2025 Renault 4 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Motortype | Elektrisch (Synchroonmotor) | Elektrisch (Synchroonmotor) |
Versnellingsbak | Reductie automaat | Reductie automaat |
Aandrijving | Niet expliciet vermeld (waarschijnlijk voorwielaandrijving) | Niet expliciet vermeld (waarschijnlijk voorwielaandrijving) |
Transmissie | Eentraps reductieversnellingsbak | Eentraps reductieversnellingsbak |
Maximaal vermogen | 90 kW (120 pk) | 110 kW (150 pk) |
Maximaal koppel | 225 Nm | 245 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Type accu | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 40 kWh | 52 kWh |
Gewicht accu | 237 kg | 297 kg |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 14,2 kWh/km | 15,1 kWh/km |
Elektrisch bereik (WLTP) | 322 km (308 km ook genoemd) | 409 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 80 kW | 100 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Boordlader | 3-fase AC-lader | 3-fase AC-lader |
AC-oplaadtijd (11 kW tot 15-100% SOC) | 2u37 | 3u13 |
DC-snelladen (15-80%) | 30 minuten | 30 minuten |
Garantie accu | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Aanvullende kenmerken | Warmtepomp, Type 2 mode 3 ‘Mennekes’ laadkabel (6,5m), V2L-mogelijkheid (3700W max met optionele adapter) | Warmtepomp, Type 2 mode 3 ‘Mennekes’ laadkabel (6,5m), V2L-mogelijkheid (3700W max met optionele adapter), Pre-conditionering van de batterij voor optimaal DC-laden (op Techno en Iconic uitvoeringen) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Evolution | Techno | Iconic |
---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 |
Volume bagageruimte | 420 liter (minimaal) / 1405 liter (maximaal met neergeklapte achterbank) | 420 liter (minimaal) / 1405 liter (maximaal met neergeklapte achterbank) | 420 liter (minimaal) / 1405 liter (maximaal met neergeklapte achterbank) |
Achterbank | In ongelijke delen neerklapbaar (60/40) | In ongelijke delen neerklapbaar (60/40) | In ongelijke delen neerklapbaar (60/40) |
Verstelbaarheid voorstoelen | In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | In hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel | In hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel |
In hoogte verstelbare stoelen | Bestuurdersstoel | Bestuurders- en passagiersstoel | Bestuurders- en passagiersstoel |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel (met Pack Winter) | Optioneel (met Pack Winter Premium) | Standaard |
Relaxfunctie voor voorstoelen | — | Inklapbare rugleuning passagiersstoel | Inklapbare rugleuning passagiersstoel |
Lendensteun bestuurdersstoel | — | Optioneel (met Pack Winter Premium) | Standaard (elektrisch verstelbaar) |
Bekleding | Grijze stof “Montmartre” met blauwe stiksels | 100% gerecycled textiel “jeans” Saint-Denis met okerkleurige stiksels en donkerblauw TEP | 100% gerecyclede TEP bekleding verfijnd zwart Saint-Tropez / grijze stof met pied-de-poule-patroon en gele bies |
Verwarmd stuurwiel | — | Optioneel (met Pack Winter Premium) | Standaard |
Ambianceverlichting | Ambianceverlichting vรณรณr | Ambianceverlichting vรณรณr en Renault Multi Senseยฎ met ambianceverlichting vรณรณrin | Ambianceverlichting vรณรณr en Renault Multi Senseยฎ met ambianceverlichting vรณรณrin |
Glazen schuif-/kanteldak | “Canvas dak ‘plein sudโข’ later beschikbaar” vermeld in document | “Canvas dak ‘plein sudโข’ later beschikbaar” vermeld in document | “Canvas dak ‘plein sudโข’ later beschikbaar” vermeld in document |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie Categorie | Evolution | Techno | Iconic |
---|---|---|---|
Opbergmogelijkheden | |||
Middenconsole | Lage middenconsole tussen de voorstoelen met opbergvak en armsteun | Lage middenconsole tussen de voorstoelen met opbergvak en armsteun | Lage middenconsole tussen de voorstoelen met opbergvak en armsteun |
Klimaatbeheersing | |||
Systeem Type | Elektronisch geregelde airconditioning | Elektronisch geregelde airconditioning | Elektronisch geregelde airconditioning |
Pre-conditionering | Pre-conditionering via My Renault app (5 jaar abonnement) | Pre-conditionering via My Renault app (5 jaar abonnement) | Pre-conditionering via My Renault app (5 jaar abonnement) |
Batterij Pre-conditionering | Niet beschikbaar | Beschikbaar voor optimaal DC-laden | Beschikbaar voor optimaal DC-laden |
Interieur Materialen | |||
Basis Materiaal | Ledervrij design | Ledervrij design (TEP is veganistisch, duurzaam en onderhoudsvriendelijk) | Ledervrij design (TEP is veganistisch, duurzaam en onderhoudsvriendelijk) |
Hemelbekleding | Donkere hemelbekleding | Donkere hemelbekleding | Donkere hemelbekleding |
Stuurwiel Materiaal | Softtouch kunststof | TEP leder (veganistisch, duurzaam en onderhoudsvriendelijk) | TEP leder (veganistisch, duurzaam en onderhoudsvriendelijk) |
Bekleding | Grijze stof “Montmartre” met blauwe stiksels | 100% gerecycled textiel “jeans” Saint-Denis met okerkleurige stiksels en donkerblauw TEP | 100% gerecyclede TEP bekleding verfijnd zwart Saint-Tropez / grijze stof met pied-de-poule-patroon en gele bies |
Dashboard Elementen | Dashboard met lichte elementen | Dashboard met donkere elementen | Dashboard met donkere elementen |
Gerecyclede Materialen | |||
Gerecycled Bekledingsmateriaal | Niet gespecificeerd | 100% gerecycled textiel | 100% gerecyclede TEP |
Ambianceverlichting | |||
Basis Verlichting | Ambianceverlichting vรณรณr | Ambianceverlichting vรณรณr | Ambianceverlichting vรณรณr |
Uitgebreide Verlichting | Niet beschikbaar | Renault Multi Senseยฎ voor een persoonlijke rijbeleving met ambianceverlichting vรณรณrin | Renault Multi Senseยฎ voor een persoonlijke rijbeleving met ambianceverlichting vรณรณrin |
USB Aansluitingen | |||
Voor | 2 USB-C aansluitingen aan de voorzijde van de middenconsole | 2 USB-C aansluitingen aan de voorzijde van de middenconsole | 2 USB-C aansluitingen aan de voorzijde van de middenconsole |
Achter | Niet beschikbaar | 2 USB-C aansluitingen aan de achterzijde van de middenconsole | 2 USB-C aansluitingen aan de achterzijde van de middenconsole |
Draadloze Functies | |||
Smartphone Connectiviteit | Draadloze Apple CarPlayโข en Android Autoโข | Draadloze Apple CarPlayโข en Android Autoโข | Draadloze Apple CarPlayโข en Android Autoโข |
Draadloos Opladen | Niet beschikbaar | Draadloze telefoonlader | Draadloze telefoonlader |
Multimedia Systeem | |||
Schermgrootte | 10″ openR link multimediasysteem | 10″ openR link multimedia- en navigatiesysteem met ingebouwde Google services | 10″ openR link multimedia- en navigatiesysteem met ingebouwde Google services |
Audiosysteem | Arkamis classic audiosysteem met 4 speakers | Arkamis classic audiosysteem met 6 speakers | Arkamis classic audiosysteem met 6 speakers (optioneel Harman/Kardon premium audio) |
Spraakassistent | Niet gespecificeerd | Reno, de officiรซle avatar van Renault, de spraakgestuurde AI pilot | Reno, de officiรซle avatar van Renault, de spraakgestuurde AI pilot |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Massa rijklaar (kg) | 1510 kg | 1562 kg |
Massa ledig (kg) | 1410 kg | 1462 kg |
Max. toelaatbaar gewicht (kg) | 1895 kg | 1980 kg |
Max. toelaatbaar aanhangergewicht, ongeremd (kg) | 750 kg | 750 kg |
Max. toelaatbaar aanhangergewicht, geremd (kg) | 750 kg | 750 kg |
Max. toelaatbare kogeldruk (kg) | 80 kg | 80 kg |
Max. dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. toelaatbaar treingewicht (kg) | 2645 kg | 2730 kg |
Kenmerk | 120 pk Urban Range | 150 pk Comfort Range |
---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ29.990 | โฌ32.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare Uitvoeringen | Evolution | Evolution, Techno, Iconic |
Batterijcapaciteit | 40 kWh lithium-ion | 52 kWh lithium-ion |
Elektrisch energieverbruik (WLTP) | 14,2 kWh/km | 15,1 kWh/km |
Elektrisch bereik (WLTP Gecombineerd) | 322 km (308 km ook genoemd) | 409 km |
