2024 Peugeot 3008 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybride 136 e-DCS6 | Plug-in Hybride 195 e-DCS7 |
---|---|---|
Motortype | 1.2L 3-cilinder | 1.6L 4-cilinder |
Versnellingsbak | 6-traps automatisch | 7-traps automatisch |
Aandrijving | FWD | AWD |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 136 pk (gecombineerd) | 195 pk (gecombineerd) |
Max Koppel | 230 Nm (ICE) | 300 Nm (ICE) |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybride 136 e-DCS6 | Plug-in Hybride 195 e-DCS7 |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine | Benzine |
Tankinhoud | 55 L | 55 L |
Emissienorm | EURO 6d | EURO 6d |
Topsnelheid | 201 km/u | 220 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Plug-in Hybride 195 e-DCS7 |
---|---|
Accutype | Lithium-ion NMC |
Accucapaciteit | 17,9 kWh |
Elektrische Actieradius (WLTP) | 85 – 87 km |
Accugewicht | 160 kg |
Accuspanning | 360 V |
Standaard Onboard Lader | 3,7 kW |
Optionele Onboard Lader | 7,4 kW |
Maximale Laadcapaciteit (1-fase AC) | 3,7 kW (standaard), 7,4 kW (optioneel) |
Laadtijd (0% – 100%) met 3,7 kW Lader | 5 uur en 26 minuten |
Laadtijd (0% – 100%) met 7,4 kW Lader | 2 uur en 55 minuten |
Laadtijd (0% – 100%) via Standaard Stopcontact (2,3 kW) | 9 uur en 05 minuten |
Geleverde Laadkabel | Geschikt voor 10A / 2,3 kW 3-fase laden |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Allure (Hybride & PHEV) | GT (Hybride & PHEV) |
---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 |
Kofferruimte Volume | 520 L / 1480 L (stoelen neergeklapt) | 520 L / 1480 L (stoelen neergeklapt) |
Achterstoelen splitsing | 40:20:40 | 40:20:40 |
Voorstoelverstelling | Handmatige hoogteverstelling | Handmatige hoogteverstelling |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (bestuurder en passagier) | Ja (bestuurder en passagier) |
Verwarming voorstoelen | Optioneel | Optioneel (in Executive Mistral interieur) |
Ventilatie voorstoelen | – | Optioneel (in Executive Mistral interieur) |
Verwarming tweede zitrij | – | Optioneel (in Executive Mistral interieur) |
Lendensteun bestuurdersstoel | Optioneel | Optioneel |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | – | Optioneel (in Executive Mistral interieur) |
Bekleding | Stof/Leatherette “UZIRIS” | Alcantara/Leatherette |
Verwarmd stuurwiel | Niet standaard | Standaard |
Sfeerverlichting | – | Ja, met 8 aanpasbare kleuren |
Glazen schuif/kantel dak | Optioneel | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybride 136 e-DCS6 | Plug-in Hybride 195 e-DCS7 |
---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 1548 | 1880 |
Max. toelaatbaar gewicht (kg) | 2080 | 2420 |
Max. aanhanggewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 |
Max. aanhanggewicht, geremd (kg) | 1000 | 1550 |
Max. kogeldruk (kg) | 80 | 80 |
Specificatie | Hybride 136 e-DCS6 | Plug-in Hybride 195 e-DCS7 |
---|---|---|
Vanafprijs | โฌ41.640 (Allure) | โฌ50.640 (Allure) |
Brandstoftype | Benzine/Elektrisch | Benzine/Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Allure, GT | Allure, GT |
Cilinders | 3 | 4 |
Cilinderinhoud (cmยณ) | 1199 | 1598 |
Aandrijving | FWD | AWD |
Transmissie | 6-traps automatisch | 7-traps automatisch |
Brandstofverbruik (Gecombineerd WLTP) | 5,5 – 5,6 L/100km | 0,9 L/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 123 – 127 g/km | 19 – 21 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd WLTP) | Niet gespecificeerd | 85 – 87 km |
Accucapaciteit (bruto) | 0,4 kWh | 17,9 kWh |
Laadtijd AC (0-100%) | Niet van toepassing | 5u 26min (3,7kW) / 2u 55min (7,4kW) |
Maximaal vermogen | 136 pk (gecombineerd) | 195 pk (gecombineerd) |
Acceleratie 0-100 km/u | 10,2 seconden | 7,8 seconden |
Maximaal koppel (ICE) | 230 Nm | 300 Nm |
Topsnelheid | 201 km/u | 220 km/u |
Exterieur afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1641 mm |
Breedte | 1895 mm |
Lengte | 4542 mm |
Wielbasis | 2739 mm |
Kenmerk | Allure Hybrid | GT Hybrid | Allure Plug-in Hybrid | GT Plug-in Hybrid |
---|---|---|---|---|
Startprijs | ||||
Basisprijs | โฌ41.640 | โฌ46.140 | โฌ50.640 | โฌ55.140 |
Aandrijflijn | ||||
Motor | 1,2L 3-cilinder | 1,2L 3-cilinder | 1,6L 4-cilinder | 1,6L 4-cilinder |
Gecombineerd vermogen | 136 pk | 136 pk | 195 pk | 195 pk |
Max. koppel (ICE) | 230 Nm | 230 Nm | 300 Nm | 300 Nm |
Elektromotor vermogen | 15,6 kW (21 pk) | 15,6 kW (21 pk) | 92 kW (125 pk) | 92 kW (125 pk) |
Elektromotor koppel | 51 Nm | 51 Nm | 118 Nm | 118 Nm |
Transmissie | 6-traps automaat | 6-traps automaat | 7-traps automaat | 7-traps automaat |
Batterijcapaciteit | 0,4 kWh | 0,4 kWh | 17,9 kWh | 17,9 kWh |
Elektrisch bereik | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | 85-87 km (WLTP) | 85-87 km (WLTP) |
Prestaties | ||||
Topsnelheid | 201 km/u | 201 km/u | 220 km/u | 220 km/u |
Acceleratie (0-100 km/u) | 10,2 s | 10,2 s | 7,8 s | 7,8 s |
Brandstofefficiรซntie & Emissies | ||||
