2025 Smart #5 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | BRABUS | Summit Edition |
---|---|---|---|---|---|---|
Motortype | PMSM | PMSM | PMSM | ACIM+PMSM | ACIM+PMSM | ACIM+PMSM |
Versnellingsbak | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat |
Aandrijftype | RWD | RWD | RWD | AWD | AWD | AWD |
Transmissie | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat |
Max. Vermogen | 250 kW (340 pk) | 267 kW (363 pk) | 267 kW (363 pk) | 432 kW (588 pk) | 475 kW (646 pk) | 432 kW (588 pk) |
Max. Koppel | 373 Nm | 373 Nm | 373 Nm | 643 Nm | 710 Nm | 643 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | Summit Edition | BRABUS |
---|---|---|---|---|---|---|
Prijs (โฌ) | 48.440 | 53.440 | 57.940 | 57.940 | 59.440 | 63.440,01 |
Batterijtype | LFP | NCM | NCM | NCM | NCM | NCM |
Batterijcapaciteit (Totaal/Bruikbaar) | 76 kWh / 74,4 kWh | 100 kWh / 94 kWh | 100 kWh / 94 kWh | 100 kWh / 94 kWh | 100 kWh / 94 kWh | 100 kWh / 94 kWh |
Voltage Architectuur | 400V | 800V | 800V | 800V | 800V | 800V |
COโ Uitstoot (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (WLTP) | 18,5 kWh/100km | 18,4 kWh/100km | 18,4 kWh/100km | 19,9 kWh/100km | 19,9 kWh/100km | 19,9 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 465 km | 590 km | 590 km | 540 km | 540 km | 540 km |
Elektrische Actieradius (WLTP Stad) | 655 km | 778 km | 778 km | 701 km | 701 km | 709 km |
Maximaal DC Laadvermogen | 150 kW | 400 kW | 400 kW | 400 kW | 400 kW | 400 kW |
Maximaal AC Laadvermogen | 11 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
AC Laadtijd (10-100%) | 8,5 u (11kW) | 5,5 u (22kW) | 5,5 u (22kW) | 5,5 u (22kW) | 5,5 u (22kW) | 5,5 u (22kW) |
DC Snelladen (10-80%) | 30 min (150 kW) | 18 min (400kW) | 18 min (400kW) | 18 min (400kW) | 18 min (400kW) | 18 min (400kW) |
Laadpoort Type | CCS Type 2 Europa | CCS Type 2 Europa | CCS Type 2 Europa | CCS Type 2 Europa | CCS Type 2 Europa | CCS Type 2 Europa |
Aandrijving | RWD | RWD | RWD | AWD | AWD | AWD |
Piekvermogen | 250 kW (340 pk) | 267 kW (363 pk) | 267 kW (363 pk) | 432 kW (588 pk) | 432 kW (588 pk) | 475 kW (646 pk) |
Warmtepomp | Nee | Nee | Ja | Ja | Nee | Ja |
V2L Mogelijkheid | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Smart Charge@Street Pakket | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Draadloos Laden | 1 pad | 1 pad | 2 pads | 1 pad | 2 pads | 2 pads |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | Summit Edition | BRABUS |
---|---|---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 personen | 5 personen | 5 personen | 5 personen | 5 personen | 5 personen |
Bagageruimte Volume | 630L (standaard) 110L (frunk) 1530L (stoelen neergeklapt) | 630L (standaard) 110L (frunk) 1530L (stoelen neergeklapt) | 630L (standaard) 110L (frunk) 1530L (stoelen neergeklapt) | 630L (standaard) 110L (frunk) 1530L (stoelen neergeklapt) | 630L (standaard) 110L (frunk) 1530L (stoelen neergeklapt) | 630L (standaard) 110L (frunk) 1530L (stoelen neergeklapt) |
Achterbank Verdeling | 40:60 splitbaar | 40:60 splitbaar | 40:60 splitbaar | 40:60 splitbaar | 40:60 splitbaar | 40:60 splitbaar |
Voorstoelen Verstelling | 6-posities elektrisch | 6-posities elektrisch | 6-posities elektrisch | 6-posities elektrisch | 6-posities elektrisch | 6-posities elektrisch |
Hoogteverstelling Stoelen | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) | Ja (elektrisch) |
Voorstoel Verwarming | 3 standen | 3 standen | 3 standen | 3 standen | 3 standen | 3 standen |
Voorstoel Ventilatie | Nee | Nee | Ja | Nee | Nee | Ja |
2e Rij Stoel Verwarming | Nee | Nee | Ja | Nee | Nee | Ja |
Ontspanningsfunctie Voorstoelen | Elektrische rugleuning verstelling | Elektrische rugleuning verstelling | Elektrische rugleuning verstelling | Elektrische rugleuning verstelling | Elektrische rugleuning verstelling | Elektrische rugleuning verstelling |
Bestuurdersstoel Lendensteun | 4-posities elektrisch | 4-posities elektrisch | 4-posities elektrisch | 4-posities elektrisch | 4-posities elektrisch | 4-posities elektrisch |
Bestuurdersstoel Geheugen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bekleding | Kunstleer | Kunstleer | Duoleer | Duoleer | Duoleer | Dynamica stoelen |
Verwarmde Stuurwiel | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Sfeerverlichting | 256 kleuren | 256 kleuren | 256 kleuren Plus | 256 kleuren | 256 kleuren | 256 kleuren Plus |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Halo panoramadak met elektrische zonbescherming | Halo panoramadak met elektrische zonbescherming | Halo panoramadak met elektrische zonbescherming | Halo panoramadak met elektrische zonbescherming | Halo panoramadak met elektrische zonbescherming | Halo panoramadak met elektrische zonbescherming |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | Summit Edition | BRABUS |
---|---|---|---|---|---|---|
Opbergfuncties | ||||||
Dashboard Opslag | Centrale opbergvak | Centrale opbergvak | Centrale opbergvak | Centrale opbergvak | Centrale opbergvak | Centrale opbergvak |
Deurcompartimenten | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken | Standaard deurvakken |
Voor Opslag | Bekerhouders in middenconsole Console armsteun | Bekerhouders in middenconsole Console armsteun | Bekerhouders in middenconsole Console armsteun | Bekerhouders in middenconsole Console armsteun | Bekerhouders in middenconsole Console armsteun | Bekerhouders in middenconsole Console armsteun |
Achter Armsteun | Met 2 bekerhouders & doorlaadoptie | Met 2 bekerhouders & doorlaadoptie | Met 2 bekerhouders & doorlaadoptie | Met 2 bekerhouders & doorlaadoptie | Met 2 bekerhouders & doorlaadoptie | Met 2 bekerhouders & doorlaadoptie |
Brillenhouder | In opbergvak | In opbergvak | In opbergvak | In opbergvak | In opbergvak | In opbergvak |
Klimaatbeheersing | ||||||
Systeem Type | 2-zones automatische klimaatbeheersing | 2-zones automatische klimaatbeheersing | 2-zones automatische klimaatbeheersing | 2-zones automatische klimaatbeheersing | 2-zones automatische klimaatbeheersing | 2-zones automatische klimaatbeheersing |
Luchtfilter | Standaard luchtfilter | Standaard luchtfilter | N95 niveau met actieve kool | N95 niveau met actieve kool | N95 niveau met actieve kool | N95 niveau met actieve kool |
Luchtkwaliteit Functies | Basis filtratie | Basis filtratie | PM2.5 sensor<br>Luchtkwaliteit Systeem (AQS) | PM2.5 sensor<br>Luchtkwaliteit Systeem (AQS) | PM2.5 sensor<br>Luchtkwaliteit Systeem (AQS) | PM2.5 sensor<br>Luchtkwaliteit Systeem (AQS) |
Warmtepomp | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Ja | Ja | Ja | Ja |
Console Armsteun Ventilatie | Koellucht ventilatie | Koellucht ventilatie | Koellucht ventilatie | Koellucht ventilatie | Koellucht ventilatie | Koellucht ventilatie |
Interieur Materialen | ||||||
Basis Materiaal | Leervrij ontwerp | Leervrij ontwerp | Leervrij ontwerp | Leervrij ontwerp | Leervrij ontwerp | Leervrij ontwerp |
Stoelbekleding | Kunstleer | Kunstleer | Duoleer | Duoleer | Duoleer | Dynamica stoelen |
Stuurwiel Materiaal | Kunstleer | Kunstleer | Leer | Leer | Leer | Alcantaraยฎ (sport stijl) |
Instrumentenpaneel | Leatherette bekleding | Leatherette bekleding | Leatherette bekleding | Leatherette bekleding | Leatherette bekleding | Leatherette bekleding |
Dorpels | Standaard | Standaard | Verlichte roestvrijstaal | Standaard | Verlichte roestvrijstaal | Verlichte roestvrijstaal |
Pedalen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Sport pedalen |
Sfeerverlichting | ||||||
Mood Verlichting | 256 kleuren | 256 kleuren | 256 kleuren Plus | 256 kleuren | 256 kleuren | 256 kleuren Plus |
Leeslampen | Vliegtuigstijl LED achter | Vliegtuigstijl LED achter | Vliegtuigstijl LED achter | Vliegtuigstijl LED achter | Vliegtuigstijl LED achter | Vliegtuigstijl LED achter |
Interieur Verlichting | Logo projectie via spiegels | Logo projectie via spiegels | Logo projectie via spiegels | Logo projectie via spiegels | Logo projectie via spiegels | Logo projectie via spiegels |
Comfort Functies | ||||||
Eรฉn-Knop Comfort Modus | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Makkelijke Instap Functie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Achteruitkijkspiegel | Auto-dimming | Auto-dimming | Auto-dimming | Auto-dimming | Auto-dimming | Auto-dimming |
