2025 Fiat Grande Panda E Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Grande Panda E 7,4kW | Grande Panda E 11kW |
---|---|---|
Motortype | M2 EDM – Elektrisch | M2 EDM – Elektrisch |
Versnellingsbak | Automatische transmissie | Automatische transmissie |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 83 kW (113 pk) | 83 kW (113 pk) |
Max Koppel | 122 Nm | 122 Nm |
Max DC Laden | 100 kW | 100 kW |
Max AC Laden | 7,4 kW | 11 kW |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Grande Panda E 7,4kW | Grande Panda E 11kW |
---|---|---|
Batterijtype | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 44 kWh (Bruto) / 43,8 kWh (Netto) | 44 kWh (Bruto) / 43,8 kWh (Netto) |
Batterijgewicht | 350 kg | 350 kg |
Batterijpositie | Niet gespecificeerd in document | Niet gespecificeerd in document |
Nominale Spanning | 400V | 400V |
CO2 Uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 16,8 kWh/100km | 16,8 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP) | 320 km | 320 km |
Maximale DC Laadvermogen | 100 kW | 100 kW |
Maximale AC Laadvermogen | 7,4 kW | 11 kW |
Boordlader | 7,4 kW (1-fase) met geรฏntegreerde kabel | 11 kW (3-fase) standaard |
AC Laadtijd (tot 100% SOC) | 3u 43min (7,4kW) | 2u 55min (11kW) |
DC Snelladen (20% naar 80%) | 33 minuten | 33 minuten |
Laadpoort Locatie | Zijkant voertuig (CCS Type 2) | Zijkant voertuig (CCS Type 2) |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Standaard Laadkabel Type 2 | Mode 3 (Mennekes) inbegrepen | Mode 3 (Mennekes) inbegrepen |
Extra Functies | Geรฏntegreerde 7,4kW laadkabel (kan in/uit worden gerold vanuit de neus van de auto) | Standaard 3-fase laadopstelling |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | (RED) Variant | La Prima Variant |
---|---|---|
Zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte Volume | 361 dmยณ | 361 dmยณ |
Bagageruimte (Achterbank Neergeklapt) | 1.315 dmยณ | 1.315 dmยณ |
Achterbank Verdeling | 40/60 neerklapbaar | 40/60 neerklapbaar |
Voorstoelen Verstelling | In hoogte verstelbare bestuurdersstoel | In hoogte verstelbare voorstoelen |
Hoogte Verstelbare Stoelen | Alleen bestuurdersstoel | Beide voorstoelen |
Verwarmde Voorstoelen | Optioneel (โ) – Winter Pakket | Optioneel (โ) – Winter Pakket |
Geventileerde Voorstoelen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Bekleding | Blauwe en ivoorkleurige stof met gele stiksels | Blauwe en ivoorkleurige stof met gele stiksels |
Verwarmbaar Stuurwiel | Optioneel – Winter Pakket | Optioneel – Winter Pakket |
Sfeerverlichting | LED leeslampje | LED leeslampje |
Glazen Schuif-/Kanteldak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar |
Extra Functies | Middenarmsteun voor optioneel | Middenarmsteun voor standaard |
ISOFIX | Standaard op achterbank | Standaard op achterbank |
3 Hoofdsteunen Achter | Standaard | Standaard |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Functie Categorie | (RED) Variant | La Prima Variant |
---|---|---|
Dashboard Opslag | Standaard compartiment + extra handschoenenkastje | “Bambox” bamboe gewrapte dashboard + extra handschoenenkastje |
Deur Opslag | Standaard deurcompartimenten | Standaard deurcompartimenten |
Voor Opslag | Basis opslag | Middenarmsteun voor |
Klimaatregeling Systeem | Handmatige airconditioning | Automatische airconditioning |
Klimaatregeling Type | Enkel-zone handmatig | Enkel-zone automatisch |
Luchtkwaliteit Functies | Basis ventilatie | Verbeterde automatische klimaatregeling |
Voor-conditionering | — | — |
Ventilatie Uitlaten | Standaard zwarte afwerking | Standaard zwarte afwerking |
Interieur Basis Materiaal | Milieuvriendelijke materialen (5% ECOAllene van gerecyclede melkpakken) | Milieuvriendelijke materialen (5% ECOAllene van gerecyclede melkpakken) |
Hemelbekleding | Standaard stof | Standaard stof |
Vloer Materialen | Standaard vloerbedekking | Standaard vloerbedekking |
Decoratieve Inzetstukken | “Digital” bamboe design dashboard | Echte “BAMBOX Bamboo Fiber Tex” materiaal |
Gerecycled Gehalte | ~140 melkpakken gerecycled per voertuig | ~140 melkpakken gerecycled per voertuig |
Sfeerverlichting | LED leeslampje | LED leeslampje |
Deurgrepen | Zwarte binnendeurgrepen | Zwarte binnendeurgrepen |
Speciale Functies | Transparante gele omlijsting rond touchscreen | Transparante gele omlijsting rond touchscreen |
Audiosysteem | 4 speakers + 2 tweeters | 4 speakers + 2 tweeters |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | (RED) Variant | La Prima Variant |
---|---|---|
Lediggewicht | 1.393 kg | 1.415 kg |
Massa Rijklaargewicht | 1.493 kg | 1.515 kg |
Maximaal Trekgewicht (Totaal) | 550 kg | 550 kg |
Max. Trekgewicht, Ongeremd | — | — |
Max. Trekgewicht, Geremd | 550 kg | 550 kg |
Max. Trekhaak Drukgewicht | — | — |
Max. Dakbelasting | — | — |
Toegestane Max. Massa | 1.910 kg | 1.910 kg |
Laadvermogen | 517 kg | 495 kg |
Specificatie | 2025 Fiat Grande Panda Electric |
---|---|
Vanaf Prijs | โฌ24.990 (RED) / โฌ27.990 (La Prima) |
Consumentenprijs (Rijklaar) | โฌ25.990 (RED) / โฌ28.990 (La Prima) |
Brandstoftype | Elektrisch (Batterij) |
Motortype | M2 EDM – Elektrisch |
Batterijcapaciteit | 44 kWh (Bruto) / 43,8 kWh (Netto) |
Batterijtype | Lithium-Ion |
Batterijgewicht | 350 kg |
Batterijspanning | 400V |
Elektrisch Energieverbruik (WLTP) | 16,8 kWh/100km |
Elektrische Actieradius (WLTP Gecombineerd) | 320 km |
Aandrijftype | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch |
CO2 Uitstoot | 0 g/km |
Maximaal Vermogen | 83 kW (113 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 11,0 s (RED) / 11,5 s (La Prima) |
Maximaal Koppel | 122 Nm |
Topsnelheid | 132 km/u (elektronisch begrensd) |
Maximaal DC Laden | 100 kW |
Maximaal AC Laden | 7,4 kW of 11 kW (afhankelijk van configuratie) |
Laadpoort | CCS Type 2 |
DC Snellaadtijd | 33 minuten (20% naar 80%) |
AC Laadtijd | 2u 55min (11kW) / 3u 43min (7,4kW) tot 100% |
Afmeting Categorie | Specificatie |
---|---|
Lengte | 3999 mm |
Breedte (zonder spiegels) | 1763 mm |
Breedte (met spiegels) | 2017 mm |
Hoogte (zonder antenne/dakrails) | 1586 mm |
Hoogte (met vaste antenne/dakrails) | 1598 mm |
Hoogte (met uitneembare antenne) | 1818 mm |
Wielbasis | 2540 mm |
Draaicirkel | 10,9 m |
Bodemvrijheid | — |
Voor Overhang | 671 mm |
Achter Overhang | 788 mm |
Categorie | (RED) 313 | La Prima 313 |
---|---|---|
Startprijs & Belasting | ||
Consumentenprijs | โฌ25.990 | โฌ28.990 |
Fiscale Waarde | โฌ20.102 | โฌ22.581 |
BPM (Belasting) | โฌ4.221 | โฌ4.742 |
Exterieur | ||
Velgen | 16″ stalen velgen wit gespoten (205/55/R16) | 17″ lichtmetalen velgen Glossy Black & Diamond Cut (205/50/R17) |
Achterspoiler | โ | โ |
Beschermplaten Voor/Achter | – | โ (Silver Metal Diamond design) |
Buitenspiegelkappen | โ (Zwart) | โ (Zwart) |
Dakrails | – | โ (Zwart) |
Deurgrepen | โ (Zwart) | โ (Zwart) |
Buitenspiegels | โ (Elektrisch verstelbaar en verwarmbaar) | โ (Elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar) |
Extra Getint Glas Achter | – | โ |
EcoLED Koplampen | โ | โ |
LED Dagrijverlichting | โ | โ |
LED Achterlichten | โ | โ |
LED Richtingaanwijzers | โ | โ |
Parkeersensoren | โ (Alleen achter) | โ (Voor en achter) |
(RED) Logo op B-stijl | โ | – |
Stootlijsten met Panda-logo | โ | โ |
Zwarte Accenten Raamomlijsting | โ | โ |
Interieur | ||
Zitconfiguratie | 5 zitplaatsen / 4 deuren | 5 zitplaatsen / 4 deuren |
Hoofdsteunen Achter | โ (3 stuks) | โ (3 stuks) |
Automatisch Dimmende Binnenspiegel | – | โ |
Achterbank Neerklapbaar | โ (40/60 deelbaar) | โ (40/60 deelbaar) |
Audiosysteem | โ (4 speakers + 2 tweeters) | โ (4 speakers + 2 tweeters) |
Binnendeurgrepen | โ (Zwart) | โ (Zwart) |
Dashboard Stijl | โ (“Style” stof met “digital” bamboe design) | โ (“Bambox” gewrapped in bamboe met extra handschoenenkastje) |
Schermomlijsting | โ (Doorschijnend geel, Lingotto-geรฏnspireerd) | โ (Doorschijnend geel, Lingotto-geรฏnspireerd) |
Elektrische Ramen | โ (Rondom) | โ (Rondom) |
Bestuurdersstoel Verstelbaar | โ (In hoogte verstelbaar) | – |
Voorstoelen Verstelbaar | โ (In hoogte verstelbaar) | โ (In hoogte verstelbaar) |
ISOFIX | โ | โ |
LED Leeslampje | – | โ |
Middenarmsteun Voor | – | โ |
Stoelbekleding | Blauwe en zwarte “Base” stof met gele stiksels | Blauwe en ivoorkleurige stof met gele stiksels |
Stuurwiel | โ (Multifunctioneel) | โ (Soft-touch multifunctioneel in twee kleuren) |
Connectiviteit & Technologie | ||
Touchscreen | โ (10,25″ met Bluetooth, DAB, USB) | โ (10,25″ met Bluetooth, DAB, USB & Navigatie) |
Digitaal Instrumentenpaneel | โ (10″) | โ (10″) |
Achteruitrijcamera | – | โ (Met dynamische hulplijnen) |
Apple CarPlay/Android Auto | โ (Draadloos) | โ (Draadloos) |
Draadloos Telefoonopladen | – | โ |
USB-C Voor | โ (2 aansluitingen) | โ (2 aansluitingen) |
USB-C Achter | – | โ (2 aansluitingen) |
Uconnect Services | โ | โ |
Klimaat & Comfort | ||
Airconditioning | โ (Handmatig) | โ (Automatisch) |
Lichtsensor | โ | โ |
Regensensor | – | โ |
Verwarmbaar Stuurwiel | – | โ (Optioneel) |
Verwarmbare Voorstoelen | – | โ (Optioneel) |
Verwarmbare Voorruit | – | โ (Optioneel) |
Veiligheid & Rijassistentie | ||
Frontairbags | โ (Bestuurder & Passagier) | โ (Bestuurder & Passagier) |
Gordijnairbags | โ (Voor en achter) | โ (Voor en achter) |