Brandstofverbruik (WLTP) | 5,5-5,6 L/100km | 5,5-5,6 L/100km | 0,9 L/100km | 0,9 L/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 123-127 g/km | 123-127 g/km | 19-21 g/km | 19-21 g/km |
Emissienorm | EURO 6d | EURO 6d | EURO 6d | EURO 6d |
Exterieur | ||||
Koplampen | LED | PEUGEOT PIXEL LED | LED | PEUGEOT PIXEL LED |
Wielen | 19″ lichtmetaal “BREDA” | 19″ lichtmetaal “BREDA” | 19″ lichtmetaal “LULEA” | 20″ lichtmetaal “SOFIA” |
Dakkleur | Carrosseriekleur | Zwart Diamond | Carrosseriekleur | Zwart Diamond |
Achterlichten | LED | 3D LED | LED | 3D LED |
Interieur | ||||
Infotainmentscherm | 2x 10″ HD-schermen | 21″ gebogen HD-scherm | 2x 10″ HD-schermen | 21″ gebogen HD-scherm |
Bekleding | Stof/Kunstleder “UZIRIS” | Alcantara/Kunstleder | Stof/Kunstleder “UZIRIS” | Alcantara/Kunstleder |
Sfeerverlichting | Niet gespecificeerd | 8 aanpasbare kleuren | Niet gespecificeerd | 8 aanpasbare kleuren |
Stuurwiel | Met leder bekleed | Geperforeerd leder | Met leder bekleed | Geperforeerd leder |
Dashboard afwerking | RIMINI stof | RIMINI stof | RIMINI stof | RIMINI stof |
Comfort & Gemak | ||||
Klimaatregeling | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone | Dual-zone |
Keyless Entry | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrische achterklep | Niet gespecificeerd | Handsfree | Niet gespecificeerd | Handsfree |
Verwarmd stuurwiel | Nee | Ja | Nee | Ja |
Verwarmde stoelen | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Bagageruimte | 589L / 1030L (stoelen neergeklapt) | 589L / 1030L (stoelen neergeklapt) | 589L / 1030L (stoelen neergeklapt) | 589L / 1030L (stoelen neergeklapt) |
Rijden & Chassis | ||||
Rijassistent | Standaard | Adaptieve cruisecontrol | Standaard | Adaptieve cruisecontrol |
Parkeerassistent | Achter | Voor & Achter | Achter | Voor & Achter |
Ophanging | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Opladen (alleen PHEV) | ||||
Boordlader | – | – | 3,7 kW (std), 7,4 kW (opt) | 3,7 kW (std), 7,4 kW (opt) |
Oplaadtijd (0-100%) | – | – | 5u 26min (3,7kW) / 2u 55min (7,4kW) | 5u 26min (3,7kW) / 2u 55min (7,4kW) |
Oplaadkabel | – | – | 10A / 2,3 kW 3-fase | 10A / 2,3 kW 3-fase |
Veiligheid & Rijassistentie | ||||
Veiligheidspakket | Safety Plus Pack | Safety Plus Pack | Safety Plus Pack | Safety Plus Pack |
Adaptief grootlicht | Niet gespecificeerd | Ja | Niet gespecificeerd | Ja |
360ยฐ Camera | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Rijstrookpositioneringsassistent | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Connectiviteit | ||||
Navigatie | Optioneel | Standaard (TomTom) | Optioneel | Standaard (TomTom) |
Smartphone-integratie | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto | Draadloze Apple CarPlay/Android Auto |
Draadloze oplader | Niet gespecificeerd | Standaard (15W) | Niet gespecificeerd | Standaard (15W) |
USB-poorten | 2 USB-C | 4 USB-C | 2 USB-C | 4 USB-C |
Gewichten & Capaciteiten | ||||
Leeggewicht | 1548 kg | 1548 kg | 1880 kg | 1880 kg |
Maximaal toelaatbaar gewicht | 2080 kg | 2080 kg | 2420 kg | 2420 kg |
Max. trekgewicht (geremd) | 1000 kg | 1000 kg | 1550 kg | 1550 kg |
Brandstoftankinhoud | 55 L | 55 L | 55 L | 55 L |
Categorie | Accessoire/Optie | Allure | GT |
---|---|---|---|
Styling | |||
Metallic lak | Standaard (geen extra kosten) | Standaard (geen extra kosten) | |
Panoramisch schuifdak | โฌ1.400 | โฌ1.450 (onderdeel van Panoramic sunroof Pack) | |
20-inch lichtmetalen velgen “SOFIA” | Niet beschikbaar | Standaard op PHEV, Optioneel op Hybrid (prijs niet gespecificeerd) | |
Black Diamond dak en achterspoiler | Niet beschikbaar | Standaard | |
Comfort en Technologie | |||
PEUGEOT Panoramic i-Cockpitยฎ met 21-inch gebogen HD-scherm | โฌ750 (Panoramic Navigatiepakket) | Standaard | |
Verwarmd stuurwiel | Niet beschikbaar | Standaard | |
Verwarmde voorstoelen | Inbegrepen in Premium Mistral-interieur (โฌ1.400) | Inbegrepen in Executive Mistral-interieur (โฌ2.200) | |
Geventileerde voorstoelen | Niet beschikbaar | Inbegrepen in Executive Mistral-interieur (โฌ2.200) | |
Verwarmde achterstoelen (buiten) | Niet beschikbaar | Inbegrepen in Executive Mistral-interieur (โฌ2.200) | |
AGR-gecertificeerde stoelen | Inbegrepen in Premium/Executive Mistral-interieur | Inbegrepen in Premium/Executive Mistral-interieur | |
Bestuurdersstoel met geheugenfunctie | Niet beschikbaar | Inbegrepen in Executive Mistral-interieur (โฌ2.200) | |
Nappa lederen bekleding | Inbegrepen in Premium Mistral-interieur (โฌ1.400) | Inbegrepen in Executive Mistral-interieur (โฌ2.200) | |
Handenvrije elektrische achterklep | Niet beschikbaar | Standaard | |
Randloze automatisch dimmende achteruitkijkspiegel | Niet beschikbaar | Standaard | |
Aluminium pedalen en voetsteun | Niet beschikbaar | Standaard | |
Roestvrijstalen dorpellijsten met ‘PEUGEOT’-logo | Niet beschikbaar | Standaard | |
Rijhulpsystemen | |||
