MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Autoโ€™s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: Citroen e-C3 2025 Specificaties, Prijzen en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Autoโ€™s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > SUV > Compacte Crossover SUV > Citroen e-C3 2025 Specificaties, Prijzen en Review
ElektrischCompacte Crossover SUVSUV

Citroen e-C3 2025 Specificaties, Prijzen en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 13/05/2025 2:19 am
Motor&Auto Team
Share
Witte Citroen eC3 2025 met de grille, koplampen en lichtmetalen velgen.
Citroen eC3 2025
Citroen ec3 Voorprofiel
Citroen ec3 Voorprofiel
Citroen eC3 Zijprofiel
Citroen eC3 Zijprofiel
Citroen eC3 Achterprofiel
Citroen eC3 Achterprofiel
Citroen eC3 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 Stuur
Citroen eC3 Stuur
Citroen eC3 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 Middenconsole
Citroen eC3 Middenconsole
Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen ec3 Kofferruimte
Citroen ec3 Kofferruimte
List of Images 1/13
Witte Citroen eC3 2025 met de grille, koplampen en lichtmetalen velgen.
Citroen ec3 Voorprofiel
Citroen eC3 Zijprofiel
Citroen eC3 Achterprofiel
Citroen eC3 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 Stuur
Citroen eC3 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 Middenconsole
Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen ec3 Kofferruimte
Citroen eC3 2025
Witte Citroen eC3 2025 met de grille, koplampen en lichtmetalen velgen.
Citroen eC3 2025
Citroen ec3 2025 Voorprofiel
Citroen ec3 Voorprofiel
Citroen ec3 Voorprofiel
Citroen eC3 2025 Zijprofiel
Citroen eC3 Zijprofiel
Citroen eC3 Zijprofiel
Citroen eC3 2025 Achterprofiel
Citroen eC3 Achterprofiel
Citroen eC3 Achterprofiel
Citroen eC3 2025 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 2025 Interieur
Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 2025 Stuur
Citroen eC3 Stuur
Citroen eC3 Stuur
Citroen eC3 2025 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 2025 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 2025 Middenconsole
Citroen eC3 Middenconsole
Citroen eC3 Middenconsole
Citroen eC3 2025 achterbank
Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 2025 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen ec3 2025 Kofferruimte
Citroen ec3 Kofferruimte
Citroen ec3 Kofferruimte
SHARE
3.9 Budget EV-kampioen
2025 Citroen e-C3
Contents
Citroen e-C3 2025 SpecificatiesPrijsstructuur 2025 Citroen e-C3Is Het De Moeite Waard Om De Citroen e-C3 Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

Citroen e-C3 2025 Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNEN
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Motortype (Accu):Elektrisch
Versnellingsbak:Enkeltraps reductiebak
Aandrijving:Voorwielaandrijving
Transmissie:Automatische transmissie
Maximaal vermogen:83 kW (113 pk)
Maximaal koppel:120 Nm
Motor- en transmissiespecificaties voor de Citroen e-C3

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie
BatterijtypeLFP (Lithium Ferro Fosfaat)
Batterijcapaciteit (nominaal)44 kWh
Batterijgewichtโ€”
Nominale spanning AC/DCโ€”
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP)0 g/km
Energieverbruik (gecombineerd WLTP)17,1 โ€“ 17,7 kWh/100km
Elektrisch bereik (WLTP)Tot 322 km
Maximaal DC-laadvermogen100 kW (CCS)
Maximaal AC-laadvermogenStandaard: 7,4 kW (1-fase)
Optioneel: 11 kW (3-fase)
BoordladerStandaard: 7,4 kW โ€“ 1 fase
Optioneel: 11 kW โ€“ 3 fase
AC-laadtijd (11 kW tot 100% SOC)Ongeveer 4 uur 45 minuten
DC-snelladen (20% tot 80%)Ongeveer 26 minuten
Batterijgarantieโ€”
Extra functiesโ€“ Standaard laadkabel type 2 (CCS) mode 3
โ€“ e-Remote Control voor laadinformatie
โ€“ e-Routes App met ritplanner
โ€“ Programmeerbare voorconditionering tijdens laden via MyCitroรซn app
Accu- en laadspecificaties voor de Citroen e-C3

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

FunctieSpecificatie
Zitplaatsen5 zitplaatsen
Bagageruimte volume310 liter
Achterbank verdeling60/40 gedeeld (bij PLUS en MAX uitvoering)
Volledig neerklapbaar (bij YOU uitvoering)
Verstelling voorstoelenIn hoogte verstelbare bestuurdersstoel (bij PLUS en MAX uitvoering)
In hoogte verstelbare stoelenAlleen bestuurdersstoel (bij PLUS en MAX uitvoering)
Bekledingโ€“ YOU uitvoering: Stoffen bekleding
โ€“ PLUS uitvoering: โ€˜Urban Greyโ€™ stof
โ€“ MAX uitvoering: โ€˜Metropolitan Greyโ€™ stof/TEP
Speciale stoelfunctiesCitroรซn Advanced Comfortยฎ Stoelen met 10mm extra vulling
Specificaties voor zitplaatsen en bagageruimte van de Citroen e-C3

INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES

FunctiecategorieYOUPLUS Pack (Optioneel op YOU)MAX
Klimaatbeheersingโ€“ Handmatige airconditioningโ€“ Handmatige airconditioningโ€“ Automatische airconditioning
โ€“ Automatische ruitenwissers
Interieurmaterialenโ€“ Basis stoffen bekleding
โ€“ C-ZEN Lounge interieur
โ€“ โ€˜Urban Greyโ€™ stoffen bekleding
โ€“ Met leder bekleed stuurwiel
โ€“ C-ZEN Lounge interieur
โ€“ โ€˜Metropolitan Greyโ€™ stof/TEP bekleding
โ€“ Met leder bekleed stuurwiel
โ€“ C-ZEN Lounge interieur
Comfortfunctiesโ€“ Advanced Comfortยฎ vering
โ€“ Vaste bestuurdersstoel
โ€“ Advanced Comfortยฎ stoelen
โ€“ In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
โ€“ Advanced Comfortยฎ stoelen
โ€“ In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
โ€“ Auto-dimmende binnenspiegel
Infotainment Systeemโ€“ Smartphone Station
โ€“ 2 USB-C poorten
โ€“ 10,25-inch infotainmentsysteem
โ€“ Draadloze Apple CarPlay/Android Auto
โ€“ 2 USB-C poorten voor & achter
โ€“ 10,25-inch infotainment met 3D Navigatie
โ€“ Draadloze Apple CarPlay/Android Auto
โ€“ Draadloze telefoonlader
โ€“ 2 USB-C poorten voor & achter
Extra Interieurfunctiesโ€“ Head-Up Display
โ€“ Handmatige ramen achter
โ€“ Head-Up Display
โ€“ Handmatige ramen achter
โ€“ Head-Up Display
โ€“ Elektrische ramen achter
Voorconditioneringโ€“ Beschikbaar via MyCitroรซn appโ€“ Beschikbaar via MyCitroรซn appโ€“ Beschikbaar via MyCitroรซn app
Interieurkenmerken van de Citroen e-C3

