2025 Renault Arkana Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 |
---|---|
Motortype | Benzine Hybride, 1598 cc, 4 cilinders |
Versnellingsbak | 8-traps |
Aandrijving | Voorwielaandrijving (FWD) |
Transmissie | Automatisch |
Maximaal vermogen | 105 kW (143 pk) |
Maximaal koppel | – |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 |
---|---|
Brandstoftype | Benzine |
Brandstoftankcapaciteit | 50 liter |
Emissienorm naleving | Euro6DFull |
Topsnelheid | 172 km/u |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Functie | Evolution | Techno | Esprit Alpine |
---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte Volume | 480 liter (VDA) / 492 liter (ISO) | 480 liter (VDA) / 492 liter (ISO) | 480 liter (VDA) / 492 liter (ISO) |
Achterstoelen verdeling | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Voorstoelen verstelling | Lengte- en hoekverstelbaar | Lengte- en hoekverstelbaar | Lengte- en hoekverstelbaar |
Hoogte verstelbare stoelen | Bestuurderstoel | Beide voorstoelen | Beide voorstoelen |
Stoelverwarming voor | Optioneel (pack solid) | Optioneel (pack solid) | Standaard |
Bekleding | ‘Noir Titane’ antraciet stof | TEP/stof ‘Riviรจra’ antraciet | Ecotep/Alcantaraยฎ ‘Sankt Moritz’ |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel (pack solid) | Optioneel (pack solid) | Standaard |
Omgevingsverlichting | – | Standaard (in voordeuren) | Standaard (in voordeuren) |
Glazen schuif-/kanteldak | – | Optioneel | Optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Evolution/ Techno/ Esprit Alpine |
---|---|
Leeggewicht (kg) | 1510 |
Maximaal toegestaan gewicht (kg) | 1961 |
Max. trekgewicht ongeremd (kg) | 750 |
Max. trekgewicht geremd (kg) | 760 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 |
Specificatie | Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 |
---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ35.190 (Evolution uitvoering) |
Brandstoftype | Benzine-Elektrische Hybride |
Beschikbare uitvoeringen | Evolution, Techno, Esprit Alpine |
Aandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | 8-traps automaat |
CO2-uitstoot | 105-108 g/km (varieert per uitvoering) |
Accucapaciteit (bruto) | 1,2 kWh |
Maximaal vermogen | 105 kW (143 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 10,8 seconden |
Maximaal koppel | Niet gespecificeerd |
Topsnelheid | 172 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1576 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1821 mm |
Breedte (met spiegels) | 2034 mm |
Lengte | 4568 mm |
Wielbasis | 2720 mm |
Kenmerk | Evolution | Techno | Esprit Alpine |
---|---|---|---|
Startprijs | โฌ35.190 | โฌ36.790 | โฌ39.790 |
Exterieur | |||
Wielen | 17″ ‘Bahamas Diamantรฉe’ lichtmetalen velgen | 18″ ‘Silverstone’ lichtmetalen velgen | 19″ ‘Quercy’ lichtmetalen velgen |
Koplampen | LED Pure Vision | Performance LED Pure Vision | Performance LED Pure Vision |
Dagrijverlichting | C-vormige LED | C-vormige LED | C-vormige LED |
Voorbumper | Standaard | Met F1-blade in carrosseriekleur | Met F1-blade in mat grijs |
Achterbumper | Standaard | Standaard | Zwart onderste deel met grijze afwerking |
Privacy glas | Optioneel (lounge pakket) | Standaard | Standaard |
Exterieur chroomelementen | Grille met chroomelementen | Extra chroom op raamomlijsting en zijstrips | Extra chroom op raamomlijsting en zijstrips |
Dakkleur | Carrosseriekleur | Optioneel two-tone (Noir Mรฉtal dak) | Optioneel two-tone (Noir Mรฉtal dak) |
Buitenspiegels | In carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar | In carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar | In carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar |
Interieur | |||
Bekleding | ‘Noir Titane’ antraciet stof | TEP/stof ‘Riviรจra’ antraciet | Ecotep/Alcantaraยฎ ‘Sankt Moritz’ |
Dashboard display | 7″ TFT kleurenscherm | 10″ TFT kleurenscherm | 10″ TFT kleurenscherm |
Multimediasysteem | 7″ touchscreen EASY LINK | 9.3″ touchscreen EASY LINK | 9.3″ touchscreen EASY LINK |
Navigatie | Standaard | Standaard met Tom Tomยฎ LIVE | Standaard met Tom Tomยฎ LIVE |
Sfeerverlichting | – | Sfeerverlichting voordeuren | Sfeerverlichting voordeuren |
Stuurwiel | TEP lederen bekleding | TEP lederen bekleding | Ecotep-bekleed sportstuurwiel |
Achterarmsteun | – | Met bekerhouder | Met bekerhouder |
Draadloze smartphone-oplader | – | Standaard | Standaard |
Veiligheid en Rijhulpsystemen | |||
Adaptieve Cruise Control | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijstrookwaarschuwing | Standaard | Standaard | Standaard |
Rijstrookassistent | Standaard | Standaard | Standaard |
Verkeersbordherkenning | Standaard | Standaard | Standaard |
Parkeersensoren | Achter | Voor en achter | Voor en achter |
Dodehoekwaarschuwing | Optioneel (veiligheidspakket) | Standaard | Standaard |
Waarschuwing kruisend verkeer achter | Optioneel (veiligheidspakket) | Standaard | Standaard |
Actief noodremsysteem | Standaard | Standaard | Standaard |
Veilige afstandswaarschuwing | Standaard | Standaard | Standaard |
Achteruitrijcamera | Standaard | Standaard | Standaard |
Comfort en Gemak | |||
Klimaatregeling | Elektronisch | Elektronisch | Elektronisch |
Sleutelloze toegang en start | Standaard | Standaard | Standaard |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel (solid pakket) | Optioneel (solid pakket) | Standaard |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel (solid pakket) | Optioneel (solid pakket) | Standaard |
Elektrische verstelling bestuurdersstoel | Optioneel (lounge pakket) | Optioneel (solid pakket) | 6-voudig elektrisch verstelbaar |
Elektrische verstelling passagiersstoel | – | Optioneel (solid pakket) | 6-voudig elektrisch verstelbaar |
Schuif-/kanteldak van glas | – | Optioneel | Optioneel |
Automatische parkeerrem | Standaard | Standaard | Standaard |
Regen- en lichtsensor | Standaard | Standaard | Standaard |
Accessoire | Prijs |
---|---|
Bagagebox | โฌ 1.274,74 |
EasyFlex modulaire kofferbakbescherming | โฌ 329,28 |
