2025 Opel Frontera Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid | Elektrisch (44-kWh) |
---|---|---|
Motortype | 1.2L 3-cilinder Turbo Hybrid | Elektromotor met 44-kWh Lithium-ion accu |
Versnellingsbak | 6-traps automaat (eDCT) | 1-traps reducer |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automaat | Automaat |
Maximum Vermogen | 100 kW (136 pk) | 83 kW (113 pk) |
Maximum Koppel | 230 Nm | 124,5 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid | Elektrisch (44-kWh) |
---|---|---|
Brandstoftype | Euro loodvrij | Elektrisch |
Brandstoftank/Accucapaciteit | 44/41 liter | 44-kWh Lithium-ion accu |
Topsnelheid | 190 km/u | 143 km/u |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Frontera Elektrisch (44-kWh) |
---|---|
Accutype | Lithium-ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 44 kWh |
Accugewicht | — |
Accupositie | — |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | — |
Elektrisch bereik (WLTP) | 310 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 100 kW (CCS) |
Maximaal AC-laadvermogen | 11 kW (3-fase) |
Boordlader | 11 kW driefasen |
AC-laadtijd (11 kW) | 4 uur 30 minuten |
DC-snelladen (20-80%) | 26 minuten |
Accugarantie | — |
Thuislaadoplossingen | |
1. Easywallbox | – โฌ580 (incl. BTW) – 3,7kW, uitbreidbaar naar 7,4kW – Plug & Play installatie – Verbruiksregistratie via app – Ideaal voor particuliere klanten die geen snelladen nodig hebben |
2. eProWallbox MOVE | – โฌ1.758 (incl. BTW) – Tot 22kW laadvermogen – Enkelfase of driefasen laden – Sessieplanning via app – Geschikt voor Dynamische Lastenverdeling – Mode 3 laadkabel apart verkrijgbaar |
3. Connected Wallbox | – โฌ1.947 (incl. BTW) – 11kW driefasen – 6m vaste kabel – Slimme functies via app – Geschikt voor zakelijke kostenrapportage – Online configuratieondersteuning |
Extra Accessoires | – Wandmontagepaal (grond): โฌ548 – Wandmontagepaal (beton): โฌ448 – Connected Wall Box app-abonnement: โฌ4,84/maand – eSolutions laadabonnement: โฌ4,99/maand |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Edition | GS |
---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume | – Tot bovenkant achterbank: 460L – Tot aan dak: 1600L | – Tot bovenkant achterbank: 451L (Elektrisch) – Tot aan dak: 1591L (Elektrisch) |
Achterbank verdeling | 60/40 neerklapbaar | 60/40 neerklapbaar |
Verstelling voorstoelen | In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | Intelli-Seat met ergonomisch ontwerp |
In hoogte verstelbare stoelen | Bestuurdersstoel | Bestuurdersstoel |
Verwarmde voorstoelen | Optioneel (met Comfortpakket) | Optioneel (met Technologiepakket GS) |
Bekleding | “Fabric Riaz Blue” in zwart | Gap Black/Grey Melange in zwart |
Verwarmd stuurwiel | Optioneel (met Comfortpakket) | Optioneel (met Technologiepakket GS) |
Sfeerverlichting | Ja | Ja |
Glazen schuif-/kanteldak | Nee | Nee |
Extra Stoelkenmerken | ||
Type stuurwiel | 3-spaaks met bediening | 3-spaaks vegan leder met bediening |
Opbergruimte voorstoelen | Opbergvakken in rugleuning | Opbergvakken in rugleuning |
Hoofdsteunen achter | Drie hoofdsteunen | Drie hoofdsteunen |
Laadruimtelengte | – Tot achterbank: 776 mm – Met neergeklapte achterbank: 1418 mm | – Tot achterbank: 776 mm – Met neergeklapte achterbank: 1418 mm |
Optionele pakketten met invloed op stoelen:
Comfortpakket (Edition) โ โฌ999:
- Intelli-Seat met ergonomisch ontwerp
- Gap Black/Grey Melange bekleding
- Verwarmde voorstoelen
- Verwarmd stuurwiel
- Verwarmde voorruit
Technologiepakket GS โ โฌ599:
- Verwarmde voorstoelen
- Verwarmd stuurwiel
- Verwarmde voorruit
- LED-mistlampen
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Categorie | Edition | GS |
---|---|---|
Interieuropberging | ||
USB-poorten voor | Ja (1e rij) | Ja (1e en 2e rij) |
Opbergruimte voorstoelen | Opbergvakken in rugleuning | Opbergvakken in rugleuning |
Middenarmsteun | Optioneel (met Technologiepakket) | Ja |
Klimaatbeheersing | ||
Airconditioning | Ja | Ja |
Verwarmde voorruit | Optioneel (met Comfortpakket) | Optioneel (met Technologiepakket GS) |
Interieurmaterialen | ||
Bekleding | “Fabric Riaz Blue” in zwart | Gap Black/Grey Melange in zwart |
Stuurwielmateriaal | Standaard 3-spaaks | Vegan leder 3-spaaks |
Interieurverlichting | ||
Sfeerverlichting | Ja | Ja |
Extra Kenmerken | ||
Smartphone-integratie | Smartphone Station met infotainment-integratie | Ja, met 10″ touchscreen |
Geluiddempende voorruit | Ja | Ja |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Gewichtsspecificaties | 1.2 Turbo Hybrid | Elektrisch (44-kWh) |
---|---|---|
Rijklaar gewicht (kg) | 1.344 (inclusief bestuurder) | 1.515 (inclusief bestuurder) |
Maximaal toelaatbaar gewicht (kg) | 1.830 | 2.030 |
Max. aanhangwagengewicht, ongeremd (kg) | 680 | Niet toegestaan |
Max. aanhangwagengewicht, geremd (kg) | 1.100 | 350 |
Max. kogeldruk (kg) | 55 | 65 |
