Nieuwe Peugeot E-3008 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-3008 73 kWh | E-3008 97 kWh |
---|---|---|
Motortype | Elektrisch | Elektrisch |
Accu | 73 kWh Lithium-ion NMC | 96,9 kWh Lithium-ion NMC |
Versnellingsbak | Enkele versnelling | Enkele versnelling |
Aandrijving | Elektrisch | Elektrisch |
Transmissie | Automatisch (Traploze overbrenging) | Automatisch (Traploze overbrenging) |
Max. Vermogen | 157 kW (213 pk) | 170 kW (231 pk) |
Max. Koppel | 345 Nm | 345 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-3008 73 kWh | E-3008 97 kWh (Long Range) |
---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Accucapaciteit | 73 kWh accu | 96,9 kWh accu |
Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u |
Accutype | Lithium-ion NMC | Lithium-ion NMC |
Accugewicht | 520 kg | 562 kg |
Accuspanning | 400V | 400V |
WLTP-actieradius | 515-529 km gecombineerd | 669-701 km gecombineerd |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-3008 73 kWh | E-3008 97 kWh (Long Range) |
---|---|---|
Accutype | Lithium-ion NMC | Lithium-ion NMC |
Accucapaciteit | 73 kWh | 96,9 kWh |
Accugewicht | 520 kg | 562 kg |
Nominale spanning | 400V | 400V |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (WLTP) | 16,7-17,4 kWh/100 km | 17,1-18,1 kWh/100 km |
Elektrische actieradius (WLTP) | Gecombineerd: 515-529 km Stad: 631-657 km | Gecombineerd: 669-701 km Stad: 849-903 km |
Max. DC-laadvermogen | 160 kW | 160 kW |
Max. AC-laadvermogen | 11 kW (3-fase) | 11 kW (3-fase) |
Boordlader | 11 kW, 3-fase | 11 kW, 3-fase |
Laadtijden: | ||
– 2,3 kW (20-80%) | 22u 55m | 30u 20m |
– 7,4 kW (20-80%) | 6u 45m | 8u 55m |
– 11 kW (20-80%) | 4u 30m | 6u 30m |
– DC 160 kW (20-80%) | 30 minuten | 27 minuten |
Accugarantie | PEUGEOT Allure Care vermeldt: – Tot 8 jaar of 160.000 km (wat het eerst wordt bereikt) | Gelijk aan 73 kWh versie |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Allure-uitvoering | GT-uitvoering |
---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 588L (1030L met neergeklapte stoelen) | 588L (1030L met neergeklapte stoelen) |
Achterbank verdeling | 40:20:40 neerklapbaar | 40:20:40 neerklapbaar met middenarmsteun |
Verstelling voorstoelen | Handmatige hoogteverstelling | Handmatige hoogteverstelling |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja, bestuurder en passagier | Ja, bestuurder en passagier |
Verwarmbare voorstoelen | Optioneel met Stoelpakket (โฌ500) | Ja, standaard |
Geventileerde voorstoelen | Nee | Optioneel met Alcantara Executive-interieur |
Verwarmbare achterstoelen | Nee | Optioneel (buitenste stoelen) met Alcantara Executive-interieur |
Relaxatie/Massagefunctie | Nee | Optioneel met Alcantara Executive-interieur |
Lendensteun bestuurdersstoel | Nee | Ja, standaard |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Optioneel met Alcantara Executive-interieur |
Bekledingsopties | CRISPY-stof met reliรซf, Isabella TEP, RIMINI-stof | – Standaard: RIMINI-stof/kunstleder – Optioneel: Alcantaraยฎ/kunstleder (โฌ1.900) |
Verwarmbaar stuurwiel | Nee | Ja, standaard |
Sfeerverlichting | Nee | Ja – Indirecte ‘dag-en-nacht’ sfeerverlichting: – Dashboard – Voorportieren – Onder 21-inch panoramadisplay – 8 aanpasbare kleuren – Gekoppeld aan rijmodi |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel met Panoramadak pakket (โฌ1.450) | Optioneel met Panoramadak pakket (โฌ1.450) |
INTERIEURVOORZIENINGEN EN UITRUSTINGS SPECIFICATIES
Voorziening Categorie | Allure-uitvoering | GT-uitvoering |
---|---|---|
Dashboard & Interieurontwerp | – Zacht dashboard met RIMINI-stof – Open opbergruimte in grafeen – Hoogglans zwart frontpaneel – Decoratieve ventilatieroosters in Stene Grey | – Zelfde als Allure, plus: – Aluminium decoratie in open opbergruimte – Decoratieve elementen in Iced Clay – Pedalen in aluminium-stijl |
Digitale Displays | – Panoramisch i-Cockpitยฎ – Dubbele 10-inch HD-schermen | – 21-inch gebogen panoramisch HD-scherm – Aanpasbare i-Toggles met 10 snelkoppelingen |
Opbergmogelijkheden | – Dashboard opbergruimte – Handschoenenkastje met LED-verlichting – Middenconsole opbergruimte met LED-verlichting – In hoogte verstelbare laadvloer | Zelfde als Allure |
Klimaatbeheersing | – Automatische dual-zone airconditioning – Clean Cabin beschikbaar met panoramadak pakket | – Automatische dual-zone airconditioning – Clean Cabin beschikbaar met panoramadak pakket – Luchtkwaliteitsweergave op centraal scherm |
Interieurverlichting | – LED-leeslampen voor/achter – LED-verlichte voetenruimte – LED-opbergverlichting | Alle Allure-voorzieningen plus: – LED-verlichte make-upspiegels – Aanpasbare sfeerverlichting met 8 kleuren |
Comfortvoorzieningen | – Keyless entry met proximity-vergrendeling – Automatisch dimmende binnenspiegel – Elektrisch inklapbare spiegels met welkomstverlichting | Alle Allure-voorzieningen plus: – Handsfree elektrische achterklep – Verwarmbaar stuurwiel |
USB-poorten | – 1 USB-C (data & opladen) – 1 USB-C (alleen opladen) | – 2 USB-C voor (1 data, 1 opladen) – 2 USB-C achter (alleen opladen) |
12V-aansluitingen | Drie 12V-stopcontacten: – Middenconsole – Achter middenconsole – Bagageruimte | Zelfde als Allure |
Audiosysteem | – 6 luidsprekers – 2 tweeters + 2 woofers voor – 2 full-range luidsprekers achter | – Standaard: Zelfde als Allure – Optioneel: FOCAL HiFi-pakket (โฌ850) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | E-3008 73 kWh | E-3008 97 kWh (Long Range) |
---|---|---|
Rijklaar gewicht | 2.083 kg | 2.141 kg |
Maximum toelaatbaar gewicht (MTG) | 2.640 kg | 2.690 kg |
Max. aanhangergewicht ongeremd | 750 kg | Niet gespecificeerd |
Max. aanhangergewicht geremd | 1.250 kg | 1.200 kg |
Max. kogeldruk | 80 kg | Niet gespecificeerd |
Max. dakbelasting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accugewicht | 520 kg | 562 kg |
Specificatie | E-3008 73 kWh | E-3008 97 kWh (Long Range) |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ45.415 (Allure) โฌ49.915 (GT) | โฌ49.915 (Allure) โฌ54.415 (GT) |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Elektrische actieradius (WLTP) | Gecombineerd: 515-529 km Stad: 631-657 km | Gecombineerd: 669-701 km Stad: 849-903 km |