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificaties
Rijklaar gewicht (kg)1.391
Maximum toegelaten massa (kg)1.910
Max. aanhangergewicht, ongeremd (kg)550
Max. aanhangergewicht, geremd (kg)550
Max. kogeldruk (kg)61
Max. dakbelasting (kg)75
Trekvermogen en gewichtsspecificaties voor de Citroen e-C3
Specificatieรซ-C3 Electric
Vanaf prijsโ‚ฌ24.290 (vรณรณr EV-subsidies)
BrandstoftypeElektrisch
Beschikbare uitvoeringenโ€“ YOU
โ€“ YOU + Pack PLUS
โ€“ MAX
Elektrisch bereik (Gecombineerd)Tot 320 km (WLTP)
Elektrisch energieverbruik (Gecombineerd)17,1 โ€“ 17,7 kWh/100km (WLTP)
Geschat 16,4 kWh/100km
Batterijcapaciteit44 kWh LFP (Lithium Ferro Fosfaat)
AandrijvingVoorwielaandrijving
TransmissieAutomatische enkeltraps reductiebak
CO2-uitstoot0 g/km
Maximaal vermogen83 kW (113 pk)
Acceleratie 0-100 km/h11,5 seconden
Maximaal koppel120 Nm
Topsnelheid132 km/h (elektronisch begrensd)
Vergelijking van belangrijke specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de Citroen e-C3
Afmeting
Hoogte1.577 mm (met dakrails)
1.567 mm (zonder dakrails)
Breedte1.755 mm
1.813 mm (met spiegels)
Lengte4.015 mm
Wielbasis2.540 mm
Bodemvrijheid163 mm
Draaicirkel10,3 m
Overhang voor790 mm
Overhang achter685 mm
Exterieure afmetingen van de Citroen e-C3
CategorieYOUYOU + Pack PLUSMAX
Startprijs & Basisinformatie
Basisprijsโ‚ฌ24.300โ‚ฌ26.500โ‚ฌ28.800
CO2-uitstoot0 g/km0 g/km0 g/km
EnergielabelAAA
Exterieur
Wielen16โ€ณ stalen wielen met โ€˜PYRITEโ€™ wieldoppen17โ€ณ stalen wielen met โ€˜AZURITEโ€™ wieldoppen17โ€ณ โ€˜ATACAMITEโ€™ lichtmetalen velgen
Verlichtingโ€“ LED-koplampen
โ€“ LED-dagrijverlichting
โ€“ LED-koplampen
โ€“ LED-dagrijverlichting
โ€“ Automatische verlichting
โ€“ LED-koplampen
โ€“ LED-dagrijverlichting
โ€“ 3D LED-achterlichten
โ€“ Automatische verlichting
Design elementenโ€“ Wielkastranden
โ€“ Mat zwarte B/C-stijl
โ€“ Voor- en achterskids
โ€“ Dakrails
โ€“ Tweekleurig dak
โ€“ Kleur Clips
โ€“ Glanzend zwarte B/C-stijl
โ€“ Voor- en achterskids
โ€“ Zwarte dakrails
โ€“ Tweekleurig dak
โ€“ Kleur Clips
โ€“ Privacy glas achterruiten
โ€“ Glanzend zwarte B/C-stijl
Interieur
Stoelenโ€“ Basis stoffen bekleding
โ€“ Volledig neerklapbare achterbank
โ€“ Urban Grey stoffen bekleding
โ€“ Advanced Comfortยฎ stoelen
โ€“ 60/40 gedeelde achterbank
โ€“ In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
โ€“ Metropolitan Grey stof/TEP
โ€“ Advanced Comfortยฎ stoelen
โ€“ 60/40 gedeelde achterbank
โ€“ In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
KlimaatbeheersingHandmatige airconditioningHandmatige airconditioningAutomatische airconditioning
Interieur Designโ€“ C-ZEN Lounge interieur
โ€“ Ultra Blue dashboard afwerking
โ€“ C-ZEN Lounge interieur
โ€“ Met leder bekleed stuurwiel
โ€“ C-ZEN Lounge interieur
โ€“ Met leder bekleed stuurwiel
โ€“ Auto-dimmende binnenspiegel
Veiligheid & Rijhulpsystemen
Veiligheidsvoorzieningenโ€“ 6 airbags
โ€“ Active Safety Brake
โ€“ Rijstrookassistent
โ€“ Vermoeidheidsherkenning
โ€“ Verkeersbordherkenning
โ€“ Parkeersensoren achter
โ€“ Hill Start Assist
Gelijk aan YOU +
โ€“ Automatisch grootlicht
Gelijk aan PLUS +
โ€“ Achteruitrijcamera
Connectiviteit & Technologie
Infotainmentโ€“ Smartphone Station
โ€“ Bluetooth
โ€“ 1x USB-C voor
โ€“ 10,25โ€ณ touchscreen
โ€“ Draadloze Apple CarPlay/Android Auto
โ€“ 2x USB-C voor & achter
โ€“ 6 luidsprekers
โ€“ 10,25โ€ณ touchscreen met 3D Navigatie
โ€“ Draadloze Apple CarPlay/Android Auto
โ€“ Draadloze telefoonlader
โ€“ 2x USB-C voor & achter
โ€“ 6 luidsprekers
DisplayCitroรซn Head-Up DisplayCitroรซn Head-Up DisplayCitroรซn Head-Up Display
Connected Servicesโ€“ e-Remote Control
โ€“ Citroรซn Connect ONE
โ€“ Connect PLUS
โ€“ e-Routes app
โ€“ Connect PLUS
โ€“ e-Routes app
โ€“ 3D Connected Navigatie
Aandrijving en Onderstel
Aandrijflijnโ€“ 83 kW (113 pk) elektromotor
โ€“ 44 kWh LFP-batterij
โ€“ Enkeltraps transmissie
Gelijk aan YOUGelijk aan YOU
Ladenโ€“ 7,4 kW AC-boordlader
โ€“ 100 kW DC snelladen
Gelijk aan YOU + Optioneel 11 kW 3-fase ladenGelijk aan PLUS
Prestatiesโ€“ Bereik: tot 320 km
โ€“ 0-100 km/u: 11,5s
โ€“ Topsnelheid: 132 km/u
Gelijk aan YOUGelijk aan YOU
VeringCitroรซn Advanced Comfortยฎ veringCitroรซn Advanced Comfortยฎ veringCitroรซn Advanced Comfortยฎ vering
Uitgebreide vergelijkingstabel van uitvoeringen voor de Citroen e-C3
AccessoirePrijs
Diversen
Boordlader 11kW โ€“ 3 fasenโ‚ฌ 400 
Bandenreparatiekitโ‚ฌ 20
ELEKTRISCHE ACCESSOIRES
Laadkabel Voor Aansluiting Op Stopcontact โ€“ Aansluiting Efโ‚ฌ 442,65 
Opbergmogelijkheid Voor Laadkabel โ€“ Citroรซnโ‚ฌ 36,83
Wallbox โ€“ 7,4 Kwโ‚ฌ 498,52
COMFORT
Koffieautomaatโ‚ฌ 340,09 
Set Van 2 Zonneschermen โ€“ Achterportierruitenโ‚ฌ 76,44
Zonwering โ€“ Voor De Achterruitโ‚ฌ 81,14
BESCHERMING
Mat Bagageruimte โ€“ Naaldviltโ‚ฌ 50,99
Mattenset Rubber, Voorgevormd โ€“ Voor En Achterโ‚ฌ 88,09
MULTIMEDIA
Compacte Smartphone-Steun Op Luchtrooster โ€“ Op Luchtroosterโ‚ฌ 20,84
Magnetische Smartphonehouder โ€“ Op Luchtroosterโ‚ฌ 32,1 
Minihouder Voor Smartphoneโ‚ฌ 29,21 
Universele Houder Voor Smartphoneโ‚ฌ 59,98
WIELEN
Set Van 2 Sneeuwsokken โ€“ Sokkenโ‚ฌ 88,51
Metalen Sneeuwsokkenโ‚ฌ 200,55
Set Sneeuwkettingenโ‚ฌ 143,39
Bandenreparatiekitโ‚ฌ 60,5
Set Sneeuwkettingenโ‚ฌ 97,41
Set Van 2 Sneeuwsokken โ€“ Sokkenโ‚ฌ 88,51
Noodreservewiel 15 Inchโ‚ฌ 121
Optionele accessoires en hun prijzen voor de Citroen e-C3