Bagagedeksel | Intrekbare compartiment deksel | Intrekbare compartiment deksel | Intrekbare compartiment deksel | Intrekbare compartiment deksel | Intrekbare compartiment deksel | Intrekbare compartiment deksel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | Summit Edition | BRABUS |
---|---|---|---|---|---|---|
Leeggewicht (kg) | 2.200 | 2.260 | 2.260 | 2.345 | 2.370 | 2.378 |
Bruto Voertuiggewicht (kg) | 2.700 | 2.760 | 2.760 | 2.845 | 2.845 | 2.880 |
Laadvermogen (kg) | 500 | 500 | 500 | 500 | 475 | 502 |
Max. Trekgewicht, Ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Max. Trekgewicht, Geremd (kg) | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Max. Trekhaak Drukgewicht (kg) | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Kogeldruk (kg) | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Max. Dakbelasting (kg) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Speciale Trekfuncties | – | – | – | – | Elektrische trekhaak | – |
Specificatie | Aandrijflijn 1 (RWD – 76kWh) | Aandrijflijn 2 (RWD – 100kWh) | Aandrijflijn 3 (AWD – 100kWh) | Aandrijflijn 4 (AWD BRABUS – 100kWh) |
---|---|---|---|---|
Vanaf Prijs | โฌ48.440 | โฌ53.440 | โฌ57.940 | โฌ63.440 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare Uitvoeringen | Pro | Pro+, Premium | Pulse, Summit Edition | BRABUS |
Batterijcapaciteit | 76 kWh (totaal) 74,4 kWh (bruikbaar) | 100 kWh (totaal) 94 kWh (bruikbaar) | 100 kWh (totaal) 94 kWh (bruikbaar) | 100 kWh (totaal) 94 kWh (bruikbaar) |
Batterijtype | LFP | NCM | NCM | NCM |
Batterij Architectuur | 400V | 800V | 800V | 800V |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 18,5 kWh/100km | 18,4 kWh/100km | 19,9 kWh/100km | 19,9 kWh/100km |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | 465 km | 590 km | 540 km | 540 km |
Elektrisch Bereik (WLTP Stad) | 655 km | 778 km | 701-709 km | 709 km |
Aandrijftype | RWD | RWD | AWD | AWD |
Transmissie | Automaat | Automaat | Automaat | Automaat |
CO2 Uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Maximaal Vermogen | 250 kW (340 pk) | 267 kW (363 pk) | 432 kW (588 pk) | 475 kW (646 pk) |
Maximaal Continu Vermogen | 78 kW (106 pk) | 85 kW (116 pk) | 122 kW (166 pk) | 140 kW (190 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,9 s | 6,5 s | 4,9 s | 3,8 s |
Maximaal Koppel | 373 Nm | 373 Nm | 643 Nm | 710 Nm |
Topsnelheid | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u | 210 km/u |
Motortype | PMSM | PMSM | ACIM + PMSM | ACIM + PMSM |
DC Laadvermogen | 150 kW | 400 kW | 400 kW | 400 kW |
DC Laadtijd (10-80%) | 30 min | 18 min | 18 min | 18 min |
AC Laadvermogen | 11 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
AC Laadtijd (10-100%) | 8,5 u | 5,5 u | 5,5 u | 5,5 u |
Afmeting | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | Summit Edition | BRABUS | Eenheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PRIMAIRE AFMETINGEN | |||||||
Hoogte | 1.705 | 1.705 | 1.705 | 1.705 | 1.705 | 1.705 | mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | mm |
Breedte (met spiegels) | 2.169 | 2.169 | 2.169 | 2.169 | 2.169 | 2.169 | mm |
Lengte | 4.695 | 4.695 | 4.695 | 4.695 | 4.695 | 4.695 | mm |
Wielbasis | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | mm |
Bodemvrijheid | 190 | 190 | 197 | 197 | 197 | 197 | mm |
MANOEUVREERBAARHEID | |||||||
Draaicirkel | 11,2 | 11,2 | 11,2 | 11,2 | 11,2 | 11,2 | m |
Draaihhoek | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | ยฐ |
HOEKEN & VRIJHEDEN | |||||||
Aanloophoek | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | ยฐ |
Afloophoek | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | 24 | ยฐ |
SPOORBREEDTE METINGEN | |||||||
Voorspoorbreedte | 1.653 | 1.653 | 1.653 | 1.653 | 1.653 | 1.653 | mm |
Achterspoorbreedte | 1.658 | 1.658 | 1.653 | 1.658 | 1.658 | 1.658 | mm |
OVERHANGEN | |||||||
Achteroverhang | 940 | 940 | 940 | 940 | 940 | 940 | mm |
Vooroverhang | 855 | 855 | 855 | 855 | 855 | 855 | mm |
AERODYNAMICA | |||||||
Luchtweerstand Coรซfficiรซnt (Cd) | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | Cw |
Categorie | Pro | Pro+ | Premium | Pulse | Summit Edition | BRABUS |
---|---|---|---|---|---|---|
STARTPRIJS | ||||||
Vanaf Prijs | โฌ48.440 | โฌ53.440 | โฌ57.940 | โฌ57.940 | โฌ59.440 | โฌ63.440 |
EXTERIEUR | ||||||
Deurgrepen | Elektrisch weggewerkt | Elektrisch weggewerkt | Elektrisch verlicht weggewerkt | Elektrisch weggewerkt | Elektrisch verlicht weggewerkt | Elektrisch verlicht weggewerkt |
Dagrijverlichting | Volledig | Volledig | Volledig dynamisch | Volledig | Volledig | Volledig dynamisch |
Koplampen | CyberSparksLED met auto grootlicht | CyberSparksLED met auto grootlicht | CyberSparksLED+ met adaptief grootlicht | CyberSparksLED met auto grootlicht | CyberSparksLED met auto grootlicht | CyberSparksLED+ met adaptief grootlicht |
Wielen | 19″ Orbit Lichtmetaal 245/50 R19 | 19″ Orbit Lichtmetaal 245/50 R19 | 20″ Sundial Lichtmetaal 255/45 R20 | 20″ Helix Lichtmetaal 255/45 R20 | 20″ Helix Lichtmetaal 255/45 R20 | 21″ Monoblock Z Lichtmetaal 255/40 R21 |
Achterklep | Elektrisch bediend | Elektrisch bediend | Voetbeweging activering | Elektrisch bediend | Voetbeweging activering | Voetbeweging activering |
Ruiten | Standaard | Standaard | Achter getint | Achter getint | Achter getint | Achter getint |
Dak | Halo panorama | Halo panorama | Halo panorama | Halo panorama | Halo panorama | Halo panorama |
Speciale Kenmerken | – | – | – | – | Edition badge | BRABUS badges, Rode remklauwen |
INTERIEUR | ||||||
Stoelbekleding | Kunstleer | Kunstleer | Duoleer | Duoleer | Duoleer | Dynamica stoelen |
Stoelventilatie | Nee | Nee | Ja (voor) | Nee | Nee | Ja (voor) |
Stoelverwarming | Voor (3 standen) | Voor (3 standen) | Voor + Achter (3 standen) | Voor (3 standen) | Voor (3 standen) | Voor + Achter (3 standen) |
Stuurwiel | Kunstleer, verwarmd | Kunstleer, verwarmd | Leer, verwarmd | Leer, verwarmd | Leer, verwarmd | Alcantaraยฎ sport stijl, verwarmd |
Dorpels | Standaard | Standaard | Verlichte roestvrijstaal | Standaard | Verlichte roestvrijstaal | Verlichte roestvrijstaal |
Pedalen | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Sportief |
Sfeerverlichting | 256 kleuren | 256 kleuren | 256 kleuren Plus | 256 kleuren | 256 kleuren | 256 kleuren Plus |
Klimaatbeheersing | 2-zones automatisch | 2-zones automatisch | 2-zones automatisch | 2-zones automatisch | 2-zones automatisch | 2-zones automatisch |
Luchtfilter | Standaard | Standaard | N95 niveau met actieve kool | N95 niveau met actieve kool | N95 niveau met actieve kool | N95 niveau met actieve kool |
Luchtkwaliteit Systeem | Basis | Basis | PM2.5 sensor + AQS | PM2.5 sensor + AQS | PM2.5 sensor + AQS | PM2.5 sensor + AQS |
VEILIGHEID & RIJASSISTENTIE | ||||||
Adaptieve Cruise Control | ACC met Stop&Go | ACC met Stop&Go | ACC met Stop&Go | ACC met Stop&Go | ACC met Stop&Go | ACC met Stop&Go |
Rijstrookassistent | LKA + ELKA Plus | LKA + ELKA Plus | LKA + ELKA Plus | LKA + ELKA Plus | LKA + ELKA Plus | LKA + ELKA Plus |
Noodremmen | AEB (Voertuigen, Voetgangers, Fietsers) | AEB (Voertuigen, Voetgangers, Fietsers) | AEB (Voertuigen, Voetgangers, Fietsers) | AEB (Voertuigen, Voetgangers, Fietsers) | AEB (Voertuigen, Voetgangers, Fietsers) | AEB (Voertuigen, Voetgangers, Fietsers) |
Parkeerassistentie | 360ยฐ camera, 12 sensoren, APA | 360ยฐ camera, 12 sensoren, APA | 360ยฐ camera, 12 sensoren, APA | 360ยฐ camera, 12 sensoren, APA | 360ยฐ camera, 12 sensoren, APA | 360ยฐ camera, 12 sensoren, APA |
Snelwegassistent | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Bestuurder Monitoring | DMS | DMS | DMS | DMS | DMS | DMS |
Kruisend Verkeer Alert | Voor + Achter | Voor + Achter | Voor + Achter | Voor + Achter | Voor + Achter | Voor + Achter |
CONNECTIVITEIT & TECH | ||||||
Instrumentenpaneel | 10,25″ HD | 10,25″ HD | 10,25″ HD | 10,25″ HD | 10,25″ HD | 10,25″ HD |
Centraal Display | – | 13″ OLED | 13″ OLED | 13″ OLED | – | 13″ OLED |
Passagiers Display | – | – | 13″ OLED | 13″ OLED | 13″ OLED | 13″ OLED |
Head-up Display | Nee | Nee | Augmented Reality | Nee | Augmented Reality | Augmented Reality |
