MotorandAutoMotorandAuto
  • Home
  • Autonieuws
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Plug-in Hybride
    • Mild Hybride
  • Web Stories
Search
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
Reading: 2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Specificaties en Review
Share
Notification Show More
Font ResizerAa
MotorandAutoMotorandAuto
Font ResizerAa
  • Autonieuws
  • Web Stories
Search
  • Autonieuws
  • Opgeslagen Artikelen
  • Web Stories
  • Over Ons
  • Home Cars
  • Populaire Automerken
    • BMW
    • BYD
    • Hyundai
    • Kia
    • Peugeot
    • Renault
    • ล koda
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Audi
    • DACIA
    • Citroรซn
    • Opel
    • Nissan
    • Polestar
    • Honda
    • MG
    • Ford
  • Autotypes
    • SUV
    • Sedan
    • Hatchback
    • Station Wagon
    • Compacte Crossover
  • Hybride en Elektrische Auto’s
    • Elektrisch
    • Hybride
    • Mild Hybride
    • Plug-in Hybride
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
ยฉ 2024 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.
MotorandAuto > SUV > Compacte Crossover SUV > 2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Specificaties en Review
ElektrischCompacte Crossover SUVSUV

2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Specificaties en Review

Motor&Auto Team
Last updated: 21/05/2025 1:54 pm
Motor&Auto Team
Share
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch two-tone blanc nacrรฉ - noir รฉtoilรฉ Kleur
two-tone blanc nacrรฉ - noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch noir รฉtoilรฉ Kleur
noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Interieur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Interieur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Dashboardindeling
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Dashboardindeling
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Kofferbakruimte
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Kofferbakruimte
List of Images 1/10
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch two-tone blanc nacrรฉ - noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Interieur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Dashboardindeling
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Kofferbakruimte
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch two-tone blanc nacrรฉ – noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch two-tone blanc nacrรฉ - noir รฉtoilรฉ Kleur
two-tone blanc nacrรฉ - noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch noir รฉtoilรฉ Kleur
noir รฉtoilรฉ Kleur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Interieur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Interieur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Interieur
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Dashboardindeling
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Dashboardindeling
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Dashboardindeling
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Kofferbakruimte
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Kofferbakruimte
2025 Renault Scenic E-Tech Elektrisch Kofferbakruimte
SHARE
4.2 Erg Goed
2025 Renault Scenic E-Tech
Contents
2025 Renault Scenic E-Tech SpecificatiesPrijsstructuur van 2025 Renault ScenicIs Het De Moeite Waard Om De Renault Scenic E-Tech Te Kopen?Motor, Prestaties En TransmissieHoe Goed Zijn De Remmen?Besturing En OphangingWelke Banden Gebruikt Het?Interieur UiterlijkExterieur UiterlijkComfort En GemakVeiligheid En BeveiligingHoe Rijdt Het?Kofferbakruimte En BruikbaarheidComfort Achterbank

2025 Renault Scenic E-Tech Specificaties

  • KEY SPECS
  • AANDRIJFLIJNENS
  • AFMETINGEN
  • UITVOERINGEN
  • ACCESSORIES
  • PAKKETTEN
  • KLEUREN

MOTOR EN TRANSMISSIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie170 pk E-TECH220 pk E-TECH
Motor typeElektrisch (synchroonmotor)Elektrisch (synchroonmotor)
Batterij60 kWh Lithium-ion87 kWh Lithium-ion
VersnellingsbakReductietransmissieReductietransmissie
AandrijftypeVoorwielaandrijving (FWD)Voorwielaandrijving (FWD)
TransmissieAutomatischAutomatisch
Maximale kracht125 kW (170 pk)160 kW (220 pk)
Maximale koppel280 Nm300 Nm
Motor- en transmissiespecificaties voor de Renault Scenic

BRANDSTOF EN PRESTATIE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie170 pk E-TECH220 pk E-TECH
Brandstoftype:ElektrischElektrisch
Voldoen aan emissienorm:Zero Emissions Vehicle (ZEV)Zero Emissions Vehicle (ZEV)
Top snelheid:150 km/h170 km/h
Brandstof- en prestatie specificaties voor de Renault Scenic

BATTERIJ EN LADEN BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie170 pk E-TECH (Comfort Range)220 pk E-TECH (Long Range)
Accu typeLithium-ionLithium-ion
Accucapaciteit (nominaal)60 kWh87 kWh
CO2-uitstoot (gecombineerd WLTP)0 g/km0 g/km
Energieverbruik (gecombineerd WLTP)15.8 kWh/100km15.5 kWh/100km
Elektrische actieradius (WLTP)430 km625 km
Maximale DC-laadvermogen130 kW150 kW
Maximale AC-laadvermogen22 kW22 kW
Onboard lader3-fase AC lader3-fase AC lader
Opladen [0% tot 100%] 7.4 kW (1 fase 32A)9u1513u
Opladen [0% tot 100%] 11 kW (3 fase 16A)6u309u
Opladen [0% tot 100%] 22 kW (3 fase 32A)3u155u
DC snelladen (15% tot 80%)32 minuten (130 kW)37 minuten (150 kW)
Locatie laadpoortNiet gespecificeerdNiet gespecificeerd
Accu garantie8 jaar of 160.000 km8 jaar of 160.000 km
Accu- en oplaadspecificaties van Renault Scenic

ZITPLAATSEN EN BAGAGERUIMTE BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

SpecificatieEvolutionTechnoEsprit AlpineIconic
Aantal zitplaatsen5555
Volume bagageruimte545-1670 liter545-1670 liter545-1670 liter545-1670 liter
Verhouding achterbank40/20/4040/20/4040/20/4040/20/40
Verstelling voorstoelenHandmatigHandmatig6-voudig handmatig6-voudig elektrisch (bestuurder)
Hoogte verstelbare stoelenBestuurdersstoelBestuurdersstoelBestuurdersstoelBestuurdersstoel
VoorstoelenverwarmingOptioneelOptioneelStandaardStandaard
Ontspanningsfunctie voor voorstoelen–––Massagefunctie (bestuurder)
Ondersteuning lendensteun bestuurdersstoelOptioneelOptioneelElektrischElektrisch
BekledingGerecycled materiaal in zwart/grijsGerecycled materiaal/TEP in grijs met gele stikselsGerecycled materiaal/TEP ‘Chamonix’ in grijs met blauwe stikselsGerecycled materiaal/TEP ‘iconic’ in grijs met reliรซf
Verwarmd stuurwielOptioneelOptioneelStandaardStandaard
Ambiantverlichting–StandaardStandaardStandaard
Glazen schuif-/kanteldakNiet beschikbaarOptioneel Solarbay elektrochromatisch panoramadakOptioneel Solarbay elektrochromatisch panoramadakOptioneel Solarbay elektrochromatisch panoramadak
Zit- en bagageruimte specificaties voor de Renault Scenic