Achterspoiler – zwart | โฌ 237,33 |
Dakkoffer 630L – mat zwart | โฌ 635,21 |
Comfortabele vloermatten van textiel | โฌ 68,09 |
Spoiler op de achterklep, middelgrijs | โฌ 237,33 |
Platform fietsendrager voor 2 fietsen op 13-polige trekhaak | โฌ 541,48 |
Premium vloermatten van textiel | โฌ 108,95 |
Sportbumper voor | โฌ 303,95 |
Platform fietsendrager voor 3 fietsen op 13-polige trekhaak | โฌ 572,86 |
Sportbumper achter | โฌ 303,95 |
Welkomstverlichting onder de carrosserie | โฌ 441,86 |
Spoiler voor achterklep, Blanc nacrรฉ | โฌ 237,33 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) | Evolution | Techno | Esprit Alpine |
---|---|---|---|---|---|
Pack Lounge | โข Privacyglas โข Parkeersensoren voor met optische en akoestische weergave โข Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel | โฌ600 | Optioneel | – | Standaard |
Pack Safety | โข Dodehoekwaarschuwing โข Rear Cross Traffic Alert | โฌ500 | Optioneel | Standaard | Standaard |
Pack BOSE Premium Geluidssysteem | โข EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem met BOSEยฎ 9,3″ touchscreen DAB+ โข Fresh Air subwoofertechnologie | โฌ800 | – | Optioneel | Optioneel |
Pack City Premium | โข Easy Park Assist โข Flankbescherming โข Rondomzichtmonitor | โฌ800 | – | Optioneel | Optioneel |
Pack Solid | โข Elektrisch verstelbare bestuurders- en passagiersstoel โข Verwarmde voorstoelen โข Verwarmd stuurwiel | โฌ700 | – | Optioneel | Standaard |
Prijsstructuur van 2025 Renault Arkana Hybride
Model | Motortype | Vermogen | Energielabel | COโ-uitstoot | Netto Catalogusprijs (โฌ) | BTW (โฌ) | BPM (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | Consumentenadviesprijs (โฌ) | Bijtelling vanaf* (โฌ) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Evolution | E-Tech full hybrid 145 | 105 kW / 143 pk | A | 105 g/km | 26.057,02 | 5.471,98 | 2.591,00 | 34.120,00 | 35.190,00 | 231,26 |
Techno | E-Tech full hybrid 145 | 105 kW / 143 pk | A | 106 g/km | 27.241,32 | 5.720,68 | 2.758,00 | 35.720,00 | 36.790,00 | 242,10 |
Esprit Alpine | E-Tech full hybrid 145 | 105 kW / 143 pk | A | 108 g/km | 29.444,63 | 6.183,37 | 3.092,00 | 38.720,00 | 39.790,00 | 262,44 |
Is Het De Moeite Waard Om De Renault Arkana Hybride Te Kopen?
De Renault Arkana Hybride is een interessante toevoeging aan de groeiende coupรฉ-SUV categorie. Als een team van autoexperts die dit voertuig grondig heeft geรซvalueerd, kunnen we met vertrouwen zeggen dat het een overtuigende combinatie biedt van stijl, praktisch gebruik en efficiรซntie die een breed scala aan kopers zal aanspreken.
De Arkana is gebaseerd op Renaults CMF-B architectuur, die wordt gedeeld met de kleinere Captur maar is verlengd om zijn grotere omvang mogelijk te maken. Daardoor valt hij tussen de categorieรซn van compacte en middelgrote SUV’s, wat een uniek aanbod in de markt vormt. Zijn coupรฉ-achtige daklijn geeft hem een sportievere uitstraling in vergelijking met reguliere SUV’s, terwijl er nog steeds voldoende interieurruimte en functionaliteit behouden blijft.
Een van de belangrijkste verkoopargumenten van de Arkana is zijn hybride aandrijflijn, die een 1,6-liter benzinemotor combineert met twee elektromotoren. Deze opstelling is ontworpen om een beter brandstofverbruik en lagere emissies te leveren dan hun reguliere benzineversies. De hybride presteert vooral goed in de stad, waar hij enkele kilometers volledig elektrisch kan rijden.
De Arkana krijgt kleine wijzigingen voor het modeljaar 2025, waaronder een herziene grille met het nieuwe Renault-logo, bijgewerkte infotainmentsoftware en de toevoeging van het Esprit Alpine topmodel. Deze subtiele veranderingen zorgen ervoor dat de Arkana competitief blijft in een drukke categorie.
De startprijs voor de Arkana Hybrid ligt rond de โฌ35.190 voor het basismodel en loopt op tot ongeveer โฌ39.790 voor de top-of-the-line Esprit Alpine versie. Hij is aanzienlijk goedkoper dan een vergelijkbare luxe coupรฉ SUV, maar biedt nog steeds een respectabele hoeveelheid uitrusting en technologie voor de prijs.
Over het algemeen biedt de Renault Arkana Hybride SUV een aantrekkelijke optie voor degenen die op zoek zijn naar een stijlvolle en kosteneffectieve SUV met een vleugje sportiviteit. Zoals we verder zullen bespreken, komt hij echter met zijn compromissen, en potentiรซle kopers moeten hun prioriteiten zorgvuldig afwegen voordat ze een beslissing nemen.
Motor, Prestaties En Transmissie
Onder de motorkap van de Arkana Hybride zit een geavanceerde aandrijflijn bestaande uit een 1,6-liter natuurlijk ademende benzinemotor en 2 elektromotoren. Dit is het E-Tech hybride systeem en het levert een gecombineerd vermogen van 143 pk (145 PS). Deze cijfers lijken op papier misschien niet zo indrukwekkend, maar de slimme integratie van het hybride systeem zorgt voor een rijervaring die veel krachtiger aanvoelt dan de cijfers suggereren.
De primaire elektromotor heeft een vermogen van 49 pk, en deze werkt samen met de benzinemotor om het voertuig aan te drijven. Een kleinere secundaire elektromotor fungeert als starter/generator en helpt de overgang tussen krachtbronnen naadloos te laten verlopen. Dit systeem is gekoppeld aan een 1,2 kWh lithium-ion accupakket, dat, hoewel klein, voldoende is voor korte perioden van volledig elektrisch rijden in de stad.
Een van de meest unieke aspecten van de aandrijflijn van de Arkana is zijn innovatieve multi-mode transmissie. Deze unit combineert elementen van zowel automatische als handgeschakelde versnellingsbakken, met vier versnellingen voor de benzinemotor en twee voor de elektromotor. Het resultaat is een systeem dat volgens Renault de soepelheid van een CVT biedt met de responsiviteit van een transmissie met dubbele koppeling.
In de praktijk presteert de Arkana Hybrid behoorlijk goed; het is goed genoeg voor dagelijks gebruik. De sprint van 0-100 km/u wordt afgelegd in een redelijke 10,8 seconden, wat competitief is voor zijn klasse. De topsnelheid van 172 km/u is ruim voldoende voor vrijwel alle soorten ritten.
