2025 Zeekr 7X Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOiRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Core RWD 75 kWh | Long Range RWD 100 kWh | Privilege AWD 100 kWh |
---|---|---|---|
Motortype | Elektrisch (Enkele Motor) | Elektrisch (Enkele Motor) | Elektrisch (Dubbele Motor) |
Versnellingsbak | Elektrische auto eentraps versnellingsbak | Elektrische auto eentraps versnellingsbak | Elektrische auto eentraps versnellingsbak |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Enkele versnelling (Elektrisch) | Enkele versnelling (Elektrisch) | Enkele versnelling (Elektrisch) |
Max. Vermogen | 310 kW/421 pk | 310 kW/421 pk | 470 kW/639 pk |
Max. Koppel | 440 Nm | 440 Nm | 710 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Core RWD | Long Range RWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|
Accutype | LFP | NMC | NMC |
Accucapaciteit (nominaal) | 75 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
Nominale spanning AC/DC | 800V | 800V | 800V |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 17,8 kWh/100km | 17,7 kWh/100km | 19,9 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 480 km | 615 km | 543 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 480 kW | 480 kW | 480 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Boordlader | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
AC-laadtijd (22 kW tot 100% SOC) | 4,5 uur (10-100%) | 5,5 uur (10-100%) | 5,5 uur (10-100%) |
DC-snelladen (tot 80%) | 13 min (10-80% bij 360 kW) | 16 min (10-80% bij 360 kW) | 16 min (10-80% bij 360 kW) |
Locatie laadaansluiting | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Accugarantie | 8 jaar / 200.000 km | 8 jaar / 200.000 km | 8 jaar / 200.000 km |
Aanvullende kenmerken | – Warmtepomp<br>- V2L-voorbereid (3,3 kW)<br>- 800V-platform | – Warmtepomp<br>- V2L-voorbereid (3,3 kW)<br>- 800V-platform | – Warmtepomp<br>- V2L-voorbereid (3,3 kW)<br>- 800V-platform |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Core RWD | Long Range RWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 539L (kofferbak) + 66L (frunk) | 539L (kofferbak) + 66L (frunk) | 539L (kofferbak) + 42L (frunk) |
Verdeling achterbank | 60/40 | 60/40 | 60/40 |
Verstelling voorstoelen | 8-voudig elektrisch met geheugen | 8-voudig elektrisch met geheugen | 8-voudig elektrisch met geheugen |
In hoogte verstelbare stoelen | Ja (onderdeel van 8-voudige elektrische verstelling) | Ja (onderdeel van 8-voudige elektrische verstelling) | Ja (onderdeel van 8-voudige elektrische verstelling) |
Verwarmde voorstoelen | Ja | Ja | Ja |
Geventileerde voorstoelen | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) |
Verwarmde achterstoelen | Ja | Ja | Ja |
Relaxatiefunctie voor voorstoelen | Optionele massagefunctie (met Comfort Pakket) | Optionele massagefunctie (met Comfort Pakket) | Optionele massagefunctie (met Comfort Pakket) |
Lendensteun bestuurdersstoel | Ja, elektrisch verstelbaar | Ja, elektrisch verstelbaar | Ja, elektrisch verstelbaar |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | Stof (Bermuda Slope, Zwart) | Stof (Bermuda Slope, Zwart); Optioneel: Geperforeerd Nappa & PU leer (Charcoal Black) | Geperforeerd Nappa & PU leer (Charcoal Black) |
Verwarmd stuurwiel | Ja | Ja | Ja |
Stuurwielverstelling | Handmatig verstelbaar | Handmatig verstelbaar; Optioneel: 4-voudig elektrisch met geheugen | 4-voudig elektrisch met geheugen |
Omgevingslicht | Ja | Ja | Ja |
Glazen schuif-/kanteldak | Panoramadak met elektrisch zonnescherm | Panoramadak met elektrisch zonnescherm | Panoramadak met elektrisch zonnescherm |
Verstelling 2e zitrij | 2-weg elektrisch | 2-weg elektrisch | 2-weg elektrisch |
ISOFIX-bevestiging kinderzitje | Ja | Ja | Ja |
Klimaatregeling | 3-zone | 3-zone | 3-zone |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk Categorie | Core RWD | Long Range RWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||
Deurvakken | Opbergruimte in voor- en achterdeuren | Opbergruimte in voor- en achterdeuren | Opbergruimte in voor- en achterdeuren |
Middenconsole | 2 Draadloze telefoonopladers | 2 Draadloze telefoonopladers | 2 Draadloze telefoonopladers |
Achterste opbergruimte | 60/40 split rugleuning & opbergvakken onder | 60/40 split rugleuning & opbergvakken onder | 60/40 split rugleuning & opbergvakken onder |
Kofferbak/Frunk volume | 539L kofferbak + 66L frunk | 539L kofferbak + 66L frunk | 539L kofferbak + 42L frunk |
Klimaatregeling | |||
Systeemtype | 3-zone klimaatregeling | 3-zone klimaatregeling | 3-zone klimaatregeling |
Luchtkwaliteitsfuncties | Niet specifiek vermeld | Niet specifiek vermeld | Optioneel luchtkwaliteit-geursysteem (met Advanced Cockpitpakket) |
Voorconditionering | Ondersteund via Zeekr Connected-app | Ondersteund via Zeekr Connected-app | Ondersteund via Zeekr Connected-app |
Aanvullende functies | Warmtepomp | Warmtepomp | Warmtepomp |
Interieurmaterialen | |||
Stoelbekleding | Stof (Bermuda Slope, Zwart) | Stof (Bermuda Slope, Zwart); Optioneel: Geperforeerd Nappa & PU leer (Charcoal Black) | Geperforeerd Nappa & PU leer (Charcoal Black) |
Stuurwiel | Leder, handmatig verstelbaar | Leder, handmatig verstelbaar; Optioneel: 4-voudig elektrisch met geheugen | Leder, 4-voudig elektrisch met geheugen |
Interieurverlichting | |||
Omgevingsverlichting | Standaard omgevingslicht | Standaard omgevingslicht | Standaard omgevingslicht |
Technologie & Connectiviteit | |||
Digitale ervaring | 16-inch 3,5K mini-LED-middendisplay, 13-inch HD LCD-instrumentenpaneel | 16-inch 3,5K mini-LED-middendisplay, 13-inch HD LCD-instrumentenpaneel | 16-inch 3,5K mini-LED-middendisplay, 13-inch HD LCD-instrumentenpaneel |
Optionele displays | Optioneel 36,2-inch Head-Up Display met Augmented Reality (Advanced Cockpitpakket) | Optioneel 36,2-inch Head-Up Display met Augmented Reality (Advanced Cockpitpakket) | Optioneel 36,2-inch Head-Up Display met Augmented Reality (Advanced Cockpitpakket) |
Geluidssysteem | Zeekr Sound System: 10 luidsprekers + subwoofer | Zeekr Sound System: 10 luidsprekers + subwoofer | Zeekr Sound System: 10 luidsprekers + subwoofer |
Premium audio-optie | Optioneel: 21 luidsprekers (2.160W met Dolby Sound) met professionele AI-geluidsafstemming (Advanced Cockpitpakket) | Optioneel: 21 luidsprekers (2.160W met Dolby Sound) met professionele AI-geluidsafstemming (Advanced Cockpitpakket) | Optioneel: 21 luidsprekers (2.160W met Dolby Sound) met professionele AI-geluidsafstemming (Advanced Cockpitpakket) |
Connectiviteit | 5G/WIFI/WIFI-hotspot, USB-C-poorten (voor en achter) | 5G/WIFI/WIFI-hotspot, USB-C-poorten (voor en achter) | 5G/WIFI/WIFI-hotspot, USB-C-poorten (voor en achter) |
Verwerkingskracht | Qualcomm Snapdragon 8295-chip met 4 GB geheugen en 32 GB opslag | Qualcomm Snapdragon 8295-chip met 4 GB geheugen en 32 GB opslag | Qualcomm Snapdragon 8295-chip met 4 GB geheugen en 32 GB opslag |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Core RWD | Long Range RWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|
Massa rijklaar (kg) | 2.395 | 2.415 | 2.535 |
Totaalgewicht (kg) | — | — | — |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | — | — | — |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Max. kogeldruk (kg) | — | — | — |
Max. dakbelasting (kg) | — | — | — |
Specificatie | Core RWD | Long Range RWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|
Vanafprijs | โฌ52.990 | โฌ55.990 | โฌ62.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Core | Long Range | Privilege |
Accutype | LFP | NMC | NMC |
Accucapaciteit | 75 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
Elektrisch energieverbruik (WLTP) | 17,8 kWh/100km | 17,7 kWh/100km | 19,9 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP gecombineerd) | 480 km | 615 km | 543 km |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Enkele versnelling (Elektrisch) | Enkele versnelling (Elektrisch) | Enkele versnelling (Elektrisch) |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 310 kW/421 pk | 310 kW/421 pk | 470 kW/639 pk |
Maximaal koppel | 440 Nm | 440 Nm | 710 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,0 seconden | 6,0 seconden | 3,8 seconden |
Topsnelheid | 210 km/u | 210 km/u | 210 km/u |
Type elektromotor | Enkel | Enkel | Dubbel |
Systeemspanning | 800V | 800V | 800V |
DC-snellaadcapaciteit | 480 kW | 480 kW | 480 kW |
DC-laadtijd (10-80% bij 360kW) | 13 minuten | 16 minuten | 16 minuten |
AC-laadcapaciteit | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
AC-laadtijd (10-100%) | 4,5 uur | 5,5 uur | 5,5 uur |
Afmeting | Specificatie |
---|---|
Hoogte | 1.650 mm |
Breedte exclusief spiegels | 1.930 mm |
Breedte inclusief spiegels | 2.100 mm |
Lengte | 4.787 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Bodemvrijheid (voor) | 173 mm |
Bodemvrijheid (achter) | 172 mm |
Draaicirkel | 11,6 m |
Kenmerk Categorie | Core RWD | Long Range RWD | Privilege AWD |
---|---|---|---|
Vanafprijs & Positionering | |||
Vanafprijs | โฌ52.990 | โฌ55.990 | โฌ62.990 |
Aandrijflijn & Prestaties | |||
Accutype | LFP | NMC | NMC |
Accucapaciteit | 75 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
Type elektromotor | Enkele motor | Enkele motor | Dubbele motoren |
Aandrijfsysteem | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Maximaal vermogen | 310 kW / 421 pk | 310 kW / 421 pk | 470 kW / 639 pk |
Maximaal koppel | 440 Nm | 440 Nm | 710 Nm |
