2025 Cupra Tavascan Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | 77kWh – 210kW/286pk | 77kWh – 250kW/340pk |
---|---|---|
Motortype | Permanent Magneet Synchroonmotor | Permanent Magneet Synchroonmotor |
Versnellingsbak | 1-versnelling Automaat | 1-versnelling Automaat |
Aandrijftype | Achterwielen | Voor- & achterwielen |
Transmissie | 1-versnelling | 1-versnelling |
Max. Vermogen | 210 kW / 286 pk | 250 kW / 340 pk |
Max. Koppel | 545 Nm | 545 Nm |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme |
---|---|---|---|---|
Batterijtype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Batterijcapaciteit (Nominaal) | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Batterijcapaciteit (Bruto) | 82 kWh | 82 kWh | 82 kWh | 82 kWh |
Batterijgewicht | 493 kg | 493 kg | 493 kg | 493 kg |
Motortype | Permanent Magneet Synchroonmotor | Permanent Magneet Synchroonmotor | Permanent Magneet Synchroonmotor | Permanent Magneet Synchroonmotor |
Aandrijving | Achterwielen | Achterwielen | Achterwielen | Voor- & achterwielen |
Vermogen | 210 kW / 286 pk | 210 kW / 286 pk | 210 kW / 286 pk | 250 kW / 340 pk |
COโ-uitstoot (Gecombineerd WLTP) | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Energieverbruik (Gecombineerd WLTP) | 15,1 kWh/100 km | 15,2 kWh/100 km | 15,9 kWh/100 km | 18,0 kWh/100 km |
Elektrische actieradius (WLTP) | Tot 570 km | Tot 569 km | Tot 546 km | Tot 480 km |
Maximaal DC laadvermogen | Tot 135 kW | Tot 135 kW | Tot 135 kW | Tot 135 kW |
Maximaal AC laadvermogen | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
AC oplaadtijd (11 kW naar 100% SOC) | 8:00 uur | 8:00 uur | 8:00 uur | 8:00 uur |
DC snelladen (5-80% SOC) | 28 minuten | 28 minuten | 28 minuten | 28 minuten |
DC snelladen (100 km actieradius) | 7 minuten | 7 minuten | 7 minuten | 7 minuten |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
Standaard laadkabels | Mode 2 (230V) & Mode 3 (Type 2) | Mode 2 (230V) & Mode 3 (Type 2) | Mode 2 (230V) & Mode 3 (Type 2) | Mode 2 (230V) & Mode 3 (Type 2) |
Warmtepomp | Beschikbaar in Winterpack | Beschikbaar in Winterpack | Beschikbaar in Winterpack | Beschikbaar in Winterpack |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme |
---|---|---|---|---|
Zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Bagageruimte volume | 540 liter | 540 liter | 540 liter | 540 liter |
Achterbank neerklapbaar | In delen neerklapbaar | In delen neerklapbaar | In delen neerklapbaar met armsteun | In delen neerklapbaar met armsteun |
Voorstoelen verstelling | Manueel verstelbaar | Manueel verstelbaar | Elektrisch verstelbaar met geheugen | Elektrisch verstelbaar met geheugen |
Hoogte-instelbare stoelen | Manueel | Manueel | Elektrisch | Elektrisch |
Verwarmbare voorstoelen | Niet beschikbaar (Beschikbaar in Winterpack) | Niet beschikbaar (Beschikbaar in Winterpack) | Standaard | Standaard |
Geventileerde voorstoelen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard |
Verwarmbare achterstoelen | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar (Beschikbaar in Winterpack) | Niet beschikbaar (Beschikbaar in Winterpack) |
Lendensteunen bestuurder | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Elektrisch instelbaar | Elektrisch instelbaar |
Stoelgeheugen bestuurder | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard |
Bekleding | Kuipstoelen, stof Soul Black | Kuipstoelen, stof Soul Black | Kuipstoelen, Dinamica Space Blue (suede look) | CUP-kuipstoelen, Nappa leder Enceladus Grey |
Verwarmbaar stuurwiel | Niet beschikbaar | Standaard | Standaard | Standaard |
Sfeerverlichting | LED in portieren, voetenruimte, dashboard & middenconsole | LED in portieren, voetenruimte, dashboard & middenconsole | LED met sterrenhemel in portieren & bekerhouder verlichting | LED met sterrenhemel in portieren & bekerhouder verlichting |
Glazen panoramadak | Niet beschikbaar | Niet beschikbaar | Panoramisch glazen dak (vast) | Panoramisch glazen dak (vast) |
INTERIEURKENMERKEN EN MATERIAAL SPECIFICATIES
Specificatie | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme |
---|---|---|---|---|
INTERIEUR | ||||
Stoelbekleding | Stof Soul Black | Stof Soul Black | Dinamica Space Blue | Nappa leder Enceladus Grey |
Voorstoelen | Kuipstoelen, manueel | Kuipstoelen, manueel | Elektrisch + geheugen | CUP Bucket Seats, elektrisch |
Verwarmde stoelen vรณรณr | โ | โ | โ | โ |
Geventileerde stoelen vรณรณr | โ | โ | โ | โ |
Stuurwiel | Multifunctioneel | Verwarmbaar multifunctioneel | Verwarmbaar multifunctioneel | Verwarmbaar multifunctioneel |
Instaplijst | โ | โ | โ Verlicht aluminium | โ Verlicht aluminium |
KLIMAATREGELING | ||||
Airconditioning | 1-zone automatisch | 3-zone automatisch | 3-zone automatisch | 3-zone automatisch |
Pre-conditioning | โ Timer voor verwarming/koeling | โ Timer voor verwarming/koeling | โ Timer voor verwarming/koeling | โ Timer voor verwarming/koeling |
Luchtkwaliteit | PM2.5 stoffilter, vochtsensor | PM2.5 stoffilter, vochtsensor | Luchtkwaliteitssysteem, PM2.5 display | Luchtkwaliteitssysteem, PM2.5 display |
Ventilatie-uitlaten | Standaard | Standaard | Blauwe/transparante afwerking | Blauwe/transparante afwerking |
OPBERGRUIMTE | ||||
Dashboard opslag | โ Centrale opbergvak | โ Centrale opbergvak | โ Centrale opbergvak | โ Centrale opbergvak |
Deurcompartimenten | โ Extra groot | โ Extra groot | โ Extra groot | โ Extra groot |
Vooropslag | Centrale opslag 2 smartphones | Centrale opslag 2 smartphones | Extra opslag tussen voorstoelen | Extra opslag tussen voorstoelen |
Kofferbakruimte | 540 liter | 540 liter | 540 liter | 540 liter |
Achterklep | Manueel | Elektrisch + voetbediening | Elektrisch + voetbediening | Elektrisch + voetbediening |
MATERIALEN & DUURZAAMHEID | ||||
Basismateriaal | โ Leervrij design | โ Leervrij design | โ Leervrij design | โ Leervrij design |
Hemelbekleding | Antraciet | Antraciet | Antraciet | Antraciet |
Vloermat | Tapijt van gerecyclede PET | Tapijt van gerecyclede PET | Tapijt van gerecyclede PET | Tapijt van gerecyclede PET |
Matten | Gerecyclede polyester | Gerecyclede polyester | Gerecyclede polyester | Gerecyclede polyester |
Decoratieve inzetstukken | Denim (bij Indigo interieur) | Denim (bij Indigo interieur) | Flax/Particle (30% gerecycled) | Flax/Particle (30% gerecycled) |
Gerecycled gehalte | 17% staal/plastic, 25% aluminium | 17% staal/plastic, 25% aluminium | 17% staal/plastic, 25% aluminium | 17% staal/plastic, 25% aluminium |
SFEERVERLICHTING | ||||
Basisverlichting | Interieur, leeslampen, deurpanelen | Interieur, leeslampen, deurpanelen | Interieur, leeslampen, deurpanelen | Interieur, leeslampen, deurpanelen |
LED sfeerverlichting | Portieren, voetenruimte, dashboard | Portieren, voetenruimte, dashboard | Additioneel sterrenhemel, bekerhouders | Additioneel sterrenhemel, bekerhouders |
Thema-opties | โ | โ | โ 5 thema’s beschikbaar | โ 5 thema’s beschikbaar |
Beschikbare thema’s | โ | โ | Northern Lights, Archipelago, Forest Bath, Midsummer, Nordic Twilight | Northern Lights, Archipelago, Forest Bath, Midsummer, Nordic Twilight |
INFOTAINMENT | ||||
Touchscreen | 15″ mediasysteem | 15″ navigatiesysteem | 15″ navigatiesysteem | 15″ navigatiesysteem |
Geluidssysteem | 7 speakers | 7 speakers | Sennheiser 11 speakers + subwoofer | Sennheiser 11 speakers + subwoofer |
Apple CarPlay/Android Auto | โ Draadloos | โ Draadloos | โ Draadloos | โ Draadloos |
CUPRA CONNECT | โ 3 jaar | โ 3 jaar | โ 3 jaar | โ 3 jaar |
Head-up Display | โ | โ | โ Augmented Reality | โ Augmented Reality |
VEILIGHEID & ASSISTENTIE | ||||
Parkeersensoren | Voor & achter | Voor & achter + Remote Park | Voor & achter + Remote Park | Voor & achter + Remote Park |
Camera | Achteruitrijcamera | Achteruitrijcamera | 360ยฐ camera | 360ยฐ camera |
Adaptive Cruise Control | โ | โ | โ | โ |
Lane Assist | Standaard | Plus + Emergency/Travel Assist | Plus + Emergency/Travel Assist | Plus + Emergency/Travel Assist |
Parkeerhulp | Basis | Trained Park Assist | Trained Park Assist | Trained Park Assist |
Alarmsysteem | โ | โ | โ | โ |
OPTIES | ||||
Winterpack | โฌ1.495 optioneel | โฌ1.495 optioneel | โ | โ |
Winterpack (met achterstoelverwarming) | โ | โ | โฌ1.495 optioneel | โฌ1.495 optioneel |
Metallic lak | Vanaf โฌ895 | Vanaf โฌ895 | Vanaf โฌ895 | Vanaf โฌ895 |
Matte lak | โ | โ | โฌ2.995 optioneel | โฌ2.995 optioneel |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme |
---|---|---|---|---|
