2026 Nissan Micra Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 40 kWh Batterij | 52 kWh Batterij |
---|---|---|
Motortype | Elektrische Motor | Elektrische Motor |
Versnellingsbak | Enkeltraps automaat | Enkeltraps automaat |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (2WD) | Voorwielaandrijving (2WD) |
Transmissie | Automaat | Automaat |
Max. Vermogen | 90 kW (120 pk) | 110 kW (150 pk) |
Max. Koppel | 225 Nm | 245 Nm |
Batterijcapaciteit | 40 kWh totaal | 52 kWh totaal |
Actieradius (WLTP) | 317 km | 416 km |
Energieverbruik | 14,2 kWh/100km | 14,7 kWh/100km |
AC Opladen | 11 kW | 11 kW |
DC Snelladen | 80 kW | 100 kW |
0-100 km/u | 9 seconden | 8 seconden |
Topsnelheid | 150 km/u | 150 km/u |
Massa rijklaar | 1.477 kg | 1.552 kg |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 40 kWh Variant | 52 kWh Variant |
---|---|---|
Batterijtype | Lithium-ion | Lithium-ion |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 40 kWh totaal | 52 kWh totaal |
Batterijgewicht | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
CO₂-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 14,2 kWh/100km | 14,7 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP) | 317 km | 416 km |
Maximaal DC Laadvermogen | 80 kW | 100 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW | 11 kW |
Ingebouwde Lader | 11 kW geïntegreerd | 11 kW geïntegreerd |
AC Laadtijd (11 kW naar 100% SOC) | 3u 40min (10% naar 100%) | 4u 45min (10% naar 100%) |
DC Snelladen (naar 80%) | 30 minuten (15% naar 80%) | 30 minuten (15% naar 80%) |
Warmtepomp | ✓ Standaard (verwarming met warmtepomp) | ✓ Standaard (verwarming met warmtepomp) |
V2L | ✓ | ✓ |
Standaard Laadkabel Type 2 (Modus 3) | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen |
Modus 2 Laadkabel | ✓ Inbegrepen | ✓ Inbegrepen |
CCS Combo DC Connector | ✓ Standaard | ✓ Standaard |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | ENGAGE (40kWh) | ADVANCE (40kWh) | ADVANCE (52kWh) | EVOLVE (52kWh) |
---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte Volume | 326-1.106 liter | 326-1.106 liter | 326-1.106 liter | 326-1.106 liter |
Achterbank Verdeling | 60/40 neerklapbaar | 60/40 neerklapbaar | 60/40 neerklapbaar | 60/40 neerklapbaar |
Voorstoelen Verstelling | 4-voudig bestuurder | 6-voudig bestuurder | 6-voudig bestuurder | 6-voudig bestuurder + elektrische lendensteun |
Hoogte Verstelbare Stoelen | ✓ Bestuurdersstoel | ✓ Bestuurdersstoel | ✓ Bestuurdersstoel | ✓ Bestuurdersstoel |
Voorstoelen Verwarming | – | ✓ Cold Pack | ✓ Cold Pack | ✓ Cold Pack |
Bestuurder Lendensteun | – | – | – | ✓ Elektrisch verstelbaar |
Bekleding | Modern (Zwarte stof) | Modern (Zwarte stof) Chill (Grey/Beige fabric) – €400 | Modern (Zwarte stof) Chill (Grey/Beige fabric) – €400 | Audacious (Grijs/Blauw kunstleder/stof) Chill (Grey/Beige fabric) – €400 |
Verwarmbaar Stuurwiel | – | ✓ Cold Pack | ✓ Cold Pack | ✓ Cold Pack |
Sfeerverlichting | – | ✓ 4-modus Multisense | ✓ 4-modus Multisense | ✓ 4-modus Multisense |
Glazen Schuif-/Kanteldak | – | – | – | – |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | ENGAGE (40 kWh) | ADVANCE (40 kWh) | ADVANCE (52 kWh) | EVOLVE (52 kWh) |
---|---|---|---|---|
Ledig Gewicht (kg) | 1.377 kg | 1.477 kg | 1.452 kg | 1.552 kg |
Massa Rijklaar (kg) | 1.477 kg | 1.577 kg | 1.552 kg | 1.652 kg |
Max. Toelaatbaar Voertuiggewicht (kg) | 1.860 kg | 1.960 kg | 1.930 kg | 2.030 kg |
Bruikbaar Laadvermogen (kg) | 383 kg | 383 kg | 378 kg | 378 kg |
Max. Trekgewicht, Geremd (kg) | 500 kg | 500 kg | 500 kg | 500 kg |
Max. Trekgewicht, Ongeremd (kg) | 500 kg | 500 kg | 500 kg | 500 kg |
Max. Koppelingsdruk (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Max. Dakbelasting (kg) | – | – | – | – |
Bodemvrijheid (mm) | 145 mm | 145 mm | 145 mm | 145 mm |
Draaicirkel (m) | 10,3 m | 10,3 m | 10,3 m | 10,3 m |
Specificatie | 40 kWh Standard Range | 52 kWh Extended Range |
---|---|---|
PRIJZEN & BESCHIKBAARHEID | ||
Vanaf Prijs | €29.590 (ENGAGE) | €34.590 (ADVANCE) |
Beschikbare Uitvoeringen | ENGAGE, ADVANCE | ADVANCE, EVOLVE |
Prijsbereik | €29.590 – €31.590 | €34.590 – €36.490 |
MILIEU CLASSIFICATIES | ||
Energielabel | A | A |
CO₂ Uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Euro Norm | Euro 6d-ISC-FCM (Elektrisch) | Euro 6d-ISC-FCM (Elektrisch) |
BATTERIJ & EFFICIËNTIE | ||
Batterijcapaciteit (Totaal) | 40 kWh | 52 kWh |
Batterijtechnologie | Lithium-ion | Lithium-ion |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Elektriciteitsverbruik (WLTP) | 14,2 kWh/100 km | 14,7 kWh/100 km |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 317 km | 416 km |
AANDRIJFLIJN | ||
Aandrijftype | Voorwielaandrijving (FWD) | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Enkelvoudige versnelling automatisch | Enkelvoudige versnelling automatisch |
Motortype | Permanente magneet synchroon | Permanente magneet synchroon |
Motorlocatie | Vooras | Vooras |
PRESTATIES | ||
Maximaal Vermogen | 90 kW (120 pk) | 110 kW (150 pk) |
Maximaal Koppel | 225 Nm | 245 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,0 seconden | 8,0 seconden |
Topsnelheid | 150 km/u | 150 km/u |
OPLAADSPECIFICATIES | ||
AC Opladen (Standaard) | 11 kW | 11 kW |
DC Snelladen | 80 kW | 100 kW |
Oplaadpoort Type | CCS2 Combo | CCS2 Combo |
AC Oplaadtijd (10-100%) | 3u 40min | 4u 45min |
DC Oplaadtijd (15-80%) | 30 minuten | 30 minuten |
Ingebouwde Lader | 11 kW AC | 11 kW AC |
AANVULLENDE FUNCTIES | ||
Regeneratief Remmen | Ja (4 standen met flippers) | Ja (4 standen met flippers) |
One-Pedal Driving | Ja (alleen ADVANCE) | Ja |
Warmtepomp | Standaard | Standaard |
Pre-conditioning | Beschikbaar | Beschikbaar |
Over-the-Air Updates | Ja | Ja |
ELEKTROMOTOR DETAILS | ||
Motorconfiguratie | Enkele motor, voorzijde gemonteerd | Enkele motor, voorzijde gemonteerd |
Krachtoverbrenging | Direct koppel levering | Direct koppel levering |
Motorkoeling | Vloeistofgekoeld | Vloeistofgekoeld |
Omvormer Type | Geïntegreerd | Geïntegreerd |
