Nieuwe DACIA DUSTER Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | TCe 100 ECO-G | TCe 130 Mild Hybrid | TCe 130 Mild Hybrid 4×4 | HYBRID 140 |
---|---|---|---|---|
Motortype | 3-cilinder/12 kleppen 999cc Benzine/LPG | 3-cilinder/12 kleppen 1199cc Benzine | 3-cilinder/12 kleppen 1199cc Benzine | 4-cilinder/16 kleppen 1598cc Hybride Benzine |
Versnellingsbak | 6 versnellingen | 6 versnellingen | 6 versnellingen | 2 EV / 4 benzinemotor |
Aandrijving | 4×2 | 4×2 | 4×4 | 4×2 |
Transmissie | Handgeschakeld | Handgeschakeld | Handgeschakeld | Automaat |
Max Vermogen | 74 kW (100 pk) bij 4.600-5.000 tpm | 96 kW (130 pk) bij 4.500-5.500 tpm | 96 kW (130 pk) bij 4.500-5.500 tpm | 104 kW (141 pk) bij 5.600 tpm |
Max Koppel | 170 Nm bij 2.000-3.500 tpm | 230 Nm bij 2.100-3.500 tpm | 230 Nm bij 2.100-3.500 tpm | 148 Nm bij 3.600 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | TCe 100 ECO-G | TCe 130 Mild Hybrid | TCe 130 Mild Hybrid 4×4 | HYBRID 140 |
---|---|---|---|---|
Brandstoftype | Bi-fuel (Benzine/LPG) | Benzine | Benzine | Hybride Benzine |
Tankinhoud | Benzine: 50L / LPG: 51L | 50L | 55L | 50L |
Topsnelheid | Benzine: 163 km/u / LPG: 168 km/u | 174 km/u | 174 km/u | 154 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Essential | Expression | Extreme | Journey |
---|---|---|---|---|
Aantal Zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume (min) | 453L | 517L | 456L | 430L |
Bagageruimte Volume (max) | 1545L | 1609L | 1548L | 1545L |
Achterbank Delen | 1/3-2/3 | 1/3-2/3 | 1/3-2/3 | 1/3-2/3 |
Bestuurdersstoel in Hoogte Verstelbaar | Ja | Ja | Ja | Ja |
Passagiersstoel in Hoogte Verstelbaar | Nee | Nee | Ja | Nee |
Verwarmbare Voorstoelen | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* |
Lendesteun Bestuurdersstoel | Nee | Nee | Ja | Nee |
Bekleding | ‘ESSENTIAL’ | ‘EXPRESSION’ | ‘EXTREME’ | ‘JOURNEY’ |
Verwarmd Stuurwiel | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* | Optioneel* |
Opmerkingen:
- *Voorstoelverwarming en stuurverwarming zijn verkrijgbaar als onderdeel van de optie “Pack Verwarming” voor โฌ 500,- (incl. BTW excl. BPM)
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerk | Essential | Expression | Extreme | Journey |
---|---|---|---|---|
Klimaatregeling | Handmatige airconditioning | Handmatige airconditioning | Elektronische klimaatregeling | Elektronische klimaatregeling |
Opbergruimte | Middelhoge middenconsole met opbergruimte | Middelhoge middenconsole met opbergruimte | Middelhoge middenconsole met opbergruimte | Middelhoge middenconsole met opbergruimte |
Vloerbekleding | Standaard tapijt | Standaard tapijt | Rubber matten met topografisch patroon | Standaard tapijt |
Interieur Accenten | Donker antraciet dashboard | Decoratieve accenten in Gris Acier (Staalgrijs) | Koperkleurige ventilatieroosters en andere decoratieve accenten | Niet gespecificeerd |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Gewichtsspecificaties | TCe 100 ECO-G | TCe 130 Mild Hybrid | TCe 130 Mild Hybrid 4×4 | HYBRID 140 |
---|---|---|---|---|
Rijklaar Gewicht (kg) | 1351-1383 | 1379-1421 | 1465-1511 | 1455-1497 |
Maximum Toelaatbaar Gewicht (kg) | 1765 | 1800 | 1895 | 1870 |
Max. Aanhangergewicht, Ongeremd (kg) | 675 | 685 | 730 | 725 |
Max. Aanhangergewicht, Geremd (kg) | 1200 | 1500 | 1500 | 750 |
Max. Kogeldruk (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Specificaties | TCe 100 ECO-G | TCe 130 Mild Hybrid | TCe 130 Mild Hybrid 4×4 | HYBRID 140 |
---|---|---|---|---|
Vanafprijs per Uitvoering | Essential: โฌ25.590 Expression: โฌ27.390 Extreme: โฌ28.890 Journey: โฌ29.390 | Expression*: โฌ28.890 Extreme: โฌ30.390 Journey: โฌ30.890 | Expression*: โฌ33.890 Extreme: โฌ35.390 | Expression*: โฌ31.340 Extreme: โฌ32.840 Journey: โฌ33.340 |
Brandstoftype | Benzine/LPG | Benzine | Benzine | Hybride Benzine |
Beschikbare Uitvoeringen | Essential Expression Extreme Journey | Expression* Extreme Journey | Expression* Extreme | Expression* Extreme Journey |
Gecombineerd Brandstofverbruik | Benzine: 6,5 L/100km LPG: 8,0-8,1 L/100km | 5,5 L/100km | 6,0 L/100km | 5,0-5,1 L/100km |
Aandrijving | 4×2 | 4×2 | 4×4 | 4×2 |
Transmissie | 6-versnellingen handgeschakeld | 6-versnellingen handgeschakeld | 6-versnellingen handgeschakeld | Automaat (2 EV/4 benzine) |
Gedetailleerd Brandstofverbruik: | ||||
– Lage Snelheid | Benzine: 7,9-8,0 LPG: 9,1-9,2 | 6,1 | 6,9 | 4,5-4,6 |
– Gemiddelde Snelheid | Benzine: 5,8 LPG: 7,2-7,3 | 4,8 | 5,2-5,3 | 4,2-4,3 |
– Hoge Snelheid | Benzine: 5,5 LPG: 6,9 | 4,8 | 5,2 | 4,4 |
– Extra Hoge Snelheid | Benzine: 7,2-7,3 LPG: 9,1-9,2 | 6,2-6,3 | 6,7-6,8 | 6,2 |
CO2-uitstoot (g/km) | Benzine: 147 LPG: 126-127 | 123-124 | 135 | 113-114 |
Maximaal Vermogen | 74 kW (100 pk) @ 4.600-5.000 tpm | 96 kW (130 pk) @ 4.500-5.500 tpm | 96 kW (130 pk) @ 4.500-5.500 tpm | 104 kW (141 pk) @ 5.600 tpm |
Acceleratie 0-100 km/u | Benzine: 14,0s LPG: 13,2s | 9,9s | 11,0s | 10,1s |
Maximaal Koppel | 170 Nm @ 2.000-3.500 tpm | 230 Nm @ 2.100-3.500 tpm | 230 Nm @ 2.100-3.500 tpm | 148 Nm @ 3.600 tpm |
Topsnelheid | Benzine: 163 km/u LPG: 168 km/u | 174 km/u | 174 km/u | 154 km/u |
Aanvullende opmerkingen:
- Expression-trim voor TCe 130 Mild Hybrid, TCe 130 Mild Hybrid 4×4 en HYBRID 140 zullen later dit jaar beschikbaar zijn
Afmeting | |
---|---|
Hoogte | 1656-1661 mm |
Breedte | 2069 mm (inclusief spiegels) |
Breedte zonder spiegels | 1813 mm |
Lengte | 4343 mm |
Wielbasis | 2657 mm |
Grondspeling | 4×2 versies: 209 mm 4×4 versie: 217 mm |
Overhang voor | 857 mm |
Overhang achter | 828 mm |
Draaicirkel (tussen stoepranden/muren) | 10,86 m |
Spoorbreedte voor | 1574-1573 mm |
Spoorbreedte achter | 1547-1562 mm |
Categorie | Essential | Expression | Extreme | Journey |
---|---|---|---|---|
Basisprijs (โฌ) | โฌ25.590 | โฌ27.390 | โฌ28.890 | โฌ29.390 |
EXTERIEUR | ||||
Verlichting | โข LED dagrijverlichting en dimlicht โข Standaard richtingaanwijzers โข LED-signatuur | Essential kenmerken + โข LED-richtingaanwijzers โข Verbeterde LED-signatuur | Expression kenmerken + โข Mistlampen vรณรณr โข Automatisch grootlicht | Extreme kenmerken + โข Automatisch grootlicht |
