2025 Volkswagen Tiguan Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 eTSI | 1.5 eTSI | 1.5 eHybrid | 1.5 eHybrid |
---|---|---|---|---|
Versnellingsbak | 7-versnellingen | 7-versnellingen | 6-versnellingen | 6-versnellingen |
Aandrijving | FWD | FWD | FWD | FWD |
Transmissie | DSG automaat | DSG automaat | DSG automaat | DSG automaat |
Max Vermogen | 96 kW (130 pk) | 110 kW (150 pk) | 150 kW (204 pk) systeemvermogen | 200 kW (272 pk) systeemvermogen |
Max Koppel | 200 Nm bij 1.500 – 3.500 tpm | 250 Nm bij 1.500 – 3.500 tpm | 350 Nm max systeemkoppel | 400 Nm max systeemkoppel |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 eTSI (96 kW) | 1.5 eTSI (110 kW) | 1.5 eHybrid (150 kW) | 1.5 eHybrid (200 kW) |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 / Elektriciteit | Euro loodvrij RON 95 / Elektriciteit |
Brandstoftank | 55 liter | 55 liter | 45 liter | 45 liter |
Emissienorm | EURO 6 EA | EURO 6 EA | EURO 6 EA | EURO 6 EA |
Top Snelheid | 198 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 215 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 eHybrid (150 kW/204 pk) | 1.5 eHybrid (200 kW/272 pk) |
---|---|---|
Type batterij | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Gewicht batterij | 171 kg | 171 kg |
Netto batterijcapaciteit | 19,7 kWh | 19,7 kWh |
Oplaadtijd AC (11 kW, 0-100% SOC) | 2:30 uur | 2:30 uur |
Oplaadtijd DC (40 kW, 10-80% SOC) | 26 minuten | 26 minuten |
Stroomverbruik (gecombineerd) | 16,8 – 18,3 kWh/100 km | 18,2 kWh/100 km |
Maximale elektrische actieradius | 114 – 128 km | 116 km |
AC oplaadcapaciteit | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC snellaadcapaciteit | Tot 40 kW | Tot 40 kW |
Laadkabel (Mode 2, 230V) | Inbegrepen | Inbegrepen |
Laadkabel (Mode 3, voor wallbox of openbare laadstations) | Inbegrepen | Inbegrepen |
CCS (Combined Charging System) | Ja | Ja |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Tiguan | Life Edition | R-Line Edition |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | 652L (490L voor eHybrid) | 652L (490L voor eHybrid) | 652L (490L voor eHybrid) |
Bagageruimte volume (met achterstoelen neergeklapt) | 1.650 liter (1.486 liter voor eHybrid-modellen) | 1.650 liter (1.486 liter voor eHybrid-modellen) | 1.650 liter (1.486 liter voor eHybrid-modellen) |
Achterstoelen gesplitst | Ja | Ja, met middenarmsteun | Ja, met middenarmsteun |
Voorstoelen Verstelling | Handmatig | Comfortstoelen | Top-sportstoelen, Ergo-Active |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja | Ja | Ja |
Stoelverwarming voor | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Stoelventilatie voor | N.V.T. | N.V.T. | Optioneel met Style Package |
Stoelverwarming 2e rij | N.V.T. | Optioneel | Optioneel |
Ontspanningsfunctie voor voorstoelen | Nee | Nee | Ja (massagefunctie) |
Lendensteun bestuurdersstoel | Nee | Ja, elektrisch | Ja, elektrisch |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Nee | Optioneel |
Bekleding | ‘Tiguan’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-Line’ stof |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Ambiente verlichting | Nee | Ja | Ja (uitgebreid) |
Glazen schuif-/kanteldak | Nee | Optioneel | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.5 eTSI (96 kW/130 pk) | 1.5 eTSI (110 kW/150 pk) | 1.5 eHybrid (150 kW/204 pk) | 1.5 eHybrid (200 kW/272 pk) |
---|---|---|---|---|
Ledig gewicht (gewicht op kenteken) (kg) | 1.598 | 1.616 | 1.867 | 1.890 |
Maximaal toegestaan gewicht (kg) | 2.110 | 2.120 | 2.400 | 2.400 |
Max. aanhangergewicht ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 | 750 |
Max. aanhangergewicht geremd (kg) | 1.600 | 1.800 | 1.800 | 2.000 |
Max. kogeldruk (kg) | 100 | 100 | 100 | 100 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | 1.5 eTSI (96 kW/130 pk) | 1.5 eTSI (110 kW/150 pk) | 1.5 eHybrid (150 kW/204 pk) | 1.5 eHybrid (200 kW/272 pk) |
---|---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ46.990 | โฌ51.990 | โฌ50.990 | โฌ57.490 |
Brandstoftype | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 | Euro loodvrij RON 95 / Elektriciteit | Euro loodvrij RON 95 / Elektriciteit |
Cilinders | 4 | 4 | 4 | 4 |
Cilinderinhoud (cm3) | 1.498 | 1.498 | 1.498 | 1.498 |
Aandrijving | FWD | FWD | FWD | FWD |
Transmissie | 7-versnellingen DSG automaat | 7-versnellingen DSG automaat | 6-versnellingen DSG automaat | 6-versnellingen DSG automaat |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | – | – | 16,8 – 18,3 kWh/100 km | 18,2 kWh/100 km |
Brandstofverbruik (gecombineerd) | 6,1 l/100 km | 6,2 – 6,6 l/100 km | 0,4 – 0,5 l/100 km | 0,5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 139 g/km | 140 – 150 g/km | 8 – 11 g/km | 11 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | – | – | 114 – 128 km | 116 km |
Accucapaciteit (netto) | – | – | 19,7 kWh | 19,7 kWh |
Oplaadtijd AC laadproces | – | – | 2:30 uur (0-100% bij 11 kW) | 2:30 uur (0-100% bij 11 kW) |
Maximaal vermogen | 96 kW (130 pk) | 110 kW (150 pk) | 150 kW (204 pk) systeemvermogen | 200 kW (272 pk) systeemvermogen |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s | 9,1 s | 8,2 s | 7,2 s |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.500 – 3.500 rpm | 250 Nm bij 1.500 – 3.500 rpm | 350 Nm maximaal systeemkoppel | 400 Nm maximaal systeemkoppel |
Top snelheid | 198 km/h | 210 km/h | 210 km/h | 215 km/h |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.660 mm |
Breedte | 1.842 – 1.859 mm (zonder buitenspiegels) |
Breedte (inclusief spiegels) | 2.140 mm |
Lengte | 4.539 mm |
Wielbasis | 2.676 mm |
Draaicirkel | 11,7 m |
Functiecategorie | Tiguan | Life Edition | R-Line Edition |
---|---|---|---|
Startprijs | โฌ46.990 | โฌ49.990 | โฌ55.490 |