360ยฐ Vision & Drive Assist pack | โฌ1.450 | Niet beschikbaar | |
360ยฐ Vision & Drive Assist Plus pack | Niet beschikbaar | โฌ1.450 | |
Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie | Inbegrepen in 360ยฐ Vision & Drive Assist pack | Standaard | |
Semi-autonoom rijden (Drive Assist 2.0) | Niet beschikbaar | Inbegrepen in 360ยฐ Vision & Drive Assist Plus pack | |
VisioPark 1 (HD-achteruitrijcamera) | Standaard | Standaard | |
Adaptieve grootlichtassistent | Niet beschikbaar | Standaard | |
Infotainment | |||
PEUGEOT i-Connectยฎ Advanced | โฌ750 (Panoramic Navigatiepakket) | Standaard | |
Focalยฎ Hi-Fi pakket | Niet beschikbaar | โฌ850 | |
Draadloze smartphone-oplader (15W) | Inbegrepen in Panoramic Navigatiepakket | Standaard | |
DAB-radio | Standaard | Standaard | |
Draadloos Mirror Screen (Apple CarPlay/Android Auto) | Standaard | Standaard | |
Opladen (alleen PHEV) | |||
7,4 kW boordlader | โฌ400 | โฌ400 | |
Laadkabel voor 10A/2,3kW 3-fase opladen | Standaard | Standaard | |
Trekkracht | |||
Trekhaak (voor E-3008 & 3008 Plug-in Hybrid versies) | โฌ700 | โฌ700 | |
Trekhaak met verhoogde trekkracht (1.200 kg in plaats van 1.000 kg) voor Hybrid 136 e-DCS6 | โฌ700 | โฌ700 | |
Comfort | |||
Clean Cabin systeem | Niet beschikbaar | Inbegrepen in Panoramic sunroof Pack (โฌ1.450) | |
Dual-zone automatische klimaatregeling | Standaard | Standaard | |
Keyless entry met ‘proximity’ vergrendeling/ontgrendeling | Standaard | Standaard | |
Aandrijflijn (alleen PHEV) | |||
Warmtepomp | โฌ800 | โฌ800 | |
Veiligheid | |||
Anti-diefstalalarm met supervergrendeling | Inbegrepen in 360ยฐ Vision packs | Inbegrepen in 360ยฐ Vision packs | |
Safety Plus Pack (inclusief Advanced Emergency Braking System, Active Lane Keeping Assist, etc.) | Standaard | Standaard |
Pakketnaam | Inhoud | Beschikbaarheid | Prijs |
---|---|---|---|
360ยฐ Vision & Drive Assist pack | – Anti-diefstalalarm met supervergrendeling – Verwarmd leren stuurwiel – VisioPark 360ยฐ HD-camera’s – Voorsensoren voor parkeren – Buitenspiegels met kantelfunctie bij achteruitrijden – Adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie – Achteruitrijverkeersdetectie – Assistentie bij rijbaanwissel – Dodehoekdetectie – Grootlichtassistent | Allure | โฌ1.450 |
360ยฐ Vision & Drive Assist Plus pack | – Anti-diefstalalarm met supervergrendeling – VisioPark 360ยฐ HD-camera’s – Buitenspiegels met kantelfunctie bij achteruitrijden – Drive Assist 2.0 (semi-autonoom rijden): โข Rijbaanpositioneringsassistent โข Semi-geautomatiseerde rijbaanwisselassistent – Achteruitrijverkeersdetectie – Assistentie bij rijbaanwissel – Dodehoekdetectie | GT | โฌ1.450 |
Panoramic Navigatiepakket | – PEUGEOT Panoramic i-Cockpitยฎ met gebogen en “zwevend” 21″ HD-scherm – PEUGEOT i-Connect Advanced: โข 3D Navigatie met TOMTOM-diensten en EV-routing met oplaadschema (elektrische versies) โข Gevarenzone-waarschuwingen (6 maanden abonnement inbegrepen) โข Spraakherkenning – 4 USB-poorten: 1 USB-C (Data & Opladen), 1 USB-C (Opladen) voorin, 2 USB-C (Opladen) achterin – Draadloze telefoonoplader (15W) | Allure | โฌ750 |
Panoramic sunroof Pack | – Panoramisch schuifdak – Clean Cabin-systeem | GT | โฌ1.450 |
Premium Mistral interieur | – Zwart geperforeerd Nappa-lederen bekleding – AGR-bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare stoelhoek en pneumatische lendensteun – Verwarmde voorstoelen | Allure | โฌ1.400 |
Executive Mistral interieur | – Zwart geperforeerd Nappa-lederen bekleding – AGR-bestuurders- en passagiersstoelen, elektrisch verstelbaar (handmatig verstelbaar in lengte), pneumatische lendensteun, geheugenfunctie voor bestuurdersstoel – Verwarmde voorstoelen met massagefunctie en ventilatie – Verwarmde achterstoelen (buitenste) | GT | โฌ2.200 |
Focalยฎ Hi-Fi pakket | – FOCAL premium HiFi-systeem met 10 luidsprekers – Akoestisch gelamineerde zijruiten voor | GT | โฌ850 |
Safety Plus Pakket | – Cruise control/snelheidsbegrenzer – Geavanceerd noodremsysteem met videocamera & radar – Actieve rijbaanassistentie – Uitgebreide verkeersbordherkenning en snelheidsaanbevelingen – Bestuurdersalertheidwaarschuwing | Standaard op alle uitvoeringen | Inbegrepen |
Prijsstructuur van 2024 Peugeot 3008
Versie | Vermogen | Energielabel | CO2 (g/km) | Consumentenprijs (โฌ) | Fiscale waarde (โฌ) | BPM (โฌ) | BTW (โฌ) | Netto prijs (โฌ) | Maandelijks lease* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PLUG-IN HYBRID | |||||||||
Allure Plug-in Hybrid 195 e-DCT7 | 195 pk | A | 19 | 46.140 | 45.220 | 532 | 7.756 | 36.932 | 306 |
GT Plug-in Hybrid 195 e-DCT7 | 195 pk | A | 20 | 50.640 | 49.720 | 560 | 8.532 | 40.628 | 337 |
HYBRID | |||||||||
Allure Hybrid 136 e-DCS6 | 136 pk | B | 123 | 41.640 | 40.720 | 5.597 | 6.096 | 29.027 | 276 |
GT Hybrid 136 e-DCS6 | 136 pk | B | 124 | 46.140 | 45.220 | 5.764 | 6.848 | 32.608 | 306 |
Is Het De Moeite Waard Om De Peugeot 3008 Te Kopen?