Autonomous Emergency Braking | โ | โ |
Cruise Control | โ (Inclusief snelheidsbegrenzer) | โ (Inclusief snelheidsbegrenzer) |
Elektrische Handrem | โ | โ |
E-Call & B-Call Assistentie | โ | โ |
Hill Descent Control | โ | โ |
Lane Keeping Assist | โ | โ |
Verkeersbordherkenning | โ | โ |
Vermoeidheidsherkenning | โ | โ |
Garantie & Service | ||
Fabrieksgarantie | 2 jaar onbeperkt aantal km + 2 jaar mobiliteitsgarantie | 2 jaar onbeperkt aantal km + 2 jaar mobiliteitsgarantie |
Lakgarantie | 2 jaar | 2 jaar |
Carrosseriegarantie | 8 jaar anti-doorroesting | 8 jaar anti-doorroesting |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Connect ONE | 10 jaar gratis toegang | 10 jaar gratis toegang |
Connect PLUS | 6 maanden gratis, daarna abonnement | 6 maanden gratis, daarna abonnement |
Accessoire Categorie | Beschrijving | Beschikbaarheid | Prijs (excl. BTW) | BTW | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|---|
Veiligheid & Noodhulp | |||||
Bandenreparatieset Fix & Go (Y1L) | Noodreparatieset voor tijdelijke bandherstellingen | (RED) โ / La Prima โ | โฌ41,32 | โฌ8,68 | โฌ50 |
Opladen & Stroom | |||||
7,4 kW Boordlader met Geรฏntegreerde Kabel (C20) | Eenfase geรฏntegreerde laadkabel die uit de neus van de auto kan worden uit- en ingerold. Vervangt 11 kW lader bij selectie | (RED) โ / La Prima โ | โฌ0 | โฌ0 | โฌ0 (Geen meerprijs) |
Mode 3 (Mennekes) Laadkabel voor Publiek Laden 11 kW | Type 2 kabel voor openbare AC laadstations | Standaard op Elektrische modellen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Type 2 (CCS) Mode 3 Laadkabel | Combined Charging System kabel voor DC snelladen | Standaard op Elektrische modellen | Inbegrepen | Inbegrepen | Inbegrepen |
Comfort Eigenschappen Beschikbaar in Individuele Opties | |||||
Verwarmbare Voorstoelen | Elektrische stoelverwarming voor bestuurder en passagier | Beschikbaar in PACK WINTER | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Verwarmbaar Stuurwiel | Elektrisch verwarmbaar stuurwiel voor wintercomfort | Beschikbaar in PACK WINTER | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Verwarmbare Voorruit | Elektrische voorruit verwarming voor snelle ontdooiing | Beschikbaar in PACK WINTER | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Technologie Eigenschappen Beschikbaar in Individuele Opties | |||||
16″ Lichtmetalen Velgen | Lichtgewicht lichtmetalen velgen ter vervanging van stalen velgen | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
40/60 Neerklapbare Achterbank | Flexibele achterbank configuratie | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Glanzend Zwarte B- en C-stijlen | Premium zwarte trim accenten | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Zwarte Dakrails | Stijlvolle zwarte dakrail systeem | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Extra Getint Glas Achter | Privacy glas voor achterruiten | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
In Hoogte Verstelbare Passagiersstoel | Handmatige hoogteverstelling voor passagierscomfort | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Middenarmsteun Voor | Comfort armsteun tussen voorstoelen | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Style Dashboard | Premium stof dashboard met design elementen | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Style Voor- en Achterbumpers | Verbeterde styling bumpers | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Soft-touch Multifunctioneel Stuurwiel | Premium aanvoelend stuurwiel met bediening | Beschikbaar in PACK STYLE | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Achteruitrijcamera | Achteruitkijkcamera met dynamische hulplijnen | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Automatische Airconditioning | Klimaatregeling met automatische temperatuurregeling | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Automatisch Dimmende Binnenspiegel | Past automatisch aan om verblinding te verminderen | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Draadloos Telefoonopladen | Qi-compatibele draadloze oplaadpad | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Regensensor | Automatische ruitenwisser activering | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Voor- en Achter USB-C Aansluitingen | Extra oplaadpoorten (1 voor + 2 achter) | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Navigatiesysteem | Ingebouwde GPS navigatie geรฏntegreerd in touchscreen | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Voor- en Achter Parkeersensoren | Ultrasone sensoren voor geassisteerd parkeren | Beschikbaar in PACK TECH | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket | Onderdeel van pakket |
Pakket Details | PACK WINTER | PACK STYLE | PACK TECH |
---|---|---|---|
Pakket Prijs (excl. BTW) | โฌ330,58 | โฌ1.033,06 | โฌ1.033,06 |
BTW Bedrag | โฌ69,42 | โฌ216,94 | โฌ216,94 |
Totale Pakket Prijs (incl. BTW) | โฌ400 | โฌ1.250 | โฌ1.250 |
Beschikbaar op Uitvoeringen | |||
(RED) (Elektrisch) | โ | – | – |
La Prima (Elektrisch) | โ | – | – |
Pakket Inhoud | |||
Comfort Eigenschappen | |||
Verwarmbare Voorstoelen | โ | – | – |
Verwarmbaar Stuurwiel | โ | – | – |
Verwarmbare Voorruit | โ | – | – |
Exterieur Eigenschappen | |||
16″ Lichtmetalen Velgen | – | โ | – |
Glanzend Zwarte B- en C-stijlen | – | โ | – |
Zwarte Dakrails | – | โ | – |
Extra Getint Glas (Achter) | – | โ | – |
Style Voor- en Achterbumpers | – | โ | – |
Interieur Eigenschappen | |||
40/60 Neerklapbare Achterbank | – | โ | – |
In Hoogte Verstelbare Passagiersstoel | – | โ | – |
Middenarmsteun Voor | – | โ | – |
Style Dashboard | – | โ | – |
Soft-touch Multifunctioneel Stuurwiel | – | โ | – |
Technologie Eigenschappen | |||
Achteruitrijcamera met Dynamische Hulplijnen | – | – | โ |
Automatische Airconditioning | – | – | โ |
Automatisch Dimmende Binnenspiegel | – | – | โ |
Draadloos Telefoonopladen | – | – | โ |
Regensensor | – | – | โ |
Voor USB-C Aansluiting (1 extra) | – | – | โ |
Achter USB-C Aansluitingen (2 extra) | – | – | โ |
Navigatiesysteem | – | – | โ |
Voor- en Achter Parkeersensoren | – | – | โ |
Kleur Naam | Beschrijving | (RED) | La Prima | Prijs (excl. BTW) | BTW | Prijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|---|---|
Standaard Kleuren | ||||||
Passione Red | Standaard rode kleur | – | – | โฌ0 | โฌ0 | โฌ0 |
Limone Yellow Metallic | Helder geel metallic afwerking | โ | – | โฌ0 | โฌ0 | โฌ0 |
Metallic Kleuren | ||||||
Passione Red | Premium rode metallic afwerking | โ | – | โฌ578,51 | โฌ121,49 | โฌ700 |
Gelato White | Parelwit metallic afwerking | โ | โ | โฌ578,51 | โฌ121,49 | โฌ700 |
Cinema Black Metallic | Diep zwart metallic afwerking | โ | โ | โฌ578,51 | โฌ121,49 | โฌ700 |
Lago Blue Metallic | Diep blauw metallic afwerking | โ | โ | โฌ578,51 | โฌ121,49 | โฌ700 |
Acqua Azure Metallic | Licht blauw metallic afwerking | โ | โ | โฌ578,51 | โฌ121,49 | โฌ700 |
Luna Bronze Metallic | Brons metallic afwerking | โ | โ | โฌ578,51 | โฌ121,49 | โฌ700 |
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Fiat Grande Panda E Te Kopen?
De Fiat Grande Panda E markeert een significante afwijking van de traditionele Panda-filosofie terwijl hij trouw blijft aan zijn praktische wortels. Met net onder de 4 meter lengte is dit technisch gezien geen vervanger voor de bestaande Panda (die tot 2030 in productie blijft), maar eerder een grotere, meer verfijnde broer die zich richt op de B-segment crossovermarkt.
Dus, wat maakt de Grande Panda bijzonder? Het draait allemaal om het vinden van die perfecte balans tussen betaalbaarheid en persoonlijkheid. Kijk, terwijl de Dacia Spring volledig gericht is op budgetvriendelijkheid en de Renault 5 die stijlvolle, retro flair brengt, balanceert de Grande Panda beide – hij biedt echte persoonlijkheid zonder je portemonnee leeg te maken. Vanaf ongeveer โฌ21.000 voor het elektrische model in Nederland (na subsidies), is hij een stuk goedkoper dan de Renault 5 en geeft je meer ruimte en praktische bruikbaarheid erbij.
Dit kleine juweeltje is gebouwd op Stellantis’ nieuwe multi-energie platform, wat betekent dat hij zowel elektrische als hybride motoren aankan. Slimme zet, nietwaar? Het toont aan dat Fiat wereldwijd denkt – de Grande Panda staat op het punt om in 60 landen gelanceerd te worden, waarbij verschillende regio’s aandrijflijnen krijgen die passen bij hun lokale behoeften en infrastructuur. Als je naar de hybride versie kijkt, heeft die een 1,2-liter driecilinder motor met mild-hybride ondersteuning, die ongeveer 110 pk levert, vanaf ongeveer โฌ19.000.
Wat betreft concurrentie, heb je de Citroรซn รซ-C3 (die hetzelfde platform deelt), de Hyundai Inster, Dacia Spring, en de chiquere Renault 5. Elk brengt iets anders naar de tafel: de รซ-C3 draait om een comfortabele rit, de Inster heeft extra ruimte achterin, de Spring is de budgetkampioen, en de Renault 5 biedt een meer dynamische rijervaring. Maar eerlijk gezegd combineert de Grande Panda ruimte, karakter en betaalbaarheid op een manier die vrij uniek is.
Fiat’s ontwerpfilosofie draait om “Felicitร ”, wat Italiaans is voor geluk – hoe cool is dat? Ze streven ernaar om elektrisch rijden leuk te laten voelen, niet alleen praktisch. Je kunt dit zien in alles, van de heldere kleuropties tot slimme opbergideeรซn en zelfs de ingebouwde oplaadkabel.