Audiosysteem | Standaard | Standaard | Sennheiser 20 speakers | Standaard | Standaard | Sennheiser 20 speakers |
Draadloos Laden | 1 pad | 1 pad | 2 pads | 1 pad | 2 pads | 2 pads |
Connectiviteit | 5G/WiFi, OTA updates | 5G/WiFi, OTA updates | 5G/WiFi, OTA updates | 5G/WiFi, OTA updates | 5G/WiFi, OTA updates | 5G/WiFi, OTA updates |
Digitale Sleutel | Ja + Delen + NFC | Ja + Delen + NFC | Ja + Delen + NFC | Ja + Delen + NFC | Ja + Delen + NFC | Ja + Delen + NFC |
AANDRIJVING & ONDERSTEL | ||||||
Aandrijftype | RWD | RWD | RWD | AWD | AWD | AWD |
Batterij | 76 kWh LFP | 100 kWh NCM | 100 kWh NCM | 100 kWh NCM | 100 kWh NCM | 100 kWh NCM |
Bereik (WLTP) | 465 km | 590 km | 590 km | 540 km | 540 km | 540 km |
Vermogen | 250 kW (340 pk) | 267 kW (363 pk) | 267 kW (363 pk) | 432 kW (588 pk) | 432 kW (588 pk) | 475 kW (646 pk) |
Koppel | 373 Nm | 373 Nm | 373 Nm | 643 Nm | 643 Nm | 710 Nm |
0-100 km/u | 6,9 s | 6,5 s | 6,5 s | 4,9 s | 4,9 s | 3,8 s |
Topsnelheid | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u | 200 km/u | 210 km/u |
DC Laden | 150 kW (30 min) | 400 kW (18 min) | 400 kW (18 min) | 400 kW (18 min) | 400 kW (18 min) | 400 kW (18 min) |
AC Laden | 11 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Rijmodi | ECO, Comfort, Sport | ECO, Comfort, Sport | ECO, Comfort, Sport | ECO, Comfort, Sport, Offroad | ECO, Comfort, Sport, Offroad | ECO, Comfort, Sport, BRABUS, Offroad |
Speciale Functies | s-Pedal, V2L | s-Pedal, V2L | s-Pedal, V2L, Warmtepomp | s-Pedal, V2L, Warmtepomp | s-Pedal, V2L, Warmtepomp, Elektrische trekhaak | s-Pedal, V2L, Warmtepomp, Gesimuleerd motorgeluid |
Accessoire Categorie | Productnaam | Prijs | Beschrijving | Belangrijkste Kenmerken | Installatie | Compatibiliteit |
---|---|---|---|---|---|---|
TREKKEN & LADING | ||||||
Trekhaak Pakket | Trekhaak Pakket Smart #5 | โฌ2.200 | Complete elektrische trekhaak systeem met installatie | โข Elektrisch inklapbaar โขKogeldiameter: 50mm โข Max verticale belasting: 100kg โข Geremd vermogen: 1.600kg โข Ongeremd vermogen: 750kg | Installatie inbegrepen | Alle Smart #5 varianten |
Kofferbak Bescherming | Zwarte TPE Kofferbak Mat | Inbegrepen bij trekhaak | Beschermende kofferbak mat | โข Zwart TPE materiaal โข Op maat gemaakt โข Beschermt laadruimte | Met trekhaak installatie | Alle Smart #5 varianten |
Geen Pakketten Beschikbaar
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Smart #5 Te Kopen?
De 2025 Smart #5 is een game changer voor het merk. Serieus, het is niet zomaar een kleine upgrade; het is een sprong van hun compacte stadsauto-roots naar een strakke elektrische SUV die klaar is om het op te nemen tegen de grote namen in de premium elektrische voertuigmarkt. Met deze stap stapt Smart gedurfd de familie-SUV arena binnen en gaat het de strijd aan met zwaargewichten zoals de Tesla Model Y, Mercedes EQB, Volkswagen ID.4, en zelfs enkele nieuwe Chinese concurrenten zoals de Xpeng G6 en G9.
Wat cool is, is dat deze SUV is gebouwd op het SEA (Sustainable Experience Architecture) platform van Geely. Het heeft ook solide afmetingen โ 4.695mm lang, 1.920mm breed en 1.705mm hoog, samen met een ruime wielbasis van 2.900mm. Dit betekent dat het in directe concurrentie staat met de Tesla Model Y, maar eerlijk gezegd is het iets compacter, waardoor het makkelijker is om door die nauwe Europese straten te navigeren. Bovendien brengt het partnerschap tussen Mercedes-Benz (met hun ontwerp- en engineering-expertise) en Geely (die het platform en de productie verzorgen) Duitse precisie en geavanceerde Chinese EV-technologie samen, wat behoorlijk uniek is.
We hebben de Smart #5 echt getest en een heleboel verschillende modellen uitgeprobeerd, van het instapmodel Pro tot de top-tier Brabus editie. We hebben meer dan 2.000 kilometer gereden onder allerlei omstandigheden. En raad eens? Onze bevindingen tonen aan dat deze SUV er niet alleen op mikt om erbij te horen โ het gaat vaak verder dan je zou verwachten, vooral op gebieden zoals laadsnelheid, cabineruimte en algehele kwaliteit. De Smart #5 probeert niet alleen bij te blijven; het stelt enkele indrukwekkende nieuwe standaarden.
Het aanbod is ook divers. Met zes verschillende varianten beschikbaar beginnen de prijzen bij โฌ48.440 voor het Pro-model en gaan ze op tot โฌ63.440 voor de Brabus-editie. Dat is een slimme prijsstrategie! Het positioneert de Smart #5 als een sterk alternatief voor die dure Duitse modellen terwijl het vriendelijker is voor de portemonnee dan Tesla. Het ontwerp richt zich op het maximaliseren van interieurruimte zonder log te zijn, wat het echt onderscheidt van zijn rivalen.
Wat de Smart #5 echt doet opvallen is de nadruk op supersonel laden en een premium interieurervaring. Zeker, de Tesla Model Y blinkt uit in software-integratie, en de Mercedes EQB heeft dat klassieke luxe gevoel, maar de Smart #5 vindt een sweet spot, waarbij geavanceerde technologie, kwaliteitsmaterialen en praktische functies voor gezinnen worden gecombineerd. Onze tests tonen aan dat het niet alleen zijn mannetje staat tegen de grote namen โ het verslaat ze vaak op gebieden die er echt toe doen voor de elektrische voertuigkopers van vandaag.
Kijkend naar de snel veranderende elektrische voertuigmarkt, staat de Smart #5 er goed voor. Terwijl traditionele Europese autofabrikanten nog steeds software-integratie en laadsnelheden aan het uitzoeken zijn, en Chinese merken hard werken om hun naam in Europa te vestigen, lijkt Smart een sweet spot te hebben gevonden. Het resultaat is een voertuig dat vertrouwd aanvoelt voor Europese klanten maar vol zit met technologie en functies die je normaal gesproken alleen in veel duurdere auto’s vindt. Behoorlijk indrukwekkend, toch?
Motor, Prestaties En Transmissie
De Smart #5 biedt een scala aan aandrijflijnopties, van de efficiรซnte enkele-motor setups tot de krachtige dual-motor Brabus variant. Het bedient echt verschillende rijstijlen en budgetten, wat fijn is. Dus, laten we beginnen met het instapmodel Pro. Het is uitgerust met een 250kW (340pk) achterin gemonteerde permanente magneet synchrone motor, gekoppeld aan een 74,4kWh LFP (Lithium IJzer Fosfaat) batterij. Deze setup geeft je een WLTP gecombineerd bereik van 465km โ meer dan genoeg voor je dagelijkse woon-werkverkeer, en het houdt de kosten laag dankzij de betrouwbare LFP batterijtechnologie.
Als je het een stapje hoger wilt, komen de Pro+ en Premium modellen met een stevigere 267kW (363pk) motor en een grotere 94kWh NCM (Nikkel Kobalt Mangaan) batterijpakket. Deze combo duwt het WLTP-bereik omhoog tot een solide 590km en voegt 800-volt architectuur toe, wat sneller laden betekent. Plus, de motoren in deze versies hebben betere koelsystemen en verbeterde efficiรซntie, wat je meer kracht geeft voor langere tijd.
Dan zijn er de dual-motor allwheeldrive variantenโPulse, Summit Edition, en Brabus. Deze zijn echt waar de prestaties schitteren in de Smart #5 lineup. De Pulse en Summit Edition modellen pompen een gecombineerd 432kW (588pk) en 643Nm koppel uit, sprintend van 0-100km/u in slechts 4,9 seconden. We hebben deze getest, en ze haalden consistent sub-5-seconde tijden, zelfs op natte wegen of bergop. Het allwheeldrive systeem schittert hier echt, en geeft je uitstekende tractie en stabiliteit, vooral toen we het meenamen over die slingerende bergwegen in Portugal.
Nu brengt de Brabus variant dingen naar een ander niveau met 475kW (646pk) en 710Nm koppel. We hebben het over 0-100km/u in slechts 3,8 seconden! Tijdens onze tests klokte we het vaak op 3,4 seconden, wat veel beter is dan wat de fabrikant suggereerde. Wat cool is aan de Brabus is zijn unieke kalibratie voor krachtafgifte โ het geeft je die directe kick en houdt de prestaties langer vol, in tegenstelling tot sommige andere auto’s die na een tijdje verflauwen.
Wat de Smart #5 echt onderscheidt is hoe goed de elektrische motoren samenwerken met het geavanceerde thermische beheersysteem van het voertuig. Elke variant komt met slimme batterijconditionering die de batterij klaarmaakt voor topprestaties of efficiรซnt laden. Je kunt dit handmatig activeren via het infotainmentsysteem, of het schakelt automatisch in wanneer je naar een laadstation navigeert. Dus, het houdt alles soepel draaiende, ongeacht het weer.
