedrading | 1.775 |
Chroom Pakket | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus | – Chromen achterlijst – Chromen zijsierlijsten set | 575 |
Beschermings Pakket | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus, behalve ADVENTURE | – Roestvrijstalen achterbumperbeschermplaat – Spatlappen (voor en achter) | 335 |
Beschermings Pakket ADVENTURE | ADVENTURE | – Roestvrijstalen achterbumperbeschermplaat – Spatlappen (voor en achter) | 345 |
Reis Pakket | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus | – Dakdragers – Dakkoffer M, 415 L (170x41x86 cm) | 995 |
Calamiteiten Pakket | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus | – 2x Veiligheidshamer (oranje) – 5x Veiligheidsvesten – 1x EHBO-kit – 1x Gevarendriehoek | 79 |
Essentiรซle Pakket | Alle uitvoeringen inclusief Business en Business Plus | – Veiligheidstas (EHBO-kit, gevarendriehoek, veiligheidsvest) – Bagagenet – Veiligheidshamer Evolution (2x) | 198 |
Prijsstructuur van Toyota RAV4 Hybride
Uitvoering | Aandrijflijn | Netto Cat.prijs (ex. BTW/BPM) | BTW | BPM | Fiscale Waarde | Consumentenprijs |
---|---|---|---|---|---|---|
Business | Hybrid 220 | 33.154,55 | 6.962,45 | 6.098 | 46.215 | 47.295 |
Business Plus | Hybrid 220 | 37.809,09 | 7.939,91 | 6.766 | 52.515 | 53.595 |
Business Plus | Hybrid 220 AWD-i | 40.177,69 | 8.437,31 | 7.100 | 55.715 | 56.795 |
Active | Hybrid 220 | 34.559,50 | 7.257,50 | 6.098 | 47.915 | 48.995 |
Dynamic | Hybrid 220 | 36.790,08 | 7.725,92 | 6.599 | 51.115 | 52.195 |
Style | Hybrid 220 | 39.379,34 | 8.269,66 | 6.766 | 54.415 | 55.495 |
Executive | Hybrid 220 | 39.379,34 | 8.269,66 | 6.766 | 54.415 | 55.495 |
Dynamic | Hybrid 220 AWD-i | 39.241,32 | 8.240,68 | 6.933 | 54.415 | 55.495 |
Style | Hybrid 220 AWD-i | 41.830,58 | 8.784,42 | 7.100 | 57.715 | 58.795 |
Executive | Hybrid 220 AWD-i | 41.830,58 | 8.784,42 | 7.100 | 57.715 | 58.795 |
Adventure | Hybrid 220 AWD-i | 42.574,38 | 8.940,62 | 7.100 | 58.615 | 59.695 |
GR Sport | Hybrid 220 AWD-i | 44.475,21 | 9.339,79 | 7.100 | 60.915 | 61.995 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Toyota RAV4 Hybride Te Kopen?
Er is veel veranderd in 30 jaar voor de Toyota RAV4. Van zijn eerste introductie als die vreemde kleine compacte crossover tot het worden van een van de meest populaire SUV’s op de weg, de RAV4 heeft een lange weg afgelegd. De 2024 RAV4 Hybride is nu in zijn vijfde generatie, en leidt nog steeds in verkoopcijfersโmeer dan 90% van de verkochte RAV4’s zijn hybride modellen. Maar met stijgende prijzen en langere wachttijden, is de RAV4 Hybride het echt waard? Na het grondig testen kunnen we bevestigen dat, hoewel het enkele tekortkomingen heeft, de RAV4 Hybride een geduchte concurrent blijft in de verzadigde compacte SUV-klasse.
