2025 Volkswagen ID.7 Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSOIRES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Motor Type | PMS (Permanent Magnet Synchron) | PMS (Permanent Magnet Synchron) | PMS (Permanent Magnet Synchron) |
Enkel Motor/Dubbele Motor | Enkel Motor | Enkel Motor | Dubbele Motor |
Versnellingsbak | Enkele versnelling | Enkele versnelling | Enkele versnelling |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) |
Transmissie | 1-versnelling | 1-versnelling | 1-versnelling |
Maximaal Vermogen | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Maximale Koppel | 560 Nm | 560 Nm | 694 Nm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Emissienorm Naleving | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) | Zero Emissions Vehicle (ZEV) |
Top Snelheid | 180 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) | 180 km/u (beperkt) |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Batterijtype | Lithium-Ion | Lithium-Ion | Lithium-Ion |
Batterijgewicht | 493 kg | 549 kg | 549 kg |
Batterijpositie | Tussen de assen | Tussen de assen | Tussen de assen |
Nominale capaciteit | 77 kWh | 86 kWh | 86 kWh |
AC laadvermogen | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
AC laadtijd (0-100% SOC) | 8 uur | 9 uur | 9 uur |
DC snelladen vermogen | Tot 175 kW | Tot 200 kW | Tot 200 kW |
DC snelladen tijd (10-80% SOC) | 28 minuten | 26 minuten | 26 minuten |
WLTP bereik | 618 – 614 km | 709 – 703 km | 595 – 586 km |
Energieverbruik (Gecombineerd) | 14.0 – 14.2 kWh/100km | 13.6 – 13.7 kWh/100km | 16.2 kWh/100km |
Batterijgarantie | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km | 8 jaar of 160.000 km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro | Pro Business | Pro S | Pro S Business | GTX | GTX Business |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bagageruimte volume | 532 L | 532 L | 532 L | 532 L | 532 L | 532 L |
Bagageruimte volume (achterstoelen neergeklapt) | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L | 1.586 L |
Achterstoelen gesplitst | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelverstelling | Handmatig | Elektrisch | Handmatig | Elektrisch | Handmatig | Elektrisch |
Hoogteverstelbare stoelen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelenverwarming | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Voorstoelenventilatie | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Verwarming 2e rij stoelen | Nee | Nee | Nee | Nee | Nee | Ja |
Ontspanningsfunctie voorstoelen | Nee | Massage | Nee | Massage | Nee | Massage |
Lendesteun bestuurdersstoel | Nee | Elektrisch | Nee | Elektrisch | Nee | Elektrisch |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Bekleding | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘GTX’ specifiek | ‘GTX’ specifiek |
Verwarmd stuur | Nee | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Ambient verlichting | 10 kleuren | 30 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Glazen schuif-/kanteldak | Nee | Optioneel panoramadak met smart glass beschikbaar | Nee | Optioneel panoramadak met smart glass beschikbaar | Nee | Optioneel panoramadak met smart glass beschikbaar |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Leeggewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 2.184 | 2.230 | 2.328 |
Max. voertuiggewicht (kg) | 2.640 | 2.690 | 2.790 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 750 | 750 | 750 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 1.000 | 1.000 | 1.200 |
Max. trekhaakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 |
Max. dakbelasting (kg) | 75 | 75 | 75 |
Kenmerk | Pro (77 kWh) | Pro S (86 kWh) | GTX (86 kWh) |
---|---|---|---|
Prijs vanaf | โฌ57.990 | โฌ60.990 | โฌ67.990 |
Brandstoftype | Elektrisch | Elektrisch | Elektrisch |
Beschikbare uitvoeringen | Pro, Pro Business | Pro S, Pro S Business | GTX, GTX Business |
Aandrijftype | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) |
Transmissie | 1-versnelling | 1-versnelling | 1-versnelling |
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd) | 14,0 – 14,2 kWh/100 km | 13,6 – 13,7 kWh/100 km | 16,2 kWh/100 km |
CO2-emissies | 0 g/km | 0 g/km | 0 g/km |
Elektrische actieradius (gecombineerd) | 618 – 614 km | 709 – 703 km | 595 – 586 km |
Batterijcapaciteit (bruto) | 77 kWh | 86 kWh | 86 kWh |
Oplaadtijd AC-laadproces (0-100% SOC) | 8 uur | 9 uur | 9 uur |
Oplaadtijd DC snelladen (10-80% SOC) | 28 minuten | 26 minuten | 26 minuten |
Maximale DC-laadvermogen | 175 kW | 200 kW | 200 kW |
Maximale vermogen | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 seconden | 6,6 seconden | 5,4 seconden |
Maximale koppel | 560 Nm | 560 Nm | 694 Nm |
Top snelheid | 180 km/h (gelimiteerd) | 180 km/h (gelimiteerd) | 180 km/h (gelimiteerd) |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.536 mm |
Breedte (zonder zijspiegels) | 1.862 mm |
Breedte (met zijspiegels) | 2.141 mm |
Lengte | 4.961 mm |
Wielbasis | 2.971 mm |
Turning circle | 10,9 m |
Functiecategorie | Pro | Pro Business | Pro S | Pro S Business | GTX | GTX Business |
---|---|---|---|---|---|---|
Startprijs | โฌ57.990 | โฌ60.490 | โฌ60.990 | โฌ63.490 | โฌ67.990 | โฌ70.490 |
Aandrijflijn Opties | ||||||
Batterijcapaciteit | 77 kWh | 77 kWh | 86 kWh | 86 kWh | 86 kWh | 86 kWh |
Elektromotor | PMS (Permanent Magneet Synchroon) | PMS | PMS | PMS | PMS | PMS |
Vermogen | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 210 kW (286 pk) | 250 kW (340 pk) | 250 kW (340 pk) |
Max. Koppel | 560 Nm | 560 Nm | 560 Nm | 560 Nm | 694 Nm | 694 Nm |
Aandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Achterwielaandrijving | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) | Vierwielaandrijving (AWD / 4MOTION) |
Transmissie | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling | 1 versnelling |
Prestaties | ||||||
Acceleratie (0-100 km/u) | 6,5 sec | 6,5 sec | 6,6 sec | 6,6 sec | 5,4 sec | 5,4 sec |
Topsnelheid | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) | 180 km/u (begrensd) |
WLTP Bereik | 618 km | 614 km | 709 km | 703 km | 595 km | 586 km |