Max. dakbelasting (kg) | 70 | — |
Specificatie | 1.2 Turbo Hybrid | Elektrisch (44-kWh) |
---|---|---|
Vanafprijs & Uitvoeringen | ||
Basisprijs (Edition) | โฌ30.999 | โฌ30.499 |
GS-prijs | โฌ33.999 | โฌ33.499 |
Aandrijflijn Specificaties | ||
Brandstoftype | Euro loodvrij | Elektrisch |
Motor Type | 1.2L 3-cilinder Turbo Hybrid | Elektromotor |
Maximum Vermogen | 100 kW (136 pk) | 83 kW (113 pk) |
Maximum Koppel | 230 Nm | 124,5 Nm |
Transmissie | 6-traps eDCT automaat | 1-traps automaat |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Prestaties | ||
Topsnelheid | 190 km/u | 143 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,0 seconden | 12,1 seconden |
Verbruik & Emissies | ||
Brandstoftank/Accucapaciteit | 44/41 liter | 44 kWh Lithium-ion |
Elektrisch Bereik (Gecombineerd) | – | 310 km |
Brandstofverbruik (WLTP) | – Laag: 4,5 L/100km – Gemiddeld: 4,8 L/100km – Hoog: 5,5 L/100km – Extra Hoog: 6,0 L/100km | – |
CO2-uitstoot (Gecombineerd) | 118-119 g/km | 0 g/km |
Energielabel | C | A |
Maandelijkse Leaseprijs | ||
Vanaf | โฌ203 (Edition) | โฌ145 (Edition) |
GS-model | โฌ224 | โฌ165 |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Totale hoogte | 1627 mm (standaard carrosserie) 1649 mm (met antenne) |
Totale breedte | 1795 mm |
Totale lengte | 4380-4389 mm |
Wielbasis | 2672 mm |
Draaicirkel | 11,5 m |
Categorie | Edition | GS |
---|---|---|
Vanafprijs | ||
1.2 Turbo Hybrid | โฌ30.999 | โฌ33.999 |
Elektrisch (44-kWh) | โฌ30.499 | โฌ33.499 |
Exterieur | ||
Koplampen | LED-koplampen | LED-koplampen |
Achterlichten | Standaard | LED |
Buitenspiegels | – Elektrisch verstelbaar – Zwarte afwerking | – Elektrisch verstelbaar & inklapbaar – Verwarmd – Automatisch inklapbaar – Zwarte afwerking |
Ruiten | Warmtewerende & geluiddempende voorruit | – Warmtewerende & geluiddempende voorruit – Donker getinte achterruiten |
Carrosserie-elementen | – Zwarte carrosseriebescherming – Zwarte deurgrepen – Zwarte raamomlijsting | – Zwarte carrosseriebescherming – Zwart contrastdak (standaard) |
Wielen | 16-inch bi-color stalen velgen (215/65R16) | 17-inch zwarte lichtmetalen velgen (215/60 R17) |
Interieur | ||
Stuurwiel | 3-spaaks met bediening | 3-spaaks lederen (vegan) met bediening |
Stoelen | – In hoogte verstelbare bestuurdersstoel – 60/40 neerklapbare achterbank – Opbergvakken in rugleuning voorstoelen – Drie hoofdsteunen achter – “Fabric Riaz Blue” zwarte bekleding | – Intelli-Seat ergonomische voorstoelen – 60/40 neerklapbare achterbank – Opbergvakken in rugleuning voorstoelen – Drie hoofdsteunen achter – Gap Black/Grey Melange bekleding |
Klimaatregeling | Airconditioning | Airconditioning |
Interieurverlichting | Sfeerverlichting | Sfeerverlichting |
Veiligheid & Rijassistentie | ||
Veiligheidssystemen | – ESP met ABS – Hill Start Assist – Front-, zij- & gordijnairbags – ISOFIX-bevestigingspunten – Rijstrookassistent – Active Safety Brake – Botswaarschuwing – Verkeersbordherkenning – Vermoeidheidsherkenning – Cruise Control – Snelheidsbegrenzer | Gelijk aan Edition plus: – Dodehoekwaarschuwing |
Parkeerhulp | Parkeersensoren achter | – Parkeersensoren achter – Achteruitrijcamera |
Connectiviteit & Technologie | ||
Infotainment | Smartphone Station met: – Online radio – Muziekbibliotheek – Navigatie van derden – Telefoonfunctionaliteit | 10″ touchscreen multimediasysteem met: – Navigatie – Bluetooth – Digitale radio – Draadloze telefoonlader – Apple CarPlay & Android Auto |
Digitaal Display | 10″ Digitaal instrumentenpaneel | 10″ Digitaal instrumentenpaneel |
USB-poorten | 1e rij | 1e en 2e rij (USB-C) |
Aandrijflijnen | ||
Hybrid | 1.2L Turbo (136pk) 6-traps eDCT automaat | 1.2L Turbo (136pk) 6-traps eDCT automaat |
Elektrisch | 44kWh accu (113pk) 310km bereik | 44kWh accu (113pk) 310km bereik |
Optionele Pakketten | ||
Comfortpakket | โฌ999: – Ergonomische stoelen – Gap Black/Grey bekleding – USB 2e rij – Verwarmde stoelen – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde voorruit | – |
Technologiepakket | โฌ1.499: – 10″ touchscreen systeem – 130ยฐ achteruitrijcamera – Middenarmsteun | – |
Technologiepakket GS | – | โฌ599: – Verwarmde stoelen – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde voorruit – LED-mistlampen |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Prijs (excl. BTW) | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|
Laadapparatuur | ||||
Basis laden | Easywallbox | – Plug&Play wandlaadstation – 3,7kW vermogen, uitbreidbaar naar 7,4kW – Verbruiksregistratie via app – Alleen wandmontage vereist – Ideaal voor particuliere klanten | โฌ479 | โฌ580 |
Geavanceerd laden | eProWallbox MOVE | – Wandgemonteerd laadstation – Tot 22kW laadvermogen – 1-fase of 3-fase laden – Sessieplanning via app – Geschikt voor Dynamische Lastenverdeling – Mode 3 laadkabel optioneel | โฌ1.453 | โฌ1.758 |