Beschikbare Aandrijflijnen | 1.5 eTSI 96 kW / 130 pk DSG-7 | 1.5 eTSI 96 kW / 130 pk DSG-7 1.5 eTSI 110 kW / 150 pk DSG-7 1.5 eHybrid 150 kW / 204 pk DSG-6 | 1.5 eTSI 110 kW / 150 pk DSG-7 1.5 eHybrid 150 kW / 204 pk DSG-6 1.5 eHybrid 200 kW / 272 pk DSG-6 |
Exterieur | |||
Wielen | 17″ ‘Bari’ lichtmetalen velgen | 17″ ‘Venezia’ lichtmetalen velgen | 20″ ‘Leeds’ lichtmetalen velgen |
Banden | 215/65 R17 | 215/65 R17 | 255/40 R20 |
Koplampen | LED-koplampen | LED ‘Plus’ koplampen | LED ‘Plus’ koplampen |
Achterlichten | LED | LED, luxe versie | LED, luxe versie |
Dakrails | Zwart | Chroom | Chroom |
Exterieur styling | Standaard | Standaard | R-Line exterieurpakket |
Metallic lak | Optioneel | Standaard | Standaard |
Panoramisch schuifdak | Niet beschikbaar | Optioneel | Standaard |
Buitenspiegelbehuizing | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
Interieur | |||
Bekleding | ‘Tiguan’ stof | ‘Life’ stof | ‘R-Line’ stof |
Voorstoelen | Basis | Comfortstoelen | Top-sportstoelen, Ergo-Active bestuurdersstoel |
Massagefunctie | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | 3-weg massagefunctie voor voorstoelen |
Lendensteun | Niet beschikbaar | Elektrisch, voorstoelen | Elektrisch, voorstoelen |
Interieur ambianceverlichting | Niet beschikbaar | Standaard | Uitgebreid (Ambianceverlichting) |
Decoratieve inlegstukken | ‘Basis’ | ‘Life’ | ‘R-Line’ |
Dakbekleding | Lichtgrijs | Lichtgrijs | Zwart |
Pedalen | Standaard | Standaard | Aluminium design |
Stuurwiel | Leder bekleed, multifunctioneel | Leder bekleed, multifunctioneel | Leder bekleed, multifunctioneel |
Vloermatten | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Aandrijving en Chassis | |||
Adaptieve chassisregeling | Niet beschikbaar | Standaard (Dynamic Chassis Control Pro)* | Standaard (Dynamic Chassis Control Pro)* |
Rijprofielselectie | Standaard | Standaard | Standaard |
Progressieve besturing | Niet beschikbaar | Optioneel (Sport Pakket) | Optioneel (Sport Pakket) |
Infotainment en Technologie | |||
Infotainmentsysteem | 8″ ‘Ready to Discover’ | 8″ ‘Discover’ Navigatie | 8″ ‘Discover’ Navigatie |
Luidsprekers | 8+1 | 8+1 | 8+1 |
Digitale cockpit | Digital Cockpit Pro (10,25″) | Digital Cockpit Pro (10,25″) | Digital Cockpit Pro (10,25″) |
Draadloze smartphone-integratie | Standaard | Standaard | Standaard |
Draadloos opladen | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Spraakbediening | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
USB-C poorten | 2x voor | 2x voor, 2x achter | 2x voor, 2x achter |
VW Connect Plus | Standaard | Standaard | Standaard |
Comfort en Gemak | |||
Klimaatregeling | 1-zone automatisch | 3-zone automatisch | 3-zone automatisch |
Keyless access | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Keyless start | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrische achterklep | Niet beschikbaar | Standaard met Easy Open & Close | Standaard met Easy Open & Close |
Regensensor | Standaard | Standaard | Standaard |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Standaard | Standaard | Standaard |
Elektrisch verstelbare spiegels | Standaard | Inklapbaar & verwarmd | Inklapbaar, verwarmd & automatisch dimmend |
Veiligheid en Rijhulpsystemen | |||
Lane Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Side Assist (Dodehoekdetectie) | Standaard | Standaard | Standaard |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | Standaard |
Adaptieve Cruise Control | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Park Assist | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Trained Park Assist | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Front Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard |
Light Assist | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Zij-airbags achter | Standaard | Standaard | Standaard |
Overige Kenmerken | |||
Diefstalalarmsysteem | Niet beschikbaar | Standaard | Niet beschikbaar (optioneel) |
Getinte achterruiten | Niet beschikbaar | Standaard (80% lichtabsorberend) | Standaard (80% lichtabsorberend) |
eSound (voor eHybrid) | Niet van toepassing | Standaard op eHybrid | Standaard op eHybrid |
Brandstoftank capaciteit | 55 liter | 55 liter (45 liter voor eHybrid) | 55 liter (45 liter voor eHybrid) |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Styling | |||
Achterbumper beschermstrip | Chroomlook | โฌ234 | |
Achterbumper beschermstrip | Glanzend zwart | โฌ234 | |
Transparante beschermfolie achterbumper | – | โฌ149 | |
Deurdrempel beschermfolie | Zwart/zilver, set van 4 stuks | โฌ219 | |
Eco lederen interieur | CO2-neutraal geproduceerd, verkrijgbaar in verschillende kleuren | Vanaf โฌ1.895 | |
Wielen en Banden | |||
‘Rockingham’ lichtmetalen velgen, 17 inch | Zomerset met Continental banden | โฌ1.790 | |
‘Rockingham’ lichtmetalen velgen, 17 inch | Winterset met Continental banden | โฌ1.990 | |
‘Rockingham’ lichtmetalen velgen, 17 inch | All-season set met Continental banden | โฌ1.840 | |
‘Rockingham’ lichtmetalen velgen, 17 inch, donker zilver | Zomerset met Continental banden | โฌ2.245 | |
‘Rockingham’ lichtmetalen velgen, 17 inch, donker zilver | Winterset met Continental banden | โฌ2.645 | |
‘Rockingham’ lichtmetalen velgen, 17 inch, donker zilver | All-season set met Continental banden | โฌ2.290 | |
‘Huntsville’ lichtmetalen velgen, 19 inch | Zomerset met Continental banden | โฌ3.045 | |
‘Huntsville’ lichtmetalen velgen, 19 inch | Winterset met Continental banden | โฌ3.490 | |
‘Huntsville’ lichtmetalen velgen, 19 inch | All-season set met Continental banden | โฌ3.090 | |
‘Huntsville’ lichtmetalen velgen, 19 inch, donker zilver | Zomerset met Continental banden | โฌ3.045 | |
‘Huntsville’ lichtmetalen velgen, 19 inch, donker zilver | Winterset met Continental banden | โฌ3.490 | |
‘Huntsville’ lichtmetalen velgen, 19 inch, donker zilver | All-season set met Continental banden | โฌ3.090 | |
Comfort en Bescherming | |||
Rubberen all-weather vloermatten | Set van 4 stuks | โฌ114 | |