Energieverbruik | 14,0-14,2 kWh/100km | 14,0-14,2 kWh/100km | 13,6-13,7 kWh/100km | 13,6-13,7 kWh/100km | 16,2 kWh/100km | 16,2 kWh/100km |
Opladen | ||||||
Max DC Laden | 175 kW | 175 kW | 200 kW | 200 kW | 200 kW | 200 kW |
DC Laadtijd (10-80%) | 28 min | 28 min | 26 min | 26 min | 26 min | 26 min |
AC Laden | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
AC Laadtijd (0-100%) | 8 uur | 8 uur | 9 uur | 9 uur | 9 uur | 9 uur |
Exterieur | ||||||
Lengte / Breedte / Hoogte | 4.961 / 1.862 / 1.536 mm | 4.961 / 1.862 / 1.536 mm | 4.961 / 1.862 / 1.536 mm | 4.961 / 1.862 / 1.536 mm | 4.961 / 1.862 / 1.536 mm | 4.961 / 1.862 / 1.536 mm |
Wielbasis | 2.971 mm | 2.971 mm | 2.971 mm | 2.971 mm | 2.971 mm | 2.971 mm |
Wielen | 19″ ‘Hudson’ | 19″ ‘Hudson’ | 19″ ‘Hudson’ | 19″ ‘Hudson’ | 20″ ‘Skagen’ | 20″ ‘Skagen’ |
Koplampen | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) | LED Matrix (IQ.Light) |
Dakrails | – | – | – | – | Zwart | Zwart |
Getinte Ramen | – | Ja, 65% | – | Ja, 65% | Ja, 65% | Ja, 65% |
Exterieur Design | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | GTX-specifiek | GTX-specifiek |
Interieur | ||||||
Bekleding | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘Soul’ stof | ‘ArtVelours’ | ‘GTX’ specifiek | ‘GTX’ specifiek |
Voorstoelen | Standaard | Ergo-Active, elektrisch | Standaard | Ergo-Active, elektrisch | Standaard | Ergo-Active, elektrisch |
Verwarmde Stoelen | Voor | Voor | Voor | Voor | Voor | Voor + Achter |
Geventileerde Stoelen | – | Ja | – | Ja | – | Ja |
Massagefunctie | – | Ja | – | Ja | – | Ja |
Lendensteun | – | Ja, elektrisch | – | Ja, elektrisch | – | Ja, elektrisch |
Sfeerverlichting | 10 kleuren | 30 kleuren | 10 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren | 30 kleuren |
Dashboard | Standaard | Comfort | Standaard | Comfort | Comfort | Comfort |
Stuurwiel | Standaard, multifunctioneel | Verwarmd, multifunctioneel | Standaard, multifunctioneel | Verwarmd, multifunctioneel | Standaard, multifunctioneel | Verwarmd, multifunctioneel |
Infotainment | ||||||
Display | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen | 15″ touchscreen |
Navigatie | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro Max’ | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro Max’ | ‘Ready to Discover’ | ‘Discover Pro Max’ |
Geluidssysteem | Standaard, 8+1 luidsprekers | Standaard, 8+1 luidsprekers | Standaard, 8+1 luidsprekers | Standaard, 8+1 luidsprekers | Standaard, 8+1 luidsprekers | Harman Kardon, 12 luidsprekers |
Smartphone Integratie | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect | Draadloze App-Connect |
Draadloos Opladen | – | Ja | – | Ja | – | Ja |
Rijden en Chassis | ||||||
Besturing | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Progressief | Progressief |
Vering | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Adaptief (DCC) |
Rijmodus Selectie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Veiligheid en Assistentie | ||||||
Rijassistentie | Basis | Travel Assist | Basis | Travel Assist | Basis | Travel Assist |
Parkeerassistentie | Park Distance Control | Park Assist Pro | Park Distance Control | Park Assist Pro | Park Distance Control | Park Assist Pro |
Camera’s | Achteruitrijcamera | 360ยฐ Area View | Achteruitrijcamera | 360ยฐ Area View | Achteruitrijcamera | 360ยฐ Area View |
Head-up Display | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality | Augmented Reality |
Comfort | ||||||
Klimaatregeling | 2-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 2-zone Climatronic | 3-zone Climatronic | 2-zone Climatronic | 3-zone Climatronic |
Sleutelloos Toegang | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Achterklep | Handmatig | Elektrisch met Easy Open/Close | Handmatig | Elektrisch met Easy Open/Close | Handmatig | Elektrisch met Easy Open/Close |
Panoramadak | – | Optioneel | – | Optioneel | – | Optioneel |
Categorie | Accessoire | Omschrijving | Prijs (indien beschikbaar) | Compatibiliteit |
---|---|---|---|---|
Wielen en Banden | ||||
‘Loen’ 19-inch lichtmetalen velgen | Zwarte afwerking, met winterbanden | โฌ2.744 | Alle uitvoeringen | |
‘Seoul’ 20-inch lichtmetalen velgen | Donker grafiet mat, glanzende afwerking | โฌ2.744 (zomerbanden) | Alle uitvoeringen | |
โฌ3.044 (winterbanden) | ||||
โฌ2.744 (allesomvattende banden) | ||||
Buitenkant Styling | ||||
Chromen achterstrip | Chromen decoratieve strip voor de achterklep | โฌ134 | Alle uitvoeringen | |
Deur-sill beschermfolie | Zwart/zilver, voor voor- en achterdeuren | โฌ189 | Alle uitvoeringen zonder fabrieksmatig gemonteerde instapstrips | |
Interieur Styling en Comfort | ||||
Eco-lederen interieur | CO2-neutraal geproduceerd, beschikbaar in verschillende kleuren | Vanaf โฌ1.895 | Alle uitvoeringen | |
Set rubbermatten voor alle weersomstandigheden | 4-delige set | โฌ100 | Alle uitvoeringen | |
Bagageruimte mat | Met verhoogde randen | โฌ105 | Alle uitvoeringen (standaard op Business uitvoeringen) | |
Raamzonneschermen | 5-delige set | โฌ364 | Alle uitvoeringen | |
Transport en Cargo | ||||
Daktrekken | Set van twee aluminium daktrekken | โฌ337 | Alle uitvoeringen | |
Dakkoffer (340L) | Mat zwart, 190 x 75 x 33 cm | โฌ369 | Alle uitvoeringen (vereist daktrekken) | |
Dakkoffer (460L) | Hoogglans zwart, 230 x 75 x 34 cm | โฌ644 | Alle uitvoeringen (vereist daktrekken) | |
Trekoog | Elektrisch uitschuifbaar, mechanisch intrekbaar | โฌ1.090 | Alle uitvoeringen | |
Trekoogkoffer (300L) | Hoogglans zwart, 153 x 55 x 66 cm | โฌ919 | Alle uitvoeringen (vereist trekoog) | |
Vouwbare fietsendrager | Geschikt voor elektrische fietsen (max. 60 kg) | โฌ579 | Alle uitvoeringen (vereist trekoog) | |
Opladen en Elektrisch | ||||
Type 2 laadkabel (230V) | Voor thuisgebruik (standaard stopcontact), 6 m lengte | โฌ239 | Alle uitvoeringen | |
Mode 3 laadkabel ‘HELICES’ | Voor wallbox of openbaar opladen, 5 m lengte | โฌ299 | Alle uitvoeringen | |
USB-C naar Apple Lightning kabel | 30 cm lengte | โฌ39 | Alle uitvoeringen | |
Veiligheid en Bescherming | ||||