De 2024 Peugeot 3008 is volledig herontworpen, wat een significante verandering betekent ten opzichte van het vorige model qua design, technologie en brandstofefficiรซntie. Als middelgrote SUV streeft deze ernaar om stijl, functionaliteit en hightech functies te combineren in รฉรฉn indrukwekkend voertuig. Het nieuwe model is iets groter, met een lengte van 4,52 meter, breedte van 1,89 meter en hoogte van 1,64 meter, met een wielbasis van 2,73 meter, wat hem stevig in de middelgrote SUV-categorie plaatst.
De 3008 is gebouwd op Stellantis’ nieuwe STLA Medium platform en is het eerste voertuig dat de nieuwste technische en elektrificatie-expertise van de autofabrikant belichaamt. Je hebt verschillende opties wat betreft aandrijflijnen – mild hybrid, plug-in hybrid en volledig elektrische versies zijn allemaal beschikbaar. Laten we het voor nu hebben over de mild hybrid versie, die gebruik maakt van een 1,2-liter turbobenzinemotor en een 48V elektrisch systeem.
De nieuwe designrichting die Peugeot heeft gekozen met de 3008 is een zeer gedurfde aanpak, het heeft een veel dynamischere en futuristische uitstraling, zowel van binnen als van buiten. Deze is zeker gericht op iemand die een “luxe” ervaring wil in een typische SUV. Het interieur is indrukwekkend, met Peugeot’s panoramische i-Cockpit met grote digitale displays en zeer hoogwaardige materialen.
Peugeot heeft de 3008 duidelijk naar een hoger niveau getild ten opzichte van het oude model. Dat zie je aan de hoeveelheid standaarduitrusting, het materiaalgebruik en de hightech voorzieningen die je krijgt. Maar natuurlijk komt deze overgang naar meer luxe met een hoger prijskaartje, en voor degenen die de oudere versie gemakkelijk konden betalen, moeten nu misschien hun budget wat oprekken.
De 3008 is in een zeer competitieve sector terechtgekomen, met enkele grote hits zoals de Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai en Toyota RAV4. Peugeot hoopt dat de unieke styling, hightech features en geรซlektrificeerde aandrijflijnen hem zullen helpen zich te onderscheiden. Alleen de tijd zal leren of dit plan werkt, het hangt echt af van hoe consumenten reageren op de combinatie van styling, features en prijs.
Motor, Prestaties En Transmissie
Dit is de Peugeot 3008, in mild hybrid vorm, aangedreven door een 1,2-liter turbo driecilinder benzinemotor, die gekoppeld is aan een 48V elektrisch systeem. Deze krachtbron levert een gecombineerd vermogen van 136 pk en 230 Nm koppel. Dit is inclusief 21 pk en 55 Nm koppel van de elektromotor die in de transmissie is ingebouwd.
Het is geavanceerder dan een eenvoudig mild hybrid systeem, maar nog geen volledige hybrid. Hij kan tot 50 km/u op pure elektrische kracht rijden voor korte afstanden, dus perfect voor in de stad. Dit helpt om de geclaimde 20% brandstofbesparing ten opzichte van een niet-geรซlektrificeerde benzinemotor te behalen.
Hij heeft een unieke motor met variabele turbinegeometrie en kettingaandrijving, dus theoretisch zou hij efficiรซnter moeten draaien en mogelijk minder onderhoud nodig hebben op de lange termijn. Deze elektromotor is in de transmissie ingebouwd, wat zorgt voor een zeer soepele werking en een zeer vloeiende overgang van elektrische naar benzinekracht.
Wat betreft prestaties, gaat de 3008 mild hybrid van 0-100 km/u in 10,2 seconden, wat goed genoeg is voor een familie-SUV maar niet al te sportief. De topsnelheid is 201 km/u. Deze cijfers zijn niet de beste in de klasse, maar zouden voldoende moeten zijn voor vrijwel elke dagelijkse rijsituatie. De elektromotor helpt een beetje en zorgt voor een betere respons onder 15 km/u en bij het wegrijden.
De transmissie is een nieuwe 6-traps automatische transmissie met dubbele koppeling die standaard is in alle versies van de 3008. Deze heeft de 8-traps automaat met koppelomvormer van de vorige generatie vervangen. De DCT schakelt over het algemeen snel en soepel, maar is in sommige aspecten niet zo verfijnd als de oude 8-traps. Schakelflippers bevinden zich achter het stuurwiel voor handmatige versnellingskeuze, maar ze zijn vrij klein, waarschijnlijk omdat de meeste mensen geen SUV kopen om sportief te rijden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De nieuwe Peugeot 3008 heeft traditionele frictieremmen en regeneratief remmen vanwege de hybride motor. De voorremmen hebben geventileerde schijven, terwijl de achterremmen massieve schijven hebben. Dat is een van die klachten die dit soort auto’s lijkt te plagen, maar het zou voldoende remvermogen moeten geven voor gemiddelde rijomstandigheden.
