2025 Toyota Yaris Cross Hybride Specificaties
- KEY SPECS
- AANDRIJFLIJNEN
- AFMETINGEN
- UITVOERINGEN
- ACCESSORIES
- PAKKETTEN
- KLEUREN
MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Versnellingsbak | CVT | CVT |
Aandrijvingstype | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | Automatisch | Automatisch |
Max Vermogen | 85 kW (116 pk) | 96 kW (130 pk) |
Max Koppel | 141 Nm @ 4.800 tpm | 185 Nm @ 4.800 tpm |
BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Brandstoftype | Benzine (95 octaan of hoger) | Benzine (95 octaan of hoger) |
Brandstoftank | 36 liter | 36 liter |
Emissienorm Naleving | Euro 6e | Euro 6e |
Top Snelheid | 170 km/h | 170 km/h |
BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Capaciteit lithium-ion polymeer batterij | Niet gespecificeerd in documenten | Niet gespecificeerd in documenten |
CO2-emissies (gecombineerd WLTP) | 101-102 g/km | 108-109 g/km |
Brandstofverbruik (gecombineerd WLTP) | 4,5 L/100km | 4,8 L/100km |
ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Kenmerk | Details |
---|---|
Aantal zitplaatsen | 5 |
Volume bagageruimte | 397 liter (tot bovenkant achterstoelen) 460 liter (tot het dak) 1.097 liter (met achterstoelen neergeklapt) |
Achterstoelen gesplitst | 60:40 (Active, First Edition) 40:20:40 (Executive, GR SPORT, Launch Edition) |
Voorstoelenverstelling | Handmatig |
Hoogte verstelbare stoelen | Ja (bestuurder en passagier) |
Voorstoelenverwarming | Ja (Executive, GR SPORT, Launch Edition) |
Steun voor de onderrug bestuurdersstoel | Ja, elektrisch verstelbaar (Executive, GR SPORT, Launch Edition) |
Geheugenfunctie bestuurdersstoel | Niet vermeld |
Bekleding | Stof (Active, First Edition) Half synthetisch leer (Executive) Synthetisch suede (GR SPORT) Half synthetisch leer (Launch Edition) |
Verwarmd stuur | Ja (Launch Edition) |
Ambient verlichting | Ja (vermeld, maar details niet gespecificeerd) |
Glazen schuif-/kanteldak | Panoramadak beschikbaar (optioneel op sommige modellen) |
TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES
Specificatie | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Kentekengewicht (gewicht bij registratie) (kg) | 1.265 | 1.295 – 1.305* |
Bruto voertuiggewicht (kg) | 1.690 | 1.690 |
Max. trekgewicht, ongeremd (kg) | 550 | 550 |
Max. trekgewicht, geremd (kg) | 750 | 750 |
Max. afhaalkracht (kg) | 75 | 75 |
Het leeggewicht van de Hybrid 130 varieert licht afhankelijk van het uitrustingsniveau:
- 1,295 kg for Executive and Launch Edition
- 1,305 kg for GR SPORT
Specificatie | Hybrid 115 | Hybrid 130 |
---|---|---|
Vanaf prijs (Nederland) | โฌ33.195 | โฌ39.295 |
Brandstoftype | Benzine (95 octaan of hoger) | Benzine (95 octaan of hoger) |
Cilinders | 3 | 3 |
Cilinderinhoud | 1.490 cc | 1.490 cc |
Aandrijving | Voorwielaandrijving | Voorwielaandrijving |
Transmissie | CVT (Automatisch) | CVT (Automatisch) |
Brandstofverbruik (Gecombineerd WLTP) | 4,5 L/100km | 4,8 L/100km |
CO2-uitstoot | 101-102 g/km | 108-109 g/km |
Elektrisch bereik (Gecombineerd) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Batterijcapaciteit (bruto) | Niet gespecificeerd | Niet gespecificeerd |
Maximaal vermogen | 85 kW (116 pk) | 96 kW (130 pk) |
Acceleratie 0-100 km/u | 11,2 seconden | 10,7 seconden |
Maximaal koppel | 141 Nm @ 4.800 tpm | 185 Nm @ 4.800 tpm |
Topsnelheid | 170 km/u | 170 km/u |
Exterieur Afmetingen | |
---|---|
Hoogte | 1.595 mm (1.585 mm voor GR SPORT) |
Breedte | 1.765 mm |
Lengte | 4.172 mm (4.192 mm voor GR SPORT) |
Wielbasis | 2.560 mm |
Kenmerk | Active | Business | Business Plus | First Edition | Executive | GR SPORT | Launch Edition |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aandrijflijn | |||||||
Motor | Hybrid 115 (85 kW/116 pk) | Hybrid 115 (85 kW/116 pk) | Hybrid 115 (85 kW/116 pk) | Hybrid 115 (85 kW/116 pk) | Hybrid 130 (96 kW/130 pk) | Hybrid 130 (96 kW/130 pk) | Hybrid 130 (96 kW/130 pk) |
Brandstofverbruik (WLTP) | 4.5 L/100 km | 4.5 L/100 km | 4.5 L/100 km | 4.5 L/100 km | 4.8 L/100 km | 4.8 L/100 km | 4.8 L/100 km |
CO2-uitstoot | 101 g/km | 101 g/km | 102 g/km | 102 g/km | 108 g/km | 109 g/km | 109 g/km |
Buitenkant | |||||||
Wielen | 16″ lichtmetaal | 16″ lichtmetaal | 17″ machinaal lichtmetaal | 17″ machinaal lichtmetaal | 18″ machinaal lichtmetaal | 18″ machinaal GR SPORT design | 18″ machinaal ‘Launch Edition’ design |
Koplampen | Halogeen | Halogeen | LED projector | LED projector | LED projector | LED projector | LED matrix |
Privacyglas | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Dakkoffers | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Interieur | |||||||
Bekleding | Stof | Stof | Stof | Stof | Half kunstleer | Kunstsuede GR SPORT design | Half kunstleer ‘Launch Edition’ design |
Achterstoelen splitsen | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 60:40 | 40:20:40 | 40:20:40 | 40:20:40 |