Waarschuwingsdriehoek met EHBO-kit en veiligheidsvest | Standaard veiligheidsuitrusting | Inbegrepen | Alle uitvoeringen |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs | Beschikbaar op Uitvoeringen |
---|---|---|---|
Comfortpakket | – Navigatie ‘Discover Pro Max’ (38,1 cm), 8+1 luidsprekers – Draadloos telefoon opladen – 3-zone automatische klimaatregeling (Climatronic) – Verhit en geluidsisolerend voorruit – Verwarmd multifunctioneel stuurwiel | โฌ1.990 | Pro, Pro S, GTX |
Assistentiepakket | – Travel Assist (incl. Adaptieve Cruise Control) – 360-graden camera (Area View) – Park Assist Pro – Geheugenfunctie voor getrainde Park Assist | โฌ1.490 | Pro, Pro S, GTX |
Buitenkant Pakket | – LED Matrix koplampen (IQ.Light) – Verbindende LED-strip tussen koplampen – LED achterlichten met dynamische richtingaanwijzers – Dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist) – Dynamische koplampen bereikregeling – Dynamische bochtverlichting en slecht weer verlichting – Getinte achter- en zijruiten, 65% lichtabsorberend – Elektrische achterklep met Easy Open & Close | โฌ0 | Pro, Pro S (Standaard op GTX) |
Buitenkant Pakket Plus (zonder panoramadak) | Alle kenmerken van Buitenkant Pakket, plus: – Elektrische achterklep met Easy Open & Close – Adaptieve chassisregeling (Dynamic Chassis Control) – Geluidsisolerende voorportierruiten – Getinte achter- en zijruiten, 65% lichtabsorberend | โฌ2.690 | Pro Business, Pro S Business |
Buitenkant Pakket Plus (met panoramadak) | Alle kenmerken van Buitenkant Pakket Plus, plus: – Panoramadak met smart glass – Progressieve stuurinrichting | โฌ1.290 | GTX Business |
Interieur Pakket | – ‘ArtVelours’ bekleding – Ergo-Active voorstoelen, elektrisch verstelbaar – Massagefunctie voor voorstoelen – Elektrisch verstelbare lendensteun – Comfort dashboard – 30-kleurige ambient verlichting | โฌ0 | Pro Business, Pro S Business |
Interieur Pakket Plus | Alle kenmerken van Interieur Pakket, plus: – Microvezel bekleding – Verwarmde voor- en achterstoelen – Geventileerde voorstoelen met massagefunctie – Harman Kardon premium geluidssysteem – 12 luidsprekers met 16-kanaals versterker en subwoofer (700 Watt) – Zijairbags achter | โฌ2.290 | Pro Business, Pro S Business |
Interieur Pakket Plus voor GTX | – Microvezel bekleding – Ergo-Active voorstoelen, elektrisch verstelbaar – Verwarmde voor- en achterstoelen – Geventileerde voorstoelen met massagefunctie – Harman Kardon premium geluidssysteem – 12 luidsprekers met 16-kanaals versterker en subwoofer (700 Watt) – Zijairbags achter | โฌ0 | GTX Business |
Prijsstructuur van 2025 Volkswagen ID.7
Model | Aandrijflijn | Batterij | Netto prijs (excl. BTW & BPM) | BPM | Fiscale waarde (incl. BTW & BPM) | Consumenten-adviesprijs* |
---|---|---|---|---|---|---|
ID.7 Pro | 210 kW / 286 pk | 77 kWh | โฌ46.876 | โฌ0 | โฌ56.720 | โฌ57.990 |
ID.7 Pro Business | 210 kW / 286 pk | 77 kWh | โฌ48.942 | โฌ0 | โฌ59.220 | โฌ60.490 |
ID.7 Pro S | 210 kW / 286 pk | 86 kWh | โฌ49.355 | โฌ0 | โฌ59.720 | โฌ60.990 |
ID.7 Pro S Business | 210 kW / 286 pk | 86 kWh | โฌ51.421 | โฌ0 | โฌ62.220 | โฌ63.490 |
ID.7 GTX | 250 kW / 340 pk | 86 kWh | โฌ55.140 | โฌ0 | โฌ66.720 | โฌ67.990 |
ID.7 GTX Business | 250 kW / 340 pk | 86 kWh | โฌ57.207 | โฌ0 | โฌ69.220 | โฌ70.490 |
Is Het De Moeite Waard Om De Volkswagen ID.7 Te Kopen?
De 2025 Volkswagen ID.7 betreedt een zeer competitieve elektrische voertuigenmarkt met zowel gevestigde als nieuwe concurrenten. De enige echte concurrentie komt van de Tesla Model 3 en Model S, die bijna de maatstaf zijn geworden voor prestaties en technologie in de elektrische sedanklasse. Andere auto’s in deze klasse zijn onder andere de BMW i4 en de Mercedes-Benz EQE, die ongeveer dezelfde grootte hebben en vergelijkbare luxe functies bieden. Daarnaast ziet de Hyundai IONIQ 6 er indrukwekkend uit en heeft deze een zeer goede efficiรซntie. De BYD Seal trekt veel aandacht in de Chinese markt en als dat overslaat naar andere mondiale markten, zou het een serieuze concurrent kunnen worden.
Maar de ID.7 probeert zich te onderscheiden met Volkswagens geschiedenis van bouwkwaliteit, de beste interieurruimte in zijn klasse (vooral op de achterbank), en een focus op efficiรซntie voor lange afstanden. Hoewel de auto niet echt uitblinkt in รฉรฉn bepaalde categorie, lijkt de ID.7 een zeer evenwichtig pakket te bieden, en met de ondersteuning van VW’s dealernetwerk zou dit een zeer aantrekkelijke keuze kunnen zijn voor veel kopers, vooral degenen die de overstap maken van verbrandingsmotor naar elektrisch.
De nieuw ID.7 is een grote sprong voorwaarts voor de Duitse fabrikant in zijn elektrische voertuigenportfolio. De ID.7 is Volkswagens vlaggenschip elektrische auto, gepositioneerd boven de compacte ID.3 en middelgrote ID.4 modellen, maar onder de elektrische aanbiedingen van VW’s premiumerken. De ID.7 is een zeer aerodynamische fastback en zeer efficiรซnt, waardoor het een echte concurrent is in de middelgrote elektrische sedanklasse.
Met een lengte van 4,96 meter valt de ID.7 qua grootte tussen de Tesla Model 3 en Model S. Deze ruimtelijkheid is vooral merkbaar in het achterste gedeelte van de auto. Hij staat op VW’s MEB+ platform, een verbeterde versie van het MEB platform waar alle andere ID-modellen op gebouwd zijn. Dit verbeterde systeem verhoogt de efficiรซntie, laadcapaciteit en algehele verfijning.
De ID.7 wordt gelanceerd met achterwielaandrijving en gebruikt een nieuwe, krachtigere elektromotor. Een GTX-versie met dubbele motor en vierwielaandrijving zou later in het gamma moeten komen. Volkswagen heeft echt alles uit de kast gehaald met de aerodynamica, met een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van slechts 0,23, wat aanzienlijk bijdraagt aan hun uitstekende actieradius.
Verkrijgbaar in zowel sedan als stationwagon (Tourer) carrosserievarianten, richt de ID.7 zich op een breed scala aan kopers die op zoek zijn naar een ruim, efficiรซnt en technologisch geavanceerd elektrisch voertuig. Het is misschien niet het meest opvallende voertuig op de weg, maar de combinatie van utiliteit, comfort en langeafstandscapaciteit maakt het een zeer gewild voertuig in de nieuwe elektrische voertuigenmarkt.