Ledig gewicht (kg) | 2.078 | 2.078 | 2.078 | 2.241 |
Massa rijklaar (kg) | 2.178 | 2.178 | 2.178 | 2.341 |
Toelaatbaar totaalgewicht (kg) | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.780 |
Max. trekgewicht ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 | 750 |
Max. trekgewicht geremd bij 12% helling (kg) | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.200 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 | 75 |
Bagageruimte (liter) | 540 | 540 | 540 | 540 |
Beschikbaar laadvermogen (kg) | 522 | 522 | 522 | 439 |
Specificatie | 77kWh RWD (210 kW) | 77kWh AWD (250 kW) |
---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ44.990 | โฌ58.990 |
Brandstoftype | Elektrisch (100% EV) | Elektrisch (100% EV) |
Beschikbare uitvoeringen | Essential, Business, Adrenaline | VZ Extreme |
Batterijcapaciteit (bruto) | 82 kWh | 82 kWh |
Batterijcapaciteit (netto) | 77 kWh | 77 kWh |
Batterijgewicht | 493 kg | 493 kg |
Batterijtype | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Energieverbruik (WLTP gecombineerd) | 15,1 – 15,9 kWh/100km | 18,0 kWh/100km |
Elektrische actieradius (WLTP gecombineerd) | 546 – 570 km | 480 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km |
Emissienorm | EURO 6D-ISC-FCM | EURO 6D-ISC-FCM |
Aandrijftype | Achterwielen (RWD) | Alle wielen (AWD) |
Transmissie | 1-versnelling automaat | 1-versnelling automaat |
Motorsturing | Permanent Magneet Synchroonmotor | Permanent Magneet Synchroonmotor |
Maximaal vermogen | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,8 seconden | 5,5 seconden |
Maximaal koppel | 545 Nm | 545 Nm |
Topsnelheid | 180 km/h (begrensd) | 180 km/h (begrensd) |
AC laden (wisselstroom) | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC snelladen (gelijkstroom) | Tot 135 kW | Tot 135 kW |
Laadtijd AC 0-100% (11 kW) | 8:00 uur | 8:00 uur |
Laadtijd DC 5-80% (135 kW) | 0:28 uur | 0:28 uur |
Laadtijd DC voor 100 km actieradius (120 kW) | 0:07 uur | 0:07 uur |
Remmen voor | Geventileerde schijven | Geventileerde schijven |
Remmen achter | Trommelremmen | Trommelremmen |
Onderstel | Sportonderstel | Sportonderstel |
Adaptieve dempers | Optioneel (DCC) | Standaard (DCC) |
Exclusieve features | – | VZ-badging, 4-wiel aandrijving, verhoogd vermogen |
Rijmodi | Eco, Comfort, Sport | Eco, Comfort, Sport, Cupra |
Regeneratief remmen | Verstelbare niveaus | Verstelbare niveaus + sportievere kalibratie |
Afmeting | Meting |
---|---|
Lengte | 4.644 mm |
Breedte (exclusief buitenspiegels) | 1.861 mm |
Breedte (inclusief buitenspiegels) | 2.108 mm |
Hoogte | 1.597 mm |
Wielbasis | 2.766 mm |
Spoorbreedte voor | 1.590 mm |
Spoorbreedte achter | 1.567 mm |
Draaicirkel (210 kW) | 10,20 m |
Draaicirkel (250 kW) | 11,50 m |
Bodemvrijheid | Niet gespecificeerd in document |
Specificatie | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme |
---|---|---|---|---|
STARTPRIJS | ||||
Consumentenprijs (incl. BTW) | โฌ44.990 | โฌ48.990 | โฌ52.990 | โฌ58.990 |
Netto catalogusprijs (excl. BTW/BPM) | โฌ35.569 | โฌ38.874 | โฌ42.180 | โฌ47.139 |
Fiscale bijtelling | 17% | 17% | 17% | 17% |
BPM-bedrag | โฌ667 | โฌ667 | โฌ667 | โฌ667 |
EXTERIEUR | ||||
Velgen | ‘Vulcan’ 19″ lichtmetaal | ‘Vulcan’ 19″ lichtmetaal | ‘Katla Copper’ 21″ lichtmetaal | ‘Etna’ 21″ lichtmetaal |
Banden | 235/55 R19 voor, 255/50 R19 achter | 235/55 R19 voor, 255/50 R19 achter | 255/40 R21 | 255/40 R21 Performance |
Koplampverlichting | Full LED met signature dagrijverlichting | Full LED met signature dagrijverlichting | Matrix LED in signature vorm | Matrix LED in signature vorm |
Achterlichten | LED doorlopend over gehele breedte | LED doorlopend over gehele breedte | LED doorlopend over gehele breedte | LED doorlopend over gehele breedte |
Panoramadak | โ | โ | โ Glazen panoramadak (vast) | โ Glazen panoramadak (vast) |
Getinte ruiten | โ | โ Achter vanaf B-stijl | โ Achter vanaf B-stijl | โ Achter vanaf B-stijl |
CUPRA logo | โ Verlicht op motorkap | โ Verlicht op motorkap | โ Verlicht op motorkap | โ Verlicht op motorkap |
CUPRA Letters | Copper | Copper | Copper | Dark Chrome |
Buitenspiegels | Mythos Black/Dolphin Grey | Mythos Black/Dolphin Grey | Mythos Black/Dolphin Grey | Mythos Black/Dolphin Grey |
INTERIEUR | ||||
Stoelbekleding | Kuipstoelen, stof Soul Black | Kuipstoelen, stof Soul Black | Kuipstoelen, Dinamica Space Blue | CUP Bucket Seats, Nappa leder Enceladus Grey |
Stoelverstelling | Manueel | Manueel | Elektrisch + geheugen | Elektrisch + geheugen |
Verwarmde stoelen vรณรณr | โ | โ | โ | โ |
Geventileerde stoelen vรณรณr | โ | โ | โ | โ |
Lendensteunen vรณรณr | โ | โ | โ Elektrisch instelbaar | โ Elektrisch instelbaar |
Stuurwiel | Multifunctioneel met CUPRA-knop | Verwarmbaar multifunctioneel | Verwarmbaar multifunctioneel | Verwarmbaar multifunctioneel |
Instaplijsten | โ | โ | โ Verlicht aluminium | โ Verlicht aluminium |
Mattenset | CUPRA zwart | CUPRA zwart | CUPRA blauw | CUPRA VZ Extreme |
Sfeerverlichting | LED in portieren, voetenruimte, dashboard | LED in portieren, voetenruimte, dashboard | LED + sterrenhemel, bekerhouders | LED + sterrenhemel, bekerhouders |
Sportpedalen | โ Aluminium | โ Aluminium | โ Aluminium | โ Aluminium |
KLIMAAT & COMFORT | ||||
Airconditioning | 1-zone automatisch | 3-zone automatisch | 3-zone automatisch | 3-zone automatisch |
Verwarmbare voorruit | โ | โ | Optioneel (Winterpack) | Optioneel (Winterpack) |
Warmtepomp | โ | โ | Optioneel (Winterpack) | Optioneel (Winterpack) |
Hitte reflecterende voorruit | โ | โ | โ | โ |
VEILIGHEID & ASSISTENTIE | ||||
Adaptive Cruise Control | โ | โ | โ | โ |
Lane Assist | Standaard | Plus + Emergency/Travel Assist | Plus + Emergency/Travel Assist | Plus + Emergency/Travel Assist |
Front Assist | โ Met noodremfunctie | โ Met noodremfunctie | โ Met noodremfunctie | โ Met noodremfunctie |
Dodehoeksensor | โ | โ | โ | โ |
Verkeersbordenherkenning | โ | โ | โ | โ |
Parkeersensoren | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter | Voor & achter |
Inparkeerhulp | Trained Park Assist | Trained Park Assist + Remote Park | Trained Park Assist + Remote Park | Trained Park Assist + Remote Park |
Camera | Achteruitrijcamera | Achteruitrijcamera | 360ยฐ camera | 360ยฐ camera |
Grootlichtassistent | โ | โ Automatisch | โ Automatisch | โ Automatisch |
Alarmsysteem | โ | โ | โ | โ |
CONNECTIVITEIT & TECHNOLOGIE | ||||
Touchscreen | 15″ mediasysteem | 15″ navigatiesysteem | 15″ navigatiesysteem | 15″ navigatiesysteem |
Digitaal instrumentenpaneel | โ Virtual Cockpit | โ Virtual Cockpit | โ Virtual Cockpit | โ Virtual Cockpit |
Head-up Display | โ | โ | โ Augmented Reality | โ Augmented Reality |
Apple CarPlay/Android Auto | โ Draadloos | โ Draadloos | โ Draadloos | โ Draadloos |
Telefoon draadloze lader | โ | โ | โ | โ |
CUPRA CONNECT | โ 3 jaar | โ 3 jaar | โ 3 jaar | โ 3 jaar |
Geluidssysteem | 7 speakers | 7 speakers | Sennheiser 11 speakers + subwoofer | Sennheiser 11 speakers + subwoofer |
USB-aansluitingen | 2x vรณรณr, 2x achter (type C) | 2x vรณรณr, 2x achter (type C) | 2x vรณรณr, 2x achter (type C) | 2x vรณรณr, 2x achter (type C) |
Digitale radio | โ DAB+ | โ DAB+ | โ DAB+ | โ DAB+ |
ONDERSTEL & RIJDYNAMIEK | ||||
Onderstel | Sportonderstel | Sportonderstel | Sportonderstel | Sportonderstel |
Adaptieve dempers (DCC) | โ | โ | โ | โ |
Rijprofielkeuze | Eco, Comfort, Sport | Eco, Comfort, Sport | Eco, Comfort, Sport, Individual | Eco, Comfort, Sport, Cupra, Individual |
Stuurbekrachtiging | โ Snelheidsafhankelijk | โ Snelheidsafhankelijk | โ Snelheidsafhankelijk | โ Snelheidsafhankelijk |
OPSLAG & PRAKTISCH | ||||
Bagageruimte | 540 liter | 540 liter | 540 liter | 540 liter |
Achterklep | Manueel | Elektrisch + voetbediening | Elektrisch + voetbediening | Elektrisch + voetbediening |
Verhoogde laadbodem | โ | โ | โ | โ |
Achterbank | Neerklapbaar in delen | Neerklapbaar in delen | Neerklapbaar + armsteun | Neerklapbaar + armsteun |
Trekhaakvoorbereiding | โ | โ | โ | โ |
Dakbelasting | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
LADEN & ENERGIE | ||||
Batterijcapaciteit (netto) | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
AC laden | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW | Tot 11 kW |
DC snelladen | Tot 135 kW | Tot 135 kW | Tot 135 kW | Tot 135 kW |
Laadkabels | MODE 2 + MODE 3 | MODE 2 + MODE 3 | MODE 2 + MODE 3 | MODE 2 + MODE 3 |
TOEGANG & BEVEILIGING | ||||