Aandrijving | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Transmissie | Reductie automaat | Reductie automaat |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal vermogen | 90 kW (120 pk) | 110 kW (150 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,2 seconden | 8,2 seconden |
Maximaal koppel | 225 Nm | 245 Nm |
Topsnelheid | 150 km/u | 150 km/u |
Motortype | Elektrisch (synchroonmotor) | Elektrisch (synchroonmotor) |
Energielabel | A | A |
AC laden maximaal vermogen | 11 kW | 11 kW |
DC laden maximaal vermogen | 80 kW | 100 kW |
DC snelladen tijd (15-80%) | 30 minuten | 30 minuten |
AC laden tijd (11 kW, 15-100%) | 2u37 | 3u13 |
Versnellingshendel type | e-pop shifter achter het stuurwiel | e-pop shifter achter het stuurwiel |
One Pedal rijden | Niet standaard | Standaard vanaf Techno uitvoering en hoger |
Afmeting | Waarde |
---|---|
Hoogte (zonder dakrails) | 1552 mm |
Hoogte (met dakrails) | 1572 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1796 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2020 mm |
Lengte | 4143 mm |
Wielbasis | 2624 mm |
Overhang voor | 766 mm |
Overhang achter | 753 mm |
Spoorbreedte voor | 1548 mm |
Spoorbreedte achter | 1534 mm |
Maximale breedte tussen spatborden | 1780 mm |
Grondspeling | 181 mm |
Draaicirkel (tussen stoepranden) | 10,8 m |
Hoogte met geopende achterklep | 2055 mm |
Laadhoogte | 607 mm |
Kenmerk | Evolution | Techno | Iconic |
---|---|---|---|
Prijzen & Varianten | |||
Vanafprijs 120 pk Urban Range | โฌ29.990 | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Vanafprijs 150 pk Comfort Range | โฌ32.990 | โฌ34.990 | โฌ36.490 |
Aandrijflijn & Prestaties | |||
Beschikbare Batterij Opties | 40 kWh (120 pk) of 52 kWh (150 pk) | Alleen 52 kWh (150 pk) | Alleen 52 kWh (150 pk) |
Maximaal Vermogen | 90 kW (120 pk) of 110 kW (150 pk) | 110 kW (150 pk) | 110 kW (150 pk) |
Maximaal Koppel | 225 Nm (120 pk) of 245 Nm (150 pk) | 245 Nm | 245 Nm |
Maximaal Bereik (WLTP) | 322 km (120 pk) of 409 km (150 pk) | 409 km | 409 km |
DC Snelladen | 80 kW (120 pk) of 100 kW (150 pk) | 100 kW | 100 kW |
Pre-conditionering van de Batterij voor DC-Laden | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
One Pedal Rijden | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Exterieur | |||
Wielen | 18″ ‘Jogging’ designwielen | 18″ ‘Sixties’ lichtmetalen wielen | 18″ ‘Parisienne’ lichtmetalen wielen |
Dakrails | Niet standaard | Standaard | Standaard |
Verlichte Grille met Logo | Niet standaard | Standaard | Standaard |
Carrosseriekleur Opties | Alleen enkele kleur | Enkele kleur of two-tone met noir รฉtoilรฉ dak | Two-tone met noir รฉtoilรฉ dak als standaard |
Striping aan de Zijkanten | Niet standaard | Zwart met Franse vlag | Zwart en geel met Franse vlag |
Privacy Glass | Niet standaard | Niet standaard | Standaard |
Buitenspiegelkappen | Zwart | Zwart | Zwart |
All Weather Banden | Optioneel | Optioneel (met elektronisch stabiliteitsprogramma met snow mode) | Optioneel (met elektronisch stabiliteitsprogramma met snow mode) |
Interieur | |||
Bekleding | Grijze stof “Montmartre” met blauwe stiksels | 100% gerecycled textiel “jeans” Saint-Denis met okerkleurige stiksels en donkerblauw TEP | 100% gerecyclede TEP bekleding verfijnd zwart Saint-Tropez / grijze stof met pied-de-poule-patroon en gele bies |
Dashboard Elementen | Lichte elementen | Donkere elementen | Donkere elementen |
Stuurwiel | Softtouch kunststof | TEP leder (veganistisch) | TEP leder (veganistisch) |
Verwarmd Stuurwiel | Niet beschikbaar | Optioneel (Pack Winter Premium) | Standaard |
Verwarmde Voorstoelen | Optioneel (Pack Winter) | Optioneel (Pack Winter Premium) | Standaard |
Lendensteun Bestuurdersstoel | Niet beschikbaar | Optioneel (Pack Winter Premium) | Standaard (elektrisch verstelbaar) |
Passagiersstoel Verstelling | Niet in hoogte verstelbaar | In hoogte verstelbaar, inklapbare rugleuning | In hoogte verstelbaar, inklapbare rugleuning |
Instrumentenpaneel & Displays | |||
Instrumentenpaneel Bestuurder | 7″ TFT kleurenscherm | 10″ TFT kleurenscherm met navigatiereplicatie | 10″ TFT kleurenscherm met navigatiereplicatie |
Multimediascherm | 10″ openR link multimediasysteem | 10″ openR link multimedia- en navigatiesysteem met Google services | 10″ openR link multimedia- en navigatiesysteem met Google services |
Connectiviteit & Tech | |||
Audiosysteem | Arkamis classic met 4 speakers | Arkamis classic met 6 speakers | Arkamis classic met 6 speakers (Harman/Kardon premium audio optioneel) |
USB Aansluitingen | 2 USB-C aan voorzijde | 2 USB-C aan voorzijde, 2 USB-C aan achterzijde | 2 USB-C aan voorzijde, 2 USB-C aan achterzijde |
Draadloze Telefoonlader | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Smartphone Integratie | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto + Google services | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto + Google services |
Spraakassistent | Niet gespecificeerd | Reno, de officiรซle avatar van Renault, de spraakgestuurde AI pilot | Reno, de officiรซle avatar van Renault, de spraakgestuurde AI pilot |
Comfort & Gemak | |||
Ambianceverlichting | Ambianceverlichting vรณรณr | Ambianceverlichting vรณรณr met Renault Multi Senseยฎ | Ambianceverlichting vรณรณr met Renault Multi Senseยฎ |
Klimaatregeling | Elektronisch geregelde airconditioning | Elektronisch geregelde airconditioning | Elektronisch geregelde airconditioning |
Keyless Entry & Start | Renault handsfree card | Renault handsfree card | Renault handsfree card |
Binnenspiegel | Standaard | Frameloos automatisch dimmend | Frameloos automatisch dimmend |
Buitenspiegels | Elektrisch verstelbaar, verwarmd | Elektrisch inklapbaar, verstelbaar, verwarmd | Elektrisch inklapbaar, verstelbaar, verwarmd |
Elektrisch Bedienbare Achterklep | Niet beschikbaar | Optioneel (Pack Safety & Advanced Driving Assist) | Optioneel (Pack Advanced Driving Assist) |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | |||
Adaptieve Cruise Control | Standaard (met stop & go) | Standaard (met stop & go) | Standaard (met stop & go) |
Intelligente Adaptieve Cruise Control | Niet beschikbaar | Optioneel (Pack Safety & Advanced Driving Assist) | Optioneel (Pack Advanced Driving Assist) |
Automatisch Noodremsysteem | Standaard (met voetgangers-, fietsers- en kruisend verkeer detectie) | Standaard | Standaard |
Lane Keeping Assist | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | Achter | Achter | Voor, achter en zijkant (Flank Guard Protection) |
Parkeerassistentie | Niet beschikbaar | Optioneel (Full Easy Park Assist) | Standaard (Full Easy Park Assist) |
Blind Spot Warning | Niet beschikbaar | Optioneel (Pack Safety & Advanced Driving Assist) | Optioneel (Pack Advanced Driving Assist) |
Rear Cross Traffic Alert | Niet beschikbaar | Optioneel (Pack Safety & Advanced Driving Assist) | Optioneel (Pack Advanced Driving Assist) |
Elektrische Kenmerken | |||
Warmtepomp | Standaard | Standaard | Standaard |
Vehicle-to-Load (V2L) | Standaard (3700W max, adapter optioneel) | Standaard (3700W max, adapter optioneel) | Standaard (3700W max, adapter optioneel) |
AC Laden | 11 kW driefasen AC lader | 11 kW driefasen AC lader | 11 kW driefasen AC lader |
Standaard Laadkabel | Type 2 mode 3 ‘Mennekes’ (6,5m) | Type 2 mode 3 ‘Mennekes’ (6,5m) | Type 2 mode 3 ‘Mennekes’ (6,5m) |
Noodlaadkabel | Optioneel | Optioneel | Optioneel |
Garantie & Service | |||
Voertuig Garantie | Standaard 2 jaar fabrieksgarantie (GarantiePlus uitbreiding beschikbaar) | Standaard 2 jaar fabrieksgarantie (GarantiePlus uitbreiding beschikbaar) | Standaard 2 jaar fabrieksgarantie (GarantiePlus uitbreiding beschikbaar) |
Accu Garantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Compatibiliteit | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|
Exterieur Styling | ||||
Lakkleuren | Blanc Glacier (wit) | Standaard lakkleur | Evolution, Techno | โฌ300 |
Gris Urban (urban grijs) | Standaard lakkleur | Evolution, Techno | โฌ300 | |