TREKKING EN GEWICHT BELANGRIJKSTE SPECIFICATIES

Specificatie170 hp E-TECH (Comfort Range)220 hp E-TECH (Long Range)
Leeggewicht (kg)1822 (Evolution/Techno)1917 (Techno/Esprit Alpine/Iconic)
Gewicht voertuig (kg)23402441
Max. trekgewicht, ongeremd (kg)750750
Max. trekgewicht, geremd (kg)11001100
Max. trekhaaklast (kg)7575
Trekcapaciteit en gewichtspecificaties voor de Renault Scenic
KenmerkEV60 170 pk Comfort RangeEV87 220 pk Long Range
Vanaf prijs (Nederland)โ‚ฌ42.470โ‚ฌ47.970
BrandstoftypeElektrischElektrisch
Beschikbare uitrustingsniveausEvolution, TechnoTechno, Esprit Alpine, Iconic
AandrijftypeFWDFWD
TransmissieReductietransmissie (automatisch)Reductietransmissie (automatisch)
Elektrisch energieverbruik (gecombineerd)15,8 kWh/100 km15,5 kWh/100 km
CO2-uitstoot0 g/km0 g/km
Elektrische actieradius (gecombineerd WLTP)430 km625 km
Batterijcapaciteit (bruto)60 kWh87 kWh
Maximale kracht125 kW (170 pk)160 kW (220 pk)
Acceleratie 0-100 km/h8,6 seconden7,9 seconden
Maximale koppel280 Nm300 Nm
Top snelheid150 km/h170 km/h
Vergelijking van de belangrijkste specificaties en kenmerken van de beschikbare aandrijflijnen van de Renault Scenic, samen met de prijzen
Exterieur afmetingen
Hoogte1571 mm
Breedte (zonder zijspiegels)1864 mm
Breedte (met zijspiegels)2085 mm
Lengte4470 mm
Wielbasis2785 mm
Vrije hoogte145 mm
Exterieur afmetingen voor de Renault Scenic
AspectEvolutionTechnoEsprit AlpineIconic
Startprijsโ‚ฌ42.470โ‚ฌ44.970 (170 pk) / โ‚ฌ47.970 (220 pk)โ‚ฌ49.770โ‚ฌ51.670
Aandrijflijn
Motor170 pk E-Tech170 pk of 220 pk E-Tech220 pk E-Tech220 pk E-Tech
Accu60 kWh60 kWh of 87 kWh87 kWh87 kWh
Bereik (WLTP)430 km430 km of 625 km625 km625 km
Exterieur
Wielen19″ ‘Streamline’ lichtmetaal19″ ‘Streamline’ lichtmetaal20″ ‘Speedway’ lichtmetaal20″ ‘Oracle’ lichtmetaal
KoplampenVolledig LEDAdaptieve Vision LEDAdaptieve Vision LEDAdaptieve Vision LED
DakrailsSatijn aluminiumSatijn aluminiumZwartSatijn aluminium
Glazen dakNiet beschikbaarOptioneel Solarbay elektrochroomOptioneel Solarbay elektrochroomOptioneel Solarbay elektrochroom
ZijstripChrome satijnChrome satijnDonker satijn grijsHyper satijn metaal
Voor-/achterbumperstripZwartChrome satijnDonker satijn grijsHyper satijn grijs
Interieur
BekledingGerecycled textiel (zwart/grijs)Gerecycled textiel/TEP (grijs, gele stiksels)Gerecycled textiel/TEP ‘Chamonix’ (grijs, blauwe stiksels)Gerecycled textiel/TEP ‘iconic’ (grijs met reliรซf)
DashboardGerecycled textiel, matte chrome afwerkingGerecycled textiel, matte chrome afwerking met sfeerverlichtingTEP leder, blauwe stiksels, blauwe afwerkingTEP leder, gouden stiksels
StuurwielSynthetisch duurzaam lederSynthetisch duurzaam leder, ‘chrome satijn’ afwerkingSynthetisch duurzaam leder, ‘chrome satijn’ afwerking, blauwe stikselsSynthetisch duurzaam leder, ‘chrome satijn’ afwerking
MiddenconsoleLaag, open opbergruimteHoog, met armsteun, gesloten opbergruimteHoog, met armsteun, gesloten opbergruimteHoog, met armsteun, gesloten opbergruimte
Achterbank40/20/40 gedeeld40/20/40 gedeeld40/20/40 gedeeld40/20/40 gedeeld
Comfort & Gemak
KlimaatregelingElektronisch, dual-zoneElektronisch, dual-zoneElektronisch, dual-zoneElektronisch, dual-zone
StoelverstellingHandmatigHandmatig6-voudig handmatig, elektrische lendensteun6-voudig elektrisch (bestuurder), massagefunctie
Verwarmde stoelen/stuurOptioneelOptioneelStandaardStandaard
SfeerverlichtingNiet vermeldStandaardStandaardStandaard
Handenvrije kaartStandaardStandaardStandaardStandaard
Elektrische achterklepNiet vermeldStandaardStandaardStandaard
Infotainment
Hoofddisplay9″ OpenR Link12″ OpenR Link12″ OpenR Link12″ OpenR Link
Instrumentencluster12,3″ TFT kleurenscherm12,3″ TFT kleurenscherm12,3″ TFT kleurenscherm12,3″ TFT kleurenscherm
NavigatieOptioneelStandaard met Google-integratieStandaard met Google-integratieStandaard met Google-integratie
AudiosysteemAuditorium (6 luidsprekers)Auditorium (6 luidsprekers)Optioneel Harman Kardon premiumStandaard Harman Kardon premium
Smartphone-integratieDraadloze Apple CarPlay/Android AutoDraadloze Apple CarPlay/Android AutoDraadloze Apple CarPlay/Android AutoDraadloze Apple CarPlay/Android Auto
Draadloze opladerNiet vermeldStandaardStandaardStandaard
Rijden & Onderstel
Regeneratief remmen2 niveaus2 niveaus (170 pk) of 4 niveaus (220 pk)4 niveaus4 niveaus
RijmodiRenault Multi-Sense niet vermeldRenault Multi-Sense standaardRenault Multi-Sense standaardRenault Multi-Sense standaard
OphangingPseudo McPherson voor, multi-link achterPseudo McPherson voor, multi-link achterPseudo McPherson voor, multi-link achterPseudo McPherson voor, multi-link achter
Veiligheid & Rijhulpsystemen
Adaptieve Cruise ControlStandaardStandaardContextuele Adaptieve Cruise ControlContextuele Adaptieve Cruise Control
ParkeerhulpAchtersensoren, achteruitrijcameraVoor- & achtersensoren, flankbeschermingVoor- & achtersensoren, flankbeschermingVoor- & achtersensoren, flankbescherming, optionele 360ยฐ-camera
Geavanceerde veiligheidsfunctiesBasis ADAS-pakketBasis ADAS-pakketUitgebreid ADAS-pakket (optioneel)Uitgebreid ADAS-pakket
RijstrookassistentStandaardStandaardStandaardStandaard
VerkeersbordherkenningStandaardStandaardStandaardStandaard
Uitgebreid overzicht van alle functies in de verschillende categorieรซn voor elke modelvarianten van de Renault Scenic
CategorieAccessoireBeschrijvingCompatibiliteit
Exterieur Styling
SpiegelkappenVerkrijgbaar in carbon-effect, goud, lichtgrijs en satijn-metallic grijsAlle uitvoeringen
Lichtmetalen velgen19″ Streamline (standaard op Esprit Alpine, optioneel op Iconic)
20″ Oracle (optioneel op Techno, standaard op Iconic)
20″ Speedway
Varieert per uitvoering
Interieur Styling
DorpellijstenRoestvrijstalen Renault dorpellijsten
Verlichte Renault dorpellijsten
Evolution, Techno
VloermattenRubberen vloermatten
Textiel vloermatten Esprit Alpine
Textiel vloermatten Comfort
Textiel vloermatten Premium