Pack PLUS (Optioneel on YOU trim)

CategorieInbegrepen functiesPrijs
Exterieur Stylingโ€“ 17โ€ณ stalen wielen met โ€˜AZURITEโ€™ wieldoppen (205/50 R17)
โ€“ Voor- en achterskids
โ€“ Dakrails in Glanzend Zwart
โ€“ Tweekleurige dakopties:
โ€ข Opal Wit met Perla Nera Zwart & Monte Carlo Blauw
โ€ข Perla Nera Zwart met Mercury Grijs, Elixer Rood, Bright Blauw & Polar Wit
โ€“ Kleur Clips afgestemd op exterieur:
โ€ข Wit voor Perla Nera Zwart & Mercury Grijs
โ€ข Citroengeel voor Elixer Rood & Bright Blauw
โ€ข Andre Rood voor Monte Carlo Blauw & Polar Wit
โ€“ Glanzend zwarte spiegels & B/C-stijl
Elektrische versie: โ‚ฌ2.200
Interieur Upgradesโ€“ Advanced Comfortยฎ stoelen met 10mm extra vulling
โ€“ In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
โ€“ In hoogte verstelbare hoofdsteunen voor
โ€“ 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank
โ€“ Met leder bekleed stuurwiel
โ€“ LED-plafondverlichting voor met leeslampjes
โ€“ Hoge middenconsole met armsteun en opbergruimte (niet met handgeschakelde versnellingsbak)
โ€“ Ultra Blue afwerking op dashboard, voorportieren en achterportieren
Comfort & Gemakโ€“ Automatische regensensor
โ€“ Elektrisch inklapbare & verwarmde spiegels
โ€“ Automatisch grootlicht
Technologie & Audioโ€“ 10,25โ€ณ kleuren touchscreen inclusief:
โ€ข Draadloze Apple CarPlay & Android Auto
โ€ข FM/AM/Digitale Radio DAB+
โ€ข 1x USB-C voor & 2x USB-C achter
โ€ข 6 luidsprekers
โ€“ Connect PLUS (12 maanden gratis):
โ€ข Spraakbediening
โ€ข Ritregistratie in MyCitroรซn app
โ€ข Digitale handleiding
โ€ข Afstandsbediening
Extra EV-functiesโ€“ Elektrische parkeerrem
โ€“ Connect PLUS EV-functies:
โ€ข Voorconditionering programmeren tijdens laden via MyCitroรซn app
โ€ข e-Routes App: ritplanner met live verbinding met รซ-C3
Beschikbare pakketten en optiebundels voor de Citroen e-C3
Citroen eC3 Polar white Kleur
Polar white Kleur
Citroen eC3 Polar White & Perla Nera Black Kleur
Polar White & Perla Nera Black Kleur
Citroen eC3 Perla Nera Black Kleur
Perla Nera Black Kleur
Citroen eC3 Perla Nera Black & Polar white Kleur
Perla Nera Black & Polar white Kleur
Citroen eC3 Monte Carlo Blue & polar white Kleur
Monte Carlo Blue & polar white Kleur
Citroen eC3 Mercury Grey Kleur
Mercury Grey Kleur
Citroen eC3 Mercury Grey & Perla Nera Black Kleur
Mercury Grey & Perla Nera Black Kleur
Citroen eC3 Elixir red Kleur
Elixir red Kleur
Citroen eC3 Elixir red & Perla Nera Black Kleur
Elixir red & Perla Nera Black Kleur

Prijsstructuur 2025 Citroen e-C3

UitvoeringMotor/VermogenCO2 uitstoot gecombineerd g/kmEnergielabelConsumentenadviesprijs (โ‚ฌ)Kosten rijklaarmaken (โ‚ฌ)Fiscale waarde incl. btw/bpm (โ‚ฌ)BPM (โ‚ฌ)Netto catalogusprijs excl. btw/bpm (โ‚ฌ)Netto bijtelling vanaf (โ‚ฌ)Bestelcode
YOUEV 44 kWh โ€“ 83kW (113pk)0A24.3001.00023.300019.2561151CSCA5EZFFL0A020
YOU + Pack PLUSEV 44 kWh โ€“ 83kW (113pk)0A26.5001.00025.500021.0741261CSCA5HZFFL0A020
MAXEV 44 kWh โ€“ 83kW (113pk)0A28.8001.00027.800022.9751371CSCA5NZFFL0A020
Prijzen en specificaties voor de nieuwe Citroen e-C3

Is Het De Moeite Waard Om De Citroen e-C3 Te Kopen?

Het ontwerp van de รซ-C3 weerspiegelt echt Citroรซns nieuwe merkidentiteit, met invloeden van de innovatieve Oli-conceptauto die in 2022 voor opschudding zorgde. Het is een combinatie van praktische functionaliteit en unieke styling die hem echt laat opvallen in de bruisende elektrische automarkt. En je kunt duidelijk de nadruk zien op toegankelijkheid; kijk maar naar de prijsstelling, vanaf โ‚ฌ24.300, en hoe eenvoudig het is als het gaat om elektrische mobiliteit.

Citroรซn positioneert de รซ-C3 als een echte gamechanger in het betaalbare segment, en eerlijk gezegd, de concurrentie staat te trillen op hun benen. Met een prijs van slechts โ‚ฌ24.290 is hij โ‚ฌ7.000 goedkoper dan de Jeep Avenger, waardoor het de op รฉรฉn na meest betaalbare EV op de markt is, direct na de Dacia Spring. Wat echt cool is, is dat het de gebruikelijke denkwijze uitdaagt โ€“ het biedt alle voordelen van elektrisch rijden voor dezelfde prijs als een middenklasse Skoda Fabia met een basis 1-liter motor.

Nu heb je natuurlijk concurrenten zoals de BYD Dolphin die functies biedt zoals een warmtepomp voor beter rijden in de winter, en de MG4 kan aantrekkelijk zijn voor degenen die een sportievere rit willen. Maar de รซ-C3 vindt zijn eigen weg. Het is niet bedoeld om iedereen tevreden te stellen; het draait allemaal om het bieden van een comfortabele, verfijnde stedelijke rijervaring die voorheen beperkt was tot luxe autoโ€™s, en dat doet het zonder de bank te breken.

Gebouwd op Citroรซns nieuwe Smart Car-platform, is de รซ-C3 op maat gemaakt voor betaalbare modellen, vooral in markten zoals Latijns-Amerika en India, hoewel deze specifieke versie in Europa wordt gemaakt. Deze platformkeuze is essentieel omdat het afstapt van de duurdere Stellantis EV-architectuur die te vinden is in modellen zoals de Peugeot e-208 en Citroรซn รซ-C4.

Wat betreft ontwikkeling lag de focus op het eenvoudig en kosteneffectief houden van zaken. Het nieuwe platform heeft ongeveer 25% minder onderdelen dan de oudere versies, wat het niet alleen goedkoper maakt om te bouwen maar ook de productie versnelt โ€“ het is eigenlijk de snelst te produceren Citroรซn ooit.