Noir รtoilรฉ (sterrenzwart) | Metallic lakkleur | Alle uitvoeringen | โฌ700 | |
Rouge Carmin (karmijnrood) | Metallic lakkleur | Standaard op Evolution/Techno | Standaard of โฌ700 voor Iconic | |
Brun Terracotta (terracotta bruin) | Metallic lakkleur | Techno, Iconic | โฌ700 | |
Bleu Nuage (hemelsblauw) | Metallic lakkleur | Techno, Iconic | โฌ700 | |
Vert Hauts-de-France (Hauts-de-France groen) | Metallic lakkleur | Techno, Iconic | โฌ700 | |
Two-tone Lak | Diverse kleuren met Noir รtoilรฉ dak | Two-tone lak combinaties | Techno (โฌ1200), Iconic (โฌ300-700) | โฌ300-1200 (afhankelijk van kleur/uitvoering) |
Design Elementen | Zwarte motorkap | Optionele motorkap kleur | Techno, Iconic | โฌ100 |
Geen striping aan de zijkant | Verwijdert standaard striping | Techno, Iconic | Geen meerprijs | |
Wielen & Banden | ||||
Speciale Banden | All weather banden | Voor verbeterde all-weather prestaties | Evolution | โฌ400 |
All weather banden met snow mode | Inclusief elektronisch stabiliteitsprogramma met snow mode | Techno, Iconic | โฌ400 | |
Laadapparatuur | ||||
Laad Accessoires | V2L adapter | Voor stroomvoorziening tot 3700 watt (bijvoorbeeld e-bike opladen) | Alle uitvoeringen | โฌ200 |
Noodlaadkabel | Voor incidenteel gebruik met een regulier stopcontact (max 2,3kW) | Alle uitvoeringen | โฌ300 | |
Audio & Entertainment | ||||
Geluidssysteem | Harman/Kardon premium audio | Verbeterd audiosysteem | Techno, Iconic | โฌ600 |
Canvas Dak | ||||
Speciaal Dak | Canvas dak ‘plein sudโข’ | Panoramisch canvas dak | Alle uitvoeringen (vermeld als “later beschikbaar”) | Niet gespecificeerd |
Pakket Naam | Pakket Inhoud | Beschikbaar op Uitvoering | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|
Pack Winter | – 6-voudig verstelbare passagiersstoel – Elektrisch verwarmbare voorstoelen | Evolution | โฌ400 |
Pack Winter Premium | – Bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun – Elektrisch verwarmbare voorstoelen – Elektrisch verwarmbaar stuurwiel | Techno | โฌ500 |
Pack Safety & Advanced Driving Assist | – Intelligent adaptive cruise control, gebruikt kaartdata om snelheid aan te passen – Occupant safety exit – Active driver assist – Blind spot warning en lane departure prevention (bij inhalen) – Rear cross traffic alert met rear active emergency braking – Full easy park assist met flank guard protection (parkeersensoren aan voor- en zijkant) – Elektrisch bedienbare achterklep | Techno | โฌ1.200 |
Pack Advanced Driving Assist | – Intelligent adaptive cruise control, gebruikt kaartdata om snelheid aan te passen – Occupant safety exit – Active driver assist – Blind spot warning en lane departure prevention (bij inhalen) – Rear cross traffic alert met rear active emergency braking – Elektrisch bedienbare achterklep (Opmerking: Full easy park assist reeds standaard op Iconic) | Iconic | โฌ850 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Renault 4 Te Kopen?
De 2025 Renault 4 E-Tech Electric markeert een belangrijke stap voor Renault, dat opnieuw duikt in het doen herleven van enkele van zijn klassieke modellen, direct na de succesvolle uitrol van de Renault 5. Deze nieuwe versie maakt deel uit van wat ze de “Renaution”-strategie noemen – een slimme combinatie van Renault en Revolutie. Het is alsof ze proberen om de geest van het oorspronkelijke model uit 1961 te nemen en te mengen met de huidige behoeften aan elektrische voertuigen.
Dus, wat is er aan de hand met de Renault 4? Wel, het is een compacte crossover EV met een lengte van 4.143 mm, wat eigenlijk 220 mm langer is dan de Renault 5, ondanks het kleinere nummer. Deze extra lengte helpt echt met de praktische kant, vooral als het gaat om bagageruimte en ruimte voor passagiers op de achterbank – het pakt zeker enkele tekortkomingen van de Renault 5 aan. Bovendien is de wielbasis 80 mm langer, wat meer interieurruimte biedt terwijl de totale afmetingen nog steeds beheersbaar blijven.
Laten we nu eens praten over de concurrentie, want de markt voor kleine elektrische SUV’s wordt steeds heter. De Renault 4 staat tegenover enkele bekende namen zoals de Jeep Avenger, Fiat 600e, Citroรซn รซ-C3, Volvo EX30, Mini Aceman en de Ford Puma Gen-E. Maar de Kia EV3 lijkt zijn grootste rivaal te zijn, die meer ruimte en een groter bereik biedt, hoewel deze met een fors prijskaartje komt. Wat onderscheidt de Renault 4? Het is een unieke retro-look, redelijke prijzen en die solide efficiรซntie waar Renault om bekend staat.
Als het gaat om prijzen, begint de Renault 4 bij ongeveer โฌ29.000 (ongeveer ยฃ26.995) voor de basis Evolution-uitvoering en loopt op tot ongeveer โฌ36.490 (rond ยฃ31.000) voor de high-end Iconic-versie. Het is dus ongeveer โฌ2.000 duurder dan een vergelijkbare Renault 5, maar het weet nog steeds veel concurrenten in deze kleine elektrische SUV-arena te verslaan. Niet te vergeten, de Renault 4 deelt ongeveer 68% van zijn onderdelen met de Renault 5, wat helpt om de kosten laag te houden, zelfs met de toegevoegde grootte.
Na de Renault 4 aan een test te hebben onderworpen, ontdekten we dat het veel behoudt van wat de Renault 5 geweldig maakt – zoals zijn geweldige efficiรซntie en gebruiksvriendelijk interieur – terwijl het ook meer praktische bruikbaarheid biedt. De extra ruimte gaat niet ten koste van hoe het rijdt, en je hebt die one-pedal rijfunctie dankzij schakelflippers, die helpt om enkele feedback aan te pakken die de Renault 5 ontving.
Nu heeft de styling misschien niet die onmiddellijke wow-factor zoals de Renault 5, maar de 4 maakt zeker zijn eigen indruk. Je zult unieke details opmerken die een eerbetoon zijn aan het origineel, zoals de driedelige verticale achterlichten, de geribbelde deurdrempels en die rechthoekige vorm. Voor iedereen die op zoek is naar een kleine elektrische crossover met wat persoonlijkheid, is de Renault 4 een solide keuze, die retrostijl combineert met moderne praktische bruikbaarheid.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 Renault 4 komt in twee verschillende aandrijflijnopties, net als zijn broertje, de Renault 5. Er is de instapversie bekend als het “urban range”-model, dat is uitgerust met een 40 kWh-batterij gekoppeld aan een 90 kW (of 120 pk) elektromotor. Dan hebben we de “comfort range”-variant, die een stapje hoger gaat met een 52 kWh-batterij en een 110 kW (150 pk) motor. In onze tests hebben we ons voornamelijk gericht op de hogere 150 pk-versie. Eerlijk gezegd, het slaat een solide balans tussen prestaties en bereik.
Dus, hoe presteert het 150 pk-model? Behoorlijk goed, zou ik zeggen. Renault beweert dat het van 0 naar 100 km/u kan gaan in slechts 8,2 seconden. Toen we het mee naar buiten namen voor een rondje, klokten we het op ongeveer 8,77 seconden. Niet te ver ernaast, toch? Die langzamere tijd was waarschijnlijk te wijten aan wat tractieproblemen bij de start. Toch heeft de auto genoeg power voor zelfverzekerd inhalen en invoegen. Wat betreft de 120 pk-versie? Het is een tikkeltje langzamer, en bereikt diezelfde 0-100 km/u in 9,2 seconden, maar hรฉ, dat zou nog steeds prima moeten zijn voor dagelijks rijden.
Nu zijn beide versies van de Renault 4 beperkt tot een topsnelheid van 150 km/u. Sommigen zouden kunnen denken dat dat wat beperkend is, maar eerlijk gezegd, het is logisch. De meeste snelheidslimieten in Europa liggen ruim onder dat niveau, en de auto voelt stabiel en beheerst aan op snelwegen. Bovendien helpt het beperken van die topsnelheid om batterij te besparen op langere ritten.
De transmissie met รฉรฉn versnelling is behoorlijk soepel en brengt het vermogen over naar de voorwielen zonder merkbare vertraging wanneer je vertrekt vanuit stilstand. In tegenstelling tot sommige elektrische voertuigen die wat te gretig kunnen aanvoelen, biedt de Renault 4 een meer geleidelijke vermogensafgifte, vooral in de Comfort- en Eco-modus. Het past prima bij de ontspannen sfeer van de auto, waardoor rijden in de stad een aangenamere ervaring wordt.