Het bijzondere aan het remsysteem is dat het regeneratieve remmen gebruikt. Wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat (of de remmen gebruikt), functioneert de elektromotor als generator en zet hij die kinetische energie om in elektrische energie om de accu op te laden. Het helpt bij het bereiken van een beter brandstofverbruik met dit systeem en maakt het voertuig efficiรซnter.
Het enige nadeel is dat het regeneratief remmen niet door de bestuurder te regelen is zoals in sommige hybride of elektrische auto’s. De 3008 heeft echter een vaste regeneratiesnelheid waarvan Peugeot heeft bepaald dat deze energieterugwinning mogelijk maakt zonder de rijervaring van de auto te compromitteren. Dit regeneratieve effect vergt wat gewenning, maar het is een verandering die de meeste bestuurders die uit een gewone auto komen wel opmerken, maar waar ze na korte tijd aan wennen.
Wat me doet denken, de 3008 heeft een behoorlijk remvermogen. Hij heeft bijvoorbeeld een remafstand van 100-0 km/u van 36 meter, niet slecht voor een grote auto als deze. Het rempedaal heeft een goed gevoel, met een progressieve werking die soepel remmen mogelijk maakt bij normaal rijden.
In dit verband zijn de remmen gekoppeld aan veel van de veiligheidsfuncties, zoals het autonome noodremsysteem. Dit systeem kan automatisch de remmen activeren als het een dreigende botsing detecteert, een zeer nuttige functie die bijdraagt aan het algemene veiligheidspakket van de auto.
Besturing En Ophanging
De Peugeot 3008 heeft een McPherson-veerpoot voorwielophanging en een torsieas achter. Dit is de gebruikelijke configuratie voor een auto in deze klasse, een poging om comfort en wegligging te combineren met lage kosten. Hoewel er geen geavanceerdere multilink achterwielophanging wordt gebruikt, bereikt de 3008 een goed compromis tussen rijcomfort en wegligging.
De vering is iets aan de zachte kant naar mijn smaak, maar dit is een familie-SUV. Hij absorbeert oneffenheden in de weg zeer goed, en met de standaard 19″ wielen rijdt hij behoorlijk soepel. Niet dat deze comfortgerichte aanpak de carrosseriecontrole in gevaar brengt. Hij neemt bochten goed voor zo’n hoge auto, met slechts een beetje overhelling.
De besturing is elektrisch bekrachtigd en is zeer licht en gemakkelijk te gebruiken, wat vooral prettig is in de stad en bij het parkeren. Het stuurwiel met kleine diameter, een kenmerk van Peugeot’s i-Cockpit ontwerp, draagt bij aan het wendbare en responsieve karakter van de auto. Het heeft een enigszins vreemde layout, en het duurt bij sommige bestuurders even voordat ze eraan gewend zijn, maar eenmaal gewend vinden bijna alle bestuurders het prettig.
Er zijn drie stuurinstellingen – Eco, Normal en Sport, dus het gevoel en de feedback van het systeem veranderen. De Sport-modus maakt de besturing iets zwaarder, met wat meer feedback, maar het blijft geen sportieve setup. De Normal-modus is goed voor dagelijks rijden.
De 3008 is echter geen sukkel in de bochten, maar het is geen “sportieve” handler. Hij rijdt hoog met een op comfort gerichte vering, dus hij is misschien niet zo leuk voor de meer enthousiaste bestuurder als sommige concurrenten. Echter, in zijn toepassing als comfortabele familie-SUV is die stuur- en veringsetup een solide keuze en zou de meerderheid van de kopers in deze klasse tevreden moeten stellen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De 3008 SUV basismodel heeft 19-inch lichtmetalen velgen en is uitgerust met 225/55 R19 banden. Voor deze klasse is het een relatief groot wiel, en het draagt bij aan de coole uitstraling van het voertuig. Voor wie nog wat imposanter wil, zijn 20-inch wielen een optie op de hogere uitrustingsniveaus.
Ons testvoertuig is uitgerust met all-season banden die verondersteld worden goed te presteren onder alle weersomstandigheden. Die keuze past goed bij het doel van de 3008 als multifunctionele familie-SUV. Maar รฉรฉn ding om te onthouden is dat de all-season banden iets meer weggeluid maken dan zomerbanden, vooral bij hogere snelheden.
Zelfs met de grote wielen heeft de 3008 nog steeds een comfortabele rit. Dat is een compliment voor de vering, die goed genoeg is afgesteld om de hardheid te compenseren die soms gepaard gaat met grote wielen en lageprofielbanden. Maar, als waarschuwing voor potentiรซle kopers, de 20-inch wielen kunnen zorgen voor een wat hardere rit.
Ze hebben goede grip op droog wegdek, maar ook verrassend goede grip in natte omstandigheden, en dit draagt allemaal bij aan de zelfverzekerde handling van de 3008. Ze dragen ook bij aan het remvermogen van het voertuig, wat de indrukwekkende remafstanden die hierboven genoemd zijn verbetert.
Potentiรซle kopers moeten zich realiseren dat de grotere wielmaten hen op de lange termijn meer gaan kosten. Banden zijn veel duurder om te vervangen voor 19-inch wielen en vooral 20-inch wielen. Bovendien zijn deze lageprofielbanden veel gevoeliger voor schade door kuilen of ruwe wegoppervlakken.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de 3008 SUV is behoorlijk indrukwekkend; het heeft allerlei futuristisch ogende features die zeer functioneel en gebruiksvriendelijk zijn. Het middelpunt hiervan is de geheel nieuwe “Panoramic i-Cockpit” layout, met een wrap-around scherm dat bijna de hele breedte van het dashboard beslaat. Dit is een elegant ontwerp waarbij het digitale instrumentenpaneel en het centrale infotainmentscherm zijn geรฏntegreerd in รฉรฉn doorlopend, indrukwekkend ogend geheel.