Omkeerbare bagageruimtemat met laadrandbescherming | Velours/plastic | โฌ179 | |
Bagageruimtebeschermingsbak | – | โฌ64 | |
Zitverwarming | Voor 2 voorstoelen, in combinatie met lederen interieur | โฌ399 | |
Bagagenet | Voor het scheiden van de bagageruimte | โฌ190 | |
Transport | |||
Aluminium dakdragers | Geschikt voor o.a. dakkoffer en fietsendrager | โฌ274 | |
Dakkoffer | Mat zwart, 340L capaciteit | โฌ369 | |
Dakkoffer | Hoogglans zwart, 460L capaciteit | โฌ644 | |
Trekhaak gemonteerde kofferbak | Hoogglans zwart, 300L capaciteit | โฌ919 | |
Opvouwbare fietsendrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg) | โฌ579 | |
Trekhaak | Elektrisch uitschuifbaar, mechanisch intrekbaar | Inbegrepen in โฌ1.190 pakket | |
Trailer Assist | Assistentie bij achteruitrijden met aanhanger | Inbegrepen in โฌ1.190 pakket | |
Opladen en Elektronica | |||
Laadkabel ‘HELICES’ modus 3 | Voor wallbox of openbare laadpunten, 11 kWh, 5m lengte | โฌ299 | |
USB-C naar Apple lightning oplaadkabel | Lengte 30 cm | โฌ39 | |
Oplaadkabel type 2, 230V | Voor thuisgebruik (stopcontact), max. 2,3 kW, 6m lengte | โฌ239 | |
230V stopcontact in bagageruimte | Niet compatibel met eHybrid modellen | โฌ190 | |
Overig | |||
Ruimtebesparend reservewiel | Inclusief gereedschap en krik | โฌ140 | |
Panoramisch schuif/kanteldak | Elektrisch bedienbaar | โฌ1.290 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Beschikbaar voor |
---|---|---|---|
Assistentiepakket | – Getrainde Park Assist (mogelijkheid om 5 individuele parkeermanoeuvres op te slaan) – Keyless Access (sleutelloze toegang en startsysteem) – Elektrische achterklep met Easy Open & Close – Diefstalalarmsysteem | โฌ1.090 | Life Edition, R-Line Edition (Standaard) |
Assistentiepakket Plus | Alle inhoud van het Assistentiepakket, plus: – 360-graden camera (Area View) – Travel Assist (inclusief Traffic Jam Assist en Emergency Assist) – Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) – Automatisch dimmende buitenspiegels | โฌ990 | Life Edition, R-Line Edition |
Comfortpakket | – Verwarmde voorstoelen – Verwarmd stuurwiel* – Verwarmde ruitensproeiers | โฌ290 (Tiguan) โฌ490 (Life Edition, R-Line Edition) | Alle uitvoeringen |
Comfortpakket Plus | Alle inhoud van het Comfortpakket, plus: – Draadloos verwarmde en geluidgeรฏsoleerde voorruit – Verwarmde achterstoelen | โฌ890 | Life Edition, R-Line Edition (alleen voor eHybrid modellen) |
Designpakket | – HD LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Dynamische lichtassistent – LED achterlichten met dynamische knipperlichten | โฌ490 | Life Edition, R-Line Edition |
Sportpakket | – Progressieve stuurinrichting – Sportonderstel | โฌ390 | Life Edition, R-Line Edition (niet voor 1.5 eHybrid, 1.5 eTSI 96 kW) |
Sportpakket Plus | – Progressieve stuurinrichting – Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control Pro) | โฌ1.190 | Life Edition, R-Line Edition (niet voor 1.5 eTSI 96 kW & 1.5 eHybrid) |
Multimediapakket | – ‘Discover’ navigatiesysteem (8″ scherm) – Draadloos opladen van telefoons – Spraakbediening | โฌ1.340 | Tiguan (Standaard op Life Edition, R-Line Edition) |
Multimediapakket Plus | – ‘Discover Pro’ navigatiesysteem (15″ scherm) – Draadloos opladen van telefoons – Head-up display – Harman Kardon premium audiosysteem | โฌ1.990 | Life Edition, R-Line Edition |
Black Style Pakket | – 20″ ‘York’ lichtmetalen velgen in zwart – Zwarte spiegelkappen – Zwarte sierstrips – Zwarte voor- en achterdecoratiestrips – Zwarte dakrails | โฌ240 | R-Line Edition |
Interieur Style Pakket | – ‘Varenna’ geperforeerde lederen bekleding – Ergo-Active stoelen met geheugenfunctie – Geventileerde voorstoelen met massagefunctie – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde voorstoelen – Hoogte- en diepte verstelbare hoofdsteunen – Verwarmde ruitensproeiers | โฌ2.990 (Life Edition) โฌ2.290 (R-Line Edition) | Life Edition, R-Line Edition |
Prijsstructuur van 2025 Volkswagen Tiguan
Uitvoering | Motorisering | Netto catalogusprijs (excl. BTW & BPM) | BPM | Fiscale waarde (incl. BTW & BPM) | Bijkomende kosten* | Consumentenadviesprijs** |
---|---|---|---|---|---|---|
Tiguan | 1.5 eTSI 96 kW/130 pk DSG-7 | โฌ31.112 | โฌ8.269 | โฌ45.915 | โฌ1.075 | โฌ46.990 |
Life Edition | 1.5 eTSI 96 kW/130 pk DSG-7 | โฌ33.592 | โฌ8.269 | โฌ48.915 | โฌ1.075 | โฌ49.990 |
Life Edition | 1.5 eTSI 110 kW/150 pk DSG-7 | โฌ35.107 | โฌ8.436 | โฌ50.915 | โฌ1.075 | โฌ51.990 |
Life Edition | 1.5 eHybrid 150 kW/204 pk DSG-6 | โฌ41.034 | โฌ224 | โฌ49.875 | โฌ1.115 | โฌ50.990 |
R-Line Edition | 1.5 eTSI 110 kW/150 pk DSG-7 | โฌ37.003 | โฌ10.641 | โฌ55.415 | โฌ1.075 | โฌ56.490 |
R-Line Edition | 1.5 eHybrid 150 kW/204 pk DSG-6 | โฌ44.683 | โฌ308 | โฌ54.375 | โฌ1.115 | โฌ55.490 |
R-Line Edition | 1.5 eHybrid 200 kW/272 pk DSG-6 | โฌ46.336 | โฌ308 | โฌ56.375 | โฌ1.115 | โฌ57.490 |
Is Het De Moeite Waard Om De Volkswagen Tiguan Te Kopen?
De 2025 Volkswagen Tiguan is de derde generatie van deze compacte SUV, en zet zeker de winnende traditie van zijn voorgangers voort, maar heeft zichzelf ook op bijna elk gebied weten te verbeteren. De Tiguan is wereldwijd een van Volkswagens populairste modellen en wil een koploper blijven in de overvolle klasse van compacte SUV’s. De nieuw Tiguan is een uitstekende deal met meer comfort, de nieuwste technologie en een beter brandstofverbruik, en is een uitstekende keuze voor een gezin of alleenstaande die een flexibele en verfijnde auto wenst.
De herontworpen Tiguan is een uitstekend voorbeeld van Volkswagens evoluerend design, maar nog steeds met dat VW DNA. Het exterieur is aerodynamisch gestileerd zodat het er niet alleen “gestroomlijnd” en snel uitziet, maar ook een verbeterd brandstofverbruik heeft. Het interieur van de Tiguan is volledig vernieuwd met betere stoffen, meer ruimte en high-tech infotainment.