Acceleratie (0-100 km/u) | 6,0 seconden | 6,0 seconden | 3,8 seconden |
Topsnelheid | 210 km/u | 210 km/u | 210 km/u |
Elektrisch bereik (WLTP) | 480 km | 615 km | 543 km |
Energieverbruik (WLTP) | 17,8 kWh/100km | 17,7 kWh/100km | 19,9 kWh/100km |
Rijmodi | Standaard rijmodi | Standaard rijmodi | 6 rijmodi inclusief offroad |
Laadmogelijkheden | |||
Exterieurkenmerken | |||
Standaard velgen | 19-inch lichtmetalen aerodynamische velgen | 19-inch lichtmetalen aerodynamische velgen | 21-inch lichtmetalen velgen |
Optionele velgen | Niet beschikbaar | 20-inch lichtmetalen velgen | Niet beschikbaar |
Standaard exterieurkleur | Crystal White | Crystal White | Crystal White |
Optionele kleuren | Onyx Black, Tech Grey | Onyx Black, Tech Grey, Forest Green | Onyx Black, Tech Grey, Forest Green |
Contrasterend zwart dak | Niet standaard | Niet standaard | Standaard |
Dakrails | Standaard | Standaard | Standaard |
Koplampen | Matrix LED | Matrix LED | Matrix LED |
Achterklep | Elektrisch met stophoogteverstelling | Elektrisch met stophoogteverstelling | Elektrisch met stophoogteverstelling |
Panoramadak | Met elektrisch zonnescherm | Met elektrisch zonnescherm | Met elektrisch zonnescherm |
Privacy glas | Achter (vanaf B-stijl) | Achter (vanaf B-stijl) | Achter (vanaf B-stijl) |
Interieur & Comfort | |||
Bekleding | Stof (Bermuda Slope, Zwart) | Stof (Bermuda Slope, Zwart); Optioneel: Geperforeerd Nappa & PU leer (Charcoal Black) | Geperforeerd Nappa & PU leer (Charcoal Black) |
Verstelling voorstoelen | 8-voudig elektrisch met geheugen | 8-voudig elektrisch met geheugen | 8-voudig elektrisch met geheugen |
Lendensteun bestuurdersstoel | Elektrisch verstelbaar | Elektrisch verstelbaar | Elektrisch verstelbaar |
Verwarmde stoelen | Voor- en achteraan | Voor- en achteraan | Voor- en achteraan |
Geventileerde voorstoelen | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) |
Massagefunctie | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) |
Stuurwiel | Leder, handmatig verstelbaar | Leder, handmatig verstelbaar; Optioneel: 4-voudig elektrisch met geheugen | Leder, 4-voudig elektrisch met geheugen |
Verwarmd stuurwiel | Ja | Ja | Ja |
Verstelling achterbank | 2-weg elektrisch | 2-weg elektrisch | 2-weg elektrisch |
Achterbank split | 60/40 met opbergruimte eronder | 60/40 met opbergruimte eronder | 60/40 met opbergruimte eronder |
Klimaatregeling | 3-zone | 3-zone | 3-zone |
Sfeerverlichting | Standaard | Standaard | Standaard |
Draadloze telefoonladers | 2 | 2 | 2 |
Elektrische deuren | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) | Optioneel (met Comfort Pakket) |
Veiligheid & Rijassistentie | |||
Zeekr Assisted Drive | Standaard | Standaard | Standaard |
Belangrijkste kenmerken | – Omringende realiteit weergegeven in Cluster en AR HUD – Waarschuwing voor open deur – Adaptieve cruisecontrol – Rijstrookwisselcontrole – 3D digitale surround view-bewaking – Waarschuwing voor kruisend verkeer (voor en achter) – One-click om het raam te breken: bestuurderszijde – Automatische parkeerhulp | Gelijk aan Core RWD | Gelijk aan Core RWD |
Automatisch dimmende buitenspiegel | Niet standaard | Bestuurderszijde standaard | Bestuurderszijde standaard |
Remsysteem | Standaard | Standaard | Remschijf en 4-zuiger vaste remklauwen (voor), oranje gelakte remklauwen |
Connectiviteit & Technologie | |||
Middendisplay | 16-inch 3,5K mini-LED | 16-inch 3,5K mini-LED | 16-inch 3,5K mini-LED |
Instrumentenpaneel | 13-inch HD LCD | 13-inch HD LCD | 13-inch HD LCD |
Optioneel Head-Up Display | 36,2-inch met Augmented Reality (Advanced Cockpitpakket) | 36,2-inch met Augmented Reality (Advanced Cockpitpakket) | 36,2-inch met Augmented Reality (Advanced Cockpitpakket) |
Standaard geluidssysteem | 10 luidsprekers + subwoofer | 10 luidsprekers + subwoofer | 10 luidsprekers + subwoofer |
Premium geluidsoptie | 21 luidsprekers (2.160W met Dolby Sound) met AI-geluidsafstemming (Advanced Cockpitpakket) | 21 luidsprekers (2.160W met Dolby Sound) met AI-geluidsafstemming (Advanced Cockpitpakket) | 21 luidsprekers (2.160W met Dolby Sound) met AI-geluidsafstemming (Advanced Cockpitpakket) |
Connectiviteit | 5G/WIFI/WIFI-hotspot | 5G/WIFI/WIFI-hotspot | 5G/WIFI/WIFI-hotspot |
USB-poorten | USB-C-poorten voor en achter (18W/27W) | USB-C-poorten voor en achter (18W/27W) | USB-C-poorten voor en achter (18W/27W) |
Smartphone-integratie | Apple CarPlay / Android Auto | Apple CarPlay / Android Auto | Apple CarPlay / Android Auto |
Digitale sleutel | Deelbaar | Deelbaar | Deelbaar |
Processor | Qualcomm Snapdragon 8295 (4 GB RAM, 32 GB opslag) | Qualcomm Snapdragon 8295 (4 GB RAM, 32 GB opslag) | Qualcomm Snapdragon 8295 (4 GB RAM, 32 GB opslag) |
Spraakassistent | Zeekr GPT | Zeekr GPT | Zeekr GPT |
Navigatie | Optionele Premium Navigatie via App Store | Optionele Premium Navigatie via App Store | Optionele Premium Navigatie via App Store |
OTA-updates | Standaard | Standaard | Standaard |
Gezichtsherkenning | Standaard | Standaard | Standaard |
Chassis & Ophanging | |||
Voorwielophanging | Double Wishbone | Double Wishbone | Double Wishbone |
Achterwielophanging | Multi-Link | Multi-Link | Multi-Link |
Adaptieve ophanging | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Actieve luchtvering met continue demperregeling (CDC) |
Draaicirkel | 11,6m | 11,6m | 11,6m |
Bodemvrijheid (voor/achter) | 173/172 mm | 173/172 mm | 173/172 mm |
Besturing | Elektrische stuurbekrachtiging, snelheidsafhankelijk | Elektrische stuurbekrachtiging, snelheidsafhankelijk | Elektrische stuurbekrachtiging, snelheidsafhankelijk |
Garantie & Service | |||
Voertuiggarantie | 5+5 jaar / 100.000+100.000 km<br>(verlengd bij volgen van Zeekr’s serviceschema) | 5+5 jaar / 100.000+100.000 km<br>(verlengd bij volgen van Zeekr’s serviceschema) | 5+5 jaar / 100.000+100.000 km<br>(verlengd bij volgen van Zeekr’s serviceschema) |
Accugarantie | 8 jaar / 200.000 km | 8 jaar / 200.000 km | 8 jaar / 200.000 km |
Connected Services | Optioneel 1 jaar Premium Connectivity Services | Optioneel 1 jaar Premium Connectivity Services | Optioneel 1 jaar Premium Connectivity Services |
Geen Accessoires Beschikbaar
Pakket / Optie | Details | Beschikbaarheid | Prijs |
---|---|---|---|
Advanced Cockpitpakket | |||
Head-Up Display | 36,2-inch Head-Up Display met Augmented Reality-technologie | Beschikbaar op alle uitvoeringen (Core RWD, Long Range RWD, Privilege AWD) | โฌ1.400 voor het complete pakket |
Premium Geluidssysteem | Zeekr Sound System met 21 luidsprekers (2.160W en 71,4 Dolby Sound) met professionele AI-geluidsafstemming | Inbegrepen in Advanced Cockpitpakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Luidspreker in hoofdsteun | Speciale luidspreker in de hoofdsteun van de bestuurder voor verbeterde audioervaring | Inbegrepen in Advanced Cockpitpakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Luchtkwaliteitssysteem | Geursysteem voor verbetering van de luchtkwaliteit in de cabine | Inbegrepen in Advanced Cockpitpakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Comfort Pakket | |||
Elektrische deuren | Elektrische voor- en achterdeuren met elektrisch openen en sluiten, traploze stop, E-grendel | Beschikbaar op alle uitvoeringen, maar ALLEEN in combinatie met het Advanced Cockpitpakket | โฌ1.900 voor het complete pakket |
Geventileerde voorstoelen | Ventilatie voor bestuurders- en passagiersstoel met 3 standen | Inbegrepen in Comfort Pakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Massagefunctie | Massagefunctie voor bestuurders- en passagiersstoel met 3 intensiteitsniveaus | Inbegrepen in Comfort Pakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Lendensteun passagier | 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteun voor passagiersstoel | Inbegrepen in Comfort Pakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Zonneschermen achterruit | Elektrisch bedienbare zonneschermen achterruit | Inbegrepen in Comfort Pakket | Inbegrepen in pakketprijs |
Premium Navigatie | |||
Cloudgebaseerde kaarten | LIVE kaartgegevens geleverd via cloudconnectiviteit | Beschikbaar op alle uitvoeringen (Core RWD, Long Range RWD, Privilege AWD) | Prijs niet gespecificeerd |
Premium gebruikersinterface | Premium gebruikersinterface met realistisch 3D-beeld | Inbegrepen in Premium Navigatie | Inbegrepen in pakketprijs |
Verbeterde gebruikerservaring | Meer intuรฏtieve gebruikerservaring | Inbegrepen in Premium Navigatie | Inbegrepen in pakketprijs |
EV-planning | EV-routeplanning van wereldklasse met laadstops | Inbegrepen in Premium Navigatie | Inbegrepen in pakketprijs |
Interieur Bekledingsopties | |||
Nappa & PU Leren Interieur | Geperforeerde Nappa & PU leren bekleding in Charcoal Black | โข Standaard op Privilege AWD โข Optioneel op Long Range RWD โข Niet beschikbaar op Core RWD | โฌ600 bij toevoeging aan Long Range RWD |
Velgopties | |||
20-inch lichtmetalen velgen | Upgrade van standaard 19-inch velgen | โข Optioneel op Long Range RWD โข Niet beschikbaar op Core RWD โข Niet beschikbaar op Privilege AWD (komt standaard met 21-inch) | Prijs niet gespecificeerd |
Connected Services | |||
Premium Connectivity Services | Uitgebreide connectiviteitsdiensten inclusief streaming-mogelijkheden | Optioneel op alle uitvoeringen | Prijs niet gespecificeerd voor het 1-jarig abonnement |
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Zeekr 7X Te Kopen?