Oh, en we waren echt onder de indruk van het verstelbare regeneratieve remsysteem met schakelflippers achter het stuurwiel. Deze functie was voorheen exclusief voor de sportievere Alpine-versie van de Renault 5, dus het is geweldig om het hier te zien. Het stelt bestuurders in staat om te kiezen uit verschillende niveaus van regeneratief remmen, waaronder een one-pedal rijmodus die de auto volledig tot stilstand brengt wanneer je het gaspedaal loslaat. Super intuรฏtief en responsief, het is gemakkelijk aan te passen aan verschillende rijsituaties.
De Renault 4 heeft ook drie rijmodi: Eco, Comfort en Sport. Elk van deze past de gaspedaalrespons, stuurgewicht en vermogensafgifte aan. Natuurlijk zorgt de Sport-modus ervoor dat de auto wat responsiever aanvoelt, maar verwacht niet dat het verandert in een hot hatch. In plaats daarvan geeft het gewoon een alerter gevoel zonder die verfijnde touch te verliezen. De Comfort-modus is perfect voor dagelijks rijden, terwijl de Eco-modus je bereik vergroot door de gaspedaalrespons te verzachten en het vermogen te beperken.
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Renault 4?
Het remsysteem in de 2025 Renault 4 is een echte game changer, vooral als je bedenkt hoe het zowel regeneratief als frictieremmen beheert. Een van de grootste klachten die mensen hebben over elektrische voertuigen is dat vreemde, inconsistente gevoel dat je krijgt bij het schakelen tussen regeneratief en mechanisch remmen. Maar eerlijk gezegd, Renault heeft het goed voor elkaar โ de ervaring is behoorlijk naadloos.
Laten we het hebben over het rempedaal. Het heeft een mooie, korte pedaalweg en een consistent gevoel, zodat je solide feedback krijgt. Je kunt precies stoppen zonder het gevoel te hebben dat je worstelt met de remmen. In tegenstelling tot sommige elektrische auto’s die overgevoelige of grijperige remmen hebben, voelt het systeem van de Renault 4 precies goed aan. Het is intuรฏtief, wat het leven makkelijker maakt voor mensen die gewend zijn om gewone auto’s te rijden. Je merkt het echt tijdens die zachte remmomenten, die voor veel EV’s lastig kunnen zijn – maar niet hier.
Hier is een coole functie: schakelflippers! Ja, ze zijn niet alleen voor de show. Deze laten je de sterkte van het regeneratief remmen aanpassen tijdens het rijden. Ze zitten achter het stuurwiel, net als in traditionele auto’s, dus je trekt aan de linker flipper om de regeneratie te verhogen en aan de rechter om het terug te draaien. Er zijn drie standaardniveaus van regeneratie, plus een handige one-pedal rijmodus die de auto volledig tot stilstand brengt zonder dat je het rempedaal hoeft aan te raken.
Deze one-pedal modus is super handig, vooral in de stad. Het bespaart energie en vermindert vermoeidheid wanneer je vastzit in stop-and-go verkeer. We vonden het echt goed afgesteld โ het vertraagt sterk genoeg om het werk te doen, maar is niet zo hard dat het je passagiers oncomfortabel maakt of je soepele rijstijl verstoort. Even een heads-up: als je de auto opnieuw start, wordt het teruggezet naar standaard regeneratie, dus je zult die modus handmatig opnieuw moeten inschakelen.
Voor degenen die een meer klassiek rijgevoel willen, kun je het regeneratief remmen daadwerkelijk verminderen. Dit laat de auto wat natuurlijker uitrollen wanneer je het gaspedaal loslaat. Het is een mooie touch, waardoor bestuurders hun rit kunnen aanpassen op basis van hun voorkeuren of de wegomstandigheden. Die middenstand-instellingen zijn vooral geweldig op bochtige wegen, helpen om de auto te stabiliseren voordat je de bochten ingaat.
Bovenop dit alles is de Renault 4 uitgerust met geventileerde schijfremmen rondom – 296 mm aan de voorkant en 280 mm aan de achterkant. Je kunt rekenen op consistente remkracht, zelfs wanneer je herhaaldelijk hard remt. Bovendien zit het vol met veiligheidsfuncties zoals antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBV) en noodremassistentie. Al deze systemen werken samen om alles stabiel en gecontroleerd te houden, vooral tijdens noodstops. Uit onze tests blijkt dat er nauwelijks sprake is van remverzwakking, wat indrukwekkend is. Het laat zien dat dit systeem is gebouwd voor zowel dagelijks rijden als voor die meer levendige momenten.
Stuur- en Ophangingsprestaties op Verschillende Terreinen:
Het besturingssysteem in de 2025 Renault 4 schittert echt met zijn elektronische variabele bekrachtiging. Het geeft de besturing een mooie, lichte touch die perfect bij de sfeer van de auto past. Wanneer je rondrijdt op lage snelheden, zoals wanneer je probeert te parkeren of door smalle stadsstraten te wurmen, kost het nauwelijks moeite. En als je snelheid toeneemt, voegt de besturing slechts een beetje meer gewicht toe. Maar maak je geen zorgen, het voelt nooit te zwaar of overdreven communicatief, zelfs niet wanneer je overschakelt naar Sport-modus.
Een ding dat we hebben opgemerkt, is dat de stuurverhouding aan de snellere kant is. Dit maakt de Renault 4 behoorlijk wendbaar. Je hoeft het stuur niet veel te draaien om een merkbare verandering van richting te zien, wat geweldig is omdat het de auto wendbaar houdt, ondanks dat hij hoger is dan de Renault 5. Natuurlijk zouden rijliefhebbers misschien wat meer feedback door het stuur willen, maar de stuurprecisie maakt het gemakkelijk om de auto precies daar te plaatsen waar je wilt op de weg.
Laten we nu eens praten over de ophanging. Het heeft een pseudo-McPherson veerpoot-opstelling aan de voorkant en een luxere multi-link ontwerp aan de achterkant. Dit is zeker een upgrade in vergelijking met de gebruikelijke torsie-as achterophanging die je in veel auto’s in deze categorie ziet. Het helpt de Renault 4 echt om een evenwichtige rit en wegligging te behouden. De multi-link achterophanging doet een solide job om de banden in contact te houden met de weg, zelfs wanneer je hobbels of ruwe stukken raakt, wat zeker het comfort en de stabiliteit verhoogt.
Als het gaat om rijkwaliteit, vindt het een mooie balans tussen comfort en controle. De Renault 4 is zeker vergevingsgezinder dan de Renault 5, absorbeert die vervelende oneffenheden in de weg behoorlijk goed terwijl het zich nog steeds staande houdt tijdens bochten. Er is wat meer overhellen van de carrosserie in vergelijking met de lager liggende Renault 5, maar hรฉ, dat is gewoon een deel van het hebben van een hogere rit en langere veerweg. Het wordt goed genoeg beheerd zodat het niet de pret achter het stuur bederft.
Over hoogte gesproken, het heeft een bodemvrijheid van 181 mm (ongeveer 7,1 inch), wat behoorlijk royaal is voor dit type voertuig. Deze kleine extra hoogte betekent dat de Renault 4 wat licht off-roaden aankan. We namen het mee op enkele onverharde wegen, en het verwerkte de ruwe elementen als een kampioen, absorbeerde hobbels van stenen en kuilen zonder de cabine te laten voelen als een achtbaan. Natuurlijk is het niet gebouwd voor hardcore off-roading, maar het doet het prima op grindpaden en boswegen.
De Renault 4 heeft een draaicirkel van 10,8 meter tussen stoepranden. Dat is redelijk voor zijn klasse, zelfs als het niet bepaald top of the line is. Het biedt genoeg wendbaarheid voor stadsritten, maar je zult nog steeds een oogje in het zeil willen houden tijdens het navigeren door die smalle straten of het maken van draaien in drie stappen. De lichte besturing komt hier goed van pas, waardoor die manoeuvres op lage snelheid veel gemakkelijker aanvoelen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Banden
De 2025 Renault 4 Electric wordt uitgerust met 18-inch wielen voor alle uitvoeringen, maar hier is het ding โ het ontwerp verandert afhankelijk van welk model je kiest. Dus, de instap Evolution-uitvoering heeft deze 18-inch “Jogging” wielen, terwijl als je een stapje hoger gaat naar de Techno-uitvoering, je de “Sixties” lichtmetalen velgen krijgt. En voor degenen die volledig gaan voor de Iconic-variant, krijg je de opvallende “Parisienne” lichtmetalen velgen. Vasthouden aan dezelfde wielgrootte in de hele line-up helpt echt om het rijgevoel en de efficiรซntie consistent te houden, ongeacht voor welke uitvoering je uiteindelijk kiest.
Alle versies van de Renault 4 zijn voorzien van 195/60 R18 96H banden. Deze banden vinden echt een mooie balans โ comfort, grip en efficiรซntie, allemaal in รฉรฉn pakket. Ons testmodel had Michelin e-Primacy banden, die specifiek zijn afgestemd op elektrische voertuigen. Ze zijn ontworpen om de rolweerstand te verminderen, wat helpt om zoveel mogelijk bereik uit de auto te halen. Bovendien hebben ze een speciale samenstelling en profielpatroon die energieverlies minimaliseren, terwijl ze je nog steeds goede grip geven of de wegen nu droog of nat zijn.