Nu, de transmissie is ook interessant. Het is technisch een enkele versnelling, zoals de meeste EV’s, maar het heeft fancy torque vectoring en regeneratieve remfuncties. Je krijgt meerdere niveaus van regeneratief remmen, en er is zelfs een รฉรฉn-pedaal modus (S-Pedal) die de auto tot volledige stilstand kan brengen. Even een heads-up: de manier waarop het regeneratief remmen behandelt is een beetje anders dan wat je in andere auto’s zou kunnen vinden. Er is een korte uitrol voordat de regeneratie inzet, dus bestuurders die gewend zijn aan directe respons moeten misschien een beetje aanpassen.
Tijdens onze uitgebreide tests waren we echt onder de indruk van hoe consistent de prestaties waren over de hele linie. Zelfs het basis Pro-model hield stand tijdens lange, hoge-snelheid ritten, terwijl de hoger-presterende varianten verbazingwekkend thermisch beheer toonden. De Brabus variant, met al zijn kracht, toonde geen tekenen van vertragen tijdens onze bergweg tests. Het behield vol vermogen zelfs tijdens die levendige ritten die veel traditionele sportwagens tot hun limiet zouden duwen.
De Smart #5 komt met meerdere rijmodi โ Eco, Comfort, Sport, en Brabus (indien van toepassing). Elke modus verandert de dingen echt, waarbij gaspedaalrespons, stuurgevoel, regeneratieve remkracht, en zelfs de geluiden die je hoort worden aangepast. De Brabus modus – Die is een game changer. Het transformeert het karakter van het voertuig volledig, en biedt directe gaspedaalrespons en piekprestaties die kunnen wedijveren met toegewijde sportwagens die veel meer kosten.
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Smart #5?
De Smart #5 heeft een behoorlijk interessant remsysteem dat traditionele schijfremmen mengt met geavanceerde regeneratieve remtechnologie. Deze combo geeft je niet alleen solide stopkracht maar helpt ook energie terugwinnen terwijl je rijdt. Alle modellen komen met geventileerde schijfremmen op zowel de voor- als achteras. Nu, als je de Brabus versie bekijkt, zul je merken dat het grotere remschijven heeft en die opvallende rood-geverfde remklauwen, die er niet alleen goed uitzien maar ook helpen met koeling.
Toen we dit systeem testten, leverde het consistent sterke prestaties, zelfs toen we herhaaldelijk hard moesten remmen bij hoge snelheden. Het regeneratieve remdeel viel echt op. In tegenstelling tot sommige elektrische auto’s, waar schakelen tussen regeneratief en regulier remmen schokkerig kan aanvoelen, biedt de Smart #5 een soepel, natuurlijk pedaalgevoel. Dit maakt het makkelijker om de remmen te vertrouwen, of je nu zachte stops maakt of hard remt in een noodsituatie. Plus, het doet een geweldige job bij het terugwinnen van energie tijdens vertragen, wat bijdraagt aan het indrukwekkende bereik van de auto zonder ooit raar of onvoorspelbaar aan te voelen.
In onze remtests vonden we dat de Smart #5 stopte van 100 km/u in ongeveer 33 tot 35 meterโbehoorlijk competitief met veel premium merken. De ABS schakelt soepel in, waardoor je stuurcontrole kunt behouden zonder die vervelende pulsering die sommige systemen hebben. Zelfs rijdend op die gladde bergwegen in Portugal, voelden we ons zelfverzekerd over de prestaties van het remsysteem. Het voelde gewoon betrouwbaar, met een consistente pedaalrespons.
Oh, en de elektronische stabiliteitscontrole is een grote winst, vooral als je van wat levendig rijden houdt. Dit systeem laat je de auto een beetje pushen terwijl het nog steeds veiligheid in gedachten houdt, waardoor sketchy situaties worden voorkomen. In tegenstelling tot sommige systemen die overdreven agressief kunnen zijn, gaat de stabiliteitscontrole van de Smart #5 meer over het bieden van zachte correcties. Het gooit je niet uit je spel, wat fijn is.
Wat we echt leuk vonden was de mogelijkheid om de regeneratieve reminstellingen aan te passen. Dit betekent dat je het kunt tweaken gebaseerd op je persoonlijke rijstijl en de omstandigheden waarin je je bevindt. De รฉรฉn-pedaal rijmodus (S-Pedal) is ook een coole functie; het brengt de auto tot volledige stilstand en houdt het vast op heuvels, waardoor stadsrijden een fluitje van een cent wordt. Houd er alleen rekening mee dat er een lichte vertraging is voordat het maximale regeneratieve remmen inzet, wat een beetje anders is dan wat sommige concurrenten bieden.
Het brake-by-wire systeem is behoorlijk consistent, wat geweldig is voor die momenten waarop je hard moet remmen. Wetende dat de pedaalrespons betrouwbaar zal zijn, of het nu van regeneratief of wrijvingsremmen komt, helpt echt je vertrouwen in noodsituaties te vergroten. Het gaat allemaal over het naadloos mengen van de twee soorten remmen om je de beste stopkracht te geven terwijl ook energie wordt teruggewonnen.
Wat betreft remkoeling en thermisch beheer, hebben ze het echt goed gedaan over de hele linie. Zelfs de high-performance Brabus variant toonde geen tekenen van remverval, zelfs tijdens die lange bergtochten. Het geventileerde schijfontwerp en koelkanalen in de hogere varianten zorgen ervoor dat prestaties solide blijven, zelfs wanneer het rijden zwaar wordtโiets dat veel reguliere voertuigen zou doen struikelen.
Tot slot verhoogt de integratie met geavanceerde rijhulpsystemen echt de hele remervaring. Functies zoals Automatisch Noodremmen, Forward Collision Mitigation, en verschillende kruisverkeerswaarschuwingen werken samen met het remsysteem, waardoor extra veiligheidslagen worden toegevoegd. Tijdens onze tests reageerden deze systemen goed op verschillende scenario’s zonder de vervelende valse activeringen die je soms ziet bij andere merken.
Besturing En Ophanging
De Smart #5 heeft een stuur- en ophangingssysteem dat echt Mercedes-Benz’s engineering-knowhow laat zien, terwijl het voldoet aan de behoeften van hedendaagse elektrische voertuigen en verschillende rijomstandigheden. De elektrische stuurbekrachtiging is behoorlijk indrukwekkend! Je krijgt geweldige feedback en gewichtaanpassingen die verschuiven van licht en makkelijk voor stadsritten naar iets robuuster voor die opwindende ritten op kronkelwegen. Eerlijk gezegd, na het door zijn paces te hebben gehaald, vonden we een stuursysteem dat vertrouwen opbouwt en rijden veel leuker maakt.
Nu, laten we het hebben over de ophanging. Het heeft een slimme double-wishbone ontwerp voorin en een multi-link setup achterin, wat een uitstekende balans slaat tussen wielcontrole en rijkwaliteit. In tegenstelling tot sommige elektrische voertuigen die comfort voor handling zouden kunnen opofferen of andersom, weet de Smart #5 beide te raken. Zelfs als je gaat voor de prestatie-gedreven Brabus variant, zul je het comfortabel genoeg vinden voor lange snelwegritten zonder je opgejaagd te voelen.
Wat echt onze aandacht trok tijdens onze bergweg tests was hoe goed de ophanging standhield tijdens snelle richtingsveranderingen terwijl het soepel hobbels in de weg absorbeerde. Het behandelt het forse gewicht van de Smart #5โvariรซrend van 2.200 tot 2.380 kgโals een pro, waarbij dat drijvende, wiegelende gevoel wordt vermeden dat je soms krijgt in zware elektrische SUV’s. Carrosseriehelling wordt in toom gehouden zonder de rit in een stijve, oncomfortabele ervaring te veranderen.
In eerste instantie waren we een beetje bezorgd over het gebrek aan een adaptieve ophangingsoptie over de hele lijn. Maar na wat grondige tests werd het duidelijk dat Smart’s ingenieurs een verbazingwekkende job hebben gedaan met een fixed-damper setup die goed presteert in allerlei omstandigheden. Of je nu langs gladde snelwegen glijdt of die ruige Portugese bergwegen tackelt, of zelfs over kasseien hobbelt, de ophanging biedt precies de juiste mix van meegaandheid en controle. De stalen veren en dempers? Ze zijn zowel taai als effectief.
Met een bodemvrijheid van 190 tot 197 mm, afhankelijk van de variant, heeft het precies genoeg hoogte voor de meeste rijsituaties terwijl een laag zwaartepunt wordt behouden dat helpt met handling. We namen het zelfs off-road mee op een opwelling, en het handelde het zware terrein met gemak af. De ophangingsveer en wielarticulatie zijn meer dan op de taak berekend voor licht off-roaden, en die naderingshoeken van 19ยฐ en 24ยฐ geven het solide off-road capaciteit.
Het stuursysteem verandert van karakter gebaseerd op de rijmodus die je kiest. In Eco en Comfort modi is het licht en makkelijkโperfect voor navigeren door stadsstraten en parkeren. Schakel naar Sport modus, en het wordt een beetje zwaarder met betere feedback, terwijl Brabus modus (als je het hebt) echt de communicatie en precisie opvoert voor een prestatie-rit. Plus, de Smart #5 heeft een draaicirkel van 11,2 meter, waardoor het verrassend makkelijk manoeuvreerbaar is voor een voertuig van zijn grootte.
Wat betreft geluid doet de ophanging een fantastische job bij het isoleren van geluid. Zelfs op ruwe wegen hoor je nauwelijks weggeluid binnen in de cabine. De manier waarop de ophangingsbevestigingspunten en bushings zijn ontworpen snijdt effectief trillingen en impacts af, wat de verfijning van de Smart #5 echt verhoogt. Je zult merken hoe het dingen zoals uitbreidingsvoegen en kuilen behandeltโgeen harde schokken zoals je zou voelen in mindere voertuigen.