Waar de Arkana Hybrid echter echt in uitblinkt is het brandstofverbruik. Renault claimt een gecombineerd brandstofverbruik van 4,8 L/100 km volgens WLTP-tests. Gebruikers zeggen dat ze in de praktijk een verbruik halen van 5,1-4,3 L/100 km, wat behoorlijk goed is voor een auto van dit formaat en type. Hij stoot 108 g/km CO2 uit, dus dat zou gunstig moeten zijn voor zakelijke rijders.
Het gehele hybride systeem is behoorlijk geraffineerd, vooral bij lage snelheden wanneer de elektromotoren het kunnen overnemen. Dit maakt de Arkana de perfecte stadsauto omdat hij vaak bijna geluidloos rijdt. Maar wanneer er meer vermogen nodig is, kan de overschakeling naar de benzinemotor wat abrupt zijn en dit gaat gepaard met een zeer hoorbare toename van het motorgeluid.
Het enige controversiรซle gebied is mogelijk de transmissie. Over het algemeen werkt het goed, maar sommige bestuurders zouden kunnen zeggen dat het gesimuleerde schakelen van versnellingen een beetje tรฉ gesimuleerd aanvoelt, niet zoals echte automaten. Bovendien kan bij stevige acceleratie de motor soms hoger in toeren komen dan verwacht voordat er een ‘schakelmoment’ plaatsvindt, wat mogelijk niet zo verfijnd aanvoelt als de systemen van sommige concurrenten.
Over het algemeen biedt de aandrijflijn van de Arkana Hybrid een goede balans tussen prestaties en brandstofverbruik. Het is niet de krachtigste motor en ook niet de meest opwindende, maar hij presteert goed op de twee gebieden waar de meeste kopers naar kijken: dagelijkse bruikbaarheid en brandstofverbruik. De voordelen van het hybride systeem zijn het meest merkbaar in stad en voorstad, dus hij is ideaal voor degenen die regelmatig door het verkeer navigeren.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De voorremmen zijn geventileerde schijven en de achterremmen zijn massieve schijven, zoals gebruikelijk bij de Arkana Hybrid. Deze opstelling is vrij standaard voor voertuigen in deze klasse en levert de remkracht die je zou verwachten voor dagelijks rijden. Tijdens noodremtests presteerde de Arkana goed, met stabiel, voorspelbaar gedrag met minimale duikneiging en solide algehele controle.
Een slim aspect van het remsysteem van de Arkana is de integratie met de hybride aandrijflijn. Zoals veel hybriden gebruikt het een regeneratief remsysteem dat energie opvangt wanneer je afremt en dit omzet in elektriciteit om de accu op te laden. Dit zorgt niet alleen voor een betere efficiรซntie in het algemeen, maar helpt ook de levensduur van de conventionele remmen te verlengen.
Maar wanneer je hem in “B” zet (met de versnellingshendel), kun je het regeneratief remmen voelen. In deze modus krijg je, als je je voet van het gaspedaal haalt, veel meer vertraging omdat de elektromotoren de auto afremmen en energie terugwinnen. Het vergt voor sommige mensen wat gewenning, maar het is prettig als je er eenmaal aan gewend bent, vooral tijdens stop-and-go verkeer.
Dat wil niet zeggen dat de overgang van regeneratief naar conventioneel remmen naadloos is. Bij lage snelheden, vooral wanneer je tot stilstand komt, kun je een lichte schok voelen als het systeem overschakelt van regeneratief naar conventioneel remmen. Dit komt niet alleen voor bij de Arkana maar bij veel hybriden, iets om rekening mee te houden voor degenen die gevoelig zijn voor dit soort dingen.
Het pedaalgevoel van de rem in de Arkana is zeer consistent, en heeft een lineaire respons die de meeste tijd een gemakkelijke controle mogelijk maakt. Maar je zult merken dat de eerste aangrijping wat vaag is, dus je zult iets harder moeten drukken dan je zou denken voor goede remkracht. Dit lijkt een bewuste keuze om het maximale uit het regeneratief remmen te halen, en het kan even wennen zijn als je overstapt vanuit een conventioneel voertuig.
Wat betreft remafstanden ligt de Arkana Hybrid op รฉรฉn lijn met anderen in zijn klasse. Vanaf 100 km/u kan hij tot stilstand komen in ongeveer 35 meter, wat vergelijkbaar is met veel van zijn rivalen. Natuurlijk kunnen deze afstanden variรซren afhankelijk van de bandentoestand, het wegdek, het weer, etc.
De Arkana komt ook standaard met een elektronische parkeerrem, wat een prettige functie is omdat het ruimte bespaart in de middenconsole. De auto-hold functie is vooral handig in druk verkeer of bij lange verkeerslichten, waarbij de auto stilstaand wordt gehouden zonder dat je je voet op de rem hoeft te houden.
Al met al is het remsysteem in de Arkana Hybride goed afgestemd op het karakter van de auto. Het heeft niet het scherpste of sportiefste gevoel, maar levert betrouwbare, voorspelbare prestaties die de meerderheid van de bestuurders tevreden zouden moeten stellen. Het regeneratieve remmen zorgt voor een mooie boost in efficiรซntie, hoewel je je rijstijl mogelijk wat moet aanpassen om er het maximale uit te halen.
Besturing En Ophanging
In feite is de besturing van de Arkana vrijwel zoals het zou moeten zijn. Het heeft een elektrisch bekrachtigd stuursysteem dat zeer licht aanvoelt bij lage snelheden, wat het makkelijk maakt om door de stad te manoeuvreren of in krappe ruimtes te parkeren. De besturing wordt iets zwaarder zodra je de snelweg opgaat, wat bijdraagt aan de stabiliteit en zekerheid die je nodig hebt bij hoge snelheden.
Met een stuurverhouding die ongeveer 2,7 omwentelingen nodig heeft van aanslag tot aanslag, vindt de Arkana een mooie balans tussen responsief genoeg zijn voor stadsverkeer en stabiel genoeg voor lange snelwegritten. Als je echter gewend bent aan een meer “sportieve” SUV, zou je de besturing wat gevoelloos/niet-responsief kunnen vinden. Eigenlijk is dat geen slechte zaakโhet past bij het doel van de Arkana als comfortabele, zuinige gezins-SUV met een beetje pit.
Het Multi-Sense systeem, dat handige dingetje waarmee je het “gevoel” van de besturing kunt veranderen, is een geweldige functie. In Sport-modus wordt de besturing wat zwaarder en responsiever, wat geweldig is wanneer je zin hebt in wat pittig rijden. Eco-modus maakt de besturing wat lichter om energie te besparen, maar het verschil is niet al te merkbaar.
De Arkana Hybrid heeft McPherson-veerpoten voor en een torsieas achter. Dit is een kosteneffectieve maar goed samengestelde opstelling voor dit type auto, een goede afweging tussen comfort en gevoel. Ze zitten comfortabel in hun vering, maar dat is prima; het is een gezinsauto. Het strijkt vrijwel alle hobbels en kuilen glad bij lage tot middelmatige snelheden, waardoor de rit comfortabel en beheerst is.