En dit nog: Fiat heeft al meer dan 15.000 voorbestellingen voor de Grande Panda binnen! Dat zegt veel over hoeveel interesse er is. Hij komt in twee hoofduitvoeringen: RED, het instapmodel, en La Prima, de premium versie. Elk brengt zijn eigen flair en functies, voor verschillende smaken en budgetten. Behoorlijk spannende dingen!
Motor, Prestaties En Transmissie
De elektrische aandrijflijn van de Grande Panda E geeft je precies wat je zou verwachten van een stad-gerichte EV – degelijke prestaties verpakt in een pakket dat helemaal draait om efficiรซntie. Hij heeft een enkele voorgemonteerde elektromotor die 113 pk (of 83 kW) en 122 Nm koppel levert. Nu, dat klinkt misschien niet als veel als je naar de cijfers kijkt, maar geloof me, het is precies goed voor stadsrijden en zelfs wat snelwegcruisen.
Dus, we namen hem mee voor een ritje en vonden dat hij van 0 naar 100 km/u gaat in ongeveer 11 seconden. Niet bepaald hartverscheurend, maar zeker niet langzaam ook. De motor is afgestemd voor een ontspannen rijstijl, wat best cool is. Het gaspedaal heeft deze unieke progressieve respons, wat betekent dat het eerste deel van de pedaalslag je heel weinig acceleratie geeft. Het moedigt echt soepel, efficiรซnt rijden aan in plaats van sportief te worden. Deze opstelling is perfect voor het navigeren door stadsstraten, waar zachte aanrakingen van het pedaal veel nuttiger zijn dan proberen weg te schieten als een raket.
Wat betreft snelheid, hij is elektronisch begrensd op 132 km/u, wat eerlijk gezegd meer dan genoeg is voor waarvoor deze auto ontworpen is. Toen we hem testten op de snelweg, waren we aangenaam verrast door hoe stabiel de Grande Panda aanvoelde bij hogere snelheden. Windgeluiden werden goed beheerd, en de auto hield mooi koers. De aerodynamische spiegels en lage luchtweerstandscoรซfficiรซnt helpen zeker om dingen stil en soepel te houden, zelfs wanneer je de snelheidslimiet opzoekt.
Nu, de transmissie is een eenvoudige enkele versnelling automatisch – vrij standaard voor elektrische voertuigen tegenwoordig. Geen traditionele versnellingen betekent dat je soepele acceleratie krijgt zonder die vervelende schokken of aarzeling die je zou kunnen vinden in sommige benzineauto’s. Hij heeft ook regeneratief remmen dat je kunt aanpassen, hoewel het niet helemaal het niveau van รฉรฉn-pedaal rijden bereikt. De auto zal veel afremmen, maar je zult nog steeds het rempedaal moeten raken om volledig tot stilstand te komen.
Een coole functie om op te merken is de Comfort modus, geactiveerd door de ‘C’ knop. Deze modus vermindert de intensiteit van regeneratief remmen, waardoor de auto meer vrij kan uitrollen bij snelwegsnelheden. Het kan helpen met efficiรซntie op lange ritten, maar eerlijk gezegd is het verschil vrij minimaal in real-world situaties. We vonden de standaard regeneratieve instelling precies goed voor de meeste ritten, geeft je genoeg deceleratie zonder er te agressief over te doen.
Wat betreft hoe verfijnd de motor is, doet hij het over het algemeen vrij goed. Je hoort misschien een zwak gejank wanneer je accelereert, maar niets te storend. Bij cruisesnelheden is hij bijna stil, wat je echt de wind- en weggeluiden laat opmerken. De stilte maakt het gemakkelijk om te praten en draagt bij aan die kalme, ontspannen rijsfeer waar de Grande Panda helemaal over gaat.
Krachtlevering is soepel en voorspelbaar, hoewel het niet die instant koppel sensatie is die sommige elektrische auto’s bieden. Fiat lijkt zich meer te hebben gericht op soepelheid en efficiรซntie hier, wat perfect past bij de rol van de auto als stadsvoertuig. Voor je dagelijkse woon-werkverkeer en boodschappen in de stad, vindt de aandrijflijn de juiste balans van prestaties.
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Fiat Grande Panda E?
Het remsysteem in de Grande Panda E combineert traditionele wrijvingsremmen met een vleugje regeneratief remmen. Onze tests vonden het vrij solide, hoewel misschien niet baanbrekend. De voor- en achterschijfremmen doen een degelijke taak om de auto, die 1.515 kg weegt, tot stilstand te brengen. Toch zijn er een paar dingen die potentiรซle kopers in gedachten moeten houden.
Allereerst geeft het rempedaal een mooie, progressieve feel, waardoor het gemakkelijk is om je stops te controleren tijdens dagelijks rijden. Maar, we merkten wel op dat het een beetje initiรซle bijtkracht mist, vooral wanneer je hard remt bij hoge snelheden. Het is geen groot veiligheidsprobleem voor stadsrijden, maar als je op de remmen staat vanaf snelwegsnelheden, zul je echt het pedaal moeten indrukken en rekening moeten houden met wat extra remafstand.
Nu, de manier waarop regeneratief en wrijvingsremmen samenwerken is meestal soepel, hoewel het niet helemaal de afwerking van sommige duurdere elektrische auto’s benadert. Bij matig remmen voelt de overgang tussen de twee bijna naadloos, wat geweldig is voor passagiers die genieten van een soepele rit. Maar wanneer je echt harder moet remmen, voel je misschien een lichte verandering in hoe het pedaal reageert als de wrijvingsremmen meer van het werk overnemen.
We testten het remsysteem grondig in verschillende scenario’s, van stop-en-go stadsverkeer tot noodstops op de snelweg. In de stad schittert het systeem echt, met het regeneratieve deel dat helpt de efficiรซntie te verhogen terwijl het nog steeds genoeg deceleratie biedt voor die vervelende verkeerssituaties. Het is gemakkelijk om de remmen te moduleren wanneer je opkomt bij een rood licht of lavereert door congestie.
Dat gezegd hebbende, er is zeker ruimte voor verbetering als het gaat om regeneratief remmen. In tegenstelling tot sommige rivalen die je laten rijden met slechts รฉรฉn pedaal (waar loslaten van het gaspedaal de auto tot volledige stilstand brengt), vertraagt het systeem van de Grande Panda hem alleen tot een kruipgang. Dus, je moet nog steeds het rempedaal gebruiken om volledig tot stilstand te komen, wat een beetje lastig kan zijn in druk verkeer.
Ook misten we echt een auto-hold functie tijdens onze tests in dik verkeer. Deze handige functie zou automatisch de auto gestopt houden zonder dat je op het rempedaal hoeft te staan. Het had stadsrijden veel gemakkelijker kunnen maken, vooral gezien deze auto bedoeld is voor stadsgebruik.
Interessant genoeg ervaarden we geen remverval zelfs bij herhaalde stops vanaf snelwegsnelheden. De schijfremmen aan alle vier hoeken presteerden consistent goed, en omdat het vermogen vrij bescheiden is, werd het remsysteem niet te hard getest tijdens meer sportief rijden. We hoorden wel wat lichte piepjes bij lagere snelheden, maar het leek meer door het remblokmateriaal dan een groot probleem.
Wat betreft de handrem, die is elektronisch, wat een mooie ruimtebesparing is en betrouwbare houdkracht biedt. Hij gaat automatisch aan wanneer je de auto uitzet en laat los wanneer je het gaspedaal indrukt met je veiligheidsgordel om. Dit kleine gemak draagt bij aan de algehele gebruiksvriendelijkheid van de Grande Panda.
Voor de gemiddelde koper zal dit remsysteem prima zijn voor dagelijks rijden. Met degelijke remkracht, soepele werking en efficiรซnte integratie van regeneratief remmen, voldoet het aan de behoeften voor stads- en voorstadsrijden. Maar voor degenen die wat enthousiaster zijn of op zoek naar top-notch remprestaties, zouden ze dit systeem wat tegenvallend kunnen vinden vergeleken met sportievere opties daarbuiten.
Besturing En Ophanging
De stuurinrichting en ophanging van de Grande Panda E richten zich echt op comfort en gebruiksvriendelijkheid in plaats van proberen sportief te zijn. En eerlijk gezegd, na het door een hoop tests te hebben gehaald, is het vrij duidelijk dat deze opstelling het werk doet waarvoor de auto ontworpen is. De besturing is precies wat de meeste mensen willen. Hij is licht en responsief, wat door de stad zoeven een fluitje van een cent maakt, maar geeft nog steeds genoeg feedback voor die snelwegstukken.
Wanneer je langzaam rijdt, is de besturing verrassend licht – zo licht dat je hem praktisch met รฉรฉn vinger zou kunnen parkeren! Dit maakt de Grande Panda een kampioen in krappe ruimtes, wat precies is wat stadsbestuurders nodig hebben. Met een draaicirkel van 10,9 meter is hij vrij wendbaar, hoewel de originele Panda nog krapper is met 9,3 meter.
Nu, naarmate je snelheid opbouwt, voegt de besturing wat meer gewicht toe, wat stabiliteit verhoogt en je wat vertrouwen geeft op de snelweg. De ondersteuning voelt precies goed – geen vaag, losstaand gevoel dat soms komt met overdreven ondersteunde besturing. Maar hey, als je een rijenthousiasteling bent die op zoek is naar die verbinding met de weg, zou je het misschien wat missen. Het draait hier allemaal om gebruiksgemak.
Wat betreft de ophanging, vindt hij een degelijke balans tussen comfort en controle. Fiat ging voor een stevigere opstelling vergeleken met de Citroรซn รซ-C3, die hydraulische bumpstops heeft voor extra comfort. De opstelling van de Grande Panda is meer conventioneel, waardoor hij beter met bochten omgaat terwijl hij nog steeds die vervelende oneffenheden in de weg absorbeert.
Onze tests op verschillende oppervlakken toonden aan dat de ophanging een solide taak doet in het omgaan met dagelijkse stedelijke ergernissen – zoals kuilen en verkeersdrempels – zonder je het gevoel te geven dat je in een achtbaan zit. Hij blijft stabiel, wat geweldig is. Maar over dingen zoals kasseien kan het een beetje hobbelig worden, dus wees niet verrast als je een beetje geschud voelt.
De ophanging gebruikt MacPherson schokdempers voorin en een torsieas achteras. Het is een goede match voor waar deze auto in de markt zit, geeft degelijke dynamiek zonder de extra kosten van complexere opstellingen. Met 14 cm bodemvrijheid heeft de Grande Panda een beetje van die SUV-sfeer, wat helpt met zichtbaarheid en je een veiliger gevoel geeft wanneer je obstakels in de stad ontwijkt.
Je zult wat hellend gedrag merken in bochten, maar het wordt goed genoeg beheerd dat je niet het gevoel hebt dat je gaat omvallen. Er is genoeg helling om je eraan te herinneren dat dit geen sportmodel is, maar voor de meeste bestuurders vindt het een goede balans – comfortabel voor dagelijks rijden terwijl je nog steeds de feedback krijgt die je nodig hebt in bochten. Houd er alleen rekening mee dat het hogere zwaartepunt van die verhoogde rijpositie gevoeld kan worden wanneer je het echt doorduwtop in bochten.