Energieverbruik | 16,7-17,4 kWh/100 km | 17,1-18,1 kWh/100 km |
Aandrijving | Elektrisch | Elektrisch |
Transmissie | Automatisch (Traploos) | Automatisch (Traploos) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 157 kW (213 pk) | 170 kW (231 pk) |
Maximaal koppel | 345 Nm | 345 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 8,8 seconden | 8,7 seconden |
Acceleratie 80-120 km/u | 5,6 seconden | 5,3 seconden |
Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte: | 1.641 mm |
Breedte: | 1.895 mm |
Lengte: | 4.542 mm |
Draaicirkel: | 10,6 m |
Wielbasis: | 2.740 mm |
Categorie/Voorziening | ALLURE | GT |
---|---|---|
PRIJZEN & VERSIES | ||
Basisprijs 73 kWh | โฌ45.415 | โฌ49.915 |
Basisprijs 97 kWh | โฌ49.915 | โฌ54.415 |
Beschikbare aandrijflijnen | – 73 kWh: 157 kW (213 pk) – 97 kWh: 170 kW (231 pk) | – 73 kWh: 157 kW (213 pk) – 97 kWh: 170 kW (231 pk) |
Actieradius (WLTP) | – 73 kWh: 515-529 km – 97 kWh: 669-701 km | – 73 kWh: 515-529 km – 97 kWh: 669-701 km |
EXTERIEUR | ||
Verlichting | – LED-koplampen – LED-dagrijverlichting met drie klauwen – LED-achterlichten met klauwdesign – LED-welkomstverlichting – Automatische verlichting | – PIXEL LED-matrixkoplampen – LED-dagrijverlichting met drie klauwen en verbeterd design – 3D LED-achterlichten met dynamische klauwen – Adaptieve grootlichtassistent – Automatische verlichting met boostfunctie – Verbeterde welkomstverlichtingssequentie |
Carrosserie styling | – Grille in carrosseriekleur – Hoogglans zwarte luchtinlaten – Zwarte wielkastranden – Achterspoiler in carrosseriekleur – Verborgen raamstijlen – Meteor Grey onderzijde – Donker getinte achterruiten | Alle Allure-kenmerken plus: – Black Diamond dak – Black Diamond achterspoiler – GT-badges – Hoogglans zwarte onderzijde – Verbeterde aerodynamische elementen – PEUGEOT-letters op motorkap |
Wielen & Banden | – 19-inch “LULEA” lichtmetaal – Orbital Black hoogglans afwerking – 235/55 R19 banden – Bandenreparatieset | – 19-inch “LULEA” lichtmetaal standaard – 20-inch “SOFIA” wielen (Long Range) – Orbital Black mat afwerking – Aero-inzetstukken voor verbeterde efficiรซntie – 235/55 R19 of 235/50 R20 banden – Bandenreparatieset |
Spiegels | – Elektrisch verstelbaar – Elektrisch inklapbaar – Verwarmbaar – Welkomstverlichting – Automatisch dimmend (binnen) | Alle Allure-kenmerken plus: – Geheugenfunctie (met Alcantara-pakket) – Automatisch kantelen bij achteruitrijden |
INTERIEUR | ||
Dashboard ontwerp | – Zachte RIMINI-stofbekleding – Open opbergruimte in grafeen – Hoogglans zwart paneel – Stene Grey ventilatierooster afwerking – Dubbele 10-inch schermen | – Premium RIMINI-stofbekleding – Aluminium decoratie-elementen – 21-inch gebogen display – Instelbare sfeerverlichting – Verbeterd ventilatiedesign – Stene Grey afwerking met Iced Clay details |
Stoelen | – Handmatige hoogteverstelling – 40:20:40 neerklapbare achterbank – CRISPY stof/Isabella TEP – Standaard hoofdsteunen – Optioneel Stoelpakket | – Elektrische hoogteverstelling (optioneel) – Verwarmbare voorstoelen – Geheugenfunctie (optioneel) – Verbeterde hoofdsteunen – Lendensteun – Optioneel Alcantaraยฎ met massage |
Interieurverlichting | – LED-leeslampjes voor/achter – LED-voetenruimteverlichting – LED-dashboardkastverlichting – LED-consoleverlichting | Alle Allure-kenmerken plus: – 8-kleurige sfeerverlichting – LED-make-upspiegels – Verbeterde interieurverlichting – Aanpasbare verlichtingsthema’s – Rijmodus-gekoppelde verlichting |
Klimaatbeheersing | – Automatische dual-zone airconditioning – Achterste ventilatie – PM2.5 filter (optioneel) – Automatische luchtrecirculatie | Alle Allure-kenmerken plus: – Luchtkwaliteitsweergave – Clean cabin systeem (optioneel) – Verbeterde filtering – Luchtkwaliteitssensor |
TECHNOLOGIE | ||
Infotainment | – PEUGEOT i-Connectยฎ – 6 luidsprekers – Draadloze smartphone-integratie – 2 USB-C-poorten – Bluetoothยฎ voor 2 telefoons | – i-Connectยฎ Advanced – Optioneel FOCAL HiFi (12 luidsprekers) – Verbeterde spraakbediening – 4 USB-C-poorten – Draadloos laden (optioneel) |
Digitale displays | – Dubbele 10-inch HD-schermen – Digitaal instrumentenpaneel – Aanpasbare displays | – 21-inch gebogen HD-display – Verbeterde graphics – 10 aanpasbare i-Toggles – Meer personalisatiemogelijkheden |
Navigatie | – Optioneel met Panoramisch Navigatiepakket – Basis kaartweergave | – 3D-connected navigatie – TomTomยฎ live services – EV-routeplanning – Laadstation locator – Over-the-air updates |
LADEN & AANDRIJFLIJN | ||
Laadmogelijkheden | – 11 kW AC-boordlader – 160 kW DC-snelladen – Mode 3 laadkabel – Optionele 22 kW kabel | Zelfde als Allure |
Laadtijden (20-80%) | – 2,3 kW: 22u 55m (73 kWh) – 11 kW: 4u 30m (73 kWh) – 160 kW DC: 30m (73 kWh) | Zelfde specificaties |
Rijmodi | – Normaal – Eco – Sport | Zelfde als Allure |
VEILIGHEID & ASSISTENTIE | ||
Actieve veiligheid | – Noodremsysteem – Rijstrookassistent – Bestuurders-alertheidsmonitor – Verkeersbordherkenning – Cruise control | Alle Allure-kenmerken plus: – Adaptieve cruise control met Stop & Go – Rijstrookpositionering – Verbeterd noodremsysteem – Optioneel semi-autonoom rijden |
Passieve veiligheid | – 6 airbags – ISOFIX-bevestigingspunten – Actieve motorkap | Zelfde als Allure |
Parkeersystemen | – Parkeersensoren achter – Achteruitrijcamera – Elektrische parkeerrem | Alle Allure-kenmerken plus: – Parkeersensoren voor – Optionele 360ยฐ-camera’s – Semi-automatisch parkeren |
PRAKTISCH & OPBERGEN | ||
Bagageruimte | – 588L standaard – 1.030L met neergeklapte stoelen – Verstelbare laadvloerhoogte – Opbergruimte onder vloer | Zelfde als Allure |
Interieuropbergruimte | – Middenconsole opbergruimte – Deurvakken – Dashboardkast – Bekerhouders – Achterarmsteun | Zelfde als Allure plus: – Verbeterde middenopbergruimte – Extra kleine-itemopbergruimte |
Trekvermogen | – 1.250 kg (73 kWh) – Optioneel trekhaakpakket (โฌ700) | Zelfde specificaties |
Accessoire Categorie | Details | Prijs (Inclusief BTW) |
