2024 Volkswagen ID.4 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pure 52 kWh | Pro 77 kWh | Pro 77 kWh (4MOTION) | GTX 77 kWh (4MOTION) |
---|---|---|---|---|
Motortype | PMS | PMS | PMS & ASM | PMS & ASM |
Enkel-/Dubbelmotor | Enkel | Enkel | Dubbel | Dubbel |
Versnellingsbak | 1-versnellingsbak | 1-versnellingsbak | 1-versnellingsbak | 1-versnellingsbak |
Aandrijvingstype | Achterwiel | Achterwiel | Vierwiel | Vierwiel |
Transmissie | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 125 kW (170 pk) | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Max Koppel | 310 Nm | 560 Nm | 560 Nm | Niet gespecificeerd |
Opmerking:
PMS = Permanent Magnet Synchronous Motor
ASM = Asynchronous Motor
4MOTION = Volkswagen’s vierwielaandrijfsysteem
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pure 52 kWh | Pro 77 kWh | Pro 77 kWh (4MOTION) | GTX 77 kWh (4MOTION) |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm-naleving | EU6 EA | EU6 EA | EU6 EA | EU6 EA |
Top snelheid | 160 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pure 52 kWh | Pro 77 kWh | Pro 77 kWh (4MOTION) | GTX 77 kWh (4MOTION) |
---|---|---|---|---|
Batterijtype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Batterijgewicht | 348 kg | 493 kg | 493 kg | 493 kg |
Batterijpositie | Tussen de assen | Tussen de assen | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale capaciteit | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Max. laadvermogen (AC) | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Laadtijd AC (11 kW, 0-100%) | 5:30 h | 8:00 h | 8:00 h | 8:00 h |
Laadtijd DC (50 kW, 5-80%) | 0:53 h | – | – | – |
Laadtijd DC (145 kW, 10-80%) | 0:25 h | – | – | – |
Laadtijd DC (175 kW, 10-80%) | – | 0:28 h | 0:28 h | 0:28 h |
Max. DC laadvermogen | 50 kW (standaard) 145 kW (optioneel) | 175 kW | 175 kW | 175 kW |
On-board lader | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pure | Pure Business | Pro | Pro Business | GTX |
---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume | 543 L | 543 L | 543 L | 543 L | 543 L |
Bagageruimtevolume (Achterstoelen ingeklapt) | 1.575 L | 1.575 L | 1.575 L | 1.575 L | 1.575 L |
Achterstoelen gesplitst | Ja | Ja, met armsteun | Ja | Ja, met armsteun | Ja, met armsteun |
Voorstoelverstelling | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig | Handmatig |
Hoogte verstelbare stoelen | Alleen voor de bestuurder | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen |
Verwarming voorstoelen | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Lendensteun bestuurdersstoel | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* |
Bekleding | ‘Matrix’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Matrix’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Lurus’ stof |
Verwarmd stuurwiel | Nee | Ja | Nee | Ja | Ja |
Ambiant verlichting | Ja (10 kleuren) | Ja (30 kleuren) | Ja (10 kleuren) | Ja (30 kleuren) | Ja (30 kleuren) |
Glazen schuif-/kanteldak | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Opmerking: “Optioneel*” betekent dat deze functies niet standaard zijn op een bepaalde uitrustingsniveau, maar beschikbaar zijn als onderdeel van optionele upgradepakketten.
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pure 52 kWh | Pro 77 kWh | Pro 77 kWh (4MOTION) | GTX 77 kWh (4MOTION) |
---|---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.987 | 2.149 | 2.237 | 2.261 |
Max. toegestane massa voertuig (kg) | 2.490 | 2.690 | 2.760 | 2.770 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.000 | 1.200 | 1.200 |
Max. afhaaklast (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | Pure 52 kWh | Pro 77 kWh | Pro 77 kWh (4MOTION) | GTX 77 kWh (4MOTION) |
---|---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ44.990 | โฌ49.990 | โฌ51.990 | โฌ60.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitrustingsniveaus | Pure, Pure Business | Pro Oranje Edition, Pro, Pro Business | Pro, Pro Business | GTX |
Aandrijvingstype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving | Vierwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd) | 16,5 – 16,6 kWh/100km | 15,8 – 16,2 kWh/100km | 16,4 – 16,7 kWh/100km | 16,7 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (Gecombineerd) | 362 – 364 km | 558 – 572 km | 526 – 535 km | 524 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Laadtijd AC-laadproces (11 kW, 0-100%) | 5:30 uur | 8:00 uur | 8:00 uur | 8:00 uur |
Maximale vermogen | 125 kW (170 pk) | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 sec | 6,7 sec | 6,6 sec | 5,4 sec |
Maximaal koppel | 310 Nm | 560 Nm | 560 Nm | Niet gespecificeerd |
Top snelheid | 160 km/h (beperkt) | 180 km/h (beperkt) | 180 km/h (beperkt) | 180 km/h (beperkt) |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.634 mm |
Breedte | 1.852 mm |
Lengte | 4.584 mm |
Wielbasis | 2.771 mm |
Keerkring | 10,3 m (11,6 m voor GTX) |
Aspect | Pure | Pure Business | Pro RWD | Pro 4MOTION | Pro Business RWD | Pro Business 4MOTION | GTX |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ44.990 | โฌ45.990 | โฌ49.990 | โฌ51.990 | โฌ50.990 | โฌ52.990 | โฌ60.990 |
Aandrijflijn | |||||||
Batterijcapaciteit (netto) | 52 kWh | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Elektromotor | 125 kW / 170 pk | 125 kW / 170 pk | 210 kW / 286 pk | 210 kW / 286 pk | 210 kW / 286 pk | 210 kW / 286 pk | 250 kW / 340 pk |
Max. koppel | 310 Nm | 310 Nm | 560 Nm | 560 Nm | 560 Nm | 560 Nm | Niet gespecificeerd |
Aandrijving | Achterwiel | Achterwiel | Achterwiel | Vierwiel (4MOTION) | Achterwiel | Vierwiel (4MOTION) | Vierwiel (4MOTION) |
Bereik (WLTP) | 362-364 km | 362 km | 558-572 km | 526-535 km | 563 km | 526-535 km | 524 km |
Exterieur | |||||||
Wielen | 18″ staal met wieldop | 18″ staal met wieldop | 19″ staal met wieldop | 19″ staal met wieldop | 19″ ‘Hamar’ lichtmetaal | 19″ ‘Hamar’ lichtmetaal | 20″ ‘Ystad’ lichtmetaal |
Banden | 235/60 R18 | 235/60 R18 | 235/55 R19 voor, 255/50 R19 achter | 235/55 R19 voor, 255/50 R19 achter | 235/55 R19 voor, 255/50 R19 achter | 235/55 R19 voor, 255/50 R19 achter | 235/50 R20 voor, 255/45 R20 achter |
Koplampen | LED | LED | LED | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) |
Achterlichten | LED | LED | LED | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED met dynamische richtingaanwijzers |
Dakrails | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart |
Exterieur styling | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | GTX-specifiek ontwerp |
Metallic lak | Optioneel | Inbegrepen | Optioneel | Optioneel | Inbegrepen | Inbegrepen | Optioneel |
Interieur | |||||||