Wielen | โข 16″ stalen “BANGKA” wielen โข 215/70 R16 100H banden | โข 17″ lichtmetalen “TERGAN” diamantรฉe โข 215/65 R17 99H banden | โข 17″ lichtmetalen “TERGAN” semi diamantรฉe โข Optioneel 18″ “TAGASAN” โข 215/65 R17 99H of 215/60 R18 98H banden | โข 18″ lichtmetalen “TAGASAN” diamantรฉe โข 215/60 R18 98H banden |
Exterieur Styling | โข Zwarte deurgrepen โข Zwarte spiegelkappen โข Zwarte dakrails โข Zwarte skidplates โข Wielkastranden (Starkleยฎ) | โข Carrosseriekleurige deurgrepen โข Gris Megalith spiegelkappen โข Zwarte dakrails โข Gris Megalith skidplates โข Wielkastranden (Starkleยฎ) | โข Carrosseriekleurige deurgrepen โข Koperkleurige spiegelkappen โข Modulaire dakrails โข Gris Megalith skidplates โข Privacy glass โข Wielkastranden (Starkleยฎ) | โข Carrosseriekleurige deurgrepen โข Gris Megalith spiegelkappen โข Vaste dakrails โข Gris Megalith skidplates โข Privacy glass โข Wielkastranden (Starkleยฎ) |
INTERIEUR & COMFORT | ||||
Klimaatregeling | โข Handmatige airconditioning โข Standaard luchtfilter | โข Handmatige airconditioning โข Standaard luchtfilter | โข Elektronische klimaatregeling โข Verbeterde luchtfiltering | โข Elektronische klimaatregeling โข Verbeterde luchtfiltering |
Stoelen | โข In hoogte verstelbare bestuurdersstoel โข Vaste passagiersstoel โข 1/3-2/3 neerklapbare achterbank โข ‘ESSENTIAL’ bekleding | โข In hoogte verstelbare bestuurdersstoel โข Vaste passagiersstoel โข 1/3-2/3 neerklapbare achterbank โข ‘EXPRESSION’ bekleding | โข In hoogte verstelbare bestuurdersstoel met lendesteun โข In hoogte verstelbare passagiersstoel โข 1/3-2/3 neerklapbare achterbank โข ‘EXTREME’ bekleding | โข In hoogte verstelbare bestuurdersstoel โข In hoogte verstelbare passagiersstoel โข 1/3-2/3 neerklapbare achterbank โข ‘JOURNEY’ bekleding |
Interieur Kenmerken | โข Met leder bekleed stuurwiel โข Basis middenconsole โข Standaard vloermatten โข Donker antraciet dashboard | โข Met leder bekleed stuurwiel โข Middelhoge middenconsole met opbergruimte โข Standaard vloermatten โข Staalgrijs accenten | โข Met leder bekleed stuurwiel โข Middelhoge middenconsole met opbergruimte โข Rubber vloermatten met topografisch design โข Koperkleurige accenten | โข Met leder bekleed stuurwiel โข Middelhoge middenconsole met opbergruimte โข Standaard vloermatten โข Premium interieur accenten |
Opbergruimte | โข 453L kofferruimte โข 1545L met neergeklapte stoelen | โข 517L kofferruimte โข 1609L met neergeklapte stoelen | โข 456L kofferruimte โข 1548L met neergeklapte stoelen | โข 430L kofferruimte โข 1545L met neergeklapte stoelen |
VEILIGHEID & RIJHULPSYSTEMEN | ||||
Actieve Veiligheid | โข ABS met EBD โข Noodremassistentie โข Rijstrookassistent โข Verkeersbordherkenning โข Hill Start Assist โข Vermoeidheidsdetectie โข Bandenspanningscontrole โข Frontairbags โข Zijgordijnairbags โข ISOFIX-bevestigingen | Essential kenmerken + โข Achteruitrijcamera โข Verbeterde veiligheidsmonitoring | Essential kenmerken + โข Hill Descent Control โข Dodehoekbewaking (optioneel) โข Verbeterd terreinmanagement | Essential kenmerken + โข Automatische parkeerrem โข Verbeterde veiligheidssystemen |
Parkeerhulp | โข Parkeersensoren achter โข Visuele begeleiding | โข Parkeersensoren achter โข Achteruitrijcamera โข Verbeterde visuele begeleiding | โข Parkeersensoren achter โข Optionele sensoren voor/zij โข Optionele Multi-view camera โข Verbeterde visuele begeleiding | โข Parkeersensoren achter โข Optionele sensoren voor/zij โข Optionele Multi-view camera โข Verbeterde visuele begeleiding |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | ||||
Infotainment | โข Dacia Media Control โข DAB+ Radio โข Bluetooth โข 4 luidsprekers โข Smartphonehouder โข 1x USB + 1x 12V aansluitingen | โข 10,1″ Media Display โข Draadloze smartphone-integratie โข DAB+ Radio โข Bluetooth โข 4 luidsprekers โข 2x USB + 1x 12V aansluitingen | โข 10,1″ Media Display โข Optionele Media Nav Live โข Draadloze smartphone-integratie โข DAB+ Radio โข Bluetooth โข 4 luidsprekers โข 2x USB + 2x 12V aansluitingen | โข 10,1″ Media Nav Live โข Connected navigatie โข 6 luidsprekers met Arkamis 3D Sound โข Draadloos laden โข 2x USB + 2x 12V aansluitingen |
Instrumenten | โข 3,5″ TFT instrumentenpaneel โข Basis boordcomputer | โข 7″ Digitaal instrumentenpaneel โข Uitgebreide boordcomputer | โข 7″ Digitaal instrumentenpaneel โข Uitgebreide boordcomputer โข Extra voertuigmonitoring | โข 7″ Digitaal instrumentenpaneel โข Uitgebreide boordcomputer โข Extra voertuigmonitoring |
AANDRIJFLIJNEN | ||||
TCe 100 ECO-G | โข 74 kW/100 pk โข 170 Nm koppel โข 6-versnellingen handgeschakeld โข 4×2 โข Gecombineerd verbruik: 6,5L/100km (benzine), 8,0L/100km (LPG) | Beschikbaar | Beschikbaar | Beschikbaar |
TCe 130 Mild Hybrid | Niet beschikbaar | Beschikbaar* | โข 96 kW/130 pk โข 230 Nm koppel โข 6-versnellingen handgeschakeld โข 4×2 โข Gecombineerd verbruik: 5,5L/100km | Beschikbaar |
TCe 130 4×4 | Niet beschikbaar | Beschikbaar* | โข 96 kW/130 pk โข 230 Nm koppel โข 6-versnellingen handgeschakeld โข 4×4 โข Gecombineerd verbruik: 6,0L/100km | Niet beschikbaar |
HYBRID 140 | Niet beschikbaar | Beschikbaar* | โข 104 kW/141 pk โข 148 Nm koppel โข Automaat โข 4×2 โข Gecombineerd verbruik: 5,0-5,1L/100km | Beschikbaar |
OPTIONELE PAKKETTEN | ||||
Pack Parking | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | โข โฌ500 โข Dodehoekwaarschuwing โข Multi-view camera โข Parkeersensoren voor/zij | Gelijk aan Extreme |
Pack Verwarming | Niet beschikbaar | โข โฌ500 โข Verwarmbare voorstoelen โข Verwarmd stuurwiel โข Lendesteun bestuurder | Gelijk aan Expression | Gelijk aan Expression |
GARANTIE & SERVICE | ||||
Dekking | โข 3 jaar/100.000 km fabrieksgarantie โข 6 jaar corrosiegarantie โข 2 jaar lakgarantie โข Dacia Route Service pechhulp | Gelijk aan Essential | Gelijk aan Essential | Gelijk aan Essential |
*Opmerking: Expression-trim voor TCe 130 Mild Hybrid, TCe 130 4×4 en HYBRID 140 zal later dit jaar beschikbaar zijn.