Klimatisering | Enkele zone | Enkele zone | Enkele zone | Enkele zone | Dubbele zone | Dubbele zone | Dubbele zone |
Infotainment | |||||||
Touchscreen-grootte | 9″ | 9″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ | 10,5″ |
Digitale instrumentencluster | 7″ | 7″ | 7″ | 7″ | 12,3″ | 12,3″ | 12,3″ |
Smartphone-integratie | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto | Draadloze Apple CarPlay & Android Auto |
JBL Premium Audio | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Ja |
Veiligheid & Rijassistentie | |||||||
Toyota Safety Sense 3 | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Blind Spot Monitor | – | – | – | – | Optioneel | Ja | Ja |
Rear Cross Traffic Alert | – | – | – | – | Optioneel | Ja | Ja |
Intelligent Clearance Sonar | – | – | – | – | Optioneel | Ja | Ja |
Comfort & Gemak | |||||||
Smart Entry & Start | – | – | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Elektrische achterklep | – | – | – | – | Optioneel | Optioneel | Ja met sensor |
Verwarmde stoelen | – | – | – | – | Ja | Ja | Ja |
Verwarmd stuurwiel | – | – | – | – | – | – | Ja |
Draadloze telefoonlader | – | – | – | – | Ja | Ja | Ja |
Rijden & Chassis | |||||||
Rijdmodus-selector | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Vering | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Standaard | Sportafstemming | Standaard |
Prijs (vanaf) | |||||||
Nederland โฌ | 33,195 | 32,195 | 34,195 | 35,295 | 39,295 | 41,495 | 42,395 |
Categorie | Accessoire | Prijs (incl. BTW) โฌ |
---|---|---|
Styling | ||
Ornament achterbumper zilver | 813 | |
Ornament onderkant kofferdeksel chroom | 213 | |
Ornament onderkant kofferdeksel piano zwart | 213 | |
Zijornament chroom | 519 | |
Zijornament zwart | 409 | |
Ornament voorbumper zilver | 774 | |
Zijstappen | 1.316 | |
Sleutelhoes Hybrid | 32 | |
Sleutelhoes zwart | 31 | |
Wielen en Banden | ||
16″ lichtmetalen velgen hoogglans zwart incl. wieldeksels | 1.391 | |
16″ lichtmetalen velgen zilver incl. wieldeksels | 1.328 | |
17″ lichtmetalen velgen antraciet incl. wieldeksels | 2.026 | |
17″ lichtmetalen velgen mat zwart incl. wieldeksels | 1.823 | |
17″ lichtmetalen velgen zilver incl. wieldeksels | 1.874 | |
18″ lichtmetalen velgen multispoke zwart gepolijst incl. wieldeksels | 1.536 | |
18″ lichtmetalen velgen zilver incl. wieldeksels | 1.893 | |
18″ lichtmetalen velgen zwart gepolijst incl. wieldeksels | 1.897 | |
Wieldeksel mat zwart voor 18″ wiel | 47 | |
Vergrendelbare wielmoeren zwart | 79 | |
Comfort en Technologie | ||
Dashcam voor | 676 | |
Jas hanger | 30 | |
Koelbox 7,5 liter | 281 | |
Achter parkeersensoren, kleurgecodeerd | 450 | |
Voor parkeersensoren, kleurgecodeerd | 776 | |
On/Off-schakelaar voor parkeersensoren | 26 | |
Transport en Lading | ||
Vergrendelbare dakdragerset | 341 | |
Vergrendelbare skihouder (horizontaal 4 paar skies of 2 snowboards) | 173 | |
Vergrendelbare skihouder (horizontaal 6 paar skies of 4 snowboards) | 195 | |
Toyota dakkoffer M, zwart, 415 liter 170x41x86cm (LxHxB) | 762 | |
Toyota dakkoffer L, zwart, 479 liter 190x45x90cm (LxHxB) | 812 | |
Toyota dakkoffer XL, zwart, 510 liter 210x433x91cm (LxHxB) | 912 | |
Toyota dakkoffer Alpine, zwart, 512 liter 228x38x94cm (LxHxB) | 1.062 | |
Transporttas voor dakdragers | 68 | |
Fietsendrager voor op het dak | 174 | |
Fietsendrager tas | 59 | |
Fietsendrager voor 2 fietsen, 13-polig | 444 | |
Fietsendrager voor 3 fietsen, 13-polig | 536 | |
Vouwbare fietsendrager voor 2 fietsen | 570 | |
Ramp voor vouwbare fietsendrager | 58 | |
Vaste trekhaak 13-polige bekabelingsset | 1.491 | |
Aftrekbare trekhaak 13-polige bekabelingsset | 1.563 | |
Adapter 13-polig naar 7-polig | 22 | |
Bescherming | ||
Achterbank rugbescherming kunststof | 91 | |
Bagageruimtebekleding kunststof | 91 | |
Vouwbare boodschappentas | 59 | |
Bagagenet horizontaal | 90 | |
Bagagenet incl. spanogen | 229 | |
Deurlijstbeschermers Hybrid (voor) | 151 | |
Deurlijstbeschermers Aluminium Yaris Cross (voor) | 186 | |
Vloermatten 520gr | 96 | |
Vloermatten 520gr Hybrid | 94 | |
Vloermatten 830gr | 132 | |
Vloermatten 830gr Hybrid | 128 | |
Rubberen vloermatten complete set | 112 | |
Spiegelfolie | 198 | |
Deurgreep folie transparant (2 stuks) | 83 | |
Achterbumper folie | 119 | |
Dak folie | 202 | |
Motorkap folie | 368 | |
Voorbumper folie | 182 | |
Deurrand folie | 200 | |
Zijbeschermstrip set zwart kunststof | 204 | |
Veiligheid | ||
LED reserve lamp set Toyota | 66 | |
Brandblusser 1kg | 30 | |
Eerste hulp kit | 20 | |
Waarschuwingsdriehoek | 9 | |
Nood- en waarschuwingslicht | 30 | |
Veiligheidshamer Evolution | 35 | |
Veiligheidshamer Plus | 27 | |
Veiligheids tas (Eerste hulp kit, waarschuwingsdriehoek, veiligheidsvest) | 38 | |
Veiligheidsvest | 5 | |
Beveiliging | ||
Klasse 3 alarmsysteem | 1.256 | |
RF MN500S zender (draadloos) | 378 | |