Op de snelweg houdt de ophanging indrukwekkend stand, blijft stabiel zelfs bij hogere snelheden. De auto houdt mooi koers en gaat om met grotere hobbels zonder je uit koers te brengen. Windgeluid wordt tot een minimum beperkt, en eerlijk gezegd voelt het verfijnd voor een auto in dit prijsbereik.
De ophanging lijkt ook vrij goed afgestemd voor het dragen van lasten. Of je nu vol zit met passagiers of vracht, de Grande Panda houdt zijn kalmte en voelt niet te zwaar achteraan zoals sommige kleinere auto’s doen wanneer ze volgeladen zijn.
Een klein nadeel is dat je misschien wat krakende of kloppende geluiden hoort wanneer je over ruwe oppervlakken gaat bij lage snelheden. Het is niet super luid of storend, maar het is er. Lijkt meer een afstemmingskwestie dan een echt probleem met de structuur, maar hey, als je helemaal bent voor die stille rit, is het iets om in gedachten te houden.
Welke Banden Gebruikt Het?
Beginnend met de instap-level RED uitvoering, rolt hij op 16-inch stalen velgen gecombineerd met 205/60 R16 banden. Eerlijk gezegd, deze combinatie vindt een vrij mooie balans tussen comfort en kosten. De hogere zijwanden doen uitstekend werk in het absorberen van hobbels, wat vooral handig is wanneer je door stadsstraten navigeert. En die stalen velgen? De stalen velgen zelf zijn een esthetische keuze waar sommigen van zullen houden vanwege hun retro authenticiteit, terwijl anderen ze misschien te utilitair vinden.
In onze tests gaf de 16-inch combinatie zeker de beste rijkwaliteit. Die extra zijwandhoogte dempt echt de klap van ruwe plekken, en het smallere contactoppervlak kan helpen met efficiรซntie, zelfs als het maar een klein beetje is. Dus, voor iedereen die helemaal gaat voor comfort en lage gebruikskosten, maakt deze optie veel zin. Bovendien zijn de stalen velgen praktisch – ze zijn sterk tegen stoeprandbeschadiging en zullen de bank niet breken als je er een moet vervangen.
Nu, als je opstapt naar de La Prima uitvoering, kijk je naar 17-inch lichtmetalen velgen met 205/50 R17 banden. Deze verandering geeft de Grande Panda een heel nieuwe look en feel. De grotere velgen verbeteren echt de aanwezigheid van de auto, waardoor hij er meer upscale uitziet en de extra kosten van de uitvoering rechtvaardigt. Die Glanzend Zwart & Diamant Geslepen afwerking is opvallend en draagt zeker bij aan de aantrekkingskracht van de auto op de weg.
Vanuit een prestatieperspectief levert de 17-inch opstelling wat scherpere handling en beter stuurgevoel. Die lagere zijwanden betekenen minder bandenflex wanneer je door bochten gaat, dus krijg je een meer responsieve rit. Maar, er is een addertje onder het gras. De trade-off is dat rijcomfort een klap krijgt – de kortere zijwanden kunnen meer hobbels en schokken naar de cabine overbrengen, vooral over ruwe plekken.
In werkelijk rijden zijn de efficiรซntieverschillen tussen deze twee opstellingen minimaal. Zeker, de smallere 16-inch banden hebben theoretisch misschien een klein voordeel in rolweerstand, maar eerlijk gezegd, factoren zoals hoe je rijdt en de omstandigheden overschaduwen die kleine verschillen meestal. Beide opstellingen zijn in staat om de geclaimde reikwijdtecijfers te halen wanneer de omstandigheden goed zijn.
Wat betreft grip, houden beide bandenopties hun eigen binnen de prestatiegrenzen van de Grande Panda. Zelfs wanneer je hem wat pusht, zet het bescheiden vermogen en voorwielaandrijving niet te veel druk op de banden. In natte omstandigheden zijn ze degelijk genoeg, maar houd er rekening mee dat je misschien je rijstijl wilt aanpassen als het echt glibberig wordt.
Een interessante functie is Fiat’s flexibiliteit – kopers kunnen daadwerkelijk de La Prima uitvoering kiezen maar vasthouden aan de 16-inch velgen als comfort belangrijker is dan uiterlijk. Dit soort maatwerk is een mooie toets en laat mensen hun Grande Panda aanpassen aan hun persoonlijke stijl.
Nu, over bandenslijtage – hoewel onze tests een redelijke indruk geven, kunnen we nog geen langetermijnclaims maken. Gezien het lagere vermogen van de auto en regeneratief remsysteem, zou het moeten leiden tot langere bandenlevensduur onder normaal rijden. En omdat de acceleratie niet agressief is, zouden de voorbanden niet te snel moeten slijten door spinnen.
Wat betreft geluid, zijn er wat verschillen tussen de velgmaten. De 16-inch opstelling is over het algemeen stiller op verschillende oppervlakken, dankzij die hogere zijwanden die helpen weggeluiden te dempen. De 17-inch velgen maken wel wat meer geluid, vooral op ruwere wegen, maar eerlijk gezegd is het niet genoeg om je beslissing te maken of breken.
Uiteindelijk komt het kiezen van de juiste velgmaat echt neer op wat je prioriteit geeft. Als comfort en efficiรซntie bovenaan je lijst staan, ga dan voor de 16-inch stalen velgen. Maar als je achter stijl en scherpere handling aan zit, zijn de 17-inch lichtmetalen de weg te gaan. Beide opstellingen doen een solide taak in het afstemmen op de stads-gerichte missie van de Grande Panda.
Interieur Uiterlijk
Weet je, wat betreft de Grande Panda E, het interieur zou wel eens zijn beste verkoopargument kunnen zijn vergeleken met andere auto’s daarbuiten. Terwijl veel budgetvriendelijke voertuigen vastzitten aan gewoon oud zwart plastic en no-frills ontwerpen, heeft Fiat echt nagedacht over het creรซren van een cabine die barst van de persoonlijkheid en slimme functies. Na een goede hoeveelheid tijd ermee door te hebben gebracht, kunnen we vol vertrouwen zeggen dat het dagelijks gebruik van dit interieur echte vreugde brengt – een beetje een zeldzaamheid in dit prijsbereik.
Het kleurenpalet onderscheidt de Grande Panda onmiddellijk van meer conservatieve alternatieven. In plaats van de gebruikelijke zwarte interieurs die dit segment overspoelen, koos Fiat voor een uniek blauw-grijs voor het dashboard en deurpanelen. Deze kleur heeft zelfs metaalvezels gemaakt van gerecyclede materialen, wat het een mooie diepte geeft en licht reflecteert op interessante manieren. Het is subtiel, maar je merkt het zeker op – voegt een beetje flair toe zonder overdreven te doen.
Gele accenten door de cabine bieden vrolijke contrastpunten die het vrolijke karakter van de auto versterken. Je ziet ze rond de doorzichtige ring van het infotainmentscherm (een knipoog naar de ovale baan bij de Lingotto fabriek), evenals op deurklinken, luidsprekergrillen en verschillende trimstukken. De manier waarop ze deze gele elementen hebben geรฏncorporeerd is vrij slim, waardoor het voelt als een samenhangend ontwerp in plaats van gewoon willekeurige spatten kleur.
De stoelbekleding is ook het vermelden waard. De basis RED uitvoering komt met blauw en zwart stof, en raad eens? Geel stiksel. En dan is er de top-of-the-line La Prima uitvoering, die een mix van blauw en ivoor stof heeft met geel stiksel. Alle versies hebben een cool vierkant patroon dat eerbetoon toont aan het iconische ontwerp van de originele jaren ’80 Panda, waardoor het onmiddellijk verbonden is met zijn wortels.
Nu, laten we ingaan op de opbergoplossingen, die verrassend slim zijn gegeven de beperkte ruimte. Fiat noemt het “een overvloed aan opslag,” en eerlijk gezegd, dat is vrij accuraat. Je hebt het gebruikelijke handschoenvak, plus een extra compartiment gemaakt van bamboe in de La Prima uitvoering – een leuke kleine knipoog naar wat panda’s eten. Het centrale gebied van het dashboard is gevuld met bergvakjes en bakjes, inclusief een funky cilindrische opbergplek die zowel praktisch als visueel interessant is.
Zelfs de deurpanelen hebben een paar nette details, ondanks dat ze gemaakt zijn van hard plastic. Je kunt verborgen Fiat logo’s vinden in de deurklinken, die je alleen kunt zien vanuit bepaalde hoeken. Er zijn grote fleshouders, medium opbergvakjes, en zelfs kleine verwijderbare prullenbakjes die gemakkelijk schoon te maken zijn. Het zijn al deze kleine aanrakingen die benadrukken hoeveel gedachte er is gegaan in de gebruikerservaring, vooral voor een auto in dit prijsbereik.
Het dashboardontwerp is ook glad, met veel knipogen naar Fiat’s geschiedenis en de Lingotto fabriek. Die ovale vormen overal verwijzen naar de beroemde daktest track waar we de auto mee namen voor een ritje. Bovendien zijn er kleine graphics die een klassieke Panda tonen die rond die baan gaat – eigenaardige details die eigenaren zullen waarderen om in de loop van de tijd te ontdekken. Over het algemeen vindt het ontwerp een mooie balans tussen retro en modern, stuurt weg van het voelen van verouderd of te steriel.
Nu, over de bouwkwaliteit – het is degelijk voor de prijs, maar er is ruimte voor wat verbetering. Zeker, de meeste oppervlakken zijn hard plastic, wat standaard is in dit segment, maar ze hebben een goede taak gedaan met de afwerking. De pianozwarte trim ziet er op het eerste gezicht mooi uit maar zoals veel moderne auto’s, kan het vingerafdrukken en krassen vrij gemakkelijk tonen – vooral op die donkerdere oppervlakken. En ja, een paar paneelgaten zouden strakker kunnen zijn, en we merkten wat kleine inconsistenties op in trimkwaliteit zelfs op ons testauto.
Sprekend van unieke functies, het bamboe element in het dashboard van de La Prima uitvoering is een eerste in automotive interieurs. Het is niet gewoon een gimmick; de bamboe brengt een mooie textuur en warmte naar de cabine. Het voelt stevig en goed geplaatst, suggereert dat het mooi zal standhouden in de tijd.
Tenslotte moeten we een shoutout geven aan de klimaatbediening. Ze hebben fysieke knoppen en knoppen gehouden in plaats van alles op een touchscreen te proppen, wat het aanpassen van de temperatuur tijdens het rijden een briesje maakt. Zeker, de LED indicatoren voor het handmatige systeem zijn een beetje klein en kunnen lastig te zien zijn in bepaalde verlichting, maar over het algemeen geeft het prioriteit aan prakticaliteit boven overdreven high-tech zijn.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieurontwerp van de Grande Panda E is zeker een van die dingen die mensen echt aan het praten krijgt – en niet altijd op dezelfde manier. Tijdens onze tijd ermee, zagen we alles van liefde op het eerste gezicht tot regelrechte afkeer. Fiat heeft wat gedurfde risico’s genomen hier, en eerlijk gezegd voelt het alsof je hem aanbidt of er niet tegen kunt. Er is niet veel ruimte voor onverschilligheid. Maar, weet je wat? Het bereikt echt zijn hoofddoel: opvallen in een zee van auto’s die er vaak te veel hetzelfde uitzien.