Wat geweldig is aan het hogere zijwandprofiel (het is een 60-serie) is hoe het de rijkwaliteit verbetert. Je voelt die extra demping echt wanneer je ruwe stukken weg tegenkomt. En, eerlijk gezegd, het beschermt de velgen beter tegen gaten in de weg of stoepranden in vergelijking met die laagprofielbanden die je vaak ziet op sportievere auto’s. Tijdens onze testrit toonden de banden indrukwekkende soepelheid, waarbij ze die kleine oneffenheden in de weg behoorlijk goed absorbeerden.
Als het op grip aankomt, doen deze Michelin e-Primacy banden hun werk adequaat voor het bescheiden vermogen van de Renault 4. Over het algemeen vonden we minimale wielspin, zelfs bij vlot accelereren vanuit stilstand. Maar, en het is hier een beetje een maar, op sommige minder dan perfecte ondergronden tijdens onze acceleratietests merkten we een paar tractieproblemen op. Dit kan het vermogen van de auto beรฏnvloeden om de geclaimde 0-100 km/u tijd consistent te halen. Het is vrij typisch voor eco-gerichte banden, die de neiging hebben efficiรซntie te prioriteren boven pure grip.
Als je ergens woont met onvoorspelbaar weer, wil je misschien eens kijken naar de optionele all-weather banden die Renault voor de hele reeks aanbiedt. De Evolution-uitvoering kan worden geleverd met standaard all-weather banden, terwijl de Techno- en Iconic-uitvoeringen je de mogelijkheid bieden voor all-weather banden met een elektronisch stabiliteitsprogramma dat een speciale sneeuwmodus heeft โ zeker een pluspunt voor betere tractie in winterse omstandigheden.
Wat betreft weggeluid, het is over het algemeen goed beheerst bij stads- en voorstadssnelheden, maar zodra je de snelweg op gaat, wordt het wat luider. Dit heeft veel te maken met de e-Primacy banden die zich richten op efficiรซntie, wat betekent dat ze prioriteit geven aan lage rolweerstand boven geluidsdemping. En wanneer je dat combineert met de gebruikelijke geluidsisolatie die je in deze prijsklasse vindt, kan het bandengeruis echt bijdragen aan het geluidsniveau in de cabine, vooral op die ruwere wegoppervlakken.
Interieur Uiterlijk
Wanneer je in de 2025 Renault 4 E-Tech Electric stapt, zul je merken dat het op een slimme manier wat nostalgie mengt met een moderne flair. Als je de Renault 5 eerder hebt gezien, zal het dashboard behoorlijk vertrouwd aanvoelen, aangezien beide modellen een vergelijkbare indeling delen. Dat is eigenlijk niet slecht โ het interieur van de Renault 5 was al een echt hoogtepunt, waarbij retrovibes en hedendaagse technologie worden gecombineerd op een manier die gewoon werkt.
Recht voor je heeft het dashboard dubbele digitale displays die je aandacht trekken. Afhankelijk van welke uitvoering je kiest, krijg je ofwel een 7-inch TFT-scherm in de basis Evolution of een grotere 10-inch versie in de hogere uitvoeringen. En er is een 10-inch OpenR Link touchscreen infotainmentsysteem, wat fijn is omdat het standaard komt ongeacht welk model je kiest. Beide schermen zijn scherp en helder, met een cool blauw thema dat ze onderscheidt van de gele look van de Renault 5.
Op de Evolution-uitvoering bevat het infotainmentsysteem draadloze Apple CarPlay en Android Auto smartphone-integratie, waardoor naadloze toegang tot telefoonapps op het display van de auto mogelijk is. Als je besluit om te upgraden naar de Techno- of Iconic-uitvoeringen, worden de dingen nog beter met het OpenR Link multimedia- en navigatiesysteem. Deze versie heeft ingebouwde Google-diensten zoals Google Maps en Google Assistant, plus je kunt door de Google Play Store bladeren om meer apps te downloaden. Eerlijk gezegd voelt deze integratie veel soepeler aan dan alleen je telefoon te spiegelen, vooral wanneer je navigeert. Het systeem kan aanwijzingen zowel op het hoofdscherm als direct voor je op het bestuurdersscherm weergeven, wat best handig is.
Laten we nu eens praten over de materialen binnen โ eerlijk gezegd, ze zijn behoorlijk indrukwekkend gezien het prijspunt van de Renault 4. Je zult zachte oppervlakken zien op het dashboard waar het ertoe doet, en de stoffen veranderen afhankelijk van de uitvoering. De Evolution-uitvoering heeft een grijs “Montmartre” stof met blauwe stiksels, terwijl de Techno-uitvoering kiest voor een gerecycleerd “jeans” stof dat lijkt op denim en okerkleurige stiksels heeft. Dan is er het topmodel Iconic, dat een premium gerecycleerd TEP (dat is synthetisch leer) krijgt met een stijlvol pied-de-poule patroon en details in geel. Al deze stoffen creรซren een samenhangende en interessante sfeer door het hele interieur, die zich uitstrekt tot de stoelen en dashboard-inlegstukken.
Het stuurwiel varieert ook per uitvoering; de Evolution heeft een zacht synthetisch gevoel, maar als je voor een hogere uitvoering gaat, krijg je een met TEP-leer omwikkeld stuur. Het heeft een afgevlakt ontwerp aan de onderkant dat een sportieve touch toevoegt, en het kleinere formaat complementeert echt het wendbare karakter van de auto. Plus, er zijn fysieke knoppen direct op het stuur voor cruise control, audio en telefoonfuncties โ zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen om met het touchscreen te prutsen.
Renault heeft een goed aantal fysieke bedieningselementen behouden voor die vaak gebruikte functies, vooral de klimaatregeling. Je vindt deze tactiele knoppen en draaiknoppen aan de basis van de middenconsole, en ze geven je die bevredigende feedback wanneer je ze gebruikt. Het is een leuke afwisseling van concurrenten die alles naar schermen hebben verplaatst, waardoor de belangrijkste functies van de Renault 4 veel makkelijker toegankelijk zijn tijdens het rijden.
Onderschat het sfeerverlichting systeem niet โ het is standaard op de Techno- en Iconic-uitvoeringen en voegt een vleugje elegantie toe wanneer de zon ondergaat. De verlichting accentueert subtiel belangrijke interieurelementen en kan worden aangepast aan je stemming. Een echt leuk detail is de gestructureerde dakbekleding, die een uniek patroon heeft dat knipoogt naar de originele Renault 5 (ironisch genoeg niet de originele Renault 4). Het lijkt misschien een kleinigheid, maar het laat echt zien hoeveel gedachte is gestoken in het eren van het erfgoed van het merk door het hele voertuig.
Exterieur Uiterlijk
De 2025 Renault 4 vangt echt de geest van het origineel uit de jaren ’60, maar doet het in een frisse crossover-stijl. Natuurlijk trekt het misschien niet zo de aandacht als de Renault 5, maar de 4 heeft zijn eigen unieke charme met veel doordachte details die een eerbetoon zijn aan zijn klassieke wortels. Het heeft een rechthoekig maar toch gestroomlijnd silhouet, staat wat hoger dan de Renault 5, wat het die crossover-vibe geeft zonder de grens naar volledig SUV-territorium te overschrijden.
Aan de voorkant zie je die ronde koplampen genesteld in een opvallende voorkant, met een unieke verlichte grille op de hogere uitvoeringen โ dit is een primeur in de autowereld! Deze lichtgevende strip loopt over de hele breedte van het voertuig, als echo van de chromen strip van de originele Renault 4. Als je voor de Evolution-uitvoering gaat, krijg je een geschilderde omtrek en badge in plaats van de verlichte versie. En hey, volledige LED-koplampen zijn standaard, wat zorgt voor uitstekende zichtbaarheid terwijl die klassieke ronde vorm behouden blijft.
Als we naar de zijkant kijken, laat de Renault 4 drie horizontale ribben zien langs de onderste deurpanelen โ zeker een knipoog naar de beschermende plastic stootlijsten die op latere modellen van het origineel zaten. De hogere ramen en die unieke achter kwart-ramen brengen echt herinneringen terug aan de klassieke Renault 4. Plus, die dakrails die langs de bovenkant lopen zijn niet alleen voor de show, ze zijn gebouwd om daadwerkelijk spullen te dragen, in tegenstelling tot sommige van die puur decoratieve op andere moderne crossovers.
Oh, en hier is een coole feature: een optioneel canvas dak! Dit zal later in de productie beschikbaar zijn. Het is een elektrisch bedienbare softtop die bijna de hele lengte van het dak bestrijkt en kan worden geopend met behulp van het infotainmentsysteem โ of zelfs met een spraakcommando. Dat is pas een throwback, toch? Het lijkt precies op de canvas dakoptie van de originele Renault 4, en het onderscheidt deze auto zeker van de concurrentie.
