Nieuwe Dacia Spring Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | ELECTRIC 45 | ELECTRIC 65 |
---|---|---|
Motortype | Elektrisch (Synchroonmotor) | Elektrisch (Synchroonmotor) |
Versnellingsbak | Automaat met continue overbrenging | Automaat met continue overbrenging |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automaat met continue overbrenging | Automaat met continue overbrenging |
Maximaal Vermogen | 33 kW (44 pk) | 48 kW (65 pk) |
Maximaal Koppel | 125 Nm | 113 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificaties | ELECTRIC 45 | ELECTRIC 65 |
---|---|---|
Accutype | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accucapaciteit (nominaal) | 26,8 kWh | 26,8 kWh |
Accugewicht | 191 kg | 193 kg |
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (gecombineerd WLTP) | 14,1 kWh/100km | 13,2 kWh/100km |
Elektrisch bereik (WLTP gecombineerd) | 225 km | 225 km |
Elektrisch bereik (WLTP stad) | 305 km | 305 km |
Maximaal DC-laadvermogen | 30 kW | 30 kW |
Maximaal AC-laadvermogen | 2,3 – 7 kW | 2,3 – 7 kW |
DC Snelladen (20-80%) | 45 minuten | 45 minuten |
AC-laadtijd (7,4 kW, 20-100%) | 4:00 uur | 4:00 uur |
AC-laadtijd (3,7 kW, 20-100%) | 6:50 uur | 6:50 uur |
AC-laadtijd (2,3 kW, 20-100%) | 10:50 uur | 10:50 uur |
Standaard laaduitrusting | Type 2, mode 3 ‘Mennekes’ kabel voor publieke laadpunten en wallbox | |
Optionele laaduitrusting | Noodlaadkabel voor regulier geaard 230V stopcontact (16 Ampรจre) – โฌ250 optie | |
DC-laadoptie | 30 kW DC-lader beschikbaar als optie (โฌ600) (niet beschikbaar voor Electric 45) |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerken | Expression | Extreme |
---|---|---|
Zitplaatsen | 4 zitplaatsen | 4 zitplaatsen |
Bagageruimte | 308 / 1.004 liter (min/max) | 308 / 1.004 liter (min/max) |
Achterbank | Neerklapbare achterbank (1/1) | Neerklapbare achterbank (1/1) |
Bekleding | Bekleding in 2-kleurig textiel | Bekleding textiel en Microcloud met koperkleurige accenten |
Interieurthema | Interieur in zwart en lichtgrijs, met rood dashboardaccent | Interieur in zwart en lichtgrijs, met Lichen Kaki dashboardaccent |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Kenmerken | Expression | Extreme |
---|---|---|
Klimaatregeling | ||
Airconditioning | Handmatig bediende airconditioning | Handmatig bediende airconditioning |
Interieurkenmerken | ||
Interieurkleurstelling | Zwart en lichtgrijs met rood dashboardaccent | Zwart en lichtgrijs met Lichen Kaki dashboardaccent |
Vloermatten | Niet gespecificeerd | Rubberen vloermatten voorin |
Bekleding | 2-kleurig textiel | Textiel en Microcloud met koperkleurige accenten |
Stroomaansluitingen | ||
12V Aansluiting | Standaard | Standaard |
USB-aansluiting | Standaard | Standaard |
Vehicle to Load Functie | Niet beschikbaar | Beschikbaar (auto beschikbaar als stopcontact voor kleine apparatuur) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Gewichtsspecificaties | ELECTRIC 45 | ELECTRIC 65 |
---|---|---|
Rijklaar gewicht | 1.026 kg | 1.049 kg |
Leeggewicht | 926 kg | 949 kg |
Maximum toelaatbaar gewicht | 1.315 kg | 1.315 kg |
Max. trekgewicht geremd | niet toegestaan | niet toegestaan |
Max. trekgewicht ongeremd | niet toegestaan | niet toegestaan |
Specificaties | ELECTRIC 45 | ELECTRIC 65 |
---|---|---|
Prijzen & Uitvoeringen | ||
Vanafprijs | Vanaf โฌ18.950 (Expression) | Vanaf โฌ19.950 (Expression) โฌ20.950 (Extreme) |
Beschikbare Uitvoeringen | Alleen Expression | Expression en Extreme |
Aandrijflijn Basis | ||
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch |
Motortype | Elektrisch (Synchroonmotor) | Elektrisch (Synchroonmotor) |
Transmissie | Automaat met continue overbrenging | Automaat met continue overbrenging |
Prestaties | ||
Maximaal Vermogen | 33 kW (44 pk) | 48 kW (65 pk) |
Maximaal Koppel | 125 Nm | 113 Nm |
Topsnelheid | 125 km/h | 125 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 19,1 s | 13,7 s |
Acceleratie 0-50 km/h | 5,8 s | 3,86 s |
Accu & Bereik | ||
Accutype | Lithium-ion | Lithium-ion |
Accucapaciteit | 26,8 kWh | 26,8 kWh |
Accugewicht | 191 kg | 193 kg |
Elektrisch Bereik (WLTP Gecombineerd) | 225 km | 225 km |
Elektrisch Bereik (WLTP Stad) | 305 km | 305 km |
Energieverbruik (Gecombineerd) | 14,1 kWh/100km | 13,2 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Afmeting | |
---|---|
Lengte | 3.701 mm |
Breedte zonder spiegels | 1.385 mm |
Breedte inclusief spiegels | 1.767 mm |
Hoogte | 1.519 mm |
Wielbasis | 2.423 mm |
Overbouw voor | 683 mm |
Overbouw achter | 595 mm |
Draaicirkel tussen stoepranden | 9,5 m |
Aanvullende Afmetingen | |
Hoofdruimte voor (14ยฐ) | 896 mm |
Hoofdruimte achter (14ยฐ) | 843 mm |
Interieur breedte voor | 1.253 mm |
Interieur breedte achter | 1.231 mm |
Bodemvrijheid (15″ wielen) | 155 mm |
Kenmerken | EXPRESSION | EXTREME |
---|---|---|