Het heeft een dual 10-inch HD schermopstelling als je de Allure-uitvoering krijgt, maar als je voor de GT gaat, krijg je een enorm 21-inch gebogen zwevend HD-scherm. Het is niet alleen decoratief; het is het hoofdonderdeel van het infotainmentsysteem en het helpt om de cabine een moderne, hightech uitstraling te geven. De graphics zijn scherp, en de vloeiende animaties zorgen ervoor dat alles premium aanvoelt.
Wat materialen betreft heeft Peugeot niet bezuinigd. De cabine zit vol zachte oppervlakken, vooral op plekken die je vaak aanraakt. Het dashboard en de bovenste deurpanelen zijn bedekt met dit mooie stoffenmateriaal dat niet alleen mooi oogt maar ook geweldig aanvoelt, en dat onderscheidt de 3008 echt van veel van zijn concurrenten. Ga je voor de hogere uitvoeringen, dan kun je zelfs Alcantara krijgen, en dat maakt alles nog luxueuzer.
De ventilatieroosters zijn ook het vermelden waard. Ze zijn allemaal horizontaal en gestroomlijnd en passen perfect in het dashboard zodat alles er mooi en modern uitziet. Peugeot heeft zelfs de versnellingspook naar het dashboard verplaatst, waardoor er ruimte vrijkomt in de middenconsole voor een strakkere, meer gestroomlijnde look.
Een handige feature zijn de “Light Toggles” net onder het touchscreen. Dit zijn programmeerbare knoppen waarmee je direct je favoriete functies kunt uitvoeren, zonder ze in de menu’s te hoeven zoeken. Het is een slimme mix van het tactiele gevoel van fysieke knoppen en de flexibiliteit van een digitale interface.
Zelfs het stuurwiel krijgt een andere touch afhankelijk van de uitvoering. De Allure-uitvoering heeft een klein, met leder bekleed stuurwiel met glanzend zwarte bedieningsknoppen en Stene Grey accenten. Upgrade je naar de GT-uitvoering, dan krijg je een sportiever geperforeerd lederen stuurwiel met Cast Iron decoraties, Iced Clay stiksels, en een glanzend zwart inzetstuk met het GT-logo, wat een vleugje flair toevoegt.
De sfeerverlichting in de GT-uitvoering is behoorlijk cool. Je hebt een soort dag-en-nacht indirecte verlichting op het dashboard en het voorste deurpaneel, en onder het 21-inch panoramische display. Deze verlichting verandert met de rijmodi en kan worden aangepast naar acht verschillende kleuren zodat je je interieur eruit kunt laten zien zoals jij dat wilt. Daarnaast voegt de GT-uitvoering enkele mooie details toe zoals op aluminium lijkende pedalen, voetensteun, en roestvrijstalen dorpellijsten met ‘PEUGEOT’ erop gespeld, waardoor het interieur wat klassieker oogt.
Exterieur Uiterlijk
Het uiterlijk van de 3008 heeft een groot risico genomen met het design vergeleken met de oude versie, met een veel dynamischere en bijna futuristische uitstraling. Het profiel heeft een vloeiende, bijna coupรฉ-achtige verschijning gekregen, met een aflopende daklijn die het een sportieve look geeft zonder te veel hoofdruimte op te offeren.
Aan de voorkant valt Peugeot’s nieuwste designtaal direct op. De grote, gedurfde grille heeft een uniek ontwerp dat je aandacht trekt en de 3008 heeft een zeer sterke, zelfverzekerde uitstraling. Hij heeft smalle, puntige koplampen met Peugeot’s kenmerkende “drievoudige klauw” LED dagrijverlichting. Dit dramatische lichtontwerp is niet alleen esthetisch fraai, maar geeft ook uitstekend licht, dus het is niet alleen mooi maar dient ook zijn doel.
Als je het zijaanzicht bekijkt, zie je sterke karakterlijnen en een zwevend dak-effect, gecreรซerd door slimme zwarte afwerkingselementen. Een van de opvallende kenmerken is het C-stijl ontwerp. Het raam hier is eigenlijk kleiner dan het lijkt, wat een illusie creรซert van een groter glasoppervlak dat bijdraagt aan de moderne en slanke uitstraling van de auto.
De dorpels, wielkasten en onderrand van de deuren zijn uitgevoerd in een getextureerd zwart om de SUV een robuust contrast te geven tegen de carrosseriekleur. De extra donker getinte achterste zijruiten en achterruit dragen niet alleen bij aan het slanke uiterlijk, maar bieden ook extra privacy. Zelfs de verborgen afdichtstrips dragen bij aan het strakke, opgeruimde design. Als je voor de GT gaat, heb je het Black Diamond-dak en achterspoiler, en dat geeft je een zeer onderscheidende two-tone look.
De 3008 zet het gedurfde thema door aan de achterkant. De achterlichten imiteren ook het klauwthema van de voorkant zodat het hele thema doorloopt. Een glanzend zwarte strip tussen de achterlichten heeft de ‘PEUGEOT’-letters, zodat iedereen weet wat je rijdt. De achterbumper heeft ook Meteor Grey accenten en een onderrand in getextureerd zwart om bij de voorkant te passen. De achterklep heeft een spoiler in carrosseriekleur, of Black Diamond op het GT-model, wat er mooi uitziet en ook helpt bij de aerodynamica. Afhankelijk van het model zie je badges zoals ‘3008’, ‘E-3008’, ‘Hybrid’, of ‘Plug-in Hybrid’ die duidelijk je gekozen variant laten zien. Als je goed kijkt, zie je kleine vinnen of schubben ontworpen voor optimale luchtstroom.