Motor, Prestaties En Transmissie
De Volkswagen ID.7 komt met drie verschillende aandrijflijnen, maar alle versies hebben een transmissie met รฉรฉn versnelling die het vermogen naar de achterwielen stuurt. Het basis Pro-model heeft een 77 kWh accu, een 210 kW (286 pk) elektromotor en 560 Nm koppel. Deze configuratie stelt de ID.7 Pro bijvoorbeeld in staat om in slechts 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren en biedt een WLTP-bereik tot 618 kilometer. Stap je over naar de Pro S, dan heb je een 86 kWh accu met dezelfde motoroutput, wat je een opmerkelijk bereik geeft van 709 km.
Voor degenen die wat meer pit willen, is er de ID.7 GTX. Deze heeft een krachtigere 250 kW (340 pk) elektromotor met een 86 kWh accu en produceert 694 Nm koppel. Dat betekent dat de GTX in een snelle 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Hij heeft zelfs een betere energie-efficiรซntie, met een bereik van 595 km. Anders dan Tesla of Rimac of andere high-performance EV’s die dubbele motoren en vierwielaandrijving bieden, heeft de GTX alleen achterwielaandrijving, met focus op efficiรซntie en rijdynamiek.
De ID.7 heeft een typische EV-transmissie met รฉรฉn versnelling, dus er zijn geen schakelingen tussen versnellingen, alleen soepele, continue acceleratie. Je hebt verschillende rijmodi zoals Eco, Comfort en Sport om de gaspedaalrespons en het vermogen aan te passen op basis van hoe je je voelt of wat de weg vraagt.
Efficiรซntie is een grote overwinning voor de ID.7. Volkswagen heeft de balans tussen vermogen en energieverbruik perfect getroffen, met praktijkcijfers die rond de 18-19 kWh per 100 km (3,3-3,4 mijl per kWh) laten zien. Dit plaatst hem tussen enkele van de beste EV’s op de markt.
Volkswagen heeft ook aangegeven dat ze later een versie met dubbele motor en vierwielaandrijving van de ID.7 GTX zullen toevoegen, die nog meer prestaties en grip zal bieden en waarschijnlijk de 0-100 km/u tijd net onder de 6 seconden zal brengen. Er wordt ook gesproken over een grotere accu, waardoor het al indrukwekkende bereik nog indrukwekkender zal worden.
De ID.7 is soepel en efficiรซnt, maar niet zo opwindend voor degenen die op zoek zijn naar een spannende rit. Hij is echter ontworpen voor comfortabel langeafstandsverkeer, niet simpelweg voor snelheid. Hij slaat een geweldige balans tussen vermogen, efficiรซntie en elegantie voor de gewone consument. Als het gaat om opladen, ondersteunt het Pro-model DC-snelladen tot 175 kW, terwijl de Pro S en GTX tot 200 kW aankunnen. Ze komen allemaal met 11 kW AC thuisladen. Dit maakt de ID.7 een veelzijdige machine voor alles van woon-werkverkeer tot langeafstandsritten.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Volkswagens ID.7 brengt een regeneratief remsysteem met twee modi, wat wat flexibiliteit toevoegt aan je rijervaring. In de normale “D”-stand is het regeneratief remmen vrij subtiel en kun je natuurlijker uitrollen, vergelijkbaar met wat je gewend bent in een auto met verbrandingsmotor. Deze modus is geweldig voor snelwegrijden en wanneer je niet bezig bent met het maximaliseren van de efficiรซntie.
Als je van sterker regeneratief remmen houdt, trek je de versnellingspook gewoon naar achteren om de “B”-modus in te schakelen. In deze modus kun je echt voelen dat je afremt wanneer je het gaspedaal loslaat – het is bijna รฉรฉn-pedaal rijden. Houd er wel rekening mee dat je het rempedaal moet gebruiken om de auto volledig tot stilstand te brengen, anders dan sommige andere modellen die echt รฉรฉn-pedaal rijden mogelijk maken.
Hij heeft schijfremmen voor en trommelremmen achter. Trommelremmen klinken misschien archaรฏsch, maar Volkswagen heeft ze gebruikt omdat ze weinig onderhoud nodig hebben en minder gevoelig zijn voor corrosie. De achtertrommelremmen worden niet veel gebruikt omdat het regeneratieve remmen het meeste werk doet.
Wat de remkracht betreft, doet de ID.7 het behoorlijk goed voor zijn proporties en gewicht. Er is een mooie overgang van regeneratief remmen naar wrijvingsremmen, maar je kunt zeker een verschil voelen in het pedaal. Zelfs het rempedaal zelf voelt een beetje zacht aan wanneer je het voor het eerst indrukt, dus waarschijnlijk zul je harder moeten drukken dan gewoonlijk voor een noodstop.
De elektronische stabiliteitscontrole en antiblokkeersysteem doen hun werk in de ID.7 in noodgevallen en houden het voertuig stabiel. Het lage zwaartepunt door de plaatsing van de accu helpt ook bij hard remmen, waardoor de auto niet onstabiel of topzwaar aanvoelt.
Onthoud echter dat hoeveel lading de accu nog heeft, invloed heeft op de remmen. Het regeneratieve remmen is mogelijk niet zo sterk wanneer de accu bijna vol is om overladen te voorkomen. Aan de andere kant, wanneer de accu bijna leeg is, kun je merken dat het regeneratieve remmen wat agressiever is omdat het systeem probeert meer energie terug te winnen.
Besturing En Ophanging
De nieuw Volkswagen ID.7 is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging, waardoor het gemakkelijk is om te parkeren en te manoeuvreren bij lage snelheden, maar ook zeer stabiel bij hoge snelheden. De meeste mensen zeggen eigenlijk hetzelfde: de besturing is zeer licht maar uiterst precies, waardoor rijden in de stad en parkeren een fluitje van een cent is. Zodra je op de snelweg komt, wordt de besturing strakker zoals het hoort, zodat je je echt veilig voelt.
Als je wat meer “gevoel” wilt, ben je misschien geรฏnteresseerd in het progressieve stuursysteem, dat deel uitmaakt van het Exterior Plus Package. Het heeft een variabele stuurverhouding, wat betekent dat wanneer je het stuur veel draait, het veel directer stuurt. Het maakt de auto levendiger in de bochten, maar het verandert de rijervaring niet dramatisch, dus het is gewoon een kwestie van smaak of het een must-have is of niet.
Wat de ophanging betreft, richt de ID.7 zich op comfort en soepelheid, perfect voor lange afstandsritten. Hij heeft MacPherson-veerpoten voor en een 5-links systeem achter, dus met zijn lange wielbasis heeft hij een zeer goed gecontroleerde rit.
Voor de meer verfijnde types biedt Volkswagen het Dynamic Chassis Control (DCC) systeem aan. Deze actieve ophanging past de dempingssnelheden in realtime aan, tot 1.000 keer per seconde per wiel. Met Comfort-modus, Sport-modus en vervolgens een persoonlijke instelling die je kunt fijnafstemmen op 15 verschillende niveaus, kun je de rit echt aanpassen aan je stemming of de rijomstandigheden.
Met DCC blinkt de ID.7 uit in veelzijdigheid. In de Comfort-modus glijdt hij over oneffenheden in de weg en voel je geen hobbels of trillingen. Schakel de Sport-modus in, en hoewel hij stugger wordt, blijft hij altijd comfortabel zonder ooit hard aan te voelen. Deze aanpasbaarheid maakt de ID.7 een goede auto voor veel verschillende soorten rijden en omstandigheden.