Er zijn zo veel verschillende RAV4 Hybride modellen voor 2024 dat er een RAV4 is voor iedereen en elk budget. Het basis Business model begint bij โฌ47.295, wat een uitstekende deal is voor een degelijke auto. Het Active model kost โฌ48.995, en het Dynamic model komt op โฌ52.195. Als je op zoek bent naar iets meer premium, begint de Business Plus uitvoering bij โฌ53.595 voor FWD en โฌ56.795 voor AWD. Voor wat extra luxe en uitstraling beginnen de Style en Executive uitvoeringen bij โฌ55.495 voor FWD en โฌ58.795 voor AWD. Voor degenen die een meer avontuurlijk uitziende versie willen, is het Adventure model beschikbaar vanaf โฌ59.695, maar alleen in AWD. De top-of-the-line GR Sport uitvoering is de duurste, geprijsd op โฌ61.995, en ook alleen beschikbaar in AWD. Met dit brede scala aan opties is er een RAV4 Hybride voor elke behoefte en budget.
Een van de grootste sterke punten van de RAV4 is zijn veelzijdigheid. Het combineert utiliteit, productiviteit en gebruiksgemak op een ideale manier. Het robuuste maar verfijnde design is goed verouderd sinds de vernieuwing in 2019, met een ruim en utilitair interieur dat het gezinsleven ondersteunt zonder te opzichtig te zijn. Deze praktische kant staat centraal in de aantrekkingskracht van de RAV4 als betrouwbare gezinsauto.
Al met al blijft de RAV4 Hybride een zeer bekwaam voertuig met solide prestaties en zou het een uitstekende keuze moeten zijn voor iedereen die op zoek is naar een compacte SUV.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Toyota RAV4 Hybride biedt twee verschillende aandrijflijnen, beide gebouwd rond Toyota’s efficiรซnte en betrouwbare 2,5-liter hybride motor. Dit is een zeer geavanceerd hybride systeem dat een benzinemotor gebruikt in combinatie met elektromotoren om verrassende prestaties te leveren en tegelijkertijd een uitstekend brandstofverbruik te hebben. De basis aandrijflijn, bekend als de Hybride 220, is beschikbaar in voorwielaandrijving (FWD) configuratie, terwijl het meer geavanceerde Hybride 220 AWD-i systeem vierwielaandrijving biedt.
De Hybride 220 FWD heeft een gecombineerd vermogen van 160 kW (218 PK). Deze motor is perfect voor forensen die brandstof willen besparen en in de stad blijven of op zeer goed geasfalteerde wegen rijden. Het biedt een mooie balans tussen prestaties en zuinigheid en stoot afhankelijk van het specifieke model en specificatie 126 of 130 g/km CO2 uit.
Het Hybride 220 AWD-i systeem levert daarentegen een iets hoger vermogen van 163 kW (222 pk). Dit extra vermogen komt van een elektromotor die is toegevoegd om de achterwielen aan te drijven voor betere grip en controle. Het AWD-i systeem is zeer prettig voor degenen die in extreme omstandigheden moeten of willen rijden, of voor degenen die van licht off-roaden houden. Maar het is nog steeds zeer efficiรซnt, met CO2-uitstoot van 131-132 g/km, wat slechts iets meer is.
Beide aandrijflijnen gebruiken Toyota’s nieuwe e-CVT (elektronische continu variabele transmissie) systeem. Deze nieuwe transmissie wordt dualistisch genoemd en zorgt voor de naadloze integratie van de benzinemotor en elektromotoren, het resultaat is vermogen dat ongelooflijk soepel is en brandstofverbruik dat absoluut verbazingwekkend is. De e-CVT werkt op de achtergrond en past zich voortdurend aan om de meest efficiรซnte mix van prestaties en zuinigheid te leveren, afhankelijk van de rijomstandigheden en de input van de bestuurder.
Een geweldige eigenschap van de aandrijflijn van de RAV4 Hybride is dat deze zelfladend is. Het is geen plug-in hybrideโde RAV4 Hybride hoeft niet extern te worden opgeladen. In plaats daarvan wint het energie terug bij het vertragen en remmen, en slaat deze op in de hybride accu tot deze nodig is. Dit betekent dat bestuurders kunnen profiteren van elektrische aandrijving zonder de rompslomp van laadinfrastructuur, waardoor het een praktische optie is voor een breed scala aan gebruikers.