In essentie blijft de รซ-C3 trouw aan Citroรซns langdurige waarden van comfort en praktisch gebruik, maar omarmt ook de nieuwste elektrische technologie. Hij meet ongeveer 4 meter lang en 1,57 meter hoog, wat hem stevig in de compacte crossover-categorie plaatst terwijl hij nog steeds een verrassend ruim interieur biedt voor zijn formaat.

Wat vermogen betreft, is de รซ-C3 bij lancering uitgerust met een 44 kWh LFP (Lithium IJzer Fosfaat) batterij, met plannen voor een goedkopere 29 kWh versie in de toekomst. Deze batterijkeuze helpt niet alleen de prijs concurrerend te houden, maar zorgt ook voor duurzaamheid en veiligheid.

Citroรซn heeft de รซ-C3 ontworpen als een comfortabele stadsauto die kan dienen als gezinsauto voor de meeste mensen. Met een WLTP-bereik van 320 kilometer heeft hij genoeg capaciteit voor dagelijkse ritten en af en toe een langere trip, hoewel hij echt uitblinkt in stedelijke en voorstedelijke omgevingen.

En laten we niet vergeten โ€“ Citroรซns focus op toegankelijkheid gaat verder dan alleen de aanschafprijs. De รซ-C3 is gebouwd om kostenefficiรซnt te rijden en te onderhouden. Met zijn vereenvoudigde mechanica en betrouwbare elektrische componenten zou het de langetermijnkosten van eigenaarschap onder controle moeten houden.

Motor, Prestaties En Transmissie

De Citroรซn รซ-C3 is uitgerust met een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Hij levert ongeveer 113 pk (of 83 kW), wat, nou ja, voldoende is voor waar hij voor bedoeld is. De hele setup is meer ontworpen voor efficiรซntie en een soepele rit dan voor snelheid, wat logisch is gezien het feit dat hij gericht is op stadsrijden.

Je weet wel dat directe koppel waar elektrische autoโ€™s bekend om staan? Ja, deze heeft dat ook. Het maakt de รซ-C3 behoorlijk vlot in de stad, ook al zijn de vermogenscijfers niet super hoog. Die snelle respons is vooral handig wanneer je vastzit in het verkeer of probeert in te voegen op een drukke snelweg.

Als we kijken naar de prestatiescijfers, kan de รซ-C3 van 0 naar 100 km/u in ongeveer 11 seconden. Niet bepaald een sportwagen, toch? Maar hey, het is meer een comfortabele cruiser dan een snelheidsduivel. En zijn topsnelheid is begrensd op iets meer dan 132 km/u, wat prima is voor snelwegrijden terwijl het nog steeds efficiรซnt blijft.

De enkeltraps transmissie? Het draait allemaal om eenvoud. Je krijgt een soepele vermogensafgifte zonder het gedoe van traditionele versnellingsbakken. Dit maakt de rijervaring prettig en verfijnd, waarbij die schokkerige overgangen die kunnen gebeuren met reguliere automaten worden vermeden.

Als het gaat om hoe het vermogen wordt geleverd, is het fijnafgestemd om soepel en progressief te zijn. De gaspedaalmapping prioriteert voorspelbaarheid, wat geweldig is voor, je weet wel, rijden in de stad. Het maakt het makkelijk te hanteren, vooral waar een zachte aanraking belangrijker is dan alleen maar wegsprinten.

Qua efficiรซntie imponeert deze auto. We hebben het over een verbruik tussen de 17,1 en 17,7 kWh per 100 kilometer in gemengde rijscenarioโ€™s. Dat is behoorlijk goed, en het houdt het praktische bereik op peil, plus het helpt de gebruikskosten laag te houden.

Het regeneratieve remsysteem is geรฏntegreerd in de aandrijflijn op een manier die natuurlijk en intuรฏtief aanvoelt, hoewel het niet de agressieve รฉรฉn-pedaal rijmogelijkheid biedt die in sommige andere elektrische voertuigen te vinden is. In plaats daarvan biedt het een meer conventionele rijervaring die aantrekkelijk kan zijn voor eerste EV-kopers.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

Het remsysteem in de รซ-C3 combineert regeneratief remmen met traditionele frictieremmen, wat zorgt voor een naadloze en intuรฏtieve remervaring. Citroรซn is erin geslaagd een natuurlijk remgevoel te bereiken, wat vaak een uitdaging is in elektrische voertuigen waar het mengen van regeneratief en frictieremmen moeilijk te kalibreren kan zijn.

Nu, in tegenstelling tot een hoop andere elektrische autoโ€™s, houdt de รซ-C3 de zaken eenvoudig als het gaat om regeneratief remmen. In plaats van bestuurders verschillende niveaus te geven om mee te spelen, houdt het vast aan รฉรฉn mooi gekalibreerde instelling die gewoon op de achtergrond werkt. Op deze manier hoef je je geen zorgen te maken over het aanpassen ervanโ€”stap gewoon in en rij.

Ze hebben ook het rempedaal echt goed afgesteld. Het biedt een prettige, progressieve weerstand, wat geweldig is, vooral wanneer je door stadsverkeer navigeert. Dit maakt het veel makkelijker om soepel te remmen, wat super belangrijk is aangezien Citroรซn alles om comfort draait en het toegankelijk wil maken voor iedereen.

Interessant genoeg heeft Citroรซn een โ€˜Cโ€™-modusโ€”kort voor Comfortโ€”die eigenlijk de intensiteit van het regeneratief remmen vermindert. Dat is een beetje anders dan de gebruikelijke โ€˜Bโ€™-modus die het juist verhoogt in andere autoโ€™s. Het laat echt zien hoeveel ze focussen op het comfortabel en eenvoudig houden van zaken.

Het remsysteem is ontworpen om betrouwbaar te zijn in allerlei omstandigheden. Wanneer je wat meer remkracht nodig hebt, schakelt het regeneratieve remmen gewoon naadloos over naar frictieremmen. Dus je kunt erop rekenen in noodgevallen terwijl je nog steeds goede energieterugwinning krijgt wanneer je gewoon rondrijdt.

Als we het hebben over frictieremmen, ze zijn perfect gedimensioneerd voor het gewicht en de prestaties van de รซ-C3, wat je dat zelfverzekerde remvermogen geeft wanneer je het nodig hebt. Plus, het heeft alle moderne veiligheidsfuncties zoals ABS, Elektronische Remkrachtverdeling en Noodremassistentie. Je weet wel, de dingen die je tegenwoordig verwacht.

Hoewel je niet echt dat รฉรฉn-pedaal rijden kunt doen, doet het regeneratieve remmen behoorlijk goed werk bij het vertragen van de auto wanneer je het gaspedaal loslaat. Dit betekent dat je niet constant op het rempedaal hoeft te trappen in de stad, wat prettig is voor de efficiรซntie en de rijervaring vertrouwd houdt.

Over het algemeen draagt de manier waarop het remsysteem is gekalibreerd echt bij aan de ontspannen rijervaring van de auto. Het bevordert soepel, gemakkelijk rijden in plaats van dat vervelende stop-and-go. Dit maakt het perfect voor iedereen die op zoek is naar comfort en helpt het praktische bereik van het voertuig te maximaliseren.