Kijk eens naar de voorkant. Het is alsof de Grande Panda zichzelf aankondigt met dat gepixelde koplichtontwerp. Die LED lichten creรซren een uniek patroon dat je van een afstand kunt herkennen, of het nu dag of nacht is. Het doet je een beetje denken aan die retro videogames, nietwaar? Die knipoog naar de jaren ’80 toen de originele Panda zijn debuut maakte is vrij slim. En toen we het ’s nachts testten, werkten die lichten als een charme terwijl ze er nog steeds cool uitzagen.
Nu, over de algemene vorm – Het is een moderne draai aan het ontwerp van de originele Panda. Zeker, hij is ongeveer 40 centimeter langer dan het oude model, maar hij houdt nog steeds die hoge, hoekige vibe die de eerste zo praktisch en uniek maakte. De hogere gordelijn en gebeeldhouwde oppervlakken helpen hem er echt moderner uit te laten zien in plaats van gewoon een uitgerekte versie van zijn voorganger.
Dan is er de carrosseriebekleding. Het geeft de Grande Panda een beetje van een zachte-SUV look, wat totaal in lijn is met waar mensen tegenwoordig van genieten. Die plastic stukken komen met subtiele Fiat striping – een mooie toets die het visueel interessant maakt en ook het lichaam beschermt tegen die kleine deukjes en schokken. Het is meer ondertoon dan wat sommige andere merken doen, stuurt weg van die overdreven ruige look die soms cartoonachtig kan overkomen.
Wanneer je het zijprofiel bekijkt, zul je een paar van de beste ontwerp elementen opmerken. De “Panda” letters op de deuren voegen een mooie lijn toe die opbreekt wat anders een vrij plat oppervlak zou kunnen zijn. En hier is een bedachtzaam klein detail: Fiat biedt beschermende inzetstukken om die letters te bedekken voor mensen die meer geven om prakticaliteit dan stijl. Het is alsof ze echt begrijpen hoe mensen hun auto’s gebruiken.
Nu, laten we over kleuren praten. Er zijn zeven opties, elk geรฏnspireerd door verschillende Italiaanse landschappen. We hadden een explosion van de levendige Passione Red te testen – het benadrukt echt de gedurfde persoonlijkheid van de auto – en de zachtere Gelato White. De metallic tinten geven het diepte, terwijl de effen kleuren dat utilitaire gevoel behouden. En dit nog: Fiat heeft bewust besloten om grijs over te slaan, wat zoiets is als de saaiste autokleur ooit. Ze geloven dat het gewoon niet thuishoort op Italiaanse wegen. Hou daarvan!
Op naar de achterkant – het is wat meer verdeeld. Sommige mensen houden echt van de verticale achterlichten die teruggrijpen naar de originele Panda, maar ze zijn gemoderniseerd met LED tech. Echter, de algemene look voelt een beetje gehaast vergeleken met de meer doordachte voorkant. De overgang van het lichaam naar de achterruit is nogal abrupt – sommigen vinden het verfrissend eerlijk, terwijl anderen denken dat het er een beetje onhandig uitziet.
Velgen kunnen de vibe van een auto totaal veranderen, toch? De 16-inch stalen velgen op de RED uitvoering geven het een charmant retro gevoel. Ze zijn recht-toe-recht-aan en functioneel. Maar dan heb je de 17-inch lichtmetalen op de La Prima uitvoering, die de aanwezigheid van de auto verhogen, waardoor hij meer upscale en actueel voelt. Veel kopers vinden dat kiezen tussen deze opties een grote deal is bij het maken van hun beslissing.
Nu, laten we gewoon even de tijd nemen om de kleine details aan de buitenkant te waarderen. De holografische Fiat badges die beelden verschuiven afhankelijk van de hoek is super cool en voegt zeker een element van verrassing toe voor zowel eigenaren als degenen die het gewoon bewonderen. Bovendien zijn er verborgen logo’s en referenties verspreid door het carrosseriework, belonend degenen die een dichtere blik nemen.
Wat betreft bouwkwaliteit, het is meestal indrukwekkend. De paneelgaten zijn consistent, en de verfafwerking ziet er goed uit. Zeker, sommige trimstukken zouden wat beter samen kunnen passen, en een paar plastic delen voelen iets wankel, maar over het algemeen voldoet het aan verwachtingen voor wat je betaalt. Het gedurfde ontwerp helpt een beetje om kleine kwaliteitsproblemen te verdoezelen die meer zouden opvallen op een eenvoudigere auto.
Een laatste ding om te overwegen – het parkeren van de Grande Panda is een ervaring op zich. Hij trekt zeker aandacht waar hij ook gaat, wekt gesprekken en opmerkingen op van mensen die voorbijgaan. Voor degenen die graag hebben dat hun auto opgemerkt wordt, dat is een win. Maar als je iemand bent die liever opgaat in de menigte, nou, je zou het misschien een beetje veel vinden. Gedurende onze tests waren we verrast door hoeveel aandacht deze mainstream gezinsauto trok!
Comfort En Gemak
In plaats van kopers te bombarderen met een hoop high-tech gadgets, richt dit voertuig zich echt op het essentiรซle, zorgt ervoor dat alles soepel en intuรฏtief werkt. Onze tests ondersteunen dit – het creรซert een gebruiksvriendelijke sfeer, hoewel je misschien merkt dat een paar moderne functies ontbreken.
Neem het infotainmentsysteem, bijvoorbeeld. Het spijkert deze filosofie vast. Het 10,25-inch touchscreen is scherp en responsief, maar het verdrinkt je niet in onnodige complexiteit. De interface is mooi ingedeeld, met functies georganiseerd in gemakkelijk navigeerbare widgets en snelkoppelingen handig geplaatst aan de linkerkant. Na het omgaan met wat verwarrende systemen in andere voertuigen, vonden we deze een verademing. Bovendien reageert het snel, wat een opluchting is vergeleken met die trage systemen daarbuiten.
En hey, als je van Android Auto of Apple CarPlay houdt, zul je de draadloze integratie waarderen. Geen verwarde kabels meer! Het verbindt soepel, zelfs op langere ritten, en dankzij de draadloze oplaadpad in de hogere uitvoeringen, is het vrij handig.
Nu, over navigatie: het is een beetje lastig omdat het varieert per uitvoeringsniveau. Terwijl de hardware over de gehele linie capabel lijkt, krijgen alleen de La Prima modellen de volledige geรฏntegreerde navigatie. De lagere uitvoeringen kunnen kaarten tonen maar kunnen geen bocht-voor-bocht aanwijzingen geven, wat betekent dat je zult moeten vertrouwen op je telefoon daarvoor. Het voelt meer als een software keuze dan een hardware probleem, wat mensen zou kunnen frustreren die liever bij de basis uitvoering blijven.
Wat betreft het digitale instrumentencluster, het heeft een schone, moderne look die gemakkelijk te lezen is in verschillende verlichting. Zeker, je kunt het niet aanpassen buiten de basis route info, maar wat er is is duidelijk en intuรฏtief. We hielden ervan hoe gemakkelijk het was om batterijniveaus en bereik te zien. Toch zou het leuk zijn geweest om meer gedetailleerde efficiรซntiegegevens te hebben – dingen zoals momentaan verbruik – voor bestuurders die geven om milieuvriendelijkheid.
Verbonden diensten komen in twee smaken: basis en premium. Met Connect ONE krijg je een decennium gratis toegang tot over-the-air updates, noodoproepen, pechverhelping, voertuiggezondheidsporten en klantenservice. Dan is er Connect PLUS, wat je zes maanden van verbeterde functies geeft zoals voertuiggezondheidsmeldingen en zelfs functies voor afstandsbediening van het voertuig.
De mogelijkheid om de software van het voertuig over-the-air bij te werken betekent dat het beter kan worden nadat je het koopt – mogelijk functies toevoegend of verbeterend wat er al is. Tijdens onze tests kregen we een kleine update die het infotainmentsysteem daadwerkelijk sneller liet reageren, wat vrij cool was.
Nu, over stembesturing: het is basis vergeleken met de fancy systemen in high-end auto’s. Het handelt eenvoudige commando’s voor oproepen, navigatie en muziek prima af, maar het begrijpt niet helemaal de natuurlijke taalverwerking die de meer geavanceerde systemen bieden. Voor rechttoe-recht-aan taken werkt het goed genoeg, maar je zou jezelf kunnen vinden herhalend complexe commando’s of gewoon dingen handmatig doen.
Wanneer je de Grande Panda tegen duurdere alternatieven stapelt, valt het gebrek aan geavanceerde rijassistentiesystemen echt op. Geen adaptieve cruisecontrol, geen rijbaancentrering, geen dodehoekbewaking, en zeker geen automatische parkeerhulp. Zeker, het overslaan van deze functies houdt de prijs laag, maar het betekent ook dat de Grande Panda een beetje achterloopt op de tech-curve vergeleken met sommige rivalen.
Nog een ding om op te merken: de elektrische versie slaat de warmtepomp over. Dat is een grote deal in kouder weer, omdat traditionele verwarming echt in je batterijbereik kan happen. Het lijkt erop dat kosten hier een factor waren, maar het is zeker een nadeel wanneer je kijkt naar concurrenten die warmtepompen als standaard bevatten.
De zitpositie raakt de sweet spot als het gaat om zichtbaarheid en comfort in de stad. Zittend rond 50 centimeter van de grond, krijgen bestuurders een mooie lift vergeleken met traditionele hatchbacks, maar zonder de torenhoge hoogte van die grote SUV’s. Deze opstelling geeft je geweldige voorwaartse zichtbaarheid en maakt het een briesje om in te schatten waar de auto eindigt en begint wanneer je parkeert. Beide voorstoelen zijn handmatig verstelbaar en bieden een degelijk bereik voor de meeste mensen, hoewel langere bestuurders zouden wensen voor net wat meer speelruimte.
Nu, over de stoelen – ze zijn verrassend comfortabel voor wat je betaalt. Dat unieke vierkantpatroon stof is niet alleen voor de looks; het creรซert daadwerkelijk verschillende ondersteuningszones die die langere ritten veel draaglijker maken. De kussening is vrij goed recht vanaf het begin, maar we merkten wel op dat wat extra zijsteun echt zou helpen tijdens die bochtige bochten. En eerlijk gezegd voelt het als een gemiste kans dat de basis uitvoeringen geen stoelverwarming hebben, vooral omdat deze auto waarschijnlijk de aandacht zal trekken van kopers in koudere noord-Europese plekken.