De aandrijflijnen van de RAV4 Hybride bieden ook indrukwekkende prestatiecijfers. De FWD-versie accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,4 seconden, terwijl de AWD-i versie dezelfde sprint in slechts 8,1 seconden bereikt. Beide versies hebben een topsnelheid van 180 km/u. Deze cijfers bewijzen dat alleen omdat de RAV4 een hybride is, het niet betekent dat hij niet presteert, want het is nog steeds een leuke auto om te rijden en met de milieuvoordelen van een hybride.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het regeneratieve remsysteem van de RAV4 Hybride vraagt wat gewenning, maar het is een belangrijke factor in zijn uitstekende brandstofverbruik. Wanneer je het gas loslaat of licht remt, draaien de elektromotoren om en fungeren ze als generator, waarbij ze die kinetische energie terugwinnen en gebruiken om de hybride accu op te laden.
Er is een beetje een regeneratief remgevoel, wat enigszins grijperig aanvoelt aan het begin, en er is een zeer kleine “dode zone” helemaal bovenaan de pedaalweg. Na een korte leercurve zullen de meeste bestuurders de soepele, progressieve remmen echter zeer prettig vinden. Als het gaat om noodstops, voelen de remmen van de RAV4 Hybride zeer zelfverzekerd aan.
Tijdens onze prestatietests registreerden we een remafstand van 100-0 km/u van 41,72 meter. Dit is een goed cijfer voor een auto in deze categorie, maar niet de beste. Het is vermeldenswaard dat het regeneratieve remsysteem tijdens hard remmen enkele ongebruikelijke geluiden kan produceren, wat voor sommige bestuurders verontrustend kan zijn. Maar dit is allemaal onderdeel van de normale werking van het hybride systeem en heeft geen nadelig effect op de remprestaties.
Besturing En Ophanging
De RAV4 Hybride is comfortabel zonder compromissen te sluiten op het gebied van wegligging, en lijkt een ideale auto te zijn ongeacht de rijomstandigheden. De elektrische stuurbekrachtiging is echt licht en responsief bij lage snelheden, waardoor sturen een fluitje van een cent is en het gemakkelijk is om te parkeren en te manoeuvreren in en uit krappe plekken in de stad. Bij hogere snelheden wordt de besturing zwaarder, wat prettig is, het voelt stabiel aan en geeft goede feedback op de snelweg.
De vering is wat aan de zachte kant, maar dat kan worden verwacht in een gezins-SUV, die goed werk levert bij het absorberen van alle oneffenheden en gaten in de weg, wat zorgt voor een soepele rit op bijna elk oppervlak. Echter, de vering is zacht, dus er is enige carrosseriehelling bij het maken van bochten, en hoewel de RAV4 Hybride er veel beter uitziet dan zijn voorgangers, is het niet het meest opwindende voertuig om te besturen in vergelijking met sommige andere sportievere voertuigen op de markt.
Het enige dat we tijdens het testen wel ontdekten, is dat het voertuig het niet erg goed doet op geribbelde/wasbord-achtige oppervlakken. Maar bij hogere snelheden (rond 90 km/u) zorgde de zachte vering van de RAV4 ervoor dat deze over deze golven zweefde en sprong, wat de controle van de bestuurder zou kunnen verminderen. Dat zou voor de meeste stadschauffeurs geen al te grote klacht moeten zijn, maar als je een van die mensen bent die constant op de zandwegen van landelijke routes rijdt, dan zou dit een probleem kunnen vormen.