Als je versnelt of over enigszins hobbelige wegen rijdt, kun je wat stuitering voelen, vooral in de achtervering. Het is niets ernstigs, maar het is er wel. In bochten gedraagt de Arkana zich voorspelbaar en veilig. Hij heeft wat overhelling als je hem pusht, maar het is niet erg en hij wordt nooit onhandelbaar.
De vering doet ook uitstekend werk bij het dempen van weg- en bandengeluid, vooral op de snelweg, waardoor lange ritten echt stil en comfortabel zijn.
Bij de Esprit Alpine krijg je echter een iets strakkere vering. Dit verbetert de carrosseriecontrole en geeft de Arkana een meer stabiel gevoel in bochten, hoewel dit wel ten koste gaat van wat rijcomfort. Het is een echt minimaal verschil, maar de meer kritische bestuurders zouden het kunnen merken.
Met een bodemvrijheid van 199 mm is de Arkana redelijk geschikt voor licht terreinrijden. Maar houd er rekening mee dat het voorwielaandrijving is, dus off-road betekent eigenlijk goed onderhouden onverharde wegen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Arkana Hybrid heeft verschillende bandenmaten afhankelijk van de uitvoering en wielgrootte die je kiest. Bij het basismodel tref je waarschijnlijk 17-inch wielen aan met 215/60 R17 banden. Grotere 19″ wielen met 215/50 R19 banden zijn standaard op de hogere uitvoeringen, inclusief de Esprit Alpine.
Voor de Arkana heeft Renault gekozen voor banden van de bekende merken Continental en Michelin. Meestal krijg je ofwel de Continental EcoContact 6 of de Michelin Primacy 4, die beide bekend staan om hun balans tussen prestaties, comfort en efficiรซntie.
De Arkana Hybrid draait om efficiรซntie, dus deze bandenkeuzes zijn zeer logisch. De EcoContact 6 heeft bijvoorbeeld een loopvlak met lage rolweerstand dat kan helpen het brandstofverbruik te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen. Dat sluit mooi aan bij het groene, hybride thema van de Arkana.
Qua prestaties doen deze banden het goed. Ze hebben goede grip onder droge en natte omstandigheden, wat bijdraagt aan de veilige en stabiele rijervaring van de Arkana. De loopvlakpatronen zijn ook geoptimaliseerd om weggeluid te verminderen, dus in combinatie met de geluidsisolatie van de Arkana kun je rekenen op een stille en comfortabele rit.
Onthoud echter dat dit brandstofbesparende banden zijn, geen prestatiebanden. Als scherpe handling of goede prestaties in nat weer je prioriteit zijn, zul je waarschijnlijk voor een meer prestatiegericht profiel willen kiezen wanneer je deze banden vervangt.
De relatief hoge zijwanden (vooral bij de 17- en 19-inch) helpen de Arkana ook bij het absorberen van hobbels in de weg. De extra flex in de zijwand vangt de oneffenheden in de weg op, maar dit gaat wel ten koste van een iets tragere stuurrespons dan bij banden met een lager profiel.
Duurzaamheid is een ander sterk punt. Als je ze elke 8.000 km roteert en goed verzorgt, gaan deze banden ongeveer 48.000 tot 64.000 km mee. Natuurlijk zal de werkelijke kilometerstand variรซren afhankelijk van hoe en waar je rijdt.
Een punt om op te merken: de Arkana Hybrid komt niet met een reserveband. In plaats daarvan krijg je een van die bandenreparatiesets, die nu in bijna elke nieuwe auto zitten omdat ze gewicht en ruimte besparen. Maar als je je veiliger voelt met een reserveband, zul je moeten kijken naar aftermarket opties.
De Arkana komt standaard met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), wat een andere mooie functie is, niet alleen voor de extra veiligheid die het biedt, maar ook omdat het helpt je banden in optimale conditie te houden. Toch is het een goed idee om regelmatig je bandenspanning te controleren en onderhouden om het maximale eruit te halen.
Als je in een gebied woont met strenge winters, zou je kunnen overwegen om te investeren in een set winterbanden. De standaardbanden zijn goed in vrijwel elke situatie, maar een set winterbanden zal je veel betere tractie en veiligheid bieden bij het rijden op sneeuw en ijs.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Arkana is zeer modern en chic als je erin zit. Het strakke en overzichtelijke dashboard, met zijn horizontale design, geeft een ruimtelijk gevoel. In het midden van dit alles bevindt zich het grote verticale touchscreen, dat naast dat het er echt cool uitziet, het centrum is van al je infotainmentbehoeften.
De kwaliteit van de materialen is behoorlijk solide, vooral als je kijkt naar de hogere uitvoeringen zoals de Esprit Alpine. Er zijn soft-touch oppervlakken op het dashboard en de bovenkant van de deuren, wat een mooie touch is. Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds wat hardere kunststoffen in de lagere delen, wat niet ongebruikelijk is voor deze prijsklasse maar je mogelijk meer doet verlangen als je door en door luxe verwacht.
De Esprit Alpine-uitvoering voegt wat sportiviteit toe met wat kunstmatige carbonvezel afwerking, rode accenten en Alcantara bekleding met contrasterende stiksels. Deze kleine details maken het interieur zoveel unieker en niet zoals de typische interieurs.
De stoelen zijn een ander hoogtepunt. De voorstoelen bieden uitstekende ondersteuning en veel verstelmogelijkheden, vooral in de hogere uitvoeringen waar je elektrische verstelling krijgt. De bestuurdersstoel heeft dat geweldige hoge SUV-zicht, maar heeft toch die lage zitpositie die sportief is en past bij de coupรฉstijl van de Arkana.
Het stuurwiel is comfortabel vast te houden, met bedieningselementen die gemakkelijk te bereiken en te gebruiken zijn. De Esprit Alpine is bekleed met geperforeerd leder met stiksels die passen bij de sportiviteit van de auto. Direct achter het stuur geeft een digitaal instrumentenpaneel je alle informatie die je nodig hebt met gemakkelijk af te lezen en aanpasbare schermen.
Nog beter, hogere uitvoeringen hebben sfeerverlichting, waarmee je de sfeer in de cabine kunt bepalen. Hoewel het niet zo fancy is als wat je in sommige premium auto’s vindt, voegt het wel een vleugje klasse toe, vooral tijdens nachtelijke ritten.
De opbergruimte is goed doordacht in de Arkana. Er is een goed formaat opbergvak in de middenconsole, adequate deurvakken, en het handschoenenkastje is behoorlijk groot. Zelfs de bekerhouders zitten op een goede plek; ze passen alle maten flessen en bekers.
Ergonomisch gezien klopt het interieur grotendeels, hoewel sommige bedieningselementen verstopt zitten in de touchscreen menu’s, wat wat afleidend kan zijn tijdens het rijden. Ten minste de klimaatregeling heeft nog echte knoppen zodat het niet te moeilijk is om de temperatuur aan te passen tijdens het rijden.
