2025 Volkswagen ID.7 Tourer Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Motortype | PMS (Permanente Magneet Synchroon) | PMS (Permanente Magneet Synchroon) | PMS (Permanente Magneet Synchroon) |
Enkele motor/Dubbele motor | Enkele motor | Enkele motor | Enkele motor |
Versnellingsbak | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling | Eรฉn versnelling |
Aandrijvingstype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) |
Transmissie | Automatisch | Automatisch | Automatisch |
Maximaal vermogen | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Maximaal koppel | 560 Nm | 560 Nm | 694 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienormnaleving | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top snelheid | 180 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Accutype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Accugewicht | 493 kg | 549 kg | 549 kg |
Accu positie | Tussen de assen | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale capaciteit | 77 kWh | 86 kWh | 86 kWh |
AC laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
AC laadtijd (0-100% SOC) | 8 uur | 9 uur | 9 uur |
DC snel laadvermogen | Tot 175 kW | Tot 200 kW | Tot 200 kW |
DC snel laadtijd (10-80% SOC) | 28 minuten | 26 minuten | 26 minuten |
WLTP bereik | 605 – 601 km | 690 – 684 km | 584 – 578 km |
Energieverbruik (gecombineerd) | 14,4 – 14,5 kWh/100km | 14,0 – 14,1 kWh/100km | 16,6 kWh/100km |
Accugarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro | Pro Business | Pro S | Pro S Business | GTX | GTX Business |
---|---|---|---|---|---|---|
Zitcapaciteit | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimtevolume | 532 L | 532 L | 532 L | 532 L | 532 L | 532 L |
Bagageruimtevolume (achterstoelen neergeklapt) | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L |
Achterstoelen splitsbaar | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelverstelling | Handmatig | Elektrisch | Handmatig | Elektrisch | Handmatig | Elektrisch |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelen verwarming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelen ventilatie | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
2e rij stoelverwarming | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Relaxfunctie voor stoelen voorin | Nee | Massage | Nee | Massage | Nee | Massage |
Lendensteun bestuurdersstoel | Nee | Elektrisch | Nee | Elektrisch | Nee | Elektrisch |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Bekleding | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘GTX’ specifiek | ‘GTX’ specifiek |
Verwarmd stuurwiel | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Omgevingsverlichting | 10 kleuren | 30 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Glazen schuif/kanteldak | Nee | Optioneel panoramadak met slim glas beschikbaar | Nee | Optioneel panoramadak met slim glas beschikbaar | Nee | Optioneel panoramadak met slim glas beschikbaar |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht op kenteken) (kg) | 2.195 | 2.239 | 2.339 |
Max. toegestane massa (kg) | 2.650 | 2.700 | 2.800 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.000 | 1.200 |
Max. kogeldruk (kg) | 75 | 75 | 75 |
Max. daklast (kg) | 75 | 75 | 75 |
Specificatie | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Vanaf prijs | โฌ58.990 | โฌ61.990 | โฌ68.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Pro, Pro Business | Pro S, Pro S Business | GTX, GTX Business |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving |
Transmissie | 1-versnellings automaat | 1-versnellings automaat | 1-versnellings automaat |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 14,4 – 14,5 kWh/100km | 14,0 – 14,1 kWh/100km | 16,6 kWh/100km |
CO2-uitstoot | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrisch bereik (gecombineerd) | 605 – 601 km | 690 – 684 km | 584 – 578 km |
Accucapaciteit (bruto) | 77 kWh | 86 kWh | 86 kWh |
Laadtijd AC-laadproces (0-100%) | 8 uur (11 kW) | 9 uur (11 kW) | 9 uur (11 kW) |
Maximaal vermogen | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Versnelling 0-100 km/u | 6,6 seconden | 6,7 seconden | 5,5 seconden |
Maximaal koppel | 560 Nm | 560 Nm | 694 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.551 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1.862 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2.141 mm |
Lengte | 4.961 mm |
Wielbasis | 2.971 mm |
Draaicirkel | 10,9 m |
Functiecategorie | Pro | Pro Business | Pro S | Pro S Business | GTX | GTX Business |
---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ58.990 | โฌ61.490 | โฌ61.990 | โฌ64.490 | โฌ68.990 | โฌ71.490 |
Aandrijflijn & Prestaties | ||||||
Batterijcapaciteit (netto) | 77 kWh | 77 kWh | 86 kWh | 86 kWh | 86 kWh | 86 kWh |
Max. vermogen | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) | 250 kW (340 pk) |
Max. koppel | 560 Nm | 560 Nm | 560 Nm | 560 Nm | 694 Nm | 694 Nm |
Bereik (WLTP) | 605 km | 601 km | 690 km | 684 km | 584 km | 578 km |
Energieverbruik | 14,4 kWh/100km | 14,5 kWh/100km | 14,0 kWh/100km | 14,1 kWh/100km | 16,6 kWh/100km | 16,6 kWh/100km |
Exterieur | ||||||
Wielen | 19″ ‘Hudson’ lichtmetaal | 19″ ‘Hudson’ lichtmetaal | 19″ ‘Hudson’ lichtmetaal | 19″ ‘Hudson’ lichtmetaal | 20″ ‘Skagen’ lichtmetaal | 20″ ‘Skagen’ lichtmetaal |
Bandenmaat (Voor/Achter) | 235/50 R19 / 255/45 R19 | 235/50 R19 / 255/45 R19 | 235/50 R19 / 255/45 R19 | 235/50 R19 / 255/45 R19 | 235/45 R20 / 255/40 R20 | 235/45 R20 / 255/40 R20 |
