Op de Consumer Electronics Show (CES) 2025 in Las Vegas maakte Honda furore met de onthulling van zijn 0 Saloon en 0 SUV. Deze twee elektrische modellen, onderdeel van Honda’s ambitieuze 0 Serie EV-familie, geven een gedurfde nieuwe richting aan voor de autofabrikant. Deze voertuigen zijn ontworpen om elektrische mobiliteit te herdefiniรซren en komen in 2026 op de markt, waarbij de verkoop start in Noord-Amerika voordat ze wereldwijd worden uitgebreid naar markten zoals Europa en Japan. Honda’s toewijding aan innovatie straalt door in elk aspect van deze modellen, van hun geavanceerde technologie tot hun opvallende designs.
Honda 0 Saloon: Een Vlaggenschip Sedan met Lamborghini Uitstraling
De Honda 0 Saloon heeft een lange weg afgelegd sinds zijn debuut als radicaal concept op CES 2024. De versie van dit jaar biedt een meer productierijpe blik in Honda’s toekomst. Met zijn laag, wigvormig silhouet en een frontdesign dat doet denken aan de Lamborghini Gallardo, is de 0 Saloon een echte blikvanger. De vleugeldeuren van het eerdere prototype zijn vervangen door praktischere conventionele deuren, maar de gedurfde esthetiek blijft behouden.
De auto heeft verticale koplampen geรฏntegreerd in een strakke motorkap, die nu het Honda-embleem draagt. Geavanceerde sensoren in een dakmodule maken Level 3 autonome rijcapaciteiten mogelijk. Binnenin combineert het interieur futuristische en praktische elementen, met een door schermen gedomineerd dashboard, een yoke-stuurwiel en minimalistische design accenten. LED-sfeerverlichting en witte bekleding maken de hightech cabine compleet.
Honda 0 SUV: Een Middelgrote EV met Persoonlijkheid
Voortbouwend op het fundament van het Space-Hub Minivan concept van vorig jaar, kiest de 0 SUV voor een praktisch crossover-design dat zowel modern als eigenzinnig is. Met een scherp hellende voorruit, gepixelde koplampen en een verlicht Honda-embleem valt de 0 SUV op. Het rechtopstaande achterdesign, met een smalle achterruit en U-vormig achterlicht, geeft karakter aan dit CR-V-formaat voertuig.
Vanbinnen biedt de SUV een ruime twee-rij, vijfzits configuratie. Schermen domineren de cockpit en zijcamera’s vervangen traditionele spiegels, wat bijdraagt aan zijn futuristische uitstraling. De productieplanning van de SUV loopt gelijk met de 0 Saloon, gericht op een release in 2026 in Noord-Amerika en Europa.
Geavanceerde Technologie en ASIMO OS
Beide modellen beschikken over Honda’s nieuwe ASIMO OS, genoemd naar zijn iconische humanoรฏde robot. Dit besturingssysteem integreert autonoom rijden, infotainment en over-the-air updates. Level 3 zelfrijdende mogelijkheden zorgen voor “hands-off” functionaliteit in files, waar regelgeving dit toestaat. Honda heeft samengewerkt met Helm.ai om de betrouwbaarheid van het systeem in de praktijk te garanderen.
De 0 Serie is gebouwd op een nieuw platform dat wordt gedeeld met Sony’s EV-lineup. Deze architectuur gebruikt lichtere accupakketten en slimmere managementsystemen om een beoogd bereik van meer dan 300 mijl te leveren. Steer-by-wire technologie integreert de besturing, vering en remmen voor een soepelere rijervaring.
Laadinfrastructuur en Slimme Energieoplossingen
Honda investeert flink in EV-infrastructuur via zijn joint venture onder de IONNA-vlag. Tegen 2030 is het plan om 30.000 nieuwe laadstations te installeren. Beide 0 Serie modellen krijgen de North American Charging Standard (NACS) poort, waarmee eigenaren toegang krijgen tot meer dan 100.000 laadpunten in de VS.
Slimme laadmogelijkheden stellen de voertuigen in staat om op te laden tijdens daluren, wat kosten bespaart voor bestuurders. Daarnaast maakt vehicle-to-grid technologie het mogelijk dat de EV’s overtollige energie terug leveren aan het net, wat de stroomvraag stabiliseert en potentiรซle financiรซle voordelen biedt aan eigenaren.
Specificaties Tabel
Kenmerk | Honda 0 Saloon | Honda 0 SUV |
---|---|---|
Design | Laag, wigvormige sedan | Middelgrote crossover |
Bereik | Meer dan 300 mijl | Meer dan 300 mijl |
Aandrijving | Achter- en vierwielaandrijving opties | Achter- en vierwielaandrijving opties |
Autonomie | Level 3 zelfrijdend | Level 3 zelfrijdend |
Interieur | Scherm-gedomineerd, yoke stuurwiel | Scherm-gedomineerd, ruime cockpit |
Laadpoort | NACS | NACS |
Productie | Ohio, VS | Ohio, VS |
Marktintroductie | Noord-Amerika (2026), Europa (2027) | Noord-Amerika (2026), Europa (2026) |