Besturing En Ophanging

Citroen eC3 bestuurdersaanzicht
Citroen eC3 bestuurdersaanzicht

Een van de opvallende kenmerken van het รซ-C3-chassis is zeker Citroรซns Advanced Comfort-veringssysteem. Het is uitgerust met slimme hydraulische aanslagen op elke hoek, wat het rijcomfort echt naar een hoger niveau tilt. En eerlijk gezegd is dat behoorlijk indrukwekkend, gezien de prijsklasse van deze auto in de markt.

De hydraulische aanslagen werken door de veringcompressie progressief te vertragen bij grotere hobbels, waardoor de harde impacts die typerend zijn voor conventionele rubberen aanslagen worden geรซlimineerd. Dit systeem controleert vervolgens de terugveerbeweging, waardoor het stuiterende effect dat vaak ervaren wordt na het raken van een grotere oneffenheid in de weg wordt voorkomen.

Het stuursysteem heeft een ongewoon klein stuurwiel met een ovale vorm, wat prettig blijkt te werken in de gebruikelijke kwart-voor-drie-handpositie. Hoewel deze ontwerpkeuze misschien ongewoon aanvoelt tijdens bepaalde manoeuvres, draagt het bij aan het gebruiksgemak van de auto bij normaal gebruik.

Het stuurgewicht is ook precies goed. Je krijgt genoeg feedback om controle te voelen, maar het is licht genoeg voor snelle bewegingen in de stad โ€“ zoals het ontwijken van voetgangers of het inparkeren in die kleine parkeervakken. Als we het daar toch over hebben, de draaicirkel is 10,6 meter, dus ja, het is geweldig voor die smalle straten.

Wat betreft de veringgeometrie, deze is ontworpen om de wegligging stabiel te houden, ook al is comfort de hoofdprioriteit. Je merkt niet te veel overhellen van de carrosserie, wat te danken is aan het lage zwaartepunt door de plaatsing van het accupakket in de vloer.

Wanneer je de zachte vering combineert met die precieze besturing, blinkt de รซ-C3 echt uit op ruwe wegen. Het slaagt erin om zowel comfort als controle in balans te houden, wat zoโ€™n voordeel is in steden waar de wegen wisselvallig kunnen zijn.

En ondanks de hogere rijhoogte en die crossover-uitstraling, blijft de รซ-C3 stabiel wanneer je de snelweg opgaat. De vering doet uitstekend werk in het comfortabel houden van de rit terwijl je nog steeds voldoende gevoel met de weg hebt. Je wordt niet heen en weer geschud, maar je weet nog steeds wat er onder je gebeurt.

De algehele chassis-setup geeft prioriteit aan comfort en verfijning boven sportief rijgedrag, wat perfect aansluit bij het beoogde gebruik van de auto en de doelmarkt. Deze focus op comfort draagt aanzienlijk bij aan het ontspannen, gemakkelijke karakter van het voertuig.

Welke Banden Gebruikt Het?

De รซ-C3 biedt een progressieve wielmaatvoering over zijn uitrustingsniveaus, beginnend met 16-inch stalen wielen met โ€˜PYRITEโ€™ wieldoppen op de basis YOU-uitvoering. Deze wielen zijn voorzien van 205/55 R16 banden, die een goede balans bieden tussen comfort en rijeigenschappen.

De YOU met Pack PLUS introduceert 17-inch stalen wielen met โ€˜AZURITEโ€™ wieldoppen, gecombineerd met 205/50 R17 banden. Deze combinatie biedt een dynamischere uitstraling terwijl redelijke comfortniveaus behouden blijven dankzij de gekozen bandenmaat. De top MAX-uitvoering heeft 17-inch โ€˜ATACAMITEโ€™ lichtmetalen velgen, ook met 205/50 R17 banden.

Ook al ligt er veel nadruk op efficiรซntie, deze banden hebben nog steeds goede grip, bij regen of zonneschijn. De veiligheid is in orde, en ze doen geen afbreuk aan het bereik van de auto. Het draait allemaal om het vinden van die perfecte balans tussen grip en rolweerstand, wat precies goed lijkt te zijn afgestemd op het gewicht en vermogensniveau van de auto.

De hogere zijwanden van de banden werken hand in hand met het Advanced Comfort-veringssysteem. Deze combinatie geeft je een prettig zacht gevoel en vangt die vervelende kleine hobbels in de weg op. Dit verhoogt niet alleen het comfort maar helpt ook de wielen te beschermen tegen nare kuilen en vuil die schade kunnen veroorzaken.

Het bandengeluid is goed onder controle gehouden, wat bijdraagt aan de indrukwekkende verfijning bij snelwegsnelheden. Dit is vooral belangrijk in een elektrisch voertuig waar de afwezigheid van motorgeluid bandengeruis meer opvallend kan maken.

Interieur Uiterlijk

Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 Interieur
Citroen eC3 Instrumentenpaneel
Citroen eC3 Instrumentenpaneel

Het interieurontwerp richt zich echt op het eenvoudig en gebruiksvriendelijk houden van zaken, maar voegt ook genoeg interessante details toe zodat het niet te kaal aanvoelt of als gewoon nog een saaie ruimte.

Neem bijvoorbeeld het dashboard. Het heeft een gelaagde uitstraling, met verschillende texturen en materialen die het oog vangen โ€“ plus, het is niet overdreven duur. Er is een met stof bekleed gedeelte dat over de hele breedte van het dashboard loopt. Het voegt een mooie visuele en tactiele touch toe, die de grotere plastic oppervlakken mooi onderbreekt.

En dan is er het instrumentendisplay, dat best cool is. Het is hoog op het dashboard geplaatst in wat Citroรซn een โ€œhead-up displayโ€-stijl noemt, hoewel het eerlijk gezegd gewoon een normaal scherm is. Maar hey, die positionering maakt het super makkelijk af te lezen tijdens het rijden, en het draagt echt bij aan die moderne uitstraling van het interieur.

Voor de hogere uitrustingsniveaus krijg je een 10-inch infotainmentscherm midden in het dashboard. Okรฉ, de graphics zijn niet bepaald baanbrekend, maar het systeem werkt prima met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat een mooie toevoeging is. Als je voor de lagere uitvoeringen gaat, vind je in plaats daarvan een smartphonehouder, wat betekent dat je telefoon de hoofdinterface wordt.

Wat de stoelen betreft, komt Citroรซns Advanced Comfort-ontwerp tot zijn recht met extra vulling. Ze zijn verrassend comfortabel, ook al zijn het niet de meest opvallende stoelen. De materialen die gebruikt zijn voor de bekleding lijken degelijk en passen perfect bij de prijsklasse van de auto, plus er zit genoeg detail in het ontwerp om er niet te basic uit te zien.

Opslagoplossingen zijn goed doordacht, met talrijke praktische touches door de hele cabine. Deze omvatten meerdere USB-poorten, een draadloze oplaadpad in hogere uitrustingsniveaus, en verschillende opbergvakken voor dagelijkse items.

Het kleurenschema en de materialen die voor het interieur zijn gekozen, zijn bedoeld om lang mee te gaan, met sterkere materialen op die plekken die veel worden aangeraakt. Natuurlijk voelt sommig plastic wat hard aan, vooral vergeleken met duurdere autoโ€™s, maar ze zien er goed in elkaar gezet en duurzaam uit.

Nog รฉรฉn ding โ€“ fysieke bedieningselementen voor essentiรซle functies zoals klimaatregeling zijn nog steeds aanwezig, wat een prettige afwisseling is van de trend om alles met touchscreen te doen. Dit houdt de zaken gebruiksvriendelijk en helpt wat kosten te besparen vergeleken met die meer ingewikkelde geรฏntegreerde systemen.