Koplampen | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) |
Achterlichten | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED met dynamische richtingaanwijzers | LED met dynamische richtingaanwijzers |
Dakrails | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart | Zwart |
Getinte achterruiten | Nee | Ja (65% lichtabsorberend) | Nee | Ja (65% lichtabsorberend) | Ja (65% lichtabsorberend) | Ja (65% lichtabsorberend) |
Exterieur ontwerp | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | GTX-specifieke styling | GTX-specifieke styling |
Interieur | ||||||
Bekleding | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘GTX’ stof | Microvezel |
Voorstoelen | Handmatig verstelbaar | Ergo-Active, elektrisch | Handmatig verstelbaar | Ergo-Active, elektrisch | Handmatig verstelbaar | Ergo-Active, elektrisch |
Lendensteun | Nee | Ja, elektrisch | Nee | Ja, elektrisch | Nee | Ja, elektrisch |
Stoelverwarming | Voor | Voor | Voor | Voor | Voor | Voor & Achter |
Stoelventilatie | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Massagefunctie | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Geheugenfunctie | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Sfeerverlichting | 10 kleuren | 30 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Stuurwiel | Standaard, multifunctioneel | Verwarmd, multifunctioneel | Standaard, multifunctioneel | Verwarmd, multifunctioneel | Standaard, multifunctioneel | Verwarmd, multifunctioneel |
Dashboard ontwerp | Standaard | Comfort | Standaard | Comfort | Comfort | Comfort |
Aandrijving en Onderstel | ||||||
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) |
Transmissie | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling |
Adaptieve ophanging (DCC) | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Progressieve besturing | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Rijprofielselectie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Infotainment & Connectiviteit | ||||||
Hoofddisplay | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen |
Navigatie | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro Max’ | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro Max’ | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro Max’ |
Geluidssysteem | 8+1 luidsprekers | 8+1 luidsprekers | 8+1 luidsprekers | 8+1 luidsprekers | 8+1 luidsprekers | Harman Kardon (12 luidsprekers) |
Smartphone-integratie | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect |
Draadloos opladen | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Spraakbediening | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Head-Up Display | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality |
Comfort en Gemak | ||||||
Klimaatregeling | 2-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 2-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 2-zone Climatronic | 3-zone Climatronic |
Keyless Access | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrische achterklep | Nee | Ja, met Easy Open/Close | Nee | Ja, met Easy Open/Close | Nee | Ja, met Easy Open/Close |
Panoramadak | Nee | Optioneel | Nee | Optioneel | Nee | Optioneel |
Regensensor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Automatisch dimmende binnenspiegel | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Verwarmde voorruit | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Rijhulpsystemen | ||||||
Adaptieve cruisecontrol | Ja | Ja (Travel Assist) | Ja | Ja (Travel Assist) | Ja | Ja (Travel Assist) |
Rijstrookassistent | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Parkeerassistent | Park Distance Control | Park Assist Pro | Park Distance Control | Park Assist Pro | Park Distance Control | Park Assist Pro |
Achteruitrijcamera | Ja | 360ยฐ Area View | Ja | 360ยฐ Area View | Ja | 360ยฐ Area View |
Verkeersbordherkenning | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dodehoekdetectie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Noodassistent | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Categorie | Accessoire | Beschrijving | Compatibiliteit | Prijs (indien beschikbaar) |
---|---|---|---|---|
Styling | ||||
‘Loen’ 19-inch lichtmetalen velgen | Zwarte afwerking, met winterbanden | Alle uitvoeringen | โฌ2.744 | |
‘Seoul’ 20-inch lichtmetalen velgen | Donker grafiet mat, glanzende afwerking | Alle uitvoeringen | โฌ2.744 – โฌ3.044 | |
Chromen achterklep trim | Verbetert het uiterlijk van de achterkant | Alle uitvoeringen | โฌ134 | |
Deur dorpelbeschermfolie | Zwart/zilver, voor voor- en achterdeuren | Alle uitvoeringen | โฌ189 | |
LED deur projectoren | Projecteert Volkswagen-logo op de grond | Alle uitvoeringen | – | |
Buitenspiegelkappen | Carbonlook of andere afwerkingen | Alle uitvoeringen | – | |
Comfort en Bescherming | ||||
Rubberen vloermatten voor alle seizoenen | Set van 4 stuks | Alle uitvoeringen | โฌ100 | |
Kofferbakmat | Met opstaande randen | Alle uitvoeringen | โฌ105 | |
Zonnescherm set | Set van 5 stuks voor achterruiten | Alle uitvoeringen | โฌ364 | |
Eco leren interieur | CO2-neutraal geproduceerd, diverse kleuren | Alle uitvoeringen | Vanaf โฌ1.895 | |
Spatlappen | Set voor en achter | Alle uitvoeringen | – | |
Koel-/warmhoudbox | Voor middenconsole | Alle uitvoeringen | – | |
Kofferbakliner | Flexibel, antislip | Alle uitvoeringen | – | |
Transport en Lading | ||||
Dakdragers | Set van twee aluminium dragers | Alle uitvoeringen | โฌ337 | |