Bekleding | ‘Matrix’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Matrix’ stof | ‘Matrix’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘ArtVelours’ | ‘Lurus’ stof |
Type stoel | Comfort | Comfort | Comfort | Comfort | Comfort | Comfort | Top-sport |
Dashboard afwerking | Standaard | Luxe met stiksels | Standaard | Standaard | Luxe met stiksels | Luxe met stiksels | Luxe met rode stiksels |
Sfeerverlichting | 10 kleuren | 30 kleuren | 10 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Stuurwiel | Multifunctioneel | Verwarmd, leder | Verwarmd, leder | Verwarmd, leder | Verwarmd, leder | Verwarmd, leder | Verwarmd, leder |
Climatronic | 1-zone | 2-zone | 2-zone | 2-zone | 2-zone | 2-zone | 2-zone |
Infotainment | |||||||
Display | ‘Ready to Discover’ (32,8 cm) | ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm) | ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm) | ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm) | ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm) | ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm) | ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm) |
Luidsprekers | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 | 6+1 |
Draadloos opladen | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Rijden en Onderstel | |||||||
Acceleratie (0-100 km/u) | 9,0 sec | 9,0 sec | 6,7 sec | 6,6 sec | 6,7 sec | 6,6 sec | 5,4 sec |
Topsnelheid | 160 km/u (begrensd) | 160 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) |
DC Snelladen | Tot 50 kW (145 kW optioneel) | Tot 50 kW (145 kW optioneel) | Tot 175 kW | Tot 175 kW | Tot 175 kW | Tot 175 kW | Tot 175 kW |
Veiligheid en Assistentie | |||||||
Lane Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Adaptieve Cruise Control | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Park Distance Control | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter | Voor en achter |
Achteruitrijcamera | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Comfort en Gemak | |||||||
Keyless Access | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrische achterklep | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja (met Easy Open & Close) | Ja (met Easy Open & Close) | Ja (met Easy Open & Close) |
Verwarmde voorstoelen | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verwarmde voorruit | Nee | Ja (draadloos) | Ja (draadloos) | Ja (draadloos) | Ja (draadloos) | Ja (draadloos) | Ja (draadloos) |
Garantie en Service | |||||||
Voertuiggarantie | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar | 2 jaar |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Onderhoud | Tot 7 jaar inbegrepen | Tot 7 jaar inbegrepen | Tot 7 jaar inbegrepen | Tot 7 jaar inbegrepen | Tot 7 jaar inbegrepen | Tot 7 jaar inbegrepen | Tot 7 jaar inbegrepen |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (incl. BTW) | Compatibele uitvoeringen |
---|---|---|---|---|
Wielen | ||||
20″ ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zwart) | Zomer set: 255/45 R20 + 235/50 R20 – Continental | โฌ2.744 | Alle uitvoeringen | |
20″ ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zwart) | Winter set: 255/45 R20 + 235/50 R20 – Continental | โฌ3.044 | Alle uitvoeringen | |
20″ ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zwart) | All-season set: 255/45 R20 + 235/50 R20 – Continental | โฌ2.774 | Alle uitvoeringen | |
19″ ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zilver) | Winter set: 255/50 R19 + 235/55 R19 – Continental | โฌ2.444 | Alle uitvoeringen | |
20″ ‘Loen’ lichtmetalen velgen (zilver) | Winter set: 255/45 R20 + 235/50 R20 – Continental | โฌ3.044 | Alle uitvoeringen | |
Interieur | ||||
Eco-lederen interieur | CO2-neutraal geproduceerd, verschillende kleuren beschikbaar | vanaf โฌ1.895 | Alle uitvoeringen | |
Stoelverwarming | Voor 2 voorstoelen, met eco-lederen interieur | โฌ399 | Alle uitvoeringen | |
Rubberen all-weather mat set | Set van 4 stuks | โฌ104 | Alle uitvoeringen | |
Kofferbakmat | Met opstaande rand | โฌ94 | Alle uitvoeringen | |
Zonnescherm set | Set van 5 stuks | โฌ299 | Alle uitvoeringen | |
Buitenkant | ||||
Chroom achterklep trim | โฌ149 | Alle uitvoeringen | ||
Deur dorpel bescherming film | Voor voor- en achterdeuren, zwart/zilver | โฌ194 | Alle uitvoeringen zonder fabrieksaf-fabriek dorpels | |
Transport | ||||
Dakdragers | Set van twee aluminium dakdragers | โฌ349 | Alle uitvoeringen | |
Dakbox (mat zwart) | 340L capaciteit, 190 x 75 x 33 cm | โฌ369 | Alle uitvoeringen met dakdragers | |
Dakbox (hoogglans zwart) | 460L capaciteit, 230 x 75 x 34 cm | โฌ644 | Alle uitvoeringen met dakdragers | |
Trekkerruimte (op de trekhaak) | 300L capaciteit, 153 x 55 x 66 cm | โฌ919 | Alle uitvoeringen met trekhaak | |
Vouwbare fietsdrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg) | โฌ579 | Alle uitvoeringen met trekhaak | |
Trekhaak | Elektrisch uitschuifbaar, mechanisch intrekbaar | โฌ990 | Alle uitvoeringen | |
Comfort en Technologie | ||||
USB-C naar Apple lightning oplaadkabel | 30 cm lengte | โฌ39 | Alle uitvoeringen | |
Oplaadkabel Type 2, 230V | Voor thuisgebruik (wandcontactdoos), max 2,3 kW, 6 meter | โฌ239 | Alle uitvoeringen | |
‘HELICES’ mode 3 oplaadkabel | Voor wandcontactdoos of openbaar opladen, 11 kWh, 5 meter | โฌ299 | Alle uitvoeringen | |
Styling | ||||
Exterieur Styling Pakket | Zwarte dak, ‘Silver’ dakrails en bumperaccenten | โฌ690 | Alle uitvoeringen behalve GTX |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Compatibele uitvoeringen |
---|---|---|---|
Assistentiepakket | – Achteruitrijcamera (Achteruitzicht) – Keyless vergrendelings- en startsysteem (Keyless Access) – Inbraakalarm – Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) – Parkeerassistent (Park Assist) – Verlichte deurgrepen | โฌ1.490 | Pure, Pro, GTX |
Assistentiepakket Plus | Alle functies van het Assistentiepakket, plus: – 360-graden camera (Area View) – Travel Assist (incl. Adaptieve Cruise Control) – Dodehoeksensor (Side Assist) – Elektrische achterklep, incl. Easy Open & Close – Multifunctioneel stuurwiel, met leer omwikkeld – Parkeerassistent (Park Assist Pro) – Auto kan zelf in- en uitparkeren – Geheugenfunctie voor Parkeerassistent (Trained Park Assist) – Mogelijkheid om 5 individuele parkeermanoeuvres op te slaan (max. 50 meter) | โฌ3.090 (Pure, GTX) โฌ1.590 (Pro Business) โฌ1.090 (Pro) | Pure, Pro, Pro Business, GTX |
Designpakket | – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Verbindende LED-strip tussen koplampen – Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) – LED achterlichten, luxe versie incl. dynamische richtingaanwijzers – Voorportierramen met geluidsisolatie, achterportierramen en achterruit getint, 65% lichtabsorberend | โฌ2.190 โฌ1.890 (Pure Business) | Pure, Pro |