Alle uitvoeringen
Comfort en Interieur Organisatie
Middenconsole organizerModulaire organizer voor middenconsoleAlle uitvoeringen
Voorstoel organizerOrganizer voor achterkant voorstoelAlle uitvoeringen
Multifunctionele armsteunVoor achterbankAlle uitvoeringen
ComfortkussenVoor achterste hoofdsteun (grijs of zwart)Optioneel/Standaard afhankelijk van uitvoering
KleerhangerInclusief hoofdsteunsteunAlle uitvoeringen
HaakVoor multifunctioneel systeemAlle uitvoeringen
Opklapbare tafelVoor multifunctioneel systeem (exclusief steun)Alle uitvoeringen
RokerssetAlle uitvoeringen
Koelbox12V-220V, 24 literAlle uitvoeringen
HandpressoMobiele koffiemachineAlle uitvoeringen
Bagageruimte
Dubbele vloerMet kabelopslagAlle uitvoeringen
Easyflex modulaire kofferbakbeschermingAlle uitvoeringen
KofferbakmatAlle uitvoeringen
Nomadische kofferbakorganizerAlle uitvoeringen
CompartimentendoosVoor kofferbakAlle uitvoeringen
Bescherming
SpatlappenSet van 2Alle uitvoeringen
Transport
Afneembare trekhaak13-poligAlle uitvoeringen
Zwanenhals trekhaak13-poligAlle uitvoeringen
DakdragersAlle uitvoeringen
DakkofferRenault 380 liter
Renault 480 liter
Renault 630 liter
Alle uitvoeringen
SkidragersVoor 4 paar
Voor 6 paar
Polar magnetische skidrager voor maximaal 2 paar
Alle uitvoeringen (Polar drager niet voor Evolution)
FietsdragersVoor dakdragers
Pure Instinct – 2 fietsen op 13-polige trekhaak
Pure Instinct – 3 fietsen op 13-polige trekhaak
Alle uitvoeringen
Multimedia
DashcamNextbase 322GW – 32GB SD-kaart
Nextbase 222GW – 32GB SD-kaart
Alle uitvoeringen
SmartphonehouderMagnetisch, voor ventilatieroosterAlle uitvoeringen
Stroomomvormer12V-220VAlle uitvoeringen
Veiligheid
BrandblusserhouderAlle uitvoeringen
Brandblusser1 kg – EuropaAlle uitvoeringen
Veiligheidskit1 veiligheidsvest, 1 gevarendriehoek, 1 EHBO-kitAlle uitvoeringen
Anti-diefstalapparatenMechanisch anti-diefstalapparaat voor OBD-poort
Mechanisch anti-diefstalapparaat voor stuurwiel
Alle uitvoeringen
WielslotenVoor zwarte M12 lichtmetalen velgen
Voor zwarte M12 lichtmetalen velgen (Thatcham-normen)
Voor lichtmetalen velgen – set van 4 grijze schroeven
Voor grijze lichtmetalen velgen (Thatcham-normen)
Alle uitvoeringen
Kinderveiligheid
KinderzitjesTrifix 2 i-Size groep 1
Dualfix 2 i-Size groep 1
Alle uitvoeringen
StoelbeschermersAlle uitvoeringen
Winteruitrusting
SneeuwkettingenPremium grip – maat 120
Polar steel grip – maat 120
Standaard 9 mm – maat 105
Polar steel sock – maat 122
Alle uitvoeringen (controleer compatibiliteit)
SneeuwsokkenGriptexAlle uitvoeringen (controleer compatibiliteit)
Opladen
OplaadkabelsVerschillende types voor verschillende stopcontacten en vermogensAlle uitvoeringen
KabelhouderStandaard en met handvatAlle uitvoeringen
OplaadhandschoenenMaten S/M en L/XLAlle uitvoeringen
Tabel met beschikbare accessoires voor de Renault Scenic
PakketnaamBeschikbaar voor uitvoering(en)InhoudPrijs (incl. BTW)
Pakket Winter ComfortEvolutionโ€ข Elektrisch verwarmde voorstoelen
โ€ข Elektrisch verwarmd stuurwiel
โ€ข Bestuurdersstoel met elektrisch verstelbare lendensteun
โ‚ฌ800
Pakket NavigatieEvolutionโ€ข OpenR Link multimedia- en navigatiesysteem met 9″ scherm met Google-integratie en spraakbesturing
โ€ข Auditorium geluidsysteem met 6 luidsprekers
โ€ข Google Maps, Google Assistant, Google Play
โ€ข Draadloze smartphone oplader
โ€ข Mogelijkheid voor voorconditioneren voor snelladen
โ‚ฌ800
Pakket Comfort PremiumTechnoโ€ข 6-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie en lendensteun
โ€ข Elektrisch verwarmde voorstoelen
โ€ข Elektrisch verwarmd stuurwiel
โ€ข Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie
โ‚ฌ900
Pakket Premium Sound Harman KardonTechno, Esprit Alpineโ€ข Harman Kardon premium audiosysteem
โ€ข 5 geluidsinstellingen
โ€ข 2 tweeters in het dashboard
โ€ข 2 woofers in de voorportieren
โ€ข 2 tweeters en 2 woofers in de achterportieren
โ€ข Subwoofer in de kofferbak
โ‚ฌ850
Pakket Advanced Driving Assist & Augmented VisionEsprit Alpineโ€ข Slimme achteruitkijkspiegel
โ€ข Volledige parkeerhulp
โ€ข Rondomzicht monitor
โ€ข Veiligheidsuitgang voor inzittenden
โ€ข Actieve rijhulpfunctie
โ€ข Dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie (bij inhalen)
โ€ข Achterwaarts kruisend verkeer waarschuwing met actieve noodrem
โ€ข Intelligente adaptieve cruisecontrol
โ€ข Elektrisch verwarmd stuurwiel
โ€ข Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie
โ‚ฌ1000
Pakket Augmented VisionIconicโ€ข Slimme achteruitkijkspiegel
โ€ข Volledige parkeerhulp
โ€ข Rondomzicht monitor
โ‚ฌ800
Pakket Advanced Driving AssistTechnoโ€ข Veiligheidsuitgang voor inzittenden
โ€ข Actieve rijhulpfunctie
โ€ข Dodehoekwaarschuwing en rijstrookpreventie (bij inhalen)
โ€ข Achterwaarts kruisend verkeer waarschuwing met actieve noodrem
โ€ข Intelligente adaptieve cruisecontrol
โ€ข Elektrisch verwarmd stuurwiel
โ€ข Elektrisch inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie
โ‚ฌ250
Uitgebreid overzicht van de beschikbare pakketten voor de Renault Scenic in verschillende uitvoeringen
Renault Scenic E-Tech blanc nacrรฉ Kleur
blanc nacrรฉ Kleur
Renault Scenic E-Tech bleu nocturne Kleur
bleu nocturne Kleur
Renault Scenic E-Tech gris schiste Kleur
gris schiste Kleur
Renault Scenic E-Tech noir รฉtoilรฉ Kleur
noir รฉtoilรฉ Kleur
Renault Scenic E-Tech rouge flamme Kleur
rouge flamme Kleur
Renault Scenic E-Tech two-tone bleu nocturne - noir etoilรฉ Kleur
two-tone bleu nocturne – noir etoilรฉ Kleur
Renault Scenic E-Tech two-tone gris schiste - noir รฉtoilรฉ Kleur
two-tone gris schiste – noir รฉtoilรฉ Kleur
Renault Scenic E-Tech two-tone noir etoilรฉ - gris schiste Kleur
two-tone noir etoilรฉ – gris schiste Kleur
Renault Scenic E-Tech two-tone rouge flamme - noir รฉtoilรฉ Kleur
two-tone rouge flamme – noir รฉtoilรฉ Kleur
Renault Scenic E-Tech two-tone blanc nacrรฉ - noir รฉtoilรฉ Kleur
two-tone blanc nacrรฉ – noir รฉtoilรฉ Kleur