De 2025 Zeekr 7X maakt zijn debuut in Europa, en eerlijk gezegd is het een behoorlijk interessante speler in het segment van middelgrote luxe elektrische SUV’s. Met een lengte van 4,78 meter en een wielbasis van 2,9 meter komt dit voertuig van de Geely Group โ je weet wel, dezelfde groep die eigenaar is van Volvo. Het komt rechtstreeks in concurrentie met enkele grote namen zoals de Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, ล koda Enyaq, Xpeng G6, en zelfs high-end modellen zoals de Porsche Macan Electric en Audi Q6 e-tron.
Over het ontwerp gesproken – Het is ontworpen in Zeekr’s studio in Gรถteborg, Zweden. Het heeft een mooie mix van een strakke Europese stijl gecombineerd met de efficiรซntie van Chinese productie. En raad eens? Ze bieden het ook aan tegen behoorlijk concurrerende prijzen โ beginnend bij โฌ52.990 voor het instapmodel Core RWD, โฌ55.990 voor de Long Range RWD-versie, en dan oplopend tot โฌ62.990 voor de high-performance Privilege AWD-variant in Nederland.
Wat de 7X echt onderscheidt van zijn concurrenten is het ruime interieur, hoogwaardige materialen, en geavanceerde technologie โ plus, de laadmogelijkheden zijn niet te onderschatten. Met een maximale laadsnelheid van 480kW dankzij de 800V-setup, kun je van 10% naar 80% batterij gaan in slechts ongeveer 13-16 minuten als je een krachtige lader vindt. Dat is indrukwekkend!
Bij het betreden van een markt die grotendeels wordt gedomineerd door de Tesla Model Y, die eigenlijk de standaard heeft gezet voor prestaties en efficiรซntie, is de 7X klaar om zijn stempel te drukken. Het biedt betere interieurkwaliteit, meer ruimte achterin, en sneller laden dan sommige concurrenten. En als je het vergelijkt met Europese modellen zoals de Audi Q6 e-tron, zul je merken dat het je dat premium gevoel geeft maar tegen een veel vriendelijkere prijs.
We hebben de 7X getest onder verschillende wegomstandigheden, en hij houdt zich echt staande in dit snel groeiende segment. Hoewel het nog niet overal in Europa verkrijgbaar is, kun je het al kopen in Nederland, Noorwegen en Zweden, met plannen om het in de komende twee jaar in nog eens zeven markten te introduceren. Spannende tijden in het vooruitzicht!
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 Zeekr 7X maakt echt indruk als het gaat om prestaties. Zelfs de basismodellen hebben behoorlijk wat power! Er zijn drie verschillende aandrijflijnen, elk met zijn eigen karakter en functies om aan verschillende rijstijlen te voldoen.
Laten we beginnen met de Core RWD. Deze versie heeft een enkele elektromotor aan de achterkant, die 310 kW (dat is ongeveer 421 pk) en 440 Nm koppel levert. Het is gekoppeld aan een 75 kWh LFP-batterij, wat betekent dat hij in slechts 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u kan gaan. Niet slecht voor een basismodel in deze klasse, toch? Bovendien biedt het een mooie balans tussen vermogen en efficiรซntie, met een WLTP-bereik van 480 km en een verbruik van 17,8 kWh per 100 km.
Dan is er de Long Range RWD. Je krijgt nog steeds dezelfde 310 kW motor, maar nu in combinatie met een grotere 100 kWh NMC-batterij. De acceleratie blijft 6,0 seconden, maar het bereik stijgt naar een fantastische 615 km. Het is ook iets efficiรซnter, met 17,7 kWh/100 km, waardoor het uitblinkt op het gebied van efficiรซntie, zelfs met die grotere batterij.
Als je op zoek bent naar iets wat wat spannender is, dan is de vlaggenschip Privilege AWD waar je moet zijn. Het voegt een tweede motor toe aan de voorkant, waardoor je vierwielaandrijving krijgt met een totaal vermogen van 470 kW (of 639 pk) en een forse 710 Nm koppel. Deze krachtpatser kan in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u schieten โ vrijwel gelijk aan sommige sportwagens! Toen we het uitprobeerden, was de acceleratie nog intenser dan de cijfers doen vermoeden. Je voelt die kracht echt, vooral als je op snelwegsnelheden rijdt. Het vermogen komt sterk en snel op, alsof het staat te popelen om je terug in je stoel te duwen.
Elk 7X-model heeft een transmissie met รฉรฉn versnelling, wat typisch is voor elektrische auto’s, dus je krijgt die soepele, naadloze acceleratie. Je kunt zelfs schakelen tussen drie rijmodi: Comfort, Standard en Sport. Elk van deze modi past de gaspedaalrespons en het vermogen aan. Eerlijk gezegd voelt de Privilege AWD in de Sport-modus als een beest, klaar om bij de minste aanraking van het gaspedaal vooruit te springen.
Wat echt opvalt is hoe goed de 7X presteert bij hogere snelheden. Terwijl sommige elektrische voertuigen hun scherpte verliezen als je sneller gaat, blijft de 7X doorchargen, zelfs voorbij de 100 km/u. Hij heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 210 km/u, waardoor hij meer dan geschikt is voor die onbeperkte stukken van de Duitse autobahn.
Over het thermische beheersysteem – Het is behoorlijk geavanceerd, waardoor hoogwaardige prestaties mogelijk zijn zonder merkbare vermogensdalingen. Dat is super belangrijk voor het vierwielaandrijvingsmodel, vooral wanneer het warmte genereert tijdens pittig rijden. De 800V elektrische architectuur schittert hier echt, waardoor ultrasnel laden mogelijk is en tegelijkertijd de algehele efficiรซntie en consistentie in prestaties wordt verbeterd.
Maar we moeten vermelden dat er momenten zijn waarop het enorme vermogen van de Privilege AWD aanvoelt alsof het te veel is voor het chassis. Je merkt misschien een wat onstabiel gevoel als je er hard aan trekt, vooral op minder dan perfecte wegen. Daarentegen hebben de versies met รฉรฉn motor de neiging om wat evenwichtiger aan te voelen, waarbij de vermogenslevering mooi samengaat met de mogelijkheden van het chassis. Het gaat allemaal om het vinden van dat perfecte evenwicht!
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Zeekr 7X?
Laten we het eens hebben over het remsysteem in de 2025 Zeekr 7X. Het is echt ontworpen om het forse gewicht en de indrukwekkende prestaties van deze premium elektrische SUV te beheren. Over het algemeen zijn de remmen van alle modellen behoorlijk solide en geven je dat vertrouwen dat je wilt tijdens het rijden. Maar als je kijkt naar het high-performance Privilege AWD-model, krijg je enkele opwindende upgrades.
De basis Core RWD en de Long Range RWD-modellen komen met een goed gedimensioneerd remsysteem dat meer dan geschikt is voor normaal rijden. De Privilege AWD gaat een stapje verder met grotere remschijven en 4-zuiger vaste remklauwen aan de voorkant, allemaal in een opvallende oranje afwerking. Het ziet er niet alleen sportief uit, maar verbetert ook het remvermogen om gelijke tred te houden met de toegevoegde prestaties.
Toen we deze remmen testten, voelden ze soepel en progressief aan. Eerlijk gezegd was de pedaalfeedback geweldig, waardoor het gemakkelijk was om te bepalen hoeveel druk je moet uitoefenen. Je krijgt een sterke initiรซle grip, maar het is niet te hard โ precies goed voor die manoeuvres op lage snelheid. En wanneer je ze echt op de proef stelt, houden deze remmen stand tegen vervaging, zelfs na het bereiken van hoge snelheden een paar keer. Dat toont aan dat ze een solide thermisch beheer hebben.
Laten we nu eens kijken naar het regeneratieve remsysteem. Je hebt drie niveaus om uit te kiezen: Standard, Strong en One-Pedal rijden. In de Standard-modus is het regeneratieve remmen vrij zacht, zodat je kunt uitrollen met nauwelijks vertraging wanneer je het gaspedaal loslaat. Maar schakel over naar de Strong-modus, en je zult zeker een merkbare toename voelen in hoeveel energie je terugwint โ wat betekent dat je minder afhankelijk bent van de fysieke remmen.
Over One-Pedal rijden gesproken, deze modus stelt je in staat om voornamelijk te rijden met alleen het gaspedaal. Wanneer je het volledig loslaat, zal de auto volledig tot stilstand komen. Het werkt, maar we merkten op dat de overgang van uitrollen naar regeneratief remmen soepeler is dan bij sommige andere modellen die we hebben geprobeerd. Het zou echter wat agressiever kunnen zijn aan het einde; het duurt wat langer dan je zou willen om volledig tot stilstand te komen.