Designpakket Plus | – Panoramisch dak (panoramisch glazen dak, niet te openen) – Voorportierramen met geluidsisolatie, achterportierramen en achterruit getint, 65% lichtabsorberend | โฌ1.240 | GTX |
Sportpakket | – Sportonderstel – Progressieve stuurbekrachtiging (Progressive Steering) | โฌ390 | Alle uitvoeringen |
Sportpakket Plus | Alle functies van het Sportpakket, plus: – Adaptieve chassiscontrole (Dynamic Chassis Control) | โฌ1.290 | Alle uitvoeringen |
Comfortpakket | – Automatische airconditioning, 2-zone (Climatronic) – Voorruit, geluidsisolerend, draadloos verwarmd en infrarood-reflecterend – Verwarmde voorstoelen – Verwarmd, multifunctioneel leeromwikkeld stuurwiel – Verlengde middenconsole met verlicht opbergvak en 2 bekerhouders – USB-C aansluiting (2x voor en 2x in achterste middenconsole) – Verwarmde voorruitenwissers | โฌ1.240 โฌ990 (met Interieurstijl pakket) โฌ690 (met Interieurstijl pakket Plus / Interieur Top-Sport pakket Plus) | Pure, Pro, GTX |
Comfortpakket Plus | Alle functies van het Comfortpakket, plus: – Automatische airconditioning, 3-zone (Climatronic) – Variabele laadvloer – Kofferbakafscheidingsnet – Bagagenet | โฌ1.690 โฌ440 (Pure Business, Pro Business, GTX) โฌ1.390 (Pure met Interieurstijl pakket) โฌ1.140 (Pure met Interieurstijl pakket Plus / Interieur Top-Sport pakket Plus) โฌ190 (Pure Business, Pro Business) | Pure, Pro Pure Business, Pro Business, GTX |
Multimediapakket | – ‘Discover Pro’ Navigatie (32,8 cm scherm) – Draadloos opladen (Wireless Charging) | โฌ1.240 | Pure, Pro, GTX |
Multimediapakket Plus | Alle functies van het Multimediapakket, plus: – Augmented reality head-up display – High-end geluidssysteem Harman / Kardon | โฌ2.890 โฌ1.690 (Pure Business, Pro Business) | Pure, Pro, GTX Pure Business, Pro Business |
Interieurstijl pakket | – ‘ArtVelours’ bekleding – Comfortstoelen – Kleur: bruin / zwart of donkergrijs – Zwart hemel – Hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoelen – Achterbank in ongelijke delen inklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadopening – Verwarmd, multifunctioneel leeromwikkeld stuurwiel – Interieur ambientverlichting (30 kleuren instelbaar) | โฌ1.340 | Pure, Pro |
Interieurstijl pakket Plus | Alle functies van het Interieurstijl pakket, plus: – Ergo-Actieve elektrisch verstelbare stoelen incl. geheugenfunctie – Verwarmde voorstoelen – Voorste lendensteunen, elektrisch verstelbaar met massagefunctie | โฌ2.790 โฌ1.440 (Pure Business, Pro Business) | Pure, Pro Pure Business, Pro Business |
Interieur Top-Sport pakket Plus | Alle functies van het Interieurstijl pakket Plus, met: – Topsportstoelen in plaats van Comfortstoelen – Geรฏntegreerde hoofdsteunen | โฌ3.840 โฌ2.490 (Pure Business, Pro Business) โฌ3.140 (GTX) | Pure, Pro Pure Business, Pro Business GTX |
Buitenkant stijl pakket | – Dak in zwart – Dakrails en bumperaccenten in ‘Silver’ – Dakrails in ‘Silver’ | โฌ690 | Alle uitvoeringen behalve GTX |
Prijsstructuur van 2024 Volkswagen ID.4
Variant | Batterijcapaciteit (netto) | Vermogen | Aandrijving | Transmissie | Vanaf Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|
Pure | 52 kWh | 125 kW / 170 pk | Achterwiel | 1-versnelling | 44.990 |
Pure Business | 52 kWh | 125 kW / 170 pk | Achterwiel | 1-versnelling | 45.990 |
Pro | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | Achterwiel | 1-versnelling | 49.990 |
Pro 4MOTION | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | Vierwiel | 1-versnelling | 51.990 |
Pro Business | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | Achterwiel | 1-versnelling | 50.990 |
Pro Business 4MOTION | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | Vierwiel | 1-versnelling | 52.990 |
Pro Oranje Edition | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | Achterwiel | 1-versnelling | 48.990 |
GTX | 77 kWh | 250 kW / 340 pk | Vierwiel | 1-versnelling | 60.990 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2024 Volkswagen ID.4 Te Kopen?
De 2024 Volkswagen ID.4 is een grote sprong voorwaarts voor VW’s elektrische voertuiglijn. Het is een van hun bestverkopende elektrische SUV’s en het is een nieuw modeljaar dus er zijn enkele mooie updates. We hebben het over een verbeterde aandrijflijn, vernieuwd interieur, nieuwe software en verbeterd bereik, en de ID.4 is nu nog aantrekkelijker in het al overvolle segment van elektrische sport utility vehicles.
Met een lengte van 4,6 meter en een wielbasis van 2,7 meter biedt de ID.4 veel ruimte binnenin, waardoor hij praktisch is voor dagelijks gebruik. Met een leeggewicht van ongeveer 2,2 ton vindt hij een balans tussen het huisvesten van een groot accupakket en het behouden van goede rijeigenschappen.
Er zullen verschillende aandrijflijnopties zijn voor de ID.4, natuurlijk afhankelijk van de uitvoering die je kiest. De basis Pure en Pure Business modellen komen met een 52 kWh accu gekoppeld aan een 125 kW (170 pk) elektromotor voor achterwielaandrijving. Als je meer vermogen wilt, bieden de Pro, Pro Business en Pro Oranje Edition uitvoeringen een 77 kWh accu en een 210 kW (286 pk) motor, nog steeds met achterwielaandrijving. Wil je vierwielaandrijving? Geen zorgen, want de Pro en Pro Business modellen zijn er ook in een 4MOTION-versie die nog steeds de 77 kWh accu en 210 kW vermogen heeft, maar dit naar alle vier de wielen stuurt. De GTX is de prestatie-kampioen aan de top van het gamma, met een 77kWh accu met een sterke 250 kW (340 pk) dubbele motoropstelling en vierwielaandrijving voor dat sportieve gevoel.
De ID.4 gebruikt NMC (Nikkel Mangaan Kobalt) accutechnologie, die een goede balans vindt tussen energiedichtheid en levensduur. Volkswagen raadt echter niet aan om constant tot 100% op te laden om de gezondheid van de accu op lange termijn te behouden.
Of je nu een fan bent van achterwielaandrijving of vierwielaandrijving nodig hebt, het 2024 ID.4 gamma stelt niet teleur. Het begint met Pure, dan Pure Business, dan Pro, en ten slotte Pro Business, elk met toenemende functies en prestaties. Er is ook de Pro Oranje Edition voor wat exclusiviteit en de 4MOTION-modellen van Pro en Pro Business voor de vierwielaandrijving-liefhebbers. En voor degenen die het beste willen van zowel luxe als sportieve dynamiek, is de GTX-uitvoering de topkeuze. Het begint bij ongeveer โฌ44.990 voor het basismodel en loopt op tot ongeveer โฌ60.990 voor de volledig uitgeruste versies, dus het zou concurrerend moeten zijn met andere elektrische SUV’s.