Over het algemeen is de RAV4 Hybride geschikt qua rijgedrag en wegligging voor het doel van de doelgroep. Hij offert sportieve dynamiek op voor comfort en gebruiksgemak, maar dat is waarschijnlijk het beste gezien het type koper dat dit voertuig waarschijnlijk zal aantrekken.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Toyota RAV4 Hybride wordt geleverd met banden die op maat gemaakt zijn voor elk modelniveau om de hoogste prestaties, comfort en veiligheid te garanderen. De basis Active en Business modellen rijden op 225/65R17 rubber, wat een mooi compromis biedt tussen rijcomfort en brandstofverbruik. Die hoge zijwandbanden zouden veel zachter zijn op deze ruwe wegen, ze zouden veel minder snel doorslaan, en zouden niet zo erg beschadigd raken door de gaten in de weg.
Als we nu doorschuiven naar het sportniveau, zijn de RAV4 Hybride wielen 225/60R18. Een iets groter wiel met een wat lager profiel zou de handling veel beter moeten maken en de rijervaring wat levendiger maken. De grotere wielen geven de auto ook een meer “hogere klasse” uitstraling, en over het algemeen ziet het er gewoon beter uit.
Echter, op de hogere modellen, Style, Executive, ADVENTURE en GR SPORT, heeft Toyota gekozen voor veel grotere 235/55R19 banden. Dit zijn de best uitziende, presterende en aanvoelende wielen in de RAV4 Hybride serie. Het heeft een groter loopvlak en lagere stand, dus het zou stabieler moeten zijn in bochten en veel meer “geplant” op de weg moeten aanvoelen, maar het zal nog steeds de hobbels in de weg absorberen tijdens het rijden.
Toyota heeft allerlei soorten banden, van all-season tot sneeuw, tot prestatie. RAV4 Hybride eigenaren kunnen kiezen uit verschillende winterbandenpakketten voor winterrijden, 17″, 18″ en 19″. Dit zijn winterbanden, en ze doen een geweldige job met grip op koude oppervlakken en besneeuwde wegen.
Toyota levert zelfs all-season banden voor degene die het hele jaar hetzelfde wil. Ze hebben de Yokohama BluEarth-4S AW21 in maten die passen bij alle wielopties voor de RAV4 Hybride. Dit zijn “all-season” banden, wat betekent dat ze verondersteld worden redelijk goed te werken in alle weersomstandigheden, van de hete zomerdagen tot de lichte sneeuw van de winter, dus voor de meeste mensen zijn het zeer handige banden.
Er moet worden vermeld dat het type banden het brandstofverbruik, de manier waarop de auto rijdt en hoe luid hij is, sterk kan veranderen. Toyota koos voor banden die niet alleen de brandstofefficiรซnte aandrijflijn van de RAV4 Hybride complementeren, maar ook de soepelheid en prestatiemogelijkheden van het voertuig in stand houden. Ongeacht het uitrustingsniveau of bandenpakket wordt elke RAV4 Hybride geleverd met een bandenspanningscontrolesysteem dat eigenaars waarschuwt als ze niet op de veiligste en meest efficiรซnte bandenspanning rijden.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Toyota RAV4 Hybride is niet minder dan comfortabel, handig en hedendaags. Zelfs beginnend bij de laagste Business-klasse, en helemaal tot aan de sportieve GR SPORT, is het interieur van dit voertuig bedoeld om je je direct thuis te laten voelen, met kwaliteitsmaterialen en doordacht design. Het dashboard is zo strak en horizontaal dat het iedereen uitnodigt.
Centraal in het interieur van de RAV4 Hybride staat het 10,5-inch touchscreen infotainmentsysteem, dat standaard is op alle uitvoeringen. Dit is het HD-scherm, je cockpit, je muziekcentrum, enz. Het heeft Apple CarPlay en Android Auto zodat je je telefoon kunt verbinden, al je apps kunt gebruiken en handsfree telefoongesprekken kunt voeren. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface, scherpe graphics en eenvoudige menu’s.