Prijsstructuur van 2025 Renault Scenic

VersieAandrijflijnBatterijVermogen (kW/pk)Energie LabelCOโ‚‚Netto Prijs โ‚ฌBTW โ‚ฌBPM โ‚ฌFiscale Waarde โ‚ฌConsumenten Prijs โ‚ฌBijtelling Vanaf โ‚ฌ
EvolutionEV60 170 pk comfort range60 kWh125/170A034.214,887.185,120,0041.400,0042.470,00225,15
TechnoEV60 170 pk comfort range60 kWh125/170A036.280,997.619,010,0043.900,0044.970,00242,09
TechnoEV87 220 pk long range87 kWh160/220A038.760,338.139,670,0046.900,0047.970,00262,43
Esprit AlpineEV87 220 pk long range87 kWh160/220A040.247,938.452,070,0048.700,0049.770,00274,63
IconicEV87 220 pk long range87 kWh160/220A041.818,188.781,820,0050.600,0051.670,00287,50
Prijstabel: 2024 Renault Scenic E-Tech

Is Het De Moeite Waard Om De Renault Scenic E-Tech Te Kopen?

De Renault Scenic E-Tech 2025 is een grote stap voor de Scenic-naam, waarbij wordt afgestapt van zijn MPV-erfgoed en het model wordt omgevormd tot een volledig elektrische crossover SUV. Deze nieuwste versie van de Scenic, die de World Car of the Year 2024-prijs heeft gewonnen, is ontworpen om praktisch gebruik, efficiรซntie en eigentijds design te combineren in een pakket dat zowel gezinnen als technologieliefhebbers zal aanspreken.

Renault heeft duidelijk veel moeite gedaan om de overstap naar elektrisch rijden zo soepel mogelijk te maken voor klanten. De Scenic E-Tech kan bogen op indrukwekkende actieradiuscijfers, vooral in de uitvoering met grote actieradius, waardoor het een praktische optie is voor iedereen die zich zorgen maakt over de praktische kant van elektrisch rijden. De Scenic E-Tech is Renaults visie op de gezinsauto van de toekomst, met zijn ruime interieur, hoogwaardige technische functies en milieuvriendelijke benadering.

De Scenic E-Tech is gebaseerd op Renaults speciale CMF-EV-platform, dat een geoptimaliseerde plaatsing van de elektrische aandrijflijn mogelijk maakt. Het resultaat is een vlakke vloer en een gemaximaliseerd interieur, een van de grote voordelen die elektrische auto’s kunnen bieden ten opzichte van de oude auto’s met verbrandingsmotor.

De Scenic E-Tech wordt aangeboden in vier uitrustingsniveaus – Evolution, Techno, Esprit Alpine en Iconic – en past bij verschillende smaken en prijsklassen. Vooral de Esprit Alpine-uitvoering benadrukt sportieve designelementen, met speciale details die zijn ontleend aan Renaults sportafdeling. De Scenic E-Tech is misschien niet de sportiefste elektrische auto op de weg, maar hij is efficiรซnt, praktisch en prettig om in te rijden, wat veel mensen zal aanspreken die op zoek zijn naar een capabele elektrische gezinsauto.

Motor, Prestaties En Transmissie

Voor 2025 wordt de Renault Scenic E-Tech aangeboden met twee aandrijflijnen, beide met een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Zelfs het ‘economy’ model heeft een 60 kWh accupakket en een 170 pk (127 kW) sterke motor, terwijl de versie met grote actieradius een 87 kWh accu en een krachtigere 220 pk (160 kW) motor heeft.

De prestaties van het basismodel zijn respectabel snel, met een 0-100 km/u tijd van 8,6 seconden. De versie met grote actieradius is nog beter, met een sprinttijd van 7,9 seconden. Dit zijn geen Tesla-verpletterende acceleratiecijfers, maar meer dan voldoende voor dagelijks gebruik en zou de meeste kopers van gezinsauto’s tevreden moeten stellen.

De Scenic E-Tech biedt soepele, lineaire acceleratie dankzij de transmissie met รฉรฉn versnelling, zoals typisch is voor elektrische auto’s. Dit resulteert in een verfijndere rijervaring, vooral in stedelijke omgevingen waar het directe koppel van de elektromotor kan worden gewaardeerd.

De Scenic E-Tech heeft een goede actieradius, een van zijn belangrijkste sterke punten. Het model met grote actieradius heeft een WLTP-bereik van maximaal 625 km (388 mijl) en behoort daarmee tot de klasseleiders in de EV SUV-markt in deze categorie. Zelfs met het kleinere accupakket is er nog steeds een gezonde 430 km (267 mijl) actieradius.