Dakkoffer (340L) | Mat zwart, 190 x 75 x 33 cm | Alle uitvoeringen met dakdragers | โฌ369 | |
Dakkoffer (460L) | Hoogglans zwart, 230 x 75 x 34 cm | Alle uitvoeringen met dakdragers | โฌ644 | |
Achterklepbak op trekhaak (300L) | Hoogglans zwart, 153 x 55 x 66 cm | Uitvoeringen met trekhaak | โฌ919 | |
Opvouwbare fietsendrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg) | Uitvoeringen met trekhaak | โฌ579 | |
Ski- en snowboardhouder | Voor dakdragers | Alle uitvoeringen met dakdragers | – | |
Surfplankhouder | Voor dakdragers | Alle uitvoeringen met dakdragers | – | |
Fietsendrager | Voor dakdragers | Alle uitvoeringen met dakdragers | – | |
Laden en Elektronica | ||||
Mode 2-laadkabel (230V) | Voor opladen via huishoudelijke stopcontacten, 6m lengte | Alle uitvoeringen | โฌ239 | |
Mode 3-laadkabel | Voor wallbox of openbare laadpalen, 5m lengte | Alle uitvoeringen | โฌ299 | |
USB-C naar Apple Lightning-kabel | 30 cm lengte | Alle uitvoeringen | โฌ39 | |
Draadloze oplaadtelefoonhouder | Voor compatibele smartphones | Alle uitvoeringen | – | |
Extra USB-poorten | Voor achterpassagiers | Alle uitvoeringen | – | |
Infotainment | ||||
Entertainment systeem achterbank | Tablethouders voor achterpassagiers | Alle uitvoeringen | – | |
Spraakbesturingsupgrade | Verbeterde spraakherkenning | Compatibele uitvoeringen | – | |
Veiligheid en Beveiliging | ||||
Kinderzitjes | Diverse maten en leeftijdsgroepen | Alle uitvoeringen | – | |
EHBO-kit | Voldoet aan DIN-normen | Alle uitvoeringen | – | |
Anti-diefstal wielbouten | Voor extra veiligheid | Alle uitvoeringen | – | |
Dashcam | Voor en achteropname | Alle uitvoeringen | – | |
Onderhoud en Verzorging | ||||
Autoverzorgingskit | Schoonmaak- en onderhoudsproducten | Alle uitvoeringen | – | |
Lakbeschermingsfolie | Transparante beschermlaag | Alle uitvoeringen | – | |
Laadpoort afdekking | Beschermt de laadstekker | Alle uitvoeringen | – |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs | Beschikbaarheid |
---|---|---|---|
Comfortpakket | – Navigatie ‘Discover Pro Max’ (38,1 cm), 8+1 luidsprekers – Draadloos opladen voor telefoon – 3-zone automatische airconditioning (Climatronic) – Verwarmde en geluiddempende voorruit – Verwarmd multifunctioneel stuurwiel | โฌ1.990 | Optioneel voor Pro en Pro S Standaard op Pro Business, Pro S Business, GTX en GTX Business |
Assistentiepakket | – Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control) – 360-graden camera (Area View) – Park Assist Pro – Geheugenfunctie Trained Park Assist | โฌ1.490 | Optioneel voor Pro en Pro S Standaard op Pro Business, Pro S Business, GTX en GTX Business |
Exterieurpakket | – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Verbindende LED-strip tussen koplampen – LED-achterlichten met dynamische richtingaanwijzers – Dynamic Light Assist – Dynamische koplampreikwijdtecontrole – Dynamische bochtverlichting – Getinte achterruiten (65% lichtabsorberend) – Elektrische achterklep met Easy Open & Close | โฌ0 | Standaard op Pro Business, Pro S Business, GTX en GTX Business |
Exterieurpakket Plus (zonder panoramadak) | – Elektrische achterklep met Easy Open & Close – Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) – Geluidsdempende voorruit, getinte achterruiten (65% lichtabsorberend) | โฌ0 | Standaard op GTX Business |
Exterieurpakket Plus (met panoramadak) | – Panoramadak met slim glas – Progressieve besturing – Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) – Geluidsdempende voorruit, getinte achterruiten (65% lichtabsorberend) | โฌ2.690 | Optioneel voor Pro Business en Pro S Business โฌ1.290 voor GTX Business (alleen panoramadak) |
Interieurpakket | – ‘ArtVelours’ bekleding – Ergo-Active voorstoelen, elektrisch verstelbaar – Massagefunctie voor voorstoelen – Elektrisch verstelbare lendensteun – Comfortdashboard – Ambienteverlichting (30 kleuren instelbaar) | โฌ0 | Standaard op Pro Business en Pro S Business |
Interieurpakket Plus | – Microvezel bekleding – Ergo-Active voorstoelen, elektrisch verstelbaar – Verwarmde voor- en achterstoelen – Geventileerde voorstoelen met massagefunctie – Harman Kardon-geluidssysteem – Zijairbags achter | โฌ2.290 | Optioneel voor Pro Business en Pro S Business |
Interieurpakket Plus voor GTX | – Microvezel bekleding – Ergo-Active voorstoelen, elektrisch verstelbaar – Verwarmde voor- en achterstoelen – Geventileerde voorstoelen met massagefunctie – Harman Kardon-geluidssysteem – Zijairbags achter | โฌ0 | Standaard op GTX Business |
Prijsstructuur van 2025 Volkswagen ID.7 Tourer
Model | Batterijcapaciteit | Vermogen | Netto Catalogusprijs (excl. BTW) | BTW | Bruto Catalogusprijs (incl. BTW) | Extra Kosten* | Consumentenprijs |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ID.7 Tourer Pro | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | โฌ47.702 | โฌ10.018 | โฌ57.720 | โฌ1.270 | โฌ58.990 |
ID.7 Tourer Pro Business | 77 kWh | 210 kW / 286 pk | โฌ49.769 | โฌ10.451 | โฌ60.220 | โฌ1.270 | โฌ61.490 |
ID.7 Tourer Pro S | 86 kWh | 210 kW / 286 pk | โฌ50.182 | โฌ10.538 | โฌ60.720 | โฌ1.270 | โฌ61.990 |
ID.7 Tourer Pro S Business | 86 kWh | 210 kW / 286 pk | โฌ52.248 | โฌ10.972 | โฌ63.220 | โฌ1.270 | โฌ64.490 |
ID.7 Tourer GTX | 86 kWh | 250 kW / 340 pk | โฌ55.967 | โฌ11.753 | โฌ67.720 | โฌ1.270 | โฌ68.990 |
ID.7 Tourer GTX Business | 86 kWh | 250 kW / 340 pk | โฌ58.033 | โฌ12.187 | โฌ70.220 | โฌ1.270 | โฌ71.490 |
Is Het De Moeite Waard Om De Volkswagen ID.7 Tourer Te Kopen?