Motor, Prestaties En Transmissie
De ID.4 EV biedt een reeks aandrijflijnopties, zodat je kunt kiezen welke je wilt. Als je op zoek bent naar iets efficiรซnts en capabels voor stad en voorstedelijk rijden, zijn de instapniveau Pure en Pure Business uitvoeringen een uitstekende keuze. Ze komen met een 52 kWh accupakket en een achtergemonteerde elektromotor, die 125 kW (170 pk) en 310 Nm koppel levert. Het is een mooie balans tussen prestaties en efficiรซntie.
Of als je wat meer punch en bereik wilt, kun je upgraden naar de Pro, Pro Business en Pro Oranje Edition modellen die een 77 kWh accu hebben. Deze bieden wat meer pit met 210 kW (286 pk) en 560 Nm koppel, wat geweldig is voor langere ritten en wanneer je wat extra vermogen nodig hebt.
Voor degenen die wat meer “bite” en controle willen, vooral bij slecht weer, biedt Volkswagen de 4MOTION vierwielaandrijving versies van de Pro en Pro Business modellen. Deze AWD-versies hebben dezelfde 77 kWh accu en 210 kW vermogen maar verdelen het vermogen over alle vier de wielen, zodat je die extra grip hebt wanneer je die nodig hebt.
Aan de top van het gamma heb je de GTX-uitvoering – Volkswagens prestatie-ster. Het heeft vierwielaandrijving met 2 elektromotoren, 1 op elke as, en het heeft een gecombineerd vermogen van 250 kW (340 pk). Het is niet alleen omdat het vierwielaandrijving heeft, maar zijn acceleratie en algehele prestaties zijn veel beter.
Welke je ook kiest, ze komen allemaal met een รฉรฉn-versnellingstransmissie, wat ook gebruikelijk is bij elektrische auto’s. Dat is het mooie van dit voertuig – je hoeft nooit terug te schakelen, omdat je altijd dezelfde hoeveelheid vermogen hebt in het hele toerentalbereik. Het verhoogt ook de efficiรซntie en vermindert het onderhoud.
Qua prestaties levert de ID.4. De Pure modellen kunnen van 0-100 km/u in 9,0 seconden, terwijl de Pro uitvoeringen het in 6,7 seconden doen (6,6 seconden voor 4MOTION). Als je achter het stuur van de GTX zit, bereik je 100 km/u in slechts 5,4 seconden. Topsnelheden variรซren tussen 160 km/u voor de Pure modellen, en 180 km/u voor de Pro en GTX versies.
Opladen is ook snel en gemakkelijk. Alle modellen ondersteunen tot 11 kW AC-laden (thuis/werk). Sneller laden nodig? Pure uitvoeringen komen standaard met 50 kW DC snelladen maar kunnen worden geรผpgraded naar 145 kW. De Pro, Pro Business en GTX modellen hebben tot 175 kW DC snellaadcapaciteit, waardoor je kunt opladen van 5% tot 80% in 28 minuten (optimale omstandigheden).
Goed, een van mijn favoriete updates voor 2024 is accu-preconditionering. Deze functie bereidt de accu voor op een volledige lading wanneer het buiten koud is. Je kunt het handmatig of via het navigatiesysteem inschakelen, zodat je altijd de snelst mogelijke lading krijgt, zelfs als het echt koud is buiten. Activeer het gewoon 4-5 minuten voordat je bij de lader komt, en je bent klaar om te gaan.
Volkswagen zorgt ook voor praktisch gebruik met een Mode 3 laadkabel voor AC-laden en een optionele warmtepomp om het bereik in koud weer te helpen behouden. Ze bieden ook thuislaadopties en hebben partnerschappen met laadnetwerken, dus het is gemakkelijk om overal een laadpunt te vinden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De VW ID.4 heeft een remsysteem dat traditionele en innovatieve technologieรซn combineert. Aan de voorkant heb je 328 mm schijfremmen, die sterke en betrouwbare remkracht leveren. Maar wacht, VW heeft trommelremmen aan de achterkant gebruikt. Dat is niet het soort ding dat je tegenwoordig in een auto zou vinden, vooral niet in een die zoveel kost, maar er zit veel meer achter deze beslissing dan wat er aan de oppervlakte te zien is.
De 11-inch achtertrommelremmen lijken misschien behoorlijk ouderwets, maar ze zijn in deze context logisch. In een elektrische auto zoals de ID.4 zijn de achterremmen minder kritiek vanwege het regeneratief remmen. De elektromotor doet veel van het remwerk, dus de achterremmen hoeven niet zo sterk te zijn. Trommelremmen zijn duurzaam en vereisen minimaal onderhoud, plus ze zijn niet zo blootgesteld aan het weer als schijfremmen.
Nog een pluspunt? Trommelremmen zijn op de lange termijn veel milieuvriendelijker. En ze verspreiden lang niet zoveel remstof, wat een ander nadeel is van schijfremmen. Het gesloten ontwerp van trommelremmen helpt echter dit stof in te sluiten, waardoor ze gemakkelijker schoon te maken zijn.
Natuurlijk is niet iedereen overtuigd van het idee. Sommige mensen verwachten misschien rondom schijfremmen in een auto van dit kaliber. Maar we zullen zien hoe deze opstelling presteert als de ID.4 wat kilometers begint te maken.
Laten we het nu hebben over regeneratief remmen. Deze functie heeft wat discussie veroorzaakt. Het heeft niet zoveel รฉรฉn-pedaal rijervaring als sommige elektrische auto’s, het regeneratief remmen van de ID.4 is zeer subtiel. In de standaard rijmodus (D) rolt de auto uit wanneer je het gaspedaal loslaat, net als een gewone auto. Als je echter sterker regeneratief remmen wilt, moet je naar “B” schakelen met de versnellingspook.
Zelfs in “B”-modus is het regeneratief remmen niet zo sterk als bij veel andere EV’s. Het stopt de auto niet volledig met alleen regeneratief remmen; hij blijft langzaam rollen. Volkswagen heeft gekozen voor een meer conventionele aanpak, met als doel de rijkarakteristieken van een benzineauto te emuleren voor degenen die overstappen van traditionele voertuigen. Dit zal echter mogelijk niet voldoen aan degenen die gewend zijn geraakt aan de krachtige รฉรฉn-pedaal rijstijl.
In het algemeen vertegenwoordigt het remsysteem van de ID.4 een compromis tussen traditionele technologie, kosten en de vereisten van een elektrisch voertuig. Het heeft niet het krachtigste regeneratieve remsysteem in zijn klasse, maar het biedt soepel en voorspelbaar remmen dat meer dan voldoende zou moeten zijn om de meeste bestuurders tevreden te stellen.
Besturing En Ophanging
De Volkswagen ID.4 compacte SUV heeft een uitgebalanceerd stuur- en ophangingssysteem dat zowel comfort als stabiliteit biedt. De besturing is elektrisch bekrachtigd, wat je een licht, gemakkelijk gevoel geeft wanneer je door de stad rijdt, maar het geeft nog steeds genoeg feedback om je zelfverzekerd te houden op de snelweg.
Een van de hoogtepunten van de rijervaring van de ID.4 is zijn indrukwekkend krappe draaicirkel. Ondanks dat het een middelgrote SUV is, manoeuvreert hij wonderbaarlijk in en uit krappe plekken, waardoor rijden in de stad en parkeren een fluitje van een cent is. Een deel van deze wendbaarheid komt door de elektrische aandrijflijn-indeling, die VW meer flexibiliteit geeft met het algehele ontwerp van het voertuig.