TV volgsysteem (bedraad) | 511 | |
Auto Onderhoud | ||
ProTect exterieur bescherming | 464 | |
ProTect interieur bescherming | 121 | |
ProTect lichtmetalen velgen bescherming | 78 |
Pakketnaam | Inhoud | Prijs (incl. BTW) โฌ | Beschikbaar voor |
---|---|---|---|
Upgrade Pakket | – 18″ zwart gepolijste lichtmetalen velgen – 18″ banden | 1.645 (Actieprijs) (Normale prijs: 3.051) | First Edition |
Zwart Pakket | – Piano zwarte ornament onder de kofferdeksel – Zwart zijornament | 455 (Actieprijs) (Normale prijs: 622) | Niet gespecificeerd |
Chroom Pakket | – Chroom ornament onder de kofferdeksel – Chroom zijornament | 525 (Actieprijs) (Normale prijs: 732) | Niet gespecificeerd |
Beschermingspakket | – Kunststof bagageruimtebekleding voor hoge vloer – Kunststof bescherming achterbank – Complete rubberen vloermat set | 275 (Actieprijs) (Normale prijs: 340) | Niet gespecificeerd |
Reis Pakket | – Vergrendelbare dakdragerset – Dakkoffer M, 415 L (LxHxB: 1704x417x861 mm) | 945 (Actieprijs) (Normale prijs: 1.090) | Niet gespecificeerd |
Fiets Pakket | – Horizontaal afneembare trekhaak (incl. 13-polig) – Vouwbare fietsendrager voor 2 fietsen (13-polig) | 1.945 (Actieprijs) (Normale prijs: 2.258) | Niet gespecificeerd |
Premium Pakket | – Elektrische achterklep met kicksensor – Toyota Smart Connectยฎ Plus multimediasysteem met 10.5″ touchscreen en geรฏntegreerd navigatiesysteem* – JBL Premium Audio met 8 luidsprekers – Head-up Display – Digitale sleutel met 1-jaar abonnement – Adaptieve grootlichtsysteem (AHS) – Adaptief automatisch grootlicht (AAHB) – Blindehoeksensor (BSM) – Veilig uitstappen assistent – Intelligente parkeersensoren met remfunctie, voor en achter (objecten, voertuigen) – Automatische koplampnivellering – LED matrix koplampen | 2.995 | Executive |
GR SPORT Plus Pakket | – Panoramadak met handmatig bedienbaar zonnescherm – Toyota Smart Connectยฎ Plus multimediasysteem met 10.5″ touchscreen en geรฏntegreerd navigatiesysteem* – JBL Premium Audio met 8 luidsprekers – Head-up Display – Digitale sleutel met 1-jaar abonnement | 2.195 | GR SPORT |
Innovatie Pakket | – Panoramadak met handmatig bedienbaar zonnescherm – 10.5″ Toyota Smart Connectยฎ Plus multimediasysteem met geรฏntegreerd navigatiesysteem* – Intelligente parkeersensoren met remfunctie, voor en achter (objecten, voertuigen, voetgangers) – Panoramisch zichtmonitor, 360-graden camera – Dynamische richtlijnen op het achteruitrijcamera beeld | 1.495 | Launch Edition |
Prijsstructuur van 2025 Toyota Yaris Cross Hybride
Uitvoering | Aandrijflijn | Netto Prijs (ex. BTW) | BTW Bedrag | BPM Bedrag | Fiscale Waarde | Consumenten Prijs* |
---|---|---|---|---|---|---|
Business | Hybrid 115 | 24.033,88 | 5.047,12 | 2.196 | 31.277 | 32.195 |
Business Plus | Hybrid 115 | 25.623,97 | 5.381,03 | 2.272 | 33.277 | 34.195 |
Active | Hybrid 115 | 24.860,33 | 5.220,67 | 2.196 | 32.277 | 33.195 |
First Edition | Hybrid 115 | 26.533,06 | 5.571,94 | 2.272 | 34.377 | 35.295 |
Executive | Hybrid 130 | 29.161,16 | 6.123,84 | 3.092 | 38.377 | 39.295 |
GR SPORT | Hybrid 130 | 30.841,32 | 6.476,68 | 3.259 | 40.577 | 41.495 |
Launch Edition | Hybrid 130 | 31.585,12 | 6.632,88 | 3.259 | 41.477 | 42.395 |
Is Het De Moeite Waard Om De Toyota Yaris Cross Hybride Te Kopen?
De nieuw Yaris Cross Hybride is Toyota’s antwoord op de ongelooflijk competitieve B-segment crossover markt. Het is een subcompacte crossover gebouwd op de Yaris architectuur en probeert de brandstofefficiรซntie en stadsvriendelijke afmetingen van een supermini te combineren met de hoge rijpositie en het gebruiksgemak van een SUV.
Deze nieuwe versie lijkt het Yaris Cross recept enigszins te veranderen. De hybride aandrijflijn is herzien voor betere prestaties en brandstofzuinigheid. Het interieur krijgt een upgrade in technologie met een nieuw infotainmentsysteem en digitaal instrumentenpaneel. De verfijning is ook verbeterd door extra geluidsisolatie.
Het past in Toyota’s line-up onder de C-HR en RAV4, gericht op stadsbewoners en kleine gezinnen die SUV-stijl willen maar dan in een stadsvriendelijk formaat. Het concurreert met andere auto’s zoals de Ford Puma, Volkswagen T-Cross en Nissan Juke in de groeiende kleine crossover categorie.
Zoals veel Toyota hybrides ligt de nadruk echter op praktisch gebruik en brandstofzuinigheid in plaats van pure prestaties. De Yaris Cross maakt gebruik van Toyota’s kennis van hybride technologie om een uitstekend brandstofverbruik te bereiken, vooral in de stad.
Niet baanbrekend, maar het lijkt een goede duizendpoot te zijn die het kleine hybride crossover-concept behoorlijk goed uitvoert. Het combineert Toyota’s betrouwbaarheid en hybride brandstofefficiรซntie in een hip voertuigtype. Dat zou voor veel kopers een zeer aantrekkelijke combinatie moeten zijn, hoewel het de rijliefhebbers niet echt zal prikkelen.