Hij heeft een goed, stevig gevoel, niet te sportief. Hij heeft een extreem laag zwaartepunt door de positie van de accu’s, en als gevolg daarvan is er vrijwel geen carrosseriehelling bij het nemen van bochten. Hij is misschien niet zo opwindend als een sportsedan, maar de ID.7 heeft een zeer nauwkeurige en voorspelbare besturing, wat hem een geweldige auto maakt voor lange snelwegritten.
Vergeet niet dat wielen ook een factor zijn in de rit. Ze variรซren van 19 tot 20 inch, en hoewel de grotere wielen er echt mooi uitzien, kunnen ze de rit wat harder maken tenzij je extra betaalt voor de adaptieve ophanging.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Volkswagen ID.7 komt met verschillende bandenopties die zijn afgestemd op het verbeteren van de efficiรซntie en het comfort. Het basismodel komt met 19-inch wielen, maar de hogere uitvoeringen of optionele pakketten geven je 20-inch wielen. Voor de 19-inch setup vind je 235/55 R19 banden voor en 255/50 R19 achter. Met de 20-inch wielen veranderen de maten naar 235/50 R20 voor en 255/45 R20 achter.
Volkswagen gebruikt hier een geschakelde bandenopstelling, waarbij de achterbanden breder zijn. Dit helpt bij het maximaliseren van de tractie voor de achterwielaandrijving terwijl een mooie balans tussen efficiรซntie en handling wordt behouden. De grote achterbanden helpen ook om de auto stabiel te houden tijdens het accelereren en in bochten.
Maar dit zijn banden voor elektrische voertuigen, met een lage rolweerstand voor maximale efficiรซntie en kilometers per lading. Dit zal cruciaal zijn bij de ID.7 omdat de gebruikte banden een groot effect zullen hebben op hoeveel energie de auto verbruikt en daarmee op zijn actieradius.
Qua prestaties zijn de standaardbanden een vrij goed compromis tussen grip, rijcomfort en brandstofverbruik. Ze bieden fatsoenlijke grip in bijna alle rijomstandigheden, maar als je de auto echt pusht, zullen ze veel eerder opgeven dan sommige high-performance banden zouden doen. Dat past bij het doel van de ID.7 van een comfortabele rit in plaats van een sportieve rijervaring.
Zelfs de maat van het wiel dat je kiest kan invloed hebben op de rit en hoe ver je kunt komen. De 19-inch heeft hogere zijwanden, dus ze zouden wat soepeler moeten rijden en misschien zelfs wat zuiniger zijn. De 20-inch wielen verbeteren de handling en zien er erg mooi uit, maar ze zorgen wel voor een stevigere rit en hebben een kleine invloed op de actieradius.
Volkswagen biedt ook winterbanden aan die speciaal zijn gemaakt voor winterse omstandigheden. Ze bieden een betere grip in de kou zonder het gebruik van metalen spikes. Bandengeluid wordt goed beheerst in de ID.7, dankzij de banden met lage rolweerstand en uitstekende aerodynamica. Je zult minimaal bandengeruis opmerken, zelfs op de snelweg, vooral omdat er geen motorgeluid is.
Volgens Volkswagen zijn bandenrotatie en algemeen onderhoud essentieel om alles soepel te laten draaien. Hij heeft ook een TPMS (bandenspanningscontrolesysteem), dus hij zal je informeren over eventuele drastische veranderingen in de spanning (veiligheid en efficiรซntie).
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de VW ID.7 Sedan is een grote sprong voorwaarts in design, kwaliteit en technologie vergeleken met andere ID-modellen. Het heeft een zeer eigentijdse minimalistische uitstraling met strakke, schone lijnen en digitale interfaces.
In het midden van het dashboard bevindt zich een 15-inch touchscreen. Dit hoogresolutiescherm wordt gebruikt als je primaire controlecentrum voor de meeste functies van de auto. Het heeft verbeterde software vergeleken met eerdere ID-modellen, dus het zou enkele problemen moeten aanpakken waar Volkswagen eerder mee te maken had. Het is een groot scherm en het is op een zeer handige en gemakkelijk af te lezen en te bereiken manier geplaatst, hoewel het in het begin veel is om in je op te nemen.
Het zicht van de bestuurder omvat een klein digitaal instrumentenpaneel dat aan de stuurkolom is bevestigd. Hoewel het klein is, toont het essentiรซle informatie zoals snelheid, bereik en navigatieaanwijzingen. Om nog maar te zwijgen van het augmented reality head-up display dat navigatiepijlen en informatie op de voorruit zelf toont. Het is alsof je zwevende aanwijzingen recht voor je hebt!
De materialen in de ID.7 hebben zeker een sprong in kwaliteit gemaakt. Er zijn nu zachte panelen op het dashboard en je kunt zelfs kunstleer of microvezel stoffen bekleding krijgen. Ga je voor een hogere uitvoering, dan krijg je geperforeerde microvezel stoelen die verwarmd en gekoeld kunnen worden en een massagefunctie hebben. De afwerking is van de hoogste kwaliteit, zoals men zou verwachten van Volkswagens elektrische vlaggenschip.
Het heeft een zeer eenvoudig ontworpen middenconsole met een draadloze oplaadpad, USB-C-poorten en bekerhouders. Een leuke functie zijn de “slimme” ventilatieopeningen. Deze ventilatieopeningen zijn geรฏntegreerd in het dashboard en kunnen worden bediend via het touchscreen of spraakbediening. Ze compenseren automatisch op basis van het aantal mensen en hun voorkeuren.
Een andere unieke functie is de sfeerverlichting, die tot 30 kleuren heeft. Het loopt langs het dashboardpaneel en de deurlijsten en maakt het interieur futuristisch en aanpasbaar.
Een van de coolste functies is het panoramadak met slim glas. In plaats van een gewone zonnescherm druk je gewoon op een knop of zeg je het woord, en het glas wordt helder of donker.
Hoewel het er mooi uitziet, zijn veel van de oude knoppen vervangen door aanraakgevoelige panelen of geรฏntegreerd in het infotainmentsysteem. Dit geldt ook voor de klimaatregeling en ventilatie-aanpassingen. Sommigen zullen fysieke knoppen voor deze functies missen.
Het stuurwiel heeft aanraakbediening die niet zo gebruiksvriendelijk is als ouderwetse knoppen, hoewel ze er mooi uitzien.
Er is veel bergruimte, met een groot handschoenenkastje, deurvakken en veel kleine opbergvakjes in de middenconsole. Er is geen transmissietunnel, dus er is extra opbergruimte tussen de stoelen.
Exterieur Uiterlijk
De 2025 ID.7 heeft een zeer gladde en strakke vormgeving, waarbij alles is ontworpen om aerodynamisch efficiรซnt te zijn. Het fastback-profiel zorgt niet alleen voor een mooie luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,23, maar de auto ziet er ook anders uit dan andere sedans.
Aan de voorkant valt een korte motorkap op die afloopt naar een relatief rechte voorzijde. Hij heeft een kleine grille (zoals gebruikelijk bij elektrische voertuigen) met een lichtbalk die over de voorkant loopt en doorloopt in de LED-koplampen. Bij hogere uitvoeringen zijn deze koplampen voorzien van Volkswagens IQ. Light-systeem met matrix LED-technologie, die geavanceerde verlichtingsfuncties en een unieke lichtsignatuur biedt.