Achterpassagiers hebben het behoorlijk goed, maar de aflopende daklijn vermindert de hoofdruimte voor lange mensen. De beenruimte is over het algemeen prima, en de achterbank is comfortabel met een goede rugleuning en voldoende ondersteuning voor de bovenbenen.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is goed naar voren en opzij, maar het coupรฉ-achtige design beperkt het zicht naar achteren. Gelukkig is de achteruitrijcamera standaard, en er is een 360-graden camerasysteem beschikbaar op de hogere uitvoeringen.
Het is een zeer praktische kofferbak, met een lage laaddrempel voor gemakkelijk laden en een rechthoekige vorm om optimaal gebruik te maken van het volume. Het is fijn dat de hybride accu niet ten koste gaat van de bagageruimte.
Al met al is het interieur van de Renault Arkana Hybride SUV een mix van moderne stijl, comfort en functionaliteit. Hoewel het misschien niet het premium gevoel van duurdere rivalen bereikt, biedt het een solide mix van hightech functies en traditionele bediening. Vooral de Esprit Alpine-editie, die een soort sportieve flair heeft die het wat meer bijzonder maakt. Zelfs de basisuitvoering is een aangename plek om tijd door te brengen, met een design dat zowel eigentijds als doordacht is.
Ja, er zijn hier en daar wat harde kunststoffen, maar dat is te verwachten voor deze prijs. Het interieur van de Arkana doet goed werk in het benutten van zijn ruimte, combineert stijl en functionaliteit op een manier die de meeste consumenten zal bevallen. Het infotainmentsysteem zal wat gewenning vergen, maar het wordt onderdeel van de interieurervaring van de Arkana. Simpel gezegd heeft Renault uitstekend werk geleverd met het interieur van de Arkana, met een combinatie van stijl, technologie en functionaliteit die moeilijk te evenaren is in deze klasse.
Exterieur Uiterlijk
Een van de beste dingen aan de Arkana Hybride is zijn uiterlijke verschijning. Wat de Arkana onderscheidt van de massa is zijn coupรฉ-achtige silhouet, dat hem een unieke uitstraling geeft in vergelijking met traditionele SUV’s. Door de stijl en sportiviteit van een coupรฉ te combineren met het praktische van een SUV, past de Arkana precies in het groeiende “coupรฉ-SUV” segment, en biedt een stijlvol alternatief zonder het premium prijskaartje van concurrenten zoals de BMW X4 of Mercedes-Benz GLC Coupรฉ.
Aan de voorkant schittert Renaults nieuwste designtaal. De grille, die het nieuwe Renault-embleem draagt (sinds 2021), geeft de Arkana een moderne en verfrissende uitstraling. De grille wordt geflankeerd door dunne, hoekige LED-koplampen met Renaults kenmerkende C-vormige dagrijverlichting. Deze lichtopstelling ziet er echt cool uit en geeft uitstekend licht.
De motorkap heeft enkele zeer subtiel gebeeldhouwde lijnen die de voorkant een krachtig gevoel geven. Het hangt allemaal af van het uitrustingsniveau omdat het bumperontwerp daarop wordt aangepast. De Esprit Alpine-versie is agressiever, met grotere luchtinlaten en een prominente nep-skidplate, wat de Arkana een ruwere uitstraling geeft.
Van de zijkant komt het coupรฉ-achtige design van de Arkana echt tot zijn recht. De daklijn loopt naar achteren af, wat de auto een zeer dynamisch en atletisch profiel geeft. Dit wordt geaccentueerd door een oplopende taillelijn. De wielkasten zijn licht naar buiten gewelfd om plaats te bieden aan 17-inch wielen op de basis, 18-inch wielen op de S- en SL-uitvoeringen, en 19-inch wielen op de SR- en SRL-uitvoeringen. Het zijn vooral de grotere wielen op de Esprit Alpine die de Arkana zo stevig doen ogen.
Een designelement is de zwarte kunststof bekleding die de onderste carrosseriepanelen en wielkasten omringt. Dit geeft niet alleen een “ruige SUV”-gevoel, maar laat de auto er ook lager bij de grond uitzien, en veel sportiever. Het contrast tussen deze zwarte elementen en de carrosseriekleur, vooral in lichtere tinten, creรซert een opvallend effect.
De achterkant is zeker de unieke hoek van de Arkana. Hij heeft een schuin aflopende daklijn die overgaat in een kleine, geรฏntegreerde spoiler, die doorloopt in een zeer steil aflopende achterruit en een hoge achterklep. De Arkana heeft slanke horizontale LED-achterlichten die verbonden zijn door een lichtbalk die over de hele achterkant loopt, waardoor de auto er breed en doelgericht uitziet.
Aan de onderkant van de achterbumper zit een nep-diffuser, en de Esprit Alpine-versie heeft een veel meer overdreven design en trapeziumvormige uitlaat “sierstukken” (ze zijn puur decoratief; de echte uitlaat zit eronder).
Renault biedt een reeks kleuropties, van klassiek wit en grijs tot gedurfder rood en blauw. Zelfs de Esprit Alpine-uitvoering heeft zijn eigen kleuren om hem sportiever te laten lijken.
Ondanks zijn coupรฉ-achtige styling blijft de Arkana verrassend praktisch. De achterdeuren zijn goed geproportioneerd, en de daklijn loopt niet te agressief af, zodat de hoofdruimte achterin en de bagageruimte niet volledig worden opgeofferd.
Met een bodemvrijheid van 199 mm heeft de Arkana een commanding presence op de weg, wat hint naar lichte off-road capaciteiten. Het is echter belangrijk op te merken dat de Arkana alleen voorwielaandrijving heeft, dus zijn SUV-styling gaat meer over esthetiek dan daadwerkelijke off-road prestaties.
Over het algemeen is het uiterlijk van de Renault Arkana Hybride zeer aantrekkelijk voor consumenten. Het combineert de robuustheid van een SUV met de slanke lijnen van een coupรฉ in een uniek en aantrekkelijk voertuig. Het coupรฉ-SUV idee offert enigszins functionaliteit op voor esthetiek, maar Renault heeft goed werk geleverd met de Arkana. Hij is agressief genoeg om op te vallen maar niet te agressief; het is een cool-uitziend SUV-alternatief met veel van het nut van een echte SUV.
Als je echter iemand bent die prioriteit geeft aan maximale interieurruimte of de voorkeur geeft aan een meer traditionele SUV-look, is het design van de Arkana mogelijk niet je eerste keuze. Maar voor degenen die op zoek zijn naar iets moderns in dit segment, zal het exterieur van de Arkana zeker hoofden doen draaien.