Accessoire | Prijs |
---|---|
3-in-1 (bekerhouder + lamp + haak) – YouClip | 46,50 โฌ |
Tas – YouClip | 46,50 โฌ |
Verduisteringsmatten | 305,00 โฌ |
Hoofdsteunbevestiging – YouClip | 36,50 โฌ |
Houder voor multimedia tablets – YouClip | 36,50 โฌ |
Haak – YouClip | 15,50 โฌ |
Lamp – YouClip | 26,00 โฌ |
Multifunctionele bekerhouder – YouClip | 17,50 โฌ |
Polaire XK9 sneeuwkettingen | 83,34 โฌ |
QuickFix dakrails | 194,82 โฌ |
Achtertent | 537,50 โฌ |
Skidrager – 4 paar ski’s / 2 snowboards | 182,93 โฌ |
Skidrager – 6 paar ski’s / 4 snowboards | 223,98 โฌ |
Slaappakket | 2.125,00 โฌ |
Smartphonehouder – YouClip | 21,00 โฌ |
Smartphone inductielader – YouClip | 55,50 โฌ |
Sneeuwkettingen Polaire Grip | 416,64 โฌ |
12V naar 220V omvormer | 250,50 โฌ |
Adapter | 28,00 โฌ |
Adapter van 13-polig naar 7-polig | 43,50 โฌ |
Antidiefstalbeveiliging – OBD Protector | 122,50 โฌ |
Antidiefstalsloten voor lichtmetalen velgen | 64,00 โฌ |
Fietsdrager | 160,50 โฌ |
Fietsdrager (2 fietsen) | 541,50 โฌ |
Fietsdrager (3 fietsen) | 573,00 โฌ |
Kofferbakbescherming EasyFlex | 208,00 โฌ |
Complete stalen winterband 215/70 R16 100T, Hankook, Winter i*cept RS3 | 1.195,00 โฌ |
Koelbox | 158,00 โฌ |
Hoes | 223,50 โฌ |
Dash Cam 322GW SD Card 32 GB (Bluetooth) | 271,00 โฌ |
Portierranden- en spiegelbescherming | 97,00 โฌ |
Dualfix I-Size – Groep 1 | 836,50 โฌ |
Express Hang-On fietsendrager (2 fietsen) | 141,50 โฌ |
Express Hang-On fietsendrager (3 fietsen) | 147,50 โฌ |
Express Hang-On fietsendrager (4 fietsen) | 157,00 โฌ |
Parkeerhulp voor | 686,00 โฌ |
Houder voor brandblusser | 102,00 โฌ |
Wieldop | 65,50 โฌ-128,50 โฌ |
Verlichte instaplijsten | 153,50 โฌ |
Kofferbakbak | 77,50 โฌ-85,00 โฌ |
Sidesteps | 667,00 โฌ |
LM complete winterband 215/60 R18 98H XL, Michelin, ALPIN 7 | 1.845,50 โฌ |
Mobiele koffiemachine Handpresso | 266,50 โฌ |
Multifunctionele bescherming voor kofferbak en stoelen | 72,00 โฌ |
Dakkoffer Dacia | 386,50 โฌ |
Dakkoffer Dacia 480 L | 450,50 โฌ |
Dakdrager adapter voor fietsdrager | 32,00 โฌ |
Dakdrager pakket | 1.047,00 โฌ |
Rubber matten | 105,50 โฌ |
Veiligheidspakket | 22,00 โฌ |
Stoelbekleding voor | 284,00 โฌ |
Stoelbekleding achter | 233,00 โฌ |
Stoelbekleding, voor en achter | 499,50 โฌ |
Haaienvin antenne | 170,50 โฌ |
Zijdrempelbescherming | 69,00 โฌ |
Reservewieltas & gereedschapspakket | 69,00 โฌ |
Bagagenet | 137,00 โฌ |
Textiel vloermatten “Premium” | 77,00 โฌ |
Vaste trekhaak, met 13-polige elektrische kit | 979,00 โฌ |
Afneembare trekhaak, met 13-polige elektrische kit | 1.044,00 โฌ |
Towbox | 1.275,00 โฌ |
TRIFIX2 I-Size – Groep 1 | 466,00 โฌ |
Verticaal bagagenet | 65,00 โฌ |
Pakketnaam | Beschikbaarheid per Uitvoering | Pakketonderdelen | Prijs (incl. BTW excl. BPM) | Details |
---|---|---|---|---|
Pack Parking | ||||
Essential | Niet beschikbaar | – | – | |
Expression | Niet beschikbaar | – | – | |
Extreme | Beschikbaar | โฌ500 | Inclusief: โข Dodehoekwaarschuwing โข Parkeersensoren voor, achter en aan de zijkanten โข Multiview-camera | |
Journey | Beschikbaar | โฌ500 | Dezelfde onderdelen als Extreme uitvoering | |
Pack Verwarming | ||||
Essential | Niet beschikbaar | – | – | |
Expression | Beschikbaar | โฌ500 | Inclusief: โข Verwarmbare voorstoelen โข Verwarmbaar stuurwiel โข Bestuurdersstoel met lendesteun โข Passagiersstoel in hoogte verstelbaar | |
Extreme | Beschikbaar | โฌ500 | Dezelfde onderdelen als Expression uitvoering | |
Journey | Beschikbaar | โฌ500 | Dezelfde onderdelen als Expression uitvoering | |
Techno Pack + NAV Live “Extreme” | ||||
Essential | Niet beschikbaar | – | – | |
Expression | Niet beschikbaar | – | – | |
Extreme | Beschikbaar | โฌ600 | Inclusief: โข Automatische parkeerrem โข Draadloze smartphonelader โข Media NAV Live โข Extra bescherming remschijven | |
Journey | Standaarduitrusting | Inbegrepen in basisprijs | Functies komen standaard | |
Media NAV Live (als losse optie) | ||||
Essential | Niet beschikbaar | – | – | |
Expression | Beschikbaar | โฌ400 | Media NAV Live systeem | |
Extreme | Niet beschikbaar (onderdeel van Techno Pack) | – | – | |
Journey | Standaarduitrusting | Inbegrepen in basisprijs | Functies komen standaard |
Pack Parking:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Blind spot warning system
- Uitgebreid parkeersensorensysteem:
- Parkeersensoren voor
- Parkeersensoren achter
- Parkeersensoren aan de zijdes
Pack Verwarming:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Verwarmbare voorstoelen
- Verwarmbaar stuurwiel
- Bestuurdersstoel met lendesteun
- Passagiersstoel in hoogte verstelbaar
- Beschikbaarheid: Expression, Extreme en Journey uitvoeringen
Techno Pack + NAV Live “Extreme”:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- Automatische parkeerrem
- Draadloze smartphonelader
- Media NAV Live
- Extra bescherming remschijven
- Beschikbaarheid: Alleen voor Extreme uitvoering (Standaard op Journey)
Techno Pack + NAV Live “Extreme”:
De volgende opties maken standaard deel uit van het pakket.