Wat de ophanging betreft, draait het bij de ID.4 allemaal om comfort zonder te veel in te leveren op handling. Hij heeft een volledig onafhankelijke ophanging die alle onregelmatigheden in de weg absorbeert voor een soepele rit. Het GTX-model, dat op 20-inch wielen staat, vindt een geweldige balans tussen rijkwaliteit en handling, dus het lijdt in geen van beide categorieรซn.
Voor degenen die meer controle willen over hoe hun auto rijdt, biedt Volkswagen het DCC-systeem (Dynamic Chassis Control) in de hogere uitvoeringen. Het is een “magnetic ride control”, wat een adaptief dempingssysteem is waarmee je je ophanging handmatig kunt aanpassen op basis van je stemming of het type weg waarop je rijdt. Of je nu de voorkeur geeft aan een zachte, comfortabele cruising-ervaring of een meer geestdriftige rit, het DCC-systeem zal aan je behoeften voldoen.
Wanneer de ophanging in de comfortmodus staat, absorbeert het soepel hobbels, waardoor lange snelwegritten ongelooflijk ontspannend zijn. Maar houd er rekening mee dat deze modus wat carrosseriehelling toestaat tijdens het bochtenwerk, wat misschien niet bevalt aan degenen die de voorkeur geven aan een stijver, sportiever gevoel.
Het heeft zelfs een sportmodus, en wanneer je die inschakelt, wordt de ophanging mooi stevig, vermindert de carrosseriehelling en voel je je veel meer “geplant” in de bochten. De besturing wordt ook scherper, directer en responsiever. Ja, de rit wordt wat stijver, maar niet zodanig dat je er een hekel aan zou krijgen tijdens dagelijks rijden.
Vierwielaandrijving-versies van de ID.4 hebben een iets betere handling dankzij verbeterde gewichtsverdeling en verhoogde tractie door de dubbele motoropstelling. Deze modellen hebben ook een iets hogere bodemvrijheid, wat goed is voor licht off-road rijden of rijden in de sneeuw tijdens de wintermaanden.
Ja, de ID.4 rijdt goed wat elektrische SUV’s betreft, maar het is niet bepaald een sportwagen. Hij is een beetje zwaar op de achterkant als je hem echt pusht, vooral met het accupakket in de achterkant, maar hij heeft een extreem laag zwaartepunt, dus hij neemt bochten zeer goed en gedraagt zich voorspelbaar.
Welke Banden Gebruikt Het?
De VW ID.4 komt met verschillende bandopties die verschillen per uitvoering en wielgrootte. De basis Pure en Pure Business uitvoeringen hebben 18-inch wielen met 235/60 R18 banden. Deze banden bieden een goede balans tussen comfort, kilometerstand en prestaties, waardoor ze geschikt zijn voor dagelijks rijden.
Als je doorstapt naar de Pro en Pro Business uitvoeringen, upgradet de ID.4 naar grotere 19-inch wielen. Deze modellen gebruiken een versprongen bandenconfiguratie, met 235/55 R19 banden op de vooras en iets bredere 255/50 R19 banden op de achteras. Deze configuratie verbetert de stance van de auto en zijn bochtencapaciteiten terwijl nog steeds een comfortabele rit wordt geboden. De grotere wiel- en bandencombinatie draagt ook bij aan de meer hoogwaardige uitstraling van het voertuig.
De topuitvoering GTX gaat nog een stapje verder met 20-inch wielen. Het heeft 235/50 R20 banden voor en 255/45 R20 banden achter. Deze opstelling verbetert niet alleen de sportieve look (wat past bij een prestatiegericht model), maar biedt ook veel betere grip en gevoel. Met het extra vermogen en vierwielaandrijving van de GTX reageert hij nog effectiever.
Volkswagen biedt een reeks wiel- en bandenpakketten als accessoires, waardoor eigenaren het uiterlijk en de rijkarakteristieken van de ID.4 kunnen aanpassen. Deze opties omvatten zomerbanden, winterbanden en all-season banden voor gebruik het hele jaar door. Bijvoorbeeld, de 20-inch “Loen” lichtmetalen wielen zijn verkrijgbaar in zwart en zilver, en Conti-banden zijn beschikbaar voor zomer-, winter- en all-season gebruik.
Interieur Uiterlijk
Het is in het interieur van de Volkswagen ID.4 waar grote sprongen zijn gemaakt in design en bruikbaarheid, en het lijkt gewoon zoveel moderner en cleaner dan het oude. Het heeft een clean, bijna minimalistisch design dat zijn elektrische karakter complementeert terwijl het nog steeds vertrouwd aanvoelt voor degenen die overstappen van traditionele voertuigen.
Een van de grote updates voor 2024 is het infotainmentsysteem. Het touchscreen is vergroot naar 12,9 inch (voorheen 12 inch) en is nu licht naar je toe gekanteld, wat de cockpit een meer bestuurdergerichte uitstraling geeft. De resolutie en responsiviteit van het scherm zijn aanzienlijk verbeterd, wat een welkome verandering is, vooral omdat de oudere modellen wat kritiek kregen op dit gebied.
Het dashboard heeft een cleaner, minder rommelig design, waarbij de meeste bedieningselementen zijn geรฏntegreerd in het grote touchscreen in het midden. Volkswagen heeft een minimalistische aanpak omarmd, dus je zult niet veel fysieke knoppen vinden. Dit kan een love-it-or-hate-it feature zijn voor degenen die de voorkeur geven aan tactiele bediening. VW heeft echter naar feedback geluisterd en heeft een rij aanraakgevoelige klimaatregelingsknoppen onder het scherm toegevoegd, die nu ’s nachts verlicht zijn voor betere zichtbaarheid.
Het interieur heeft een prettige, bijna zachte aanraking, met elegante stiksels langs het bovenste dashboard en de deurpanelen. Daaronder zijn echter harde kunststoffen, die kunnen variรซren afhankelijk van het uitrustingsniveau. Hogere uitvoeringen bieden meer premium materialen, inclusief enkele metallic accenten, maar de harde kunststoffen kunnen wat misplaatst aanvoelen gezien het prijssegment van de ID.4.
Het stuurwiel is met leer bekleed en heeft een afgeplatte onderkant, wat een sportieve touch toevoegt. Het heeft ook touchbediening, die stijlvol is maar in het begin misschien wat ongewoon aanvoelt om te gebruiken.
Een uniek kenmerk in het interieur van de ID.4 is het compacte 5,3-inch digitale instrumentencluster. Het is gemonteerd op de stuurkolom, dus wanneer je het stuurwiel verstelt, beweegt de hele kolom mee, samen met het display. Hoewel kleiner vergeleken met het grote centrale touchscreen, presenteert het effectief essentiรซle rijinformatie in een compact en leesbaar formaat.
De middenconsole is herontworpen voor 2024, met een meer gebruiksvriendelijke indeling met vaste bekerhouders en voldoende opbergruimte. Het heeft een behoorlijk diepe middenarmsteun-compartiment en een draadloze oplaadpad voor je telefoon.
Een andere coole feature is de accentverlichting met aanpasbare kleuren, waarmee je de sfeer in het interieur kunt bepalen. De verlichting strekt zich uit over het dashboard en de deurpanelen, wat een moderne, luxueuze touch toevoegt, vooral ’s nachts.