Een andere coole functie van de 7X is de “Brake Assist”-instelling. Hiermee kunnen bestuurders aanpassen hoe het rempedaal reageert, wat een mooie toevoeging is die niet vaak voorkomt in dit segment. We vonden dat de standaardinstelling goed werkte voor de meeste situaties.
Het remsysteem is ook mooi geรฏntegreerd met de geavanceerde bestuurdersassistentiefuncties. Tijdens onze tests met automatisch noodremmen, trad het systeem effectief in werking en bracht het voertuig rustig tot stilstand zonder gedoe. Bovendien werkt de stabiliteitscontrole soepel samen met de remmen, wat helpt om alles stabiel te houden wanneer je snel moet manoeuvreren.
Wat echt indrukwekkend is, is hoe de 7X dat inconsistente gevoel vermijdt dat sommige elektrische voertuigen hebben bij het schakelen tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Het houdt een vrij natuurlijk en voorspelbaar gevoel gedurende het hele proces, wat zeker het vertrouwen van de bestuurder opbouwt, vooral in lastige situaties of noodgevallen.
Besturing En Ophanging
Als je kiest voor de Core RWD of de Long Range RWD-modellen, krijg je een conventioneel passief veersysteem. Het gebruikt een dubbele wishbone aan de voorkant en een multi-link setup aan de achterkant. Dit ontwerp draait helemaal om comfort terwijl het toch de controle behoudt voor die alledaagse ritten. In onze tests ontdekten we dat dit basisveersysteem echt goed geschikt is voor Europese wegen, en de meeste hobbels met gemak gladstrijkt. Interessant genoeg merkten enkele testers op dat ze de balans en stuurgevoel van dit passieve systeem eigenlijk prefereerden boven de luchtvering die in de hogere uitvoeringen te vinden is.
Als je naar het vlaggenschip Privilege AWD-model kijkt, word je verwend met het adaptieve luchtveringssysteem dat continue demperregeling (CDC) heeft. Deze fancy setup kan automatisch de rijhoogte en demping aanpassen op basis van hoe je rijdt of wat je kiest uit de instellingen. Je kunt het zelfs verlagen voor betere aerodynamica op de snelweg of verhogen met ongeveer 4,5 cm voor licht terreinrijden. Best cool, toch?
Echter, hoewel de luchtvering een vleugje luxe en flexibiliteit toevoegt, merkten we op dat het een beetje zweverig kan aanvoelen wanneer je het echt pusht op bochtige wegen. Er is zeker meer carrosserie-rol dan je zou verwachten. Natuurlijk maakt het overschakelen naar de Sport-modus het stijver, maar het schudt dat zweverige gevoel niet helemaal af. Het voordeel is dat het fantastisch werk doet bij het gladstrijken van die hoogfrequente hobbels, wat zorgt voor een vredige rit op goed geasfalteerde snelwegen.
Als het gaat om sturen, hebben alle modellen een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting met drie gewichtsinstellingen: Comfort, Standard en Sport. In de Comfort-modus is het super licht, wat geweldig is voor parkeren, maar je krijgt niet veel feedback. De Standard-modus voegt een beetje gewicht toe, maar het voelt nog steeds enigszins vaag. En dan is er de Sport-modus, die het zwaarst is, maar zelfs dan zou het degenen die verlangen naar dat echte weggevoel niet kunnen bevredigen. Bij snelwegsnelheden vonden we dat het sturen wat te zwaar kan aanvoelen, waardoor die kleine aanpassingen een beetje een workout worden.
Oh, en laten we het hebben over de wielgrootte โ het maakt echt uit voor hoe de 7X rijdt. De Core en Long Range modellen komen met 19-inch wielen, die het beste comfort en efficiรซntie leveren. Als je gaat voor de optionele 20-inch wielen op de Long Range, vind je een goede balans tussen stijl en comfort. Maar met de standaard 21-inch wielen van het Privilege-model wordt de rit zeker steviger. Je zult meer van de hobbels voelen, zelfs met de luchtvering die probeert alles glad te strijken.
In het algemeen weerspiegelt de afstelling van de ophanging van de 7X zijn Europese roots, waardoor het een steviger gevoel krijgt dat sommigen zou kunnen verrassen gezien het een Chinees merk is. Deze setup werkt geweldig op goed onderhouden wegen, maar het kan wat zenuwachtig aanvoelen op ruwere oppervlakken. En wanneer je snel van richting verandert, is de carrosseriecontrole okรฉ โ niet verbazingwekkend, maar het doet zijn werk. Je merkt het gewicht van de auto (dat varieert van ongeveer 2.395 tot 2.535 kg afhankelijk van het model) tijdens deze manoeuvres.
Voor alledaags rijden en die langere reizen is de ophanging echt goed doordacht, met focus op het comfortabel houden van passagiers terwijl het toch responsief genoeg is voor zelfverzekerde handling. Als je op zoek bent naar de meest gebalanceerde rijervaring, zou je de eenvoudigere passieve ophanging in de Core of Long Range modellen misschien zelfs beter vinden. Maar als je veelzijdigheid en de mogelijkheid om aan te passen waardeert, is het Privilege-model met zijn luchtvering zeker de manier om te gaan.
Welke Banden Gebruikt Het?
De 2025 Zeekr 7X biedt verschillende bandenopties op basis van het uitrustingsniveau, en elk heeft zijn eigen unieke kenmerken die echt van invloed kunnen zijn op hoe de auto presteert, hoe comfortabel deze aanvoelt, en hoe efficiรซnt hij is. Als je overweegt er een aan te schaffen, is het super belangrijk om deze verschillen te begrijpen zodat je de juiste keuze kunt maken voor jouw behoeften.
Laten we beginnen met de instapmodellen Core RWD en de middenklasse Long Range RWD-modellen. Deze komen standaard met 19-inch aerodynamische wielen gecombineerd met 255/50R19 banden. Eerlijk gezegd is deze configuratie vrijwel de perfecte balans, met een geweldig evenwicht tussen comfort, efficiรซntie en bereik in de hele line-up. De iets hogere zijwanden helpen bij het opvangen van vervelende wegbulten, wat over het algemeen een soepelere rit betekent. Tijdens onze tests merkten we echt hoe veel beter het rijcomfort was met deze 19-inch banden, vooral wanneer de wegen in slechte staat waren, vergeleken met enkele van de grotere wielopties.
Als je een Long Range RWD-koper bent en een uiterlijk wilt dat wat meer opvalt zonder te veel comfort op te offeren, kun je kiezen voor de 20-inch wielen met 255/45R20 banden. Deze maat is een soort tussenweg, die je een opvallender uiterlijk geeft terwijl de rijkwaliteit nog steeds behoorlijk blijft. We ontdekten dat de 20-inch configuratie wat steviger aanvoelde dan de 19-inch wielen, maar nog steeds goed presteerde op de meeste oppervlakken. Een ontwerper vertelde ons zelfs dat deze wielmaat de perfecte balans biedt tussen goed uitzien en praktisch zijn.
Dan is er het vlaggenschip Privilege AWD-model, dat wordt geleverd met grotere 21-inch wielen voorzien van 265/40R21 banden zowel aan de voor- als achterkant. Deze grotere wielen versterken zeker de uitstraling van de auto en geven hem een premium look, maar ze maken de rit wel wat steviger. Zelfs met de luchtvering betekenen de lagere zijwanden dat je meer van de texturen en bulten van de weg voelt binnen in de cabine. Bovendien kunnen die bredere banden wat meer weggeluid genereren, vooral op ruwere oppervlakken.
Tijdens onze tests ontdekten we dat de Continental SportContact banden echt goed presteerden op droge grip, waardoor het krachtige Privilege AWD-model zijn kracht goed kon benutten. De prestaties bij nat weer waren ook behoorlijk indrukwekkend, waarbij het vierwielaandrijvingssysteem goed samenwerkte met de banden om tractie te behouden wanneer het glad werd. Ze hielden goed stand tijdens het nemen van bochten, hoewel het gewicht van het voertuig de grenzen zou kunnen opzoeken als je te hard ging.
Eรฉn ding om in gedachten te houden als je een aankoop overweegt, is hoe de wielmaat de efficiรซntie en het bereik kan beรฏnvloeden. De grotere 21-inch wielen op de Privilege AWD leiden tot een iets hoger energieverbruik โ ongeveer 19,9 kWh/100km โ vergeleken met de 17,7 kWh/100km voor de Long Range RWD. Dit extra energieverbruik, samen met het toegevoegde gewicht en vermogen van het dual-motor systeem, verkleint het WLTP-bereik van 615 km naar 543 km.
Voor stadsritten, of als je het comfort en de efficiรซntie wilt maximaliseren, zijn die standaard 19-inch wielen de beste keuze. Als je vaak op ruwere wegen rijdt of het maximale bereik wilt halen, kun je het beste bij deze wielen blijven. Maar hey, als je meer geeft om hoe de auto eruitziet of af en toe wat sportiever wilt rijden, dan zijn de 20-inch wielen misschien precies goed voor jou. De 21-inch wielen zien er fantastisch uit, maar weet wel dat ze de rijkwaliteit een beetje kunnen compromitteren, dus het is de moeite waard om een proefrit te maken om te zien hoe ze aanvoelen voordat je je definitieve keuze maakt.
Interieur Uiterlijk
Bij het instappen van de 7X is de eerste indruk er een van ruimtelijkheid en moderne luxe. De horizontale dashboardindeling benadrukt de breedte van het voertuig terwijl het strakke, opgeruimde lijnen behoudt. In het midden van de middenconsole staat een 16-inch 3,5K mini-LED display met uitstekende resolutie, contrast en responsiviteit. Dit wordt aangevuld door een 13-inch digitaal instrumentenpaneel dat de bestuurder van scherpe, aanpasbare informatie voorziet.
Als het gaat om de materialen, springen deze er echt uit. Je vindt overal zachte oppervlakken. Het dashboard is gewikkeld in een gepolsterde, gestikte bekleding die luxe uitstraalt. In tegenstelling tot sommige concurrenten die misschien bezuinigen op materialen, behandelt de 7X de gebieden die hard plastic hadden kunnen zijn met doordacht getextureerde afwerkingen. Er is zelfs een gekartelde metalen afwerking op de bedieningsknoppen die doet denken aan veel duurdere voertuigen.