Afmeting | |
---|---|
PRIMAIRE AFMETINGEN | |
Lengte | 3.974 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1.830 mm |
Breedte (met spiegels) | 2.020 mm |
Hoogte | 1.499 mm |
Wielbasis | 2.541 mm |
Bodemvrijheid | 145 mm |
Draaicirkel | 10,3 m |
Aspect | ENGAGE (40 kWh) | ADVANCE (40 kWh) | ADVANCE (52 kWh) | EVOLVE (52 kWh) |
---|---|---|---|---|
STARTPRIJS | ||||
Consumentenprijs | €29.590 | €31.590 | €34.590 | €36.490 |
Fiscale Waarde | €28.500 | €30.500 | €33.500 | €35.400 |
Netto Catalogusprijs | €25.002,48 | €26.655,37 | €27.134,71 | €28.704,96 |
BPM | €667 | €667 | €667 | €667 |
BTW | €4.830,52 | €5.177,63 | €5.698,29 | €6.028,04 |
CO₂ Uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energielabel | A | A | A | A |
Bijtelling per Maand | €143 | €156 | €176 | €188 |
OPLADEN | ||||
AC Opladen | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
DC Snelladen | 80 kW | 80 kW | 100 kW | 100 kW |
Mode 2 Kabel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Mode 3 Kabel | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
EXTERIEUR | ||||
Velgen | 18″ Active staal met wieldoppen | 18″ Active staal met wieldoppen | 18″ Active staal met wieldoppen | 18″ Iconic lichtmetaal |
Lakopties | Pure White (€0), Anderen (€700) | Pure White (€0), Anderen (€700) | Pure White (€0), Anderen (€700) | Pure White (€0), Anderen (€700) |
Two-Tone Optie | Niet beschikbaar | Beschikbaar (€950) | Beschikbaar (€950) | Beschikbaar (€950) |
Privacyglas | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Welkomst-/Afscheidverlichting | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Chrome Raamomlijsting | – | – | – | Standaard |
INTERIEUR | ||||
Bekleding | Modern (Zwarte stof) | Modern (Zwarte stof) | Modern (Zwarte stof) | Audacious (Grijs/Blauw leder PVC/stof) |
Optioneel Interieur | – | Chill (Grijs/Beige stof) €400 | Chill (Grijs/Beige stof) €400 | Chill (Grijs/Beige stof) €400 |
Bestuurdersstoel | 4-voudig verstelbaar | 6-voudig verstelbaar | 6-voudig verstelbaar | 6-voudig verstelbaar met elektrische lendensteun |
Verwarmbare Stoelen | – | Cold Pack beschikbaar | Cold Pack beschikbaar | Cold Pack beschikbaar |
Verwarmbaar Stuurwiel | – | Cold Pack beschikbaar | Cold Pack beschikbaar | Cold Pack beschikbaar |
Middenarmsteun | – | Standaard | Standaard | Standaard |
INFOTAINMENT & CONNECTIVITEIT | ||||
Bestuurdersdisplay | 7″ TFT | 10,3″ TFT | 10,3″ TFT | 10,3″ TFT |
Infotainmentscherm | 10,1″ TFT | 10,1″ TFT | 10,1″ TFT | 10,1″ TFT |
Audiosysteem | 4 luidsprekers | 6 luidsprekers | 6 luidsprekers | Harman Kardon 9 luidsprekers |
NissanConnect Services | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Google Automotive Services | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Google Maps Navigatie | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Google Assistant | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Draadloze Telefoonlader | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Apple CarPlay/Android Auto | Draadloos | Draadloos | Draadloos | Draadloos |
USB Poorten | 2x USB-C voor | 2x USB-C voor | 2x USB-C voor | 2x USB-C voor |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | ||||
Nissan Intelligent Mobility | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Lane Keep Assist | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Automatisch Noodremmen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Verkeersbordenherkenning | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard |
Cruise Control | Standaard met snelheidsbegrenzer | – | – | – |
Adaptieve Cruise Control | – | Standaard met Stop & Go | Standaard met Stop & Go | – |
ProPILOT | – | – | – | Standaard met Navi-linksysteem |
Blind Spot Warning | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Rear Cross Traffic Alert | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Achteruitrijcamera | – | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | Alleen achter | Voor & achter met zijbescherming | Voor & achter met zijbescherming | Voor & achter met zijbescherming |
RIJMODI | ||||
Eco-Modus | Standaard | – | – | – |
Multisense Modi | – | 4 modi met ambianceverlichting | 4 modi met ambianceverlichting | 4 modi met ambianceverlichting |
One-Pedal Driving | – | Standaard met flippers (4 standen) | Standaard met flippers (4 standen) | Standaard met flippers (4 standen) |
GARANTIE & SERVICE | ||||
Batterijgarantie | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km | 8 jaar/160.000 km |
Voertuiggarantie | Standaard Nissan garantie | Standaard Nissan garantie | Standaard Nissan garantie | Standaard Nissan garantie |
Optie | Prijs | Beschikbaar op Uitvoeringen | Details |
---|---|---|---|
LAKOPTIES | |||
Standaard Lak | €0 | Alle | Alleen Pure White |
Metallic Lak | €700 | Alle | Elegant Silver, Mystery Black, Authentic Blue, Rebel Red, Noble Marine |
Two-Tone Metallic | €950 | ADVANCE, EVOLVE | Beschikbaar op metallic kleuren met contrasterende dak |
INTERIEUR OPTIES | |||
Chill Interieur (Grijs/Beige) | €400 | ADVANCE, EVOLVE | Stoffen bekleding in grijs/beige kleurschema |
VELGEN OPTIES | |||
18″ Iconic Lichtmetalen Velgen + Aerocover | €500 | ADVANCE (optioneel), EVOLVE (standaard) | Lichtgewicht lichtmetalen velgen met aerodynamische covers |
18″ Sport Lichtmetalen Velgen + Aerocover | €500 | ADVANCE, EVOLVE (optioneel) | Sportief ontwerp lichtmetalen velgen met aerodynamische covers |
Pakket/Optie | Prijs | Beschikbaar op Uitvoeringen | Inbegrepen Functies |
---|---|---|---|
COLD PACK | €400-500* | ADVANCE, EVOLVE | • Verwarmbare voorstoelen • Verwarmbaar stuurwiel |
TWO-TONE LAK | €950 | ADVANCE, EVOLVE | • Contrasterende dakkleur • Verbeterde exterieur styling |
AFLEVERPAKKET | €195 | Alle uitvoeringen | • Lampenset • Lifehammer • 4x veiligheidsvesten • Gevarendriehoek • Verbandtrommel • Schadeformulier • Nissan pen • Lightstick • Zaklamp • Originele Nissan mattenset |











Is Het De Moeite Waard Om De 2026 Nissan Micra Te Kopen?