Wat betreft klimaatcontrole, de focus hier ligt op het houden van dingen eenvoudig en functioneel, wat mooi is. In de RED uitvoering krijg je een handmatig systeem met duidelijke, rechttoe-recht-aan bedieningen die meteen reageren. De automatische opstelling in de La Prima uitvoering houdt fysieke knoppen voor de meeste functies – geen vervelende touch screens hier, wat een opluchting is vergeleken met sommige rivalen. Beide systemen doen een solide taak in het houden van de cabine comfortabel, maar het gebrek aan een warmtepomp in de elektrische versie zou dingen wat minder efficiรซnt kunnen maken wanneer de temperaturen dalen.
We testten de Grande Panda grondig op verschillende soorten wegen en bij verschillende snelheden, dus kregen we een goed gevoel voor hoe hij omgaat met geluid, trillingen en algehele rijkwaliteit. Over het algemeen doet hij een goede taak in het buitenhouden van weggeluid, met windgeluiden die alleen echt binnensluipen wanneer je snelwegsnelheden raakt. De elektrische aandrijflijn is super stil, maakt gemakkelijke gesprekken binnen mogelijk en creรซert een mooie, kalme rijsfeer. Zeker, je hoort misschien wat ophangingsgeluid op hobbelige wegen, maar het is niets dat de algehele ervaring verpest.
Opbergopties in de cabine zijn verrassend goed voor een auto van deze grootte. Je hebt meerdere dashboardcompartimenten klaar om telefoons, portemonnees, zonnebrillen en al die kleine items te houden die auto-interieurs tend to clutter. De deurpanelen hebben fleshouders die standaard containers passen, plus kleinere zakken voor telefoons en andere spullen die je snel wilt pakken. Het centrale opberggebied is veelzijdig, met bekerhouders die je kunt aanpassen en extra ruimtes voor oplaadkabels en persoonlijke items.
En als je van connectiviteit houdt, zijn de USB-C poorten voor en achter (beschikbaar in bepaalde uitvoeringen) een geweldige toevoeging. Ze laden apparaten op met degelijke snelheden en zijn handig geplaatst voor gemakkelijke toegang. Bovendien houdt de draadloze oplaadpad in de La Prima uitvoering dingen netjes en opgeruimd, laat je je telefoon moeiteloos pakken voor navigatie of muziek.
Zichtbaarheid in deze auto verhoogt echt je vertrouwen bij het rijden door de stad. Met die grote ramen en een hogere zitpositie is het gemakkelijk om een oogje te houden op ander verkeer en voetgangers. Het vooraanzicht is bijzonder goed dankzij de smalle A-stijlen die je zicht niet te veel blokkeren. Echter, de dikke C-stijlen maken het wat lastig om naar achteren te kijken, dus die achterparkeersensoren (die standaard komen op alle uitvoeringen) zijn meer dan alleen een nice-to-have.
Een coole functie die het vermelden waard is is de ingebouwde oplaadkabel op elektrische modellen. Deze 4,5-meter uitschuifbare kabel betekent dat je geen oplaadkabels in de kofferbak hoeft mee te slepen – je hoeft je nooit zorgen te maken over gestrand zijn zonder een manier om op te laden. Het trekt gemakkelijk uit de voorkant en trekt net zo eenvoudig in, blijft schoon en beschermd wanneer je het niet gebruikt. Het zijn kleine dingen zoals dit die de Grande Panda zo praktisch maken voor dagelijks rijden.
Wat betreft interieurverlichting, het is degelijk maar niets om naar huis over te schrijven. De basis LED lichten doen het werk voor normale taken, maar een paar extra leeslichten zouden echt helpen ’s nachts. En ja, het gebrek aan verlichte deurklinken en opbergruimtes maakt dingen wat lastig wanneer het donker is, maar dat is vrij typisch voor auto’s in dit prijsbereik.
Laten we niet vergeten hoe gemakkelijk het is om in en uit deze auto te stappen. De hoge, brede deuropeningen maken het eenvoudig voor iedereen, ongeacht hun leeftijd. De instaphoogte is handelbaar, zelfs voor degenen met mobiliteitsproblemen, en de deurklinken zijn niet te stijf om te bedienen. Het installeren van kinderstoelen is ook een briesje dankzij die brede achterdeuren, hoewel de wat onhandige ISOFIX deksels beter zouden kunnen zijn – ze nemen weg van een anders gebruiksvriendelijk ontwerp.
De Grande Panda bevat verschillende bedachtzame aanrakingen die eigenaarssatisfactie verbeteren. De verwijderbare prullenbakken in deurpanelen kunnen gemakkelijk schoongemaakt of vervangen worden, pakken een echt eigenaarspijnpunt aan. De verschillende Fiat logo’s en referenties door het interieur creรซren ontdekkingsmomenten die de auto interessant houden zelfs na uitgebreid eigendom. Deze details tonen aan dat het creรซren van bestuurdersbetrokkenheid geen dure technologie of complexe systemen vereist.
Tenslotte, de manier waarop dit voertuig energiemanagement behandelt gaat helemaal over eenvoud in plaats van optimalisatie. De bereikvoorspelling is eenvoudig genoeg – het geeft degelijke schattingen zolang omstandigheden consistent zijn, maar het houdt geen rekening met dingen zoals heuvels, weer of verkeersveranderingen. Bovendien, zonder gedetailleerde energievloeischermen of efficiรซntiecoaching, worden eco-bewuste bestuurders overgelaten om dingen zelf uit te zoeken.
Veiligheid En Beveiliging
De Grande Panda E komt volgepakt met alle veiligheidstech die Europese regelgeving nu vereist. Het is niet helemaal op het niveau van de fancy systemen die je zou kunnen vinden in duurdere auto’s, maar het doet een degelijke taak. Tijdens onze tests in verschillende rijomstandigheden zagen we dat het goed genoeg presteerde om passagiers veilig te houden, hoewel sommige aspecten zeker wat geavanceerder zouden kunnen zijn.
Nu, Euro NCAP had hun tests nog niet gedaan toen we het checkten, dus we kunnen je nog geen harde veiligheidsratings geven. Toch, kijkend naar hoe de Grande Panda gebouwd is en de veiligheidsuitrusting die het heeft, denken we dat het waarschijnlijk redelijk goed zal scoren wanneer de tests wel gebeuren. Je vindt alle gebruikelijke airbags erin – voorste voor zowel de bestuurder als passagier, plus zij- en gordijnairbags die alle stoelen bedekken.
Het Autonome Noodremsysteem (AEB) is responsief, als je het ons vraagt. Het deed een goede taak in het spotten van auto’s en voetgangers tijdens onze tests, gaf waarschuwingen voordat het de remmen raakte wanneer het nodig was. Het remmen voelde soepel, niet schokkend, maar eerlijk gezegd zouden die waarschuwingsgeluiden wat luider of opvallender kunnen zijn – vooral in lawaaierige situaties.
Wat betreft Rijbaanondersteuning, het werkt goed binnen zijn grenzen. Het geeft zachte duwtjes om de auto in zijn rijbaan te houden, maar het heeft niet de meer geavanceerde rijbaancentrering die je zou vinden in luxeauto’s. Op de snelwegen vonden we dat het echt hielp bestuurdersmoeheid verminderen op lange ritten. En hey, Fiat dacht hier vooruit – je kunt gemakkelijk de rijbaanassistentie en snelheidswaarschuwingen uitzetten met een knop, wat geweldig is omdat soms die functies wat veel kunnen zijn.
Verkeersbordherkenning krijgt het meestal goed, identificeert snelheidslimieten en stuurt waarschuwingen uit. Maar, om eerlijk te zijn, het kan wat overjverig zijn – piept elke keer wanneer er een verandering is in snelheidslimiet, zelfs als je niet aan het racen bent. Je kunt dit aanpassen in de instellingen, maar toch zou het wat vervelend kunnen zijn voor sommige bestuurders.
Een ding dat opvallend ontbreekt is adaptieve cruisecontrol. Je hebt standaard cruise en snelheidslimietfuncties, zeker, maar zonder de afstand-houdende functie is het niet zo nuttig in druk verkeer. Tegenwoordig hebben zelfs budgetvriendelijke auto’s vaak adaptieve cruisecontrol, dus zijn afwezigheid hier voelt wat verouderd.
Wat betreft parkeerhulp, basis modellen krijgen alleen achtersensoren, terwijl je een hogere uitvoering nodig hebt om voorsensoren te krijgen. De achtercamera (die optioneel of standaard zou kunnen zijn, afhankelijk van de versie) geeft degelijke beelden en handige richtlijnen, hoewel we wensen dat de resolutie wat scherper was voor beter detail. De parkeersensoren zelf werkten goed, maakten stadsrijden wat gemakkelijker.
Laten we over zichtbaarheid praten. De hoge zitpositie en grote ramen helpen echt met het zien van het verkeer en voetgangers om je heen, wat super belangrijk is in drukke gebieden. Maar de dikke C-stijlen creรซren wel wat blinde vlekken, dus moet je je hoofd draaien om te checken. De zijspiegels bieden degelijke dekking, maar zonder blinde-vlek monitoring moeten bestuurders vertrouwen op goed ouderwets checken.
Voor gezinnen zijn de kinderveiligheidsfuncties op peil, met ISOFIX bevestigingspunten in de achterstoelen. Maar eerlijk gezegd kunnen de deksels voor die punten een gedoe zijn om mee om te gaan en beveiligen niet goed wanneer niet in gebruik. Voor ouders die constant autostoelen in en uit doen, zou dit een echte pijn kunnen zijn.
De elektronische handrem werkt goed en gaat automatisch aan wanneer je de auto uitzet. Dit is een mooie veiligheidsfunctie omdat het de auto stopt met rollen als je vergeet het handmatig in te stellen. Het laat ook vanzelf los wanneer je het gas raakt met je veiligheidsgordel om, wat het opstarten wat soepeler maakt.
Beveiligingswijs is het vrij basis maar passend voor de markt van de auto. De elektronische wegrijbeveiliging stopt ongeautoriseerde starts, terwijl de centrale vergrendeling op afstand rechttoe-recht-aan en handig is. Dat gezegd hebbende, het gebrek aan keyless entry of high-tech anti-diefstal functies zou wenkbrauwen kunnen doen fronsen, vooral in gebieden waar criminaliteit een zorg is.
Het bestuurdersmoeheid bewakingssysteem draait stil op de achtergrond, houdt een oogje op je rijpatronen en waarschuwt je als het voelt dat je slaperig of afgeleid raakt. Tijdens onze langere snelwegtochten vonden we het precies goed – het gaf waarschuwingen wanneer het nodig was zonder overdrijven.
En laten we de noodoproepfunctie (eCall) niet vergeten. Dit handige systeem belt automatisch nooddiensten als er een ernstige crash is, deelt ook je GPS locatie met hen. Er is ook pechverhelping (B-call) die je verbindt met wegenhulp voor mechanische problemen. Het is mooi om te weten dat ondersteuning slechts een telefoontje weg is.
Hoe Rijdt Het?