Comfort En Gemak
De hoge zitpositie is een van de eerste dingen die je opvalt. Het geeft je een geweldig zicht op de weg, wat een groot pluspunt is voor een SUV in dit segment.
Zelfs de stoelen zelf zijn ergonomisch ontworpen, zodat je zelfs tijdens lange ritten niet oncomfortabel wordt. Als je voor de hogere uitvoeringen gaat, word je verwend met verwarmde en geventileerde stoelen, plus een massagefunctie voor de bestuurdersstoel. En als je op zoek bent naar een vleugje luxe, is de optionele Nappa lederen bekleding moeilijk te verslaan. De gewone stoffen stoelen zijn echter ook zeer prettig en kunnen op super warme dagen zelfs nog comfortabeler zijn omdat ze beter ademen.
Een leuke eigenschap van het interieur van de 3008 is het programmeerbare hotkey-paneel net onder het primaire touchscreen. Het heeft programmeerbare sneltoetsen voor je favoriete functies, waarbij het gemak van een touchscreen wordt gecombineerd met de tactiele feedback van echte knoppen.
Ook je achterpassagiers komen niets tekort. Er is veel been- en hoofdruimte (afgezien van de aflopende daklijn). De achterbank heeft ook een 40/20/40-split waardoor langere items kunnen worden vervoerd zonder het zitcomfort voor passagiers in gevaar te brengen. En ja, de middelste zitplaats is daadwerkelijk bruikbaar voor volwassenen, tenminste op kortere ritten – een prettige eigenschap die je niet altijd krijgt in deze klasse.
Wat betreft klimaatbeheersing werkt het systeem behoorlijk goed, maar de temperatuurregeling gebeurt voornamelijk via het touchscreen of die programmeerbare knoppen. Hoewel sommigen de traditionele fysieke bediening misschien zullen missen, is de gekoelde middenconsole opbergruimte een doordachte toevoeging, perfect voor het koel houden van drankjes tijdens lange reizen.
De 3008 heeft ook wat futuristische technologie met deze geweldige spraakassistent die ChatGPT gebruikt. Je hoeft dus niet als een robot te praten om hem te bedienen, dus het zou veel veelzijdiger kunnen zijn dan elk regulier spraaksysteem in een auto. De prestaties in de praktijk moeten nog blijken, maar het is een interessante blik op wat de toekomst in petto heeft voor autotechnologie.
Opbergruimte is een ander gebied waar de 3008 uitblinkt. De middenconsole is enorm en voorzien van rubber en er is ook een draadloze oplaadpad voor je telefoon. De deurvakken zijn echt groot en er zijn veel andere kleine vakjes en compartimenten in de cabine voor al je kleine spullen.
Terug naar de aandrijflijn, het mild hybrid systeem is mijlenver vooruit op de meeste concurrentie en het maakt zelfs een beetje elektrisch rijden mogelijk in de stad. Dit helpt niet alleen met brandstofefficiรซntie maar maakt je rit ook soepeler, vooral in stop-and-go verkeer.
Veiligheid En Beveiliging
De 3008 heeft een volledig scala aan veiligheidsfuncties, wat Peugeot’s toewijding aan passagiersveiligheid en botsingsvermijding demonstreert. Alle modellen komen standaard met Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Keeping Assist, en een high-definition achteruitrijcamera met een 180-graden zicht.
De Peugeot 3008 heeft adaptieve airbags voor bestuurder en voorpassagier (met deactiveringsmogelijkheid voor de voorpassagier-airbag), zij-airbags voor de voorstoelen, en gordijnairbags voor de voor- en achterste zitplaatsen. Deze multi-airbag opstelling zorgt voor bescherming vanuit vele impacthoeken, wat zeer geruststellend is in het geval van een botsing.
Standaard op alle uitvoeringen van de 3008 is het Safety Plus Pack, dat veel ADAS-functies bevat. Dit pakket bevat cruise control met snelheidsbegrenzer, een geavanceerd noodremsysteem dat gebruik maakt van zowel een videocamera als radar, een actief rijstrookassistentiesysteem, uitgebreide verkeersbordherkenning met snelheidsaanbevelingen, en een waarschuwingssysteem voor bestuurdersopmerkzaamheid. Deze systemen helpen samen de bestuurder om ongelukken te voorkomen in veel verschillende rijsituaties.
Meer geavanceerde ADAS komt standaard op hogere uitrustingsniveaus of optionele pakketten, zodat de 3008 Level 2 semi-autonoom rijden kan bereiken. Dat omvat adaptieve cruise control met stop-and-go functie, wat erg prettig is tijdens druk verkeer. De rijstrookassistentie werkt uitstekend; het houdt de auto in zijn rijstrook op snelwegen.
Het 360-graden camerasysteem, beschikbaar als optie, is vooral nuttig gezien de grootte van de 3008. Het heeft geweldig zicht rondom de auto, wat parkeren en rijden in kleine ruimtes veel gemakkelijker maakt. Dit wordt gecombineerd met voor- en achterparkeersensoren, die op vrijwel alle modellen zijn uitgerust.
Peugeot heeft ook enkele unieke veiligheidsfuncties, zoals een nachtzichtsysteem in de duurdere modellen. Het gebruikt een infraroodcamera om voetgangers of dieren buiten het bereik van de koplampen te detecteren en projecteert vervolgens het beeld in het digitale instrumentenpaneel.
De 3008 lijkt structureel solide, maar op het moment van schrijven heeft Euro NCAP nog geen officiรซle crashtest resultaten vrijgegeven voor dit nieuwe model. Dat gezegd hebbende, het is een Peugeot, en het heeft al deze geweldige veiligheidsfuncties, dus het zou goed moeten presteren in die crashtests.
Hoe Rijdt Het?