De gloednieuwe 2026 Nissan Micra is een behoorlijke verandering ten opzichte van wat we eerder hebben gezien. Het is de zesde generatie van deze geliefde kleine auto, en raad eens? Hij is nu volledig elektrisch! Gebouwd op het gedeelde Ampère-R Small platform samen met de Renault 5, is deze nieuwe Micra niet zomaar een Franse auto met een ander logo. Nee, hij heeft zijn eigen unieke stijl – Nissan heeft echt hun eigen draai gegeven aan dit elektrische platform. We hebben hem behoorlijk uitgebreid getest, en eerlijk gezegd valt hij op als een van de meest aantrekkelijke opties in de betaalbare elektrische voertuigmarkt.
Nu, in de wereld van compacte elektrische auto’s heeft de Micra stevige concurrentie. Er is de Renault 5 – zijn broer, zo je wilt – samen met de Hyundai Inster, Citroën ëC3, en zelfs enkele aankomende elektrische versies van traditionele supermini’s. Maar hier is het punt: de Micra valt echt op met zijn onderscheidende design dat een eerbetoon is aan het geliefde K12-model uit 2002. Denk aan ronde koplampen en een meer klassieke uitstraling, wat iets ingetogener aanvoelt vergeleken met de funky Renault 5. Oh, en hij is 3.974mm lang, waardoor hij net iets langer is dan de Renault 5 met ongeveer 60mm, dankzij enkele verlengde voor- en achtersecties.
Voor degenen op de Nederlandse markt vind je drie verschillende uitrustingsniveaus: Engage, wat het instapniveau is; Advance voor degenen die iets meer willen, en Evolve, de premium optie. Je kijkt naar startprijzen van €29.590 voor de basis Engage met een 40kWh batterij, helemaal tot €36.490 voor de top-tier Evolve met een 52kWh batterij. Die prijsstrategie zet de Micra recht tegenover de Renault 5, waardoor ze vrijwel gelijk blijven met zijn broer. Het is ook slim, omdat het betekent dat de Micra enkele van die Nederlandse elektrische voertuig incentives kan pakken terwijl hij nog steeds vriendelijk blijft voor de portemonnee voor eerste keer EV-kopers.
Wat de Micra echt laat schijnen in deze drukke markt is zijn solide Europese rijervaring, doordachte standaardvoorzieningen, en natuurlijk Nissan’s reputatie voor betrouwbaarheid. In tegenstelling tot sommige auto’s die zich meer richten op flashy dan praktisch, slaat de Micra een geweldige balans. Hij bezuinigt niet op essentiële dingen zoals bouwkwaliteit, veiligheidsvoorzieningen, of dagelijks gebruik. We denken dat hij vooral aantrekkelijk is voor mensen die overstappen van gewone supermini’s en elektrische technologie willen omarmen zonder dat vertrouwde rijgevoel te verliezen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2026 Nissan Micra komt met twee verschillende aandrijflijn setups, beide met voorwielaandrijving en één elektrische motor. Het basismodel heeft een 90kW (120pk) motor gekoppeld aan een 40kWh batterij, terwijl de duurdere versie opstapt met een 110kW (150pk) motor en een grotere 52kWh batterij. Beide gebruiken een eentraps automatische transmissie, wat betekent dat je deze soepele acceleratie krijgt zonder de gebruikelijke versnellingswisselingen die je zou vinden in traditionele auto’s.
Prestatiegewijs toont de Micra wat hij kan met beide modellen. De 40kWh versie kan van 0 naar 100km/u schieten in ongeveer 9,0 seconden, terwijl het 52kWh model het nog sneller doet, in slechts 8,0 seconden. Met een maximumkoppel van 225Nm voor de 40kWh en 245Nm voor de 52kWh, krijg je solide trekkracht die stadsrijden behoorlijk leuk maakt. Bovendien zijn beide versies elektronisch begrensd op 150km/u, wat meer dan genoeg is voor de meeste ritten in Europa en helpt die batterijbereik intact te houden wanneer je cruist op de snelweg.
Nu, tijdens onze testritten merkten we een duidelijk verschil in hoe de twee varianten accelereren. Het 120pk model is degelijk voor dagelijks gebruik, maar kan een beetje worstelen wanneer je hem belast of steile heuvels raakt. Aan de andere kant schijnt het 150pk model echt met zijn indrukwekkende acceleratie — het presteert genuinely beter dan veel typische benzine supermini’s. Dankzij het directe koppel dat elektrische motoren leveren, kun je andere auto’s met vertrouwen inhalen, en het oprijden van snelwegen voelt moeiteloos.
De responsiviteit van de motor verandert ook behoorlijk afhankelijk van de rijmodus die je kiest. Eco-modus houdt het vermogen tegen, beperkt het tot slechts 67pk en begrenst de topsnelheid op 110km/u, wat geweldig is voor het verlengen van je bereik in de stad. Normale modus ontgrendelt alle kracht terwijl het soepel blijft, maar dan is er Sport-modus, die echt de gasreactie opvoert en je die pakkende acceleratie geeft. Eerlijk gezegd verandert Sport-modus de hele rijervaring — plotseling voelt de Micra écht snel in plaats van gewoon oké.
Eén ding dat opviel tijdens onze uitgebreide tests was hoe geraffineerd de motor is onder alle omstandigheden. In tegenstelling tot sommige elektrische auto’s die lawaaierig kunnen zijn of veel trillen, is de aandrijflijn van de Micra indrukwekkend stil en soepel. Dat gezegd hebbende, merkten we wel een beetje voorwaarts kantelen wanneer je echt op het pedaal drukt, vooral in de krachtigere versie. Het lijkt erop dat de ophanging meer is afgesteld op comfort dan op high-performance dynamiek, wat het waard is om in gedachten te houden.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Micra valt echt op — het is een van zijn beste eigenschappen. Je weet dat gevoel wanneer je op de rem drukt en je gewoon controle voelt? Nou, de Micra levert dat met indrukwekkende stopkracht en een pedaalgevoel dat eigenlijk vrij zeldzaam is bij elektrische voertuigen. Het combineert slim traditionele wrijvingsremmen met regeneratief remmen, en hier is het punt: Nissan lijkt de integratie van deze twee systemen beter te hebben aangepakt dan veel van zijn concurrenten.
Wanneer je op het rempedaal drukt, krijg je een mooie, progressieve reactie. Geen van dat ongemakkelijke, houten gevoel dat je misschien vindt in andere elektrische auto’s. Het voelt natuurlijk. Bovendien zijn er deze handige peddels op het stuurwiel die je laten de regeneratieve remkracht aanpassen. Er zijn vier verschillende niveaus om uit te kiezen, inclusief een eenpedaalsrijmodus. Dus, als je Niveau 1 selecteert, is het zoals gewone motorrem — zeer licht. Maar draai het op naar Niveau 3, en je krijgt serieuze vertraging zonder dat je tot volledige stilstand hoeft te komen. En die eenpedaalsmodus is behoorlijk cool. Je kunt de Micra eigenlijk tot volledige stilstand brengen zonder zelfs maar het rempedaal aan te raken. Super handig voor stadsrijden, hoewel op de snelweg de lichtere instellingen zeker comfortabeler zijn.