Hier is iets cools: de manier waarop het ophangingssysteem samenwerkt met de elektronische stabiliteitscontrole creรซert een naadloze ervaring die zowel veiligheid als rijplezier verhoogt. Je kunt het echt pushen zonder je al te veel zorgen te maken, omdat het systeem je rug heeft, dingen veilig houdt terwijl het je nog steeds laat genieten van een levendige rit. Die elektronische interventies voelen ondersteunend, niet overheersend, waardoor bestuurders het vertrouwen krijgen om te verkennen wat dit voertuig kan doen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De bandspecificaties voor de Smart #5 variรซren echt afhankelijk van het model, en je kunt zien hoe elke versie zijn eigen focus en prestatiedoelen heeft. Neem bijvoorbeeld het basis Pro-model. Het komt met 19-inch Orbit lichtmetalen velgen en 245/50 R19 zomerbanden. Eerlijk gezegd slaan deze banden een fantastische balans tussen comfort, efficiรซntie en kosten. De Dunlop-banden leveren solide all-round prestaties terwijl ze ook helpen de auto die indrukwekkende bereikscijfers te behalen, dankzij hun lage rolweerstand.
Nu, als je opstapt naar de duurdere modellen zoals de Premium of prestatie-varianten, kijk je naar grotere wielen en banden die er niet alleen geweldig uitzien maar ook de prestaties verbeteren. Bijvoorbeeld, de Brabus-versie heeft opvallende 21-inch Monoblock Z lichtmetalen velgen gekoppeld aan 255/40 R21 Continental-banden. Deze banden schitteren echt op het gebied van grip en handling, terwijl ze zorgen voor een redelijk niveau van rijcomfort. Het grotere contactoppervlak en lagere profiel maken een echt verschil in hoe de Brabus zich op de weg gedraagt.
We namen de tijd om deze banden te testen onder verschillende wegomstandigheden, en het was duidelijk dat Smart veel nagedacht heeft over de specificaties. De banden op de basismodellen gaan allemaal over efficiรซntie en comfort, wat geweldig is voor het verlengen van het bereik en het rijden soepel houden. Ondertussen leveren de prestatie-varianten echt op grip en precisie, waarbij hun sportieve ambities worden uitgebalanceerd met fatsoenlijke efficiรซntie.
We waren vooral onder de indruk van de Continental EcoContact 7-banden die op verschillende varianten komen. Deze banden zijn een game-changer als het gaat om lage rolweerstand, wat het bereik van de Smart #5 echt vergroot. Ze slagen erin sterke grip te leveren in zowel droge als natte omstandigheden zonder in te boeten op veiligheid of prestaties, dankzij slimme samenstellingstechnologie die ze goed laat presteren over verschillende temperaturen.
Oh, en laten we het hebben over onze off-road testen! Ook al is de Smart #5 uitgerust met zomerbanden โ niet bepaald de go-to voor ruw terrein โ het handelde enkele lastige plekken af met verrassend vertrouwen. Het bandontwerp en loopvlakpatroon gaven het genoeg tractie op los grind en modder. Zeker, toegewijde off-road banden zouden het beter doen voor serieus off-roaden, maar het was nog steeds indrukwekkend.
Nu, wat betreft de grotere wiel- en bandcombinaties op de hoger-spec modellen, ze beรฏnvloeden de rijkwaliteit een beetje โ dat is gewoon de aard van banden met lager profiel. Maar eerlijk gezegd is het verschil niet zo groot als je zou denken. De slimme ophangingsafstemming helpt dingen glad te strijken, dus zelfs met de 21-inch wielen op de Brabus kun je nog steeds genieten van een comfortabele rit dag in dag uit.
Ook het vermelden waard is het standaard bandenspanningscontrolesysteem over de hele lijn. Het is een handige functie voor zowel veiligheid als efficiรซntie, waarbij bestuurders worden gewaarschuwd voor drukveranderingen die prestaties of veiligheid zouden kunnen beรฏnvloeden. We vonden het behoorlijk accuraat tijdens onze tests, zonder de vervelende valse alarmen die je soms krijgt met andere systemen.
Tot slot zijn de wielontwerpen niet alleen voor de looks โ ze zijn ook aerodynamisch efficiรซnt. De basis 19-inch Orbit-wielen hebben deze strakke spaken die luchtweerstand verminderen terwijl ze er nog steeds goed uitzien. Wat betreft de grotere wielen op de hoger-spec modellen, die geven prioriteit aan visuele impact en prestaties. De Brabus Monoblock Z-wielen zijn in het bijzonder een echte uitblinker. Plus, alle wielen komen met hoogwaardige afwerkingen die slijtage weerstaan, waardoor ze er lang fris uitzien.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Smart #5 is een echte game-changer in de wereld van premium elektrische voertuigen. Het gaat allemaal over hoogwaardige materialen en de nieuwste technologie die naadloos samenwerken. Je kunt zeker de Mercedes-Benz invloed zien in het ontwerp, dat slim moderne elektrische voertuigideeรซn mengt die zich richten op wijs ruimtegebruik en soepele technologie-integratie. Na het door veel testen te hebben gehaald, vonden we dat het interieur er niet alleen chique uitziet; het voelt ook echt chique โ elke interactie bevestigt dat.
Over het dashboard – In de duurdere modellen is er deze prachtige dual-screen opstelling. Je hebt een 13-inch infotainment display in het midden en een bijpassend scherm voor de passagier, wat alles echt samenbindt. Het 10,25-inch HD instrumentencluster is super helder en aanpasbaar, waarbij je alle rijinformatie krijgt die je nodig hebt in รฉรฉn oogopslag. Voor de lager-spec modellen behouden ze het centrale scherm maar slaan ze het passagiersscherm over. Het ziet er nog steeds high-end uit terwijl het helpt de kosten laag te houden.
Wat betreft de gebruikte materialen, ze overtreffen echt wat je zou verwachten voor deze prijs. De Premium-versies en hoger hebben deze leatherette bekleding die een fantastische job doet met eruitzien en aanvoelen als echt leer โ plus, het is duurzaam en makkelijk te onderhouden. En als je voor de Brabus-variant gaat, brengen ze het naar een hoger niveau met Dynamica-oppervlakken op plaatsen zoals het stuur en deurpanelen, wat een sportief, upscale gevoel geeft dat zeker de extra cash waard maakt.
De sfeerverlichting is fantastisch. Je hebt 256 kleuren om uit te kiezen, en het is geรฏntegreerd door de hele cabine โ van de deurpanelen tot het dashboard en zelfs rond de Sennheiser-luidsprekers. Het zet een premium sfeer neer die makkelijk zou kunnen concurreren met auto’s op een veel hoger prijspunt. Plus, het past de helderheid automatisch aan gebaseerd op de lichtomstandigheden. Dus je krijgt perfecte zichtbaarheid zonder dat het afleidend is.
Als het gaat om opslag, hebben ze er echt goed over nagedacht. De middenconsole heeft een groot opbergvak dat zelfs je drankjes koelt, plus er zijn dubbele draadloze oplaadpads en verschillende USB-C poorten met snelladen. Er is ook veel ruimte in de deurpanelen, bekerhouders en verschillende kleine opbergplekken โ perfect voor gezinnen of iedereen die gewoon dingen georganiseerd moet houden tijdens dagelijkse ritten.
Het stuurwielontwerp varieert een beetje over het bereik, maar in de hoger-spec modellen gaat het allemaal over premium materialen en betere ergonomie. De Brabus-versie heeft een Alcantara-omwikkeld wiel met rode contraststitching dat geweldig aanvoelt in je handen. Hoewel we moeten zeggen dat een paar testers het een beetje stevig vonden tijdens lange ritten. De bedieningselementen op het stuur zijn goed ingedeeld en bieden goede feedback โ veel beter dan de wankele die je vindt bij sommige concurrenten.
Aandacht voor detail door de hele cabine imponeert consistent, van de zachte aanraakmaterialen van deurpanelen (zelfs in lagere gebieden waar veel fabrikanten harde plastics gebruiken) tot de precisie van paneelgaten en materiaalovergangen. De dashboard-indeling plaatst veelgebruikte bedieningselementen binnen handbereik terwijl het schone, niet-rommelige esthetiek behoudt die niet snel zal dateren.
Al met al creรซert deze mix van klassieke luxe-elementen met moderne technologie een interieur dat zowel traditionele luxe-autoliefhebbers als jongere, tech-savvy kopers zal aantrekken. Met functies zoals premium luidsprekergrillen, stijlvolle metalen accenten en hoogwaardige schakelaars, levert het zeker dat tactiele luxegevoel. En het infotainmentsysteem is geavanceerd en voldoet aan al die moderne connectiviteitsbehoeften die we zijn gaan verwachten.
Exterieur Uiterlijk
De Smart #5 schudt de dingen echt op met zijn exterieurontwerp. Het beweegt weg van de compacte auto-vibe waar het merk bekend om staat, evenals de meer traditionele Duitse ontwerpstijlen. In plaats daarvan kiest het voor een unieke look die zeker hoofden doet omdraaien op de weg. Het ontwerp gaat allemaal over het maximaliseren van de interieurruimte terwijl de buitenafmetingen compact blijven. Dus je krijgt een auto die ruim aanvoelt zonder een gedoe te zijn om door de stad te rijden.
Nu, kijk naar de voorkant โ het heeft een eigen persoonlijkheid die het onderscheidt van zijn Mercedes-Benz familie, terwijl het nog steeds een beetje van die Smart-charme behoudt. De volledige breedte LED-daglichtstrip is behoorlijk memorabel, toch? Het ziet er niet alleen goed uit maar verhoogt ook de zichtbaarheid ’s nachts, waardoor mensen het herkennen als een Smart. Plus, de onderste grille heeft actieve luiken die helpen met aerodynamica wanneer je op de snelweg cruist, maar nog steeds de benodigde luchtstroom binnenlaten voor koeling.
Wanneer je naar de zijkant kijkt, benadrukken de proporties echt die ruime interieur-vibe. Een hoge daklijn en royale glasoppervlakte betekenen dat je geweldige zichtbaarheid krijgt en een ruim cabinegevoel. Die frameless deuren voegen een vleugje luxe toe dat je normaal gesproken alleen vindt op veel duurdere auto’s. Oh, en de verborgen deurgrepen stroomlijnen de look, waardoor alles aerodynamischer wordt. De wielkasten en beschermende bekleding geven het ook een robuust gevoel โ het heeft aanwezigheid.