Startprijs & Aandrijflijnopties | ||
Elektrisch 45 (33 kW/44 pk) | โฌ18.950 | Niet beschikbaar |
Elektrisch 65 (48 kW/65 pk) | โฌ19.950 | โฌ20.950 |
Exterieurkenmerken | ||
Spiegelkappen | Zwart kunststof | Koperkleur |
Deurgrepen | Carrosseriekleur | Carrosseriekleur |
B-Stijl | Zwart | Zwart |
Zijbescherming | Zwarte beschermsticker op deuren | Decoratieve bestickering |
DACIA Logo’s | Standaard | Koperkleurig op wielen en achterzijde |
Wielen | 14″ stalen wielen met zilvergrijs wieldoppen (Elektrisch 45) 15″ stalen wielen met zilvergrijs/zwarte wieldoppen (Elektrisch 65) | 15″ stalen wielen met zwart/koperkleurige wieldoppen |
Interieurkenmerken | ||
Bekleding | 2-kleurig textiel | Textiel en Microcloud met koperkleurige accenten |
Interieurthema | Zwart en lichtgrijs met rood dashboardaccent | Zwart en lichtgrijs met Lichen Kaki dashboardaccent |
Vloermatten | Niet gespecificeerd | Rubberen vloermatten voor (standaard) |
Achterbank | 1/1 neerklapbaar | 1/1 neerklapbaar |
Veiligheid & Rijhulpsystemen | ||
Kernveiligheidsfuncties | – ABS met EBD en noodremassistentie – Actief noodremsysteem – ESC met tractiecontrole (ASR) – Voor- en zijgordijnairbags – Bestuurders- en passagiersairbags (passagiersairbag uitschakelbaar) – Voor- en achtergordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer | |
Rijhulpsystemen | – Vermoeidheidsherkenning – Rijstrookassistent – Verkeersbordherkenning – Hill Start Assist – Cruise control met snelheidsbegrenzer – Parkeersensoren achter met geluidssignaal | |
Parkeerhulp | Parkeersensoren achter | Parkeersensoren achter + Achteruitrijcamera |
Comfort & Gemak | ||
Klimaatregeling | Handmatige airconditioning | Handmatige airconditioning |
Elektrische Ramen | Alleen voor | Voor en achter |
Spiegels | Handmatige verstelling | Elektrische verstelling |
Technologie & Connectiviteit | ||
Infotainment | Dacia Media Control met 2 luidsprekers (bediening via smartphone of stuurwielbediening) | Nieuwe Dacia Media Nav Live met 10,1″ touchscreen, connected navigatie |
Smartphone-integratie | Basale connectiviteit | Draadloze smartphone-spiegeling met Apple CarPlayโข en Android Autoโข |
Vehicle to Load | Niet beschikbaar | Beschikbaar voor kleine apparatuur |
Instrumentenpaneel | 7″ digitaal cluster (snelheid, bereik, batterij-info, radio) | |
Laaduitrusting | ||
Standaard Laden | – AC-laden 2,3-7kW (enkelfase) – Type 2, mode 3 ‘Mennekes’ kabel voor publieke laadpunten en wallbox | |
Optioneel DC Snelladen | Niet beschikbaar voor Elektrisch 45 | 30kW DC-laden beschikbaar (โฌ600 optie) |
Garantie & Service | ||
Standaard Garantie | 3 jaar of 100.000 km (wat het eerst bereikt wordt) | |
Lakgarantie | 2 jaar | |
Anti-roestgarantie | 6 jaar |
Accessoire | Prijs |
---|---|
YouClip Accessoires | |
3-in-1 (bekerhouder + lamp + haak) – YouClip | โฌ 46,50 |
Haak – YouClip | โฌ 15,50 |
Lamp – YouClip | โฌ 26,00 |
Multifunctionele bekerhouder – YouClip | โฌ 17,50 |
Smartphonehouder – YouClip | โฌ 21,00 |
Smartphone inductielader – YouClip | โฌ 55,50 |
Tas – YouClip | โฌ 46,50 |
Beveiligingsaccessoires | |
Diefstalbeveiliging – OBD Protector | โฌ 122,50 |
Diefstalbeveiliging voor lichtmetalen velgen | โฌ 64,00 |
Kinderveiligheid | |
BABY SAFE FIXED BASE i-SIZE (ISOFIX) | โฌ 352,50 |
Kidfix Xp – groep 2 tot 3 | โฌ 517,50 |
TRIFIX2 I-Size – Groep 1 | โฌ 466,00 |
Interieur Bescherming & Organisatie | |
Kofferbakbescherming EasyFlex | โฌ 147,50 |
Kofferbakbak – omkeerbaar | โฌ 53,00 |
Middenarmsteun | โฌ 215,00 |
Middenconsole organizer | โฌ 92,50 |
Rubberen mattenset | โฌ 105,50 – โฌ 149,00 |
Rubberen matten | โฌ 49,50 |
Textielen vloermatten “Comfort” | โฌ 46,00 – โฌ 62,50 |
Textielen vloermatten “Premium” | โฌ 78,00 – โฌ 100,00 |
Laadapparatuur | |
Laadkabel | โฌ 281,00 – โฌ 565,50 |
Laadkabel voor wallbox | โฌ 415,50 – โฌ 538,00 |
Laadhandschoenen | โฌ 21,00 – โฌ 25,50 |
Handgreep voor laadkabel | โฌ 60,00 |
Aansluiting voor noodlaadkabel | โฌ 411,50 |
Exterieur Bescherming | |
Bumperbescherming | โฌ 96,50 |
Deurrand- en spiegelbescherming | โฌ 97,00 |
Deurlijsten | โฌ 114,50 |
Spatlap voor | โฌ 137,00 |
Spatlap achter | โฌ 137,00 |
Dorpelbescherming | โฌ 66,00 |
Gemak & Opbergen | |
Clean Box | โฌ 70,00 |
Koelbox “Waeco BordBar AS 25” | โฌ 158,00 |
Autohoes | โฌ 193,00 |
Bekerhouder | โฌ 27,50 |
Bekerhouder Organizer | โฌ 28,50 |
Dubbele kofferbakvloer | โฌ 209,00 |
Motorruimte opbergbox | โฌ 208,50 |
Multifunctionele opbergtas | โฌ 102,50 |
Opbergbox | โฌ 58,50 |
Kofferbak organizer | โฌ 24,50 |
Technologie & Veiligheid | |
Dash Cam 222GW SD Kaart 32 | โฌ 191,50 |
Dash Cam 322GW SD Kaart 32 GB (Bluetooth) | โฌ 271,00 |
Parkeerhulp voor | โฌ 375,00 |
Parkeersensoren achter | โฌ 308,50 |
Supertooth Crystal | โฌ 77,50 |
Wielen & Exterieur Styling | |
Decoratieve dakrails | โฌ 330,50 |
Wieldop “DECEPTICON” | โฌ 171,00 |
Wieldop “GOA” | โฌ 131,00 |