In onze tests — die behoorlijk grondig waren — merkten we dat de rempedaalreactie een van de beste was die we hebben gezien voor elektrische voertuigen in deze categorie. Het heeft een stevige, consistente grip die het gemakkelijk maakt om te controleren, of je nu een eenvoudige parkeerbeweging doet of hard op de rem trapt in een noodgeval. We ervoeren geen remverval, zelfs niet na meerdere harde stops vanaf snelwegsnelheden. Dit systeem wekt echt vertrouwen op, wat geweldig nieuws is voor mensen die misschien nieuw zijn met elektrische voertuigen; ze zullen er waarschijnlijk snel de slag van te pakken krijgen zonder de gebruikelijke steile leercurve.
Nu, laten we het hebben over die integratie tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Het is echt iets om te prijzen. In veel elektrische voertuigen is er vaak een merkbare verschuiving wanneer de auto wisselt van regeneratief naar wrijvingsremmen, wat het pedaalgevoel kan verstoren. Maar de Micra handelt die overgang naadloos af — het voelt precies goed voor iedereen die gewend is aan het rijden van gewone auto’s. Het systeem past zelfs de regeneratieve remkracht automatisch aan gebaseerd op hoe opgeladen de batterij is, wat een aardige touch is omdat het dingen consistent houdt ongeacht wat.
Natuurlijk spotten we wel een paar eigenaardigheden tijdens onze tests. De eenpedaalsmodus, hoewel fantastisch voor stadsrijden, kan een beetje te agressief overkomen op de snelweg. Je moet het echt voorzichtig moduleren om oncomfortabele schokken te vermijden. Bovendien, wanneer het gaat om licht remmen, herstelt het regeneratieve systeem niet zoveel energie, wat je doet denken dat ze misschien prioriteit geven aan dat soepele pedaalgevoel boven het maximaliseren van efficiëntie. Maar over het algemeen is er veel te houden van het remsysteem van de Micra!
Besturing En Ophanging



De Micra verrast je echt met zijn indrukwekkende ophanging setup, vooral gezien hoe compact en budgetvriendelijk hij is. Vooraan heb je MacPherson schokbrekers, en achterin zit een multi-link onafhankelijke setup — wat, laten we eerlijk zijn, je niet vaak ziet in deze categorie. Dit ontwerp maakt een groot verschil in hoe hij rijdt en handelt vergeleken met de eenvoudigere torsiebalk achteras die veel van zijn rivalen gebruiken. Met die multi-link achterkant kan elk wiel op zichzelf reageren op de weg, wat een soepelere rit en betere stabiliteit over het algemeen betekent.
Wanneer het gaat om sturen, is het duidelijk dat er wat doordachte afstemming is geweest hier. Ze hebben prioriteit gegeven aan dagelijks gebruik in plaats van helemaal uit te gaan voor sportiviteit. De elektrische stuurbekrachtiging biedt precies de juiste hoeveelheid gewicht en feedback voor zelfverzekerd rijden, hoewel het niet helemaal de precisie evenart die je misschien vindt in meer performance-gerichte auto’s. Tijdens onze tijd met testen vonden we de besturing precies goed voor stadsrijden — licht genoeg voor gemakkelijk parkeren maar nog steeds stevig genoeg wanneer je de snelweg raakt. Zeker, het kan een beetje kunstmatig aanvoelen vergeleken met traditionele hydraulische systemen, maar eerlijk gezegd voelt het behoorlijk natuurlijk en betrouwbaar aan.
Een van de grootste sterktes van de Micra is rijkwaliteit. Het is echt indrukwekkend hoe comfortabel hij is op verschillende wegoppervlakken. De ophanging doet geweldig werk met het absorberen van kleine hobbels, en het blijft gecomponeerd zelfs wanneer je grotere dalen raakt. Na een goede hoeveelheid wegtesten merkten we dat de Micra veel stabieler aanvoelde dan veel andere supermini’s, met soepele carrosseriebeweging en nauwelijks harshness die zijn weg vindt naar de cabine. Die multi-link achterwielophanging schijnt echt op ruwere wegen, waar eenvoudigere setups misschien worstelen om dingen comfortabel te houden.
Je kunt ook zien hoe het laag gemonteerde batterijpack bijdraagt aan zijn handling balans — het verlaagt echt het zwaartepunt, wat helpt met stabiliteit. Wanneer je hem een beetje harder duwt, toont de Micra voorspelbaar understuur, maar de limieten zijn hoog genoeg voor wat plezier op kronkelwegen. Carrosserierol is mooi gecontroleerd zonder te stijf te zijn, waardoor de ophanging zijn werk kan doen over verschillende soorten terrein. Het chassis voelt goed in elkaar gezet en volwassen, zonder de jittery vibes die soms komen met elektrische voertuigen.
Dat gezegd hebbende, vonden we wel een paar gebieden waar de ophanging niet perfect is. Hoewel de rijkwaliteit meestal fantastisch is, kan het een beetje stijf worden over scherpe hobbels, vooral met die grotere 18-inch wielen op de hogere uitrustingen. Bovendien, de besturing, hoewel prima voor de meeste mensen, kan rijliefhebbers iets meer precisie en feedback laten verlangen. En ja, de ophanging kan een tikje gevoelig zijn voor dwarswind wanneer je cruist op de snelweg, maar eerlijk gezegd is het niets dat uit de plaats voelt voor een auto in deze klasse en voor wat het bedoeld is om te doen.
Welke Banden Gebruikt Het?
Elke Micra-variant rolt eruit met 18-inch wielen als standaard. Eerlijk gezegd geeft het de auto een solide aanwezigheid op de weg. De banden zijn 195/55 R18, wat een behoorlijk goede balans slaat tussen comfort, handling, en het houden van dat elektrische bereik onder controle. Nu, als je kijkt naar de lagere uitrustingsniveaus, vind je dat ze komen met stalen wielen die aantrekkelijke doppen hebben, waardoor ze er bijna uitzien als lichtmetalen velgen. Maar als je gaat voor de hogere specs, krijg je de echte deal — echte lichtmetalen opties in “Iconic” of “Sport” ontwerpen.
De banden zijn ontworpen met lage rolweerstand in gedachten, wat geweldig is voor het maximaliseren van elektrisch bereik. Maar hier is de valkuil: dit kan soms betekenen dat ze niet zo goed grip hebben als je zou hopen. In onze tests merkten we dat voor dagelijks rijden, ze prima presteren, maar ze kunnen worstelen wanneer je het echt duwt — vooral in natte omstandigheden. De 195mm breedte is bedoeld om drag en rolweerstand te verminderen, maar het beperkt wel hoeveel contact je hebt met de weg bij bochten nemen of remmen.
Wat betreft geluid, het is behoorlijk goed gemanaged op verschillende wegoppervlakken, wat helpt om de cabine van de Micra geraffineerd te laten voelen. Zeker, die 18-inch wielen laten wel iets meer wegtextuur door vergeleken met kleinere, maar het is niets waar de meeste chauffeurs over zouden klagen. Op de snelweg blijft het bandengeluid op een redelijk niveau, zodat je kunt chatten of van het audiosysteem genieten zonder het volume helemaal op te draaien.