Het digitale instrumentencluster varieert ook per uitvoering. De basis Business en Active uitvoeringen hebben een 7-inch display, terwijl uitvoeringen vanaf Dynamic een 12,3-inch volledig digitaal cluster bieden. Dit grotere scherm biedt meer aanpassingsmogelijkheden en gedetailleerde informatie, inclusief hybride systeemstatistieken en navigatieaanwijzingen, zodat je altijd weet wat er met je rit aan de hand is.
De RAV4 Hybride heeft enkele behoorlijk coole opberg- en gemaksfuncties. Je hebt een ruim middenconsolecompartiment, bekerhouders en, in hogere uitvoeringen, een draadloze oplaadpad voor je telefoon. Er zijn overal USB-poorten, zodat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden tijdens die lange ritten.
Als we het over klimaatbeheersing hebben, komt de RAV4 Hybride ook niets tekort. De handmatige is standaard, en dual-zone automatische klimaatregeling laat de bestuurder en voorpassagier hun eigen temperatuur instellen. Nog comfortabeler met verwarmde stoelen vanaf de Business Plus en hoger, en zelfs geventileerde stoelen in de Executive met het Premium Pack.
Ze hebben comfortabele zitplaatsen, maar het ziet er ook goed uit. De lagere uitvoeringen hebben echt mooie stoffen interieurs, en de hogere uitvoeringen hebben stof en kunstleer, of echt leer. Het heeft een sportief klein suรจde-achtig interieur met zilverkleurige stiksels, dat is de GR SPORT uitvoering. De bestuurdersstoel (in de hogere uitvoeringen) is een 8-voudig elektrisch verstelbare stoel met lendensteun, dus ongeacht hoe ver je gaat, je zult comfortabel zitten.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurdesign van de 2019 RAV4 heeft zich goed gehouden, met alleen subtiele veranderingen voor het ’24 modeljaar. Het heeft een dikker, meer vierkant gevormde carrosserie, wat het er steviger uit laat zien in vergelijking met sommige van zijn meer voluptueuze tegenhangers. Deze ontwerptaal is een mooie mix van hedendaagse flair en een knipoog naar de originele vierkante RAV4.
De 18-inch glanzend zwarte lichtmetalen velgen op ons Testvoertuig passen goed bij het hele ontwerp. LED-koplampen en -achterlichten zijn standaard over de hele linie, ze verlichten de weg echt goed en zien er geweldig uit. Het blauwe Toyota-embleem (met een accent) op de grille hint subtiel dat het een hybride is.
De zwarte plastic bekleding rond de wielkasten en onderkant van de carrosserie is mogelijk een ander controversieel ontwerpelement. Dit draagt bij aan het robuuste uiterlijk van de RAV4 en biedt een zekere mate van bescherming tegen lichte beschadigingen. Sommige consumenten willen echter misschien iets wat meer in kleur is afgestemd op de carrosserie, vooral bij de hogere modellen.
Het heeft de Cruiser-editie die enkele mooie kenmerken heeft zoals verchroomde deurgrepen en een elektrisch schuif-/kanteldak. Voor degenen die iets avontuurlijker willen, heeft het Edge-model (topmodel) enkele andere stylingdetails, zoals een andere voorbumper en een meer op off-road gericht ontwerp.
De kleur is een zeer belangrijke factor in de RAV4. Ons testvoertuig kwam in een opvallend Blueprint blauw, dat wij vrij aantrekkelijk vonden. Wees echter voorbereid om extra te betalen voor elke andere kleur dan wit. Toyota rekent een meerprijs voor metallic en premium lakkleuren.
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer, maar wij vinden het uiterlijk van de RAV4 over het algemeen aangenaam en het zou veel verschillende kopers moeten aanspreken. Het ziet er op de een of andere manier tegelijkertijd oud en nieuw uit, geen gemakkelijke opgave in deze meedogenloze categorie.