Wieldop “IRONHIDE” | โฌ 131,00 |
Wielcover | โฌ 131,50 |
Gepersonaliseerde stickers | โฌ 316,00 |
Diversen | |
Brandblusser | โฌ 28,00 |
Brandblusserhouder | โฌ 102,00 |
Polaire XK9 sneeuwkettingen | โฌ 99,00 |
Rokersset | โฌ 67,00 |
Veiligheidsset | โฌ 22,00 |
Zeef | โฌ 137,00 |
Pakket/Optie | Inbegrepen Functies | Expression | Extreme | Prijs (โฌ) |
---|---|---|---|---|
Technologie Pakketten | ||||
Pack Techno | – Nieuwe Dacia Media Nav Live – Achteruitrijcamera – USB aansluiting | Optioneel | Standaard | โฌ800,00 (โฌ661,16 excl. BTW) |
Laadopties | ||||
DC Laadpakket | – DC lader met een maximaal vermogen van 30 kW – Niet beschikbaar voor Elektrisch 45 motor | Optioneel | Optioneel | โฌ600,00 (โฌ495,87 excl. BTW) |
Noodlaadkabel | – Noodlaadkabel voor laden via regulier geaard 230V stopcontact (maximaal 16 Ampรจre) – Alleen voor noodgevallen vanwege risico’s bij langdurige belasting van het stopcontact | Optioneel | Optioneel | โฌ250,00 (โฌ206,61 excl. BTW) |
Veiligheid & Comfort Pakketten | ||||
Voor/Achter Parkeerpakket | Parkeersensoren voor en achter | Niet beschikbaar | Optioneel | โฌ150,00 (โฌ123,97 excl. BTW) |
Exterieur Opties | ||||
Lakkleuren | Diverse lakkleuren | Optioneel | Optioneel | โฌ600,00 (โฌ495,87 excl. BTW) |
Nieuwe Dacia Spring Prijzen
Modelversie | Vermogen | Netto Catalogusprijs (โฌ) | BTW (โฌ) | BPM (โฌ) | Fiscale Waarde (โฌ) | Consumenten Adviesprijs (โฌ) | Bijtelling vanaf (โฌ)* |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Spring Expression Electric 45 | 33 kW / 44 pk | 14.801,65 | 3.108,35 | 0,00 | 17.910,00 | 18.950,00 | 66,21 |
Spring Expression Electric 65 | 48 kW / 65 pk | 15.628,10 | 3.281,90 | 0,00 | 18.910,00 | 19.950,00 | 69,91 |
Spring Extreme Electric 65 | 48 kW / 65 pk | 16.454,55 | 3.455,45 | 0,00 | 19.910,00 | 20.950,00 | 73,61 |
Is Het De Moeite Waard Om De Dacia Spring Te Kopen?
De Dacia Spring vertegenwoordigt een belangrijke verschuiving in de elektrische automarkt en profileert zich als de meest betaalbare nieuwe EV die in Europa verkrijgbaar is met een startprijs van โฌ18.950. Dit model van de tweede generatie bouwt voort op Dacia’s reputatie voor waardegeoriรซnteerde voertuigen en introduceert moderne elektrische technologie voor het grote publiek. Het is interessant hoe de Spring niet alleen concurreert met andere kleine EV’s, maar ook met traditionele stadsauto’s – denk aan de Kia Picanto en Toyota Aygo X – die qua prijs in dezelfde categorie vallen.
Dacia heeft zich echt gericht op wat stedelijke bestuurders nodig hebben bij het ontwerpen van de Spring. Uit hun onderzoek bleek dat de gemiddelde klant ongeveer 37 kilometer per dag rijdt, wat volledig van invloed was op hoe ze deze auto ontwierpen – van zijn compacte formaat tot de accu die erin zit. De Spring is een nette kleine auto, met een lengte van 3,7 meter en minder dan 1,8 meter breed. Perfect voor die smalle stadsstraten, toch?
Anders dan veel budgetgerichte voertuigen, doet de Spring geen volledige afstand van moderne voorzieningen. Zelfs het basismodel komt met belangrijke veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodremming met voetgangersdetectie en waarschuwingen bij het verlaten van de rijstrook. Je hebt de keuze uit twee uitrustingsniveaus – Expression en Extreme – en twee verschillende vermogensniveaus: 45 pk of 65 pk.
Als je naar de specificaties kijkt, is het duidelijk dat de Spring is gericht op stadsritten. Met een 26,8 kWh accu heeft hij een WLTP-bereik tot 225 kilometer. Dat kan dan wel niet opwegen tegen high-end EV’s, maar voor dagelijkse stadsritten is dat bereik meer dan genoeg. Bovendien is hij in de praktijk, vooral in de stad, behoorlijk efficiรซnt met ongeveer 5 kilometer per kilowattuur.
Een van de meest opmerkelijke aspecten van de Spring is zijn gewicht – met ongeveer 1050 kilogram is het een van de lichtste EV’s die beschikbaar zijn. Dat lage gewicht is niet zomaar een leuk weetje; het helpt bij de efficiรซntie en haalt het meeste uit zijn vermogen. Het betekent ook betere handling en wendbaarheid, wat essentieel is in drukke stadsstraten waar je snel moet kunnen reageren.
In vergelijking met zijn dichtstbijzijnde concurrent, de Citroรซn e-C3, ruilt de Spring verfijnde rijkwaliteit in voor praktische voordelen zoals een concurrerende bagageruimte en superieure stedelijke efficiรซntie. Hoewel duurdere opties zoals de Renault 5 en MG4 betere laadsnelheden en bereik bieden, maakt de focus van de Spring op stedelijke mobiliteit en toegankelijkheid het een aantrekkelijke optie voor kopers die waarde en stadsgebruik prioriteren.
Door een nieuwe EV uit te brengen voor een prijs die meestal wordt gezien bij gebruikte auto’s, spreekt Dacia echt kopers aan die de zekerheid willen van een garantie en alle betrouwbaarheid die bij een nieuwe auto hoort, plus het extra voordeel van emissievrij rijden.