Motor, Prestaties En Transmissie
De nieuw Yaris Cross biedt twee efficiรซnte aandrijflijnen: de Hybride 115 en de Hybride 130. Beide zijn gebouwd rond een 1,5-liter, 3-cilinder benzinemotor gecombineerd met een elektromotor, wat Toyota’s toewijding aan hybride technologie toont. Het Hybride 115-systeem levert een totaal vermogen van 85 kW (116 pk), terwijl het krachtigere Hybride 130-systeem 96 kW (130 pk) produceert. Deze toename in vermogen gaat gepaard met een aanzienlijke boost in koppel, van 141 Nm in de Hybride 115 tot 185 Nm in de Hybride 130, beide met een maximaal koppel bij 4.800 tpm.
Deze hybride opstelling maakt puur elektrisch rijden mogelijk bij lage snelheden en lichte gastoevoer. Het gebruikt de elektromotor wanneer het kan en de benzinemotor wanneer het moet, en het doet dit op een manier die het zeer efficiรซnt maakt. Bij sterker accelereren werken beide aandrijfsystemen samen om maximale stuwkracht te leveren.
Qua prestaties laat de Yaris Cross Hybride een balans zien tussen efficiรซntie en responsiviteit. De Hybride 115 accelereert van 0-100 km/u in 11,2 seconden, terwijl de Hybride 130 dezelfde sprint in een iets snellere 10,7 seconden voltooit. Ondanks het verschil in vermogen delen beide varianten dezelfde topsnelheid van 170 km/u. De Hybride 115 kan bogen op een indrukwekkend brandstofverbruik van 4,5 L/100km (WLTP gecombineerd), met CO2-uitstoot variรซrend van 101-102 g/km. De krachtigere Hybride 130 behoudt, hoewel iets minder efficiรซnt, nog steeds respectabele cijfers met een brandstofverbruik van 4,8 L/100km en CO2-uitstoot van 108-109 g/km.
De Yaris Cross maakt gebruik van Toyota’s e-CVT transmissie. Het is geen traditionele riem-en-poelie CVT, maar in plaats daarvan een nieuwer systeem dat een planetair tandwielstelsel met motor-generators gebruikt. Het voelt veel natuurlijker aan dan de meeste CVT’s, en het haalt het best mogelijke brandstofverbruik. Er is ook een mechanische eerste versnelling om het aanvankelijke acceleratiegevoel te verbeteren.
Er zijn 3 soorten rijmodi: Normal, Eco en Power. De Power-modus maakt het gaspedaal veel responsiever (en daardoor leuker om te rijden), en de Eco-modus probeert zoveel mogelijk brandstof te besparen. Ook is er een EV-modus die de auto volledig elektrisch laat rijden voor korte afstanden als de accu voldoende capaciteit heeft.
De hele aandrijflijn draait meer om soepelheid en efficiรซntie dan pure prestaties. Het is echter een perfect voertuig voor de stad waar zijn constante elektrische capaciteit echt zijn vruchten afwerpt. Het levert voldoende vermogen voor kruisen en inhalen op de snelweg, zij het niet voor het vestigen van snelheidsrecords.
Hoe Goed Zijn De Remmen?
Het remsysteem van de Yaris Cross is ontworpen om dagelijks gebruik te balanceren met de vereisten van een hybride aandrijflijn. Het heeft geventileerde schijven aan de voorkant voor betere koeling en massieve schijven aan de achterkant – een typische opstelling voor een auto van deze grootte, die voldoende remcapaciteit biedt voor het gewicht en de prestatiemogelijkheden van de Yaris Cross.
Regeneratief remmen is een groot onderdeel van het systeem. Wanneer de bestuurder uitrolt of remt, fungeert de elektromotor als generator, die kinetische energie omzet in elektrische energie om de hybride accu op te laden. Dit proces voegt ook een remeffect toe, waardoor de slijtage aan de mechanische remmen wordt verminderd.
Het niveau van regeneratief remmen kan worden verhoogd door de ‘B’-modus op de versnellingspook te selecteren. Het biedt veel beter motorremmen en regeneratie, wat vooral prettig is bij het afdalen van een lange helling of in het stop-start stadsverkeer.
Het rempedaal heeft ook een vrij goed gevoel, de respons is behoorlijk progressief waardoor een gemakkelijke drukmodulatie mogelijk is. Maar sommige bestuurders kunnen een klein verschil voelen in vergelijking met niet-hybride auto’s, vooral tijdens zeer lage snelheden wanneer het systeem overschakelt van regeneratief remmen naar frictieremmen.
De elektrische parkeerrem die standaard is op de Yaris Cross wordt automatisch geactiveerd wanneer het voertuig in de Park-stand wordt gezet. Deze heeft die auto-hold functie, zeer prettig in stop-and-go verkeer of bij verkeerslichten.
Wat betreft veiligheidsvoorzieningen, specifiek die te maken hebben met remmen, heeft de Yaris Cross een antiblokkeersysteem (ABS), elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remassistent. Al deze systemen werken samen om optimale remprestaties te garanderen in verschillende omstandigheden en bij noodgevallen.
Over het geheel genomen, hoewel de remmen niet als geweldig zouden worden geclassificeerd, doen ze het werk dat ze moeten doen. Er is geen compromis in het hybride systeem, het is volledig geรฏntegreerd in de auto en het is niet alleen efficiรซnt, maar het doet geen concessies op het gebied van dagelijks gebruik en veiligheid.
Besturing En Ophanging
De Yaris Cross gebruikt een elektrisch bekrachtigde stuurbekrachtiging (EPS) die is afgesteld voor gemakkelijke hantering in de stad. De besturing is zeer licht bij lage snelheden, wat het parkeren en manoeuvreren in de stad gemakkelijk maakt. Naarmate de snelheid toeneemt, wordt de stuurweerstand iets zwaarder, maar blijft ook bij snelwegsnelheden aan de lichte kant.
De stuurprecisie is over het algemeen goed, wat een nauwkeurige plaatsing van het voertuig op de weg mogelijk maakt. De feedback via het stuur is echter minimaal, wat ook typisch is voor dit type auto. Dit zal degenen die zeggen dat ze het sturen moeten “voelen” niet tevreden stellen, maar het zal wel het type bestuurder tevreden stellen waarvoor de Yaris Cross bedoeld is, die gemak verkiest boven sportiviteit.