Als je kiest voor de Core RWD of de Long Range RWD-modellen, krijg je deze coole “Bermuda Slope” stoffen bekleding. Het is comfortabel en een milieuvriendelijkere optie dan leer. Maar als leer meer jouw ding is, kan het Long Range model worden opgewaardeerd naar Nappa leer, wat ook standaard is op het Privilege AWD-model. Het is zacht en luxueus, hoewel we moeten zeggen dat de stoffen stoelen wat meer ademend en ondersteunend aanvoelden tijdens mijn tijd in de auto.
De sfeerverlichting is een ander leuk kenmerk. Het creรซert ’s nachts een verfijnde sfeer en kan worden aangepast aan je voorkeur. En het panoramische glazen dak strekt zich bijna over de gehele lengte van de cabine uit, waardoor er overdag veel natuurlijk licht binnenkomt. Er is zelfs een elektrisch bedienbaar zonnescherm dat je omlaag kunt trekken, maar houd er rekening mee dat het vanwege de grootte van het dak in twee delen splitst.
Opbergruimte is er in overvloed, wat altijd een pluspunt is. De middenconsole heeft dubbele draadloze oplaadpads โ geventileerd, nog wel โ om te voorkomen dat je telefoon oververhit raakt tijdens het opladen. De armsteun opent aan beide kanten om een enorme opbergruimte te onthullen. De deurvakken zijn royaal van formaat, bekleed met rubber om te voorkomen dat dingen rondschuiven. En er zijn zelfs kleine compartimenten in de onderste deurpanelen en onder de achterste stoelen, compleet met het Zeekr-logo. Kleine details, maar ze tellen echt op.
Wat betreft het stuurwiel, het voelt precies goed in je handen. De bedieningsknoppen zijn goed geplaatst en gemakkelijk te gebruiken. Hoewel sommige functies vereisen dat je het touchscreen gebruikt, zijn de fysieke knoppen voor veelvoorkomende taken intuรฏtief. Over het algemeen is de bouwkwaliteit solide โ geen vervelende kraken of rammelen, wat soms kan gebeuren bij nieuwe voertuigen.
Kortom, het interieur van de Zeekr 7X overtreft echt wat je zou verwachten in deze prijsklasse. Het slaagt erin om moderne technologie te combineren met klassieke luxe-elementen, waardoor een sfeer ontstaat die speciaal aanvoelt โ zonder te hard zijn best te doen. Eerlijk gezegd is de cabinekwaliteit een van de sterkste redenen om de 7X te overwegen boven zijn concurrentie, vooral omdat het een premium ervaring biedt die typisch veel meer zou kosten bij gevestigde Europese luxemerken.
Exterieur Uiterlijk
De 2025 Zeekr 7X heeft een strak, verfijnd uiterlijk dat echt moderne elektrische voertuig vibes mixt met de klassieke SUV-vorm. Nu is het misschien niet zo opvallend als sommige andere modellen van Zeekr, zoals de 001, maar de 7X heeft zeker een strak, premium uiterlijk waarvan we denken dat het mooi zal verouderen in de loop van de tijd.
Beginnend aan de voorkant kun je direct zijn sterke karakter zien. De lichtbalk over de volle breedte strekt zich iets verder uit dan wat je normaal ziet, en smelt soepel samen met het koetswerk. Dit horizontale kenmerk geeft de auto een bredere uitstraling, wat echt zijn houding benadrukt. En die hoofdverlichting zit lager op de voorkant en gebruikt matrix LED-technologie in alle uitvoeringen โ behoorlijk indrukwekkend voor de prijs, als je het mij vraagt! De gesloten voorkant is niet alleen voor de show; het is ontworpen om aerodynamisch te zijn, met subtiele curves die je oog trekken zonder rommelig aan te voelen.
Laten we het nu hebben over het zijprofiel. De 7X meet 4,79 meter lang met een wielbasis van 2,9 meter, en eerlijk gezegd zijn de proporties precies goed. Die lange wielbasis betekent dat er veel ruimte binnenin is, plus de korte overhangen geven het een sportief gevoel. De daklijn loopt zachtjes af naar achteren, waardoor deze mooie coupรฉ-achtige silhouet ontstaat, wat cool is zonder hoofdruimte of bagageruimte op te offeren. Het koetswerk is mooi gevormd, met een enkele lijn langs de onderste deuren die de massa doorbreekt.
De frameloze deuren en ramen dragen echt bij aan de luxe uitstraling, wat een beetje doet denken aan wat Polestar doet. De verzonken deurgrepen smelten naadloos samen met de carrosserie van de auto en springen eruit wanneer je hem ontgrendelt. Op het Privilege AWD-model krijg je zelfs elektronische deurbediening, wat chic klinkt, maar sommige mensen hebben zich afgevraagd of het praktisch is in krappe parkeerplaatsen.
Aan de achterkant weerspiegelt de lichtbalk over de volle breedte de voorkant, wat een samenhangende look geeft. De achterklep draait helemaal om strakke lijnen en minimale badges โ alleen de “7X” modelnaam valt op, terwijl het Zeekr-logo iets discreter is op het achterraam. De onderste bumper heeft een diffusorachtig element dat een sportieve touch toevoegt zonder overdreven te zijn.
Wat betreft kleuropties, de 7X komt in enkele stijlvolle keuzes: Crystal White is standaard, en je kunt ook kiezen voor Onyx Black, Tech Grey, of Forest Green (hoewel die laatste niet beschikbaar is op de Core-uitvoering). Onze testauto, in wit met zwarte accenten, sprong er echt uit โ die kleurencombinatie toont het ontwerp prachtig. Het Privilege AWD-model krijgt zelfs een strak zwart dak als standaard, wat die premium look versterkt. En laten we de wielen niet vergeten; zelfs de basis 19-inch aerodynamische wielen zien er solide en goed ontworpen uit.
Wanneer je het vergelijkt met rivalen zoals de Tesla Model Y, heeft de 7X een meer traditioneel premium gevoel. Je kunt de aandacht voor detail zien in dingen zoals de verlichting, carrosseriepaneel-overgangen en lakafwerking. Zeker, het heeft misschien niet het gedurfde karakter van iets als de Hyundai Ioniq 5 of Kia EV6, maar voor kopers die een verfijnde look willen in plaats van iets dat om aandacht schreeuwt, zou dit wel eens de juiste keuze kunnen zijn.
Dus, hoewel de 7X misschien niet om aandacht schreeuwt in een zee van SUV’s, kijk je eens goed, en je zult enkele doordachte ontwerpkeuzes en kwaliteit vinden die echt zijn premium status signaleren. Over het algemeen slaat het een geweldige balans tussen moderne EV-stijl en tijdloze elegantie, wat betekent dat het er nog jaren goed uit zou moeten zien.
Comfort En Gemak
Zitcomfort schittert echt in alle verschillende uitrustingsniveaus van dit voertuig. Je hebt voorzetels die mooi gevormd zijn, perfect voor die lange ritten. Als je de Core en Long Range modellen bekijkt, vind je deze “Bermuda Slope” stof die zowel comfortabel als ademend aanvoelt. Als je nu kiest voor het Privilege AWD-model, word je verwend met Nappa lederen stoelen die een beetje luxe toevoegen.
Alle uitvoeringen komen met 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen, en ze onthouden zelfs je instellingen. Maar de Privilege gaat een stapje verder met 4-voudig elektrisch verstelbare lendensteun, ventilatie, en, geloof het of nietโmassagefunctionaliteit! Het heeft drie verschillende programma’s en intensiteitsniveaus, die je echt kunnen helpen ontspannen tijdens langere ritten.
Laten we het hebben over de achterbank, vooral in de 7X. De royale wielbasis van 2,9 meter betekent dat er veel beenruimte isโlange passagiers zullen het zeker waarderen dat ze zich kunnen uitstrekken. In het Privilege-model hebben de achterstoelen zelfs elektrisch verstelbare rugleuningen die achterover kunnen leunen voor extra comfort. Plus, je hebt verwarmde buitenste zitplaatsen, speciale luchtopeningen, USB-oplaadpoorten, en ingebouwde zonneschermen voor de zijramen. Oh, en er is deze eigenaardige functie waarbij achterpassagiers de voorpassagiersstoel kunnen verstellen vanaf hun deurpaneel. Het kan handig zijn voor een chauffeur, maar we kunnen ons voorstellen dat het een beetje hoofdpijn wordt als je kinderen hebt die het grappig vinden om met de voorstoel te rommelen!
Als het gaat om klimaatbeheersing, heeft het een driezonig systeem, zodat iedereen zijn eigen temperatuur kan instellen. En laat ik je vertellen, het werkt stil en efficiรซnt. Zelfs op warme dagen koelt de cabine snel af, ondanks dat grote panoramadak. Nu is de toegang tot de klimaatregelingen vooral via een touchscreen, wat mensen die de voorkeur geven aan fysieke knoppen zou kunnen ergeren, hoewel er enkele snelkoppelingen zijn in een uitklapmenu.
Over dat panoramische glazen dak gesproken, het strekt zich bijna over de hele lengte van de cabine uit, wat een mooi open gevoel geeft. Er is ook een elektrisch bedienbaar zonnescherm dat in twee delen kan splitsen als je wat bedekking wilt. Hoewel het getinte glas helpt met warmte, ontdekten we dat het zonnescherm eigenlijk een must is tijdens de piek van de zomerhitte om comfortabel te blijven.
Gemaksfuncties zijn overal. Er zijn dubbele draadloze oplaadpads aan de voorkant van de middenconsole die geventileerd zijn, zodat je telefoon niet oververhit raakt tijdens het opladenโslimme zet. USB-C-poorten zijn in overvloed aanwezig, met verschillende krachtige aansluitingen die je apparaten snel kunnen opladen. En als je de auto deelt, kun je met de digitale sleutel toegang delen via de Zeekr-app. Bovendien kan gezichtsherkenningstehnologie automatisch bestuurdersprofielen oproepen wanneer je instapt.
Nu heeft het Privilege AWD-model elektrisch bedienbare deuren die je kunt openen of sluiten met knoppen op de deur, het centrale touchscreen, of zelfs door op het rempedaal te drukken voor de bestuurdersdeur. Hoewel het technisch gezien behoorlijk indrukwekkend is, vonden sommige mensen het een beetje te complex voor dagelijks gebruik. Gelukkig kun je terugschakelen naar handmatige bediening als je het liever eenvoudig houdt.