Motor, Prestaties En Transmissie
De aandrijflijnopties van de Dacia Spring verdienen zorgvuldige overweging, aangezien ze de rijervaring aanzienlijk beรฏnvloeden. Het basismodel is uitgerust met een 45 pk elektromotor, terwijl de hogere specificatie 65 pk biedt. Beide varianten putten energie uit hetzelfde 26,8 kWh accupakket, dat onder de vloer is gemonteerd voor optimale binnenruimte en gewichtsverdeling.
De 65 pk versie, die waarschijnlijk de populairdere keuze zal zijn, levert een 0-100 km/u tijd van ongeveer 13,7 seconden. Hoewel dit op papier bescheiden lijkt, zorgt het directe koppel dat kenmerkend is voor elektromotoren ervoor dat de Spring responsiever aanvoelt dan deze cijfers suggereren, vooral in stedelijke omgevingen waar korte acceleratiemomenten belangrijker zijn dan pure snelheid.
Als we het over snelheid hebben, de topsnelheid ligt op 125 km/u. Dat is genoeg voor de occasionele snelwegrit, maar het is vrij duidelijk dat deze auto meer gericht is op stadsritten. Hij blinkt echt uit wanneer je tussen 0-65 km/u rijdt. Het directe koppel maakt hem verrassend vlot, precies goed voor het navigeren door stadsverkeer.
De transmissie met รฉรฉn versnelling, typisch voor elektrische voertuigen, zorgt voor soepele en naadloze acceleratie. Er is geen zoeken naar versnellingen of aarzeling – gewoon lineaire krachtopbouw die de Spring bijzonder gemakkelijk maakt om in stop-start verkeer te rijden. Het regeneratieve remsysteem biedt twee intensiteitsniveaus, te selecteren via de versnellingskeuze, hoewel sommigen het regeneratie-effect relatief mild kunnen vinden in vergelijking met andere EV’s.
De vermogensafgifte wordt over het algemeen goed beheerst in het hele snelheidsbereik, hoewel je zult merken dat de acceleratie begint af te nemen zodra je boven de 65 km/u komt. Dit benadrukt echt de stadgerichte aard van de Spring, aangezien zijn prestaties goed aansluiten bij stedelijke snelheidslimieten en de algemene verkeersstroom. Als je hem vollaadt of een heuvel opgaat, maakt hij nog steeds behoorlijke voortgang, maar ja, je moet die inhaalmanoeuvres misschien wat zorgvuldiger plannen.
De efficiรซntie van de aandrijflijn is bijzonder vermeldenswaardig, waarbij de verbruikscijfers in de praktijk vaak de verwachtingen overtreffen. In de praktijk verrassen de verbruikscijfers vaak, en je kunt gemakkelijk ongeveer 5 kilometer per kilowattuur halen. In stadsverkeer betekent dat een effectief bereik van meer dan 193 kilometer. Natuurlijk kan het op de snelweg wat afnemen, maar zelfs dan behoudt hij een behoorlijk niveau van zuinigheid bij hogere snelheden. Dus, over het algemeen lijkt de Dacia Spring een solide keuze voor stadsbewoners die op zoek zijn naar een elektrisch voertuig.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Als je het rempedaal indrukt, is de respons scherp en direct – geeft zeker een traditionelere indruk dan veel elektrische voertuigen die er zijn. Dit maakt het makkelijker voor mensen die gewend zijn aan gewone auto’s om in de Spring te stappen zonder zich compleet verloren te voelen, vooral als ze nieuw zijn met EV’s.
Het regeneratieve remsysteem werkt via twee verschillende modi, toegankelijk via de versnellingskeuze. In de standaard ‘D’-modus is de regeneratie minimaal, wat betekent dat de auto uitrolt zoals een gewone auto dat zou doen. Als je dan overschakelt naar de ‘B’-modus, krijg je een sterker regeneratief remeffect. Maar, eerlijk gezegd, sommige bestuurders vinden het misschien niet zo sterk als wat je in andere elektrische auto’s zou vinden. Het gaat allemaal om persoonlijke voorkeur, vermoeden we.
Wat cool is aan het remsysteem van de Spring is hoe soepel het overgaat. Anders dan sommige elektrische auto’s waar je die abrupte overgang tussen regeneratief en mechanisch remmen totaal kunt voelen – het voelt soms gewoon niet goed – houdt de Spring de zaken consistent. Het pedaal voelt natuurlijk aan gedurende het hele rembereik. Dit is een grote vertrouwensbooster voor bestuurders, vooral in stadsverkeer waar je jezelf veel moet stoppen en weer moet optrekken.
De effectiviteit van het remsysteem wordt versterkt door het relatief lichte gewicht van de auto. Deze lichtere constructie betekent dat de remmen niet zo hard hoeven te werken als bij zwaardere elektrische voertuigen. Dus je zou eigenlijk langer meegaande remonderdelen en betere algemene prestaties kunnen zien. Bovendien helpt dat verminderde gewicht bij de remafstanden, wat super belangrijk is wanneer je snel moet remmen in stedelijke omgevingen.
Bij nat weer houdt het remsysteem zich behoorlijk goed. Met standaardfuncties zoals elektronische stabiliteitscontrole en antiblokkeersysteem blijft de auto onder controle, wat geruststellend is. De banden zijn enigszins smal, en hoewel dat een nadeel zou kunnen zijn op sommige prestatiegebieden, zijn ze geweldig voor het omgaan met natte omstandigheden – ze snijden als het ware door staand water.
De automatische noodremfunctie is standaard. Dit systeem kan zowel auto’s als voetgangers detecteren, geeft je waarschuwingen voordat het besluit om zelf te remmen indien nodig. Het is een handige functie, vooral wanneer je door drukke stadsstraten navigeert waar je vaker voetgangers tegenkomt.
Besturing En Ophanging
Het besturingssysteem in de Dacia Spring is specifiek ontworpen voor stadsritten. Het heeft deze super lichte touch die het makkelijk maakt om door krappe plekken te navigeren. Je hoeft niet veel moeite te doen om te parkeren of rond te rijden bij lage snelheden, dankzij de geoptimaliseerde stuurverhouding. Dit kenmerk wordt versterkt door een indrukwekkende draaicirkel van slechts 4,8 meter, waardoor de Spring uitzonderlijk wendbaar is in stedelijke omgevingen.