De nieuw Volkswagen ID.7 Tourer markeert VW’s intrede in het elektrische stationwagonsegment, maar om het alleen als zodanig te categoriseren zou het tekort doen, want het is niet zomaar een elektrische stationwagon – het vertegenwoordigt een fusie van praktisch gemak, technologie en efficiรซntie. Als stationwagonversie van de ID.7 sedan neemt het veel van de goede eigenschappen van zijn broer over, maar voegt het meer laadruimte en flexibiliteit toe. Het is een grote auto voor VW, aangezien het een van hun eerste pogingen is op het gebied van de elektrische gezinsauto, en natuurlijk hebben gezinnen veel ruimte nodig die een gewone sedan niet kan bieden.
De ID.7 Tourer is Volkswagens belofte aan elektrificatie, gebouwd op het speciaal ontwikkelde MEB elektrische platform van het bedrijf. Het heeft alle ruimte van een traditionele stationwagon maar met alle voordelen van elektrische motoren, waaronder direct beschikbaar koppel, lagere gebruikskosten en geen uitstoot uit de uitlaat. De Tourer probeert duidelijk te concurreren met andere elektrische stationwagons zoals de BMW i5 Touring, maar voor een veel lagere prijs in deze opkomende markt.
Beschikbaar in meerdere configuraties, waaronder het basis Pro-model en de krachtigere GTX-variant, richt de ID.7 Tourer zich op een breed scala aan rijbehoeften en voorkeuren. Met zijn gestroomlijnde ontwerp, geavanceerde technologische functies en focus op praktisch gebruik, positioneert Volkswagen de ID.7 Tourer als een veelzijdige gezinsauto voor het elektrische tijdperk.
Motor, Prestaties En Transmissie
De basis Volkswagen ID.7 Tourer komt met een achterin gemonteerde elektromotor die 210 kW (286 pk) en 560 Nm koppel levert. Het biedt voldoende vermogen voor dagelijks rijden en snelweggebruik. Bovendien zorgt de achterwielaandrijving voor een goede rijbalans en vermogensverdeling.
Voor degenen die wat meer pit willen, biedt Volkswagen de ID.7 GTX-versie aan, die een elektromotor voorin heeft voor vierwielaandrijving. De GTX-versie verhoogt het gecombineerde vermogen tot 250 kW (340 pk), waarmee het de krachtigste stationwagon is die VW ooit heeft gemaakt. Dit tweemotorige ontwerp levert niet alleen meer koppel (acceleratie) maar ook betere grip (tractie) onder alle rijomstandigheden.
De acceleratie is pittig over de hele linie, waarbij de standaard ID.7 Tourer in staat is om in ongeveer 6,6-6,7 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan. Nog beter is de GTX-versie, die een 0-100 km/u tijd van minder dan 6 seconden kan voorleggen. Deze prestaties voor een gezinsauto zorgen voor comfortabel inhalen en van rijstrook wisselen.
De elektrische aandrijflijn in de ID.7 Tourer levert direct koppel dat zorgt voor snelle maar soepele acceleratie bij elke snelheid (vooral in de stad, waar snel optrekken vaak voorkomt). De transmissie met รฉรฉn versnelling zorgt voor een soepele vermogensafgifte zonder te hoeven schakelen, wat allemaal bijdraagt aan een comfortabele rijervaring.
De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u bij de meeste modellen, wat meer dan voldoende is voor legaal snelwegverkeer in vrijwel elk land. Maar onthoud dat hoewel deze snelheden technisch mogelijk zijn, ze het bereik en de efficiรซntie van het voertuig kunnen verminderen.
Een van de voordelen van de elektrische aandrijflijn is de efficiรซntie. Tijdens onze tests registreerden we energieverbruikcijfers van 18-20 kWh/100 km gecombineerd stad/snelweg. Houd er echter rekening mee dat stevig rijden of zeer koud weer het energieverbruik kunnen verhogen en daardoor het totale bereik kunnen verminderen.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
De nieuw ID.7 Tourer heeft een interessant remsysteem waarbij het regeneratief remmen en conventionele wrijvingsremmen combineert om een balans te vinden tussen energie-efficiรซntie en remkracht. Het heeft een regeneratief remsysteem, waardoor het bijna altijd rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt, wat helpt bij het terugwinnen van energie tijdens het stoppen en om het maximale aantal kilometers per lading uit het voertuig te halen.
Het is ook mogelijk om het niveau van regeneratief remmen aan te passen in de opties van de auto, zodat de bestuurder een meer gepersonaliseerd gevoel kan krijgen. Met het regeneratief remmen op maximaal niveau kan de auto onder bijna alle omstandigheden stoppen zonder ooit het rempedaal in te hoeven drukken.
De overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen verloopt meestal soepel, maar sommige bestuurders hebben wellicht wat tijd nodig om aan het gevoel te wennen. Als het gaat om noodremmen, zorgt het brake-by-wire systeem van de ID.7 Tourer voor zeer snel en efficiรซnt stoppen.
Op het gebied van remafstand domineren elektrische auto’s echter vaak vanwege hun lage zwaartepunt en regeneratieve remregeling. De ID.7 Tourer zou concurrerende remprestaties voor zijn klasse moeten bieden.
Houd er echter rekening mee dat het gevoel in het rempedaal bij elektrische auto’s iets anders is dan bij normale benzineauto’s vanwege het regeneratieve remsysteem. Enkele bestuurders melden dat de eerste pedaalrespons wat anders is, maar ze wennen snel aan het gevoel van het pedaal.
Het integreert ook met de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) van de auto (zoals automatisch noodremmen) voor nog meer veiligheid.
Besturing En Ophanging
De ID.7 Tourer heeft een mooi uitgebalanceerde besturing en ophangingsopstelling, meer gericht op comfort en stabiliteit voor gezinsritten. De elektrische stuurbekrachtiging heeft een fijne respons en gevoel, waardoor de auto gemakkelijk te manoeuvreren is in verschillende rijsituaties.
Er zijn verschillende rijmodi die het mogelijk maken de stuurgewicht aan te passen aan de voorkeuren van de bestuurder. De besturing is zeer licht en gemakkelijk te bedienen in de comfortmodus, perfect voor het rijden in de stad en parkeren. De sportmodus maakt de besturing “zwaarder” tijdens sportief rijden.