---|---|---|
TRANSPORT & TREKKEN | ||
Fietsendrager (Voor trekhaak) | – Volledig inklapbaar ontwerp – Compact en gebruiksvriendelijk – Geschikt voor alle fietstypen – Hoge laadcapaciteit (geschikt voor e-bikes) – Eenvoudig montagesysteem – Inklapbaar voor gemakkelijke opslag | โฌ1.165 |
Trekhaakpakket | – Beschikbaar voor E-3008 – Af-fabriek optie – Professionele montage | โฌ700 |
Dakdragers | – Aluminium constructie – Set van 2 dragers – Maximaal laadvermogen: 80kg – Aerodynamisch ontwerp | โฌ384 |
LAADACCESSOIRES | ||
Laadkabelopslag | – Opslagcapaciteit voor 2 laadkabels – Geschikt voor Mode 2 en Mode 3 kabels – Maximale kabellengte: 7m per stuk – Snel en eenvoudig opbergsysteem – Robuust, opvouwbaar ontwerp – Kofferbakbevestiging met karabijnhaken | โฌ50 |
INTERIEURBESCHERMING | ||
Rubberen vloermatten | – Complete set (voor en achter) – Voorgevormd design – Zwarte kleur – All-weather bescherming – Op maat gemaakt voor E-3008 | โฌ108 |
Omkeerbare kofferbakmat | – Op maat gemaakt design – Dubbelzijdig: โข Velours zijde met voertuignaam โข ABS-zijde met antislipoppervlak – Zwarte nubuck afwerking – Volledige bagageruimtebescherming | โฌ100 |
Hondenrek | – Universele metalen constructie – Voorkomt toegang huisdier tot passagiersruimte – Veiligheidsbarriรจre design – Professionele montage mogelijk | โฌ153 |
LAADOPLOSSINGEN (Via ENGIE Partnership) | ||
Easy Wallbox | – 2,3 kW vermogen (uitbreidbaar naar 7,4 kW) – Plug & Play installatie – App-bediening voor planning – Verbruiksmonitoring via app – Ideaal voor thuisladen | โฌ499 |
eProWallbox MOVE | – Tot 22 kW laadvermogen – 1-fase of 3-fase compatibel – App-gestuurd – Geschikt voor Dynamisch Load Balancing – Professionele installatie vereist – Mode 3 kabel apart verkrijgbaar | โฌ1.758 |
Connected Wallbox | – 11 kW 3-fase systeem – 6m vaste kabel – Connected services – Professionele installatie – Geschikt voor zakelijke kostenverrekening – Real-time monitoring | โฌ1.947 |
Laadpaal Opties | – Grondmontagepaal – Betonnen voetmontagepaal | โฌ548 (Grond) โฌ448 (Beton) |
CONNECTED SERVICES | ||
Connected Wallbox Backoffice | – Configuratie-ondersteuning – Operationele monitoring – Onderhoudsregistratie – Gebruiksanalyse – Vereist voor Connected Wallbox | โฌ4,84 per maand |
free2move eSolutions | – Laadpas voor: โข Gebruik thuiswallbox โข 99,99% van Nederlandse publieke laadpunten โข 250.000+ Europese laadpunten | โฌ4,99 per maand |
Pakket Naam | Beschikbaarheid Uitvoering | Inhoud | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
360ยฐ Vision & Drive Assist Pack | ALLURE | Veiligheidsvoorzieningen: – Diefstalarm met supervergrendeling – Verwarmbaar lederen stuurwiel – Viseopark 360ยฐ HD-camera’s – Parkeersensoren voor – Spiegels met kantelfunctie bij achteruitrijden Rijhulpsystemen: – Adaptieve cruise control met Stop & Go – Achteruitrij-kruisingsverkeer waarschuwing – Rijstrookwisselassistent – Dodehoekdetectie – Grootlichtassistent | โฌ1.450 |
360ยฐ Vision & Drive Assist Plus Pack | GT | Veiligheidsvoorzieningen: – Diefstalarm met supervergrendeling – Viseopark 360ยฐ HD-camera’s – Spiegels met kantelfunctie bij achteruitrijden Geavanceerde Rijhulpsystemen: – Drive Assist 2.0 (semi-autonoom rijden) – Rijstrookpositioneringsassistent – Semi-automatische rijstrookwisselassistent – Achteruitrij-kruisingsverkeer waarschuwing – Rijstrookwisselassistent – Dodehoekdetectie | โฌ1.550 |
Panoramisch Navigatiepakket | ALLURE | Display & Interface: – PEUGEOT Panoramische i-Cockpitยฎ met gebogen 21″ HD-scherm – PEUGEOT i-Connect Advanced Navigatiefuncties: – 3D-navigatie met TOMTOM-services – EV-routeplanning met laadschema – Gevarenzone-waarschuwingen – 6 maanden abonnement inbegrepen Connectiviteit: – Spraakherkenning – 3 USB-poorten: โข 1 USB-C (Data & Opladen) โข 2 USB-C (Opladen) achter – Draadloze telefoonlader (15W) | โฌ750 (โฌ550 voor E-3008 Allure 73kW) |
Stoelpakket | ALLURE | Stoelvoorzieningen: – AGR-bestuurdersstoel (Duitse certificering voor ruggezondheid) – Handmatige verstelling – Verwarmbare voorstoelen | โฌ500 |
Alcantara Executive Interieur | GT | Premium Stoelen: – Alcantaraยฎ/kunstleder bekleding – Iced Clay contrasterende stiksels – AGR-gecertificeerde bestuurders- en passagiersstoelen – Elektrische verstelling (handmatige lengteverstelling) – Pneumatische lendensteun – Geheugenfunctie voor bestuurdersstoel – Verwarmbare voorstoelen met massagefunctie – Geventileerde voorstoelen – Verwarmbare buitenste achterstoelen | โฌ1.900 |
Panoramadak Pakket | Beide Uitvoeringen | Dakvoorzieningen: – Panoramisch schuif-/kanteldak Luchtkwaliteit: – Clean Cabin systeem – Luchtkwaliteitssensor – Deeltjesfilter – Luchtkwaliteitsweergave op centraal scherm | โฌ1.450 |
FOCAL HiFi Pakket | GT | Audiosysteem: – Premium FOCAL luidsprekers – Verbeterde geluidskwaliteit – Geoptimaliseerde akoestische setup | โฌ850 |
EV-Specifieke Pakketten | |||
Warmtepomp Pakket | Beide Uitvoeringen | – Verbeterde verwarmingsefficiรซntie – Verminderd accuverbruik voor klimaatbeheersing – Verbeterde actieradius in koud weer | โฌ900 |
Prijsstructuur van Peugeot E-3008
Versie & Aandrijving | Batterij | Vermogen | Consumentenprijs (โฌ) | Fiscale waarde (โฌ) | Maandelijks leasetarief* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|
Standaard Versies | |||||
Allure EV 73 kWh | 73 kWh | 210 pk/157 kW | 45.415 | 44.415 | 246 |
GT EV 73 kWh | 73 kWh | 210 pk/157 kW | 49.915 | 48.915 | 276 |
Allure EV 97 kWh** | 97 kWh | 230 pk/170 kW | 49.915 | 48.915 | 276 |
GT EV 97 kWh** | 97 kWh | 230 pk/170 kW | 54.415 | 53.415 | 304 |
Avantage Speciale Edities* | |||||
Allure Avantage EV 73 kWh | 73 kWh | 210 pk/157 kW | 44.950 | 43.950 | 249 |
GT Avantage EV 73 kWh | 73 kWh | 210 pk/157 kW | 49.450 | 48.450 | 280 |
- Maandelijkse leasetarieven berekend op basis van 36,97% inkomstenbelasting
** Long Range versies beschikbaar vanaf Q1 2025
*** Avantage edities beschikbaar op specifieke voorraadmodellen zolang de voorraad strekt
Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot E-3008 Te Kopen?