De Tiguan wordt aangeboden in verschillende uitrustingsniveaus zoals de basis Tiguan, Tiguan Life en Tiguan R-Line Edition, en heeft vele aandrijflijnen om verschillende smaken en eisen te bevredigen. Of het nu gaat om de bescheiden maar effectieve mild hybrid, de pittigere turbomotoren, of zelfs de milieuvriendelijkere plug-in hybride varianten, de Tiguan is een auto die geschikt is voor een breed scala aan bestuurders.
De VW Tiguan zal proberen een nieuwe standaard te zetten met zijn combinatie van utiliteit, comfort en high-tech functies. Laten we eens kijken naar de verschillende aspecten van deze nieuwste toevoeging aan de Volkswagen-familie en zien hoe goed deze zich verhoudt tot zijn rivalen en of hij de familietraditie voortzet.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Tiguan biedt een zeer flexibele reeks aandrijflijnen die vrijwel elke rijstijl zou kunnen aanspreken, en zelfs de milieubewuste bestuurders. Of je nu geรฏnteresseerd bent in mild hybrids of een stap verder wilt gaan met een plug-in hybrid, Volkswagen heeft voor elk wat wils met een mix van opties die laten zien hoe serieus ze zijn over elektrificatie en efficiรซntie.
Om te beginnen is er de 1.5 eTSI motor die 96 kW (130 pk) levert. Het is het basismodel, maar het heeft een turbobenzinemotor met de nieuwe mild hybrid technologie zodat je een zeer goede balans krijgt tussen prestaties en brandstofverbruik. Deze optie is een praktische en economische keuze. Als je wat meer vermogen wilt, kun je kiezen voor de krachtigere 1.5 eTSI die 110 kW (150 pk) levert. Deze twee eTSI motoren zijn gekoppeld aan een 7-traps DSG automatische transmissie voor soepel schakelen en maximale vermogensafgifte.
Als je meer naar iets milieuvriendelijks neigt en elektrisch rijden wilt ervaren, biedt de Tiguan twee eHybrid opties. De eerste is een 1.5 eHybrid met een gecombineerd systeemvermogen van 150 kW (204 pk), en als je nog meer punch zoekt, is er een 200 kW (272 pk) versie. Dit zijn plug-in hybrids die een benzinemotor combineren met een elektromotor en een lithium-ion accu, zodat je elektrisch kunt rijden voor korte afstanden en dan de benzinemotor kunt gebruiken voor langere ritten.
De eHybrid modellen komen met een 6-traps DSG automatische transmissie, afgestemd op hybrid rijden. Deze setup zorgt voor een naadloze mix van vermogen van de elektromotor en de benzinemotor, wat resulteert in een soepele en responsieve rit. De eHybrid versies kunnen ook indrukwekkend ver komen op alleen elektriciteit, waarbij het 150 kW model tussen de 114 en 128 km haalt op รฉรฉn lading, en de 200 kW versie tot 116 km elektrisch bereik biedt.
Het andere coole aan de aandrijflijn van de Tiguan is dat de eTSI modellen een zeer geavanceerd mild hybrid systeem hebben. Ja, het heeft een 48V elektrisch systeem met een riemaangedreven starter-generator die, wanneer je afremt, energie terugwint en, wanneer je accelereert, een boost geeft. Dat bespaart niet alleen brandstof maar maakt de rijervaring ook plezieriger en responsiever, vooral met de start/stop functie.
De versnellingspook is verplaatst naar een hendel achter het stuurwiel (wat de middenconsole vrijmaakt) en past goed bij alle motoropties, met een goede balans tussen vermogen en verbruik.
Wat prestaties betreft zal de 1.5 TSI met 150 pk waarschijnlijk een populaire keuze zijn, met een 0-100 km/u tijd van ongeveer 9,1 seconden. Maar als je iets snellers zoekt, kan de topversie met 272 pk plug-in hybrid je in slechts 6,2 seconden naar 100 km/u brengen.
Al met al heeft de Tiguan een goede balans tussen brandstofverbruik en vermogen in zijn motorlijn. De mild hybrid technologie in de benzinemotoren is geweldig voor stadsritten, met een goed brandstofverbruik, terwijl de plug-in hybrids alle voordelen van elektrisch rijden bieden voor je dagelijkse woon-werkverkeer maar je nog steeds de benzinemotor hebt om op terug te vallen wanneer je een lange rit moet maken.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
En de remmen zijn in ieder geval consistent en betrouwbaar, met standaard schijfremmen rondom op alle voor- en achterwielen bij elke uitvoering en motor. Welke je ook kiest, je kunt niet verkeerd gaan, ze bieden sterk en betrouwbaar remvermogen.
Wat echter echt opvalt is het gevoel in het rempedaal; het is soepel en progressief met een zeer natuurlijke en voorspelbare respons. Dit is cruciaal tijdens dagelijks rijden omdat je beter kunt reguleren hoeveel remkracht je nodig hebt. Bovendien hebben de remmen een sterke initiรซle bite, wat van pas komt tijdens die plotselinge stops in noodsituaties.
In de plug-in hybrid versies is het rempedaal verbonden met het regeneratieve remsysteem. Dit systeem vangt energie op wanneer je afremt of remt en stuurt het terug naar de accu. Wat hier geweldig is, is hoe naadloos het systeem overschakelt tussen regeneratief en wrijvingsremmenโje merkt het nauwelijks, wat een grote verbetering is ten opzichte van sommige oudere hybride systemen die wat schokkerig konden aanvoelen.
Zelfs wanneer je de Tiguan door bochten navigeert, presteren de remmen goed. Ze zijn duidelijk ontworpen voor allerlei rijsituaties en kunnen de auto stabiel houden, zelfs bij hard remmen. En als je het over slepen hebt, moeten de remmen van de Tiguan je redden. De top-of-the-line eHybrid, die 2 ton kan trekken, heeft waarschijnlijk enkele verbeterde remmen om te compenseren voor het extra gewicht.
De remmen zelf worden ondersteund door een reeks elektronische snufjes die de veiligheid waarborgen. Het Electronic Stabilization Program (ESC) is een cruciale veiligheidsfunctie bij noodmanoeuvres of wanneer het glad wordt. Het werkt samen met het Anti-lock Braking System (ABS), dat voorkomt dat de wielen blokkeren wanneer je hard remt zodat je kunt blijven sturen. Dan is er nog Brake Assist, dat een noodstop helpt detecteren en automatisch maximale remkracht toepast om de remweg te verkorten.
Het heeft ook enkele zeer mooie rijhulpsystemen die samenwerken met de remmen. Alle uitvoeringen komen standaard met een Front Assist systeem dat sensoren gebruikt om de weg voor je te scannen, en zal automatisch remmen als het bepaalt dat een botsing dreigt. En als je de topuitvoeringen neemt, krijg je Adaptive Cruise Control, zodat het voor jou zal accelereren en afremmen, en zelfs remmen indien nodig om een ingestelde afstand achter de auto voor je te behouden.
Besturing En Ophanging
De nieuwe Volkswagen Tiguan heeft een besturing en vering die veel beter aanvoelen dan voorheen, maar het beste eraan is dit nieuwe DCC Pro (Dynamic Chassis Control) systeem dat ze hebben. Dit complete actieve adaptieve veringssysteem verandert echt de manier waarop de Tiguan rijdt en hoe comfortabel hij is tijdens het rijden.