Premium laden | Connected Wallbox | – 11kW 3-fase laden – 6m vaste kabel – Smart Wallbox App-integratie – Geschikt voor zakelijke kostenrapportage – Uitbreidbaar tot 8 modules | โฌ1.609 | โฌ1.947 |
Montageoplossingen | ||||
Grondmontage | Grondmontagepaal | – Voor wallbox-montage in grond/aarde | โฌ453 | โฌ548 |
Betonmontage | Betonvoetpaal | – Voor wallbox-montage op betonvloer | โฌ370 | โฌ448 |
Laadabonnementen | ||||
App-service | Connected Wall Box-app | – Configuratieondersteuning – Bedieningsfuncties – Onderhoudsfuncties | โฌ4 | โฌ4,84/maand |
Laadservice | eSolutions Abonnement | – Toegang tot thuisladen via wallbox – 99,99% van de Nederlandse openbare laadpunten – Meer dan 250.000 Europese laadpunten | – | โฌ4,99/maand |
Pakketdetails | Editie | GS |
---|---|---|
Comfortpakket | ||
Beschikbaarheid | Optioneel | Niet beschikbaar |
Prijs | โฌ999 (โฌ826 excl. BTW) | – |
Inhoud | – Intelli-Seat ergonomische voorstoelen – Gap Black/Grey Melange bekleding – USB-aansluiting 2e rij – Verwarmde voorstoelen – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde voorruit | – |
Pakketcode | B0FR | – |
Technologiepakket | ||
Beschikbaarheid | Optioneel | – |
Prijs | โฌ1.499 (โฌ1.239 excl. BTW) | – |
Inhoud | – Multimediasysteem met 10″ touchscreen – Navigatie – Bluetooth – Digitale radio – USB-aansluiting – Draadloze telefoonlader – Apple CarPlay & Android Auto – 130ยฐ achteruitrijcamera – Middenarmsteun | – |
Pakketcode | ZJA7 | – |
Technologiepakket GS | ||
Beschikbaarheid | – | Optioneel |
Prijs | – | โฌ599 (โฌ495 excl. BTW) |
Inhoud | – | – Verwarmde voorstoelen – Verwarmd stuurwiel – Verwarmde voorruit – LED-mistlampen |
Pakketcode | – | PQ02 |
Exterieuropties | ||
Carrosseriekleurig dak | Standaard (โฌ0) | Optioneel (โฌ0) |
Pakketcode | JD02 | JD02 |
Wit contrastdak & wielen | Optioneel โฌ199 (โฌ164 excl. BTW) – Alleen met: * Karbon Black * Khaki Green * Kanyon Orange | Niet beschikbaar |
Pakketcode | JD05 | – |
Opel Frontera 2025 Prijzen
Model | Edition | GS |
---|---|---|
1.2 Turbo Hybrid eDCT 6-trapsautomaat | ||
Consumentenadviesprijs | โฌ30.999 | โฌ33.999 |
Kosten rijklaar | โฌ999 | โฌ999 |
Fiscale waarde incl. BTW/BPM | โฌ30.000 | โฌ33.000 |
Netto catalogusprijs excl. BTW/BPM | โฌ20.858 | โฌ23.199 |
BPM | โฌ4.762 | โฌ4.929 |
COโ uitstoot Gecombineerd (gr/km) | 118 | 119 |
Energielabel | C | C |
Netto bijtelling p/m v.a. | โฌ203 | โฌ224 |
44-kWh Elektrisch | ||
Consumentenadviesprijs | โฌ30.499 | โฌ33.499 |
Kosten rijklaar | โฌ999 | โฌ999 |
Fiscale waarde incl. BTW/BPM | โฌ29.500 | โฌ32.500 |
Netto catalogusprijs excl. BTW/BPM | โฌ24.380 | โฌ26.860 |
BPM | โฌ0 | โฌ0 |
COโ uitstoot Gecombineerd (gr/km) | 0 | 0 |
Energielabel | A | A |
Netto bijtelling p/m v.a. | โฌ145 | โฌ165 |
Is Het De Moeite Waard Om De Opel Frontera Te Kopen?
De Opel Frontera 2025 maakt een indrukwekkende comeback na twee decennia afwezigheid en stapt met veel bravoure de compacte SUV-markt in. Deze nieuwe versie verschilt behoorlijk van het oude, robuuste model dat fans zich misschien herinneren, en richt zich meer op praktisch stadsgebruik en efficiรซntie dan op ruig terreinrijden. Het past netjes tussen de Mokka en Grandland in Opel’s assortiment, met een lengte van 4.380 mm en gebouwd op Stellantis’ Smart Car-platform, dat ook andere modellen ondersteunt zoals de Citroรซn C3 Aircross.
Wat maakt de Frontera bijzonder? Het is eigenlijk een verfijndere alternatief voor de Dacia Duster. Het biedt meer verfijning en beter weggedrag terwijl de prijs nog steeds aantrekkelijk blijft. De Duster is volledig gericht op robuustheid en avontuur, vooral met zijn echte offroad-capaciteiten en 4×4-systeem. De Frontera daarentegen is volledig gericht op comfort in de stad. Het heeft betere geluidsdemping, een mooier interieur en rijdt beter dan de Duster, maar ja, het kost wel iets meer. Maar als iemand echt op zoek is naar een echte terreinwagen, zullen ze mogelijk nog steeds neigen naar de Duster met zijn eenvoudigere mechaniek en avontuurlijke uitstraling.
In de uitgebreide wereld van compacte SUV’s vindt de Frontera zijn unieke plek tussen de mainstream en budgetvriendelijke opties. Het heeft misschien niet alle luxe functies die je zou vinden in bijvoorbeeld de Peugeot 3008 of Volkswagen T-Roc, maar het biedt wel degelijk waar voor zijn geld met efficiรซnt ruimtegebruik, moderne motoren en praktische kenmerken. Bovendien zijn er zowel hybride als elektrische versies beschikbaar tegen redelijke prijzen, wat het onderscheidt van veel concurrenten.
De hoekige vorm van de Frontera is volledig gericht op functionaliteit. Het maximaliseert de binnenruimte en bruikbaarheid, wat cruciaal is voor moderne gezinnen. Opel heeft hier goed over nagedacht, met kenmerken zoals wijd openende deuren, veel opbergruimte en flexibele laadruimte. Het onderscheidt zich in een markt die vaak meer naar uiterlijk neigt dan naar praktisch nut.