Het zijaanzicht van de ID.7 heeft een lange wielbasis en een vloeiende daklijn. De deuren hebben verzonken handgrepen die naar buiten komen als je in de buurt komt, wat bijdraagt aan de aerodynamica en de hele “moderne” uitstraling van de auto. De raamlijn loopt aan de achterkant iets omhoog zodat de ID.7 zelfs als hij geparkeerd staat een dynamische uitstraling heeft.
Je kunt kiezen uit 19- tot 20-inch wielen, waarbij de grotere wielen de wielkasten prominenter vullen. De geschakelde wielopstelling, met bredere banden aan de achterkant, benadrukt de achterwielaandrijving van de auto en geeft hem een meer gedegen uitstraling.
Aan de achterkant wordt het fastback-design afgesneden door een korte kofferdeksel en een geรฏntegreerde spoiler. Zelfs de LED-achterlichten over de volledige breedte passen bij de lichtbalk aan de voorkant, wat een mooi detail is. Sommige modellen hebben 3D-effect achterlichten en dynamische knipperlichten die een mooie touch toevoegen.
De ID.7 komt aanvankelijk in vijf kleuren, maar Volkswagen is van plan de opties uit te breiden. Alle modellen hebben een zwart dak en aluminium-look dakframestrips, wat een mooi detail is.
Meningen over het design van de ID.7 zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat het wat saai is vergeleken met meer dramatische elektrische voertuigen zoals de Hyundai IONIQ 6 of de Tesla Model 3, maar anderen zeggen dat het zeer strak en zeer klassiek is. Bedoeld als een “volwassen” design, zou het goed moeten “verouderen”.
Een opvallend kenmerk is de laadpoort. Het is niet de normale zijwaartse klep, maar zit op het achterspatbord en gaat naar boven open. Dit unieke ontwerp onderscheidt de ID.7 niet alleen, maar biedt ook bescherming tegen regen tijdens het laden.
Voor degenen die meer ruimte nodig hebben, heeft Volkswagen een stationwagenversie uitgebracht genaamd de ID.7 Tourer. Hij heeft nog steeds een gestroomlijnd design maar heeft meer bagageruimte en een grotere kas voor meer hoofdruimte achterin.
Comfort En Gemak
De ID.7 onderscheidt zich echt door zijn comfort en gemak, waardoor het een topkeuze is als je op zoek bent naar een premium langeafstandscruiser in de elektrische voertuigenwereld. Hij heeft een ruime cabine en is ontworpen met oog voor detail, zodat jij en je passagiers comfortabel kunnen rijden.
Een van mijn favoriete functies zijn de Ergo Active voorstoelen. Ze zijn zeer verstelbaar met onderrugsteun, zithoek en dijbeensteun, om nog maar te zwijgen van verwarming, ventilatie en zelfs massage op de hogere uitvoeringen. De massage-optie is echt cool en heeft verschillende programma’s om je comfortabel te laten voelen tijdens lange ritten.
De achterstoelen stellen ook niet teleur. De ID.7 heeft een lange wielbasis, dus er is veel beenruimte; lange mensen kunnen achterin zitten zonder te klagen. De aflopende daklijn snijdt wat hoofdruimte af voor de zeer lange passagiers, maar de achterstoelen zijn verwarmd, wat een mooie functie is.
Sprekend over de rit, de Dynamic Chassis Control (DCC) adaptieve ophanging is een optie, en het is een echt juweeltje. Het past de dempingssnelheden in realtime aan, zodat het als een droom rijdt over hobbelige wegen. De Comfort-modus isoleert je echt van het gevoel van de hobbels en oneffenheden in de weg, en de Sport-modus maakt alles strakker zonder te stijf te worden.
Het geluidsniveau is indrukwekkend laag. Hij heeft een aerodynamische carrosserie, akoestisch glas en een elektrische aandrijflijn, en de cabine is doodstil, wat bijdraagt aan de hele sfeer van luxe en verfijning.
De ID.7 komt ook standaard met “slimme klimaatregeling” met elektronisch verstelbare ventilatieroosters die openen en sluiten afhankelijk van hoeveel mensen er in de auto zitten en wat ze willen. Sommigen zeggen dat de touchscreen-ventilatieroosters wat omslachtig zijn, maar de klimaatregeling als geheel doet uitstekend werk om de cabine comfortabel te houden.
Een panoramisch glazen dak is een andere coole functie. Het heeft elektrochroom glas dat van helder naar getint kan gaan met een druk op de knop, dus geen behoefte aan een gewone zonnescherm.
Voor de techneuten onder ons heeft hij ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en een draadloze oplaadpad. Het augmented reality head-up display projecteert belangrijke informatie op de voorruit, zoals navigatieaanwijzingen en snelheid, waardoor het gemakkelijk is om je ogen op de weg te houden.
Volkswagens IQ.Drive-pakket aan functies omvat semi-autonoom rijden op de snelweg. Daarnaast ondersteunt de auto DC-snelladen tot 175 kW (200 kW voor de versie met grotere accu, die over een paar maanden wordt uitgebracht), en heeft hij een accuvoorconditioneringssysteem zodat hij zo snel mogelijk oplaadt.
De ID.7 heeft ook 5G geรฏntegreerd en ontvangt OTA-upgrades, zodat Volkswagen de software constant kan verbeteren en meer functionaliteit kan toevoegen. Ze hebben deze digitale sleutel waarmee je je auto kunt ontgrendelen en starten met je smartphone, plus een optioneel 700-watt Harman Kardon geluidssysteem met 14 luidsprekers.
Er is veel opbergruimte: grote deurvakken, een ruime middenconsole en een vlakke vloer door het ontbreken van een transmissietunnel. Hoewel sommigen zullen klagen over het gebrek aan harde knoppen voor veelgebruikte bedieningselementen, is het spraakbedieningssysteem verbeterd en is het een redelijk alternatief.
Veiligheid En Beveiliging
Wat veiligheid en beveiliging betreft, blinkt de 2025 ID.7 echt uit. Volkswagen hecht veel waarde aan de veiligheid van passagiers en zou nooit stoppen met het gebruik van de meest geavanceerde rijhulptechnologieรซn om passagiers veilig te houden.
Laten we beginnen met passieve veiligheid; de ID.7 staat op Volkswagens MEB-architectuur, wat betekent dat crashbescherming voorop staat in het ontwerp. Het accupakket is opgeborgen in een metalen behuizing in de vloer van de auto, zodat het bijdraagt aan de sterkte van de auto en natuurlijk het accupakket beschermt.
Als het gaat om airbags, is de ID.7 goed uitgerust. Hij heeft front-, zij- en gordijnairbags, en een centrale airbag tussen de voorstoelen. Deze unieke centrale airbag helpt voorkomen dat passagiers tegen elkaar aan botsen tijdens een zij-impact of over de kop slaan. Hij verscheen voor het eerst op de ID.3 en zit nu ook in de ID.7.