Centrale vergrendeling | Keyless Go | Keyless Entry & Go | Keyless Entry & Go | Keyless Entry & Go |
Verlichte deurgrepen | โ | โ | โ | โ |
Slotbouten | โ | โ | โ | โ |
GARANTIE & SERVICE | ||||
Fabrieksgarantie | 2 jaar volledig | 2 jaar volledig | 2 jaar volledig | 2 jaar volledig |
Batterijgarantie | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km | 8 jaar / 160.000 km |
Onderhoud & APK | 5 jaar inbegrepen | 5 jaar inbegrepen | 5 jaar inbegrepen | 5 jaar inbegrepen |
BESCHIKBARE KLEUREN | ||||
Standaard | Atacama Desert (metallic) | Atacama Desert (metallic) | Atacama Desert (metallic) | Atacama Desert (metallic) |
Optioneel | White Silver, Basalt Grey, Tavascan Blue | White Silver, Basalt Grey, Tavascan Blue | White Silver, Basalt Grey, Tavascan Blue, Century Bronze Matt | White Silver, Basalt Grey, Tavascan Blue, Century Bronze Matt |
BELANGRIJKE OPTIES | ||||
Winterpack | โฌ1.495 | โฌ1.495 | โฌ1.495 (incl. achterstoelverwarming) | โฌ1.495 (incl. achterstoelverwarming) |
Zwenkbare trekhaak | โฌ1.419 | โฌ1.419 | โฌ1.419 | โฌ1.419 |
Dakdragers | โฌ399 | โฌ399 | โฌ399 | โฌ399 |
19″ winterset | โฌ2.109 | โฌ2.109 | โฌ2.109 | โฌ2.109 |
Accessoire | Categorie | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme | Netto Prijs (excl. BTW) | BTW | Totaalprijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
INTERIEUR | ||||||||
Rubberen mattenset 4-delig, CUPRA Tavascan | Vloerbescherming | โ | โ | โ | โ | โฌ90 | โฌ19 | โฌ109 |
Kofferbakmat variabele vloer | Kofferbakbescherming | โ | โ | โ | โ | โฌ74 | โฌ15 | โฌ89 |
Kofferbakmat vaste vloer | Kofferbakbescherming | โ | โ | โ | โ | โฌ82 | โฌ17 | โฌ99 |
EXTERIEUR | ||||||||
Spatlappen voor | Carrosseriebescherming | โ | โ | โ | โ | โฌ63 | โฌ13 | โฌ76 |
Spatlappen achter | Carrosseriebescherming | โ | โ | โ | โ | โฌ63 | โฌ13 | โฌ76 |
TRANSPORT | ||||||||
Zwenkbare trekhaak CUPRA Tavascan | Trekhaakinstallatie | โ | โ | โ | โ | โฌ1.173 | โฌ246 | โฌ1.419 |
Dakdragers Tavascan | Dakbelading | โ | โ | โ | โ | โฌ330 | โฌ69 | โฌ399 |
CUPRA dakkoffer 450L | Dakopslag | โ | โ | โ | โ | โฌ743 | โฌ156 | โฌ899 |
WIELENSETS | ||||||||
19 inch zomerset stijl 2, hooglans zwart | Velgenset | โ | โ | โ | โ | โฌ1.743 | โฌ366 | โฌ2.109 |
LADEN | ||||||||
CUPRA Laadkabel mode 2 (Type 1) | Laadaccessoire | โ | โ | โ | โ | โฌ198 | โฌ41 | โฌ239 |
CUPRA Laadkabel mode 2 (Type 2) | Laadaccessoire | โ | โ | โ | โ | โฌ206 | โฌ43 | โฌ249 |
BESCHERMING | ||||||||
CUPRA beschermhoes Tavascan | Voertuigbescherming | โ | โ | โ | โ | โฌ305 | โฌ64 | โฌ369 |
CUPRA laadkabel opbergbox | Kabelopslag | โ | โ | โ | โ | โฌ49 | โฌ10 | โฌ59 |
KLEUR | ||||||||
Metallic lak – White Silver | Koetswerkkleur | โ | โ | โ | โ | โฌ740 | โฌ155 | โฌ895 |
Exclusieve lak – Basalt Grey | Koetswerkkleur | โ | โ | โ | โ | โฌ946 | โฌ199 | โฌ1.145 |
Exclusieve lak – Tavascan Blue | Koetswerkkleur | โ | โ | โ | โ | โฌ946 | โฌ199 | โฌ1.145 |
Matte lak – Century Bronze Matt | Koetswerkkleur | โ | โ | โ | โ | โฌ2.475 | โฌ520 | โฌ2.995 |
Pakket | Inbegrepen Features | Essential | Business | Adrenaline | VZ Extreme | Netto Prijs (excl. BTW) | BTW | Totaalprijs (incl. BTW) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
WINTERPACK (Essential/Business) | ||||||||
โข Warmtepomp | โ | โ | โ | โ | โฌ1.236 | โฌ259 | โฌ1.495 | |
โข Verwarmde voorruit | ||||||||
โข Verwarmde stoelen vรณรณr | ||||||||
WINTERPACK (Adrenaline/VZ Extreme) | ||||||||
โข Warmtepomp | โ | โ | โ | โ | โฌ1.236 | โฌ259 | โฌ1.495 | |
โข Verwarmde voorruit | ||||||||
โข Verwarmde zitplaatsen achter |
Is Het De Moeite Waard Om De 2025 Cupra Tavascan Te Kopen?
De 2025 CUPRA Tavascan schudt de elektrische SUV-wereld flink door elkaar. Het brengt die levendige Spaanse flair samen met de precieze engineering die we zijn gaan verwachten van Duitse auto’s. Gebouwd op het betrouwbare MEB-platform van Volkswagen Group, heeft het veel gemeen met andere voertuigen zoals de Audi Q4 e-tron, ล koda Enyaq en Volkswagen ID.4/ID.5. Maar de Tavascan valt echt op met zijn gedurfde design en een rijervaring die spannender en persoonlijker aanvoelt.
Nu, in de bruisende Nederlandse EV-markt, verovert deze auto zijn niche als een premium alternatief voor de Tesla Model Y. Het biedt vergelijkbare prestaties en functies, vanaf een redelijke prijs van โฌ44.990 voor de Essential-uitvoering. Zeker, het staat tegenover stevige concurrentie – denk aan BMW iX2, Genesis GV60, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Volvo EC40 – maar de Tavascan onderscheidt zich met zijn stijlvolle coupรฉ-SUV-look en sportieve uitstraling.
Wat echt cool is aan de Tavascan is hoe het alledaagse praktiteit combineert met een echte liefde voor het rijden. In tegenstelling tot veel elektrische SUV’s die zich vooral richten op efficiรซntie, heeft CUPRA iets gemaakt dat zowel families als rijliefhebbers aanspreekt. Het wordt op de markt gebracht als de sportieve tak van Volkswagen Group, wat betekent dat het een dynamischere rijervaring biedt vergeleken met zijn platformgenoten. Nederlandse kopers die zowel praktiteit als rijplezier willen, zullen deze auto waarschijnlijk behoorlijk verleidelijk vinden.
En het gaat niet alleen om hoe het presteert; de designfilosofie en merkpositionering van de Tavascan doen er ook toe. CUPRA heeft zijn eigen identiteit uitgehouwen binnen Volkswagen Group door wat mediterrane passie in die solide Duitse engineering te stoppen. Deze mix resoneert echt met Nederlandse consumenten die zowel betrouwbaarheid als wat karakter in hun auto’s waarderen.
Met vier verschillende uitvoeringen beschikbaar in Nederland – Essential, Business, Adrenaline en VZ Extreme – is er een Tavascan voor vrijwel iedereen. Elke uitvoering heeft zijn eigen unieke functies en mogelijkheden, zodat er een perfecte match is voor elke levensstijl of rijbehoefte in de Nederlandse markt. Dus of je nu op zoek bent naar iets praktisch of iets sportiever, de Tavascan heeft je gedekt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De 2025 CUPRA Tavascan brengt serieuze technologie op tafel met zijn elektrische aandrijflijn. Je hebt de instapmodellen – Essential, Business en Adrenaline – allemaal met een enkele achtergemonteerde motor. Dit kleine krachtpakket levert 210 kW (of 286 PS, als je dat liever hebt) en een flinke 545 Nm koppel. Als je een rijliefhebber bent, zul je de achterwielaandrijving waarderen. Het gaat allemaal om die pure rijervaring, met betere gewichtsverdeling en handling die veel boeiender aanvoelt dan je typische voorwielaangedreven auto’s.
Toen we deze achterwielaangedreven varianten uitprobeerden, was de acceleratie behoorlijk indrukwekkend, met 0-100 km/h in slechts 6,8 seconden. Nu, zeker, het is misschien niet het snelste vergeleken met sommige van die high-end elektrische sportwagens, maar geloof me, het is meer dan genoeg voor dagelijks rijden en zonder problemen snelwegen oprijden. Het mooie van elektromotoren is dat de krachtafgifte super soepel en snel is, wat de hele ervaring bevredigend maakt. Je voelt nooit echt dat je kracht tekortkomt.
Nu, als je kijkt naar het topmodel VZ Extreme, wordt het nog spannender. Het beschikt over een dual-motor vierwielaandrijfsysteem, waarbij een 135 kW motor voorin wordt toegevoegd aan de achtermotor. Deze opstelling verhoogt het totale vermogen naar een solide 250 kW (of 340 PS), terwijl hetzelfde koppelcijfer van 545 Nm behouden blijft. Met deze configuratie daalt de 0-100 km/h tijd naar een snelle 5,5 seconden, wat het zeker in de sportwagen-liga plaatst. En laten we eerlijk zijn, voor die onvoorspelbare Nederlandse weerdagen is die vierwielaandrijving een echte redder.
Wat ons echt opviel tijdens het testen was hoe soepel de kracht kwam, vooral in die dual-motor variant. Het torque-vectoring systeem doet fantastisch werk bij het verdelen van kracht tussen de voor- en achterwielen, wat helpt om dat achterwielaandrijfgevoel te behouden terwijl je ook de zekerheid van vierwielgrip krijgt wanneer het weer ruw wordt. Dit is vooral handig voor die natte Nederlandse winters of wanneer je wat van die meer lastige landwegen tackelt.
Wat betreft de transmissie, het is verfrissend eenvoudig – een eentraps automaat die soepele, continue acceleratie levert. Je hoeft niet te dealen met vervelende versnellingen die je flow onderbreken, wat zorgt voor een verfijnde rijervaring. Bovendien is de transmissiebediening direct op de stuurkolom, gemakkelijk te bereiken en wordt al snel tweede natuur.