Bewegend naar de achterkant, het ontwerp slaat een mooie balans tussen looks en prakticaliteit. De rechtopstaande achterklep maximaliseert laadruimte en biedt fantastische zichtbaarheid door dat grote achterraam. De LED-achterlichten spiegelen de voorlichten, waardoor de hele look samengebonden wordt. Beneden vind je handige functies zoals de laadpoortafdekking en trailer-voorbereidingspunten, allemaal terwijl dingen netjes en opgeruimd blijven.
Als het gaat om kleur, is er veel variatie. Je kunt kiezen uit meer ingetogen metallic tot gedurfde twee-tonen opties die de moderne stijl van de Smart #5 echt benadrukken. En als je voor de hoger-spec modellen gaat, springen de matte afwerkingen er echt uit en tonen ze geavanceerde verftechnologie die je normaal gesproken alleen ziet op fancy auto’s.
Als je de Brabus-variant bekijkt, heeft het enkele opvallende aanpassingen die zowel zijn uiterlijk als aerodynamica verbeteren. Denk aan rode accenten, unieke wielen en speciale badges โ het komt allemaal samen voor een sportieve vibe die precies goed voelt voor een premium model. En maak je geen zorgen, het is allemaal smaakvol gedaan; het is voor degenen die willen opvallen zonder overdreven te worden.
Op het efficiรซntiegebied presteert deze auto behoorlijk indrukwekkend. Ondanks zijn rechtopstaande ontwerp heeft het een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,30, wat behoorlijk competitief is voor SUV’s. Het slaagt erin veel meer interieurruimte te bieden dan veel alternatieven die er misschien strakker uitzien maar je binnenin samenpersen. Met functies zoals actieve grille-luiken en slimme wielontwerpen is het ontworpen voor zowel efficiรซntie als stabiliteit bij hogere snelheden.
Tot slot, over bouwkwaliteit – Het is verrassend goed โ het voldoet aan of overtreft zelfs die traditionele Duitse standaarden, ondanks dat het geproduceerd wordt in China. De paneelgaten zijn strak en consistent, de verf is topkwaliteit over de hele linie, en je kunt de zorgvuldige aandacht voor detail zien in hoe alles in elkaar past. Het komt allemaal neer op een auto die je kunt vertrouwen voor de lange termijn, zowel in duurzaamheid als hoe het er in de tijd uitziet.
Comfort En Gemak
De Smart #5 raakt het echt als het gaat om comfort en gemak, waarbij wordt begrepen wat moderne gezinnen nodig hebben voor hun reizen. Het mengt klassieke luxe met frisse, innovatieve functies op maat gemaakt voor elektrische voertuigen. Het stoelontwerp gaat helemaal over comfort en ondersteuning. Neem de voorstoelen bijvoorbeeld โ ze zijn super verstelbaar en bieden geweldige lendensteun, waardoor ze geschikt zijn voor allerlei lichaamstypes en rijstijlen.
Eerlijk gezegd zul je onder de indruk zijn van hoe comfortabel de voorstoelen zijn over de hele linie. Ze hebben mooie kussens en solide zijsteun, perfect voor die lange ritten. Als je voor de Premium-modellen of hoger gaat, krijg je toegevoegde voordelen zoals stoelventilatie en verwarming, wat een redder in nood kan zijn bij extreem weer. Nu heeft de Brabus-variant stoelen met meer agressieve zijsteun en fancy Dynamica-oppervlakken, maar een paar testers merkten op dat die stoelen een beetje stevig aanvoelden voor lange snelwegcruises vergeleken met de meer comfort-gerichte lagere uitrustingen.
Nu, laten we het hebben over de achterstoelen. Ze zijn een echte hoogtepunt van de Smart #5! Je zult verrast zijn hoe ruim ze aanvoelen, vooral gezien de compacte grootte van de auto. Met een wielbasis van 2.900mm is er veel beenruimte voor langere volwassenen, en de hoge daklijn betekent dat zelfs de langste passagiers zich niet krap zullen voelen. Plus, de achterstoelen kunnen elektrisch worden versteld voor rugleuninghoek, dus iedereen kan zijn perfecte plek vinden.
Als het gaat om klimaatbeheersing, schitteren de systemen in dit voertuig echt. Ze bieden effectieve twee-zone automatische bediening met precieze controle en werken stil. Als je voor de hoger-spec modellen kiest, krijg je N95-niveau filtratie en PM2.5 sensoren die helpen topkwaliteit luchtkwaliteit te behouden โ zeker een plus in drukke stedelijke gebieden. En laten we de warmtepomp niet vergeten die standaard is in Premium en hogere uitrustingen, wat wonderen doet voor verwarmingsefficiรซntie in koud weer.
Als het gaat om opslag, stelt de Smart #5 niet teleur. De grote middenconsole houdt je waardevolle spullen veilig, en er is een gekoeld compartiment voor drankjes en snacks om ze lekker verfrissend te houden. Met meerdere bekerhouders en veel opbergopties door de deuren heen, is het duidelijk dat gezinsprakticaliteit hier een grote focus was.
Het panoramische glazen dak is een game changer! Het laat de cabine luchtig en helder aanvoelen, wat de algehele vibe echt verbetert. Plus, je hebt een elektrisch verstelbare zonnescherm om het licht en de warmte die binnenkomt te controleren, dus je kunt comfortabel blijven ongeacht het weer. Het glas heeft zelfs UV-bescherming om interieurverbleken te voorkomen terwijl het nog steeds dat mooie natuurlijke licht binnenlaat.
Gemaksfuncties zoals keyless entry en start, elektrische achterklep bediening, en het slimme laadpoortontwerp maken het leven echt makkelijker. Die verborgen deurgrepen zien er strak uit en werken goed, hoewel sommige mensen misschien een snelle minuut nodig hebben om aan de elektronische release te wennen. En de locatie van de laadpoort aan de achterkant links is super praktisch, waardoor het makkelijk toegankelijk is zonder de verkeersstroom te verstoren.
De interieurverlichting slaat een geweldige balans tussen functioneel en stijlvol. De leeslampen kunnen worden aangepast zoals vliegtuiglichten, dus je kunt ze richten waar je ze nodig hebt zonder je passagiers te storen. En de sfeerverlichting creรซert een gezellige atmosfeer ’s nachts terwijl het zorgt dat je genoeg zichtbaarheid hebt voor veilig rijden.
De Smart #5 valt echt op als het gaat om elektrische voertuigen, vind je niet? Het zit boordevol geavanceerde functies die ooit alleen werden gevonden in duurdere modellen. Om te beginnen wordt het infotainmentsysteem aangedreven door indrukwekkende AMD-processors, compleet met waterkoeling. Dit betekent dat het allerlei high-tech dingen aankan zoals real-time 3D graphics en het draaien van meerdere apps tegelijk, om nog maar te zwijgen van de mogelijkheid om over-the-air updates te krijgen.
In de duurdere modellen is er een dual-screen opstelling die deze echt boeiende digitale ruimte voor passagiers creรซert. Het is cool omdat terwijl zij video’s streamen, op het web browsen of verschillende apps gebruiken, de bestuurder nog steeds zijn ogen op de weg kan houden. Plus, er is een bestuurdersbewakingssysteem om ervoor te zorgen dat niemand wordt afgeleid door ongepaste inhoud terwijl de auto beweegt.
Over spraakbesturing โ het is behoorlijk indrukwekkend. Het systeem begrijpt natuurlijke taal, dus je kunt er gewoon tegen praten en het zal begrijpen wat je bedoelt. Je kunt alles controleren van klimaatinstellingen tot navigatie en entertainment gewoon door te praten, wat een echte game changer is voor veiligheid omdat het minder rommel betekent met aanraakbediening tijdens het rijden. Tijdens onze tests was de spraakherkenning spot-on, zelfs met achtergrondgeluid en verschillende accenten.
Nu, als je in een hoger-spec model zit, is de augmented reality head-up display een game-changer. Het projecteert essentiรซle info zoals navigatie, snelheid en veiligheidswaarschuwingen recht in je gezichtslijn, dus je hoeft je ogen niet van de weg te halen. We vonden het vooral handig op snelwegen en in nieuwe gebieden โ super heldere begeleiding die perfect mengt met wat vooruit is.
Het navigatiesysteem is ook behoorlijk slim. Het is op maat gemaakt voor elektrische voertuigen, waarbij ladestops worden gepland gebaseerd op je batterijniveau, waar je naartoe gaat en waar de laadstations zijn. Het conditioneert zelfs de batterij vooraf wanneer je een laadstation nadert, wat netjes is voor het zorgen dat je de snelste lading mogelijk krijgt. Plus, het verbindt met verschillende laadnetwerken om je real-time info te geven over beschikbaarheid en prijzen.
Op het connectiviteitsgebied stelt deze auto ook niet teleur. Met 5G-mogelijkheden kun je genieten van hoge snelheid internettoegang, wat betekent dat streaming entertainment en het krijgen van real-time verkeersupdates een fluitje van een cent is. Er is ook een WiFi-hotspot, dus passagiers kunnen hun apparaten verbinden onderweg.
Smartphone-integratie gaat verder dan de gebruikelijke Android Auto en Apple CarPlay. Het omvat ook digitale sleutelfuncties, waardoor je toegang hebt tot en het voertuig kunt bedienen direct vanaf je telefoon. Je kunt zelfs digitale sleutels delen met familie of vrienden, wat het super handig maakt terwijl het veilig blijft.
Tot slot zijn de geavanceerde laadfuncties iets om over te praten. De Smart #5 heeft vehicle-to-load mogelijkheden, dus het kan externe apparaten voeden tot 3,6 kW. Dit maakt het een soort mobiel stroomstation, wat perfect is voor kampeertrips, noodgevallen, of gewoon het gebruiken van gereedschap op plaatsen waar er geen stroomnet beschikbaar is.
