In een volgepakt voetbalstadion in Guangzhou, te midden van duizenden enthousiaste fans, heeft de Chinese elektrische autofabrikant Nio de handschoen toegeworpen aan luxe autogiganten Mercedes-Benz en BMW. De nieuw onthulde ET9, een meesterwerk van techniek met een vanafprijs van โฌ86.000, vertegenwoordigt China’s meest serieuze uitdaging tot nu toe aan de Europese luxe suprematie.
Revolutionaire Technologie Ontmoet Luxe
De indrukwekkende aanwezigheid van de ET9 is direct zichtbaar in zijn afmetingen. Met een lengte van 5.324 mm en een breedte van 2.016 mm is het tot nu toe Nio’s grootste voertuig. Maar het gaat niet alleen om de grootte โ de ET9 introduceert verschillende primeurs in de industrie die het luxe elektrische voertuiglandschap kunnen hervormen.
Functiecategorie | Specificatie | Positie in de Industrie |
---|---|---|
Oplaadsysteem | 900V architectuur | Eerste wereldwijde implementatie in China |
Laadsnelheid | 600 kW piekvermogen | Toonaangevend in de industrie |
Batterijcapaciteit | 120 kWh | Klasse-competitief |
Energiedichtheid | 292 Wh/kg | Onder hoogste in klasse |
Snelladen | 255 km bereik in 5 minuten | Toonaangevend in klasse |
Batterijwisseltijd | 144 seconden | Snelste in nieuwe generatie |
Geluidssysteem | 35 speakers, 2800W | Meest uitgebreid in segment |
Technische Uitmuntendheid
Het hart van de indrukwekkende mogelijkheden van de ET9 ligt in zijn nieuwe NT3-platform, dat wordt gedeeld met het dochtermerk Onvo’s L60. De 925V-architectuur van het platform maakt baanbrekende oplaadmogelijkheden mogelijk, met een piekoplaadvermogen van maar liefst 600 kW. Deze technische prestatie wordt gecombineerd met het innovatieve steer-by-wire systeem en achterwielsturing van de auto, wat resulteert in een verrassend krappe draaicirkel van 10,9 meter ondanks zijn forse afmetingen.
Als demonstratie van de uitzonderlijke comfortkenmerken van de auto, orkestreerde CEO William Li een dramatische demonstratie: hij navigeerde succesvol over verkeersdrempels terwijl de stabiliteit van een vijf verdiepingen tellende champagnetoren op de motorkap behouden bleef. Dit kunststukje toont het geavanceerde actieve veringssysteem, dat 1.000 koppelaanpassingen per seconde kan maken.
Interieur Innovatie en Luxe
Comfortfunctie | Specificatie |
---|---|
Achterbank Breedte | 582 mm |
Maximale Ligging | 135 graden (directiezetel) |
Klimaatbeheersing | -2ยฐC tot 55ยฐC koelkastcapaciteit |
Entertainment | 48-inch 5K instrumentenpaneel |
Sfeerverlichting | 2 vierkante meter deurlichtgordijn |
Geluidssysteem | LYRA 8.2.4.8 met 35 speakers |
Interieurmaterialen | 18 vierkante meter Nappa leder |
Het interieur herdefiniรซert luxe met zijn innovatieve “Executive Bridge” middenconsole en “Sky Island” panoramadak. Voor achterpassagiers rivaliseert de ervaring met business class vliegreizen, met uitgebreid verstelbare stoelen, entertainmentschermen en een geavanceerde middenconsole met een temperatuurgeregeld compartiment en verborgen opbergruimte voor waardevolle spullen.
Vermogen en Prestaties
De dual-motor opstelling van de ET9 combineert een 340 kW achtermotor met een 180 kW voormotor, wat resulteert in meer dan 700 pk. De achtermotor bereikt een opmerkelijke vermogensdichtheid van 4,3 kW/kg, terwijl de voormotor 2,6 kW/kg bijdraagt. Deze aandrijflijn rust op massieve 23-inch Pirelli PZERO EV-specifieke banden, met innovatieve zwevende wieldoppen die het Nio-embleem rechtop houden.
Nederlandse Marktimplicaties
Voor Nederlandse consumenten vertegenwoordigt de ET9 een intrigerend voorstel, hoewel de komst ervan tegen enkele regelgevende hindernissen aanloopt. Het innovatieve steer-by-wire systeem vereist Europese goedkeuring voordat de auto in Nederland op de markt kan worden gebracht, wat de introductie mogelijk tot 2026 vertraagt. Nio’s toewijding aan de Nederlandse markt blijkt echter uit zijn batterijwisselinfrastructuur, waarbij bestaande stations mogelijk kunnen worden geรผpgraded naar de nieuwere, snellere 4.0-versie.
De prijsstrategie van de ET9 positioneert hem competitief ten opzichte van gevestigde luxemerken, met een startprijs van ongeveer โฌ90.000 voor de Battery as a Service-optie, of โฌ100.000 inclusief accu. Deze prijsstructuur, in combinatie met het gemak van batterijwisselen en uitzonderlijke oplaadmogelijkheden, zou hem een aantrekkelijk alternatief kunnen maken voor traditionele Europese luxevoertuigen.