Smart, het ooit exclusief elektrische automerk, heeft een belangrijke verschuiving in zijn strategie aangekondigd. In tegenstelling tot zijn toezegging uit 2020 voor een volledig elektrische toekomst, zal het bedrijf nu een plug-in hybride (PHEV) variant aanbieden van zijn aankomende #5 SUV. Deze beslissing komt als reactie op de evolerende markt en fluctuerende EV-verkopen. De zet benadrukt de aanpassingsvermogen van het merk en de toewijding aan het voldoen aan diverse klantenbehoeften.
Het PHEV-systeem van de #5 zal naar verwachting een robuuste combinatie zijn van een 82kW turbo-benzinemotor, een 160kW elektromotor en een 19,1kWh accupakket. Deze opstelling zou een indrukwekkende totale actieradius van meer dan 1420 km moeten bieden op een volle tank en lading. Dit zelfde systeem wordt momenteel gebruikt in de Galaxy 7 EM-I, wat vergelijkbare brandstofverbruikscijfers van ongeveer 3,8L/100km suggereert.
Naast de PHEV-optie zal de Smart #5 ook beschikbaar zijn in verschillende volledig elektrische configuraties. Een meer toegankelijke 400V, enkelmotor opstelling, die 250kW levert en wordt aangedreven door een 76kWh accu, wordt verwacht. Voor degenen die meer prestaties zoeken, zal er ook een 310kW dubbelmotoraandrijflijn worden aangeboden, gekoppeld aan een grotere 100kWh accu en geavanceerde 800V architectuur. Deze elektrische varianten zullen naar schatting een bereik hebben van ongeveer 570 km (enkelmotor) en 740 km (dubbelmotor) gebaseerd op de Europese WLTP-testcyclus.
Deze strategische verschuiving roept interessante technische vragen op. De #5 is gebouwd op een variant van het SEA-platform, primair ontworpen voor EV’s. Dit betekent dat Geely, Smart’s moederbedrijf, waarschijnlijk ofwel het SEA-platform heeft aangepast voor hybride aandrijflijnen, of een apart platform heeft ontwikkeld voor de PHEV-versie. Speculatie suggereert dat de PHEV gebruik zou kunnen maken van een 1,5-liter viercilinder motor die de voorwielen aandrijft, gecombineerd met een potentiรซle 200pk elektromotor die de achterwielen aandrijft.
Hoewel specifieke introductietijden voor de PHEV #5 en de beschikbaarheid in verschillende markten nog niet bekend zijn gemaakt, is de volledig elektrische #5 bevestigd voor Australiรซ. De verwachting is dat deze in de tweede helft van 2025 arriveert, samen met de #1 en #3 modellen. De prijzen zullen naar schatting tussen de $70.000 en $100.000 liggen, waarmee het zich positioneert als concurrent van de Tesla Model Y.