Met de Nieuwe Peugeot E-3008 zet Peugeot een mijlpaal in de ontwikkeling van zijn elektrische voertuigen, aangezien dit model het eerste is op de innovatieve STLA-platform van de groep. Het nieuwe platform werd specifiek ontworpen voor elektrificatie, hoewel het de flexibiliteit behoudt om hybride aandrijflijnen te ondersteunen, wat mogelijkheden creรซert voor duurzame mobiliteit voor Peugeot.
Het ontwikkelingsproces van het voertuig was sterk gericht op aerodynamische efficiรซntie, wat resulteerde in een indrukwekkende luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,28, waarmee het tot de meest aerodynamische SUV’s behoort die momenteel beschikbaar zijn. Deze prestatie was niet louter toevallig, maar het resultaat van talloze uren windtunneltesten en ontwerpverfijningen.
De auto is beschikbaar in twee belangrijke uitrustingsniveaus: Allure en GT, gericht op zowel lifestyle-georiรซnteerde consumenten als technologie-enthousiastelingen die op zoek zijn naar een premium elektrische rijervaring.
Het voertuig is verkrijgbaar met twee batterij-opties: een 73 kWh-versie die een balans biedt tussen prestaties en bereik, en de grotere 97 kWh-variant, die natuurlijk langere afstanden mogelijk maakt. Van deze twee zou de 97 kWh-versie, die in Q1 2025 wordt gelanceerd, wel eens de spannendere optie kunnen zijn, gezien zijn WLTP-bereik van tot wel 701 kilometer.
Met โฌ45.415 voor de Allure 73 kWh-versie en โฌ54.415 voor de GT 97 kWh-versie is de E-3008 gepositioneerd in het premium mainstreamssegment. De aangeboden prijsstructuur weerspiegelt een complete lijst van standaarduitrusting en toegang tot geavanceerde technologiepakketten, wat een goede prijs-kwaliteitverhouding vertegenwoordigt in zijn categorie. De prijsstrategie, die deze positionering weerspiegelt, plaatst hem in directe concurrentie met gevestigde spelers zoals de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4.
De marktintroductie van de auto komt op een tijdig moment nu Europese consumenten steeds meer elektrische mobiliteit omarmen. Peugeot heeft duidelijk al zijn huiswerk gedaan om hem aan te bieden met een veelheid aan batterij-opties om aan verschillende gebruikspatronen en voorkeuren te voldoen.
Het fundamentele kader van de E-3008 blijft de inspanningen van Peugeot weerspiegelen om hun toekomstbestendige voertuigontwerpen te waarborgen. Het STLA-platform leert van eerdere elektrische voertuigen maar integreert deze met nieuwe mogelijkheden zoals vehicle-to-load functionaliteit en geavanceerde laadfuncties.
De ontwikkeling van de E-3008 heeft zijn steentje bijgedragen aan het versterken van duurzaamheid, van het integreren van veel gerecycled materiaal in het voertuig tot het zorgen dat de processen voldoen aan moderne milieustandaarden. Dit type duurzaamheidsmentaliteit strekt zich uit voorbij de aandrijflijn.
Motor, Prestaties En Transmissie
Het motorenprogramma van de E-3008 biedt opmerkelijke flexibiliteit, waarbij de standaard 73kWh batterijvariant 213 pk levert via zijn voorgemonteerde elektromotor. Die configuratie zorgt voor een indrukwekkende balans tussen prestaties en efficiรซntie, waardoor soepele acceleraties mogelijk zijn terwijl het energieverbruik binnen redelijke grenzen blijft.
De verfijning van de aandrijflijn wordt duidelijk in zijn vermogensafgifte karakteristieken. In tegenstelling tot veel elektrische voertuigen die instant maar soms overweldigend koppel bieden, is de vermogensafgifte van de E-3008 zorgvuldig gekalibreerd om progressieve acceleratie te bieden. Deze aanpak resulteert in een natuurlijkere rijervaring die vertrouwd zal aanvoelen voor degenen die overstappen van conventionele voertuigen.
Met de grotere 98kWh batterijvariant is er een nieuwe game-changer onderweg om het segment te domineren. Zo’n groot accupakket voegt niet alleen extra kilometers toe, maar is ook zodanig geรฏntegreerd dat de gewichtsbalans en dynamiek van de auto behouden blijven. Het boordaccubeheersysteem gebruikt geavanceerde thermische beheerprincipes die zorgen voor consistente prestaties onder verschillende weersomstandigheden.
De dual-motor variant, geรฏntroduceerd in 2025, brengt de beschikbaarheid van vierwielaandrijving en 326 pk met zich mee. Dit systeem is ontwikkeld om niet alleen verbeterde acceleratie te bieden, maar ook om de stabiliteit en tractie onder uitdagende omstandigheden te verbeteren. De vermogensverdeling tussen voor- en achtermotoren wordt continu geoptimaliseerd op basis van rijomstandigheden en bestuurdersinput.