Exterieur Uiterlijk

Het exterieur van de รซ-C3 combineert perfect Citroรซns moderne ontwerpstijl met de praktische aspecten waar crossover-liefhebbers naar op zoek zijn. Het is best indrukwekkend hoe de auto er veel duurder uitziet dan je zou verwachten voor zijn prijs, dankzij enkele opvallende designelementen die echt in het oog springen.

Beginnend aan de voorkant is er de nieuwe bedrijfsidentiteit die Citroรซn heeft uitgerold, compleet met een vernieuwd logo en opvallende LED-verlichting. Die vierkante LED-dagrijverlichting? Die geeft de auto een eigentijdse uitstraling die moeilijk te missen is, en de LED-hoofdlampen? Ze verlichten niet alleen de weg goed, maar voegen ook een vleugje luxe toe aan het totaalplaatje.

Aanpassingsmogelijkheden omvatten gekleurde inzetstukken in de voorbumper, die in verschillende kleuren kunnen worden gespecificeerd, inclusief het Franse vlag-ontwerp. Deze mogelijkheid om het uiterlijk te personaliseren voegt karakter toe zonder de productiecomplexiteit of kosten significant te beรฏnvloeden.

Als je er vanaf de zijkant naar kijkt, heeft de auto die klassieke crossover-houding, staat hij wat hoger van de grond, en heeft hij praktische kunststof bekleding rond de wielkasten en dorpels. Het ziet er niet alleen goed uit, maar het helpt ook beschermen tegen die onvermijdelijke deukjes en krassen die je in de stad kunt oplopen.

De tweekleurige dakbehandeling, beschikbaar op hogere uitrustingsniveaus, helpt de visuele hoogte van het voertuig te doorbreken terwijl het een premium touch toevoegt. Het contrast tussen carrosseriekleur en dak creรซert een zwevend dakeffect dat bijzonder effectief is gezien de hoge proporties van de auto.

Aan de achterkant houdt het ontwerp het clean en functioneel โ€“ die LED-achterlichten zorgen ervoor dat je gezien wordt, en de achterruitwisser? Een mooie toevoeging die velen tegenwoordig vergeten op te nemen.

De algemene proporties zijn goed beoordeeld, waarbij de auto er substantieel uitziet ondanks zijn compacte afmetingen. De verhoogde rijhoogte en robuuste stylingelementen geven hem een stevige uitstraling die kopers zou moeten aanspreken die op zoek zijn naar een meer SUV-achtig karakter.

Carrosseriepaneel-naden en algehele bouwkwaliteit lijken consistent en goed gecontroleerd, wat de auto helpt een kwaliteitsuitstraling te bereiken ondanks zijn betaalbare prijspunt. De lakafwerking en materiaalkwaliteit van exterieurcomponenten suggereren goede aandacht voor detail in het productieproces.

Comfort En Gemak

Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 bekerhouders en draadloos oplaadstation
Citroen eC3 Middenconsole
Citroen eC3 Middenconsole

De รซ-C3 slaagt echt als het gaat om comfort- en gemaksfuncties. In plaats van je te overspoelen met een hoop ingewikkelde opties, richt hij zich op het goed krijgen van de basis. Deze aanpak past mooi bij het prijssegment van de auto en Citroรซns langdurige toewijding aan praktisch comfort.

De Advanced Comfort-stoelen verdienen speciale vermelding, ze bieden uitstekende ondersteuning en comfort ondanks hun relatief eenvoudige constructie. De extra vulling en zorgvuldig ontworpen ondersteuningsstructuren maken ze bijzonder effectief op langere ritten, wat aantoont dat comfort niet altijd complexe aanpassingen of dure materialen vereist.

De rijpositie is zorgvuldig overwogen, met een hogere zitpositie die het zicht en in- en uitstappen verbetert. De MAX-uitvoering verbetert dit verder met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en automatisch dimmende binnenspiegel, wat een optimale rijomgeving creรซert. Grote ramen en een relatief rechtopstaande greenhouse dragen bij aan goed rondomzicht, hoewel het ontwerp van de achterste stijl een merkbare blinde hoek creรซert tijdens over-schouder controles.

Het Advanced Comfort-veringssysteem met hydraulische aanslagen levert uitzonderlijke rijkwaliteit, wat bijzonder indrukwekkend is gezien de betaalbare positionering van de auto. Dit systeem isoleert inzittenden effectief van oneffenheden in de weg terwijl goede carrosseriecontrole behouden blijft, wat een ontspannen rijomgeving creรซert.

Als het gaat om klimaatbeheersing, vind je hier geen ingewikkeld touchscreen. In plaats daarvan wordt alles geregeld via eenvoudige fysieke bedieningselementen, waardoor het heel gemakkelijk is om aan te passen tijdens het rijden. Het is misschien niet het meest flitsende systeem, maar het doet zijn werk โ€“ houdt de temperatuur precies goed en zorgt voor goede luchtstroom door de cabine.

Standaard elektrische ramen voor zijn een mooie touch, en als je kiest voor de MAX-uitvoering, krijg je ze ook achterin. Plus, de elektrische spiegels gaan van basale verstelling op de YOU-uitvoering naar verwarmde en inklapbare opties in de hogere uitvoeringen.

Opbergruimte? Ja, daar hebben ze ook over nagedacht. Er zijn veel plekken voor je dagelijkse spullen, en je vindt USB-oplaadpoorten voor zowel voor- als achterpassagiers. Het is alsof ze moderne connectiviteit hebben geperfectioneerd zonder dingen te ingewikkeld te maken.

De bedieningselementen en interfaces zijn ontworpen om eenvoudig te zijn, waardoor het gebruiksvriendelijk is voor iedereen, ongeacht hun ervaring. Ze hebben de fysieke bediening behouden voor de belangrijke zaken maar moderne technologie toegevoegd waar het echt belangrijk is, wat behoorlijk slim is.

En de binnenruimte? Eerlijk gezegd, het is indrukwekkend! Er is volop hoofdruimte en beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers, zelfs met de compacte afmetingen van de auto. Plus, die verhoogde zitpositie maakt in- en uitstappen een stuk makkelijker โ€“ een grote winst voor ouderen of iedereen die moeite zou kunnen hebben met mobiliteit.

Connected services omvatten het Connect ONE-systeem dat je basale connectiviteit geeft op de instapmodellen, terwijl Connect PLUS op hogere uitvoeringen enkele coole functies toevoegt zoals spraakbediening en gedetailleerde ritplanning.

De e-Routes app-integratie biedt gespecialiseerde navigatiefuncties voor elektrisch rijden, rekening houdend met factoren zoals batterijlaadniveau en beschikbaarheid van laadstations bij het plannen van routes. Dit systeem helpt ritplanning te optimaliseren en bereikangst te verminderen.

Laadbeheer wordt verbeterd door de eSolutions Charging-app, die toegang biedt tot meer dan 600.000 laadpunten in heel Europa. Het systeem vereenvoudigt het laadproces via RFID-kaarttoegang en geรฏntegreerde betaaloplossingen.

De My Citroรซn-app dient als een uitgebreid voertuigbeheersysteem, met mogelijkheden voor monitoring en controle op afstand van verschillende voertuigfuncties, inclusief laadstatus, klimaat-voorconditionering en onderhoudsplanning.