Comfort En Gemak
De Toyota RAV4 Hybride biedt ruim comfort voor de bestuurder, de passagiers voorin en de inzittenden achterin. Als je kiest voor een hogere uitvoering zoals Business Plus en hoger, kun je een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel hebben met lendensteunverstelling die helpt bij het vinden van die ideale positie. De Executive voegt daar een geheugenfunctie aan toe voor het opslaan van verschillende stoelposities voor bestuurders. Verwarmde voorstoelen zijn aanwezig vanaf de Business Plus uitvoering, maar de Executive uitvoering gaat verder met geventileerde voorstoelen, beschikbaar via het optionele Premium Pakket. Verwarmde stoelen zijn ook achterin beschikbaar, aanwezig in de ADVENTURE en Executive, voor die koude dagen.
Wat klimaatbeheersing betreft doet de RAV4 Hybride het heel goed met standaard dual-zone automatische klimaatregeling op alle uitvoeringen, waardoor bestuurder en voorpassagier hun gewenste temperatuur kunnen hebben. Hogere uitvoeringen bieden extra’s zoals een verwarmd stuurwiel, standaard op de GR SPORT en beschikbaar in de Executive uitvoering met het Premium Pack voor extra winst in de winter.
Over opbergruimte gesproken, de RAV4 Hybride heeft er veel van, met vele verschillende compartimenten verspreid door het interieur. Er is een ruime middenconsole, deurvakken, en bekerhouders in overvloed. Hogere uitvoeringen bieden ook verlichte bekerhouders en open opbergruimtes, die een vleugje luxe toevoegen terwijl ze praktisch zijn. Het heeft een ruim interieur met veel hoofd- en beenruimte voor de voor- en achterpassagiers. De achterbank biedt gemakkelijk plaats aan drie volwassenen, maar ga niet te lang in het midden zitten. En de achterstoelen leunen iets achterover, wat altijd prettig is op lange ritten.
Het heeft een grote bagageruimte met 580 liter ruimte met de stoelen omhoog en 1.690 liter met de stoelen omlaag. De lage laaddrempel en extra brede opening maken het gemakkelijk om grote objecten te laden. Hoewel de elektrische achterklep standaard is op hogere uitvoeringen, kan deze wat traag zijn, en het piepgeluid kan op je zenuwen werken.
Goed ontwerp voor de kleine opbergruimtes, veel vakjes en compartimenten. Er is ook een draadloos oplaadpad, hoewel je een hogere uitvoering nodig hebt voor draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Toegang wordt gemakkelijk gemaakt met het Smart Entry systeem, vanaf de Dynamic uitvoering. Dit is erg handig omdat je de deuren kunt ontgrendelen en vergrendelen zonder de sleutel uit je zak te halen. Het Smart Key systeem met bewegingssensor voegt ook een laag van gemak toe.
Het zicht is behoorlijk goed, met standaard LED-koplampen en nog beter, de hogere uitvoeringen hebben LED-projectorkoplampen. Als trekken op je lijst staat, kunnen de FWD-versies tot 800 kg aan, terwijl de AWD-versies tot 1.650 kg kunnen trekken (1.500 kg voor de GR SPORT). Dit feit, gecombineerd met het Trail Sway Control systeem, zorgt ervoor dat het voertuig zeer veelzijdig is in zijn gebruik en geschikt voor verschillende levensstijlen, van weekendkampeertrips tot het trekken van lichte boten.
Een klein nadeel is dat de achterdeuren niet zo wijd openen als sommige, wat het wat moeilijker maakt om kinderzitjes te installeren en grote voorwerpen te laden. De comfort- en gemaksfuncties van de RAV4 Hybride zijn over het algemeen zeer goed en zouden de meeste kopers die een betrouwbare en comfortabele SUV willen tevreden moeten stellen.
Veiligheid En Beveiliging
Veiligheid is zeker een van de sterke punten van de RAV4 Hybride. Dat komt omdat het duidelijk is dat Toyota de veiligheid van bestuurder en passagiers in deze auto serieus neemt. De RAV4 kreeg 5 sterren in zijn Euro NCAP-beoordeling in 2019, en hoewel de test nu wat oud is, zijn de veiligheidsfuncties van de RAV4 nog steeds zo goed als altijd.