Het transmissiesysteem is technisch gezien niet complexer dan dat van zijn concurrenten, maar heeft aan boord geavanceerde vermogenselektronica voor soepele vermogensafgifte in alle snelheidsbereiken. De enkele-traps reductieversnelling is zorgvuldig gekozen om het beste resultaat te leveren bij snelwegsnelheden en nog steeds robuuste veerkracht te bieden bij lage snelheden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De regeneratieve en conventionele frictieremmen van de E-3008 vertegenwoordigen een intelligente integratie van geavanceerde regeneratieve en conventionele frictieremtechnologieรซn. De geventileerde schijfremmen vooraan zijn royaal gedimensioneerd om het aanzienlijke gewicht van het voertuig aan te kunnen, terwijl de achterste schijven voor een gebalanceerde remkracht zorgen. Regeneratie en frictieremmen zijn synergetisch gecombineerd om een organisch natuurlijk pedaalgevoel te leveren.
Het brake-by-wire systeem integreert geavanceerde algoritmen die effectief de afweging tussen regeneratief en frictieremmen in realtime verwerken. Dit zorgt voor maximale energieterugwinning tijdens normaal rijden en de volledige remkracht wanneer dat nodig is. Het systeem is aangepast in zijn respons om een progressief type pedaalgevoel te bieden zonder de onnatuurlijke of abrupte eigenschappen die vaak worden geassocieerd met elektrische voertuigen.
In noodgevallen toont het remsysteem indrukwekkende prestaties, waarbij de functie van het elektronische stabiliteitssysteem wordt gecombineerd met het gebruik van antiblokkeerremmen om de stabiliteit van het voertuig te waarborgen. De reactietijd van het systeem is afgestemd om een onmiddellijke respons te geven op noodremingangen.
Het regeneratieve remsysteem heeft drie verschillende intensiteitsgraden, zodat bestuurders de rijervaring naar wens kunnen aanpassen. In zijn piekconfiguatie levert het systeem aanzienlijke vertraging bij het loslaten van het gaspedaal; het komt echter niet tot een volledig one-pedal rijmodus.
Het ontwerp van het remsysteem heeft terdege rekening gehouden met de weersomstandigheden. Het systeem past zijn parameters automatisch aan aan vochtige omstandigheden, en de remschijven zijn voorzien van een eigen coatinjtechnologie die corrosie weerstaat en consistent remgedrag behoudt onder alle weersomstandigheden.
Remfadebestendigheid is ook een cruciale focus van werk geweest, waarbij het systeem is ontwikkeld om prestaties te behouden onder veeleisende omstandigheden. Dit is vooral relevant voor het aanzienlijke gewicht van het voertuig en zijn potentiรซle toepassingen in verschillende rijscenario’s.
Besturing En Ophanging
Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem is specifiek gekalibreerd voor de E-3008 en biedt een adaptief niveau van stuurhulp afhankelijk van snelheid en modusselectie. In stedelijke omgevingen is de besturing aanzienlijk licht, waardoor manoeuvreren bij lage snelheid en parkeren moeiteloos gaan, en wordt progressief stugger bij hogere snelheden voor verbeterde stabiliteit en vertrouwen van de bestuurder.
De ophangingslay-out bestaat uit MacPherson-veerpoten aan de voorzijde en een geavanceerde multi-link opstelling aan de achterzijde. Deze configuratie is zorgvuldig gekalibreerd om het extra gewicht van het accupakket op te vangen zonder het rijcomfort in gevaar te brengen. Veerkarakteristieken en demperafstellingen zorgen voor een zorgvuldige balans tussen carrosseriecontrole en rijcomfort.
Geavanceerde dempertechnologie bevat progressieve karakteristieken die helpen bij het absorberen van eerste impacts terwijl overmatige carrosseriebeweging tijdens uitdagendere manoeuvres wordt voorkomen. Dit leidt tot een beheerste rijkwaliteit die inzittenden effectief isoleert van onregelmatigheden in het wegdek terwijl precieze rijeigenschappen behouden blijven.
Bij het ontwerpen van de ophanging is rekening gehouden met de gewichtsverdeling van het voertuig. De locatie van het accupakket laag in het chassis helpt bij het behouden van een laag zwaartepunt, terwijl de ophangingsgeometrie is geoptimaliseerd om consistente rijeigenschappen te behouden ongeacht de beladingstoestand.
Er is speciale aandacht besteed aan het verminderen van carrosseriehelling tijdens het nemen van bochten, waarbij stabilisatorstangen zijn gedimensioneerd om vlak bochtenwerk te garanderen zonder impact op de rijkwaliteit. De ophangingsrubbers maken gebruik van de modernste rubberformules die zijn afgestemd op het filteren van hoogfrequente trillingen terwijl een strakke controle van laagfrequente ophangingsbewegingen wordt behouden.
De draaicirkel van 10,6 m is bijzonder opmerkelijk voor een voertuig in deze klasse, en daardoor is de E-3008 verrassend wendbaar en manoeuvreerbaar in de stedelijke omgeving. Dit is bereikt door de precieze afstemming van de stuurhuisoverbrenging en de ophangingsgeometrie.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Michelin e-Primacy banden, specifiek ontwikkeld voor de Peugeot E-3008, zijn beschikbaar in twee maten: 19 inch en 20 inch. Deze banden zijn specifiek ontwikkeld met compounds en constructiemethoden die zijn geoptimaliseerd voor de unieke eigenschappen van elektrische voertuigen.
Banden met de standaardmaat 235/55 R19 bieden een optimale balans tussen actieradius-efficiรซntie en comfort. De rubbersamenstelling is afgestemd op minimale rolweerstand zonder compromis op gripniveaus, en draagt ook substantieel bij aan indrukwekkende actieradiuscijfers. Het zijwandontwerp heeft speciale versterking om het extra gewicht van het accupakket op te vangen.
Natuurlijk biedt de overstap naar de 20-inch optie (235/50 R20) een betere uitstraling en iets scherpere handling, maar het compromis ligt in een licht verminderd rijcomfort en mogelijk verminderde actieradius. De grotere wielen hebben een aerodynamisch ontwerp dat helpt turbulentie rond de wielkasten te minimaliseren.
Beide bandopties bevatten geavanceerde geluidsreductietechnologie, inclusief gespecialiseerde profielpatronen en interne schuiminzetstukken die helpen de overdracht van weggeluid te beperken. Dit is vooral belangrijk in een elektrisch voertuig waar het ontbreken van motorgeluid bandengeluid veel merkbaarder maakt.
De profielpatronen zijn geoptimaliseerd voor prestaties in nat weer, met brede omtrekgroeven voor efficiรซnte waterafvoer. Progressieve gripkarakteristieken bij de schouderblokken verbeteren het bochtenwerk en vergroten het vertrouwen van de bestuurder onder alle omstandigheden.