Een van de coolste dingen aan de aandrijflijn van de Tavascan is hoe efficiรซnt het is. Ondanks het feit dat het op prestaties is afgestemd, slagen die elektromotoren er nog steeds in om geweldige efficiรซntie te leveren, wat echt helpt met het bereik. Het regeneratieve remsysteem is ook goed doordacht, met verschillende niveaus van recuperatie die je kunt aanpassen met de schakelpaddels achter het stuur.
Hier is het leuke deel: je kunt de rijervaring veranderen door verschillende modi. De CUPRA-modus bijvoorbeeld verhoogt de gasrespons en prestaties. Toen we het uitprobeerden, voelde de auto veel levendiger en boeiender aan vergeleken met de standaard comfortinstellingen. Dus of je nu naar je werk cruist of wat plezier wilt hebben tijdens een weekendrit, de Tavascan past zich volledig aan om bij de sfeer te passen.
Hoe Goed Zijn De Remmen Van De 2025 Cupra Tavascan?
Het remsysteem in de 2025 CUPRA Tavascan is fascinerend – het is een van die slimme combinaties van traditionele wrijvingsremmen en regeneratieve systemen. Deze opstelling helpt niet alleen met remkracht maar herstelt ook energie, wat een handige truc is in modern elektrisch voertuigdesign. Na het door rigoreuze tests te hebben gehaald, vonden we dat hoewel het zijn werk goed doet, je wat tijd nodig hebt om eraan te wennen.
Dus, vooraan heb je geventileerde schijfremmen, en achteraan trommelremmen. Deze mix draait allemaal om efficiรซnt zijn en kosten laag houden, terwijl je nog steeds fatsoenlijke remkracht krijgt. Toen we voor het eerst de weg opgingen, was het duidelijk dat een gevoel krijgen voor het rempedaal een beetje een leercurve was – vooral als je van een benzineauto komt. De manier waarop regeneratief remmen interacteert met de wrijvingsremmen kan in het begin een beetje vreemd aanvoelen. Er is dit duidelijke punt waar het regeneratieve systeem overgeeft aan de wrijvingsremmen dat je echt opmerkt wanneer je hard remt. Maar eerlijk gezegd, na meer tijd met de auto door te brengen, wordt het makkelijker te hanteren.
Nu, het regeneratieve remsysteem is behoorlijk indrukwekkend. Je kunt het niveau van energieherstel aanpassen met schakelpaddels, wat een mooie toevoeging is. Op de hoogste instelling kan de Tavascan behoorlijk afremmen zonder zelfs het rempedaal aan te raken. Dit geeft je die bijna รฉรฉn-pedaal rijervaring waar veel elektrische auto-fans echt van houden. Bovendien is het geweldig voor efficiรซntie omdat het helpt energie te herstellen wanneer je afremt, en het vermindert ook slijtage aan de traditionele remmen. Dat zou kunnen betekenen minder bezoeken aan de monteur en lagere onderhoudskosten op de lange termijn.
We vonden dat de beste manier om soepel te remmen in de Tavascan is om voornamelijk op het regeneratieve systeem te vertrouwen voor afremmen. Bewaar de wrijvingsremmen voor wanneer je snel moet stoppen of de auto volledig tot stilstand moet brengen. Wanneer je het op deze manier doet, voelt het remsysteem voorspelbaar en progressief aan, wat fijn en geruststellend is ongeacht de rijomstandigheden. De auto-hold functie is ook een handige toevoeging; het houdt de auto op zijn plaats wanneer je stilstaat zonder je voet de hele tijd op de rem te moeten houden.
Tijdens onze noodremtests presteerde het systeem goed. De ABS sloeg mooi aan en hielp alles onder controle te houden. Als je kiest voor de grotere 21-inch wielen op de hogere uitrustingsniveaus, zul je een beetje betere remkoeling en gevoel opmerken, maar eerlijk gezegd, het is geen groot verschil wanneer je gewoon rondrijdt. De manier waarop dit systeem samenwerkt met het elektronische stabiliteitsprogramma is ook indrukwekkend. Het helpt ervoor te zorgen dat je remmen consistent en betrouwbaar aanvoelt, zelfs als je besluit de auto een beetje te pushen op bochtige wegen.
Een ding dat ons echt opviel na het een tijdje te hebben gereden was hoe consistent het remsysteem is. In tegenstelling tot sommige elektrische voertuigen, waar de remmen anders kunnen aanvoelen afhankelijk van batterijtemperatuur of hoe het regeneratieve systeem het doet, houdt de Tavascan dat pedaalgevoel en remkracht stabiel, ongeacht de omstandigheden. Dit is vooral belangrijk voor bestuurders in plaatsen zoals Nederland, waar het weer en wegomstandigheden veel kunnen veranderen gedurende het jaar.
Dus uiteindelijk, hoewel het misschien wat wennen is, blijkt de algehele remervaring behoorlijk solide te zijn voor waarvoor het voertuig is ontworpen. Het biedt genoeg remkracht voor zijn grootte en gewicht, en dat regeneratieve systeem helpt echt met efficiรซntie. Als je overweegt de Tavascan te nemen, raden we je zeker aan om er een langere proefrit mee te maken. Bekend raken met hoe de remmen werken zal je rijervaring zeker veel beter maken!
Besturing En Ophanging
Dus, hoe zit het met de stuurbekrachtiging en ophanging van de 2025 CUPRA Tavascan? Eerlijk gezegd, het is een van de uitstaande kenmerken van deze rit. Het levert een rijervaring die de sportieve reputatie van het CUPRA-badge ondersteunt. Laat ons je vertellen over de elektronische stuurbekrachtiging – het heeft deze variabele-verhouding tandheugel die fantastische precisie en feedback biedt. Je voelt deze echte verbinding met de weg, iets waar veel elektrische SUV’s moeite mee hebben. Tijdens onze tests op verschillende Nederlandse wegen, van drukke stadsstraten tot die bochtige plattelandspaden, bleef de besturing ons imponeren met zijn directheid en dat natuurlijke gevoel.
Je kunt ook het stuurgewicht aanpassen door verschillende rijmodi. In Comfort-modus is het lichter, wat stadsrijden een fluitje van een cent maakt. Maar schakel naar CUPRA-modus, en wow, het voegt aanzienlijk gewicht toe en scherpt de respons aan, waardoor de Tavascan verandert in een meer boeiende bestuurdersauto. We vonden het echt leuk hoe CUPRA-modus de vibe van het voertuig verandert; het gaat van een comfortabele cruiser naar een gefocuste rijmachine. De stuurrespons is snel en precies, wat betekent dat je vol vertrouwen bochten kunt nemen, waardoor die dagelijkse ritten veel leuker worden.
Wat betreft de ophanging, de Tavascan gebruikt een MacPherson-strut opstelling voorin en een multi-link onafhankelijke opstelling achteraan. Deze combo legt een solide basis voor zowel comfort als handling. De Essential-uitvoering komt bijvoorbeeld met standaard stalen veren en dempers die een mooie balans slaan tussen comfort en controle. Het is eenvoudig, maar verrassend verfijnd; het houdt stand tijdens levendig rijden terwijl het nog steeds comfortabel genoeg is voor dagelijkse woon-werkverkeer.
De Business en Adrenaline uitvoeringen tillen de zaken naar een hoger niveau met Dynamic Chassis Control (DCC), wat CUPRA’s adaptieve dempingssysteem is. Deze slechterik kan in real-time aanpassen – super handig! In Comfort-modus wordt het zachter voor een soepelere rit op ruwe wegen, en dan verstevigt het in Sport en CUPRA-modi voor betere carrosseriecontrole wanneer je het echt pusht. Het verschil is merkbaar en transformeert de rijervaring echt, waardoor het soepel blijft in plaats van schokkend.
We vonden dat het DCC-systeem echt uitblinkt wanneer je te maken hebt met de gemengde Nederlandse wegen. Je weet wel, van die gladde snelwegen tot de hobbelige kasseien in stadscentra, het past zich prachtig aan. Het houdt iedereen comfortabel terwijl de auto nog steeds kan presteren. De ophanging doet geweldig werk bij het wegfilteren van die kleine weg-irritaties en geluid terwijl het nog steeds stijf genoeg is om carrosseriebewegingen te beheren wanneer je van richting verandert.
Nu, het VZ Extreme model neemt deze sportieve focus nog verder. Met bijgewerkte dempertuning en veerkrachten gericht op handling, offert het een beetje comfort op. Het is nog steeds leefbaar voor dagelijks gebruik, maar ja, je voelt misschien wat meer stevigheid over grotere hobbels. Maar hey, de beloning is eersteklas carrosseriecontrole en bochtenwerk dat gelijk kan staan met toegewijde sportwagens.
Gewichtsverdeling? Dat is essentieel voor de handling van de Tavascan. Het batterijpakket is laag en centraal gemonteerd, wat het een geweldig zwaartepunt geeft. Deze opstelling, gekoppeld aan de goed afgestelde ophanging, betekent dat je minimale carrosserieheIling ervaart bij het nemen van bochten. Het voelt echt geplant aan en geeft je dat extra vertrouwen bij hogere snelheden. Bovendien draagt de ophanging geometrie bij aan voorspelbare handling, met een mooie, progressieve wegbreking die signaleert wanneer je de grenzen nadert.
Gedurende onze tijd met testen bleek de ophanging taai en consistent te zijn, zich staande houdend bij verschillende temperaturen en belastingen. De manier waarop het echte sportieve capaciteit combineert met alledaagse praktiteit is een van de meest overtuigende kenmerken van de Tavascan. Het onderscheidt het echt van concurrenten die vaak kiezen tussen comfort en prestaties.
Welke Banden Gebruikt Het?
De bandopties voor de CUPRA Tavascan benadrukken echt hoe veelzijdig dit voertuig is, variรซrend van een praktische familie-SUV tot een prestatiegerichte rijmachine. Dus, laten we het een beetje uitleggen. De Essential en Business uitvoeringen komen met 19-inch wielen – die zijn uitgerust met 235/55 R19 banden voorin en 255/50 R19 achteraan. Deze getrapt opstelling ziet er niet alleen goed uit maar verhoogt ook de prestaties. Bovendien bieden deze zelfsluitende banden een comfortabele rit en houden ze weggeluid tot een minimum, terwijl ze fatsoenlijke grip bieden voor die levendige ritten.
Nu hebben we de 19-inch bandopstelling getest, en eerlijk gezegd was de ritkwaliteit indrukwekkend. Het deed geweldig werk bij het wegwerken van hobbels, wat zorgde voor een verrassend stille reis. Met die grotere zijkanten wordt hier echt prioriteit gegeven aan comfort, wat perfect is voor iedereen die een ontspannen rijervaring waardeert boven pure prestaties. En laat ons je vertellen, de zelfsluitende functie was een redder, automatisch kleine gaatjes dichtmakend die normaal gesproken een telefoontje voor pechverhelping zouden hebben betekend.