Wat actieve veiligheid betreft, zit de ID.7 vol met Volkswagens nieuwste rijhulpsysteem bekend als IQ. Drive. Dit systeem bestaat uit Front Assist, dat je waarschuwt voor mogelijke botsingen en zelfs voor je zal remmen als het een auto, persoon of fietser voor je detecteert. Lane Assist zal je daadwerkelijk corrigeren en je terug in je rijstrook brengen als je eruit begint te dwalen, en Side Assist vertelt je over auto’s die je niet kunt zien in je dode hoeken waarvan je niet eens wist dat ze er waren. Zelfs bij stop-and-go verkeer zal de Adaptive Cruise Control een veilige afstand bewaren tot de auto voor je. Travel Assist is adaptieve cruisecontrol met rijstrookbewaking en zal zelfs van rijstrook wisselen als je richting aangeeft. Park Assist helpt bij het parkeren door de auto in parallelle of loodrechte parkeerplaatsen te sturen, en Emergency Assist kan de auto tot een veilige stop brengen en de alarmlichten activeren als het detecteert dat je niet meer in controle bent.
De ID.7 heeft ook Car2X-communicatie, waarbij de auto kan communiceren met andere auto’s en real-time verkeersborden over verkeers- en wegomstandigheden. LED-verlichting verbetert de zichtbaarheid, en de matrix LED-koplampen, die optioneel zijn, passen zich aan om andere bestuurders niet te verblinden.
Een startonderbreker en alarmsysteem zijn inbegrepen voor de beveiliging. Ze hebben een keyless entry-systeem dat immuun zou moeten zijn voor relay-aanvallen, en het laadsysteem vergrendelt de kabel daadwerkelijk op zijn plaats bij openbare laadstations om ongeautoriseerde toegang bijna onmogelijk te maken.
De ID.7 is nog niet Euro NCAP-crash getest, maar Volkswagen heeft een goede staat van dienst. Sommige recensenten hebben gemeld dat de rijstrookassistent wat te gevoelig kan zijn, maar je kunt deze functies aanpassen of uitschakelen indien nodig.
Hoe Rijdt Het?
De ID.7 is de ideale mix van comfort, verfijning en vermogen zonder zich in te spannen; het is de auto om urenlang in te rijden en ook voor het dagelijks gebruik.
Het eerste dat je zult opmerken is het onmiddellijke koppel van de elektromotor, waardoor je met een constante en snelle snelheid kunt accelereren. Hoewel niet zo snel als sommige prestatie-EV’s, is de 0-100 km/u tijd van 6,5 seconden voldoende om met vertrouwen in te halen en in te voegen. De vermogensafgifte is lineair en voorspelbaar, dus je zult merken dat het gemakkelijk is om je snelheid te beheersen in verschillende rijsituaties.
Een ander aspect waarin de ID.7 uitblinkt is de rijkwaliteit – hoewel dit nog meer opvalt als je kiest voor de Dynamic Chassis Control (DCC) adaptieve ophanging. De Comfort-instelling laat de auto over hobbels en ruwe plekken zweven, en het houdt alles binnenin echt heel soepel. Hij is zeer stabiel; zelfs wanneer je hem in Sport-modus zet, wordt hij niet te hard.
Hij heeft een lichte maar responsieve besturing, en hij neemt relatief goed bochten voor zijn formaat in de stad. Bij hogere snelheden is de besturing wat zwaarder en is hij stabieler op de snelweg. Het optionele progressieve stuursysteem is ontworpen om de wendbaarheid te verbeteren, vooral in bochten, hoewel sommigen het verschil subtiel zullen vinden.
Hij heeft een mooie stabiele handling, en het lage zwaartepunt door de locatie van de accu’s vermindert veel van het overhellen van de carrosserie bij het nemen van bochten. Niet de meest opwindende auto ter wereld om te rijden, maar hij is zeer stabiel en voorspelbaar, wat zeer geruststellend is, vooral bij het rijden van vele kilometers.
Het rempedaal van de ID.7 voelt een beetje zacht aan als je het voor het eerst indrukt, dus je moet mogelijk meer druk uitoefenen dan je zou verwachten om sterk te remmen, maar je zult eraan wennen. Het regeneratieve remsysteem maakt het echter goed, vooral in de “B”-modus; je kunt vaak bijna met รฉรฉn pedaal rijden. Er is nauwelijks een merkbare overgang van regeneratief naar wrijvingsremmen; als je je echter concentreert op het gevoel van het pedaal, kun je een zeer subtiele overgang van het ene naar het andere voelen.
Een van de dingen die echt opvalt aan de ID.7 tijdens het rijden is hoe verfijnd hij is. In de cabine is het zeer stil; zelfs bij snelwegsnelheden is er nauwelijks wind- of weggeluid dat binnendringt. Het is samen met het soepele vermogen dat het een gemakkelijk rijdende auto maakt, geweldig voor lange ritten.
De rijpositie is een ander pluspunt. Hij heeft die Ergo Active-stoelen die in alle richtingen verstelbaar zijn, dus het is niet moeilijk om een comfortabele positie te vinden, ongeacht je formaat. Dat augmented reality head-up display is een behoorlijk nette functie; het projecteert al je vitale informatie (snelheid, navigatieaanwijzingen, etc.) direct op je voorruit zodat je ogen nooit van de weg af hoeven.
Je hebt behoorlijk goed zicht vanaf de bestuurdersstoel; dunne A-stijlen en een laag dashboard stellen je in staat om goed voor je te zien. Ja, de helling van het dak snijdt wat in het zicht naar achteren, maar de standaard achteruitrijcamera en het optionele 360-graden camerasysteem compenseren daarvoor.
Hoewel de ID.7 rijhulpsystemen heeft, voegt de Travel Assist gewoon zoveel meer toe aan de rijervaring. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent-functies werken okรฉ; ze nemen zeker wat stress weg van lange ritten. Die rijstrookwisselfunctie op de snelweg ook, wanneer je richting aangeeft, komt de rijstrookwissel automatisch; het is prettig.
Qua efficiรซntie valt de ID.7 op. In praktijkomstandigheden verbruikt hij ongeveer 18-19 kWh per 100 km, wat hem in de categorie van de meest efficiรซnte EV’s op de markt plaatst. Dit, in combinatie met het feit dat hij zo’n grote accucapaciteit heeft, stelt je in staat om honderden kilometers te rijden zonder elk uur te moeten stoppen om op te laden.
Een kleine kritiek die sommige recensenten noemden is dat de verschillende rijmodi – Eco, Comfort en Sport – het gedrag van de auto niet drastisch veranderen. Hij heeft een andere gaspedaalrespons en de besturing is iets zwaarder, maar niet veel. Als je echter van een uniforme rijervaring houdt, dan is dit misschien wel een goede zaak.
Navigeren in stedelijke omgevingen in de ID.7 is een fluitje van een cent. Rijden in de stad is eenvoudig; de soepele vermogensafgifte en lichte besturing, en het directe koppel helpen je weg te rijden bij een verkeerslicht of in te voegen in het verkeer wanneer dat nodig is. Het is een grote auto en het zou wat moeilijk zijn om in sommige kleinere ruimtes te parkeren, maar er zijn allerlei parkeerhulpsystemen die dat compenseren.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
Een van de eerste dingen die opvalt aan deze Volkswagen ID.7 is de bagageruimte, het biedt een unieke combinatie van praktisch nut en veelzijdigheid die zeer moeilijk te evenaren is in zijn klasse. Dankzij het fastback-design geniet de auto niet alleen van een betere aerodynamische efficiรซntie, maar krijg je ook een ruime en gemakkelijk toegankelijke bagageruimte.