Comfort En Gemak
De voorstoelen zijn zeer comfortabel, ze hebben uitstekende onderrugsteun en veel verstelmogelijkheden om verschillende lichaamsmaten te accommoderen. Als je voor de Esprit Alpine gaat, krijg je een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun zodat je altijd de perfecte rijpositie kunt vinden. Deze stoelen zijn comfortabel genoeg voor lange ritten maar bieden ook voldoende zijdelingse steun om je in de stoel te houden wanneer je besluit wat meer sportief te willen rijden.
De kwaliteit van de bekleding varieert afhankelijk van de uitvoering. Zelfs de basismodellen hebben stoffen stoelen die comfortabel en duurzaam zijn. Wanneer je echter doorstapt naar de topuitvoeringen, krijg je een combinatie van leer en Alcantara, wat veel chiquer oogt en ook koeler isโletterlijk, aangezien Alcantara veel beter ademt dan leer tijdens de warmere maanden. De Esprit Alpine-uitvoering voegt zelfs sportievere stoelen toe met meer geprononceerde zijwangen en unieke stiksels, zodat het interieur wat meer uitstraling heeft.
De coupรฉ-achtige daklijn van de Arkana vermindert achterin de hoofdruimte een beetje voor lange passagiers, maar over het algemeen is het nog steeds comfortabel. Er is voldoende beenruimte voor volwassenen, en de zitting biedt behoorlijk goede ondersteuning voor de dijen. De achterbank leunt iets achterover, wat helpt om het gebrek aan hoofdruimte te compenseren. Bovendien zijn, als je kleintjes hebt, de ISOFIX-punten gemakkelijk toegankelijk, wat de installatie van kinderzitjes zeer eenvoudig maakt.
Klimaatbeheersing is een ander sterk punt in de Arkana. Vrijwel alle modellen hebben standaard automatische dual-zone klimaatregeling, zodat jij en je voorpassagier je eigen temperatuur kunnen instellen. Het is een goede functie; het werkt stil en is prettig voor lange ritten. Hogere uitvoeringen bieden ook verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwielโfuncties die je zeker zult waarderen in kouder weer.
Wat betreft rijcomfort, blinkt de Arkana uit op dat gebied, vooral bij hoge snelheden en op relatief gladde wegen. De vering absorbeert vrijwel alle oneffenheden in de weg, maar je voelt de grotere hobbels iets meer in de versies met grotere wielen. Weg- en windgeruis zijn goed onder controle, wat bijdraagt aan de algemeen ontspannen rijomgeving.
De Arkana zit ook vol handige features. Het infotainmentsysteem, gecentreerd rond een groot touchscreen (7-inch op basismodellen, 9,3-inch op hogere uitvoeringen), zit vol met functies en is behoorlijk intuรฏtief in gebruik. Het heeft Apple CarPlay en Android Auto-integratie, wat je waarschijnlijk zult waarderen bij het navigeren en muziek streamen. Hogere uitvoeringen bieden zelfs draadloze integratie, waardoor je gemakkelijk toegang hebt tot je favoriete apps zonder gedoe met kabels.
De Easy Link-systeem spraakbediening is inbegrepen zodat je navigatie, media en klimaat kunt bedienen met eenvoudige gesproken commando’s. Hoewel het misschien niet zo geavanceerd is als sommige premium systemen, is het nog steeds behoorlijk handig voor het verminderen van afleiding tijdens het rijden.
Ook standaard op hogere uitvoeringen is een configureerbaar digitaal instrumentenpaneel. Dit 10,25-inch display is helder en kan worden geconfigureerd om verschillende informatie weer te geven, van traditionele meters tot navigatieaanwijzingen en hybride systeemstatus. Dit, samen met een beschikbaar head-up display, houdt belangrijke informatie in het zicht zonder je aandacht van de weg te halen.
Een handige functie is het Multi-Sense systeem, waarmee je de reactie van het voertuig kunt aanpassen aan je voorkeuren. Je kunt de stuurbekrachtiging, de gaspedaalrespons en zelfs de kleur van de sfeerverlichting veranderen. Met vooraf ingestelde modi zoals Eco, Sport en MySense (aanpasbaar), kun je het karakter van de Arkana aanpassen aan je stemming of de rijomstandigheden.
De opbergruimte in de cabine van de Arkana is doordacht ontworpen, met veel vakjes en compartimenten voor je kleine spullen. Hij heeft een redelijk grote middenconsole bak, grote deurvakken en een groot handschoenenkastje. De bekerhouders zitten op een goede plek en zijn geschikt voor verschillende maten containers.
Gemaksfuncties zoals keyless entry en start zijn standaard op de meeste modellen, en hogere uitvoeringen bieden zelfs een handsfree elektrische achterklepโperfect wanneer je handen vol zijn. Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is over het algemeen goed, hoewel de aflopende daklijn je zicht naar achteren beperkt. Maar met een standaard achteruitrijcamera en een beschikbaar 360-graden camerasysteem op hogere uitvoeringen wordt parkeren een stuk eenvoudiger.
Een gebied waar de Arkana zou kunnen verbeteren is de plaatsing van de USB-poorten. Je hebt zowel USB-A als USB-C (hoe modern), maar ze zitten niet altijd op de meest handige plekken, vooral niet voor degenen die achterin zitten.
Een ander pluspunt is de connectiviteit, met de My Renault-app. Het vertelt je niet alleen de status van je auto maar ook waar je geparkeerd staat en stelt je in staat om het interieur te koelen of verwarmen voordat je zelfs maar instapt. Dit niveau van connectiviteit wordt steeds gebruikelijker in nieuwe auto’s, en Renault doet het goed.
Er is een zeer coole functie genaamd Smart Cockpit, die kunstmatige intelligentie gebruikt om je gedrag en voorkeuren te leren kennen. Na verloop van tijd kan het routes voorstellen, klimaatinstellingen aanpassen en je zelfs herinneren aan afspraken omdat het je patronen kent.
Veiligheid En Beveiliging
Om te beginnen is de Arkana gebouwd als een tank, en zijn veiligheidsniveau is hoog. Dit wordt mogelijk gemaakt door Renaults CMF-B platform dat hoogwaardig staal gebruikt op kritieke plaatsen zodat het de energie van een botsing absorbeert en verspreidt door het hele voertuig. Het is die stabiele basis die de passieve veiligheid van de auto mogelijk maakt.
Je hebt een complete set airbags, inclusief front-, zij- en gordijnairbags die zowel voor- als achterpassagiers beschermen. Deze airbags werken samen met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, en je kijkt naar een opstelling die is ontworpen om iedereen zo veilig mogelijk te houden bij een botsing.
Op het gebied van actieve veiligheid stelt de Arkana niet teleur. Alle modellen komen standaard met Autonomous Emergency Braking (AEB) dat potentiรซle botsingen met andere voertuigen, voetgangers en fietsers kan detecteren. Als je niet snel genoeg reageert, remt het systeem voor je, het werkt effectief en helpt je zowel in de stad als op de snelweg.