Wanneer je naar de achterkant kijkt, vallen de driedelige verticale achterlichten echt op, als echo van het ontwerp van de originele auto. Ze worden gecombineerd met een subtiele dakgemonteerde spoiler en een achterklep die diep in de bumper duikt, wat zorgt voor een lage laaddrempel die super praktisch is. De modelnaam springt er ook uit, met een gestileerde “4” die overeenkomt met de badge aan de voorkant.
Renault heeft zeven exterieurkleuren uitgerold voor de Renault 4: Glacier Wit, Urban Grijs, Carmin Rood (standaard op de basisuitvoering), Terracotta Bruin, Wolk Blauw, Sterrenzwart en een exclusief “Hauts-de-France” Groen. Voor degenen die wat meer flair willen, bieden hogere uitvoeringen twee-kleurige opties met een Sterrenzwart dak. De kleurkeuzes slaan een mooie balans tussen retrotinten en modernere kleuren, wat klanten de kans geeft om ofwel de nostalgische vibe van de auto te benadrukken of juist voor een hedendaagse look te gaan.
Comfort En Gemak
De 2025 Renault 4 zet comfort en gemak voorop, wat de hele eigenaarservaring een stuk beter maakt. Eerlijk gezegd is de rijpositie gewoon geweldig. Je kunt de stoel en het stuurwiel behoorlijk aanpassen om je perfecte pasvorm te vinden. Als je voor de Evolution-uitvoering gaat, krijg je een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. En als je een stapje hoger gaat, krijgt de passagier dezelfde luxe. Plus, de Techno- en Iconic-uitvoeringen hebben een neerklapbare rugleuning voor de passagiersstoel, wat super handig is voor het vervoeren van langere voorwerpen.
Nu, over de stoelen โ ze zijn echt een hoogtepunt over de hele linie. Royaal bemeten, hebben ze ondersteunende zijwanden die je net goed omarmen zonder te beperkend te voelen. De Techno-uitvoering heeft zelfs deze coole denim-stijl bekleding. Het ziet er niet alleen goed uit; het ademt ook goed tijdens die lange ritten. En dan is er de Iconic-uitvoering, die elektrisch verstelbare lendensteun voor de bestuurder toevoegt. Eerlijk gezegd waren we verrast door hoe comfortabel die stoelen aanvoelden, zelfs na uren rijden.
Als het gaat om klimaatregeling, is het vrij goed gedaan. Je hebt elektronische regeling als standaard, wat fijn is. De bedieningselementen voor temperatuur en ventilatorsnelheid zijn logisch geplaatst, zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen. Achterpassagiers missen eigen luchtopeningen, maar het systeem is nog steeds krachtig genoeg om iedereen comfortabel te houden. In de Techno- en Iconic-uitvoeringen krijg je zelfs verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel. Even een heads-up โ als je in het VK bent, zijn die verwarmde functies alleen standaard op de Iconic-uitvoering.
In de Renault 4 stappen is een fluitje van een cent, dankzij Renault’s handsfree kaartsysteem waarmee je de auto kunt ontgrendelen en starten zonder te rommelen met sleutels. De voordeuren zijn mooi breed, waardoor het gemakkelijk is voor langere mensen om in en uit te stappen. De achterdeuren zijn wat krapper, maar nog steeds prima te doen. En de hogere zitpositie is een geweldige bonus voor iedereen die mobiliteitsproblemen zou kunnen hebben, vooral in vergelijking met de lager zittende Renault 5.
Qua opbergruimte stelt het interieur niet teleur. Er is een handschoenenkastje van fatsoenlijk formaat, deurvakken, een centrale armsteun met opbergruimte, en een bakje direct voor de versnellingspook dat in hogere uitvoeringen draadloos opladen voor je telefoon biedt. Je hebt bekerhouders in de middenconsole, hoewel ze niet verstelbaar zijn voor verschillende formaten. En maak je geen zorgen over het opladen van je apparaten tijdens roadtrips; er zijn USB-C-poorten voor zowel voor- als achterpassagiers โ twee voorin op alle uitvoeringen en twee achterin voor de Techno- en Iconic-uitvoeringen.
De elektrische opstelling zit vol met handige functies. Je hebt elektrische ramen rondom, met รฉรฉn-druk bediening voor de bestuurderszijde. De spiegels zijn elektrisch verstelbaar, verwarmd, en klappen zelfs in op de Techno- en Iconic-uitvoeringen. Plus, automatische koplampen en ruitenwissers nemen wat van de rompslomp van het rijden weg. De Iconic-uitvoering gaat nog een stapje verder met een elektrisch bedienbare achterklep, wat super handig is wanneer je handen vol zijn. Over het algemeen voelt het als een voertuig dat echt heeft nagedacht over gebruiksvriendelijkheid.
Laten we nu eens kijken naar de elektrische aandrijflijn. Het zit vol met functies die erop gericht zijn om je EV-leven gemakkelijker te maken. Alle versies komen met een standaard warmtepomp, wat een game-changer is in kouder weer. Het houdt de cabine warm zonder de batterij te veel te belasten โ zeker een pluspunt voor winterse ritten.
Hoe zit het met de laadopties? Die zijn behoorlijk indrukwekkend! Alle versies ondersteunen driefasen AC-laden tot 11kW, dus of je nu thuis bent of openbare laadpunten gebruikt, je bent gedekt. De 40kWh-batterij kan snelladen tot 80kW, terwijl de grotere 52kWh-batterij 100kW aankan. Je kunt opladen van 15-80% in ongeveer 30 minuten met een goede snellader. En, je krijgt een standaard Type 2 Mode 3 Mennekes laadkabel (6,5 meter) voor AC-laden, plus een optionele noodlaadkabel voor thuisgebruik.
Een coole functie die eruit springt is de vehicle-to-load (V2L) capaciteit, waarmee de Renault 4 tot 3.700 watt aan stroom kan leveren aan externe apparaten. Het is als het hebben van een mobiel stroomstation! Je zou apparaten kunnen laten draaien tijdens het kamperen, het gebruiken als back-up stroom, of zelfs elektrische fietsen opladen. Onthoud wel dat je de optionele V2L-adapter nodig hebt om verbinding te maken met de laadpoort.
Wat betreft spraakbesturing, hebben hogere uitvoeringen “Reno”, Renault’s AI-assistent. Het luistert naar commando’s in natuurlijke taal, wat een fancy manier is om te zeggen dat je ermee kunt praten zoals je met een vriend zou doen. Je kunt het gebruiken om verschillende functies van de auto te bedienen, de klimaatinstellingen aan te passen, of zelfs navigatie in te stellen zonder ooit je handen van het stuur te hoeven halen. We hebben ermee gespeeld tijdens het testen, en over het algemeen was de spraakherkenning behoorlijk accuraat. Maar, zoals bij alle technologie, had het zijn momenten โ soms begreep het niet helemaal meer complexe verzoeken of had het wat moeite met zware accenten. Je weet hoe dat gaat!
De My Renault smartphone-app breidt de functionaliteit van de auto uit buiten het fysieke voertuig, waardoor externe monitoring en controle van verschillende systemen mogelijk wordt. Via de app kunnen gebruikers de batterijstatus en resterende actieradius controleren, de cabinetemperatuur vooraf conditioneren terwijl de auto nog aan de lader is aangesloten (wat de actieradius van de batterij behoudt), het voertuig lokaliseren, routes plannen met laadstops, en laadschema’s beheren om te profiteren van daluren voor elektriciteit.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 Renault 4 valt op met zijn solide veiligheidsfuncties, die standaard zijn op alle uitvoeringsniveaus. Dus, laten we het een beetje uitsplitsen. Ten eerste omvat het veiligheidspakket zes airbags โ je hebt adaptieve voorairbags, zijairbags voor zowel voor als achter, plus gordijnairbags die iedereen binnen bedekken. Deze opstelling betekent dat in geval van een crash, mensen behoorlijk goed beschermd zijn tegen treffers vanuit verschillende hoeken.
Als het gaat om actieve veiligheidssystemen, hebben ze dat ook gedekt. Elke Renault 4 komt met een antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBV), noodremassistentie, en elektronische stabiliteitscontrole (ESC), samen met tractiecontrole. Deze kernsystemen zijn ontworpen om je te helpen je grip te behouden wanneer het lastig wordt op de weg. En hรฉ, als je jezelf in diepe sneeuw bevindt, kun je de stabiliteitscontrole daadwerkelijk uitschakelen als je dat wilt.
Daarbovenop pakt de Renault 4 een hoop geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) als standaard. Om te beginnen is er Actief Noodremmen, dat voetgangers, fietsers en kruisend verkeer detecteert โ het kan zelfs voor je remmen als het merkt dat een botsing op het punt staat te gebeuren. Dan is er rijstrookwaarschuwing gecombineerd met rijstrookassistentie, die helpt voorkomen dat je uit je rijstrook drijft. En als je je een beetje slaperig voelt, zal de bestuurder-aandachtsalert je een duwtje geven om een pauze te nemen.