Ontwerpkenmerken voor slijtagekarakteristieken zijn zorgvuldig overwogen, aangezien de banden zijn ontwikkeld om het directe koppel van elektrische voertuigen aan te kunnen. De rubbercompounds zijn geformuleerd om verhoogde slijtage door het directe koppel van elektrische motoren te weerstaan.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de E-3008 is een opvallende expressie van het Peugeot i-Cockpit concept, draaiend rond het opvallende 21-inch gebogen scherm dat het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem integreert. De positionering en hoek van het scherm zijn zorgvuldig overwogen om schittering te minimaliseren terwijl optimale zichtbaarheid wordt behouden. Deze nieuwe generatie interface integreert naadloos entertainment, navigatie en voertuiginformatie op een visueel opvallende en functioneel efficiรซnte manier.
De materiaalkwaliteit door de hele cabine zet een nieuwe standaard in het segment. Het dashboard bevat soft-touch oppervlakken met aantrekkelijke korrelstructuren en de middenconsole beschikt over hoogwaardige pianozwarte afwerking met elegante chromen accenten. Het gebruik van gerecyclede materialen is doordacht geรฏmplementeerd, waarbij een premium gevoel behouden blijft terwijl duurzaamheid wordt verbeterd.
Het ontwerp van de middenconsole geeft de bestuurder een cockpit-achtig gevoel en tegelijkertijd een open, luchtig cabinegevoel voor de passagier. De zwevende designelementen en de meerdere lagen van het dashboard geven visuele diepte, en een sportieve touch is geรฏntegreerd zonder verlies van functionaliteit dankzij het compacte stuurwiel.
In de kern van het middenconsole-ontwerp ligt een focus op zowel schoonheid als utiliteit, waar een frisse, strakke en minimalistische look wordt bereikt met innovatieve i-Toggle snelkeuze-shortcuttechnologie toegevoegd aan de GT-versie. Opbergoplossingen zijn naadloos geรฏntegreerd in het ontwerp, waarbij de premium uitstraling van het interieur behouden blijft terwijl praktisch nut wordt geboden.
Aandacht voor detail strekt zich uit tot elementen zoals het ontwerp van het stuurwiel, waarbij de GT-uitvoering een klein, geperforeerd met leer omwikkeld stuurwiel toont, inclusief bedieningselementen en een GT-badge. De toepassing van hoogwaardige materialen is ook terug te zien in de deurpanelen, die gecoรถrdineerde materialen bevatten evenals verfijnde verlichtingselementen.
Het ambianceverlichtingssysteem zorgt voor een zeer subtiele sfeer met lichtdioden (LED’s) geรฏntegreerd in het dashboardgebied en op de deuroppervlakken. De verlichting kan worden aangepast via de verschillende kleuropties, hoewel sommigen kunnen vinden dat er te weinig opties beschikbaar zijn in vergelijking met de concurrentie. Deze lichtplaatsing is doordacht gepland om de architectonische vormgeving van de binnenruimte te complementeren zonder opdringerig te zijn.
Stoelbekleding opties omvatten premium Nappa leder en duurzame textielmaterialen, beide uitgevoerd met uitzonderlijke aandacht voor detail. Het leder heeft aantrekkelijke stikselpatronen die visuele interesse bieden zonder de sterkte in gevaar te brengen. De textielkeuzes bevatten gerecyclede vezels en behouden een premium esthetiek en tactiel gevoel.
Aanpassingsmogelijkheden stellen eigenaren in staat hun binnenruimte op maat te maken, en verschillende combinaties van afwerking worden aangeboden. Met de optionele Alcantara Executive interieuruitrusting geven hoogwaardige verfijningen zoals AGR-geteste stoelen met massagefunctie, ventilatie en verwarmingsfuncties het interieur een echt luxueuze ambiance.
Opbergvakken zijn naadloos geรฏntegreerd in het interieurontwerp, zowel qua functionaliteit als uiterlijk. De deurvakken hebben elegante klepontwerpen, terwijl de middenconsole-opbergruimte verfijnde gedempte mechanismen bevat voor een premium gevoel.
Exterieur Uiterlijk
De E-3008 is een gedurfde evolutie van Peugeots designtaal, waarbij de voorkant wordt gedomineerd door die kenmerkende drieklauwen LED-lichtsignatuur. Voor het elektrische tijdperk is het grillgebied herontworpen met een actief gekoeld getextureerd patroon dat de vereiste strakke esthetiek behoudt.
Het carrosserieprofiel van deze auto getuigt van een zorgvuldige balans tussen aerodynamische efficiรซntie en visuele aantrekkingskracht. Het fastback-dak gaat naadloos over in het achterste deel, terwijl karakterlijnen langs de zijkanten van de carrosserie voor visuele interesse zorgen en de luchtstroom beheren. De unieke behandeling bij de C-stijl in de raamgrafiek voegt onderscheidend vermogen toe, terwijl praktische zichtbaarheid behouden blijft.
De wielkastranden bereiken een balans tussen een robuust SUV-karakter en een verfijnd stedelijk ontwerp. Vergeleken met eerdere modellen is de beplating nu meer geรฏntegreerd, met soepelere overgangen naar de carrosseriepanelen door zwarte beplating. De 19- en 20-inch wielen komen met unieke ontwerpen die het moderne karakter van het voertuig onderstrepen en bijdragen aan betere aerodynamica.
Het achterontwerp bereikt een zwevend dakeffect door het zorgvuldige ontwerp van de C-stijl en raamgrafiek. De drieklauwen LED-achterlichten zorgen voor een unieke nachtsignatuur maar zijn verder zeer glad passend op de carrosserieoppervlakken. De achterspoiler is zorgvuldig gevormd om de luchtstroom en downforce-management te optimaliseren terwijl deze visueel samenhangend blijft.
De beschikbare lakkleuren omvatten een selectie van verfijnde metallic- en parelmoerafwerkingen. Obsession Blue is bijzonder opvallend door zijn vermogen om van blauw naar groen te transformeren onder veranderende lichtomstandigheden. Deze lakwaliteit is uitzonderlijk, met diepe, rijke afwerkingen die de overgangen van de carrosserieoppervlakken versterken.
Peugeot heeft de laadpoort doordacht geรฏntegreerd in het linker achterscherm met een verfijnd en precies deurmechanisme dat de algehele strakke designesthetiek behoudt. De deur werkt solide en precies, wat getuigt van de aandacht die is besteed aan details, hoe klein ze ook mogen lijken.
Comfort En Gemak
Het comfort van de E-3008 wordt bepaald door zijn AGR-gecertificeerde stoelen, ontworpen in samenwerking met Duitse orthopedische specialisten. Deze stoelen zijn voorzien van meervoudige elektrische verstelfunctionaliteit, geheugenfuncties en pneumatische zijsteunfunctionaliteiten, die het ondersteuningsniveau van de zijsteun kunnen aanpassen op basis van rijomstandigheden. Het massageprogramma biedt verschillende opties, variรซrend van lichte mobilisatie tot meer krachtige modi.