Nog beter, de Arkana heeft standaard Lane Keeping Assist (LKA) en Lane Departure Warning (LDW). Deze functies helpen op lange ritten, waarschuwen je wanneer je uit je rijstrook begint te dwalen, en sturen zachtjes voor je, maar niet te veel.
Ook is de verkeersbordherkenning een handige functie die je informeert over snelheidslimieten en andere relevante borden, door ze weer te geven in het instrumentencluster zodat je niet per ongeluk te hard rijdt.
Maar als je voor de hogere uitvoeringen gaat, zoals de Esprit Alpine, krijg je meer extra’s, zoals Adaptive Cruise Control met Stop & Go, die een ingestelde afstand tot de auto voor je bewaart en de Arkana zelfs tot stilstand kan brengen in het verkeer. Het integreert met Lane Centering Assist om een soort semi-autonoom rijden op de snelweg te bieden, maar je moet nog steeds opletten.
Dodehoekbewaking en Rear Cross Traffic Alert zijn ook alleen beschikbaar in de hogere uitvoeringen, en helpen je te voorkomen dat je tegen auto’s aanrijdt die je niet kunt zien. En de Arkana heeft standaard op alle modellen LED-koplampen, en de adaptieve op de topuitvoeringen die de lichtbundel aanpassen afhankelijk van de rijomstandigheden.
Voor het parkeren heb je voor- en achtersensoren, en een achteruitrijcamera, met de optie van een 360-graden camerasysteem op topuitvoeringen, waardoor krappe plekken gemakkelijker te hanteren zijn.
Zelfs de veiligheid van kinderen is goed verzorgd met ISOFIX-punten op de twee buitenste zitplaatsen achter en kindersloten op de achterdeuren. Het elektronische stabiliteitssysteem (ESC) werkt samen met tractiecontrole om ervoor te zorgen dat de Arkana stabiel blijft, zelfs onder ongunstige omstandigheden.
Ook de beveiliging is niet vergeten. Alle modellen komen met een reguliere startonderbreker en alarm, hoewel de betere uitvoeringen veel mooiere keyless entry systemen hebben. Die zijn zeer moeilijk te kraken met relay-aanvallen, wat een probleem is bij keyless auto’s.
Hoewel de Arkana nog niet is getest door Euro NCAP, scoorde zijn broertje, de Captur, vijf sterren in 2019, en met de vergelijkbare constructie van de Arkana en nog meer veiligheidsfuncties, is het veilig om sterke prestaties te verwachten.
Een nadeel? De Arkana komt met een bandenreparatieset in plaats van een reserveband, wat ruimte en gewicht bespaart maar misschien niet ieders voorkeur is, vooral voor lange ritten of in gebieden zonder gemakkelijke toegang tot pechhulp.
Bij de veiligheidsfuncties van de Arkana gaat het niet alleen om reageren, maar ook om voorkomen. Het Driver Attention Alert systeem bijvoorbeeld monitort je rijgedrag op tekenen van vermoeidheid en stelt voor een pauze te nemen indien nodig. Het Renault Easy Link systeem bevat een SOS-knop die bij een ernstig ongeval contact opneemt met de hulpdiensten, je locatie verstuurt en mogelijk kostbare tijd bespaart.
Hoe Rijdt Het?
Het eerste dat opvalt tijdens het rijden met de Arkana is hoe soepel de hybride aandrijflijn werkt, vooral bij lage snelheden. In stadsverkeer neemt de elektromotor regelmatig de leiding, wat vrijwel geruisloos rijden en directe gasrespons oplevert. Dit maakt de Arkana uitstekend geschikt voor stedelijk gebruik, waar zijn vlotte prestaties bij lage snelheid en compacte afmetingen (voor een SUV) echt tot hun recht komen.
Wanneer je meer vermogen nodig hebt, springt de 1,6-liter motor naadloos bij, al kun je bij stevig accelereren een lichte aarzeling voelen terwijl het systeem de beste krachtbron en versnelling bepaalt. Eenmaal op snelheid wordt de aandrijflijn zeer verfijnd, en blijft motorgeluid minimaal tenzij je het gaspedaal flink intrapt.
De multi-mode transmissie van de Arkana draagt in belangrijke mate bij aan de rijervaring. Het verschilt van een traditionele automaat of CVT, waarbij het soms duidelijke schakelmoment biedt en op andere momenten soepele, continue vermogensafgifte levert. Het vergt wat gewenning, maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het behoorlijk interessant. Je hebt ook de mogelijkheid om handmatig te schakelen met de schakelflippers aan het stuurwiel, hoewel je het waarschijnlijk meestal in de automatische stand zult laten.
De Arkana is niet gericht op sportief rijgedrag maar op comfort en stabiliteit. Hij heeft goede vering; absorbeert de hobbels maar houdt tegelijk de carrosseriebewegingen in bochten onder controle. Je merkt misschien wat overhelling, maar het is zeer beheerst, en de auto is meestal zeer stabiel.
De besturing is licht en gemakkelijk in de stad, en wordt iets zwaarder bij hogere snelheden voor extra stabiliteit. Het is niet de meest precieze besturing ooit, maar het past bij het karakter van de Arkana als eigentijdse gezins-SUV. Via het Multi-Sense systeem kun je ook de stuurweerstand en andere eigenschappen naar wens aanpassen.
De rijkwaliteit is over het algemeen goed, vooral op gladde wegen en bij hogere snelheden. De meeste oneffenheden worden prima opgevangen door de Arkana, maar je voelt grotere hobbels en gaten wel, vooral bij de modellen met grotere wielen. Weg- en windgeruis zijn goed geรฏsoleerd, waardoor lange ritten ontspannender zijn.
De Arkana is qua prestaties geen snelheidsmonster, maar voldoende voor een gezins-SUV. De 0-100 km/u tijd van ongeveer 10,8 seconden klinkt niet snel, maar het directe koppel van de elektromotor maakt hem levendig in dagelijks gebruik, vooral vanaf stilstand. Houd er wel rekening mee dat inhalen op de snelweg wat meer planning vereist.
Efficiรซntie is een sterk punt van de Arkana Hybrid. Het systeem maakt slim gebruik van de elektromotor, schakelt vaak over naar volledig elektrische modus in stop-and-go verkeer en bij gelijkmatige kruissnelheid. Je kunt een praktijkverbruik verwachten van ongeveer 5,5-6,0 L/100km, wat indrukwekkend is voor een voertuig van dit formaat.
Met een indrukwekkende bodemvrijheid van 199mm biedt de Arkana je een dominante zitpositie en vertrouwen op de wat ruwere wegen. Maar onthoud, het is een voorwielaangedreven voertuig, dus hoewel het lichte off-road taken aankan, is het niet gebouwd voor serieus terreinwerk.
Het zicht rondom is over het algemeen goed, behalve naar achteren waar de schuine daklijn het zicht wat beperkt. Gelukkig is de achteruitrijcamera standaard en is een 360-graden camerasysteem beschikbaar op de hogere uitvoeringen, waardoor parkeren eenvoudig is.