De werkelijke actieradius zal variรซren afhankelijk van rijomstandigheden, snelheid en gebruik van klimaatbeheersing. Gebruikersrapporten geven echter aan dat 500 km (310 mijl) bij gemengd gebruik mogelijk is voor de versie met grote actieradius, wat voor de meeste gebruikers de actieradiusangst zou moeten wegnemen.

Hoe Goed Zijn De Remmen?

Het remsysteem van de Scenic E-Tech is een combinatie van conventionele frictieremmen en regeneratief remmen, wat standaardtechnologie is op elektrische auto’s. Het regeneratieve remsysteem helpt bij het terugwinnen van energie tijdens het vertragen, voert deze terug naar de accu en verhoogt de totale actieradius.

Het gevoel in het rempedaal is meestal goed, met een progressieve en voorspelbare respons. We merkten echter een eigenaardigheid op in de manier waarop het rempedaal zich gedroeg, een drempelmoment waarop de remmen plotseling agressiever werden. Deze eigenschap kan wat gewenning vergen voor bestuurders die nieuw zijn met elektrische auto’s.

De Scenic E-Tech heeft instelbare niveaus van regeneratief remmen, die worden bediend met flippers achter het stuurwiel. Dit betekent dat bestuurders de intensiteit van het regeneratief remmen naar wens kunnen aanpassen, variรซrend van een zachte aanraking die traditionele motorremming nabootst, tot een zwaardere instelling die in de meeste omstandigheden rijden met รฉรฉn pedaal mogelijk maakt.

Het is belangrijk op te merken dat de Scenic E-Tech zelfs bij de meest agressieve instelling voor regeneratief remmen niet volledig tot stilstand komt, zoals sommige andere EV’s wel doen. Dit is wellicht een bewuste keuze van Renault om meer van de vertrouwde rijervaring te behouden die mensen gewend zijn van traditionele auto’s.

De remsystemen zijn ook uitgerust met zaken als automatisch noodremmen, een van de vele geavanceerde rijhulpsystemen. Dergelijke extra’s kunnen een geruststelling zijn, vooral voor gezinskopers die zich zorgen maken over veiligheid.

Besturing En Ophanging

Renault Scenic E-Tech Dashboardindeling
Renault Scenic E-Tech Dashboardindeling

Het stuursysteem is elektrisch bekrachtigd en varieert afhankelijk van de geselecteerde rijmodus op de Scenic E-Tech. Over het algemeen is de besturing licht en zeer gemakkelijk te hanteren bij lage snelheden, en de auto rijdt als een kleiner voertuig in de stad.

De besturing wordt strakker bij hogere snelheden, wat meer stabiliteit en vertrouwen geeft. We merkten op dat de besturing communicatiever zou kunnen zijn, vooral in de sportmodus, maar we vonden hem precies en goed passend bij het karakter van de auto.

De Scenic E-Tech heeft een MacPherson-voorwielophanging en een multi-link achterwielophanging. Deze opstelling is gericht op comfort en wegligging – een compromis dat belangrijk is in een gezinsauto. Renault heeft dit doel grotendeels bereikt, en de ophanging biedt een zeer comfortabele rit in de meeste omstandigheden.

We ontdekten wel dat de rit wat hard kan aanvoelen op scherpe hobbels of bijzonder slechte wegen. Dit is waarschijnlijk een compromis voor de vrij sportieve wegligging van de auto, en het zou meer merkbaar kunnen zijn op versies met grotere wielen.

De ophanging van de Scenic E-Tech is zo afgesteld dat er weinig carrosserieneiging is in bochten, wat een gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft. Dit, in combinatie met het lage zwaartepunt dat kenmerkend is voor elektrische voertuigen vanwege de plaatsing van de accu, zorgt voor een wegligging die sportiever is dan je zou verwachten van een gezins-SUV.

Welke Banden Gebruikt Het?

Bij de Scenic E-Tech SUV zijn verschillende soorten banden gemonteerd, afhankelijk van het uitrustingsniveau en de bestelde wielmaat. Basismodellen hebben 19-inch wielen, terwijl Esprit Alpine-pakketten standaard 20-inch wielen hebben.

De banden van de Scenic E-Tech zijn zorgvuldig gekozen om brandstofverbruik, comfort en grip in balans te brengen. Elektrische auto’s worden vaak uitgerust met banden met een lage rolweerstand omwille van actieradiusoptimalisatie, en de Scenic E-Tech vormt daarop geen uitzondering. Toch heeft Renault ervoor gezorgd dat dit niet ten koste gaat van de wegligging of prestaties in natte omstandigheden.

De standaardbanden bieden voldoende grip onder de meeste omstandigheden. Echter, zoals bij de meeste EV’s, kan het directe koppel bij lage snelheden soms wat te veel zijn voor de voorbanden, vooral tijdens hard accelereren onder natte omstandigheden.

Grotere 20-inch wielen op hogere uitrustingsniveaus zien er misschien stijlvoller uit en hebben een iets betere wegligging, maar kunnen ook een negatieve invloed hebben op rijcomfort en actieradius. Kopers moeten deze afweging maken bij het bepalen van hun gewenste specificatie.

Het is vermeldenswaard dat het bandengeluid ook sterk wordt gedempt, net als alles in de soepele, stille ervaring die de Scenic E-Tech biedt. Dit is vooral belangrijk voor een EV, aangezien het ontbreken van motorgeluid bandengeluid meer opvallend maakt.

Interieur Uiterlijk

Renault Scenic E-Tech Elektrisch SUV Interieur
Renault Scenic E-Tech Interieur

Vanbinnen vertegenwoordigt de Scenic E-Tech een grote sprong voorwaarts qua design, kwaliteit en technologie ten opzichte van het oude model. Het interieur voelt zeer strak en minimalistisch aan en is ontworpen met digitale displays en aanraakgevoelige bedieningselementen.

Een 12,3-inch digitaal instrumentencluster en een 12-inch staand centraal touchscreen domineren het dashboard. Deze displays zijn geรฏntegreerd in รฉรฉn paneel, waardoor het geheel een strak, samenhangend gevoel heeft. De graphics zijn scherp en duidelijk, met goede responsiviteit en een intuรฏtieve interface.

De materiaalkwaliteit is behoorlijk solide, met zachte oppervlakken waar nodig en verschillende texturen die voorkomen dat het interieur er saai uitziet. Bij de Esprit Alpine-uitvoering voegen blauwe accenten en stiksels een sportieve uitstraling toe, wat wij aantrekkelijk vonden, hoewel ze voor sommigen wat gedurfd kunnen aanvoelen.