Tegenwoordig is het steeds moeilijker om betaalbare gezins-SUV’s te vinden. De Frontera blinkt uit als een goed uitgeruste, budgetvriendelijke keuze. Het vormt een brug tussen betaalbaarheid en alle moderne functies en functionaliteit die gezinnen echt nodig hebben – zonder dat je je portemonnee hoeft leeg te maken.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Frontera komt met twee verschillende aandrijflijnopties, elk met zijn eigen unieke prestatiekenmerken. Allereerst is er de hybride variant, die is uitgerust met een 1,2-liter driecilinder turbomotor in combinatie met elektrische ondersteuning. Samen leveren ze ongeveer 100 kW (of 136 pk) en 230 Nm koppel. Het heeft deze slimme 48-volt mild hybrid technologie die echt helpt bij de efficiรซntie en het rijden in de stad wat soepeler maakt.
De hybride setup is gekoppeld aan een zeer verfijnde 6-versnellings eDCT automatische transmissie. Deze combinatie zorgt voor een soepele vermogensafgifte en algemene efficiรซnte werking. En de prestaties zijn behoorlijk indrukwekkend! Het kan in slechts 9,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van 190 km/u. De transmissie is ontworpen met focus op efficiรซntie, maar kan nog steeds relatief snel reageren wanneer je wat extra vermogen nodig hebt. Eerlijk gezegd is de manier waarop het hybride systeem en de transmissie samenwerken zeer vloeiend – je merkt de overgangen tussen de vermogensbronnen nauwelijks.
Dan is er nog de elektrische versie, die een enkele motor heeft die 113 pk levert. Dit betekent dat je dat directe koppel krijgt waar elektromotoren om bekend staan. Natuurlijk, de 0-100 km/u tijd van 12,1 seconden zal je misschien niet van je stoel blazen, maar de directe respons bij lagere snelheden maakt het vooral in stadsverkeer veel levendiger aanvoelen. De manier waarop de elektrische aandrijflijn vermogen levert is soepel en constant, wat goed past bij het gezinsvriendelijke karakter van het voertuig.
Over de elektrische versie gesproken, deze heeft een transmissie met รฉรฉn versnelling die de acceleratie moeiteloos laat aanvoelen. De vermogensafgifte is echter meer afgestemd op efficiรซntie dan pure prestaties, wat logisch is aangezien deze auto bedoeld is als praktische gezinsauto.
Qua praktijkverbruik halen de hybride varianten gemiddeld ongeveer 5,0 liter per 100 kilometer – niet slecht voor dit segment. De elektrische versie komt met een 44 kWh LFP-accu die een WLTP-bereik geeft van ongeveer 300 kilometer. Houd er rekening mee dat het werkelijke bereik kan variรซren afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden. Met laadmogelijkheden tot 100 kW kun je behoorlijk snel laden; van 20 naar 80% duurt ongeveer 26 minuten.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem in de Frontera is zorgvuldig ontworpen om aan de unieke behoeften van zowel de hybride als elektrische modellen te voldoen. Voor de hybriden heb je een traditioneel hydraulisch remsysteem dat is voorzien van regeneratieve functies dankzij het 48-volt systeem. Het geeft je dus dat vertrouwde gevoel terwijl het ook energie weet terug te winnen bij het afremmen.
Bij de elektrische versie heeft Opel een iets andere aanpak gekozen. In plaats van de gebruikelijke meerdere niveaus van regeneratief remmen die zo veel EV’s hebben, houdt de Frontera EV het eenvoudig met een standaardinstelling die natuurlijk moet aanvoelen voor bestuurders die gewend zijn aan traditionele auto’s. Er is zelfs een ‘C’ (Comfort) modus die het regeneratief remeffect vermindert – dit is vooral voor die snelwegritten waar je niet constant wilt vertragen door regeneratie. Sommige doorgewinterde EV-rijders vinden dit misschien wat ondermaats omdat ze graag meer controle hebben over hoeveel regeneratie ze kunnen gebruiken. Maar het is waarschijnlijk een goede zet voor nieuwe EV-bestuurders, toch?
Wat betreft het remgevoel in de hybride modellen, ze zijn behoorlijk consistent en betrouwbaar. Je kunt goed moduleren gedurende de pedaalweg, wat prettig is. De manier waarop regeneratief en wrijvingsremmen samenwerken is ook zeer vloeiend – geen ongemakkelijke schokken zoals je soms krijgt in hybriden.
Bij de elektrische versie merk je dat het remsysteem goede feedback geeft via het pedaal. Sommige bestuurders zullen het overgangspunt tussen regeneratief en wrijvingsremmen echter wat meer opmerken. De kalibratie van het systeem richt zich meer op soepelheid dan op het maximaliseren van energieterugwinning, wat goed past bij het gezinsvriendelijke karakter van het voertuig.
En laten we de prestaties onder druk niet vergeten. Wanneer het zwaar wordt, houdt het remsysteem goed stand, beheert het de warmte effectief en blijven de prestaties consistent. Dit is cruciaal, vooral omdat deze auto gebruikt zou kunnen worden om het gezin rond te rijden, waar betrouwbaar remmen een must is, ongeacht de belading.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem in de Frontera is behoorlijk goed afgesteld. Het geeft solide feedback en de juiste mate van gewicht, wat het een uitstekende keuze maakt voor een gezins-SUV. Als je ooit iets in deze klasse hebt gereden, zul je misschien merken dat de elektrische stuurbekrachtiging iets meer weerstand biedt dan je normaal zou verwachten. Dit maakt de rijervaring eigenlijk veel interessanter, terwijl het nog steeds makkelijk manoeuvreerbaar blijft bij lage snelheden.
Opel heeft iets interessants gedaan. Ze hebben verschillende stuurkalibraties ingesteld voor de hybride en elektrische versies, wat slim is omdat ze verschillende gewichtsverdelingen en rijeigenschappen hebben. De hybride voelt bijvoorbeeld wat lichter aan de voorkant, wat betekent dat hij sneller reageert als je aan het stuur draait. Het is over het algemeen gewoon een wendbaarder voertuig.