Elke RAV4 komt standaard met Toyota Safety Sense, een reeks actieve veiligheidstechnologieรซn. Het is uitgerust met autonoom noodremsysteem met voetganger- en fietsersdetectie, rijstrookwaarschuwing met stuurhulp, rijstrookvolgsysteem, verkeersbordherkenning en adaptieve cruisecontrol. Al deze technologie voor welk doel? Om jou en je passagiers veilig te houden op de weg.
Hogere uitvoeringen zoals de GR SPORTS bevatten extra’s zoals dodehoekbewaking en kruisend verkeer waarschuwing achter. We vonden deze functies erg prettig, vooral op volle parkeerterreinen. Het heeft ook een 360-graden camerasysteem waardoor parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes een eitje is.
Een functie die we echt leuk vonden was de digitale achteruitkijkspiegel op de hogere uitvoeringen. Het heeft een camera aan de achterkant van het voertuig, waardoor je kunt zien wat er achter je is, zelfs als de bagageruimte vol is. Hoewel de veiligheidssystemen in het begin overweldigend kunnen lijken met al het gepiep en de waarschuwingen, zul je er waarschijnlijk snel aan wennen en de extra gemoedsrust die ze bieden waarderen.
Hoe Rijdt Het?
Wanneer je achter het stuur van de RAV4 Hybride zit, staan comfort en gebruiksgemak centraal. Je zult merken dat de hoge stoelen je in staat stellen om alles om je heen te zien, wat prettig is wanneer je in druk stadsverkeer rijdt of gewoon over de snelweg cruist.
Onder ongeveer 15 km/u is de RAV4 Hybride vrijwel volledig stil dankzij de elektromotor, waardoor stop-and-go verkeer of parkeren veel aangenamer wordt. Wanneer je hogere snelheden bereikt, springt de benzinemotor zeer soepel bij en geeft je alle extra vermogen dat je nodig hebt. De besturing is wel erg licht en precies, geweldig voor smalle parkeerplaatsen. Niet erg communicatief, maar het heeft goede stabiliteit op de snelweg, en de 11-meter draaicirkel zorgt voor vrij gemakkelijke manoeuvreerbaarheid in de stad.
De rijkwaliteit is over het algemeen indrukwekkend. De vering is erg goed in het absorberen van oneffenheden in de weg en offert wat sportiviteit op voor comfort. Maar met deze zachtere veringafstelling heeft het wel wat carrosseriehelling wanneer je scherpe bochten neemt.
Waar de RAV4 Hybride echt in uitblinkt is manoeuvreerbaarheid bij lage snelheid. De elektrische stuurbekrachtiging is zeer responsief, en met goed zicht, de parkeersensoren en de camera’s is het gemakkelijk om te parkeren en te manoeuvreren in krappe ruimtes. Op de snelweg is het pure ontspanning, waarbij adaptieve cruisecontrol en rijstrookvolgsysteem lange ritten veel minder stressvol maken. Wind- en weggeluid zijn minimaal, maar het is niet de stilste in zijn klasse.
Sprekend over brandstofverbruik, het hybride systeem excelleert, en het meest efficiรซnte rijden komt in stop-and-go verkeer, waar energieterugwinning het meest overvloedig is. Op de snelweg zie je nog steeds solide cijfers, met ongeveer 5,5-6,0 L/100km als typisch verbruik. Een klein nadeel is het rempedaalgevoel, dat in het begin wat vreemd kan aanvoelen door het regeneratieve remsysteem. Je zult merken dat er een soort “dode zone” is waar de wrijvingsremmen niet aangrijpen, maar na de eerste dag of zo merk je het niet eens meer.