Nu, over de wiel- en bandencombinatie — het is een beetje gevoelig voor wegkwaliteit. Op gladde stukken voelt alles comfortabel en stil. Maar raak een ruw stuk, en je merkt misschien wat bandengebulder dat de cabine binnensluipt, vooral zodra je snelheden boven 100 km/u raakt. Bovendien kunnen de grotere wielen meer vatbaar zijn voor schade door kuilen, hoewel de zijwanden behoorlijke bescherming bieden voor de typische wegen die je zult tegenkomen.
Uit wat we hebben waargenomen tijdens uitgebreide tests, lijkt bandenslijtage behoorlijk redelijk gegeven het gewicht en vermogen van de auto. De elektrische motor biedt direct koppel maar lijkt de banden niet te snel te verslijten. Bovendien helpt het regeneratieve remmen om remstof te verminderen, wat een aardige touch is voor het houden van de wielen er schoon uit te laten zien. Houd er gewoon rekening mee dat hoewel de lage rolweerstand wel de efficiëntie verhoogt, het je misschien niet de langste levensduur voor de banden geeft. Maar hey, we hebben meer langetermijndata nodig om echt te zien hoe dat uitpakt.
Interieur Uiterlijk







Het interieur van de Micra vindt echt die sweet spot tussen moderne functionaliteit en een klassieke vibe, waarbij het de meer retro looks vermijdt die je misschien ziet in zijn broer, de Renault 5. Het dashboard ontwerp is vergelijkbaar met dat van Renault, maar het gebruikt verschillende materialen en kleurenschema’s die het een meer subtiel gevoel geven. Als je opstapt naar de hogere uitrustingsniveaus, vind je enkele mooie gewatteerde dashboard oppervlakken met soft-touch materialen. Aan de andere kant vertrouwen de lagere uitrustingen meer op harde kunststoffen, hoewel ze er nog steeds behoorlijk goed uitzien en een mooie textuur hebben.
Je hebt drie interieurthema’s om uit te kiezen: Modern, Chill, en Audacious. Het Modern thema, wat standaard is op de Engage modellen, heeft een eenvoudige uitstraling die veel kopers zowel vertrouwd als geschikt zullen vinden. Dan is er de Chill optie voor de Advance en Evolve modellen, die lichtere kleuren binnenbrengt om de cabine echt op te vrolijken. En voor degenen die gaan voor de top-tier Evolve modellen, is het Audacious interieur een traktatie—met stijlvolle leatherette oppervlakken met scherpe contrasterende stiksels die echt het kwaliteitsgevoel verhogen.
Wat betreft comfort, kun je zien dat er zorgvuldige overweging in is gestoken voor zowel chauffeurs als passagiers. De rijpositie is ontworpen om bij een heleboel verschillende lichaamstypes te passen, hoewel langere mensen zich misschien een beetje ingeklemd voelen in het schoudergebied en de knieruimte tussen de stuurkolom en de deur een tikkeltje krap vinden. De stoelen zijn verrassend ondersteunend voor een supermini, houden je op je plaats wanneer je bochten neemt terwijl ze nog steeds comfortabel genoeg zijn voor langere ritten. Dat gezegd hebbende, zou een beetje meer lendensteun geen kwaad kunnen, vooral op die langere ritten.
Nu, over opslag—het is behoorlijk praktisch door de hele cabine, met fatsoenlijke deurpockets, een handige handschoenenkast, en een middenconsole die zijn mannetje staat. Het draadloze telefoon oplaadpad (als je kiest voor de hogere uitrustingen) werkt goed maar heeft geen ventilatie, dus je telefoon kan een beetje warm worden tijdens langere oplaadsessies. De bekerhouders zijn precies de juiste maat en op een goede plek, maar omdat ze niet verstelbaar zijn, kun je moeite hebben om grotere containers veilig vast te zetten.
Kwaliteit kan echt variëren afhankelijk van het uitrustingsniveau. De instapniveau Engage modellen hebben voornamelijk harde plastic oppervlakken, die, hoewel mooi gestructureerd, een beetje kaal kunnen aanvoelen vergeleken met enkele chiquere concurrenten. Maar als je gaat voor de hogere uitrustingen, krijg je soft-touch materialen en betere oppervlak afwerkingen die een meer premium sfeer creëren. Toch zijn er een paar gebieden—zoals rond de deurgrepen en het lagere dashboard—die behoorlijk basic blijven ongeacht welke spec je kiest. Over het geheel genomen voelt de bouwkwaliteit echter solide en goed in elkaar gezet, met consistente paneel gaten en een goede integratie van materialen door het geheel.
Exterieur Uiterlijk





De zesde generatie Micra heeft het echt opgevoerd qua ontwerp. Het heeft deze coole vibe die knikt naar Nissan’s klassieke stijlen terwijl het nog steeds fris en modern aanvoelt. Kijk naar de voorkant—die ronde koplampen zijn een directe shout-out naar de geliefde K12 Micra van terug in 2002. Het is alsof Nissan uitreikt naar langdurige fans, die warme, fuzzy connectie creërend. Bovendien zijn deze koplampen uitgerust met LED technologie en dagrijverlichting, wat de auto een eigenaardige, uil-achtige persoonlijkheid geeft die echt opvalt.
Nu, over de carrosserie—het is gebouwd op een gedeeld platform met de Renault 5, wat betekent dat het compact aan de buitenkant is maar verrassend ruim van binnen. Er is deze nette “gelato schep” ontwerplijn die langs de zijkanten loopt, wat wat flair toevoegt en de Micra helpt onderscheiden van zijn broer. Het begint bij de koplampen en vloeit naar achteren, wat dat gestroomlijnde profiel een beetje visuele opwinding geeft. Over de achterkant gesproken, de ronde achterlichten spiegelen die voorlichten, het hele uiterlijk samenbindend op een manier die zowel modern als een beetje nostalgisch aanvoelt.
Wat betreft kleuren, heb je een solide selectie—zes verschillende opties! Ze variëren van de eenvoudige Pure White, wat geen cent kost, tot enkele meer premium metallic en speciale afwerkingen. De Authentic Blue die je in veel promomateriaal ziet ziet er super modern uit, terwijl Rebel Red een sportieve vibe geeft. Als je wilt personaliseren, bieden de Advance en Evolve modellen tweekleurige dak opties. Een zwart contrasterend dak voegt een extra touch van klasse toe en helpt die hogere uitrustingen nog meer op te vallen.
Wat betreft de bouwkwaliteit, het is behoorlijk indrukwekkend over het algemeen. De passing van de panelen is on point, en de verfbeurt ziet er consistent en duurzaam uit, met mooie diepte in die metallic afwerkingen. Chrome accenten (waar ze gebruikt worden) mengen naadloos in het ontwerp en lijken niet voortijdig te verouderen. Gewoon een heads-up echter—enkele van de lagere carrosserie trim stukken zijn gemaakt van ongeverfde zwarte kunststof. Ze houden misschien niet zo goed stand in de tijd, vooral als ze blootgesteld worden aan zwaar weer.