Wat betreft de elektrische versie is de besturing aangepast om met het extra gewicht van de accu om te gaan. Bij lagere snelheden krijg je dus wat meer ondersteuning, waardoor het makkelijk is om door de stad te rijden. Maar op de snelweg voelt het nog steeds stabiel aan en geeft het je vertrouwen, ook al zeggen sommigen dat het niet zo communicatief is als de hybride versie.
Qua vering heeft de auto een klassieke MacPherson-constructie voor en een torsieas achter. Maar laat je daardoor niet misleiden – het is zeer goed afgestemd op zowel comfort als controle. Je zult merken dat het een prima job doet om je comfortabel te houden op de weg terwijl het nog steeds goede carrosseriecontrole biedt in bochten.
Ze hebben ook speciale aandacht besteed aan de vering van de elektrische versie, die is aangepast om het extra accugewicht te hanteren. Natuurlijk voel je de toegevoegde massa wel als je snelle bochten maakt, maar eerlijk gezegd is de balans tussen comfort en controle behoorlijk indrukwekkend, vooral voor wat je betaalt.
In de stad komt deze vering echt tot zijn recht. Het handelt hobbels en oneffen wegdek uitstekend af, absorbeert impact terwijl secundaire bewegingen onder controle worden gehouden. Dat is een groot pluspunt voor het comfort van de passagiers.
En laten we het hogere zwaartepunt niet vergeten. Ze hebben dat behoorlijk goed onder controle gekregen, zodat de carrosserie-rol tijdens dagelijks rijden beperkt blijft. Natuurlijk, als je hard door bochten gaat, zie je zijn gezinsgerichte karakter naar voren komen, maar het niveau van controle is geruststellend, zelfs wanneer je wat harder rijdt dan de meeste gezinsuitjes vereisen.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Frontera biedt twee primaire wiel- en bandencombinaties: 16-inch stalen velgen op basismodellen en 17-inch lichtmetalen velgen op hogere uitvoeringen. De 16-inch configuratie, hoewel misschien visueel minder aantrekkelijk voor sommigen, biedt verschillende praktische voordelen waaronder beter rijcomfort en mogelijk lagere vervangingskosten.
De standaard bandenmaten zijn zorgvuldig gekozen om comfort, efficiรซntie en rijeigenschappen in balans te brengen. De banden met een iets hoger profiel op de 16-inch wielen zorgen voor betere impactabsorptie en dragen bij aan het comfortabele rijgedrag van het voertuig, wat vooral merkbaar is op ruwer wegdek.
De 17-inch wieloptie, beschikbaar op GS-modellen, geeft een meer premium uitstraling terwijl nog steeds redelijke comfortniveaus worden behouden. De banden met een lager profiel bieden iets scherpere rijreacties, hoewel dit gepaard gaat met een kleine concessie in rijcomfort en mogelijk hogere vervangingskosten.
Het bandgeluidsniveau wordt bij beide wielmaten goed onder controle gehouden, hoewel de 16-inch configuratie iets betere geluidsonderdrukking laat zien dankzij de hogere profielbanden. Dit kenmerk wordt meer merkbaar op grover wegdek, waar het extra rubber helpt bij het absorberen van wegoneffenheden en het verminderen van geluidsoverdracht.
Interieur Uiterlijk
Het interieurontwerp van de Frontera richt zich echt op functionaliteit en optimaal ruimtegebruik in plaats van opzichtige luxe kenmerken. Maar eerlijk gezegd ziet het er nog steeds behoorlijk goed uit voor wat je betaalt. Het dashboard heeft een strakke, horizontale lay-out die echt helpt om een gevoel van ruimtelijkheid in de cabine te creรซren.
In het hart van het interieur bevindt zich de “Pure Panel” opstelling, wat behoorlijk cool is – het combineert twee 10-inch schermen voor de snelheidsmeter en het infotainmentsysteem. Ze hebben goed werk geleverd met deze displays; de zichtbaarheid is behoorlijk goed en er is weinig schittering, zelfs als de zon schijnt. Plus, het behouden van fysieke knoppen voor de klimaatinstellingen? Slimme zet. Veel mensen zullen dat waarderen.
De materialen die door de cabine heen worden gebruikt, variรซren wel. Je vindt wat harder plastic, vooral in de lagere gedeeltes. Maar aan de andere kant gebruiken plekken zoals het stuurwiel en de versnellingspook betere materialen die een meer hoogwaardige uitstraling geven. Over het algemeen lijkt de bouwkwaliteit solide – panelen sluiten goed op elkaar aan en er zijn geen irritante rammels tijdens het rijden.
Een functie die echt opvalt zijn de “Intelli-Seats.” Ze hebben deze eigenaardige opening in het midden van de rugleuning, die is ontworpen om de druk op je ruggengraat te verlichten tijdens lange ritten. Het ziet er misschien wat vreemd uit, maar geloof me, ze zijn behoorlijk comfortabel. Opel lijkt hier meer bezig te zijn met praktisch nut dan met het vasthouden aan traditionele ontwerpen.
Wat opbergruimte betreft, hebben ze er goed over nagedacht. Je hebt een handige plank boven het handschoenenkastje, rekbare vakken in de deuren die grote waterflessen kunnen bevatten, en zelfs een draadloze oplaadpad voor je telefoon. De middenconsole heeft decent opbergruimte, maar het armsteunvak is aan de kleine kant.
Het instrumentenpaneel is ontworpen om duidelijk en gebruiksvriendelijk te zijn, waardoor het gemakkelijk afleesbaar is in verschillende lichtomstandigheden. De graphics op de displays zijn modern en scherp, hoewel sommigen de aanpassingsmogelijkheden misschien wat beperkt vinden vergeleken met duurdere modellen.
Ze hebben de interieurkleuren en afwerkingen echt goed gekozen, wat het een frisse uitstraling geeft terwijl het ook praktisch genoeg is om slijtage te verbergen. Deze aanpak zal waarschijnlijk aanslaan bij gezinnen die iets duurzaams willen in plaats van alleen maar fancy.