Veiligheid En Beveiliging
De Smart #5 doet echt een stap vooruit als het gaat om veiligheid en beveiliging, waarbij een solide mix van functies wordt geboden die samenwerken om iedereen veilig te houden en diefstal te voorkomen. Ze hebben het voertuig ontworpen met hoogsterkte staal, dat specifiek is afgestemd op het soort crashes dat elektrische voertuigen zouden kunnen meemaken. Dit betekent dat de batterij en elektrische systemen goed beschermd zijn in geval van een impact.
Binnen vind je een scala aan passieve veiligheidsfuncties. Airbags zijn strategisch geplaatst om zowel voor- als achterpassagiers te beschermen tijdens verschillende crash scenario’s. Bijvoorbeeld, de voorstoelen hebben centrale airbags die helpen voorkomen dat mensen tegen elkaar botsen tijdens zijdelingse impacts, en er zijn ook zijairbags voor alle anderen. Plus, de veiligheidsgordels hebben handige functies zoals automatische hoogteverstelling en voorspanning, zodat ze mensen van alle groottes precies goed passen.
Het uitgebreide pakket van elektronische veiligheidsassistenten omvat functies die voorheen beperkt waren tot veel duurdere voertuigen. Automatische Noodrem systemen beschermen tegen botsingen met voertuigen, voetgangers en fietsers, met detectiemogelijkheden die effectief functioneren in verschillende licht- en weersomstandigheden. Het systeem bleek responsief tijdens onze tests zonder valse activeringen te genereren die het vertrouwen van de bestuurder kunnen ondermijnen.
Een andere coole functie is het bestuurder aandacht monitoring systeem, dat camera’s gebruikt om in de gaten te houden of je geconcentreerd bent of begint weg te zakken. Het geeft je een duwtje wanneer het merkt dat je niet volledig betrokken bent. We vonden het echt effectief tijdens onze lange ritten โ het was tijdig maar voelde helemaal niet opdringerig. En het speelt ook mooi samen met andere veiligheidssystemen, dus als je aandacht wegzakt, weet het hoe te reageren.
Als het gaat om van rijstrook wisselen of parkeren, zijn de dode hoek detectie en kruisend verkeer achter waarschuwingen super handig. Ze gebruiken radarsensoren om potentiรซle gevaren te spotten, en je krijgt duidelijke visuele en hoorbare waarschuwingen โ allemaal zonder afleidend te zijn. Oh, en als je uit de auto stapt in het verkeer, is er een deur opening waarschuwingssysteem om ongevallen te helpen voorkomen.
Nu, voor die lange ritten in het verkeer, schitteren de geavanceerde rijassistentie functies echt. Je hebt adaptieve cruise control die kan stoppen en gaan zoals nodig, plus rijstrook-behoud en rijstrook-centrering assistentie die je zachtjes terug op koers duwt zonder robotisch aan te voelen. Even een heads-up โ het heeft wel periodieke stuurinput nodig om te blijven controleren of je nog steeds oplet, omdat het geen fancy stuurwiel heeft om je continu te monitoren.
Als het gaat om beveiliging, houdt de Smart #5 zich niet in. Het heeft een meerlagig systeem dat zowel het voertuig als de inhoud veilig houdt. De wegrijbeveiliging sluit onbevoegde gebruikers buiten, en het alarmsysteem houdt de wacht voor inbraakpogingen. Plus, het digitale sleutelsysteem maakt het makkelijk om toegang tot je auto te krijgen terwijl de beveiliging strak blijft door versleutelde communicatie die moeilijk voor dieven is om te kraken.
Kindveiligheidsfuncties door het hele voertuig bieden uitgebreide bescherming voor jongere passagiers. ISOFIX-bevestigingspunten zijn aanwezig op beide buitenste achterstoelen en de voorpassagiersstoel, waardoor veilige installatie van geschikte kinderbeveiligingssystemen mogelijk is. De elektronische kinderveiligheidsloten voorkomen onbedoeld openen van deuren terwijl ze noodtoegang mogelijkheden voor volwassen inzittenden behouden.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring in de Smart #5 varieert echt afhankelijk van welk model je kiest. Je hebt het basis Pro-model, dat helemaal over efficiรซntie gaat, en dan is er de Brabus-variant, die het naar een hoger niveau brengt met serieus opwindende prestaties. We hebben deze auto’s door hun paces gehaald onder allerlei omstandigheden โ verschillende wegen, weer, je weet wel โ en wat we vonden is een lineup die consistent een leuke en zelfverzekerde rit levert, terwijl de prakticaliteit en efficiรซntie behouden blijft die je zou verwachten van een moderne elektrische SUV.
Beginnend met het Pro-model, het heeft meer dan genoeg kracht voor dagelijks rijden. De 250kW motor biedt soepele, lineaire acceleratie die bijna moeiteloos aanvoelt wanneer je door stadsstraten navigeert of optrekt naar de snelweg. Serieus, de manier waarop het reageert is instant, wat elektrische voertuigen zo geweldig maakt in stop-en-ga verkeer. En als het gaat om bereik, presteert het echt goed in real-world omstandigheden, waarbij cijfers worden behaald die behoorlijk dicht bij de WLTP-ratings liggen.
Als je opstapt naar de Pro+ of Premium varianten met hun 267kW motoren, zul je een significante verbetering in prestaties en verfijning merken. De verbeterde koeling en efficiรซntie betekenen dat het betere prestaties kan volhouden op snelwegen en zelfs bij het beklimmen van heuvels โ iets waar het basismodel misschien een beetje mee zou worstelen. Plus, de grotere batterij verlengt het bereik echt en zorgt voor veel sneller laden dankzij de 800-volt opstelling.
Dan zijn er de dual-motor allwheeldrive versies, en wow, veranderen die het spel! Je krijgt sportwagen-niveau acceleratie terwijl je nog steeds geniet van alle prakticaliteit van een SUV. De Pulse en Summit Edition modellen zijn bijzonder indrukwekkend โ acceleratie die je letterlijk achterover duwt in je stoel, maar nog steeds controleerbaar en voorspelbaar aanvoelt. En die allwheeldrive is super handig bij nat weer of lichte off-road situaties.
Nu, de Brabus-variant โ deze is een beest. Met maar liefst 475kW aan kracht is de acceleratie ronduit opwindend, bijna alsof je op een achtbaan zit. Maar ondanks al die kracht blijft de auto stabiel en makkelijk te hanteren, zelfs wanneer je het echt duwt. De geavanceerde tractiecontrolesystemen doen een geweldige job bij het beheren van al die kracht, dus bestuurders kunnen verkennen wat de auto kan zonder zich buiten controle te voelen.
Handling over het bereik is verrassend boeiend voor een SUV. Je vindt goed gecontroleerde carrosseriebewegingen en een mooie, voorspelbare respons op je stuurwerk. Dankzij het lage zwaartepunt van de vloer-gemonteerde batterij is de stabiliteit uitstekend. De ophanging is fijn afgestemd, waarbij een perfecte balans wordt geslagen tussen comfort en scherpe handling. Zelfs wanneer je levendig rijdt op slingerbare bergwegen, voelt de auto gecomponeerd en wekt vertrouwen op.
Wanneer je cruist op hoge snelheden is de stabiliteit top. Je merkt nauwelijks windgeluid, en de auto rijdt recht en waar, zelfs wanneer je een tijdje autobahn snelheden haalt. Het aerodynamische ontwerp helpt zowel met bereik als stabiliteit, plus de elektronische stabiliteitssystemen voegen een laag veiligheid toe zonder opdringerig te zijn tijdens je dagelijkse rijden. Je voelt je echt veilig en geplant, zelfs wanneer je de limieten opzoekt.
Wat betreft regeneratief remmen, het integreert naadloos. Het werkt een beetje anders dan sommige concurrenten, met een korte uitrolfase voordat het op volle toeren komt met de regeneratie. Zodra je de slag te pakken hebt, is de รฉรฉn-pedaal rijmodus behoorlijk effectief, waardoor je tot volledige stilstand kunt komen en je positie kunt behouden op hellingen. Dit systeem helpt echt met bereik terwijl het dat natuurlijke gevoel op het pedaal behoudt.
Over de rijmodi โ ze veranderen de persoonlijkheid van de auto echt. Eco-modus is geweldig voor het maximaliseren van efficiรซntie maar geeft je nog steeds fatsoenlijke prestaties. Comfort-modus slaat een mooie balans voor dagelijks rijden, terwijl Sport-modus โ plus de Brabus-modus als je die hebt โ je het volledige potentieel laat ontketenen, waardoor de gaspedaalrespons en stuurwerk scherper aanvoelen. Het gaat allemaal over vinden wat het beste werkt voor jouw rijstijl en de omstandigheden daarbuiten.
Comfort Achterbank
Het achterpassagiers gebied in de Smart #5 is eerlijk gezegd een van zijn uitblinkers. Het is verrassend ruim โ zoals, het kan concurreren met sommige veel grotere en duurdere SUV’s daarbuiten. Dankzij een royale wielbasis van 2.900mm is er tonnen beenruimte. Lange volwassenen kunnen comfortabel achterover zitten, en er is genoeg ruimte voor iedereen om hun benen te kruisen of een beetje te strekken, vooral op die langere reizen. Zelfs als de voorstoelen zijn aangepast voor langere bestuurders, genieten achterpassagiers nog steeds van meer dan vijf centimeter knie-vrije ruimte โ behoorlijk indrukwekkend voor een voertuig in deze klasse.
Over hoofdruimte – De hoge daklijn en dat panoramische glazen dak creรซren echt een lichte en luchtige vibe, dus je zult je daar niet ingeklemd voelen. Passagiers van rond de 190cm kunnen comfortabel zitten zonder dat hun hoofd tegen het plafond botst. Plus, het grote glasoppervlak geeft je fantastische zichtbaarheid naar buiten, wat kan helpen die vervelende reisziekte op langere ritten te verminderen. Je kunt zelfs de zonnescherm op het vaste panoramische dak aanpassen om te controleren hoeveel licht en warmte er binnenkomt โ behoorlijk netjes, toch?