Bij hogere snelheden behoudt de besturing zijn lichte karakter, wat misschien niet aanspreekt bij enthousiastelingen die meer feedback zoeken. Deze consistente werking maakt de auto echter zeer gemakkelijk te besturen voor zijn doelgroep. De eenvoud van het besturingssysteem draagt ook bij aan de betaalbaarheid van de Spring en vermindert mogelijk de onderhoudsbehoeften gedurende de levensduur van het voertuig.
Als we kijken naar de vering, heeft deze een conventionele MacPherson veerpoot opstelling voor en een torsieas achter, beide afgestemd op comfort in de stad. Je zou denken dat budgetvriendelijk betekent dat er wordt bezuinigd op rijkwaliteit, maar nee! Ze hebben zich echt gericht op hoe de auto omgaat met hobbels en gaten, zodat je uiteindelijk een verrassend soepele rit krijgt.
De relatief hoge bodemvrijheid, gecombineerd met de veringsafstelling, geeft de Spring een goed vermogen om slechte wegoppervlakken aan te kunnen zonder het passagierscomfort in gevaar te brengen. Dit kenmerk is vooral waardevol in stedelijke omgevingen waar de kwaliteit van het wegdek aanzienlijk kan variรซren. De soepelheid van de vering helpt ook om het contact tussen de banden en de weg te behouden, wat zowel de veiligheid als het comfort verhoogt.
Oneffenheden in de weg worden over het algemeen goed opgevangen, hoewel grotere impacts in het interieur merkbaarder zijn dan in duurdere voertuigen. Dit komt deels door de basale geluidsisolatie, een bewuste kostenbesparing, en niet door een fundamenteel probleem met het veringontwerp. Het lichte gewicht van de auto helpt hier ook, omdat de vering niet zoveel massa hoeft te beheren als bij zwaardere EV’s.
Als het gaat om bochtenwerk, zul je wat carrosseriehelling opmerken. Dat is gewoon onderdeel van het hebben van een hogere bodemvrijheid en een focus op comfort. Maar eerlijk gezegd veroorzaakt dit zelden problemen tijdens normaal rijden. Sterker nog, het kan de rit zelfs aangenamer maken. De vering houdt zich behoorlijk goed, zelfs wanneer de auto volledig geladen is, hoewel je in die situaties misschien wat meer moet plannen voor het nemen van verkeersdrempels en scherpe bochten.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Dacia Spring komt met relatief smalle banden gemonteerd op 14-inch stalen wielen voor het 45 pk basismodel, of 15-inch wielen voor de 65 pk variant. De stalen wielconstructie, hoewel misschien minder esthetisch aantrekkelijk dan lichtmetalen alternatieven, vertegenwoordigt een praktische keuze voor stedelijk gebruik waar stoepschade veel voorkomt. De wielen hebben plastic wieldoppen die gemakkelijk en goedkoop kunnen worden vervangen als ze beschadigd raken.
De standaard gemonteerde Linglong banden hebben onze bijzondere aandacht getrokken en verdienen zorgvuldige overweging door potentiรซle kopers. Hoewel deze banden helpen bij het bereiken van het concurrerende prijspunt van de Spring, kunnen hun bescheiden specificaties verschillende aspecten van de voertuigprestaties beรฏnvloeden. Het smalle profiel van deze banden draagt bij aan de efficiรซntie van de auto maar kan de grip compromitteren, vooral in natte omstandigheden of tijdens meer veeleisende rijsituaties.
Een belangrijk aandachtspunt voor potentiรซle kopers is de relatief kleine bandenmaat, waardoor de Spring gevoeliger is voor putschade in vergelijking met voertuigen met grotere wiel- en bandencombinaties. Dit kenmerk vereist dat bestuurders meer alert zijn op de staat van het wegdek, vooral in gebieden met slecht wegonderhoud. De vervangingskosten van deze banden, hoewel relatief laag, kunnen bij stedelijk gebruik een frequentere overweging worden.
De bandenkeuze beรฏnvloedt zowel het weggeluid als het rijcomfort, waarbij merkbare feedback van oneffenheden in het wegdek wordt doorgegeven aan het interieur. Dit effect is echter meer uitgesproken bij hogere snelheden en minder merkbaar tijdens stedelijk rijden waar de Spring de meeste tijd doorbrengt. De smalle banden blijken eigenlijk voordelig in natte omstandigheden, omdat ze het risico op aquaplaning helpen verminderen.
We raden aan om te budgetteren voor een bandenupgrade als een van de eerste modificaties om te overwegen. Premium merkbanden in dezelfde maat kunnen mogelijk verbeterde grip, betere prestaties in nat weer en verminderd weggeluid bieden, zij het ten koste van enige efficiรซntie. Deze upgrade zou de algehele rijervaring aanzienlijk kunnen verbeteren terwijl de fundamentele eigenschappen van de auto behouden blijven.
De wiel- en bandencombinatie beรฏnvloedt de draaicirkel van de Spring, die met 4,8 meter uitstekend is voor stedelijk gebruik. De smalle banden dragen bij aan deze wendbaarheid, waardoor parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes aanzienlijk gemakkelijker is dan in veel concurrerende voertuigen. Dit kenmerk is vooral waardevol in Europese stadscentra waar parkeerplaatsen uitdagend kunnen zijn.
Interieur Uiterlijk
Het interieurontwerp van de Spring weerspiegelt Dacia’s filosofie van robuuste eenvoud, met een duidelijke focus op functionaliteit boven luxe. De dashboardindeling volgt een logische opstelling waarbij alle bedieningselementen binnen handbereik zijn geplaatst. Het ontwerp bevat interessante kleur- en textuurcombinaties, waaronder bronzen accenten en verschillende oppervlakteafwerkingen, die helpen om de visuele aantrekkingskracht te verhogen boven wat de materiaalkwaliteit zou suggereren.
In het Extreme uitrustingsniveau profiteert het interieur van verschillende doordachte ontwerpelementen. De stoelen hebben een aantrekkelijke combinatie van donkerblauwe ondergedeelten en groene bovengedeelten, compleet met gepreegde Dacia-logo’s en bronzen stiksels. Deze aandacht voor detail helpt een meer premium gevoel te creรซren ondanks de budgetbewuste materialen die in het hele interieur zijn gebruikt.
