Volkswagen maakt zich op voor een baanbrekende toevoeging aan zijn elektrische voertuigenlijn – een compacte, budgetvriendelijke EV ontworpen om elektrische mobiliteit naar de massa te brengen. Deze stadsauto, die gepland staat voor een release in 2027 en waarvan algemeen wordt verwacht dat hij ID 1 zal heten, markeert Volkswagens terugkeer naar het instapsegment met een geschatte startprijs van ongeveer €20.000 (ongeveer £17.000).
De Duitse autofabrikant gaf onlangs een schemerige blik op dit kleine maar belangrijke voertuig, dat hint naar een hoekig, rechtopstaand ontwerp met Volkswagens nieuwste LED-verlichtingssignaturen. Naar verwachting zal de ID 1 zijn kernplatform erven van de iets grotere ID 2, die zelf in 2026 zal worden gelanceerd. Dit betekent dat hij waarschijnlijk zal rijden op een verkleinde versie van de modulaire MEB-architectuur van de Volkswagen Groep, een bewezen fundament voor EV’s.
Volkswagen CEO Thomas Schäfer heeft het project beschreven als een cruciaal mijlpaal voor het bedrijf, waarbij hij de nadruk legt op de behoefte aan een betaalbare, hoogwaardige en winstgevende elektrische auto die specifiek voor Europese klanten is ontworpen. Hij positioneerde het als Volkswagens antwoord op het werkelijk toegankelijk maken van elektrische mobiliteit: “Een betaalbare, hoogwaardige en winstgevende elektrische Volkswagen uit Europa voor Europa – dat is de Champions League van automotive engineering!”
Dit aankomende model zal naar verwachting de geliefde Volkswagen Up vervangen, die in 2023 werd stopgezet, en zal waarschijnlijk enkele praktische elementen van zijn voorganger behouden. Volgens Volkswagens hoofd technische ontwikkeling, Kai Grünitz, zal de ID 1 “dicht bij de Up staan qua gebruik”, met focus op compacte afmetingen, stadsvriendelijk design en efficiënt gebruik van interieurruimte. Het zal echter niet komen met premium hightech-functies of langeafstandsmogelijkheden. In plaats daarvan wil Volkswagen de kosten laag houden door zich te richten op essentiële zaken – mogelijk door een ingebouwd infotainmentsysteem te vervangen door een smartphonehouder zodat gebruikers hun eigen apparaten kunnen meenemen voor connectiviteit.
Hoewel het nog onzeker blijft of de ID 1 in Spanje zal worden gebouwd naast de ID 2 en zijn crossover-tegenhanger, de ID 2 X, ontwikkelt Volkswagen strategisch een nieuwe line-up van compacte EV’s om te concurreren in de snel groeiende markt voor kleine elektrische auto’s. De ID 1 zal naar verwachting concurreren met aankomende rivalen zoals de Fiat Grande Panda, Hyundai Inster en Renault Twingo EV.
Interessant is dat Volkswagen nog moet bevestigen of het zijn numerieke ID-naamgevingsstrategie voor EV’s zal voortzetten. Het bedrijf heeft een sterke voorkeur uitgesproken voor het behouden van erfgoednamen, zoals te zien is bij de Golf, Passat en Tiguan, die allemaal in de komende jaren zullen overgaan naar elektrische varianten. Dit heeft speculatie opgeroepen dat Volkswagen mogelijk zou kunnen kiezen voor een meer vertrouwde naam in plaats van het ID 1-badge.
Het ID 1-concept zal in maart zijn publieke debuut maken, waarbij de eerste echte blik wordt geboden op Volkswagens ambitieuze visie voor een echt betaalbare elektrische auto. Met een focus op betaalbaarheid, praktisch gebruik en Europees-gecentreerd design zou de ID 1 de sleutel kunnen zijn om meer bestuurders naar het EV-tijdperk te brengen – vooral jongere kopers die mogelijk hun eerste Volkswagen aanschaffen. Zoals Grünitz het verwoordde: “Je hebt een kleinere auto nodig die betaalbaar is voor de bredere klantenbasis… Dat is Volkswagen.”
Hoewel de ID 1 mogelijk niet zal pronken met langeafstandsmogelijkheden of ultrasnel laden, zal hij zijn doel dienen als een wendbare, stadsvriendelijke EV die de interieurruimte maximaliseert zonder de bank te breken. Met Volkswagens ambitieuze plan om negen nieuwe elektrische modellen te lanceren tegen 2027, zou de ID 1 een cruciale rol kunnen spelen in het hervormen van de toekomst van het merk en het toegankelijker maken van EV-eigendom dan ooit tevoren.