Plus, verkeersbordherkenning is overal inbegrepen. Het pikt snelheidslimieten op en andere belangrijke borden, en toont ze direct op het instrumentenpaneel. En als je toevallig te hard rijdt? Wel, er is snelheidsoverschrijdingspreventie die je ofwel kan waarschuwen of zelfs je snelheid kan beperken. Al moeten we zeggen, het kan soms wat te ijverig zijn. Maar aan de positieve kant heeft Renault een knop toegevoegd zodat je deze instellingen gemakkelijk kunt aanpassen aan je rijstijl.
Als je een stapje hoger gaat naar de Techno- en Iconic-uitvoeringen, vind je nog meer veiligheidsfuncties. Bijvoorbeeld, er is dodehoekwaarschuwing, die je een seintje geeft over voertuigen die in je dode hoeken rondhangen. En dan is er de waarschuwing voor kruisend verkeer achter met actief noodremmen dat auto’s kan detecteren die komen wanneer je achteruit een parkeerplaats uitrijdt. De Techno-uitvoering introduceert ook Full Easy Park Assist, dat de auto in parkeerplaatsen kan sturen terwijl het een oogje houdt op obstakels.
Als je alles uit de kast haalt met de Iconic-uitvoering, kun je kiezen voor enkele van Renault’s meest geavanceerde veiligheidstechnologie. Denk aan intelligente adaptieve cruise control die je snelheid aanpast op basis van aankomende bochten en snelheidslimieten. Plus, er is de waarschuwing voor veilig uitstappen die passagiers laat weten of het veilig is om een deur te openen, en Active Driver Assist, die adaptieve cruise combineert met rijstrookcentrering voor een semi-autonome rijervaring op de snelweg. Behoorlijk indrukwekkend, toch?
Hoe Rijdt Het?
Rijden
Rijden in de 2025 Renault 4 E-Tech Electric is een behoorlijk aangename ervaring. Het vindt een solide balans tussen comfort en betrokkenheid, met meer focus op gebruiksgemak en verfijning dan op sportiviteit. Eerlijk gezegd, vanaf het moment dat je op die startknop drukt, voelt het gewoon uitnodigend en intuรฏtief aan. De bedieningselementen zijn licht, het zicht is geweldig, en het geeft je dat vertrouwen, vooral in drukke stadsstraten waar de auto het grootste deel van zijn tijd zal doorbrengen.
Wanneer je vertrekt, is de acceleratie mooi en soepelโniet die schokkerige ruk die je soms krijgt met elektrische auto’s. In de Comfort-modus, die eerlijk gezegd als de beste van de drie rijopties aanvoelt, is de gaspedaalrespons precies goed. Je kunt moeiteloos door het stop-and-go verkeer navigeren. De auto is echt licht op zijn voeten en reageert snel, maar voelt nooit zenuwachtig of onvoorspelbaar aan.
Nu, in de stad, schittert deze auto. De verhoogde zitpositie geeft je een fantastisch zicht rondom, en zijn compacte formaat plus responsieve besturing maken het inparkeren in krappe plekken super eenvoudig. Daarnaast is de one-pedal rijmodus een game-changer in stedelijke omgevingen. Je kunt je snelheid regelen met alleen het gaspedaal, wat echt vermoeidheid vermindert tijdens druk verkeer. We moeten zeggen, de manier waarop ze dit systeem hebben opgezet is indrukwekkendโhet brengt je tot een zachte stop zonder die abrupte schok die je in andere auto’s kunt vinden.
Wanneer je de snellere wegen of snelwegen opgaat, houdt de Renault 4 zich behoorlijk goed, hoewel je wel een paar beperkingen opmerkt. Bijvoorbeeld, windgeruis rond de A-stijlen en spiegels begint door te dringen boven 100 km/u, en er is wat meer omgevingsgeluid dan je zou willenโhet voelt zeker alsof geluidsisolatie een gebied was waar ze hebben bezuinigd. Maar het voelt nog steeds stabiel en veilig aan bij snelwegsnelheden, en er is genoeg vermogen over voor die zelfverzekerde inhaalmanoeuvres.
Qua handling leunt de Renault 4 in zijn crossover-ontwerp. Natuurlijk is er wat meer overhellen van de carrosserie in vergelijking met de sportievere Renault 5, maar het blijft toch beheerst. In bochten stuurt de auto mooi in en houdt zijn lijn, hoewel de besturing je niet echt veel feedback geeft. Het chassis voelt goed uitgebalanceerd, dankzij dat laag gemonteerde batterijpakket, wat het een lager zwaartepunt geeft dan vergelijkbare crossovers op benzine.
Een van de opvallende kenmerken van het rijden in de Renault 4 is echter zijn efficiรซntie. We hebben het getest in verschillende situatiesโstadsrijden, snelwegtrajecten, en zelfs wat bochtige landwegenโen we kregen consequent ongeveer 15 kWh/100km. Dat komt behoorlijk dicht bij wat Renault beweert. In praktische termen betekent dit dat je uitkomt op ongeveer 350 km bereik uit de 52 kWh-batterij in gemengde omstandigheden, en je zou zelfs meer kunnen krijgen in puur stedelijk rijden, waar elektrische auto’s meestal gedijen. Behoorlijk indrukwekkend, toch?
Comfort Achterbank
Laten we het hebben over het achterbank-gedeelte van de 2025 Renault 4. Het is een grote stap voorwaarts ten opzichte van de kleinere Renault 5, vooral als het gaat om ruimte en comfort voor degenen die achterin zitten. Ze hebben de wielbasis met 80 mm verlengd, wat meer beenruimte betekent. Dit maakt de Renault 4 een veel betere optie voor gezinnen of iedereen die vaak passagiers op de achterbank heeft.
Als je in het achtercompartiment glijdt, merk je meteen dat het gemakkelijker is om in en uit te stappen. De deuren hebben een goede maatโniet te groot, maar zeker goed te doenโen die iets verhoogde zitpositie helpt veel in vergelijking met de lagere Renault 5. Plus, het hogere dak geeft fatsoenlijke hoofdruimte voor de meeste volwassenen van gemiddelde lengte. Maar, als je langer bent dan 1,85 meter, zou je kunnen merken dat je hoofd tegen het plafond komt, vooral in modellen met het vaste dak in plaats van de canvas-optie.
Nu, over beenruimteโhet is merkbaar beter dan in de Renault 5. Volwassenen kunnen comfortabel zitten achter voorpassagiers van vergelijkbare grootte, dankzij de doordacht gevormde voorstoelruggen die de knieruimte vergroten. Er is wat voetruimte onder de voorstoelen, hoewel het enigszins krap is vanwege de verhoogde vloer waarin het batterijpakket is ondergebracht. Even een heads-up, zelfs met de verbeteringen is het niet de beste in zijn klasseโzoals de Kia EV3, bijvoorbeeld, die nog ruimere ruimte biedt achterin.
Een cool ding aan het achtergedeelte van de Renault 4 is de volledig vlakke vloer. Geen vervelende centrale transmissietunnel hier! Dit maakt de achterbank bruikbaar voor drie passagiers op kortere trips. Echter, die middelste zitplaats kan wat minder comfortabel zijn dan de buitenste vanwege een steviger kussen en beperkte hoofdruimte. Maar voor een gezin is het behoorlijk decent voor twee volwassenen of drie kinderen, vooral omdat ze ISOFIX-punten hebben geรฏntegreerd op de buitenste zitplaatsen voor het veilig bevestigen van kinderzitjes.
De materiaalkwaliteit achterin komt overeen met wat je voorin krijgt, met mooi textiel op de achterportieren en stoelbekleding. De hogere schouderlijn en kleinere achterramen kunnen het wat krap laten aanvoelen, vooral voor kleinere passagiers. Maar als je kiest voor het canvas dak, opent het echt de ruimte, waardoor er meer licht en frisse lucht binnenkomt.
Wat betreft praktische details, er zijn deurvakken voor opslag, zakconsoles aan de rugleuningen van de voorstoelen, en in de hogere uitvoeringen (zoals Techno en Iconic), krijg je twee USB-C-oplaadpoorten om apparaten van stroom te voorzien tijdens langere reizen. Deze zijn handig geplaatst aan de achterkant van de middenconsole, zodat je geen kabels overal rondslingert. Slechts een klein nadeelโer zijn geen luchtventilatieopeningen voor de achterbank, wat een tegenvaller zou kunnen zijn in echt heet of koud weer.
De zitkussens zelf vinden een mooie balans tussen comfort en ondersteuning, met voldoende vulling voor die langere ritten. De rugleuning staat vast maar is ingesteld op een comfortabele hoek die voor de meesten zou moeten werken. We merkten dat volwassenen van gemiddelde lengte daar uren kunnen zitten zonder te veel gedoe. Maar langere mensen zouden kunnen merken dat hun knieรซn in een wat hogere positie staan dan ideaal, wat zou kunnen leiden tot enig ongemak op lange reizen.