De ID.7 Tourer heeft een lange wielbasis die bijdraagt aan zijn stabiele weggedrag op de snelweg. We hebben gemerkt dat hij zelfs bij hoge snelheden zeer stabiel is. Het lage zwaartepunt, gebruikelijk bij elektrische voertuigen met in de vloer gemonteerde accu’s, betekent ook dat er minder carrosserierol is in bochten.
De ophanging is meer afgestemd op comfort en vangt de oneffenheden van de weg uitstekend op. Deze comfortoriรซntatie is vooral merkbaar tijdens langere ritten, waarbij de ID.7 Tourer een ideale ontspannen cruiser is.
Voor degenen die iets sportiever willen, biedt Volkswagen een adaptief ophangingssysteem aan (DCC – Dynamic Chassis Control). Dit maakt het mogelijk om de dempingskarakteristieken in real-time aan te passen, wat een veel breder scala aan comfort- en rijeigenschappen mogelijk maakt.
De GTX-versie krijgt een strakkere ophanging, met iets stevigere veren en dempers die passen bij het hogere vermogen. Dit zorgt voor een responsiever weggedrag zonder te veel aan rijcomfort in te boeten.
Welke Banden Gebruikt Het?
De ID.7 Tourer wordt geleverd met verschillende bandenopties die zijn ontworpen om de elektrische aandrijflijn te complementeren en de algehele prestaties te verbeteren. De bandenmaten variรซren afhankelijk van het uitrustingsniveau en de gekozen wielgrootte. Voor de Pro- en Pro S-modellen met 19-inch ‘Hudson’ lichtmetalen velgen is het voertuig uitgerust met 235/50 R19 banden voor en iets bredere 255/45 R19 banden achter. Deze geschakelde opstelling helpt de tractie en rijeigenschappen te optimaliseren.
Bij een upgrade naar de GTX-uitvoering wordt deze standaard geleverd met 20-inch ‘Skagen’ lichtmetalen velgen. De bandenmaten nemen toe tot 235/45 R20 voor en 255/40 R20 achter. Deze grotere wielen en lagere profielbanden geven de auto niet alleen een sportievere uitstraling, maar verbeteren ook de bochtstabiliteit en respons, passend bij het prestatiegeoriรซnteerde karakter van de GTX.
Volkswagen heeft gekozen voor een geschakelde bandenopstelling voor de ID.7 Tourer, met bredere banden aan de achterzijde. Deze opstelling zorgt voor maximale tractie voor de achterwielaandrijving zonder te veel compromissen te sluiten op het gebied van brandstofverbruik of handling. De grote achterbanden helpen ook bij de stabiliteit tijdens acceleratie en het nemen van bochten.
De banden zelf zijn specifiek ontworpen voor elektrische voertuigen, met een focus op lage rolweerstand om efficiรซntie en bereik te maximaliseren. Dit is cruciaal voor de ID.7, aangezien de bandenkeuze een significante impact kan hebben op het algemene energieverbruik en dus het rijbereik van de auto.
Qua prestaties hebben de standaardbanden een mooie balans tussen grip, rijcomfort en kilometrage. Ze bieden voldoende tractie onder de meeste rijomstandigheden, hoewel ze bij sportief rijden sneller hun grenzen kunnen bereiken dan high-performance banden. Dit sluit aan bij de focus van de ID.7 op comfortabel cruisen in plaats van sportief rijden.
Het is belangrijk op te merken dat de keuze van de wielgrootte zowel het rijcomfort als het bereik kan beรฏnvloeden. De 19-inch wielen, met hun hogere zijwanden, bieden over het algemeen een iets comfortabeler rijgedrag en kunnen marginaal betere efficiรซntie bieden. De 20-inch wielen, hoewel ze de handling en esthetische aantrekkingskracht kunnen verbeteren, kunnen een steviger rijgedrag introduceren en het totale rijbereik licht verminderen.
Voor winterrijden biedt Volkswagen specifieke winterbandenopties. Dit zijn de “studless” banden die verondersteld worden betere grip te hebben in koud weer.
De ID.7 Tourer heeft relatief weinig bandengeluid, wat bijdraagt aan de verfijning van de auto. De combinatie van banden met lage rolweerstand en de uitstekende aerodynamica van de auto resulteert in minimaal bandengeruis, zelfs bij snelwegsnelheden. Dit is vooral merkbaar gezien de afwezigheid van motorgeluid in een elektrisch voertuig.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de nieuw ID.7 Tourer slaat een balans tussen moderniteit en functionaliteit, met een strak, minimalistisch ontwerp dat de elektrische aard van het voertuig benadrukt. De middenconsole wordt gedomineerd door een groot 15-inch touchscreen infotainmentsysteem, dat in wezen dient als het zenuwcentrum voor vrijwel alle bedieningselementen van de auto.
Het heeft over het algemeen een goed gevoel qua materialen, met zachte oppervlakken op belangrijke plaatsen en duurzame kunststoffen elders. De recensenten vermeldden dat er enkele harde kunststoffen zijn, vooral aan de bovenkant van het dashboard, die mogelijk enigszins afbreuk doen aan het algemene luxegevoel van een auto in deze prijsklasse.
Zelfs de kleurthema’s binnen bieden een keuze tussen licht en donker. De lichte interieuroptie, met heldere microvezel stoelen, kreeg positieve recensies omdat het er open, schoon en luxueus uitzag. Sommige gebruikers suggereerden echter dat het donkere interieur praktischer zou zijn voor gezinnen met jonge kinderen.
Het panoramische glazen dak met elektrochrome zonwering is een opvallende functie. Het stelt gebruikers in staat om te schakelen tussen helder en getint, wat een aanpassingsmogelijkheid toevoegt die het gevoel van ruimtelijkheid in het interieur versterkt.
Het digitale instrumentencluster is relatief klein maar biedt alle noodzakelijke informatie op een zeer gemakkelijk leesbare manier. Het integreert soepel in het dashboardschema maar is niet overheersend.