De Yaris Cross heeft een krappe draaicirkel van 10,6 meter, wat bijdraagt aan zijn uitstekende manoeuvreerbaarheid in stedelijke omgevingen. Dat maakt u-bochten en manoeuvreren op kleine parkeerplaatsen veel gemakkelijker, een zeer belangrijke factor in een stadsgerichte crossover.
Qua ophanging gebruiken de voorwielaangedreven varianten van de Yaris Cross een MacPherson veerpoot opstelling aan de voorkant en een torsie-as aan de achterkant. De AWD-versies hebben een meer geavanceerde multilink achterwielophanging. De AWD-modellen rijden en sturen ook beter dankzij hun verschillende achterwielophanging ontwerp, wat vooral merkbaar is op ruwere wegen.
De ophanging slaat een mooie balans tussen comfort en controle. Het is ontworpen om de meeste wegoneffenheden goed op te vangen en is comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Het is echter stevig genoeg om een goede carrosseriecontrole te bieden en overmatig overhellen in bochten te voorkomen.
De verhoogde rijhoogte vergeleken met de standaard Yaris hatchback (30mm hoger) zorgt voor beter zicht en een meer commanderende rijpositie, wat veel SUV-kopers waarderen. Het zorgt ook voor iets meer veerweg, zodat het de hobbels en kuilen wat beter absorbeert.
De besturing en ophanging van de Yaris Cross zijn goed afgestemd op het beoogde doel. Het is meer gericht op comfort en gebruiksgemak dan op sportief rijgedrag, maar dat is wat de meeste mensen in deze klasse toch verwachten. Het is niet zo aantrekkelijk voor de fanatieke “rijders”, maar het is een leuke en stressvrije rijervaring voor dagelijks gebruik.
Welke Banden Gebruikt Het?
De Yaris Cross biedt een reeks bandenopties voor zijn verschillende uitvoeringen, die inspelen op verschillende prestatie-eisen en esthetische voorkeuren. De basis Active en Business uitvoeringen komen met 16-inch lichtmetalen velgen voorzien van 205/65R16 banden. Deze bieden een goede balans tussen comfort, brandstofefficiรซntie en vermindering van weggeluid, waardoor ze zeer geschikt zijn voor dagelijks gebruik in de stad.
Hogerop in het assortiment hebben de First Edition en Business Plus uitvoeringen 17-inch gepolijste lichtmetalen velgen met 215/55R17 banden. Deze lichte toename in wielgrootte en afname in bandprofiel biedt een dynamischer uitstraling terwijl nog steeds een goede balans tussen comfort en prestaties wordt behouden. De grotere wielafmeting draagt ook bij aan verbeterde rijeigenschappen, met betere grip en responsiviteit, vooral in bochten.
De topuitvoeringen Executive, GR SPORT en Launch Edition zijn uitgerust met 18-inch lichtmetalen velgen en 215/50R18 banden. Deze grotere wielen met lager profiel banden verbeteren niet alleen het sportieve uiterlijk van het voertuig, maar zorgen ook voor verbeterde handling en stuurprecisie.
Een opmerkelijk kenmerk is het relatief hoge profiel van de banden, zelfs bij de grotere wielopties. Dit extra rubber helpt bij het absorberen van wegoneffenheden, wat bijdraagt aan het comfortabele rijgedrag. Het biedt ook wat extra bescherming voor de wielen bij het navigeren van stedelijke obstakels zoals stoepranden of kuilen.
De banden bieden een goede balans tussen prestaties op de weg en lichte offroad-mogelijkheden. Hoewel niet ontworpen voor serieus offroad-rijden, bieden ze voldoende tractie voor grindwegen of sneeuwcondities, wat de veelzijdigheid van de Yaris Cross vergroot.
Bandengeluid is over het algemeen goed onder controle, hoewel we toegenomen weggeluid merkten bij hogere snelheden, vooral op ruwere oppervlakken. Dit zou deels kunnen worden toegeschreven aan het ontwerp van de banden met lage rolweerstand.
Interieur Uiterlijk
Het interieur van de Yaris Cross is een mix van functioneel en modern design. De meningen verschillen, waarbij sommigen zeggen dat ze het uiterlijk geweldig vinden, terwijl anderen minder enthousiast zijn. Het dashboard is bestuurdersgericht, met de meeste bedieningselementen binnen handbereik. Het zet Toyota’s thema voort van hoekige lijnen gecombineerd met vloeiende contouren.
Een belangrijke verandering voor 2025 is het infotainmentsysteem. In hogere uitvoeringen is er een 10,5-inch touchscreen, wat een aanzienlijke upgrade is ten opzichte van het oude 8-inch scherm. Het is hoog op het dashboard geplaatst voor gemakkelijke zichtbaarheid, hoewel sommige recensenten opmerkten dat het iets naar beneden kantelt richting de passagierszijde in plaats van naar de bestuurder gericht te zijn.
Het instrumentenpaneel heeft ook een update gekregen. Topuitvoeringen komen met een 12,3-inch digitaal display dat volledig aanpasbaar is. Het toont diverse informatie, waaronder hybride systeemgegevens en rijhulpsystemen. Lagere uitvoeringen komen met een kleiner 7-inch scherm naast analoge meters.
De materiaalkwaliteit is over het algemeen goed, hoewel niet baanbrekend voor deze klasse. Het bovenste dashboard heeft zachte materialen met een goudkleurige accentlijn die er doorheen loopt. Harder plastic is aanwezig in de lagere delen en op de deuren, vooral achterin.
De stoelen verschillen per uitrustingsniveau; hogere uitvoeringen bieden een combinatie van leer en stof. De GR Sport-uitvoering voegt sportstoelen toe met microvezel bekleding en rode accenten. Hoewel ze er geweldig uitzien, vonden sommigen ze wat stevig.
De middenconsole is goed georganiseerd, met een verhoogde versnellingspook en duidelijk gemarkeerde knoppen voor rijmodi. Er is ook een draadloze oplaadpad, hoewel deze geen koeling heeft, wat een nadeel zou kunnen zijn tijdens lange ritten.
Er is een behoorlijke hoeveelheid opbergruimte met een groot handschoenenkastje, deurhouders voor waterflessen en verschillende vakjes voor kleinere items. De bekerhouders zijn adequaat maar niet verstelbaar. Het enige nadeel is de pianozwarte afwerking: het ziet er stijlvol uit maar is gevoelig voor krassen en vingerafdrukken.