Al met al is het achtercompartiment van de Renault 4 een solide upgrade ten opzichte van de Renault 5. Het biedt genoeg ruimte voor zijn rol als veelzijdige stedelijke crossover. Natuurlijk heeft het misschien niet de uitgestrekte achterruimte van grotere of duurdere opties die er zijn, maar het pakt zeker een van de grootste nadelen van zijn kleinere broertje aan, terwijl het nog steeds compact genoeg is om gemakkelijk te parkeren en te navigeren in stedelijke omgevingen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de 2025 Renault 4 springt er echt uit als een groot voordeel ten opzichte van de kleinere Renault 5. Met een capaciteit van 420 liter tot aan de hoedenplank, geeft het je ongeveer 100 liter meer ruimte dan zijn broertje, waardoor het een van de meer praktische keuzes is in het compacte elektrische crossover-segment. En wanneer je de achterbank neerklapt, Boem! Die ruimte breidt zich uit tot een forse 1.405 liter, dus je hebt volop ruimte voor wat je ook maar moet vervoeren.
Laten we nu eens praten over de kofferbakopening. Het is ontworpen met enige bedachtzaamheid. Je hebt een brede opening en een lage laaddrempel, wat betekent dat het in- en uitschuiven van zware items een fluitje van een cent is. Renault beweert dat de Renault 4 de laagste laadhoogte in zijn klasse heeft, en eerlijk gezegd, we begrijpen waarom. Deze lage drempel knipoogt naar het slimme achterklep-ontwerp van de originele Renault 4, en het is net zo handig in deze moderne versie. Stel je voor: je kunt comfortabel op de rand van de kofferbak zitten tijdens buitenactiviteitenโgewoon een kleine, leuke toevoeging die de aantrekkingskracht van de auto voor een actieve levensstijl vergroot.
Wil je meer opbergruimte? Onder de kofferbakvloer is er een extra 36 liter in een compartiment bedoeld voor laadkabels. Het is ook behoorlijk slimโdeze bak kan eruit worden getild voor gemakkelijke reiniging als je modderige schoenen of natte spullen erin hebt gegooid na een dag buiten. Plus, je kunt bij de laadkabels komen zonder de hele bagageruimte te hoeven leegruimen, wat een net klein detail is dat laat zien dat Renault echt begrijpt hoe mensen hun auto’s gebruiken.
De bagageruimte is mooi gevormd, waardoor het gemakkelijk is om elke centimeter ruimte te benutten. De kofferbakvloer is vlak, en de zijkanten zijn bijna verticaal, waardoor die vervelende wielkastranden worden vermeden die in sommige andere voertuigen ruimte kunnen opslokken. De achterbank is gedeeld in een 60/40-verhouding en kan worden neergeklapt voor een nog grotere laadruimte. Even een heads-upโer is een lichte verhoging van de kofferbakvloer naar de neergeklapte rugleuningen, dus die uitgebreide bagageruimte is niet helemaal vlak.
Als je voor een hoger uitrustingsniveau gaat, krijgt de praktische kant een boost omdat de voorpassagiersstoel ook plat kan worden neergeklapt. Dit betekent dat je items tot 2,2 meter lang kunt meenemenโdenk aan surfplanken of andere lange spullen. Het is een functie die je meestal in grotere auto’s vindt, dus het hebben ervan in de compacte Renault 4 verhoogt echt de veelzijdigheid voor diegenen van ons met actieve levens.
Last but not least, de kofferbak zit vol met handige details die het nog gebruiksvriendelijker maken. Je vindt er tashaken voor je boodschappen, elastische banden met een leuk Frans vlag-ontwerp, en een 12V-stopcontact in de bagageruimteโgeweldig voor het aansluiten van dingen zoals koelboxen of kampeeruitrusting. En als je kiest voor de hogere uitvoeringen, krijg je een elektrisch bedienbare achterklep, wat super handig is wanneer je handen vol zijn. Best cool, toch?
Waardepropositie van de 2025 Renault 4: Is het de Prijs Waard?
De 2025 Renault 4 E-Tech Electric maakt zijn debuut op een behoorlijk interessant moment voor elektrische voertuigen, vooral in de compacte crossover-ruimte. Dus, het begint bij ongeveer โฌ29.000 (wat ongeveer ยฃ26.995 is) voor de basis Evolution-uitvoering, en als je op zoek bent naar iets wat chiquer, dan kost de top Iconic-versie je ongeveer โฌ36.490 (of ongeveer ยฃ31.000). Dit maakt de Renault 4 een behoorlijk toegankelijke optie voor iedereen die in elektrische mobiliteit duikt, terwijl het die crossover-look en praktische bruikbaarheid biedt waar we allemaal van houden. Even ter informatie, het kost ongeveer โฌ2.000 meer dan de Renault 5, maar toch weet het veel van zijn concurrenten te onderbieden.
Nu, als je nadenkt over wat de Renault 4 te bieden heeft, gaat het echt om wat je voor je geld krijgt. Zelfs de basis Evolution-uitvoering zit vol met features zoals een 10-inch infotainmentscherm, LED-koplampen, parkeersensoren achter met een camera, automatische klimaatregeling, en een hoop geavanceerde rijhulpsystemen. Als je besluit om een stapje hoger te gaan naar de Techno-uitvoering (wat ongeveer โฌ2.000 extra is), vind je geweldige toevoegingen zoals Google-navigatie, draadloos opladen van telefoons, en dat coole denim-stijl interieur. Het topmodel Iconic voegt wat leuke luxe accenten toeโdenk aan two-tone lak, privacy glass, en verwarmde voorstoelenโmaar eerlijk gezegd lijkt de extra prijs boven de Techno misschien niet zo’n goede deal in termen van waarde.
Als we kijken naar de concurrentie, gaat de Renault 4 kop aan kop met de likes van de Jeep Avenger Electric (vanaf ongeveer โฌ39.000), Fiat 600e (vanaf โฌ36.950), en de iets chiquere Volvo EX30 (vanaf โฌ37.500). In vergelijking heeft de Renault 4 een behoorlijk aantrekkelijk prijsvoordeel, en het evenaart of overtreft zelfs deze rivalen als het gaat om bereik, efficiรซntie, en standaardfuncties. Dan is er de Kia EV3, die wel wat meer bereik en ruimte heeft maar begint rond โฌ33.000 en kan oplopen tot bijna โฌ40.000 met toegevoegde opties, waardoor het een tikkeltje meer upscale is.
Als het gaat om gebruikskosten, schittert de Renault 4. Met een real-world efficiรซntie van ongeveer 15 kWh/100km, kijk je naar lagere energierekeningen vergeleken met minder efficiรซnte modellen. Plus, onderhoud is een fluitje van een centโminder bewegende delen en geen olieverversingen betekenen minder gedoe. Renault ondersteunt het ook met een 8-jaar/160.000 km garantie op de batterij. Dat is behoorlijk geruststellend, vooral omdat de batterij het duurste onderdeel is. Voor de standaard voertuiggarantie is er 2 jaar dekking met onbeperkte kilometers, wat redelijk is maar niet per se top of the line.
Waardevermindering is ook iets om over na te denken, vooral in de snel veranderende wereld van elektrische voertuigen. Het is nog vroeg om te raden hoe goed de Renault 4 zijn waarde zal behouden, maar historisch gezien hebben Renault’s klassiek-geรฏnspireerde ontwerpen het beter gedaan dan veel mainstream auto’s als het gaat om doorverkoop. Zijn unieke stijl en praktische aard zouden moeten helpen om het aantrekkelijk te houden op de tweedehands automarkt, mogelijk zijn waarde beter behoudend dan sommige van de meer generieke elektrische crossovers die er zijn.
Voor veel mensen zal kiezen tussen de Renault 4 en de iets goedkopere Renault 5 een grote beslissing zijn. Ze delen behoorlijk wat technologie en rijervaring, maar de Renault 4 heeft enkele duidelijke voordelenโzoals betere kofferbakruimte, meer ruimte voor achterbank-passagiers, en een soepelere rit. Plus, die crossover-look – veel kopers vinden het echt aantrekkelijk. Als je een gezin hebt of iemand bent die vaak mensen en spullen rondrijdt, zou de extra veelzijdigheid van de Renault 4 net de extra euro’s waard kunnen zijn.
Natuurlijk is het belangrijk om in gedachten te houden dat de volledig elektrische setup wel wat nadelen heeft vergeleken met benzineauto’s, vooral als je geen thuislaadpunt hebt of vaak lange trips maakt. Maar met een WLTP-bereik tot 409 km uit die 52kWh-batterij en het vermogen om snel op te laden bij 100kW DC-stations, zou de Renault 4 moeten voldoen aan de behoeften van de meeste bestuurdersโvooral als een go-to voertuig voor het stad- en voorstadsleven, met af en toe een langere tocht erbij.
Uiteindelijk lijkt de 2025 Renault 4 E-Tech Electric een goede deal in het huidige elektrische voertuigenlandschap. Het biedt een mooie mix van retro-modern design, praktische veelzijdigheid, en solide prestaties tegen een prijs die, hoewel niet de goedkoopste, competitief is met vergelijkbare opties. Voor iedereen die op zoek is naar een stijlvolle, efficiรซnte en behoorlijk ruime elektrische crossover zonder in de luxe prijsklasse te duiken, maakt de Renault 4 echt een overtuigend argument.