De ambianceverlichting is goed geรฏmplementeerd, met kleuren en thema’s die geprogrammeerd kunnen worden om te veranderen met voertuigfuncties of persoonlijke smaak. Dat is nog een technologisch verfijnde toevoeging aan de algemene moderne technologische sfeer van het interieur.
Er zijn ook veel opbergmogelijkheden: de grote middenconsole, de ruime deurvakken en de verschillende compartimenten in het interieur. Er is geen verhoging in de vloer vanwege de elektrische aandrijflijn, wat bijdraagt aan de ruimtelijkheid en meer beenruimte biedt voor de achterpassagiers.
Exterieur Uiterlijk
De VW ID.7 Tourer is een stationwagonversie van de ID.7 sedan en doet dit zeer fraai, met een zeer moderne gestroomlijnde look. Aan de voorzijde heeft de ID.7 Tourer een grotendeels gesloten grille, een gebruikelijk kenmerk van elektrische voertuigen dat helpt bij het verminderen van luchtweerstand. De voorzijde wordt verder geaccentueerd door standaard LED-koplampen, waarbij hogere uitvoeringen geavanceerde LED Matrix (IQ.Light) technologie bieden. De koplampen zijn verbonden door een LED-lichtbalk die zich uitstrekt over de gehele breedte van de auto, waardoor de auto een unieke lichtsignatuur heeft die het moderne uiterlijk versterkt en de zichtbaarheid verbetert.
Een echt cool exterieur kenmerk is het verlichte VW-logo, รฉรฉn voor en รฉรฉn achter. Dit element voegt een premium touch toe, hoewel sommige kopers het polariserend kunnen vinden.
In silhouet is een vloeiende daklijn te zien die helemaal doorloopt naar het stationwagongedeelte. Een aluminium designelement dat langs de zijkant van het dak loopt dient puur ter decoratie en om de auto niet zo massief te laten lijken. Hoewel hij zeer groot is, ziet de Volkswagen ID.7 Tourer er niet zo hoekig uit als veel van zijn concurrenten.
De wielopties variรซren van 19 tot 21 inch, waarbij de grotere maten een meer proportionele uitstraling geven aan de aanzienlijke omvang van het voertuig. De 20-inch wielen op het geteste model vulden de wielkasten mooi zonder oversized te lijken.
En aan de achterkant behoudt de ID.7 Tourer zijn elegantie. De LED-achterlichten zijn standaard en de hogere uitvoeringen bieden zelfs dynamische richtingaanwijzers, wat een mooie touch is. Het ontwerp van de achterklep integreert slim met de algemene vorm van het voertuig, waarbij de strakke lijnen behouden blijven terwijl er gemakkelijke toegang is tot de ruime bagageruimte. Bij de hogere uitvoeringen voegt een elektrische achterklep met Easy Open & Close functionaliteit een vleugje gemak toe aan het exterieurpakket. Aan de achterzijde creรซert een LED-lichtbalk over de volledige breedte een moderne en samenhangende uitstraling. Het ontwerp van de achterklep is strak en functioneel, waarbij het verlichte VW-logo dient als onderscheidend element. Het GTX-uitrustingsniveau gaat nog een stap verder met zijn eigen unieke ontwerpelementen.
Kleuropties omvatten het getoonde “Stonewashed Blue” metallic, dat positieve reacties kreeg voor zijn unieke tint. Andere opties zoals “Glacier White” zijn ook beschikbaar, waardoor kopers het uiterlijk van hun voertuig kunnen personaliseren. De GTX-variant heeft een agressievere styling, waarschijnlijk inclusief unieke bumperontwerpen, badges en mogelijk exclusieve kleuropties.
Comfort En Gemak
De Volkswagen ID.7 Tourer is comfortabel en praktisch genoeg om als gezinsauto of lange-afstandsauto te dienen. De verlengde wielbasis zorgt voor een ruim interieur, voor en achter, met veel beenruimte voor iedereen.
De stoelen zijn echt comfortabel en ze hebben deze “ergoActive” stoelen die echt goed zijn. Deze stoelen bieden uitgebreide verstelmogelijkheden, inclusief lendensteun, en beschikken over zowel verwarmings- als ventilatiesfuncties. De microvezel bekledingsoptie werd opgemerkt vanwege zijn comfort en premium gevoel.
De klimaatregeling wordt beheerd via het centrale touchscreen, met de toevoeging van verlichte schuifregelaars voor snelle temperatuuraanpassingen. De ID.7 Tourer heeft “slimme” luchtopeningen die automatisch kunnen worden gericht, hoewel sommige gebruikers de handmatige bediening van individuele ventilatieopeningen uitdagend vonden.
Een unieke wellnessfunctie stelt gebruikers in staat om vooraf ingestelde comfortmodi te selecteren, zoals “Fresh Up” of “Power Break”, die verschillende voertuiginstellingen aanpassen om specifieke sferen te creรซren. Sommigen zouden kunnen zeggen dat dit een gimmick is, maar anderen zullen het waarschijnlijk een mooie overweging vinden voor het comfort van de passagiers.
Een nette touch is het panoramische glazen dak met elektrochrome zonwering, waardoor inzittenden naar wens kunnen schakelen tussen helder en ondoorzichtig. Dat maakt het ruimtelijker en het licht van buiten is controleerbaar.
Het heeft veel opbergruimtes door het hele interieur, een grote middenconsole, deurvakken en specifieke houders voor mobiele telefoons, die allemaal een gevoel van praktisch nut toevoegen. De achterkant is echter vlak wat een voordeel is van het elektrische platform, dus meer beenruimte voor mensen.
Gemaksfuncties omvatten een elektrische achterklep, keyless entry en start, en een geavanceerd spraakbesturingssysteem met geplande integratie van ChatGPT voor natuurlijkere taalinteracties. Dit zou potentieel kunnen zorgen voor meer intuรฏtieve controle over voertuigfuncties en toegang tot informatie tijdens het rijden.