De Grande Panda E levert op zijn belofte – het maakt stadsrijden een briesje terwijl hij ook zijn mannetje staat op de snelweg. We hebben hem grondig getest in allerlei instellingen, en het is duidelijk dat Fiat dit voertuig heeft fijngestemd voor dagelijks gebruik, niet alleen voor indruk maken op papier. Je krijgt een auto die echt dagelijkse woon-werkverkeer plezierig maakt zonder enige pretentie.
Wat betreft stadsrijden, de Grande Panda schittert. De lichte besturing, compacte grootte en verhoogde zitpositie geven je een niveau van vertrouwen dat grotere auto’s vaak worstelen om te matchen. Navigeren door krappe straten, in parkeerplek knijpen en obstakels ontwijken wordt tweede natuur. Bovendien, met een draaicirkel van slechts 10,9 meter, is hij vrij wendbaar – hoewel als je iets nog krapper wilt, de originele Panda het checken waard is.
En laten we praten over die elektrische aandrijflijn! Het is super stil en levert koppel precies wanneer je het nodig hebt, maakt stop-en-go verkeer veel minder frustrerend dan in traditionele auto’s. Het gaspedaal is ontworpen om soepel rijden aan te moedigen, helpt je efficiรซntie hoog houden terwijl je nog steeds comfortabel door de stad komt. Je zult jezelf vinden glippend in gaten in het verkeer met gemak, en de auto voelt responsief genoeg zonder je agressief te laten rijden.
Zichtbaarheid is een andere sterke kant in stedelijke instellingen. Die hoge zitpositie gecombineerd met grote ramen betekent dat je gemakkelijk een oogje kunt houden op voetgangers, fietsers en andere auto’s. Parkeerplek spotted en op kinderen letten is veel gemakkelijker met zo’n duidelijk zicht vooruit. Houd er alleen rekening mee dat die dikke C-stijlen je zicht wat zouden kunnen blokkeren, vooral wanneer je bij drukke kruispunten bent.
Nu, de snelweg raken onthult dat deze kleine auto wat verrassende capaciteiten heeft. Hij blijft stabiel bij legale snelheden, houdt recht koers zonder de zenuwachtigheid die sommige kleinere auto’s krijgen. Windgeluid wordt in toom gehouden tot je het echt pusht, en de ophanging doet een goede taak van het gladstrijken van hobbels zonder passagiers te schokken. Die topsnelheid van 132 km/u, eerlijk gezegd voelt het zelden als een beperking tijdens regulier rijden.
Wat betreft inhalen op snelwegen, moet je wel wat plannen omdat het vermogen niet massief is. Maar dankzij dat instant koppel van de elektrische motor kun je die inhaalmaneuvres maken wanneer de kans zich voordoet. Het zal niet vooruit schieten, maar het bouwt snelheid gestaag genoeg op voor veilig snelwegrijden. Als je komt van een krachtiger voertuig, geef jezelf gewoon wat tijd om je verwachtingen aan te passen.
Het stuursysteem is ook vrij veelzijdig. In de stad is het super licht, maakt parkeren een briesje. Maar wanneer je cruiset op de snelweg, verstevigt het net genoeg om dingen stabiel te houden. Zeker, het geeft je niet tonnen feedback over de weg, maar je zult je nog steeds vol vertrouwen voelen over waar de auto naartoe gaat.
Bochtnemen gaat helemaal over veiligheid en voorspelbaarheid met de Grande Panda. Hij leunt in bochten met een gecontroleerde rol die je herinnert aan de fysica in spel zonder onrustbarend te voelen. De grip van de bescheiden banden is goed voor dagelijks rijden, en de elektronische stabiliteitscontrole komt stil binnen als dingen lastig beginnen te worden. Het voelt solide en veilig, wat geweldig is voor degenen die nieuw zouden kunnen zijn met rijden.
Remprestaties zijn zo ongeveer wat je zou verwachten. De mix van regeneratief en wrijvingsremmen levert soepele, geleidelijke stops die passagiers nauwelijks merken. Als je hard moet remmen in een noodsituatie, zul je stevig moeten duwen, maar over het algemeen past het bij het karakter van de auto. De overgang tussen de twee remsystemen zou wat soepeler kunnen zijn, maar het verstoort normaal rijden niet te veel.
Nu, over rijcomfort – dat kan variรซren afhankelijk van je wiel- en bandenopstelling. De 16-inch banden met hogere zijwanden hebben de neiging om de rit beter te dempen over hobbels en weggeluid laag te houden. De 17-inch geven je wat meer handlingprecisie, maar je zou wat comfort kunnen opofferen. Beide opstellingen handelen dagelijkse wegomstandigheden prima af, hoewel hobbelige wegen wat ophangingsgeluid zouden kunnen creรซren.
Een gebied voor verbetering is de lage-snelheid verfijning. Wanneer je parkeert, zouden de besturing, gasrespons en remgevoel wat polijsten kunnen gebruiken. Je zult deze kleine eigenaardigheden niet merken tijdens regulier rijden, maar ze kunnen wat vervelend zijn in krappe plekken. Alles werkt goed, maar het heeft niet dat naadloze gevoel dat je vindt in duurdere auto’s.
De elektronische systemen van de auto zijn ontworpen om je rijervaring te verbeteren, niet te hinderen. De rijbaanondersteuning duwt je zachtjes wanneer nodig, en als je de snelheidslimietwaarschuwingen vervelend vindt, kun je ze gemakkelijk uitzetten. Geen overdreven agressieve interventies hier – je blijft in controle terwijl je nog steeds de veiligheidshulp krijgt die je zou kunnen nodig hebben.
Uitgebreid snelwegrijden onthulde dat de Grande Panda comfortabel langere reizen aankan ondanks zijn stedelijke focus. Inzittendenmoeheid blijft laag dankzij de comfortabele zitpositie en effectieve geluidsisolatie. Bereikangst wordt de primaire beperking voor langere trips, vereist meer planning dan met conventionele voertuigen, maar de rijervaring zelf ontmoedigt snelweggebruik niet.
2025 Fiat Grande Panda E Achterbankcomfort
De achterpassagiersruimte in de Grande Panda E verrast je echt voor zo’n compacte auto. Het is indrukwekkend hoe slim ontwerp zoveel praktische bruikbaarheid kan inpersen. We hadden een mix van testers – mensen van verschillende maten en leeftijden – om echt een gevoel te krijgen voor hoe de achterstoelen werken in het echte leven. En weet je wat? Ze bleken heel praktisch voor de meeste gezinnen en hun dagelijkse behoeften.
Dus, wat is het geheime sausje voor de achterzitpositie van de Grande Panda? Het draait allemaal om die hoekige vormen en slimme ontwerpkeuzes. In tegenstelling tot sommige auto’s die zich meer richten op er strak en stijlvol uitzien, heeft deze een rechte broeikas en een lange wielbasis (2.540 mm) die het interieur echt opent. Je kunt volwassenen tot zes voet lang daar achter krijgen zonder dat ze hun knieรซn tegen de voorstoelen stoten, wat nogal indrukwekkend is voor een voertuig van deze grootte.
Hoofdruimte is vrij ruim, dankzij die hoge daklijm en bijna rechtopstaande zitpositie. De grote ramen creรซren een mooie, luchtige sfeer en houden dat beklempt gevoel op afstand dat je vaak vindt in kleinere auto’s. Langere mensen zullen het comfortabel genoeg vinden, en de brede deuropeningen maken in- en uitstappen een fluitje van een cent – veel gemakkelijker dan in veel grotere auto’s met chiquere deurontwerpen.
Wat betreft waar je zit, comfort krijgt voorrang boven stijl. Je zit op een mooie hoogte in plaats van laag gedrukt te worden met je benen uitgestrekt. De bankstoel is degelijk voor die middellange afstanstritten, maar we gissen dat als je op een lange haul bent, het misschien niet zo gezellig is als in auto’s met meer luxe zitplaatsen.
Nu, je kunt technisch drei mensen achteren krijgen, en de breedte van de Grande Panda maakt dit wat haalbaarder vergeleken met sommige rivalen. De vlakke vloer helpt echt de middelste passagier, en er is geen grote transmissienheuvel die in de voetruimte eet. Maar, we moeten zeggen, schouderruimte wordt wat krap met drie volwassenen daarachteren, dus het past waarschijnlijk beter voor kinderen of korte trips.
Opslag achteraan is ook goed doordacht. Je hebt kaartzakken op de voorstoelen voor boeken of tablets en deurpanelen die flessen of kleine items zoals telefoons vasthouden. Bovendien, als je in het juiste trim niveau bent, zijn er USB-C poorten om apparaten geladen te houden op langere reizen, wat een mooie toets is.
Gezinnen zullen de ISOFIX bevestigingspunten voor kinderstoelen op beide buitenste stoelen waarderen, maken het gemakkelijk om twee autostoelen tegelijk te installeren. Maar, eerlijk gezegd kunnen de beschermende deksels wat lastig zijn om mee om te gaan – ze beveiligen niet goed wanneer niet in gebruik, wat een gedoe kan zijn voor gezinnen die constant kinderstoelen in en uit doen.
Nu, er is รฉรฉn opvallend probleem – de basis trim levels komen niet met achter hoofdsteunen, en dat is een vrij grote misser wat betreft veiligheid en comfort. Zeker, hogere trims hebben ze, maar het voelt als een kostenbesparing die veiligheid zou kunnen compromitteren in een achteraan botsing. Het is een beetje vreemd, vooral wanneer de rest van de auto zo modern en goed uitgerust voelt.
Wat betreft klimaatcontrole, de achterkant is niet te shabbelig, maar het gaat je sokken er niet af blazen. Er zijn geen speciale luchtroosters daarachteren, dus je vertrouwt op luchtstroom van de voorkant. Het werkte prima in gematigd weer, maar we kunnen ons voorstellen dat hete zomerdagen of koude winters achterpassagiers wat buitengesloten zouden kunnen laten voelen. Gelukkig helpen de grote glasoppervlakken dingen de meeste tijd aangenaam te houden.
Lof voor de raamwerking, echter! De achterramen zakken bijna helemaal naar beneden, wat fantastisch is voor ventilatie en dat gevoel van openheid. Het is vooral mooi in stadsrijden wanneer je wat frisse lucht nodig hebt. Bovendien maakt het ook gemakkelijker om dingen in de achterkant te laden.
Beenruimte is over het algemeen prima, maar het kan krap worden als de voorstoelen helemaal naar achteren geschoven zijn voor langere bestuurders. De ruggen van die voorstoelen zijn goed gevormd om achterpassagiers wat knieruimte te geven, maar fysica is wat het is, toch? De meeste gezinnen zullen het totaal prima vinden voor dagelijks gebruik en middenlange trips.
Een gebied waar de Grande Panda zijn spel zou kunnen verbeteren is in achterstoelafstelling. De stoelen schuiven niet voor en achter, en er is geen verstellingsoptie, wat echt zou kunnen helpen op langere reizen. Geen deal-breaker, maar die functies zouden wat mooie veelzijdigheid toevoegen.
In en uit de auto stappen is een fluitje van een cent, dankzij die brede deuropeningen en de juiste stoelhoogte. Het is vooral behulpzaam voor kinderen en ouderen die zouden kunnen worstelen met bukken of klimmen. De deurklinken zijn gemakkelijk te gebruiken, en ze blijven open op lichte hellingen – geen zorgen daar.