Als we naar de technische kant gaan, is het centrale touchscreen in de hogere uitrustingsniveaus mooi geรฏntegreerd in het dashboard. Het neemt de ruimte niet over, wat goed is. De klimaatregelingen direct onder het scherm zijn ook een slimme zet – ze geven prioriteit aan gebruiksgemak in plaats van overmatig complex te zijn. En laten we het instrumentenpaneel niet vergeten; het heeft een duidelijk digitaal display dat je alle essentiรซle informatie geeft zonder je ogen te vermoeien.
Het kleurenschema in het interieur is ook behoorlijk slim. Ze gebruiken contrasterende elementen om al dat plastic te doorbreken. De witte accenten rond de opbergruimtes en de bronzen highlights op de ventilatieopeningen voegen bijvoorbeeld echt wat visuele flair toe terwijl alles er samenhangend blijft uitzien. De getextureerde oppervlakken op de panelen? Ze helpen die harde plastic look te verbergen, wat een vleugje verfijning toevoegt.
De opbergruimte is ook goed doordacht. Je hebt deze verrassend ruime voorste deurvakken die grote waterflessen en een hoop andere spullen kunnen bevatten. En het dashboard? Het heeft verschillende handige opbergplekken, waaronder deze plank voor de passagiersstoel die gewoon perfect is voor alledaagse items.
Het innovatieve YOU-CLIP systeem vertegenwoordigt een slimme benadering van interieur aanpassing, waardoor eigenaren verschillende accessoires kunnen toevoegen om aan hun behoeften te voldoen. Dit systeem biedt bevestigingspunten voor items zoals telefoonhouders, bekerhouders en extra opbergoplossingen, waardoor eigenaren hun interieurruimte kunnen personaliseren volgens hun specifieke wensen.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur van de Dacia Spring laat echt een grote vooruitgang zien ten opzichte van het vorige model, met een frisse vormtaal maar nog steeds praktisch. De voorkant heeft de nieuwe DC-branded grille en die coole Y-vormige LED dagrijverlichting. Ze geven de auto een modern gezicht dat moeilijk te missen is. Dit verlichtingsontwerp strekt zich uit over de auto, waardoor deze breder en substantiรซler lijkt, ook al is het een compacte auto.
Als je naar het zijprofiel kijkt, zie je dat hij wat hoger staat, wat echt bijdraagt aan die stedelijke crossover uitstraling. De wielkastranden en die beschermstrips aan de zijkant? Ze zijn niet alleen voor de show; ze beschermen de carrosserie en zien er ook nog eens goed uit. Het is slim hoe het ontwerpteam deze elementen in de algemene stijl heeft verweven, zodat ze doelbewust aanvoelen in plaats van alleen functionele toevoegingen.
Als het om stijl gaat, zijn de kleuropties behoorlijk opvallend. Je hebt dit levendige oranje en een stijlvol pastelblauw die echt in het oog springen, vooral met de bronzen accenten op de hogere uitrustingsniveaus. De manier waarop de carrosseriekleur contrasteert met de zwarte beschermende delen geeft het een gelaagde look, wat helpt om het feit te maskeren dat het een budgetvriendelijke optie is. Bovendien voegt het topuitrustingsniveau extra flair toe met bronsgekleurde deurspiegels en wielnaafkappen.
Aan de achterkant gaat het moderne thema door met Y-vormige LED-achterlichten die de voorkant weerspiegelen. Het zwarte getextureerde paneel op de achterklep toont de Dacia-branding op een manier die bijna premium aanvoelt. En de achterbumper? Die is ontworpen met praktisch gebruik in oog, net als de voorkant – compleet met een vinyl bekleding die gemakkelijk kan worden vervangen als deze bekrast raakt.
Een van de coolste designkenmerken moet wel de stadskaart-geรฏnspireerde camouflage op bepaalde carrosseriedelen zijn. Op het eerste gezicht lijkt het een nette designtouch, maar het helpt eigenlijk kleine krassen te verbergen en kan als รฉรฉn vinyl stuk worden vervangen in plaats van het hele paneel te moeten vervangen. Dit laat echt zien hoe Dacia stijl combineert met een slimme, praktische aanpak.
Over het geheel genomen zijn de proporties van de Spring goed doordacht om de binnenruimte te maximaliseren terwijl het exterieur compact blijft. Hij is ongeveer 3,7 meter lang, wat hem een sterke aanwezigheid geeft, ook al is hij klein. Die licht verhoogde bodemvrijheid en beschermende elementen geven hem een robuuste uitstraling, wat indrukwekkend is voor een stadsauto.
En vergeet de details niet – zoals de vlak gemonteerde deurgrepen en geรฏntegreerde dakrails. Ze verbeteren niet alleen de aerodynamica van de auto maar geven hem ook een frisse, moderne uitstraling. Zelfs de stalen wielen met hun stijlvolle wieldoppen laten zien hoe goed design het basale kan transformeren tot iets dat de hele look samenbindt.
Comfort En Gemak
De Dacia Spring neemt echt een praktische benadering van comfort en gemak, met focus op wat je daadwerkelijk nodig hebt voor het dagelijks leven. Je zit behoorlijk hoog, wat je geweldig zicht rond de auto geeft – super handig wanneer je door drukke stadsstraten navigeert. En de stoelen? Verrassend comfortabel! De Extreme uitvoering heeft deze mooie mix van materialen en ondersteunende kussens, dus zelfs als je een tijdje onderweg bent, voelt het niet alsof je op een steen zit.
Het klimaatcontrolesysteem is vrij basic, maar het doet een degelijke job om het interieur behaaglijk te houden. Je hebt deze fysieke draaiknoppen voor het aanpassen van de temperatuur en ventilatorsnelheid, die echt makkelijk te gebruiken zijn. Geen gedoe met touchscreenmenu’s – gelukkig maar! Het is simpel, wat het betrouwbaar maakt, maar het is vermeldenswaard dat je hier geen automatische klimaatcontrole vindt, zelfs niet in de luxere uitvoeringen. Gewoon een kleine knipoog naar zijn budgetvriendelijke karakter.
Als het gaat om ruimte binnenin, heeft de Dacia enkele slimme opbergoplossingen. De voorste deurvakken zijn ruim genoeg voor meerdere flessen en andere dagelijkse benodigdheden. Het dashboard heeft ook verschillende compartimenten – er is een handige plank direct voor de passagiersstoel, plus een handschoenenkastje dat niet slecht is. En laten we het hebben over het U-clip systeem, waarmee je creatief kunt zijn met je opbergbehoeften – best slim, toch?
