Tesla sloot 2024 af met een belangrijke mijlpaal in China, met een recordbrekende verkoop van 657.175 elektrische voertuigen (EV’s), een stijging van 8,8% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei werd aangejaagd door een indrukwekkende prestatie in december, waarbij Tesla 83.000 EV’s verkochtโeen stijging van 18,9% ten opzichte van november, wat het hun beste maand in China tot nu toe maakt.
Ondertussen kreeg Tesla’s wereldwijde verkoop te maken met een lichte daling, met een totaal van 1.789.226 EV’s wereldwijd geleverdโeen daling van 1,1% ten opzichte van 2023. China bleek een vitale markt te zijn, met een bijdrage van 37% aan Tesla’s wereldwijde leveringen, wat het groeiende belang van de regio voor de algehele strategie van het bedrijf benadrukt.
Een Nadere Blik op Tesla China’s Prestaties
Tesla China rapporteerde groothandelsverkopen van 916.660 eenheden in 2024, een lichte daling van 3,3% vergeleken met 947.742 eenheden in 2023. Deze groothandelscijfers omvatten zowel binnenlandse detailhandelsverkopen als export. De detailhandelsverkoop in China steeg naar 657.175 eenheden, een stijging ten opzichte van 603.664 eenheden in 2023, wat de groeiende vraag naar Tesla’s EV’s onder Chinese consumenten weerspiegelt. De export vanuit de Shanghai-fabriek zag echter een significante daling, met 259.485 eenheden die overzees werden verscheeptโeen daling van 24,6% ten opzichte van 344.078 eenheden het voorgaande jaar.
Tesla’s Shanghai Gigafactory, die uitsluitend de Model 3 en Model Y produceert, blijft een hoeksteen van haar wereldwijde activiteiten. De efficiรซntie en capaciteit van de fabriek hebben Tesla in staat gesteld om zowel de binnenlandse als internationale markten te bedienen, ondanks de uitdagingen van dalende export in 2024.
Jaarlijkse Verkoopoverzicht: 2020-2024
Hier is een gedetailleerde vergelijking van Tesla China’s jaarlijkse prestaties:
Jaar | Groothandel | Detailhandel | Export | Detailhandel % | Export % |
---|---|---|---|---|---|
2024 | 916.660 | 657.175 | 259.485 | 71,7% | 28,3% |
2023 | 947.742 | 603.664 | 344.078 | 63,7% | 36,3% |
2022 | 710.865 | 439.770 | 271.095 | 61,9% | 38,1% |
2021 | 473.078 | 320.743 | 152.335 | 67,8% | 32,2% |
2020 | 137.931 | 137.931 | – | 100,0% | – |
De gegevens tonen Tesla’s consistente groei in detailhandelsverkopen door de jaren heen, waarbij China een steeds belangrijkere markt wordt. Het exportpercentage is echter gestaag gedaald, wat wijst op een strategische verschuiving naar het prioriteren van binnenlandse vraag.
Wat Staat Tesla te Wachten in China?
Tesla China maakt zich op voor belangrijke ontwikkelingen in 2025. Het bedrijf is onlangs begonnen met proefproductie in zijn tweede Shanghai-fabriek, wat wijst op een mogelijke capaciteitsverhoging. Daarnaast rolt Tesla zijn V4 Supercharge Cabinets uit in heel China, die tot 500 kW aan laadvermogen bieden, wat de eigenaarservaring verder zou kunnen verbeteren.
Vooruitkijkend is Tesla van plan om eind januari 2025 te beginnen met de massaproductie van de vernieuwde Model Y, met codenaam Juniper. Dit vernieuwde model zal zowel een 5-zits als een 6-zits variant hebben, waarbij de laatste naar verwachting in het vierde kwartaal van het jaar wordt gelanceerd.