Door naar de Adrenaline uitvoering, deze tilt het spel naar een hoger niveau met 21-inch ‘Katla Copper’ wielen gekoppeld aan 255/40 R21 zelfsluitende banden. Deze upgrade verandert zowel het uiterlijk van het voertuig als hoe het rijdt. Die lagere-profiel banden scherpen de stuurrespons aan en verminderen zijkantflexie bij het nemen van bochten, wat zorgt voor een meer boeiende rijervaring. Even een heads-up – deze verbetering in prestaties betekent wel een beetje een afweging in ritcomfort. Je voelt die wegoneffenheden meer dan je zou doen met de 19-inch opstelling.
We hadden de kans om de 21-inch banden te testen op zowel Nederlandse snelwegen als wat achterwegen. Zeker, de rit was wat steviger, maar eerlijk gezegd is het nog steeds volledig beheersbaar voor dagelijks rijden. De verbeterde stuurprecisie en bochenmogelijkheden zijn geweldig voor degenen die van een meer betrokken rijervaring houden. Bovendien versterken die grotere wielen echt de opvallende looks van de Tavascan, waardoor het een nog gedurfdere aanwezigheid op de weg krijgt.
Dan is er de high-end VZ Extreme, die prat gaat op 21-inch ‘Etna’ wielen en high-performance 255/40 R21 banden die helemaal over grip en responsiviteit gaan. Deze banden excelleren in droog weer, bieden solide tractie en scherpe besturing. Tijdens onze prestatietests hielden ze echt stand, waardoor vol vertrouwen bochten genomen konden worden bij snelheden die sommige sportiever auto’s zouden laten worstelen.
Toen we deze prestatiebanden testten in natte omstandigheden – wat, laten we eerlijk zijn, super belangrijk is voor rijden in Nederland – imponeerden ze echt. Het profielontwerp biedt goede weerstand tegen aquaplaning en laat je voelen wanneer je de grenzen van tractie nadert. Zeker, er is wat meer weggeluid met deze opstelling, maar voor degenen die hunkeren naar die dynamische rijervaring voelt het als een eerlijke afweging.
Bij al deze bandopties viel รฉรฉn ding op: ze integreren allemaal naadloos met de elektronische stabiliteitssystemen van de Tavascan. De tractiecontrole en elektronisch differentieel werken mooi samen met de banden, bieden soepele interventie wanneer nodig, wat veiligheid en rijplezier in balans houdt. Je kunt eigenlijk een fatsoenlijke hoeveelheid slip voelen voordat het systeem aanslaat, wat zorgt voor wat leuk rijden terwijl veiligheid nog steeds in de gaten wordt gehouden.
Voor iedereen in Nederland die overweegt welke banden te kiezen, zouden we zeggen dat als comfort, efficiรซntie en waarde je prioriteiten zijn, blijf dan bij de 19-inch opstelling. Maar als je neigt naar prestaties en een meer opvallende look, dan zijn die 21-inch banden de weg te gaan. Uiteindelijk komt het allemaal neer op wat je het meest waardeert in je rijervaring. Wat je ook kiest, elke opstelling houdt goed stand voor typisch Nederlands rijden terwijl het unieke en boeiende karakter van de Tavascan intact blijft.
Interieur Uiterlijk
Weet je, wanneer je binnenstapt in de 2025 CUPRA Tavascan, is het moeilijk om niet getroffen te worden door het interieurdesign. Eerlijk gezegd is het een van de meest opmerkelijke kenmerken van het voertuig. De sfeer is totaal uniek – het onderscheidt zich zeker van andere SUV’s op de markt. De hoofdattractie moet dat gedurfde ‘ruggengraat’ element zijn dat door de middenconsole loopt. Het is een soort sculpturaal en trekt meteen je aandacht, waardoor de Tavascan een eigen karakter krijgt. Het materiaal heeft dat coole getextureerde gevoel dat de ruimte bijna buitenaards laat aanvoelen, alsof je in een sci-fi film bent in plaats van gewoon een andere SUV.
Als we kijken naar de Essential uitvoering, komt het met deze klassieke stoffen bekleding in ‘Soul Black’. En dit – hoewel het technisch de basisoptie is, voelt het hoogwaardig en solide aan. De bucket-stijl voorstoelen zijn super comfortabel! Ze hebben precies de juiste hoeveelheid ondersteuning en omhulling, dus of je nu een scherpe bocht neemt of gewoon door de stad cruist, je voelt je veilig zonder geklemd te zijn. Bovendien koppelen die subtiele driehoekige details in het stoelontwerp terug naar CUPRA’s algemene esthetiek, waardoor de hele cabine samenhangend en goed doordacht aanvoelt.
Naarmate je de uitrustingsniveaus opgaat, houdt de Business uitvoering die comfortabele stoelen aan maar voegt wel wat tech-upgrades toe om je rit te verbeteren. Dan heb je de Adrenaline uitvoering, die ‘Dinamica Space Blue’ zitplaatsen heeft. Dit microfiber materiaal ziet er niet alleen fantastisch uit maar biedt ook geweldige grip en ademend vermogen. Het is perfect voor alles van je dagelijkse woon-werkverkeer tot die meer levendige ritten wanneer je wat lol wilt hebben.
Laten we het hebben over de VZ Extreme – het is echt het toppunt van luxe in de Tavascan lineup. We hebben het over CUP Bucket Seats gewikkeld in ‘Hero Enceladus Grey’ Nappa leer. Deze stoelen zien er niet alleen verbluffend uit maar hebben ook ventilatie, wat fantastisch is voor langere ritten of op warme dagen. Het contrast stiksel en toegevoegde ondersteuning maken de cabine echt hoogwaardig aanvoelen terwijl het nog steeds die sportieve CUPRA vibe behoudt.
Bij alle uitvoeringen is de aandacht voor detail behoorlijk indrukwekkend. Het dashboard heeft deze golvende textuur die een mooie visuele pop toevoegt zonder te opzichtig te zijn. Je ziet koperaccenten door de hele cabine verspreid, van deurhendels tot aftrimstukken, die het hele ontwerp samenbrengen zonder overdreven aan te voelen.
Oh, en het omgevingslichtingsysteem op de hogere uitvoeringen verandert echt het spel, vooral wanneer je ’s nachts rijdt. De lichten passen zich dynamisch aan op basis van navigatie-invoer, waardoor je visuele aanwijzingen krijgt die goed werken met de head-up display. Deze mix van verlichting en tech laat de cabine futuristisch en functioneel aanvoelen, wat zeker je algemene ervaring verbetert.
Wat betreft opslag heeft CUPRA er echt over nagedacht. Er zijn veel compartimenten om alle spullen die je nodig hebt voor het dagelijks leven te passen. De draadloze oplaadpad is slim gepositioneerd en houdt je apparaten koel tijdens het opladen – geen oververhitting hier! De diepe middenconsole kan grotere items gemakkelijk aan, en de deurvakken zijn perfect voor het wegsteken van je dagelijkse benodigdheden.
Al met al slaat het interieur van de Tavascan een geweldige balans tussen gedurf en verfijning. Het creรซert een ruimte die speciaal aanvoelt zonder vermoeiend te zijn tijdens lange ritten. Eerlijk gezegd is het een fantastisch voorbeeld van hoe elektrische voertuigen zowel stijlvol als emotioneel boeiend kunnen zijn, wat bewijst dat je geen persoonlijkheid hoeft op te offeren voor geavanceerde technologie en efficiรซntie.
Exterieur Uiterlijk
Het exterieur design van de 2025 CUPRA Tavascan trekt echt meteen je aandacht. Het is moeilijk te missen – deze SUV is een van de meest opvallende in de premium elektrische voertuigen markt. De voorkant heeft deze gedurfde, gebeeldhouwde look die voelt alsof het geleend is van moderne sportwagens, maar het heeft nog steeds de praktische grootte die je zou verwachten van een familie-SUV. De grille is meestal afgesloten voor betere aerodynamica, maar die scherpe hoeken en opvallende koperaccenten maken zeker een statement en geven aan dat dit voertuig iets bijzonders is.
En dan zijn er de lichten – ze geven de Tavascan echt zijn karakter. De drie-driehoek LED dagrijverlichting is super herkenbaar! Voor de Essential en Business uitvoeringen bieden de volledige LED koplampen geweldige zichtbaarheid. Maar als je voor de Adrenaline of VZ Extreme varianten gaat, krijg je Matrix LED units die er niet alleen cool uitzien maar ook de veiligheid verbeteren met hun adaptieve functies. Oh, en dat verlichte CUPRA-badge op de motorkap is een opvaller ’s nachts, hoewel we gemengde meningen erover hebben gehoord van potentiรซle kopers.
Terwijl je langs de zijkant beweegt, kun je die coupรฉ-SUV proporties zien. De glooiende daklijn ziet er niet alleen strak uit maar helpt ook met aerodynamica, waardoor het dynamischer aanvoelt vergeleken met traditionele blokkerige SUV’s. De gespierde achterkant en die uitgesproken wielkasten geven de Tavascan een sterke wegaanwezigheid. Bovendien creรซert de manier waarop de carrosseriepanelen gebeeldhouwd zijn dit fascinerende spel van licht en schaduw, waardoor het visueel interessant is vanuit elke hoek. Die vlakke deurhendels voegen een moderne touch toe die dingen er schoon uit laat zien.
De wielen spelen ook een grote rol in de algehele look. De Essential uitvoering heeft deze 19-inch ‘Vulcan’ wielen die zowel substantieel als aantrekkelijk zijn. Dan heb je de 21-inch ‘Katla Copper’ wielen van de Adrenaline, die echt het visuele drama opvoeren met hun unieke koperaccenten. En laten we de ‘Etna’ wielen van de VZ Extreme niet vergeten – ze zijn de crรจme de la crรจme, brengen een verfijnde vibe die past bij de prestaties van de auto.
Kleurkeuzes zijn ook een grote deal voor het uiterlijk van de Tavascan. Die standaard ‘Atacama Desert’ metallic finish is een van de beste no-cost opties die je op elk voertuig zult vinden – een prachtige brons-koper tint die echt past bij het algemene ontwerp en CUPRA’s merksfeer. Als je het wilt variรซren, heb je opties zoals ‘White Silver’ metallic, ‘Basalt Grey’ en de exclusieve ‘Tavascan Blue’. De ‘Century Bronze Matt’ matte finish is bijzonder opvallend, maar die vind je alleen op de hogere uitvoeringen.