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel is goed dankzij de verhoogde zitpositie en grote ramen. De A-stijlen zijn relatief dun, wat dode hoeken vermindert. Over het algemeen is het interieur van de Yaris Cross misschien niet het meest luxueuze, maar het is functioneel en comfortabel, heeft nieuwe technologie en beschikt over Toyota’s betrouwbare bouwkwaliteit.
Exterieur Uiterlijk
De Yaris Cross slaat een balans tussen de kleine Yaris hatchback en de robuuste SUV-achtige crossover die crossover-liefhebbers aanspreekt. Het heeft een scherpe, onderscheidende look die Toyota’s nieuwste designtaal belichaamt.
De Yaris Cross is een imposante verschijning met de voorkant, geaccentueerd door die grote grille en hoekige koplampen. Volledig LED-koplampen zijn standaard op alle uitvoeringen, ze verlichten niet alleen de weg goed maar geven de auto ook een luxe uitstraling. De dagrijverlichting heeft zo’n kenmerkende signatuur, het maakt de Yaris Cross veel herkenbaarder. De hogere uitvoeringen hebben een honingraatgrille die een geweldige atletische touch toevoegt.
Zijaanzicht? Je ziet dat de Yaris Cross ongeveer 30mm hoger staat dan de standaard Yaris, wat hem die verhoogde crossover-houding geeft. Het heeft ook zeer uitgesproken wielkasten bedekt met zwart plastic om er nog robuuster uit te zien. Het heeft een aflopende daklijn aan de achterkant, wat een gevoel van beweging geeft maar niet ten koste gaat van de binnenruimte.
Een uniek designkenmerk is de karakterlijn die vanaf het voorscherm loopt, langs de deuren naar beneden duikt en naar achteren opstijgt, waardoor de auto er dynamisch uitziet, zelfs als deze stilstaat. Twee-kleurige opties met een zwart dak voegen een aantrekkelijk contrast toe.
Aan de achterkant lopen de achterlichten over de hele breedte van de auto, wat een mooi accent van een modern en uniform uiterlijk toevoegt. Het heeft een nep-skidplate op de achterbumper, wat het hele SUV-gevoel compleet maakt. En het heeft ook een lage laaddrempel van de achterklep, waardoor het veel gemakkelijker is om spullen in te laden.
Wielopties variรซren van 16 tot 18 inch, waarbij de 18-inch wielen een sportievere, meer premium uitstraling geven, hoewel ze het rijcomfort enigszins kunnen beรฏnvloeden. Toyota introduceert nieuwe kleuren voor 2025, zoals Urban Khaki, wat bijdraagt aan de robuuste uitstraling. Hogere uitvoeringen bieden ook een panoramisch glazen dak voor een luxueuze touch.
Dan is er nog het GR Sport-model, dat een agressievere voorbumper en unieke wielontwerpen heeft, wat aantrekkelijk is voor degenen die op zoek zijn naar een sportievere uitstraling. Over het geheel genomen heeft de Yaris Cross een opvallend exterieur design dat Toyota’s designtaal goed vangt in een kleine crossover, wat hem een hoogwaardige uitstraling geeft die groter aanvoelt dan zijn afmetingen.
Comfort En Gemak
De Yaris Cross zit vol met comfort- en gemaksfuncties die hem een uitstekende keuze maken voor stadsrijden. Hij staat hoog van de grond zoals alle crossovers, dus je hebt goed zicht en het is gemakkelijk om in en uit te stappen.
Het zitcomfort is over het algemeen zeer goed. Bijna alle uitrustingsniveaus bieden elektrisch verstelbare stoelen met lendensteun – een must voor lange ritten. De GR Sport-uitvoering geeft je ook sportstoelen met meer zijdelingse steun. Ze zijn geweldig voor een sportief gevoel, maar kunnen te stevig zijn voor een lange rit.
De klimaatregeling is eenvoudig en efficiรซnt. Hogere modellen hebben automatische dual-zone airconditioning, en het is gemakkelijk te bedienen met echte knoppen en draaiknoppen. Verwarmde stoelen en sommige hebben zelfs een verwarmd stuurwiel, lekker warm op die koude ochtenden.
Een handige functie is het Smart Entry-systeem waarmee je de auto kunt ontgrendelen en starten zonder ooit de sleutel in het contact te hoeven steken. Ze hebben ook een elektrische achterklep met een kicksensor, wat het veel gemakkelijker maakt om de auto te laden.
Het infotainmentsysteem heeft een grote upgrade gehad. Het grotere 10,5-inch scherm op hogere uitvoeringen ondersteunt draadloze Apple CarPlay en Android Auto, zodat je je telefoon zonder kabels kunt verbinden. Het JBL premium geluidssysteem is zeer prettig voor audiofielen, maar zelfs het reguliere zesspeakersysteem klinkt goed.
Het biedt veel opbergruimte met een grote middenconsole en enorme deurvakken, evenals een aantal kleine vakjes voor kleinere dingen. De draadloze oplaadpad is prettig, maar heeft geen koeling, dus dat kan een probleem zijn op lange ritten.
De 40:20:40 split biedt extra veelzijdigheid. Het rijcomfort is indrukwekkend, met goede verwerking van hobbels en wegoneffenheden, vooral op modellen met kleinere wielen.
2025 heeft wel beter geluid, dankzij extra geluidsisolatie en dikker glas. Sommige recensenten hebben echter opgemerkt dat wind- en weggeluid iets meer merkbaar kan zijn bij snelwegsnelheden, vooral met grotere wielen.
Zicht is zeer goed dankzij de hoge zitpositie en smalle A-stijlen. Parkeren is gemakkelijker met de standaard achteruitrijcamera, en hogere uitvoeringen bieden een 360-graden camerasysteem. De adaptieve cruisecontrol is prettig voor lange ritten, en de rijstrookassistent is goed, maar kan wat opdringerig zijn.
Het enige licht negatieve aspect is dat er geen ventilatieopeningen achterin zijn, dus dat kan wat oncomfortabel zijn op een warme dag. Al met al is de Yaris Cross een comfortabel en handig voertuig voor zijn formaat en kosten. Ook heeft het een beter head-up display op hogere modellen, een nieuw vierwielaandrijvingssysteem voor betere grip, en meer connected services via de MyToyota-app, zoals afstandsbediening van het voertuig en over-the-air updates.