Geluid, trillingen en hardheid (NVH) karakteristieken laten wat compromissen zien bij hogere snelheden, met merkbaar wind- en weggeluid dat de cabine binnenkomt. Echter, bij stedelijke snelheden, waar de Spring ontworpen is om de meeste tijd door te brengen, zijn deze karakteristieken minder prominent. De elektrische aandrijflijn draagt bij aan een over het algemeen verfijnde ervaring bij lage snelheid, met minimale mechanische geluidsindringing.
De rijkwaliteit is behoorlijk goed, dankzij de zachtere vering van de Spring en die hoogprofielbanden. Hij handelt stadsbulten en gaten als een kampioen af, hoewel je grotere schokken meer zou kunnen voelen dan in een duurdere auto. Het lichtgewicht ontwerp helpt hier, waardoor de vering snel kan reageren op wat de weg ook gooit zonder super stijve veren nodig te hebben.
In en uit de auto stappen is een fluitje van een cent. De deuren zwaaien wijd open en de licht verhoogde zitpositie maakt het gemakkelijk voor iedereen – kinderen, ouderen, noem maar op – om in en uit te stappen. De kofferbak heeft geen verstelbare vloer, maar is nog steeds makkelijk toegankelijk, met een lage laaddrempel en een brede opening voor het inladen van grotere items.
Misschien wel het meest indrukwekkend voor dit prijspunt is dat de Spring vehicle-to-load (V2L) capaciteit heeft op de Extreme uitvoering. Je krijgt zelfs navigatie inclusief acht jaar kaartupdates. Het laadsysteem is wat beperkt tot 30kW DC snelladen, maar het heeft wel slimme laadopties via de My Dacia app. Dat betekent dat je je laadstatus van veraf kunt controleren en sessies kunt plannen om die lagere elektriciteitstarieven te benutten.
Veiligheid En Beveiliging
De Dacia Spring zet echt een stap vooruit als het gaat om veiligheid, waarbij cruciale functies beschikbaar worden gemaakt zonder de bank te breken. Zo komt hij standaard met automatisch noodremmen en voetgangersdetectie – iets dat je normaal gesproken in veel duurdere modellen vindt.
Je krijgt ook standaard rijstrookwaarschuwing en rijstrookassistentie. Deze functies werken samen om het voertuig gecentreerd te houden op snelwegen en drukke wegen. Ze zijn behoorlijk goed gekalibreerd, geven je een seintje wanneer nodig zonder opdringerig te zijn tijdens je normale ritten. Plus, er is een handige knop om deze systemen uit te schakelen wanneer je maar wilt, wat laat zien dat Dacia weet wat echte bestuurders nodig hebben.
Verkeersbordherkenning technologie is geรฏntegreerd in het bestuurdersinformatiesysteem, wat helpt bij het bewust blijven van snelheidslimieten en andere belangrijke wegbebording. Deze functie blijkt vooral waardevol in stedelijke omgevingen waar snelheidslimieten vaak kunnen veranderen. Het systeem toont de huidige snelheidslimieten prominent in het digitale instrumentenpaneel, waardoor het voor bestuurders gemakkelijk is om geรฏnformeerd te blijven.
De basisstructuur van de Spring heeft een aantal geรฏntegreerde veiligheidsfuncties, maar zijn lichtgewicht ontwerp komt met enkele compromissen. De veiligheidskooi is gebouwd om impactkrachten behoorlijk goed te hanteren, maar zijn algemene veiligheidsbeoordeling weerspiegelt zijn budgetvriendelijke karakter. Even ter informatie: de eerste generatie Spring kreeg een รฉรฉn-ster Euro NCAP-beoordeling, maar Dacia heeft enkele aanpassingen gedaan voor de tweede generatie – hoewel het nog wacht op een hertest.
Vanaf de bestuurdersstoel is het zicht over het algemeen behoorlijk goed, dankzij de hogere zitpositie en grote ramen. Als je kiest voor de Extreme uitvoering, krijg je voor- en achterparkeersensoren plus een achteruitrijcamera, wat echt helpt bij het manoeuvreren in krappe ruimtes. De basis Expression uitvoering wordt ook niet vergeten – die komt standaard met achterparkeersensoren, die super handig zijn in stedelijk rijden.
De Spring is ontworpen met families in gedachten. Hij heeft standaard meerdere airbags en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De vier-zits indeling beperkt weliswaar hoeveel passagiers je kunt vervoeren, maar zorgt ervoor dat elke zitplaats echt gericht is op ieders veiligheid. Je vindt correcte driepuntsgordels en hoofdsteunen voor alle achterstoelen, wat een groot pluspunt is.
Hoe Rijdt Het?
Het rijkarakter van de Dacia Spring wordt bepaald door zijn stedelijk gerichte ontwerpprioriteiten. De directe gaspedaalrespons en lichte besturing maken hem uitzonderlijk wendbaar in stedelijke omgevingen. De verhoogde zitpositie biedt goed zicht, hoewel sommige bestuurders deze ongewoon hoog kunnen vinden in vergelijking met conventionele stadsauto’s.
Bij lagere snelheden toont de Spring indrukwekkende wendbaarheid. De draaicirkel van 4,8 meter maakt krappe manoeuvres en parallel parkeren opmerkelijk gemakkelijk, terwijl de directe beschikbaarheid van koppel zorgt voor zelfverzekerde vooruitgang bij verkeerslichten. Het progressieve rempedaalgevoel geeft vertrouwen en zorgt voor goede modulatie voor soepel stoppen.
Snelwegrijden onthult zowel sterke punten als beperkingen van het Spring-ontwerp. Hoewel capabel om snelwegsnelheden aan te houden, wordt windgeruis meer uitgesproken boven de 97 km/u. De lichte besturing, zo voordelig in stedelijke omgevingen, biedt beperkte feedback bij hogere snelheden, waardoor meer aandacht van de bestuurder nodig is om precieze rijstrookpositionering te behouden.
Wat de vering betreft, neigt deze meer naar comfort dan sportieve vibes. Het doet een behoorlijke job in het opvangen van die gaten en ruwe stadswegen. Echter, met een hoger zwaartepunt voel je wat carrosseriehelling wanneer je bochten neemt. Maar eerlijk gezegd is het zelden een probleem tijdens dagelijks rijden. En omdat het lichtgewicht is, handelt het verkeersdrempels behoorlijk goed af.