- 10,1″ Touchscreen
- Radio DAB+
- Bluetooth
- 6 speakers met Arkamis 3D Sound System
- Connected Navigatie (kaart West-Europa)
- Smartphone replicatie:
- Draadloos of via USB
- Ondersteund door Android Auto
- Ondersteund door Apple CarPlay
- Beschikbaarheid: Optioneel op Expression, onderdeel van Techno Pack op Extreme, Standaard op Journey
DACIA DUSTER-Prijsoverzicht
Uitvoering | TCe 100 ECO-G | TCe 130 Mild Hybrid | TCe 130 Mild Hybrid 4×4 | HYBRID 140 |
---|---|---|---|---|
Essential | โฌ25.590 | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Expression | โฌ27.390 | โฌ28.890* | โฌ33.890* | โฌ31.340* |
Extreme | โฌ28.890 | โฌ30.390 | โฌ35.390 | โฌ32.840 |
Journey | โฌ29.390 | โฌ30.890 | Niet beschikbaar | โฌ33.340 |
*Opmerking: Expression uitvoering als TCe 130 Mild Hybrid, TCe 130 Mild Hybrid 4×4 en HYBRID 140 zal later dit jaar bestelbaar zijn.
Is Het De Moeite Waard Om De DACIA DUSTER Te Kopen?
De nieuwe Dacia Duster is hier, en het is de derde generatie van deze budgetvriendelijke SUV. Het is behoorlijk anders dan wat we eerder hebben gezien, maar houdt nog steeds vast aan de belofte om betaalbaar te zijn. Je kunt er een krijgen vanaf โฌ26.000, wat echt Dacia’s doel laat zien om mobiliteit toegankelijk te maken zonder in te leveren op de must-have functies. Bovendien heeft het een grote make-over gehad, nu gebouwd op het CMF-B platform dat het deelt met de Renault Captur, wat leidt tot enkele mooie upgrades in hoe het rijdt en aanvoelt.
Deze vernieuwde Duster is nog steeds compact met een lengte van 4,34 meter, wat het perfect maakt voor stadsritten maar zonder de echte SUV-uitstraling op te offeren. Je kunt hier zeker een verandering in designfilosofie zien. Dacia heeft veel aandacht besteed aan zowel uiterlijk als functionaliteit. Het onderscheidt zich echt in de markt door SUV-praktisch nut te bieden zonder het hoge prijskaartje.
Als het om prijzen gaat, is dat een groot deel van wat de Duster aantrekkelijk maakt. Het begint bij โฌ25.590 voor de basis Essential-uitvoering en loopt op tot ongeveer โฌ35.390 voor de volledig uitgeruste Extreme-versie met een hybride motor. Deze prijsstelling plaatst de Duster in een unieke positie, waarbij het concurreert met kleinere B-segment crossovers en zelfs enkele gebruikte premium auto’s, terwijl het nieuwe auto-garanties en moderne functies biedt tegen prijzen die aanvoelen als een koopje voor een gebruikte auto.
De manier waarop deze auto in de markt is gepositioneerd, laat een slimme mix zien van verbeteringen en kosteneffectieve techniek. Zeker, het nieuwe platform biedt betere verfijning en veiligheid, maar Dacia heeft niet uit het oog verloren om dingen praktisch te houden met functies en materialen. Ze hebben het perfect gedaan wat betreft het redelijk houden van de prijs en nog steeds voldoen aan de hedendaagse verwachtingen voor comfort en technologie.
Deze generatie brengt enkele coole nieuwe functies die we nog niet eerder hebben gezien in het Duster-assortiment. We hebben het over hybride aandrijflijnen, verbeterde infotainmentsystemen en handige praktische oplossingen zoals het YouClip-accessoiresysteem. Het laat echt zien dat Dacia aandacht besteedt aan wat consumenten willen terwijl ze vasthouden aan die waardegerichte focus.
De Duster biedt nog steeds zowel twee- als vierwielaandrijving opties, wat geweldig is voor degenen die echt off-road willen gaan. Deze veelzijdigheid is cruciaal geweest voor zijn succes; het kan stedelijk rijden net zo goed aan als zwaardere off-road uitdagingen.
Wat de Duster echt laat opvallen in een overvolle markt is zijn echte off-road capaciteit, vooral in de 4×4 versies. Zijn bodemvrijheid en aanloophoeken kunnen zich meten met of overtreffen zelfs de Toyota Land Cruiser – ja, degene die veel meer kost en bekend staat om zijn off-road capaciteiten. Met al deze mogelijkheden, plus fatsoenlijke rijeigenschappen op de weg en een fris design, creรซert de Duster echt zijn eigen ruimte – met echte SUV-prestaties tegen compact crossover-prijzen. In tegenstelling tot directe concurrenten zoals de MG ZS, kan het niet worden geรซvenaard qua off-road talent en waarde, terwijl duurdere rivalen zoals de Peugeot 2008 en Ford Puma meer neigen naar weggedrag en fancy functies dan echte off-road capaciteiten.
Motor, Prestaties En Transmissie
Het heeft een volledig vernieuwd motorengamma, wat een grote verandering is ten opzichte van wat we zagen in de laatste generatie. Ze hebben de diesel-optie geschrapt en vervangen door een slimme hybride aandrijflijn die veel moderner en efficiรซnter is. Nu zijn er drie belangrijke motorkeuzes, allemaal afgestemd op verschillende behoeften en voorkeuren van bestuurders.