Zelfs het dashboard en de deurpanelen zijn zorgvuldig gestileerd in alle uitvoeringen. Bij de duurdere modellen is het dashboard bekleed met TEP-leder en gekleurd stiksel. Zo heeft het dashboard van de Esprit Alpine-uitvoering blauw stiksel en een blauwe sierstrip, wat de sportieve uitstraling benadrukt. De Iconic-uitvoering gaat nog een stap verder met een dashboard van TEP-leder en goudkleurig stiksel. Samen met de luxe ambianceverlichting die beschikbaar is in hogere uitvoeringen, voegt deze opstelling een vleugje verfijning toe.

Het stuurwiel heeft een platte boven- en onderkant, wat het een modern en sportief uiterlijk geeft. Het is bekleed met kunstleder en heeft mooi geรฏntegreerde bedieningselementen voor veel van de functies van het voertuig.

Een mogelijk nadeel is de glanzend zwarte kunststof afwerking op de middenconsole, waarvan we opmerken dat deze gevoelig kan zijn voor krassen en vingerafdrukken. Dit is echter een veel voorkomend probleem in hedendaagse auto-interieurs.

Exterieur Uiterlijk

Op de weg markeert het koetswerk van de Scenic E-Tech een significante afwijking van de MPV-norm, met een houding die meer SUV dan personenvervoer uitstraalt. Aan de voorkant heeft de Scenic E-Tech smalle LED-koplampen en kenmerkende dagrijverlichting, die een familiegelijkenis creรซren met de kleinere Megane E-Tech. Het grote Renault-logo staat centraal, waarbij het slim de radarsensor voor rijhulpsystemen verbergt, en het grillgebied heeft een uniek ruitpatroon.

In profiel is hij gespierder en hoekiger dan de zachte lijnen van eerdere Scenics. De update geeft de auto een modernere crossover-look, hoewel dit misschien niet in de smaak valt bij degenen die van de unieke MPV-styling van zijn voorgangers hielden. De verzonken deurgrepen zijn een mooi detail en helpen de aerodynamica van de auto te verbeteren.

Van opzij gezien heeft hij een relatief hoge taillelijn en een zacht aflopende daklijn die de Scenic E-Tech een sportievere uitstraling geeft dan de typische MPV. De wielen – inclusief de 20-inch opties op hogere uitvoeringen – vullen de wielkasten goed en versterken de geparkeerde uitstraling van de auto.

Aan de achterzijde weerspiegelt het achterlichtontwerp de lichtsignatuur van de voorkant, wat een uniforme stijl creรซert. De achterklep heeft een wat hoge laaddrempel, wat het in- en uitladen van zware spullen lastig kan maken.

Er is ook expliciet aandacht besteed aan de aerodynamica, met verzonken deurgrepen en diep gebeeldhouwde carrosseriepanelen om de efficiรซntie en actieradius te verbeteren. Het resultaat is een luchtweerstandscoรซfficiรซnt van 0,30, indrukwekkend voor een voertuig van deze omvang en vorm.

Comfort En Gemak

2025 Renault Scenic E-Tech Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
Renault Scenic E-Tech Achterste ventilatieroosters en USB-C oplaadpoorten
2025 Renault Scenic E-Tech Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder
Renault Scenic E-Tech Armsteun achterstoelen met beker- en tablethouder

De Scenic E-Tech SUV is rijk aan comfort- en gemaksfuncties, wat zijn gezinsvriendelijke positionering weerspiegelt. Het ruime interieur is een duidelijk pluspunt, en er is volop hoofd- en beenruimte voor iedereen, zowel voor- als achterin.

De stoelen krijgen over het algemeen positieve beoordelingen voor hun ondersteuning en comfort tijdens lange ritten. Echter, langere bestuurders merken mogelijk dat de standaardstoelen op lagere uitvoeringen meer dijondersteuning en een groter verstelbereik kunnen gebruiken.

Een van de meest geprezen kenmerken is het innovatieve ontwerp van de achterarmsteun. Als deze wordt neergeklapt, wordt het een multimediastation compleet met USB-poorten en verstelbare tablet-/telefoonhouders. Deze doordachte functie zal waarschijnlijk populair zijn bij gezinnen die het zullen gebruiken om kinderen te vermaken tijdens lange reizen. In het kader van veelzijdigheid nog een stap verder, kan deze armsteun worden omgevormd tot een rugzak, zodat gezinnen benodigdheden kunnen meenemen als ze het voertuig verlaten. Dit doordachte ontwerp weerspiegelt Renaults benadering van praktische, multifunctionele oplossingen voor het dagelijks leven.

Het panoramische glazen dak, een optionele extra op hogere uitvoeringen, helpt een gevoel van ruimtelijkheid te creรซren. Het beschikt over een uniek ‘Solar Bay’-systeem met elektronisch gestuurde variabele opaciteit, waardoor een conventioneel zonnescherm overbodig wordt en er meer controle is over de lichtsterkte in het interieur.

De toewijding van de Scenic aan passagierscomfort strekt zich uit tot de hoofdsteunen, die voor de achterstoelen kunnen worden voorzien van zachte kussens. Ze worden aangeboden in grijs of zwart om aan te sluiten bij de interieurafwerking en zijn een luxueuze toevoeging die passagiers op lange ritten zal helpen. De bestuurder en voorpassagier hebben de beschikking over verschillende stoeloptjes over de verschillende uitrustingsniveaus van het model, waaronder 6-voudig verstelbare stoelen met elektrische lendensteun en zelfs een massageoptie voor de bestuurdersstoel in de topuitvoeringen.

De functionaliteit wordt aangevuld met een reeks slimme opbergmogelijkheden. De modulaire organizer voor de middenconsole stelt bestuurders in staat hun opbergruimte aan te passen en essentiรซle items binnen handbereik te houden. Voor achterpassagiers kan een multifunctionele organizer worden bevestigd aan de achterkant van de voorstoelen, met zes compartimenten van verschillende groottes om items zoals een digitale tablet in op te bergen. Deze organizers, samen met andere add-ons zoals een kledinghanger, haak en opklapbare tafel die aan het multifunctionele systeem van de auto kunnen worden toegevoegd, bieden voldoende mogelijkheden om het interieur schoon en georganiseerd te houden.

Klimaatbeheersing is een ander hoogtepunt waarin de Scenic zich onderscheidt. Zelfs de meest basale uitvoeringen hebben elektronische dual-zone klimaatregeling, zodat bestuurder en passagiers hun gewenste temperatuur kunnen instellen. Voor extra comfort tijdens koudere maanden zijn verwarmde voorstoelen en een verwarmd stuurwiel beschikbaar, hetzij standaard op hogere uitvoeringen, hetzij als optionele extra’s op lagere uitvoeringen. De vlakke vloer achterin, een voordeel van het EV-platform, draagt bij aan de praktische bruikbaarheid en maakt het gemakkelijker voor passagiers om over de achterbank te schuiven.