Veiligheid En Beveiliging
De Yaris Cross komt met een indrukwekkende reeks veiligheidsfuncties, wat Toyota’s toewijding aan het produceren van veilige voertuigen weerspiegelt. De auto profiteert van Toyota Safety Sense, een pakket geavanceerde rijhulpsystemen dat standaard is op alle uitvoeringen.
Een van de belangrijkste veiligheidsfuncties is het Pre-Collision System met voetganger- en fietsersdetectie. Dit systeem gebruikt een camera en radar om potentiรซle botsingen te detecteren en kan automatisch remmen als de bestuurder niet op tijd reageert. Het is effectief in een breed scala aan lichtomstandigheden, inclusief situaties met weinig licht.
De andere coole functie is LDA met Steering Assist (Lane Departure Alert). Dit kan de auto ook in het midden van zijn rijstrook houden en kan het stuur aantippen als het uit het midden raakt. Sommige bestuurders vinden dat misschien wat te gevoelig, maar het kan worden aangepast of uitgezet als je dat wilt.
De Yaris Cross heeft ook Adaptive Cruise Control, die een veilige afstand bewaart tot de auto ervoor, zelfs in stop-and-go verkeer. Dit kan lange ritten veel minder vermoeiend maken.
Road Sign Assist is er om snelheidsborden te herkennen en weer te geven op het dashboard, wat super handig is wanneer je in onbekende gebieden bent. Auto High Beam bijvoorbeeld verandert automatisch van groot- naar dimlicht om het beste zicht voor jou te bieden, maar andere bestuurders niet te verblinden.
Qua passieve veiligheid is de Yaris Cross gebouwd op Toyota’s TNGA-B platform, dat is ontworpen om botsingsenergie te absorberen. Het heeft zij-airbags, en zelfs een centrale airbag om te voorkomen dat de inzittenden tegen elkaar aan botsen.
Meer hoogwaardige modellen krijgen ook extra veiligheidssnufjes zoals Blind Spot Monitoring en Rear Cross Traffic Alert, die helpen bij het vermijden van die “onbekende” gevaren. Zelfs het 360-graden camerasysteem en de beschikbare parkeersensoren maken het manoeuvreren gemakkelijker.
De veiligheid van kinderen is goed geregeld met ISOFIX-bevestigingspunten en kindersloten op de achterdeuren. Ook komt elk model met een startonderbreker en een alarmsysteem zodat het nog veiliger is. Zelfs de deuren vergrendelen automatisch met het Smart Entry-systeem op de hogere modellen wanneer je wegloopt.
Hoewel we de nieuwste veiligheidsbeoordelingen nog niet hebben, behaalde het vorige model een 5-sterren beoordeling van Euro NCAP, dus de 2025-versie zal waarschijnlijk net zo goed presteren. De Yaris Cross heeft ook een eCall-systeem dat automatisch contact opneemt met hulpdiensten als je in een ernstig ongeval betrokken raakt, wat een attente toevoeging is.
Het biedt een uitgebreid veiligheidssysteem, wat behoorlijk goed is voor zijn klasse. Sommige systemen zijn wel wat lastig om aan te wennen, maar ze vormen een extra veiligheidslaag die het zeker waard is.
Hoe Rijdt Het?
De rijervaring van de Toyota Yaris Cross wordt gekenmerkt door zijn gebruiksgemak, comfort en efficiรซntie, vooral in stedelijke omgevingen. De compacte afmetingen en verhoogde rijpositie maken hem zeer geschikt voor het navigeren door stadsstraten en krappe parkeerplaatsen.
Een van de meest opvallende aspecten van het rijden met de Yaris Cross is de soepelheid van zijn hybride aandrijflijn. In stadsverkeer rijdt de auto vaak in elektrische modus, wat zorgt voor een bijna geruisloze voortgang bij lage snelheden. De overgang tussen elektrische en benzinekracht verloopt naadloos, wat bijdraagt aan een verfijnde rijervaring.
De besturing is licht en gemakkelijk te hanteren, vooral bij lage snelheden, wat parkeren en manoeuvreren in krappe ruimtes tot een fluitje van een cent maakt. Hoewel sommige bestuurders de besturing misschien wat gevoel en feedback vinden missen, past het goed bij de primaire stedelijke focus van de auto. De krappe draaicirkel van 10,6 meter is vooral voordelig in stadsverkeer.
Het zicht is over het algemeen goed, dankzij de verhoogde zitpositie en grote ramen. De A-stijlen zijn relatief dun, wat dode hoeken in de voorhoeken minimaliseert. Het beschikbare 360-graden camerasysteem op hogere uitvoeringen verbetert het zicht verder bij het parkeren of manoeuvreren in krappe ruimtes.
Rijcomfort is een sterk punt voor de Yaris Cross. De ophanging doet goed werk bij het absorberen van hobbels en oneffenheden in de weg, wat een comfortabele rit biedt, zelfs op ruwere stedelijke oppervlakken. Modellen met kleinere wielmaten bieden meestal het beste rijcomfort.
Op de snelweg voelt de Yaris Cross stabiel en veilig aan. De adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistentiesystemen werken goed, wat vermoeidheid van de bestuurder vermindert op langere ritten. Sommige recensenten merkten echter toegenomen wind- en weggeluid op bij hogere snelheden, vooral bij modellen met grotere wielen.
De Yaris Cross Hybride biedt respectabele acceleratieprestaties voor zijn klasse, met 0-100 km/u tijden die variรซren tussen zijn twee aandrijflijnopties. De Hybride 115-variant, die 85 kW (116 pk) produceert, bereikt de 0-100 km/u sprint in 11,2 seconden. Dit biedt adequate prestaties voor stadsritten en invoegen op de snelweg. Het krachtigere Hybride 130-systeem, dat 96 kW (130 pk) genereert, verbetert dit met een 0-100 km/u tijd van 10,7 seconden. Hoewel niet razendnsnel, biedt deze halve seconde verbetering merkbaar snellere acceleratie, wat de rijervaring verbetert, vooral in situaties die meer directe krachtlevering vereisen. Het directe koppel van de elektromotor zorgt ervoor dat de auto responsiever aanvoelt in stedelijke rijsituaties dan de cijfers suggereren.