Het zitcomfort is solide in alle uitvoeringen. Zelfs de stoffen stoelen in de basismodellen zijn goed gecushioned. Hogere uitvoeringen komen met kunstleren of leren stoelen, inclusief massagefuncties voor de bestuurder en passagier.
Kies je voor een hogere uitvoering, dan krijg je ook een panoramisch glazen dak, wat het gevoel van openheid in het interieur versterkt. Het kan niet open, maar heeft wel een elektrisch bedienbaar zonnescherm om licht en warmte te regelen.
Over het algemeen vindt het interieur van de ID.4 een geweldige balans tussen futuristisch design en praktische functionaliteit. Het nieuwe infotainmentsysteem en verbeterde materiaalkwaliteit pakken veel tekortkomingen van het vorige model aan, waardoor deze ID.4 een sterke concurrent is in de elektrische SUV-categorie. De afhankelijkheid van touchbediening en de aanwezigheid van harde kunststoffen in sommige gebieden kunnen echter nog steeds punten zijn om te overwegen voor potentiรซle kopers.
Exterieur Uiterlijk
De 2024 VW ID.4 behoudt het clean, moderne design van zijn voorganger maar heeft een paar kleine aanpassingen die hem nog aantrekkelijker maken. Hij behoudt de gebruikelijke SUV-vorm maar incorporeert onderscheidende elektrische voertuig design-elementen. Als je een voertuig wilt dat niet schreeuwt “elektrisch” maar nog steeds hoofden doet draaien, is de ID.4 de auto voor jou.
Aan de voorkant heeft de ID.4 een slanke, gesloten grille, een typische designkeuze voor EV’s die niet alleen zijn elektrische aandrijflijn benadrukt maar ook de aerodynamica verbetert. Een van de meer opvallende kenmerken zijn de koplampen. Volledige LED-koplampen met een uniek, bijna oogachtig uiterlijk en ingewikkelde interne designs. Nog beter: als je kiest voor een hogere uitvoering, krijg je een LED-lichtbalk die zich uitstrekt tussen de koplampen en het Volkswagen-logo in het midden verlicht. Deze kenmerkende verlichting geeft de ID.4 een futuristische en premium uitstraling, vooral in het donker.
Het zijaanzicht van de ID.4 onthult een goed geproportioneerde SUV-vorm. Er is een sterke karakterlijn die begint bij de voorschermen en doorloopt via de deuren naar achteren, wat een beetje visuele flair geeft en ook wat indicatie geeft van zijn dynamische karakter. Hij heeft een aflopende daklijn die geleidelijk afdaalt naar achteren, wat een balans vindt tussen aerodynamische efficiรซntie en interieurruimte. De wielen variรซren van 19 inch op de basisuitvoering tot 21 inch op de topuitvoering, waarbij de grotere wielen het voertuig een lagere, meer atletische stance geven.
Je zult ook zwarte bekleding rond de wielkasten en langs de onderkant van de carrosserie opmerken, wat een beetje een robuuste touch toevoegt. Hoewel primair voor esthetische doeleinden, maakt het de ID.4 imposanter. Zelfs de deurgrepen zijn verzonken in de carrosserie voor verbeterde aerodynamica en een strak uiterlijk. Deze grepen openen elektronisch, wat misschien even wennen is maar een moderne touch toevoegt.
De achterkant van de ID.4 is waarschijnlijk de meest aantrekkelijke hoek. De LED-achterlichtbalk over de volle breedte is een opvallend kenmerk, vooral omdat hij zo helder is in het donker, en hij heeft een cool, driedimensionaal, meerlaags design. Het VW-logo in het midden (alleen beschikbaar op duurdere modellen) is verlicht, wat een subtiele touch van klasse toevoegt.
De achterklep is zeer clean en eenvoudig, met de kentekenplaat laag op de bumper geplaatst om het Volkswagen-embleem te benadrukken. De achterbumper heeft een diffuser-achtig onderste gedeelte, wat, naast dat het er cool uitziet, helpt bij de aerodynamica van de auto.
Dakrails, standaard op bijna elke uitvoering, dragen bij aan de praktische functionaliteit van de SUV en bieden extra capaciteit voor het vervoeren van extra bagage. Het panoramische glazen dak ziet er goed uit als je een hogere uitvoering kiest, het integreert goed in de daklijn en voegt een beetje meer klasse toe aan de ID.4.
De ID.4 komt in enkele stijlvolle kleuren. Het Arctic Blue Metallic is een scherpe, moderne interpretatie van traditioneel blauw. Je vindt ook verschillende tinten wit, zwart, zilver en grijs, die opties bieden van subtiel tot meer in het oog springend.
Comfort En Gemak
Laten we beginnen met de stoelen. De voorstoelen zijn zeer ondersteunend, dus zelfs op lange roadtrips zul je je niet oncomfortabel voelen. De topuitvoeringen hebben 12-voudig elektrisch verstelbare stoelen met 4-voudig verstelbare lendensteun, zodat je die stoel precies goed kunt krijgen. En als je het nog een stapje verder wilt nemen, komen sommige modellen zelfs met een massagefunctie voor de voorstoelenโeen geweldige toevoeging voor die langere ritten.
De achterstoelen zijn net zo indrukwekkend. De vloer is zeer vlak, een voordeel van het EV-platform, en er is veel beenruimte, waardoor de middenstoel beter bruikbaar is dan in veel conventionele SUV’s. De achterstoelen hebben ook een 40/60 split, zodat je zowel passagiers als lading kunt vervoeren en veelzijdig blijft. En er is de middenarmsteun met bekerhouders, dus de achterbank is behoorlijk comfortabel.
Wat klimaatbeheersing betreft, heeft de ID.4 je gedekt. Bijna alle modellen komen met standaard dual-zone automatische klimaatregeling, waardoor de bestuurder en voorpassagier temperaturen kunnen instellen die comfortabel voor hen zijn zonder compromissen te moeten sluiten. Het werkt soepel en houdt het interieur zeer stil.
Een ander uniek kenmerk is het beschikbare panoramische glazen dak. Het gaat niet open maar laat het interieur baden in licht, waardoor het nog ruimer aanvoelt. En voor het geval het te helder of warm wordt, is er een cool elektrisch zonnescherm waarmee je licht en warmte kunt regelen.
Qua gemak zit de ID.4 vol met doordachte details. Keyless entry en start zijn standaard, dus geen gedoe met je sleutels om hem te starten. Nog beter, de meer luxe modellen hebben een elektrische achterklep, wat een uitkomst is als je handen vol zijn.
Opbergruimte is een ander gebied waar de ID.4 uitblinkt. Er is veel opbergruimte in de middenconsole, inclusief een diepe bak onder de armsteun en een draadloze oplaadpad voor je telefoon. De deurvakken zijn groot, en er zijn nette kleine hoekjes en gaatjes door het hele interieur (zoals het plankje boven het handschoenenkastje).
Het infotainmentsysteem, met zijn nieuwe 12,9-inch touchscreen, is een grote verbetering. Het is veel responsiever en gemakkelijk te gebruiken, met aanpasbare lay-outs en snelkoppelingen. En met draadloze Apple CarPlay en Android Auto integreert je smartphone naadloos in het systeem.
Een van de meest handige features voor 2024 is het verbeterde navigatiesysteem met geรฏntegreerde laadplanning. Het kan nu routes plannen met laadstops volgens je bereik en beschikbare laadstations. Er is zelfs een accu-preconditioneringsfunctie die de accu voorbereidt op het meest efficiรซnte laden als je een geplande stop nadert.