De nieuwe hybride aandrijflijn, aangeduid als Hybrid 140, combineert een 1,6-liter benzinemotor met een elektromotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 140 pk. Dit systeem maakt gebruik van een geavanceerde transmissie zonder koppeling die over het algemeen soepel werkt, vooral in stedelijke omgevingen. Het hybride systeem toont zijn grootste efficiรซntie in stadsritten, waar het vaak in pure elektrische modus kan rijden.
Qua prestaties kan deze hybride van 0 naar 100 km/u in ongeveer 10,2 seconden – ja, dat is vergelijkbaar met wat de oude dieselmotor kon. Dankzij het directe koppel van de elektromotor reageert hij snel bij lagere snelheden. Maar, ik heb gemerkt dat sommige recensenten vermelden dat de benzinemotor behoorlijk luid kan worden als je hem echt pusht, vooral tijdens inhaalmanoeuvres op de snelweg.
Als je kijkt naar de mainstream optie, dan is de 1,2-liter TCe 130 benzinemotor waar het om draait. Het levert 130 pk en kan worden gecombineerd met vierwielaandrijving, wat de enige optie is voor degenen die vierwielaandrijving willen. En hier komt het: als je kiest voor de vierwielaandrijving setup, komt het alleen met een handmatige transmissie, wat eerlijk gezegd meer betrokken en voorspelbaar aanvoelt vergeleken met de hybride.
Dan is er nog de instap bi-fuel TCe 100, wat best interessant is omdat het zowel op benzine als LPG kan rijden. Als je beide tanks vult, kijk je naar een gecombineerd bereik van ongeveer 1.300 kilometer. Deze optie is vooral aantrekkelijk in gebieden waar LPG gemakkelijk te vinden is, plus het kan helpen besparen op brandstofkosten.
Wat betreft praktisch brandstofverbruik, haalt de hybride variant ongeveer 5,7-5,9 l/100km in gemengde rijsituaties, wat behoorlijk goed is vergeleken met de vorige dieselmotor. De 1,2-liter benzinemotor houdt ook goed stand, dus de keuze tussen deze aandrijflijnen komt echt neer op hoe je rijdt en wat je nodig hebt, in plaats van alleen brandstofverbruik.
Nu, hoewel de hybride transmissie meestal goed werkt, kan het wat aarzelen als je snel moet accelereren. Je zult dit echt merken tijdens invoegen op de snelweg of bij inhalen, maar het is geen groot probleem tijdens normaal rijden.
Als je de snelweg op gaat, kan de Duster comfortabel cruisen op 120 km/u, hoewel je bij die hogere snelheden wat windgeruis kunt horen. Over het algemeen toont het degelijke stabiliteit bij deze snelheden, wat zeker een verbetering is ten opzichte van de vorige generatie.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de nieuwe Duster heeft echt een stap vooruit gezet vergeleken met het oudere model. Hoewel het vermeldenswaard is dat er enkele verschillen zijn afhankelijk van de uitrustingsniveaus en welke aandrijflijn je kiest. In principe heeft de voorkant schijfremmen, maar er is wat verwarring in de informatie daar buiten – sommige documenten zeggen dat er trommelremmen aan de achterkant zitten, maar de auto’s die werden gerecenseerd hadden eigenlijk schijfremmen aan de achterkant.
Het remgevoel is verbeterd vergeleken met de vorige generatie, met een progressievere pedaalrespons en betere modulatie tijdens normale rijomstandigheden. De hybride versie profiteert van regeneratief remmen, wat helpt om energie vast te leggen tijdens het vertragen terwijl het extra remkracht levert bij lagere snelheden.
Als het gaat om noodstops, houdt het remsysteem zich goed. Er is niet veel duiking van de neus, en het blijft rechtuit gaan, wat een opluchting is. Dit is waarschijnlijk te danken aan het nieuwe platform dat een geavanceerder ophangingssysteem en betere gewichtsverdeling heeft.
Rijden in de stad? Je zult merken dat de remmen geweldig zijn voor stop-en-go situaties. Ze werken soepel bij lagere snelheden. Wat betreft de hybride, zijn regeneratieve remmen zijn goed afgesteld, dus je zult geen schokkerige overgangen voelen die kunnen gebeuren bij sommige hybriden.
Voor degenen die van plan zijn om off-road te gaan, is de hill descent control op de vierwielaandrijving modellen behoorlijk handig. Het geeft je gecontroleerd remmen op steile hellingen en voelt echt beheersbaar aan, wat je vertrouwen vergroot tijdens het off-roaden. Het werkt mooi samen met de verschillende rijmodi die je krijgt in die vierwielaandrijving versies.
En hier is een pluspunt: het rempedaalgevoel blijft stabiel, zelfs na veel gebruik. Het gaat goed om met warmte, wat super belangrijk is als je de auto gebruikt voor familie roadtrips of wat licht off-roaden.
De elektronische remkrachtverdeling en remassistentiesystemen zijn mooi in balans, bieden extra hulp tijdens noodstops maar komen niet in de weg tijdens normaal rijden. Samen met de stabiliteitscontrole helpen ze alles stabiel te houden wanneer het moeilijk wordt.
De duurzaamheid op lange termijn van het remsysteem lijkt een focus te zijn geweest tijdens de ontwikkeling, met robuuste componenten gekozen om de betrouwbaarheid te behouden terwijl de servicekosten redelijk blijven, in lijn met Dacia’s waardegerichte positionering.
Besturing En Ophanging
De nieuwe Duster heeft echt een sprong voorwaarts gemaakt als het gaat om besturing. Het is veel beter dan het vorige model, met meer precieze controle terwijl het nog steeds gemakkelijk te hanteren is in de stad. De elektrische stuurbekrachtiging is licht tijdens het parkeren maar wordt wat zwaarder naarmate je snelheid toeneemt. Toch vinden sommige mensen dat het wat meer feedback zou kunnen geven wanneer je wat enthousiaster rijdt.
Het ophangingsontwerp verschilt tussen twee- en vierwielaandrijving varianten, waarbij de laatste een geavanceerdere achterwielophanging heeft die zorgt voor betere articulatie bij off-road gebruik. De tweewielaandrijving versie maakt gebruik van een eenvoudigere torsiebalk achterconstructie, die adequaat blijkt voor gebruik op de weg terwijl het helpt de kosteneffectiviteit te behouden.
Ze hebben ook enkele merkbare verbeteringen aangebracht in hoe de carrosserie aanvoelt tijdens het rijden. Je zult minder overhellen merken in bochten en een stabielere rit wanneer je van richting verandert. De afstelling van de ophanging zorgt voor een goede balans tussen comfort en controle, maar je kunt nog steeds wat hobbels voelen in de cabine, vooral bij lagere snelheden.
Als je de snelweg op gaat, is de stabiliteit zeker beter. De Duster blijft stabiel, zelfs wanneer de wind opsteekt. De besturing bij hoge snelheden voelt behoorlijk goed aan, en je hoeft niet veel te corrigeren om hem rechtuit te laten gaan.
In de stad is het nog steeds makkelijk te manoeuvreren. De draaicirkel is net iets groter dan de vorige versie, maar je kunt nog steeds door smalle straten rijden en gemakkelijk in parkeervakken passen. Bovendien zorgt de lichte besturing ervoor dat rijden in de stad minder als een workout voelt.