Veiligheid En Beveiliging

De veiligheidsarchitectuur van de รซ-C3 begint met zes airbags als standaard over alle uitrustingsniveaus, wat uitgebreide inzittendenbescherming biedt. De Citroรซn eC3 heeft in 2023 een teleurstellende veiligheidsbeoordeling ontvangen van Global NCAP. Hij scoorde nul sterren voor volwassen inzittendenbescherming en รฉรฉn ster voor kinderinzittendenbescherming, wat significante veiligheidszorgen oproept.

Het Active Safety Brake-systeem, standaard over de hele lijn, biedt autonome noodremcapaciteit. Dit wordt aangevuld door het Lane Departure Warning-systeem en Driver Attention Alert, wat een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen creรซert.

Snelheidsbeheer en -bewustzijn worden verbeterd door meerdere systemen, waaronder Snelheidslimietherkenning en Cruise Control met snelheidsbegrenzer. Deze functies werken samen om veilige en legale rijsnelheden te handhaven onder alle omstandigheden.

De veiligheidsgeloofsbrieven van het voertuig worden verder versterkt door parkeerhulpsystemen, oplopend van parkeersensoren achter op basismodellen tot de toevoeging van een achteruitrijcamera op de MAX-uitvoering. Deze systemen helpen bij veilig manoeuvreren in krappe ruimtes.

Noodresponsmogelijkheden zijn geรฏntegreerd via het e-Call-systeem voor automatisch contact met hulpdiensten in geval van een ongeval, terwijl de pechhulpservice extra gemoedsrust biedt voor algemene pechhulpbehoeften.

De toepassing van LED-verlichtingstechnologie over de hele lijn verbetert zowel veiligheid als zichtbaarheid, met automatische grootlichtfunctionaliteit beschikbaar op hogere uitrustingsniveaus om nachtzicht te optimaliseren zonder andere weggebruikers te beรฏnvloeden.

Hoe Rijdt Het?

Rijden in de รซ-C3 draait helemaal om comfort en eenvoud, waarbij het beste van Citroรซn wordt getoond terwijl ook volledig gebruik wordt gemaakt van elektrische aandrijving. Je weet wel, het is alsof ze die balans echt perfect hebben getroffen.

Met zijn Advanced Comfort-vering gecombineerd met een goed afgestelde elektrische aandrijflijn, is de rijkwaliteit gewoon, nou ja, indrukwekkendโ€”zeker meer dan wat je zou verwachten voor een auto in deze prijsklasse. Sommige mensen zeggen zelfs dat het net zo comfortabel voelt als autoโ€™s die veel meer kosten!

In de stad rijden is echt een genot. De besturing is licht, het zicht is uitstekend, en de vermogensafgifte is soepel, waardoor het super makkelijk is om door het verkeer te manoeuvreren. En die directe boost van de elektromotor? Die geeft je echt dat beetje extra vertrouwen wanneer je moet accelereren.

Op de snelweg is hij verrassend verfijnd. Je hebt stevige stabiliteit en er dringt weinig geluid door. De vering doet uitstekend werk in het weren van hobbels voor de passagiers terwijl je nog steeds genoeg controle hebt om je veilig te voelen wanneer je met hogere snelheden rijdt.

En het regeneratief remmen? Nou, het is zacht genoeg dat zelfs als je nieuw bent met elektrische autoโ€™s, je er makkelijk aan went. Het rempedaal voelt behoorlijk natuurlijk aan, wat zeker helpt je vertrouwen achter het stuur te vergroten.

Wat handling betreft, richt deze auto zich meer op stabiliteit en voorspelbaarheid dan op sportieve sensaties. Zelfs met de focus op comfort, behoudt hij goede carrosseriecontrole, wat je een veilig gevoel geeft zonder je aan te zetten tot roekeloos rijden.

Wat betreft prestaties in verschillende weersomstandigheden, lijkt hij het goed te doen onder zware omstandigheden, hoewel de meeste reviews zijn gedaan in redelijk mild weer. Maar met zijn gewichtsverdeling en lage zwaartepunt, zou hij het prima moeten doen, regen of zonneschijn.

Voor langere ritten zul je merken dat de stoelen comfortabel zijn en de rijkwaliteit soepel is, maar houd er rekening mee dat het bereik niet enorm is. Dus ja, je moet misschien wat oplaadpauzes inplannen onderweg. Toch helpt de ontspannen rijstijl om dat praktische bereik te vergroten.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Citroen eC3 Kofferruimte
Citroen eC3 Kofferruimte

De รซ-C3 heeft een kofferbak die ongeveer 310 liter laadruimte biedt. Dat is eigenlijk behoorlijk goed voor een auto als deze, zelfs met zijn elektrische setup. En raad eens? Deze ruimte is hetzelfde als wat je zou vinden in de benzineversie, wat laat zien dat het ontwerp voor het elektrische model niet heeft bezuinigd op laadcapaciteit.

De kofferbakopening is behoorlijk breed, maar er is een merkbare tildrempel die het wat lastig zou kunnen maken om zwaardere items te laden. Die drempelhoogte is een van de weinige praktische compromissen die ze hebben gemaakt in het ontwerp van het voertuig.

Er is geen voorste kofferbak (of โ€œfrunkโ€ zoals sommigen het noemen) voor extra opslag, wat een beetje jammer is, vooral voor die laadkabels. Dus je moet de kabels in de hoofdkofferbak opbergen, wat mogelijk ten koste gaat van hoeveel je daadwerkelijk kunt meenemen.

Ook komt de bagageruimte niet met een variabel vloerhoogtesysteem. Dat betekent dat wanneer je de achterbank neerklapt, je geen vlakke laadvloer kunt creรซren. Dit kan het laden van langere items compliceren en, nou ja, er zal een kleine verhoging zijn in de verlengde laadruimte.

Je kunt de achterbank neerklappen voor meer bagageruimte, en gelukkig is het klapmechanisme vrij eenvoudig te gebruiken. Houd er alleen rekening mee dat je mogelijk de hoofdsteunen achter moet verwijderen voor een complete vouwing โ€“ een klein ongemak, maar toch het vermelden waard.

Als het gaat om kleinere items, biedt de kofferbak niet veel in de vorm van speciale opbergvakken. Dus als je losse items hebt, wil je misschien nadenken over het aanschaffen van extra opbergoplossingen om dingen georganiseerd te houden.

Hoewel de bagageruimte zelf goed gevormd en eigenlijk heel bruikbaar is, mist hij enkele functies zoals tashaken, netopberging, of zelfs een 12V-stopcontact. Dit suggereert dat ze waarschijnlijk wat kosten hebben bespaard in dit gebied.

De kofferbakklep is handmatig in plaats van elektrisch, wat verwacht wordt in deze prijsklasse. De openingsactie is licht genoeg om gemakkelijk te bedienen, en de klep opent voldoende hoog voor goede toegang.

Comfort Achterbank

Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 achterbank
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde
Citroen eC3 USB-C oplaadpunten en 12V aansluiting aan de achterzijde

De ruimte op de achterbank is eigenlijk behoorlijk indrukwekkendโ€”vooral als je bedenkt hoe compact de auto aan de buitenkant is. Er is fatsoenlijke hoofdruimte en beenruimte, zelfs voor degenen onder ons die wat langer zijn. Dit komt door de wat hogere bouw van de auto en hoe alles efficiรซnt is ingepakt.

Instappen achterin gaat ook vrij eenvoudig. De deuren zwaaien mooi wijd open, en doordat de stoelen wat hoger zitten, maakt het in- en uitstappen een makkie. En hey, de deuropeningen zijn precies de juiste maat, wat super handig is als je kinderzitjes wilt installeren of iemand wilt helpen die wat extra hulp nodig heeft.