Over de opbergoptiesโer zijn zoveel slimme compartimenten door de hele cabine. De opbergruimte in de middenconsole is bijzonder netjes, met een deksel met dubbele scharnieren dat vanaf beide kanten opent. Die deurvakken zijn royaal van formaat, en er zijn zelfs kleine lades onder de achterste stoelenโiets wat je niet te vaak ziet in andere auto’s. We hebben eigenlijk meer dan 20 verschillende opbergplekken door het hele voertuig geteld, wat echt laat zien hoeveel aandacht Zeekr heeft besteed aan alledaags gebruiksgemak.
In het hart van de technische functies van de 7X staat een serieus indrukwekkend computerplatform dat draait op de Qualcomm Snapdragon 8295-chip. Het heeft 4GB geheugen en 32GB opslag. Deze hardware schakelt echt een versnelling hoger, waardoor alles super responsief wordt en ervoor zorgt dat de complexe software zonder problemen draait. Eerlijk gezegd voelt de interface meer aan als wat je zou verwachten van een high-end smartphone dan van je typische autosysteemโinputs worden onmiddellijk verwerkt, en de animaties zijn super vloeiend. Bovendien maakt deze krachtige setup over-the-air (OTA) software-updates mogelijk, wat betekent dat je de functies van je auto fris kunt houden en zelfs nieuwe functies kunt toevoegen in de loop van de tijd.
Nu is het infotainmentsysteem iets speciaals. De eigen interface van Zeekr vormt de kern, maar het opent ook de deur naar draadloze Apple CarPlay en Android Autoโiets wat verrassend genoeg ontbreekt bij concurrenten zoals Tesla. Het ingebouwde navigatiesysteem is eersteklas, met high-def 3D-kaarten die er zeer realistisch uitzien. En als je wilt upgraden, is er een Premium Navigatiepakket beschikbaar via de Zeekr App Store, dat je toegang geeft tot cloud-gebaseerde live kaarten en betere EV-routeplanning.
De spraakbesturingsfunctie is verrassend goed. Het wordt aangedreven door Zeekr GPT, een AI-assistent die natuurlijke taal echt kan begrijpen. Tijdens onze tests ontdekten we dat het complexe commando’s en informele vragen kon verwerken zonder aan een script te hoeven vasthouden. Het is echt nuttig! Het kan voertuigfuncties beheren, je helpen je weg te vinden, vragen beantwoorden, en zelfs een praatje maken.
Als het gaat om geluid, varieert het Zeekr Sound System afhankelijk van het uitrustingsniveau. Als je kiest voor het Advanced Cockpit Package, krijg je een setup met 21 luidsprekers die 2.160 watt Dolby-geluid levert, allemaal fijn afgesteld door AI. Wat echt cool is, zijn de directionele luidsprekers in de hoofdsteunen die navigatieprompts of geluidsoproepen direct aan de bestuurder leveren, zodat de passagiers niet worden gestoord. De geluidskwaliteit is indrukwekkendโhelder en gedetailleerd, hoewel het niet helemaal de warmte heeft van het Yamaha-systeem in de Zeekr 001.
Connectiviteit is een ander sterk punt voor de 7X. Met ingebouwde 5G, Wi-Fi, en hotspot-functionaliteit kun je gemakkelijk shows streamen, op afstand werken, of verbinding maken met de Zeekr Connected-app. Deze app laat je je voertuig van afstand bedienen, zodat je de cabine kunt voorbereiden, de laadstatus kunt controleren, je auto kunt vinden, en zelfs tijdelijk digitale sleutels kunt delen.
Als het gaat om rijhulpsystemen, gaat de 7X verder dan de basis met dingen zoals automatische parkeerhulp. Dit systeem kan daadwerkelijk geschikte parkeerplaatsen vinden en het sturen, versnellen en remmen volledig zelf afhandelen. In onze tests blonk het uit, zelfs in lastige situaties met parallel parkeren. Het 3D surround view-systeem geeft je ook fantastische duidelijkheid met meerdere hoeken, waardoor het veel gemakkelijker wordt om door krappe ruimtes te navigeren.
Een van de opvallende functies is het 36,2-inch augmented reality head-up display dat beschikbaar is in het Advanced Cockpit Package. Dit projecteert essentiรซle rijinformatie direct in je gezichtsveldโnavigatiebegeleiding met pijlen die lijken te zweven boven de weg, plus het benadrukt potentiรซle gevaren die worden opgepikt door de sensoren van de auto. Het gaat er allemaal om je focus op de weg te houden.
Voor degenen die genieten van een beetje luxe, is er een optioneel comfortpakket dat een luchtkwaliteitssysteem met geurverdeling bevat. Het is een leuke touch die de cabine personaliseert voorbij alleen visuele en geluidselementen, door een vleugje geur toe te voegen. Niet per se noodzakelijk, natuurlijk, maar het toont de aandacht voor detail in het creรซren van een premium sfeer.
Het geavanceerde deursysteem in het Privilege AWD-model is ook het vermelden waard. Je kunt de deuren elektronisch openen en sluiten met knoppen, het touchscreen, of zelfs door op het rempedaal te drukken. Het heeft ingebouwde veiligheidsfuncties om knellen te voorkomen, en je kunt het uitschakelen als je wilt. Hoewel het een coole technische functie is, variรซren de meningen over hoe praktisch het echt is onder onze testers.
Laten we nu ingaan op een van de meest indrukwekkende functiesโhet gaat allemaal om de 800V elektrische architectuur van de 7X. Dit maakt ultrasnel DC-laden mogelijk met snelheden tot 480kW! Dat betekent dat je de batterij van 10% naar 80% kunt opladen in slechts 13 minuten (voor de 75kWh-batterij) of 16 minuten (voor de 100kWh-batterij). Natuurlijk kan nog niet elk laadstation de volledige 480kW aan, maar het systeem is klaar voor de toekomst naarmate meer infrastructuur wordt uitgerold. Zelfs bij de meer gangbare 350kW-stations laadt de 7X sneller op dan veel van zijn concurrenten.
De vehicle-to-load (V2L) capaciteit die standaard is op alle uitvoeringen maakt het mogelijk dat de 7X dient als een mobiele stroombron, die tot 3,3kW AC-stroom levert aan externe apparaten of zelfs andere elektrische voertuigen in noodsituaties. Deze functie transformeert de auto van louter vervoer naar een veelzijdige energiehub die apparaten kan voeden tijdens activiteiten buitenshuis of kan dienen als noodback-up tijdens stroomuitval.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 Zeekr 7X blinkt echt uit als het gaat om veiligheids- en beveiligingsfuncties, wat laat zien hoe toegewijd het merk is aan het beschermen van iedereen en het helpen voorkomen van ongelukken. De Zeekr 7X kreeg een vijfsterren Euro NCAP-beoordeling in crashtests, dus er is niets om je zorgen over te maken op het gebied van veiligheid.
De ruggengraat van de veiligheid van de 7X is zijn stevige structuur. Het gebruikt hoogwaardig staal in belangrijke gebieden om een solide veiligheidscel voor passagiers te vormen. Bovendien is het batterijpakket verpakt in deze beschermende schil en zit het laag in de vloer. Dit ontwerp verlaagt niet alleen het zwaartepunt, maar beschermt de batterij ook tegen schade bij een ongeval. Deze indeling helpt ook voorkomen dat de batterij bij een ernstige botsing in het passagierscompartiment binnendringt.
Als we het over veiligheid hebben, dit voertuig heeft een heleboel airbags. We hebben het over front-, zij- en gordijnairbags die zowel voor- als achterpassagiers beschermen. Alle buitenste zitplaatsen zijn voorzien van gordelspanners en belastingbegrenzers, wat een mooie toevoeging is. En als je kinderen hebt, zul je de ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterste zitplaatsen waarderen. Kinderveiligheidsstoelen installeren? Supergemakkelijk!
Laten we nu eens kijken naar de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Ze zijn echt uitgebreid in alle uitrustingsniveaus, allemaal onder de pakkende naam “Zeekr Assisted Drive”. Je krijgt adaptieve cruisecontrol die kan stoppen en weer rijden, rijstrookbehoud en rijstrookwisselassistentie, evenals waarschuwingen voor kruisend verkeer zowel voor als achter. Oh, en er is geautomatiseerd noodremmen dat zelfs voetgangers en fietsers detecteert! Uit onze ervaring werkten deze functies goed. De adaptieve cruisecontrol hield een veilige afstand en het rijstrookbehoud bood zachte correcties wanneer nodig.
En we mogen het surround-view camerasysteem niet vergeten – het is een gamechanger! Met zijn duidelijke 360-graden beeld wordt parkeren op krappe plekken veel minder stressvol. Wanneer je dicht bij stoepen komt, zoomt het zelfs in op de wielen om krassen op die lichtmetalen velgen te helpen voorkomen. De beeldkwaliteit is scherp, zelfs als het licht niet geweldig is. Serieus indrukwekkend spul.
Als je kiest voor het Privilege AWD-model, krijg je dit geweldige augmented reality head-up display. Het toont navigatie en belangrijke rijinformatie direct in je gezichtsveld, wat een enorme hulp is om bewust te blijven van je omgeving tijdens lastige rijsituaties. Je ziet komende bochten, rijstrookbegeleiding en eventuele potentiรซle gevaren die de auto opmerkt.
Aan de beveiligingskant zijn er functies zoals een geavanceerd alarmsysteem, startonderbreking en een coole digitale sleuteltechnologie. Je kunt toegang regelen via de Zeekr Connected-app, waardoor het gemakkelijk wordt om de auto indien nodig te delen met familie of vrienden. Bovendien is er gezichtsherkenningstehnologie die de bestuurder herkent en instellingen aanpast aan hun voorkeuren. Wil je extra beveiliging? Ja, graag!
Een functie die echt opvalt vanwege de zorgvuldigheid is de noodruitbreekfunctie in de bestuurdersdeur. Als er een elektrische storing of een andere noodsituatie is die verhindert dat de deuren opengaan, kun je nog steeds snel ontsnappen. Het is een van die dingen die misschien niet veel aandacht krijgen, maar cruciaal kunnen zijn in een noodsituatie.