De sfeerverlichting, waar aanwezig, zorgt voor subtiele verlichting die de uitstraling van het interieur ’s nachts verbetert zonder afleidend te worden. Het algehele verlichtingsontwerp, inclusief de plaatsing van leeslampjes en andere functionele verlichting, is goed doordacht.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de Frontera is behoorlijk anders dan wat we eerder zagen. Opel’s nieuwe designtaal is hier duidelijk zichtbaar, maar tegelijkertijd weet de Frontera zijn eigen unieke uitstraling te behouden in de overvolle SUV-markt. De voorkant is behoorlijk opvallend, met dat coole Vizor-design dat de grille en koplampen in รฉรฉn samenhangend geheel verenigt – dat geeft het zeker een modern, technisch gevoel.
Als je naar de proporties kijkt, hebben ze er echt over nagedacht. Met een lengte van 4.380mm en die hogere greenhouse, staat hij zelfverzekerd zonder te lomp te zijn. De rechtopstaande vorm is eigenlijk praktisch, met meer binnenruimte en fantastisch zicht. Maar sommigen zullen zeggen dat het meer neigt naar utilitair dan uitgesproken stijlvol.
En dan zijn er de 16-inch stalen velgen van het basismodel – die retro witte! Ze voegen zeker een eigenzinnige stijl toe die hem onderscheidt van andere voertuigen op de weg. Het is misschien niet ieders smaak, maar het knipoogt wel naar het no-nonsense karakter van de originele Frontera.
Als je naar de hogere uitrustingsniveaus kijkt, vooral de GS-versie, hebben ze wat mooie details toegevoegd. Je krijgt zwarte contrast-elementen op het dak, deurgrepen en spiegelkappen. Deze details verfrissen de uitstraling van het voertuig echt en geven het een meer hoogwaardige uitstraling, terwijl de essentiรซle functionaliteit behouden blijft.
Wat betreft de verlichting, zowel voor als achter, de LED-elementen schitteren echt – letterlijk! Ze hebben dat moderne signature design dat de Frontera ’s nachts makkelijk herkenbaar maakt, en ze doen ook uitstekend werk bij het verlichten van de weg.
De designelementen in het zijprofiel omvatten geprononceerde wielkasten en een sterke karakterlijn die over de hele lengte van het voertuig loopt, wat helpt om de hoge zijkanten te doorbreken en visuele interesse toe te voegen. De zwarte onderbekleding dient zowel praktische als esthetische doeleinden, beschermt tegen kleine krassen en draagt bij aan de SUV-uitstraling.
Aan de achterkant omvat het design gelaagde verlichting en opvallende Frontera-badges, wat een unieke look geeft die helpt om op te vallen in het verkeer. Bovendien zijn de praktische aspecten zoals een lage laaddrempel en een breed openende achterklep goed doordacht, waarbij functionaliteit en stijl mooi samengaan.
En ja, ze hebben duidelijk aandacht besteed aan de aerodynamica in het design, hoewel de rechtopstaande vorm wel wat luchtweerstand creรซert. Dit is super belangrijk, vooral voor de elektrische versie, waar elk beetje aerodynamische efficiรซntie echt uitmaakt voor bereik en prestaties. Over het algemeen is het een nette mix van vorm en functie.
Comfort En Gemak
Eerlijk gezegd onderscheidt de Frontera zich echt op het gebied van comfort en gemak, vooral voor de prijs. Je krijgt een fijne zitpositie die je een geweldig zicht op de weg geeft, en de bestuurdersstoel is goed verstelbaar om verschillende lichaamstypes te passen, wat een echt pluspunt is.
De innovatieve Intelli-Seats verdienen bijzondere aandacht, omdat hun unieke ontwerp met een centrale opening helpt om de druk op de wervelkolom tijdens langere ritten te verminderen. Hoewel onconventioneel in uiterlijk, bieden de stoelen goede ondersteuning en comfort, met vooral goede ondersteuning in de onderrug die aantrekkelijk zou moeten zijn voor bestuurders die langere tijd achter het stuur zitten.
De manier waarop de binnenruimte wordt benut is ook behoorlijk indrukwekkend. Met een wielbasis van 2.672mm is de beenruimte achterin royaal en overtreft het veel concurrenten. En die hoge daklijn? Die geeft iedereen volop hoofdruimte. Plus, die brede deuren maken in- en uitstappen super makkelijk, wat een uitkomst is als je met kinderzitjes werkt of mensen die wat extra hulp nodig hebben.
Wat betreft klimaatbeheersing zijn de fysieke knoppen en drukknoppen eenvoudig te gebruiken, zelfs tijdens het rijden – zeker een handig kenmerk. Het werkt behoorlijk goed, maar je zou wat windgeruis kunnen merken bij hogere snelheden, vooral bij de A-stijlen.
Qua opbergruimte is er veel over nagedacht. Je hebt meerdere USB-C-poorten, bekerhouders op alle juiste plekken, en zelfs een handige plank boven het handschoenenkastje. De draadloze oplaadpad is ook een nette touch, houd er alleen rekening mee dat het wat warm kan worden als je je telefoon lang oplaadt omdat er geen ventilatie is.
Het infotainmentsysteem is een ander hoogtepunt. Het heeft draadloze Apple CarPlay en Android Auto, wat betekent dat je telefoon soepel verbinding maakt. De ingebouwde navigatie is verrassend goed – duidelijke aanwijzingen en snelle reacties. Maar laten we eerlijk zijn, de meeste mensen zullen waarschijnlijk bij hun favoriete navigatie-apps op hun telefoon blijven.
Het digitale instrumentencluster is mooi en duidelijk, hoewel de aanpassingsmogelijkheden beter zouden kunnen zijn vergeleken met sommige duurdere modellen. Als je voor de hybride gaat, krijg je extra displays die de vermogensstroom en energieterugwinning tonen, wat je kan helpen om efficiรซnter te rijden.