Met de achterbank op zijn plaats biedt de ID.7 een royale 532 liter bagageruimte. Dat is een aanzienlijk aantal vergeleken met andere concurrenten zoals de Tesla Model 3 en BMW i4. Hij heeft zo’n grote opening (vanwege de hatchback-achtige achterklep) dat het veel gemakkelijker is om grote dingen in en uit te laden vergeleken met een traditionele sedan-kofferbak.
Dat is een van de geweldige dingen aan die bagageruimte van de ID.7. Het is zo praktisch. De hatchback-opening geeft je gemakkelijk toegang tot de gehele laadruimte, zodat je volledig gebruik kunt maken van de beschikbare ruimte. De laaddrempel is laag, wat goed is voor het laden van zware spullen. Sommige mensen hebben echter opgemerkt dat de afstand van de achterbumper tot het begin van de laadruimte vrij lang is, wat zou kunnen leiden tot een paar krassen bij het naar binnen schuiven van zware voorwerpen.
De vloer van de bagageruimte zelf is behoorlijk groot en vlak. Ik zou zeggen dat het ongeveer een meter bij een meter is. Dit is een mooie vierkante vorm, goed voor grote dozen of koffers. Het heeft een kleine extra opbergruimte onder de kofferbakvloer, geweldig voor het opbergen van laadkabels of andere dingen die je niet altijd in het zicht wilt hebben.
Volkswagen heeft ook niet bezuinigd op de details. Het heeft deze lussen om losse items vast te maken, deze haken om boodschappentassen aan op te hangen, en verdraaid nog aan toe – een 12V-stopcontact. Sommige modellen komen ook met een bagagenet, wat extra opties biedt voor het organiseren van je lading.
De achterbanken kunnen in een 60/40-verdeling worden neergeklapt, wat geweldig is voor het vervoeren van langere items terwijl er nog steeds een passagier achterin kan zitten. Volkswagen geeft geen exact cijfer van hoeveel meer bagageruimte er is met de stoelen neergeklapt, maar het is extreem ruim. En het heeft een handige skiluik in het midden zodat je niet de hele rugleuning hoeft neer te klappen om lange dingen te vervoeren.
Voor extra veelzijdigheid is de kofferbakvloer verstelbaar. Het heeft drie verschillende hoogtes, dus wanneer je de achterbanken neerklapt, creรซert het een vlakke laadvloer of je kunt het dieper maken voor hogere dingen. En wanneer je de bagageafdekking niet gebruikt, kun je deze onder de kofferbakvloer opbergen – een doordachte touch.
Het enige aan de ID.7 is dat hij, anders dan sommige andere EV’s, geen voorste kofferbak of “frunk” heeft. Volkswagen heeft besloten om die ruimte te gebruiken voor voertuigsystemen in plaats van het maximaliseren van de interieur- en achterste bagageruimtes.
Als je op zoek bent naar nog meer bagageruimte, heeft Volkswagen de ID.7 Tourer stationwagenversie aangekondigd. Deze heeft 545 liter bagageruimte met de stoelen omhoog en 1.714 liter met de stoelen neergeklapt.
De enige kleine klacht die mensen zullen hebben is dat hij geen elektrische achterklep als standaard heeft. Deze is alleen beschikbaar via het optiepakket, en de meeste mensen zijn het erover eens dat het standaarduitrusting zou moeten zijn op een auto in de prijsklasse van de ID.7.
Over het algemeen is de kofferbak van de Volkswagen ID.7 een duidelijk pluspunt, met toonaangevend volume en nuttig design. De grote en slim ontworpen kofferbak maakt de ID.7 een perfecte auto voor het doen van boodschappen en lange ritten, en dus een geweldige auto voor families, of anderen die vaak grote ladingen moeten vervoeren.
Comfort Achterbank
Een van de beste dingen aan de Volkswagen ID.7 sedan is de achterbank. Hij heeft veel ruimte en is zeer comfortabel, zelfs net zo comfortabel of comfortabeler dan veel grotere luxe sedans. De ID.7 is een elektrisch voertuig en heeft een lange wielbasis, dus de achterbank is groot en comfortabel.
De beenruimte is waar de ID.7 echt uitblinkt. Zelfs wanneer de voorstoelen helemaal naar achteren zijn geschoven voor lange mensen, is er veel been- en knieruimte achterin. De ruimtelijkheid laat volwassenen mooi uitstrekken, en dat is waarom de ID.7 het ideale voertuig is voor lange ritten of familievakanties.
En er is ook fatsoenlijke hoofdruimte, maar het fastback-design beperkt het wel wat achterin. De meeste volwassenen zouden niet moeten klagen, maar als je een bijzonder lang persoon bent, kun je je op langere ritten wat krap voelen. Het optionele panoramische glazen dak heeft echter geen invloed op de hoofdruimte, dankzij de hoogte van het voertuig.
Hij heeft een zeer ruime achterbank voor drie gemiddelde volwassenen om in te zitten, wat niet altijd het geval is in dit soort auto. Het is hoger en steviger dan de buitenste stoelen, maar het is acceptabel voor volwassenen op korte afstanden. Hij heeft ook een vlakke vloer (omdat hij elektrisch is) zodat de persoon op de middelste stoel daadwerkelijk wat ruimte heeft voor hun voeten in plaats van de grote transmissiebult die veel traditionele auto’s hebben.
Comfortfuncties achterin zijn er in overvloed. Hij heeft ook verwarmde buitenste achterstoelen op de hogere uitvoeringen (een zeer mooie touch). Hij heeft een middenarmsteun met bekerhouders wanneer de middelste stoel is neergeklapt en ventilatieroosters achter de middenconsole voor de mensen achterin om hun temperatuur te regelen.
Sprekend over aansluiten, er zijn USB-C-aansluitingen om aan te sluiten voor opladen en sommige hebben zelfs verborgen opbergvakken achter de voorstoelen – perfect voor mobiele telefoons. De grote zijramen bieden goed zicht en luchtigheid in de cabine, en het panoramadak (wanneer deze optie is gekozen) – vooral wanneer het dak is geopend – maakt de cabine nog ruimtelijker aanvoelen.
In- en uitstappen is een fluitje van een cent, dankzij grote deuropeningen. De deuren openen zeer wijd, dus het is geen probleem om in of uit te stappen of kinderzitjes te installeren. Bovendien heeft de ID.7 ISOFIX-bevestigingspunten in de buitenste achterstoelen, en zelfs de voorpassagiersstoel, dus het is een fluitje van een cent om kinderzitjes te plaatsen.
Het enige negatieve aspect daaraan is dat de achterbanken niet verschuifbaar zijn. De achterstoelen in de ID.7 leunen bijvoorbeeld niet achterover en schuiven niet zoals sommige andere concurrenten. Maar met alle ruimte die wordt geboden, zou dat voor niemand een te groot probleem moeten zijn.
Zelfs het achterste materiaal is net zo mooi als het voorste. Dit alles voelt zo goed aan. Ze zijn zeer comfortabel, met goede kussens en rugsteun, dus ze zijn comfortabel zelfs voor lange ritten.