De auto biedt verschillende rijmodi voor verschillende omstandigheden. Normal-modus biedt een goede balans voor dagelijks rijden, terwijl Eco-modus efficiรซntie prioriteert. Power-modus verscherpt de gasrespons voor een meer betrokken rijervaring, hoewel dit wel resulteert in een hoger brandstofverbruik.
De Yaris Cross stuurt goed voor een kleine crossover, met goed gecontroleerde carrosseriehelling in bochten. Het is zeker geen sportwagen, maar voelt beheerst en stabiel in de meeste rijsituaties. De vierwielaandrijving-versies bieden verbeterde tractie in gladde omstandigheden, hoewel het verschil bij normaal rijden minimaal is.
De remprestaties zijn goed, met het regeneratieve remsysteem goed geรฏntegreerd. De overgang tussen regeneratief en frictieremmen is soepel en voorspelbaar. De ‘B’-modus op de versnellingspook verhoogt het regeneratief remmen, wat handig kan zijn in heuvelachtige gebieden of stop-start verkeer.
Brandstofefficiรซntie is een uitblinker in de rijervaring. In stadsverkeer, waar het hybride systeem vaak in elektrische modus kan werken, kan het brandstofverbruik uitzonderlijk goed zijn. Sommige testers hebben gerapporteerd meer dan 30 km/l te halen in stadsverkeer.
Een klein kritiekpunt is dat bij sterke acceleratie de motor behoorlijk vocaal kan worden door de aard van de CVT-transmissie. Echter, onder normale rijomstandigheden is het motorgeluid goed onderdrukt.
Over het algemeen biedt de Yaris Cross een competente en comfortabele rijervaring die de meeste kopers in dit segment tevreden zou moeten stellen. Hoewel het rijliefhebbers misschien niet zal opwinden, maken zijn gebruiksgemak, efficiรซntie en comfort hem zeer geschikt voor zijn doelmarkt.
Kofferbakruimte En Bruikbaarheid
De kofferbak van de Yaris Cross is enorm (voor een compacte crossover). Je hebt 397 liter ruimte (in de voorwielaandrijving-versies), en voldoende ruimte voor je dagelijks gebruik en weekendavonturen. Dit groeit naar 460 liter wanneer gemeten tot het dak, wat meer ruimte biedt voor die weekendtripjes. Dit daalt echter naar 320 liter als je kiest voor het vierwielaandrijving-model vanwege de extra aandrijflijnonderdelen.
De achterstoelen bieden een 60:40 split in de basisuitvoeringen (Active, Business, Business Plus en First Edition), zodat je passagiers voorin en bagage achterin kunt hebben, of passagiers achterin en bagage voorin, of bagage voor- en achterin en passagiers in het midden. Het is goed voor het vervoeren van langere objecten zoals ski’s, en toch is er nog steeds voldoende ruimte voor passagiers. De hogere uitvoeringen bieden een 40:20:40 split achterbank configuratie, wat nog meer veelzijdigheid biedt.
De bagageruimtevloer is verstelbaar met twee hoogtes. In de verhoogde positie creรซert het een vlakke laadruimte wanneer de stoelen zijn neergeklapt zodat het gemakkelijk is om grote objecten naar binnen te schuiven. Lager omdat het meer verticale ruimte biedt voor hoge dingen. En er is extra opbergruimte onder de bagageruimtevloer voor kleine dingen of de hoedenplank.
Het heeft een grote opening met een lage laaddrempel zodat laden en lossen zeer gemakkelijk te doen is. Zelfs hogere uitvoeringen hebben een elektrische achterklep, sommige zelfs met handsfree openingsfunctie, wat prettig is als je handen vol zijn.
Het heeft zeer nuttige dingen binnenin zoals haken voor boodschappentassen, een 12V-aansluiting en zijvakken. De bagageruimteverlichting is niet eens LED (op sommige modellen), maar het werkt. De bagageruimte biedt ongeveer 1.097 liter ruimte met de stoelen neergeklapt, dus het is echt veelzijdig.
Hoewel de hoedenplank de hoogte van wat je vervoert kan beperken, is deze gemakkelijk te verwijderen. Met een trekvermogen van 750kg zou de kleine Yaris Cross een kleine aanhanger of een lichte caravan kunnen trekken.
Comfort Achterbank
De achterstoelen in de Yaris Cross zijn verrassend veelzijdig, maar het blijft een kleine auto, dus dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn. Niet slecht voor zijn klasse, maar grotere volwassenen kunnen wat krap zitten voor lange ritten. Er is veel hoofdruimte, met de hoge daklijn, maar als de voorstoelen zo ver mogelijk naar achteren zijn geschoven, dan is de beenruimte wat krap.
De achterstoelen zijn 40:20:40 gedeeld, dat is goed voor het combineren van passagiers- en bagageruimte. Het middendeel klapt naar beneden om langere dingen door te kunnen laden terwijl er nog steeds twee passagiers kunnen zitten, en de stoelen leunen een beetje achterover voor extra comfort. Maar de zitkussens bieden niet voldoende dijsteun voor volwassenen.
De deuren openen heel wijd en de auto staat wat hoger van de grond, dus het is niet moeilijk om in en uit de achterbank te stappen zonder te ver naar beneden te moeten buigen. De achterkant is echt eenvoudig behalve dat het deze kleine vakken in de deuren heeft voor waterflessen en deze vakken achter de stoelen, perfect formaat voor boeken of tablets. Het heeft twee bekerhouders in de middenarmsteun wat handig is op lange ritten.
Het kinderzitje is zeer gemakkelijk te installeren met de ISOFIX-bevestigingspunten, maar de beenruimte achterin is wat klein, dus de voorstoelen moeten een beetje naar voren worden geschoven. Het zicht is behoorlijk goed, en met de grote ramen (en het panoramadak op de topuitvoeringen) is het een zeer open auto.
Het enige minpunt is dat het geen USB-poorten achterin heeft, dus voor de meer “technologisch georiรซnteerde” achterbank bestuurders zou dat een tekortkoming kunnen zijn. Het is veel te laag in het midden om er de hele tijd te zitten, het zou gebruikt moeten worden als een part-time zitplaats. Al met al zijn de achterstoelen helemaal niet slecht; ze zijn comfortabel genoeg, maar niet te comfortabel, precies goed voor een stel of klein gezin.