Ten slotte zijn de matrix LED-koplampen die standaard zijn op alle uitrustingsniveaus een gamechanger voor nachtelijk rijden. Ze kunnen bepaalde delen van het grootlicht dimmen om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden, terwijl ze nog steeds alles anders verlichten. Dit is een enorme plus, vooral op donkere landwegen. Al met al lijkt de Zeekr 7X een goed doordacht voertuig, vooral als het gaat om het veilig houden van jou en je dierbaren op de weg.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuur kruipen van de 2025 Zeekr 7X is best een ervaring. Het slaat een mooie balans tussen comfort, verfijning en prestaties, maar je zult enkele verschillen opmerken afhankelijk van het uitrustingsniveau dat je kiest. Na het uitgebreid testen op verschillende soorten wegen vonden we enkele uitstekende kenmerken, samen met een paar gebieden die wat verfijning kunnen gebruiken.
Beginnend met het instapmodel Core RWD, kun je niet anders dan de kracht direct voelen. Serieus, met 310kW (dat is 421pk), zelfs in deze basisversie, beweegt hij! Je kunt 0-100km/u in slechts 6,0 seconden halen, wat behoorlijk indrukwekkend is. De vermogensafgifte in de Standard-modus is vloeiendโperfect voor dagelijks rijden. Als je kiest voor het Long Range RWD-model, krijg je dezelfde kick maar met het toegevoegde voordeel van een groter bereik dankzij een grotere batterij.
Als je nu echt de spanning wilt voelen, brengt het vlaggenschip Privilege AWD-model de dingen naar een hoger niveau. We hebben het over een krachtige 470kW (639pk) die je in slechts 3,8 seconden naar 100km/u kan lanceren. De manier waarop het accelereert bij snelwegsnelheden is iets andersโinhalen voelt bijna moeiteloos aan met slechts een lichte druk op het pedaal. Maar wees voorzichtig in de Sport-modus; het gaspedaal is super responsief, en je hebt een lichte aanraking nodig om schokkerige bewegingen in stadsverkeer te vermijden.
Rijcomfort varieert tussen de modellen. De Core en Long Range versies komen met een conventionele ophanging die een behoorlijke baan doet om comfort met controle te balanceren. Er is een zekere Europese stevigheid in de rit die opzettelijk aanvoelt, maar het slaat je niet kapot op ruwere wegen. Eerlijk gezegd waren we verrast door hoe goed de passieve ophanging pittig rijden aankon; het blijft beheerst door bochten ondanks het gewicht.
Dan is er de Privilege AWD, die is uitgerust met een adaptieve luchtvering. Dit geeft je de flexibiliteit om het te verhogen voor een beetje licht terreinrijden of te verlagen voor betere aerodynamica op de snelweg. Maar, hier is het addertje onder het grasโde luchtvering kan soms zorgen dat de auto wat losgezongen voelt van de weg. In de Comfort-modus is de rit mooi en zacht, maar op hobbelige oppervlakken kan het een beetje zweefderig aanvoelen. Schakel over naar de Sport-modus, en alles wordt strakker, maar je zult meer hardheid opmerken over scherpe hobbels, vooral als je de 21-inch wielen hebt.
Wat betreft het sturen, het is behoorlijk precies, maar het mist een beetje dat weggevoel. Je hebt drie gewichtsinstellingenโComfort, Standard en Sportโmaar ze veranderen vooral hoe hard je moet werken aan het stuur in plaats van hoeveel feedback je krijgt van de weg. Op de snelweg vonden we het sturen wat zwaar, vooral voor kleine aanpassingen. Dit was vooral merkbaar in de Privilege AWD vergeleken met de achterwielaandrijving versies.
Een coole functie is het one-pedal rijden dat beschikbaar is in de hele line-up. Het laat je grotendeels rijden met alleen het gaspedaal. De auto zal volledig stoppen wanneer je je voet optilt, maar we ontdekten dat het laatste beetje vertraging wat zachter kon zijnโsoms duurt het wat langer om volledig te stoppen. Gelukkig is de overgang van regeneratief naar frictieremmen vrij soepel, waardoor die ongemakkelijke schok die sommige elektrische auto’s hebben, wordt vermeden.
Als het gaat om verfijning, doet de Zeekr het behoorlijk goed. Windgeruis wordt tot een minimum beperkt, zelfs bij snelwegsnelheden, dankzij het gestroomlijnde ontwerp en goede afdichting. Weggeluid hangt echter af van de wielen. De basismodellen met 19-inch wielen zijn het stilste, terwijl de grotere 21-inch wielen op de Privilege AWD meer bandengeluid oppikken, vooral op ruwere oppervlakken. Ophangingsgeluid wordt meestal goed beheerd, hoewel je misschien wat doffe geluiden hoort over grotere hobbels.
De 7X meenemen op kronkelende wegen is een solide ervaring. De laag gemonteerde batterij houdt het zwaartepunt laag, wat helpt dat top-zware gevoel te verminderen dat je vaak krijgt bij SUV’s. Maar laten we eerlijk zijnโhet gewicht van het voertuig (2.395-2.535kg, afhankelijk van het model) is merkbaar tijdens snelle bochten. Het houdt zich goed, maar het inspireert niet bepaald tot wild rijden zoals sommige rivalen, bijvoorbeeld de Porsche Macan Electric.
Bij hoge snelheden voelt het stabiel aan, het volgt goed zelfs bij zijwind. Het optionele augmented reality head-up display is een handige functie, vooral op de snelweg, omdat het helpt bij navigatie zonder je ogen van de weg af te halen. Plus, de adaptieve cruisecontrol en rijstrookbehoudende technologie werken naadloos samen, waardoor die lange reizen veel minder vermoeiend zijn.
Terreinvaardigheid in het Privilege AWD-model verdient vermelding, met zijn luchtvering die een verhoogde bodemvrijheid mogelijk maakt en een speciale off-road rijmodus. Hoewel niet ontworpen voor serieus trailrijden, handelt het onverharde wegen, grindpaden en licht terrein met vertrouwenโwat de veelzijdigheid van het voertuig uitbreidt buiten puur weggebruik.
2025 Zeekr 7X Achterbankcomfort
Het achtercompartiment van de 2025 Zeekr 7X valt echt opโhet is indrukwekkend! Je krijgt deze fantastische ruimte, comfort en allerlei voorzieningen die het meer laten aanvoelen als een luxe sedan dan een SUV. Het is duidelijk dat ze dit hebben ontworpen met zowel Europese flair als Chinese voorkeuren voor ruime achterbanken in gedachten.
Ten eerste is de beenruimte gewoon opmerkelijk, dankzij die royale wielbasis van 2,9 meter. Stel je voor: als je een bestuurder van 180 cm (5’11”) voorin hebt, kunnen de mensen achterin nog steeds hun benen kruisen zonder problemen. Dat is niet iets wat je elke dag vindt in een middelgrote SUV. Tijdens onze tests vonden zelfs langere testers, rond de 190 cm (6’3″), voldoende ruimte achterinโgeen ongemakkelijk geschuif met de voorstoelen nodig.
Hoofdruimte blijft uitstekend ondanks de licht aflopende daklijn, met enkele centimeters speling zelfs voor lange passagiers. Deze prestatie is bijzonder indrukwekkend gezien het standaard panoramische glazen dak, dat vaak de hoofdruimte in concurrerende modellen compromitteert. Het panoramadak over de volledige lengte strekt zich goed uit in het achtercompartiment, waardoor een luchtige, open gevoel ontstaat dat het gevoel van ruimtelijkheid versterkt.
Als het gaat om zitcomfort, is het over de hele linie top. De Core en Long Range modellen komen met deze “Bermuda Slope” stoffen bekleding die ademend en ondersteunend is. Als je kiest voor het Privilege AWD-model, krijg je luxueus geperforeerd Nappa leer. Plus, ze hebben verwarmde buitenste achterstoelen in alle versies opgenomenโzeker een leuke extra tijdens die koude maanden. Het Privilege-model heeft zelfs verstelbare rugleuningen, zodat je echt kunt ontspannen tijdens langere reizen.
Een unieke touch in de 7X zijn de bedieningselementen op de achterdeuren. Dit laat achterpassagiers de voorpassagiersstoel verstellen. Dus, als er niemand voorin zit, kunnen ze die stoel naar voren schuiven om nog meer beenruimte te creรซren. Het is een doordacht klein kenmerk voor iedereen die vaak familie of belangrijke gasten rondrijdt.
Over klimaatcomfort – Dat hebben ze ook perfect gedaan. Er zijn speciale achterluchtopeningen op de B-stijlen, dus de luchtstroom achterin is geweldig. Met de driezonige klimaatregeling kan iedereen zijn gewenste temperatuur instellen. En alle modellen komen met elektrische zonneschermen voor de achterramen, wat super handig is voor het blokkeren van fel zonlicht of gewoon voor wat privacy.
En laten we het hebben over connectiviteit en entertainmentโhet is goed doordacht voor achterpassagiers. Je hebt USB-C en USB-A poorten in de middenarmsteun voor het opladen van apparaten. Plus, als je kiest voor het Advanced Cockpit Package, word je getrakteerd op een geluidsinstallatie met 21 luidsprekers die een geweldige audiokwaliteit levert, zodat iedereen evenveel van de muziek kan genieten.
Opbergruimte is ook indrukwekkend achterin. De neerklapbare middenarmsteun heeft bekerhouders en een klein opbergvak. Die deurvakken zijn ook mooi ruim, compleet met rubberen bekleding om te voorkomen dat je spullen rondschuiven. Een van de coolste kenmerken is dat er opberglades onder de achterstoelen zijnโzo’n slimme oplossing, die je niet in veel auto’s ziet!
Aan de praktische kant hebben ze ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste achterkant opgenomen, waardoor het gemakkelijk is om kinderveiligheidsstoelen te installeren. De middelste stoel is prima voor kortere ritten, vooral met die bijna vlakke vloer, wat een redder in nood is. En, goed om te weten, de middelste stoel heeft een goede driepuntsgordelโniet alleen een heupgordel.