De E-3008 geeft prioriteit aan inzittendencomfort met een meerlaagse klimaatbeheersingstrategie, waarbij dual-zone automatische airconditioning standaard wordt geleverd. Het systeem bevat geavanceerde luchtfiltratie met de optionele Clean Cabin-technologie, die actief de luchtkwaliteit bewaakt en weergeeft terwijl deeltjes zo klein als PM2.5 effectief uit de cabinelucht worden verwijderd.
Geluidsisolatie vertegenwoordigt een bijzonder succes, met akoestisch glas voor de voorruit en voorste ramen. Speciale aandacht is besteed aan weg- en windgeluid door het inbedden van meerdere lagen geluiddempende materialen en het gebruik van geavanceerde aerodynamische vormen om geluidslekkage te verminderen. Zelfs bij snelwegsnelheden blijft conversatie moeiteloos.
Het grote, panoramische glazen dak verbetert niet alleen de cabine-ambiance maar heeft ook een elektrochrome coating die elektronische aanpassing van de transparantie mogelijk maakt. Het dak is uitgerust met een elektrisch zonnescherm met anti-klembeveiliging, en het glas biedt geavanceerde thermische isolatie, wat cabinecomfort onder alle externe omstandigheden garandeert.
Opbergruimtes door de hele cabine tonen een gevoel van praktische toepassing in de echte wereld. Draadloos telefoon opladen met een koelfunctie is geรฏntegreerd in de middenconsole, wat voorkomt dat oplaadapparaten oververhit raken tijdens lange oplaadperioden. Deurvakken zijn bekleed met tapijtvulling zodat materialen niet rammelen, en de middenarmsteunopbergruimte is uitgerust met LED-verlichting.
Gemaksfuncties strekken zich uit tot de digitale integratiemogelijkheden van het voertuig. Het infotainmentsysteem biedt draadloze toegang tot Apple CarPlay en Android Auto, en de Peugeot smartphone-app maakt activering van klimaatregeling op afstand, oplaadcontrole en voertuigstatusmonitoring mogelijk. Het systeem kan de accutemperatuur vooraf conditioneren voor het opladen om optimale prestaties te bereiken.
Verstelbare i-toggles bieden haptische feedback en kunnen worden ingesteld om bij voorkeur de functies te bedienen die het vaakst worden gebruikt. Navigatiefuncties gaan verder dan basale navigatie en omvatten real-time locatie van laadstations en dynamische bereikvoorspelling, waarbij de rijstijl van de bestuurder, het weer en de topografie worden meegenomen. Het systeem kan automatisch reizen met meerdere stops plannen, rekening houdend met oplaadduur en de meest geschikte oplaadpunten om de totale reistijd te verminderen.
Vehicle-to-Load (V2L) mogelijkheid in het voertuig stelt het in staat om te dienen als mobiele stroomvoorziening die externe apparaten kan bedienen via een huishoudelijk stopcontact. Deze mogelijkheid kan verschillende items van stroom voorzien, variรซrend van kampeergereedschap tot elektrisch gereedschap, waarbij de E-3008 effectief een bruikbare metgezel is voor buitenactiviteiten of noodgevallen.
Connectiviteitsfuncties zoals over-the-air updates zorgen ervoor dat het voertuig kan worden bijgewerkt met nieuwe functies en software op elk moment tijdens zijn levensduur. 5G-connectiviteit is beschikbaar, wat zorgt voor snelle gegevensoverdracht voor real-time informatie over verkeer en streamingdiensten.
De slimme oplaadmogelijkheid van het voertuig (V1G) is een progressieve en innovatieve manier van netwerkinbedding. Het systeem kan communiceren met slimme netwerken om opladen te plannen op basis van elektriciteitskostenbesparingen en netwerkbehoefte, waardoor netwerkstabiliteit mogelijk wordt tegen lagere operationele kosten.
Spraakbesturingscapaciteit omvat natuurlijke taalverwerking, wat natuurlijke, vocabulairevrije controle van voertuigfuncties mogelijk maakt. Het systeem kan contextgevoelige verzoeken begrijpen en kan meerdere voertuigsystemen beheren, zoals klimaatbeheersing en navigatie.
Veiligheid En Beveiliging
De veiligheidsarchitectuur in de E-3008 begint bij de basisstructuur, met gebruik van hoogsterktestaal en slim geplaatste kreukelzones om het accupakket te beschermen bij aanrijdingsscenario’s. De passagierscel is versterkt voor rigide integriteit bij zelfs de meest extreme impacts terwijl energie-absorptie effectief wordt beheerd.
Actieve veiligheidssystemen omvatten Drive Assist 2.0, Peugeots meest geavanceerde rijhulppakket. Het systeem bestaat uit adaptieve cruisecontrol om het voertuig in het midden van de rijstrook te houden, met AI-gedreven voorspellende elementen die veranderende verkeerssituaties voorzien en daarop reageren. Het systeem gebruikt een combinatie van camera en radar om prestaties te leveren onder verschillende weer- en lichtomstandigheden.
Verder verbeterde noodremcapaciteiten omvatten kruispuntondersteuning, die voertuigen, fietsers en voetgangers detecteert die naderen vanuit loodrechte hoeken. Het kan nu effectief functioneren ’s nachts of bij weinig licht; zeker een grote sprong voorwaarts ten opzichte van de vorige generaties.
Dodehoekbewaking heeft actieve correctiemogelijkheid, waarbij de auto weg wordt geduwd van het gevaar en het stuurwiel trilt. Het systeem heeft een groot bereik van 75 meter achter de auto, vooral handig tijdens rijstrookwisselingen op de snelweg. Kruisend verkeer waarschuwingsfuncties werken effectief tijdens zowel voorwaartse als achterwaartse manoeuvres.
Het Matrix LED-koplampsysteem vertegenwoordigt een significante veiligheidsverbetering, in staat om grootlichtverlichting te behouden terwijl delen van de lichtbundel selectief worden gedimd om verblinding van tegemoetkomend verkeer te voorkomen. Het systeem past zich automatisch aan aan weersomstandigheden en kan zelfs zijn lichtbundelpatroon aanpassen bij het naderen van reflecterende verkeersborden.
De veiligheidsfuncties van het voertuig omvatten geavanceerde anti-diefstalbeveiliging, inclusief bewegingsdetectie van het voertuig wanneer geparkeerd, en geavanceerde sleutelencryptietechnologie. Het systeem kan pogingen detecteren om digitale sleutels te klonen en heeft ook voorzieningen voor veilig digitaal delen van sleutels via de smartphone-applicatie.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuurwiel imponeert de E-3008 met zijn verfijnde rijmanieren. Een commanderende maar comfortabele rijpositie overheerst, met voorwaartse zichtbaarheid die zeer goed is en wordt versterkt door slanke A-stijlen en goed geplaatste spiegels. Een compact stuurwiel, een kenmerk van Peugeot’s i-Cockpit filosofie, voelt natuurlijk aan in de hand en biedt precieze controle voor de meeste manoeuvres.
