De Fransen hebben altijd een flair voor dramatiek gehad, maar Alpine’s zwanenzang voor de verbrandingsmotor A110 brengt durf naar adembenemende hoogten. De A110 R Ultime, beperkt tot slechts 110 stuks wereldwijd, draagt een verbijsterende Nederlandse prijs van €290.500 inclusief btw en BPM. Dat is genoeg geld om bijna vier standaard A110’s te kopen à €78.000 per stuk, of een Ferrari 296 GTB met wisselgeld over.
Wat deze prijs bijzonder duizelingwekkend maakt, is wat er onder de carbon motorkap zit: een 1,8-liter turbomotor met vier cilinders. Toch is dit geen gewone viercilinder. Alpine’s ingenieurs hebben 345 pk en 420 Nm koppel geëxtraheerd, wat substantiële winsten van 45 pk en 80 Nm betekent ten opzichte van de al felle A110 R. De verbeterde aandrijflijn werkt via een speciaal aangepaste zesversnellings dubbelkoppelingsbak, ontworpen om het extra koppel aan te kunnen.
| Specificatie | A110 R Ultime | Standaard A110 |
|---|---|---|
| Vermogen | 345 pk | 252 pk |
| Koppel | 420 Nm | 320 Nm |
| 0-100 km/u | 3,8 seconden | 4,5 seconden |
| Gewicht | 1.082 kg | 1.102 kg |
| Transmissie | 6-versnellings DCT | 7-versnellings DCT |
| Prijs (NL) | €290.500 | €78.000 |
De prestatie-upgrades gaan veel verder dan de motorruimte. Alpine heeft de Ultime uitgerust met verstelbare Öhlins-dempers, 330mm AP Racing-remschijven met verbeterde remblokken en koelkanalen, en gesmede lichtgewicht velgen van 18 inch voor en 19 inch achter, bekleed met kleverige Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Het aerodynamische pakket genereert 160 kg extra neerwaartse druk bij topsnelheid vergeleken met de A110 R Turini, bereikt door aggressieve frontsplitters, canards, zijskirts, een bi-plane achtervleugel en een functionele diffusor.
| Onderdeel | Upgrade Details |
|---|---|
| Ophanging | Öhlins TTX verstelbare dempers |
| Remmen | 330mm AP Racing bi-materiaal schijven |
| Uitlaat | Akrapovič titanium systeem |
| Velgen | 18″/19″ gesmeed lichtgewicht |
| Banden | Michelin Pilot Sport Cup 2 |
| Neerwaartse druk | +160 kg vs A110 R Turini |
Binnen biedt Alpine ongekende maatwerk via het Atelier Sur-Mesure-programma, een echte co-creatie-ervaring met designteams en prestigieuze partners waaronder Poltrona Frau. De meest exclusieve exemplaren zijn de 15 “La Bleue” edities met handmatig aangebrachte verlooplak, volledig vervaardigd bij de Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé, met prijzen die mogelijk €300.000 overschrijden.
AutoWeek waarschuwde al een jaar geleden voor dit prijstraject toen de basisschattingen op €265.000 exclusief BPM lagen. De Nederlandse BPM-belasting voegde ongeveer €25.500 toe om het definitieve bedrag van €290.500 te bereiken. Ter context: met dit geld kun je ook een McLaren Artura of Porsche 718 Cayman GT4 RS kopen met geld over. Toch vertegenwoordigt Alpine’s engineeringspassieproject iets onvervangbaars: de ultieme uitdrukking van de filosofie die de A110 legendarisch maakte sinds zijn wedergeboorte in 2017.
De Ultime bereikt wat onmogelijk leek: een al vederlichte sportwagen nog scherper gericht maken. Baantesten op de Nürburgring Nordschleife toonden aan dat de Ultime ongeveer 20 seconden sneller rondreed dan de standaard A110 R. Met leveringen gepland voor begin 2026, vertegenwoordigt dit het laatste hoofdstuk van Alpine’s verbrandingsmotor-tijdperk voordat de overgang naar de elektrische “Dream Garage” plaatsvindt. Voor degenen met de middelen en de passie biedt de A110 R Ultime een ongefilterde, compromisloze rijervaring die simpelweg nergens anders zal bestaan zodra de productie eindigt.














