Audi schudt de boel op met de 2026 A5, door terug te brengen wat bestuurders echt willen en tegelijkertijd de premium sedan betaalbaarder te maken. De Duitse autofabrikant reageert op feedback van klanten met fysieke bedieningselementen op het stuur, gestroomlijnd prijsbeleid en verbeterde technologie die dagelijks rijden intuïtiever maakt.
Het grootste nieuws? Audi vervangt de aanraakgevoelige schuifknoppen op het stuur door fysieke draaiknoppen om het volume aan te passen en door menu’s te navigeren. Deze ommekeer komt na wijdverspreide klachten van klanten over de onpraktische aanraakbediening. Net als Volkswagen en Mercedes-Benz erkent Audi dat de aanraakschuivers simpelweg niet goed werkten voor bestuurders die betrouwbare, tactiele feedback nodig hebben terwijl ze hun ogen op de weg houden.
Voor Nederlandse kopers gaan de veranderingen verder dan het stuur. Het instapmodel Pro Line begint nu bij €57.990, een bescheiden stijging van €500. Audi heeft echter de op prestaties gerichte S Edition aanzienlijk toegankelijker gemaakt door de prijs te verlagen van €61.490 naar slechts €59.490. Nog beter: de topversie S Edition Competition met 367 pk (270 kW) kost nu €67.990 in plaats van €71.990, een aanzienlijke besparing van €4.000.
| Model | Vermogen | 2025 Prijs | 2026 Prijs | Verschil |
|---|---|---|---|---|
| A5 Limousine Pro Line | 299 pk (220 kW) | €57.490 | €57.990 | +€500 |
| A5 Limousine S Edition | 299 pk (220 kW) | €61.490 | €59.490 | -€2.000 |
| A5 Limousine S Edition Competition | 367 pk (270 kW) | €71.990 | €67.990 | -€4.000 |
| A5 Avant Pro Line | 299 pk (220 kW) | €59.490 | €59.990 | +€500 |
| A5 Avant S Edition | 299 pk (220 kW) | €63.490 | €61.490 | -€2.000 |
| A5 Avant S Edition Competition | 367 pk (270 kW) | €73.990 | €69.990 | -€4.000 |
De vereenvoudiging van het gamma betekent dat de Advanced Edition volledig wordt geschrapt. Dit laat drie duidelijke uitrustingsniveaus over voor zowel de Limousine (liftback) als Avant (stationwagen) carrosserievarianten, waardoor het keuzeproces voor kopers duidelijker wordt.
Sinds september 2025 is de A5 in Nederland uitsluitend verkrijgbaar als plug-in hybride. De stopgezette mild-hybride versies maakten plaats voor deze efficiëntere aandrijflijnen, die een turbomotor met 2.0-liter viercilinder combineren met een elektromotor. Het systeem levert een indrukwekkend elektrisch bereik en maakt tot 110 kilometer emissievrij rijden mogelijk volgens WLTP-tests.
Naast de stuuraanpassingen heeft Audi de integratie van Android Auto en Apple CarPlay in het MMI-infotainmentsysteem verdiept. Passagiers kunnen nu hun smartphones rechtstreeks spiegelen naar het optionele 10,9-inch passagiersdisplay, wat entertainmentopties toevoegt zonder de bestuurder af te leiden. Het uitgebreide rijhulpsysteem omvat nu standaard een grootlichtassistent, terwijl Digital Key en Keyless Entry niet langer optionele extra’s zijn.
Nieuwe velgdesigns geven de A5 een fris uiterlijk, en Audi introduceert een Premium-pakket voor €1.490. Deze bundel brengt S line-interieurstyling, sportstoelen met elektrische verstelling en geheugenfuncties, en biedt een aantrekkelijk middenpunt tussen de Pro Line en S Edition-uitvoeringen.
De timing van deze updates weerspiegelt Audi’s bereidheid om te luisteren. Het bedrijf gaf toe te reageren op verzoeken van klanten voor conventionele bedieningselementen, en voerde deze wijzigingen opmerkelijk snel door voor modellen die pas medio 2024 debuteerden. De evolutie van de A5 toont aan dat zelfs in een tijdperk van digitale alles, fysieke knoppen nog steeds hun plaats hebben in premium auto’s.