De rijhulpsystemen in de Arkana werken echt goed; de adaptieve cruise control met rijstrookcentrering is een geweldige functie voor lange ritten op de snelweg. Onthoud wel dat je alert en in controle moet blijven, aangezien deze systemen er zijn om te assisteren, niet om de bestuurder te vervangen.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De auto heeft een zeer ruime kofferbak voor een voertuig van dit type (een coupรฉ-achtig design). Met de achterbank omhoog is er 480 liter aan ruimte beschikbaar, wat behoorlijk royaal is voor een voertuig in deze klasse. Meer ruimte nodig? Klap de achterbank neer, en de ruimte groeit naar een riante 1.263 literโperfect voor die grotere items of een grote boodschappenvoorraad.
Het eerste dat opvalt is hoe functioneel de bagageruimte is, ondanks het stijlvolle exterieur. De opening is breed en hoog, waardoor het laden van grotere items geen probleem is. Bovendien is de laaddrempel laag genoeg zodat het tillen van zware voorwerpen je rug niet overbelast.
De laadvloer is vlak zodat je de ruimte optimaal kunt benutten. De wielkasten steken nauwelijks uit, dus je kunt de volledige breedte van de kofferbak gebruiken, en de beklede vloer biedt bescherming voor zowel de auto als je lading.
Onder de laadvloer is er extra opbergruimteโeen handige plek om kleinere items uit het zicht te houden, zoals de bandenreparatieset, aangezien de Arkana standaard niet met een reservewiel komt.
De achterbank is in delen neerklapbaar (60/40), dus als je langere items wilt vervoeren en nog iemand op de achterbank wilt hebben, kan dat. De rugleuningen klappen vrijwel vlak, wat een nagenoeg vlakke laadruimte creรซert, zeer praktisch voor het vervoeren van langere spullen.
Bij de hogere uitvoeringen vind je een handsfree elektrische achterklep die opent met een beweging van je voet onder de bumperโideaal als je handen vol zijn. De klep gaat ook hoog genoeg omhoog, zodat lange mensen zich geen zorgen hoeven te maken over hun hoofd stoten.
De Arkana heeft zelfs handige details zoals boodschappenhaken in de kofferbak om te voorkomen dat tassen gaan rollen, en een 12V-aansluiting om koelboxen of andere apparatuur van stroom te voorzien tijdens een lange reis. Er zijn ook bevestigingspunten in elke hoek om grotere items vast te zetten, en LED-verlichting maakt het makkelijk om spullen in het donker te vinden.
Hoewel het een hybride is, gaat er geen bagageruimte verloren door de plaatsing van de accu, wat slim is bedacht. De kofferbak is gezinsvriendelijk en heeft veel ruimte voor een kinderwagen, bagage of sportuitrusting. Al met al is het een goed ontworpen ruimte die stijl combineert met functionaliteit, wat het een uitstekende keuze maakt voor een veelzijdig gezinsvoertuig.
Comfort Achterbank
De Arkana heeft redelijk goede beenruimte, vooral voor een coupรฉ SUV. Als je een gemiddelde lengte hebt, vind je volop ruimte voor je knieรซn, zelfs als de mensen voorin langer zijn. Die sierlijke daklijn beperkt echter wel de hoofdruimte enigszins. De meeste passagiers zullen niet klagen, maar als je lang bent, zal je hoofd het dak raken, vooral in modellen met het panoramische dak.
De stoelen zelf zijn ontworpen met comfort in gedachten, met een goed gekozen rugleuninghoek die stevige ondersteuning biedt zonder te rechtop te voelen. De zitting heeft behoorlijk goede dijondersteuning, wat belangrijk is voor comfort tijdens lange ritten. De middenzit is, zoals in veel auto’s van dit formaat, verhoogd en harder, dus alleen geschikt voor korte afstanden of voor kleinere mensen.
Ouders zullen de gemakkelijke toegang tot de ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen waarderen. Deze zijn eenvoudig bereikbaar, waardoor het plaatsen van kinderzitjes zeer makkelijk is. De achterdeuren openen wijd, wat een extra voordeel is bij het in- en uitladen van kinderen of grote voorwerpen.
Wat comfort betreft, bezuinigt de Arkana niet. De ventilatieopeningen achterin zijn op vrijwel elk uitrustingsniveau aanwezig, zodat iedereen comfortabel blijft, ongeacht het weer. Bij hogere uitvoeringen krijg je zelfs USB-poorten voor de achterpassagiers, wat geweldig is voor het opladen van apparaten onderwegโvooral handig als je kinderen hebt die tablets gebruiken voor entertainment.
Er is een middenarmsteun (die op de meeste modellen standaard is) die neerklapt en twee bekerhouders onthult. Het is een klein detail, maar het maakt het comfortabeler voor de mensen achterin. De armsteun zit op een goede positie en is breed genoeg om echt functioneel te zijn.
De opbergruimte is ook goed, met behoorlijk grote deurvakken die gemakkelijk waterflessen kunnen bevatten, en opbergvakken in de rugleuning van beide voorstoelen voor boeken, tablets of speelgoed.
De materialen zijn over het algemeen behoorlijk mooi hier achterin, vooral in de hogere uitvoeringen zoals de Esprit Alpine, die sportievere details heeft zoals contrasterende stiksels en Alcantara inzetstukken, waardoor het gebied hoogwaardiger aanvoelt. De grote zijramen bieden goed zicht, maar het aflopende dak en de kleinere achterruit maken de achterruimte wat claustrofobisch. Dit is minder een probleem in de modellen met het panoramadak, omdat dit veel licht binnenlaat en de ruimte veel ruimer doet lijken.
Een voordeel van de Arkana is zijn veelzijdigheid bij de achterstoelen. Ze hebben een 60/40-splitsing zodat je passagiers- en bagageruimte kunt balanceren. Wanneer ze zijn neergeklapt, creรซren ze een vrijwel volledig vlakke laadruimte, zodat je veel ruimte hebt voor grote items.
De achterruimte heeft goede geluidsisolatie, waarbij weg- en windgeruis tot een minimum worden beperkt, wat lange ritten veel aangenamer maakt voor de achterpassagiers.
De Arkana is een 5-persoons voertuig, maar de middelste zitplaats achterin is alleen geschikt voor incidenteel gebruik of kortere afstanden. De transmissietunnel beperkt de voetruimte, en de zitting zelf is lager, smaller en harder dan de andere stoelen.
Voor gezinnen hebben de achterstoelen ISOFIX-punten, kindersloten op de achterdeuren, en ramen die automatisch teruggaan als ze detecteren dat ze op kleine vingertjes worden gesloten. Daarnaast kunnen de achterramen bijna volledig naar beneden, wat geweldig is als je kinderen gevoelig zijn voor wagenziekte.