Energiebeheer tijdens het rijden is eenvoudig, met duidelijke informatie via het digitale display. De milde regeneratieve remming in ‘B’-modus helpt het bereik te vergroten zonder overdreven agressief aan te voelen. De voorspelbaarheid van het systeem maakt het gemakkelijk om de efficiรซntie te maximaliseren zonder significante aanpassing van de rijstijl nodig te hebben.
Het bereikanxieteitsbeheer van de Spring wordt ondersteund door zijn indrukwekkende efficiรซntie in stedelijke omgevingen. De duidelijke bereikindicatoren en stroomverbruikdisplays helpen bestuurders hun energieverbruik te begrijpen en te optimaliseren, waardoor het gemakkelijker wordt om ritten effectief te plannen ondanks de relatief bescheiden accucapaciteit.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Een van de opvallende kenmerken van de Dacia Spring is zeker zijn kofferruimte. Het heeft een solide 308 liter capaciteit wanneer de achterstoelen omhoog staan. Best indrukwekkend, toch? Vooral als je bedenkt hoe compact de auto aan de buitenkant is. We bedoelen, het overtreft zelfs sommige grotere, duurdere auto’s als het gaat om bagageruimte. En als je die achterstoelen neerklapt, kijk je naar meer dan 1.000 liter. Okรฉ, ze liggen niet helemaal vlak, maar toch!
De kofferbak inkomen is ook een fluitje van een cent. De laaddrempel is mooi laag, wat het gooien van zwaardere tassen een stuk makkelijker maakt. De vorm van de kofferopening? Nou, die is praktisch en past grotere dozen of boodschappentassen zonder problemen. De laadruimte is ook behoorlijk goed gevormd, maakt optimaal gebruik van wat je hebt, hoewel je kunt zien dat het een budgetmodel isโde kofferbakvloer voelt bijvoorbeeld wat kartonachtig aan.
Als je op zoek bent naar opbergopties daar, nou, die zijn wat schaars. Dit is tenslotte een budgetvriendelijke auto. Je vindt geen tashaken, bagagenetten of 12V-aansluiting als standaard. Maar hey, er is wat ruimte onder de kofferbakvloer die laadkabels kan herbergen als je de boel netjes houdt. Op die manier nemen ze geen ruimte in beslag in je laadruimte.
Als het gaat om dagelijkse praktische bruikbaarheid, schittert deze kofferbak echt. Tests hebben aangetoond dat hij meerdere boodschappentassen aankanโje zou bijvoorbeeld vijf herbruikbare boodschappentassen erin kunnen passen en nog steeds ruimte hebben voor een jas en misschien een cameratas. Dus, het is behoorlijk handig voor stadsfamilies die hun reguliere boodschappen doen of sportspullen vervoeren.
Eรฉn ding om op te merken is dat de achterstoelen niet gescheiden neerklapbaar zijn. Ze klappen als รฉรฉn stuk neer, wat wat beperkend kan zijn als je langere items moet vervoeren en passagiers achterin hebt. Maar hey, dat enkele-stuk ontwerp houdt de kosten laag en maakt de auto makkelijker in elkaar te zetten, terwijl je nog steeds fatsoenlijke bagageruimte hebt.
En over die kofferbakvloerโhij is basic, zeker, maar sterk genoeg voor het stadsleven. Zijn lichtgewicht helpt eigenlijk de efficiรซntie van de Spring hoog te houden, maar wees wel voorzichtig met zware of scherpe voorwerpenโdie kunnen hem na verloop van tijd verslijten. Over het algemeen is deze ruimte echt op maat gemaakt voor stedelijk gebruik, wat behoorlijk indrukwekkend is gezien de prijs van de auto!
Comfort Achterbank
De achterstoelenconfiguratie van de Spring is echt een strikte vierzitter. Je hebt twee gedefinieerde posities in plaats van een bankje voor drie. Zeker, deze opstelling kan beperken hoeveel passagiers je kunt meenemen, maar het geeft elke achterpassagier wel wat meer ruimte om te ademen. Het draait hier allemaal om praktisch nut, niet luxe, met materialen die sterk genoeg lijken om dagelijkse slijtage aan te kunnen.
Toegang tot de achterstoelen wordt vergemakkelijkt door deuren die onder een redelijke hoek openen, hoewel de compacte afmetingen van de auto betekenen dat langere passagiers wat moeten manoeuvreren. De verhoogde daklijn helpt adequate hoofdruimte te behouden, met enkele centimeters speling voor volwassenen van gemiddelde lengte, hoewel de beenruimte merkbaar beperkt is achter langere voorpassagiers.
Als het gaat om comfort achterin, nou, het ligt helemaal in lijn met waar deze auto om draaitโstedelijk rijden. De stoelen hebben basis kussens, voldoende voor kortere ritten. De rugleuning staat vast, maar staat onder een comfortabele hoek. Plus, de verhoogde zitpositie geeft goed zicht voor degenen achterin, wat kan helpen bij het verminderen van wagenziekteโgeweldig nieuws voor kinderen, toch?
Voor families met kleintjes heeft de Spring je gedekt met ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes in beide achterstoelen. En in de hogere uitrustingsniveaus komen die achterdeuren met elektrische ramen, wat een mooie touch is, vooral voor deze prijs. Maar houd er rekening mee dat er geen achterste ventilatieroosters, USB-poorten of zelfs een middenarmsteun zijnโlaat alleen maar zien dat deze auto echt budgetvriendelijk is.
Nu, wat betreft opbergruimte, is het wat aan de karige kant voor achterpassagiers. Je hebt wat zakken in de rugleuningen van de voorstoelen, maar geen achterdeurvakken of bekerhouders. Dus, als je een langere trip plant, is het misschien verstandig om vooruit te denken. Maar eerlijk gezegd, gezien deze auto voornamelijk voor stadsritten is, waar ritten meestal kort zijn, is het geen groot probleem.
Het achterste gedeelte heeft een mooie, luchtige sfeer dankzij het hoge dak en de grote ramen van de Spring, wat behoorlijk indrukwekkend is gezien zijn compacte formaat. Het eenvoudige ontwerp van het achtercompartiment maakt het een eitje om schoon te maken, met duurzame materialen die goed zouden moeten standhouden bij dagelijks gebruik.