In- en uitstappen achterin is ook een fluitje van een cent. De deuren zwaaien bijna 90 graden open, en de lage drempelhoogte maakt het gemakkelijk voor iedereen, ongeacht hun leeftijd of mobiliteitsniveau. Als je het Privilege-model hebt met elektrische deuren, kun je ze openen met knoppen zowel binnen als buitenโdat is pas een vleugje luxe dat je meestal alleen in high-end limousines vindt!
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte in de 2025 Zeekr 7X raakt echt een zoete plek tussen praktisch zijn voor dagelijks gebruik en een vleugje luxe bieden. Nu, het breekt niet bepaald records in zijn klasse als het gaat om totaal volume, maar het heeft enkele slimme ontwerpkenmerken en extra opbergopties die het behoorlijk veelzijdig maken voor allerlei transportbehoeften.
Dus, de belangrijkste achterste laadruimte geeft je ongeveer 539 liter ruimte, wat wordt gemeten volgens de VDA-standaard. Zeker, het is niet de grootste op de marktโde Tesla Model Y heeft bijvoorbeeld wat meer, maar dat is gebaseerd op een andere meetstandaard. Toch is de indeling hier goed doordacht en super bruikbaar. Je hebt een vlakke laadvloer op een comfortabele hoogte voor laden en lossen, plus een brede opening die het gemakkelijk maakt om grotere items te passen.
Elke uitvoering van de 7X komt met een elektrische achterklep, wat handig is. Je kunt het openen met de sleutelhanger, een knop op de achterklep, of zelfs via het infotainmentsysteem. Als je kiest voor het Privilege-model, kan de luchtvering worden verlaagd om het laden nog gemakkelijker te makenโwat geweldig is als je met zwaardere objecten te maken hebt. Oh, en je kunt aanpassen hoe snel de achterklep opent, en er is een programmeerbare hoogte-instelling om te voorkomen dat je lage garageplafonds raakt. Slim, toch?
Binnen in de bagageruimte zijn er enkele nette organisatorische functies. Het vloerpaneel kan in twee secties worden gesplitst, wat helpt voorkomen dat kleinere items rondschuiven. Je kunt die panelen zelfs verticaal instellen met magnetische bevestigingen om gepartitioneerde ruimtes te creรซrenโeen slimme truc die we eerder in sommige Volvo-modellen hebben gezien. En onder dat hoofdvloerpaneel is er extra opbergruimte, perfect voor dingen zoals laadkabels of noodvoorraden.
De achterbank kan worden neergeklapt in een 60/40-verdeling, wat je bagageruimte echt vergroot wanneer je het nodig hebt. Wanneer ze neer zijn, krijg je een bijna vlakke laadvloer die ongeveer 2 meter lang isโmeer dan genoeg ruimte voor de meeste dingen die je zou willen vervoeren. Plus, er is een skiluik in het midden van de achterbank, zodat je lange items kunt vervoeren terwijl er nog steeds twee mensen achterin kunnen zitten. Ideaal voor die wintersportreizen!
Laten we het nu hebben over de voorste kofferbak, of frunk, die van grootte verandert afhankelijk van de aandrijflijn. De achterwielaandrijving modellen geven je een royale 66 liter, terwijl de dual-motor vierwielaandrijving Privilege model’s frunk iets kleiner is met 42 liter vanwege de voormotor. Maar zelfs die kleinere ruimte is handig voor het bewaren van laadkabels of andere kleine items gescheiden van de hoofdbagageruimte.
De aandacht voor detail door alle bagageruimtes heen is indrukwekkend. De materialen voelen stevig en goed afgewerkt, met tapijt dat de meeste oppervlakken bedekt. Er zijn sterke vastbindpunten in de kofferbak, plus boodschappentashaken en elastische banden voor extra organisatie. En laten we de verlichting niet vergetenโdie LED-lampen zijn precies goed geplaatst om de hele bagageruimte te verlichten, zelfs als het pikdonker is.
Als je nog meer bagagecapaciteit nodig hebt, komt elk 7X-model standaard met dakrails, waardoor het gemakkelijk is om dakboxen of dragers toe te voegen. En weet je watโalle versies kunnen tot 2.000 kg trekken (dat is ongeveer 4.409 lbs). Dat is behoorlijk indrukwekkend voor een elektrisch voertuig en zou genoeg moeten zijn voor de meeste aanhangwagenbehoeften, of het nu een kleine caravan of een boottrailer is. Deze trekcapaciteit vergroot zeker de veelzijdigheid van het voertuig voor buitenactiviteiten.
Dus, hoewel de 7X misschien niet de absolute grootste bagageruimte heeft, maken het doordachte ontwerp en de kwaliteitsfuncties het een echt praktische en premium optie voor iedereen op de luxe SUV-markt.
Waardepropositie van de 2025 Zeekr 7X: Is het de Prijs Waard?
De 2025 Zeekr 7X maakt zijn debuut op de Europese elektrische SUV-scรจne, en eerlijk gezegd is het behoorlijk moeilijk om te negeren als je op zoek bent naar een nieuwe auto. De startprijzen zijn โฌ52.990 voor de Core RWD, โฌ55.990 voor de Long Range RWD, en dan โฌ62.990 voor de top-tier Privilege AWD in Nederland. Zeker, het zit in de premium categorie, maar het heeft kenmerken die vaak de grote luxemerken overtreffen, en tegen prijzen die veel aantrekkelijker zijn.
Als je nu kijkt naar wat je krijgt met de 7X, is het behoorlijk indrukwekkend voor het geld. Zelfs het basismodel, de Core RWD, zit vol met dingen die extra zouden kosten bij veel andere Europese modellen. Je krijgt een 16-inch touchscreen, een 13-inch digitaal instrumentenpaneel, matrix LED-koplampen, en een panoramadak โ het is allemaal inbegrepen. Plus, met 421 pk en een bereik van 480 kilometer, is het geen sukkel. Serieus, het voelt als een solide performer, niet alleen een basisversie.
Dan is er de Long Range RWD, die slechts โฌ3.000 meer kost dan de Core. Dit model verhoogt het bereik naar een fantastische 615 kilometer terwijl het dezelfde prestatiespecificaties behoudt. Het gaat head-to-head met de Tesla Model Y Long Range, die misschien een iets kleiner bereik biedt maar niet helemaal overeenkomt met Zeekr’s high-end interieur en soepele rijervaring. Voor mensen die het langste bereik willen zonder vierwielaandrijving nodig te hebben, zou deze optie het zoete punt kunnen zijn.
Aan het hogere einde is de Privilege AWD geprijsd op โฌ62.990, waardoor het concurreert met gevestigde luxemodellen zoals de basis Audi Q6 e-tron en instapniveau BMW iX. Zeker, die Duitse merken hebben meer naamsbekendheid, maar ze kunnen niet hetzelfde niveau van kenmerken, prestaties of laadsnelheid bieden als de Zeekr tenzij je bereid bent om te betalen voor dure opties. Met 639 pk, luchtvering, en luxe touches, geeft het Privilege-model je een echt premium gevoel dat je normaal gesproken โฌ20.000 tot โฌ30.000 extra zou kosten bij traditionele luxemerken.
Over laden gesproken, de 7X schittert hier ook echt. Dankzij de 800V-architectuur ondersteunt het bliksemsnelle laadsnelheden tot 480kW. Dat betekent dat je sneller weer onderweg kunt zijn tijdens die lange reizen. Plus, met een 22kW onboard AC-lader voor sneller thuis laden, heb je een vrij complete setup, vooral wanneer veel concurrenten extra kosten in rekening brengen voor vergelijkbare mogelijkheden.
En laten we het hebben over het interieur. De kwaliteit en hoe goed de ruimte wordt gebruikt, gaan echt verder dan wat je zou verwachten voor deze prijs. De materialen voelen mooi aan, de pasvorm en afwerking zijn top, en de aandacht voor detail is indrukwekkend โ zeker vergelijkbaar met auto’s die veel meer kosten. De achterbank is verrassend comfortabel, bijna zoals wat je zou vinden in een luxe sedan in plaats van een middelgrote SUV. Dit zijn de soort extraatjes die het bezit van deze auto de moeite waard maken.
Natuurlijk zijn er een paar dingen om over na te denken. Het Zeekr-merk heeft niet dezelfde geschiedenis of dealernetwerk als de meer gevestigde luxemerken, wat sommige kopers een beetje ongemakkelijk zou kunnen maken, vooral als merkprestige belangrijk voor hen is of als ze zorgen hebben over service. Maar, aan de positieve kant, Zeekr maakt deel uit van de Geely Group, hetzelfde bedrijf dat eigenaar is van Volvo, dus dat geeft een beetje geruststelling met betrekking tot langetermijnondersteuning en beschikbaarheid van onderdelen.
Als het gaat om rijden, is de 7X behoorlijk, maar het zou degenen die verlangen naar een meer dynamische ervaring misschien niet helemaal bevredigen. Je kunt zeker het gewicht voelen tijdens pittig rijden, en het sturen heeft niet dat sportieve gevoel dat sommige Europese rivalen bieden. De meeste kopers die op zoek zijn naar comfort en een soepele rit zullen dit waarschijnlijk helemaal niet erg vinden, maar als je op zoek bent naar iets dat meer betrokkenheid biedt, wil je misschien verder zoeken.
Uiteindelijk brengt de 2025 Zeekr 7X serieuze waarde op tafel. Het combineert echte premium kwaliteit, indrukwekkende technologie, en solide prestaties, terwijl het die gevestigde luxemerken met een grote marge onderbiedt. Als je openstaat voor het uitproberen van een nieuwer merk en meer geeft om wat er onder de motorkap zit dan om het embleem op de voorkant, is de 7X zeker een van de meest interessante elektrische SUV’s die er op dit moment in Europa zijn.
Als we een opvallende uitvoering moesten kiezen, zouden we zeggen dat de Long Range RWD waarschijnlijk de beste balans van prijs, bereik en kenmerken is voor de meeste kopers. Maar als je op zoek bent naar topklasse prestaties en luxe, is de Privilege AWD moeilijk te verslaan. Het bevat functies die veel meer zouden kosten bij de traditionele luxemerken, dus zelfs tegen de hogere prijs is het nog steeds een geweldige deal.