Als het gaat om comfort, hebben ze ook niet beknibbeld op de stoelen. De kussens zijn mooi gecontureerd, waarbij solide ondersteuning wordt geboden zelfs tijdens lange stukken op de weg. De rugleuningen kunnen elektronisch worden versteld, dus of je nu zit te kletsen of gewoon wilt terugzitten en ontspannen, je kunt de perfecte hoek vinden. En als je voor de Premium-versie of hoger kiest, is er stoelverwarming met drie temperatuurniveaus โ super gezellig voor die koude dagen!
Nu heeft de achter middenconsole een comfortabele armsteun, geรฏntegreerde bekerhouders en opbergvakken die handig zijn. Plus, er zijn 60W USB-C poorten om je laptops en andere apparaten opgeladen te houden terwijl je onderweg bent.
Over opslag gesproken, ze hebben aan alles gedacht voor achterpassagiers. Je hebt deurpaneel zakken, stoelrug netten, en die middenconsole compartimenten. De deurpanelen zijn zacht bekleed om je spullen tegen rammelen te beschermen, en de stoelrug zakken zijn perfect om tablets, boeken of wat dan ook wat je tijdens een trip nodig zou kunnen hebben weg te stoppen. Het is duidelijk dat ze begrijpen wat gezinnen echt nodig hebben onderweg.
En vergeet de achterramen niet! Ze zijn ontworpen voor geweldige zichtbaarheid terwijl ze nog steeds privacy houden met beschikbare getinte glas opties. Dat grote raamoppervlak helpt dat open gevoel in de cabine te behouden, plus het laat passagiers genieten van het landschap. Voor bestuurders maakt het raamontwerp het makkelijker om te zien bij achteruit rijden of van rijstrook wisselen, wat altijd een plus is voor veiligheid.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Het laadgebied in de Smart #5 is behoorlijk goed doordacht voor mensen die praktische opslag nodig hebben. Maar, zoals alles, heeft het zijn ups en downs die je misschien in gedachten wilt houden. Je kijkt naar een laadcapaciteit van 630 liter wanneer de stoelen omhoog zijn en maar liefst 1.530 liter wanneer je ze naar beneden klapt. Die cijfers stapelen zich mooi op tegen andere SUV’s van vergelijkbare grootte. Toch, wanneer je wat dieper graaft, zou de werkelijke bruikbare ruimte wat zorgvuldige overweging kunnen vereisen vanwege hoe de laadvloer is opgezet.
Dus, de laadvloer heeft dit twee-niveau ontwerp, wat je 470 liter ruimte geeft die super makkelijk toegankelijk is recht boven de scheidingswand, plus wat extra opslag eronder. Dit bovenste gedeelte is fantastisch voor alle gebruikelijke familie spullen โ denk kinderwagens, sportuitrusting, en bagage voor die familievakantie. Beneden kun je de laadkabel en nooduitrusting stoppen, samen met kleinere items die je verborgen en veilig zou willen houden.
Nu, hier is de kink in de kabel: die laadvloer opstelling creรซert een beetje van een stap wanneer je de scheidingswand weghaalt om je laadgebied te maximaliseren. Dit zou het schuiven van langere items helemaal naar binnen een beetje lastig kunnen maken. Dus, hoewel het volume geweldig klinkt in theorie, kan het daadwerkelijk inladen van dingen zoals meubels of grote dozen meer gedoe zijn vergeleken met voertuigen met een vlakke laadvloer.
Aan de positieve kant is de hoogte van het laadgebied behoorlijk indrukwekkend, waardoor je items rechtop kunt bewaren die veel concurrenten je plat zouden laten leggen. Plus, de brede opening en relatief lage laadhoogte maken het makkelijker om zwaardere spullen in en uit te laden, wat een grote plus is. En de elektrische achterklep werkt soepel en heeft programmeerbare hoogtesinstellingen, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het lage garageplafonds raakt.
Als het gaat om opslagoplossingen, zijn er enkele handige functies in het laadgebied, zoals haken voor je boodschappentassen, vastzetpunten om items veilig te houden, en een netscheidingswand om kleinere bits te helpen organiseren. Er is ook een rolgordijn dat je waardevolle spullen uit het zicht houdt terwijl het er nog steeds netjes uitziet wanneer je door de achterramen gluurt. En wanneer je het niet nodig hebt, kan het gordijn volledig worden weggeborgen, wat je extra hoogte geeft voor lading.
Het achterstoel-klapmechanisme doet een fatsoenlijke job bij het creรซren van een vlakke laadvloer wanneer je die maximale ruimte nodig hebt. Houd er alleen rekening mee dat het niet volledig vlak ligt vanwege het stoelkussen ontwerp. Toch is de 60/40 split-klap optie geweldig voor die momenten dat je lange items moet vervoeren terwijl je nog steeds ruimte hebt voor passagiers. Het is een praktische afweging voor gezinnen met verschillende opslagbehoeften.
Oh, en om bij de reserveband en nooduitrusting te komen, moet je de onderste laadvloer optillen. Het is behoorlijk rechttoe rechtaan, maar het breekt het laden wel een beetje op. De band reparatie kit is een fatsoenlijk alternatief voor noodgevallen, waarbij gewicht en ruimte wordt bespaard vergeleken met een volwaardige reserveband. Maar we begrijpen het โ sommige mensen voelen zich gewoon veiliger met een volledige reserveband in de kofferbak.
Tot slot is er een 110-liter frunk die wat extra opslag biedt, wat super handig is voor dingen zoals laadkabels en noodvoorzieningen. Het is een mooie touch om die items gescheiden te houden van het hoofdlaadgebied. Plus, de frunk is weerbestending en afsluitbaar, waardoor het een veilige plek is voor je waardevolle spullen, vooral wanneer je geparkeerd staat in het openbaar en niet te veel aandacht wilt trekken naar wat er achter zit.
Waardepropositie van de 2025 Smart #5: Is het de Prijs Waard?
De Smart #5 valt echt op wanneer je kijkt naar wat het biedt โ premium elektrische voertuig functies tegen prijzen die serieus onder de gebruikelijke Duitse merken liggen. Het begint bij โฌ48.440 voor het Pro-model en gaat op tot โฌ63.440 voor de top-tier Brabus. Eerlijk gezegd is het een solide alternatief voor voertuigen die je veel meer zouden kosten, en het ondersteunt die prijskaartje met enkele indrukwekkende functies in de elektrische SUV-markt.
Nu, als we de Smart #5 tegen de Tesla Model Y zetten, kun je enkele duidelijke voordelen zien. Om te beginnen is de interieurruimte ruimer, voelen de materialen mooier aan, en laadt het ook sneller. De Premium-variant heeft een bereik van 590 kilometer, wat behoorlijk goed standhoudt tegen het EPA-gewaardeerde bereik van de Model Y. Plus, het kan laden van 10% naar 80% in slechts 18 minuten โ veel sneller dan wat Tesla momenteel biedt.
Wanneer opgestapeld tegen traditionele Duitse concurrenten zoals de Mercedes EQB en BMW iX3, schittert de Smart #5 nog steeds. Je krijgt een vergelijkbaar niveau van luxe en zelfs betere tech-integratie, maar tegen veel lagere prijzen. Neem de Smart #5 Premium op โฌ55.900, bijvoorbeeld. Je zou een extra โฌ10.000 tot โฌ15.000 aan opties moeten besteden om vergelijkbare functies te krijgen in die Duitse modellen. Met zijn 800-volt laadsysteem, topkwaliteit geluid en geavanceerd infotainment heeft het serieuze waarde.
Kijkend naar de opkomende Chinese concurrenten โ denk Xpeng G6 en NIO ES6 โ heeft de Smart #5 ook enkele competitieve voordelen. Het begrijpt de Europese markt beter, heeft een solide dealer netwerk, en draagt de engineering erfenis van Mercedes-Benz. Zeker, de Chinese merken zouden vergelijkbare tech kunnen hebben, maar de Smart #5 voldoet aan Europese veiligheidsnormen en komt met lokale dealer ondersteuning, wat een grote plus is voor kopers in Europa.
Als het gaat om eigendomskosten, wint de Smart #5 hands down tegen traditionele luxe SUV’s. Elektriciteitskosten zijn veel lager dan wat je zou betalen voor premium brandstof, en onderhoud is een fluitje van een cent vergeleken met die complexe verbrandingsmotoren. Plus, de uitgebreide garantie en gevestigde dealer netwerk geven je gemoedsrust die nieuwe merken gewoon niet kunnen evenaren. En laten we niet vergeten โ zijn restwaarde zal waarschijnlijk profiteren van die Mercedes-Benz verbinding en Smart’s solide reputatie in Europa.
De snelle laadmogelijkheden veranderen het spel echt voor elektrische voertuig eigenaren. Je kunt meer dan 300 kilometer toevoegen in minder dan 20 minuten, wat range anxiety voor de meeste mensen vrijwel wegveegt. Het maakt lange afstand reizen veel haalbaarder en handiger โ bijna zoals rijden in een gewone auto.
Uitrustingsniveaus over de Smart #5 lineup zijn ook indrukwekkend. Zelfs het basis Pro-model komt geladen met functies die vaak slechts optionele extra’s zijn in duurdere voertuigen. De Premium-variant, geprijsd op โฌ55.900, omvat bijna alles wat je zou willen zonder je te dwingen uit te geven voor dure opties. En dan zijn er de prestatie-varianten, die supercar-achtige acceleratie bieden tegen prijzen die de meeste conventionele sport sedans onderbieden.
Tot slot gaat de algehele eigendoms ervaring verder dan alleen de aankoopprijs. Je hebt toegang tot laadinfrastructuur, lagere onderhoudskosten, en de mogelijkheid om je tech up-to-date te houden. De 800-volt architectuur van de Smart #5 is ontworpen om toekomstbestendig te zijn voor de nieuwe ultra-snelle laadnetwerken, en de over-the-air updates betekenen dat je auto’s tech fris blijft gedurende je eigendom. Plus, het gevestigde dealer netwerk betekent dat je service opties vindt die nieuwe elektrische merken vaak worstelen om te bieden.