Aerodynamica? Daar hebben ze ook aan gedacht, met enkele slimme details zoals de voorkant luchtdam en de achterspoiler. Hoewel het misschien niet rivaliseren met de luchtweerstand coëfficiënten van enkele duurdere elektrische auto’s, helpt de vorm van de Micra nog steeds behoorlijk presteren op de snelweg. En die 18-inch wielen hebben enkele aerodynamische aanpassingen, met covers en lichtmetalen ontwerpen die helpen de luchtweerstand in check te houden vergeleken met meer open stijlen. Dus, over het algemeen is het een solide pakket dat zowel stijlvol als functioneel is!
Comfort En Gemak




Wat betreft zitcomfort in de Micra, kun je echt zien hoeveel overweging er is gaan zitten om het bruikbaar te maken voor allerlei mensen, ongeacht hun maat of hoe lang de reis kan zijn. De voorstoelen hebben een heleboel verstelbare opties. De bestuurdersstoel, vooral op de hogere uitrustingen, laat je de hoogte, bereik, rugleuninghoek, en zelfs lendensteun aanpassen. De kussens zijn precies de juiste hoeveelheid stevig, geven fatsoenlijke dijbeensteun zonder het gevoel dat je op een rots zit. Bovendien houdt de zijbolstering je knus tijdens bochten maar maakt het geen gedoe om in en uit te stappen. Toch merkten we dat als je langer bent, de hoofdsteun misschien niet op de beste plek is voor die lange ritten.
Over de klimaatcontrole: Afhankelijk van het uitrustingsniveau, krijg je verschillende functies, maar automatische airconditioning is standaard over de hele linie. Het reageert behoorlijk snel op alle veranderingen die je maakt en doet een goed werk om de cabinetemperatuur stabiel te houden. Alle versies komen met warmtepomp technologie, wat geweldig is voor verwarmingsefficiëntie en helpt de batterij te behouden wanneer het koud is buiten. Als je opteert voor de hogere uitrustingen, geniet je ook van een verwarmbaar stuurwiel en stoel verwarmers — super handig tijdens die koude wintermaanden!
Wat betreft opslag, heeft de Micra nagedacht over wat je eigenlijk nodig hebt voor het dagelijks leven. De deurpockets kunnen allerlei dingen vasthouden, zoals waterflessen en telefoons, terwijl de middenconsole genoeg ruimte heeft voor je persoonlijke spullen. De handschoenenkast is ook behoorlijk fatsoenlijk, opent soepel en voelt mooi en stevig aan. Maar, gezien de compacte maat van de auto, kun je vinden dat de algehele opslag niet helemaal genoeg is voor gezinnen op langere ritten.
Gemaksfuncties zijn solide, met keyless entry en start beschikbaar op alle modellen. Hogere uitrustingen komen zelfs met draadloze smartphone oplading. Het oplaadpad werkt goed met compatibele apparaten, hoewel het kan leiden tot je telefoon opwarmen als je het te lang gebruikt. Je krijgt USB-C poorten voor opladen vooraan, maar achterpassagiers? Niet zo veel. Dat kan een beetje vervelend zijn voor gezinnen met kinderen die hun apparaten nodig hebben om hen bezig te houden onderweg.
Wat betreft geluidsniveaus, doet de cabine een mooi werk om dingen stil te houden, ongeacht waar je bent. Bij stadsrijden is het behoorlijk geraffineerd, waardoor het gemakkelijk is om te chatten zonder te schreeuwen. Op de snelweg hoor je misschien wat wind- en bandengeluid, vooral bij de A-pilaren, maar eerlijk gezegd is het behoorlijk redelijk voor een auto in deze klasse. De afwezigheid van motorgeluid is zeker merkbaar op een goede manier, hoewel sommige mensen het misschien in het begin een beetje te stil vinden.
De Micra toont echt moderne tech zonder dingen te ingewikkeld te maken voor gebruikers. Afhankelijk van het uitrustingsniveau, krijg je verschillende functies. Bijvoorbeeld, de Engage modellen komen met een 10,1-inch touchscreen samen met een 7-inch display voor de chauffeur. Als je gaat voor de hogere uitrustingen, vind je dubbele 10,3-inch schermen die zowel infotainment als instrumentfuncties afhandelen. Eerlijk gezegd maken die grotere schermen het gemakkelijker om te zien wat je nodig hebt en door de menu’s te navigeren.
Nu, als je opteert voor de Advance of Evolve uitrustingen, geniet je van de voordelen van Google Automotive Services. Dit betekent dat je behoorlijk soepele smartphone-achtige functies krijgt, inclusief Google Maps voor navigatie, spraakbesturing via Google Assistant, en toegang tot Google Play apps. Het systeem reageert snel op je spraakcommando’s en doet een solide werk met real-time verkeersupdates. Oh, en als je een elektrisch voertuig rijdt, helpt het je zelfs je route te plannen door uit te zoeken waar je moet stoppen voor opladen, wat super handig is voor langere ritten.
Wat betreft smartphone integratie, heb je opties. Het ondersteunt zowel bedrade als draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Zodra je de draadloze verbinding hebt ingesteld, werkt het behoorlijk goed, hoewel koppelen soms een paar pogingen kan kosten. Het goede nieuws is dat het de verbinding vasthoudt gedurende je rit zonder de vervelende uitvallen die sommige andere systemen hebben. Gewoon een heads-up echter: het draadloze setup gebruiken kan je telefoon batterij sneller leegmaken, dus voor die langere reizen wil je misschien bij een bedrade verbinding blijven.
Verder naar de digitale instrumentencluster, het is ontworpen om helder en aanpasbaar te zijn, met verschillende displaythema’s om uit te kiezen. Je ziet altijd belangrijke info zoals je snelheid, batterijstatus, en bereiksschattingen, zelfs in verschillende verlichting. Het systeem staat wel wat personalisatie toe, maar houd in gedachten dat toegang tot bepaalde functies misschien meerdere menu’s doorkllikken vereist, wat een beetje afleidend kan zijn terwijl je op de weg bent.
Ten slotte komt de Micra met over-the-air update mogelijkheid, wat betekent dat zijn software fris kan blijven met nieuwe functies en verbeteringen. Tijdens onze tests merkten we een update op die oplaadgedrag verbeterde en enkele interface elementen fine-tuned. Echter, deze updates vereisen wel dat de auto een tijdje geparkeerd staat, wat een gedoe kan zijn voor sommige mensen afhankelijk van wanneer ze beslissen het te doen.
Veiligheid En Beveiliging
De Micra komt vol met veiligheidsfuncties die niet alleen voldoen aan de laatste Europese normen maar ook enkele leuke extra’s bieden afhankelijk van de uitrusting die je kiest. Om te beginnen krijg je standaard veiligheidsuitrusting zoals ABS met elektronische remkrachtverdeling, hill start assist, en een volledige set airbags—voor-, zij-, en gordijnairbags. Bovendien heeft elk model een elektronische parkeerrem, en als je opteert voor een hogere uitrusting, is er een automatische houd functie die super handig is in stop-and-go verkeer.