Veiligheid En Beveiliging

Veiligheidsuitrusting is standaard, met meerdere airbags, antiblokkeersysteem (ABS) en elektronische stabiliteitscontrole. De auto beschikt ook over een reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), waarvan er veel standaard zijn in het hele gamma. Hieronder valt adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, die in combinatie met het navigatiesysteem automatisch de snelheid aanpast voor bochten en kruispunten.

De andere veiligheidsfuncties van de Scenic E-Tech omvatten een dodehoekwaarschuwingssysteem en waarschuwing voor kruisend verkeer achter, die de veiligheid verhogen bij het wisselen van rijstrook en het achteruit uitparkeren. Hogere uitvoeringen hebben een 360-graden camera, wat het veiliger en gemakkelijker maakt om in krappe bochten te manoeuvreren.

Een innovatieve veiligheidsfunctie is de mogelijkheid om voorkeuren voor veiligheidsinstellingen aan te passen en op te slaan. Dit stelt bestuurders in staat om individuele assistentiefuncties aan of uit te zetten, wat mogelijk het gebruik van veiligheidssystemen stimuleert door bestuurders de ervaring te laten afstemmen.

De Scenic E-Tech biedt ook een optionele op camera gebaseerde achteruitkijkspiegel, het soort functie dat je in luxe auto’s vindt. Dit zorgt voor onbelemmerd zicht naar achteren, zelfs als de auto volledig geladen is, wat de veiligheid in verschillende rijsituaties verhoogt. We merkten echter op dat het zicht in de conventionele achteruitkijkspiegel enigszins wordt belemmerd door het ontwerp van de auto, vooral door de achterste hoofdsteunen en grote C-stijlen.

Renault heeft zich ook gericht op EV-specifieke veiligheidsmaatregelen. Het accupakket heeft een speciaal brandblussingssysteem dat een brand in minder dan 5 minuten kan blussen, wat zorgen over EV-branden wegneemt. Daarnaast maken ingebedde QR-codes rond de auto het voor hulpdiensten mogelijk om snel toegang te krijgen tot relevante details over de systemen van het voertuig als redding nodig is, wat veiligere reddingen mogelijk maakt.

Hoe Rijdt Het?

Rijden in de Scenic E-Tech draait helemaal om moeiteloze, geruisloze prestaties en responsieve vermogensafgifte. De directe koppellevering die typisch is voor elektromotoren zorgt voor vlotte acceleratie, vooral vanuit stilstand, waardoor de Scenic E-Tech levendiger aanvoelt dan zijn formaat doet vermoeden.

De acceleratie is soepel en responsief, en het directe koppel van de elektromotor zorgt voor geruststellende prestaties in alledaagse rijomstandigheden. De 220 pk variant heeft een bijzonder indrukwekkende acceleratie, met 0-100 km/u tijden die typisch onder de 8 seconden liggen. Dit maakt invoegen op de snelweg en inhaalmanoeuvres moeiteloos.

Bij lage snelheden krijgt de Scenic E-Tech goede beoordelingen voor wendbaarheid. Met zijn lichte besturing en uitstekend zicht is hij gemakkelijk te besturen door drukke steden. Zijn draaicirkel van 10,9 meter is concurrerend in zijn klasse, wat helpt bij parkeren en manoeuvreren bij lage snelheid.

Waar de auto wat kritiek krijgt, is in de manier waarop hij kleinere oneffenheden in de weg verwerkt. Hoewel hij grote hobbels goed opvangt, lijkt hij de neiging te hebben om wat onrustig aan te voelen bij kleine veranderingen in de wegstructuur. Dit kenmerk is niet ongewoon voor zwaardere elektrische voertuigen, maar kan opvallend zijn voor bestuurders.

Er zijn meerdere rijmodi beschikbaar, waaronder Eco, Comfort en Sport, waarmee bestuurders de respons van de auto kunnen afstemmen op hun voorkeuren of rijomstandigheden. De Sport-modus verscherpt de gaspedaalrespons en maakt de besturing strakker, terwijl de Eco-modus voorrang geeft aan efficiรซntie om de actieradius te maximaliseren.

Er zijn verschillende intensiteitsniveaus voor het regeneratief remmen, die worden aangepast met flippers achter het stuurwiel. Dit maakt gedeeltelijk one-pedal rijden mogelijk, hoewel het systeem de auto niet volledig tot stilstand brengt, zoals sommige concurrenten wel doen.

Op de open weg is de Scenic E-Tech stabiel en verfijnd bij snelwegsnelheden. Wind- en weggeluid zijn mooi gedempt, hoewel we bij hogere snelheden meer windgeruis rond de A-stijlen opmerkten.

De wegligging wordt algemeen geprezen als sportiever dan je zou verwachten in een gezins-SUV. Het lage zwaartepunt, een resultaat van de accuplaatsing, helpt carrosseriehelling in bochten te minimaliseren. De strakke afstelling van de vering kan echter leiden tot een wat onrustige rit over slechte wegen, vooral met de grotere wielmaten.

Kofferbakruimte En Bruikbaarheid

Renault Scenic E-Tech Kofferbakruimte
Renault Scenic E-Tech Kofferbakruimte

De bagageruimte van de Scenic E-Tech biedt 545 liter met de achterstoelen op hun plaats en 1.670 liter met neergeklapte stoelen. Dat is beter dan de meeste elektrische SUV-concurrentie en waarschijnlijk meer dan voldoende voor de meeste gezinsbehoeften.

De bagageopening is breed, waardoor het gemakkelijk is om grotere items te laden. We merkten echter op dat de hoge laaddrempel lastig kan zijn bij het tillen van zware items in de bagageruimte. Het ontbreken van een verstelbare bagagevloer wordt ook genoemd als een mogelijk minpunt, aangezien dit handig zou zijn geweest voor een vlakke laadvloer met neergeklapte stoelen.

Er is ook opbergruimte onder de bagagevloer, die perfect is voor het opbergen van laadkabels en andere zaken die je niet steeds nodig hebt. Dit houdt het hoofdvrachtgedeelte relatief schoon en georganiseerd.

De achterstoelen kunnen worden neergeklapt in een 40:20:40-verdeling, waardoor er ruimte is om langere items te vervoeren terwijl er nog steeds plaats is voor achterpassagiers. Bovendien kan het middendeel apart worden neergeklapt, wat handig is voor items zoals ski’s.

Hoewel er geen voorklep (frunk) is zoals bij sommige EV’s, maakt de Scenic E-Tech dit goed met zijn ruime hoofdbagageruimte en slimme opbergoplossingen in het interieur.

Comfort Achterbank

Renault Scenic E-Tech Elektrisch Achterstoelen
Renault Scenic E-Tech Achterstoelen

De ruimte op de achterbank is een van de meest geprezen aspecten van de Scenic E-Tech 2025. Er is veel ruimte, en het comfort op de achterstoelen is uitstekend, vooral voor de totale omvang van de auto.