Voor de elektrische versie zijn er enkele coole functies gericht op EV’s, zoals het volgen van de laadstatus en het voorspellen van het bereik. En hoewel de schattingen behoorlijk decent zijn, moet je er rekening mee houden dat het werkelijke bereik behoorlijk kan verschillen afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden.
Het audiosysteem doet degelijk werk, hoewel audiofielen misschien wat meer helderheid zouden wensen. Toch is de plaatsing van de speakers goed doordacht, zodat je een goede algemene geluidservaring krijgt.
Als het gaat om geluid, trillingen en hardheid (NVH), doet de hybride uitstekend werk om alles stil te houden, maar je zult wat motorgeluid horen als je hem echt pusht. Het elektrische model is van nature stiller, maar je merkt mogelijk meer wind- en bandengeluiden omdat er geen motor is om ze te overstemmen.
De afstelling van de vering zorgt voor goed rijcomfort en is vooral effectief bij het absorberen van stedelijke wegoneffenheden. De comfort-georiรซnteerde setup weet goede carrosseriecontrole te behouden terwijl de nadruk ligt op passagierscomfort, hoewel grotere impacts meer merkbaar kunnen zijn in de elektrische versie vanwege het extra gewicht.
De uitgebreide beglazing en grote ramen dragen aanzienlijk bij aan het gevoel van ruimtelijkheid terwijl ze uitstekend zicht in alle richtingen bieden. Het kleine kwartierraam in de C-stijl helpt dode hoeken te verminderen, hoewel duurdere versies baat zouden hebben bij dodehoekbewakingssystemen.
Veiligheid En Beveiliging
De structuur van het voertuig is ontworpen om aan de huidige crashbeschermingsnormen te voldoen, met bijzondere aandacht voor de bescherming van de accu in de elektrische versie.
Wat veiligheidsuitrusting betreft, heb je je standaard setup: meerdere airbags, elektronische stabiliteitscontrole en noodremassistentie. Deze systemen zijn ontworpen om soepel in te grijpen wanneer nodig, zonder te opdringerig te zijn tijdens normaal rijden. Het draait allemaal om het vinden van die perfecte balans tussen veiligheid en rijplezier.
Als we dieper ingaan op de geavanceerde rijhulpsystemen, variรซren deze afhankelijk van het uitrustingsniveau dat je kiest. Als je voor de hogere specificaties gaat, kun je enkele coole functies verwachten zoals rijstrookwaarschuwingen en verkeersbordherkenning. De meeste integratie hier lijkt behoorlijk goed gedaan te zijn. Hoewel, een waarschuwing: sommigen vinden het snelheidslimiet-waarschuwingssignaal soms wat te opdringerig. Goed nieuws is dat het uitgeschakeld kan worden door een knop vijf seconden ingedrukt te houden. Simpel zat!
Het LED-verlichtingssysteem? Het is behoorlijk indrukwekkend! Die standaard LED-koplampen geven je solide zichtbaarheid in verschillende omstandigheden. Natuurlijk hebben ze niet de fancy matrix LED-technologie, maar eerlijk gezegd is de reguliere verlichting meer dan voldoende voor dagelijks gebruik.
Voor ouders zijn er kinderveiligeheidsfuncties zoals ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste achterstoelen. Ze hebben de verankeringspunten zelfs verborgen achter ritssluitingen, wat een nette en praktische touch is. Plus, de achterdeuren openen wijd, wat het installeren van kinderzitjes een fluitje van een cent maakt – iets wat elke ouder zeker zal waarderen.
Het bandenspanningscontrolesysteem is een andere geweldige functie, die je realtime feedback geeft over de conditie van je banden, wat helpt bij zowel veiligheid als efficiรซntie. Dit is vooral cruciaal voor de elektrische variant, aangezien de bandenspanning echt invloed kan hebben op hoe ver je kunt komen op een lading.
Wat betreft zichtbaarheid biedt de hoge zitpositie van het voertuig een geweldig zicht op de weg. Het rechtopstaande ontwerp en dunnere stijlen helpen dode hoeken te verminderen, hoewel de oplopende raamlijn het zicht naar achteren enigszins kan belemmeren.
Qua beveiliging vind je functies zoals centrale vergrendeling op afstand en een startonderbreker. Sommige modellen gebruiken nog steeds een traditionele sleutel in plaats van keyless entry, wat voor sommigen wat ouderwets kan aanvoelen. Maar hey, vasthouden aan de goede oude sleutelmethode kan eigenlijk enkele van de beveiligingsproblemen omzeilen die keyless systemen kunnen hebben. Dus dat is iets om over na te denken.
Hoe Rijdt Het?
De Frontera biedt echt een unieke rijervaring afhankelijk van welke aandrijflijn je kiest, en eerlijk gezegd heeft elke optie zijn voordelen. Als je voor de hybride gaat, vooral het 136pk model, krijg je een meer betrokken rijervaring. Het is responsief en presteert behoorlijk goed.
De besturing is behoorlijk solide; je krijgt goede feedback en het gewicht voelt precies goed aan. Het heeft dat natuurlijke gevoel dat je zelfvertrouwen geeft achter het stuur. Ze hebben een mooie balans gevonden tussen gebruiksgemak wanneer je in het verkeer kruipt en stabiliteit wanneer je met hogere snelheden rijdt. Maar sommigen vinden het misschien wat zwaar aanvoelen bij het parkeren.
Verrassend genoeg heeft het voor een hoger voertuig een zeer goede wegligging – de carrosseriecontrole is echt indrukwekkend. De vering doet goed werk in het minimaliseren van overhelling terwijl het rijcomfort behouden blijft. Het is ontworpen met stabiliteit en voorspelbaarheid in gedachten, wat logisch is voor een gezinsvriendelijke SUV.
Wat betreft het remmen merk je dat het gevoel verschilt tussen de hybride en elektrische modellen. De hybride geeft je die vertrouwde rempedaalfeedback, terwijl de elektrische regeneratief remt – het is behoorlijk efficiรซnt zonder te kunstmatig aan te voelen. Al moet gezegd worden dat de overgang tussen regeneratief en wrijvingsremmen wat soepeler zou kunnen zijn.