Lange afstanden rijden is veel minder vermoeiend dankzij rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie en Travel Assist (een semi-autonome rijmodus). Hoewel niet volledig autonoom, verminderen deze features de vermoeidheid van de bestuurder aanzienlijk.
Wat rijcomfort betreft, handelt de ID.4 oneffenheden in de weg goed af, en modellen met adaptieve ophanging (DCC) stellen je in staat de rit aan te passen aan je voorkeur. Het is zo stil en verfijnd in het interieur, zonder motorgeluid, en weg- en windgeruis zijn extreem goed onder controle.
Over het algemeen biedt de ID.4 een evenwichtige mix van comfort en gemak, met features die je rijervaring verbeteren en elke rit plezierig maken. Of je nu door de stad cruist of de snelweg opgaat voor een lange rit, het doordachte design en de verbeteringen van de ID.4 maken hem een uitstekende keuze in de EV-markt.
Veiligheid En Beveiliging
De 2024 ID.4 compacte SUV komt met zoveel veiligheidsfeatures dat het duidelijk is dat Volkswagen je zo veilig mogelijk wil houden tijdens het rijden. Het hoogtepunt is de IQ.Drive suite van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), waaronder Travel Assist, dat adaptieve cruisecontrol combineert met rijstrookcentrering om die lange ritten wat gemakkelijker te maken. Het heeft Lane Assist, dat je helpt in je rijstrook te blijven en stuurinput geeft indien nodig, en Front Assist, dat andere auto’s, voetgangers en fietsers detecteert en indien nodig remt. Het heeft ook een Blind Spot Monitor, Rear Traffic Alert, en Adaptieve Cruisecontrol met Stop en Go, die een veilige afstand tot het verkeer bewaart. Emergency Assist kan de auto zelfs tot stilstand brengen als het merkt dat je niet in controle bent.
Passieve veiligheid is ook goed gedekt, met kreukelzones, meerdere airbags en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. LED-koplampen zijn standaard, en adaptieve koplampen zijn optioneel op de hogere uitvoeringen voor de best mogelijke zichtbaarheid.
De elektrische aandrijflijn verbetert de veiligheid met een lager zwaartepunt, wat de stabiliteit verbetert en de kans op over de kop slaan vermindert. Bovendien leveren elektromotoren direct koppel, wat nuttig kan zijn in noodsituaties.
Het heeft een geavanceerd anti-diefstalsysteem met een alarm en startonderbreker, en een keyless entry systeem dat de auto automatisch vergrendelt als je wegloopt. Het accupakket is ook zeer veilig, ontworpen om weg te scheuren bij zware impacts, en het heeft een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) om voetgangers te waarschuwen.
Hoewel het 2024 model nog niet is beoordeeld, scoorden oudere modellen uitstekend, dus het zou vergelijkbaar moeten zijn. Deze features zijn ontworpen om je te assisteren, maar alert blijven is nog steeds essentieel.
Hoe Rijdt Het?
Het rijden in de Volkswagen ID.4 is een andere ervaring met zijn krachtigere aandrijflijn en geavanceerde features. Als je bekend bent met eerdere modellen, zul je het verschil meteen merken.
Laten we eerst over acceleratie praten. De RWD heeft nu 286 pk onder de motorkap in plaats van de oude 201 pk. Dit extra vermogen laat de RWD ID.4 van 0-100 km/u sprinten in slechts 6,7 seconden, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de eerdere 8,5 seconden. Hij is sneller, reactiever en voelt competitiever aan tegen zijn klasse. Als je kiest voor de vierwielaandrijving (AWD) versie, heb je 340 pk en een 0-100 km/u tijd van slechts 4,9 seconden. Voor een gezinsvriendelijke elektrische SUV is dat behoorlijk indrukwekkend. Je zult zeker het vertrouwen waarderen dat het je geeft wanneer je snelwegen oprijdt of langzamer verkeer inhaalt.
Elektromotoren staan bekend om hun directe koppel, en de ID.4 stelt hier niet teleur. Hij heeft zeer soepele en snelle acceleratie die het voertuig veel lichter en wendbaarder laat aanvoelen dan het zou moeten zijn.
Wat gevoel betreft, heeft de ID.4 een goed compromis tussen comfort en responsiviteit. Hij heeft een echt laag zwaartepunt doordat het accupakket onder de vloer ligt, dus hij neemt bochten mooi en rolt lang niet zoveel als een normale SUV zou doen. De lichte besturing voelt echt goed aan bij het rijden in de stad, waardoor het gemakkelijk is om te draaien, en de draaicirkel is ook behoorlijk goed in de stad. De besturing wordt mooi stevig op de snelweg, wat adequate stabiliteit en veiligheid biedt maar niet met dat sportieve gevoel dat sommige andere concurrenten hebben.
De ophanging is echt zacht, absorbeert alle hobbels in de weg. Als je echter het DCC-model (Dynamic Chassis Control) krijgt, dat adaptieve ophanging heeft, kun je schakelen tussen comfort- en sportievere instellingen, wat je wat meer veelzijdigheid geeft afhankelijk van je voorkeur.
Wat regeneratief remmen betreft, neemt de ID.4 een conservatievere aanpak. In standaard rijmodus rolt hij uit als een conventionele auto wanneer je het gaspedaal loslaat. Als je meer regeneratief remmen wilt, moet je hem in “B”-modus zetten, maar zelfs dan is het niet zo agressief als andere EV’s. Deze ontwerpkeuze kan aantrekkelijk zijn voor degenen die overstappen van benzineauto’s, maar het kan een teleurstelling zijn als je op zoek bent naar sterk รฉรฉn-pedaal rijden.
Hij heeft ook veel rijmodi, iets voor iedereen. Eco bespaart het meest op energie, maar Comfort-modus is prima voor dagelijks rijden. Sport maakt de gaspedaalrespons scherper, en als je de AWD-versie hebt, stuurt het meer vermogen naar de achterwielen voor een sportiever gevoel. Als je het type bent dat graag dingen aanpast, laat de Individual-modus je verschillende instellingen aanpassen.
De ID.4 is natuurlijk zeer stil vanbinnen, zoals alle EV’s. Volkswagen heeft echt goed werk geleverd bij het elimineren van snelweg- en windgeruis, wat een zeer stille cabine creรซert, vooral bij lange afstanden op de snelweg. Er is geen motorgeluid, wat bijdraagt aan het hele “luxueuze” gevoel vanbinnen.
Wat bereik betreft, heeft de ID.4 verrassend genoeg meer bereik dan de vorige versie, ook al heeft hij meer vermogen. Het RWD-model biedt tot 291 mijl (468 km) bereik, terwijl de AWD-versie tot 263 mijl (423 km) kan rijden. Deze getallen zullen natuurlijk variรซren in de echte wereld, maar de meeste bestuurders merken dat de ID.4 deze schattingen vaak zal overtreffen in gemengd rijden. Zelfs als het echt koud is, zorgen temperatuurmanagement en accu-preconditionering ervoor dat de prestaties hetzelfde blijven.
Qua veiligheid is de ID.4 goed uitgerust. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentie werken goed, en de Travel Assist-feature is echt cool op lange ritten omdat het deze twee combineert en semi-autonoom rijden mogelijk maakt.
Hoewel hij niet is ontworpen om off-road te gaan, kan de AWD ID.4 lichte off-road situaties aan dankzij het directe koppel van zijn elektromotoren.