Je kunt drie volwassenen achterin kwijt, maar, zoals bij veel autoโ€™s in deze categorie, is de middelste zitplaats waarschijnlijk beter voor korte ritten. De buitenste zitplaatsen? Die zijn behoorlijk comfortabel en bieden fatsoenlijke schouderruimte.

Als je je zorgen maakt over kleintjes, de achterbank is uitgerust met ISOFIX-punten voor kinderzitjes, en ze zijn ook makkelijk te bereiken. De hoek van de rugleuningen is goed voor langere ritten, en de zitting geeft goede ondersteuning voor je dijen.

Wat tech betreft, worden achterpassagiers niet vergeten. Er zijn USB-C-oplaadpoorten en zakken voor het opbergen van telefoons, wat een mooie toevoeging is voor de hedendaagse verbonden wereld. Eerlijk gezegd, deze functies zien op deze prijspunt is behoorlijk indrukwekkend.

Een ding om op te merkenโ€”de achterramen gaan niet helemaal naar beneden, maar ze laten nog steeds genoeg lucht binnen. Plus, er is veel glasoppervlak, dus achterpassagiers kunnen genieten van goed zicht en dat prettige, open gevoel in de cabine.

De hoofdsteunen achter zijn in hoogte verstelbaar, wat bijdraagt aan zowel comfort als veiligheid. Ze kunnen ook worden verlaagd of volledig worden verwijderd bij het neerklappen van de stoelen voor extra bagageruimte.

De kwaliteit van materialen in het achtercompartiment komt overeen met die voorin, wat zorgt voor een consistent gevoel door de hele cabine. Dit omvat duurzame bekleding en redelijk stevig aanvoelende deurpanelen.

2025 Citroen e-C3
Budget EV-kampioen 3.9
Rijdynamiek 3.9 out of 5
Besturing & Wegligging 4.1 out of 5
Features & Styling 3.8 out of 5
Comfort 4.2 out of 5
Veiligheid 3.5 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 4.3 out of 5
Bereik & Laden 3.6 out of 5
Good Stuff Some ergonomic issues with oval steering wheel Goede standaarduitrusting, zelfs in basisuitvoering Advanced Comfort-vering met hydraulische aanslagen Uitzonderlijk soepele rijkwaliteit Goed gevulde, comfortabele stoelen Goede geluidsisolatie die zorgt voor opmerkelijke stilte Minimale trillingen vergeleken met verbrandingsmotoren Ontspannen rijkarakteristiek Indrukwekkende hoofdruimte achterin ondanks compacte afmetingen Goede beenruimte voor achterpassagiers Verhoogde zitpositie voor gemakkelijke instap Meerdere USB-poorten (inclusief achterin) Modern, onderscheidend exterieurdesign Aanpasbare kleuraccenten en twee-kleurig dak mogelijk Eenvoudige maar effectieve dashboardindeling Lichte besturing, ideaal voor in de stad Goede wendbaarheid met 10,6m draaicirkel Natuurlijk aanvoelend regeneratief remmen
Bad Stuff Geen warmtepomp optie, beรฏnvloedt winterbereik Beperkte laadsnelheden vergeleken met concurrenten Geen one-pedal rijmodus Geen instelbare regeneratieve remniveaus Hoge tildrempel kofferbak bij het laden van zware items Geen verhoogde laadvloer in kofferbak voor kabelopslag Basis kunststof materialen op diverse plekken Beperkte verstelbaarheid stuurwiel Geen verwarmde stoelen of stuurwiel beschikbaar Basis infotainment graphics Grote C-stijl zorgt voor dode hoek Beperkte wielmaatkeuze Geen frunk voor kabelopslag Geen elektrische kofferbakbediening Basis geluidssysteem Geen geavanceerde rijhulpsystemen Geen schuifdak optie Geen elektrische stoelverstelling Enkele ergonomische problemen met ovaal stuurwiel
Summary
De 2025 Citroen e-C3 vertegenwoordigt een belangrijke doorbraak in betaalbare elektrische mobiliteit, met een overtuigende combinatie van comfort, functionaliteit en waarde. Met een vanafprijs van โ‚ฌ24.290 democratiseert hij elektrisch rijden door een echte gezinsvriendelijke EV tegen een gangbare prijs aan te bieden. Hoewel hij niet kan concurreren met premium EV's op het gebied van prestaties of geavanceerde technologie, blinkt hij uit in zijn kernmissie: het bieden van comfortabel en efficiรซnt stedelijk vervoer. De uitstekende Advanced Comfort-vering met hydraulische aanslagen levert een rijkwaliteit die kan wedijveren met luxevoertuigen, terwijl het ruime interieur en de bagageruimte van 310L hem echt praktisch maken voor gezinsgebruik. De 44 kWh LFP-accu biedt een realistische actieradius van 270-300 km, geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer en incidentele langere ritten. Potentiรซle kopers moeten echter rekening houden met de afwezigheid van een warmtepomp en beperkte DC-laadmogelijkheden. Ondanks enkele kostenbesparende maatregelen zoals basis-interieurmaterialen en beperkte one-pedal rijfunctionaliteit, biedt de รซ-C3 opmerkelijke waarde, vooral gezien zijn uitgebreide standaarduitrusting en aanpassingsmogelijkheden. Het is een ideale keuze voor stedelijke gezinnen, eerste EV-kopers en iedereen die op zoek is naar een betaalbare instap in elektrische mobiliteit zonder concessies te doen aan essentiรซle functies of comfort. Aanbevolen voor: Stadsbewoners, kleine gezinnen, prijsbewuste EV-adopters Niet aanbevolen voor: Prestatie-enthousiastelingen, luxezoekers, frequente langeafstandsreizigers
TAGGED: 2025 Citroen e-C3, Citroen, Citroen eC3, Elektrisch Compacte Crossover SUV, Elektrisch SUV
SOURCES: Citroen
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Laatste Nieuws

Het geavanceerde assortiment elektrische voertuigen van BYD tegen een achtergrond van zonsopgang, met de vlaggenschipmodellen die de Chinese autofabrikant hielpen Tesla te overtreffen met meer dan $107 miljard omzet in 2024.
Nieuws

BYD Overtreft Tesla: Chinese EV-gigant Ziet Omzet Stijgen Tot Boven de $100 Miljard

24/03/2025
Lynk & Co 06 EM-P Compacte Plug-in Hybride SUV
Nieuws

Lynk & Co Onthult Verbluffende Nieuwe 06 Plug-in Hybride: Een Krachtig Compact Alternatief voor de Iconische 01

22/03/2025
Bugatti Tourbillon ร‰quipe Pur Sang
Nieuws

Bugattiโ€™s Extravagante Nieuwe Tourbillon Pakket Pronkt met Acht Glorieuze Uitlaatpijpen

22/03/2025
Karma Amaris Hybride Coupรฉ
Nieuws

Karma Automotive Introduceert Adembenemende Amaris Hybride Coupรฉ Voor Productie in 2026

22/03/2025
De opvallende vooraanzicht van de Kia Concept EV2 met zijn verticale dagrijverlichting en stijlloze deurstructuur.
Nieuws

Kia EV2 Concept: Slim Ontwerp, Grote Ruimte en Toekomstgerichte Technologie

28/02/2025
Kia EV4 Hatchback - Schuin Vooraanzicht
Nieuws

Kia EV4: Vergelijking tussen de lange actieradius van de sedan en het compacte ontwerp van de hatchback | Specificaties vergeleken

28/02/2025
Previous Next

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.