De beenruimte is bijzonder royaal, met voldoende ruimte zelfs wanneer de voorstoelen zijn afgesteld voor lange bestuurders. Een deel van deze royale ruimte is te danken aan het elektrische platform van de auto, dat een vlakke vloer achterin mogelijk maakt. Dit creรซert niet alleen extra beenruimte, maar maakt de middelste zitplaats ook beter bruikbaar dan bij veel concurrenten.

De hoofdruimte is ook niet slecht, mede dankzij het nieuwe panoramische dakontwerp. Door de noodzaak van een traditioneel schuifdakmechanisme te elimineren, heeft Renault 3 cm extra hoofdruimte weten vrij te maken, wat welkom is voor langere passagiers.

De stoelen zijn comfortabel, met zeer goede kussens en ondersteuning. De hoek van de rugleuningen voelt geschikt aan voor lange ritten, en de vlakke vloer betekent dat zelfs de middelste persoon kan zitten zonder over een transmissietunnel heen te moeten stappen.

Misschien wel het meest besproken kenmerk van het achterbank-gebied is de nieuwe middenarmsteun. Klap deze naar beneden en je hebt niet alleen bekerhouders, maar ook USB-oplaadpunten en verstelbare houders voor telefoons of tablets. Dit kan een game-changer zijn voor reizende gezinnen met kinderen, waardoor die epische ritten door het land een plezier worden voor de passagiers achterin.

2025 Renault Scenic E-Tech
Erg Goed 4.2
Rijdynamiek 4.2 out of 5
Besturing & Wegligging 3.8 out of 5
Features & Styling 4.4 out of 5
Comfort 4.1 out of 5
Veiligheid 4.3 out of 5
Prijs-kwaliteitverhouding 4.2 out of 5
Bereik & Laden 4.5 out of 5
Good Stuff Indrukwekkende krachtlevering Lichter dan concurrenten met 1.900 kg Goede handling voor zijn formaat Toonaangevende 625 km WLTP-bereik voor Long Range varianten Standaard 22kW AC-laadmogelijkheid 150kW DC snelladen Innovatieve middenarmsteun met apparaathouders Google-gebaseerd infotainmentsysteem Slimme routeplanning met laadstops Innovatief Solar Bay glazen dak met variabele transparantie Concurrerende prijsstelling
Bad Stuff Alleen voorwielaandrijving (geen AWD-optie) Torque steer bij hard accelereren Geen one-pedal driving mogelijk Regeneratief remmen kan sterker Sportmodus geeft geen dramatisch verschil Stevige rijkwaliteit, vooral op slechte wegen Windgeruis rond A-stijlen bij hogere snelheden Hoge tildrempel bij bagageruimte Geen vlakke laadvloer bij neergeklapte stoelen Harde kunststoffen op sommige plekken Geen frunk (voorbergruimte) Versnellingskeuzeknop kan verward worden met ruitenwisserhendel Batterij pre-conditioning kan effectiever
Summary
De Renault Scenic E-Tech vormt een overtuigende propositie in het segment van elektrische gezins-SUV's, waarbij de transformatie van zijn MPV-oorsprong naar een modern, praktisch elektrisch voertuig succesvol is verlopen. Als winnaar van de World Car of the Year 2024 biedt hij verschillende opvallende kenmerken die het overwegen waard maken. Voor kopers die de Scenic E-Tech overwegen, hangt de keuze grotendeels af van hun behoeften en budget. De instap 60 kWh versie (vanaf โ‚ฌ42.470) met 430km bereik is perfect geschikt voor stedelijk gebruik en occasionele lange ritten. De 87 kWh variant (vanaf โ‚ฌ47.970) met zijn indrukwekkende 625km bereik en extra vermogen is echter een sterkere keuze voor wie regelmatig langere reizen maakt. De Techno-uitvoering biedt de beste prijs-kwaliteitverhouding, met de meeste essentiรซle functies tegen een redelijke prijs. De Esprit Alpine voegt sportieve accenten en premium functies toe, terwijl de topuitvoering Iconic luxe voorzieningen biedt, maar tegen een aanzienlijke meerprijs. De Scenic E-Tech valt op door: Toonaangevend bereik in de long-range variant Ruim en praktisch interieur met innovatieve functies Goede bouwkwaliteit en moderne technologie-integratie Concurrerende prijsstelling in zijn segment Standaard 22kW AC-laadmogelijkheid Potentiรซle kopers moeten echter rekening houden met: Alleen voorwielaandrijving, wat niet voor iedereen geschikt is Stevige rijkwaliteit, vooral met 20-inch wielen Sommige interieurmaterialen kunnen beter in lagere uitvoeringen Hoge tildrempel kofferbak kan praktisch gebruik beรฏnvloeden Meest geschikt voor: Gezinnen die op zoek zijn naar een praktische, moderne elektrische SUV met goed bereik en voorzieningen, vooral degenen die ruimte en technologie belangrijker vinden dan sportieve rijdynamiek. Stadsbewoners zullen de wendbaarheid waarderen, terwijl de long-range versie geschikt is voor frequente langeafstandsrijders. Overweeg alternatieven zoals de Skoda Enyaq of Peugeot e-3008 als rijcomfort prioriteit heeft, of de Tesla Model Y als prestaties belangrijker zijn. De Scenic E-Tech biedt echter een van de meest complete pakketten in zijn segment, vooral gezien zijn praktische functies en concurrerende prijsstelling.
TAGGED: 2025, 2025 Renault Scenic E-Tech, 2025 Renault SUV, Elektrisch Compacte Crossover SUV, Elektrisch SUV, Renault, Renault Scenic, Renault Scenic E-Tech
SOURCES: Renault
Share This Article
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Copy Link Print
By Motor&Auto Team
Follow:
Het MotorandAuto Team bestaat uit ervaren autojournalisten en liefhebbers die zich toeleggen op het leveren van gedetailleerde autorecensies en het laatste autonieuws. Met jarenlange expertise in de industrie is ons doel om autoliefhebbers op de hoogte te houden van de nieuwste trends en innovaties.
Leave a review

Leave a review Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please select a rating!

Meer Auto's Van Renault

2024 Renault Austral E-Tech Hybride
10

2024 Renault Austral E-Tech Hybride Specificaties en Review

2025 Renault Captur E-Tech Hybride
11

2025 Renault Captur E-Tech Hybride Specificaties en Review

Show More
2025 Renault 5 E-TECH
13

2025 Renault 5 E-Tech Elektrisch Specificaties Prijzen en Review

2024 Renault Megane E-Tech Elektrisch
9

2024 Renault Megane E-Tech Elektrisch Specificaties en Review

Over Motor&Auto

  • Over Ons
  • Disclaimer
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Contact
MOTOR AND AUTO LOGO
ยฉ 2025 Motor&Auto. Alle rechten voorbehouden.