Off-road houdt het goed stand, of wordt het zelfs beter, met goede wielbeweging in de vierwielaandrijving modellen. Het houdt carrosseriebewegingen onder controle tijdens die off-road avonturen, terwijl het een fatsoenlijk niveau van comfort behoudt voor dagelijks rijden.
De ophanging verwerkt grotere hobbels en oneffen wegen behoorlijk goed, maar je kunt wat secundaire beweging merken op bepaalde oppervlakken. Dit geldt vooral voor de tweewielaandrijving met zijn eenvoudigere achterwielophanging.
Over het algemeen is de verfijning merkbaar beter, met een goede isolatie van weg- en ophangingsgeluiden vergeleken met de vorige versie. Maar je kunt nog steeds wat weggeluid horen binnenkomen, vooral op ruwere oppervlakken.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Duster is behoorlijk veelzijdig als het gaat om wiel- en bandopties. Je kunt beginnen met de basis 16-inch stalen wielen op de instapmodellen, en dan zijn er de chiquere 18-inch aluminium wielen voor de hogere uitvoeringen. Voor de test was het voertuig uitgerust met die 18-inch wielen met winterbanden, wat echt zijn all-season mogelijkheden laat zien.
Een ding om op te merken is dat het bandengeluid is verbeterd vergeleken met de vorige generatie. Natuurlijk hoor je misschien nog wat weggeluid als je over de snelweg cruist, maar het is niet te afleidend. En die grotere wielen? Hoewel ze zeker wat flair toevoegen, verstoren ze het rijcomfort nauwelijks, dankzij de goed afgestelde ophanging.
Als het gaat om de bandenprofielen, zijn ze zorgvuldig gekozen om een balans te vinden tussen comfort op de weg en capaciteiten off-road, vooral voor de vierwielaandrijving versies. De standaard bandenmaat doet een behoorlijke job in het beschermen van de zijwanden voor licht off-roaden terwijl het nog steeds stabiel blijft op asfalt.
Wat grip betreft, wel, die is behoorlijk goed in de meeste omstandigheden. Houd er alleen rekening mee dat je wat wielspin kunt zien in de voorwielaandrijving modellen als je echt gas geeft in nat weer. Maar maak je geen zorgen, het vierwielaandrijvingssysteem springt bij door vermogen naar alle vier de wielen te sturen wanneer je het echt nodig hebt.
Als het gaat om winterprestaties, met de juiste banden, handelt dit voertuig die zware omstandigheden behoorlijk goed. De verschillende rijmodi, vooral in de vierwielaandrijving versies, werken perfect met winterbanden, en helpen je grip te houden wanneer de wegen glad zijn.
De band- en wielopstelling helpt ook de aanloop- en vertrekhoeken van het voertuig te verbeteren, wat super belangrijk is als je van plan bent om off-road te gaan. De gekozen bandspecificaties zorgen voor fatsoenlijke bodemvrijheid terwijl ze ook de rolweerstand in toom houden, wat geweldig is voor brandstofefficiรซntie.
Wat bandenslijtage betreft, lijkt het te voldoen aan de verwachtingen voor zijn klasse. We hebben echter nog geen duurzaamheidsgegevens op lange termijn voor deze nieuwe generatie. Over het algemeen zijn de bandenkeuzes een solide mix van kosten en prestaties, passend bij Dacia’s focus op het bieden van waarde.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de nieuwe Duster is zeker een grote sprong voorwaarts qua design en functionaliteit, maar de materiaalkwaliteit blijft trouw aan dat budgetvriendelijke gevoel. Het dashboard bevat een fris Y-vormig design dat mooi doorloopt in verschillende elementen binnen, waardoor alles er behoorlijk modern en samenhangend uitziet.
Als je kijkt naar het centrale touchscreen – het is een solide 10,1 inch op de hogere uitvoeringen – zul je merken dat het netjes in het dashboard past, precies goed gekanteld voor de bestuurder. Het overweldigt de ruimte niet, noch lijkt het alsof het er op het laatste moment in is gegooid.
Als het gaat om materialen, wel, je kunt zien dat ze keuzes hebben gemaakt gebaseerd op kosten. Hard plastic is vrij algemeen op de meeste oppervlakken. Maar de texturen en designs zijn een stap vooruit vergeleken met wat we eerder hebben gezien, wat een meer verfijnde uitstraling geeft ook al zijn ze nog steeds aan de economische kant.
Er is ook een nieuw digitaal instrumentencluster, ongeveer 7 inch op de hogere uitvoeringen, en het doet een geweldige job in het duidelijk presenteren van informatie. Het voegt deze moderne flair toe aan wat de bestuurder ziet, hoewel het niet zoveel aanpassingsmogelijkheden biedt als sommige duurdere concurrenten.
Stoelmaterialen variรซren ook – zoals de Extreme uitvoering heeft dit unieke Microcloud spul dat super gemakkelijk schoon te maken is, maar het is misschien niet het meest comfortabel als het warm is buiten. Aan de andere kant hebben de Journey uitvoeringen stoffen stoelen die beter zijn voor ademend vermogen en dagelijks comfort.
Interieur kleurenschema’s en accentstukken helpen de algehele uitstraling te verhogen, met bronzen accenten in bepaalde uitvoeringsniveaus die visuele interesse toevoegen. De Y-vormige luchtuitlaten weerspiegelen de exterieur design elementen, wat bijdraagt aan een meer samenhangende algemene designtaal.
Opbergruimte is slim ontworpen, met dit coole YouClip systeem waarmee je accessoires kunt monteren zonder de stijl van de cabine te verstoren. Het is duidelijk dat ze hebben nagedacht over zowel praktisch nut als hoe dingen eruitzien.
De deurpanelen, hoewel voorzien van basismaterialen, bevatten praktische opbergoplossingen en behouden het algemene designthema. Het gebrek aan zachte materialen op de armsteunen blijft een opmerkelijk compromis in termen van comfort en waargenomen kwaliteit.
Exterieur Uiterlijk
De derde generatie Duster toont een complete herontwerp dat zijn visuele aantrekkingskracht aanzienlijk verhoogt terwijl herkenbare Duster-designelementen behouden blijven. De voorkant heeft een gedurfde nieuwe interpretatie van Dacia’s identiteit, met onderscheidende Y-vormige LED-dagrijverlichting en een meer verfijnd grille-ontwerp.
Verbeteringen aan het zijprofiel omvatten verborgen achterportiergrepen en meer uitgesproken wielkasten, die bijdragen aan een meer premium uitstraling. De proporties van het voertuig blijven goed in balans, met de verhoogde rijhoogte en robuuste bekleding die zijn SUV-capaciteiten communiceren zonder overdreven agressief te lijken.
Het gebruik van gerecyclede materialen in de exterieur bekleding introduceert een interessante visuele textuur, waarbij het in de massa gekleurde plastic subtiele variaties in kleur en afwerking laat zien. Hoewel dit misschien niet alle kopers aanspreekt, communiceert het effectief de milieuoverwegingen en praktische aard van het voertuig.
Externe verlichtingselementen spelen een belangrijke rol in het nieuwe design, waarbij LED-technologie uitgebreider wordt gebruikt dan in vorige generaties. De Y-vormige signatuurverlichting creรซert een onderscheidend uiterlijk, vooral ’s nachts opvallend, en helpt het voertuig te positioneren als meer upmarket dan zijn prijspunt zou suggereren.