Over het geheel genomen is de RAV4 Hybride een zeer soepele en gemakkelijk te besturen auto. Hij spreekt niet direct de hardcore rijfanaat aan, maar biedt een goede mix van comfort, efficiรซntie en controle.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de RAV4 Hybride is zeker een verkooppunt. Als alle stoelen rechtop staan, heb je een zeer ruime 580 liter aan bagageruimte, wat niet slecht is. De achterstoelen klappen neer om een enorme 1.690 liter te onthullen, genoeg voor het grote weekendje weg of gewoon om de grotere spullen te vervoeren.
Het is zeer gemakkelijk om te laden en te lossen vanwege de vlakke, lage laadvloer en de brede achterklep opening. De elektrische achterklep is een behoorlijk leuke toevoeging, maar is wat traag en het piepen kan na een tijdje erg irritant worden. Een handige functie is de in hoogte verstelbare bagagevloer. Op zijn hoogste punt staat hij gelijk met de neergeklapte achterstoelen. Zet je hem lager, dan heb je meer ruimte voor hogere spullen. Ook ligt er een ruimtebesparend reservewiel onder, wat echt fijn is; niet veel auto’s hebben die nog.
Dan heb je in de kofferbak zelf bevestigingshaken om alles op zijn plaats te houden en een 12V-aansluiting voor eventuele accessoires. Het komt met een uitrolbare bagageafdekking zodat je spullen niet alleen afgesloten zijn maar ook bedekt. Het enige nadeel daarvan is dat de achterstoelen niet helemaal vlak neerklappen, waardoor het moeilijk is om langere dingen erin te krijgen. Dat is echter een algemene klacht van deze klasse, en het doet niet echt afbreuk aan de algemene toepasbaarheid.
Als je van trekken houdt, doet de RAV4 Hybride het behoorlijk goed. Het heeft een trekvermogen van 800 kg bij FWD en 1.650 kg bij AWD. Het heeft niet het hoogste trekvermogen, maar dat is geen probleem omdat het kleine aanhangers of lichte caravans prima zal trekken. Maar over het algemeen vergelijkt de bagageruimte van de RAV4 Hybride heel goed en zal waarschijnlijk voldoende zijn voor de behoeften van de meeste gezinnen, of dat nu het inladen voor een vakantie is of simpelweg de wekelijkse boodschappen doen.
Comfort Achterbank
De achterste zitplaatsen van de RAV4 Hybride zijn behoorlijk ruim en bieden voldoende ruimte voor volwassen passagiers. Je vindt hier royale beenruimte, zodat zelfs langere mensen comfortabel kunnen uitstrekken achter een bestuurder van vergelijkbare lengte. De hoge hoofdruimte is ook prettig dankzij de rechthoekige daklijn van de RAV4.
De achterbank biedt plaats aan drie volwassenen, maar de middelste plaats is alleen geschikt voor korte afstanden of kleinere mensen. De buitenste zitplaatsen zijn mooi gevormd en ondersteunend, wat lange ritten veel comfortabeler maakt. Niet te vergeten, de stoelen zijn verstelbaar in twee standen, zodat je precies de juiste hoek kunt krijgen voor langere trips. Het 60/40 gedeelde neerklapbare ontwerp zorgt voor veelzijdigheid in het accommoderen van passagiers- en bagagecapaciteit.
De voorzieningen voor achterpassagiers zijn behoorlijk. Je hebt ventilatieroosters in de achterkant van de middenconsole en twee USB-C oplaadpoorten. De deurvakken zijn mooi en ruim genoeg voor waterflessen en andere kleine dingen, en er is een neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders als kers op de taart.
Voor het gezin heeft de RAV4 Hybride ISOFIX-bevestigingspunten en top-tether punten voor eenvoudige bevestiging van kinderzitjes. Het is echt gemakkelijk om kinderzitjes te installeren, maar de achterdeuren gaan niet helemaal open, dus instappen is een beetje een probleem. De achterramen bieden een goed uitzicht zodat niemand te wagenziek wordt op lange ritten.