Het achterontwerp zet het gedurfde thema van de voorkant voort, met een lichtbalk die zich over de hele breedte van het voertuig uitstrekt. De LED-elementen voegen diepte en visueel interesse toe, en het verlichte CUPRA-badge achteraan bindt alles mooi samen, waardoor het gemakkelijk te herkennen is vanuit elke hoek. Bovendien helpen de geรฏntegreerde spoiler en diffuser elementen niet alleen sportief uit te zien maar helpen ook met aerodynamica.
Wat echt indrukwekkend is, is hoe de Tavascan erin slaagt om zowel substantieel als compact aan te voelen. Met 4.644mm lang, 1.861mm breed en 1.597mm hoog geeft het een veel grotere vibe af dan je zou verwachten van zijn werkelijke grootte. Dit slimme gebruik van proporties laat het opvallen op de weg terwijl het nog steeds praktisch is voor stadsrijden en parkeren – perfect voor het navigeren door Nederlandse straten.
Over het algemeen doet het ontwerp een fantastische job bij het tonen van de duale natuur van de Tavascan als een familievriendelijke SUV en een performance voertuig. Elk klein detail dient een doel, of het nu functioneel is of gewoon voor de looks, waardoor een samenhangend ontwerp ontstaat dat opvalt in een zee van vergelijkbare elektrische SUV’s, terwijl het verfijnd genoeg blijft om een breed publiek aan te spreken.
Comfort En Gemak
De comfort- en gemaksvorzieningen van de 2025 CUPRA Tavascan laten echt een slimme kijk op moderne automotive luxe zien, vind je niet? Het gaat allemaal om het aangenamer maken van dagelijks rijden en lange reizen. Dus, om te beginnen verandert het klimaatregelsysteem afhankelijk van het uitrustingsniveau. Het Essential model heeft een enkele-zone controle, wat de meeste tijd prima werkt. Maar als je opstapt naar de Business, Adrenaline of VZ Extreme uitvoeringen, krijg je een drie-zone automatische klimaatregeling. Dat betekent dat iedereen zijn eigen temperatuur kan hebben – voor- en achterstoelen!
We hebben de klimaatregeling getest en, eerlijk gezegd, deed het geweldig werk. Zelfs bij extreem weer hield het de zaken mooi stabiel. Het systeem reageert ook snel, wat een verademing is vergeleken met die minder geavanceerde opstellingen die kunnen voelen alsof ze constant aan en uit gaan. En laten we de verwarmde stoelen en stuur in de hogere uitvoeringen niet vergeten. Ze zijn een game changer tijdens die koude Nederlandse winters, bieden instant warmte die elektrische voertuigen soms kunnen hebben moeite om efficiรซnt te bieden.
Nu, over zitcomfort – het is indrukwekkend over de hele linie. Zelfs in de Essential bieden de handmatig verstelbare stoelen geweldige ondersteuning voor bestuurders van alle vormen en maten. Als je voor de Adrenaline of VZ Extreme gaat, krijg je elektrisch verstelbare stoelen met een geheugenfunctie. Dat is super handig voor families of mensen die hun auto’s delen, omdat het je favoriete instellingen onthoudt voor stoel, spiegels en stuur. De gebruikte materialen, van basic stof tot high-end Nappa leer, slaan een goede balans tussen comfort en duurzaamheid voor hun prijspunten.
Laten we over opslag praten omdat CUPRA hier echt over heeft nagedacht. De diepe middenconsole is perfect voor het opbergen van grotere items zoals tassen of laptops. En er zijn veel kleinere opslagplekken voor telefoons, portemonnees en andere spullen die je onderweg nodig hebt. De deurvakken zijn precies goed voor waterflessen, en hoewel het handschoenenvak niet massief is, is het meer dan genoeg voor belangrijke papieren en kleinere items.
Oh, en het draadloze oplaadsysteem verdient een shoutout! In tegenstelling tot veel draadloze opladers die je apparaten te heet kunnen maken of inconsistent opladen, houdt de setup van de Tavascan alles op een goede temperatuur terwijl het stabiele stroom levert. Bovendien is de locatie van de oplaadpad super handig voor zowel bestuurders als passagiers, en de gripstrips helpen je apparaten op hun plaats te houden tijdens scherpe bochten.
Wat betreft connectiviteit, het heeft je gedekt. Er zijn veel USB-C poorten, dus iedereen kan zijn apparaten opgeladen houden. De draadloze Apple CarPlay en Android Auto integreren soepel, verbinden snel en blijven stabiel tijdens onze tests. We waren echt onder de indruk van hoe responsief het systeem was – er was nauwelijks vertraging wanneer je navigeerde of van wat muziek genoot.
De handsfree power achterklep is nog een handige functie, vooral als je boodschappentassen jongleert of dingen probeert te laden tijdens een regenbui. Gewoon een kleine schop onder de bumper en voilร – het opent zonder dat je iets hoeft aan te raken. Het is een redder voor die keren dat je handen vol zijn.
Ook zijn er wat andere handige functies, zoals keyless entry en starten, automatische ruitenwissers en koplampen, en een gebruiksvriendelijk boordcomputer systeem. Alle deze systemen werken soepel en intuรฏtief, waardoor ze gemakkelijk te gebruiken zijn zonder veel leercurve. Ze komen echt samen om een algemene rijervaring te creรซren die naadloos en plezierig aanvoelt, wat precies is wat je wilt, toch?
Het head-up display systeem, dat je vindt op de Business uitvoering en hoger, is behoorlijk netjes. Het gebruikt augmented reality om navigatie-info recht in je gezichtslijn te projecteren, waardoor het makkelijker wordt om je ogen op de weg te houden. Eerlijk gezegd vonden we het super behulpzaam tijdens onze tests. Die richtingaanwijzers lijken over de weg te zweven op precies de juiste afstanden. Bovendien past de helderheid zich automatisch aan, dus of het nu felle zonneschijn is of een donkere nachtrit, het blijft helder zonder afleidend te zijn.
Nu, laten we het hebben over CUPRA Connect. Deze service verandert het spel wat betreft auto-eigendom. Het verbindt met je smartphone en laat je alles op afstand monitoren. Benieuwd naar je batterijniveau of of je de deuren hebt vergrendeld? Geen probleem! Je kunt dat allemaal checken vanaf je telefoon. Bovendien is er deze coole pre-conditioning functie die je de cabine temperatuur laat instellen voordat je zelfs maar binnenstapt. Op die manier ben je meteen comfortabel, en het helpt met batterij-efficiรซntie omdat het het zware verwarmen of koelen doet terwijl aangesloten.
Als je kijkt naar de Adrenaline en VZ Extreme uitvoeringen, vind je het Dynamic Chassis Control systeem, wat allemaal gaat over geavanceerde ophangingtechnologie. Het past automatisch aan hoe de auto aanvoelt gebaseerd op de weg en je rijstijl. Het is alsof je een persoonlijke assistent hebt voor je rit! Het houdt dingen comfortabel wanneer je gewoon cruist, maar wanneer de weg bochtig wordt, straft het aan om je betere controle te geven. Eerlijk gezegd is het verschil tussen de comfort en sport instellingen opvallend – het verandert echt hoe de auto zich gedraagt.
En laten we het 360-graden camerasysteem niet vergeten dat beschikbaar is op die uitvoeringen. Het geeft je een volledig zicht rondom het voertuig, wat super handig is voor parkeren in krappe plekken. De beelden zijn helder en vervorming-vrij, en het heeft zelfs voorspellende richtlijnen om te laten zien waar je naartoe gaat. Het werkt perfect samen met de parkeersensoren ook, waardoor je zowel visuele als auditieve aanwijzingen krijgt om je te helpen soepel te parkeren.
Nu, als je van muziek houdt, zul je het Sennheiser geluidssysteem waarderen dat komt met de hogere uitvoeringen. Het verandert de cabine in een concerthal! Met 11 speakers en een toegewijde subwoofer is het geluid rijk en gedetailleerd, ongeacht waar je zit. Het is ontworpen om te werken met de akoestiek van de auto, waardoor een meeslepende luisterervaring ontstaat die gemakkelijk je thuisopstelling kan evenaren.
Remote Park Assist is een andere fantastische functie. Het laat de auto het parkeren afhandelen terwijl jij toezicht houdt van buitenaf. We testten het voor zowel parallel als loodrecht parkeren, en het werkte als een charme – houd gewoon de ruimte om je heen in de gaten. Het is vooral nuttig in bruisende steden waar uitstappen van de auto na het parkeren een fluitje van een cent is.
Dan is er de Trained Park Assist functie. Deze leert je favoriete parkeerplekken en kan zichzelf parkeren met nauwelijks hulp van jou. We probeerden het uit in onze garage, en het slaagde voor de parkermanoeuvres na slechts een paar oefenrondes. Het is een geweldig voorbeeld van hoe autonome rijtechnologie het leven echt gemakkelijker kan maken dag-tot-dag.
Tenslotte, over digitale connectiviteit. De auto kan over-the-air updates ontvangen, dus je hoeft geen reizen naar de dealer te maken alleen om je software up-to-date te houden. Terwijl we het hadden, waren de updates soepel en brachten nieuwe functies die het systeem echt verbeterden. Het toont gewoon hoe waardevol verbonden voertuigtechnologie is voor het houden van dingen fris en gebruiksvriendelijk op de lange termijn.
Veiligheid En Beveiliging
De 2025 CUPRA Tavascan verdiende een solide vijf-sterren Euro NCAP beoordeling, wat veel zegt over het niveau van bescherming dat het biedt in alle testcategorieรซn. Maar het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving; het gaat om slimme engineering en geavanceerde technologie die daadwerkelijk werkt in real-life ongevalsituaties. De carrosserie van de auto is gebouwd met hoogsterkte staal en heeft kreukelzones die precies goed geplaatst zijn om impactenergie te absorberen, terwijl de cabine intact blijft.
Wat betreft airbags, dit voertuig houdt niet in. Er zijn zeven airbags doordacht gepositioneerd in de cabine. Voor degenen voorin heb je dual-stage front airbags, side impact airbags en zelfs gordijn airbags om je hoofd te beschermen. Bovendien is er deze handige center airbag die helpt voorkomen dat mensen tegen elkaar botsen tijdens zijdelingse impacts. En laten we de achter buitenste posities niet vergeten, die ook gordijn airbags hebben, dus iedereen aan boord wordt goed verzorgd, ongeacht waar ze zitten.