Al met al is het rijden in de 2024 Volkswagen ID.4 sterk verbeterd. Het is een geweldige mix van prestaties, comfort en efficiรซntie, wat het over het algemeen een zeer solide keuze maakt voor alles van stadspendelen tot lange snelwegreizen. Dit is vooral aantrekkelijk als je op zoek bent naar iets dat behoorlijk praktisch, comfortabel en efficiรซnt is, maar nu wat meer punch heeft. Als je iets wilt met een sportievere rijstijl of sterker regeneratief remmen, vind je dit misschien iets te ontspannen. Maar voor heel veel automobilisten maakt deze mix van comfort en praktisch nut, plus nieuwgevonden prestaties, de ID.4 een overtuigende keuze.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Volkswagen ID.4 heeft een zeer mooi ogende kofferbak, en de hoeveelheid laadruimte is verbazingwekkend, vooral voor een gezins-SUV. Laten we eens kijken waarom deze kofferbak zo geweldig is en hoe toegankelijk hij is.
Laadcapaciteit: Met de achterstoelen omhoog heb je 543 liter ruimte, en als je ze neerklapt, springt dat naar een enorme 1.575 liter. Dit plaatst de ID.4 voor veel van zijn elektrische SUV-rivalen qua laadruimte. Het is elektrisch, dus het heeft geen verbrandingsmotor; Volkswagen gebruikt de ruimte echt goed, en je hebt veel ruimte voor je spullen.
Kofferbak Design: Het is niet alleen dat de kofferbak zelf niet gebruiksvriendelijk is. Hij heeft een echt grote opening en een lage laaddrempel, waardoor het gemakkelijk is om dingen te laden en te lossen die zwaar of vreemd gevormd zijn. De laadruimte is doosvormig en relatief vrij van obstakels, wat het mogelijk maakt om de beschikbare ruimte te maximaliseren.
Flexibiliteit: Hij heeft 40/60 neerklapbare achterstoelen zodat je daadwerkelijk mensen achterin kunt laten zitten en nog steeds laadruimte hebt. Met de stoelen naar beneden maakt het bijna een vlakke laadvloer, wat fijn is voor het vervoeren van grotere spullen of dozen.
Extra Opbergruimte: Hij heeft dit coole kleine opbergvak onder de vloer waar je de laadkabel en andere items kunt bewaren. De laadvloer kan op twee hoogtes worden ingesteld, wat een verborgen opbergruimte mogelijk maakt wanneer deze in een hogere positie staat.
Gemaksfeatures: De ID.4 heeft enkele echt mooie features die het laden en lossen gemakkelijk maken. Hij heeft een elektrische achterklep op de hogere uitvoeringen, waarbij als je je voet onder de achterbumper zwaait, hij opengaat, wat handig is als je je handen vol hebt met spullen. Hij heeft zelfs een uittrekbare privacyhoes over je bagageruimte, bevestigingspunten voor je spullen, en een 12V stopcontact. Er is LED-verlichting in het kofferbakcompartiment, zodat je kunt zien wat je doet, zelfs in het donker.
Geen Frunk: Sommige elektrische voertuigen hebben wat een “frunk” (front trunk) wordt genoemd, maar de ID.4 niet. Nou ja, niet precies, omdat VW ervoor koos om al die vrije ruimte te gebruiken voor andere voertuigsystemen.
Trekvermogen: Niet zozeer over de kofferbak, maar de ID.4 kan tot 1.225 kg trekken met de juiste uitrusting, wat meer lading is die hij kan meenemen.
Praktisch: Het is een fantastische kofferbak, echt ruim en flexibel, geweldig voor allerlei spullen. Of je nu boodschappen doet voor het gezin, inpakt voor een vakantie, sportuitrusting vervoert, of DIY-spullen ophaalt, de ID.4 heeft je gedekt.
In vergelijking met concurrenten houdt de laadcapaciteit van de ID.4 goed stand. Hij heeft veel meer laadruimte dan een Tesla Model Y (1.925 liter met neergeklapte stoelen) en is vergelijkbaar met een meer conventionele compacte SUV zoals een Honda CR-V. Concluderend is de achterklep van de 2024 ID.4 een geweldige feature; hij heeft veel ruimte, en de kleine dingen eraan maken het echt een praktische elektrische SUV voor iedereen die veel ruimte nodig heeft.
Comfort Achterbank
De achterstoelen van de Volkswagen ID.4 blinken echt uit als het gaat om comfort en praktisch nut, wat het een geweldige keuze maakt voor gezinnen. Hier is een nadere blik op wat je kunt verwachten van het achterpassagiersgedeelte:
Hij heeft een grote achterbank met beenruimte van ongeveer 955 mm, wat echt ruim is en volwassenen veel ruimte biedt om zich uit te strekken. De hoge daklijn betekent dat er ook voldoende hoofdruimte is, zelfs voor langere mensen, hoewel het een beetje kan variรซren als je een panoramadak hebt. De vloer is vlak (vanwege het EV-platform) dus de middenstoel is niet te krap, waardoor 3 volwassenen veel comfortabeler naast elkaar kunnen zitten dan in veel gewone SUV’s.
Hij heeft een achterbank die 40/60 neerklapt, dus als je meer ruimte nodig hebt voor mensen of lading, kun je dat. De stoelen hebben mooie kussens en goede lendensteun, en de rugleuning staat in een comfortabele hoek. De lagere modellen hebben stoffen stoelen, maar als je een trim of twee omhoog gaat, kun je kunstleer of zelfs echt leer krijgen. Hij heeft verstevigde buitenstoelen voor extra ondersteuning.
De topuitvoeringen hebben tri-zone klimaatregeling, dus de achterpassagiers krijgen hun eigen ventilatieroosters en bediening. Er zijn ook twee USB-C-poorten voor het opladen van apparaten. Hij heeft zelfs een middenarmsteun die neerklapt met bekerhouders voor de mensen die aan de uiteinden zitten. Verwarmde achterstoelen zijn een zeer luxe feature die beschikbaar is op sommige uitvoeringen.
Dan zijn er deze kleine vakjes in de achterdeuren om kleine items op te bergen, en natuurlijk de rugleuningzakken die perfect zijn ontworpen voor het bewaren van een tijdschrift of tablet. De buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten, die het installeren van kinderzitjes een fluitje van een cent maken en zeer veilig.
Hij heeft echt grote achterramen, zodat mensen op de achterbank gemakkelijk naar buiten kunnen kijken. Met het panoramadak loopt het helemaal door over de achterstoelen, en het hele interieur voelt zo open en ruim aan.
De achterstoelen kunnen niet versteld worden, wat een nadeel zou kunnen zijn, vooral tijdens lange roadtrips. Het goede deel daarvan is echter dat omdat de vloer vlak is, er geen transmissietunnel is, dus de middenstoel heeft veel beenruimte.
De bekleding van de achterstoelen is helemaal niet slecht, hoewel het misschien niet zo luxueus is als de voorstoelen. Hogere uitvoeringen hebben zachtere materialen en betere afwerkingen.
De deuren gaan echt wijd open en zijn niet te hoog om in en uit te stappen. De hoge daklijn helpt ook om hoofdstoten te voorkomen.
De achterstoelen profiteren ook van het gebrek aan geluid in de ID.4. Weg- en windgeruis zijn minimaal, dus het is zeer stil in de cabine voor de passagiers.