Laten we beginnen met de besturing. Het heeft elektrische stuurbekrachtiging die compenseert op basis van je rijmodus en snelheid (Tiguan). De besturing is vederlicht en makkelijker dan makkelijk in de comfort- en eco-modi, zeer prettig bij het rijden door de stad of bij parallel parkeren. Echter, wanneer je hem in sport modus zet, wordt de besturing wat steviger, en voel je meer contact met de weg. Maar toch hebben sommigen ook genoemd (zelfs in sport modus) dat de besturing wat responsiever zou kunnen zijn en wat meer gevoel zou kunnen geven om het rijden nog leuker te maken.
Maar de echte ster is het DCC Pro systeem. Het is niet zomaar een vering; het is een 2-kleps dempervering, die de vering in staat stelt zijn compressie en terugvering onafhankelijk te regelen. Wat betekent dat voor jou? Het betekent veel meer variatie in afstemming van een comfortabele rit tot een sportieve rit dan de vorige DCC.
De DCC Pro rijdt verrassend soepel in comfort modus. Het absorbeert de hobbels en ruwheid van de weg, en je dagelijkse woon-werkverkeer, om nog maar te zwijgen van lange ritten, wordt een genot om te rijden. Een van de recensenten beschreef het als “bijna magisch” over ruw terrein. Zet hem in sport modus, en de vering wordt stijver, vermindert de rolneigingen, en de Tiguan voelt veel wendbaarder aan in bochten. Hij neemt behoorlijk goed bochten, voor een grote SUV, maar is nog steeds meer comfortabel dan sportief; niet zozeer opwindend, maar zeer veilig en zeer beheerst.
Het DCC Pro systeem is cool omdat het kan worden aangepast aan jouw voorkeuren. De vering zelf heeft 15 posities die je kunt aanpassen in het infotainmentsysteem om je eigen persoonlijke mix van comfort en sportiviteit te creรซren. Dat soort personalisatie is ongewoon in deze klasse, en het is een echt leuke functie voor degenen die hun rijervaring willen fine-tunen.
De stabiliteit en het evenwicht van de Tiguan kunnen ook worden toegeschreven aan zijn veergeometrie en afstelling. Hij helt niet over wanneer je bochten neemt of bij hoge snelheden rijdt, zodat je echt vertrouwen hebt tijdens het rijden. En zelfs als je voor de 4WD-versie gaat, heb je geweldige tractie en stabiliteit, dus de Tiguan zal een zeer capabel voertuig zijn in vrijwel alle rijsituaties.
Let er wel op dat het DCC Pro systeem een optionele functie is en mogelijk niet beschikbaar is op alle uitrustingsniveaus, hoewel het een game-changer is. De standaard veringsbalans is heel aangenaam en biedt een goede middenweg tussen rijcomfort en handling.
De SUV, vooral wanneer uitgerust met het DCC Pro systeem, levert over het algemeen een uitzonderlijk soepel en verfijnd stuur- en veringsgevoel. Hoewel het misschien niet de sportiefste SUV ter wereld is, biedt het een soepele en comfortabele rit die veel bestuurders en gezinnen aantrekkelijk zullen vinden.
Welke Banden Gebruikt Het?
Er worden veel verschillende soorten banden aangeboden op de verschillende uitrustingsniveaus van de Volkswagen Tiguan om tegemoet te komen aan verschillende rij- en prestatievoorkeuren. Maar zelfs de basis Tiguan komt met 17″ ‘Bari’ lichtmetalen velgen en 215/65 R17 banden. Het is een mooie balans van comfort, handling en brandstofverbruik voor dagelijks rijden.
De Tiguan gaat door naar de Life Edition, en rijdt op 17-inch ‘Venezia’ lichtmetalen velgen, ook voorzien van 215/65 R17’s. Het feit dat alle lagere uitrustingsniveaus dezelfde bandenmaat delen, moet betekenen dat Volkswagen heeft vastgesteld dat dit de beste balans is voor het gewicht, de prestaties en de comfortkenmerken van de auto. Maar de R-Line Edition upgradet naar 20″ ‘Leeds’ lichtmetalen velgen met 255/40 R20 banden. Deze lagere, bredere bandensetup zou het bochtenwerk van de auto echt verbeteren en zou hem er veel agressiever en sportiever uit laten zien.
De grote wielen erop complementeren echt het meer hoogwaardige, atletische uiterlijk van de Tiguan. Maar houd er rekening mee dat hoewel grotere wielen er goed uitzien op de auto, ze de rijkwaliteit kunnen beรฏnvloeden en waarschijnlijk meer geluid maken op de weg.
Maar zelfs met de grotere 19-inch en 20-inch wielen reed de Tiguan echt goed, vooral met het DCC Pro adaptieve veringssysteem. Dat moet betekenen dat Volkswagen goed werk heeft geleverd bij het afstemmen van de vering voor verschillende wielmaten.
Er zijn verschillende wiel- en bandenpakketten beschikbaar als accessoires. Deze omvatten 17-inch en 19-inch opties, met zomer-, winter- en all-season banden. Bijvoorbeeld, de ‘Rockingham’ 17-inch wielen accepteren Continental banden in winter-, zomer- en all-season varianten, terwijl de ‘Huntsville’ 19-inch wielen vergelijkbare opties bieden. Deze verscheidenheid stelt Tiguan-bestuurders in staat om de prestaties en het imago van hun auto aan te passen aan hun voorkeuren en het klimaat waarin ze wonen.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Tiguan SUV heeft het naar een nieuw niveau getild, waarbij moderne digitale technologie wordt gecombineerd met hoogwaardige materialen en verhoogd comfort. Het is die fijne combinatie van vorm en functie, een cabine die esthetisch aantrekkelijk is en toch makkelijk te gebruiken.
Een ding dat opvalt is de enorme digitale cockpit. Het komt met een 10-inch digitaal instrumentenpaneel, maar als je iets groters wilt, kun je gaan voor het 12 of 13-inch scherm. Dit scherm is zeer aanpasbaar. Je kunt ouderwetse wijzerplaten hebben, volledige navigatiekaartschermen, of een combinatie van vele verschillende datapunten om aan te sluiten bij jouw rijstijl.
Het centrale infotainmentdisplay is net zo indrukwekkend. Het standaardmodel heeft een 13-inch touchscreen, maar het echte pronkstuk is het 15-inch scherm dat de middenconsole in beslag neemt. Dit prachtige, high-definition scherm is waar je bijna alle functies van de auto bedient. Het heeft een echt goede definitie en feedback, maar sommige mensen zullen klagen over het gebrek aan knoppen of draaiknoppen (klimaatregeling, volume) omdat het allemaal touch control is.
Het dashboard is laag en breed, zeer eigentijds ogend. De bedieningselementen zijn horizontaal gerangschikt, waardoor de cabine veel opener lijkt. Een decoratieve strip over de volle breedte loopt over het dashboard, met sfeerverlichting die kan worden aangepast in verschillende kleuren en zelfs gesynchroniseerd kan worden met je muziek voor een persoonlijke touch. Hogere uitvoeringen hebben zelfs de “Tiguan” of R-Line badges op deze strip, wat een mooi detail is.