Nu, hoe zit het met de actieve veiligheidssystemen? Ze zijn behoorlijk indrukwekkend. Neem het Front Assist systeem met autonome noodremmen, bijvoorbeeld. Het bewees zich consistent betrouwbaar tijdens onze tests, waarbij voertuigen, voetgangers en fietsers met grote nauwkeurigheid werden gespot. Je krijgt duidelijke visuele en geluidswaarschuwingen voordat het aanslaat met automatisch remmen, wat je een moment geeft om te reageren terwijl je je nog steeds gerustgesteld voelt dat het systeem je rug heeft wanneer nodig.
Dan is er het Lane Assist Plus systeem, beschikbaar vanaf de Business uitvoering. Het geeft niet alleen een heads-up wanneer je uit je rijstrook drijft; het helpt actief om je terug te sturen. Tijdens onze lange snelwegtests merkten we dat het echt hielp om vermoeidheid van de bestuurder te verminderen tijdens die uitgebreide reizen. De manier waarop het ingrijpt voelt soepel en natuurlijk aan, zoals een behulpzame copiloot in plaats van een vervelende bijrijder.
Laten we het hebben over de Travel Assist functie. Dit semi-autonome rijsysteem combineert adaptieve cruise control met rijstrookbehoud assistentie, waardoor je Level 2 autonomie krijgt. Het houdt je op een veilige afstand van de auto voor je en centreert je voertuig in zijn rijstrook, allemaal met minimale inspanning van jouw kant. Maar word niet te comfortabel – het vereist nog steeds dat je regelmatig stuurt om je alert te houden, wat een slimme zet is om te voorkomen dat je te afhankelijk wordt van de technologie.
Een andere coole functie is de Emergency Assist, die in de gaten houdt of je aandacht besteedt. Als het waarneemt dat je niet responsief bent, kan het de auto tot een gecontroleerde stop brengen. Het is geruststellend om te weten dat het gevoelig genoeg is om dat op te pikken zonder te vaak door te slaan, plus het geeft je meerdere kansen om de controle terug te nemen.
Op het beveiligingsfront heb je een alarmsysteem als je kiest voor de Business uitvoering of hoger, wat geweldig is voor het afweren van dieven. De elektronische startonderbreker werkt goed, en met CUPRA Connect kun je de status van je auto checken en waarschuwingen krijgen als er iets mis lijkt, allemaal vanaf je smartphone.
Kinderen veiligheid? Daar hebben ze ook aan gedacht. De Tavascan heeft ISOFIX bevestigingspunten op alle juiste plaatsen, met duidelijke markeringen om installatie een fluitje van een cent te maken. De achterdeuren vergrendelingen zijn gemakkelijk in te schakelen, en je kunt de achterraam bediening uitschakelen vanaf de bestuurdersstoel om kleintjes ervan te weerhouden er per ongeluk mee te knoeien.
Hoe Rijdt Het?
Het rijden met de 2025 CUPRA Tavascan levert wat je zou verwachten van de CUPRA naam. Het heeft deze echte betrokkenheid en tevredenheid die veel elektrische SUV’s gewoon niet bieden, die zich vaak meer richten op efficiรซnt zijn dan leuk. Serieus, vanaf het eerste moment dat je in de bestuurdersstoel glijdt en die startknop indrukt, kun je de sportieve vibe voelen. Precies de juiste hoeveelheid stevigheid in het stuur, die ondersteunende stoelen die je precies goed omhelzen, en die directe respons wanneer je het gaspedaal indrukt – het zet allemaal de stemming.
In dagelijks rijden is de Tavascan verrassend beschaafd en gemakkelijk te hanteren. Dankzij zijn eentraps transmissie krijg je soepele acceleratie zonder die vervelende versnellingen. En laten we het hebben over die elektromotor – het levert koppel direct, waardoor stadsrijden als een briesje voelt, volledig zorgeloos. Bovendien laat het regeneratieve remsysteem je het naar je zin aanpassen. Of je nu bijna รฉรฉn-pedaal rijden wilt (wat veel EV-fans geweldig vinden) of gewoon een beetje regeneratie voor een meer klassiek gevoel, het heeft je gedekt.
Dan zijn er de rijmodi, die echt het spel veranderen. Comfort modus maakt alles ontspannen – gasrespons is easy-going, en sturen voelt licht aan, perfect voor die chill woon-werkverkeer. Schakel naar Range modus, en het optimaliseert alles voor maximale efficiรซntie. Voel je je wat avontuurlijker? Performance modus scherpt dingen aan, waardoor je die extra responsiviteit krijgt zonder overdrijven. Maar als je echt het beest wilt ontketenen, is de toegewijde CUPRA modus waar het om gaat, biedt directe gasrespons, gewogen sturen en een stevigere ophanging voor een echt boeiende rit.
We reden de Tavascan een tijdje op Nederlandse snelwegen, en laat ons je vertellen, het is een fantastische lange-afstand buddy. De cabine blijft echt stil, zelfs bij snelweg snelheden, met nauwelijks wind- of weggeluid dat naar binnen sluipt. De adaptieve cruise control werkt als een charme, houdt je soepel en stabiel, en de rijstrookbehoud assistentie helpt vermoeidheid te verminderen tijdens die langere reizen. Met een comfortabele zitpositie en geweldig zicht is het perfect voor zowel je dagelijkse sleur als die vakantie-uitstapjes.
Een van de uitstaande kenmerken van de Tavascan is zijn bochtenwerk. Dat laag gemonteerde batterijpakket helpt het een laag zwaartepunt te geven, wat minder carrosseriehelling betekent wanneer je van richting verandert. De stuurbekrachtiging geeft je solide feedback over hoe de voorbanden grepen, en de chassis balans laat je vol vertrouwen bochten nemen, zelfs bij snelheden die andere SUV’s zouden laten zweten. En voor die rij-enthousiastelingen daarbuiten geeft de achterwielaandrijf opstelling in de enkele-motor varianten een mooie natuurlijke balans en voorspelbare handling.
Als je kiest voor de dual-motor VZ Extreme variant, krijg je vierwielaandrijving, wat zowel prestaties als tractie in alle weersomstandigheden verhoogt. Typisch draait het in achterwielaandrijf modus voor efficiรซntie maar schakelt naar de voormotor wanneer je die extra grip of kracht nodig hebt. De manier waarop het koppel verdeelt voelt soepel en natuurlijk aan, vermijdt dat overdreven kunstmatige gevoel dat sommige vierwielaandrijf systemen hebben. Zelfs in vierwielaandrijf modus behoudt de Tavascan dat achterste-georiรซnteerde gevoel, wat geweldig is voor het behouden van rijbetrokkenheid.
Wat betreft verfijning, het is behoorlijk indrukwekkend bij alle snelheden. De elektrische aandrijflijn opereert soepel en stil, zorgt ervoor dat je niet gestoord wordt in de cabine. De ophanging, ongeacht welke uitvoering je kiest, slaat een goede balans tussen comfort en controle, past zich goed aan de gevarieerde wegoppervlakken die je tegenkomt in Nederland. Zelfs wanneer je de stevigheid opschroeft in de VZ Extreme, blijft het beschaafd genoeg voor dagelijkse ritten terwijl het nog steeds fantastische controle biedt wanneer je je wat meer levendig voelt.
Uiteindelijk slaagt de rijervaring van de Tavascan erin een mooie balans te slaan tussen praktisch dagelijks gebruik en echte prestatiecapaciteit. Het is een auto die zowel de verstandige familiekoper als de gepassioneerde rij-enthousiasteling kan bevredigen. Eerlijk gezegd is die dualiteit wat de Tavascan laat schitteren, toont ons dat elektrische voertuigen totaal hun karakter en betrokkenheid kunnen behouden zonder efficiรซntie of praktiteit op te offeren.
2025 Cupra Tavascan Achterbankcomfort
Het achter zitgedeelte van de 2025 CUPRA Tavascan keert echt het script om van het idee dat coupรฉ-SUV’s beknibbelen op achterpassagier comfort alleen maar voor de looks. Eerlijk gezegd is het indrukwekkend hoe ruim en comfortabel het aanvoelt, vooral gezien het strakke ontwerp. Zeker, die dramatische glooiende daklijn geeft de Tavascan zijn opvallende profiel, maar CUPRA’s ingenieurs hebben fantastisch werk gedaan om ervoor te zorgen dat volwassenen daar kunnen zitten zonder zich geklemd te voelen, terwijl die stijlvolle vibe behouden blijft die mensen trekt naar dit soort voertuigen.
Wat betreft ruimte, vind je het verrassend royaal, zelfs voor passagiers van rond de 183 cm lang. Er is fatsoenlijke hoofdruimte ook, zelfs met het panoramische schuifdak dat standaard komt in de Business uitvoering en hoger. De achterstoelen zijn stadium-stijl opgezet, wat betekent dat mensen achteraan een beetje hoger zitten dan die voorin. Dit zorgt niet alleen voor geweldig zicht maar helpt ook een lichte, luchtige gevoel in de cabine te creรซren, ondanks de coupรฉ vorm. En laten we het hebben over beenruimte – er is veel van! De meeste volwassenen zullen perfect comfortabel zijn, zelfs achter langere bestuurders, waardoor de Tavascan een solide keuze is voor het regelmatig vervoeren van vier volwassenen.
Nu, over die achterstoelen – super comfortabel en ondersteunend! Ze gebruiken dezelfde hoogwaardige materialen die je door de hele cabine vindt. De kussens zijn precies goed, niet te stevig en niet te zacht, wat perfect is voor lange ritten. De hoek van de rugleuning is spot on, geeft je goede houdingsondersteuning zonder je het gevoel te geven dat je te rechtop zit. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kun je gaan voor stof, Dinamica of leer, en ze zijn allemaal ademend genoeg om dat plakkerige gevoel te vermijden dat sommige synthetische materialen kunnen afgeven wanneer het warm is.
CUPRA heeft echt nagedacht over klimaatregeling voor degenen achteraan ook. Er zijn toegewijde luchtventielen en bedieningselementen die achterpassagiers de temperatuur onafhankelijk laten aanpassen – dit is onderdeel van het drie-zone systeem beschikbaar vanaf de Business uitvoering. De luchtstromen zijn precies goed, dus je wordt niet geraakt door oncomfortabele tocht, en het reageert snel op veranderingen die je maakt. Bovendien zijn verwarmde achterstoelen beschikbaar op de Adrenaline en VZ Extreme uitvoeringen, wat een mooie touch is voor die koude Nederlandse winters.