Wat betreft rijassistentie, is er een reeks technologieën die variëren per spec niveau. Alle versies komen uitgerust met rijbaanondersteuning, rijbaanvertrekwaarschuwing, verkeersbordenherkenning, en automatische noodremmen die voetgangers, fietsers, en dwarsverkeer kan detecteren. Deze systemen doen over het algemeen een solide werk in de meeste situaties, hoewel de rijbaanondersteuning soms een beetje te pushy kan aanvoelen op bepaalde wegoppervlakken. En eerlijk gezegd is de verkeersbordenherkenning behoorlijk spot-on—vooral in gebieden met veranderende snelheidslimieten.
Nu, als je gaat voor de hogere uitrustingen, vind je enkele mooie upgrades zoals adaptieve cruise control die stop-and-go verkeer aankan, dode hoek monitoring die ingrijpt wanneer nodig, en achterwaarts dwarsverkeer waarschuwing. De adaptieve cruise control werkt meestal goed, houdt een veilige afstand en past zich aan de verkeersstroom aan. Maar, hier is de vangst: het kan een beetje traag zijn wanneer verkeer plotseling vertraagt, dus je moet misschien inspringen en overnemen in die drukke situaties.
Op het beveiligingsfront heeft de Micra een immobilizer systeem en centrale vergrendeling op afstand, wat standaard is over de hele linie. Als je een van de hogere uitrustingen krijgt, is er een keyless entry systeem dat behoorlijk betrouwbaar is en het leven gemakkelijker maakt zonder beveiliging op te offeren. Gewoon een heads up echter—zoals alle keyless systemen is het verstandig om alert te blijven voor potentiële relay aanvallen, vooral als je parkeert in gebieden waar dat een zorg zou kunnen worden.
Wat betreft zichtbaarheid, heeft de Micra zijn voor- en nadelen. Voorwaartse zichtbaarheid is echt goed, dankzij de slanke A-pilaren en een commanderende rijpositie voor een auto in deze klasse. Je waardeert ook de goed geplaatste spiegels en fatsoenlijke raamgroottes voor zij-zichtbaarheid. Maar achterwaartse zichtbaarheid is waar dingen lastig kunnen worden. Het ontwerp van de achterpilaren en een kleiner achterruit kan het een beetje moeilijk maken om naar achteren te zien, wat is waarom het hebben van de achteruitrij camera (standaard op de hogere uitrustingen) zo’n geweldige functie is voor veilig parkeren.
Hoewel Euro NCAP testing nog in behandeling is, komt de Micra uitgerust met Nissan’s ProPILOT assistentiesystemen en uitgebreide passieve veiligheidsfuncties. Zijn relatie tot de Renault 5 (die 4 sterren behaalde) suggereert vergelijkbare veiligheidsprestaties.
Hoe Rijdt Het?
Achter het stuur van de Micra kruipen is eerlijk gezegd een behoorlijk plezierige ervaring. Het voelt goed doordacht, vooral als je bedenkt dat hij veel deelt met de Renault 5. De elektrische aandrijflijn is een game-changer voor stadsrijden. Je krijgt die directe gasreactie, wat het rondzoeven door de stad een makkie maakt. En wanneer je vanuit stilstand start, is de acceleratie zo soepel—geen van die vervelende aarzeling die je vaak krijgt met gewone automaten. Bovendien, met een eentraps transmissie, krijg je een mooie, lineaire acceleratie zonder die vervelende versnellingswisselingen die de flow onderbreken.
Wat betreft handling, schijnt het laag gemonteerde batterijpack echt. Het geeft de Micra een laag zwaartepunt, wat betekent dat hij stabiel en zelfverzekerd aanvoelt wanneer je bochten neemt. Je kunt hem echt pushen en je nog steeds in controle voelen, dankzij de manier waarop hij understuur afhandelt. Het geeft je solide feedback over wanneer je de limieten nadert. En hey, carrosserierol wordt in check gehouden, wat geweldig is omdat het comfort niet opoffert over hobbels en verschillende wegomstandigheden.
Nu, het stuursysteem heeft misschien niet de scherpte van een sportwagen, maar het is zeker adequaat voor wat leuk rijden. Manoeuvreren door de stad is een makkie, vooral met zijn compacte maat en lichte besturing bij het parkeren. Op de snelweg houdt hij zijn mannetje, maar je merkt misschien dat hij een beetje beïnvloed wordt door dwarswind vergeleken met die grotere, logge auto’s. Je voelt niet elke kleine hobbel in de weg, maar de besturing voelt natuurlijk en reageert goed.
Er zijn een paar verschillende rijmodi die echt veranderen hoe de Micra zich gedraagt. Eco-modus verandert hem in een super-efficiënte stadsauto, schroeft vermogen en topsnelheid terug. Normale modus slaat een mooie balans tussen prestaties en bereik voor dagelijks rijden. En dan is er Sport-modus, wat echt de adrenaline oppompt met scherpere gasreactie. Gewoon een heads up echter—het raakt wel het batterijbereik behoorlijk hard als je het voor lange stukken gebruikt.
Over bereik gesproken, het varieert echt afhankelijk van hoe en waar je rijdt. In de stad kun je zelfs de WLTP bereik cijfers overtreffen dankzij regeneratief remmen en lagere snelheden. Maar op de snelweg, vooral wanneer je cruist boven 120 km/h, zie je dat bereik merkbaarder afvallen door aerodynamische weerstand. In onze gemengde rijtests vonden we dat we consistent bereiken haalden binnen ongeveer 10-15% van wat officieel wordt geciteerd, dus het lijkt erop dat de schattingen behoorlijk spot on zijn voor de meeste chauffeurs.
Comfort Achterbank


Wanneer je een blik werpt op de Micra, is één ding dat echt opvalt hoe zijn compacte maat de ruimte voor achterpassagiers beïnvloedt. Het is een beetje krap daar achter voor volwassenen, vooral als de mensen vooraan aan de langere kant zijn. Zeker, volwassenen kunnen zich in de achterkant persen voor snelle ritjes, maar laten we eerlijk zijn—langere ritten kunnen oncomfortabel worden. Nu, kinderen en tieners? Die vinden het meestal prima voor de meeste reizen.
Wat betreft hoofdruimte, het is niet te slecht dankzij dat rechtopstaande daklijn ontwerp. Het gaat allemaal om ruimte maximaliseren, zelfs als het betekent een beetje opofferen op aerodynamica. De meeste mensen kunnen zitten zonder hun hoofd tegen het plafond te borstelen, hoewel super-lange volwassenen zich misschien een beetje ingeklemd voelen. De achterdeuren gaan wijd genoeg open om in en uit te stappen, maar met die compacte wielbasis moeten passagiers een beetje manoeuvreren rond de voorstoelen om naar achteren te komen.
Nu, in termen van comfort, doen de achterstoelen een fatsoenlijk werk voor wat je zou verwachten van een auto in deze klasse. Ze bieden genoeg steun voor twee volwassenen of drie kinderen, en de bekledding slaat een mooie balans—niet te stevig, maar niet overdreven zacht ook. Dat gezegd hebbende, als je cruist in warm weer, kan het gebrek aan achter luchtroosters dingen een tikje oncomfortabel maken. Bovendien, geen USB oplaadpoorten daar achter hebben kan een teleurstelling zijn voor iedereen die verbonden wil blijven.