De materiaalkwaliteit is zeker verbeterd. Soft-touch materialen zijn overal bovenaan te vinden, en een combinatie van soft-touch en hard plastic zit op de deurpanelen. Het hardere plastic achterin voelt misschien wat goedkoop aan gezien de prijs, maar de afwerking wordt beoordeeld als zeer goed, solide en premium-aanvoelend.
Nog een leuke feature zijn de stoelen, specifiek de ergoActive stoelen met massage-optie. Ze zijn ongelooflijk comfortabel voor lange ritten. De stoelbekleding varieert per uitrustingsniveau, van zeer mooi textiel tot leder, en sommige hebben zelfs een Alcantara en leatherette combinatie.
De versnellingspook bevindt zich nu achter het stuurwiel op een hendel, als onderdeel van de herontworpen middenconsole. Deze wijziging laat ruimte voor minimalisme en biedt meer opbergruimte. De nieuwe draaiknop voor volume en rijmodi is een mooie touch, letterlijk, aan het verder op aanraking gebaseerde interieur.
Een punt om rekening mee te houden zijn de touch-gevoelige schuifregelaars voor klimaat- en volumeregeling. Ze zijn verlicht voor beter zicht in het donker, maar sommige mensen zouden nog steeds graag echte knoppen hebben voor deze veelgebruikte bedieningselementen.
Misschien wel het meest opvallende kenmerk is de sfeerverlichting die over het dashboard en in de deurpanelen loopt. De aanpasbare LED-verlichting is een mooie touch, het maakt het interieur hoogwaardiger.
Opbergruimtes zijn slim ontworpen, met grote deurvakken, een enorm handschoenenkastje en verschillende compartimenten in de middenconsole. Zelfs kleine dingen zoals met vilt beklede opbergvakken geven Volkswagens toewijding aan verfijning aan.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk design van de Tiguan heeft een sprong gemaakt, het heeft de oude VW kenmerken gecombineerd met nieuwe aerodynamische elementen. Het is een meer gestroomlijnde, meer gepolijste look, een combinatie van chic en utiliteit.
Laten we beginnen met de voorkant. De grille is ook nieuw evenals de koplampen, die nu veel slanker en hoekiger zijn. Als je kiest voor de complete IQ. Light HD Matrix LED setup, krijg je 19.200 pixels per koplamp, wat behoorlijk cool is en zorgt voor geweldig licht en adaptieve grootlichten. Daarnaast is die lichtbalk over de grille, tussen de koplampen, een mooie touch die de Tiguan echt laat opvallen, in ieder geval ’s nachts.
Het bumperontwerp verandert afhankelijk van het uitrustingsniveau. Op de basis Tiguan zijn er verchroomde accenten om wat elegantie toe te voegen, maar de R-Line uitvoering kiest voor een meer atletische route met grotere luchtinlaten en glanzend zwarte elementen.
Als je er van de zijkant naar kijkt, heeft hij nog steeds dezelfde identiteit maar beschikt over meer gebeeldhouwde lijnen om de aerodynamica te verbeteren. Er loopt een sterkere karakterlijn langs de zijkant, die zelfs als hij stilstaat een gevoel van beweging geeft. De wielkasten zijn prachtig uitgeklapt voor wielen van 17 inch tot 20 inch, afhankelijk van de uitvoering. Verchroomde raamomlijsting en dakrails zijn standaard op de hogere uitvoeringen, evenals sportieve sideskirts en opvallende wieldesigns voor de R-Line uitvoering. Een leuke easter egg is te vinden in de achterste zijruiten: aan de ene kant zie je een tijgervorm, en aan de andere kant een leguaan, een knipoog naar de naam van de auto, Tiguan.
Het achterdesign heeft ook een grote update gezien. Ze hebben een LED-lichtbalk over de volle breedte toegevoegd die de achterlichten verbindt, waardoor het er veel moderner uitziet en de veiligheid verbetert. Zelfs de achterlichten hebben een driedimensionaal effect, wat de achterkant meer dimensie geeft. Het Tiguan-logo is prominent aanwezig op de achterklep, volgens de huidige trend. De achterbumper verschilt afhankelijk van het uitrustingsniveau, waarbij de R-Line een meer “agressieve” diffuser en grotere (maar volledig decoratieve) uitlaatpoorten heeft. Er zit ook een spoiler op het dak, die een sportieve touch toevoegt en de aerodynamica verbetert.
Aerodynamica was een belangrijke overweging bij dit herontwerp, waarbij de luchtweerstandscoรซfficiรซnt verbeterde van 0,33 naar 0,28. Veel hiervan is te danken aan de meer aerodynamische carrosserie, wielen die ontworpen zijn om door de wind te snijden, en subtiele details zoals gebogen randen op de achterklep en achterstijlen, die allemaal bijdragen aan een beter brandstofverbruik en minder geluid tijdens het rijden.
Een van mijn favoriete aspecten is echter de kleuropties. “Kings Red” en “Cipresso Green Metallic”, om er maar een paar te noemen, laten je echt je persoonlijkheid tonen in je Tiguan. Zelfs de plug-in hybrids hebben een subtiele laadpoort op het voorste spatbord die mooi in het algemene ontwerp past.
Qua afmetingen is de nieuwe Tiguan iets gegroeid, nu 4,54 meter lang. Deze toename in grootte zorgt er niet voor dat de auto te groot aanvoelt in de stad, maar draagt bij aan de ruimtelijkheid van het interieur.
Comfort En Gemak
De nieuw Tiguan heeft het echt naar een nieuw niveau getild met comfort en gemak, en probeert een luxe rit te bieden aan iedereen die erin zit. Laten we eens kijken wat deze SUV zo bijzonder maakt.
De stoelen in de Tiguan zijn comfortabel. Zelfs in de topmodellen, als je de ergoActive stoelen toevoegt, krijg je extra’s zoals verstelbare dijsteun en een massagefunctie die lange ritten veel comfortabeler maken. Zowel de voor- als achterstoelen aan de buitenkant zijn verwarmd, en sommige hebben geventileerde voorstoelen. De rijpositie is fantastisch, met geweldig zicht dankzij de verhoogde SUV-stand. Er zijn veel stuurwiel- en bestuurdersstoelverstellingen, zodat je comfortabel kunt zitten. En het met leer beklede, platte stuurwiel (op de hogere modellen) geeft het een sportief gevoel.
Zelfs de klimaatregeling is “geรผpgraded” naar een driezonensysteem, zodat nu iedereen in de auto zijn eigen temperatuur kan instellen. De temperatuurknoppen zijn touch-gecontroleerd, maar ze zijn tenminste verlicht, dus het is niet zo moeilijk om ze te zien als het donker is. Sommige mensen zullen fysieke knoppen missen, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het systeem behoorlijk responsief.
Een van de belangrijkste kenmerken is het DCC Pro adaptieve veringssysteem. Het biedt een breed spectrum van comfort en sportiviteit. Zelfs op zijn meest gedempte niveau is de rit extreem soepel, en ruwe wegen voelen niet zo ruw aan. Volkswagen moet de NVH (geluid, vibratie, hardheid) karakteristieken hebben verbeterd met nieuwe geluidsisolatie en akoestische zijruiten, want de cabine is zeer stil, vooral bij snelwegsnelheden.