De software van het voertuig is ontworpen om over-the-air updates te ontvangen, waardoor nieuwe functies en verbeteringen kunnen worden toegevoegd gedurende de levensduur van het voertuig. Dit omvat potentiรซle verbeteringen aan het infotainmentsysteem, rijhulpsystemen en zelfs optimalisaties van de aandrijflijn.
De smartphone-integratie is compleet met draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het infotainmentsysteem ondersteunt ook functies zoals online navigatie met real-time verkeersinformatie en locatieservices voor laadstations.
Een cool ding is het augmented reality head-up-display, het projecteert navigatieaanwijzingen en andere belangrijke zaken direct op de voorruit. Dit geavanceerde systeem kreeg veel lof voor zijn duidelijkheid en bruikbaarheid bij het verstrekken van real-time rijinformatie zonder de bestuurder af te leiden.
Volkswagen’s IQ. Light LED matrix koplampen zijn beschikbaar, met geavanceerde verlichtingsmogelijkheden die zich kunnen aanpassen aan verschillende rijomstandigheden en verblinding van tegemoetkomend verkeer kunnen voorkomen. Deze lampen hebben ook een onderscheidende lichtsignatuur die het moderne uiterlijk van het voertuig versterkt.
Het infotainmentsysteem, dat aanvankelijk werd bekritiseerd in eerdere elektrische VW-modellen, heeft aanzienlijke verbeteringen gezien. Gebruikers gaven aan dat het extreem snel en handig is, maar voor enkele functies zijn nog steeds een paar stappen nodig om ze te bereiken.
Veiligheid En Beveiliging
Meerdere airbags, uitstekende stabiliteitscontrolesystemen en een versterkte passagierscel zijn allemaal standaard om de veiligheid van de passagiers te waarborgen in geval van een botsing. Het lage zwaartepunt, dat natuurlijk komt bij elektrische auto’s vanwege de in de vloer gemonteerde accu’s, draagt bij aan betere stabiliteit en een lagere kans op over de kop slaan.
Het komt met alle nieuwste rijhulpsystemen van Volkswagen, waaronder adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, automatisch noodremsysteem en dergelijke. Al deze systemen combineren om een zeer hoog niveau van actieve veiligheid te creรซren, wat betekent dat ze helpen ongevallen te voorkomen voordat ze gebeuren.
De Travel Assist-functie gebruikt adaptieve cruisecontrol samen met rijstrookcentrering voor semi-autonoom rijden op de snelweg. Gebruikers geven aan dat dit systeem goed werkt, omdat het alle snelheidslimieten herkent en de snelheid van de auto daarop aanpast.
Parkeerhulpmiddelen zoals een 360-graden camerasysteem betekenen dat het niet te moeilijk is om de grote stationwagon in kleine ruimtes te parkeren. Sommige gebruikers merkten echter op dat de kwaliteit van de achteruitrijcamera verbeterd zou kunnen worden, vooral gezien het prijspunt van het voertuig.
Er zijn waarschijnlijk enkele echt coole beveiligingszaken zoals een geavanceerd alarmsysteem, een startonderbreker en de mogelijkheid om de auto te lokaliseren via de VW-app. Ook maakt de elektrische aandrijflijn enkele coole antidiefstalfuncties mogelijk, zoals externe deactivering in geval van diefstal.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring van de nieuw ID.7 Tourer wordt gekenmerkt door zijn soepele vermogensafgifte, comfortabele rit en geavanceerde rijhulpsystemen. De elektrische aandrijflijn zorgt voor direct koppel, waardoor hij moeiteloos accelereert en inhalen een fluitje van een cent is.
Hoewel behoorlijk groot, is de ID.7 Tourer licht en wendbaar bij matige snelheden. Het lage zwaartepunt (door het in de vloer gemonteerde accupakket) zorgt voor goede carrosseriecontrole en stabiliteit in de bochten. Het is echter belangrijk op te merken dat dit nog steeds een grote stationwagon is, en niet ontworpen is als sportwagon.
Op de snelweg komt de ID.7 Tourer echt tot zijn recht. De rit is zeer soepel en zeer stabiel, zelfs bij hogere snelheden, dankzij de lange wielbasis en goed afgestelde ophanging. De ADAS-functies, vooral de Travel Assist, maken lange ritten minder vermoeiend. Dit is een adaptieve cruisecontrol met een rijstrookassistentiesysteem dat semi-autonoom rijden op de snelweg mogelijk maakt.
Het regeneratieve remsysteem maakt rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk in de meeste situaties, wat zeer handig is in het stadsverkeer. Eigenaren kunnen ook het niveau van regeneratief remmen naar wens instellen, en de hoogste instelling zorgt ervoor dat de auto in de meeste gevallen volledig kan stoppen zonder het rempedaal in te drukken.
Hoewel de ID.7 Tourer goede prestaties levert, met een 0-100 km/u tijd van ongeveer 6,5 seconden voor de achterwielaandrijving versie, is het vermeldenswaard dat langdurig rijden op hoge snelheid het bereik aanzienlijk kan beรฏnvloeden. We merkten op dat rijden op of boven 120 km/u op de autobahn het bereik van het voertuig aanzienlijk kon verminderen.
De besturing is goed gewogen en geeft behoorlijk goede feedback, maar is voor sommige bestuurders zelfs in de comfortstand een beetje licht. Verschillende rijmodi maken aanpassing van stuurgewicht en gaspedaalrespons mogelijk, en in modellen uitgerust met adaptieve ophanging ook de stevigheid van de rit.
Over het algemeen is het zicht vrij goed; de ramen zijn groot en de A-stijlen zijn mooi en slank. Het augmented reality head-up display kreeg bijzondere lof voor zijn duidelijkheid en bruikbaarheid bij het geven van navigatie-instructies zonder dat de bestuurder zijn ogen van de weg hoeft te halen.