Als je naar de achterkant kijkt, kun je zien dat ze net zoveel aandacht hebben besteed aan het design. De nieuwe LED-achterlichten dragen ook dat Y-vormige thema. Over het algemeen ziet de achterkant er veel gepolijster uit vergeleken met de laatste versie, met praktische zaken zoals de achterruitwisser en kentekenplaat die naadloos passen.
Comfort En Gemak
De Duster heeft zeker vooruitgang geboekt op het gebied van comfort, maar er zijn nog steeds een paar gebieden waar het wat tekortschiet. De rijpositie biedt goede verstelbaarheid met zowel bereik- als hoogteverstelling voor het stuurwiel, waardoor bestuurders van verschillende lengtes een comfortabele positie kunnen vinden.
Als het gaat om zitcomfort, hangt het echt af van het uitrustingsniveau dat je kiest. Neem bijvoorbeeld de Extreme versie. Die heeft deze Microcloud bekleding die gemakkelijk schoon te houden is, maar eerlijk gezegd kan het wat oncomfortabel worden als het weer warm wordt. Aan de andere kant heeft de Journey uitvoering stoffen stoelen die beter ademen, waardoor ze een solide keuze zijn voor dagelijks rijden.
Over klimaatbeheersing – het is behoorlijk goed ontworpen. Je krijgt nog steeds fysieke knoppen in plaats van dat alles verstopt zit in een touchscreen. Dit is super handig tijdens het rijden; je kunt aanpassingen maken zonder je ogen van de weg te halen. Het systeem doet een behoorlijke job in het beheren van de temperatuur, hoewel sommige uitvoeringen wat basaler kunnen zijn op dit gebied.
Wat weggeluid betreft, het is verbeterd vergeleken met de vorige generatie, vooral als je door de stad rijdt. Maar bij snelwegsnelheden komt er windgeruis binnen, vooral rond de A-stijlen en spiegels. Dit is waarschijnlijk een weerspiegeling van waar het voertuig prijstechnisch staat en de aerodynamische keuzes die zijn gemaakt voor die SUV-look.
Interieurruimte? Behoorlijk indrukwekkend! Er is goede hoofdruimte rondom en fatsoenlijke beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De zitpositie is hoger, wat je een mooi uitzicht geeft, hoewel het sportievere design iets grotere dode hoeken creรซert dan voorheen.
Als het gaat om opbergruimte, hebben ze er duidelijk over nagedacht. Het YouClip-systeem valt op, met flexibele plekken voor verschillende accessoires. Deurvakken kunnen flessen en kleine items bevatten, maar het handschoenenkastje is wat krap dankzij de zekeringkast die ruimte inneemt.
Over het YouClip-systeem gesproken, het is een nette manier om je auto te personaliseren. Je kunt gemakkelijk verschillende accessoires bevestigen waar je ze nodig hebt, wat super handig is voor het monteren van je telefoon of het vinden van extra opbergruimte.
Achterpassagierscomfort is behoorlijk, met stoelen die goede ondersteuning bieden onder de dijen. Er is genoeg ruimte voor drie volwassenen achterin, maar laten we eerlijk zijn, de middelste stoel is niet de beste voor lange ritten. Hogere uitvoeringen komen met USB-C-poorten, wat een mooie toevoeging is voor het opladen van apparaten onderweg.
Een gebied waar comfort een knauw krijgt zijn de armsteunen – vooral die op de deuren. Ze zijn gemaakt van hard plastic, wat oncomfortabel kan worden op langere ritten. Het is zeker een van die plekken waar je kunt zien dat er wat kostenbesparende maatregelen zijn toegepast.
Veiligheid En Beveiliging
Het veiligheidspakket van de Duster weerspiegelt zijn budgetpositionering terwijl het voldoet aan de huidige Europese veiligheidsnormen. Het voertuig behaalde een drie-sterren Euro NCAP-beoordeling, voornamelijk vanwege het ontbreken van enkele geavanceerde rijhulpsystemen in plaats van fundamentele structurele zwakheden.
Basis veiligheidskenmerken omvatten meerdere airbags, ABS met elektronische remkrachtverdeling, en elektronische stabiliteitscontrole. Het nieuwe platform van het voertuig biedt verbeterde crashbescherming vergeleken met zijn voorganger, met betere energieabsorptie en integriteit van de passagierscel.
Rijhulpsystemen omvatten een snelheidsbegrenzer en basis rijstrookwaarschuwing, hoewel meer geavanceerde functies zoals adaptieve cruise control niet beschikbaar zijn. Het dodehoekwaarschuwingssysteem, hoewel aanwezig op sommige modellen, is opgemerkt wat laat te reageren op naderende voertuigen.
Voorzieningen voor kinderveiligheid omvatten ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen, gemakkelijk toegankelijk via ritsgesloten afdekkingen. De achterdeuren hebben kindersloten, en de elektrische raambediening bevat anti-klembeveiliging op de meeste uitrustingsniveaus.
Zichthulpmiddelen omvatten standaard LED-dagrijverlichting en een achteruitrijcamera op hogere uitrustingsniveaus, hoewel de cameraresolutie verbeterd zou kunnen worden. Parkeersensoren achter zijn standaard over het hele gamma, wat helpt om het iets verminderde zicht naar achteren te compenseren.
De vierwielaandrijving versies bevatten aanvullende veiligheidsfuncties voor off-road gebruik, zoals hill descent control en verschillende terreinbeheermodi. Deze systemen blijken effectief in het behouden van voertuigcontrole in uitdagende omstandigheden.
Beveiligingsfuncties omvatten centrale vergrendeling op afstand en een startonderbreker, hoewel het keycard-systeem dat op sommige modellen wordt gebruikt minder praktisch kan blijken dan conventionele sleutels. De verborgen achterportiergrepen bieden een extra laag beveiliging terwijl ze bijdragen aan het moderne uiterlijk van het voertuig.
De structurele verbeteringen door het nieuwe platform dragen bij aan beter rijgedrag en stabiliteit, vooral in noodmanoeuvres. Het voertuig toont goede beheersing tijdens plotselinge richtingsveranderingen, hoewel wat carrosseriehelling nog steeds merkbaar is.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring in de nieuwe Duster laat een duidelijke verbetering zien ten opzichte van zijn voorganger, vooral op het gebied van stabiliteit en verfijning. Het nieuwe platform zorgt voor betere carrosseriecontrole en verminderd overhellen tijdens het bochtenwerk, hoewel enige neiging nog steeds merkbaar is tijdens wat enthousiastere ritten.
Als je in de stad rijdt, zul je waarderen hoe gemakkelijk het is om te manoeuvreren. De besturing is prettig licht bij lage snelheden, wat dingen als parkeren of door het verkeer navigeren een eitje maakt. De draaicirkel is iets groter dan de vorige generatie, maar eerlijk gezegd is dat zelden een probleem als je onderweg bent.
Op de snelweg? Nou, ze hebben hier ook echte verbeteringen aangebracht. De Duster houdt zich behoorlijk goed bij hogere snelheden. Je hoort misschien wat windgeruis als je de 120 km/u of meer haalt, maar hey, dat hoort gewoon bij het SUV-leven, toch? Het is een compromis met het design en de praktische kant.