De 3008 SUV biedt een geheel nieuwe rijervaring met zijn focus op comfort en verfijning, in plaats van sportieve dynamiek, wat resulteert in een gemakkelijke en ontspannen voortgang. De zitpositie is hoog, wat goed zicht biedt, en de besturing is licht, dus het is gemakkelijk te manoeuvreren in de stad, ondanks dat het een groter voertuig is.
Hij ligt zeer stabiel op de snelweg en rijdt soepel. De standaard 19-inch wielen passen goed bij de vering en absorberen de oneffenheden in de weg behoorlijk goed. Hij helt wel iets over in de bochten (comfort-georiรซnteerde SUV immers), maar niet te veel, en het doet niet echt afbreuk aan de totale rijervaring.
Zelfs de mild hybrid aandrijflijn is zeer soepel en stil, vooral bij lage snelheden, waar de elektromotor veel van de belasting op zich neemt bij het voortstuwen van het voertuig. Wanneer de benzinemotor inschakelt, is dit nauwelijks merkbaar, maar er is een merkbare trilling, zoals bij driecilinder motoren, bij hard accelereren.
Op de snelweg komt de 3008 echt tot zijn recht. Het is zeer stil in de cabine, zelfs bij hoge snelheid, met weinig wind- en weggeluid. De adaptieve cruise control is geweldig in combinatie met de rijstrookassistentie, waardoor lange ritten veel minder stressvol zijn.
Qua prestaties is het vermogen van 136 pk ruim voldoende voor bijna elke situatie. De 0-100 km/u tijd van 10,2 seconden is niet bijzonder snel, maar het directe koppel van de elektromotor helpt om de auto responsiever te laten aanvoelen in alledaagse rijsituaties.
Een voordeel is het uitstekende brandstofverbruik – het hybride systeem betaalt zich echt uit in de stad. In de stad kan het verbruik oplopen tot 20 km/l (5 l/100km), wat niet slecht is voor dit type auto. Alleen op de snelweg (qua brandstofverbruik) blijft het wat achter, maar zelfs dan is het nog steeds zeer concurrerend in zijn klasse.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De nieuwe 3008 heeft een zeer concurrerende bagageruimte met 520 liter ruimte met alle stoelen omhoog, wat gemakkelijk kan concurreren met de meeste middelgrote SUV-concurrenten. Dit zou voldoende moeten zijn voor gemiddeld gezinsgebruik, of het nu gaat om een paar koffers voor een weekend, of een grote boodschappen.
Een ander geweldig aspect van de bagageruimte is dat deze zeer praktisch van vorm is. De laadruimte is goed geproportioneerd, met minimale indringing van de wielkasten, waardoor de beschikbare ruimte efficiรซnt kan worden gebruikt. Het heeft een lage laaddrempel (voor een SUV in ieder geval) die het veel gemakkelijker maakt om grote/zware spullen in en uit te laden.
Peugeot heeft echter enkele zeer mooie stappen gezet in de richting van het gebruiksvriendelijker maken van de bagageruimte. Het heeft een variabele vloerhoogte die kan worden verlaagd om een doorlopende laadvloer te creรซren met de achterbank neergeklapt. Hij staat lager voor meer laadruimte maar staat hoger zonder opstap in de kofferbak, zodat het gemakkelijker is om zware spullen erin te zetten.
De achterbank klapt 40/20/40 neer, wat zorgt voor grote veelzijdigheid bij het vervoeren van langere items terwijl er nog steeds passagiers kunnen worden vervoerd. Hij heeft 1.480 liter laadruimte (met de stoelen volledig neergeklapt natuurlijk), dus hij kan grotere ladingen aan.
Andere kenmerken zijn sjor-ogen in elke hoek van de bagageruimte, een 12V-aansluiting en handige LED-verlichting. Sommige modellen hebben ook een handsfree elektrische achterklep, die kan worden geopend door een voet onder de achterbumper te zwaaien – een handige functie wanneer je met volle boodschappentassen bij de auto aankomt.
Comfort Achterbank
De achterbank van de Peugeot 3008 heeft meer ruimte dan het vorige model, dus er is meer comfort voor passagiers. De auto heeft een coupรฉ-achtige daklijn, maar er is nog steeds veel hoofdruimte, zelfs voor lange volwassenen. Dit komt deels doordat het heuppunt van de achterbank iets verhoogd is.
Er is veel beenruimte voor deze klasse, profiterend van de langere wielbasis van deze nieuwe generatie. Volwassenen van gemiddelde lengte zouden voldoende knieruimte moeten hebben, zelfs wanneer de persoon voor hen lang is. De vloer is bijna vlak behalve een lichte dip in het midden, wat het comfortabel maakt voor de middelste persoon op korte ritten.
De achterbank is goed gepolsterd en zeer ondersteunend, met een prettige rugleuninghoek, wat comfortabel zou moeten zijn op langere ritten. De buitenste zitplaatsen zijn gevormd, en de middelste zitplaats is vlak en iets hoger, zoals gebruikelijk is in dit type voertuig.
Wat comfort features betreft, heeft de GT-uitvoering enkele mooie luxueuze details voor de achterpassagiers. Onderdeel van de Executive Mistral interieuroptie is dat de buitenste achterstoelen verwarmbaar zijn. Dit voegt een mooi detail toe voor de achterpassagiers, vooral wanneer de auto koud is, waardoor de achterbank des te luxueuzer wordt.
Ook aan de achterpassagiers is gedacht met ventilatieroosters om te zorgen voor een goede luchtcirculatie achterin. Er zijn ook twee USB-C-oplaadpoorten en een 12V-aansluiting om aan de oplaadbehoeften van de huidige gadgets te voldoen. De deurvakken zijn ook groot genoeg om waterflessen in te houden.
Voor gezinnen met kleine kinderen zijn er ISOFIX-bevestigingspunten op de twee buitenste achterstoelen, zodat kinderzitjes gemakkelijk kunnen worden vastgezet. De achterdeuren openen wijd, waardoor het veel gemakkelijker is om kinderen of grote voorwerpen in te laden.