Wat betreft opslag zijn er wat mooie touches door de cabine. De deurvakken kunnen waterflessen en andere dagelijkse items passen, en de neerklapbare middenarmleuning heeft zelfs dubbele bekerhouders samen met wat extra opslag. De mapvakken op de achterkant van de voorstoelen zijn handig voor het dichtbij houden van tablets of boeken, hoewel, om eerlijk te zijn, ze iets groter zouden kunnen zijn om gemakkelijker de grotere tablets van vandaag te passen.
Laten we verbonden blijven niet vergeten. De Tavascan heeft dubbele USB-C poorten achteraan, zorgt ervoor dat iedereen zijn apparaten opgeladen kan houden onderweg. De plaatsing van deze poorten is handig, en de kabels zijn netjes weggestopt, dus ze vervuilen de voetenruimtes niet. Bovendien is de Tavascan indrukwekkend stil van binnen, waardoor het makkelijk is om te kletsen of te ontspannen tijdens langere reizen.
Het vlakke vloer ontwerp achteraan is nog een grote winst, biedt ruime ruimte voor ieders voeten – zelfs als je een vijfde passagier in het midden moet passen. Zeker, de middenstoel is niet helemaal zo comfortabel als de anderen, maar het werkt voor kortere ritten of kleinere passagiers. En zonder een transmissietunnel hoeft de middenpassagier niet te dealen met de krampachtige voetpositionering die je vaak vindt in andere auto’s.
Veiligheidstechnisch worden achterpassagiers goed verzorgd. Je hebt driepunts veiligheidsgordels voor iedereen en ISOFIX bevestigingspunten op de buitenstoelen. De manier waarop de gordels gerouteerd en verankerd zijn is zowel handig als veilig, en het achterraam ontwerp zorgt voor goed zicht voor degenen die achteraan zitten, zelfs met die coupรฉ styling. Bovendien dekken zijdelingse impact bescherming en hoofd-beschermende airbags alle bases voor achterpassagiers.
In een notendop leeft het achter zitgedeelte van de Tavascan echt op tot CUPRA’s belofte van het mengen van stijl met functionaliteit. Het toont dat je passagier comfort niet hoeft op te offeren voor esthetiek. Voor families die zowel stijl als praktiteit willen, vinkt de Tavascan alle juiste vakjes aan.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De bagageruimte in de 2025 CUPRA Tavascan toont dat je die strakke coupรฉ-SUV look kunt hebben zonder praktiteit op te offeren. Serieus, met 540 liter ruimte is het meer dan genoeg voor de meeste families en hun dagelijkse activiteiten. Je zou denken dat de glooiende daklijn de laadcapaciteit zou beperken, maar CUPRA’s ingenieurs hebben hier geweldig werk gedaan. Ze hebben een laadruimte gecreรซerd die goed opweegt tegen veel traditionele SUV’s, terwijl dat opvallende ontwerp behouden blijft dat de Tavascan onderscheidt van de gebruikelijke menigte.
Nu, laten we het hebben over het laadgebied. Het is royaal, en de lage til-over hoogte is een game changer. Zware spullen inladen is zo veel makkelijker dan bij veel concurrerende voertuigen. Die brede opening maakt het een fluitje van een cent om grote items zoals bagage, sportuitrusting of zelfs je wekelijkse boodschappen in te laden. En de vierkante vorm maximaliseert bruikbare ruimte zonder die vervelende hoeken die inladen een gedoe kunnen maken. Bovendien, als je gaat voor de Business uitvoering of hoger, krijg je deze automatische achterklep die soepel opent en sluit – ofwel met een knop of hands-free. Super handig!
Een van de uitstaande kenmerken is de variabele kofferbak vloer die je kunt vinden op de Adrenaline en VZ Extreme uitvoeringen. Je kunt eigenlijk de hoogte van het laadgebied aanpassen op basis van wat je moet vervoeren. Verlaag het om hoge items te passen, of verhoog het voor een vlak laadoppervlak wanneer de achterstoelen neergeklapt zijn. Dit soort flexibiliteit is perfect of je nu hoge planten, meubels vervoert of gewoon dingen georganiseerd probeert te houden op verschillende niveaus.
De opslag oplossingen zijn ook behoorlijk goed doordacht. Er zijn diepe zijde zakken die geweldig zijn voor het wegsteken van kleinere items zodat ze niet rondollen terwijl je rijdt. Bovendien zijn er vastbind punten om grotere lading te beveiligen. Oh, en er is ook een 12V voedingsuitgang, wat een mooie toevoeging is voor families die draagbare koelers of andere gadgets willen gebruiken op roadtrips.
Als je meer ruimte nodig hebt, splitsen de achterstoelen 60/40 en klappen gemakkelijk neer, waardoor een bijna vlak laadgebied ontstaat voor langere items zoals meubels of sportuitrusting. Er is ook een doorvoer opening in de middenarmleuning – perfect voor langere spullen zoals ski’s of hengelroedes, zonder passagiersruimte op te offeren.
Ondergrondse opslag is nog een handige functie. Het is een handige plek voor oplaadkabels en andere accessoires, houdt alles georganiseerd en uit de weg. Hoewel het niet zo groot is als sommige toegewijde vooroppervlak compartimenten, houdt het zeker het hoofdlaadgebied netjes en kabels schoon. Bovendien laat het verwijderbare vloerpaneel je toegang tot deze opslag terwijl het er nog steeds gepolijst uitziet wanneer het op zijn plaats is.
Eerlijk gezegd, wat echt indrukwekkend is, is hoe de bagageruimte van de Tavascan stand houdt tegen grotere, meer traditionele SUV’s, ondanks die coupรฉ styling. Families hoeven niet te stressen over het kiezen van stijl boven laadcapaciteit. Die 540-liter ruimte is perfect voor alles van winkelen tot vakantiebagage tot sportuitrusting, allemaal zonder een dakkoffer of aanhanger nodig te hebben.
Waardepropositie van de 2025 Cupra Tavascan: Is het de Prijs Waard?
De 2025 CUPRA Tavascan is behoorlijk een vangst in de Nederlandse premium elektrische SUV scene. Het brengt stijl, prestaties en praktiteit samen op een manier die niet veel rivalen kunnen trekken, vooral bij zijn startprijs van โฌ44.990 voor de Essential uitvoering. Eerlijk gezegd heeft het wat meer flair en rijopwinding vergeleken met andere opties in deze prijsklasse.
Nu, als je het vergelijkt met de Tesla Model Y, zijn er wat behoorlijk solide punten in CUPRA’s hoek. Ten eerste heeft de Tavascan een ontwerp dat echt opvalt. Je weet hoe parkeerplaatsen vol staan met vergelijkbaar uitziende elektrische SUV’s? De Tavascan doorbreekt die mal. Bovendien biedt het een meer traditionele luxe auto interieur ervaring, wat, eerlijk gezegd, veel kopers verkiezen boven Tesla’s super minimalistische vibe. De materialen en bouwkwaliteit in de Tavascan voelen echt premium aan – zeker substantiรซler dan wat je krijgt met de Model Y.
En laten we het hebben over waarde. De garantie en service pakket dat komt met elke Tavascan is indrukwekkend. CUPRA biedt een vijfjarige onbeperkte kilometer garantie, wat veel beter is dan wat veel concurrenten bieden. Bovendien is er vijf jaar gepland onderhoud en APK testen inbegrepen. Dat is een grote deal voor het besparen van geld door de jaren heen omdat je niet apart hoeft uit te geven voor uitgebreide garanties of serviceplans.
Wat betreft prestaties stelt de Tavascan niet teleur. Het handelt als een kampioen, vooral met zijn achterwielaandrijf opstelling, wat boeiender is dan veel voorwielaangedreven concurrenten. En als je kiest voor vierwielaandrijving krijg je die extra capaciteit zonder zijn sportieve edge te verliezen. Zelfs de basis enkele-motor versie is meer dan genoeg voor Nederlandse wegen.
De tech functies zijn ook behoorlijk geweldig. Zelfs het basis Essential model komt met een groot aanraakscherm, draadloos opladen en uitgebreide veiligheidssystemen – spullen waar je meestal extra voor betaalt bij andere voertuigen. Naarmate je de uitrustingsniveaus opgaat, krijg je betekenisvolle upgrades zonder de opsmuk die alleen prijzen opdrijft. Elke stap omhoog voegt echte waarde toe, waardoor het makkelijk is om de extra kosten te rechtvaardigen.
Vooruitkijkend, de herverkoopwaarde voor CUPRA voertuigen ziet er sterk uit in Europa, wat goed nieuws is. De Tavascan zou zijn waarde goed moeten behouden vergeleken met andere auto’s die snel waarde verliezen. Je weet wel, met zijn opvallende ontwerp, solide bouwkwaliteit en die uitgebreide garantie, zal het waarschijnlijk een betere herverkoopprijs halen. Voor degenen die lease overwegen betekent die sterke restwaarde lagere maandelijkse betalingen, wat een mooie bonus is.
Dan is er de algehele eigendom ervaring om over na te denken – niet alleen de stickerprijs. Met lage gebruikskosten, minimaal onderhoud en indrukwekkende garantiedekking wordt het een slimme financiรซle keuze voor private kopers. En voor bedrijven maken de belastingvoordelen en competitieve lease tarieven de Tavascan een echt aantrekkelijke vloot optie.
Oh, en we kunnen het milieu niet vergeten. De efficiรซnte aandrijflijn van de Tavascan en compatibiliteit met hernieuwbare energie passen precies bij Nederlandse duurzaamheidsdoelen. Zijn koolstofvoetafdruk over zijn levenscyclus houdt goed stand tegen zowel traditionele verbrandingsmotoren als minder efficiรซnt gemaakte elektrische auto’s, waardoor het een verantwoordelijke keuze is voor degenen die om de planeet geven.
Maar hier is de kicker: de Tavascan biedt iets dat verder gaat dan alleen nummers en besparingen. Er is een echte emotionele voldoening die komt met het bezitten van een voertuig dat niet alleen onderscheidend is maar ook goed-ontworpen en leuk om te rijden. Voor veel mensen is hun auto meer dan alleen een manier om van punt A naar punt B te gaan. De trots en vreugde die komt met het rijden van de Tavascan voegt een laag waarde toe waar je geen prijs op kunt zetten. Het verbetert echt de hele eigendom ervaring.
Dus, in een notendop, de 2025 CUPRA Tavascan zit vol waarde op zoveel manieren – financieel, praktisch en emotioneel. Het is zeker een kijkje waard voor iedereen in Nederland die op zoek is naar een premium elektrische SUV die opvalt uit de menigte. Zeker, het is misschien niet de goedkoopste rit daarbuiten, maar met zijn unieke stijl, boeiende prestaties en solide eigendom voordelen biedt het echt iets speciaals voor degenen die de fijnere punten van automotive ontwerp en engineering waarderen.