Wat betreft weggeluid wordt dit over het algemeen goed onder controle gehouden, maar je kunt bij hogere snelheden wat windgeruis opvangen, vooral rond de A-stijlen. De elektrische versie is stiller, waardoor deze geluiden meer opvallen, maar over het algemeen kan het nog steeds goed concurreren qua verfijning voor deze prijs.
Een ding dat opvalt is de hoge zitpositie – het geeft je echt dat commanderende uitzicht waar veel SUV-kopers naar op zoek zijn. De rechtopstaande ramen en dunnere stijlen doen uitstekend werk in het verminderen van dode hoeken, wat echt zorgt voor meer zelfvertrouwen, vooral in de stad.
Als we het over stadsrijden hebben, is het manoeuvreren door de stad niet slecht, ook al is het niet het kleinste voertuig. Het heeft een behoorlijke draaicirkel en het zicht rondom is heel goed. Plus, de lichte besturing bij lage snelheden maakt navigeren en parkeren in stedelijke gebieden een fluitje van een cent – hoewel het toevoegen van parkeersensoren zeker een slimme zet zou zijn.
Op de snelweg presteert het ook indrukwekkend. Je krijgt uitstekende rechtuitstabiliteit en het wordt niet veel beรฏnvloed door zijwind. De veringsetup is gericht op comfort, dus het blijft stabiel bij hogere snelheden en absorbeert de meeste hobbels in de weg behoorlijk effectief.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De Frontera heeft een zeer veelzijdige bagageruimte. Het begint met een solide 460 liter aan ruimte, maar als je de achterbank neerklapt, kan dit worden uitgebreid tot wel 1.600 liter. Dat rechthoekige design? Het haalt echt het maximale uit de beschikbare ruimte, wat behoorlijk praktisch is.
De verstelbare kofferbakvloer biedt extra flexibiliteit, met de keuze tussen een vlakke laadvloer met neergeklapte achterbank of een diepere ruimte voor grotere items. Het systeem is makkelijk te verstellen, hoewel de plank zelf wat onhandig kan zijn bij het volledig verwijderen.
Wat betreft afmetingen is de laadbreedte ongeveer 1040mm. Je krijgt een bruikbare lengte van 850mm achter de achterstoelen. Qua hoogte is het ongeveer 740mm tot de bagageafdekking, en als je die weghaalt, heb je veel meer ruimte voor grotere spullen.
De toegang tot de bagageruimte is prettig en eenvoudig, dankzij een lage laaddrempel die helpt bij het tillen van zware spullen. Plus, de achterklep opent wijd, wat je geweldige toegang geeft tot de hele kofferbak. Maar sommigen zouden misschien wensen voor een elektrische optie voor dat extra gemak.
Als je voor de hybride versies kiest, is er een coole feature waarbij je twee extra stoelen kunt toevoegen. Maar let op – als je die route kiest, wordt de bagageruimte behoorlijk beperkt wanneer alle stoelen in gebruik zijn. Het is handig voor die momenten dat je een zevenzitter nodig hebt, maar eerlijk gezegd zijn de stoelen op de derde rij echt meer geschikt voor kinderen.
Aan de praktische kant heb je boodschappentashaken, bevestigingspunten en wat opbergvakken aan de zijkant. Al die kleine details laten zien dat ze echt hebben nagedacht over dagelijks gebruik. En dat kofferbaklamje? Super handig als je in het donker of bij weinig licht moet inladen.
Wat betreft de achterbank, deze is in een 60/40-configuratie te splitsen, wat geweldig is voor het vervoeren van langere items terwijl er nog steeds een passagier achterin kan zitten. Het klapmechanisme werkt soepel, maar we moeten wel zeggen – ze klappen niet helemaal vlak. En, wat voor sommigen een teleurstelling kan zijn, er is geen elektrische achterklep beschikbaar, zelfs niet op de duurdere uitvoeringen. Dat zou enkele kopers wat teleurgesteld kunnen achterlaten.
Comfort Achterbank
Het achterbank-gedeelte van de Frontera springt er echt uit. Je hebt volop hoofdruimte en beenruimte – dankzij het hoge design en die lange wielbasis. De achterbank is behoorlijk comfortabel voor twee volwassenen, hoewel de middelste zitplaats wat harder is en beter geschikt is voor korte ritten dan lange tochten.
Het instappen in die achterstoelen? Super makkelijk! De deuren zwaaien bijna 90 graden open, wat geweldig is als je een kinderzitje wilt installeren of iemand wilt helpen die wat extra hulp nodig heeft bij het in- en uitstappen.
Als je eenmaal zit, biedt de zitting goede ondersteuning voor je bovenbenen, en de hoek van de rugleuning? Nou, die is precies goed voor die langere ritten. De buitenste zitplaatsen hebben een fijne mate van zijdelingse steun, maar je zult merken dat de middelste zitplaats vlakker is en minder kussioning biedt.
Voor de mensen achterin zijn er handige features zoals twee USB-C-poorten voor het opladen, behoorlijk grote vakken in de deuren, en zelfs plekken om je smartphone op te bergen in de rugleuningen van de voorstoelen als je de GS-uitvoering hebt. Sommigen zullen misschien een middenarmsteun achterin missen, maar eerlijk gezegd is dat vrij typisch in deze prijsklasse.
ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn aanwezig op de buitenste achterstoelen, met gemakkelijke toegang via ritssluitingen – een ongewone maar praktische oplossing. De brede deuropeningen en goede dakhoogte maken de installatie van kinderzitjes bijzonder eenvoudig.
Passagiers hebben ook goed zicht naar buiten, dankzij de grote ramen en een lage raamlijn. Er is zelfs een klein kwartierraam in de C-stijl, wat helpt om dat benauwde gevoel tegen te gaan terwijl het wat extra zicht geeft.
Nog รฉรฉn ding – de vloer achterin is bijna vlak, met slechts een kleine verhoging van de middentunnel. Dit betekent dat er volop ruimte is voor ieders voeten. Het is een mooie touch, vooral voor de middelste passagier, die in andere auto’s vaak aan het kortste eind trekt als het gaat om voetruimte.