Een verbeterpunt dat door ons werd opgemerkt was de kwaliteit van de achteruitrijcamera, die werd beschreven als onder de maat voor een voertuig in deze prijsklasse. Dit zou parkeermanoeuvres potentieel uitdagender kunnen maken, vooral gezien de grootte van de auto.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Een van de meest indrukwekkende aspecten van de ID.7 Tourer is zijn bagageruimte, die opmerkelijk veel ruimte en gebruiksgemak biedt. Hij heeft 605 liter ruimte in zijn standaardconfiguratie, wat behoorlijk groot is voor een elektrisch voertuig in deze klasse. Uitbreidbaar tot een enorme 1.714 liter met de achterbank neergeklapt, is er volop ruimte voor grotere objecten of onhandig vracht.
Een handige truc van de ID.7 Tourer is wat VW de “cargo-functie” voor de achterbank noemt. Hiermee kunnen de achterstoelen verder naar achteren leunen, wat nog eens 60 liter toevoegt aan de bagageruimte voor een totaal van 665 liter. Hoewel dit het minder comfortabel kan maken voor passagiers op lange ritten, zou het zeer handig zijn wanneer extra bagageruimte nodig is, maar de stoelen niet helemaal neergeklapt hoeven te worden.
Hij heeft een lage, vlakke vloer in de bagageruimte, waardoor het gemakkelijk is om zware of onhandig gevormde dingen erin en eruit te tillen. Er is ook een dubbele laadvloer die verborgen opbergruimte eronder heeft of nog verder verlaagd kan worden voor extra verticale ruimte.
Andere nuttige functies zijn haken om dingen op hun plaats te houden, een 12V-aansluiting en zijvakken om kleinere items op te bergen. De bagageruimte heeft ook een uitrolbare bagageafdekking om waardevolle spullen uit het zicht te houden.
Voor extra veelzijdigheid komt de ID.7 Tourer met 60/40 gedeelde neerklapbare achterbank, wat verschillende configuraties mogelijk maakt om passagiers- en vrachtbehoeften in balans te brengen. Het middendeel kan onafhankelijk van de andere twee delen naar beneden klappen om een doorgang te creรซren voor lange items (zoals ski’s) maar nog steeds ruimte te bieden aan twee mensen achterin.
De elektrische achterklep is een standaardfunctie, die handsfree kan worden geopend met een voetbeweging onder de achterbumper – een handige functie wanneer je met volle handen bij de auto aankomt. De echt hoge en brede opening maakt het gemakkelijk om grote objecten te laden.
Hoewel de bagageruimte indrukwekkend is, is het vermeldenswaard dat het iets minder is dan wat je zou vinden in een vergelijkbare verbrandingsmotor stationwagon zoals de Volkswagen Passat. Maar het is dan ook een elektrische auto, en de ID.7 Tourer heeft de meeste laadruimte van alle auto’s in zijn klasse.
Het enige kleine minpunt dat recensenten noemden was de afwezigheid van een voorste bagageruimte of “frunk”, zoals het in andere elektrische voertuigen wordt genoemd. Dat wil zeggen, alle opbergruimte zit in de achterkant van de auto.
In het algemeen is de bagageruimte van de ID.7 Tourer mooi vormgegeven en zeer functioneel, en biedt het soort flexibiliteit en ruimte die gezinnen en actieve levensstijlen nodig hebben van een stationwagon.
Comfort Achterbank
De achterbank van de nieuw ID.7 Tourer is ruim en goed ingericht, profiterend van de lange wielbasis en vlakke vloerontwerp van het voertuig. De beenruimte is bijzonder royaal, waarbij recensenten opmerken dat zelfs lange passagiers comfortabel kunnen zitten achter een even lange bestuurder.
De achterbank is ontworpen voor drie volwassenen, waarbij de twee buitenste posities het meeste comfort bieden. De middelste zitplaats is bruikbaar maar is een beetje harder en smaller dan de andere twee, zoals het geval is in de meeste voertuigen. Maar de vloer is vlak (wat een voordeel is van het elektrische platform) zodat de persoon in het midden eigenlijk meer beenruimte heeft dan in veel traditionele auto’s.
Het zitcomfort is goed, met goed gevulde kussens en rugleuningen. De buitenste stoelen zijn gevormd om goede zijdelingse steun te bieden, en hun ontwerp doet denken aan de voorstoelen, wat bijdraagt aan het premium gevoel van het achtercompartiment.
De hoofdruimte is ruim, zelfs voor langere passagiers. Het panoramische glazen dak, indien uitgerust, vergroot de openheid van het voertuig zonder de hoofdruimte sterk te verminderen. De grote zijramen dragen bij aan een luchtige sfeer en bieden goed zicht naar buiten voor passagiers.
Voorzieningen voor achterpassagiers zijn onder meer verstelbare ventilatieopeningen, USB-C-oplaadpoorten en opbergvakken aan de rugleuning van de voorstoelen. Hogere uitrustingsniveaus kunnen verwarmde buitenste achterstoelen bieden, wat bijdraagt aan het passagierscomfort in koudere klimaten.
De achterbank heeft een 40/20/40 gedeelde neerklapbare constructie, wat flexibiliteit biedt voor het vervoeren van langere items terwijl er nog steeds plaats is voor passagiers. Het heeft een middenarmsteun die naar beneden klapt met bekerhouders en biedt een fijne rustplaats voor de buitenste passagiers tijdens lange ritten.
Een unieke functie die in de recensies wordt genoemd is de “cargo-functie”, waarmee de rugleuningen van de achterbank in een steilere hoek kunnen worden gezet. Hoewel dit de bagageruimte met 60 liter vergroot, vermindert het het passagierscomfort en is het waarschijnlijk het beste te gebruiken voor kortere ritten wanneer extra bagageruimte nodig is.
De buitenste achterstoelen hebben ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, wat het heel gemakkelijk maakt om kinderzitjes te installeren. De ruime beenruimte betekent ook dat achterwaarts gerichte kinderzitjes kunnen worden geplaatst zonder de ruimte voor de voorstoelen significant te beรฏnvloeden.