Gemaksfuncties zijn er in overvloed. Bijna elk model heeft keyless entry en start, en de elektrische achterklep (ook alleen in de hogere modellen) is hands-free. Er is veel opbergruimte met de grote deurvakken, een groot handschoenenkastje en een draadloos oplaadpad die twee items kan bevatten. Meerdere USB-C-poorten zijn verspreid door de cabine om het opladen van apparaten te vergemakkelijken.
Een van de leuke dingen is het volledig nieuwe MIB4 infotainmentsysteem met een groot, responsief touchscreen (tot 15 inch), betere graphics en snellere verwerking. Het heeft draadloze Apple CarPlay en Android Auto integratie. Het spraakbesturingssysteem, dat je activeert door “Hallo Ida” te zeggen, kan veel dingen doen. Nu is er een nieuwe multifunctionele stuurwielbediening waarmee je verschillende instellingen kunt wijzigen, zoals rijmodi en sfeerverlichting, zonder ooit je handen van het stuur te halen.
Ouders zullen de achterbank van de Tiguan waarderen die kan schuiven en kantelen. Het heeft ISOFIX-punten voor kinderzitjes, en het panoramadak (op hogere uitvoeringen) laat zoveel natuurlijk licht in de cabine binnen. Het voertuig is uitgerust met een 360-graden camerasysteem, parkeerhulp en alles wat je nodig hebt om parkeren en manoeuvreren een fluitje van een cent te maken.
Als je de plug-in hybride variant overweegt, komt deze met snellere oplaadmogelijkheden en een grotere accu. Het feit dat hij kan opladen met tot 11kW AC en 50kW DC maakt een groot verschil in oplaadtijden ten opzichte van de vorige generatie. De grotere accucapaciteit maakt het ook mogelijk om veel dagelijkse ritten uitsluitend op elektrische energie uit te voeren, wat, voor degenen met toegang tot regelmatig opladen, alleen maar bijdraagt aan het gemaksaspect.
Veiligheid En Beveiliging
Laten we beginnen met passieve veiligheid. Het is een Tiguan, en hij is gebaseerd op het MQB Evo platform โ al dat ontwerp gaat over impact. Het is bedoeld om behoorlijk te vervormen zodat de passagiersruimte enigszins intact blijft. De standaard veiligheidsvoorzieningen omvatten volledige airbags (front-, zij-, gordijn- en bestuurders-knieairbags in sommige markten).
Het heeft ook gordelsystemen in de stoelen met voorspanners en krachtbegrenzers. Voor gezinnen hebben de buitenste achterstoelen en de voorpassagiersstoel (met gedeactiveerde airbag) gebruiksvriendelijke en extreem veilige ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.
Maar goed, terug naar actieve veiligheid, de Tiguan heeft zeker veel ADAS. Het is misschien niet hetzelfde op alle uitvoeringen en markten, maar Adaptive Cruise Control (ACC) houdt je gewoonlijk automatisch op veilige afstand van de auto voor je. Ook heeft het Lane Keeping Assist, waarbij de auto zichzelf in de rijstrook houdt en stuurinput geeft als je begint af te dwalen. Front Assist met City Emergency Braking detecteert het verkeer voor je en remt automatisch als het een dreigende botsing detecteert. Dan is er nog de Blind Spot Monitor die je vertelt wanneer er auto’s in je dode hoek zitten en de Rear Cross-Traffic Alert die je laat weten wanneer je bijna wordt aangereden door auto’s als je achteruit uit parkeerplaatsen rijdt. Verkeersbordherkenning identificeert en toont verkeersborden op het instrumentenpaneel of head-up display, en Driver Fatigue Detection monitort je rijgedrag en stelt een pauze voor als je tekenen van vermoeidheid vertoont.
Het heeft enkele handige functies zoals het Travel Assist systeem, dat adaptieve cruise control en rijstrookassistentie gebruikt om de auto in feite semi-zelfstandig te laten rijden op de snelweg. Dat houdt je in het midden en ver weg van andere auto’s.
De hogere uitvoeringen van de Tiguan hebben het IQ. Light HD Matrix LED koplampsysteem. Deze slimme technologie (naast het bieden van geweldige verlichting) deactiveert automatisch het grootlicht voor tegemoetkomend verkeer in plaats van het licht op de weg volledig uit te schakelen.
Het 360-graden camerasysteem, samen met parkeerhulp, maakt het bijna te makkelijk om te parkeren. Alle sensoren vertellen je wanneer je tegen iets aan dreigt te rijden of helpen je in de kleinste ruimtes te passen, waardoor parkeren veel veiliger wordt. Wat beveiliging betreft heeft de Tiguan een behoorlijk goed alarmsysteem en startonderbreker, maar het wordt nog beter dan dat โ ze hebben extra moeite gedaan om anti-relay-attack keyless entry in te bouwen.
Verdorie, zelfs het plug-in hybrid model heeft extra hoogspanningssysteembeveiligingen die automatisch de-energiseren bij impact. Hoewel sommigen de afhankelijkheid van touch-bediening wat afleidend kunnen vinden, zijn de spraakbediening en stuurwielknoppen er om te helpen.
De 2024 Volkswagen Tiguan heeft de hoogst mogelijke beoordeling van 5 sterren gekregen in de Euro NCAP veiligheidstest, wat alleen maar bewijst hoe veilig het voertuig is. Het is gepantserd als een tank! Het heeft alle elektronische rijhulpmiddelen, airbags, kreukelzones, zij-impactbalken en voetgangersbescherming โ het is gewoon een ongelooflijk veilige auto voor zijn passagiers en elke arme voetganger die het zou kunnen raken.
Hoe Rijdt Het?
De nieuw Tiguan brengt het echter naar een nieuw niveau, met een comfortabele en verfijnde rit met indrukwekkende handling. Als je op zoek bent naar een rit die zowel plezierig als praktisch is, zou de Tiguan wel eens de juiste keuze kunnen zijn.
Een hoogtepunt is de DCC Pro (Dynamic Chassis Control) adaptieve vering. Die technologie is revolutionair; je kunt letterlijk de vering op wel 15 verschillende niveaus afstemmen via het infotainmentsysteem. Of je nu gewoon door de stad rijdt of een lange roadtrip maakt, je kunt de vering aanpassen aan je rijstijl of de wegomstandigheden. De comfortmodus is super soepel en absorbeert hobbels en oneffenheden als de besteโeen recensent beschreef het als “magisch” over ruwe wegen.
Schakel naar de Sport-modus, en de Tiguan wordt wat stijver. Hij rolt minder in bochten en je voelt meer verbinding met de weg. Het is echter nog steeds meer gericht op comfort dan agressief sportief. Het is misschien niet de sportiefste SUV ter wereld, maar hij is verdomd competent en verdomd veilig.
De besturing is een ander sterk punt. Hij is zo licht en makkelijk te manoeuvreren in comfort- en eco-modi, perfect voor stadsritten en parkeren. Schakel naar sport-modus, en de besturing wordt veel responsiever. Maar zelfs in sport-modus zou het iets sneller kunnen zijn voor een echt leuke rit.