Als het gaat om off-road rijden, blinkt de Duster echt uit, vooral de vierwielaandrijving versies. Hij heeft goede grip, zelfs in zware omstandigheden, en die verschillende rijmodi doen een geweldige job in het aanpassen van het vermogen voor welk oppervlak je ook op rijdt.
Qua comfort is de vering behoorlijk op de meeste wegen, maar je kunt nog steeds wat hobbels voelen in de cabine. Het vierwielaandrijving model heeft een geavanceerdere achterwielophanging die het rijcomfort echt verbetert – zeker een pluspunt!
Wat betreft zicht, dat is over het algemeen behoorlijk goed. Het sportievere design creรซert echter wel wat grotere dode hoeken dan de oudere versie. Maar, de hogere zitpositie geeft je een geweldig zicht op de weg, wat prettig is voor het vertrouwen, vooral in drukke stedelijke omgevingen.
Het rempedaal heeft een prettig gevoel. Het regeneratieve remsysteem van het hybride model integreert goed, waardoor alles behoorlijk soepel aanvoelt. Als het gaat om noodstops, doet het een solide job in het stabiel blijven, zelfs als je vol op de rem trapt.
Het dagelijkse rijcomfort profiteert van verbeterde geluidisolatie en meer verfijnde veringafstemming, hoewel wat weggeluid nog steeds merkbaar is op ruwere oppervlakken. De algemene beheersing van het voertuig maakt het een competente metgezel voor verschillende rijomstandigheden.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte in de Duster hangt echt af van welk type motor je kiest. Als je gaat voor het standaard voorwielaandrijving benzinemodel, krijg je een solide 472 liter aan opbergruimte. Aan de andere kant geeft de vierwielaandrijving versie je iets minder – 456 liter. En dan is er nog de hybride, die zakt naar 430 liter omdat, je weet wel, de accu ruimte inneemt.
De laadruimte toont praktische doordachtheid met een relatief brede opening en redelijk lage laaddrempel in versies uitgerust met de verstelbare koffervloer. De vorm van de kofferruimte blijft nuttig vierkant, wat de bruikbaarheid van de beschikbare ruimte maximaliseert voor grotere items of omvangrijke lading.
Als het gaat om inladen, maken de 60/40 neerklapbare achterstoelen de dingen makkelijker. Even een waarschuwing – de neergeklapte stoelen geven je niet altijd een volledig vlakke vloer over de hele linie. Er zit een kleine opstap in sommige versies, wat het inschuiven van langere items wat lastig kan maken, maar eerlijk gezegd is het meestal geen groot probleem in het dagelijks leven.
Over praktisch gesproken, de kofferruimte komt met enkele handige functies. Bijvoorbeeld, er is het YouClip-montagesysteem waarmee je verschillende accessoires kunt bevestigen, zoals opbergopties of verlichting. Deze bevestigingspunten zijn goed geplaatst, zodat je niet te veel laadruimte opoffert.
Laadbeveiliging wordt verzorgd door een hoedenplank die onder de koffervloer kan worden opgeborgen wanneer deze niet nodig is, een bijzonder praktische oplossing die het gebruikelijke probleem voorkomt van waar de afdekking op te bergen bij het vervoeren van hogere items. De verstelbare koffervloer, waar gemonteerd, biedt extra verborgen opbergruimte eronder.
De constructie van de kofferruimte toont aandacht voor duurzaamheid met slijtvaste materialen die overal zijn gebruikt. Hoewel de gebruikte kunststoffen duidelijk zijn gekozen voor functionaliteit boven esthetiek, zouden ze bestand moeten zijn tegen de slijtage die gepaard gaat met gezinsgebruik en actieve levensstijlen.
Je hebt ook wat opbergvakken aan de zijkant voor kleinere dingen, hoewel ze niet de grootste zijn. En als je in een van de hogere uitvoeringsniveaus zit, is er een 12V-aansluiting in de kofferruimte – super handig voor het opladen van elektrische accessoires of kampeeruitrusting.
Als het gaat om toegang tot het reservewiel of bandenreparatieset, dat kan een beetje variรซren afhankelijk van de versie die je hebt. Maar over het algemeen is het gemakkelijk bereikbaar wanneer je het nodig hebt. Voor het TCe 130 mild hybrid 4×4 model kun je kiezen voor een ruimtebesparend reservewiel (denk eraan, maximaal 80 km/u) voor ongeveer โฌ200. Het ontwerp van de kofferruimte zorgt ervoor dat je bij deze nooditems kunt komen zonder alles te hoeven uitladen, wat altijd een pluspunt is.
Comfort Achterbank
De accommodatie voor achterpassagiers in de nieuwe Duster toont zorgvuldige overweging van ruimtegebruik ondanks de compacte externe afmetingen van het voertuig. De hoofdruimte blijft royaal door de hele achterste cabine, waarbij zelfs langere passagiers voldoende ruimte vinden.
Als het gaat om beenruimte, is het behoorlijk voor volwassenen, maar het kan wat krap worden als de voorstoelen naar achteren zijn geschoven voor langere bestuurders. De stoelen zelf zitten op een prettige hoogte vanaf de vloer, wat echt helpt met ondersteuning onder de dijen, waardoor het comfortabeler is voor die lange ritten.
Je kunt drie volwassenen kwijt op de achterbank, maar even een waarschuwing – de middelste zitplaats is niet het meest comfortabel voor lange ritten. Het heeft een iets verhoogde zitting en stevigere vulling, dus de twee buitenste stoelen zijn zeker beter voor comfort, met voldoende schouderruimte voor iedereen.
Het instappen achterin wordt gemakkelijker gemaakt dankzij de wijd openende deuren, hoewel je misschien even moet wennen aan die verborgen deurgrepen. De deuropeningen zijn hoog en breed genoeg dat je niet veel moeite zult hebben met in- of uitstappen, wat super handig is als je kinderzitjes wilt plaatsen.
Over kinderzitjes gesproken, het installeren hiervan is een fluitje van een cent dankzij de ISOFIX-punten op de buitenste achterstoelen, die verstopt zitten achter ritsgesloten afdekkingen. Ze zijn behoorlijk gemakkelijk toegankelijk en vast te maken, maar je vindt de gordelgespen misschien wat lastig te bereiken zodra de kinderzitjes geplaatst zijn.
Wat betreft functies voor de achterstoelen, het hangt echt af van het uitrustingsniveau. Hogere modellen komen met USB-C-oplaadpoorten en het coole YouClip-accessoire montagesysteem. Er zijn wat opbergmogelijkheden zoals deurvakken en rugleuningzakken, hoewel die laatste niet bepaald ruim zijn.
De achterstoelen hebben een deelbaar neerklapfunctie die soepel werkt. Houd er wel rekening mee dat de ontgrendelingshendels alleen bereikbaar zijn vanaf de achterdeuren, niet vanaf de kofferruimte, maar eerlijk gezegd is het behoorlijk gemakkelijk om ze neer te klappen wanneer je dat nodig hebt.
Qua temperatuur is het meestal comfortabel achterin, maar het ontbreken van achterste ventilatieroosters zou een probleem kunnen zijn bij echt warm of koud weer. Aan de positieve kant zorgen die grote zijramen echt voor goed zicht en geven ze de achterste cabine een open, luchtige sfeer. Over het algemeen is het een solide setup voor passagiers!