Op het veiligheidsfrontt komt de Micra met ISOFIX kinderzitjes bevestigingen als standaard, wat het gemakkelijk maakt om kinderbeveiliging veilig te installeren. Ze zijn gemakkelijk te vinden en te bevestigen, wat geweldig is. Houd er gewoon rekening mee, als je probeert in grotere kinderzitjes te passen, kan het bijten in de ruimte voor de voorpassagier—vooral als die persoon lang is en graag hun stoel naar achteren duwt.
Wat betreft zichtbaarheid, het is behoorlijk fatsoenlijk vanaf de achterstoelen. Maar die kleine achterramen kunnen een beetje krap aanvoelen voor sommige passagiers op langere ritten. Tenminste is het privacyglas standaard, wat helpt de warmte buiten te houden, maar het kan de cabine een beetje donkerder laten voelen wanneer het bewolkt is buiten.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

De kofferbak van de Micra, met een capaciteit van 326 liter, slaat een mooie balans tussen compact aan de buitenkant en praktisch aan de binnenkant zijn. De opening is precies de juiste maat voor de meeste dingen die je zou willen dragen, maar die iets hoge laaddrempel kan een beetje een gedoe zijn als je probeert zwaardere items in te tillen. Over het algemeen is de vorm van de kofferbak behoorlijk eenvoudig en goed doordacht, wat helpt het meeste van de ruimte te maken zonder ongemakkelijke hobbels die in de weg zitten.
Nu, als je de achterbanken neerklapt — ze splitsen 60/40, overigens — kun je je laadruimte opvoeren tot maar liefst 1.106 liter. Dat is fantastisch voor die momenten wanneer je iets groots moet vervoeren en je geen zorgen hoeft te maken over achterbank passagiers. Het is ook gemakkelijk om de stoelen neer te klappen, zonder dat je met de stoelbasis hoeft te rommelen, en de laadvloer wordt behoorlijk vlak, wat een bonus is. Gewoon een heads-up echter: de voorpassagiersstoel klapt niet neer, wat kan beperken hoe lang een item je kunt passen vergeleken met enkele andere auto’s daarbuiten.
Wat betreft de finishing touches van de kofferbak, kun je zien dat er wat overweging in is gestoken. De materialen voelen mooi, en er zijn handige vastzet punten om je spullen veilig te houden. De laadvloer is stabiel genoeg voor verschillende items, en de zij opslag plekken zijn geweldig voor kleinere dingen die anders rond kunnen rollen wanneer je rijdt. Oh, en er is een leuke kleine graphic van Mount Fuji verstopt in de afwerking, wat een mooie knipoog toevoegt aan de Japanse roots van het merk.
Aan de keerzijde kan het opslaan van oplaadkabels een beetje jongleren zijn omdat er hier geen voorste kofferbak (of “frunk”) is. Je moet die kabels in de kofferbak houden, wat in je laadruimte kan bijten — vooral als je zowel Mode 2 als Mode 3 kabels draagt. Dit kan zeker vervelend zijn als je vaak veel bagage hebt of reist met een volle auto.
In de kofferbak komen is behoorlijk gemakkelijk, dankzij de hoog gemonteerde handgreep en een fatsoenlijke openingshoogte. De achterklep is licht genoeg voor de meeste mensen om zonder al te veel moeite af te handelen. Eén ding om op te merken echter: het heeft geen vermogensondersteuning, dus je moet het handmatig tillen en sluiten. Dat kan een beetje lastig zijn voor sommige mensen, vooral op krappe parkeerplaatsen wanneer je probeert te laden of te lossen.
Waardepropositie van de 2026 Nissan Micra: Is het de Prijs Waard?
De 2026 Nissan Micra maakt zeker golven in de compacte elektrische voertuig scene, vooral voor mensen in Nederland die zoeken naar een budgetvriendelijke manier om in elektrisch rijden te duiken. Beginnend bij €29.590 voor de Engage uitrusting met een 40kWh batterij, stapelt hij behoorlijk goed op tegen de concurrentie, terwijl hij de betrouwbaarheid en solide bouwkwaliteit levert waar Nissan bekend om staat. Bovendien ziet de prijsstelling er veel uit zoals die van de Renault 5, dus je betaalt niet extra gewoon omdat je die Nissan badge wilt.
Wanneer je het echt uitsplitst, zijn er enkele duidelijke sterktes en een paar afwegingen met dit voertuig. Het basis Engage model heeft de basics gedekt—zoals 11kW AC laden, een goede reeks veiligheidsfuncties, en fatsoenlijk interieurcomfort. Maar, laten we eerlijk zijn: als je iemand bent die vaak lange ritten maakt of echt geeft om prestaties, kun je de 120pk vermogensuitvoer en het 317km WLTP bereik een beetje teleurstellend vinden. Nu, als je opstapt naar de Advance uitrusting bij €31.590, krijg je een heleboel coole extra’s zoals Google Automotive Services, een beter audiosysteem, en enkele toegevoegde comfort functies die die kleine prijsverhoging de moeite waard laten voelen.
Nu, als je je oog hebt laten vallen op de top-of-the-line Evolve uitrusting bij €36.490, kijk je naar de meest complete Micra ervaring. Maar hier is de vangst: hij gaat stevige concurrentie tegenkomen van enkele meer upscale opties. Bij deze prijs wil je misschien ook de Hyundai Inster bekijken, die meer interieurruimte heeft, of wachten op andere premium compacte EV’s die aan de horizon staan. De Evolve komt wel met enkele mooie voordelen zoals een premium audiosysteem, geüpgrade interieurmaterialen, en ProPILOT assistentie, wat aantrekkelijk kan zijn als je van luxe en gemak houdt.
Wanneer je de Micra opstapelt tegen zijn concurrenten, moet je zorgvuldig denken. Met de Renault 5 komt het echt neer op persoonlijke smaak in styling en welk dealernetwerk je verkiest, omdat ze dezelfde mechanische specs delen. De Hyundai Inster schijnt met zijn ruimtelijkheid en mogelijk betere langetermijn betrouwbaarheid, terwijl de Citroën ëC3 een uniek ontwerp en competitieve prijsstelling biedt. De sterktes van de Micra zijn in zijn soepele rijdynamiek, solide uitrustingsniveaus, en Nissan’s goed gevestigde service aanwezigheid door Nederland.
Vooruitkijkend, als je langetermijn eigendom overweegt, heeft de Micra enkele solide voordelen. Nissan heeft een goede track record in de elektrische voertuig ruimte en steunt het met een indrukwekkende 8-jaar/160.000km batterij garantie. Een platform delen met Renault zou onderdelen en servicekosten redelijk moeten houden. Bovendien kan het meer conservatieve ontwerp van de Micra beter verouderen dan enkele van de flashier concurrenten daarbuiten. Maar, het is de moeite waard om na te denken over hoe snel de EV markt verandert en of de tech van de Micra nog zal standhouden in de tijd.
Voor degenen op jacht naar betrouwbare elektrische voertuig tech ingepakt in een mooi, goed uitgerust pakket, is de Micra zeker een solide keuze, vooral in de Advance uitrusting, die een mooie balans slaat tussen functies en prijs.