Achterpassagiersveiligheid profiteert van het omvattende airbagsysteem, inclusief gordijnairbags die buitenste passagiers beschermen. De robuuste deurkaders en juiste stoelbevestiging zouden goede bescherming moeten bieden in zijbotsingen, hoewel formele crashtesten een definitieve beoordeling van de veiligheidsprestaties van het voertuig zullen geven.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Ook al is dit voertuig wat kleiner dan sommige van zijn rivalen, je zou verrast zijn hoe praktisch de bagageruimte is. Serieus, het is ontworpen om de dagelijkse behoeften van de meeste mensen te voldoen. We deden een hoop tests, probeerden verschillende laadscenario’s uit, gewoon om een gevoel te krijgen voor hoe het ontwerp en de capaciteit van de kofferbak standhouden in het echte leven.
Nu, als je gaat voor de elektrische versie, kijk je naar 361 liter bagageruimte. De hybride versies bieden wat meer – 412 liter – dankzij het niet hebben van die vervelende batterijverpakkingsbeperkingen. Beide cijfers zijn vrij solide voor het B-segment, overtreffen voertuigen zoals de Renault 5 en houden hun eigen tegen de Citroรซn รซ-C3. Maar hier is de kicker: de vorm van de kofferbak doet er meer toe dan alleen de ruwe capaciteit. Fiat heeft echt het meeste uit de ruimte gehaald voor praktische doeleinden.
Dat gezegd hebbende, laadhoogte kan wat lastig zijn. Er is een relatief hoge kofferrand, wat een resultaat is van de SUV-achtige houding en de noodzaak om de batterijpakketjes in de elektrische versies te passen. Dus, als je probeert zware items te tillen of als je ouder bent, zou je het wat uitdagend kunnen vinden. Aan de positieve kant helpt de brede opening wel wanneer je probeert grotere items voorbij die eerste hindernis te manoeuvreren.
De koffervloer is op een mooie hoogte voor de meeste mensen, en het strekt mooi uit onder de achterste hoedenplank. Tijdens onze tests konden we verschillende grote koffers, een week aan boodschappen voor een gezin van vier, en verschillende sportuitrusting erin krijgen. De reguliere vorm maximaliseert de bruikbare ruimte, hoewel de achterwielkasten iets in de breedte happen voor die volumineuze items.
Nu, als je denkt aan het laden van iets echt groots, zou je tegen een probleem kunnen aanlopen. De hoogte van de kofferbak is vrij ruim voor typische tassen, maar het kan niet helemaal overweg met sommige langere items die zouden passen in meer traditionele hatchbacks. Bovendien schuiven of verstellen de achterstoelen niet, wat betekent dat je de ruimte niet kunt aanpassen om passagiers en vracht in balans te brengen zoals je zou willen.
Aan de positieve kant geven die 60/40 split-vouwbare achterstoelen je een significante boost in bagagecapaciteit wanneer je ze neerklapt. Zeker, de laadevloer is niet volledig vlak vanwege een kleine stap tussen de koffervloer en de stoelbases, maar eerlijk gezegd komt dat zelden in de weg van praktisch laden. Wanneer de stoelen neer zijn, kijk je naar een enorme 1.315 liter in de elektrische versie – veel ruimte voor meubelleveringen, grote winkeltrips, of vakantiespullen voor langere uitstapjes.
Er zijn een paar handige functies in de kofferbak die echt het spel verhogen. Bijvoorbeeld, twee boodschappentashaken houden kleinere items van rondschuiven terwijl je rijdt. En de stijve laadevloer is sterk genoeg om zware spullen te hanteren zonder te buigen. Ze hebben het reservewiel omgeruild voor een bandenreparatieset, wat meer ruimte vrijmaakt, hoewel we begrijpen dat sommige mensen zich veiliger zouden voelen met een echt reservewiel.
Ook is er wat onder-vloer opslag voor kleine items, gereedschap, of die bandenreparatieset. Het is niet het diepste compartiment daarbuiten, maar het is net genoeg voor het houden van dingen veilig en uit het zicht. En het optillen van het vloerpaneel is een fluitje van een cent – het kan wat gewicht houden zonder te veel door te buigen.
Waardepropositie van de 2025 Fiat Grande Panda E: Is het de Prijs Waard?
De Grande Panda E presenteert een overtuigende waardepropositie die conventioneel denken over elektrische voertuigen en hun positionering in de automarkt uitdaagt. Na uitgebreide tests en analyse geloven we dat dit voertuig slaagt in zijn primaire missie van democratisering van elektrische mobiliteit terwijl het karakter en praktische bruikbaarheid behoudt die de originele Panda wereldwijd geliefd maakten.
Dus, laten we over cijfers praten. In Nederland komt het uit op rond โฌ21.000 na subsidies, wat een koopje is vergeleken met concurrenten zoals de Renault 5 – we praten over een verschil van verschillende duizenden euro’s. Bovendien heeft het ruimte-efficiรซntie die net zo goed is, zo niet beter. Het is in de ring met de Citroรซn รซ-C3, die een platform deelt, en het is ook een solide kanshebber tegen de budgetvriendelijke Dacia Spring. Wanneer je de kwaliteit en functies die je krijgt voor die prijs meerekenrek, is het vrij moeilijk te verslaan.
Wat deze auto onderscheidt is hoe het elektrisch gaan voelt als een echte optie, geen compromis. Veel budget elektrische voertuigen kunnen voelen alsof ze hoeken afsnijden of het missen van functies alleen om kosten laag te houden. Niet de Grande Panda – het heeft persoonlijkheid, praktische ruimte, en slimme functies die dagelijks rijden een fluitje van een cent maken. En laten we de geรฏntegreerde oplaadkabel niet over het hoofd zien. Dat is gewoon slim ontwerp dat de elektrische prijs het waard maakt wanneer vergeleken met hybriden.
Nu, als we kijken naar brandstofkosten, de elektrische Panda schittert echt. In sommige gebieden kun je hem ’s nachts opladen voor zo weinig als โฌ0,05 per kWh, wat betekent dat het vullen van die 44 kWh batterij je ongeveer โฌ2,20 kost. Dat geeft je een bereik van ongeveer 320 kilometer in perfecte omstandigheden. Zelfs wanneer je een paar oplaadproblemen hier en daar overweegt, zijn de gebruikskosten veel lager dan benzineauto’s, vooral met hoe brandstofprijzen tegenwoordig zijn in Europa.
Aan de andere kant is er de hybride optie, vanaf ongeveer โฌ19.000. Het zou aantrekkelijker kunnen zijn voor mensen die zich zorgen maken over oplaadstations of lange autoritten plannen. Met brandstofverbruik zittend op ongeveer 5,0-5,1 liter per 100 kilometer en een standaard 44-liter tank, biedt het het gemak van traditionele tankbevulling samen met enkele milde elektrische voordelen. Voor sommige mensen is dat de weg te gaan, zelfs als het betekent wat meer uitgeven over tijd.
Wat betreft bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, dat zijn grote factoren om over na te denken ook. Onze kortetermijn tests kunnen niet voorspellen hoe goed het zal standhouden op de lange termijn, maar de constructiekwaliteit van de Grande Panda lijkt solide voor wat je betaalt. Fiat is de laatste tijd bezig met verbetering op het betrouwbaarheidsgebied, en met een eenvoudigere elektrische aandrijflijn zou dit een meer betrouwbare optie kunnen zijn vergeleken met meer gecompliceerde benzine motoren. Toch is het de moeite waard om Fiat’s gemixte track record in het verleden in gedachten te houden bij het maken van je keuze.
De auto heeft ook een bepaalde charme die moeilijk te beprijzen is maar zeker bijdraagt aan de eigendomservaring. De Grande Panda roept positieve gevoelens en reacties op, iets waar veel concurrenten mee worstelen. Die emotionele verbinding kan een echt verschil maken, je dagelijkse ritten iets om naar uit te kijken maken, en een gevoel van trots toevoegen dat verder gaat dan alleen praktische bruikbaarheid.
Kijkend naar de concurrentie heeft de Grande Panda zijn sterktes en zwaktes. Het verslaat de Renault 5 op ruimte en prijs maar heeft niet helemaal hetzelfde verfijnde gevoel. Wanneer gestapeld tegen de Hyundai Inster brengt het meer karakter en innovatie, hoewel het misschien net wat tekort zou kunnen schieten op achterstoelruimte en bagageruimte. En terwijl de Dacia Spring goedkoper is, voelt het zeker veel basisachiener aan in termen van ontwerp en functies.
Bij het overwegen van langetermijnwaarde moet je denken aan dingen zoals depreciatie, onderhoudskosten en potentiรซle batterijslijtage. Elektrische voertuigen verliezen meestal sneller waarde dan traditionele auto’s, maar overheidsvoordelen kunnen helpen die klap op te vangen. Gezien de brede aantrekkingskracht en praktische functies van de Grande Panda zou het zijn waarde beter moeten behouden dan sommige van de meer niche elektrische opties daarbuiten. En ja, batterijdegradatie is een zorg voor alle EV’s, maar de lithium-ion tech van vandaag houdt veel beter stand dan wat we zagen in de vroege dagen.
Het garantiepakket is degelijk, dekt standaard reparaties en breidt batterijbescherming uit, wat een mooie gemoedsrust is. Houd er alleen rekening mee, als je elektrische voertuig reparaties nodig heeft buiten de garantie, kunnen ze prijzig zijn en gespecialiseerde kennis vereisen, wat over de jaren zou kunnen oplopen.
Voor veel kopers is de Grande Panda E een fantastische manier om je teen in het elektrisch rijden te steken. Het is perfect voor dagelijks gebruik zonder de hoofdpijn en kosten die kunnen komen met meer high-tech elektrische auto’s. Bovendien voelt overstappen naar elektrisch gemakkelijk en zelfs leuk, in plaats van alleen een praktische keuze.
Weet je, de milieuvoor delen resoneren echt met die kopers die geven om duurzaamheid, en het beste deel is dat ze geen grote offers hoeven te maken in hun dagelijks leven. De Grande Panda biedt een manier om door de stad te zoeven zonder de gebruikelijke schuld die komt met stadsrijden, allemaal terwijl het die grotere doelen voor elektrificatie steunt. Voor mensen die een premie leggen op milieuvriendelijk zijn, voegen deze punten echt waarde toe voorbij alleen cijfers knarsetanden.
Maar het gaat niet alleen om de auto zelf – waar je woont speelt ook een grote rol. In plaatsen met solide oplaadnetwerken en geweldige incentives voor elektrische voertuigen is de Grande Panda E super aantrekkelijk. Aan de andere kant, als je in een gebied bent waar oplaadstations weinig en ver tussen zijn, of als er geen overheidssteun is, dan zou de hybride versie daadwerkelijk meer zin kunnen maken, zelfs als het wat meer kost om te draaien. Het draait allemaal om het vinden van wat het beste werkt voor jou, toch?