Snelwegrijden brengt de grote voordelen van uitgebreide aerodynamische verfijning naar voren, met nauwelijks windgeruis en opmerkelijke stabiliteit zelfs bij sterke zijwind. Het systeem past de snelheid met gemak aan met behulp van adaptieve cruisecontrol, terwijl de rijstrookcentreringsfunctie zachte, progressieve correcties biedt waar nodig. De voorspellende mogelijkheden van het systeem zorgen voor soepele voortgang, zelfs in variabele verkeerssituaties.
Stedelijk rijden benadrukt de wendbaarheid van de E-3008, waarbij de krappe draaicirkel stadsnavigatie verrassend gemakkelijk maakt voor een voertuig van deze omvang. De progressieve gaspedaalrespons zorgt voor fijngevoelige precisie in situaties met kruipend verkeer, terwijl de regeneratieve remmen meerdere niveaus hebben, waardoor one-pedal-rijden mogelijk is wanneer gewenst.
De verschillende rijmodi veranderen het karakter van het voertuig aanzienlijk. Eco-modus geeft prioriteit aan efficiรซntie zonder sloom aan te voelen, terwijl Sport-modus de gaspedaalrespons verscherpt en de besturing steviger maakt voor een meer betrokken rijervaring. De Normal-modus zorgt voor een uitstekende balans voor dagelijks gebruik, terwijl de aanvullende terreinmodi de capaciteiten verbeteren voor specifieke rijbehoeften.
De rijkwaliteit toont verfijnde dempingscontrole, wat bijzonder indrukwekkend is gezien het aanzienlijke gewicht van het voertuig. Kleine wegoneffenheden worden goed geรฏsoleerd, terwijl grotere oneffenheden worden beheerst zonder overmatige carrosseriebeweging. Wat wielen betreft ligt het optimum bij 19 inch; echter blijven de 20-inch opties even goed leefbaar.
De dynamische handling is in overeenstemming met de omvang en het gewicht van het voertuig: carrosseriehelling wordt effectief gecontroleerd en de stuurrespons is precies. Het lage zwaartepunt, dankzij de accuplaatsing, suggereert stabiel bochtengedrag, en het koppelverdelingssysteem in dual-motor versies verhoogt de wendbaarheid zonder kunstmatig aan te voelen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte van de E-3008 biedt 520 liter ruimte wanneer alle stoelen in gebruik zijn, met een praktische vierkante vorm die de bruikbaarheid maximaliseert. De lage laaddrempel maakt het relatief eenvoudig om zware voorwerpen te laden, terwijl de grote opening ervoor zorgt dat omvangrijke items comfortabel passen.
De bagageruimtevloer bevat een slim tweeniveausysteem, dat zorgt voor ofwel maximale capaciteit ofwel een vlakke laadruimte wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt. De bovenste positie creรซert een verborgen opbergruimte eronder, perfect voor laadkabels of waardevolle items. Het vloerpaneel is stevig genoeg om zware ladingen te dragen zonder door te buigen.
Doordachte details omvatten haken voor boodschappentassen, sjorpunten en een 12V-stopcontact. De zijwanden hebben kleine opbergvakken om kleinere items vast te zetten, terwijl LED-verlichting zorgt voor goede zichtbaarheid, zelfs bij weinig licht. Het materiaal van de bagageruimtebekleding is duurzaam en gemakkelijk schoon te maken, met een kleine opstaande rand rond de randen om morsen te voorkomen.
De achterstoelen kunnen worden neergeklapt in een 40:20:40-configuratie om tot 1.482 liter ruimte te creรซren waarbij de laadvloer bijna vlak is. Op deze manier kan zelfs het middelste deel van de achterbank onafhankelijk worden neergeklapt, waardoor lange voorwerpen kunnen worden vervoerd terwijl er zitplaats blijft voor vier personen. Stoelontgrendelingen zijn gemakkelijk toegankelijk vanuit de bagageruimte.
Een elektrische achterklep is standaard op hogere uitrustingsniveaus, met handsfree bediening via een voetsensor onder de achterbumper. De openingshoogte van het systeem kan worden geprogrammeerd om rekening te houden met lage garageplafonds, terwijl de sluitsnelheid is geoptimaliseerd voor een balans tussen gemak en veiligheid.
De bagageruimteafdekking is een ontwerp met stijf paneel dat eenvoudig kan worden verwijderd en opgeborgen wanneer het niet nodig is. Het bevat een soft-close mechanisme dat rammelen voorkomt, terwijl de positionering zorgt voor goede zichtbaarheid naar achteren wanneer het op zijn plaats zit.
Comfort Achterbank
Het achterpassagiersgedeelte in de E-3008 is zo goed ingericht dat de ruimte het comfort van volwassen passagiers waarborgt terwijl het coupรฉ-achtige daklijns van het voertuig behouden blijft. De achterbank biedt uitstekende rugleuningondersteuning samen met zorgvuldig overwogen rugleuninghoeken die langdurig afstandscomfort bieden zonder een onnatuurlijke zithouding.
De hoofdruimte, hoewel aanvankelijk in twijfel getrokken met betrekking tot de aflopende daklijn, is nog steeds ruim met ongeveer 95 cm ruimte. Het intelligente ruimtebeheer onder de vloer van het accupakket heeft geen verschil gemaakt voor het passagierscomfort, en het vlakke vloerontwerp heeft de standaard transmissiebult verwijderd, waardoor middelste passagiers meer beenruimte hebben zonder belemmeringen.
Klimaatregeling voor de achterpassagiers wordt verzorgd door middel van aparte ventilatieroosters op de middenconsole. De luchtverdeling is precies ontworpen om uniforme koeling/verwarming door het hele achtercompartiment te leveren, terwijl luchtkwaliteitssensoren zijn geรฏntegreerd om gebalanceerde cabineomstandigheden te behouden.
De rugleuningen kunnen in meerdere posities worden gekanteld, wat de passagiers verschillende zitopties biedt. Het mechanisme is soepel en de gebruiker kan er moeiteloos bij terwijl hij zit. De middenarmsteun klapt naar beneden om twee bekerhouders, een geรฏntegreerd compartiment en een opberggedeelte te onthullen. Het functioneert ook als een uitstekende elleboogsteun voor buitenste passagiers.
Connectiviteit wordt verzorgd voor achterpassagiers in de vorm van twee USB-C-poorten en een 12V-aansluiting in de middenconsole. Om gemakkelijke identificatie in het donker mogelijk te maken zijn de poorten verlicht, en de plaatsing van de poorten is precies uitgedacht om te voorkomen dat kabels in de war raken of het passagierscomfort belemmeren.
ISOFIX-bevestigingspunten zijn beschikbaar voor beide buitenste achterstoelen, met duidelijk gemarkeerde toegangspunten die geen compromis vereisen qua comfort, zelfs wanneer de stoel bezet is. De stoelindeling en deuropening zijn geoptimaliseerd om kinderzitjes gemakkelijker te kunnen bevestigen, en het hoge plafond van de achterdeur vermindert de tijd en moeite die nodig is om een kind naar binnen te tillen.