Na vier succesvolle jaren op de markt staat Skoda klaar om zijn vlaggenschip elektrisch voertuig te revolutioneren met een uitgebreide vernieuwing van de Enyaq en Enyaq Coupรฉ modellen. De Tsjechische autofabrikant heeft de eerste beelden onthuld van zijn opnieuw vormgegeven elektrische SUV, die een gedurfde afwijking van zijn conventionele ontwerptaal laat zien en verbeterde prestatiemogelijkheden belooft.
De meest opvallende transformatie is zichtbaar aan de voorkant, waar Skoda zijn innovatieve Tech-Deck Face introduceert, die het traditionele grille-ontwerp vervangt. Deze moderne benadering kenmerkt zich door een onderscheidende gesplitste lichtopstelling, aangevuld met een evolutionair bumperontwerp dat de elektrische identiteit van het voertuig benadrukt. In een opmerkelijke afwijking van de traditie heeft Skoda zijn iconische motorkap-embleem vervangen door elegante “Skoda” letters, terwijl donkere chromen accenten een premium touch toevoegen aan het algemene uiterlijk.
Als toevoeging aan zijn visuele aantrekkingskracht introduceert Skoda een exclusieve Olibo Green kleuroptie voor de Enyaq-serie, die klanten een frisse en onderscheidende keuze biedt. Het achterste deel, hoewel het enkele vertrouwde elementen behoudt, zal naar verwachting updates krijgen waaronder opnieuw ontworpen achterlichten en een gemodificeerde bumper, hoewel specifieke details nog niet bekend zijn gemaakt.
Model | Batterij | Vermogen | Bereik (WLTP) | Acceleratie (0-100 km/u) | Topsnelheid | DC Snelladen |
---|---|---|---|---|---|---|
Enyaq 50 | 52 kWh | 125 kW | 377 km | 9,1 seconden | 160 km/u | Tot 145 kW |
Enyaq 85 | 77 kWh | 210 kW | 580 km | 6,7 seconden | 180 km/u | Tot 175 kW |
Enyaq Coupรฉ 85 | 77 kWh | 210 kW (282 pk) | 573 km | 6,7 seconden | 180 km/u | Tot 175 kW |
Enyaq Coupรฉ RS | 77 kWh | 250 kW (335 pk) | 547 km | 5,5 seconden | 180 km/u | Tot 175 kW |
De Enyaq-serie biedt nu een indrukwekkend aanbod aan aandrijflijnen, beginnend met de instap Enyaq 50, die is uitgerust met een 52 kWh accupakket gekoppeld aan een 125 kW permanente magneet synchrone motor. Deze configuratie levert een opmerkelijk WLTP-bereik van 377 kilometer en kan in 9,1 seconden van 0-100 km/u accelereren, met DC-snellaadmogelijkheden tot 145 kW.
De krachtigere Enyaq 85 variant beschikt over een groter 77 kWh accupakket en een 210 kW motor, wat de prestaties aanzienlijk verbetert met een 0-100 km/u tijd van 6,7 seconden en een indrukwekkend WLTP-bereik van 580 kilometer. Het beschikt ook over verbeterde DC-snellaadmogelijkheden tot 175 kW, waardoor het nog geschikter is voor lange afstanden.
De Enyaq Coupรฉ varianten behouden vergelijkbare indrukwekkende specificaties, waarbij de Enyaq Coupรฉ 85 is uitgerust met achterwielaandrijving en een enkele 210 kW motor die 282 pk levert. De topversie Enyaq Coupรฉ RS gebruikt een setup met twee motoren die samen 250 kW (335 pk) produceren met vierwielaandrijving, waarmee hij in slechts 5,5 seconden van 0-100 km/u accelereert. Ondanks hun prestatieverschillen delen beide Coupรฉ modellen een 77 kWh accupakket, waarbij de 85 variant tot 573 km bereik haalt en het RS model 547 km op een enkele lading bereikt.
De timing van de vernieuwde Enyaq is bijzonder strategisch en valt samen met de lancering van zijn kleinere broer, de Elroq. Beide voertuigen delen vergelijkbare designelementen tot aan de C-stijl, wat zorgt voor een coherente familie-uitstraling terwijl ze hun eigen identiteit behouden. Insiders uit de industrie suggereren dat de vernieuwde Enyaq mogelijk een concurrerender prijsstelling zal krijgen, na de positionering van de Elroq die ongeveer โฌ8.000 onder het huidige prijspunt van de Enyaq ligt.
De officiรซle onthulling van zowel de vernieuwde Enyaq als Enyaq Coupรฉ staat gepland voor januari 2025, wat een belangrijke mijlpaal markeert in Skoda’s elektrische voertuig reis.