Het motorenaanbod is divers. De 1.5 TSI-motoren, met mild hybrid technologie, bieden soepele, efficiรซnte prestaties, perfect voor dagelijks gebruik. Ze kunnen uitrollen met de motor uit en geven af en toe een extra duwtje. De plug-in hybrids? Coolโze rijden op zowel elektriciteit als benzine. De overgangen zijn naadloos, en de elektromotor levert onmiddellijk koppel, dus hij heeft een zeer snelle pickup.
De 7-versnellings DSG-transmissie is fijn omdat hij heel soepel schakelt, maar is soms wat traag als je moet terugschakelen om iemand in te halen. NVH (geluid, trillingen en hardheid) is ook verbeterd; de cabine is veel stiller dankzij betere geluidsisolatie en aerodynamica.
Rijhulpsystemen zoals Travel Assist, dat adaptieve cruise control en rijstrookassistentie combineert, maken het rijden op de snelweg gemakkelijk en stressvrij. Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is goed, en de 360-graden camera en parkeerhulp maken stedelijk manoeuvreren een fluitje van een cent.
Het remmen is solideโde plug-in hybrids hebben een mooi regeneratief remsysteem geรฏntegreerd in de remmen dat helpt de accu op te laden tijdens het vertragen, zonder schokken.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Tiguan heeft een echt mooie kofferbak, en het gaat geweldig zijn als gezinsauto of voor iedereen die veel ruimte nodig heeft. Het biedt 33 liter extra vergeleken met het oude model, dat al een zeer grote kofferbakinhoud had en een van de grootste in zijn klasse is.
In de reguliere benzine- en dieselversies biedt de kofferbak een royale 652 liter wanneer de achterbank nog in gebruik is. Dat is zoveel ruimte voor alles, van boodschappen tot bagage voor lange reizen. Zelfs de PHEV-varianten verliezen maar weinig ruimte vanwege het accupakket en bieden 490 liter.
Een ding dat echt opvalt is hoe gebruiksvriendelijk de laadruimte is. De kofferbakopening is breed en zit op een comfortabele hoogte, waardoor het gemakkelijk is om grotere items in en uit te tillen zonder je rug te belasten. De laaddrempel zit op dijhoogte van een gemiddelde volwassene, dus je hoeft dingen niet te hoog op te tillen.
De kofferbak van de Tiguan is ook super veelzijdig. De achterbank klapt 60/40 neer om een bijna vlakke laadvloer te creรซren. Volkswagen gaf niet de exacte inhoud in kubieke meters met neergeklapte stoelen, maar het maakt hem zoveel groter. De stoelen klappen gemakkelijk neer, dankzij de handige hendels binnen handbereik.
Nog een handige functie is de dubbele laadvloer. Je kunt ofwel de capaciteit maximaliseren of items in het onderste compartiment bewaren, zoals een EHBO-doos of gereedschap dat je niet regelmatig nodig hebt. Het heeft ook enkele praktische details, zoals haken om boodschappentassen vast te houden, zijvakken voor kleinere items, en een 12V-aansluiting voor koelers of andere draagbare apparaten.
Het heeft ook een doorlaadluik zodat je lange dingen (zoals ski’s) erdoor kunt steken zonder de hele achterbank neer te klappen. Het is ook goed verlicht, waardoor je je spullen gemakkelijk kunt zien, zelfs als het donker is. Nog beter, de hogere modellen komen mogelijk met een hands-free elektrische achterklep โ een mooie functie als je handen vol zijn.
De plug-in hybrid modellen verliezen wat ruimte, maar Volkswagen heeft de kofferbak 100% bruikbaar weten te houden, zonder onhandige bulten of bobbels. Wat betreft het trekken van aanhangers is de Tiguan nog steeds indrukwekkend, met een trekvermogen tot 2 ton, afhankelijk van de motor en aandrijflijn. Het heeft ook een net compartiment om de afneembare trekhaak in op te bergen wanneer deze niet in gebruik is.
Al met al is de kofferbak van de 2025 Tiguan SUV een groot pluspunt. Hij is ruim, goed ontworpen en ongelooflijk gebruiksvriendelijk, wat hem perfect maakt voor woon-werkverkeer, gezinsuitjes of gewoon spullen vervoeren. Volkswagen heeft echt nagedacht over de kleine details, en het is duidelijk dat ze weten wat kopers in dit segment willen.
Comfort Achterbank
De VW Tiguan heeft uitzonderlijk comfortabele en veelzijdige achterbank, wat een van de vele redenen is dat het een top compact SUV is voor gezinnen. Een groot pluspunt is de indrukwekkende been- en hoofdruimte. Zelfs als je lang bent, vind je genoeg ruimte om je benen te strekken. De rechthoekige vorm en hoge daklijn van de Tiguan maken optimaal gebruik van deze interieurruimte.
Een leuk ding eraan is dat de achterbank kan worden versteld. Je kunt de hele achterbank daadwerkelijk naar voren en achteren schuiven zodat je meer beenruimte of meer kofferbakruimte hebt. Dat is heel handig voor gezinnen die kinderzitjes moeten plaatsen en nog steeds ruimte nodig hebben voor hun spullen. Bovendien kunnen de rugleuningen onafhankelijk worden versteld, zodat elke passagier zijn perfecte hoek kan vinden voor langere ritten.
De stoelen zelf zijn goed gecapitonneerd en comfortabel. In hogere uitvoeringen kun je verwarmde buitenste achterstoelen krijgen, wat erg prettig is op een koude dag. Er is ook een middenarmsteun achterin die naar beneden klapt en twee bekerhouders en, in sommige modellen, een klein opbergvak onthult. We merkten echter wel op dat het bekerhoudermechanisme wat wankel aanvoelt, wat op termijn een klein minpuntje zou kunnen zijn.
Het heeft ISOFIX-bevestigingspunten in beide buitenste achterstoelen, en een top tether-bevestiging voor de middelste stoel, waardoor het installeren van kinderzitjes een fluitje van een cent is. Met de middelste gesp zou je indien nodig veilig drie kinderzitjes kunnen installeren. Er is ook veel opbergruimte, inclusief grote deurvakken en rugleuningvakken voor kleinere dingen. De met vilt beklede deurvakken zijn een mooie touch, die wat luxe toevoegt en gerammel voorkomt.
Achterpassagiers zullen blij zijn te weten dat er ventilatieroosters en USB-C-poorten voor hen beschikbaar zijn, hoewel die alleen in de hogere uitvoeringen te vinden zijn. Het heeft ingebouwde klimaatregeling en de mogelijkheid om hun gadgets opgeladen te houden. Hoewel de materialen achterin van iets lagere kwaliteit zijn (harder plastic) dan die voorin, is dit te verwachten in deze voertuigklasse.
In- en uitstappen in de Tiguan is een fluitje van een cent dankzij de wijd openende deuren en een lage instaphoogte. En voor wat plezier, let op de ‘Easter egg’ designs in de achterste zijruitenโeen tijgersilhouet aan de ene kant en een leguaan aan de andere.